25-01-2023 22:02:09
Rolffiej19
Rolffiej19

Dat betreft ook nog een proefstel ;)


26-01-2023 08:44:36
Sanderbin
Sanderbin
Quote
geert (25-01-2023 21:49:46):

Wat is de status van de op Utctw staande 3303? Is deze ook al defintief geleverd en gaat deze mee doen in de opleidingsritten etc of is dit nog een proef stel en moet deze tzt nog terug naar Polen?


3303 moet nogsteeds naar België gaan om daar wat rondjes te rijden en moet uiteindelijk ook nog een keertje terug naar Polen


26-01-2023 10:03:10
aarclay
aarclay

Ik had ook gehoord van een NS International mcn dat de Belgen nog een hoop op te merken hadden over de ICNG-B, waaronder over het ontbreken van de rem-indicators aan de buitenzijde van de trein, en nog wat zaken.

Ik heb geen idee of de 3303 al redelijk voldoet aan eisen van de Belgen en een upgrade is van de 3301 en 3302.



Laatst bewerkt door aarclay op 26-01-2023 10:03

26-01-2023 18:33:17
phantom
phantom

Deze leek in technische dingen gaat nu een grapje maken.
Wat heb je aan rem indicators aan de buitenkant,als de machinist in de trein zit ?

Wat is, even zonder dollen,de gedachte gang achter die dingen aan ze aan de buitenzijde willen hebben,wie zou daar ,wat,wanneer ,mee moeten doen dan ??
Ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar,wat het idee er achter is.
Ik heb dat zover ik weet nog niet eerder voorbij zien komen op huidig mat en oud mat wat ook de grens met Belgie ging.



26-01-2023 19:26:17
mren
mren

Dan heb je niet goed opgelet want (vrijwel?) al het materieel van de laatste decennia had die indicatoren.


26-01-2023 19:43:37
Rolffiej19
Rolffiej19

Oh waar vind ik die dan bij SLT en SNG, toevallig twee materieeltypes die de afgelopen 2 decennia gebouwd zijn ;)


26-01-2023 19:51:56
seinhuis
seinhuis

Rem indicators aan de buitenkant van de trein wordt gebruikt bij het nemen van een verbindingsproef na het combineren. Ook kan hierdoor een vaste rem opgespoord worden.

Bij moderne treinen volstaat een diagnose scherm voor deze functie.


26-01-2023 20:04:59
Henk1619
Henk1619
Quote
phantom (26-01-2023 18:33:17):

Wat is, even zonder dollen,de gedachte gang achter die dingen aan ze aan de buitenzijde willen hebben,wie zou daar ,wat,wanneer ,mee moeten doen dan ??

Wat je er mee moet gaan doen? Controleren of de remmen werken, normaal onderdeel van een trein vertrekgereed maken: de remproef. Bij een trein met convessionele remblokken wordt gecontroleerd of de remmen correct tegen de wielen aanslaan en weer lossen. Dat kun je constateren door te kijken, er een trap tegen aan te geven of met een hamer tegen een wiel te slaan en luisteren naar het geluid. Schijfremmen bevinden zich achter de wielen dus dan zou je onder de trein moeten kruipen. Daarom zijn deze doorgaans voorzien van een venstertje aan de buitenkant dat rood of groen kleurt. In principe kun je ook een elektronische variant van zo'n venstertje maken die uit te lezen is vanuit de cabine. In het laatste geval kan de machinist dus in zijn cabine blijven zitten, bij de visuele varianten moet hij terplaatse gaan kijken of een collega dat voor hem laten doen. Blijkbaar is het een brug te ver voor de Belgen om de visuele variant weg te laten.



Laatst bewerkt door Henk1619 op 26-01-2023 20:06

26-01-2023 20:09:04
Dionysusnu
Dionysusnu

Zeker voor makkelijke compatibiliteit van bakken/rijtuigen lijkt het me makkelijker om op het rijtuig zelf de indicator te hebben, in plaats van dat dat weer een extra datasignaal moet worden.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 26-01-2023 20:10

26-01-2023 20:23:31
yappa
yappa

Los van het feit dat een ICNG een treinstel is en dus in de normale treindienst niet uit elkaar zou moeten gaan (vonden we bij DDZ ook niet zo tof), is het voor onderhoud ook juist wel handig. Zo kan een diagnosesysteem monitoren of alle remmen even snel reageren en preventief onderhoud signaleren als er eentje uit de pas gaat lopen. Vensters aan de zijkant geven alleen een status 'in' of 'uit' weer, wat je bovendien maar eentje tegelijk kunt aflezen.

ik ben benieuwd of de Belgen hiermee weg komen, want als de trein in NL is toegelaten, dan mag DVIS alleen nog maar zaken toetsen die in de Belgische infra anders zijn dan hier. Een weergave van de remproef is geen technisch ding maar regelgeving, en dat zou inmiddels in Europa geharmoniseerd moeten zijn.


26-01-2023 20:33:23
JHS2013
JHS2013

Remproeven zijn nou weer net niet Europees geharmoniseerd. Het enige dat Europees is voorgeschreven is dat er een remproef moet gebeuren alvorens een trein vertrekt, conform "best practices" (in de meeste gevallen volgens UIC-fiches). Ik snap wel dat remvensters noodzakelijk zijn, hoe ga je anders een remproef doen als het stel afgesleept wordt?


26-01-2023 21:03:06
mtlx
mtlx

De ICNG heeft binnen in het treinstel zelf indicatoren/remcilinderdrukmeters. Daarmee kan dus ook vastgesteld worden of remmen gelost zijn of niet.

Overigens kan ik uit ervaring zeggen dat je bij slepen het ook prima hoort als er ergens toch nog een rem vast hangt.


27-01-2023 06:19:27
JHS2013
JHS2013

Ok, een keer extra op en af stappen bij remproeven op een ICNG dus. Lijkt me overkomelijk.

Remproeven op gehoor zijn geloof ik enkel in het Land der Blinden toegestaan ;)


27-01-2023 21:46:25
thom
thom
Quote
Dionysusnu (26-01-2023 20:09:04):

Zeker voor makkelijke compatibiliteit van bakken/rijtuigen lijkt het me makkelijker om op het rijtuig zelf de indicator te hebben, in plaats van dat dat weer een extra datasignaal moet worden.


Ongetwijfeld zal de boordcomputer in de cabine al reeds de status van de remstations kunnen weergeven, dat is alwel jaren niet meer dan standaard voor treinstellen.
En het stelt ook niet meer voor dan een drukschakelaar op die ergens een analoogsignaal aan een I/O module geeft, die datalijnen ligt zo'n treinstel tochal vol mee ;)

De filosofie van de Belgen zal ongetwijfeld zijn dat ze de status van de remstations ook willen kunnen waarnemen wanneer de trein 'dood' is en dus geen werkend boordcomputer heeft.

Dat is nog altijd het voordeel van fysieke, pneumatisch gestuurde, remvensters, die worden mee aangestuurd met de remcilinders en werken altijd wanneer het remsysteem ook werkt.



Laatst bewerkt door thom op 27-01-2023 21:50

28-01-2023 10:46:47
phantom
phantom
Quote
Henk1619 (26-01-2023 20:04:59):
Quote
phantom (26-01-2023 18:33:17):

Wat is, even zonder dollen,de gedachte gang achter die dingen aan ze aan de buitenzijde willen hebben,wie zou daar ,wat,wanneer ,mee moeten doen dan ??

Wat je er mee moet gaan doen? Controleren of de remmen werken, normaal onderdeel van een trein vertrekgereed maken: de remproef. Bij een trein met convessionele remblokken wordt gecontroleerd of de remmen correct tegen de wielen aanslaan en weer lossen. Dat kun je constateren door te kijken, er een trap tegen aan te geven of met een hamer tegen een wiel te slaan en luisteren naar het geluid. Schijfremmen bevinden zich achter de wielen dus dan zou je onder de trein moeten kruipen. Daarom zijn deze doorgaans voorzien van een venstertje aan de buitenkant dat rood of groen kleurt. In principe kun je ook een elektronische variant van zo'n venstertje maken die uit te lezen is vanuit de cabine. In het laatste geval kan de machinist dus in zijn cabine blijven zitten, bij de visuele varianten moet hij terplaatse gaan kijken of een collega dat voor hem laten doen. Blijkbaar is het een brug te ver voor de Belgen om de visuele variant weg te laten.


Hoe een conventionele remproef werkt dat wist ik al.
Waar dat voor dient was ook bekend.
Maar juist in een tijdperk waar zo onderhand alles electronisch gaat en word bewerkstelligd in een trein/treinstel,vind ik het dan weer apart dat er nog geeist word dat er "ouderwetse venstertjes" moeten zijn die je vertellen bij visuele inspectie of de rem los is,terwijl dit via schermen en wat electronica zo af te lezen is/te maken is.
Dat is bij eigenlijk een beetje waar het voor m'n gevoel scheef gaat wink
Als iemand de keus heeft om diagnose te laten stellen van (in dit geval) de remmen van een trein,en hij mag kiezen tussen in een cabine zitten met een lekker temperatuurtje en te gluren op een scherm wat hem aan de hand van een test gaat vertellen of alles ok is,of het aflopen van een treinstel in de buitenlucht ook als het rot weer is,welke variant zal die mcn dan toch gaan kiezen ? wink

De paar extra kabeltjes en sensoren zouden niet het verschil moeten maken in een trein die toch al overloaded is met electronica en kabels etc,om te proberen te eisen dat die venstertjes er zijn bij alle remschijven.
OF ik ben niet afdoende belgische ambtenaar om dit te snappen,dat kan natuurlijk ook nog smiley


28-01-2023 10:54:23
thom
thom
Quote
thom (27-01-2023 21:46:25):

De filosofie van de Belgen zal ongetwijfeld zijn dat ze de status van de remstations ook willen kunnen waarnemen wanneer de trein 'dood' is en dus geen werkend boordcomputer heeft.

Dat is nog altijd het voordeel van fysieke, pneumatisch gestuurde, remvensters, die worden mee aangestuurd met de remcilinders en werken altijd wanneer het remsysteem ook werkt.


Het antwoord op de vraag die je stelt, had ik 1 bericht boven het jouwe al benoemd.


28-01-2023 17:48:02
rolandrail
rolandrail
Quote
phantom (28-01-2023 10:46:47):
Quote
Henk1619 (26-01-2023 20:04:59):
Quote
phantom (26-01-2023 18:33:17):

Wat is, even zonder dollen,de gedachte gang achter die dingen aan ze aan de buitenzijde willen hebben,wie zou daar ,wat,wanneer ,mee moeten doen dan ??

Wat je er mee moet gaan doen? Controleren of de remmen werken, normaal onderdeel van een trein vertrekgereed maken: de remproef. Bij een trein met convessionele remblokken wordt gecontroleerd of de remmen correct tegen de wielen aanslaan en weer lossen. Dat kun je constateren door te kijken, er een trap tegen aan te geven of met een hamer tegen een wiel te slaan en luisteren naar het geluid. Schijfremmen bevinden zich achter de wielen dus dan zou je onder de trein moeten kruipen. Daarom zijn deze doorgaans voorzien van een venstertje aan de buitenkant dat rood of groen kleurt. In principe kun je ook een elektronische variant van zo'n venstertje maken die uit te lezen is vanuit de cabine. In het laatste geval kan de machinist dus in zijn cabine blijven zitten, bij de visuele varianten moet hij terplaatse gaan kijken of een collega dat voor hem laten doen. Blijkbaar is het een brug te ver voor de Belgen om de visuele variant weg te laten.


Hoe een conventionele remproef werkt dat wist ik al.
Waar dat voor dient was ook bekend.
Maar juist in een tijdperk waar zo onderhand alles electronisch gaat en word bewerkstelligd in een trein/treinstel,vind ik het dan weer apart dat er nog geeist word dat er "ouderwetse venstertjes" moeten zijn die je vertellen bij visuele inspectie of de rem los is,terwijl dit via schermen en wat electronica zo af te lezen is/te maken is.
Dat is bij eigenlijk een beetje waar het voor m'n gevoel scheef gaat wink
Als iemand de keus heeft om diagnose te laten stellen van (in dit geval) de remmen van een trein,en hij mag kiezen tussen in een cabine zitten met een lekker temperatuurtje en te gluren op een scherm wat hem aan de hand van een test gaat vertellen of alles ok is,of het aflopen van een treinstel in de buitenlucht ook als het rot weer is,welke variant zal die mcn dan toch gaan kiezen ? wink

De paar extra kabeltjes en sensoren zouden niet het verschil moeten maken in een trein die toch al overloaded is met electronica en kabels etc,om te proberen te eisen dat die venstertjes er zijn bij alle remschijven.
OF ik ben niet afdoende belgische ambtenaar om dit te snappen,dat kan natuurlijk ook nog smiley


Gewone remvensters aan de buitenzijde van SLT had heel veel vierkante wielen gescheeld bij het wegslepen...


28-01-2023 20:09:10
jeanne
jeanne

Dat lijkt dus op een gevalletje "pound foolish penny wise".


28-01-2023 21:33:42
icened200
icened200

Rijdt de ICNG 3303 regelmatig tussen Nederland - België?:

youtu.be

ICNG 3301 + 3302 lijken vooral in België zelf getest te worden.


28-01-2023 21:42:42
DDZ7504
DDZ7504

Dit was de eerste keer. Van "regelmatig" is geen sprake. Dit was een overbrenging, voor zover bekend.

3301 en 3302 zijn zowel op Mt-Fvs als Rsd-Esn getest afgelopen jaar.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 28-01-2023 21:43


DDZ in dienst, ik blij!

28-01-2023 23:36:00
sjoerd
sjoerd
Quote
icened200 (28-01-2023 21:33:42):

Rijdt de ICNG 3303 regelmatig tussen Nederland - België?:

youtu.be

ICNG 3301 + 3302 lijken vooral in België zelf getest te worden.


Grappig. In dat filmpje lijkt het automatische sein aan het einde van het perron van Etten-Leur groen knipperlicht te tonen. Voor zover ik weet kan dat sein dat niet.


28-01-2023 23:47:33 1
RX7567
RX7567

Kijkend naar de snelheid van het knipperen lijkt het een effect te zijn van de camera. In het echt zal het sein op groen hebben gestaan, maar dit lijkt in de opname anders doordat het aantal beelden per seconde niet synchroon is met de frequentie van de elektriciteit.


29-01-2023 08:10:42
Sanderbin
Sanderbin
Quote
DDZ7504 (28-01-2023 21:42:42):

Dit was de eerste keer. Van "regelmatig" is geen sprake. Dit was een overbrenging, voor zover bekend.

3301 en 3302 zijn zowel op Mt-Fvs als Rsd-Esn getest afgelopen jaar.


Is er al getest op de grensovergang bij Hazeldonk (HSL)? Of zou dat niet nodig zijn


29-01-2023 09:26:19
DDZ7504
DDZ7504

Dat weet ik niet. Nodig zal het sowieso wel zijn uiteindelijk.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 29-01-2023 09:26


DDZ in dienst, ik blij!

29-01-2023 10:46:31
phantom
phantom
Quote
rolandrail (28-01-2023 17:48:02):

Gewone remvensters aan de buitenzijde van SLT had heel veel vierkante wielen gescheeld bij het wegslepen...


Hieruit begrijp ik dan dat voor dat soort zaken niks anders is wat daar voor waarschuwd.
En je dus voor vierkante wielen afhankelijk bent van een venster wat eigenlijk voor een ander doel is geplaatst bij (de meeste) treinen.
Dat is ergens best apart,dat er niks is wat dat soort afwijkingen in de wielen detecteerd,althans daar lijkt het op.

In ieder geval dank voor de info.


29-01-2023 10:57:07
thom
thom

Nee, dat remvenster is helemaal niet bedoeld voor een ander doel, integendeel juist...

Wat Roland bedoeld is dat je dus bij het slepen van een dode SLT nergens op fatsoenlijke wijze kunt vast stellen of alle remstations lossen en remmen.

Met als effect dat met slepen het regelmatig mis gaat en ongemerkt nog ergens een parkeerrem vast blijkt te staan met vlakke plaatsen op die as als gevolg.


29-01-2023 11:14:16
john2
john2
Quote
jeanne (28-01-2023 20:09:10):

Dat lijkt dus op een gevalletje "pound foolish penny wise".


Pond foolisch penny wise?


29-01-2023 11:16:56 1
martijn
martijn

Penny wise, pound foolish is het wink


29-01-2023 12:23:57
MasterE
MasterE

Volgens mij lopen er een aantal dingen door elkaar.

De vierkante wielen bij SLT zijn het gevolg van een parkeerrem die niet (goed) gelost is of het in de onjuiste volgorde sleepgereedmaken waardoor de halterem niet gelost is alvorens het stel 'dood' te maken. Met of zonder remvesters aan de buitenzijde ga je dat niet zien. Daarom doe je ook een rolproef om zeker te stellen dat alle remmen los zijn alvorens de hele boel af te slepen.




Mcn Asd


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-01-2023 13:08:27
john2
john2
Quote
martijn (29-01-2023 11:16:56):

Penny wise, pound foolish is het wink


Ja, oké, maar wat betekent dit op zijn Nederlands?


29-01-2023 13:18:57
JOver
JOver
Quote
john2 (29-01-2023 13:08:27):
Quote
martijn (29-01-2023 11:16:56):

Penny wise, pound foolish is het wink


Ja, oké, maar wat betekent dit op zijn Nederlands?


Het betekent op de verkeerde manier zuinig zijn, oftewel zuinig zijn bij de kleine dingen en verkwistend bij grote. Het Nederlandse "goedkoop is duurkoop" komt qua betekenis in de buurt van dat Engelse spreekwoord.



Laatst bewerkt door JOver op 29-01-2023 13:19

29-01-2023 14:10:20 1
MCN-GVC
MCN-GVC

Volgens mij worden er hierboven veel technische zaken door elkaar gehaald v.w.b. de remvensters. Remvensters zijn een indicatie voor het aanslaan van de (electro-) pneumatische rem. Parkeerremmen zijn handmatig of veergestuurd en worden hierin niet meegenomen. Dat kan wel, maar dan moet je dit appart gaan regelen met een extra venster zoals bij de traxx. De eerder genoemde aanname dat door het missen van remvensters de vastzittende parkeerremmen bij SLT waren gedetecteerd is dus niet waar. Het probleem bij SLT is dat parkeerremmen op de kopdraaistellen zitten, waarbij er 6 veren voor een 4-delig stel zijn, en 8 veren voor een 6-delig stel. Bij onderhoud/defecten word er wel is een draaistel gewisseld. Wat heeft geresulteerd in dat een 4-delig stel wel is een draaistel met 1 exta veerrem kan hebben van een 6-delig stel. Dit is helaas niet bij elke mcn bekend, dus wanneer je alles via de apps doet en geen rolsproef deed zoals nu wel voorgeschreven is, werd er soms gespleept met 1 vaste veergestuurde parkeerrem.

In hoeverre icng-b wel remvensters moet krijgen ligt natuurlijk aan de Belgen. Al is een remvenster natuurlijk afgesteld op de luchtleiding van de rem, waarbij een extra meter makkelijk ertussen gezet kan worden, je moet alleen bij elk draaistel een leidingen gaan doorzagen.

Tevens een leuk icng nieuwtje, vanaf deze week word het eerst 8-delige proeftreinstel ook ingezet in de ervarings- en instructieritten.



Laatst bewerkt door MCN-GVC op 29-01-2023 14:16

29-01-2023 20:37:38
aarclay
aarclay
Quote
MCN-GVC (29-01-2023 14:10:20):

Tevens een leuk icng nieuwtje, vanaf deze week word het eerst 8-delige proeftreinstel ook ingezet in de ervarings- en instructieritten.


Heeft dit te maken met extra capaciteit voor de opleiding? Of moeten de machinisten zowel materieelbekendheid opdoen voor de vijfjes en achtjes?


29-01-2023 23:29:19
thom
thom
Quote
MasterE (29-01-2023 12:23:57):

Volgens mij lopen er een aantal dingen door elkaar.

De vierkante wielen bij SLT zijn het gevolg van een parkeerrem die niet (goed) gelost is of het in de onjuiste volgorde sleepgereedmaken waardoor de halterem niet gelost is alvorens het stel 'dood' te maken. Met of zonder remvesters aan de buitenzijde ga je dat niet zien. Daarom doe je ook een rolproef om zeker te stellen dat alle remmen los zijn alvorens de hele boel af te slepen.


Waarom zouden remvensters daar niets in kunnen veranderen of bijdragen?

Genoeg types remvensters die geschikt zijn voor het aanduiden van hand- en parkeerremmen en dan is tenminste op fatsoenlijke wijze vast te stellen of iets remt of niet.
Een rolproef is leuk, maar je kunt er nooit mee vast stellen dat alle remstations van een trein daadwerkelijk aanslaan.

Als je bijvoorbeeld een Duits IC-rijtuig een handremwiel aandraait die mechanisch de remschoenen aantrekt, dan valt er ook gewoon een remvenster op rood. Daarnaast zijn veel parkeerremmen uiteindelijk ook gewoon pneumatisch bediend door een magneetklep, dus daar is dat ook eenvoudig toepasbaar.


29-01-2023 23:52:47
MasterE
MasterE

Alles is mogelijk, maar dan krijg je bij de draaistellen diverse remvensters afhankelijk van welke remmen er aanwezig zijn en welke je wil zien terwijl alles gewoon in de cabine beschikbaar is.

En bij een rolproef beproef je uiteraard alleen of alles los is.



Laatst bewerkt door MasterE op 29-01-2023 23:56


Mcn Asd

30-01-2023 08:28:59
treinfan
treinfan

Het is toch niet vreemd om meerdere remvensters te hebben?


30-01-2023 09:08:53
VIRMm1
VIRMm1

Flirt heeft dat idd ook. Een voor de remcilinder en een voor de parkeerrem.


30-01-2023 10:10:14
thom
thom
Quote
MasterE (29-01-2023 23:52:47):

Alles is mogelijk, maar dan krijg je bij de draaistellen diverse remvensters afhankelijk van welke remmen er aanwezig zijn en welke je wil zien terwijl alles gewoon in de cabine beschikbaar is.

En bij een rolproef beproef je uiteraard alleen of alles los is.


Je mist het punt dat is niet beschikbaar in de cabine als een treinstel dood is en daarom gesleept moet gaan worden ;)

Benieuwd wel hoe in zo'n geval NS beschrijft hoe je moet controleren of de remstations aanslaan dan.



Laatst bewerkt door thom op 30-01-2023 10:10

30-01-2023 11:13:27
MasterE
MasterE

De manometer remcilinder zal gewoon netjes aangeven wat er gebeurt.

Ja, die zit ook in ICNG.




Mcn Asd

30-01-2023 14:20:32
VIRMm1
VIRMm1

Die registreert alleen de druk van de as of draaistel onder de cabine. Theoretisch kan de rest van de trein nog geremd staan als die ene 0 aangeeft.

Nu is elke remcilinder wel uit te lezen in de trein onder de bankjes, maar dat vereist nogal wat werk.


30-01-2023 14:23:02
MasterE
MasterE

Vandaar ook de rolproef.




Mcn Asd

30-01-2023 15:40:00
treinfan
treinfan

Met een rolproef test je dat alle remmen gelost kunnen worden, maar hoe kan je verifiëren dat alle pneumatische remmen kunnen aanslaan?


30-01-2023 15:40:40
VIRMm1
VIRMm1

Met 1 as die nog een halve bar remcilinderdruk heeft rolt je trein ook wel, maar je remblok is weg aan het einde van de rit.

Overigens is het slepen met een ICNG ook al eens fout gegaan, die stond ook met platte wielen op de kuilwielenbank na afloop. Tja, die rolde ook...


30-01-2023 17:08:46
JHS2013
JHS2013

Een rolproef is géén remproef. Bij een remproef moet je alle remmen/verdelers controleren, dan zijn remvensters toch handig dunkt me.


30-01-2023 18:59:45
phantom
phantom

En zo was iets dat ingewikkeld leek,en daarna eenvoudiger werd,voor de leek,ineens weer geheel niet meer eenvoudig en begrijpbaar.
Afijn ik dank in elk geval iedereen voor de antwoorden.
Nou nog hopen dat de beantwoorders ( en de rest) het eens gaan worden over bepaalde dingen,maakt t voor de leken ook weer een stuk meer volgbaar wink


30-01-2023 19:34:50
cuneo56
cuneo56

Voor mij is die Belgische wens ( als dat inderdaad zo is) heel simpel.

Als je een "dood" treinstel wilt / moet wegslepen zonder een bevoegde machinist met de juiste sleutel in de buurt; Dan moet je wel een grote remproef kunnen doen en dat lukt je dan enkel met de gevraagde remvensters.

Voor NS kennelijk geen punt met t.z.t. flink wat bevoegde meesters en een acceptabel (?) risco op schade door vaste remmen


12-02-2023 19:50:03
icened200
icened200

Weer een nieuwe ICNG:

youtu.be

Zal dit de ICNG zijn die geen aanpassingen/geen retrofit nodig heeft?


12-02-2023 20:00:51 1
tieske05
tieske05
Quote
icened200 (12-02-2023 19:50:03):

Weer een nieuwe ICNG:

youtu.be

Zal dit de ICNG zijn die geen aanpassingen/geen retrofit nodig heeft?


Betreft idd de 3133, dit is de 1e die als het goed is in NL blijft.


13-02-2023 10:03:20
aarclay
aarclay

Ik neem aan dat het TTC (TreinTestCentrum) van NS steeds 1.000 km per stel storingsvrij afnameritten wilt uitvoeren voordat ze worden overgedragen?


13-02-2023 11:03:51
icened200
icened200
Quote
aarclay (13-02-2023 10:03:20):

Ik neem aan dat het TTC (TreinTestCentrum) van NS steeds 1.000 km per stel storingsvrij afnameritten wilt uitvoeren voordat ze worden overgedragen?


Zijn het afnameritten tussen Amsterdam - Breda via HSL? Want NS Coradia Stream zal op korte termijn vooral via HSL rijden. Al ligt tussen Amsterdam - opstelterrein, Rotterdam C - Barendrecht en Zevenbergse Hoek - Breda ook klassiek spoor.


13-02-2023 12:49:47
Muizeneus
Muizeneus

Is trouwens al bekend wat de bakkennorm voor HC's wordt bij ICNG?


13-02-2023 13:29:06
R-E-Mg
R-E-Mg

Gewoon omrekenen toch? Een ICNG vijfje is 110m, vergelijkbaar met een ICM viertje, een ICNG achtje 165m, vergelijkbaar met 2 ICM drietjes.

Omdat allerlei treintypes inmiddels allerlei verschillende baklengtes hebben, wordt het niet tijd de bakkennorm om te zetten in meters trein- of passagierlengte? En natuurlijk ook de bakborden omzetten naar lengteborden?


13-02-2023 13:31:27
dennistd
dennistd

Gokje: 1 HC per stel? Lijkt me met 110m/164,9m per stel wel aardig uit te komen met de huidige norm. 2x ICNG-VIII is weliswaar iets langer dan de 12 bakken VIRM waarop 2 HC's zitten, maar het is wel maar één verdieping.


13-02-2023 14:03:20
Oldskool
Oldskool

12 bakken VIRM kent nog een afwijking. 2x6 = 2 hc's. 3x4 = 3 hc's



13-02-2023 14:48:32
Sanderbin
Sanderbin

Het viel me net pas op, maar ze gaan de fronten van de ICNG's ook geler maken. De 3133 die gisteren in NL kwam, heeft meer geel onder het raam dan alle andere binnenlandse ICNG's tot nu toe

Link naar foto's


13-02-2023 14:58:36
diesels
diesels

Het is echt opvallend dat dát blijkbaat wél kan, maar het alsnog aanbrengen van de nieuwe huisstijl (waarvan de ontwikkeling toch wel een paar centen gekost zal hebben) voor zowel SNG als ICNG-binnenland echt niet tot de mogelijkheden behoort.


13-02-2023 15:08:47
MasterE
MasterE

Alles kan als je maar betaald




Mcn Asd

13-02-2023 16:08:44 1
MCN-GVC
MCN-GVC

Is maar net wat je wil. Ik vind de benelux/Nieuwe virm kleurstelling afschuwlijk en ben dankbaar dat de originele NS kleurstelling op de meeste treinstellen blijft. Tevens lijkt dit meer een punt van het weglaten van een extra zwarte afgeronde sticker, dan een hele aanpassing van alle al op voorraad aanwezige stickers welke al besteld waren. De benelux versie is later besteld, dus nieuwe stickers voor gekocht. Zo simpel is het. Positief punt, straks gaan als de huidige plannen zo blijven ook NSR machinisten met de Benelux stellen rijden en is van verre af al te zien of je dus een afwijkend stel mee krijgt, bijvoorbeeld als tweede stel achterop. Anders is het enige verschil wat je ziet een treinstelnummer.


13-02-2023 16:09:31
MCN-GVC
MCN-GVC

Is maar net wat je wil. Ik vind de benelux/Nieuwe virm kleurstelling afschuwlijk en ben dankbaar dat de originele NS kleurstelling op de meeste treinstellen blijft. Tevens lijkt dit meer een punt van het weglaten van een extra zwarte afgeronde sticker, dan een hele aanpassing van alle al op voorraad aanwezige stickers welke al besteld waren. De benelux versie is later besteld, dus nieuwe stickers voor gekocht. Zo simpel is het. Positief punt, straks gaan als de huidige plannen zo blijven ook NSR machinisten met de Benelux stellen rijden en is van verre af al te zien of je dus een afwijkend stel mee krijgt, bijvoorbeeld als tweede stel achterop. Anders is het enige verschil wat je ziet een treinstelnummer.


13-02-2023 16:33:58
icened200
icened200
Quote
MCN-GVC (13-02-2023 16:08:44):

Is maar net wat je wil. Ik vind de benelux/Nieuwe virm kleurstelling afschuwlijk en ben dankbaar dat de originele NS kleurstelling op de meeste treinstellen blijft. Tevens lijkt dit meer een punt van het weglaten van een extra zwarte afgeronde sticker, dan een hele aanpassing van alle al op voorraad aanwezige stickers welke al besteld waren. De benelux versie is later besteld, dus nieuwe stickers voor gekocht. Zo simpel is het. Positief punt, straks gaan als de huidige plannen zo blijven ook NSR machinisten met de Benelux stellen rijden en is van verre af al te zien of je dus een afwijkend stel mee krijgt, bijvoorbeeld als tweede stel achterop. Anders is het enige verschil wat je ziet een treinstelnummer.


Wordt het straks één pool aan ICNG treinmachinisten die op de hele HSL Amsterdam - Brussel of delen ervan gaan rijden?


13-02-2023 16:48:29
MasterE
MasterE

Er veranderd niets aan de inzet van machinisten met de instroom van ICNG.

de 9200 is INT en de 900, 1000 en 1100 zijn voor NSR. Alleen zijn de ICNG-B ook gewoon inzetbaar in de binnenlandse dienst.



Laatst bewerkt door MasterE op 14-02-2023 11:48


Mcn Asd

13-02-2023 17:24:04
diesels
diesels
Quote
MCN-GVC (13-02-2023 16:09:31):

Is maar net wat je wil. Ik vind de benelux/Nieuwe virm kleurstelling afschuwlijk en ben dankbaar dat de originele NS kleurstelling op de meeste treinstellen blijft. Tevens lijkt dit meer een punt van het weglaten van een extra zwarte afgeronde sticker, dan een hele aanpassing van alle al op voorraad aanwezige stickers welke al besteld waren. De benelux versie is later besteld, dus nieuwe stickers voor gekocht. Zo simpel is het. Positief punt, straks gaan als de huidige plannen zo blijven ook NSR machinisten met de Benelux stellen rijden en is van verre af al te zien of je dus een afwijkend stel mee krijgt, bijvoorbeeld als tweede stel achterop. Anders is het enige verschil wat je ziet een treinstelnummer.


.... wat lekker duidelijk in het wit is, in plaats van zwart of blauw (vind ik een missertje qua styling)

Als fotograaf heb ik vooral graag afwisseling, dus beide kleuren door elkaar. Verder is het niet zozeer wat ik zou willen, maar meer ene verwondering over het moment van de nieuwe NS huisstijl, en het feit dat dit dus niet geïmplementeerd wordt op nieuw materieel en dus maar héél mondjesmaat zal gaen verschijnen de komende decennia....


13-02-2023 18:29:50
Jorn
Jorn
Quote
diesels (13-02-2023 17:24:04):
Quote
MCN-GVC (13-02-2023 16:09:31):

Is maar net wat je wil. Ik vind de benelux/Nieuwe virm kleurstelling afschuwlijk en ben dankbaar dat de originele NS kleurstelling op de meeste treinstellen blijft. Tevens lijkt dit meer een punt van het weglaten van een extra zwarte afgeronde sticker, dan een hele aanpassing van alle al op voorraad aanwezige stickers welke al besteld waren. De benelux versie is later besteld, dus nieuwe stickers voor gekocht. Zo simpel is het. Positief punt, straks gaan als de huidige plannen zo blijven ook NSR machinisten met de Benelux stellen rijden en is van verre af al te zien of je dus een afwijkend stel mee krijgt, bijvoorbeeld als tweede stel achterop. Anders is het enige verschil wat je ziet een treinstelnummer.


.... wat lekker duidelijk in het wit is, in plaats van zwart of blauw (vind ik een missertje qua styling)

Als fotograaf heb ik vooral graag afwisseling, dus beide kleuren door elkaar. Verder is het niet zozeer wat ik zou willen, maar meer ene verwondering over het moment van de nieuwe NS huisstijl, en het feit dat dit dus niet geïmplementeerd wordt op nieuw materieel en dus maar héél mondjesmaat zal gaen verschijnen de komende decennia....

Maar dat is niet per se iets nieuws toch? Het is ook nog niet zo lang geleden dat er nog DDAR-stammen met de vorige huisstijl rondreden. Je zou zelfs kunnen stellen dat de 1700 locs nogsteeds in die huisstijl de IC Berlijn trekken.


13-02-2023 18:34:07
diesels
diesels

Klopt, maar dan is het de uitzondering die niet omgeschilderd wordt. Nu voelt het als een huisstijl introduceren op een moment dat het (voorlopig) een uitzondering is wat wél omgeschilderd wordt.

Maargoed, keuze van NS....


13-02-2023 19:03:59
thom
thom
Quote
diesels (13-02-2023 14:58:36):

Het is echt opvallend dat dát blijkbaat wél kan, maar het alsnog aanbrengen van de nieuwe huisstijl (waarvan de ontwikkeling toch wel een paar centen gekost zal hebben) voor zowel SNG als ICNG-binnenland echt niet tot de mogelijkheden behoort.


Een kleine aanpassingen bij een trein die nog nieuw gespoten en bestickerd moet worden, is wel een hele verschil met een complete nieuwe livrei aanbrengen op treinen die nu nog helemaal niet aan een schilderbeurt toe zijn.

Een hele trein de spuitcabine inschuiven of laten bestickeren, kost wel iets meer dan een paar tientjes immers...


13-02-2023 19:06:14
yappa
yappa

De halve directie kwam uit de luchtvaart, daar worden vliegtuigen elke x jaar opnieuw gespoten. Dus toen ze besloten tot een nieuwe huisstijl (toevallig kort nadat KLM in 2014 ook een flow introduceerde) was de verwachting dat dat met een paar jaar wel in de hele vloot gefixt zou zijn.
Daarna kwam de kosten-opgave, en toen besloot men schoorvoetend dat het goed genoeg was om de nieuwe huisstijl alleen bij nieuwbouw en midlife refurbishment toe te passen.
Zo kon het gebeuren dat de enige vloot die vijf (?) jaren later volledig in nieuwe huisstijl rondrijdt, de Vectron locomotieven zijn. cheeky


13-02-2023 19:18:43
diesels
diesels

Natuurlijk, maar er had zat SNG en ICNG in Flow geschilderd kunnen worden vóórdat het de 'oude' kleuren kreeg, bedoel ik.


13-02-2023 20:03:34
timtrein
timtrein

De onderkant van de zwarte band (onder het frontraam) is nu zo te zien qua vorm gelijk aan de onderkant van de blauwe band van de Flow-uitvoering. Ik kan me voorstellen dat dat een makkelijke wijziging is in de productie.


13-02-2023 20:12:26
aarclay
aarclay

Als de ICNG nou enkele jaren later werd besteld, dan had je vast grote kans gehad dat het de 'flow' livrei zou krijgen. Het valt gewoon net op het randje van de introductie van de nieuwe livrei.

Voor NS is het goedkoper om dan maar bij de oude huisstijl te blijven, en de andere ICNG wel in de Flow te laten spuiten/bestickeren zodat je toch een overgang hebt in twee soorten materieel (binnenlands en buitenlands) die later geleidelijk toch bij elkaar komen.

Een livrei vervangen kost zeker wel in de tienduizenden euro's en een hoop manuurtjes werk, en doe dit eens maal 79 treinen in twee verschillende lengtes . cheeky

Dat is volgens mij ook al een reden dat er een VIRMm-2 rijdt met het VIRMm-1 exterieur.
En die zwarte rand? Dat is zo gedaan. Het zal mij niks verbazen dat het eerst al een sticker was die ze nu bewust weglaten.



Laatst bewerkt door aarclay op 13-02-2023 20:14

14-02-2023 11:31:20
Talbot
Talbot
Quote
aarclay (13-02-2023 20:12:26):

Voor NS is het goedkoper om dan maar bij de oude huisstijl te blijven, en de andere ICNG wel in de Flow te laten spuiten/bestickeren zodat je toch een overgang hebt in twee soorten materieel (binnenlands en buitenlands) die later geleidelijk toch bij elkaar komen.


Voordeel is, ervanuit gaande dat de ICNG-B daadwerkelijk alleen op de Benelux-dienst in wordt gezet, je niet zomaar in de verkeerde trein kan stappen, als je als reiziger de verschillen kent (en goed kijkt uiteraard). De trein naar België heeft zo'n groot NS logo op de zijkant, de trein naar Rotterdam een grote blauwe lijn.


14-02-2023 12:15:13
aarclay
aarclay
Quote
Talbot (14-02-2023 11:31:20):
Quote
aarclay (13-02-2023 20:12:26):

Voor NS is het goedkoper om dan maar bij de oude huisstijl te blijven, en de andere ICNG wel in de Flow te laten spuiten/bestickeren zodat je toch een overgang hebt in twee soorten materieel (binnenlands en buitenlands) die later geleidelijk toch bij elkaar komen.


Voordeel is, ervanuit gaande dat de ICNG-B daadwerkelijk alleen op de Benelux-dienst in wordt gezet, je niet zomaar in de verkeerde trein kan stappen, als je als reiziger de verschillen kent (en goed kijkt uiteraard). De trein naar België heeft zo'n groot NS logo op de zijkant, de trein naar Rotterdam een grote blauwe lijn.


Klopt. Maar ik verwacht dat dit wel anders zal worden als de Nieuwe Nieuwe Generatie Sprinter (S5G) en de DD-NG komt. Dan zal de ICNG ook wel weer in de buurt komen van een revisie met het gevolg dat deze ook een nieuwe Flow-livrei krijgen.


14-02-2023 12:16:03
brun
brun
Quote
VIRMm1 (19-01-2023 18:29:26):

Nee, dat staat volledig los van elkaar.

Het remsysteem is ook aangepast waardoor een ongeluk zoals in Dreileben niet meer kan gebeuren (ookal lag het probleem daar niet aan de ICNG maar aan de loc/koppeling van de loc)


Late reactie, maar: dat laatste kun je niet weten. Het onderzoek naar dat ongeluk is niet niet afgerond, de oorzaak staat nog niet vast.



Laatst bewerkt door brun op 14-02-2023 12:16

14-02-2023 12:51:40 1
Muizeneus
Muizeneus
Quote
aarclay (14-02-2023 12:15:13):
Quote
Talbot (14-02-2023 11:31:20):
Quote
aarclay (13-02-2023 20:12:26):

Voor NS is het goedkoper om dan maar bij de oude huisstijl te blijven, en de andere ICNG wel in de Flow te laten spuiten/bestickeren zodat je toch een overgang hebt in twee soorten materieel (binnenlands en buitenlands) die later geleidelijk toch bij elkaar komen.


Voordeel is, ervanuit gaande dat de ICNG-B daadwerkelijk alleen op de Benelux-dienst in wordt gezet, je niet zomaar in de verkeerde trein kan stappen, als je als reiziger de verschillen kent (en goed kijkt uiteraard). De trein naar België heeft zo'n groot NS logo op de zijkant, de trein naar Rotterdam een grote blauwe lijn.


Klopt. Maar ik verwacht dat dit wel anders zal worden als de Nieuwe Nieuwe Generatie Sprinter (S5G) en de DD-NG komt. Dan zal de ICNG ook wel weer in de buurt komen van een revisie met het gevolg dat deze ook een nieuwe Flow-livrei krijgen.


Nogal zinloze discussie dit, we gaan hier toch niet pleiten dat elke treinserie z'n eigen kleurstelling krijgt? Het blijft altijd opletten dat je in de goede trein stapt....


14-02-2023 13:16:50
aarclay
aarclay

True. Maar het is gewoon een verwachting. De NS heeft het zelfs nog duidelijk gemaakt tijdens een persmoment/presentatie dat alle nieuwe (ICNG-NL werd al geleverd) en gemoderniseerde treinen de flow krijgen. En bij de DD-NG hebben we zelfs nog renders gezien. Alles kán altijd veranderen, dat weer wel...

Back to de ICNG feitjes: De 3133 zou aan zijn eerste zelfstandige rit begonnen zijn.


14-02-2023 14:47:30
Sanderbin
Sanderbin

Weet je toevallig ook waar de 3133 tussen rijdt?


14-02-2023 15:15:18
TBloemink
TBloemink

Ik weet niet waar hij momenteel rijdt, maar heb hem vanuit de 539 zien staan op spoor 1 in Mp


14-02-2023 15:58:28
Sanderbin
Sanderbin

Ik zie meerdere meldingen nu. Dus neem aan dat die Lw - Zl doet


14-02-2023 18:40:57
Sanderbin
Sanderbin

Ik zie net op de ICNG facebook pagina dat de 3133 naar Utrecht is gegaan via de Hanzelijn. Zou die zijn acceptatie ritten hebben afgerond?


14-02-2023 19:09:48
treinfan
treinfan

Nee. Je hebt het over acceptatieritten. Dat zal vast wel langer duren dan één dag zodra ermee begonnen wordt.


14-02-2023 19:14:13
GerritJan
GerritJan
Quote
Talbot (14-02-2023 11:31:20):
Quote
aarclay (13-02-2023 20:12:26):

Voor NS is het goedkoper om dan maar bij de oude huisstijl te blijven, en de andere ICNG wel in de Flow te laten spuiten/bestickeren zodat je toch een overgang hebt in twee soorten materieel (binnenlands en buitenlands) die later geleidelijk toch bij elkaar komen.


Voordeel is, ervanuit gaande dat de ICNG-B daadwerkelijk alleen op de Benelux-dienst in wordt gezet, je niet zomaar in de verkeerde trein kan stappen, als je als reiziger de verschillen kent (en goed kijkt uiteraard). De trein naar België heeft zo'n groot NS logo op de zijkant, de trein naar Rotterdam een grote blauwe lijn.


de ICNGB zal ook kunnen ingezet worden voor binnenlandse diensten en zal niet alleen maar voor internationaal rijden. Hij zou altijd enkele keren binnenlandse diensten kunnen rijden. Reizigers kijken nooit echt naar de livery en zien dat dit persé een internationale trein is. Ze kijken op het cta bord en stappen de trein



Laatst bewerkt door GerritJan op 14-02-2023 19:16

14-02-2023 19:18:44
treinfan
treinfan

Dat reizigers daar wel naar kijken, moet al uit klantonderzoeken gebleken zijn. Anders hadden we nooit op basis van klantonderzoeken teksten gehad zoals "intercity rijdt met sprintermaterieel". In de tijd dat de 2800 met SLT reed, waren er genoeg reizigers die bleven wachten op een gele in plaats van witte trein.


14-02-2023 19:58:52
icened200
icened200
Quote
treinfan (14-02-2023 19:18:44):

Dat reizigers daar wel naar kijken, moet al uit klantonderzoeken gebleken zijn. Anders hadden we nooit op basis van klantonderzoeken teksten gehad zoals "intercity rijdt met sprintermaterieel". In de tijd dat de 2800 met SLT reed, waren er genoeg reizigers die bleven wachten op een gele in plaats van witte trein.


In gebieden met een hoge frequentie kun je nog best wachten op een volgende keer.

Maar in gebieden waar de frequentie 2 keer p/u zoals tussen Zutphen - Zwolle nemen de treinreizigers elke trein die stopt. Ook destijds met SNG als Intercitymaterieel.

Met de ICNG zijn daar weinig problemen mee te verwachten. Bij de presentatie bleek dat ICNG comfortabele stoelen hadden met veel beenruimte. Koffers kun je goed kwijt. Lees wel over de klaptafel die je soms moet delen. En dat je niet altijd achter mekaar zit.


14-02-2023 20:55:36
Sanderbin
Sanderbin

Bedoel je met die klaptafel die grote tafels die soms tussen de 4 zits inzitten? Ik vind dat juist fijn, kan ik ergens fatsoenlijk een laptop kwijt met een muis erbij als ik werk


14-02-2023 22:11:24
icened200
icened200
Quote
Sanderbin (14-02-2023 20:55:36):

Bedoel je met die klaptafel die grote tafels die soms tussen de 4 zits inzitten? Ik vind dat juist fijn, kan ik ergens fatsoenlijk een laptop kwijt met een muis erbij als ik werk


Ja. Maar je kunt niet iedereen naar de zin maken. Jij vindt het prima. Maar meningen verschillen.


15-02-2023 02:55:32
AlexNL
AlexNL
Quote
icened200 (14-02-2023 19:58:52):
Lees wel over de klaptafel die je soms moet delen. En dat je niet altijd achter mekaar zit.

In de ICNG zijn er verschillende stoelopstelligen en -indelingen: een deel van de stoelen staat achter elkaar, een ander deel zijn vierzitters. Soms met een tafel over de volledige breedte, soms halve breedte. En dan zijn er nog de loungebanken.

Ik weet al wel wat mijn voorkeur is... een vierzitter bij het raam, met een grote tafel, waar ik in de rijrichting kan zitten. laugh

Hopelijk duurt het nu niet lang meer totdat de eerste reizigers erin mogen.


15-02-2023 06:56:32
BVisser
BVisser
Quote
Sanderbin (14-02-2023 20:55:36):

Bedoel je met die klaptafel die grote tafels die soms tussen de 4 zits inzitten? Ik vind dat juist fijn, kan ik ergens fatsoenlijk een laptop kwijt met een muis erbij als ik werk


Bieden die grote tafels genoeg ruimte voor je benen als je opstaat? Daar ontbreekt het vaak aan. Laptops: dat zenuwachtige gerikketik op de achtergrond is zo storend...


15-02-2023 07:24:17
Sanderbin
Sanderbin

Als ik met herinner en de foto's van terugkijk, zijn die tafels niet al te diep en heb je prima ruimte om nog met je benen te kunnen bewegen. Ook waren het als ik het goed herinner die tafels maar in 1 zone wat leek op de werkzone


15-02-2023 09:12:50
VIRMm1
VIRMm1
Quote
brun (14-02-2023 12:16:03):
Quote
VIRMm1 (19-01-2023 18:29:26):

Nee, dat staat volledig los van elkaar.

Het remsysteem is ook aangepast waardoor een ongeluk zoals in Dreileben niet meer kan gebeuren (ookal lag het probleem daar niet aan de ICNG maar aan de loc/koppeling van de loc)


Late reactie, maar: dat laatste kun je niet weten. Het onderzoek naar dat ongeluk is niet niet afgerond, de oorzaak staat nog niet vast.


Meestal wijkt een voorlopige conclusie niet heel erg af van het eindoordeel...


15-02-2023 17:06:10
henri1972
henri1972
Quote
BVisser (15-02-2023 06:56:32):
Quote
Sanderbin (14-02-2023 20:55:36):

Bedoel je met die klaptafel die grote tafels die soms tussen de 4 zits inzitten? Ik vind dat juist fijn, kan ik ergens fatsoenlijk een laptop kwijt met een muis erbij als ik werk


Bieden die grote tafels genoeg ruimte voor je benen als je opstaat? Daar ontbreekt het vaak aan. Laptops: dat zenuwachtige gerikketik op de achtergrond is zo storend...


Naar mijn idee minder storend dan koptelefoons die te hard staan waarbij de hele coupé kan meegenieten.

Maar er zijn altijd wel geluiden te vinden die een ander storen dus ik geef hierbij de tip: doe oordopjes in zodat je geen/minder geluiden van buitenaf hoort.


18-02-2023 15:39:23
martijnham
martijnham

Was gisteren in Amersfoort en mij viel op dat bij de 3301 op een tussenbak schade te zien is. Op de zijwand zitten krassen en een deel ter hoogte van de ramen is afgeplakt met zilverkleurige tape. Foto van de 3301 door de ramen van de 3204 heen: live.staticflickr.com
Op de RailWiki pagina kon ik niets terugvinden over schade bij dit treinstel.


18-02-2023 16:54:03
aarclay
aarclay

Zijn het geen lijm-resten van aangebrachte tape?



Laatst bewerkt door aarclay op 18-02-2023 16:54

18-02-2023 17:05:33
Rolffiej19
Rolffiej19

Sterker nog het is tape wat erop zit, wordt ook wel gebruikt om meetapparatuur aan de buitenkant te bevestigen.


18-02-2023 19:33:11
treinfan
treinfan
Quote
martijnham (18-02-2023 15:39:23):

Was gisteren in Amersfoort en mij viel op dat bij de 3301 op een tussenbak schade te zien is. Op de zijwand zitten krassen en een deel ter hoogte van de ramen is afgeplakt met zilverkleurige tape. Foto van de 3301 door de ramen van de 3204 heen: live.staticflickr.com
Op de RailWiki pagina kon ik niets terugvinden over schade bij dit treinstel.


Het zou ook absurd zijn om alle (kleine dan wel grote) schades op Railwiki te willen hebben.


19-02-2023 01:51:49
thom
thom

Volgens mij gewoon een klapraam wat open staat om kabels voor de meetapparatuur door te voeren naar buiten toe, en vervolgens dicht geplakt is tegen de tocht en regen ;)



Laatst bewerkt door thom op 19-02-2023 01:52

19-02-2023 11:26:54
martijnham
martijnham

Had niet gedacht aan tape voor kabels of meetapparatuur. Dat zou best kunnen.


19-02-2023 12:14:58
Korte_Naam
Korte_Naam

Vast wel voor iemand interessant ;) Gisteren zijn twee ICNG-treinstellen die in Blankenburg(Harz) stonden overgebracht naar Braunschweig. Fotodraadje bij onze oosterburen.


19-02-2023 15:33:19 1
Edb3
Edb3

De 3203 en 3114, blijkens bericht op FB ICNG-groep.



Laatst bewerkt door Edb3 op 19-02-2023 15:33

19-02-2023 17:15:27
aarclay
aarclay

Die hebben er een aardig poosje gestaan sinds 2021. De 3202 (NS-stijl) zou volgens Rob van Ee vorig jaar nog zijn vervangen door 3203 (grijs).


19-02-2023 22:44:08
AlbertP
AlbertP

Gisteren zag ik een ICNG in de oude kleurstelling (incl. graffiti) op het opstelterrein Schaarbeek staan. Aangezien de 3301 eergisteren nog in Amersfoort gespot is en de 3303 de Flow heeft, zal dit de 3302 zijn geweest?


20-02-2023 16:00:23
phantom
phantom

In hoeverre het nog noemenswaardig is,rond 11:00uur een 5 delige icng in het "juiste jasje" ofwel flow stijl ,vanuit de richting Zlw ri Wld onderweg over de HSL brug.