23-01-2022 13:17:43 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Quote Voor de wielstellagers is het juist essentieel, om doorzakken te voorkomen. Al volsta je dan ook wel met een kilometer, dan kan je inderdaad niet van een rit spreken ;) |
23-01-2022 17:13:45 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Met de V250s werden er destijds conditieritten gereden. In het begin een retourtje Watergraafsmeer - Maarssen, maar al vrij snel werd dat beperkt tot een stukje rijden op de Wgm zelf. |
23-01-2022 20:40:02 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Dat is voornamelijk om degradatie van het vet te voorkomen, en daar is een aantal omwentelingen al voldoende voor en hoef je het terrein nieteens af en te zorgen dat een trein niet op het zelfde punt terug gezet word :) Laatst bewerkt door thom op 24-01-2022 13:27 |
23-01-2022 22:49:21 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Huh? |
23-01-2022 23:00:45 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Hij zal waarschijnlijk "zelfde punt" bedoelen, d.w.z. de wielen staan na afloop niet met dezelfde kant op de spoorstaaf. |
24-01-2022 13:28:11 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Correct, geen idee wat daar mis ging ;) |
24-01-2022 14:31:57 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Huidige excuus: stomme autocorrectie |
28-01-2022 21:01:04 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Lees op Facebook dat nachts er weer testritten op de HSL zijn. Wanneer zullen er overdag tussen de reguliere treinverkeer op de HSL testritten zijn met ICNG? Op bepaalde spoortrajecten rijden de ICNG al regelmatig overdag testritten. Laatst bewerkt door icened200 op 28-01-2022 21:01 |
28-01-2022 21:23:51 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Waarom zou je dat overdag moeten doen, als er s'nachts alle tijd en ruimte voor is? |
28-01-2022 21:26:30 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Wellicht dat dat vaker gedaan gaat worden als het NS personeel opleidingen krijgt? Ik neem aan dat niet alle opleidingen 's nachts zullen zijn. DDZ in dienst, ik blij! |
28-01-2022 22:03:03 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Dat is waar. Maar vraag me af of het al mogelijk is om overdag testritten op de HSL uit te voeren. Het lijkt erop dat de testritten overdag alleen op de klassieke spoortrajecten gebeuren. Tenzij ETCS testritten zijn op Hanzelijn. Die gebeuren blijkbaar ook s' nachts? Ga dan op informatie via (Social) media. |
28-01-2022 23:17:58 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Mogelijk is het wel of ze het willen en noodzakelijk is moet je je afvragen, in dit geval vooralsnog niet en zullen alleen de toekomstige opleidingsritten en het proefbedrijf overdag gaan gebeuren ;) |
31-01-2022 16:05:17 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Heb dit even opgezocht: |
31-01-2022 16:58:57 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote 's Nachts zit je niemand in de weg op de HSL en kun je er doen en laten wat je wil. Zo wordt er ook geregeld een stranding in de spanningssluis gesimuleerd. Zoiets wil je overdag natuurlijk niet. Maar ook de gewone ritten kun je beter 's nachts uitvoeren omdat je dan ook gewoon met 200km/h kunt doorrijden zonder dat je de kans hebt een langzamere ICD voor je te treffen. |
31-01-2022 18:24:56 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Ben benieuwd hoe dat (grotendeels) automatisch omschakelen van ICNG in spanningssluizen & fasescheiding gaat werken. Het beperkt in ieder geval een aantal handmatige handelingen van de treinmachinist in spanningssluizen. Verschil in snelheid tussen ICNG vs Traxx + ICR is tussen Nieuw Vennep - Rotterdam Noord en Barendrecht (ter hoogte van Kijfhoek) - Zevenbergse Hoek niet heel groot. Dat zullen ze straks met testritten overdag best kunnen inpassen met 200 km p/u. Mits de marge minimaal 5 minuten is tussen Schiphol - Rotterdam. En tussen Barendrecht - Zevenbergse Hoek een marge van minimaal 4 minuten. |
31-01-2022 19:16:48 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Quote Er is zo af en toe wel een hik in de dienstregeling waar iets dergelijks kan passen. Bijvoorbeeld, vanuit Rotterdam in het dal tussen 1500 en 1600 uur de HSL naar Amsterdam op: |
31-01-2022 19:29:54 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Exact. Treinopvolging in gewoon automatisch blokstelsel kan met gelijke snelheden elke 3 minuten. Maar we lopen vast bij de stations met weinig (te) sporen. |
31-01-2022 20:01:06 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote En vervolgens gaat er wat mis, strand je met de proefrit en vervolgens ligt de hele dienstregeling onderuit... Waarom dat risico nemen als je daar s'nachts nooit last van zult hebben. |
31-01-2022 21:18:42 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Interessante puzzel in die uur. Moet de geteste ICNG ten eerste plek hebben op Rotterdam Centraal om te wachten tussen alle reguliere treinverkeer. Of eventueel voor Rotterdam Centraal. Bijvoorbeeld dat het kan wachten op een extra spoor tegenover Feyenoord stadion tot dat via station Rotterdam Centraal direct kan doorrijden naar de HSL. Vervolgens moet er voldoende ruimte zijn op de HSL. Tussen IC Direct 1041 en Brussel 9243 is het niet in te passen. En op 4 - 5 minuten achter 9243 moet er niet een andere Thalys om 16:05 rijden. Die zit dan dicht op de ICNG. Vanaf opstelterrein Hoofddorp voegt de HSL treinen zich bij de overige treinen vanaf Leiden. Er is wel een passeerspoorlijn vanaf de fly-over bij opstelterrein Hoofddorp richting Schiphol waar de ICNG kan doorrijden. Of moet wachten op de overige reguliere treinverkeer naar Schiphol. Waarna het dan kan doorrijden richting Amsterdam Centraal. Eurostar rijdt Schiphol ook voorbij. Maar daar is dan een rijpad voor gemaakt. |
31-01-2022 21:24:01 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Daarom is station Schiphol zo'n knelpunt. Verdeeld over 6 sporen moet het alle treinverkeer van/naar Amsterdam Zuid/Amsterdam Centraal/Hoofddorp (-HSL/Leiden) afwerken. Als alles volgens het spoorboekje gaat is het prima. Maar Schiphol kan beter ontlast worden door ETCS, vernieuwde station Amsterdam Zuid en doortrekken van Noord - Zuidmetrolijn. Maar dat duurt nog wel even. |
31-01-2022 21:27:28 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote IL&T geeft toestemming als de ICNG overdag op de HSL getest mag worden. En op klassiek spoor gebeurt dat inmiddels. Natuurlijk is het prima dat je eerst vooral s 'nachts gebeurt. Maar ze zullen toch ook een keer moeten testen onder "minder ideale" omstandigheden. De werkelijkheid zal toch ook nagedaan moeten worden. |
31-01-2022 21:39:25 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Maar wat wil je dan precies testen dat 's nachts niet getest zou kunnen worden? |
31-01-2022 21:49:53 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Testritten tussen reguliere treinverkeer door. Moet het wel passen. In ideale omstandigheden testen is nu natuurlijk prima. Maar wat als ICNG echt rijdt in de dienstregeling en alsnog strandt in de spanningssluizen met treinreizigers? Uiteraard moet eerst s nachts veel getest worden totdat de kinderziektes er niet meer zijn. En daarna moet een aantal keren de werkelijke situatie tussen reguliere treinverkeer getest worden. De praktijk heeft geleerd dat er toch nog wel een aantal keren niet goed gaat. Vandaar dat in het linkje staat aangegeven dat er eerst met lege ICNG overdag getest wordt. En later met treinreizigers. |
31-01-2022 23:22:28 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Je mist vrees ik de essentie van wat ik om 19.29 opmerkte, namelijk dat in het huidige automatisch blokstelsel ook een treinopvolging van 3 minuten mogelijk is, maar dat de stations de knelpunten vormen. voor Schiphol, met iets langere halteringstijden en maar 6 sporen, is nu op elk van de toeleidende 2 sporen een treinopvolging van ongeveer 5 á 6 minuten per spoor mogelijk. Dat gaat met ETCS niet verbeteren. Die illusie koesteren velen nog steeds. Meer perronsporen is de enige oplossing om tot een hogere frequentie te komen. |
01-02-2022 11:35:52 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Dat ILeT toestemming verleend voor proefritten, heeft tolch werkelijk waar geen ene fluit te maken met de kans dat er wat misgaat, je strand met je ICNG en daarna een paar duizend reizigers de vertraging in lopen? Quote Het functioneren van een trein in een spannignssluit, maakt voor het vaststellen of het voertuig technisch voldoet om toegelaten te worden niets uit of daar wel of geen reizigers in aanwezig zijn. De trein functioneerd daar echt niet anders van hoor... :p Laatst bewerkt door thom op 01-02-2022 11:42 |
02-02-2022 21:06:37 | ||
---|---|---|
Basher
![]() |
It is reported on Facebook that 3208 has rolled into Amersfoort this evening [02/02/22]. |
03-02-2022 14:31:57 | ||
---|---|---|
mvanuden
![]() |
Quote Check, 3207 en 3208 stonden zojuist (03/02, 14.00 uur) gebroederlijk naast elkaar voor de Wagenwerkplaats, op de meest noordelijke sporen (dicht bij het hek). Laatst bewerkt door mvanuden op 03-02-2022 14:36 |
14-03-2022 23:50:14 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ik heb gelezen (ik geloof in het ICNG boek van Railmagazine) dat de LED-verlichting in de rijtuigen aanpasbaar zijn, net als de bekende Hue-verlichting van Philips. Zo werd al er gegrapt door NS dat ze bijvoorbeeld op Koningsdag de kleuren op oranje kunnen zetten. Laatst bewerkt door aarclay op 14-03-2022 23:50 |
15-03-2022 05:51:04 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Als je graag oranje binnenverlichting wil dan kan je nu al terecht bij de DB, ik kwam vorige op Zürich HB een ICE-4 tegen die dat had :) |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
15-03-2022 06:46:22 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
De machinist/conducteur kan de kleur niet aanpassen. |
15-03-2022 10:55:45 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Quote Niet in detail inderdaad. De machinist heeft wel een optie waarmee het kleuronderscheid tussen de verschillende coupés verdwijnt en alles dezelfde kleur krijgt als de ontmoetingszones. |
15-03-2022 10:59:09 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Ja, dat is de huidige softwareversie. Die maakt alle verlichting volledig rood, dat is ook niet helemaal de bedoeling :-) Als het goed is wordt dat nog aangepast voordat de treinen in dienst komen, maar goed, wie weet :-) Laatst bewerkt door mtlx op 15-03-2022 12:59 |
15-03-2022 11:02:05 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Laten we daar dan oranje van maken ;-) |
15-03-2022 12:53:45 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Ontmoetingszones... Wat een vreselijke marketing-prietpraat is dat nu weer. Laat me raden: een hippe naam voor een stuk trein waar geen fatsoenlijke zitplaatsen gemaakt (kunnen) worden? |
15-03-2022 13:02:15 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Het is niet nieuw en bestaat al in de huidige gemoderniseerde dubbeldekkers, maar dat zijn de plekken in de trein waar de vierzitters staan. De andere zones zijn de werkzone met de stoelen in coachopstelling achter elkaar waar je eveneens gewoon mag praten en de stiltezone, eveneens met de stoelen in coachopstelling. |
15-03-2022 13:02:31 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
"Meet & Greet" is de NS-marketingsterm die ik hier vrijelijk had vertaald, maar je kan het ook gewoon de praatcoupé noemen. Het is niet iets nieuws, want ook bij DDZ zijn er 3 zones: stiltecoupé, werkcoupé, en praatcoupé. De niet-normale stoelen (de "stits" en klapstoelen) kent ICNG ook, maar dat is bij de balkons (wat je best als een 4e zone zou kunnen identificeren.) Laatst bewerkt door treinfan op 15-03-2022 13:06 |
15-03-2022 14:51:30 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Stits ? |
15-03-2022 14:54:09 | ||
---|---|---|
hellfire
![]() |
Kussens om tegenaan te hangen als je staat. Een soort halve barkruk. |
15-03-2022 16:28:06 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
De staan/zit plaatsen, bij de Flirt zijn deze 'stits' roze van kleur, is dus ook niets nieuws. :)
De kleur van de verlichting kan inderdaad alle kleuren van de regenboog uitstralen, maar in een normale situatie heeft elke 'coupe' zijn eigen kleur en de machinist of conducteur kan enkel de felheid ervan aanpassen, of alle verlichting wit maken. Als je bijvoorbeeld alles op oranje wil, zal er al een laptop aan te pas moeten komen. |
15-03-2022 16:42:00 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Ik zie een toepassing voor wanneer deze treinen als supporterstrein worden ingezet! |
15-03-2022 17:12:08 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
The only difference between men and boys is the price and the size of their toys... ik vind het ronduit triest dat in dit soort onzin letterlijk energie wordt gestoken, zorg er nou eerst maar eens voor dat die trein rijdt!
|
15-03-2022 17:23:45 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Want, je denkt dat iets als een factor speelt in de vertraging? |
15-03-2022 17:23:58 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ach ja, er worden al 100 jaar schilderijtjes en foto's in treinen opgehangen en later is ook op andere manieren kunst toegepast of kreeg bekleding een patroontje. Deze keer zitten er wat kekke lampjes in. Zou me er niet te druk over maken. |
15-03-2022 17:35:57 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Ik denk inderdaad dat men bij de afweging 'leuke kleurtjes of een werkende trein' voor de leuke kleurtjes heeft gekozen. |
15-03-2022 17:47:26 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Zonder die leuke kleurtjes had de trein precies hetzelfde gewerkt. DDZ in dienst, ik blij! |
15-03-2022 17:47:54 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
In z'n algemeenheid valt gewoon op dat er steeds meer mensen in de maatschappij zich (mogen) bezighouden met allerlei van dit soort franje ipv wat er daadwerkelijk toe doet. Het is gemakkelijker een schoonheidsspecialist te vinden dan een verpleegkundige. En het is waarschijnlijk ook gemakkelijker om iemand te vinden die dit soort lampjes bedenkt dan iemand die daadwerkelijk in staat is om aan een trein te sleutelen. Dat is mijn punt |
15-03-2022 17:50:59 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Je moet ook bedenken dat deze zones een manier zijn om de trein interessant te maken als mobiliteitsmiddel, ongeacht de technische kant van het materieel. Mensen die bijvoorbeeld juist willen werken/studeren in de trein, zullen eerder de trein nemen als er ruimtes specifiek daarvoor ingericht zijn, in plaats van als alles eruit ziet zoals de binnenkant van de SLT. DDZ in dienst, ik blij! |
15-03-2022 18:01:18 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Of paars tijdens een rit naar Amsterdam Pride |
15-03-2022 18:09:55 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Paars? |
15-03-2022 18:41:32 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Quote Och, als we niet oppassen kan het zelfs nog wel langer duren. In diverse Chinese steden is men weer in lockdown. Bijvoorbeeld in Changchun , waar Toyota en Volkswagen hun fabrieken heeft staan, is de productie stil komen te liggen. Kan ook zomaar weer in Europa gebeuren, wat resulteert in stil leggen van de productie van de ICNG. Of bij toeleveranciers van dit project. Die trein rijdt al, nu alleen nog even toegelaten zien te worden voor proefbedrijf zonder en in een later stadium met reizigers. Tot die tijd.... relax man! |
15-03-2022 19:39:55 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Nu vandaag bekend is gemaakt dat ook de laatste Corona maatregelen worden afgeschaft, wordt het hoog tijd dat de in november geannuleerde publiekspresentatie gaat plaatsvinden. Kunnen we de kleuren verlichting zelf bekijken... De website www.presentatieicng.nl vermeld helaas nog geen nieuws. |
15-03-2022 19:46:14 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Nog even geduld. Er wordt gekeken naar een vervangende datum. Nieuws volgt :-) Het zal overigens niet binnen een paar weken zijn, om de verwachtingen alvast te temperen, maar wel vóór de introductie in het reizigersvervoer. Laatst bewerkt door mtlx op 15-03-2022 19:46 |
15-03-2022 20:06:56 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Quote Tja, als we de trein interessant willen maken, of als een beleving dan zou dit een mooie optie zijn |
15-03-2022 20:10:44 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote In Europa liggen al een aantal auto fabrieken plat omdat de fabricage van onderdelen in Oekraine plat is komen te liggen, het hoeft nieteens corona te zijn dus helaas. |
15-03-2022 20:48:23 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Het zal ten opzichte van de zeer gedateerde NS Intercityrijtuigen een enorme verbetering zijn. Die NS Intercityrijtuigen hebben echt geen sfeer. Maar smaken zullen altijd verschillen. |
15-03-2022 20:54:38 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Uit de Oekraïne komen overigens geen ICNG-onderdelen. Misschien losse onderdelen voor de aangeleverde componenten? Zie de afbeeding: ibb.co We zullen het zien, de wereld is nu even een behoorlijke rollercoaster |
15-03-2022 21:39:06 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik heb ook niet beweert dat er onderdelen voor ICNG uit de Oekraïne komen, voordat dat hier straks weer als waarheid opgepikt word.
Quote ICR zou ik nou niet bepaald 'zeer gedateerd' willen noemen met de uitstraling die het interieur nu heeft, daarbij is dat door de jaren heen ook vaak genoeg aangepast en zeker geen 40 jaar oud. Laatst bewerkt door thom op 15-03-2022 21:42 |
16-03-2022 00:05:08 4 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Wat een zure reacties weer. Alsof een LED-stripje dat alle kleuren van de regenboog kan weergeven, i.p.v. alleen maar operatiekamerwit, ervoor zorgt dat de trein zelf vertraagd is. Dat zijn heel andere vakgebieden. Klantbeleving is niet alleen maar 'op tijd rijden' en 'een zitplaats bieden' maar juist ook een aantrekkelijke omgeving bieden. Daarin kunnen smaken verschillen, maar design is iets waar NS al decennia mee bezig is en waarmee ze hoge ogen gooien. Ik vind het leuk dat NS zo veel aandacht besteedt aan het interieur, en niet bang is om behoorlijk aanwezige kunst toe te passen. Van het 'degelijke' interieur van een trein van Deutsche Bahn val ik zowat in slaap, ik vind dat veel te saai en braafjes.
Over smaak valt niet te twisten, zo blijkt maar weer. |
23-03-2022 12:18:56 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
International Rail Journal meldt dat de toelatingsritten voor België zijn afgerond, en dat het dossier is verstuurd aan de ERA ter beoordeling. IRJ meldt ook dat er twee Duitsland-geschikte stellen zijn besteld:
|
23-03-2022 13:06:25 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Quote Aangezien IRJ het inmiddels publiekelijk meldt, quote ik maar even mijn bericht van een tijdje terug. Er worden dus twee stellen van de oorspronkelijke ICNG-B bestelling gebruikt als prototypes voor ICNG-D. Zoals IRJ ook al aangeeft zit het project nog in de ontwerpfase, dus het duurt nog wel een paar jaar voor de prototypes te zien zullen zijn. Laatst bewerkt door mtlx op 23-03-2022 13:09 |
23-03-2022 14:01:25 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Quote Er staat een . teveel in de tekst. |
23-03-2022 14:13:26 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Iemand enig idee, voor welke treindienst deze dan gebruikt zullen gaan worden in de toekomst ? |
23-03-2022 14:26:29 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Amsterdam - Düsseldorf? |
23-03-2022 14:31:24 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Vindt er nog veel onduidelijk. Baseer me op berichten. Las dat ook na ingebruikname van derde spoor tussen Emmerich - Oberhausen (2026) het aantal passagierstreinen tussen Amsterdam - Keulen/Frankfurt niet zou toenemen. En gaan de internationale treinen vanaf Amsterdam Zuid/Amsterdam Centraal beginnen vanaf 2026? |
23-03-2022 16:11:29 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
NS hoeft niet eens zelf al plannen voor een Duitsland geschikte ICNG te hebben, maar mocht er de komende jaren een aanbesteding komen ( IC naar Aachen b.v. ) dan heeft men al een toegelaten en beproefd type in huis wat ook snel te leveren is uit de opties. Dat lijkt me een sterk argument als men op zo'n aanbesteding inschrijft. |
23-03-2022 16:35:25 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Klinkt alsof NS zich dan kan indekken. Altijd handig als je een flexibele trein hebt die ook naar Duitsland kan rijden. In geval van pech konden NS eerder tot Emmerich rijden. Maar dat is een tijdje niet meer mogelijk... |
23-03-2022 16:39:55 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
De nationale ICNG is in Nederland nog niet toegelaten door IL&T en ERA. Maar ICNG België is wel toegelaten door ERA tussen Amsterdam - Brussel? Lees niets over DVIS. |
23-03-2022 16:58:42 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
De tests die gedaan moesten worden zijn afgerond en de resultaten daarvan verzameld in een toelatingsdossier. Dat dossier is nu ingediend en gaat beoordeeld worden. Daar gaat nog wel een behoorlijke tijd overheen. Pas als dat goedgekeurd is, dan is de trein toegelaten. Voor Nederland is de beoordeling van dat dossier al enige tijd aan de gang. De toelatingstests zijn dus al een tijdje afgerond. Daar heeft NS vorig jaar zelfs een nieuwsbericht over naar buiten gedaan. |
24-03-2022 14:30:07 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Wellicht inzetbaar in de toekomst bij uitval van een "NS " vectron met trein ? Rest dus de vraag,gaat men dat dan corrigeren zodat icng er WEL heen mag rijden,of wat wil men anders met een treinstel dat in D kan rijden maar het niet mag ?? En hoelang zou zoiets duren om te regelen ? Laatst bewerkt door phantom op 24-03-2022 14:30 |
24-03-2022 14:41:14 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Niemand schrijft dat een ICNG straks niet naar Emmerich zou mogen rijden?
Icened schrijft dat NS nu niet naar Emmerich zou 'konden' rijden, maar de ICM'en met weerstand gestuurde tractie installatie zouden daar nog steeds gewoon mogen komen volgens mij. |
24-03-2022 14:54:23 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ze kunnen er misschien wel komen, maar ze komen er nooit meer op eigen kracht weg. Zevenaar - Zevenaar-grens is tegenwoordig geëlektrificeerd met 25 kV wisselstroom, verderop naar Emmerich staat er 15 kV op de draad. De ATB is eveneens verwijderd en vervangen door ETCS. |
24-03-2022 14:55:19 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Nee, ICM (ongeacht of het weerstandgeschakelde ICM1 is of met choppers ICM2/3/4) kunnen niet meer zonder schade aan de electrische installatie in Em komen. Net voorbij Zv staat tegenwoordig 25 kV 50Hz op de bovenleiding als spanning. |
24-03-2022 14:58:35 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
En reed eens een volgens plan omgeleide Alpen Express van EETC met een V100 met ECTS van Arnhem naar Emmerich om daar opgewacht te worden door een vml ÖBB-loc van Centralbahn. |
24-03-2022 14:59:55 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat kan prima, enige is dat je dan geen energievoorziening op de rijtuigen hebt van Arnhem tot Emmerich, en dat is niet heel erg handig. Quote Euh, ja, Emmerich, ik maak een verwarring met Bentheim, excuus :p Laatst bewerkt door thom op 24-03-2022 15:01 |
24-03-2022 18:06:31 | ||
---|---|---|
Basher
![]() |
Deutschland Takt - The German Masterplan for Railways. Here is the main website https://www.deutschlandtakt.de/ The Plan for NRW is here There is a little brown line running from Eindhoven to Düsseldorf. So this could be either Den Haag to Düsseldorf or Amsterdam to Düsseldorf via Eindhoven The proposed service from Belgium using the HLE 17s is shown from Liege/Brussel FR BE1 so it is reasonable to assume that FR NL1 from Eindhoven is a service of a similar quality. Laatst bewerkt door moderator op 27-03-2022 13:36 |
24-03-2022 18:58:14 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote Versnelling Amsterdam-Berlijn lijkt mij het meest logische, Talgo's zijn nog verder vertraagt en er niet eerder dan 2027 en een ICNG met optie voor 15kv spanning is waarschijnlijk best snel leverbaar (binnen 2jaar incl toelating). |
24-03-2022 19:14:23 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Quote The line you mean is de RE13 which will run futher then Venlo and will end/begin in Eindhoven. This is not related to ICNG. Laatst bewerkt door bart84 op 27-03-2022 13:37 |
24-03-2022 22:53:00 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Schijnt ook snelheidsbeperkingen te zijn met DB Talgo op bepaalde Nederlandse spoortrajecten i.v.m. hoge aslast. De ICNG heeft een aslast van 17 ton. |
24-03-2022 23:05:54 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat is niet naar het schijnt, maar gewoon een feit als het stel een aslast heeft die in de catagorie D4 valt. Dan word de max snelheid 100 km/u, en kan er eventueel gekeken worden waar daar een uitzondering op gemaakt kan worden, zoals bij oa bij de Vectrons gebeurd. |
25-03-2022 10:18:12 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Nuance: het is geen feit maar een regel die ProRail onlangs zelf heeft aangescherpt in de netverklaring. In de tijd dat de Talgo treinen werden besteld, was dat hooguit een (belangrijk) aandachtspunt. Laatst bewerkt door yappa op 25-03-2022 10:18 |
25-03-2022 11:20:03 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Voor een 189 nu ook niet ;) |
25-03-2022 13:21:25 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Dat is ook lekker dan,men koopt treinstellen gebaseerd op de huidige regels,en vervolgens gaat een 3e partij die regels aanpassen Nu word er dus iets gekocht wat straks niet vol benut kan worden omdat iemand het nodig vond om wat cijfers en regels te veranderen. Maar ik laat me het nut en de (spoed) noodzaak graag uitleggen door iemand die hier wel van weet. |
25-03-2022 14:46:45 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het is toch iets anders wanneer er af en toe een Vectron ergens rijdt, dan wanneer er elk uur van weerskanten een Vectron (of iets anders) de ligging van je sporen op de proef stelt. En hoe we in ons deels zompige landje de infra teisteren weten we inmiddels. Met structureel (zwaar) treinverkeer veranderen onderhoudsschema's en verbeteringsprogramma's en dat maakt ze duurder en je moet een baanvak vaker buiten dienst nemen voor onderhoud en dat verandert de beschikbaarheid. Dat is overigens niks nieuws, maar ooit kon je dagelijks met een ploegje van een man of tien het spoor in om met de hand een zwak stuk te onderstoppen. En dat dat niet meer kan, is al wel eventjes normaal. |
25-03-2022 15:09:09 1 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
In aanvulling op het bericht van Sjoerd: iets soortgelijks zie je bij het wegennet. Met het zeer hoge niveau dat RWS nastreeft wordt er ongeveer iedere 7 jaar een nieuwe toplaag aangebracht. Slecht één (heel) zwaar transport kan in één klap vele jaren van deze levensduur afhalen. |
25-03-2022 18:56:57 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Vandaar zeker die weegpunten? |
25-03-2022 20:37:22 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Er staat 'aangescherpt', de beladingsklasses zijn gewoon Europees en al jaren vastgelegd. |
25-03-2022 23:48:56 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Huh wat? |
26-03-2022 10:30:10 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Ja dat, de verwachting is dat nu de eerste geleverd wordt eind 2024. Dan moeten alle testen en toelatingsritten nog gedaan worden ;) Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 26-03-2022 10:30 |
26-03-2022 11:38:52 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Maar PR mag dus een europees ding op eigen houtje aanscherpen om er iets "eigens" van te maken ? Ik mag aan nemen dat als dingen europees zijn bekeken en vastgelegd,dat die zaken ook goed zijn voor spoor in NL dmv onderzoek e.d.,dus waarom moet PR daar dan weer zonodig zelf aan gaan "schaven" ? En in hoeverre zou het spoor waar een talgo,vectron of ignc over moet rijden nu en in de toekomst,het stempel structureel zwaar treinverkeer mogen dragen ? Als je dan gaat kijken naar plannen om o.a. meer goederen verkeer via andere grens overgangen naar Duitsland te krijgen,en dat de frequentie van internationale reizigers treinen (die dan te zwaar zouden zijn) ook word opgevoerd,is het dan niet slimmer om die spoorlijnen te upgraden zodat die aslast word opgekrikt ? Dan kan een vectron/talgo/icng tenminste ten volle benut worden op het NL spoor,evenals meer cargo.
|
26-03-2022 11:43:48 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
De klassen zijn Europees vastgelegd, d.w.z. welk materieel in D4 valt. Welke beperking er dan precies geldt voor D4, moet ProRail bepalen aan de hand van de staat van het spoor. En als die voor sommige D4-voertuigen te slecht is, dan is die dat dus voor alle D4-voertuigen. In dit geval is het simpelweg afwachten wat er uit het Programma Baanstabiliteit komt. ProRail had eerder aangegeven (zie bijv. hier, pagina 3) dat de grondonderzoeken in het "eerste kwartaal" afgerond zouden zijn. |
26-03-2022 11:54:05 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
De staat van het spoor is over het algemeen heel goed. Anders loopt zelfs een lichte trein risico. Het gaat bij dit onderzoek om de conditie van het baanlichaam. Er is jarenlang voortgemodderd met ondergrond die al meer dan anderhalve eeuw oud is. Daar zit het probleem. En dat kan je alleen oplossen door deze geheel te vernieuwen en te stabiliseren. Als je kijkt naar moderne spooraanleg zie je ook dat daar eerst een stabiel fundament wordt gestort met een goed dragende laag op een mat die geen water doorlaat. Die wordt gewalst en vastgetrild. Aleen grint of steenslag en zand pompen door de asdruk water op uit de drassige onderlaag, waardoor de ballast hard wordt en zogenaamde klappers veroorzaakt: harde, niet veerkrachtige stukken. Dat is funest voor een stabiele ligging en een rustige loop. Die mat wordt zo gelegd, dat regenwaterafvoer niet wordt belemmerd. Soms is er sprake van drainage. Pas dan komt het baanlichaam erop dat we bovengronds zien met steenslag en betonliggers. Dat is heel in het kort een modern baanlichaam op een slechte ondergrond. Haalbaar, maar het is een complete verbouwing, nu hier en daar nodig tussen Utrecht en Den Bosch. |
26-03-2022 12:11:32 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Quote Aangescherpt inderdaad. Voorheen stond in de netverklaring (vrij vertaald) 'treinen onder de 20 ton mogen vrijuit rijden, boven de 20 ton aslast kan de vervoerder afspraken maken met ProRail om dat toe te staan'. Dat betekende in de praktijk: rijden mag, en we monitoren of de boel niet verzakt'. Sinds dit jaar (meen ik) is die hele 'het mag, mits' uit de netverklaring verdwenen en ben je als vervoerder met diezelfde trein op baanvaksnelheid niet meer welkom. En als je dat toch wilt, dan kan ProRail dat altjjd weigeren, de vervoerder moet smeken of het alsjeblieft toch mag. Nogmaals: wat voorheen gewoon in principe mogelijk was.
En om het een klein beetje acceptabel te houden, hebben de treinen die in 2019 al wel hard reden met een hogere aslast (VIRM, 1700, TRAXX) daar wel toestemming voor gehouden. Laatst bewerkt door yappa op 26-03-2022 12:12, reden: typo |
29-03-2022 12:41:07 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Roemenië koopt ze ook. |
29-03-2022 13:39:38 2 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Voor de liefhebbers de meest recente tijden van de ICNG proefritten: NSR 91321 Wgm 12.49 - Asd 12.57/13.04 - Wm 13.20/21 - Utg 13.29/35 - Amr 13.50/52 - Amrn 13.56/59 - Sgn 14.11/23 - Ana 14.30/49 - Hdrz 14.55 en NSR 91340 Ut 11.30 - Amf 11.47/52 - Pt 12.08 - Hde 12.26/35 - Zl 12.46 Treinnummers, routes en tijden wijken af per dag maar dat valt binnen de marges van de normale praktijk afwijkingen van het plan. |
29-03-2022 17:01:23 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Was al een tijd bekend. Alstom heeft orders gekregen voor Coradia Stream in Nederland, Italië, Luxemburg, Denemarken, Duitsland. Tevens rijdt het in meerdere landen zoals Luxemburg - Frankrijk/Belgie (CFL) en Nederland - België/Duitsland. Grootste orders zijn van DSB en NS. |
30-03-2022 10:43:40 | ||
---|---|---|
mvanuden
![]() |
Quote In Italië tel ik 242 bestelde exemplaren voor Trenitalia (series ETR.103/104 en een nog onbekende nieuwere versie) en nog 61 voor Trenord (ETR.103/104/204). Ik denk dat Italië wint :-) |
30-03-2022 17:47:05 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Inderdaad. In Italië zijn voorlopig de meeste Coradia Stream. Tenzij NS straks een extra order gaat plaatsen om een deel van de ICM-M te vervangen. DSB had een optie tot (maximaal) 150 treinstellen. Maar dat is net als bij NS afwachten. Laatst bewerkt door icened200 op 30-03-2022 17:48 |
01-04-2022 12:29:15 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
In Railhobby nieuwste editie staat aangegeven dat ICNG een deel van de ICM-M zal overnemen. Waarna de vervangen ICM-M naar de sloop gaat. Voor de rest geen gegevens. Heeft NS al een raamwerk met Alstom waardoor vanaf 2025 een derde/vierde order komt? |
01-04-2022 12:31:15 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
NS heeft optie om meer ICNG te bestellen. |
01-04-2022 12:32:56 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Direct of indirect? Want dat ICNG indirect ICM gaat vervangen is een logisch gevolg van de doorkoppelling van de treindiensten bij Schiphol. |