05-12-2022 10:06:47
icened200
icened200
Quote
Muizeneus (05-12-2022 09:10:49):

Persbericht van NS over ICNG-flow:

Zo ziet de nieuwste Intercity van NS naar België eruit


Voorspelbaar dat het deze flow zou worden. Zie Vectron.

Hopelijk binnenkort een bevestiging dat ICNG België de rechtstreekse route tussen Brussel - Amsterdam Zuid/Lelystad gaat rijden.

Ben dan benieuwd wat het effect is van ICNG België voor Eurostar Parijs/Londen - Amsterdam tussen Brussel - Amsterdam. Zeker als de IC Brussel - Breda/Rotterdam de huidige stoppatroon van Benelux overneemt. Krijg je een fijnmazig netwerk tussen Brussel - Rotterdam.


05-12-2022 12:19:51
Jasper-N
Jasper-N

Sorry misschien heb ik onder een gigantische steen gelegen, maar waar komt dat naar lelystad vandaan? En dat via zuid a'dam? Geen verwiijt, gewoon oprecht benieuwd, want het is voor het eerst dat ik dit hoor.


05-12-2022 12:40:22
michaben
michaben

Men wil de IntercityDirect en internationale treinen van Asd naar Asdz verplaatsen. Gevolg hiervan is echter dat in ieder geval tot de voltooing van het 3e perron bij Asdz de Benelux doorgekoppeld moet worden aan een binnenlandse IC omdat er in Asdz niet gekeerd kan worden. Tot de nieuwe lijnvoering in 2030 komt de IC naar Lls daar het beste voor in aanmerking.


05-12-2022 14:24:49
mdeen
mdeen
Quote
icened200 (05-12-2022 10:06:47):

Ben dan benieuwd wat het effect is van ICNG België voor Eurostar Parijs/Londen - Amsterdam tussen Brussel - Amsterdam. Zeker als de IC Brussel - Breda/Rotterdam de huidige stoppatroon van Benelux overneemt. Krijg je een fijnmazig netwerk tussen Brussel - Rotterdam.


Ik ga er eigenlijk van uit dat de Benelux ook gewoon op Noorderkempen (en uiteraard Mechelen) blijft stoppen, ook als het plan van de direkte Benelux + Breda Benelux doorgaat. NMBS bedient Noorderkempen nu met een extra IC tussen Antwerpen en Noorderkempen, lijkt me logisch dat ze die dan opheffen, vooral omdat dat een trein van de NMBS zou worden.

En je maakt de reistijd een beetje langer waardoor de Thalys/Eurostar wat aantrekkelijker wordt.

Dus elk half uur Noorderkempen, Antwerpen, Mechelen en elk uur rechtstreeks naar Brussel en via de luchthaven.



05-12-2022 17:01:00
AlexNL
AlexNL

Het plan zoals ik het een tijd geleden heb gezien is dat de 'snelle trein' zowel Breda, Noorderkempen als Mechelen gaat overslaan. In plaats daarvan komt er een langzame trein bij die die stops overneemt.


05-12-2022 18:14:59
sigma
sigma

Mechelen wordt overgeslagen. Ik snap niet waarom, het is een belangrijk overstapstation.


05-12-2022 20:39:05
henri1972
henri1972

Voor welke belangrijke verbinding MOET je dan in Mechelen overstappen wat niet in Antwerpen of Brussel zou kunnen?


06-12-2022 08:48:32
sigma
sigma

Mechelen is een belangrijk overstapstation. Bijvoorbeeld de verbindingen tussen Rotterdam en Leuven (belangrijke universiteitsstad) worden via Mechelen by far het best en snel geboden.


06-12-2022 09:14:20
Ysbergsla
Ysbergsla

Dat kan weldra nog altijd met de trein die net als in de huidige dienstregeling te Breda en Noorderkempen stopt. Als een snelle trein op alle zogenaamd belangrijke stations dient te stoppen, is de trein niet snel meer.


06-12-2022 10:11:25
treinfan
treinfan
Quote
sigma (06-12-2022 08:48:32):

Mechelen is een belangrijk overstapstation. Bijvoorbeeld de verbindingen tussen Rotterdam en Leuven (belangrijke universiteitsstad) worden via Mechelen by far het best en snel geboden.


Het is maar wat je 'by far' noemt. Voor slechts 2 van de 5 reismogelijkheden per uur tussen Antwerpen en Leuven (volgens reisplanner) is een overstap in Mechelen nodig. De 9200 zou een 6e mogelijkheid zijn, maar die sluit te Mechelen op dezelfde trein aan als de 2000 (van/naar Charleroi Sud). Nu scheelt het dus enkel een overstap, geen reistijd. Afhankelijk van het pad van een nieuwe snelle IC uit Rotterdam wordt er op een directe trein Antwerpen - Leuven aansluiting geboden en voegt een stop in Mechelen dus niets toe. Rotterdam - Leuven zal straks gegarandeerd sneller zijn dan nu door het overslaan van Bd en Ndkp.


06-12-2022 10:26:16
Trainplaza
Trainplaza
Quote
sigma (05-12-2022 18:14:59):

Mechelen wordt overgeslagen. Ik snap niet waarom, het is een belangrijk overstapstation.


Het bericht van AlexNL levert misschien wat verwarring op, maar de langzame trein is in feite de IC Brussel zoals deze nu ook rijdt (alleen rijdt deze straks maar tot Rotterdam in plaats van Amsterdam). Mechelen verliest dus helemaal geen treinverbinding, alleen de nieuw te introduceren snelle trein zal Mechelen (en andere minder belangrijke stations) overslaan. Niemand gaat erop achteruit, en de internationale reiziger tussen de grote steden is zelfs een stuk sneller op z'n bestemming.


06-12-2022 10:35:37
Daan!
Daan!

Alleen de stations die de 9200 nu aandoet en straks niet meer, gaan erop "achteruit" indien de reiziger naar Amsterdam of Schiphol wil. Die moet dan een keer extra overstappen. Maar de reistijd hoeft niet achteruit te gaan.


06-12-2022 15:01:00
henri1972
henri1972
Quote
sigma (06-12-2022 08:48:32):

Mechelen is een belangrijk overstapstation. Bijvoorbeeld de verbindingen tussen Rotterdam en Leuven (belangrijke universiteitsstad) worden via Mechelen by far het best en snel geboden.


"By far" is de snelste verbing tussen Rtd en Leuven de Thalys en dan overstappen in Antwerpen C op de IC 2600.

Is bijna een half uur sneller dan de IC Brussel via Mechelen....



Laatst bewerkt door henri1972 op 06-12-2022 15:01

07-12-2022 07:16:03
mdeen
mdeen
Quote
Ysbergsla (06-12-2022 09:14:20):

Dat kan weldra nog altijd met de trein die net als in de huidige dienstregeling te Breda en Noorderkempen stopt. Als een snelle trein op alle zogenaamd belangrijke stations dient te stoppen, is de trein niet snel meer.


Maar de snelle trein is de Thalys wink


07-12-2022 13:21:25
robert5591
robert5591
Quote
mdeen (07-12-2022 07:16:03):
Quote
Ysbergsla (06-12-2022 09:14:20):

Dat kan weldra nog altijd met de trein die net als in de huidige dienstregeling te Breda en Noorderkempen stopt. Als een snelle trein op alle zogenaamd belangrijke stations dient te stoppen, is de trein niet snel meer.


Maar de snelle trein is de Thalys wink


Niet zolang die niiet ieder uur van 6 tot 20 rijdt, en zonder vooraf boeking


07-12-2022 16:35:33
henri1972
henri1972

Beetje overdreven vind je zelf ook niet?

Thalys rijdt elk uur van Asd naar Brussel alleen om 14.15 uur gaat er geen. En ik kan nu (16.34 uur) nog boeken voor vertrek 16.58 uur uit Rtd. (Of 17.15 uur uit Asd)

En het voordeel van reserveren is dat je weet als er een trein vol zit.



Laatst bewerkt door henri1972 op 07-12-2022 16:36

07-12-2022 18:44:43
Henk1619
Henk1619

Het is überhaupt een vreemde opmerking want als er eens een keer een trein niet rijdt in een bepaald uur (of desnoods de meeste uren) dan gaan de overige treinen niet ineens langzamer rijden. Hetzelfde geldt voor wel of niet van te voren moeten boeken.

Voor de beeldvorming over dat enorm belangrijke Mechelen, in de tijd dat de Benelux nog via via Rsd reed (maar ik zou niet weten waarom het nu anders zou zijn) leverde dat station minder dan 4% van de reizigers op. Heel snel overslaan dus aangezien de 41% van/naar de Brusselse stations door die stop gedupeerd wordt. Het enige wat in het voordeel is van Mechelen is dat het in absolute aantallen even veel reizigers bedient als Apd, Dv en Hgl bij elkaar om maar eens een paar onzinstops van de IC Berlin te noemen...



Laatst bewerkt door Henk1619 op 07-12-2022 19:20

08-12-2022 07:51:43
mdeen
mdeen
Quote
robert5591 (07-12-2022 13:21:25):
Quote
mdeen (07-12-2022 07:16:03):

Maar de snelle trein is de Thalys wink


Niet zolang die niiet ieder uur van 6 tot 20 rijdt, en zonder vooraf boeking


Denk je dat NMBS en NS van dat argument onder de indruk zijn als ze de concurrentiepositie van Thalys willen behouden?


08-12-2022 08:34:33 2
VIRMm1
VIRMm1

Volgens mij is deze discussie teveel offtopic aan het raken.


08-12-2022 09:54:26
icened200
icened200
Quote
Henk1619 (07-12-2022 18:44:43):

Het is überhaupt een vreemde opmerking want als er eens een keer een trein niet rijdt in een bepaald uur (of desnoods de meeste uren) dan gaan de overige treinen niet ineens langzamer rijden. Hetzelfde geldt voor wel of niet van te voren moeten boeken.

Voor de beeldvorming over dat enorm belangrijke Mechelen, in de tijd dat de Benelux nog via via Rsd reed (maar ik zou niet weten waarom het nu anders zou zijn) leverde dat station minder dan 4% van de reizigers op. Heel snel overslaan dus aangezien de 41% van/naar de Brusselse stations door die stop gedupeerd wordt. Het enige wat in het voordeel is van Mechelen is dat het in absolute aantallen even veel reizigers bedient als Apd, Dv en Hgl bij elkaar om maar eens een paar onzinstops van de IC Berlin te noemen...


Met de 18 - 20 ICNG B kunnen ze flexibel verlengen qua zitplaatsen. In spitsuren bijvoorbeeld 2 gekoppelde ICNG-B die de (2) stations in Brussel bedienen. En in daluren 1 ICNG-B.


08-12-2022 10:17:15
wouterder
wouterder

Aldus meldingen elders, is gisteren de Railadventure 9903 retour Bad Bentheim gegaan met de koppelwagens van afgelopen zondag en een ICNG treinstel. Weet iemand welk nummer dit betrof?

EDIT: melder had het bericht warrig vertaald. Waren alleen de koppel- en remwagens.



Laatst bewerkt door wouterder op 08-12-2022 16:29

08-12-2022 13:16:32
robert5591
robert5591
Quote
mdeen (08-12-2022 07:51:43):
Quote
robert5591 (07-12-2022 13:21:25):
Quote
mdeen (07-12-2022 07:16:03):

Maar de snelle trein is de Thalys wink


Niet zolang die niiet ieder uur van 6 tot 20 rijdt, en zonder vooraf boeking


Denk je dat NMBS en NS van dat argument onder de indruk zijn als ze de concurrentiepositie van Thalys willen behouden?


Gaat idd off topic, maar wie zegt dat ze dat als probleem zien?

In het IC Brussel draadje wordt al een hele tijd gezegd dat de NS trein met ICNG versneld wordt, en dat er een NMBS trein tot Rotterdam met de bestaande stops bij komt


08-12-2022 16:52:32 2
AlexNL
AlexNL
Quote
mdeen (08-12-2022 07:51:43):

Denk je dat NMBS en NS van dat argument onder de indruk zijn als ze de concurrentiepositie van Thalys willen behouden?


De wereld is ook veranderd.

Vroeger had elke nationale spoorwegmaatschappij een monopolie en reden internationale treinen als een samenwerking. NS is weliswaar geen aandeelhouder in Thalys en Eurostar, maar werkt wel met ze samen voor de exploitatie in Nederland. NS ontvangt daarvoor ook inkomsten uit de kaartverkoop.

Eurostar en Thalys zijn gefuseerd tot één bedrijf, en tegenwoordig kan elke vervoerder alle papieren regelen om onder eigen attest internationale treinen te rijden. De kans is best reëel dat Eurostar Group hun overeenkomst met NS zal heronderhandelen of zelfs verbreken, want de merkbekendheid is er al.

Daarnaast is het aandeel van NMBS in het nieuwe Eurostar Group tegenwoordig kleiner het geval was voor de fusie van de 2 vervoerders. NMBS zal dus ook minder inkomsten ontvangen.

Het kan commercieel interessant zijn voor NS en NMBS om te proberen om meer reizigers tussen Nederland en België in hun eigen treinen te krijgen, terwijl Eurostar Group zich meer focust op reizigers naar Frankrijk en Engeland.


08-12-2022 22:42:02
sjoerd
sjoerd

En wat niet verandert is de drang tot fuseren van voormalige concurrenten. Die beweging is in alle sectoren van de economie aanwijsbaar. Kwestie van tijd.

In Nederland waren er ruim een eeuw geleden ook een stuk of tien uitbaters, en ook nog een aantal papieren spoorwegmaatschappijen die een ander bedrijf lieten rijden. En ja, als je de vrije markt het werk laat doen, zoeken zelfs concurrenten elkaar weer op.


09-12-2022 11:03:03
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
sjoerd (08-12-2022 22:42:02):

en ook nog een aantal papieren spoorwegmaatschappijen die een ander bedrijf lieten rijden.


In feite waren dat vaak infrabeheerders/eigenaren zoiets als Prorail nu.


09-12-2022 11:23:36
sjoerd
sjoerd

Ja, met enkele verschillen, zoals onder meer het feit dat er particulier geld in was gestopt. Dat is bij ProRail niet het geval.

Terug maar naar Topic.



Laatst bewerkt door sjoerd op 09-12-2022 11:25

09-12-2022 12:00:28
icened200
icened200
Quote
AlexNL (08-12-2022 16:52:32):
Quote
mdeen (08-12-2022 07:51:43):

Denk je dat NMBS en NS van dat argument onder de indruk zijn als ze de concurrentiepositie van Thalys willen behouden?


De wereld is ook veranderd.

Vroeger had elke nationale spoorwegmaatschappij een monopolie en reden internationale treinen als een samenwerking. NS is weliswaar geen aandeelhouder in Thalys en Eurostar, maar werkt wel met ze samen voor de exploitatie in Nederland. NS ontvangt daarvoor ook inkomsten uit de kaartverkoop.

Eurostar en Thalys zijn gefuseerd tot één bedrijf, en tegenwoordig kan elke vervoerder alle papieren regelen om onder eigen attest internationale treinen te rijden. De kans is best reëel dat Eurostar Group hun overeenkomst met NS zal heronderhandelen of zelfs verbreken, want de merkbekendheid is er al.

Daarnaast is het aandeel van NMBS in het nieuwe Eurostar Group tegenwoordig kleiner het geval was voor de fusie van de 2 vervoerders. NMBS zal dus ook minder inkomsten ontvangen.

Het kan commercieel interessant zijn voor NS en NMBS om te proberen om meer reizigers tussen Nederland en België in hun eigen treinen te krijgen, terwijl Eurostar Group zich meer focust op reizigers naar Frankrijk en Engeland.


Lijk me ook dat dit gaat gebeuren vanaf 2025 als ICNG België, IC Brussel - Breda/Rotterdam, Eurostar Parijs/Londen - Amsterdam gaat rijden. Verschillende tarieven, verschillende boekingssystemen. Valt er ook meer te kiezen.



Laatst bewerkt door icened200 op 09-12-2022 12:11

09-12-2022 12:34:48
AlexNL
AlexNL

Er zullen vast wel prijsprikkels worden bedacht, zoals nu al het geval is met de 'early bird'-tarieven of zoals onlangs met de Black Friday-promotie. Een terugkeer naar 'verplicht reserveren' zoals men destijds bij Fyra probeerde verwacht ik niet - dat werd na 2 weken alweer afgeschaft met het 'Hop On'-tarief.


09-12-2022 12:40:13
Henk1619
Henk1619
Quote
icened200 (08-12-2022 09:54:26):
Quote
Henk1619 (07-12-2022 18:44:43):

Het is überhaupt een vreemde opmerking want als er eens een keer een trein niet rijdt in een bepaald uur (of desnoods de meeste uren) dan gaan de overige treinen niet ineens langzamer rijden. Hetzelfde geldt voor wel of niet van te voren moeten boeken.

Voor de beeldvorming over dat enorm belangrijke Mechelen, in de tijd dat de Benelux nog via via Rsd reed (maar ik zou niet weten waarom het nu anders zou zijn) leverde dat station minder dan 4% van de reizigers op. Heel snel overslaan dus aangezien de 41% van/naar de Brusselse stations door die stop gedupeerd wordt. Het enige wat in het voordeel is van Mechelen is dat het in absolute aantallen even veel reizigers bedient als Apd, Dv en Hgl bij elkaar om maar eens een paar onzinstops van de IC Berlin te noemen...


Met de 18 - 20 ICNG B kunnen ze flexibel verlengen qua zitplaatsen. In spitsuren bijvoorbeeld 2 gekoppelde ICNG-B die de (2) stations in Brussel bedienen. En in daluren 1 ICNG-B.


Daar krijg je niet meer reizigers van/naar Mechelen mee en je bent er ook niet sneller door in Brussel. Als je flexibel wilt kunnen verlengen dan moet je vooral niet met van die hopeloos inflexibele treinstellen gaan rijden. De mogelijkheid om de lengte te varieren is trouwens een foute denkwijze: als je treinen structureel niet vol krijgt op de maximale lengte dan is de frequentie simpelweg veel te hoog.



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-12-2022 13:23:03
phantom
phantom

Of er zijn gewoon te weinig potentiele klanten te vinden daar.
Het is maar net hoe je het bekijkt wink


10-12-2022 14:53:33
icened200
icened200
Quote
phantom (10-12-2022 13:23:03):

Of er zijn gewoon te weinig potentiele klanten te vinden daar.
Het is maar net hoe je het bekijkt wink


Aan reizigerspotentieel geen gebrek tussen Brussel - Antwerpen - Rotterdam - Amsterdam (Lelystad). Zeker niet met de IC die geïntegreerd kan worden in de dienstregeling. NMBS wilde altijd de Beneluxtrein integreren in hun dienstregeling. NS wilde al jaren een snellere trein. In feite al vanaf het begin.

Alleen de echte hogesnelheidstrein van SNCF is afwachten hoeveel reizigerspotentieel ze zullen hebben tussen Brussel - Amsterdam (C/Zuid). Voor hun geen probleem. Ze kunnen met hun werkwijze de frequentie flexibel verlagen of verhogen.


10-12-2022 19:28:46
icened200
icened200

Drie kleurstellingen bij ICNG:

m.facebook.com

Waarom is er nog steeds een ICNG zonder folie?


10-12-2022 20:38:10 1
DDZ7504
DDZ7504

Die link stuurt me naar mijn eigen homepagina op Facebook. Wellicht dat deze foto lijkt op waar je naar probeerde te linken?

3204 is een van de stellen die nog niet van NS is, geloof ik. Dat zou een verklaring kunnen zijn.




DDZ in dienst, ik blij!

10-12-2022 22:48:49
MasterE
MasterE

Volgens mij heeft NS nog geen enkel stel.




Mcn Asd

10-12-2022 23:43:09
aarclay
aarclay
Quote
icened200 (10-12-2022 19:28:46):

Waarom is er nog steeds een ICNG zonder folie?


Omdat bij deze levering zeker was dat deze terug moest keren naar Alstom. Voor een zoveelste teststel is een folielaag niet interessant. Dit stel zal op termijn terugkeren naar Alstom.



Laatst bewerkt door aarclay op 10-12-2022 23:45

11-12-2022 06:19:58
BVisser
BVisser
Quote
DDZ7504 (10-12-2022 20:38:10):

Die link stuurt me naar mijn eigen homepagina op Facebook. Wellicht dat deze foto lijkt op waar je naar probeerde te linken?

3204 is een van de stellen die nog niet van NS is, geloof ik. Dat zou een verklaring kunnen zijn.


Zolang de toelating er niet is neemt NS geen enkel stel af.


11-12-2022 10:40:10
broek53
broek53

Vanwege de slechte lasverbindingen moeten ook alle andere in NL aanwezige stellen terug, zo is mij verzekerd.


11-12-2022 10:43:27
Oldskool
Oldskool

Klopt! Alle stellen gaan terug voor controle en eventueel herstel.


11-12-2022 13:19:18
DDZ7504
DDZ7504
Quote
BVisser (11-12-2022 06:19:58):
Quote
DDZ7504 (10-12-2022 20:38:10):

Die link stuurt me naar mijn eigen homepagina op Facebook. Wellicht dat deze foto lijkt op waar je naar probeerde te linken?

3204 is een van de stellen die nog niet van NS is, geloof ik. Dat zou een verklaring kunnen zijn.


Zolang de toelating er niet is neemt NS geen enkel stel af.


Zonder toelating hadden die ervaringsritten ook niet kunnen rijden dus de toelating zou al vrijwel geheel rond moeten zijn.




DDZ in dienst, ik blij!

11-12-2022 13:24:04
mtlx
mtlx

Het proefbedrijf wordt gereden met een ontheffing en ook straks het proefbedrijf met reizigers zal hoogst waarschijnlijk met een ontheffing gereden gaan worden. Dat is een hele gebruikelijke gang van zaken. Voor een werkelijke indienststelling dient uiteraard wel de toelating in orde te zijn (of dient er een tijdelijke toelating aanwezig te zijn).



Laatst bewerkt door mtlx op 11-12-2022 14:09

11-12-2022 13:59:52
GerritJan
GerritJan

Indienstreding ICNG

vanaf 2023 gedurende komt de ICNG binnen rond april/maart gaat men vanuit.

Series: 900, 1000 , 1100

vanaf oktober wordt hij ook ingezet in de series 1800 en 700.


11-12-2022 14:17:57
icened200
icened200
Quote
GerritJan (11-12-2022 13:59:52):

Indienstreding ICNG

vanaf 2023 gedurende komt de ICNG binnen rond april/maart gaat men vanuit.

Series: 900, 1000 , 1100

vanaf oktober wordt hij ook ingezet in de series 1800 en 700.


Zag het net op ICNG Facebook.

Verassend dat dit jaar al de series 700 en 1800 bij zitten. Ook al zal het gedeeltelijk zijn.

Kunnen ze het in fases uitbouwen tot uiteindelijk Breda - Groningen/Leeuwarden. Worden de series 700, 1800 en 900 bij Schiphol gekoppeld. Het wegvallen van de series 700 en 1800 tussen Schiphol - Den Haag en het wegvallen van serie 900 tussen Schiphol - Amsterdam C kan dan worden opgevuld door andere treinseries.



Laatst bewerkt door icened200 op 11-12-2022 14:19

11-12-2022 14:50:02
michaben
michaben

Niet te enthousiast worden, dit zal gaan om inzet op de bestaande route. Die routewijziging is iets te ingrijpend om met een wijzigingsblad door te voeren, dat zal naar verwachting pas in december 2024 gaan gebeuren.

Wel was er eerder sprake om per wijzigingsblad de snelheid te verhogen naar 200km/u tussen Shl en Rtd zodra ICNG zich voldoende bewezen had, maar de vraag is of dat nu nog kan nu de 900 in Rtd gaat keren. Met aankomst op spoor 3 kon je conflictvrij 3 minuten vroeger aankomen, maar nu met aankomst op spoor 12 wordt dat wat krapper.


11-12-2022 15:08:29
icened200
icened200
Quote
michaben (11-12-2022 14:50:02):

Niet te enthousiast worden, dit zal gaan om inzet op de bestaande route. Die routewijziging is iets te ingrijpend om met een wijzigingsblad door te voeren, dat zal naar verwachting pas in december 2024 gaan gebeuren.

Wel was er eerder sprake om per wijzigingsblad de snelheid te verhogen naar 200km/u tussen Shl en Rtd zodra ICNG zich voldoende bewezen had, maar de vraag is of dat nu nog kan nu de 900 in Rtd gaat keren. Met aankomst op spoor 3 kon je conflictvrij 3 minuten vroeger aankomen, maar nu met aankomst op spoor 12 wordt dat wat krapper.


Weet dat het dienstregeling 2025 gaat worden als ICNG Breda - Groningen/Leeuwarden gaat rijden.

Op spoor 3 staat de IC Direct van/naar Amsterdam C een aantal minuten. Ook prettig om desnoods vertragingen weer in te lopen als het bij Rotterdam C weer keert richting Amsterdam C.

Welke treinserie(s) stoppen/vertrekken nu op spoor 12? Zal de integratie van HSL in hoofdrailnet met ICNG zoal niet leiden tot andere aankomsttijden op Rotterdam Centraal?

Eerst zal de ICNG de rijpad van de Traxx + ICR volgen.


11-12-2022 15:14:14
AlexNL
AlexNL

Ik denk dat planmatige inzet in de 700 en 1800 een manier is om het personeel op die standplaatsen praktijkervaring op te laten doen met de trein, voordat ze ermee over de HSL moeten.


11-12-2022 15:47:00
Dionysusnu
Dionysusnu

Misschien ook omdat het met de Hanzelijn een plek is om tijd te winnen ten opzichte van huidig materieel? Als niet in geplande dienstregeling, dan wel bij vertraging inhalen.


11-12-2022 16:11:18
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
icened200 (11-12-2022 15:08:29):

Welke treinserie(s) stoppen/vertrekken nu op spoor 12? Zal de integratie van HSL in hoofdrailnet met ICNG zoal niet leiden tot andere aankomsttijden op Rotterdam Centraal?


Voor zover ik kan zien, geen. Maar, je hebt 5 minuten voor vertrek de 1000 die aanvan spoor 11 naar Asd, dus wordt al snel een conflict. Verder zou er ook nog wel eens een goederenpad van spoor 10 naar Rtn tussendoor kunnen willen.

EDIT: Laat maar, mag weg. Ik zat de vertrekken en aankomsten precies verkeerd om te bekijken.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 11-12-2022 16:22

12-12-2022 13:45:51
yappa
yappa
Quote
mtlx (11-12-2022 13:24:04):

Het proefbedrijf wordt gereden met een ontheffing en ook straks het proefbedrijf met reizigers zal hoogst waarschijnlijk met een ontheffing gereden gaan worden. Dat is een hele gebruikelijke gang van zaken. Voor een werkelijke indienststelling dient uiteraard wel de toelating in orde te zijn (of dient er een tijdelijke toelating aanwezig te zijn).


Tot niet zo heel lang geleden was er binnen NS een gouden regel: treinen die nog geen toelating hebben maar op basis van ontheffing rijden, worden gereden door TTC onder licentie van NS Int en Nooit met reizigers. Pas als er toelating is, mogen er ook reizigers mee, onder licentie van NSR.

Nu zijn die twee licenties volgens mij onderhand gefuseerd, maar rijden met reizigers met een trein zonder toelating? Zou mij hooglijk verbazen.


12-12-2022 15:18:23
mtlx
mtlx

Ik kan het mij verkeerd herinneren, maar voor zover ik weet is dit bij SNG op dezelfde manier gegaan. Het TTC doet de toelatingstesten en de systeemtesten, daarna neemt NSR het over voor het proefbedrijf met en later zonder reizigers, dat alles onder ontheffing.


12-12-2022 16:56:15
stijngeluk
stijngeluk

En ik meen mij te herrineren dat dat bij NS Flirt ook het geval was.


12-12-2022 22:52:44
thom
thom
Quote
yappa (12-12-2022 13:45:51):
Quote
mtlx (11-12-2022 13:24:04):

Het proefbedrijf wordt gereden met een ontheffing en ook straks het proefbedrijf met reizigers zal hoogst waarschijnlijk met een ontheffing gereden gaan worden. Dat is een hele gebruikelijke gang van zaken. Voor een werkelijke indienststelling dient uiteraard wel de toelating in orde te zijn (of dient er een tijdelijke toelating aanwezig te zijn).


Tot niet zo heel lang geleden was er binnen NS een gouden regel: treinen die nog geen toelating hebben maar op basis van ontheffing rijden, worden gereden door TTC onder licentie van NS Int en Nooit met reizigers. Pas als er toelating is, mogen er ook reizigers mee, onder licentie van NSR.

Nu zijn die twee licenties volgens mij onderhand gefuseerd, maar rijden met reizigers met een trein zonder toelating? Zou mij hooglijk verbazen.


Dat licht natuurlijk aan wat er allemaal vermeld en toegestaan is door die tijdelijke ontheffing.

Nou noem jij die opzet met het TTC als 'tot niet zo lang geleden' maar zo idioot lang bestaat het TTC ook nog niet en daarvoor werden dat soort zaken ook gewoon door NS zelf gereden.


13-12-2022 18:01:02
phantom
phantom

Volgens mij was het notabene NS zelf die niet zo lang geleden vermelde dat ze 1st proefbedrijf zonder reizigers zouden gaan rijden en iets later als alles goed ging eind van het jaar met reizigers.
Dat artikel is zelfs in dit topic al is een paar keer vertoond.


22-12-2022 11:48:01 1
aarclay
aarclay

Gelezen op Facebook:
ICNG 3207 is weer terug richting de fabriek is nu onderweg (10:26) richting bad bentheim met als tractie de 9901 van railexperts



Laatst bewerkt door aarclay op 22-12-2022 11:48

26-12-2022 13:40:08
moderator
Moderator
moderator

Graag terug on topic.
Dit topic gaat over de ontwikkelingen van ICNG en niet over andere materieel of het (mogelijke) inzetgebied. Ook een losse spotmelding (zondere verder context over een ontwikkeling) hoort niet in dit topic).



05-01-2023 18:08:48
selivio
selivio

Van railjournal:

DUTCH rail safety authority ILT has granted the Authorisation to Place on the Market (Apom) that will enable the Intercity New Generation (ICNG) EMU supplied by Alstom to Netherlands Railways (NS) to enter service on the national network.

The Apom was granted on December 30. As the ICNG will operate only within the Netherlands, NS opted to seek approval from ILT rather than the European Union Agency for Railways (ERA).

www.railjournal.com



Laatst bewerkt door selivio op 05-01-2023 18:09

05-01-2023 18:22:59
treinhobby
treinhobby

Google translate:

De Nederlandse Spoorwegveiligheidsautoriteit ILT heeft de Autorisatie tot Marktplaats (Apom) verleend waarmee de door Alstom aan de Nederlandse Spoorwegen (NS) geleverde Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) EMU in dienst kan worden genomen op het landelijke net. Op 30 december werd het APO verleend. Omdat de ICNG alleen binnen Nederland zal opereren, heeft NS ervoor gekozen om goedkeuring te vragen aan de ILT in plaats van aan het Bureau van de Europese Unie voor de Spoorwegen (ERA).


05-01-2023 18:26:07
treinhobby
treinhobby

Dus dit betekend dat voor de Belgische toelating het hele circus opnieuw moet?

Of is de Nederlandse ILT toelating voldoende om, samen met de Belgische toelating, ook internationaal te mogen rijden?Om zo de ERA te omzeilen ofzo?


05-01-2023 18:38:07
Xander140
Xander140

Hoezo opnieuw? Men doet toch in België een aanvraag? Dus dat heeft niks met aanvraag in Nederland vandoen... Of denk ik nu te simpel....


05-01-2023 18:45:51
broek53
broek53

De aanvraag in Belgie loopt ook al een hele tijd. Als je de tekst van railjournal letterlijk neemt, zou het betekenen dat de Belgiestellen juist in NL nog extra moeten worden toegelaten, zou ik zeggen.


05-01-2023 18:48:24
cuneo56
cuneo56

Als ik het indertijd goed begrepen heb, zijn de specifieke Belgische zaken al getest en goedgekeurd een paar maanden terug.

Samen met deze goedkeuring zou de ICNG dus de commerciele dienst in kunnen in beide landen.



Laatst bewerkt door cuneo56 op 05-01-2023 19:11

05-01-2023 18:59:41
DDZ7504
DDZ7504

Dat laatste is niet geheel juist, als het goed is, maar lang zal het niet duren.




DDZ in dienst, ik blij!

05-01-2023 19:31:57
aarclay
aarclay

Dus, dit betekent dat NS binnen korte tijd het sein vrijgeeft voor de overbrenging van nieuwe ICNG-stellen?


05-01-2023 19:34:36
Daan!
Daan!

Dat ILT het prima vindt, betekent niet dat NS het goed vindt. Maar binnenkort met stel 3133 hierheen komen die aan de laatste modificaties voldoet.


05-01-2023 20:31:26
icened200
icened200
Quote
Daan! (05-01-2023 19:34:36):

Dat ILT het prima vindt, betekent niet dat NS het goed vindt. Maar binnenkort met stel 3133 hierheen komen die aan de laatste modificaties voldoet.


Wat houdt dat concreet in dat de ICNG 3133 aan de laatste modificaties voldoet?


05-01-2023 20:31:57
Daan!
Daan!

Dat alle verbeteringen die NS wil er daar op zitten.


05-01-2023 20:41:07
broek53
broek53

.. en dat-ie goed gelast is, vooral ook .



Laatst bewerkt door broek53 op 05-01-2023 20:41

06-01-2023 15:51:27
seinhuis
seinhuis

ICNG mag reizigers gaan vervoeren (treinreiziger)

Voor wie het Engels taal niet machtig is.



Laatst bewerkt door seinhuis op 06-01-2023 15:52

06-01-2023 23:33:07
robert5591
robert5591

En voor de volledigheid het eigen persbericht van NS:

ns


07-01-2023 00:31:39
scooter
scooter

Amsterdam-Breda?

Dan zal toch eerst de 900 weer verlengd moeten worden,of denkt men tegen die tijd genoeg personeel te hebben om de 900 weer structureel tot Breda te verlengen?


07-01-2023 11:03:52
phantom
phantom

Naar aan leiding van dat NS artikel,dan toch een vraag bij wat daar ook instond:
traject Den Haag – Rotterdam – Eindhoven.
Is men dan van plan via de brabantroute te gaan rijden met ICNG ?
Of hoe moet die route zijn dan ?


07-01-2023 11:15:25
Daan!
Daan!

Net als de huidige 1100...


07-01-2023 11:15:26
BVisser
BVisser

Zoals hier buitengewoon vaak vermeld rijdt de IC Den Haag-Eindhoven tussen Rotterdam en Breda over de HSL.


07-01-2023 11:16:49
diesels
diesels

Ik neem aan gewoon dezelfde route als de treinen met Traxx en ICR nu rijden? Waarom zou de route veranderen? Of begrijp ik je vraag niet?


07-01-2023 13:16:24
icened200
icened200
Quote
diesels (07-01-2023 11:16:49):

Ik neem aan gewoon dezelfde route als de treinen met Traxx en ICR nu rijden? Waarom zou de route veranderen? Of begrijp ik je vraag niet?


In beginfase zal de ICNG de Traxx + ICR vervangen tussen Amsterdam - Rotterdam - Breda/Brussel en Den Haag - Eindhoven. Dienstsnelheid zal dan 160 km p/u zijn. De dienstregeling van instromende ICNG die Traxx + ICR zal vervangen is op die dienstsnelheid afgestemd. ICNG zal wel met 160 - 200 km p/u kunnen rijden. Tenzij ICNG gehinderd wordt door de langzamere Intercity Direct.

De oorspronkelijke planning was dat tot 2025 alle Traxx + ICR vervangen zou worden door ICNG. Wordt die oorspronkelijke planning nog wel gehaald?

Vanaf 2025 zal de ICNG meer weg krijgen van een Intercity Max die via de HSL wordt ingezet richting Groningen, Leeuwarden, Enschede, Den Haag en Vlissingen.


07-01-2023 14:09:15
michaben
michaben

Over Vlissingen moest toch formeel nog een besluit genomen worden? Het is wel min of meer toegezegd maar het onderzoek naar de precieze uitwerking liep nog.

Doorkoppeling bij Schiphol staat nog wel voor 2025 op het programma, maar men heeft wel al aangegeven dat men enkele 'fallbacks' heeft omdat er rekening mee gehouden wordt dat er onvoldoende ICNG beschikbaar zal zijn voor alle beoogde treindiensten. Voor de Benelux verwacht men wel voldoende materieel te hebben in 2025. De verlenging van de 900 naar Eindhoven zou pas in 2027 komen, de 3e en 4e IC Breda - Eindhoven zou wel in 2025 geintroduceerd moeten worden maar de eerste jaren als losse treinserie. Tot die tijd zal dus nog niet al het ICNG nodig zijn.


07-01-2023 14:49:01
icened200
icened200
Quote
michaben (07-01-2023 14:09:15):

Over Vlissingen moest toch formeel nog een besluit genomen worden? Het is wel min of meer toegezegd maar het onderzoek naar de precieze uitwerking liep nog.

Doorkoppeling bij Schiphol staat nog wel voor 2025 op het programma, maar men heeft wel al aangegeven dat men enkele 'fallbacks' heeft omdat er rekening mee gehouden wordt dat er onvoldoende ICNG beschikbaar zal zijn voor alle beoogde treindiensten. Voor de Benelux verwacht men wel voldoende materieel te hebben in 2025. De verlenging van de 900 naar Eindhoven zou pas in 2027 komen, de 3e en 4e IC Breda - Eindhoven zou wel in 2025 geintroduceerd moeten worden maar de eerste jaren als losse treinserie. Tot die tijd zal dus nog niet al het ICNG nodig zijn.


Baseer me richting Vlissingen op vierde voortgangsrapportage Wind in de Zeilen. Zie blz. 30:

www.bing.com

Quote:

Stap 2(2023 - 2025)

Versnelling van de Intercitydoor aansluiting van de Zeeuwse Lijn op de hogesnelheidslijn (HSL , Intercity Direct). In lijn met toekomstbeeld OV 2040. Op deze manier ontstaat een reistijdwinst van 60 minuten richting Amsterdam.

Zal niet helemaal kloppen. Maar ze willen op termijn de ICNG richting Vlissingen hebben.

Heeft NS een raamwerk met Alstom voor volgende (derde/vierde) orders ICNG? En welke invloed zal de DD-ICNG hebben op de orders van ICNG?


07-01-2023 15:40:09
DDZ7504
DDZ7504
Quote
icened200 (07-01-2023 14:49:01):
En welke invloed zal de DD-ICNG hebben op de orders van ICNG?

Geen. En DD-ICNG bestaat niet, dat heet gewoon DDNG. Tegen de tijd dat die geleverd moeten gaan worden zijn eventuele ICNG vervolgorders ook al lang geplaatst waarschijnlijk.




DDZ in dienst, ik blij!

07-01-2023 16:14:14
icened200
icened200
Quote
DDZ7504 (07-01-2023 15:40:09):
Quote
icened200 (07-01-2023 14:49:01):
En welke invloed zal de DD-ICNG hebben op de orders van ICNG?

Geen. En DD-ICNG bestaat niet, dat heet gewoon DDNG. Tegen de tijd dat die geleverd moeten gaan worden zijn eventuele ICNG vervolgorders ook al lang geplaatst waarschijnlijk.


ICNG zou oudste ICM-M gaan vervangen. Maar hoeveel van de 94 driedelige en 50 vierdelige ICM-M vervangen gaan worden is me niet duidelijk. Die kunnen gefaseerd vervangen worden door ICNG en DDNG.

En uitrol van ERTMS zal ook van invloed zijn op afvoeren van DDZ en ICM-M.


07-01-2023 17:59:49
DDZ7504
DDZ7504

Zoals het er nu voor staat is dat DDNG bedoeld is om DDZ te vervangen, en dat de vervanging van het laatste ICMm door een eventuele vervolgbestelling ICNG gaat gebeuren. Meer opties zijn er ook niet echt.




DDZ in dienst, ik blij!

07-01-2023 18:16:56
VIRMm1
VIRMm1

Volgens mij heeft men in de corona periode de beslissing gemaakt (voorlopig) geen extra ICNGs te bestellen


07-01-2023 18:41:43
michaben
michaben

"Zoals het er nu voor staat" als in volgens een officiële bron of speculatie? Het lijkt me niet echt logisch om ICNG te bestellen voor niet-HSL trajecten, ICNG is per zitplaats een duurdere trein dan DDNG. Tijdelijke inzet op niet-HSL trajecten is wel een optie, zolang nog niet alle stellen op de HSL nodig zijn kunnen de overbodige stellen elders ingezet worden.

Maar in de aanbesteding werd gesproken over opties die tot 2030 geldig waren, en voor DDNG zelfs tot 2036. Dus men heeft nog tijd om hierover te beslissen.


07-01-2023 20:55:51
aarclay
aarclay

Is er eigenlijk al zicht of er straks bij de levering van nieuwe stellen ook meteen oudere geretrofitted stellen komen, of enkel eerst de nieuwe?


07-01-2023 21:18:00
bnv
bnv
Quote
VIRMm1 (07-01-2023 18:16:56):

Volgens mij heeft men in de corona periode de beslissing gemaakt (voorlopig) geen extra ICNGs te bestellen


Maar dat betekent dan toch niet dat de bestelde 99 stellen voldoende zijn om alle ICR en ICM te vervangen.


07-01-2023 21:21:42
b2py
b2py
Quote
bnv (07-01-2023 21:18:00):
Quote
VIRMm1 (07-01-2023 18:16:56):

Volgens mij heeft men in de corona periode de beslissing gemaakt (voorlopig) geen extra ICNGs te bestellen


Maar dat betekent dan toch niet dat de bestelde 99 stellen voldoende zijn om alle ICR en ICM te vervangen.


Je hebt wel reizigers nodig om die eventuele stellen te vullen...


07-01-2023 21:32:48
michaben
michaben
Quote
bnv (07-01-2023 21:18:00):

Maar dat betekent dan toch niet dat de bestelde 99 stellen voldoende zijn om alle ICR en ICM te vervangen.


Er is ook nooit sprake geweest van een 1 op 1 vervanging door ICNG. Je hebt ook DDNG nog en de nog lopende aanbesteding voor extra sprinters (waarvan de NS al hinte op inzet als intercity). Die drie bij elkaar hebben voldoende zitplaatsen om ICR, ICM en DDZ te vervangen. En voor eventuele productstappen heeft men voldoende opties om bij te bestellen.


08-01-2023 11:19:04
mdeen
mdeen

De huidige bestelling ICNG is inderdaad lang niet genoeg om ICM te vervangen. ICNG (exclusief de B-stellen) wordt 28.700 zitplaatsen, ICM (exclusief ICM-0) is 34.600 zitplaatsen. Er zijn er natuurlijk al een paar gesloopt maar dan dan komt daar nog het ICR-park bij.

En het aantal stellen zijn minder, dus als alle treinen met enkele stellen zouden rijden (weet ik, gebeurt vaak niet met ICM) dan kun ook niet alle diensten ervan overnemen.

Ik neem aan dat NS wel een beetje in de smiezen heeft hoe lang ze met de verschillende stellen ICM nog kunnen doorrijden. 10 jaar moet er voor een aantal toch nog wel inzitten lijkt me.

28.700 zitplaatsen zijn het hele ICM-1/2 park en 23 (van de 50) ICM-3/4



Laatst bewerkt door mdeen op 08-01-2023 11:22

08-01-2023 11:23:12
icened200
icened200

In Noord Nederland volgen ze de ontwikkelingen van de ICNGt meer:

www.bing.com

4 minuten tijdswinst tussen Rotterdam - Groningen/Leeuwarden. Ze kunnen dan beter de serie 900 i.p.v. serie 1000 doortrekken naar Groningen/Leeuwarden doortrekken naar Breda. Heb je meer tijdswinst naar Breda. En hoef je voor reizen tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle naar Breda de serie 3600 niet te gebruiken. Zelfs richting Tilburg zal dan sneller om te reizen via Breda en een (goede) overstap op serie 3600 richting Tilburg.


08-01-2023 11:52:04
phantom
phantom
Quote
diesels (07-01-2023 11:16:49):

Ik neem aan gewoon dezelfde route als de treinen met Traxx en ICR nu rijden? Waarom zou de route veranderen? Of begrijp ik je vraag niet?


Ik had dat wellicht iets meer moeten toelichten..
Zeker in de periode dat je een mix krijgt tussen icng en de traxx combi's en dat icm diverse frequentie verhogingen van wat treinseries die over de hsl rijden,waaronder ook thalys/eurostar.
Past dat dan allemaal nog wel met allerlei diverse snelheden die er zijn gezet ?
(Thalys/eurostar rijden bv met andere snelheden over de hsl dan het ns materieel)


08-01-2023 11:54:48
DDZ7504
DDZ7504

Er komt alleen een frequentieverhoging omdat de frequentie nu lager ligt dan het normaal. Het is niet zo dat er straks 10 ICD's per richting per uur gaan rijden.




DDZ in dienst, ik blij!

08-01-2023 13:04:37
mdeen
mdeen

De oorspronkelijke plannen waren ook "maar" 4x per uur een binnenlandse IC over de HSL (en dat werd toen nog als veel gezien). Ik zie dat nog wel uitgebreid worden naar 6x, als dat met de Thalys past, of 2x een Benelux, om die 6x per uur vol te maken.

Maar die plannen gingen uit van V250.


08-01-2023 13:18:11
GerritJan
GerritJan
Quote
DDZ7504 (07-01-2023 17:59:49):

Zoals het er nu voor staat is dat DDNG bedoeld is om DDZ te vervangen, en dat de vervanging van het laatste ICMm door een eventuele vervolgbestelling ICNG gaat gebeuren. Meer opties zijn er ook niet echt.


we moeten ook niet vergeten dat NS nog een aanbesteding heeft lopen voor 'extra treinen' die als sprinter en ic moet kunnen functioneren. Misschien dat NS toch besluit om daarmee ook een deel van de ICM te vervangen?


08-01-2023 13:28:16
DDZ7504
DDZ7504

Daar zit wat in.




DDZ in dienst, ik blij!

08-01-2023 13:31:49
broek53
broek53

Welnee, tegen de tijd dat dat materieel in beeld komt (als het dat al komt), dan is ICM al verleden tijd - daar durf ik wel wat om te verwedden.


08-01-2023 14:03:32
Daan!
Daan!

Dat is S5G en de planning is 2027 in dienst. Dat is eerder dan de laatste ICM uit dienst gaat.


08-01-2023 14:10:58
michaben
michaben
Quote
phantom (08-01-2023 11:52:04):

Zeker in de periode dat je een mix krijgt tussen icng en de traxx combi's en dat icm diverse frequentie verhogingen van wat treinseries die over de hsl rijden,waaronder ook thalys/eurostar.


Die vraag past denk ik beter in het draadje over de HSL aangezien dit geen ontwikkeling van ICNG betreft. Maar in principe is er ruimte voor 12 treinen per uur over de HSL in 3/6/6 minuut intervallen waarbij de treinen na de interval van 6 minuten 300km/u kunnen rijden. Maar de benodigde perroncapaciteit bij Amsterdam om al die paden te benutten komt pas rond 2035 beschikbaar en het is ook niet gezegd dat men dan gelijk 12 treinen per uur gaat rijden.


08-01-2023 14:15:25
yappa
yappa
Quote
icened200 (08-01-2023 11:23:12):

In Noord Nederland volgen ze de ontwikkelingen van de ICNGt meer:

www.bing.com

4 minuten tijdswinst tussen Rotterdam - Groningen/Leeuwarden. Ze kunnen dan beter de serie 900 i.p.v. serie 1000 doortrekken naar Groningen/Leeuwarden doortrekken naar Breda. Heb je meer tijdswinst naar Breda. En hoef je voor reizen tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle naar Breda de serie 3600 niet te gebruiken. Zelfs richting Tilburg zal dan sneller om te reizen via Breda en een (goede) overstap op serie 3600 richting Tilburg.


4 minuten reistijdwinst? In het artikel van Railjournal las ik, dat de ICNG op het HRN toegelaten is tot 160 km/h, dus ben benieuwd of dat op de Hanzelijn nog tot langere rijtijden gaat leiden. Dan blijft er wel een erg magere winst over...


08-01-2023 14:20:35
broek53
broek53
Quote
Daan! (08-01-2023 14:03:32):

Dat is S5G en de planning is 2027 in dienst. Dat is eerder dan de laatste ICM uit dienst gaat.


Gosh, krijgen we dit soort oeverloze discussies weer. Alsof je een nieuw te ontwikkelen materieelsoort waaraan men nog moet beginnen, binnen 4 jaar op de baan krijgt.


08-01-2023 14:25:03
DDZ7504
DDZ7504

Niemand zegt dat er een nieuw te ontwikkelen materieelsoort komt. Grote kans dat dit materieel ook vanaf een standaardplatform gaat komen. En we hebben met FLIRT gezien dat het best snel kan.




DDZ in dienst, ik blij!

08-01-2023 14:37:32
michaben
michaben
Quote
yappa (08-01-2023 14:15:25):

4 minuten reistijdwinst? In het artikel van Railjournal las ik, dat de ICNG op het HRN toegelaten is tot 160 km/h, dus ben benieuwd of dat op de Hanzelijn nog tot langere rijtijden gaat leiden. Dan blijft er wel een erg magere winst over...


Men heeft het over winst tussen Rtd en Gn/Lw, dus waarschijnlijk ten opzichte van de 500/600. Dat zal dus vooral de koppeling van de 900 aan de 700/1800 zijn. Als er een overstap geweest was tussen die twee was het ook met ICR/ICM al sneller geweest dan via Ut.

De echte snelheidswinst is volgens mij pas voorzien met de nieuwe OV-SAAL lijnvoering van 2030. Dan moet ICNG 5 minuten sneller over de Hanzelijn gaan rijden (in het PHS eindbeeld is een aankomst van 11/41 voorzien in Asdz terwijl de knoop in Zl nagenoeg hetzelfde blijft).


08-01-2023 14:43:31
Daan!
Daan!
Quote
broek53 (08-01-2023 14:20:35):
Quote
Daan! (08-01-2023 14:03:32):

Dat is S5G en de planning is 2027 in dienst. Dat is eerder dan de laatste ICM uit dienst gaat.


Gosh, krijgen we dit soort oeverloze discussies weer. Alsof je een nieuw te ontwikkelen materieelsoort waaraan men nog moet beginnen, binnen 4 jaar op de baan krijgt.


Nee tuurlijk kun je je afvragen of dat realiteit gaat zijn, maar we weten nog niet wat er uit die aanbesteding komt.
ICM gaat voorlopig nog mee en zal sowieso direct of indirect vervangen worden door ICNG, DDNG en S5G. Dat is gewoon nu de planning.

Dat je dat met een korrel zout neemt is prima, maar als iedereen uitgaat van wat hij/zij zelf denkt, is het einde zoek hier.