12-09-2021 09:08:51
AlbertP
AlbertP
Quote
geert (10-09-2021 23:15:16):

De DC strroomafnemer is afhankelijk van waar je wil rijden in Frankrijk. Onder de midi bovenleiding heb je een groter sleepstuk nodig. Verder gebruikt men in Frankrijk zachtere koolstrips, die mogen in Nederland niet gebruikt worden i.v.m. slijtage, in België wel.


Om naar Gare du Nord te komen, evt. met stops in Noord-Frankrijk, is DC niet relevant, alleen AC. Wel is er uiteraard TVM en KVB nodig, maar ik neem aan dat die tegenwoordig als STM geleverd kunnen worden.


12-09-2021 10:59:24
phantom
phantom
Quote
thom (11-09-2021 01:54:37):
Quote
hellfire (10-09-2021 15:26:56):

Zie het bericht van mtlx een stukje terug: de bestelling van 20 stellen verminderd tot 18, maar met de twee overgebleven stellen gaat "iets anders" gebeuren. Het lijkt erop dat het "iets anders" van die twee stellen dus doorrijden naar Parijs wordt, getuige de vage omschrijving bij BNR. Met twee daarvoor geschikte stellen zal dat vast niet ieder uur zijn.

Ik vraag me overigens af of "vaker stoppen" een voldoende verkoopargument is om zo'n trein nog gevuld te krijgen. Met Thalys, TGV, IZI en Eurostar lijkt me de zuidkant van Brussel al behoorlijk goed voorzien van verbindingen met Frankrijk.


Als je de bestelling van 20 terug brengt naar 18, dan kun je toch niets doen met die 2 overgebleven stellen? Die zijn dan toch niet besteld, dus die worden dan ook niet gebouwd lijkt mij :p

Als we dan gaan komma neuken,dan zal de beste keus qua tektst moeten zijn: De originele bestelling van 20 NL stellen is verminderd naar 18 NL stellen en 2 stellen voor andere inzet,multicourante stellen dus.
Zo beter dan ?



Laatst bewerkt door phantom op 12-09-2021 11:00

12-09-2021 11:31:16
icened200
icened200

Wat anders dan 18 - 20 stellen ICNG. Heeft NS een raamwerk met Alstom afgesloten voor levering van meer ICNG?

Dit om ICM-M gefaseerd te vervangen in combinatie met DD - ICNG.



Laatst bewerkt door icened200 op 12-09-2021 11:32

12-09-2021 12:04:36
BVisser
BVisser

Alle ICNG die zijn dan wel worden besteld vallen binnen een raamovereenkomst (ROK) die NS met Alstom heeft.



12-09-2021 12:13:00
thom
thom
Quote
phantom (12-09-2021 10:59:24):
Quote
thom (11-09-2021 01:54:37):
Quote
hellfire (10-09-2021 15:26:56):

Zie het bericht van mtlx een stukje terug: de bestelling van 20 stellen verminderd tot 18, maar met de twee overgebleven stellen gaat "iets anders" gebeuren. Het lijkt erop dat het "iets anders" van die twee stellen dus doorrijden naar Parijs wordt, getuige de vage omschrijving bij BNR. Met twee daarvoor geschikte stellen zal dat vast niet ieder uur zijn.

Ik vraag me overigens af of "vaker stoppen" een voldoende verkoopargument is om zo'n trein nog gevuld te krijgen. Met Thalys, TGV, IZI en Eurostar lijkt me de zuidkant van Brussel al behoorlijk goed voorzien van verbindingen met Frankrijk.


Als je de bestelling van 20 terug brengt naar 18, dan kun je toch niets doen met die 2 overgebleven stellen? Die zijn dan toch niet besteld, dus die worden dan ook niet gebouwd lijkt mij :p


Als we dan gaan komma neuken,dan zal de beste keus qua tektst moeten zijn: De originele bestelling van 20 NL stellen is verminderd naar 18 NL stellen en 2 stellen voor andere inzet,multicourante stellen dus.
Zo beter dan ?


Heeft niks te maken met komma neuken, maar gewoon begrijpend lezen..

En zoals jij de zin nu anders zegt te schrijven, maak je er een heel ander verhaal van.


12-09-2021 13:09:38
geert
geert
Quote
AlbertP (12-09-2021 09:08:51):
Quote
geert (10-09-2021 23:15:16):

De DC strroomafnemer is afhankelijk van waar je wil rijden in Frankrijk. Onder de midi bovenleiding heb je een groter sleepstuk nodig. Verder gebruikt men in Frankrijk zachtere koolstrips, die mogen in Nederland niet gebruikt worden i.v.m. slijtage, in België wel.


Om naar Gare du Nord te komen, evt. met stops in Noord-Frankrijk, is DC niet relevant, alleen AC. Wel is er uiteraard TVM en KVB nodig, maar ik neem aan dat die tegenwoordig als STM geleverd kunnen worden.


Als ik het goed onthouden heb TVM wel en KVB niet. Maar wellicht is daar inmiddels verandering in gekomen. DC wordt inderdaad pas relevant onder Parijs, maar ik weet niet waf de plannen zijn.


20-09-2021 11:13:01
aarclay
aarclay

Vandaag zal de 3203 weer teruggaan naar Alstom. Dat verklaart het remwagentransport van gisteren.

Schijnt dat er verder geen testtreinen meer komen en dat alles wat nu komt definitief is.



Laatst bewerkt door aarclay op 20-09-2021 11:13

20-09-2021 13:02:48
thom
thom

Bij spoormaterieel is nog nooit wat definitief geweest, da's pas definitief uitontwikkeld als het gesloopt word ;)


20-09-2021 18:02:22
icened200
icened200
Quote
aarclay (20-09-2021 11:13:01):

Vandaag zal de 3203 weer teruggaan naar Alstom. Dat verklaart het remwagentransport van gisteren.

Schijnt dat er verder geen testtreinen meer komen en dat alles wat nu komt definitief is.


En dan in 2022 de toelating door IL & T & ERA?


20-09-2021 18:09:43
aarclay
aarclay
Quote
thom (20-09-2021 13:02:48):

Bij spoormaterieel is nog nooit wat definitief geweest, da's pas definitief uitontwikkeld als het gesloopt word ;)


Grapjas. Je snapt me wel wink


20-09-2021 18:23:46
thom
thom

;)


22-09-2021 16:33:57
treinfan
treinfan

Morgenochtend zou ICNG 3110 ons land binnengracht moeten worden, dan zijn er weer evenveel stellen als eerder deze week.


24-09-2021 00:55:47
wouterder
wouterder

Is deze avond laat het land binnen gekomen bij Oldenzaal, met de RXP 9902, naar de Randstad.


08-10-2021 14:59:34
aarclay
aarclay

Interessant stukje in Op de Rails. Kort samengevat:

In Chorsów (Polen) wordt voornamelijk gewerkt aan de ruwbouw van de bakken, en staat het afbouwen en inrichten op een laag pitje omdat het definitieve ontwerp nog niet is afgerond, en veel bakken in meer of mindere mate nog aangepast moeten worden. Ook staan er in Salzgitter 15 treinstellen buiten, en in Polen worden bakken zelfs opgebokt naast het spoor omdat er weinig ruimte meer is.

Daarnaast heeft Alstom twee retro-fit straten ingericht; Een voor grote wijzigingen en een een voor kleinere wijzigingen. Het ziet er naar uit dat de 3116 na de inmiddels aangekomen 3110 de volgende is die afgeleverd kan worden voor testen en instructie. Toelating is nog niet rond.

Ik ben wel benieuwd wanneer het personeel instructie gaat krijgen. Ik verwacht minimaal in november of zelfs later?



Laatst bewerkt door aarclay op 08-10-2021 15:00

08-10-2021 15:17:21
mtlx
mtlx

Opleiding van personeel (en dan heb ik het specifiek over de groep machinisten en conducteurs die in het proefbedrijf zonder reizigers gaan rijden) gaat pas van start als het proefbedrijf werkelijk van gang kan gaan, zodat de tijd tussen de opleiding en het daadwerkelijke rijden zo kort mogelijk is.
Zodra alle lopende wijzigingen aan software en hardware zijn doorgevoerd en goedgekeurd kan het proefbedrijf gaan beginnen, dus tot die tijd is het afwachten. Ga maar uit van ergens in 2022.


08-10-2021 15:30:43
Muizeneus
Muizeneus

Proefritten zijn toch al meer dan twee jaar gaande? Of is 'proefbedrijf' iets anders dan 'proefritten'?


08-10-2021 15:33:57
treinfan
treinfan

Lees Proefbedrijf = NS-proefbedrijf. De huidige proefritten zijn met treinstellen van Alstom en onder regie van Alstom (in NL wel met NS machinisten overigens).


08-10-2021 15:34:58
thom
thom

Dat is te verdelen in proefritten tbv Alstom (oa toelating), en proefritten tbv NS (oa kwaliteit).


08-10-2021 15:37:30
jacokran
jacokran

De huidige ritten zijn dus ook bedoeld om het materieel toegelaten te krijgen en te laten voldoen aan de eisen/ wensen van NS.

Als dat is afgerond volgt een proefbedrijf waarbij het rijdend personeel ervaring opdoet met het materieel.


08-10-2021 15:39:16
mtlx
mtlx

Het proefbedrijf is inderdaad iets anders dan de testritten die tot nu toe werden gereden (en de ritten die zo af en toe nog steeds worden gereden).

Je kan het proefbedrijf het beste zien als de 'generale repetitie'. Daarin rijden de treinen gewoon in een vaste dienst volgens dienstregeling en worden ze net als de normale andere diensten opgenomen in de roosters bij machinisten, conducteurs en onderhoudspersoneel en wordt er eigenlijk gekeken of het complete plaatje klopt. Ook wordt daarmee de betrouwbaarheid van de treinen getest en kan het personeel zelf ook aan de treinen wennen.

In het begin wordt het proefbedrijf zonder reizigers gereden, zodat de treinen zonder gevolgen uit de dienst kunnen worden gehaald als er bijvoorbeeld toch nog iets vreemds gebeurt tijdens de ritten. Later volgt dan het proefbedrijf met reizigers, waarbij de ICNGs invallen voor een bestaande rit, dus bijvoorbeeld dat één van de ICD stammen op de dag wordt uitgewisseld met een ICNG-compositie.

Edit: spuit 11 zo te zien. Anderen waren een stuk sneller :-)



Laatst bewerkt door mtlx op 08-10-2021 16:55

08-10-2021 16:17:10
Muizeneus
Muizeneus

In elk geval is het helder zo, dank allen laugh


08-10-2021 16:44:14
aarclay
aarclay

Ook erg helder.

Het komt er dus op neer dat de meeste test-ritten samen met een werknemer van Alstom en iemand van het NS TTC (Trein Test Centrum) worden uitgevoerd?


08-10-2021 16:58:19
mtlx
mtlx

Bij de testritten van Alstom zal er (uiteraard) ook personeel van Alstom aanwezig zijn, maar vaak ook van ondersteunende bedrijven die helpen bij het test- en toelatingsproces, of bij het testen van specifieke componenten.



Laatst bewerkt door mtlx op 08-10-2021 17:00

08-10-2021 20:51:04
icened200
icened200
Quote
mtlx (08-10-2021 16:58:19):

Bij de testritten van Alstom zal er (uiteraard) ook personeel van Alstom aanwezig zijn, maar vaak ook van ondersteunende bedrijven die helpen bij het test- en toelatingsproces, of bij het testen van specifieke componenten.


Dekra is zo'n bedrijf:

www.dekra-rail.com


14-10-2021 13:27:38
dennistd
dennistd

Het onderzoek naar de ontsporing in Duitsland bij de overbrenging op 16 oktober vorig jaar is nog in volle gang. Een quote uit het tussenbericht:

Auf Grund der Signalisierung „Halt erwarten“ am Einfahrvorsignal 41Vf des Bahnhofs Dreileben-Drackenstedt leitete der Triebfahrzeugführer eine Betriebsbremsung ein. Dabei stellte er eine ungenügende Bremswirkung fest. In Folge fuhr er am haltzeigenden Einfahrsignal 41F vorbei. Durch die bereits eingeleitete Zwangsbremsung trat ebenfalls keine ausreichende Bremswirkung ein. Daraufhin kollidierte der Zug mit dem Gleisabschluss im Gleis 4 und entgleiste.
Zur Ursache des Bremsversagens sind die Ermittlungen noch nicht abgeschlossen.

Bundesstelle für Eisenbahnunfalluntersuchung


04-11-2021 08:38:59
aarclay
aarclay

Uit betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat er vandaag in NS Weekly op YouTube bijzonder nieuws over de ICNG zal zijn. Ook las ik dat de datums zaterdag 20 en zondag 21 november belangrijk zijn.

We zullen het zien. Ik ben net zo benieuwd als de anderen.


04-11-2021 10:00:25
MetroRET
MetroRET

Toegankelijk voor publiek op zaterdag 20/11 tussen 12-17u, op zondag 21/11 tussen 10-16u. Dit alles op Rtd.


04-11-2021 11:22:09
mtlx
mtlx

Aanmelden verplicht en kan via www.presentatieicng.nl. Mondkapje en coronapas zijn eveneens verplicht.


04-11-2021 21:00:39
icened200
icened200

Van Europese aanbesteding tot heden:

www.tenderned.nl

Het wordt steeds concreter. Hopelijk kan Alstom vanaf 2022 ongehinderd leveren nadat het is toegelaten.



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-11-2021 21:54:46
jeanne
jeanne
Quote
icened200 (04-11-2021 21:00:39):

Van Europese aanbesteding tot heden:

www.tenderned.nl

Het wordt steeds concreter. Hopelijk kan Alstom vanaf 2022 ongehinderd leveren nadat het is toegelaten.


Wat is nu precies de strekking van je mededeling of anders gezegd wat wil je nu eigenlijk hier vertellen of toevoegen?


05-11-2021 12:56:15
aarclay
aarclay

Stond dit bericht nog na 7 jaar onder je CTRL+ (plakken) sneltoets? laugh

De tender voor de aanbesteding is al op 22-09-2014 beëindigd.

Alles wat er in het contract staat over de levering is definitief.



Laatst bewerkt door aarclay op 05-11-2021 12:57

05-11-2021 20:36:14
broek53
broek53

De 3116 is vandaag uit D aangekomen, verrassenderwijs in Zwolle.


06-11-2021 01:04:57
train85
train85

Dan gaat die morgen zeer waarschijnlijk testritten rijden in het noorden van het land.


06-11-2021 11:15:29
treinfan
treinfan

Nee, aannemelijk maar Zl omdat Utctw al volledig vol stond afgelopen nacht.


06-11-2021 11:22:44
blauwe-spr
blauwe-spr

Voor de meest up-to-date informatie over de 3116, staat op het rangeerterrein ter hoogte van Windesheim, goed zichtbaar vanuit doorgaande treinen, niet zichtbaar vanaf de weg.


06-11-2021 17:01:54 1
icened200
icened200
Quote
blauwe-spr (06-11-2021 11:22:44):

Voor de meest up-to-date informatie over de 3116, staat op het rangeerterrein ter hoogte van Windesheim, goed zichtbaar vanuit doorgaande treinen, niet zichtbaar vanaf de weg.


Een foto van ICNG 3116 tegenover park Engelse Werk:

treinposities.nl


06-11-2021 22:27:36
icened200
icened200
Quote
jeanne (04-11-2021 21:54:46):
Quote
icened200 (04-11-2021 21:00:39):

Van Europese aanbesteding tot heden:

www.tenderned.nl

Het wordt steeds concreter. Hopelijk kan Alstom vanaf 2022 ongehinderd leveren nadat het is toegelaten.


Wat is nu precies de strekking van je mededeling of anders gezegd wat wil je nu eigenlijk hier vertellen of toevoegen?


Dat er niet meer vertraging in de levering van de ICNG ontstaat. Die publicatie van Tenderned vond ik leuk om te laten zien hoe dat destijds gespecificeerd werd.


07-11-2021 00:55:16
aarclay
aarclay

Toch ben ik even benieuwd. Ik zie tijdens testritten dat er soms een vrije (scrollende) tekst ingesteld lijkt te zijn voor het koersdisplay, met bijv.: Testrit ICNG Niet instappen.

Blijft dit erin, of is OBIS nog niet ingebouwd/aangezet dat dit kan?


07-11-2021 09:06:03
VIRMm1
VIRMm1

OBIS zit erin maar zelf een tekst invullen kan ook


08-11-2021 07:07:05
gose91
gose91

Ik heb de songtekst van een zeker refrein van een zekere Guus Meeuwis er ook al eens in zien staan :D


08-11-2021 14:10:18
aarclay
aarclay

En nu maar uitrollen in de OBIS-instalalties van andere treinen.


08-11-2021 19:57:43
treinfan
treinfan

De handmatige tekstinvoer gaat niet via OBIS, dus er valt niets uit te rollen naar ander materieel.


11-11-2021 22:43:28
icened200
icened200

www.treinenweb.nl

3 orders binnen korte tijd. Coradia Stream voor Duitsland, Italië, Roemenië.

Coradia Stream rijdt al in Italië. 8 vervoerders zullen Coradia Stream aanschaffen. In 10 landen zal het rijden. De NS en DSB Coradia Stream rijden 200 km p/u.

De Coradia Stream is bepaald geen Fyra. wink


11-11-2021 23:55:05
sjoerd
sjoerd

Dat hopen we dan maar.


12-11-2021 12:27:24
phantom
phantom

Wel apart dat alle 3 de overige kopers van dit type treinstel hebben gevraagd voor een andere neus op de treinstellen.


12-11-2021 13:49:21
icened200
icened200
Quote
sjoerd (11-11-2021 23:55:05):

Dat hopen we dan maar.


Coradia Stream wordt ontwikkeld op basis van een beproefde platform. En ontwikkelt voor het rijden op de HSL + hoofdrailnet. Alstom heeft een goede reputatie met ETCS. Tevens is omschakelen met beveiligingssystemen en spanningen voor Alstom geen probleem.

De Traxx locomotieven werden achteraf aangepast voor het rijden op de HSL.

Wel is afwachten hoe de NS Coradia Stream omgaat met de spanningssluizen en fasescheidingen. En andere factoren op de HSL.


12-11-2021 14:27:15
AlexNL
AlexNL
Quote
phantom (12-11-2021 12:27:24):

Wel apart dat alle 3 de overige kopers van dit type treinstel hebben gevraagd voor een andere neus op de treinstellen.


De Coradia Stream HC die onlangs is besteld door DB is een deels-dubbeldekker, de kopbakken hebben twee lagen. Een groter opvallend verschil tussen de HC en de enkeldeksvariant vind ik dat bij de HC elk rijtuig z'n eigen draaistellen heeft, terwijl bij de gewone Stream de draaistellen gedeeld worden.

Het verschil in neus tussen de 160 km/h-versies (Italië, Roemenië) en de 200 km/h-versies (Nederland, Denemarken) zal wellicht met botsnormen en aerodynamica te maken hebben. En wellicht wilden de Denen het ding een eigen smoel geven.


12-11-2021 14:49:34
aarclay
aarclay
Quote
icened200 (12-11-2021 13:49:21):
Quote
sjoerd (11-11-2021 23:55:05):

Dat hopen we dan maar.


Alstom heeft een goede reputatie met ETCS. Tevens is omschakelen met beveiligingssystemen en spanningen voor Alstom geen probleem.

[....]
Wel is afwachten hoe de NS Coradia Stream omgaat met de spanningssluizen en fasescheidingen. En andere factoren op de HSL.


Het automatisch omschakelen is één van de features van de nieuwe Baseline 3, heb ik vernomen. Dus ik denk dat Alstom dat ook wel onder controle zal hebben. Het omschakelen resulteert uiteindelijk in minder operationele handelingen voor de machinist. Dus de kans dat het fout gaat, zal ook minder zijn.


12-11-2021 14:55:49
icened200
icened200
Quote
aarclay (12-11-2021 14:49:34):
Quote
icened200 (12-11-2021 13:49:21):
Quote
sjoerd (11-11-2021 23:55:05):

Dat hopen we dan maar.


Alstom heeft een goede reputatie met ETCS. Tevens is omschakelen met beveiligingssystemen en spanningen voor Alstom geen probleem.

[....]
Wel is afwachten hoe de NS Coradia Stream omgaat met de spanningssluizen en fasescheidingen. En andere factoren op de HSL.


Het automatisch omschakelen is één van de features van de nieuwe Baseline 3, heb ik vernomen. Dus ik denk dat Alstom dat ook wel onder controle zal hebben. Het omschakelen resulteert uiteindelijk in minder operationele handelingen voor de machinist. Dus de kans dat het fout gaat, zal ook minder zijn.


Het is vaak bewezen dat mensen de zwakke schakel is. En in de Traxx locomotieven moeten al die handelingen in een bepaalde tijd gedaan worden.

En in beginfase was er onwennigheid.



Laatst bewerkt door icened200 op 12-11-2021 15:38

12-11-2021 15:45:24
mtlx
mtlx
Quote
aarclay (12-11-2021 14:49:34):
Quote
icened200 (12-11-2021 13:49:21):
Quote
sjoerd (11-11-2021 23:55:05):

Dat hopen we dan maar.


Alstom heeft een goede reputatie met ETCS. Tevens is omschakelen met beveiligingssystemen en spanningen voor Alstom geen probleem.

[....]
Wel is afwachten hoe de NS Coradia Stream omgaat met de spanningssluizen en fasescheidingen. En andere factoren op de HSL.


Het automatisch omschakelen is één van de features van de nieuwe Baseline 3, heb ik vernomen. Dus ik denk dat Alstom dat ook wel onder controle zal hebben. Het omschakelen resulteert uiteindelijk in minder operationele handelingen voor de machinist. Dus de kans dat het fout gaat, zal ook minder zijn.


Helaas voldoet de HSL aan geen enkele standaard, laat staan zoiets, dus Alstom heeft speciaal voor de HSL iets moeten ontwerpen in de software waardoor de trein automatisch om kan schakelen.

Het omschakelen is overigens altijd aan de trein. Wel zit in ETCS een mogelijkheid om aan te geven dat de bovenleidingsspanning wijzigt. Wat de trein daarmee doet is aan de trein zelf.



Laatst bewerkt door mtlx op 12-11-2021 15:46

12-11-2021 17:30:18
aarclay
aarclay

Van horen zeggen zou de 3121 inmiddels onderweg zijn vanaf Alstom richting de Wgm.

Ik ben benieuwd wanneer de proto-stellen (met de lage nummers) definitief terugkomen.



Laatst bewerkt door aarclay op 12-11-2021 17:35

12-11-2021 20:39:38
icened200
icened200
Quote
aarclay (12-11-2021 17:30:18):

Van horen zeggen zou de 3121 inmiddels onderweg zijn vanaf Alstom richting de Wgm.

Ik ben benieuwd wanneer de proto-stellen (met de lage nummers) definitief terugkomen.


Zie op Facebook nieuwste ICNG.

Kan Alstom nu de ICNG snel leveren? Een aantal toeleveranciers konden niet leveren.


13-11-2021 18:20:23
yappa
yappa
Quote
aarclay (12-11-2021 14:49:34):

Het automatisch omschakelen is één van de features van de nieuwe Baseline 3, heb ik vernomen. Dus ik denk dat Alstom dat ook wel onder controle zal hebben.


Dan zal Alstom eerst nog wel een ICNG met Baseline 3 moeten afleveren, vooralsnog zijn ze nog niet zover...


13-11-2021 20:23:17
treinfan
treinfan

Ik heb die fout ook al eens gemaakt, maar Baseline 3 MR1 zit op de huidige ICNG's. baseline 3 R2 nog niet.



Laatst bewerkt door treinfan op 13-11-2021 20:23


13-11-2021 23:15:05
MasterE
MasterE

Het automatisch omschakelen heeft niets met ETCS te maken dat is afhankelijk van je treinsysteem. ETCS levert slechts het pakketje aan de trein met daarin de gegevens van de desbetreffende VCO, het is aan de trein om dit op de juiste manier te verwerken. Ook op de HSL wordt gewoon netjes zo'n pakket aan de trein aangeboden.




Mcn Asd

13-11-2021 23:18:34
bacr
bacr
Quote
MasterE (13-11-2021 23:15:05):

Het automatisch omschakelen heeft niets met ETCS te maken dat is afhankelijk van je treinsysteem. ETCS levert slechts het pakketje aan de trein met daarin de gegevens van de desbetreffende VCO, het is aan de trein om dit op de juiste manier te verwerken. Ook op de HSL wordt gewoon netjes zo'n pakket aan de trein aangeboden.


VCO?


13-11-2021 23:24:50
joeri
joeri

Voltage Change Over = spanningssluis


14-11-2021 06:30:58
mtlx
mtlx
Quote
MasterE (13-11-2021 23:15:05):

Het automatisch omschakelen heeft niets met ETCS te maken dat is afhankelijk van je treinsysteem. ETCS levert slechts het pakketje aan de trein met daarin de gegevens van de desbetreffende VCO, het is aan de trein om dit op de juiste manier te verwerken. Ook op de HSL wordt gewoon netjes zo'n pakket aan de trein aangeboden.


Was het maar zo'n feest dat de juiste pakketjes verstuurd worden, dan had Alstom geen speciale oplossing hoeven te verzinnen voor de HSL.


14-11-2021 13:52:40
MasterE
MasterE

Het juiste pakketje wordt gewoon gestuurd, het probleem zit/zat echt in de trein.




Mcn Asd

15-11-2021 15:56:06
Xander140
Xander140

De presentatie die in Rtd gehouden zou worden dit weekend, 20/21 november is gecanceld wegens de hoge corona cijfers. Mensen die een plek hebben behouden deze uiteraard voor een latere datum.


15-11-2021 17:15:40
icened200
icened200
Quote
Xander140 (15-11-2021 15:56:06):

De presentatie die in Rtd gehouden zou worden dit weekend, 20/21 november is gecanceld wegens de hoge corona cijfers. Mensen die een plek hebben behouden deze uiteraard voor een latere datum.


Jammer. Latere datum? Lente 2022? Het wordt voorlopig alleen maar erger.


15-11-2021 17:19:14
AlexNL
AlexNL

Een nieuwe datum is nog niet bekend gemaakt, wat ook wel te begrijpen is gezien de onvoorspelbare situatie.


20-11-2021 12:14:00 1
icened200
icened200

NS Weekly extra over interieur ICNG:

youtu.be


22-11-2021 12:04:57
treinfande
treinfande

NS heeft vandaag een nieuwsbericht op hun website geplaatst:

nieuws.ns.nl

Korte samenvatting: De toelangsritten van Alstom zijn afgerond, NS wil straks met de proef- en opleidingsritten beginnen. De start van de geplande inzet zal nog steeds ooit in 2022 plaatsvinden.


22-11-2021 13:48:13
icened200
icened200
Quote
treinfande (22-11-2021 12:04:57):

NS heeft vandaag een nieuwsbericht op hun website geplaatst:

nieuws.ns.nl

Korte samenvatting: De toelangsritten van Alstom zijn afgerond, NS wil straks met de proef- en opleidingsritten beginnen. De start van de geplande inzet zal nog steeds ooit in 2022 plaatsvinden.


Zal IL&T de inzet van ICNG ook goedkeuren? Of is dat later na de NS proefritten?


22-11-2021 14:08:18
mvanuden
mvanuden
Quote
icened200 (22-11-2021 13:48:13):
Quote
treinfande (22-11-2021 12:04:57):

NS heeft vandaag een nieuwsbericht op hun website geplaatst:

nieuws.ns.nl

Korte samenvatting: De toelangsritten van Alstom zijn afgerond, NS wil straks met de proef- en opleidingsritten beginnen. De start van de geplande inzet zal nog steeds ooit in 2022 plaatsvinden.


Zal IL&T de inzet van ICNG ook goedkeuren? Of is dat later na de NS proefritten?


Betekent "Toelatingsritten afgerond" dan niet dat de goedkeuring van IL&T er is? Volgens mij is Alstom daarvoor verantwoordelijk en niet NS.


22-11-2021 14:12:35
Muizeneus
Muizeneus

In het gelinkte artikel staat dat NS nu IL&T om toestemming heeft gevraagd om proef- en opleidingsritten te mogen gaan rijden. Dat lijkt mij niet nodig voor toegelaten materieel, dus kennelijk is het papierwerk nog niet allemaal rond


22-11-2021 14:19:44
mtlx
mtlx

Het toelatingsdossier is dus nu ter beoordeling aan ILT. Dat gaat nog wel even duren. In de tussentijd zal NS een ontheffing krijgen om zelf te gaan testen zonder reizigers.


22-11-2021 14:31:13
aarclay
aarclay

Volgens mij komt het samengevat hier op neer:

Alstom vraagt (2019) bij IL&T voor ontheffing voor testritten t.b.v. ontwikkeling van materieel voor de vervoerder. De nodige testritten worden gereden.

Testritten zitten erop (nov. 2021). Alstom heeft alle technische specificaties gebundeld in een flink rapport. Overhandigd dit aan NS. Waarna NS dit aan IL&T doorgeeft die vervolgens de boel gaan doorspitten met de uiteindelijke bedoeling dat er goedkeur verleend kan worden. Terwijl er in de tussentijd ook voor NS een ontheffing wordt gemaakt t.b.v. test- en opleidingsritten.

Zo kan je toch in grote lijnen zien?



Laatst bewerkt door aarclay op 22-11-2021 14:33

22-11-2021 14:51:13
icened200
icened200
Quote
aarclay (22-11-2021 14:31:13):

Volgens mij komt het samengevat hier op neer:

Alstom vraagt (2019) bij IL&T voor ontheffing voor testritten t.b.v. ontwikkeling van materieel voor de vervoerder. De nodige testritten worden gereden.

Testritten zitten erop (nov. 2021). Alstom heeft alle technische specificaties gebundeld in een flink rapport. Overhandigd dit aan NS. Waarna NS dit aan IL&T doorgeeft die vervolgens de boel gaan doorspitten met de uiteindelijke bedoeling dat er goedkeur verleend kan worden. Terwijl er in de tussentijd ook voor NS een ontheffing wordt gemaakt t.b.v. test- en opleidingsritten.

Zo kan je toch in grote lijnen zien?


Gaat ERA het daarna doorspitten? Of dat is meer een formaliteit?


22-11-2021 14:51:37
Muizeneus
Muizeneus

Lijkt mij toch handiger als Alstom dit rechtstreeks aan IL&T geeft, dan hoeft NS niet steeds postduif te spelen.

Bovendien is er in dit geval toevallig maar één belanghebbende vervoerder, maar dat kunnen er ook meerdere zijn (vgl toen de Flirt toegelasten moest worden). Welke vervoerder is dan verantwoordelijk? Kortom lijkt me dat Alstom dit rechtstreeks zelf doet


22-11-2021 14:57:51
mtlx
mtlx

NS heeft (kort door de bocht) niks met de hele toelating te maken. Ja, in de praktijk natuurlijk wel, maar de fabrikant is verantwoordelijk voor de toelating. Als vervoerder koop je in principe een toegelaten trein. Alstom (of de firma die namens hen de toelating regelt) zal het dossier dus rechtstreeks bij ILT/ERA indienen.


22-11-2021 17:04:49
sjoerd
sjoerd

De testmachinist vertelt dat ICNG snel optrekt. Maar ja, dat deed veel materieel wel eerder. En daarna vaak niet meer, om allerlei redenen. We gaan het meemaken. wink


22-11-2021 17:09:55
aarclay
aarclay

Heeft iemand al de verlichting van de trein gezien op de foto's die NS naar buiten gebracht heeft? Ik denk dat de indienststelling niet het enige is wat feestelijk zal zijn. wink


22-11-2021 18:55:11
VIRMm1
VIRMm1

Dat is inderdaad de normale verlichting. Paars, rood, blauw, volgens mij zit er ergens nog een stukje groen. smiley


22-11-2021 20:04:16
DDZ7504
DDZ7504

Heeft vast en zeker met de zones te maken?




DDZ in dienst, ik blij!

24-11-2021 10:10:44
aarclay
aarclay

Volgens het Duitse Drehscheibe is er een RADVE 111 xxx onderweg met een NS treinstel, waarbij het zeer aannemelijk een ICNG is.

Treinstelnummer is er niet bij vermeld.



Laatst bewerkt door aarclay op 24-11-2021 10:11

24-11-2021 11:32:44
BVisser
BVisser

Maar stond er wel bij hoe laat hij waar is gezien? Dat is op dit moment veel belangrijker dan het treinstelnummer.



Laatst bewerkt door BVisser op 24-11-2021 11:35

24-11-2021 11:45:40
RX7567
RX7567

De spot was om 9:10. Hier is trouwens ook geljk een link naar de spots op Drehscheibe voor als iemand dat wilt.


24-11-2021 11:47:18
MasterE
MasterE

Er staan ook berichten op FB dat het een Belgische variant betreft die onderweg is retour naar Alstom.




Mcn Asd

24-11-2021 12:33:20
treinfande
treinfande
Quote
MasterE (24-11-2021 11:47:18):

Er staan ook berichten op FB dat het een Belgische variant betreft die onderweg is retour naar Alstom.


Dat klingt logisch. Volgens de spot is het geheel ook onderweg richting het oosten.


24-11-2021 12:53:59
aarclay
aarclay

Dan is dit ook weer duidelijk.
smiley


24-11-2021 13:17:31
icened200
icened200

ICNG zal geen dienstsnelheid van 200 km p/u rijden vanwege de Traxx + ICR.

Maar dat wil toch niet zeggen dat de ICNG in 2022 slechts 160 km p/u rijdt? Het kan toch gewoon 160 - 200 km p/u rijden? Tenzij ICNG treinmachinisten via ERTMS (balises) ziet dat het met 160 km p/u mag rijden vanwege een tragere Traxx + ICR.


24-11-2021 13:24:35
RX7567
RX7567

Ik kan er niet zo snel op komen waar het stond maar er was al gezegd in een artikel dat ICNG totdat ICR uitgefaseerd is ingepland gaat worden als directe vervanging zonder aanpassing in de dienstregeling. Met normale tijden zal ICNG dan nog niet harder dan 160 hoeven te rijden, maar bij vertragingen wordt er dan wel harder gereden.


24-11-2021 13:36:16
mvanuden
mvanuden
Quote
RX7567 (24-11-2021 13:24:35):

Ik kan er niet zo snel op komen waar het stond maar er was al gezegd in een artikel dat ICNG totdat ICR uitgefaseerd is ingepland gaat worden als directe vervanging zonder aanpassing in de dienstregeling. Met normale tijden zal ICNG dan nog niet harder dan 160 hoeven te rijden, maar bij vertragingen wordt er dan wel harder gereden.


Totdat ICNG alle TRAXX+ICR in een treinserie vervangen heeft, kan nog geen pad voor 200km/h voor die serie ingelegd worden. Naar verwachting is er pas vanaf december 2022 genoeg ICNG om de hele serie Asd-Rtd-Bd te rijden dus op dat moment kun je een 200km/h pad gaan gebruiken.

Het heeft niks te maken met dat een tragere TRAXX+ICR mogelijk een ICNG in de weg zit.


24-11-2021 15:31:16
VIRMm1
VIRMm1
Quote
RX7567 (24-11-2021 13:24:35):

Ik kan er niet zo snel op komen waar het stond maar er was al gezegd in een artikel dat ICNG totdat ICR uitgefaseerd is ingepland gaat worden als directe vervanging zonder aanpassing in de dienstregeling. Met normale tijden zal ICNG dan nog niet harder dan 160 hoeven te rijden, maar bij vertragingen wordt er dan wel harder gereden.


Dit klopt. Overigens kan er sowieso 200km/h gereden worden alleen wordt de dienstregeling er niet op aangepast. Dus de trein zal eerder op het station aankomen (als daar ruimte voor is uiteraard) maar zal dan dus langer stilstaan.


24-11-2021 15:50:29
AlexNL
AlexNL

Toen de Fyra V250 ging rijden in 'voorloopbedrijf' was deze ook ingelegd voor 160 km/u. Ook de allereerste rit met reizigers, in de zomer van 2012. De meester trok 'm echter vol open en tijdens de rit werd 250 km/u aangetikt. We stonden vervolgens voor Rotterdam wel een paar minuten voor rood. wink

lk denk dat het met de ICNG niet anders zal gaan, er zullen echt wel machinisten zijn die wel zin hebben om 'even lekker te scheuren' en al helemaal als de trein wat vertraging heeft.



Laatst bewerkt door AlexNL op 24-11-2021 15:51

24-11-2021 16:21:28
henri1972
henri1972

Datzelfde zie je op de hsl tussen Frankfury en Köln, is de ICE op tijd dan rijdt ie rond de 260 - 270 km/u, heeft ie vertraging dan tikt ie tot boven de 300 km/u aan.


24-11-2021 16:25:40
AlbertP
AlbertP

Juist op die lijn wordt er ook gemengd gereden met trager materieel, namelijk ICE4-treinstellen die max. 250 of 265 km/h rijden.


24-11-2021 17:02:11
icened200
icened200
Quote
AlexNL (24-11-2021 15:50:29):

Toen de Fyra V250 ging rijden in 'voorloopbedrijf' was deze ook ingelegd voor 160 km/u. Ook de allereerste rit met reizigers, in de zomer van 2012. De meester trok 'm echter vol open en tijdens de rit werd 250 km/u aangetikt. We stonden vervolgens voor Rotterdam wel een paar minuten voor rood. wink

lk denk dat het met de ICNG niet anders zal gaan, er zullen echt wel machinisten zijn die wel zin hebben om 'even lekker te scheuren' en al helemaal als de trein wat vertraging heeft.


Bij 200 km p/u zal de marge wel iets minder zijn. Minder kans dat je dan bij Rotterdam C moet wachten. Hoeveel treinseries zullen dan op de sporen staan waar de ICNG ook moet arriveren bij Rotterdam C?


24-11-2021 19:20:16
aarclay
aarclay
Quote
AlexNL (24-11-2021 15:50:29):

Toen de Fyra V250 ging rijden in 'voorloopbedrijf' was deze ook ingelegd voor 160 km/u. Ook de allereerste rit met reizigers, in de zomer van 2012. De meester trok 'm echter vol open en tijdens de rit werd 250 km/u aangetikt. We stonden vervolgens voor Rotterdam wel een paar minuten voor rood. wink


Het zal denk ik ook even een officieel momentje zijn geweest met een paar top-mensen, of uit het kabinet die even over de schouder wouden meekijken naar de eigenschappen van de Fyra. En anders zal de mcn het zelf hebben gewild. Ikzelf heb als reiziger ook wel eens de 250 km/u meegemaakt. Als je veilig kan en mag racen, doe dat dan gewoon.


24-11-2021 20:15:49
Marco
Marco
Quote
aarclay (24-11-2021 19:20:16):
Als je veilig kan en mag racen, doe dat dan gewoon.

Nouja, ik denk dat mensen het negatiever ervaren als ze een paar minuten stilstaan dan wanneer ze 160 km/h rijden in plaats van 200. Daarkaast kost 200 km/h rijden een beste bult extra energie, als het geen rijtijdwinst oplevert is dat gewoon verspild.


24-11-2021 23:09:37 2
DDZ7504
DDZ7504

Dit lijkt mij gewoon onder de noemer "inhaalsnelheid" vallen? Trein is met 160 ingelegd, en in TimTim zal dan ook precies staan tot waar je het best kunt opschakelen en waar je kunt gaan uitrollen, en mocht je onverhoopt te laat vertrokken zijn, kun je met een hogere inhaalsnelheid terug in je eigen pad proberen te komen.




DDZ in dienst, ik blij!

24-11-2021 23:41:18
sjoerd
sjoerd

Knap dat de machinist verloren tijd kan inhalen en dat ook nog probeert. Ten slotte weet hij/zij ook niet dat hij voor de rooie zal lopen omdat de Post hem/haar nog niet had verwacht.

Je kunt als machinist ook berusten, en denken, als ze me vertraging bezorgen, dan zullen ze het weten. Dan kom ik ook lekker te laat aan. Dat zal toch zeker niet waar zijn?


25-11-2021 08:20:23
mdeen
mdeen
Quote
AlbertP (24-11-2021 16:25:40):

Juist op die lijn wordt er ook gemengd gereden met trager materieel, namelijk ICE4-treinstellen die max. 250 of 265 km/h rijden.


Wat ook te zien is in verschil in rijtijden. Treinen met ICE3 worden zeker niet algemeen met 250 of 265 km/h ingelegd.


25-11-2021 08:59:18
mtlx
mtlx

Inhaalsnelheid en dienstregelingssnelheid bestaan niet meer bij NS in de uitvoering. Wel wordt er een adviessnelheid getoond in TimTim als de trein met minder dan 130 km/u is ingelegd. Dat een trein met 160 is ingelegd in plaats van 200 zal de gemiddelde machinist dus niet eens weten omdat het voor hen nergens zichtbaar is.

Dat betekent dat de treinen die met ICNG rijden in de 160 km/u dienstregeling gewoon 200 gaan rijden, en dan langer kunnen uitrollen of gewoon eerder aan gaan komen als de machinist geen TimTim gebruikt voor de rit (voor zover mogelijk uiteraard en de treindienstleider de trein niet voor een rood sein laat lopen).


03-12-2021 22:35:39
icened200
icened200

Voortgangsrapportage ICNG:

www.rijksoverheid.nl


11-12-2021 17:47:31
aarclay
aarclay

ICNG 3122 is ook onderweg naar Nederland.


12-12-2021 10:27:20 1
broek53
broek53

Sterker nog: de 3122 is op 11 december aangekomen in Amersfoort.


12-12-2021 12:55:48
icened200
icened200
Quote
aarclay (11-12-2021 17:47:31):

ICNG 3122 is ook onderweg naar Nederland.


Filmpje ICNG 3122:

youtu.be

Wordt ook een ICNG teruggestuurd/retrofit?