01-10-2022 12:03:31
michaben
michaben

ICNG proefbedrijf zit grofweg in de paden van de 9100, die rijdt sowieso niet elk uur.



Laatst bewerkt door michaben op 01-10-2022 12:04

01-10-2022 12:09:24
DDZ7504
DDZ7504
Quote
NIJMEGEN (01-10-2022 10:22:52):

Kan dat ding eigenlijk over de BR?

Zou wel handig zijn, Ut - Ah ligt er komende tijd nog regelmatig uit vanwege verbouwingen te Ede en Wolfheze.


Fysiek zou het kunnen ja, in werkelijkheid verschilt de software (ETCS versie?) tussen de HSL en de BR dusdanig dat er momenteel geen materieel is dat op beide lijnen kan rijden zonder tussendoor te wisselen van software.

Maar een omleiding van de reguliere IC's tussen Ut en Ah lijkt me totale geldverspilling als je bedenkt dat het met een snelbus net zo snel kan.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 01-10-2022 12:10


DDZ in dienst, ik blij!

01-10-2022 12:55:44
yappa
yappa

Inzet van ICNG wordt sowieso voorzien op routes van Bd/Atw/Rtd richting Asdz en Alm. Omleiding over de Betuweroute zal dan sowieso zelden relevant worden. Voor DDNG wordt dat te zijner tijd wel interessant, maar die lust volgens mij geen 25kV.

En ingaand op jouw reactie: de mcn en HC van een treinheb je bij versperring al aanwezig en ingeroosterd, even een stuk of 4 snelbussen ergens vandaan toveren met net zoveel chauffeurs die nog niet in dienst waren? Ik denk dat dat laatste echt duurder zal zijn dan een trein omleiden met +20. Nog los van het gedoe dat je de reizigers aandoet met het zoeken van een bus op Ah en Ut) welk perron bijvoorbeeld?)



Laatst bewerkt door yappa op 01-10-2022 12:56

01-10-2022 13:56:05 2
mtlx
mtlx
Quote
michaben (01-10-2022 12:03:31):

ICNG proefbedrijf zit grofweg in de paden van de 9100, die rijdt sowieso niet elk uur.


Voor de liefhebbers, de dienstregeling voor de eerste week. Andere geplande ritten rijden nog niet, daarvoor zijn er nog niet genoeg collega's opgeleid.

Dagelijks ma t/m vrij.

Rit 82053
Wgm: v 10:35
Asd: a 10:42/v 10:45
Ass: a 10:50/v 10:51 (ik verwacht eerlijk gezegd niet dat mcn gaan stoppen daar, maar formeel is het een stop - ik moet bekennen dat ik daar nooit ben gestopt tijdens de pre-VIS, ook al stond het toen ook al als stop op het dienstkaartje)
Shl: a 11:02/v 11:04
Rtd: a 11:27/v 11:32
Bd: a 11:56/

Rit 82054
Bd: v 12:56
Rtd: a 13:19/v 13:34
Shl: a 13:56/v 13:58
Asd: a 14:13/v 14:14
Wgm: a 14:22



Laatst bewerkt door mtlx op 01-10-2022 13:59


01-10-2022 14:18:37
GerritJan
GerritJan
Quote
michaben (01-10-2022 12:03:31):

ICNG proefbedrijf zit grofweg in de paden van de 9100, die rijdt sowieso niet elk uur.


Ik heb het ook niet over minuten, uren, dagen, weken, maanden. ik heb het over geen enkele tijd wanneer die rijd, welke dagen. Ik heb het erover dat je ze meer zal zien tussen Wgm en Bd . De opleidingsritten zijn 10 tot 12 x per week


01-10-2022 14:27:12
michaben
michaben

Het was dan ook niet een reactie op jouw bericht, maar op de berichten van icened200 en MetroRET. Er waren in het vorige wijzigingsblad paden gerserveerd voor 7 slagen Wgm - Bd (82041/82042, 82045/82046, 82051/82052, 82053/82054, 82055/82056, 82057/82058 en 82061/82062) dus het proefbedrijf kan nog flink uitgebreid worden als er voldoende personeel is.


01-10-2022 15:21:06
AlexNL
AlexNL

Als het opleidingsseizoen nu begint, betekent dat dan ook dat we dichtbij introductie in reizigersdienst zijn? Instroom vanaf start dienstregeling 2023 misschien?



Laatst bewerkt door AlexNL op 01-10-2022 15:21

01-10-2022 15:25:18
mtlx
mtlx

Het proefbedrijf stond gepland van augustus tot eind dit jaar, maar aangezien het proefbedrijf nu pas begint kan je denk ik wel uitrekenen wanneer er naar verwachting met reizigers gereden gaat worden wink


01-10-2022 15:25:29
Daan!
Daan!

Maart vooralsnog


01-10-2022 15:25:36
GerritJan
GerritJan
Quote
AlexNL (01-10-2022 15:21:06):

Als het opleidingsseizoen nu begint, betekent dat dan ook dat we dichtbij introductie in reizigersdienst zijn? Instroom vanaf start dienstregeling 2023 misschien?


Dat willen ze halen ja.....


01-10-2022 17:13:46
VIRMm1
VIRMm1

De huidige ICNGs in Nederland zijn niet de ICNGs die met reizigers gaan rijden. Het oorspronkelijke plan was dat deze in NL zouden blijven maar ze moeten toch nog terug naar DE of PL.

De nieuwe vloot die naar Nederland komt zal wel voor de reizigersdienst zijn.


01-10-2022 17:58:06
GerritJan
GerritJan
Quote
VIRMm1 (01-10-2022 17:13:46):

De huidige ICNGs in Nederland zijn niet de ICNGs die met reizigers gaan rijden. Het oorspronkelijke plan was dat deze in NL zouden blijven maar ze moeten toch nog terug naar DE of PL.

De nieuwe vloot die naar Nederland komt zal wel voor de reizigersdienst zijn.


en waarom niet, waarom moeten ze terug? graag meer context en evt bronnen indien je die hebt, tenzij je zelf de bron bent :p


01-10-2022 19:21:03
VIRMm1
VIRMm1

Nouja dat zijn (bedrijfs)geheimen die ik hier niet ga posten als je het goed vind cheeky​​​​​​


01-10-2022 19:38:53 1
yappa
yappa

Een beetje algemeen kun je zeggen dat het ontwerp van een trein niet heel sequentieel is, als in

  1. Maak een ontwerp
  2. laat het toetsen
  3. bouw de treinen
  4. rijden maar!

maar dat er iteratief wordt gewerkt. Eerst bouwen ze een paar testtreinen om de basale zaken te testen, bijvoorbeeld of de stroomsystemen in de trein de beveiliging langs de baan niet stoort. Daar worden testritten mee gemaakt en dat zorgt voor aanpassing in het ontwerp.

Maar ondertussen staat de fabriek niet stil, en worden er al volgende treinen gebouwd op basis van het eerste ontwerp. Immers, 95% van het ontwerp blijft (als het goed is) gewoon hetzelfde, dus je kunt vast vooruit werken en later nawerk doen.

Dat proces herhaalt zich een aantal keren, met steeds gedetailleerder tests: als de basis klopt (trein doet het) dan volgen de softere zaken bijvoorbeeld voor de reizigersvoorzieningen. De certificering en de toelating gaat ook op die manier in stapjes: als de basis in orde is dan mag je testritten rijden, maar je mag pas de reizigersdienst in als er bijvoorbeeld ook stoelen gemonteerd zijn.

Kennelijk was er al een redelijk definitief ontwerp waar de huidige treinen aan voldoen, maar is er gedurende de afgelopen tijd toch nog een onderdeel gevonden dat anders moet, en dat niet in Nederland gefixt kan worden. En wat dat is, dat gaan we hier waarschijnlijk niet meekrijgen, maar als ze terug moeten naar de fabriek, dan is het geen kleinigheid.


01-10-2022 20:02:38
VIRMm1
VIRMm1

winkyes


02-10-2022 09:22:41
aarclay
aarclay

Kunnen we wel aannemen dat een (of een paar) van de laatst geleverde nieuwste stellen wel volledig volgens de normen overgenomen wordt door NS? Je wilt toch immers testen met de beste. En ook lijkt mij de toelating een rol te spelen, die volgens mij al (min of meer?) rond is.



Laatst bewerkt door aarclay op 02-10-2022 09:24

02-10-2022 09:25:34
mtlx
mtlx

Wat VIRMm1 al zei: alle stellen die in Nederland zijn moeten weer terug.


02-10-2022 09:46:14
BVisser
BVisser
Quote
aarclay (02-10-2022 09:22:41):

Kunnen we wel aannemen dat een (of een paar) van de laatst geleverde nieuwste stellen wel volledig volgens de normen overgenomen wordt door NS?


Alle stellen worden door NS pas overgenomen als ze fysiek zijn voltooid, voldoen aan alle geldende normen, toegelaten, getest, enz. enz. Er is nog geen enkel stel overgenomen door NS.



Laatst bewerkt door BVisser op 02-10-2022 09:46

02-10-2022 11:28:29
icened200
icened200
Quote
BVisser (02-10-2022 09:46:14):
Quote
aarclay (02-10-2022 09:22:41):

Kunnen we wel aannemen dat een (of een paar) van de laatst geleverde nieuwste stellen wel volledig volgens de normen overgenomen wordt door NS?


Alle stellen worden door NS pas overgenomen als ze fysiek zijn voltooid, voldoen aan alle geldende normen, toegelaten, getest, enz. enz. Er is nog geen enkel stel overgenomen door NS.


Zal een kwestie van tijd voordat met de nationale ICNG (79 treinstellen) gebeurt. Zijn de ICNG bij de opstelterrein in Braunschweig niet meer te zien.

En hebben ze dezelfde werkwijze met ICNG België:

youtu.be


02-10-2022 12:06:36
aarclay
aarclay

In Braunschweig bij het Zughotel stond het vorige week niet echt vol met ICNG. Toen ik er vorige week met de IC Berlijn langsreed trof ik voornamelijk de 3117 (of de 3119), de prototype 3108 aan (met oude bestickering), en een vermoedelijk nieuwe in de zwarte kleurstelling, waarbij er nog plastic op de ramen zat.

Wel las ik in de laatste Rail Magazine dat het in Magdeburg Buckau (waar ik niet langs reed) ook een oud opstelterrein helemaal vol staat met, voorzover ik op de foto kon zien, onbestickerde stellen. Nummers stonden er niet bij vermeld, en er zijn ook stellen zonder nummer op de zijkant van de cabine. Dat maakt stiekem het spotten weer wat lastiger... :P


02-10-2022 12:49:53
phantom
phantom

Maar al die stellen daar in duitsland zijn dus ook nog onvolledig en niet het kant en klare eindproduct dan ?
Als dat namelijk het geval is dan vraag ik me toch af waarom je zoveel stellen vanuit polen naar duitsland laat brengen als je weet dat ze allemaal nog terug komen.
Had stallen in polen dan niet een betere en kosten besparende optie geweest ?


02-10-2022 13:32:23
treinfan
treinfan

In Polen staan ook genoeg ICNG's, maak je daar maar geen zorgen over.


02-10-2022 14:22:16
mtlx
mtlx

Ook alle treinen die overal en nergens staan mogen allemaal terug naar de fabriek en zijn inderdaad geen eindproduct, net als de stellen in Nederland dus. De treinen die als eerste naar Nederland komen voor de aflevering worden momenteel gebouwd.



Laatst bewerkt door mtlx op 02-10-2022 14:22

02-10-2022 15:06:36
BVisser
BVisser

Alstom heeft ook in Salzgitter een vestiging.


02-10-2022 15:40:20
mtlx
mtlx

Correct, echter moeten alle stellen terug naar Katowice.


02-10-2022 16:09:55
broek53
broek53

Zo te zien en te lezen hebben we te maken met een tweede Fyra, met dien verstande dat de poffer keurig bij Alstom is blijven liggen. Dat heeft men van Fyra 1 dan wel mooi geleerd.


02-10-2022 16:50:50
aarclay
aarclay

Ik zou niet echt spreken over een Fyra. Zou de trein al wel in grote getale hebben gereden als de coronacrisis en de Oekraïne-crisis er niet waren?


02-10-2022 17:08:42
Ysbergsla
Ysbergsla

Het korte antwoord daarop is neen. Enige vergelijkingen met Fyra zijn zo gek namelijk nog niet.


02-10-2022 17:20:20
aarclay
aarclay

Really? Het is maar hoe je 'Fyra' interpreteert. Zo brak als de V250 is de ICNG zeker niet. Het lijkt enkel uit te monden in onderdelen en constructies die aangepast moeten worden.



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-10-2022 17:28:12 1
treinfan
treinfan

Een cynicus zal zeggen dat een trein slechts uit onderdelen en constructies bestaat ;-)


02-10-2022 17:29:09 1
VIRMm1
VIRMm1

Het is voornamelijk de software die niet 100% goed is. Verder is het absoluut geen Fyra. Die was mechanisch/hardwarematig gewoon kut.


02-10-2022 17:43:20 1
marciekemp
marciekemp
Quote
aarclay (02-10-2022 17:20:20):

Really? Het is maar hoe je 'Fyra' interpreteert. Zo brak als de V250 is de ICNG zeker niet. Het lijkt enkel uit te monden in onderdelen en constructies die aangepast moeten worden.


Nee want jij weet het precies en hebt er helemaal verstand van bedoel je?


02-10-2022 17:47:58
aarclay
aarclay

Je kan het ook gewoon gezellig houden? Of zit het dwars dat Max geen podium haalde?



Laatst bewerkt door aarclay op 02-10-2022 17:52

02-10-2022 18:08:33
marciekemp
marciekemp

Het was gewoon een vraag uiteraard, maar het valt ook wel eens op dat je het meestal op een manier brengt alsof je er midden in zit, en dat kan ook mensen op het verkeerde been zetten, maar zal het de volgende keer anders formuleren, excuus daarvoor dan maar.

Oh heeft Max geen podium gehaald? Heb er helaas niks van gezien, dus daar zal het ook niet aan liggen, maar bedankt voor de infocheeky



Laatst bewerkt door marciekemp op 02-10-2022 18:13

02-10-2022 18:15:54
aarclay
aarclay

Als jij het zo zegt, dan zal ik er proberen op te letten.

Maar goed, zullen we het weer over ICNG hebben?


02-10-2022 18:33:48
marciekemp
marciekemp

Laten we dat maar doen


02-10-2022 18:43:01
mtlx
mtlx

Ik zou het inderdaad ook zeker niet willen vergelijken met de Fyra. Ja, alle huidige treinen moeten terug naar de fabriek, maar het is niet zo dat de trein uit elkaar valt waar je bijstaat (om het maar even te overdrijven).
Ik denk dat, als de treinen straks werkelijk afgeleverd worden, het gewoon een goede trein zal zijn. Ja, de aanlooptijd is lang geweest, maar het eindresultaat is wat er uiteindelijk toe doet.



Laatst bewerkt door mtlx op 02-10-2022 18:43

02-10-2022 18:44:06 2
broek53
broek53

Het gaat er mij om dat er van "oudere" stellen zelfs de vloeren moeten worden vervangen en veel heeft niets met corona te maken, maar gewoon met de constructie. Het gaat mij overigens niet om schuld of zo, maar om de parallellen met de Fyra en vooral hoe anders het nu gaat.


02-10-2022 20:14:05
icened200
icened200
Quote
mtlx (02-10-2022 18:43:01):

Ik zou het inderdaad ook zeker niet willen vergelijken met de Fyra. Ja, alle huidige treinen moeten terug naar de fabriek, maar het is niet zo dat de trein uit elkaar valt waar je bijstaat (om het maar even te overdrijven).
Ik denk dat, als de treinen straks werkelijk afgeleverd worden, het gewoon een goede trein zal zijn. Ja, de aanlooptijd is lang geweest, maar het eindresultaat is wat er uiteindelijk toe doet.


En de Coradia Stream rijdt al in Italië. En zal nog geleverd worden aan vele leveranciers. Lijk me sterk dat de ICNG qua betrouwbaarheid te vergelijken is met AnsaldoBreda V 250.


02-10-2022 23:21:37
dennistd
dennistd
Quote
icened200 (02-10-2022 20:14:05):

En de Coradia Stream rijdt al in Italië.


Weet je welke trein er ook rijdt in Italië? devil


02-10-2022 23:29:15
aarclay
aarclay

Een heel genre met muziekstijlen.... laugh



Laatst bewerkt door aarclay op 02-10-2022 23:29

03-10-2022 06:22:18 1
icened200
icened200
Quote
aarclay (02-10-2022 23:29:15):

Een heel genre met muziekstijlen.... laugh


Leuke hint. POP (Muziek).



Laatst bewerkt door icened200 op 03-10-2022 06:23

03-10-2022 06:33:28
icened200
icened200
Quote
aarclay (02-10-2022 23:29:15):

Een heel genre met muziekstijlen.... laugh


Coradia Stream is afgeleid van Coradia platform. En gemaakt op wens van de klant.

Het heeft elementen van de Coradia Polyvalent. Het is ontwikkeld op basis van een betrouwbare platform. De vergelijking met Fyra gaat daarmee zoal niet op. Want AnsaldoBreda V 250 was niet gebaseerd op een betrouwbare platform. Wel werd gesuggereerd dat het is afgeleid van de ETR 500 omdat AnsaldoBreda samen met Fiat deze trein ontwikkeld had.

Maar AnsaldoBreda had amper ervaring om zelf een hogesnelheidstrein te ontwikkelen. Alstom is expert met ontwikkelen van treinen op HSL. En heeft een goede reputatie met ERTMS.


03-10-2022 09:55:03 2
broek53
broek53

Jullie zouden eens moeten lezen wat ik schrijf. Ik snap wel dat als het woord Fyra valt, er een waas voor de ogen komt en men dus denkt te lezen dat ik dramatisch slecht product verwacht, maar ik beweer juist dat men van de gang van zaken van de Fyra geleerd heeft en bijvoorbeeld niets overneemt zolang Alstom fyra-achtig aan het klooien is. Met twee jaar vertraging en het herhaaldelijk deels weer uit elkaar halen en in elkaar zetten, vind ik het er wel fyra-achtig uit zien zo van buiten.


03-10-2022 10:55:48
VIRMm1
VIRMm1

Van buiten mag het er dan misschien zo uit zien, maar wie de trein kent (en de Fyra een beetje gekend heeft) kan wel bevestigen dat de ICNG een veel betere trein is. Zo goed als SNG en Flirt is ie (nog) niet, maar een slechte trein is het ook niet.

Al is het maar vanwege het feit dat wanneer je een kast in de 3121 open trekt en je diezelfde kast in de 3122 open trekt je gewoon hetzelfde ziet. ;)



Laatst bewerkt door VIRMm1 op 03-10-2022 10:56

03-10-2022 12:36:15
icened200
icened200

ICNG 3116 staat stil op HSL. Alle begin is moeilijk.

Begeleidt DEKRA deze testritten? En wat is hun rol tot toelating van ICNG?


03-10-2022 12:46:42
Edb3
Edb3

Op dit moment geen rol denk ik. Het toelatingsdossier is in november 2021 bij de toelatende instanties (IL&T) ingeleverd en wacht op beoordeling/hopelijk toelating.Eerder dit jaar is er door IL&T permissie gegeven om een instructiebedrijf te mogen starten, het zogenoemde Integraal Proefbedrijf (IPB) wat nu plaatsvindt met de in totaal zeven stellen.


03-10-2022 16:19:36
icened200
icened200

Wat ging er verkeerd? Het gebeurde ver na de spanningssluis. Dus de spanningssluis was niet het probleem. Wat dan wel:

www.facebook.com


03-10-2022 16:41:32
treinfan
treinfan

Leuk zo'n clickbait zonder antwoord ;-)


03-10-2022 17:14:16
icened200
icened200
Quote
treinfan (03-10-2022 16:41:32):

Leuk zo'n clickbait zonder antwoord ;-)


Jij bent treinfan. Waarschijnlijk heb je wel antwoord.


03-10-2022 18:04:41
marciekemp
marciekemp
Quote
icened200 (03-10-2022 16:19:36):

Wat ging er verkeerd? Het gebeurde ver na de spanningssluis. Dus de spanningssluis was niet het probleem. Wat dan wel:

www.facebook.com


De melding heeft het er over dat er een communicatie fout is opgetreden in het stel, maar wat voor communicatie fout durf ik verder niet te zeggen


03-10-2022 21:09:15
geert
geert
Quote
Edb3 (03-10-2022 12:46:42):

Op dit moment geen rol denk ik. Het toelatingsdossier is in november 2021 bij de toelatende instanties (IL&T) ingeleverd en wacht op beoordeling/hopelijk toelating.Eerder dit jaar is er door IL&T permissie gegeven om een instructiebedrijf te mogen starten, het zogenoemde Integraal Proefbedrijf (IPB) wat nu plaatsvindt met de in totaal zeven stellen.


Dat mag even duren dan, al bijna een jaar. Is dat gebruikelijk of komen er nog issues uit het dossier? En de aflevering van nieuwe stellen wacht op deze toelating?


04-10-2022 00:30:45
broek53
broek53

Er is zeker iets aan de hand, anders zouden de stellen niet alsnog terug moeten naar D waarvan eerder gezegd is dat ze in NL zouden blijven.



Laatst bewerkt door broek53 op 04-10-2022 00:31

04-10-2022 02:08:16
thom
thom
Quote
geert (03-10-2022 21:09:15):
Quote
Edb3 (03-10-2022 12:46:42):

Op dit moment geen rol denk ik. Het toelatingsdossier is in november 2021 bij de toelatende instanties (IL&T) ingeleverd en wacht op beoordeling/hopelijk toelating.Eerder dit jaar is er door IL&T permissie gegeven om een instructiebedrijf te mogen starten, het zogenoemde Integraal Proefbedrijf (IPB) wat nu plaatsvindt met de in totaal zeven stellen.


Dat mag even duren dan, al bijna een jaar. Is dat gebruikelijk of komen er nog issues uit het dossier? En de aflevering van nieuwe stellen wacht op deze toelating?


Ik kan mij goed voorstellen dat NS niet zit te wachten op ellenlange treinen die de nodige ruimte in beslag op opstelterrein die ze vervolgens nog helemaal niet in kunnen zetten.

Daarnaast is NS nog geen eigenaar van treinen die ze niet kunnen en zullen afnemen, en is de opslag tot die tijd gewoon het probleem van Alstom.



04-10-2022 02:09:10
thom
thom
Quote
geert (03-10-2022 21:09:15):
Quote
Edb3 (03-10-2022 12:46:42):

Op dit moment geen rol denk ik. Het toelatingsdossier is in november 2021 bij de toelatende instanties (IL&T) ingeleverd en wacht op beoordeling/hopelijk toelating.Eerder dit jaar is er door IL&T permissie gegeven om een instructiebedrijf te mogen starten, het zogenoemde Integraal Proefbedrijf (IPB) wat nu plaatsvindt met de in totaal zeven stellen.


Dat mag even duren dan, al bijna een jaar. Is dat gebruikelijk of komen er nog issues uit het dossier? En de aflevering van nieuwe stellen wacht op deze toelating?


Ik kan mij goed voorstellen dat NS niet zit te wachten op ellenlange treinen die de nodige ruimte in beslag op opstelterrein die ze vervolgens nog helemaal niet in kunnen zetten.

Daarnaast is NS nog geen eigenaar van treinen die ze niet kunnen en zullen afnemen, en is de opslag tot die tijd gewoon het probleem van Alstom.


04-10-2022 08:33:56
icened200
icened200

Zal binnenkort weer nieuwe testritten zijn? Of moet eerst deze incident geëvalueerd worden?


04-10-2022 08:34:42
VIRMm1
VIRMm1

Die gaan gewoon door elke dag


04-10-2022 08:43:37
mtlx
mtlx

Vandaag zijn er vanwege de evaluatie/analyse even geen ritten over de HSL, maar in principe gaan de ritten verder gewoon door.



Laatst bewerkt door mtlx op 04-10-2022 08:44

04-10-2022 18:45:46
Henk1619
Henk1619
Quote
VIRMm1 (02-10-2022 17:29:09):

Het is voornamelijk de software die niet 100% goed is. Verder is het absoluut geen Fyra. Die was mechanisch/hardwarematig gewoon kut.


Voor het vervangen van software kan er toch gewoon een Pool met een busje vol met ponsbanden naar Nederland komen en langs de lokaties waar die stellen staan gaan? Of denk ik nu te simpel en beschikt ICNG nog niet over een dergelijke moderne vorm van updaten en heb je voor het monteren van een nieuwe versie nog speciaal gereedschap nodig dat ze alleen in de fabriek hebben?


04-10-2022 19:05:50
DDZ7504
DDZ7504

@Henk1619 dat de software niet 100% is, is niet de reden dat ze terug moeten, dat is eerder een drogreden.




DDZ in dienst, ik blij!

04-10-2022 19:06:38
VIRMm1
VIRMm1

Nee maar de software moet er natuurlijk wel zijn wink​​​​​​

En dat hoeft een Pool niet te doen. Alstom heeft zijn eigen (Nederlandse) garantie medewerkers.


10-10-2022 17:59:33
icened200
icened200

Zie dit op ICNG Facebook. Is dit van vandaag?:

scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net

Opmerkelijk weer bij Rijpwetering bij Roelofsarendsveen. Of is dit een oud filmpje?


10-10-2022 18:03:14
AlexNL
AlexNL

Er is vandaag inderdaad weer een ICNG gestrand.


10-10-2022 18:14:11
VIRMm1
VIRMm1

Weer de 3116 die nog niet hersteld is van hetzelfde probleem waar deze vorige week ook mee strandde.


10-10-2022 18:23:22
icened200
icened200
Quote
VIRMm1 (10-10-2022 18:14:11):

Weer de 3116 die nog niet hersteld is van hetzelfde probleem waar deze vorige week ook mee strandde.


Zal er toch kleine verschillen zijn? ICNG 3122 was in een filmpje te zien. Die reed gewoon de " dienstregeling" tussen Watergraafsmeer - Breda v.v.


10-10-2022 18:36:49
thom
thom

Lees even het opvallende dingen topic van vandaag, daar word het ook in genoemd en besproken :)


18-10-2022 21:10:48
tmk787
tmk787

Gaan de testritten gewoon door? Van deze week omdat er werkzaamheden zijn? Bij Amsterdam sloterdijk


18-10-2022 21:15:36
mtlx
mtlx

Vandaag hebben er gewoon testritten plaatsgevonden. Ook worden (onder voorbehoud uiteraard) er vanaf morgen (dacht ik) testritten uitgevoerd tussen Gv en Amr.


19-10-2022 15:07:08
FlowVIRM
FlowVIRM
Quote
mtlx (18-10-2022 21:15:36):

Vandaag hebben er gewoon testritten plaatsgevonden. Ook worden (onder voorbehoud uiteraard) er vanaf morgen (dacht ik) testritten uitgevoerd tussen Gv en Amr.


Ook morgen dus?


19-10-2022 15:10:57
GerritJan
GerritJan
Quote
FlowVIRM (19-10-2022 15:07:08):
Quote
mtlx (18-10-2022 21:15:36):

Vandaag hebben er gewoon testritten plaatsgevonden. Ook worden (onder voorbehoud uiteraard) er vanaf morgen (dacht ik) testritten uitgevoerd tussen Gv en Amr.


Ook morgen dus?


ja.



Laatst bewerkt door GerritJan op 19-10-2022 15:11

19-10-2022 15:19:52
icened200
icened200

De ICNG wordt al vanaf lente 2019 al getest. Eerst via testbaan Velim.

Zijn de andere huidige NS treinen zolang getest? Was wel een andere tijd. ICM-M werd niet ontwikkeld op basis van een beproefde platform. Maar voor de rest weet ik de geschiedenis er niet van.



Laatst bewerkt door icened200 op 19-10-2022 15:37

19-10-2022 15:36:15 1
sjoerd
sjoerd

Het bericht juist voor wat je nu post, behoeft niet te worden gekwoot. Daardoor wordt het hele topic slecht leesbaar en gevuld met lucht.


19-10-2022 16:01:20
AlexNL
AlexNL
Quote
icened200 (19-10-2022 15:19:52):

De ICNG wordt al vanaf lente 2019 al getest. Eerst via testbaan Velim.

Zijn de andere huidige NS treinen zolang getest?


Herinner je je de V250 nog? ;-)

Bij SNG zat er ruim anderhalf jaar tussen eerste rit in Velim (maart 2017) en start proefbedrijf met reizigers (november 2018, in de toenmalige 6300).

Bij SNG ging het over een bestaand ontwerp (Civity), was er geen sprake van de extra complexiteit 25 kV, ETCS en de eigenaardigheden van de HSL, en was er ook geen sprake van wereldwijde logistieke problemen, noch van de pandemie en de gevolgen ervan (reisbeperkingen).


19-10-2022 20:04:26
BasSNG2001
BasSNG2001

SNG is inderdaad een catalogustrein, ware het niet dat de twee bestellingen van NS voor gezamenlijk 206 treinstellen tot nu toe veruit de grootste zijn voor het platform.




#DiscoverEU

20-10-2022 06:44:16
mdeen
mdeen
Quote
icened200 (19-10-2022 15:19:52):

De ICNG wordt al vanaf lente 2019 al getest. Eerst via testbaan Velim.

Zijn de andere huidige NS treinen zolang getest? Was wel een andere tijd. ICM-M werd niet ontwikkeld op basis van een beproefde platform. Maar voor de rest weet ik de geschiedenis er niet van.


Van ICM zelf kwam in 1977 7 prototypes op de baan terwijl de seriebestelling pas in 1983 op de baan kwam.


20-10-2022 07:33:12
BVisser
BVisser

Klopt, maar dat is echt appels met peren vergelijken.


20-10-2022 08:14:44
R-E-Mg
R-E-Mg

Vroeger werden er echte prototypes gebouwd, die al in reizigersdienst kwamen, voordat het seriemodel in productie ging. Niet alleen zat er dus zes jaar tussen ICM0 en de latere seriemodellen, de protoserie was ook zo radicaal anders dat deze om die reden nooit de ICMm revisie heeft gekregen en al in 2003 uit dienst is gegaan. SM'90 is bijvoorbeeld nooit verder gekomen dan een paar prototypes.

Tegenwoordig worden er eigenlijk alleen nog voorseriemodellen gebouwd, met als voornaamste doel het productieproces in te richten, de laatste plooien glad te strijken en het toelatingsproces te doorlopen. Ergens tijdens het indienststellingsproces worden ze alsnog identiek aan de seriemodellen gemaakt.



Laatst bewerkt door R-E-Mg op 20-10-2022 08:15

20-10-2022 08:34:08
BVisser
BVisser

'Vroeger' waren er nog geen toelatingsprocedures waarbij externe partijen betrokken waren. Als NS vond dat het goed was, was het ook goed. NS kon in die tijd rechtstreeks afstappen op leveranciers en daar een contract mee sluiten, tegenwoordig moeten dat soort opdrachten altijd de markt op.


20-10-2022 08:38:39
Muizeneus
Muizeneus

Plus dat NS tegenwoordig alleen nog producten van de plank koopt, terwijl bv ICM door NS zelf ontworpen is. Het initiatief voor nieuwe materieelconcepten komt tegenwoordig van fabrikanten. En daarbij komt het voor zover ik weet nog steeds voor dat er prototypes gebouwd worden.


20-10-2022 08:53:04
sjoerd
sjoerd
Quote
BVisser (20-10-2022 07:33:12):

Klopt, maar dat is echt appels met peren vergelijken.


Er is niks mis met vergelijken. Dat nu juist maakt verschillen en overeenkomsten duidelijk.


20-10-2022 09:57:31
yappa
yappa
Quote
Muizeneus (20-10-2022 08:38:39):

Plus dat NS tegenwoordig alleen nog producten van de plank koopt, terwijl bv ICM door NS zelf ontworpen is. Het initiatief voor nieuwe materieelconcepten komt tegenwoordig van fabrikanten. En daarbij komt het voor zover ik weet nog steeds voor dat er prototypes gebouwd worden.


En precies dat punt (hierboven vet gemarkeerd) maakt dat SNG en ICNG best wel met elkaar te vergelijken zijn. Na het afscheid van de Fyra heeft NS plechtig beloofd om een catalogus-trein te bestellen, zodat de onzekerheden van een niet-beproefd concept niet nogmaals zouden optreden.

Zoals gemeld staan er inmiddels opstelterreinen vol met ICNG's die staan te wachten tot ze afgeleverd mogen worden, maar waar nog nawerk aan moet gebeuren. Dus tekorten agv Corona lijken het verschil in tijd tussen eerste proto en proefbedrijf niet te verklaren. Het moet wel aan iets anders liggen.


20-10-2022 10:24:56
aarclay
aarclay

Misschien een gokje: Apparatuur van bedrijf A was eerst gekozen en ingebouwd, maar vanwege de coronacrisis is het bedrijf die dat produceert onderuit gegaan, en werd gekozen voor apparatuur van B. Je wilt geen mengelmoes hebben van apparatuur van A en B, dus wordt alles weer vervangen in B.


20-10-2022 10:49:08
VIRMm1
VIRMm1
Quote
yappa (20-10-2022 09:57:31):
Quote
Muizeneus (20-10-2022 08:38:39):

Plus dat NS tegenwoordig alleen nog producten van de plank koopt, terwijl bv ICM door NS zelf ontworpen is. Het initiatief voor nieuwe materieelconcepten komt tegenwoordig van fabrikanten. En daarbij komt het voor zover ik weet nog steeds voor dat er prototypes gebouwd worden.


En precies dat punt (hierboven vet gemarkeerd) maakt dat SNG en ICNG best wel met elkaar te vergelijken zijn. Na het afscheid van de Fyra heeft NS plechtig beloofd om een catalogus-trein te bestellen, zodat de onzekerheden van een niet-beproefd concept niet nogmaals zouden optreden.

Zoals gemeld staan er inmiddels opstelterreinen vol met ICNG's die staan te wachten tot ze afgeleverd mogen worden, maar waar nog nawerk aan moet gebeuren. Dus tekorten agv Corona lijken het verschil in tijd tussen eerste proto en proefbedrijf niet te verklaren. Het moet wel aan iets anders liggen.


Zoals al vaker gezegd; het is (grotendeels) de software die nu nog roet in het eten gooit.

Hardwarematige aanpassingen zijn (zo goed als) klaar, op wat enkele dingen na.


20-10-2022 11:59:05 1
R-E-Mg
R-E-Mg
Quote
yappa (20-10-2022 09:57:31):

Na het afscheid van de Fyra heeft NS plechtig beloofd om een catalogus-trein te bestellen, zodat de onzekerheden van een niet-beproefd concept niet nogmaals zouden optreden.


Iedereen is het er denk ik wel over eens dat de Flirt3 een heel goed voorbeeld is van zo'n catalogus-trein. Zet alle in Nederland toegelaten types naast elkaar en verbaas je erover dat niet alleen geen van die types identiek zijn, maar dat er zelfs best veel verschillen zijn.

Stel dat één van de regionale vervoerders in plaats van Flirts straks een serie Coradia Streams zou bestellen (waarom niet), dan zal die vrijwel zeker sterk gaan afwijken van de ICNG.

Er kan heel veel gestandardiseerd worden, maar geen enkele trein is werkelijk een van-de-plank-model.


20-10-2022 12:05:01
Muizeneus
Muizeneus

Waarbij de langere duur voor toelating van ICNG tov SNG dan dus (mede) verklaard zou kunnen worden doordat de specifieke NS-wensen voor ICNG meer impact hebben dan dat dat voor SNG het geval was. En wat dus meteen verklaart dat de toelating voor de Flirt héél snel kon omdat daar nauwelijks specifieke NS-wensen waren.

Blijft overeind staan dat het wel beproefde concepten zijn en heel veel zaken dus niet meer beproefd hoeven te worden.



Laatst bewerkt door Muizeneus op 20-10-2022 12:05

20-10-2022 12:12:20 1
mtlx
mtlx

De langere duur van het testen, toelaten en afnemen heeft niet te maken met specifieke NS eisen. Dat is slechts een piepklein puntje vergeleken met andere oorzaken.


20-10-2022 13:19:05
R-E-Mg
R-E-Mg

En dan komt bij mij weer de vraag op in hoeverre de Trenitalia Streams hebben geprofiteerd van al voltooide ICNG toelatingstesten en omgekeerd. Voor de toelating hoeft alles wat al getest is immers niet nogmaals, maar ICNG kwam nu eenmaal als eerste in de productlijn de fabriek uit. Ook betreft het kennelijk items die wel op de ICNG zitten en niet op de Pop zitten.



Laatst bewerkt door R-E-Mg op 20-10-2022 13:19

20-10-2022 13:31:11
mtlx
mtlx

Ik heb het volgens mij al eens eerder in dit topic gezegd, maar ondanks dat het hetzelfde naampje draagt en qua uiterlijk vrijwel hetzelfde is, zijn het twee totaal verschillende treinen. Heel simpel voorbeeld: de manier van communiceren tussen de apparatuur is geheel anders, als ik de Alstom engineers goed heb begrepen (naast dat die apparatuur zelf ook afwijkt). De Italiaanse variant is in dat opzicht meer vergelijkbaar met al rijdende Alstom-producten, waar de ICNG door hen helemaal nieuw ontworpen is.



Laatst bewerkt door mtlx op 20-10-2022 13:49

20-10-2022 14:00:35
thom
thom
Quote
Muizeneus (20-10-2022 12:05:01):

Waarbij de langere duur voor toelating van ICNG tov SNG dan dus (mede) verklaard zou kunnen worden doordat de specifieke NS-wensen voor ICNG meer impact hebben dan dat dat voor SNG het geval was. En wat dus meteen verklaart dat de toelating voor de Flirt héél snel kon omdat daar nauwelijks specifieke NS-wensen waren.

Blijft overeind staan dat het wel beproefde concepten zijn en heel veel zaken dus niet meer beproefd hoeven te worden.


De Flirt reed op dat moment al rond in Nederland en was al reeds toegelaten, dus alleen de aaanpassingen aan de NS-stellen moesten daartoe getoetst worden. Da's wel een heel ander uitgangspunt natuurlijk.

ICNG en SNG met elkaar vergelijken gaat natuurlijk ook niet helemaal op, beide hebben hun verschillende eigenschappen,verschillen natuurlijk flink in maximum snelheid en ICNG moet ook toegelaten worden voor de HSL (en 25kV) waardoor dat een ander traject opleverd kwa toelaten voor beide.



Laatst bewerkt door thom op 20-10-2022 14:02

21-10-2022 07:29:09
treinhobby
treinhobby
Quote
mtlx (20-10-2022 13:31:11):

... Heel simpel voorbeeld: de manier van communiceren tussen de apparatuur is geheel anders, als ik de Alstom engineers goed heb begrepen (naast dat die apparatuur zelf ook afwijkt). De Italiaanse variant is in dat opzicht meer vergelijkbaar met al rijdende Alstom-producten, waar de ICNG door hen helemaal nieuw ontworpen is.


Kan je dan nog wel spreken van een beproefd concept?

Vooral IT gerelateerd heeft vaak problemen. Dan is de 'buitenkant' misschien uit de catalogus, maar de rest is toch compleet opnieuw ontwikkeld.


21-10-2022 08:05:17
R-E-Mg
R-E-Mg

De ruwbouw is het makkelijkste, het is alleen maar de doos, die verder moet worden ingevuld.

Als je iets zoveel mogelijk van de plank wilt, dan ga je in eerste instantie shoppen in je eigen oplossingen- en onderdelenmagazijn. Dus ja, dat zijn beproefde concepten die samenkomen, maar je zult ze inderdaad wel goed moeten laten samenwerken.

Zo zullen de tractieinstallatie en de HVAC van de ICNG waarschijnlijk voor een groot deel gebaseerd zijn op, misschien zelfs wel deels identiek zijn aan, de Coradia Liner V200. Die van de Trenitalia mogelijk dus meer op de Meridian, die al in Italie rijden. En als NS dan een interne databus wil, die meer lijkt op die van een Duitse of Zweedse variant, dan de Franse, dan loop je inderdaad het risico dat het niet in één keer goed werkt. Maar strikt genomen blijft het een beproefd concept.


21-10-2022 11:57:48
thom
thom

Daarnaast is het ook maar hoe de fabrikant de trein aanbied in de catalogus, met wat voor optie- en uitvoeringen lijst, en wat de koper daarbij aanvinkt.

Dus een gekochte trein kan wel afwijkend zijn van treinen die reeds voor andere partijen gebouwd zijn, maar dat kan maar zo zijn omdat andere kopers bepaalde opties die tot het ontwerp behoren niet gekozen hebben.


21-10-2022 12:40:12
treinfan
treinfan
Quote
R-E-Mg (21-10-2022 08:05:17): (...)

Zo zullen de tractieinstallatie en de HVAC van de ICNG waarschijnlijk voor een groot deel gebaseerd zijn op, misschien zelfs wel deels identiek zijn aan, de Coradia Liner V200. Die van de Trenitalia mogelijk dus meer op de Meridian, die al in Italie rijden. En als NS dan een interne databus wil, die meer lijkt op die van een Duitse of Zweedse variant, dan de Franse, dan loop je inderdaad het risico dat het niet in één keer goed werkt. Maar strikt genomen blijft het een beproefd concept.


Dit is niet helemaal zoals het werkt. Er is in basis geen reden om in Italië een ander aircosysteem te gebruiken dan in Nederland (of andersom). De fabrikant doet aan doorontwikkeling van het platform en zal in het generieke ontwerp onderdelen vervangen.

Wel zijn er bij de ICNG meerdere nieuwe functionaliteiten ontwikkeld, zodat het platform voldoet aan Nederlandse stoorstroomeisen en automatisch een spanningssluis door kan op locaties waar ETCS daar ondersteuning voor biedt, en zijn er ook NS-specifieke wensen ingebouwd.


21-10-2022 13:02:37
phantom
phantom

Simplistisch gezegd,de term catalogus trein is enkel toereikend omdat een basis op een plaatje word getoond in een werkelijke catalogus.
Invulling van die basis is bijna eindeloos,zelfs als een optie niet in de lijst van optie's stond bij dat treinstel in die catalogus en men wil er genoeg van bestellen,dan zal de fabrikant proberen die trein zo te maken.
Het levert immers genoeg geld op.

Blijven er van mijn kant uit,maar 4 vragen over:
-Waarom staan er nog zoveel icng stellen in Duitsland op emplacementen ?
-Hoever zijn deze afgebouwd,zijn ze uberhaupt allemaal tot het zelfde niveau afgebouwd ?
-Hoelang zal het duren voor het 1ste stel echt AF is en gereed voor indienst stelling ?
-Kan je aan de hand van het antwoord op de voorgaande vraag zeggen hoe snel het dan zal gaan voor de rest van de vloot gereed zal zijn ?


21-10-2022 13:11:15
Marco
Marco
Quote
treinfan (21-10-2022 12:40:12):
Quote
R-E-Mg (21-10-2022 08:05:17): (...)

Zo zullen de tractieinstallatie en de HVAC van de ICNG waarschijnlijk voor een groot deel gebaseerd zijn op, misschien zelfs wel deels identiek zijn aan, de Coradia Liner V200. Die van de Trenitalia mogelijk dus meer op de Meridian, die al in Italie rijden. En als NS dan een interne databus wil, die meer lijkt op die van een Duitse of Zweedse variant, dan de Franse, dan loop je inderdaad het risico dat het niet in één keer goed werkt. Maar strikt genomen blijft het een beproefd concept.


Dit is niet helemaal zoals het werkt. Er is in basis geen reden om in Italië een ander aircosysteem te gebruiken dan in Nederland (of andersom). De fabrikant doet aan doorontwikkeling van het platform en zal in het generieke ontwerp onderdelen vervangen.


Airco's worden juist best vaak gewisseld tussen landen. Hier is een binnentemperatuur van 27 graden acceptabel als het buiten 35 graden is, maar zoiets is in Italië misschien niet acceptabel. Andersom hebben ze in Zweden ook heel andere eisen.

Ook schijnt er bijvoorbeeld verschil in casco's te zitten tussen een Flirt uit Berlijn en eentje uit Bussnang. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat ze daar andere lasrobots hebben, om maar iets te noemen. Zulke verschillen worden niet gekozen door de klant/vervoerder.

Uiteindelijk zijn er nog veel verschillen tussen landen en klantwensen, en echte massaproductie tussen Europese landen is lastig.

Ondanks dat is het wel zo dat veel componenten wél gedeeld kunnen worden tussen bijvoorbeeld Flirts, gelukkig.


21-10-2022 15:49:36
aarclay
aarclay

Geen compleet antwoord op de vragen van @phantom, maar er staan ook protostellen die nog niet in behandeling genomen lijken te zijn. De 3108 heb ik in Braunschweig al gespot. Die was in Nederland de eerste als statisch materieel voor oefeningen en heeft in Nederland in ieder geval geen meter zelfstandig gereden omdat die technisch niet zover was.

Je kan dus concluderen dat de er in ieder geval verschil is in de stadia. Ik heb geen idee of de nieuwe niet-proto stellen sterk van elkaar afwijken qua stadia. Ook trof ik er weer een nummerloos stel (nummerloos op de neus, op de trein zal wel een plakkaat zitten met een volgnummer) aan met plastic op de ramen. Dus ik vermoed dat deze weer vrij nieuw is.



Laatst bewerkt door aarclay op 21-10-2022 15:49

22-10-2022 09:04:55
VIRMm1
VIRMm1

Ja klopt, veel 'oude' treinen die al in NL zijn geweest en nu weer terug gestuurd zijn staan achteraan in de rij om aangepakt te worden.

De serieproductie is bijna lopende band werk en dus sneller, waar elke 'oude' trein eerst weer helemaal uit elkaar gehaald moet worden en daarmee dus maatwerk is wat om die reden dus langer duurt.


03-11-2022 23:51:47
aarclay
aarclay

Hoe zit het met de NVR nummers van de achtjes?

Dit is er eentje van de vijfjes, volgens de RailWiki:
NL-NS 94 84 4 60x yyy

Ik weet dat de x staat voor het type rijtuig, en de y voor het stelnummer. 001 is dan 3101.

Wat zijn de achtjes dan?
NL-NS 94 84 4 61x yyy en de ICNG-B dan weer NL-NS 94 84 4 62x yyy?




Laatst bewerkt door aarclay op 03-11-2022 23:52

09-11-2022 13:28:22
icened200
icened200

De testritten via HSL en andere spoortrajecten zijn al ruim een maand bezig.

Lees na de defecte ICNG bij Roelofarendsveen niets meer over de testritten. Betekent dat goed nieuws? Geen niieuws= goed nieuws.


09-11-2022 13:36:27
treinfan
treinfan

Ja, sindsdien is er geen ICNG meer gestrand tijdens de ritten.