03-08-2022 11:58:13 | ||
---|---|---|
FlowVIRM
![]() |
Quote Link en dan onderaan de pagina Laatst bewerkt door FlowVIRM op 03-08-2022 11:58 |
03-08-2022 12:00:54 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote NSR personeel zullen af en toe bijgeschoold moeten worden. De "mechanische" ICM-M, DDZ, V-IRM--M zal héél gefaseerd minder worden. Daarvoor komt steeds meer in de plaats de digitale Sprinters, ICNG en DD-NG. Allen met ETCS. Laatst bewerkt door icened200 op 03-08-2022 12:01 |
03-08-2022 12:09:31 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Quote Is een nieuwsbericht van februari vorig jaar... Toen klopte dat wel aardig ja. Onderaan het nieuwsbericht gaat het over wijzigingen in de dienstregeling. Deze dienstregeling kan pas worden omgegooid als al het ICRmh is uitgefaseerd. Dat is aanstaande december inderdaad nog niet het geval, dan gaat de icng pas net een beetje rijden Laatst bewerkt door gose91 op 03-08-2022 12:11 |
03-08-2022 12:23:41 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Quote Elk materieeltype wat er nu rond scheurt, daarvoor geldt elk 3 jaar herinstructie. Ongeacht of het nu een digitaal of mechanisch is. |
03-08-2022 12:46:56 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote En dat is relevant omdat?... DDZ in dienst, ik blij! |
03-08-2022 12:50:07 | ||
---|---|---|
EnzoGS
![]() |
Is ergens een dienstregeling of vertrektijd te vinden van deze testritten? En is het zeker dat dit gaat gebeuren? Ik vraag me altijd af waar iedereen deze informatie vandaan heeft, maar ik kan het zelf nooit vinden ;-). |
03-08-2022 13:08:13 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ik heb een sterk vermoeden dat je oud nieuws leest. Update: Laatst bewerkt door aarclay op 03-08-2022 13:10 |
03-08-2022 13:34:44 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
. Quote Nee, tenzij iemand die daar beroepsmatig zicht op heeft het wil en kan (bedrijfsgeheimregels) melden. Laatst bewerkt door rolandrail op 03-08-2022 13:41 |
03-08-2022 13:51:44 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Het recentste bericht op die site over ICNG is dit: en daarin staat: De bedoeling is dat voor het einde van het jaar de eerste reizigers worden vervoerd. Op dit moment wordt de trein in Nederland getest. In het komende jaar worden honderden machinisten en conducteurs opgeleid om op de nieuwe trein te werken. Daar lees ik geen nieuwe vertraging in |
03-08-2022 14:28:09 1 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Als je "de op een na laatste pagina" bedoelt; dat gebeurt omdat de site je naar het oudste ongelezen bericht stuurt. Als er daarna zo veel berichten zijn geplaatst dat er een nieuwe pagina aangemaakt wordt, word je nog steeds naar het oudste ongelezen bericht gestuurd omdat je anders een deel van de disucssie mist. Je moet alleen wel zelf letten op dat die discussie niet inmiddels verder gegaan is. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 03-08-2022 14:28 DDZ in dienst, ik blij! |
03-08-2022 14:57:41 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Daar loopt inmiddels al een topic over Laatst bewerkt door aarclay op 03-08-2022 15:41, reden: typo |
03-08-2022 15:11:55 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Omdat ooit te lezen was dat treinmachinisten van de "oude school" moeite hadden met omschakelen en gebruik van nieuwe treinen. Dat was destijds Traxx treinmachinisten. |
03-08-2022 15:45:47 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Een van de voordelen van de ICNG is dat het omschakelen nu ook makkelijker gaat omdat het ook automatisch gaat door ERTMS. En er is nu goede bekendheid met de baan vergeleken met vroeger. Ik vermoed dat dit in het begin van de TRAXX ook speelde. Het zal voor de machinisten op de ICNG even wennen zijn, maar het omschakelen is niet meer nieuw. En de infrastructuur op de HSL is geloof ik ook al op enkele plekken aangepast voor een soepelere overgang tussen de spanningen en de transities. Laatst bewerkt door aarclay op 03-08-2022 15:47 |
03-08-2022 16:31:13 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Elk nieuw materieel is even wennen. Hoe meer je er mee op pad bent, des te sneller je er mee vertrouwd raakt. |
03-08-2022 18:06:11 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Paden zitten in principe net als goederenpaden gewoon in het jaarplan, maar dat geen garantie dat er daadwerkelijk een trein in gaat rijden. Maar als er een proefrit rijdt zal men deze wel zo veel mogelijk in de vaste dienstregeling laten rijden vanwege de drukte op het spoor, zo moet de proefrit vanuit Gv eigenlijk voor 7:00 in Sdm zijn omdat er met ETMET geen plek meer voor is. Maar nu er zoveel treinen opgeheven zijn heeft men wat meer speling in de dienstregeling om hier van af te wijken. Laatst bewerkt door michaben op 03-08-2022 18:06 |
03-08-2022 23:56:01 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote Vanaf maart worden de eerste Traxx-ICR treinen vervangen door ICNG. Er is ruimte om opleidingen uit te stellen. |
04-08-2022 09:01:47 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ik neem aan dat dit de echte commerciële inzet is? En daarvoor een proefinzet komt in commerciële dienst? |
04-08-2022 13:42:25 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Vraag naar een dienstregeling verwijderd. Dit is nier toegestaan volgens de forumregels. |
07-08-2022 23:51:12 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
ICNG met graffiti: Gaan ze nu een nieuwe folie plakken? Of gaan ze het schoon spuiten? |
08-08-2022 00:01:08 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Schoonspuiten doen ze niet. De mensen van Hago gaan met een of andere smerig goedje aan de gang wat ze met borstels aanbrengen en met een trekker er dan afvegen. Op de grond liggen allemaal doeken om die rotzooi op te vangen. Ze spoelen wel na, maar niet met een hogedrukreiniger of zo |
09-08-2022 14:54:42 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Volgens Twitter zouden de 3301 en de en de 3302 weer teruggekeerd zijn naar België voor testritten. Als mij niet vergis zouden ze een poosje weer bij Alstom zijn geweest. Laatst bewerkt door aarclay op 09-08-2022 14:55 |
09-08-2022 17:13:28 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Ze rijden al een tijd in België. Geen retrofit? En zullen binnenkort nog andere ICNG België getest worden? Zie ook foto station Leuven. Was het een testrit op HSL Leuven - Luik? Of heeft die HSL alleen TVM 430 beveiligingssysteem? En geen ETCS? |
09-08-2022 17:20:59 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
De HSL Leuven - Luik- Duitse grens is nu enkel van ETCS voorzien. TBL 2 is gedeactiveerd. |
09-08-2022 17:29:33 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Bedankt! Las er iets over. Maar nu is het bevestigd. Anders hebben ze ook een TVM eiland. |
09-08-2022 17:34:01 | ||
---|---|---|
JHS2013
![]() |
Quote TVM ligt nog op de HSL 1 Halle-Franse grens. Het TBL2-unikaat dat op de HSL 2 Leuven-Ans lag is vervangen door ETCS niveau 1. Deze lijn is dus een lijn met stopmerkborden zonder niveau 2 |
05-09-2022 23:20:41 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Beide treinen komen elkaar tegen net voor de tunnel onder de Oude Maas richting Barendrecht. Leuke test om de luchtdruk te testen tussen de twee treinen te testen. Al rijden ze op dit deel nog niet echt snel. Op een andere plek in de Hoekse Waard rijden de twee treinen sneller. Als ze elkaar daar tegenkomen kun je nog beter de luchtdruk testen.
|
06-09-2022 02:12:56 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Die luchtdruk hebben ze al lang en breed getest hoor ;) |
06-09-2022 07:46:45 | ||
---|---|---|
martijnham
![]() |
Quote Op het filmpje lijken de frontlampen afwisselend aan en uit te gaan. Is dat iets nieuws? Laatst bewerkt door martijnham op 06-09-2022 07:54 |
06-09-2022 07:50:50 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Nee hoor dat komt in dit geval doordat de frontseinen voorzien zijn van LED verlichting en aangezien led's heeell snel knipperen (wat het menselijk oog niet waarneemt) maar een camera wel krijg je dit effect ;) |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
06-09-2022 09:51:46 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Nu snap ik ook, als ik naar cabineritten kijk, waarom het lijkt dat ik een knipper sein zie, vooral groen. |
06-09-2022 11:13:54 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Zal ook niet één van de problemen zijn. Bij de ICR voel je een passerende Thalys & Eurostar eventjes. En lijken de rijtuigen iets te wiebelen. Maar bij een ICNG met Jacobs draaistellen zal de zwaartepunt laag zijn. En qua draaistellen lijkt het bij de rij - en stuurstand rijtuigen op de Thalys. Beiden van Alstom. Laatst bewerkt door icened200 op 06-09-2022 11:14 |
06-09-2022 11:42:37 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ja, natuurlijk wiegen rijtuigen een beetje bij een drukgolf, weleens gezien dat er veren in een draaistel zitten.. :p? |
06-09-2022 11:49:28 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Zeker. Maar waar het me om gaat is de stabiliteit op spoor. ICE wiegt op wissels ook wel. Maar op NBS Siegburg - vliegveld Frankfurt rijdt het stabiel met hoge snelheid. In Thalys is altijd stabiliteit. Hoop dat de ICNG met zo rijdt. Zowel Alstom en Siemens hebben hun oplossingen om de trein stabiel te laten rijden met hoge snelheid met Jacobs draaistellen of gemeenschappelijke draaistellen. Laatst bewerkt door icened200 op 06-09-2022 12:02 |
06-09-2022 12:13:36 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
ICNG is voorzien van Jacobsdraaistellen (op 1 bak overgang na) de bakken zijn daardoor korter en het is meer 1 geheel, dus stabieler dan een klassiek treinstel met 2 draaistellen per een bak. Hierdoor is Thalys ook stabieler en blijft de trein (meestal) in het spoor bij een (zware (hoge snelheid)) aanrijding i.p.v. een harmonica effect te krijgen en volledig te ontsporen. Laatst bewerkt door MasterE op 06-09-2022 12:15 Mcn Asd |
06-09-2022 12:38:02 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Hoe zit het dan als het voorste deel, cabine en achterliggende stel plots stil staat en het achterste deel denk dat het nog de snelheid heeft waarmee gereden werd. Dit duwt toch nog als massa met de betreffende gereden snelheid door. |
06-09-2022 12:55:23 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Ik ben geen deskundige en heb geen recente proeven gezien om het verschil in stabiliteit op het spoor te vergelijken voor enerzijds jacobsdraaistellen en anderzijds oplegging op twee draaistellen per bak. Maar ik weet wel dat de Hondekoppen veel rustiger reden dan mat 46 met jacobsdraaistellen en dat mat 36 met overal 2 draaistellen per bak minder slingerde dan mat 46. Thans worden wel antislinger schokbrekers geplaatst bij jacobsdraaistellen. Maar of het nu allemaal zo ideaal is met die jacobjes?? De Duitse ICE met 2 dr/bak rijdt op goed spoor zeer goed. En ook ons oudere enkeldeks IC materieel. Ik ben wel benieuwd naar bronnen. Want ik twijfel toch nog heel erg. |
06-09-2022 15:36:21 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Ik heb geen bronnen die het kunnen bevestigen of weerleggen, maar feit is dat de SLT van de aanrijding bij Asd in 2012 rond rijdt en de betrokken VIRM niet meer bestaat. Mcn Asd |
06-09-2022 15:38:59 | ||
---|---|---|
FlowVIRM
![]() |
Quote Dat klopt staat ook op wikipedia |
06-09-2022 16:15:21 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Quote Bij de vooroorlogse stroomlijnstellen is geloof ik alles van 0 [beide zijden opgelegd] tot 2 draaistellen per bak toegepast, maar ik heb er geen persoonlijke ervaring mee. De hondekop is een stuk zwaarder [dat kan ook rust geven] en ontworpen voor 140 ipv 125. De lichtere plan T/V reden weer een stuk minder, dus het is ingewikkeld
Ook bij gewone draaistellen toch?
|
06-09-2022 17:01:09 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
De viertjes mat.36, de 600'en hadden geen opgelegde bakken. Liepen goed zeker als de draaistellen goed onderhouden waren. Na verloop van tijd werd dat minder, kwam ook doordat er schijfremmen waren toegepast die gevoelig waren voor platte kantjes. De drietjes mat.36 (400én) hadden wel opgelegde bakken maar vertoonden in de praktijk niet teveel slingerbewegingen. Wel was dat het geval met de vijfjes 800'en (mat.40) met een ander type draaistel. Die overigens bij de tweetjes 301-310 zonder opgelegde bakken wel redelijk goed liepen. Krijg wel de indruk dat bij ICNG de draaistellen te klein zijn uiitgevallen.. Is het eigenlijk in het oorspronkelijke concept niet een ontwerp voor stoptreinmaterieel? En voor NS aangpast voor IC treinen tot 200 km.per uur? Zo ja, stellen we dan te hoge eisen aan dit concept om de kosten binnen de perken te houden? De jacobsdraaistellen bij de TGV's zijn veel groter en robuuster om die hoge snelheden aan te kunnen. Ook ik ben geen deskindige, geen techneut, maar slechts waarnemeer met 60 jaar ervaring, dus ja, zeggen jullie het maar wat wijsheid in deze is. |
06-09-2022 18:10:42 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Ik denk dat dat wel een heel erg kort door de bocht conclusie is, er zit ook nog een verschil in bouwjaar (of ontwerp) en het zijn sowieso compleet onvergelijkbare rijtuigen waarbij er meer verschillen zijn dan overeenkomsten die daar natuurlijk ook allemaal in mee spelen. |
06-09-2022 18:43:48 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Maar geen van beiden zijn ontspoord. Het verschil in schade zit hem dus niet in de rol van de looptechniek, zou het meer zoeken in de manier van botsenergie-absorbtie. Over de ICNG: die rolt die prima bij 200. Ook bij 140 trouwens. Moderne treinen hebben vrijwel altijd slingerdempers inderdaad, terwijl ze dat vroeger niet altijd hadden. Maar dat geldt niet alleen voor treinen met Jacobsdraaistellen: ook losse rijtuigen zoals de Siemens Nightjet rijtuigen hebben het. |
06-09-2022 22:46:32 | ||
---|---|---|
Draaistel
![]() |
Ik vind een Flirt, zoals die rond Eindhoven rijdt, met de Jakobsdraaistellen bij hogere snelheden (boven 120km/h bijv.) toch wat onrustig rijden. Ik weet niet of die slingerdempers hebben. Ik vind persoonlijk de oude ICR nog altijd zeer rustig (minder wat geluid betreft) en stabiel. Ik hoop dat de ICNG dàt gedrag kan evenaren mèt de geluidsisolatie van VIRM erbij. |
07-09-2022 00:03:02 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Ik denk dat de Thalys (ook Alstom) het beste voorbeeld is, dat jacobsdraaistellen niet per se een probleem zijn. |
07-09-2022 07:39:21 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Integendeel! NS heeft met SLT, SNG en Stadler Sprinter treinen die stabiel rijden. Draagt bij aan rijcomfort. |
07-09-2022 09:00:20 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het lijkt nu wel of er specifieke Jacobsfans zijn. Er zijn ook andere meningen naar voren gebracht. Uiteindelijk worden ze ook gezien als gewichtsbesparend, goedkoper, en lastig bij het breken van een treinstel voor de werkplaats. En het comfort bij twee draaistellen per bak met schokdempers wordt als beter beoordeeld. Ik zou zeggen: experts, laat u horen. Feiten hebben we nodig. Er is veel gemeten aan materieel inzake slingeren, deinen, stampen, vetergang, rail-wielcontact, vorm van het rijvlak van de wielen, flensvorm, railvorm, spoorwijdte, en wat zijn nu de feiten? |
07-09-2022 09:26:02 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Het hangt allemaal af van materieel, baanligging en voor welke schokken iemand gevoelig is (zijdelings / verticaal, dempingskarakteristieken). Ligt de baan er perfect bij, zal elk materieel comfortabel zijn. |
07-09-2022 10:27:42 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Voor - en nadelen. Maar als om aspect stabiliteit gaat ben ik tevreden over treinen met Jacobs draaistellen. Zit nu in SNG op Hanzelijn . Tja dat is zeer stabiel . Laatst bewerkt door icened200 op 07-09-2022 10:28 |
07-09-2022 10:31:11 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat de stabiliteit van ICNG prima is, ook op hogere snelheden. |
07-09-2022 11:35:17 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
De ICNG is een schurft om te breken, zoveel dempers als dat er aan zitten. Zelfs "halverwege", waar het nog wat simpeler is vanwege de conventionele draaistellen. Ook heeft elk draaistel op elke verschillende plek een verschillende sterkte rolstabilisator. Alles om voor elke bak met elke samenstelling van apparatuur op het dak de juiste mate van demping te hebben. |
07-09-2022 19:12:03 1 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
ICNG met 200 km p/u op HSL vanaf HSL brug. 132 km p/u richting HSL brug. Beide keren met pantograaf omhoog. Bij ICD niet altijd standaard.
|
07-09-2022 23:09:55 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Op dat punt wel of geen panto omhoog is geen kwestie van materieel maar van persoonlijke keuze van de machinist. De een doet ze wat eerder omhoog/omlaag dan de ander. DDZ in dienst, ik blij! |
07-09-2022 23:25:30 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Er is gefilmd t.h.v. de fasescheiding, ICD rg Bd heeft daar dus als de snelschakelaar en treinverwarming uit en na de fasescheiding kan als de mcn wil nog net 15 seconden de snelschakelaar en treinverrwarming in voordat die weer uit moet en de stroomafnemer plat vanwege de spanningssluis. Feitelijk is de stroomafnemer omhoog laten door de fasescheiding niet noodzakelijk. |
07-09-2022 23:48:29 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Bij deTraxx treinmachinisten weet ik dat ze die keuze zelf kunnen maken. Bij de ICNG treinmachinisten weet ik nog niet of ze die keuze wel of niet kunnen maken. Laatst bewerkt door icened200 op 07-09-2022 23:49 |
07-09-2022 23:52:54 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Vindt wel opvallend dat de ICNG 132 km p/u rijdt bij de fasescheiding. Regelmatig via snelheidsmeter de snelheid van Traxx + ICR gemeten. Die snelheid werd nooit gehaald. Schakelt ICNG sneller om op 25 KV? Heeft het eerder tractie?
|
08-09-2022 00:48:52 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Misschien minder rolweerstand = minder snelheid verloren van de 140 op 1,5kV? |
08-09-2022 08:23:43 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Bij ICNG wordt de overgang in principe automatisch gedaan, waarbij het kan zijn dat die minder 'voorzichtig' is dan een machinist zou zijn. Ik weet niet precies hoe het dit met inschakelen, maar bij uitschakelen wacht de ICNG tot op het laatste moment voordat de tractie en snelschakelaar wordt uitgezet. Als in: geen seconde te vroeg. |
08-09-2022 13:30:20 | ||
---|---|---|
RSimons
![]() |
Quote Een ICNG zal inderdaad zo snel als de systemen het veilig vinden (lees: dat de staart van de trein volledig uit de spanningssluis is) uit zichzelf de pantograaf weer opzetten en ook de snelschakelaar sluiten. Daardoor is het soms zelfs mogelijk om kort tractie te geven tot aan de fasescheiding! |
08-09-2022 15:50:56 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Het verschil met de huidige Traxx/ICR is ongeveer 8 km/u (ik heb net even gekeken, ik reed ongeveer 123/124 km/u op dat punt met een 9-baks stam), dus zoveel verschilt het nou ook weer niet. Laatst bewerkt door mtlx op 08-09-2022 15:52 |
09-09-2022 08:54:28 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Quote Maar hoe doet een ICNG dat? Enigzins geleidelijk tractie afbouwen, dan de snelschakelaar uit en stroomafnemer neer of gewoon in één klap tractie eraf, snelschakelaar uit en stroomafnemer neer? Dat laatste zal namelijk niet erg comfortabel zijn, terwijl dat eerste probleemloos mogelijk zou moeten zijn, omdat je tenslotte weet waar de stroomafnemers neer moeten zijn, zodat ze erop kunt anticiperen. |
09-09-2022 09:12:40 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
De tractieafschakeling is geleidelijk, niet in één klap. |
09-09-2022 20:31:26 1 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Maar alles wel binnen een aantal seconden |
10-09-2022 00:07:54 1 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ik ben benieuwd of er inmiddels al meer duidelijkheid is over de botsing van de ICNG 3105 + 3109 bij Dreileben waarbij de eerste zwaar beschadigd geraakt is. Staat deze nog ergens voor onderzoek ergens geparkeerd? Is deze inmiddels gesloopt, of worden er delen van herbruikt voor een nieuwe ICNG 3105? |
10-09-2022 00:26:58 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik gok zo dat als iemand daar weet van heeft hier, die dat wel een keer roept :) |
10-09-2022 01:56:03 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Ja, daar is een forumtopic voor, Thom! Laatst bewerkt door aarclay op 10-09-2022 01:56 |
22-09-2022 13:35:09 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Niet heel nieuw nieuws, maar na tijden van uitstel moet in week 40 het proefbedrijf (VIS) van de ICNG nu werkelijk gaan starten en beginnen ook de opleidingen voor de reguliere machinisten. Laatst bewerkt door mtlx op 22-09-2022 13:35 |
22-09-2022 13:50:06 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Opleiding voor NSI (IC Brussel) machinisten is al begonnen, zag ik op social media voorbij komen. DDZ in dienst, ik blij! |
22-09-2022 14:14:57 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Nee, nog niet, voor zover ik weet. Dat zijn alleen de 'expertmachinisten'/SMEs. De werkelijke opleiding voor de IC Brussel volgt later. Laatst bewerkt door mtlx op 22-09-2022 14:17 |
22-09-2022 14:42:36 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Zijn de testritten van de expertmachinisten tussen Nederland - België v.v.? Vooral het deel tussen Antwerpen C - Breda lijk me gecompliceerd i.v.m. omschakelen. |
22-09-2022 14:46:12 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
De werkelijke testritten worden uitgevoerd door machinisten van het NS TTC (TestTreinCentrum). Die doen dat ook in België. Omschakelen gaat met de ICNG in Nederland automatisch. In België moet de machinist wel zelf omschakelen, maar dat is niet anders dan nu natuurlijk. Laatst bewerkt door mtlx op 22-09-2022 14:47 |
23-09-2022 00:00:04 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
@DDZ7504 En er zijn nog maar twee of drie teststellen voor in België, waarvan er twee nog terug gaan naar Alstom, tenzij ze daar al zijn. De derde (met NS flow) zou ook nog bij Alstom staan. Laatst bewerkt door aarclay op 23-09-2022 00:02 |
23-09-2022 07:59:34 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Wat wil je daarmee zeggen? Die instructie voor expertmachinisten (dank @mtlx) is vooralsnog op een binnenlands stel op de Wgm. DDZ in dienst, ik blij! |
23-09-2022 09:11:52 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Er zijn (nog) geen testritten tussen NL en BE. De Nederlandse stellen komen niet verder dan Breda (logisch) en de Belgische stellen komen niet verder dan Roosendaal. Laatst bewerkt door VIRMm1 op 23-09-2022 09:12 |
23-09-2022 09:33:08 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Rsd - Esn v.v. lijkt me juist een voorbeeld van testritten die wel tussen NL en BE zijn. |
23-09-2022 09:35:47 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
De testritten zijn daarnaast niet alleen op Roosendaal - Essen geweest, maar ook naar Maastricht en uiteraard ook Breda. |
23-09-2022 11:36:25 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Weet het. Was alleen benieuwd wat als de testmachinisten gaan rijden. Ze hebben in ieder geval nog de tijd tot 2025. Waarom laten ze de ICNG niet automatisch omschakelen in België? Al is het in België iets eenvoudiger. Want vanaf Antwerpen C hoef je alleen met stroomsysteem van 3 KV naar 25 KV om te schakelen. En ERTMS is er al op een groot gedeelte van het Belgische spoornetwerk. Laatst bewerkt door icened200 op 23-09-2022 11:37 |
23-09-2022 11:57:20 1 | ||
---|---|---|
RSimons
![]() |
Quote Het automatisch omschakelen in België wordt moeilijk gemaakt doordat de infrastructuur geen zogenoemd Packet 39 (informatie over nieuwe voltage) meegeeft aan de trein, hetgeen in Nederland wel gebeurt. De pantograaf wordt in België wel automatisch op tijd neer gelaten, maar de nieuwe spanningskeuze kan niet automatisch gebeuren. |
23-09-2022 13:47:47 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Dat is simpel op te lossen door packet 39 in de balise te stoppen. Mcn Asd |
23-09-2022 13:51:31 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Zou Belgie de centen wel hebben "liggen" om dat "even" te laten regelen ? |
23-09-2022 13:54:04 | ||
---|---|---|
RSimons
![]() |
Quote Aan ICNG zijde zijn de voorbereidingen in ieder geval dus al gedaan! |
23-09-2022 13:57:21 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Tsja we kennen het Belgische enthousiasme over de Fyra nog, er zal vast niet veel veranderd zijn wat dat betreft.... |
23-09-2022 16:04:53 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Het zal 'm er denk ik meer in zitten dat HSL4 "een speciaaltje" is waar zowel ETCS L1 en ETCS L2 tegelijkertijd actief zijn, en wat waarschijnlijk ook is gebouwd en opgeleverd volgens eerdere standaarden. Infrabel bouwt dingen tegenwoordig anders en de vraag is of ze er zin in hebben om de bestaande infrastructuur aan te passen, of dat ze dat bijvoorbeeld pas meenemen wanneer de lijn toe is aan groot onderhoud. |
23-09-2022 20:54:56 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Is de toelatingsprocedure beeindigd? Je zou zeggen: het wordt wel eens tijd. Geen idee waarom het alemaal zo lang moet duren. E als het toeglaten is, kan er toch veel meer dan nu? |
24-09-2022 01:33:19 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Als je niet weet wat men allemaal nog moet doen en wat voor tijd dat kost, hoe kun je dan het oordeel maken dat het allemaal wel klaar had kunnen zijn inmiddels ? Dat vraag ik mij zomaareens af in algemene zin hoor :) |
24-09-2022 11:51:56 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
De welbekende corona pandemie heeft als eerste roet in het eten gegooid. Vervolgens zijn er wereldwijd grote problemen ontstaan met produceren van allerlei zaken. En als toetje, grote personele problemen. Zomaar wat (bij) zaken die meetellen bij het toelaten en testen van de ICNG. |
24-09-2022 12:08:57 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Eeehhh, nee, dat is feitelijk onjuist. |
24-09-2022 12:39:45 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Anders omschreven. Mede roet in het eten gegooid. |
24-09-2022 13:10:48 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Dus je kan stellen dat er als gunstig moment, als er geen coronapandemie was, dat we dan meer stellen in Nederland zouden hebben dan nu in Nederland staan. |
26-09-2022 14:32:45 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
De vraag waarom de toelating van ICNG in Nederland zo lang duurt, is toch op zich niet heel gek. Je ziet namelijk in diverse buitenlanden dat Coradia Stream-zusjes er al wel rondrijden. |
26-09-2022 15:02:35 1 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote Even nagekeken: bij de SNG zat er 4 jaar tijd tussen gunning en eerste rit in de reizigersdienst. (okt 2014 / nov 2018) ICNG is in juli 2016 gegund, dan zou eerste rit in de reizigersienst met hetzelfde schema in augustus 2020 hebben moeten plaatsvinden. En 3,5 van die 4 jaar was vóór corona. Dat dat halve jaar corona voor twee jaar "vertraging" zorgt gaat er bij mij niet in |
26-09-2022 15:13:24 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Corona opzichzelf wellicht niet direct,maar de impact die dat wereldwijd heeft /heeft gehad,dat is wellicht zoals genoemd,een ander verhaal. Dus in dat opzicht en de groter geworden schaartse aan bepaalde producten/grondstoffen,die daardoor groeit,zal t ook niet makkelijker gemaakt hebben/makkelijker maken. Als dat er niks mee te maken zou hebben,dan weet ik niet wat WEL de oorzaak is voor deze vertraging. |
26-09-2022 16:10:10 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Er moest ook software uit India komen. En India had lang last van Covid - 19. Waar komen de onderdelen van de andere Coradia Stream zusjes vandaan? En de specificaties die op Tenderned 2014 te lezen was laat zien dat de ICNG complex is. Waarschijnlijk complexer dan de overige Coradia Stream zoals in Italië. En de grondige opleiding van (test) treinmachinisten zal er ook wel bijdragen dat de toelating van ICNG lang duurt. |
26-09-2022 16:30:35 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Corona heeft een enorme impact gehad op het project, maar er zijn naast corona uiteraard nog meer redenen waarom ICNG nog niet met reizigers rondrijdt, maar ik ga daar niet publiekelijk over uitweiden. Belangrijk is wel om te weten dat de Italiaanse variant niet alleen door andere productielocaties is gebouwd, maar ook een technisch afwijkend ontwerp heeft. Hierdoor zijn die treinen niet direct te vergelijken met de ICNG, ondanks dat Alstom ze in dezelfde familie plaatst en ze qua uiterlijk ook enorm op elkaar lijken. Laatst bewerkt door mtlx op 26-09-2022 16:34 |
26-09-2022 16:32:13 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Corona heeft zeker wel direct impact gehad op de testfase van de ICNG. Softwareontwikkeling gebeurt in India en dat kan op zich wel grotendeels daar gebeuren, maar tijdens de testfase is het ook wel handig om iemand met een laptop in de trein te hebben zitten die de boel in de gaten houdt. En door allerlei reisbeperkingen was dat niet mogelijk. Het is wel mogelijk om daarvoor iemand binnen Nederland voor in te zetten, maar dat heeft weer een aanlooptijd i.v.m. zaken als werving, kennisoverdracht, enzovoorts. |
26-09-2022 16:47:41 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Meer redenen, zeg maar enorme redenen..... |
26-09-2022 19:05:25 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Ik blijf het typisch vinden dat er voor Nederlandse treinen software uit India wordt gebruikt, en collega's van mijn vader bij Strukton Nederland software ontwikkelen voor treinen in India (en daar dus ook wel eens heen moeten). Je zou zeggen dat dat allemaal wel wat efficienter kan... DDZ in dienst, ik blij! |
01-10-2022 09:05:15 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
De NS ICNG proefbedrijf gaat een nieuwe fase in, maandag, 3 oktober gaat het een nieuwe fase officieel in. De eerste machinisten beginnen met de opleiding voor de ICNG, ook het MBN personeel. De ritten zullen vanaf Wgm naar Bd gaan. Je zult de ICNG dus erg veel zien vanaf 3 oktober, alsof het in dienst is! |
01-10-2022 10:22:52 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Kan dat ding eigenlijk over de BR? Zou wel handig zijn, Ut - Ah ligt er komende tijd nog regelmatig uit vanwege verbouwingen te Ede en Wolfheze. |
01-10-2022 11:42:19 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Goed moment. Op de HSL rijden de ICD wat minder. Waarschijnlijk kunnen ze de ICNG wat makkelijker tussen ICD en andere treinen inpassen. |
01-10-2022 11:51:26 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Welke trein ontbreekt er dan in de doordeweekse treindienst op de HSL ? |