01-04-2022 12:36:58
AlexNL
AlexNL

Daarnaast is NS bezig met de DDNG, die vanaf de eerste helft van 2027 zou moeten gaan rijden.

Het zou me niet verbazen als de order DDNG groot genoeg wordt om DDZ en het resterende ICM te vervangen.


01-04-2022 13:23:19
icened200
icened200
Quote
michaben (01-04-2022 12:32:56):

Direct of indirect? Want dat ICNG indirect ICM gaat vervangen is een logisch gevolg van de doorkoppelling van de treindiensten bij Schiphol.


In Railhobby stond dat de vervangen ICM-M gesloopt zou worden. Dat kun je interpreteren als direct.

De series 700, 1800 en 900 worden dan grotendeels vervangen door ICNG Breda - Groningen/Leeuwarden.

Tussen Den Haag C - Schiphol en Schiphol - Amsterdam C (Airport Sprinters) rijden dan andere treinseries.



Laatst bewerkt door icened200 op 01-04-2022 13:26

01-04-2022 13:33:01
martijn
martijn

Allemaal al jaren bekend toch?


01-04-2022 13:35:57
icened200
icened200
Quote
AlexNL (01-04-2022 12:36:58):

Daarnaast is NS bezig met de DDNG, die vanaf de eerste helft van 2027 zou moeten gaan rijden.

Het zou me niet verbazen als de order DDNG groot genoeg wordt om DDZ en het resterende ICM te vervangen.


NS Coradia Stream is al een behoorlijke order. Weet niet hoe vaak NS wil rijden op de HSL. En hoe ver NS de HSL wil integreren in het hoofdrailnet. Bijvoorbeeld naar Enschede of Vlissingen. Inzet naar Zeeland/Vlissingen wordt besproken in rapport Wind in de Zeilen (Bernard Wientjes) vanwege compensatie voor provincie Zeeland.

Coradia Stream Duplex zoals CFL dat heeft zou een mooie optie kunnen zijn. Die kan bijvoorbeeld gekoppeld kunnen met de Coradia Stream op klassieke spoortrajecten zoals Groningen/Leeuwarden - Almere. Zoals SNCF TGV Reseau gekoppeld laat rijden met TGV Duplex.



01-04-2022 13:42:17
treinfan
treinfan

Het is niet vanzelfsprekend dat verschillende types coradia stream gekoppeld zouden kunnen rijden, want daarvoor moet alle software echt specifiek geschikt voor worden gemaakt. Het zou me zelfs zeer verbazen als een CFL-treinstel koppelen met ICNG een rijdbare treincombinatie zou geven.


01-04-2022 14:44:35
Muizeneus
Muizeneus

Als je dat als specificatie meegeeft moet het vast kunnen, iets vergelijkbaars is dat op Koblenz - Trier DB FLIRT gekoppeld rijdt met CFL KISS.



Laatst bewerkt door Muizeneus op 01-04-2022 14:45

01-04-2022 14:48:05
treinfan
treinfan

Ja, technisch zou het kunnen als er bij een nieuwe materieelserie rekening mee wordt gehouden. Het betekent wel dat de software van ICNG ook erop aangepast moet worden.


01-04-2022 14:55:48
cuneo56
cuneo56

Het ligt inderdaad niet direct voor de hand dat verschillende types van de Coradia familie met elkaar samen kunnen werken. Anderzijds zal men echt niet steeds bij 0 beginnen voor de besturingssoftware en ook het gebruik van de aansluitingen in de AK's volgt een standaard opbouw. Eficientie en schaalvergroting spelen een grote rol.


01-04-2022 18:51:38
icened200
icened200
Quote
treinfan (01-04-2022 13:42:17):

Het is niet vanzelfsprekend dat verschillende types coradia stream gekoppeld zouden kunnen rijden, want daarvoor moet alle software echt specifiek geschikt voor worden gemaakt. Het zou me zelfs zeer verbazen als een CFL-treinstel koppelen met ICNG een rijdbare treincombinatie zou geven.


NS deed in 2014 een Europese aanbesteding voor de huidige NS Coradia Stream. De (algemene) specificaties waren toen te lezen op Tenderned.

Een aantal specificaties voor een NS Coradia Stream Duplex zullen anders zijn. Maar kan de software niet hetzelfde zijn als dat van de Coradia Stream?


01-04-2022 19:01:16
VIRMm1
VIRMm1

Maar wat wil je in zo'n aanbesteding zetten? Dat 't beestje moet kunnen praten met een ICNG? Dan kan op voorhand alleen Alstom zich inschrijven, en dat is nou net niet wat een openbare aanbesteding toestaat.


01-04-2022 19:13:59
treinfan
treinfan
Quote
icened200 (01-04-2022 18:51:38):
Quote
treinfan (01-04-2022 13:42:17):

Het is niet vanzelfsprekend dat verschillende types coradia stream gekoppeld zouden kunnen rijden, want daarvoor moet alle software echt specifiek geschikt voor worden gemaakt. Het zou me zelfs zeer verbazen als een CFL-treinstel koppelen met ICNG een rijdbare treincombinatie zou geven.


NS deed in 2014 een Europese aanbesteding voor de huidige NS Coradia Stream. De (algemene) specificaties waren toen te lezen op Tenderned.

Een aantal specificaties voor een NS Coradia Stream Duplex zullen anders zijn. Maar kan de software niet hetzelfde zijn als dat van de Coradia Stream?


Nee, want DDNG zal een totaal andere trein worden dan ICNG: maximumsnelheid, spanningssystemen en dergelijke zijn al anders. Het is technisch wel mogelijk de interface tussen treinstellen gelijk te trekken. Voor de aanbesteding van DDNG had dan de definitieve interface van ICNG gepubliceerd moeten worden als technische bijlage,en zou de interface al geschikt moeten zijn gemaakt voor andere typen treinstellen. De ICNG (en bijhorende interface) is echter nog niet uitontwikkeld.



Laatst bewerkt door treinfan op 01-04-2022 19:14

01-04-2022 19:53:07
mren
mren
Quote
VIRMm1 (01-04-2022 19:01:16):

Maar wat wil je in zo'n aanbesteding zetten? Dat 't beestje moet kunnen praten met een ICNG? Dan kan op voorhand alleen Alstom zich inschrijven, en dat is nou net niet wat een openbare aanbesteding toestaat.


Je mag niet naar één aanbieder toe schrijven en je eisen moeten proportioneel en relevant zijn. Mocht NS het licht zien en voortaan alle materieel willen kunnen koppelen in de dienst, mag dat best geëist worden.


01-04-2022 20:12:02
icened200
icened200
Quote
treinfan (01-04-2022 19:13:59):
Quote
icened200 (01-04-2022 18:51:38):
Quote
treinfan (01-04-2022 13:42:17):

Het is niet vanzelfsprekend dat verschillende types coradia stream gekoppeld zouden kunnen rijden, want daarvoor moet alle software echt specifiek geschikt voor worden gemaakt. Het zou me zelfs zeer verbazen als een CFL-treinstel koppelen met ICNG een rijdbare treincombinatie zou geven.


NS deed in 2014 een Europese aanbesteding voor de huidige NS Coradia Stream. De (algemene) specificaties waren toen te lezen op Tenderned.

Een aantal specificaties voor een NS Coradia Stream Duplex zullen anders zijn. Maar kan de software niet hetzelfde zijn als dat van de Coradia Stream?


Nee, want DDNG zal een totaal andere trein worden dan ICNG: maximumsnelheid, spanningssystemen en dergelijke zijn al anders. Het is technisch wel mogelijk de interface tussen treinstellen gelijk te trekken. Voor de aanbesteding van DDNG had dan de definitieve interface van ICNG gepubliceerd moeten worden als technische bijlage,en zou de interface al geschikt moeten zijn gemaakt voor andere typen treinstellen. De ICNG (en bijhorende interface) is echter nog niet uitontwikkeld.


De interface is echter nog niet uitontwikkeld.

Was dat wel het geval toen de TGV Duplex ontwikkeld werd? Tussen de TGV Duplex/Euroduplex en TGV Reseau zijn een aantal overeenkomsten en verschillen. Heb zelf tussen Lyon - Lille/Brussel gereisd in TGV Reseau naar Brussel. Die was gekoppeld met nationale TGV Duplex.

Maar zoals je al aangeeft moet de NS Coradia Stream eerst nog ontwikkeld worden. En pas daarna kan eventueel een NS Coradia Stream Duplex ontwikkeld worden.


01-04-2022 20:18:43
icened200
icened200
Quote
VIRMm1 (01-04-2022 19:01:16):

Maar wat wil je in zo'n aanbesteding zetten? Dat 't beestje moet kunnen praten met een ICNG? Dan kan op voorhand alleen Alstom zich inschrijven, en dat is nou net niet wat een openbare aanbesteding toestaat.


Het is me bekend dat Europese aanbesteding verplicht is.

Maar het is meer een hypothese. Een NS variant afgeleid van Rhein Ruhr zal ook niet verkeerd zijn. Maar die kan zoal niet gekoppeld rijden met NS Coradia Stream.


01-04-2022 21:38:28
AlexNL
AlexNL
Quote
icened200 (01-04-2022 20:12:02):

Was dat wel het geval toen de TGV Duplex ontwikkeld werd? Tussen de TGV Duplex/Euroduplex en TGV Reseau zijn een aantal overeenkomsten en verschillen. Heb zelf tussen Lyon - Lille/Brussel gereisd in TGV Reseau naar Brussel. Die was gekoppeld met nationale TGV Duplex.

Alle TGVs zijn ontwikkeld door SNCF en Alst(h)om en borduren eigenlijk steeds op hetzelfde ontwerp voort. Dat maakt het een stuk makkelijker om treinen onderling compatibel te maken.

Maar zoals je al aangeeft moet de NS Coradia Stream eerst nog ontwikkeld worden. En pas daarna kan eventueel een NS Coradia Stream Duplex ontwikkeld worden.


Die NS Coradia Stream is zo onderhand al wel klaar hoor ;)

Er is in het bestek voor ICNG en DDNG niet gevraagd om onderlinge compatabiliteit, dus een hoge prioriteit zal dat voor NS sowieso niet hebben. Mocht Alstom nou ook de DDNG winnen dan kan het zijn dat het een technische mogelijkheid wordt, men kan dan immers een reeds getest en toegelaten software-ontwerp hergebruiken. Maar misschien gebeurt het helemaal niet.


01-04-2022 21:43:54 1
Henk1619
Henk1619
Quote
icened200 (01-04-2022 20:12:02):

De interface is echter nog niet uitontwikkeld.

Was dat wel het geval toen de TGV Duplex ontwikkeld werd? Tussen de TGV Duplex/Euroduplex en TGV Reseau zijn een aantal overeenkomsten en verschillen. Heb zelf tussen Lyon - Lille/Brussel gereisd in TGV Reseau naar Brussel. Die was gekoppeld met nationale TGV Duplex.

TGV Duplex bestaat niet, er zijn motorwagens met daartussen enkeldeks of dubbeldeks rijtuigen. De nieuwe motorwagens kunnen samen rijden met de oude motorwagens. En dat is wat je ziet als er een TGV Duplex samen rijdt met een TGV Reseau maar dat is niet wezelijk anders dan een oud en nieuw Thalys treinstel die samen rijden.


01-04-2022 21:48:52
Henk1619
Henk1619
Quote
icened200 (01-04-2022 13:35:57):

Coradia Stream Duplex zoals CFL dat heeft zou een mooie optie kunnen zijn. Die kan bijvoorbeeld gekoppeld kunnen met de Coradia Stream op klassieke spoortrajecten zoals Groningen/Leeuwarden - Almere.


Heb ik iets gemist? Ik had niet de indruk dat CFL van plan was om samen te gaan werken met NSR om hier treinen te laten rijden. Evenmin komt me niet bekend voor dat NSR materieel van de Luxemburgers gaat huren.


01-04-2022 21:54:18
icened200
icened200
Quote
Henk1619 (01-04-2022 21:48:52):
Quote
icened200 (01-04-2022 13:35:57):

Coradia Stream Duplex zoals CFL dat heeft zou een mooie optie kunnen zijn. Die kan bijvoorbeeld gekoppeld kunnen met de Coradia Stream op klassieke spoortrajecten zoals Groningen/Leeuwarden - Almere.


Heb ik iets gemist? Ik had niet de indruk dat CFL van plan was om samen te gaan werken met NSR om hier treinen te laten rijden. Evenmin komt me niet bekend voor dat NSR materieel van de Luxemburgers gaat huren.


Bedoeling eigenlijk een NS Coradia Stream Duplex die is afgeleid van de CFL Coradia Stream Duplex.

Maar uiteraard met NS specificaties zoals rijden onder 1500 volt, ATB & ETCS, modern comfort (stopcontacten, USB, led-verlichting) enzovoort.


01-04-2022 22:00:04
Henk1619
Henk1619

Die heeft NSR niet dus die kan ook niet samen gaan rijden met ander NSR materieel.


01-04-2022 22:31:32
treinhobby
treinhobby

Misschien even dit topic teruglezen van de laatste dag(en)...


02-04-2022 02:38:38
DDZ7504
DDZ7504
Quote
icened200 (01-04-2022 21:54:18):
Quote
Henk1619 (01-04-2022 21:48:52):
Quote
icened200 (01-04-2022 13:35:57):

Coradia Stream Duplex zoals CFL dat heeft zou een mooie optie kunnen zijn. Die kan bijvoorbeeld gekoppeld kunnen met de Coradia Stream op klassieke spoortrajecten zoals Groningen/Leeuwarden - Almere.


Heb ik iets gemist? Ik had niet de indruk dat CFL van plan was om samen te gaan werken met NSR om hier treinen te laten rijden. Evenmin komt me niet bekend voor dat NSR materieel van de Luxemburgers gaat huren.


Bedoeling eigenlijk een NS Coradia Stream Duplex die is afgeleid van de CFL Coradia Stream Duplex.

Maar uiteraard met NS specificaties zoals rijden onder 1500 volt, ATB & ETCS, modern comfort (stopcontacten, USB, led-verlichting) enzovoort.


Waarom zou de "NS Coradia Stream Duplex" per se afgeleid worden van de "CFL Coradia Stream Duplex"? Het materieeltype Coradia Stream in dubbeldeksvariant bestaat gewoon en vervoerders kunnen dat materieeltype bestellen en afstemmen op hun wensen, zoals bij elk ander modern treinstel het geval is...




DDZ in dienst, ik blij!

02-04-2022 02:43:04
DDZ7504
DDZ7504

Hoewel de verwoording van @icened200 niet ideaal is, heeft hij wel een punt. Het zou omlooptechnish aantrekkelijk kunnen zijn om DDNG rond te hebben rijden die daadwerkelijk dienstvaardig gekoppeld/multiple kan rijden met ICNG, en uiteraard ICNG en ICNG-B/D onderling ook. Daarmee introduceer je een enorme flexibiliteit in je inzetmogelijkheden.




DDZ in dienst, ik blij!

02-04-2022 06:08:54
icened200
icened200
Quote
DDZ7504 (02-04-2022 02:43:04):

Hoewel de verwoording van @icened200 niet ideaal is, heeft hij wel een punt. Het zou omlooptechnish aantrekkelijk kunnen zijn om DDNG rond te hebben rijden die daadwerkelijk dienstvaardig gekoppeld/multiple kan rijden met ICNG, en uiteraard ICNG en ICNG-B/D onderling ook. Daarmee introduceer je een enorme flexibiliteit in je inzetmogelijkheden.


Dat bedoelde ik. Maar kon het niet goed verwoorden.


02-04-2022 09:45:33
sjoerd
sjoerd
Quote
DDZ7504 (02-04-2022 02:43:04):

Hoewel de verwoording van @icened200 niet ideaal is, heeft hij wel een punt. Het zou omlooptechnish aantrekkelijk kunnen zijn om DDNG rond te hebben rijden die daadwerkelijk dienstvaardig gekoppeld/multiple kan rijden met ICNG, en uiteraard ICNG en ICNG-B/D onderling ook. Daarmee introduceer je een enorme flexibiliteit in je inzetmogelijkheden.


Wel zorgen dat het totaal aantal bakken de heersende perronlengtes niet overstijgt. Dat is met enkele internationale treinen recent al een probleem geweest.



Laatst bewerkt door sjoerd op 02-04-2022 09:46

02-04-2022 09:58:19
Ysbergsla
Ysbergsla

Met name een probleem voor ProRail die zogenaamd toekomstvaste plannen maakt door bij elke sanering tevens de perrons in te korten.


02-04-2022 10:00:45
DDZ7504
DDZ7504
Quote
sjoerd (02-04-2022 09:45:33):
Quote
DDZ7504 (02-04-2022 02:43:04):

Hoewel de verwoording van @icened200 niet ideaal is, heeft hij wel een punt. Het zou omlooptechnish aantrekkelijk kunnen zijn om DDNG rond te hebben rijden die daadwerkelijk dienstvaardig gekoppeld/multiple kan rijden met ICNG, en uiteraard ICNG en ICNG-B/D onderling ook. Daarmee introduceer je een enorme flexibiliteit in je inzetmogelijkheden.


Wel zorgen dat het totaal aantal bakken de heersende perronlengtes niet overstijgt. Dat is met enkele internationale treinen recent al een probleem geweest.


16 bakken ICNG(/DDNG dan ook waarschijnlijk) is vergelijkbaar met 12 à 13 reguliere bakken, en dat past zelfs op Gouda nog, dus in Breda ook.




DDZ in dienst, ik blij!

02-04-2022 11:28:11
phantom
phantom

Is alleen de vraag nog, als men in de toekomst zulke flexibiliteit vraagt van icng en andere nieuwe nog te maken treinen,is 1 stel icng+1 stel overig dan wel voldoende qua ruimte voor de reizigers op die ritten ?

Het is leuk als je 2x 1 treinstel ergens wil koppelen en deels gezamelijk wil laten rijden op een deel van een route,maar als je voor beide individuele stellen al halfverwege ruimte te kort komt en mensen moet achterlaten,dan heb je er nog niks aan.

Je hebt in de basis al wel veel aan flexibiliteit in icng in diverse soorten die met elkaar kunnen rijden,dat zou wel handig kunnen zijn op voorhand.
Dan zou je bv 2 treinen kunnen koppelen waarvan er 1 vanuit D is gekomen en die dan gekoppeld door kunnen laten rijden verder NL in,in bv de spits als versterkings stel.

Maar voor we hierover kunnen praten moet er 1st nog heel wat tijd verstrijken alvorens multicourante icng stellen gemaakt zijn en werkelijk worden afgeleverd wink


02-04-2022 11:33:36
mtlx
mtlx

Alle ICNG kan met elkaar gekoppeld worden en rijden in reizigersdienst. Ook bijvoorbeeld ICNG-B/D stellen die (nog) niet noodzakelijk zijn voor de buitenlandse dienst kunnen op die manier ook binnenlands ingezet worden.


02-04-2022 11:49:49
DDZ7504
DDZ7504
Quote
phantom (02-04-2022 11:28:11):

Is alleen de vraag nog, als men in de toekomst zulke flexibiliteit vraagt van icng en andere nieuwe nog te maken treinen,is 1 stel icng+1 stel overig dan wel voldoende qua ruimte voor de reizigers op die ritten ?

Het is leuk als je 2x 1 treinstel ergens wil koppelen en deels gezamelijk wil laten rijden op een deel van een route,maar als je voor beide individuele stellen al halfverwege ruimte te kort komt en mensen moet achterlaten,dan heb je er nog niks aan.


Dat is volgens mij ook de voornaamste reden dat NS nu gestopt is met die opzet voor bijvoorbeeld de 3500/3900 (destijds 13500) en (1)1700/2800. Maar uiteraard is het plannen van treinen op lengte gewoon een kwestie van daadwerkelijk plannen, als je weet dat deze opzet niet gaat werken omdat beide treindelen dan te vol gaan zitten, dan moet je het simpelweg niet zo plannen.

Bij internationale treinen die ook een binnenlandse functie hebben, kan het uiteraard wel aantrekkelijk zijn, zoals je zelf al zegt d.m.v. je voorbeeld over de ICNG-D. Zowel voor de Benelux als voor verbindingen richting Duitsland zou een extra treinstel op het binnenlandse deel best kunnen werken.




DDZ in dienst, ik blij!


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-04-2022 16:10:01
aarclay
aarclay
Quote
mtlx (02-04-2022 11:33:36):

Alle ICNG kan met elkaar gekoppeld worden en rijden in reizigersdienst. Ook bijvoorbeeld ICNG-B/D stellen die (nog) niet noodzakelijk zijn voor de buitenlandse dienst kunnen op die manier ook binnenlands ingezet worden.


De ICNG-B stellen zijn technisch toch niet anders dan de binnenlandse achtjes?
Enkele wezenlijke verschil is puur de indeling met extra bagagerekken, en een extra toilet (en straks 'de flow').


02-04-2022 16:12:07
mtlx
mtlx

Buiten extra beveiligingssystemen, verschillen in de hoogspanning, stroomafnemers, en nog andere dingen bedoel je? laugh


02-04-2022 17:00:49
icened200
icened200
Quote
phantom (02-04-2022 11:28:11):

Is alleen de vraag nog, als men in de toekomst zulke flexibiliteit vraagt van icng en andere nieuwe nog te maken treinen,is 1 stel icng+1 stel overig dan wel voldoende qua ruimte voor de reizigers op die ritten ?

Het is leuk als je 2x 1 treinstel ergens wil koppelen en deels gezamelijk wil laten rijden op een deel van een route,maar als je voor beide individuele stellen al halfverwege ruimte te kort komt en mensen moet achterlaten,dan heb je er nog niks aan.


Dat zal verschillen per verbinding. Tussen Breda - Groningen/Leeuwarden via HSL, OV SAAL en Hanzelijn is het druk tussen Breda - Rotterdam - Schiphol - Lelystad - Zwolle. En vanaf Zwolle kan een ICNG afgekoppeld worden. Bij Zwolle wordt nog regelmatig een ICM-M afgekoppeld.

En zal een zestiendelige ICNG (2 x 417 zitplaatsen) voldoende zijn in de spitsuren? Waarschijnlijk wel tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Lelystad. Maar tussen Lelystad - Almere - Schiphol minder. Dan is 1 (achtdelige) Coradia Stream + 1 Coradia Stream Duplex prettig. Kan bij station Schiphol ook afgekoppeld worden? Heb het nooit gezien gebeuren.

En een ICNG België kan tussen Brussel - Rotterdam gekoppeld rijden. Vanaf Rotterdam zijn er genoeg andere HSL IC. En kan 1 ICNG België afgekoppeld worden. En opgesteld worden op het rangeerterrein.


02-04-2022 17:04:22
icened200
icened200
Quote
Ysbergsla (02-04-2022 09:58:19):

Met name een probleem voor ProRail die zogenaamd toekomstvaste plannen maakt door bij elke sanering tevens de perrons in te korten.


Jammer. Waarom geen verlenging van stations Almere Centrum en Lelystad Centrum tot 430 meter? Waarschijnlijk zullen ze geen 18 delige ICNG laten rijden.

Maar ze willen het spoor Lelystad - Weesp niet uitbreiden. Maar wel beter benutten. Met o.a. ETCS.



Laatst bewerkt door icened200 op 02-04-2022 17:04

02-04-2022 17:09:21
DDZ7504
DDZ7504
Quote
icened200 (02-04-2022 17:00:49):

En zal een zestiendelige ICNG (2 x 417 zitplaatsen) voldoende zijn in de spitsuren? Waarschijnlijk wel tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Lelystad. Maar tussen Lelystad - Almere - Schiphol minder. Dan is 1 (achtdelige) Coradia Stream + 1 Coradia Stream Duplex prettig. Kan bij station Schiphol ook afgekoppeld worden? Heb het nooit gezien gebeuren.

En een ICNG België kan tussen Brussel - Rotterdam gekoppeld rijden. Vanaf Rotterdam zijn er genoeg andere HSL IC. En kan 1 ICNG België afgekoppeld worden. En opgesteld worden op het rangeerterrein.


De 700/1800 rijdt momenteel met maximaal 12 bakken ICM, oftewel 900 zitplaatsen. Daar kom je dus niet helemaal aan met 834 zitplaatsen, maar dat compenseer je al gauw door de capaciteit van andere series rondom de Hanze-/Flevolijn iets te verhogen.




DDZ in dienst, ik blij!

02-04-2022 19:45:44
icened200
icened200
Quote
DDZ7504 (02-04-2022 17:09:21):
Quote
icened200 (02-04-2022 17:00:49):

En zal een zestiendelige ICNG (2 x 417 zitplaatsen) voldoende zijn in de spitsuren? Waarschijnlijk wel tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Lelystad. Maar tussen Lelystad - Almere - Schiphol minder. Dan is 1 (achtdelige) Coradia Stream + 1 Coradia Stream Duplex prettig. Kan bij station Schiphol ook afgekoppeld worden? Heb het nooit gezien gebeuren.

En een ICNG België kan tussen Brussel - Rotterdam gekoppeld rijden. Vanaf Rotterdam zijn er genoeg andere HSL IC. En kan 1 ICNG België afgekoppeld worden. En opgesteld worden op het rangeerterrein.


De 700/1800 rijdt momenteel met maximaal 12 bakken ICM, oftewel 900 zitplaatsen. Daar kom je dus niet helemaal aan met 834 zitplaatsen, maar dat compenseer je al gauw door de capaciteit van andere series rondom de Hanze-/Flevolijn iets te verhogen.


Sprinters van/naar Almere Centrum/Almere Oostvaarders doortrekken naar Lelystad Centrum. Vult dat de ruimte op tussen Almere Centrum - Lelystad Centrum.


03-04-2022 01:44:26 1
Rolffiej19
Rolffiej19

Die sprinter door laten rijden naar Lls heeft echt geen noodzaak, kwa reizigersaanbod is dat gewoon niet nodig ook tussen Alm,Almp,Almb,Almo en Lls.


03-04-2022 11:00:18
phantom
phantom
Quote
icened200 (02-04-2022 17:00:49):Quote

En zal een zestiendelige ICNG (2 x 417 zitplaatsen) voldoende zijn in de spitsuren? Waarschijnlijk wel tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Lelystad. Maar tussen Lelystad - Almere - Schiphol minder. Dan is 1 (achtdelige) Coradia Stream + 1 Coradia Stream Duplex prettig. Kan bij station Schiphol ook afgekoppeld worden? Heb het nooit gezien gebeuren.


Bij alle voorbeelden ga je er dan vanuit dat dat past langs alle perrons.
Maar in hoeverre passen gecombineerde treinstellen straks wel langs alle perrons ?
Als ik het zo lees her en der,dan worden perrons overal vaker ingekort dan verlengd,en dat kan dan wellicht roet in het eten gooien.
Want als iets niet geheel langs een perron past,dan krijg je tegenwoordig veel paniek op diverse plekken.


03-04-2022 11:13:35
DDZ7504
DDZ7504

Twee keer ICNG-8 is 330 meter, iets langer dan 12 reguliere bakken dus. Uit mijn hoofd zeg ik dat alle perrons waar de 700, 900, 1000 en 1800 nu regulier stoppen daar lang genoeg voor zijn, hooguit met uitzondering van enkele stations in het noorden waar de 700/1800 enkele keren per dag/week stoppen. DDNG is in dit verhaal nog totaal irrelevant, het lijkt me niet dat die ook over de HSL gaan rijden dus inzet in deze diensten zou niet handig zijn.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 03-04-2022 11:15


DDZ in dienst, ik blij!

03-04-2022 11:49:20
spurt2244
spurt2244

2 keer ICNG-8 is een probleem in Steenwijk, Heerenveen en Leeuwarden dat past niet. Sterker nog zelfs 13 bakken ICNG (5+8) is zeer krap zonder aanpassingen van perrons.


03-04-2022 11:54:46
DDZ7504
DDZ7504

NS kennende zal het aantal treinen dat met twee stellen ten noorden van Zwolle rijdt sowieso laag zijn.




DDZ in dienst, ik blij!

03-04-2022 12:21:56
icened200
icened200
Quote
spurt2244 (03-04-2022 11:49:20):

2 keer ICNG-8 is een probleem in Steenwijk, Heerenveen en Leeuwarden dat past niet. Sterker nog zelfs 13 bakken ICNG (5+8) is zeer krap zonder aanpassingen van perrons.


Daarom wordt in Zwolle een ICM-M afgekoppeld richting Steenwijk.

Dat kan ook met ICNG.



Laatst bewerkt door icened200 op 03-04-2022 12:22

03-04-2022 13:12:57 1
spurt2244
spurt2244

Alleen ICNG heeft minder capaciteit dan ICMm.

Kortom gaat ICNG tenkoste van de capaciteit.

Overzichtje wat ik al eerder al eens gemaakt heb:

ICNG-13 675 zitplaatsen.

ICNG-10 516 zitplaatsen.

ICMm-10 666 zitplaatsen.

DDZ-10 980 zitplaatsen.

Perrons in Steenwijk en alle Friese stations tot Leeuwarden kunnen maximaal ICMm-10 en DDZ-10 hebben.


03-04-2022 13:53:33
mtlx
mtlx

Ik heb geen zin om het na te zoeken, maar dat lijstje óf je statement klopt dan niet helemaal.

ICNG-13 (vergelijkbaar in lengte met ICM-10) heeft volgens dat lijstje dus net iets meer zitplaatsen volgens dat lijstje dan ICM. Dat is toch niet 'minder capaciteit', of ben ik nu scheel?


03-04-2022 14:12:53
bacr
bacr

Mss denkt @Spurt2244 in 'bakken'? Alleen is één bak ICM beduidend langer dan één bak ICNG.


03-04-2022 14:15:29
rolandrail
rolandrail

Gisteren is de al maanden in Blankenburg staande vijf-delige ICNG daar opgehaald door Railadventure en naar elders gebracht.


03-04-2022 14:35:00
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
spurt2244 (03-04-2022 11:49:20):

2 keer ICNG-8 is een probleem in Steenwijk, Heerenveen en Leeuwarden dat past niet. Sterker nog zelfs 13 bakken ICNG (5+8) is zeer krap zonder aanpassingen van perrons.


13 bakken ICNG is 274.3m dat past makkelijk.
Steenwijk 311m lang
Heerenveen 310m lang

Lw Sp3 290m, Sp4 306m, Sp5 389m ;)


03-04-2022 14:43:16
spurt2244
spurt2244
Quote
mtlx (03-04-2022 13:53:33):

Ik heb geen zin om het na te zoeken, maar dat lijstje óf je statement klopt dan niet helemaal.

ICNG-13 (vergelijkbaar in lengte met ICM-10) heeft volgens dat lijstje dus net iets meer zitplaatsen volgens dat lijstje dan ICM. Dat is toch niet 'minder capaciteit', of ben ik nu scheel?


Klopt! Alleen 13 bakken ICNG is krap betreft lengte.

ICMm-10 (3+3+4) heeft een lengte van 268,30 meter.

DDZ-10 (6+4) heeft een lengte van 254,96 meter.

ICNG-13 (5+8) heeft een lengte van 275 meter.

13 bakken ICNG is vrij krap voor het kortste perron. (Heerenveen spoor 2) Vooral als een trein richting Zwolle daar een keer vertrekt.

Verder heeft ICNG-13 minder zitplaatsen dan DDZ-10. (verschil 305 zitplaatsen)


03-04-2022 14:44:42
spurt2244
spurt2244
Quote
bacr (03-04-2022 14:12:53):

Mss denkt @Spurt2244 in 'bakken'? Alleen is één bak ICM beduidend langer dan één bak ICNG.


Lengte kijk ik naar.


03-04-2022 14:58:22
spurt2244
spurt2244
Quote
Rolffiej19 (03-04-2022 14:35:00):
Quote
spurt2244 (03-04-2022 11:49:20):

2 keer ICNG-8 is een probleem in Steenwijk, Heerenveen en Leeuwarden dat past niet. Sterker nog zelfs 13 bakken ICNG (5+8) is zeer krap zonder aanpassingen van perrons.


13 bakken ICNG is 274.3m dat past makkelijk.
Steenwijk 311m lang
Heerenveen 310m lang

Lw Sp3 290m, Sp4 306m, Sp5 389m ;)


In Heerenveen gaat het mis als een trein richting Zwolle van spoor 2 vertrekt in Heerenveen is de plaats van het dwergsein een probleem omdat het meters van het perron afsnoept. Link vanaf 38:32 te zien.


03-04-2022 15:11:29
Rolffiej19
Rolffiej19

Klopt alleen daar zou die dan niet passen, maar de rest wel.


03-04-2022 15:22:41
spurt2244
spurt2244

Samenvattend:

Perronlengte in combi met ICNG-13 is een probleem als je treinen moet bijsturen in Heerenveen en het grote zitplaatsen verschil tussen DDZ-10 en ICNG-13 (305 zitplaatsen) is een ding.


03-04-2022 15:43:46
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
spurt2244 (03-04-2022 15:22:41):

Samenvattend:

Perronlengte in combi met ICNG-13 is een probleem als je treinen moet bijsturen in Heerenveen en het grote zitplaatsen verschil tussen DDZ-10 en ICNG-13 (305 zitplaatsen) is een ding.


Ja leuk alleen is DDZ-10 zware overkill op dat stuk, ICM-8 of DDZ-8 past kwa zitplaatsen al makkelijk tegenwoordig :)


03-04-2022 16:36:55
spurt2244
spurt2244

Anno nu is er geen of minder behoefte aan DDZ-10. De plannen voor ICNG zijn al van voor Corona en de plannen om de zitplaatsen flink terug te halen ook.

ICNG gaat de zitplaatsen verlagen als je kijkt naar de zitplaatsen van DDZ-10 en DDZ-12.


03-04-2022 16:41:39
DDZ7504
DDZ7504

Maar DDZ rijdt er in principe niet nu, dus ik zie niet waarom de vergelijking met DDZ 10/12 überhaupt nodig is. Richting Lw, bedoel ik.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 03-04-2022 16:41


DDZ in dienst, ik blij!


03-04-2022 18:36:23
icened200
icened200
Quote
spurt2244 (03-04-2022 16:36:55):

Anno nu is er geen of minder behoefte aan DDZ-10. De plannen voor ICNG zijn al van voor Corona en de plannen om de zitplaatsen flink terug te halen ook.

ICNG gaat de zitplaatsen verlagen als je kijkt naar de zitplaatsen van DDZ-10 en DDZ-12.


NS heeft altijd enkeldeks en dubbeldekstreinen gehad. Ga niet uitrekenen wat de verhouding tussen enkeldekstreinen en dubbeldekstreinen is.

Maar de ICNG kan net als ICM- M op hoofdrailnet aangevuld worden door vele andere NS treinen. Zoals nu ook het geval is. En dat de ICM-M, DDZ (veel) meer zitplaatsen is niet altijd relevant. Zelfs in een twaalfdelige DDZ kan het soms te vol zijn.

Op HSL Zuid kunnen vele treinen rijden. Zelfs in combinatie met Eurostar Parijs/Londen - Amsterdam.


03-04-2022 19:27:24
spurt2244
spurt2244
Quote
DDZ7504 (03-04-2022 16:41:39):

Maar DDZ rijdt er in principe niet nu, dus ik zie niet waarom de vergelijking met DDZ 10/12 überhaupt nodig is. Richting Lw, bedoel ik.


Toen het hele idee kwam van ICNG naar Groningen en Leeuwarden reed er wel DDZ-10 en DDZ-12. Misschien over een tijdje wel weer DDZ-10 van/naar Lw en DDZ-12 van/naar Gn.


03-04-2022 21:16:54
icened200
icened200
Quote
spurt2244 (03-04-2022 19:27:24):
Quote
DDZ7504 (03-04-2022 16:41:39):

Maar DDZ rijdt er in principe niet nu, dus ik zie niet waarom de vergelijking met DDZ 10/12 überhaupt nodig is. Richting Lw, bedoel ik.


Toen het hele idee kwam van ICNG naar Groningen en Leeuwarden reed er wel DDZ-10 en DDZ-12. Misschien over een tijdje wel weer DDZ-10 van/naar Lw en DDZ-12 van/naar Gn.


Zien of de DDZ terugkomt. Noord Nederland en NS wilde een snellere verbinding tussen Noord Nederland - Randstad v.v. Al zal dat in beginfase t/m Rotterdam C geen spectaculaire tijdswinst zijn. Wel richting Breda.

Tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle zijn geen zeer lange samenstellingen nodig. De NS Sprinter Leeuwarden - Zwolle is vaak 1 treinstel. Vanaf Zwolle - Leeuwarden wordt bij Zwolle wel eens een ICM-M afgekoppeld. Die was daarvoor wel nodig tussen Zwolle - Den Haag/Rotterdam.

Tussen Lelystad - Schiphol zal de ICNG véél aanvulling nodig hebben.


03-04-2022 21:40:16
DDZ7504
DDZ7504

Het lijkt wel alsof je denkt dat de 700/1800 met ICNG straks het enige is wat überhaupt nog tussen Shl en Lls gaat rijden... Er blijven gewoon nog andere treinen rijden, hè?



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 03-04-2022 21:40


DDZ in dienst, ik blij!

03-04-2022 22:17:16
michaben
michaben

De 2400 ja, die ook met ICNG ipv VIRM gaat rijden en dus ook gaat inleveren aan capaciteit.


03-04-2022 22:25:09
icened200
icened200
Quote
michaben (03-04-2022 22:17:16):

De 2400 ja, die ook met ICNG ipv VIRM gaat rijden en dus ook gaat inleveren aan capaciteit.


Serie 2400 ook via HSL? Lijk me ook logisch. Er zijn tussen Arnhem - Schiphol - Den Haag - Rotterdam en Rotterdam - Dordrecht genoeg andere IC/Sprinters. En op termijn doortrekking naar Vlissingen.

Maar tussen Lelystad - Weesp moet er ook aanvulling zijn.



Laatst bewerkt door icened200 op 03-04-2022 22:26

03-04-2022 23:06:32
Rolffiej19
Rolffiej19

Dat er ICNG komt in de 2400 betekend niet meteen dat ie via de HSL gaat he ;)


03-04-2022 23:13:25
MetroRET
MetroRET

Wat hij wel gaat doen volgens mij en daarmee de 1000 te vervangen.

De 3500 neemt de rest van de route over, zoals de 3700.


03-04-2022 23:18:00
icened200
icened200
Quote
Rolffiej19 (03-04-2022 23:06:32):

Dat er ICNG komt in de 2400 betekend niet meteen dat ie via de HSL gaat he ;)


ICNG via Lelystad - Schiphol - Den Haag HS - Rotterdam - Dordrecht is enigszins kapitaalvernietiging met 200 km p/u treinmaterieel. Tenzij het als omleidingsroute gebruikt wordt.


04-04-2022 01:15:04
thom
thom

ICNG is nooit alleen voor de HSL bedoeld en ook niet als zodanig besteld.

Met kapitaalvernietiging heeft dat niks te maken, een grotere serie bestellen is sowieso al goedkoper dan 2x een aparte serie en het maakt je een stuk flexbileren in materieel en personeelsinzet.



Laatst bewerkt door thom op 04-04-2022 01:15

04-04-2022 10:15:04
Muizeneus
Muizeneus
Quote
DDZ7504 (03-04-2022 21:40:16):

Het lijkt wel alsof je denkt dat de 700/1800 met ICNG straks het enige is wat überhaupt nog tussen Shl en Lls gaat rijden... Er blijven gewoon nog andere treinen rijden, hè?


Wat is daar eigenlijk het maatgevende traject qua capaciteit? Ik kan me zo voorstellen dat zeker voor de 2400 het maatgevende traject rondom Ledn zal zitten en niet zozeer op Lls - Asdz


04-04-2022 12:32:01
Edb3
Edb3
Quote
thom (04-04-2022 01:15:04):

ICNG is nooit alleen voor de HSL bedoeld en ook niet als zodanig besteld.

Met kapitaalvernietiging heeft dat niks te maken, een grotere serie bestellen is sowieso al goedkoper dan 2x een aparte serie en het maakt je een stuk flexbileren in materieel en personeelsinzet.


zeker, en ze zijn welbewust voor 200 km/h besteld en ontworpen, juist niet voor een hogere snelheid (boven de 200 moet je voldoen aan zwaardere en kostenverhogende eisen die haast niet tereug te verdienen zijn). Maar hierover staat meer in het maartnummer van Op de Rails met veel meer over het project ICNG.


04-04-2022 12:40:09
thom
thom

Ik schreef niet ALLEEN voor de HSL, dat ze aan de specificaties moeten voldoen voor de HSL is wel handig als je daar OOK wilt gaan rijden met die stellen, maar dat zegt niet dat je dan niet ook op het conventionele net ermee kunt rijden.

Voor alleen inzet op de HSL bestel je er geen 99 stellen, de V250 die wel alleen voor de HSL bedoeld was, waren er immers 19.



Laatst bewerkt door thom op 04-04-2022 12:42

04-04-2022 13:04:23
sjoerd
sjoerd

Zou Fyra nr. 20 die aan Gadaffi is gegeven, nog ergens staan in Libië?


04-04-2022 13:05:48
BVisser
BVisser

Dat was een IC4 voor Denemarken, geen V250.

www.google.nl



Laatst bewerkt door BVisser op 04-04-2022 13:56

04-04-2022 13:06:41
sjoerd
sjoerd

Ah, dank je voor de correctie...


04-04-2022 14:06:32
aarclay
aarclay

In februari 2021 (?) zou die er nog steeds hebben gestaan. Hier zien we een fotoreportage van de trein.

https://www.oryxspioenkop.com/2021/02/this-was-gaddafis-personal-italian-high.html



Laatst bewerkt door aarclay op 04-04-2022 14:10

04-04-2022 14:15:07
GerritJan
GerritJan

Is er al meer bekend over wanneer de ICNG in de dienstregeling komt en de opleidingsritten?


04-04-2022 14:20:35
Trainplaza
Trainplaza
Quote
icened200 (01-04-2022 13:23:19):
Quote
michaben (01-04-2022 12:32:56):

Direct of indirect? Want dat ICNG indirect ICM gaat vervangen is een logisch gevolg van de doorkoppelling van de treindiensten bij Schiphol.


In Railhobby stond dat de vervangen ICM-M gesloopt zou worden. Dat kun je interpreteren als direct.

De series 700, 1800 en 900 worden dan grotendeels vervangen door ICNG Breda - Groningen/Leeuwarden.

Tussen Den Haag C - Schiphol en Schiphol - Amsterdam C (Airport Sprinters) rijden dan andere treinseries.


Ik kom wellicht een beetje laat aanwaaien, maar het was toch ook de bedoeling dat de treinseries uit het oosten (resp. 1600 en 11600) aan de 1000 doorgekoppeld zouden gaan worden? Hiermee zou ICNG dus ook richting Enschede moeten gaan rijden. Ik begin alleen te twijfelen omdat het tot nu toe aantal bestelde ICNG's me wat aan de krappe kant lijkt voor de IC Ehv-Gvc (1100), IC Bd-Shl-Gn/Lw (900+700/1800), IC Rtd-Shl-Amfs/Es (1000+(1)1600) én ik zie ook nog eens de 2400 genoemd worden als inzetgebied... Dan kom je wel redelijk krap uit met 79 stellen die ook nog eens allemaal gekoppeld moeten gaan rijden als ik de hele discussie goed begrepen heb laugh.


04-04-2022 14:28:09
Trainplaza
Trainplaza
Quote
spurt2244 (03-04-2022 16:36:55):

Anno nu is er geen of minder behoefte aan DDZ-10. De plannen voor ICNG zijn al van voor Corona en de plannen om de zitplaatsen flink terug te halen ook.

ICNG gaat de zitplaatsen verlagen als je kijkt naar de zitplaatsen van DDZ-10 en DDZ-12.


Ik heb even in het archief op treinposities rondgekeken en kwam eind 2019 en begin 2020 (voor corona dus) op doordeweekse dagen vrijwel geen composities met gekoppelde DDZ's tegen naar Leeuwarden. De drukte spitsritten werden voornamelijk gereden met ICMm's van 9 of 10 bakken, en die kunnen dus prima vervangen worden voor ICNG's. Bovendien blijft de 600 wel met ICMm/DDZ rijden.

Voor het veel drukkere Groningen werden wel iets vaker gekoppelde DDZ's ingezet. Op vrijdagmiddag bijvoorbeeld met de vele studenten die huiswaarts keren, kan het aardig druk zijn op die lijn. Men kan er gelukkig wel met ICNG16 gaan rijden, maar dat zal qua capaciteit inderdaad wat minder zijn dan een DDZ10, al is het verschil beperkt tot ongeveer 150 zitplaatsen. En ook hier geldt, slechts 1x per uur. 500 blijft met ICMm/DDZ rijden.

DDZ12 kwam voor corona eigenlijk al bijna nooit meer voor richting Groningen/Leeuwarden. Alleen tussen de randstad en Enschede reden er per spits 1 of 2 ritten met zo'n combinatie.



Laatst bewerkt door Trainplaza op 04-04-2022 14:29

04-04-2022 14:39:34
Daan!
Daan!
Quote
Trainplaza (04-04-2022 14:20:35):
Quote
icened200 (01-04-2022 13:23:19):
Quote
michaben (01-04-2022 12:32:56):

Direct of indirect? Want dat ICNG indirect ICM gaat vervangen is een logisch gevolg van de doorkoppelling van de treindiensten bij Schiphol.


In Railhobby stond dat de vervangen ICM-M gesloopt zou worden. Dat kun je interpreteren als direct.

De series 700, 1800 en 900 worden dan grotendeels vervangen door ICNG Breda - Groningen/Leeuwarden.

Tussen Den Haag C - Schiphol en Schiphol - Amsterdam C (Airport Sprinters) rijden dan andere treinseries.


Ik kom wellicht een beetje laat aanwaaien, maar het was toch ook de bedoeling dat de treinseries uit het oosten (resp. 1600 en 11600) aan de 1000 doorgekoppeld zouden gaan worden? Hiermee zou ICNG dus ook richting Enschede moeten gaan rijden. Ik begin alleen te twijfelen omdat het tot nu toe aantal bestelde ICNG's me wat aan de krappe kant lijkt voor de IC Ehv-Gvc (1100), IC Bd-Shl-Gn/Lw (900+700/1800), IC Rtd-Shl-Amfs/Es (1000+(1)1600) én ik zie ook nog eens de 2400 genoemd worden als inzetgebied... Dan kom je wel redelijk krap uit met 79 stellen die ook nog eens allemaal gekoppeld moeten gaan rijden als ik de hele discussie goed begrepen heb laugh.


2400 wordt gekoppeld aan de 9200. Weet niet wat het plan daarmee is beneden Rtd.


04-04-2022 14:55:42
Oldskool
Oldskool
Quote
GerritJan (04-04-2022 14:15:07):

Is er al meer bekend over wanneer de ICNG in de dienstregeling komt en de opleidingsritten?


Mede door corona perikelen zijn diverse leveringen van componenten vertraagd. Daardoor is ook de levering van de treinen fors vertraagd. Teven lag ook de opleiding voor ECTS op z'n gat. Vanmorgen las ik dat ergens medio 2023 opleidingen gaan beginnen voor ECTS



Laatst bewerkt door Oldskool op 04-04-2022 14:56

04-04-2022 15:32:21
Klaas88
Klaas88

Ik las laatst dat er 2 treinen minder gebouwd gaan worden voor de dienst naar Belgie. In plaats daarvan zouden er plannen zijn om die 2 ICNG stellen als ICNG-D (duitsland) te bouwen. En zodra ze toegelaten op het spoor zijn en nog niet nodig voor naar Duitsland zijn, zouden ze op binnenlandse ritten gaan rijden.


04-04-2022 15:46:54
icened200
icened200
Quote
thom (04-04-2022 12:40:09):

Ik schreef niet ALLEEN voor de HSL, dat ze aan de specificaties moeten voldoen voor de HSL is wel handig als je daar OOK wilt gaan rijden met die stellen, maar dat zegt niet dat je dan niet ook op het conventionele net ermee kunt rijden.

Voor alleen inzet op de HSL bestel je er geen 99 stellen, de V250 die wel alleen voor de HSL bedoeld was, waren er immers 19.


In Rail Magazine ICNG kun je lezen dat NS eigenljik al bezig was met het nadenken over de opvolger van de ICM-M. Maar toen kwam de Fyra debacle. En als tijdelijk materieel had/heeft NS de Traxx + ICR. En daar is de ICNG uitgekomen.

De 485 bakken ICNG zal deels ook op het hoofdrailnet gaan rijden. Maar is het voldoende vanaf 2025? De opzet was om in 2023 tussen Groningen/Leeuwarden - Breda te gaan rijden.


04-04-2022 15:47:12
Trainplaza
Trainplaza
Quote
Daan! (04-04-2022 14:39:34):
Quote
Trainplaza (04-04-2022 14:20:35):
Quote
icened200 (01-04-2022 13:23:19):
Quote
michaben (01-04-2022 12:32:56):

Direct of indirect? Want dat ICNG indirect ICM gaat vervangen is een logisch gevolg van de doorkoppelling van de treindiensten bij Schiphol.


In Railhobby stond dat de vervangen ICM-M gesloopt zou worden. Dat kun je interpreteren als direct.

De series 700, 1800 en 900 worden dan grotendeels vervangen door ICNG Breda - Groningen/Leeuwarden.

Tussen Den Haag C - Schiphol en Schiphol - Amsterdam C (Airport Sprinters) rijden dan andere treinseries.


Ik kom wellicht een beetje laat aanwaaien, maar het was toch ook de bedoeling dat de treinseries uit het oosten (resp. 1600 en 11600) aan de 1000 doorgekoppeld zouden gaan worden? Hiermee zou ICNG dus ook richting Enschede moeten gaan rijden. Ik begin alleen te twijfelen omdat het tot nu toe aantal bestelde ICNG's me wat aan de krappe kant lijkt voor de IC Ehv-Gvc (1100), IC Bd-Shl-Gn/Lw (900+700/1800), IC Rtd-Shl-Amfs/Es (1000+(1)1600) én ik zie ook nog eens de 2400 genoemd worden als inzetgebied... Dan kom je wel redelijk krap uit met 79 stellen die ook nog eens allemaal gekoppeld moeten gaan rijden als ik de hele discussie goed begrepen heb laugh.


2400 wordt gekoppeld aan de 9200. Weet niet wat het plan daarmee is beneden Rtd.


Maar dan moet deze dus gereden gaan worden met ICNG's die geschikt zijn voor België, toch? Lijkt me een beetje ambitieus met 18 stellen, maar wie weet. Het scheelt natuurlijk dat de 9200 flink versneld gaat worden door Breda, Noorderkempen en nog een paar stations over te slaan.


04-04-2022 15:51:52
icened200
icened200
Quote
Trainplaza (04-04-2022 14:20:35):
Quote
icened200 (01-04-2022 13:23:19):
Quote
michaben (01-04-2022 12:32:56):

Direct of indirect? Want dat ICNG indirect ICM gaat vervangen is een logisch gevolg van de doorkoppelling van de treindiensten bij Schiphol.


In Railhobby stond dat de vervangen ICM-M gesloopt zou worden. Dat kun je interpreteren als direct.

De series 700, 1800 en 900 worden dan grotendeels vervangen door ICNG Breda - Groningen/Leeuwarden.

Tussen Den Haag C - Schiphol en Schiphol - Amsterdam C (Airport Sprinters) rijden dan andere treinseries.


Ik kom wellicht een beetje laat aanwaaien, maar het was toch ook de bedoeling dat de treinseries uit het oosten (resp. 1600 en 11600) aan de 1000 doorgekoppeld zouden gaan worden? Hiermee zou ICNG dus ook richting Enschede moeten gaan rijden. Ik begin alleen te twijfelen omdat het tot nu toe aantal bestelde ICNG's me wat aan de krappe kant lijkt voor de IC Ehv-Gvc (1100), IC Bd-Shl-Gn/Lw (900+700/1800), IC Rtd-Shl-Amfs/Es (1000+(1)1600) én ik zie ook nog eens de 2400 genoemd worden als inzetgebied... Dan kom je wel redelijk krap uit met 79 stellen die ook nog eens allemaal gekoppeld moeten gaan rijden als ik de hele discussie goed begrepen heb laugh.


In Rail Magazine ICNG wordt ook al gesuggereerd dat ICNG richting Enschede wordt ingezet. ICNG Dordrecht - Lelystad en/of Rotterdam - Enschede via HSL Rotterdam - Schiphol?

In ieder geval zijn dan de 49 vijfdelige en 30 achtdelige ICNG dan te weinig. En zal NS Alstom een extra order geven voor meer ICNG.


04-04-2022 15:55:48
icened200
icened200
Quote
Oldskool (04-04-2022 14:55:42):
Quote
GerritJan (04-04-2022 14:15:07):

Is er al meer bekend over wanneer de ICNG in de dienstregeling komt en de opleidingsritten?


Mede door corona perikelen zijn diverse leveringen van componenten vertraagd. Daardoor is ook de levering van de treinen fors vertraagd. Teven lag ook de opleiding voor ECTS op z'n gat. Vanmorgen las ik dat ergens medio 2023 opleidingen gaan beginnen voor ECTS


Heeft dat ook invloed op de indienststelling van de ICNG in reguliere dienstregeling?


04-04-2022 17:06:08
michaben
michaben
Quote
icened200 (04-04-2022 15:51:52):

In Rail Magazine ICNG wordt ook al gesuggereerd dat ICNG richting Enschede wordt ingezet. ICNG Dordrecht - Lelystad en/of Rotterdam - Enschede via HSL Rotterdam - Schiphol?

In ieder geval zijn dan de 49 vijfdelige en 30 achtdelige ICNG dan te weinig. En zal NS Alstom een extra order geven voor meer ICNG.


Men wil 6 treinen per uur over de HSL tussen Rtd en Shl, en er zijn 6 intercity's van Shl richting Wp en verder, dus ja, de 700/1600/1800/2400/11600 zullen allemaal doorgekoppeld worden. Maar waarom zou er daarvoor te weinig ICNG zijn volgens jouw? Ik kom uit op 43 composities inclusief de IC Brussel, dus met ICNG-B erbij heb je dan genoeg om elke trein met twee stellen te laten rijden en nog 13% technisch reserve over te houden. En mogelijk zullen er ook treinen zijn die niet gekoppeld hoeven te rijden dus heb je nog wat extra reserve.


04-04-2022 19:20:38
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
icened200 (04-04-2022 15:55:48):
Quote
Oldskool (04-04-2022 14:55:42):
Quote
GerritJan (04-04-2022 14:15:07):

Is er al meer bekend over wanneer de ICNG in de dienstregeling komt en de opleidingsritten?


Mede door corona perikelen zijn diverse leveringen van componenten vertraagd. Daardoor is ook de levering van de treinen fors vertraagd. Teven lag ook de opleiding voor ECTS op z'n gat. Vanmorgen las ik dat ergens medio 2023 opleidingen gaan beginnen voor ECTS


Heeft dat ook invloed op de indienststelling van de ICNG in reguliere dienstregeling?


Nee voorlopig niet aangezien de stellen eerst nog een tijdje in de 900,1000 en later in de 1100 gaan rijden, die machinisten hebben natuurlijk al de opleidingen ERTMS en HSL, voor de overige machinisten begint het 2023 ergens.


04-04-2022 19:57:13
icened200
icened200
Quote
michaben (04-04-2022 17:06:08):
Quote
icened200 (04-04-2022 15:51:52):

In Rail Magazine ICNG wordt ook al gesuggereerd dat ICNG richting Enschede wordt ingezet. ICNG Dordrecht - Lelystad en/of Rotterdam - Enschede via HSL Rotterdam - Schiphol?

In ieder geval zijn dan de 49 vijfdelige en 30 achtdelige ICNG dan te weinig. En zal NS Alstom een extra order geven voor meer ICNG.


Men wil 6 treinen per uur over de HSL tussen Rtd en Shl, en er zijn 6 intercity's van Shl richting Wp en verder, dus ja, de 700/1600/1800/2400/11600 zullen allemaal doorgekoppeld worden. Maar waarom zou er daarvoor te weinig ICNG zijn volgens jouw? Ik kom uit op 43 composities inclusief de IC Brussel, dus met ICNG-B erbij heb je dan genoeg om elke trein met twee stellen te laten rijden en nog 13% technisch reserve over te houden. En mogelijk zullen er ook treinen zijn die niet gekoppeld hoeven te rijden dus heb je nog wat extra reserve.


De 99 ICNG met ongeveer totaal 33.000 zitplaatsen vervangen zoal alle Intercityrijtuigen. Dan blijven er nog wel extra zitplaatsen over. De bezettingsgraad van de IC Direct en IC Den Haag - Eindhoven is niet vaak 100%. Met flexibelere ICNG kan NS beter inspelen op het aantal treinreizigers.

Vanaf Schiphol, Amsterdam Zuid en Weesp wordt het doorgetrokken naar de begin/eindpunten van jouw treinseries (totaal 6 keer p/u). Hoeveel ICM-M heb je daarvoor nodig? En dan heb je over 79 treinstellen (ongeveer totaal 25.000 zitplaatsen). Want worden de 20 ICNG België ingezet op jouw genoemde treinseries?

In daluren lijk me dat het kan. Maar in spitsuren? Tussen Groningen/Leeuwarden - Breda met een totale reistijd van ongeveer 3 uur heb je inclusief technische reserves al ruim 200 bakken nodig als het zestiendelige ICNG zijn. En dan moet je de verbindingen zoals Rotterdam - Schiphol (via HSL) - Amsterdam Zuid - Amersfoort/Enschede en Dordrecht - Rotterdam - Schiphol (via HSL) - Amsterdam Zuid - Lelystad.


04-04-2022 20:29:22
Henk1619
Henk1619
Quote
icened200 (02-04-2022 17:00:49):

En een ICNG België kan tussen Brussel - Rotterdam gekoppeld rijden. Vanaf Rotterdam zijn er genoeg andere HSL IC. En kan 1 ICNG België afgekoppeld worden. En opgesteld worden op het rangeerterrein.


Dus tegen een deel van de Benelux reizigers wil je dan vertellen dat ze in Rtd moeten uitstappen en wachten op de volgende trein simpelweg omdat er genoeg andere treinen rijden? Het ligt meer voor de hand dat je tussen Rtd en Asd er juist een treinstel bij plaatst dan andersom.

Als je materieel wilt besparen dan kun je beter gaan snijden in onnodige verbindingen zoals het deel Rtd-Gvc van Ehv-Gvc of Bd-Rtd van de trein Bd-Asd.


04-04-2022 21:25:27
icened200
icened200
Quote
Henk1619 (04-04-2022 20:29:22):
Quote
icened200 (02-04-2022 17:00:49):

En een ICNG België kan tussen Brussel - Rotterdam gekoppeld rijden. Vanaf Rotterdam zijn er genoeg andere HSL IC. En kan 1 ICNG België afgekoppeld worden. En opgesteld worden op het rangeerterrein.


Dus tegen een deel van de Benelux reizigers wil je dan vertellen dat ze in Rtd moeten uitstappen en wachten op de volgende trein simpelweg omdat er genoeg andere treinen rijden? Het ligt meer voor de hand dat je tussen Rtd en Asd er juist een treinstel bij plaatst dan andersom.

Als je materieel wilt besparen dan kun je beter gaan snijden in onnodige verbindingen zoals het deel Rtd-Gvc van Ehv-Gvc of Bd-Rtd van de trein Bd-Asd.


Oeps. Was inderdaad vergeten dat het om internationale treinreizigers ging. En die moeten in Schiphol/Amsterdam Zuid dan ook overstappen. Geen reclame voor NS. Dan stappen sommigen over op de Eurostar vanaf 2025.

Besparen op andere treinen is prima zolang het kan. Maar NS moet er zijn voor de treinreizigers. Treinreizigers op plaats 1,2,3.

NS moet gewoon voor zorgen dat er voldoende treinen zijn.



Laatst bewerkt door icened200 op 04-04-2022 21:26

04-04-2022 23:09:01 1
Trainplaza
Trainplaza
Quote
Henk1619 (04-04-2022 20:29:22):
Quote
icened200 (02-04-2022 17:00:49):

En een ICNG België kan tussen Brussel - Rotterdam gekoppeld rijden. Vanaf Rotterdam zijn er genoeg andere HSL IC. En kan 1 ICNG België afgekoppeld worden. En opgesteld worden op het rangeerterrein.


Dus tegen een deel van de Benelux reizigers wil je dan vertellen dat ze in Rtd moeten uitstappen en wachten op de volgende trein simpelweg omdat er genoeg andere treinen rijden? Het ligt meer voor de hand dat je tussen Rtd en Asd er juist een treinstel bij plaatst dan andersom.

Als je materieel wilt besparen dan kun je beter gaan snijden in onnodige verbindingen zoals het deel Rtd-Gvc van Ehv-Gvc of Bd-Rtd van de trein Bd-Asd.


En in welk opzicht is het deel Rtd-Gvc van de 1100 en Bd-Rtd van de 900 precies onnodig? Alleen maar omdat ze flink goed gevuld zijn? Of zitten ze toevallig een potentiële goederentrein in de weg?


05-04-2022 06:17:50
henri1972
henri1972

Nou, of die 900 op Rtd - Bd nou goed gevuld is ..... meestal als ik m zie rijdt is voor ong 75% leeg. Maar dat kan natuurlijk op andere tijdstippen anders zijn ....


05-04-2022 06:40:25
pascalgerr
pascalgerr

Ik mag hopen dat NS op andere manieren kijkt in plaats van jouw momentopname


05-04-2022 09:21:31
Henk1619
Henk1619
Quote
Trainplaza (04-04-2022 23:09:01):
Quote
Henk1619 (04-04-2022 20:29:22):
Quote
icened200 (02-04-2022 17:00:49):

En een ICNG België kan tussen Brussel - Rotterdam gekoppeld rijden. Vanaf Rotterdam zijn er genoeg andere HSL IC. En kan 1 ICNG België afgekoppeld worden. En opgesteld worden op het rangeerterrein.


Dus tegen een deel van de Benelux reizigers wil je dan vertellen dat ze in Rtd moeten uitstappen en wachten op de volgende trein simpelweg omdat er genoeg andere treinen rijden? Het ligt meer voor de hand dat je tussen Rtd en Asd er juist een treinstel bij plaatst dan andersom.

Als je materieel wilt besparen dan kun je beter gaan snijden in onnodige verbindingen zoals het deel Rtd-Gvc van Ehv-Gvc of Bd-Rtd van de trein Bd-Asd.


En in welk opzicht is het deel Rtd-Gvc van de 1100 en Bd-Rtd van de 900 precies onnodig? Alleen maar omdat ze flink goed gevuld zijn? Of zitten ze toevallig een potentiële goederentrein in de weg?


Bij de verbinding Ehv-Gvc is het al van oudsher zo dat die in Rtd compleet leeg stroomt en vrijwel leeg verder rijdt. Alleen op een paar momenten in de spits stromen die treinen dan ook weer vol met forensen die net uit kantoor komen en deze als de eerst volgende vertrekkende trein aantreffen. Daar kun je echt wel iets slimmers voor regelen dan HSL materieel aan een HSL onttrekken.

Voor Bd-Asd geldt iets vergelijkbaars, een paar vroege spitstreinen die populair zijn en voor de rest ledig mat danwel gevuld met reizigers die je prima in de overdadige capaciteit van de trein naar Ehv kunt laten plaats nemen. Laat voor die spitssreizigers een paar IC's die nu in Ddr beginnen (en ledig mat uit Rsd komen...) in Bd beginnen. Wordt nog gefinancierd door de gemeente Ddr ook dus tel uit je winst.

Door Ehv-Rtd-Asd te rijden kun je ongeveer alles op de HSL met 9 bakken of meer gaan rijden, juist daar waar er wel een behoefte is aan extra zitplaatsen. En je bespaart er ook nog eens een hoop loccen en personeel mee.


05-04-2022 10:16:06
icened200
icened200
Quote
Henk1619 (05-04-2022 09:21:31):
Quote
Trainplaza (04-04-2022 23:09:01):
Quote
Henk1619 (04-04-2022 20:29:22):
Quote
icened200 (02-04-2022 17:00:49):

En een ICNG België kan tussen Brussel - Rotterdam gekoppeld rijden. Vanaf Rotterdam zijn er genoeg andere HSL IC. En kan 1 ICNG België afgekoppeld worden. En opgesteld worden op het rangeerterrein.


Dus tegen een deel van de Benelux reizigers wil je dan vertellen dat ze in Rtd moeten uitstappen en wachten op de volgende trein simpelweg omdat er genoeg andere treinen rijden? Het ligt meer voor de hand dat je tussen Rtd en Asd er juist een treinstel bij plaatst dan andersom.

Als je materieel wilt besparen dan kun je beter gaan snijden in onnodige verbindingen zoals het deel Rtd-Gvc van Ehv-Gvc of Bd-Rtd van de trein Bd-Asd.


En in welk opzicht is het deel Rtd-Gvc van de 1100 en Bd-Rtd van de 900 precies onnodig? Alleen maar omdat ze flink goed gevuld zijn? Of zitten ze toevallig een potentiële goederentrein in de weg?


Bij de verbinding Ehv-Gvc is het al van oudsher zo dat die in Rtd compleet leeg stroomt en vrijwel leeg verder rijdt. Alleen op een paar momenten in de spits stromen die treinen dan ook weer vol met forensen die net uit kantoor komen en deze als de eerst volgende vertrekkende trein aantreffen. Daar kun je echt wel iets slimmers voor regelen dan HSL materieel aan een HSL onttrekken.

Voor Bd-Asd geldt iets vergelijkbaars, een paar vroege spitstreinen die populair zijn en voor de rest ledig mat danwel gevuld met reizigers die je prima in de overdadige capaciteit van de trein naar Ehv kunt laten plaats nemen. Laat voor die spitssreizigers een paar IC's die nu in Ddr beginnen (en ledig mat uit Rsd komen...) in Bd beginnen. Wordt nog gefinancierd door de gemeente Ddr ook dus tel uit je winst.

Door Ehv-Rtd-Asd te rijden kun je ongeveer alles op de HSL met 9 bakken of meer gaan rijden, juist daar waar er wel een behoefte is aan extra zitplaatsen. En je bespaart er ook nog eens een hoop loccen en personeel mee.


De ICD Amsterdam - Breda en Den Haag - Eindhoven hebben geen hoge bezettingsgraad. Tussen Schiphol - Rotterdam wordt het nu genoeg aangevuld door andere treinen richting Den Haag/Rotterdam. En NS Reisplanner verwijs daar ook vaak naar op tijden dat ICD niet rijdt.

Tussen Rotterdam - Breda reed eerst IC Den Haag - Venlo. Nu rijden er 5 IC tussen Rotterdam - Breda. De betrouwbaarheid van HSL Rotterdam - Breda moet verbeterd worden. De HSL IC hebben hier een lage bezettingsgraad.

Wat het effect zal zijn als de HSL geïntegreerd wordt in het hoofdrailnet en doorgetrokken wordt naar Enschede/Groningen/Vlissingen/Lelystad is afwachten.

Maar het zal waarschijnlijk mogelijk zijn dat meer mensen bij Rotterdam C/Breda gaan overstappen op de ICNG België/NMBS IC Brussel - Rotterdam.


05-04-2022 11:31:36
AlexNL
AlexNL

Mooi dat jullie het hebben over de bezettingsgraad van de IC-treinen tussen Breda en Rotterdam, maar reizen jullie er wel eens mee of praten jullie van achter je beeldscherm?

Wat jullie hier zeggen kan ik namelijk niet rijmen met mijn eigen ervaringen.


05-04-2022 11:42:45
MasterE
MasterE

Het is ook een beetje wat je bedoeld met hoge bezettingsgraad en op welk moment van de dag. De ICD's en 1100 puilen in de brede spits weer gewoon uit net als voor Corona en daar omheen zijn de treinen net zo gevuld als andere treinen buiten de spitsen.




Mcn Asd

05-04-2022 11:51:29
icened200
icened200
Quote
AlexNL (05-04-2022 11:31:36):

Mooi dat jullie het hebben over de bezettingsgraad van de IC-treinen tussen Breda en Rotterdam, maar reizen jullie er wel eens mee of praten jullie van achter je beeldscherm?

Wat jullie hier zeggen kan ik namelijk niet rijmen met mijn eigen ervaringen.


Ben geen dagelijkse reiziger tussen Breda - Rotterdam. Maar heb wel diverse keren gereisd tussen Breda - Rotterdam in de laatste 10 jaar.

In de spitsuren zijn de HSL Intercity behoorlijk vol. Vooral vanaf Rotterdam.

Maar tussen 10.00 - 16.00 op werkdagen is de bezettingsgraad laag. Dat is mijn ervaring. Corrigeer me als je andere ervaringen hebt.

Met de huidige reizigersaantallen van de HSL IC zal een vijfdelige ICNG voldoende zijn in de daluren. En zal een zestiendelige ICNG voldoende zijn in de spitsuren.

Maar weet niet wat het effect als er mogelijk treinreizigers vanuit Noord Nederland, Oost Nederland, Flevoland en Gelderland bij komt. Niet dat iedereen dan ineens naar Breda reist. Maar Breda is wel een station waar je kunt overstappen richting Antwerpen/Brussel. Wat voorheen Roosendaal vooral was.


05-04-2022 12:26:26
robert5591
robert5591
Quote
icened200 (05-04-2022 11:51:29):
Quote
AlexNL (05-04-2022 11:31:36):

Mooi dat jullie het hebben over de bezettingsgraad van de IC-treinen tussen Breda en Rotterdam, maar reizen jullie er wel eens mee of praten jullie van achter je beeldscherm?

Wat jullie hier zeggen kan ik namelijk niet rijmen met mijn eigen ervaringen.


Ben geen dagelijkse reiziger tussen Breda - Rotterdam. Maar heb wel diverse keren gereisd tussen Breda - Rotterdam in de laatste 10 jaar.

In de spitsuren zijn de HSL Intercity behoorlijk vol. Vooral vanaf Rotterdam.

Maar tussen 10.00 - 16.00 op werkdagen is de bezettingsgraad laag. Dat is mijn ervaring. Corrigeer me als je andere ervaringen hebt.

Met de huidige reizigersaantallen van de HSL IC zal een vijfdelige ICNG voldoende zijn in de daluren. En zal een zestiendelige ICNG voldoende zijn in de spitsuren.

Maar weet niet wat het effect als er mogelijk treinreizigers vanuit Noord Nederland, Oost Nederland, Flevoland en Gelderland bij komt. Niet dat iedereen dan ineens naar Breda reist. Maar Breda is wel een station waar je kunt overstappen richting Antwerpen/Brussel. Wat voorheen Roosendaal vooral was.


Behalve uit Gelderland gaan die overstappen tussen Asdz en Rtd en slaan Breda over. Tenzij ze per se met de NMBS willen


05-04-2022 13:24:32
phantom
phantom

En als straks 1 van de HSL treinen niet 1st meer naar Breda gaat alvorens naar Belgie te rijden(maar gelijk doorgaat naar Belgie vanuit Rtd,dan word overstappen eerder gedaan te Rotterdam,dan dat men 1st naar Breda reist.

Laat voor die spitssreizigers een paar IC's die nu in Ddr beginnen (en ledig mat uit Rsd komen...) in Bd beginnen. Wordt nog gefinancierd door de gemeente Ddr ook dus tel uit je winst.
Ik denk dat als men dat doet dat de gemeente Dordrecht niks meer financierd,het hele idee daarachter is juist dat men daar aan is begonnen om te zorgen dat men in Dordrecht nog iets over hield nadat men de benelux ging omleiden via de HSL waardoor er geen enkele internationale verbinding meer overbleef.
En dat terwijl die trein juist goed gebruikt werd door reizigers.


05-04-2022 13:26:25
icened200
icened200
Quote
robert5591 (05-04-2022 12:26:26):

Behalve uit Gelderland gaan die overstappen tussen Asdz en Rtd en slaan Breda over. Tenzij ze per se met de NMBS willen


Vanaf Apeldoorn zullen ze zeker via Rotterdam gaan.

Maar op de lijn Arnhem - Nijmegen - Den Bosch - Tilburg - Breda kiezen de meesten voor de NMBS Intercity.


05-04-2022 19:46:05
DDZ7504
DDZ7504

Iedereen die hier zegt dat delen van treinseries vaak "leeg" zijn en dat betreffende stukken beter opgeheven kunnen worden om materieel/personeel te besparen, lijkt even te vergeten dat die dip tussen 10:00 en 16:00 voor vrijwel elke treinserie in heel het land geldt. Het ideale van treinstellen is dat je de lengte van de treinen daarop aan kan passen. Voor wie het gemist heeft; dat gebeurt al zo'n 100 jaar wink

Dat bepaalde combinaties ICNG een paar meter te lang zijn voor sommige perrons komt NS vast snel genoeg achter (al dan niet doordat men het hier leest), en indien nodig kan er vast en zeker wel een perron hier en daar verlengd worden. Dat gebeurde in Amfs uiteraard ook.

Wat betreft de Hanze-/Flevolijn, als de beschikbare capaciteit echt zo veel achteruit gaat, zal het niet lang duren voordat men op het idee komt om een extra treinserie er tussen te proppen. Materieel genoeg tegen die tijd laugh




DDZ in dienst, ik blij!

05-04-2022 20:02:23 1
michaben
michaben

Belangrijkste punt is dat er bij lange treinseries bijna wel altijd enkele treinen zijn die precies buiten alle drukte om rijden. Neem de 1851/1864 bijvoorbeeld, nog voor de drukte uit Amsterdam weg naar het noorden, en pas terug als de spits weer afgelopen is. Een solo ICNG achtje zal waarschijnlijk nog niet eens zitvol zitten. Kortom, niet elke trein hoeft in de spits met twee stellen te rijden, dus het lijkt me dat er wel genoeg ICNG is voor alle beoogde diensten.

En wat betreft de drukte op OV-SAAL, dat zal vooral de eerste jaren zijn, voor de langere temijn zijn al uitgewerkte plannen met 14 treinen per uur tussen Almere en Weesp (4x IC naar de HSL, 4x sneltrein Hoofddorp en 6x sprinter Amsterdam).


05-04-2022 21:17:30
JothamvW
JothamvW
Quote
icened200 (05-04-2022 13:26:25):
Quote
robert5591 (05-04-2022 12:26:26):

Behalve uit Gelderland gaan die overstappen tussen Asdz en Rtd en slaan Breda over. Tenzij ze per se met de NMBS willen


Vanaf Apeldoorn zullen ze zeker via Rotterdam gaan.

Maar op de lijn Arnhem - Nijmegen - Den Bosch - Tilburg - Breda kiezen de meesten voor de NMBS Intercity.


Ik heb toen die tweedeling bekend werd dus zitten rekenen; het zal voor mij sneller zijn om via Shl te reizen dan via Bd. Dat zal voor Apd en al het andere ten noorden/oosten van Amf dan ook wel het geval zijn.

Zelfs nu is Apd - Atw al sneller via Shl, en vanaf Ah is het momenteel via Ut en Rtd het snelst.