20-02-2023 16:02:49 6 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Ik zie je gebruikersnaam, en kan niet anders concluderen dan dat het een fantoom-melding is. Alle ICNG's met flow-design hebben 8 bakken. Aannemelijk zag je een vijfdelige ICNG in de gewone geel/blauwe kleurstelling. |
20-02-2023 16:41:26 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Vijfdelig en flow bestaat niet. Edit: Treinfan was me voor. Laatst bewerkt door Daan! op 20-02-2023 16:41 |
20-02-2023 17:53:07 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ah, een spooktrein |
20-02-2023 17:56:28 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Bovendien een beetje overbodig om hier nu ook al gedateerde spotmeldingen te gaan plaatsen |
20-02-2023 18:02:49 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
áls het inderdaad een Flow vijfje was geweest, had het wel een ontwikkeling geweest. DDZ in dienst, ik blij! |
20-02-2023 18:22:31 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Geen vijfdelige ICNG met flow gezien. Wel om 11:50 een ICNG in de spanningssluis bij Nieuw Vennep richting Schiphol. En om 16:45 een ICNG in de spanningssluis bij Zevenbergse Hoek richting HSL. Serie 900 rijdt niet. Kunnen ze de ICNG inpassen. Vanaf december rijdt de serie 900 weer. Kunnen ze dan niet beter alle ICNG op serie 900 inzetten vanaf december? Afhankelijk hoeveel ICNG er dan zijn. En de Traxx + ICR zoveel mogelijk doorschuiven naar de serie 1000? Laatst bewerkt door icened200 op 20-02-2023 18:24 |
20-02-2023 18:42:31 | ||
---|---|---|
Kyan
![]() |
Onbekende ICNG-VIII bij de fabriek van Alstom te Katowice. Lijkt te gaan om een ouder stel aan de hoogte van het geel op de neus en restanten bestrickering rond de cabinedeur te zien. Iemand enig idee welk stel dit kan betreffen? |
20-02-2023 19:00:19 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
![]() |
Quote Serie 900 rijdt niet. Kunnen ze de ICNG inpassen. Vanaf december rijdt de serie 900 weer. Kunnen ze dan niet beter alle ICNG op serie 900 inzetten vanaf december? Afhankelijk hoeveel ICNG er dan zijn. En de Traxx + ICR zoveel mogelijk doorschuiven naar de serie 1000? Bedoeling is dat in december de 900 + 1000 + 1100 + deel 700 / 1800 met ICNG rijden. Per kwartaal van dit jaar zou er steeds een serie zijn waar stellen instromen. Al denk ik niet dat dat gaat lukken. Denk zelf dat ze eerst de 1000 gaan voorzien van ICNG omdat de standplaatsen Gvc / Asd / Rtd op dit moment de HSL machinisten opleiden voor ICNG, andere standplaatsen zijn pas voor later voorzien. Waarschijnlijk eind van het jaar pas, misschien volgend jaar. In geval van een verstoring moeten ICNG bevoegde mcn wel apart gehouden worden, dat kan alleen als je dit afsplitst in een aparte serie. |
20-02-2023 19:02:44 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Welke standplaatsen rijden er op de 900 dan? |
20-02-2023 19:14:40 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote Serie 900 rijdt morgen 'gewoon' tussen Asd en Rtd ;) ICNG rijd op andere tijden. |
20-02-2023 19:21:05 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
![]() |
Op dit moment mogen alle standplaatsen op alle series rijden en is het nu de bedoeling dat diensten gemixt zijn. Voor Gvc is het misschien 1 dienst per dag gemixt, de rest is alleen 1100. Maar zodra je de langere 900 serie welke op beide hsl secties rijdt gaat mixen, kan het gebeuren dat je bij problemen op de zuid-sectie ICNG mcn in Bd isoleert welke je eigenlijk nodig hebt voor treinen tussen Rtd en Asd. Terwijl er alleen traxx mcn in Rtd zitten. Dit resulteert in meer uitval dan nodig bij een beperkte groep collega's met een bepaalde mat/wegbekendheid. Bijvoorbeeld treinen tussen Gvc en Gd omleiden via de Westelijk splitsing Sdm-Rtdn lijkt simpel, maar kan je alleen met personeel van Gvc en Rtd. Andere standplaatsen hebben dit baanvak niet. |
20-02-2023 19:31:53 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote En ook op de zuidelijke deel van de HSL is het proefbedrijf niet afhankelijk van het wel/niet rijden van de 900, proefritten zijn gewoon tussen de andere treinen ingepast. Grootste knelpunt voor capaciteit is Shl maar daar maakt het proefbedrijf simpelweg gebruik van de paden van de 9100 in de uren dat er geen Eurostar rijdt. |
20-02-2023 19:37:02 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Het gros van de HSL machinisten zal opgeleidt zijn voordat de ICNG instroomt. Laatst bewerkt door MasterE op 20-02-2023 19:40 Mcn Asd |
20-02-2023 20:26:43 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Voor zover mij bekend worden alleen de België-stellen voorzien van Flow, en dat zijn stellen van 8 bakken.
Edit: niet gezien dat er nog een pagina was :) Laatst bewerkt door AlexNL op 20-02-2023 20:27 |
20-02-2023 21:48:51 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Volgens mij worden de HSL bevoegde Machinisten van Utrecht nu ook al opgeleid voor ICNG. |
20-02-2023 22:33:32 | ||
---|---|---|
Sanderbin
![]() |
Wat eerder op de facebook pagina werd vertelt, is dat volgens de materieelplanning de ICNG vanaf oktober ook naar Groningen in Leeuwarden gaat rijden |
21-02-2023 14:10:09 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Wat op facebook staat is leuk maar het gaat echt niet gebeuren in Oktober naar Groningen/Leeuwarden ;) |
21-02-2023 14:52:50 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Je weet toch, dat wat op Facebook staat, dan moet het wel waar zijn. |
21-02-2023 15:18:38 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Oldskool, aan de smily te zien, geloof je het zelf niet dat wat op facebook staat, ook echt waar is. Al wat me neer typ of druk in een krant hoeft nog niet persé ook waar te zijn. Wat men hier in het forum op somda neer zet hoeft nog niet allemaal waar te zijn. En er kan ook nog een vergissing meespelen. |
21-02-2023 15:57:32 1 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Er wordt via interne kanalen genoemd, dat de eerste tests onder voorbehoud gaan plaatsvinden vanaf 13 maart in de 900/1000, vanaf 19 juni in de 1100 en vanaf 6 november in de 9200. |
21-02-2023 16:12:10 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Daarnaast op mijn afdeling binnen NS gehoord dat het uitgesteld is tot week 16 de eerste ritten in de 900/1000. Was eerst week 10, maar dat is al terug gedraaid. Maar ik wacht het ook rustig af. Het is al vaker uitgesteld. |
21-02-2023 16:17:56 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Week 10/11 was inderdaad ooit het plan, maar dat is alweer een tijdje geleden aangepast. Er komt eerst nog een nieuw proefbedrijf zonder reizigers met de nieuwe treinstellen. |
21-02-2023 16:28:43 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Volgensmij is die proefbedrijf al , ze rijden al veel met de 3133. ;). Ik zou ook gewoon afwachten en niet the enthousiast worden. Men had gezegd week 10 dan weer niet en wel, we zien het vanzelf. Laatst bewerkt door GerritJan op 21-02-2023 16:30 |
21-02-2023 18:37:16 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Volgens mij is er eerst sprake van testritten, zodat de NS overtuigd is en straks groen licht geeft voor de transporten.. Een proefbedrijf is het toch pas als deze in de dienstregeling rijdt, met in dit geval zonder reizigers. Wat eigenlijk nu al met de teststellen gebeurt.? Laatst bewerkt door aarclay op 21-02-2023 18:40 |
21-02-2023 18:51:18 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Proefbedrijf is rijden op de tijden/route van het inzetgebied. Dat is wat anders dan wat de 3133 nu doet. DDZ in dienst, ik blij! |
21-02-2023 19:03:00 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Neem aan dat het proefrijden zonder reizigers gebeurd. Als dit proefrijden zonder reizigers geslaagd is, dan zal wel overgeschakeld worden met proefrijden met reizigers. |
21-02-2023 19:04:45 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Quote ah thanks voor de toelichting :) |
21-02-2023 21:21:15 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
Waarschijnlijk een hele domme vraag? Maar hoe kan je een proefbedrijf zonder reizigers rijden op de tijden en route van het inzetgebied zonder daarbij de dienstregeling voor reizigers te verstoren? Of gaat die 'gewoon' verstoord worden voor de proefbedrijven? |
21-02-2023 21:34:42 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Rijden met een dienstregeling betekent niet rijden met exact dezelfde tijden als de uiteindelijke series waar ze in komen te rijden. Voor het proefbedrijf is gewoon een dienstregeling opgezet in de vrije ruimte op het spoor. Bij Shl maakt men bijvoorbeeld gebruik van de vrije ruimte in de uren dat de 9100 niet rijdt. En verder hier en daar een wat langere stop of langzamer ingelegd om tussen de overige treinen te passen. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
21-02-2023 21:35:40 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Maar wat is dan nog het verschil met de huidige ritten? |
21-02-2023 21:43:04 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Het verschil is dat de huidige ritten in het toekomstige inzetgebied worden gedaan met stellen die nog niet af zijn, terwijl de 3133 zelf daar nog niet mee bezig is. DDZ in dienst, ik blij! |
21-02-2023 21:57:56 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Proefritten rijdt ook tussen Gv en Amr wat natuurlijk niet het ingezetgebied is. Het verschil zal eerder in het doel van de ritten zitten, proefritten rijd je om ervaring om te doen, testritten om te controleren of alles aan de eisen voldoet. Testritten kunnen ook over de HSL gaan, maar meestal lijkt men de route naar Swk te pakken. |
22-02-2023 18:54:21 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Ook dat is best mogelijk,ik reed zelf met meer dan 110 over de rijksweg A16 ri Bd en merkte het treinstel op in tegengestelde richting rijdend,tussen allerlei vrachtwagens op. |
22-02-2023 20:50:37 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Het proefbedrijf is in 2023 trouwens iets aangepast, de treinpaden naar Vs lijken er uitgehaald te zijn, vanuit Gv wordt alleen nog maar naar Amr gereden. In plaats daarvan is capaciteit gereserveerd tussen Ehv en Std voor als later dit jaar de machinisten van die standplaats mogen gaan proefrijden. |
23-02-2023 19:37:46 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Wellicht een rare vraag,maar vanwaar gaan die icng stellen dan komen om tussen Ehv en Std te rijden ? |
23-02-2023 20:04:35 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Hoewel ik (nog) geen idee heb wat de onderhouds/ controle termijnen van ICNG gaan worden, zul je echt niet op een dagelijkse overbrenging tussen Eindhoven en de Watergraafsmeer hoeven te rekenen. Met 4 slagen per dag daar zit je ook net aan de 500 kilometer, dan kan een stel makkelijk een week in het zuiden blijven als ik het heel conservatief inschat. |
23-02-2023 20:31:55 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Heeft iemand enig idee hoevaak er in de serieproductie een trein de fabriek verlaat? Elke week? |
23-02-2023 21:21:38 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Geen idee maar ik heb ergens gehoord dat alle binnenlandse stellen sowieso al gebouwd zijn. DDZ in dienst, ik blij! |
24-02-2023 13:06:55 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Ik ving onlangs op dat de planning is dat er elke 9/10/11 dagen een stel naar NL moet komen als alles draait. |
25-02-2023 00:03:12 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Inmiddels krijgt de ICNG een nieuw broertje/zusje erbij. De Coradia Stream voor Roemenië. Momenteel wordt er ook in Katowice gewerkt aan deze car-body, meldt Railcolornews. Er komen dit jaar nog (!) twee protypes waarvan de eerste binnen een aantal maanden op de testbaan in het Roemeens Faurei gaat rondrijden. Een tweede protype zal dan voor toelating gaan op de Roemeense sporen, en dan gaan ze in duo rijden. Het model vind ik opvallend. Dat zal wel door de opvallende kleuren van de schortbeplating komen. Laatst bewerkt door aarclay op 25-02-2023 00:18 |
25-02-2023 04:39:33 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote De Coradia Stream wordt en zal aan diverse spoorbedrijven in diverse landen geleverd worden. Zal dat effect hebben wanneer de ICNG geleverd wordt? Of staat dat er los van? Van de DSB Coradia Stream is in ieder geval bekend dat het later geleverd wordt. Die lijkt het meest op de NS Coradia Stream. Qua design en vermogen wijkt het wel behoorlijk af van NS Coradia Stream. |
25-02-2023 08:06:22 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Klopt, er zijn inmiddels zo'n 7 landen waar deze trein besteld is. Nederland, Duitsland Denemarken, Roemenië, Italië Spanje en Luxemburg. In totaal 762 treinen die besteld zijn. Deze Duitse Wikipedia pagina daarover is het meest actueel. Laatst bewerkt door aarclay op 25-02-2023 08:14 |
01-03-2023 10:49:29 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
In Nederland zijn ze druk bezig met de opleidingsritten van ICNG. In België zijn het (voorlopig) testritten:
|
01-03-2023 13:01:58 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
NS Flow op de ICNG, ik weet het zo net nog niet. Ik vind het niet lekker uit de verf komen, het voelt alsof er iets mist. |
01-03-2023 13:16:26 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Wat dan? |
01-03-2023 13:24:20 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Kleur. Er is voor mijn gevoel veel te veel geel, en te weinig dat het in balans houdt. Hetzelfde bij de VIRMm2/3, ook daar komt Flow naar mijn mening niet lekker uit de verf. Op de Vectron werkt Flow wel lekker, maar dat is een veel kleiner voertuig waardoor het geel niet zo overheerst als bij Flow op een treinstel. Laatst bewerkt door AlexNL op 01-03-2023 13:24 |
01-03-2023 13:46:52 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Het is puur smaak, maar in het donker en in de gele verlichting van Utctw vind ik ook dat er iets ontbreekt: de witte NS-logo's worden dan geel verlicht op een gele achtergrond en zijn dan niet meer zichtbaar |
01-03-2023 14:24:44 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Wanneer ik hier in Breda 's avonds een VIRMm2/3 zie binnenkomen, zie ik hetzelfde. Onder het kunstlicht valt het NS-logo een beetje weg. Ten opzichte van de vorige liveries vind ik Flow nogal... karig. Maar goed, over smaak valt niet te twisten. Laatst bewerkt door AlexNL op 01-03-2023 14:25 |
01-03-2023 15:26:54 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Zijn we nu al vergeten dat de (meeste) Hondekoppen, plan T, V, U en SGM ook bijna volledig geel waren? |
01-03-2023 15:29:31 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Weinig ontwikkelingen meer hier, maar een Plan U is natuurlijk rood, zoals het hoorde met dieselmaterieel. |
01-03-2023 15:32:54 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Zoals die bekende Rode Engel? Laatst bewerkt door Dionysusnu op 01-03-2023 15:36 |
01-03-2023 16:02:41 2 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Nee, maar kennelijk waren daar de drie azuurblauwe banen en de NS-logo's nogal effectief om die saaie eenkleurigheid te breken. |
01-03-2023 16:03:33 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Dat ben ik zeker niet vergeten. Het verschil is denk ik de blauwe reclamebanen op dat materieel, dat doorbrak het geel. Het witte NS-logo van Flow is een poging om dat ook te doen, maar naar mijn mening werkt het gewoon niet op een treinstel. |
01-03-2023 16:03:41 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Tijden en daarmee inzicht en smaak veranderen ook. |
01-03-2023 17:12:39 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Wellicht vergeten dat die veelal een zwart NS logo/vishaakje hadden |
02-03-2023 02:32:15 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Wat probeer je nu uit te lokken met je bijdrage eigenlijk ? Dat jij vind dat zo'n stel 'natuurlijk' rood moet zijn mag natuurlijk jou mening zijn, maar zoals gezegd hebben ze langer in het geel rond gereden dan in het rood. Dus waarom doen alsof het rood zoveel kenmerkende geweest zou zijn voor die stellen en dat het enige is wat iemand zich maar moet herinneren ? |
02-03-2023 09:08:34 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Waar nog bij komt dat het diesel-stroomlijnmaterieel ook groene, blauwe en zelfs lichtgrijze kleuren heeft gekend, om van de kleuraccenten met gele en rode balken, wings, vleugels en bloedneuzen nog maar te zwijgen. Dus hoe het dan eigenlijk hoort te zijn, wordt dan wel een erg zwak standpunt, nog afgezien van de persoonlijke voorkeur. Overigens zijn er leuke boeken om dat allemaal eens rustig te bekijken. |
02-03-2023 12:54:14 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Dit topic op allerlei punten off-topic geraakt. |
02-03-2023 15:26:49 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Zijn er al testritten geweest met 220 km p/u of meer (200 km p/ + 10%)? Zie wel filmpjes waarop staat aangegeven dat de ICNG 200 km p/u rijdt. Maar op HSL een test met 10% van de maximumsnelheid boven de dienstsnelheid erbij nog niet. |
02-03-2023 15:51:15 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Zou dat niet op de Ring van Velim gedaan zijn? Conventionele treinen kunnen er maximaal 210 km/u rijden, lees ik. Ik weet niet op er nog 10% op mag. |
02-03-2023 16:21:16 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote Waarom zou je dat daar doen als het er om gaat dat die stellen in NL 200 kmh moeten kunnen rijden? HSL zal zich er goed voor lenen; ik weet even niet meer of het op de Hanzelijn mag (wschl niet?) / kan (wschl wel?). Laatst bewerkt door bacr op 02-03-2023 16:22 |
02-03-2023 16:38:54 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote Dat is onderdeel geweest van de toelatingsprocedure, dus dat is al gebeurd aangezien de stellen inmiddels toegelaten zijn ;) |
02-03-2023 16:49:00 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
Quote Omdat de maximumdienstsnelheid + 10% rijden een onderdeel van de toelatingsprocedure is. |
02-03-2023 17:09:43 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Op de Hanzelijn liggen op het moment TSR'en voor 160 km/h. Voor zover ik weet is er geen uitzondering gemaakt voor testritten met de ICNG. |
02-03-2023 17:19:59 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Die tests zijn bij mijn weten in Duitsland uitgevoerd op een HSL. Daarbij werd de ICNG gesleept, omdat deze uiteraard niet over 15 kV beschikt. Dat de trein niet op eigen kracht de snelheid heeft behaald doet daarbij niet ter zake. Het gaat - als ik het goed heb begrepen - vooral om de stabiliteit/rijgedrag van de draaistellen bij die test. Laatst bewerkt door mtlx op 03-03-2023 07:11 |
03-03-2023 16:51:06 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Doet niet ter zake ? Laatst bewerkt door phantom op 03-03-2023 16:52 |
03-03-2023 17:05:12 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Lijkt me niet enorm belangrijk aangezien het nooit zou moeten gebeuren. De fysieke eigenschappen zijn uiteraard nodig om bijvoorbeeld niet te ontsporen, maar als de software bij 220km/h ermee ophoudt, dan zal de trein gewoon uitrollen naar lagere snelheden en is er weinig aan de hand. |
03-03-2023 18:22:06 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Op eigen kracht is toch wat anders dan gesleept. Want bij slepen zit de aandrijving voor het stel en op eigen kracht over het hele stel verdeeld. Ook wil je natuurlijk weten of een noodremming bij die hogere snelheid voldoende is, of maakt dat niet uit? |
03-03-2023 18:43:57 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Ja, die elektronika zal van 0 tot 220 km/u feilloos functioneren en bij 222 km/u ineens de geest geven... ;) Sowieso, als men het nu gesleept test dan zal het op eigen kracht rijden geen rol spelen in datgene wat er getest word want anders had men echt wel wat anders verzonnen en het natuurlijk wél op eigen kracht getest. Laatst bewerkt door thom op 03-03-2023 18:45 |
04-03-2023 09:34:25 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote De geest geven is wellicht iets te ;-) Maar als idd gesleept,alles qua electronica is gestest op snelheid en niks aparts doet,dan zal dat in elk geval geen rol mogen spelen. Het enigste wat men dan niet kan testen is het deel wat de bovenleiding raakt tot aan het punt dat het de electronica in de trein bereikt |
04-03-2023 10:13:06 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Zeker, elektronica test je gewoon in een laboratorium met allerlei simulaties. |
05-03-2023 09:00:55 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Wel opvallend dat de ontwikkeling van NS Coradia Stream wat langer duurt dan van de Italiaanse POP. En waarschijnlijk ook langer dan de Luxemburgse Coradia Stream die al getest wordt. Het zat NS ook niet mee met de coronacrisis en daarna personeelstekorten. Maar de NS Coradia Stream is om meerdere redenen niet te vergelijken met de andere Coradia Stream die er al zijn. Of nog geleverd worden. DSB Coradia Stream zal waarschijnlijk de meeste overeenkomsten hebben met de NS Coradia Stream. Al is het vermogen van de DSB Coradia Stream indrukwekkend. |
05-03-2023 09:30:59 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Hoop speculatie aangzien je in mijn ogen wat te vaak het woordje waarschijnlijk gebruikt. |
05-03-2023 11:35:18 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik heb sowieso het idee dat er regelmatig dezelfde discussies opnieuw aangewengeld word terwijl daar op dat moment helemaal geen aanleiding voor is ;) |
05-03-2023 22:09:14 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Waarom zo puriteins reageren? Zie jouw naam ook bij NS Community. Het is maar een treinforum. Waar maak je een probleem van? |
05-03-2023 22:09:53 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Wat is het probleem? Waarom zo puriteins reageren? |
05-03-2023 22:16:42 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Thom op het NS community-forum is een andere Thom. Ik hem hem ooit ontmoet, en hij leek niet op Thom Geerdink. |
05-03-2023 23:33:13 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Dat is niet echt opvallend hoor, het zijn heel andere treinen. Ze hebben toevallig dezelfde neus maar daar houdt het zo ongeveer wel op qua overeenkomsten. De Pop heeft een maximumsnelheid van 160 km/u en hoeft alleen overweg te kunnen met 3 kV =. De ICNG heeft een hogere maximumsnelheid, en van meet af aan heeft NS gevraagd om een meerspanningstreinstel (incl. opties voor België en Duitsland). Ook zijn er extra's gevraagd zoals automatisch doorlopen van systeemtransities.
Valt ook wel mee. De CFL Stream is in december 2018 besteld en het eerste stel is pas net in Luxemburg gearriveerd voor testen. De ICNG is in juli 2016 besteld, het eerste teststel is in mei 2020 in Nederland aangekomen. Waarschijnlijk zal de CFL-versie niet nog eens 3 jaar nodig hebben voordat de eerste reizigers erin kunnen stappen, maar NS en Alstom hadden te maken met covid-19 en alle hinder die dat opleverde. Voor CFL kan men waarschijnlijk profiteren van reeds opgedane ervaring. |
06-03-2023 07:09:39 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Ik meen me te herinneren dat DM'90 ook alleen gesleept is tot 154 km/h. Het gaat ook niet over de elektronica, het gaat over de stabiliteit van de trein. Een trein moet uiteraard stabiel rijden als hij zijn maximum snelheid rijdt, maar er is in de regels opgenomen dat dit Vmax+10% moet zijn, om wat speelruimte te hebben (denk aan: als hij bij Vmax maar net aan stabiel genoeg is, vinden we dat dan goed genoeg?). Het is helemaal niet zo dat een trein op eigen kracht die snelheid moet kunnen rijden, want dat zal hij ook nooit doen. |
06-03-2023 08:02:11 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Quote In tegenstelling tot vroeger kunnen de actuele 3 fase motoren 'keihard' op een bepaalde maximum snelheid wordt begrenst. Daar zijn (waren) zelfs Youtube fimpjes van, bijvoorbeeld een BR 189 die handbediend (zonder AFB) vol vanuit stilstand optrekt en strak bij 140 km/h blijft staan. Het zou me niet verbazen als een ICNG ook zo'n begrenzing heeft, maar ook ERTMS begint direct bij 201 km/h te miepen. |
06-03-2023 08:10:09 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Bij 205 begint de ERTMS pas te piepen en bij ongeveer 209/210 grijpt ie in. |
06-03-2023 08:35:16 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
In ander nieuws, ook de 3133 heeft succesvol zijn acceptatieritten doorlopen en is nu in bruikleen (loan for use) bij NS. |
06-03-2023 08:56:37 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Wat houdt dat precies in? Mag die vanaf nu voor de reizigersdienst ingezet worden? |
06-03-2023 09:00:07 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Wat moet er eigenlijk nog gebeuren voordat NS echt de eigenaar is? |
06-03-2023 09:08:29 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Nee, bruikleen is alleen voor het doen van opleidingsritten, ervaringsritten en opleidingen. Pas als alle punten en problemen opgelost zijn zal NS een trein echt afnemen. De treinen zijn nu nog van Alstom. |
06-03-2023 10:50:02 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Quote Interessant en ik geloof je direct dat het echt zo is. Ik kan me alleen baseren op Youtube filmpjes en de ERA ERTMS documentatie. Misschien is er wel een verschil in gedrag tussen baseline 2 en 3. Dit is wat er op pagina 99 van de actuele ERA spec staat (DMI versie 3.4.0 en 3.6.0):
Volgens deze tekst zou er dus vanaf 201 km/h een oranje aanwijzing en waarschuwtoon moeten zijn, precies het gedrag dat ik eerder gezien heb. Is de DMI van ICNG, die ik nog niet in een cabinevideo heb gezien, nog op een oudere versie gebaseerd, die iets anders reageert? |
06-03-2023 10:56:17 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Ik heb geen idee of het met baseline 2 of 3 te maken heeft maar de snelheidsmeter wordt wel gewoon keurig 'oranje' als je boven de 200 komt, waarschijnlijk is het piepen ervan bij 205 een bepaalde marge die ingesteld is zodat je niet elke keer gek wordt van het gepiep als je te maken krijgt met slip of 1km overspeed. |
06-03-2023 10:57:42 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
@ R-E-Mg Het gedrag komt precies overeen met wat je in dat stukje leest. Je lijkt er vanuit te gaan dat de 'permitted speed limit' en de 'warning speed limit' hetzelfde zijn. Dat zijn echter twee verschillende waardes. Bij ander ETCS materieel waar ik mee heb gereden is dat niet anders. Ook de Traxx doet precies hetzelfde, alleen zijn de waardes daar iets anders. 161 km/u voor de oranje snelheidsmeter, 163 voor het waarschuwingsgeluid en 165 voor de brake intervention. De ICNG heeft overigens Baseline 3 R1, nog geen R2. Laatst bewerkt door mtlx op 06-03-2023 11:00 |
06-03-2023 11:01:49 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Dat heeft natuurlijk niet zoveel met 3 fase motoren te maken, een asgever die het aantal omwentelingen van een wielas meet met daaroverheen een correctie voor het verslijt van de wielen kan gewoon de input zijn voor het afvallen van een tractie instalatie. |
06-03-2023 13:23:17 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Bedankt Rolffiej19 en mtlx. Zo makkelijk is het om ergens overheen te lezen. En maar goed ook. Een waarschuwtoon als je ook maar 1 km/h over de limiet zit zou inderdaad heel erg snel gaan vervelen (vandaar dat het mij zo opviel). Misschien dat het een Thalys of een ICE of ergens in het buitenland is geweest waarop ik dit zag. Ik weet het in ieder geval niet meer. |
06-03-2023 13:42:04 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Quote Dat kan inderdaad voor alle aandrijftechnieken, maar ten opzichte van vrijwel alle andere aandrijftechnieken geeft 3 fase aandrijving veel meer controle over de snelheid van de aangedreven as. Waarom dat is is alleen een beetje off topic hier. |
11-03-2023 18:40:00 1 | ||
---|---|---|
Sanderbin
![]() |
Vandaag is de 3222 vanui de fabriek naar Zwolle gebracht. Dit is het eerste 8je die volledig af is en heeft net zoals de 3133 een front met meer geel Laatst bewerkt door Sanderbin op 11-03-2023 18:41 |
11-03-2023 19:18:01 1 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Worden de ICNG niet meer standaard naar Watergraafsmeer of Utrecht Cartesiusweg gebracht? Overigens prima dat ze naar Zwolle overgebracht worden. |
11-03-2023 19:21:01 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
De trein begint meteen met de zgn shakedown tests, daarvan wordt het dynamische (rijdende) gedeelte vanaf Zwolle gereden. |
11-03-2023 19:22:45 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Is hij echt al gearriveerd of willen we de eerste zijn die het hier meldt? Ik heb gezien dat hij onderweg is, maar nergens nog gezien dat hij is afgekoppeld.. |
12-03-2023 02:12:17 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Vanmiddag is hij nog in Hannover gespot, volgens de Duitse buren. |
12-03-2023 08:14:46 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Is nu in Zwolle: |
12-03-2023 11:08:21 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Klopt. Op naar de volgende |
12-03-2023 13:41:42 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Zal het nog opgaan dat er elk week 1:ICNG geleverd wordt? Er zijn bij Alstom Poland in Katowice en opstelterreinen in Duitsland een aantal ICNG. Dat zijn nog niet de complete versies zoals ICNG 3133 en 3222. |
12-03-2023 13:55:50 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Nou ik denk niet dat het bij dit aflevertempo blijft. Maar of het elke week of elke twee weken zal zijn, boeit denk ik niet heel veel. |