06-04-2022 11:24:44
Klaas88
Klaas88
Quote
MetroRET (23-11-2019 10:24:45): %quote%Steen (za 23 nov 2019 09:53:40 https://www.somda.nl/forum/15040/p716384/): %quote%MetroRET (vr 22 nov 2019 23:39:16 https://www.somda.nl/forum/15040/p716379/): Ik vermoed dat dit dan de indeling kan gaan worden: IC 500 Den Haag-Groningen IC 600 Den Haag-Leeuwarden IC 700 Breda-Groningen IC 900/1800 Breda-Leeuwarden IC 1600 Den Haag-Enschede IC 1700 Rotterdam-Enschede IC 2000 Den Haag-Utrecht IC 2800 Rotterdam-Amersfoort IC 11600 Den Haag-Schothorst IC 11700 Rotterdam-Schothorst%unquote% In het artikel staat dat de route tussen Rotterdam-Utrecht-Zwolle en verder nog blijft bestaan.%unquote% Maar hoe zou je dan Den Haag via Utrecht dan rechtstreeeks willen houden richting Zwolle, zoals ik gelezen heb ?

Ik vermoed dat er zodra de IC Rotterdam - Groningen via de HSL gaat, de IC Den Haag - Groningen, rechtsreeks via Utrecht zal gaan en je voor Zwolle- Rotterdam een overstap hebt zoals nu naar Den Haag. Reizigers tussen Zwolle en Rotterdam kunnen in Zwolle natuurlijk gewoon de ICNG pakken.


06-04-2022 12:23:59
hw1969
hw1969
Quote
Ysbergsla (02-04-2022 09:58:19):

Met name een probleem voor ProRail die zogenaamd toekomstvaste plannen maakt door bij elke sanering tevens de perrons in te korten.


Noem eens twee andere voorbeelden dan Heerlen (want daar ben ik mee bekend)


06-04-2022 13:33:31
treinfan
treinfan

Utrecht Centraal, Geldermalsen, straks Ede-Wageningen en Amsterdam Centraal Landgraaf ;-)



Laatst bewerkt door treinfan op 06-04-2022 16:11

06-04-2022 14:19:47
Daan!
Daan!

Amsterdam Centraal wordt juist verlengd.



06-04-2022 14:26:33
Klaas88
Klaas88
Quote
treinfan (06-04-2022 13:33:31):

Utrecht Centraal, Geldermalsen, straks Ede-Wageningen en Amsterdam Centraal ;-)


En voor Geldermalsen en straks Ede-Wageningen kan het zo ingepland worden dat er daar geen ICNG op ingezet gaat worden maar Virmm of DDZ. Is Utrecht CS echt te kort en is dit relatief eenvoudig te verlengen?


06-04-2022 14:29:41
michaben
michaben

Ed krijgt gewoon perrons van 340 meter, alleen spoor 1 wordt slechts 173 meter maar daar komt dan alleen de Valleilijn.


06-04-2022 14:58:07 1
sigma
sigma

Is 340 meter geschikt voor 14 bakken VIRM?



Laatst bewerkt door sigma op 06-04-2022 14:58

06-04-2022 14:59:18
MasterE
MasterE

Nee



Laatst bewerkt door MasterE op 06-04-2022 15:03


Mcn Asd

06-04-2022 16:12:09
treinfan
treinfan
Quote
Daan! (06-04-2022 14:19:47):

Amsterdam Centraal wordt juist verlengd.


Dankje voor de correctie, ik heb een ander voorbeeld toegevoegd.

@Klaas88: Utrecht CS heeft nu geen last van te korte perrons (uitgezonderd sporen 1 t/m 3) maar de meeste overige perrons zijn wel korter dan voorheen.



Laatst bewerkt door treinfan op 06-04-2022 16:13

06-04-2022 16:18:12
michaben
michaben

Korter is niet altijd gelijk slechter, Ed was het middenperron weliswaar lang maar je stond op spoor 4 met VIRM12 niet vrij uit de wissels.


06-04-2022 16:38:10
Klaas88
Klaas88

Klopt, korter is niet per definitie altijd slechter. De vraag is of een gekoppelde ICNG in de huidige situatie normaal aan het perron kan halteren. En dat is alleen niet nodig op spoor 1t/m 3.


06-04-2022 17:06:09
geert
geert
Quote
treinfan (06-04-2022 16:12:09):
Quote
Daan! (06-04-2022 14:19:47):

Amsterdam Centraal wordt juist verlengd.


Dankje voor de correctie, ik heb een ander voorbeeld toegevoegd.

@Klaas88: Utrecht CS heeft nu geen last van te korte perrons (uitgezonderd sporen 1 t/m 3) maar de meeste overige perrons zijn wel korter dan voorheen.


Het onhandige op Ut is dat de perronfases afgeschaft zijn. Dat maakte dat de capaciteit veel groter was en er meer treinen tegelijk aan het perron konden staan. Nu sta je met een losse SLT langs een giga perron, maar kun je met de rest van de capaciteit niets. Dat is op Gdm ook gebeurt.


06-04-2022 23:18:19
rolandrail
rolandrail

De middenperron op Gdm is drastisch ingekort, max 8 bakken lang. En dito de nieuwe perrons langs sp 1 en 6.


07-04-2022 10:26:30
AlexNL
AlexNL

Het middenperron van Geldermalsen had voorheen perronfases, die zijn bij de verbouwing verwijderd. De overgebleven perrons zijn een heel stuk korter, 210 meter volgens Google Maps (m.u.v. het perron van de MerwedeLingelijn).

Daarop zou je 12 bakken SLT of 10 bakken SNG moeten kunnen afhandelen. In het eindbeeld van PHS rijden er 6 sprinters per uur per richting tussen Geldermalsen en Utrecht, en daarop is heel Gdm ontworpen.

Met die korte perrons is het echter niet mogelijk om alles langer dan VIRM-8 in Gdm te laten keren bij storingen.


07-04-2022 11:07:53
Klaas88
Klaas88

Kunnen we terug on-topic gaan? Dit heeft niets meer met de ICNG te maken ;)


07-04-2022 11:13:22
pascalgerr
pascalgerr
Quote
Klaas88 (07-04-2022 11:07:53):

Kunnen we terug on-topic gaan? Dit heeft niets meer met de ICNG te maken ;)


Wel waar ICNG eventueel ingezet kan worden


07-04-2022 11:14:52
MasterE
MasterE

ICNG kan je inzetten op het gehele HRN inclusief HSL.




Mcn Asd

07-04-2022 11:43:19
icened200
icened200
Quote
MasterE (07-04-2022 11:14:52):

ICNG kan je inzetten op het gehele HRN inclusief HSL.


Waarmee het afwijkt van de overige NS treinen. Bepaalde delen van het land zal profiteren van de integratie van HSL in hoofdrailnet.

Waardoor NS het spoornet anders kan inrichten. Zones worden al veranderd. Als Amsterdam Centraal verbouwd zal het anders zijn. En zal de HSL IC tijdens de verbouwing van Amsterdam C via Amsterdam Zuid, Weesp - Flevoland/Oost Nederland/Noord Nederland gaan rijden.



Laatst bewerkt door icened200 op 07-04-2022 12:39

07-04-2022 12:44:01
hw1969
hw1969
Quote
treinfan (06-04-2022 13:33:31):

Utrecht Centraal, Geldermalsen, straks Ede-Wageningen en Amsterdam Centraal Landgraaf ;-)


Het past niet in dit topic, maar de voorbeelden hebben geen directe relatie met saneringen maar van alles met het daadwerkelijk gebruik van de perrons.


07-04-2022 13:41:27
Ysbergsla
Ysbergsla

En dus alles met kortetermijndenken en niets met toekomstvisie. Prettig dat wij het daarover eens zijn.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 07-04-2022 13:41

07-04-2022 13:49:18
michaben
michaben

Wat een drogreden zeg, met die redenering doe je het altijd fout. Er is altijd wel een situatie te bedenken die toch net weer om wat anders vraagt. Gdm was misschien niet handig nee, qua bijsturing is het wel handig daar een IC te kunnen laten keren. Maar je kunt niet elk perron zo lang mogelijk maken.


07-04-2022 17:24:50
moderator
Moderator
moderator

De series waar ICNG allemaal ingezet kan worden en mogelijke beperkingen van de infrastructuur hoort niet thuis in dit topic.

Dit topic gaat over de ontwikkelingen van het materieel ICNG en de ontwikkelingen met betrekking tot de toelating(stesten).


10-04-2022 21:31:35
Korte_Naam
Korte_Naam
Quote
rolandrail (03-04-2022 14:15:29):

Gisteren is de al maanden in Blankenburg staande vijf-delige ICNG daar opgehaald door Railadventure en naar elders gebracht.


Vandaag is het achtdelige stel dat in Blankenburg verbleef vertrokken. Voor wie er beeld bij wil: link naar een foto-draadje op DSO


11-04-2022 05:46:37
icened200
icened200
Quote
Korte_Naam (10-04-2022 21:31:35):
Quote
rolandrail (03-04-2022 14:15:29):

Gisteren is de al maanden in Blankenburg staande vijf-delige ICNG daar opgehaald door Railadventure en naar elders gebracht.


Vandaag is het achtdelige stel dat in Blankenburg verbleef vertrokken. Voor wie er beeld bij wil: link naar een foto-draadje op DSO


Hoe komt het er minder achtdelige dan vijfdelige ICNG zijn? De ontwikkeling van de eerste achtdelige ICNG begon met 3301 die vooral in België getest wordt. Bewuste keuze?



Laatst bewerkt door icened200 op 11-04-2022 08:37

11-04-2022 08:16:45
DDZ7504
DDZ7504

Van vrijwel elke materieelsoort met 2 lengtevarianten zijn meer korte dan lange treinstellen. Overigens bestonden er al veel eerder reguliere ICNG-5 en ICNG-8 dan dat die 3301 op de baan kwam, de 3301 was echt lang niet de eerste.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 11-04-2022 08:18


DDZ in dienst, ik blij!

11-04-2022 08:43:43
icened200
icened200
Quote
DDZ7504 (11-04-2022 08:16:45):

Van vrijwel elke materieelsoort met 2 lengtevarianten zijn meer korte dan lange treinstellen. Overigens bestonden er al veel eerder reguliere ICNG-5 en ICNG-8 dan dat die 3301 op de baan kwam, de 3301 was echt lang niet de eerste.


Had wel moeten aangeven dat de eerste achtdelige ICNG veel later werd geleverd dan de vijfdelige ICNG. Zie in mijn vorige reactie een fout.

Met ICNG zal uiteindelijk 50 achtdelige (inclusief 20 ICNG België) en 49 vijfdelige ICNG geleverd worden. Zoals je al aangeeft zijn er meestal meer kortere treinstellen. Maar met ICNG niet. Tenzij er een nieuwe order aan Alstom wordt gegeven met meer vijfdelige ICNG.


11-04-2022 10:08:37
VIRMm1
VIRMm1

De base-order voor Nederlandse ICNGs bevatten hetzelfde aantal zitplaatsen voor 5 en 8 baks treinen.

Daarom zijn er van de 8jes minder.


11-04-2022 10:50:48
icened200
icened200
Quote
VIRMm1 (11-04-2022 10:08:37):

De base-order voor Nederlandse ICNGs bevatten hetzelfde aantal zitplaatsen voor 5 en 8 baks treinen.

Daarom zijn er van de 8jes minder.


Ze hadden er eerst over dat het 5 vijfdelige en 3 achtdelige prototypes zouden zijn. Voor wat het waard is.

Er zijn inmiddels al een aantal ICNG die niet meer teruggestuurd worden. Weet niet meer welke.



Laatst bewerkt door icened200 op 11-04-2022 10:51

11-04-2022 11:16:04
phantom
phantom
Quote
VIRMm1 (11-04-2022 10:08:37):

De base-order voor Nederlandse ICNGs bevatten hetzelfde aantal zitplaatsen voor 5 en 8 baks treinen.


Dan is een vervolg vraag hierop,wat is dan het magische getal geweest dat men wilde in een ( in dit geval)) 5delig stel.
En wat is de reden geweest dat men dat getal als basis heeft gebruikt ?
Je kan volgens mij nooit een soort baseline aantal stoelen berekenen die geldig is op al de te rijden routes waar icng later op moet gaan rijden,dus waar is dat getal vandaan gekomen ?

Ik begrijp er in elk geval uit dat men dus een rekensom heeft los gelaten,waaruit het aantal plaatsen is gekomen voor de 5 en 8 delige stellen,corrigeer me gerust als dat niet klopt.

Dat een x aantal icng stellen niet meer word terug gestuurd,kan dat zijn omdat deze eigenlijk al dusdanig compleet zijn dat de lijst met restdingen die er nog aan gedaan moet worden,net zo makkelijk hier in NL gedaan kan worden op een later tijdstip ?



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-04-2022 13:08:24
Muizeneus
Muizeneus

Het is de keuze van Alstom geweest om met vijfjes en achtjes in te schrijven, de treinstellengtes zijn wel door NS opgegeven (en komen overeen met 3,4 en 6 klasseke bakken)

Quote
DutchFL (18-07-2014 20:45:13): Aanbesteding is gestart Omschrijving NS Lease intends to conclude a Purchase Agreement for the delivery of new EMUs (“Train Sets”) for passenger services, including but not limited to, driving and maintenance training, documentation, and spare parts (“Purchase Agreement”). A base order of Train Sets, at least intended for operation on the Dutch Railway Network and on HSL Zuid, including other items such as training and documentation and spare parts, and possible additional orders will be part of the Purchase Agreement. Start of operation is foreseen in 2020. As such, time is of the essence. The base order foresees, besides the other deliverables, the supply of Train Sets with a total capacity of approximately 30,000 seats depending on train configurations. Possible additional orders, that may consist of multiple batches, versions (see below), and volumes, with a capacity of up to approximately 80,000 seats are foreseen until approximately 2030. This is mainly depending on passenger growth and developments regarding the concession. The main characteristics of the base order Train Sets are as follows: A. General characteristics • The Train Sets must comply with the applicable standards including but not limited to European and Dutch legislation regulations, Dutch authorization regulations, UIC, NEN, DIN etc; • The Train Sets characteristics shall establish a Smooth Introduction of the Train Sets in the different NS operations and processes; • The product platform shall allow for Train Sets versions of approximately 80 meters, 110 meters, and 160 meters in length. B. Comfort characteristics • The Train Sets shall have a modern appearance, in line with the NS intercity format; • Comfortable interior appearance with zones accommodating the requirements of different passenger categories in line with the NS intercity format; • Interior lay- out, door positions, door width, and level entrance at platform height to allow comfortable access and egress; • Comfortable passenger experience, with limited pressure and temperature variation and low interior noise and vibrations. C. Performance characteristics • Low life cycle costs, high level of reliability and availability; • Sustainable by design and use; • Fit for use in the Netherlands with regards to but not limited to environmental conditions, infrastructure conditions, maintenance, operational use and passenger use. D. Operational characteristics • Train Sets for intercity- type services on both the 1500 V DC electrified HRN and the 25 kV AC electrified HSL- Zuid, based upon proven technologies; • Service speed of 200 km/h; • Equipped with ATB and ERTMS; • Low exterior noise emission, more stringent than TSI for operation and stabling; • Short access and egress times; • Wheelchair users shall be able to enter and exit ICNG independently of staff support at designated entrances; • Running performance, deceleration and acceleration, dwell times and other characteristics that will allow the achievement of the timetable on both HSL- Zuid corridor and HRN as well as support the NS/ ProRail program “Hoog Frequent Spoor” (see http://www.prorail.nl/sites/default/files/phs_reizen_zonder_spoorboekje.pdf). E. Optional • As an option, an additional 3000 V DC system for operation on the HRN (related to future changes in the HRN infrastructure) is considered. Possible additional orders NS Lease foresees a possible need for additional orders regarding various Train Set versions based on the same product platform, consisting of: – additional Train Sets with base order characteristics as described above; – Train Sets for operation on the HRN only; – Train Sets for cross border services into Belgium; – Train Sets for cross border services into Germany. In addition NS Lease might conclude a support agreement and spare parts agreement with the selected Bidder. More details please see Prequalification Document. Bron : https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/4b412ff63fba3440b283990cfa16f3b7/cid/493262


11-04-2022 15:44:18
mdeen
mdeen
Quote
phantom (11-04-2022 11:16:04):

Dan is een vervolg vraag hierop,wat is dan het magische getal geweest dat men wilde in een ( in dit geval)) 5delig stel.
En wat is de reden geweest dat men dat getal als basis heeft gebruikt ?
Je kan volgens mij nooit een soort baseline aantal stoelen berekenen die geldig is op al de te rijden routes waar icng later op moet gaan rijden,dus waar is dat getal vandaan gekomen ?

De 30.000 stoelen van de initiele order is ongeveer wat nodig is om ICM-1 en ICM-2 plus de getrokken treinen te vervangen.

Wat voor de dienstuitvoering ook nog belangrijk is zijn het aantal treinstellen. Je moet natuurlijk genoeg hebben om alle treinen te kunnen rijden. Dus met allemaal 8-delige stellen kun je het aantal zitplaatsen wel halen, maar dan heb je misschien te weinig treinen om te kunnen rijden.


11-04-2022 16:51:44
VIRMm1
VIRMm1
Quote
icened200 (11-04-2022 10:50:48):
Quote
VIRMm1 (11-04-2022 10:08:37):

De base-order voor Nederlandse ICNGs bevatten hetzelfde aantal zitplaatsen voor 5 en 8 baks treinen.

Daarom zijn er van de 8jes minder.


Ze hadden er eerst over dat het 5 vijfdelige en 3 achtdelige prototypes zouden zijn. Voor wat het waard is.

Er zijn inmiddels al een aantal ICNG die niet meer teruggestuurd worden. Weet niet meer welke.


In principe blijven de 3110, 3116, 3119, 3121, 3122, 3207 en 3208 in NL. De 3204 en 3112 gaan nog terug.

Er zal heus nog wel het eea aan versleuteld worden, maar dat zijn dusdanige kleine ingrepen dat het voordeliger is een groepje monteurs uit Polen naar NL te vliegen dan die trein terug naar Polen te sturen.

De 3204 en 3112 zijn echte testtreinen die in Polen (waarschijnlijk) helemaal opnieuw opgebouwd gaan worden.


11-04-2022 19:01:34
icened200
icened200
Quote
mdeen (11-04-2022 15:44:18):
Quote
phantom (11-04-2022 11:16:04):

Dan is een vervolg vraag hierop,wat is dan het magische getal geweest dat men wilde in een ( in dit geval)) 5delig stel.
En wat is de reden geweest dat men dat getal als basis heeft gebruikt ?
Je kan volgens mij nooit een soort baseline aantal stoelen berekenen die geldig is op al de te rijden routes waar icng later op moet gaan rijden,dus waar is dat getal vandaan gekomen ?

De 30.000 stoelen van de initiele order is ongeveer wat nodig is om ICM-1 en ICM-2 plus de getrokken treinen te vervangen.

Wat voor de dienstuitvoering ook nog belangrijk is zijn het aantal treinstellen. Je moet natuurlijk genoeg hebben om alle treinen te kunnen rijden. Dus met allemaal 8-delige stellen kun je het aantal zitplaatsen wel halen, maar dan heb je misschien te weinig treinen om te kunnen rijden.


De achtdelige ICNG hebben veel meer zitplaatsen dan een vierdelige ICM-M. Is qua zitplaatsen meer vergelijkbaar met vierdelige V-IRM-M/DDZ. Vijfdelige ICNG zal meer vergelijkbaar met vierdelige ICM-M. All heeft vijfdelige ICNG (256 zitplaatsen volgens ICNG Wiki Somda) minder zitplaatsen.

Op de HSL zal het geen punt zijn. Meer op het hoofdrailnet waar het in combinatie met andere NS treinen kan rijden.


11-04-2022 22:57:23
michaben
michaben

De achtdelige ICNG is ook flink langer dan een ICM viertje, dus nogal vanzelfsprekend dat er ook meer zitplaatsen in zitten. Punt wat betreft lengte gaat dan ook over hoe efficient die zitplaatsen ingezet kunnen worden. Met alleen achtjes zou je zitplaatsen verspillen als een bepaalde trein aan 12 bakken voldoende heeft, met alleen vijfjes zijn de aanschafkosten hoger.

De vraag is hoe je de optimale verdeling tussen vijfjes en achtjes bepaald. Dienstregelingen en ook reizigersaantallen zijn natuurlijk aan verandering onderhevig dus het is niet te zeggen hoe het materieel de komende 30 jaar ingezet gaat worden. Maar het zal altijd een beetje natte vinger werk moeten zijn, het ideale aantal kan per wijzigingsblad verschillen.


12-04-2022 11:36:53
icened200
icened200
Quote
michaben (11-04-2022 22:57:23):

De achtdelige ICNG is ook flink langer dan een ICM viertje, dus nogal vanzelfsprekend dat er ook meer zitplaatsen in zitten. Punt wat betreft lengte gaat dan ook over hoe efficient die zitplaatsen ingezet kunnen worden. Met alleen achtjes zou je zitplaatsen verspillen als een bepaalde trein aan 12 bakken voldoende heeft, met alleen vijfjes zijn de aanschafkosten hoger.

De vraag is hoe je de optimale verdeling tussen vijfjes en achtjes bepaald. Dienstregelingen en ook reizigersaantallen zijn natuurlijk aan verandering onderhevig dus het is niet te zeggen hoe het materieel de komende 30 jaar ingezet gaat worden. Maar het zal altijd een beetje natte vinger werk moeten zijn, het ideale aantal kan per wijzigingsblad verschillen.


Reizigersvervoer is ook niet altijd te managen. Treinreizigers zijn simpel. Vooral forenzen. Ze kiezen voor de eerste trein. Dat lees je dat sommigen in een overvolle trein omdat de samenstelling tekort was. Of soms doen ze niet eens de moeite om lege zitplaatsen te zoeken. Er is daar een app voor.

Ongetwijfeld zal NS via Translink veel kunnen checken. Maar zoals je zegt: Het blijft natte vingerwerk.


12-04-2022 11:53:11 3
Ysbergsla
Ysbergsla

Forenzen zijn simpel? Er bestaat een app om lege zitplaatsen in elke trein te vinden? Het is vaker lachen met uw voorspellingen en commentaar, maar hier wordt toch een bodem bereikt.


12-04-2022 12:14:08
rolandrail
rolandrail

Op 10 april jl. heeft Railadventure ICNG 3203 opgehaald in Blankenburg (D).


12-04-2022 12:33:03
Muizeneus
Muizeneus
Quote
michaben (11-04-2022 22:57:23):

De achtdelige ICNG is ook flink langer dan een ICM viertje, dus nogal vanzelfsprekend dat er ook meer zitplaatsen in zitten. Punt wat betreft lengte gaat dan ook over hoe efficient die zitplaatsen ingezet kunnen worden. Met alleen achtjes zou je zitplaatsen verspillen als een bepaalde trein aan 12 bakken voldoende heeft, met alleen vijfjes zijn de aanschafkosten hoger.

De vraag is hoe je de optimale verdeling tussen vijfjes en achtjes bepaald. Dienstregelingen en ook reizigersaantallen zijn natuurlijk aan verandering onderhevig dus het is niet te zeggen hoe het materieel de komende 30 jaar ingezet gaat worden. Maar het zal altijd een beetje natte vinger werk moeten zijn, het ideale aantal kan per wijzigingsblad verschillen.


Kun je heel simplistisch zeggen dat een ICNG-vijfje een ICM-viertje vervangt en een ICNG-achtje 2 ICM-drietjes?

Ik bedoel dan vooral op macroniveau, niet op treinniveau, immers treinen met een capaciteit die overeenkomt met 3,7,9 en 11 bakken ICM zijn niet mogelijk met ICNG


12-04-2022 13:49:52 1
icened200
icened200
Quote
Ysbergsla (12-04-2022 11:53:11):

Forenzen zijn simpel? Er bestaat een app om lege zitplaatsen in elke trein te vinden? Het is vaker lachen met uw voorspellingen en commentaar, maar hier wordt toch een bodem bereikt.


Jouw sarcasme wordt ook niet altijd gewaardeerd. Als alle Somda leden zo waren bestond het niet eens.

Wel eens gelezen over zitplaatszoeker app?



Laatst bewerkt door icened200 op 12-04-2022 14:08

12-04-2022 17:36:30
treinfan
treinfan

Ja, en ik zie in een nieuwsbericht dat die functie op meerdere trajecten beschikbare zou moeten zijn. Ik kan het hier niet werkend zien in de app, hoewel ik de handleiding heb gelezen.



Laatst bewerkt door treinfan op 12-04-2022 17:40

13-04-2022 07:35:53
mdeen
mdeen
Quote
Muizeneus (12-04-2022 12:33:03):

Kun je heel simplistisch zeggen dat een ICNG-vijfje een ICM-viertje vervangt en een ICNG-achtje 2 ICM-drietjes?

Ik bedoel dan vooral op macroniveau, niet op treinniveau, immers treinen met een capaciteit die overeenkomt met 3,7,9 en 11 bakken ICM zijn niet mogelijk met ICNG


Qua zitplaatsen misschien wel, maar ik denk dat de gedachte in de dienstuitvoering meer was om een ICM-drietje te vervangen met een ICNG-vijfje, met reizigersgroei in het achterhoofd. En dat de 87 overgebleven ICM-drietjes vervangen worden door de 79 ICNG-vijfjes.


13-04-2022 07:52:10
phantom
phantom

Met bovenstaande antwoord dan de vraag.
Als men die gedachte gang inderdaad heeft gebruikt,is men dan voorbij gegaan aan de lengte verschillen tussen ICM 3 en ICNG 5 ?
(en dat zelfde natuurlijk voor de 8 delige ICNG stellen die een combinatie van oudere treinstellen moet vervangen)

Reden voor de vraag is de her en der opgedoken perron discussie,en dan vooral de lengte's ervan,die her en der te kort zouden zijn voor bepaalde ICNG combi's


13-04-2022 07:58:19
treinfan
treinfan

Nee, daar is men niet aan voorbijgegaan.


13-04-2022 07:58:34
michaben
michaben

Voor deze discussie weer afdwaald: ICNG gaat niet 1 op 1 ICM vervangen dus die vergelijking is helemaal niet nodig. ICNG gaat rijden op nieuwe treinseries met nieuwe reizigersaantallen. Dat delen van die treinseries nu met ICM rijden doet er niet toe, materieelinzet zal door de doorkoppelling volledig opnieuw bekeken moeten worden.


13-04-2022 11:17:12
reisthijs
reisthijs
Quote
phantom (13-04-2022 07:52:10):

Reden voor de vraag is de her en der opgedoken perron discussie,en dan vooral de lengte's ervan,die her en der te kort zouden zijn voor bepaalde ICNG combi's



Dat probleem is hier groter gemaakt dan het werkelijk is. Bij de aanbesteding van ICNG is bewust gekozen voor lengtes die vergelijkbaar zijn met bestaand materieel. De langste combinaties van ICNG zijn 275 of 330 meter, dat is net iets langer dan 10 of 12 bakken ICM/VIRM maar past op de meeste intercitystations gewoon langs de perrons. In een enkel geval kom je misschien een paar meter tekort maar dat is geen onoplosbaar probleem.

13-04-2022 18:03:20
GerritJan
GerritJan
Quote
michaben (13-04-2022 07:58:34):

Voor deze discussie weer afdwaald: ICNG gaat niet 1 op 1 ICM vervangen dus die vergelijking is helemaal niet nodig. ICNG gaat rijden op nieuwe treinseries met nieuwe reizigersaantallen. Dat delen van die treinseries nu met ICM rijden doet er niet toe, materieelinzet zal door de doorkoppelling volledig opnieuw bekeken moeten worden.


ICNG gaat rustig deels ICM vervangen


13-04-2022 22:33:41
JoostM
JoostM
Dat probleem is hier groter gemaakt dan het werkelijk is. Bij de aanbesteding van ICNG is bewust gekozen voor lengtes die vergelijkbaar zijn met bestaand materieel. De langste combinaties van ICNG zijn 275 of 330 meter, dat is net iets langer dan 10 of 12 bakken ICM/VIRM maar past op de meeste intercitystations gewoon langs de perrons. In een enkel geval kom je misschien een paar meter tekort maar dat is geen onoplosbaar probleem.

Het scheelt toch echt bijna niks?

2x VIRM-6 = 324,40m
2x ICNG-8 = 330m
3x ICM-4 = 321,30
4x ICM-3 = 322,40

Op basis van de perronlengten in de netverklaring ( https://www.prorail.nl/siteassets/homepage/samenwerken/vervoerders/documenten/netverklaring-2022-initiele-versie-versie-1.0-d.d.-11-december-2020.pdf , pag 205) , met de cagorie 340m (of langer), dan is een 2x ICNG-8 toch op alle routes in te zetten waar nu ICM rijdt, en op de HSL?


13-04-2022 22:36:11
DDZ7504
DDZ7504

Voorbeeld; 2x ICNG-5 past niet op Bdg.




DDZ in dienst, ik blij!

13-04-2022 23:20:43
JoostM
JoostM
Quote
DDZ7504 (13-04-2022 22:36:11):

Voorbeeld; 2x ICNG-5 past niet op Bdg.


Maar daar past dan toch ook geen 2x ICM-4 (214m vs 220m voor 2x ICNG-5)

En daar komt nu toch ook al een tijdje geen ICM meer, maar alleen SLT-4 + SLT-6, 169m?


13-04-2022 23:33:57
Steen
Steen
Quote
JoostM (13-04-2022 23:20:43):
Quote
DDZ7504 (13-04-2022 22:36:11):

Voorbeeld; 2x ICNG-5 past niet op Bdg.


Maar daar past dan toch ook geen 2x ICM-4 (214m vs 220m voor 2x ICNG-5)

En daar komt nu toch ook al een tijdje geen ICM meer, maar alleen SLT-4 + SLT-6, 169m?


Er reden vroeger vaak 2x ICM-4 of 2x VIRM-4 / 2x DDZ-4, maar zoals je al zegt voorlopig komt daar geen IC materieel meer en al helemaal geen ICNG lijkt mij.


14-04-2022 08:28:03
mdeen
mdeen

Perronlengtes op Wd - Ledn zijn volgens de netverklaring 170 meter. Dus 8 bakken VIRM of ICM zou daar nooit officieel gepast hebben. Goed, ICNG-5 is 1,5 meter langer dan VIRM-4 dus het past nog minder, maar als die 3 meter extra wel een probleem zijn en 47 meter niet dan mag er wel een leeswijzer in de netverklaring opgenomen worden.

Maar Bdg is gewoon 220 meter, in de richting Ledn staan er bakborden <8> op het eind van het perron. 2xICNG-5 moet daar dus gewoon passen.



Laatst bewerkt door mdeen op 14-04-2022 12:50, reden: Wd bedankt DDZ7504

14-04-2022 08:29:47
DDZ7504
DDZ7504

Woerden is Wd, Wdn is Wierden. Wel vreemd, want toen ik een tijdje geleden een berekening deed was Bdg te kort voor ICNG-10.

@Steen SLT-12 komt zo nu en dan ook nog voor.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 14-04-2022 08:30


DDZ in dienst, ik blij!

14-04-2022 11:05:59
MasterE
MasterE

De nuttige perronlengte op Bdg zijn tussen de 225 en 229 afhankelijk van spoor 1 of 2 en rijrichting.

Voor de volledigheid:

Ledn: spoor 1+2 221 meter

Ldl: 219 meter (officieel te kort)

Apn: 218 tot 235 afhankelijk van perron en rijrichting (kwestie van goed plannen)

Wd: 335 tot 339 meter



Laatst bewerkt door MasterE op 14-04-2022 11:06


Mcn Asd

14-04-2022 14:39:50 2
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
moderator (07-04-2022 17:24:50):

De series waar ICNG allemaal ingezet kan worden en mogelijke beperkingen van de infrastructuur hoort niet thuis in dit topic.

Dit topic gaat over de ontwikkelingen van het materieel ICNG en de ontwikkelingen met betrekking tot de toelating(stesten).




16-04-2022 10:43:36
phantom
phantom

De 3204 en 3112 zijn echte testtreinen die in Polen (waarschijnlijk) helemaal opnieuw opgebouwd gaan worden.


Hoe bedoel je helemaal opnieuw opgebouwd ?
Waren/zijn dit volleidg gebouwde treinen incl stoelen e,d, en dus geheel afgewerkt ?
Ik kan me bij de functie test trein namelijk 2 dingen voorstellen, je test de systemen en de rest van de trein is kaal,of je hebt een stel geheel compleet gebouwd incl alles wat nodig is om in dienst te rijden en dan test je alles.


16-04-2022 21:19:58
mich
mich

Dat zou je misschien verwachten, maar is niet zo. Bij deze test stellen ging het echt om een soort prototypes, waarbij bij de seriebouw verschillende zaken op een andere plek zitten, anders zijn uitgevoerd, enz.


16-04-2022 22:38:17
aarclay
aarclay

Een van de de vele dingen was een stootstrip op de deuren die aangebracht is, om maar wat te noemen. Maar zowel constructief als technisch is er ongetwijfeld ook een hoop veranderd. Ik ben benieuwd naar andere aanpassingen, alhoewel dit naar mijn mening zal uitmonden in een hele lange lijst.

Ook ben ik benieuwd of er gedurende de testperiode die NS nu gebruikt om hun ICNG's te testen, of er nog andere stellen het land in komen. Het valt mij op dat het nu een paar maanden erg rustig is.



Laatst bewerkt door aarclay op 16-04-2022 22:40

17-04-2022 10:01:11
phantom
phantom

Waarbij een maand ofzo terug op viel dat hier een foto werd getoond van een fabrieks terrein vol casco icng bakken.

Er werd dus wel doorgebouwd,maar is de vertraging in levering nu doordat men nog niet weet hoe verder na casco bouw(nav de test en toelatings ritten),of zit men bij de bouwer te wachten op onderdelen ?


19-04-2022 17:20:07
tieske05
tieske05
Quote
phantom (17-04-2022 10:01:11):

Waarbij een maand ofzo terug op viel dat hier een foto werd getoond van een fabrieks terrein vol casco icng bakken.

Er werd dus wel doorgebouwd,maar is de vertraging in levering nu doordat men nog niet weet hoe verder na casco bouw(nav de test en toelatings ritten),of zit men bij de bouwer te wachten op onderdelen ?


Volgens mij kwamen er ook onderdelen uit Oekraine en Rusland... Misschien helpt dat ook mee


19-04-2022 18:59:23
VIRMm1
VIRMm1

Nee, dat is niet waar.

Momenteel worden er treinen overgenomen door NS (bruikleen), daarna zal de serielevering beginnen (rond de zomer)


20-04-2022 02:14:43
aarclay
aarclay

Zijn die treinen die in bruikleen zijn afkomstig van aankomende overbrengingen? Of gaat het om een paar treinen die al in Nederland zijn?


20-04-2022 06:31:51
VIRMm1
VIRMm1

Dat heb ik hier op 11-4 al geschreven wink


20-04-2022 09:57:28
pascalgerr
pascalgerr
Quote
VIRMm1 (20-04-2022 06:31:51):

Dat heb ik hier op 11-4 al geschreven wink


Citeer dan ook gelijk even dat bericht


20-04-2022 10:08:29
aarclay
aarclay

In principe blijven de 3110, 3116, 3119, 3121, 3122, 3207 en 3208 in NL. De 3204 en 3112 gaan nog terug.

Dat ging dus over de stellen die al in Nederland zijn. Maar moeten we nu dus opmaken dat de eerstvolgende overbrenging de serieproductie stellen zijn die in de zomer worden overgebracht?


20-04-2022 10:09:13
Oldskool
Oldskool
Quote
pascalgerr (20-04-2022 09:57:28):
Quote
VIRMm1 (20-04-2022 06:31:51):

Dat heb ik hier op 11-4 al geschreven wink


Citeer dan ook gelijk even dat bericht


Even de moeite nemen om terug te scrollen is te veel gevraagd?cheeky


20-04-2022 10:23:28
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
aarclay (20-04-2022 10:08:29):

In principe blijven de 3110, 3116, 3119, 3121, 3122, 3207 en 3208 in NL. De 3204 en 3112 gaan nog terug.

Dat ging dus over de stellen die al in Nederland zijn. Maar moeten we nu dus opmaken dat de eerstvolgende overbrenging de serieproductie stellen zijn die in de zomer worden overgebracht?


Kwa overbrenging naar NL toe wel ja ;)


20-04-2022 15:08:32
GerritJan
GerritJan

ICNG presentatie is nu op 2 en 3 juli, te Rotterdam. Mensen die zich in november hebben aangemeld kunnen een kijkje nemen en een tijdsslot reserveren vanaf 21 april.

www.presentatieicng.nl

we komen dus steeds dichterbij het in dienststellen van de ICNG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Laatst bewerkt door GerritJan op 20-04-2022 15:09

20-04-2022 15:46:05 4
bacr
bacr

Dat mag ook wel zonder al die uitroeptekens hoor.


20-04-2022 16:08:24 1
GerritJan
GerritJan
Quote
bacr (20-04-2022 15:46:05):

Dat mag ook wel zonder al die uitroeptekens hoor.


nee, lekker enthousiast ;)


20-04-2022 16:27:21
icened200
icened200
Quote
GerritJan (20-04-2022 15:08:32):

ICNG presentatie is nu op 2 en 3 juli, te Rotterdam. Mensen die zich in november hebben aangemeld kunnen een kijkje nemen en een tijdsslot reserveren vanaf 21 april.

www.presentatieicng.nl

we komen dus steeds dichterbij het in dienststellen van de ICNG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Ga het reserveren. Zien hoe het interieur eruit zal zien.


20-04-2022 17:20:07
aarclay
aarclay

Dat interieur is inmiddels geen geheim meer hoor, of we willen het comfort van de stoelen en banken weten. smiley

Inmiddels is de ICNG voor TrainSimulator 2022 ook al uitgekomen. Dus voor wie erin wilt rijden.... Koop 'm.


20-04-2022 18:21:18
GerritJan
GerritJan
Quote
aarclay (20-04-2022 17:20:07):

Dat interieur is inmiddels geen geheim meer hoor, of we willen het comfort van de stoelen en banken weten. smiley

Inmiddels is de ICNG voor TrainSimulator 2022 ook al uitgekomen. Dus voor wie erin wilt rijden.... Koop 'm.


doe maar lekker duur virtuele trein, in train sim is niet het volledige interieur nagemaakt alleen als je er in zit en dat is maar o.a 1 coupé, je kan m beter in het echt bekijken ;P


20-04-2022 19:04:13
icened200
icened200
Quote
aarclay (20-04-2022 17:20:07):

Dat interieur is inmiddels geen geheim meer hoor, of we willen het comfort van de stoelen en banken weten. smiley

Inmiddels is de ICNG voor TrainSimulator 2022 ook al uitgekomen. Dus voor wie erin wilt rijden.... Koop 'm.


Comfort van de stoelen en banken. Op foto's was te zien dat het kunststof is.

Ben benieuwd of de ICNG in sommige opzichten verschilt van andere NS treinen qua interieur. Het heeft een aantal overeenkomsten met SNG.


20-04-2022 19:15:15
GerritJan
GerritJan
Quote
icened200 (20-04-2022 19:04:13):
Quote
aarclay (20-04-2022 17:20:07):

Dat interieur is inmiddels geen geheim meer hoor, of we willen het comfort van de stoelen en banken weten. smiley

Inmiddels is de ICNG voor TrainSimulator 2022 ook al uitgekomen. Dus voor wie erin wilt rijden.... Koop 'm.


Comfort van de stoelen en banken. Op foto's was te zien dat het kunststof is.

Ben benieuwd of de ICNG in sommige opzichten verschilt van andere NS treinen qua interieur. Het heeft een aantal overeenkomsten met SNG.


meer leer achtig, geen kunststof. Het ziet er comfy uit


20-04-2022 19:53:06
mtlx
mtlx

2e klas is kunststof, 1e klas is echt leer.


20-04-2022 20:20:11
GerritJan
GerritJan
Quote
mtlx (20-04-2022 19:53:06):

2e klas is kunststof, 1e klas is echt leer.


tjah ik ga verder niet oordelen hoe het zit als ik niet weet hoe het zit


20-04-2022 20:24:41
gose91
gose91

De beenruimte, ook in de tweede klas, is echt gigantisch. Op de groei gekocht ;)


20-04-2022 20:33:10
mtlx
mtlx

Ja, en dat heeft als nadeel dat je niet lekker met een laptop kan werken omdat het klaptafeltje te ver naar voren staat frown

Stoelen zitten overigens prima voor mij, maar ik hoorde ook al collega's zeggen dat ze het zitvlak net iets te hard vinden, maar voor mij persoonlijk was het preciss goed. Wel veel positief commentaar over de rug. Daar pakken de stoelen erg goed.

Hooguit enige persoonlijke minpuntje is dat het zitvlak zelf net te kort is naar mijn mening. Dat lijkt helaas tegenwoordig mode te zijn. O a. de VIRM 2/3 heeft daar ook al last van.



Laatst bewerkt door mtlx op 20-04-2022 20:35

20-04-2022 21:49:39
VIRMm1
VIRMm1

Iedereen zal een stoel anders ervaren. Wat de een fijn vind, vind de ander helemaal niets.

Maar over het algemeen zijn de geluiden erg positief.


21-04-2022 09:02:06
GerritJan
GerritJan
Quote
mtlx (20-04-2022 20:33:10):

Ja, en dat heeft als nadeel dat je niet lekker met een laptop kan werken omdat het klaptafeltje te ver naar voren staat frown

Stoelen zitten overigens prima voor mij, maar ik hoorde ook al collega's zeggen dat ze het zitvlak net iets te hard vinden, maar voor mij persoonlijk was het preciss goed. Wel veel positief commentaar over de rug. Daar pakken de stoelen erg goed.

Hooguit enige persoonlijke minpuntje is dat het zitvlak zelf net te kort is naar mijn mening. Dat lijkt helaas tegenwoordig mode te zijn. O a. de VIRM 2/3 heeft daar ook al last van.


er is een werkruimte.. met o.a grote tafels, daar hebben ze echt wel rekening meegehouden met je laptop en anders word het echt een laptop, dan maar op je schoot laugh


21-04-2022 13:49:19
mtlx
mtlx

Er zijn zeker mooie tafels, maar a) die dingen zijn een drama om aan te gaan zitten omdat ze niet zo'n hippe inklapfunctie hebben en b) als ik wil werken in de trein heb ik totaal geen interesse in drie andere mensen om mij heen.


24-04-2022 19:17:10
GerritJan
GerritJan

News news 19 april:

'De testritten en de toelatingstesten van fabrikant Alstom zijn afgerond en de Inspectie Leefomgeving & Transport I(ILT) heeft de NS toestemming gegeven om proefritten en opleidingsritten te gaan rijden. De opleiding voor Hoofdconducteurs is enkele weken geleden al begonnen'

terugblik naar het artikel waar de aanvraag werd gedaan:

www.treinreiziger.nl

~een anonieme bron.



Laatst bewerkt door GerritJan op 24-04-2022 19:27

24-04-2022 21:50:02
Ysbergsla
Ysbergsla

Dit betreft een parafrasering van een nieuwsbrief op iNSite.


25-04-2022 12:38:12
phantom
phantom

Proefritten waren toch al begonnen ?


25-04-2022 14:43:43
mtlx
mtlx

Het gaat om de volgende fase in de SYS testen. De SYS testen in z'n algemeenheid worden inderdaad al sinds januari gereden.

De volgende grote stap, die in de zomer plaats moet vinden, is de start van het werkelijke proefbedrijf zonder reizigers, dat met regulier NSR/HSL personeel gereden wordt, in plaats van personeel van het NS TTC.

Als dat allemaal goed gaat, dan kan in de herfst/winter het proefbedrijf met reizigers opgestart worden en dat is de allerlaatste testfase voordat de trein formeel helemaal ingezet is, hoewel er voor de reizigers natuurlijk geen verschil te zien is tussen de fase van het proefbedrijf met reizigers en de formele inzet.



Laatst bewerkt door mtlx op 25-04-2022 14:47

25-04-2022 15:22:04
treinfan
treinfan

SYS-testen zijn zeker niet al in januari gestart, maar pas 19 april (datum van dat nieuwsbericht).


25-04-2022 15:23:01
AgentX
AgentX

Heerlijk, speculaas!


25-04-2022 17:30:27
icened200
icened200
Quote
mtlx (25-04-2022 14:43:43):

Het gaat om de volgende fase in de SYS testen. De SYS testen in z'n algemeenheid worden inderdaad al sinds januari gereden.

De volgende grote stap, die in de zomer plaats moet vinden, is de start van het werkelijke proefbedrijf zonder reizigers, dat met regulier NSR/HSL personeel gereden wordt, in plaats van personeel van het NS TTC.

Als dat allemaal goed gaat, dan kan in de herfst/winter het proefbedrijf met reizigers opgestart worden en dat is de allerlaatste testfase voordat de trein formeel helemaal ingezet is, hoewel er voor de reizigers natuurlijk geen verschil te zien is tussen de fase van het proefbedrijf met reizigers en de formele inzet.


Het wordt met NSR/HSL personeel gereden.

Dacht dat het proefbedrijf tussen Amsterdam - Breda zou zijn. En dat je dan de HSL personeel voor nodig hebt. Ook al rijden de HSL personeel ook op gewoon spoor.


25-04-2022 19:32:05
treinfan
treinfan

Dat gaat om de testfase die pas zal plaatsvinden na de opleiding van personeel ;-)


25-04-2022 22:25:08
icened200
icened200
Quote
treinfan (25-04-2022 19:32:05):

Dat gaat om de testfase die pas zal plaatsvinden na de opleiding van personeel ;-)


Zal de pool met ICNG treinmachinisten (veel) groter worden dan de huidige HSL personeel die nu Traxx locomotieven bedienen?


25-04-2022 22:47:43
timtrein
timtrein

Uiteindelijk wel natuurlijk, ICNG gaat in het halve land rijden.


26-04-2022 22:39:20
GerritJan
GerritJan
Quote
icened200 (25-04-2022 22:25:08):
Quote
treinfan (25-04-2022 19:32:05):

Dat gaat om de testfase die pas zal plaatsvinden na de opleiding van personeel ;-)


Zal de pool met ICNG treinmachinisten (veel) groter worden dan de huidige HSL personeel die nu Traxx locomotieven bedienen?


ze willen dat elke HC en MCN op de HSL kan komen (niet internationaal) en dit lijkt mij best logisch, nu kan je alleen een bevoegd hc, mcn erop sturen en als de ICNG rijd kunnen hc's vanuit zwolle naar rotterdam en hoeven ze niet op Almere af te stappen


26-04-2022 23:17:36
rolandrail
rolandrail

Wie zijn "ze"? Ik zie echt niet gebeuren dat elke mcn op de HSL gaat komen, opleiding ERTMS + opleiding HSL + opleiding ICNG = minstens 4 weken. Meer dan de standplaatsen langs de route met ICNG zal het niet worden, net als nu met de ICD.



Laatst bewerkt door rolandrail op 26-04-2022 23:17

27-04-2022 14:15:50
GerritJan
GerritJan
Quote
rolandrail (26-04-2022 23:17:36):

Wie zijn "ze"? Ik zie echt niet gebeuren dat elke mcn op de HSL gaat komen, opleiding ERTMS + opleiding HSL + opleiding ICNG = minstens 4 weken. Meer dan de standplaatsen langs de route met ICNG zal het niet worden, net als nu met de ICD.


Ik bedoel in het algemeen en niet alleen speciaal voor de ICNG, dit zijn ze wel van plan op termijn, dit word best wel veel binnen de NS besproken.


27-04-2022 16:04:18
MasterE
MasterE

Misschien haal je een paar dingen door elkaar. Alle Mcn-en gaan opgeleid worden voor ERTMS, maar niet voor de HSL.



Laatst bewerkt door MasterE op 27-04-2022 23:49


Mcn Asd

27-04-2022 23:16:12 1
bacr
bacr
Quote
rolandrail (26-04-2022 23:17:36):

Wie zijn "ze"? Ik zie echt niet gebeuren dat elke mcn op de HSL gaat komen, opleiding ERTMS + opleiding HSL + opleiding ICNG = minstens 4 weken. Meer dan de standplaatsen langs de route met ICNG zal het niet worden, net als nu met de ICD.


@GerritJan draait al een paar maanden mee op Somda en weet dus al heel veel wink


02-05-2022 20:31:48
wouterder
wouterder

In Duitsland staan op verscheidene emplacementen nu ICNG treinstellen opgesteld, die blijkbaar niet worden afgenomen door NS? Iemand bekend waarom?

Zag bijvoorbeeld deze foto voorbij komen vandaag: flic.kr


02-05-2022 21:20:31
treinfan
treinfan

De door jou gelinkte foto toont een ICNG-treinstel dat zo te zien nog niet gereed is voor afname door NS. Niet alle productie- en testprocessen hebben evenveel vertraging opgelopen (of niet tegelijkertijd), dus ik vermoed dat corona de oorspronkelijke planning goed overhoop heeft gegooid. Langdurig opstellen van meerdere treinstellen kan dan wel eens de goedkoopste optie zijn.


02-05-2022 21:20:44
cuneo56
cuneo56

Zolang het type ICNG (nog) niet is toegelaten door de daartoe bevoegde instanties zal NS geen enkel treinstel afnemen, zo simpel is het.

Het treinstel van de foto is sowiso nog niet af , alleen al aan de kleur te oordelen en wat er verder eventueel nog aan aangepast moet worden is ook (een beetje )afhankelijk van wat er in het definitieve toelatings document wordt vastgelegd.


02-05-2022 23:16:05
aarclay
aarclay

Bij Braunschweig zou overigens ook een stel (of meerderen) staan die wel in de NS kleurstelling is. Echter weet ik niet wat het nummer en de staat daarvan is. Ik vermoed ook dat ze er tijdelijk gestald worden omdat ze in Polen tot de enkels in de ICNG's staan.



Laatst bewerkt door aarclay op 02-05-2022 23:16