26-03-2023 12:37:24 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Nou dat is natuurlijk een onzin verhaal, hoe iets technisch ingericht word kan natuurlijk nooit de schuld zijn van die paar steden. Een deel van de sluizen zijn ook niet alleen voor het omschakelen van de spannning, maar het voor het omschakelen naar een andere fase. Laatst bewerkt door thom op 26-03-2023 12:43 |
26-03-2023 13:32:09 1 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Quote Niet waar. Er is zelfs een stad gemeden, namelijk Den Haag. Daar waren ze netjes gezegd niet blij dat ze geen aansluiting zouden krijgen op de HSL. Er heeft korte tijd als compensatie een vleugel-Benelux gereden naar Den Haag maar die is er niet meer. |
26-03-2023 16:33:10 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Je vergeet het deel opdrachtgever nog. Daar waar materieel werd besteld dat gewoon standaard uit de fabriek kwam rollen met slechts minimale aanpassingen om het geschikt te maken voor de Nederlandse infra (elocs, flirt) daar waren slechts minimale problemen. Iedere keer dat custom made materieel wordt aangeschaft zie je het uit de hand lopen: vertraagde levering, kinderziekten.
10 jaar geleden moest en zou de HSL bij NS blijven omdat het zogenaamd de enige partij zou zijn die op korte termijn een fatsoenlijke HSL dienst zou kunnen gaan rijden. Zelfs als door een wonder ICNG ineens in een moordend tempo wordt afgeleverd en het subliem gaat doen dan kun je daarmee niet wegpoetsen dat het nog jaren gaat duren voordat dat het lelijke eend beeld zich gaat beperken tot slechts het uiterlijk van die treinstellen. |
26-03-2023 16:54:06 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Mooi dat je er zelf ook achter bent dat het overdreven is om vanaf het moment dat de bestelling van het materieel bekend is gemaakt te gaan jubelen hoe fantastisch ICNG wel niet is. Vooralsnog zijn de statistieken bikkelhard: 0 vervoerde reizigers... AnsaldoBreda had ook wat orders van gerenomeerde staatsspoorwegbedrijven, dan zullen dat toch ook geen miskopen zijn? Die orders voor treinstellen van Alstom komen voort uit de laagste prijs bij aanbestedingen. Je kunt het beroerder treffen dan een bedrijf met een vrij robuuste reputatie maar die orders zijn zeker niet op basis van een produkt dat zich al veelvuldig heeft bewezen.
Dat is niet echt een materieelprobleem, eerder knullig aangelegde infra die personeel dwingt tot zorgvuldig handelen. Natuurlijk helpt het om fouten te voorkomen door die handelingen te automatiseren maar het blijft een lapmiddel voor iets wat er niet had moeten zijn. En extra techniek kan vervolgens ook weer kapot. |
26-03-2023 17:21:15 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Je gaat even voorbij aan het feit dat de noordsectie van de HSL van oplevering tot pakweg Q1 2011 in ETCS Level 1 heeft gestaan, omdat Bombardier het niet voor elkaar kreeg om L2 werkend te krijgen op de 186? Of die software-update van zo'n 2 jaar geleden (denk ik? Tijd vliegt...), waarbij locs van het type BR186 met enige regelmaat strandden vanwege een systeemfout? En dat het met die "van de plank"-treinen zoals de FLIRT ook niet altijd goed gaat zien we nu in Limburg, Arriva kan al maanden niet naar Aken rijden. Daar wordt vanaf komende week eindelijk omheen gewerkt door de trein in Aken naar een ander perron te sturen, maar het probleem zelf is niet opgelost. Ook als de ICNG een "bewezen trein" zou zijn geweest, zoals een meerspanningsvariant van de FLIRT200 of een combinatie van loc+rijtuigen, zou men tegen specifieke omstandigheden aan zijn gelopen. Het heeft ook 2 jaar aan testritten geduurd voordat de Eurostar e320 de eerste betalende reizigers naar Amsterdam vervoerde.
Ja, dat heeft NS mooi weten te verkopen. Maar heeft niets van doen met het directe product - de trein.
Nogmaals, ik ontken niet dat er dingen niet zoals gepland zijn gegaan bij de levering van de ICNG maar om het ding nu de "de op een na grootste miskoop van NS" te noemen vind ik voorbarig. |
26-03-2023 17:29:48 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Voor hoge snelheden is rijden onder 25Kv ~ gewoon de beste optie. Wel had men beter spanningssluizen en fase-scheidingen op horizontale stukken kunnen leggen en niet combineren met overgang van beveiligingsystemen. Ook de lengte van een spanningssluis is weer iets specifieks Nederlands geworden met ruim 800 meter. En dan ook nog even de V-max bij rijden op zicht wat verhogen op deze geheel afgesloten baanvakken. |
26-03-2023 17:42:25 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Om ICNG nu al tot een na grootste miskoop te bestempelen gaat me veel te ver. Natuurlijk duurt het allemaal veel te lang voordat er ook maar een betalende klant in vervoerd is, maar pas na ruim jaar commercieel vervoer zou je pas een enigzins gefundeert oordeel kunnen vellen. Maar andere miskopen maken denk ik een goede kans op plaats 2 zoals b.v loks 2600 of de 2801 , maar ook rijtuigen plan N of de 1000 loks doen goed mee in dat "Kampioenschap" . |
26-03-2023 17:50:39 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Quote Een VCO op de HSL is ruim 400 meter. Mcn Asd |
26-03-2023 18:02:29 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Dat was voor zover ik weet een probleem in de infra, niet de trein. Maar verder ben ik het met je eens: alle treinen kunnen problemen hebben, en off-the-shelve treinen bestaan amper. Een tractieomzetter voor onze 1500V is bijvoorbeeld vrij klantspecifiek, hoe standaard je trein ook is. |
26-03-2023 18:18:30 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote Mea Culpa. Had in gedachten dat er een dubbele Thalys / Eurostar in elke bij te schakelen secties moest passen. |
27-03-2023 07:09:21 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote De coronacrisis, personeelstekort en de zeer vele testritten zorgen ervoor dat het wat langer duurt. Destijds met de Fyra was er ook de politieke druk om snel de hogesnelheidstrein te laten rijden. Dit keer niet. Ze werken alle procedures af. Zie filmpjes over testritten:
Laatst bewerkt door icened200 op 27-03-2023 07:12 |
27-03-2023 12:12:01 | ||
---|---|---|
rogierdegr
![]() |
Quote De Fyra was van het begin een slechte koop, want het ontwerp en de wijze hoe de treinen gebouwd werden waren niet op het vereiste niveau. Hierdoor was dit project gedoemd om te mislukken. Bij ICNG is vooral sprake van extreem veel pech door Corona en de na-effecten hiervan. Daarnaast heeft de oorlog in Oekraine de boel ook flink in de war gegooid. |
27-03-2023 12:19:46 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote ICNG rijdt op HSL + klassieke spoorlijnen. En er zullen meer mensen moeten worden opgeleid om de ICNG te bedienen. Bij Fyra V 250 ging het om slechts 16 NS Fyra V 250 en 3 NMBS Fyra V 250. |
27-03-2023 13:01:02 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
En daarom duurt de introductie langer icened200? |
27-03-2023 13:08:48 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Ja. Grotere pool aan HSL treinmachinisten. Eerst zullen ze net als de huidige HSL treinmachinisten op HSL rijden met series 900, 1000, 1100 en later 9200. Maar op termijn wordt de HSL meer geïntegreerd in hoofdrailnet. Weet dat jij dat niet gelooft vanwege coronacrisis, personeelstekort en andere redenen. Zie eerdere reactie van jou op mij. Maar op termijn zal de ICNG doorrijden naar andere delen van het land. Dat is afhankelijk van hoeveelheid (HSL) personeel. |
27-03-2023 13:57:22 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
De ICNG gaat zoals je zegt eerst op de huidige diensten van de hsl rijden. Er worden nog geen nieuwe machinisten opgeleid behalve de huidige hsl-machinisten. (Misschien dat Zwolle wel al is gestart). Het kan in ieder geval geen reden zijn dat de ICNG later in dienst komt. De oorzaak van de latere instroom zit heel ergens anders. Ik kan me niet voorstellen dat ik heb ontkend dat corona van invloed is geweest op de vertraging van ICNG. Dat is het namelijk wel. |
27-03-2023 16:34:18 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote De pool aan treinmachinisten die ICNG en andere (digitale) treinen moeten kunnen bedienen zal groter worden. Want op termijn zullen ze vanaf de HSL doorrijden naar andere delen van Nederland. Maar waarschijnlijk zijn Wouter Koolmees en anderen druk bezig om de achterstand met treinmachinisten weg te werken. * Zie een ICNG op de opstelsporen bij Breda staan. Waarschijnlijk t.b.v. opleidingen. |
27-03-2023 16:49:38 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ja, maar het is nu al een paar keer gezegd en herhaald, vooralsnog worden de stellen eerst alleen op de bestaande HSL verbindingen ingezet. Het opleiden van personeel wat ermee buiten de HSL moet gaan rijden kan, en zal pas in een later stadium gaan plaats vinden. en heeft dus nu geen enkele invloed op de indienststelling...
Het heeft ook helemaal geen zin om nu mensen op te gaan leiden, die dan pas over 2 jaar met die stellen op pad moeten gaan. Dan is de kennis alweer weggezakt natuurlijk. Laatst bewerkt door thom op 27-03-2023 16:50 |
27-03-2023 19:11:00 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Op filmpje van Stefan (zie 25 - 3) viel iemand op dat de ICNG tussen 150 - 200 km p/u wat minder snel optrekt. Terwijl het bij lage snelheid héél snel optrekt. Dat werd ook in nieuwste editie van Railhobby bevestigd. Maar dramatisch is dat niet omdat het grootste deel niet met 200 km p/u gereden wordt. |
27-03-2023 19:25:23 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat doet elke trein en is simpelweg een gevolg van de natuurwetten. |
27-03-2023 19:25:49 | ||
---|---|---|
RX7567
![]() |
Op hogere snelheden zal je altijd minder snel optrekken door de verhoogte windweerstand en de kracht die de trein moet leveren hiervoor. Eigenlijk is het gewoon normaal, je ziet het ook bij auto's bijvoorbeeld, al kan het bij ICNG meer spelen omdat deze niet gebouwd is om veel harder te gaan. Een TGV of ICE met meer kracht en betere stroomlijning zal minder moeite hebben om te accelereren om hoge snelheden.
|
27-03-2023 19:42:27 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Een hoog acceleratievermogen is bij een versnelling van 0 naar 50 km/u veel nuttiger dan bij een versnelling van 150 naar 200 km/u. |
27-03-2023 20:50:04 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Voor de volledigheid: De trekkracht (F) van de trein wordt minder bij hogere snelheid (v), omdat de trein dan beperkt is op vermogen (P). En F = P/v Aan de andere kant neemt de luchtweerstandkracht snel toe bij hogere snelheid. Dus bij hogere snelheid: minder trekkracht, meer luchtweerstand -> langzamer versnellen. Echte hogesnelheidstreinen gaan dit tegen door aan de ene kant meer vermogen in de trein te bouwen (minimaal 60% meer per lengte trein) en aan de andere kant de trein veel aërodynamischer te maken (gestroomlijnde neus, dak, vloer etc). |
28-03-2023 00:09:09 10 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Eerste inzet ICNG staat nu gepland op woensdag 19 april met 1 stel (3222) in de 900 serie, als alles daarna volgens plan gaat dan komt 4 weken later een 2e omloop erbij. Dit alles kan nog een paar dagen van te voren geannuleerd worden. Vanaf week 14 is het de bedoeling dat er elke week een treinstel(soms 2) geleverd gaat worden. |
28-03-2023 06:59:48 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Zie op Wikipedia dat zowel de serie 900 en 1000 tussen Amsterdam - Rotterdam is. Terwijl de serie 900 eerder werd gebruikt als aanduiding voor Intercity Direct Amsterdam - Breda. Enigszins verwarrend. Als goed gelezen heb zal de Intercity Direct Amsterdam - Breda vanaf december weer rijden. En dan waarschijnlijk vooral met de ICNG. |
28-03-2023 07:38:27 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Daar is niets verwarrend aan, beide treinseries rijden Rtd-Asd in de dienstregeling van 2023. ICNG wordt in eerste instantie doordeweeks in de 900 ingezet en in het weekend in de 1000. |
28-03-2023 17:49:37 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Nou ja goed,wellicht niet de directe schuld van die paar steden. |
28-03-2023 17:55:05 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Wellicht. Maar ik heb ook wel eens iets gemaakt of gekocht dat achteraf niet beviel. Dingen die in het klein iedereen overkomen, gebeuren ook in het groot. Ookal is ergens goed over nagedacht. |
29-03-2023 07:19:08 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote "Meerdere"? Je hebt een spanningssluis als je bij Hoofddorp de HSL op rijdt, bij Rotterdam 2x en bij Breda 2x, alleen als je naar Breda wil. Die eerste en laatste zijn dwingend noodzakelijk dus daar kun je niet over klagen en Breda hoef je niet door als je naar Antwerpen gaat. Die bij Rotterdam zou niet nodig geweest zijn als je Rotterdam overgeslagen had. Maar hoe had je dat willen realiseren? Wat voor traject zou je dan moeten maken?
Dus ik begrijp niet helemaal het argument "dat er meerdere sluizen voor wat ook moesten worden gemaakt doordat er steden aangesloten moesten worden". |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
29-03-2023 07:28:43 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Als je station Breda geen aansluting op de HSL had gegeven, had je een paar spanningssluizen minder gehad. ( Waren er niet plannen om een station Breda Prinsenbeek aan de HSL te bouwen? {Naast het huidige station Prinsenbeek, in layout vergelijkbaar met Noorderkempen, } ) |
29-03-2023 07:31:11 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Naast de spanningssluizen zijn er de faseovervangen. Vooral die bij Zevenbergse Hoek ligt op een niet zo handige plek. Ik vraag me af waarom die niet ten zuiden van de aansluiting op het HRN spoor is gelegd zodat de stroomafnemers niet 2 x naar beneden moeten, maar daar zal ongetwijfeld een goede reden voor zijn. |
29-03-2023 07:33:55 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Quote Ik zou dan een station hebben aangelegd boven de kruising met het spoor naar Rsd en op dat spoor ook een station met extra keer voorziening (a la Wijchen oid), dan had je een mooie overstap 3600 en evt een kerende trein vanuit de richting Bd. Dromen mag.... |
29-03-2023 07:59:36 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Quote Het is soms niet de techniek maar de locatie. De sluis bij Lage Zwaluwe had ergens tussen de twee aansluitingen naar Breda moeten liggen, zodat treinen die vanuit/naar Breda de HSL opgaan/afkomen er niet doorheen hoeven. Nu kom je vanuit Breda de HSL op en moet vrijwel direct de hoofdschakelaar weer uit voor de sluis. Dat kost snelheid en een onnodige schakeling. Ontwerpfout destijds vanwege gebrek aan ervaring met dergelijke lijnen? Laatst bewerkt door R-E-Mg op 29-03-2023 08:00 |
29-03-2023 08:32:09 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote Ik heb mijn boeken die er over gaan er even op na geslagen, maar sinds eind jaren '80 zie ik alleen maar plannen om het 'hoofdstation' voor de HSL te gebruiken (betekent niet dat er geen plannen voor Prinsenbeek waren, maar ik ken ze niet). |
29-03-2023 08:54:44 1 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het is een van de meest hardnekkige misverstanden van de HSL-aanleg dat het de bedoeling was om Breda er een station aan te geven. Het ging om de aftakking van de HSL naar het klassieke net in het zuiden, in casu de Brabantroute en Eindhoven. Breda was dus helemaal geen bestemming. Dat is het geworden omdat NS de beoogde IC Max niet mocht ontwikkelen en er met een bescheiden park materiieel toch over de hele HSL gereden moest worden en er daardoor zelfs gekeerd moest worden. Breda was daar dan ook helemaal niet op ingericht. Daar is toen ijlings wat voor geprutst. Ik durf zelfs de stelling wel aan dat die hele megalomane nieuwbouw van het station niet gebeurd zou zijn als de treinen volgens het oorspronkelijke plan van meet af aan door gegaan zouden zijn. Breda is dus een "schitterend ongeluk". Laatst bewerkt door broek53 op 29-03-2023 08:55 |
29-03-2023 09:09:26 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote Bij een Fase-scheiding hoeven de stroomafnemers niet naar beneden, wel moet de snelschakelaar uit. Een fase scheiding is bedoeld om de geleverde fases van de energie zo gelijk mogelijk te belasten. Nog zuidelijker leggen van die scheiding zou het verschil in belasting nog vergroten. Maar in de praktijk gaat die theorie helemaal niet op, want de treinen van/ naar Breda rijden meestal Freeweelend tussen Fase -scheiding bij Lage Zwaluwe en het 1500V Net bij Zevenbergsche hoek Laatst bewerkt door cuneo56 op 29-03-2023 09:41 |
29-03-2023 10:05:49 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Quote Even hierop nog reagerend: dit is heel specifiek aangegeven. Is deze eerste inzet in de reizigersdienst dan nog onderdeel van het Integraal Proefbedrijf (IPB), zijnde de laatste stap met reizigers in de normale dienst ? Dat zou betekenen dat de eerdere fases (waaronder rijden met reizigers in een nagebootste dienstregeling) succesvol zijn afgerond. Ik ben benieuwd. |
29-03-2023 10:37:20 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Kan niet wachten. Als ICNG betrouwbaar, punctueler, comfortabeler en op termijn sneller is qua reistijd kan het zijn dat deze trein de vervoersstroom Schiphol - Rotterdam via HSL meer gaat overnemen. Dan is er meer ruimte tussen Schiphol - Den Haag - Rotterdam met PHS. |
29-03-2023 10:58:41 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Dat is wel een hele vreemde stelling. De enige reden dat reizigers tussen Schiphol en Rotterdam soms de Oude Lijn/Schiphollijn prefereren is het ontbreken van de toeslag. Verder neemt vrijwel iedereen nu al de ICD. En er gaan zeker ook geen treinen Shl-Ledn-Gv-Rtd verdwijnen met de komst van ICNG. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 29-03-2023 11:00 DDZ in dienst, ik blij! |
29-03-2023 11:04:36 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Beweer ook niet dat treinen tussen Schiphol - Den Haag - Rotterdam verdwijnen. Wilde vooral aangeven dat er minder reizigers zijn tussen/Amsterdam Schiphol - Rotterdam via Oude Lijn/Schiphol lijn. Had het anders moeten formuleren zodat geen misverstanden zijn met interpretatie. |
29-03-2023 11:05:29 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
De eerste inzet is inderdaad de start van de CVT, de commerciële validatietests, ook wel het proefbedrijf met reizigers genoemd. Pas een aantal weken later is dus de formele introductie in de dienst, maar voor de reizigers zal dit natuurlijk geen verschil maken. |
29-03-2023 11:15:52 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote De (prijs van) toeslag is ook een dingetje. € 1,72 in daluren en € 2,90 in spitsuren. Naar mijn smaak redelijk. Mits het aantal uitvallen van ICD beperkt blijft. Verreweg de meeste uren betaal je tarief van daluren. Dat was destijds een goede zet. NS moet zichzelf niet uit de markt door straks de toeslag fors te verhogen. Als ze de prijs van de toeslag niet fors verhoogd en de ICNG straks betere prestaties leveren zal de vervoersstroom tussen Schiphol - Rotterdam zeker meer via HSL Schiphol - Rotterdam gaan. Is er ook een mogelijkheid dat ze de HSL toeslag gaan afschaffen met de instroom van ICNG? Dan heb je zoal geen misverstanden. Vooral in beginperiode waren ondanks vele oproepen niet iedereen op de hoogte van de toeslag. Kan interessant worden als de ICNG doorgetrokken wordt naar andere delen van het land zoals Zeeland (compensatie zie rapport Wind in de Zeilen), Noord Nederland. |
29-03-2023 11:56:31 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
HSL-diensten doortrekken naar Zeeland betekent keren in Breda. Of er moet weer een extra verbinding naar de HSL komen. |
29-03-2023 12:05:13 | ||
---|---|---|
BAKEMONO
![]() |
Quote Deze vraag heb ik eerder ook eens gesteld hier, zowel als op het NS forum zelf. De bedoeling zou zijn dat er bij de komst van ICD op een traject overal paaltjes zouden komen denk aan Alm Lly Zl. Dus in zeeland neem ik aan hetzelfde. Sinds ze de IC's uit het oosten ook door willen koppelen aan de hsl zou je ook paaltjes krijgen op Hvs Amf en Es. Dan is het aan de reiziger zelf. Laatst bewerkt door BAKEMONO op 29-03-2023 12:06 Can I VIRM you? |
29-03-2023 12:14:31 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Waarom niet serie 2400 wijzigen en doortrekken naar Roosendaal/Vlissingen via HSL Schiphol - Rotterdam (1 keer p/u)? Tussen (Arnhem) Schiphol - Den Haag - Rotterdam is al PHS. Laatst bewerkt door icened200 op 29-03-2023 12:14 |
29-03-2023 12:21:15 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Heeft het zin om daarover te speculeren? De opzet hoe het in het begin gaat worden is al bekend (Bd-Shl-Gn/Lw), laten we even wachten met de verdere toekomst voorspellen tot er daadwerkelijk ICNG in dienst is. Tenzij iemand concrete plannen voor bijvoorbeeld drgl 2025/2026 al weet. DDZ in dienst, ik blij! |
29-03-2023 12:28:49 | ||
---|---|---|
Fairrail
![]() |
Quote Het zou goedkoper zijn en makkelijker om het OV Chipkaartsysteem op te doeken en de servers die er nu voor nodig zijn in te zetten in het draaien van een goede OV App. Poortjes, paaltjes allemaal weg, net zoals in de rest van Europa waar ze slechts twee systemen kennen. De ouderweste manier met een papierenkaartje of doormiddel van een App. De DB, SBB en ÖBB app zijn goede voorbeelden van hoe het zou moeten. Maar dat is weer een andere discussie uiteraard. Punt is, dat het zonder OV Chip goedkoper zou kunnen en voor de reiziger veel makkelijker. |
29-03-2023 12:56:42 11 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Al meerdere keren verzoch om 'on topic' te blijven. Laatst bewerkt door moderator op 29-03-2023 12:57 |
29-03-2023 15:29:37 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote En ik denk dat de teststellen uiteindelijk vanaf het moment dat de aflevering begint ook weer worden mee terug worden genomen? |
29-03-2023 15:39:28 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
Quote Wordt dit als het definitief is ook nog door NS gecommuniceerd aan het grote publiek of wordt dit (opzettelijk) stilletjes gedaan? Ik draai nog niet zo lang mee dus ik weet niet goed wat gebruikelijk is. |
29-03-2023 16:02:12 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Drie dagen van te voren is de geplande inzet van een trein te zien op sites als treinposities.nl, of als het net zoals SNG gaat dan zal het pas bekend worden als er echt een specifiek materieelnummer voor gepland staat (4 uur van te voren). DDZ in dienst, ik blij! |
29-03-2023 16:04:01 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Quote De planning is al zovaak geschoven, dat niemand kan uitsluiten dat het weer gaat schuiven. De eerste inzet voor testritten met reizigers niet groots aankondigen, klinkt als een verstandige tactiek. |
30-03-2023 14:45:36 1 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
De vorige keer dat er een nieuw NS-treintype werd geïntroduceerd op de HSL, werden die eerste ritten (intern) aangeduid als 'verrassingsritten'. Daar zit de kern in van de bedoeling: het niet aankondigen, geen verwachtingen scheppen en het een verrassing laten zijn als de reiziger op het perron staat en denkt 'hé, wat is dat een gekke trein' of bij het binnenwandelen: 'hé, wat ruikt die trein nieuw'. Maar daar hoort ook bij dat tot op het allerlaatste moment besloten kan worden om hem niet met ICNG te rijden, maar in plaats daarvan een klassieke stam klaar te hebben staan als iemand in de keten om wat voor reden dan ook op het laatste moment twijfels heeft. Dat spoorliefhebbers anno nu via diverse technische koppelingen al wat eerder inzicht hebben in de geplande inzet is leuk voor ons, maar doet weinig af aan het karakter van die 'verrassing'. |
30-03-2023 15:56:49 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
Dank voor de reacties. Ik had verwacht dat ze het juist groots aan zouden kondigen en zouden gaan pronken met een mooie nieuwe trein, maar als het tot zo ver van te voren onzeker is is het inderdaad wel logisch dat ze dat niet doen. Gelukkig kunnen wij dan inderdaad via moderne bronnen toch te weten komen wanneer we er als eerste als reiziger in kunnen. |
30-03-2023 16:03:11 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Dat doen ze pas als ze (met de dienstregeling-wissel?) definitief treinen plannen met ICNG. Dan komt ook de bekende "eerste rit, met taart" in beeld. Zo ging dat bij FLIRT en SNG in elk geval. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 30-03-2023 16:03 DDZ in dienst, ik blij! |
30-03-2023 18:31:17 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ten tijde van de eerste rit met de V250 liepen er wat entertainers door Amsterdam Centraal om mensen te enthusiasmeren voor iets nieuws. En in de trein werden muffins uitgedeeld. Lang geleden alweer |
30-03-2023 20:50:17 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Laten ze dit keer weinig ruchtbaarheid aan geven. Gewoon goed presteren met de ICNG. Dan komt het vertrouwen geleidelijk terug. |
30-03-2023 21:32:07 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote De muffins smaakten heerlijk! Ook de foto die er gemaakt werd was wel leuk bedacht. Ik heb in ieder geval geen plannen om een reizigersreview over de rijdende ICNG te schrijven, maar er komt binnenkort wel een ander artikel over de ICNG. Wel heb ik vorig jaar een artikel geschreven over de trein, toen deze tijdens tijdens de publiekspresentatie de deuren opende: De ICNG aan het publiek gepresenteerd Laatst bewerkt door aarclay op 30-03-2023 21:34 |
31-03-2023 11:38:20 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Hm, okay...? Anyway, ik heb vernomen dat er bij de teststellen een procedure geldt, dat indien de stellen langer dan een half uur niet gebruikt worden, dat ze in shutdown-stand gezet moeten worden. Hoe zit dit eigenlijk? Een bugje? Of gewoon een reminder omdat niet bekend is of ze daarna gebruikt worden? Dit viel mij op tijdens een YouTube filmpje.
Laatst bewerkt door aarclay op 31-03-2023 11:53 |
31-03-2023 11:56:38 5 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Dat is met de oude softwareconfiguratie. Met de nieuwe softwareconfiguratie is dat niet meer nodig. Maar dat is dus al verholpen en niet meer van toepassing voor de treinen die de reizigersdienst in gaan. --- Overigens een kleine correctie van mijzelf voor de liefhebbers. Ik had eerder hier gemeld dat de twee treinen voor Duitsland uit de België-bestelling werden gehaald, maar dat had ik verkeerd begrepen. Sterker nog, er is nog een extra België-treinstel bijgekomen die - net als de twee Duitsland-stellen - uit de binnenlandse base-order zijn gehaald 49x ICNG-5 |
31-03-2023 16:48:03 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Nog iets meer flexibiliteit. Kunnen ze extra in België worden ingezet. Is alleen de vraag of alle 21 ICNG - B treinstellen nodig zijn voor inzet van/naar België. |
31-03-2023 17:05:39 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
En is ook de vraag of die 2 stellen die geschikt zullen zijn voor Duitsland,ook b.v. naar Belgie zouden kunnen en mogen rijden ? |
31-03-2023 17:14:25 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
De stellen voor Duitsland kunnen niet naar België. |
31-03-2023 21:30:13 | ||
---|---|---|
BAKEMONO
![]() |
Even tussendoor, heb ik gemist dat er twee ICNG-D bij besteld zijn? Of was de base order van de ICNG-D gewoon 2x |
31-03-2023 22:56:53 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
De 2x ICNG-D zijn begin 2022 uit de 1e order van 79 stellen gehaald op verzoek van NS om 2 proto's te maken voor inzet in D. Overigens zijn zowel de B als D stellen gewoon in te zetten binnen NL. Mcn Asd |
01-04-2023 06:43:42 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
En worden die ICNG dan ook geschikt om bijvoorbeeld naar Frankfurt te rijden, dus via Zv - Em? Je zou dan wellicht in zomervakantie wat makkelijker extra capaciteit kunnen bieden. |
01-04-2023 07:03:54 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Ja, de treinen kunnen uiteraard ook naar Zevenaar/Emmerich. Naar Frankfurt zal alleen via de lange route langs de Rijn gaan, want de treinen zullen voor zover ik weet niet de NBS tussen Keulen en Frankfurt op mogen. Dus ik acht die kans klein. Met een eventuele vervolgbestelling acht ik dan persoonlijk de kans groter dat er bijvoorbeeld een IC tot Keulen komt dan naar Frankfurt, maar er is op dit moment nog geen enkele sprake van werkelijke geplande inzet in Duitsland. De Duitse stellen gaan voorlopig gewoon in binnenlandse dienst rijden na de test- en toelatingsritten. Laatst bewerkt door mtlx op 01-04-2023 07:05 |
01-04-2023 11:33:19 | ||
---|---|---|
Basher
![]() |
Quote Does anyone know what number series the German ICNG units are going in? It cannot be 34xx as this is already allocated to the DM 90s. Would 3350 be a good number to start at or perhaps 3330? Weet iemand in welke nummerserie de Duitse ICNG eenheden gaan? Het kan niet 34xx zijn, want dat is al toegewezen aan de DM 90s. Zou 3350 een goed nummer zijn om mee te beginnen of misschien 3330? |
01-04-2023 11:54:39 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
DM'90 is al een tijdje buiten dienst dus wellicht kan het wel. Anders is wat je zelf al zegt ook een optie. Nu is het wel zo dat ze in Duitsland een Baureihe nummer (LZB-nummer?) moeten hebben wat uit 6 of 7 cijfers bestaat. Wellicht dat men daar iets mee doet. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 01-04-2023 11:56 DDZ in dienst, ik blij! |
01-04-2023 12:44:59 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ik heb eerder gelezen dat de Duitse stellen de nummer 3350 en hoger gaan krijgen. |
01-04-2023 13:56:22 | ||
---|---|---|
diesels
![]() |
Zo lang er nog kans is op vervolgbestellingen (is helemaal niet uitgesloten volgens mij) lijkt 3350 me niet handig, anders krijg je een situatie à la SNG-3 |
01-04-2023 14:33:08 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Maar ook daar vond NS dat niet zo'n probleem. |
01-04-2023 15:12:02 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Quote 3350 is juist prima, er komen echt geen 50 B stellen. Mcn Asd |
01-04-2023 16:26:09 | ||
---|---|---|
diesels
![]() |
O ja ik zat per abuis met de binnenland-8 in mijn hoofd. 3350 is inderdaad zelfs logisch dan |
01-04-2023 17:39:59 2 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Een Baureihe-nummer is niets anders dan een manier om een voertuig te kunnen identificeren, en hoeft niet eens betrekking te hebben op een specifiek type voertuig. Het is van belang voor administratie, en bijvoorbeeld voor LZB/ETCS-installaties om informatie aan het juiste voertuig over te dragen. Het is een deel van het Europees voertuignummer, EVN. Een "Baureihe 445" kan slaan op een Stadler KISS (Westfalenbahn, ODEG) maar ook op een Bombardier Twindexx Vario-motorwagen.
Voor de ICNG houdt men het volgende EVN-nummeringssysteem aan: ICNG-binnenland: NL NS 94 84 46xx 0yy - z xx = baktypenummer. 01-05 bij vijfdelige ICNG-NL, 06-13 bij achtdelige ICNG-NL, 14-21 bij ICNG-B. Voor de ICNG-Duitsland zal men waarschijnlijk wederom gaan doornummeren, dit i.v.m. de andere uitrusting (PZB, 15 kV). Ik verwacht dat daar dan het volgende systeem uit komt rollen: NL NS 94 84 66xx 0yy - z Treinstel 3350 zou dan zijn opgebouwd uit de volgende bakken: Voor de Duitse IT-systemen zouden deze nummers afdoende moeten zijn om te kunnen functioneren - ook LZB/ETCS. Het zou me overigens niet verbazen als de ICNG-D geen LZB krijgt, de Duitsers zijn bezig met het uitrollen van ETCS - Düsseldorf - Keulen wordt op dit moment uitgerust en ook Aken - Keulen zal worden geüpgrade. (Bij het nummeringssysteem van ICNG doet NS iets anders dan wat de Duitsers doen. In Duitsland is het gebruikelijk dat technisch identieke kopbakken dezelfde Baureihe hebben, maar dat het nummer van cabine 2 met 500 is verschoven t.o.v. cabine 1. Onder het Duitse systeem zou theoretische bak 623 050 dan het nummer 622 550 dragen.) |
02-04-2023 00:36:31 | ||
---|---|---|
BAKEMONO
![]() |
Quote hier heb ik nooit van gehoord tot nu, creeërt voor mij hoop op meer en betere verbindingen tussen NL DE. maar dit houdt dus in dat van die 79 stellen 2 gewoon toevallig ff worden uitgerust met DE systemen en gewoon binnenlands ingezet kunnen worden tot men beslist serieus energie in een ICNG basis grensoverschrijdende treindienst... Can I VIRM you? |
02-04-2023 16:08:49 1 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Zie op ICNG Facebook dat ICNG 3135 in Nederland is.
|
02-04-2023 16:31:39 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Dan kijk je niet goed want hij is voor 16:30 nog niet de grens over gekomen. DDZ in dienst, ik blij! |
02-04-2023 16:37:01 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Klopt 15:38 Bh! Waarschijnlijk afkorting van Bad Bentheim. |
02-04-2023 19:13:18 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Nu wel in Nederland: Is dit begin van 1 ICNG per week? Alleen waar moet je alle ICNG neerzetten als afvoer van Traxx + ICR nog niet begonnen is? |
02-04-2023 19:21:48 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Volgens mij is er nog wel plek op de Wgm, Utcw, of bij Amf |
02-04-2023 19:52:24 | ||
---|---|---|
martijnham
![]() |
Quote Apart dat Optima express rijtuig achterop de trein. |
02-04-2023 21:42:23 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Als het maar meeremt. |
02-04-2023 21:51:44 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Nou, op de Wgm staat het elke eind van de dag anders vierkant vol met regulier dienstmaterieel en Amf en Utcw zijn daar niet anders in dus ik vraag mij af hoe je die conclusie trekt ;) Die stellen zullen ongetwijfeld wel naar de Wagenwerkplaats in Amf gaan en anders naar Ahgons. Laatst bewerkt door thom op 02-04-2023 21:52 |
02-04-2023 23:40:44 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Even denken.... Ahgons lijkt me op sich ook geen slecht idee. Uiteindelijk is het dan toch wisselen. Laatst bewerkt door aarclay op 02-04-2023 23:42 |
02-04-2023 23:51:52 | ||
---|---|---|
2296
![]() |
Ook op de Wgm aan de oostzijde (Diemen kant) loopt avonds en nachts vol met materieel wat daar overstaat. |
03-04-2023 10:14:22 1 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote Awhv gaat ook open binnenkort ;) |
03-04-2023 10:41:29 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Waarbij aangetekend dat de sporen op de Zanderij bedoeld zijn voor opleidingsmaterieel. Dat deze reeds jaren tevens voor opstel gebruikt worden toont wederom aan dat er teveel sporen gesaneerd zijn in de afgelopen vijftien jaar. |
03-04-2023 11:48:29 1 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Quote Je kan constant denken, maar treinstellen gaan tot nu toe steeds naar Zlr. Laatst bewerkt door wouterder op 03-04-2023 11:48 |
03-04-2023 12:03:10 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Gewoon iets aannemen is ook een kunst, want zo makkelijk als jij denkt, dat is het niet :)
Sommige sporen zul je ook nooit vol zien, simpelweg omdat ze toeleidend zijn naar de wasstraat of werkplaats of simpelweg om treinen om andere treinen heen te kunnen rijden. In Amersfoort geldt nog, dat NS op de goederenbundel daar maar 3 of 4 sporen tot hun beschikking heeft. De rest kan dan misschien wel leeg ogen maar zijn allemaal verdeeld aan andere vervoerders.
En inderdaad bedoelde ik de sporen bij de wagenwerkplaats, die zijn van NS zelf immers. Laatst bewerkt door thom op 03-04-2023 10:10 |
03-04-2023 15:08:59 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
In de 2e helft van April is de ambitie van NS om CVT te starten, dan zal de ICNG voor het eerst testrijden met reizigers. In de 900 serie. Bron: NS Insite ;) Laatst bewerkt door GerritJan op 03-04-2023 15:10 |
03-04-2023 15:28:14 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Bedankt! Dat betekent dat na 9 jaar echt gaat beginnen. Door de coronacrisis is dat fors later geworden. En de uitgebreide testritten moeten ook meegerekend worden. Het is niet fors uitgelopen. In normale omstandigheden had de ICNG al in 2021 gereden. |
03-04-2023 15:54:41 | ||
---|---|---|
sm@rkie
![]() |
Quote |
03-04-2023 18:12:14 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Mocht het (nog) niet bekend zijn. ICNG 3135 staat op opstelterrein Zwolle. |
03-04-2023 18:26:06 2 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Spotmeldingen mogen gewoon in de opvallende dingen. In dit topic heb je al meermaals geschreven dat de 3135 in NL is, dus de ontwikkeling is al gemeld ;-) |
04-04-2023 03:50:58 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Sinds wanneer is het binnenkomen van nieuwe treinstellen geen ontwikkeling? |
04-04-2023 19:26:53 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Dit is al gemeld |
12-04-2023 01:30:05 12 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Planning voor woensdag 19-4 ICNG 3222 in : 70912, 912, 907, 920, 915, 928, 923, 936, 931, 944, 939, 952, 947, 960, 955 en 70955 naar Wgm. Alles onder voorbehoud natuurlijk en alleen tussen Asd en Rtd. |
12-04-2023 10:08:59 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Volgens Treinposities is het deze omloop (als je niet naar de datum kijkt.) Laatst bewerkt door aarclay op 12-04-2023 10:10 |
12-04-2023 10:28:43 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
En onder nog groter voorbehouden, op 7 mei de eerste (en voorlopig enige) inzet in de 1100 die dan vanwege werkzaamheden aan de 1000 gekoppeld is. |