16-03-2021 15:10:44
bacr
bacr
Quote
rob46 (15-03-2021 21:36:07):

3114 is vandaag voor de bekende testritten op de Rübelandbahn gearriveerd.


Zonder twijfel heb ik iets gemist, maar waarom gaat de ICNG voor de 'bekende' testritten speciaal naar de Rübelandbahn? Wat wordt hier dan getest, anders dan de E-installatie die vast niet onder 25kV gaat werken?


16-03-2021 15:25:34
AlbertP
AlbertP

Wat bedoel je met vast niet? In Nederland moet de ICNG op de HSL kunnen rijden dus de stellen zijn geschikt voor 25kV. Blijkbaar heeft dit de voorkeur boven testen op onze eigen HSL of BR.


16-03-2021 15:26:21
evangoor
evangoor

Wellicht een E-installatie die juist wel onder 25kV zou moeten gaan werken?


16-03-2021 15:33:00
cuneo56
cuneo56

Waarvan die testen bekend zijn weet ik ook niet , anders dan dat een eerder transport er heen flink de mist in ging.

Waarom daar? - geisoleerd net, geen invloed ander verkeer/ stromen , - ook overdag mogelijk - testen op hellingen mogelijk.



Laatst bewerkt door cuneo56 op 16-03-2021 16:07


16-03-2021 15:43:12 1
aarclay
aarclay
Quote
cuneo56 (16-03-2021 15:33:00):

Waarvan dietesten bekend zijn weet ik ook niet , anders dan dat een eerder transport er heen flink de mist in ging.

Waarom daar? - geisoleerd net, geen invloed ander verkeer/ stromen , - ook overdag mogelijk - testen op hellingen mogelijk.


Welk transport ging dan de mist in? Bedoel je die treincrash bij Dreileben?



Laatst bewerkt door aarclay op 16-03-2021 15:43

16-03-2021 16:06:40
DDZ7504
DDZ7504

Ja




DDZ in dienst, ik blij!

16-03-2021 16:06:44
cuneo56
cuneo56

Ja


16-03-2021 16:24:20
evangoor
evangoor
Quote
cuneo56 (16-03-2021 15:33:00):

Waarvan die testen bekend zijn weet ik ook niet , anders dan dat een eerder transport er heen flink de mist in ging.

Waarom daar? - geisoleerd net, geen invloed ander verkeer/ stromen , - ook overdag mogelijk - testen op hellingen mogelijk.


En een 25kV-baanvak op geringe afstand van de fabriek. (en ondanks dat kan er onderweg genoeg fout gaan...)


16-03-2021 16:34:27
bacr
bacr
Quote
AlbertP (16-03-2021 15:25:34):

Wat bedoel je met vast niet? In Nederland moet de ICNG op de HSL kunnen rijden dus de stellen zijn geschikt voor 25kV. Blijkbaar heeft dit de voorkeur boven testen op onze eigen HSL of BR.


Oeps, bloos, ja natuurlijk..... Dom dom.


17-03-2021 16:59:25
icened200
icened200

Een foto van ICNG 3114 op Facebook:

scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net

Ook een filmpje van interieur van ICNG:

www.youtube.com



Laatst bewerkt door icened200 op 17-03-2021 17:19

17-03-2021 20:59:10
Jasper-N
Jasper-N

ben ik de enige die die stoelen er behoorlijk confortable uit vindt zien? vele mate beter dan een virm lijkt het. Naar mijn mening.


17-03-2021 21:44:22
mtlx
mtlx

ICNG is dan ook bedoeld voor lange-afstandsverkeer, waar de VIRM nog altijd als interregiomaterieel ontworpen is.

En ja, de stoelen van de ICNG zitten erg fijn (maar uiteraard is dat een persoonlijke mening, voor anderen is het natuurlijk goed mogelijk dat ze alsnog minder fijn zitten).


18-03-2021 15:01:43
RijssenRSN
RijssenRSN

Nee je bent lang niet de enige


19-03-2021 12:52:13
alle46
alle46

Heeft er al eens iemand langer dan een half uur in zo'n stoel gezeten? Dan pas weet je of het wat is.


19-03-2021 14:20:21
mdeen
mdeen

Helemaal waar. De stoelen in de duitse IC's (voor de ICE-ombouw) lijken ook best ok, maar na een half uur krijg je een houten kont.


19-03-2021 15:34:03
treinfan
treinfan
Quote
alle46 (19-03-2021 12:52:13):

Heeft er al eens iemand langer dan een half uur in zo'n stoel gezeten? Dan pas weet je of het wat is.


De stoelen zijn comfortabel genoeg voor een middagdutje. :-)


19-03-2021 17:46:26
icened200
icened200
Quote
mtlx (17-03-2021 21:44:22):

ICNG is dan ook bedoeld voor lange-afstandsverkeer, waar de VIRM nog altijd als interregiomaterieel ontworpen is.

En ja, de stoelen van de ICNG zitten erg fijn (maar uiteraard is dat een persoonlijke mening, voor anderen is het natuurlijk goed mogelijk dat ze alsnog minder fijn zitten).


Ach ze hoeven geen ICE comfortniveau te hebben. De meesten zitten minder dan 60 minuten in een ICNG. En toeslag betalen voor ICE comfortniveau willen treinreizigers ook niet. Zie tussen Amsterdam - Arnhem,


20-03-2021 04:53:33
dennistd
dennistd

Het valt me vooral op hoe slecht de stoelen weer uitgelijnd zijn met de ramen. Lijkt wel of het elke keer slechter wordt bij nieuw materieel...


20-03-2021 10:43:54
thom
thom

Dat is iets wat al jaren losgelaten is.

En of het nou werkelijk zoveel uitmaakt, de helft van de mensen is meestal onderweg met andere dingen bezig dan naar buiten kijken ;)


20-03-2021 13:55:24
alle46
alle46

Dan kan de helft van de ramen ook wel weg! :-P


20-03-2021 15:55:10
umbusko
umbusko
Quote
thom (20-03-2021 10:43:54):

Dat is iets wat al jaren losgelaten is.

En of het nou werkelijk zoveel uitmaakt, de helft van de mensen is meestal onderweg met andere dingen bezig dan naar buiten kijken ;)


Als die helft dan aan het gangpad gaat zitten, is de andere helft gebaat bij mooi uitgelijnde stoelen aan het raam. wink


20-03-2021 17:31:19
sjoerd
sjoerd

Op één van de interieurfoto's was een begagerek zo gepland, dat de vierzit ongeveer een meter voorbij het raam zat. Dat lijkt me nou toch wel te regelen.

Inderdaad heeft het grootste deel van de reizigers geen belangstelling voor het landschap, terwijl men standaard bij het raam plaats lijkt te nemen. Nu is dat naar buiten kijken met alle geluidsschermen ook niet overal meer de moeite, maar anderzijds zijn juist de mooiste landschappen gewoon te zien en wel de moeite waard.


09-04-2021 16:40:04
icened200
icened200

ICNG stond stil in spanningssluis:

scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net

Lees dat de software van de drie ICNG niet met elkaar communiceerde. In ieder geval goed dat het ontdekt wordt bij een testrit.


09-04-2021 18:01:53
AlexNL
AlexNL
Quote
sjoerd (20-03-2021 17:31:19):

Nu is dat naar buiten kijken met alle geluidsschermen ook niet overal meer de moeite, maar anderzijds zijn juist de mooiste landschappen gewoon te zien en wel de moeite waard.


Als je meerdere malen per week langs hetzelfde traject reist heb je het op een gegeven moment allemaal wel gezien. Dan is het verrassende eraf.


09-04-2021 19:33:42
sjoerd
sjoerd

Ook voor spotters?

Ik was spotter in de jaren 70, maar kijk nog steeds altijd en overal uit het raam. Mijn telefoon en ik laten elkaar onderweg doorgaans heerlijk met rust. Het is wel gemakkelijker geworden om je te concentreren op het buitengebeuren: iedereen is verdiept in de virtuele wereld. wink

Nu maar terug naar het ICNG-verhaal.


10-04-2021 15:25:27
icened200
icened200

Volgens Facebook schijnt de ICNG 3203 in Nederland te zijn. Is daar hier iets over bekend?


10-04-2021 15:39:15
aarclay
aarclay

Ik lees in de spots dat die onderweg is naar de Wgm. 3203 is het, schijnt nog niet (geheel?) bestickerd te zijn. Dus een tijdelijk stelletje die nog op den duur hoogstwaarschijnlijk terug gaat.


10-04-2021 15:47:41
icened200
icened200

In ieder geval de eerste achtdelige ICNG. Later dan gepland. Maar Alstom is op hun beurt ook weer afhankelijk van 18 toeleveranciers in verschillende landen. Dat maakt het niet makkelijker op in deze crisistijd.


15-04-2021 08:53:08
aarclay
aarclay

Ik las in de ICNG groep dat er vannacht nog een ICNG binnen was gekomen. Iemand een idee welke? Het is een vijfje...

Deze spot kreeg ik vannacht door:

RXP 9902+remwagens+5 delige ICNG



Laatst bewerkt door aarclay op 15-04-2021 08:59


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-04-2021 09:10:14
mtlx
mtlx

Zie het OD topic. De 3117 is het.


15-04-2021 09:14:35
aarclay
aarclay

Yes, net gezien daar. Vervanger voor de 3108. Die zal dan terug gaan.


15-04-2021 16:00:50
icened200
icened200
Quote
aarclay (15-04-2021 09:14:35):

Yes, net gezien daar. Vervanger voor de 3108. Die zal dan terug gaan.


ICNG 3108 werd als trein gebruikt om treinmachinisten op te leiden. Betreft dat (alleen) de testmachinisten? Of ook de toekomstige ICNG treinmachinisten?


15-04-2021 16:12:10
VIRMm1
VIRMm1

Nee, de 3108 was niet rijvaardig.

De 3108 werd gebruikt voor het opleiden van (onderhouds)monteurs.

De 3117 gaat nu deze rol vervullen omdat dit treinstel meer werkende systemen aan boord heeft. De 3108 werkte grotendeels niet.


15-04-2021 16:46:14
icened200
icened200

Ah bedankt. Wel een belangrijke onderscheid.


15-04-2021 17:47:00
aarclay
aarclay

Hoewel de 3117 in de Wgm blijft staan, is deze wel rijvaardig?

De 3108 heeft een half jaar geleden nog de statische omzetter gewisseld met een defect geraakte van de 3103. Dus de 3108 was vanaf toen al erg minimaal werkend, lijkt me.

Ik denk dat je zonder statische omzetter maar bar weinig electonisch kan doen?



Laatst bewerkt door aarclay op 15-04-2021 18:13

15-04-2021 19:07:45
icened200
icened200

Ook DSB heeft gekozen voor Coradia Stream:

www.railway-technology.com


15-04-2021 21:18:10
VIRMm1
VIRMm1
Quote
aarclay (15-04-2021 17:47:00):

Hoewel de 3117 in de Wgm blijft staan, is deze wel rijvaardig?

De 3108 heeft een half jaar geleden nog de statische omzetter gewisseld met een defect geraakte van de 3103. Dus de 3108 was vanaf toen al erg minimaal werkend, lijkt me.

Ik denk dat je zonder statische omzetter maar bar weinig electonisch kan doen?


Het treinstel is vanaf het begin niet bedrijfsvaardig geweest. Ik weet het precieze verhaal niet meer, maar 1 helft van de trein slikte geen hoogspanning.

De 3117 is niet 100% af maar is wel de 'beste' ICNG die nu in NL is.


15-04-2021 22:50:59
icened200
icened200
Quote
VIRMm1 (15-04-2021 21:18:10):
Quote
aarclay (15-04-2021 17:47:00):

Hoewel de 3117 in de Wgm blijft staan, is deze wel rijvaardig?

De 3108 heeft een half jaar geleden nog de statische omzetter gewisseld met een defect geraakte van de 3103. Dus de 3108 was vanaf toen al erg minimaal werkend, lijkt me.

Ik denk dat je zonder statische omzetter maar bar weinig electonisch kan doen?


Het treinstel is vanaf het begin niet bedrijfsvaardig geweest. Ik weet het precieze verhaal niet meer, maar 1 helft van de trein slikte geen hoogspanning.

De 3117 is niet 100% af maar is wel de 'beste' ICNG die nu in NL is.


Wanneer is een ICNG 100% af? Als het probleemloos op de HSL Zuid kan rijden door de spanningssluizen? En alle andere factoren. ICNG zal volautomatisch gaan omschakelen in spanningssluizen.

Maar de software moet uit India komen. En door de lockdowns in verschillende landen met de 18 toeleveranciers kan het nog een poosje duren voordat de ICNG 100% af is:

www.rijksoverheid.nl


15-04-2021 23:59:26
thom
thom

Ik gok zo als de gehele techniek compleet en werkend is, het interieur compleet is en de buitenkant zijn definitieve jasje heeft enzo ;)


16-04-2021 07:29:39
VIRMm1
VIRMm1

Zoiets wat thom zegt idd.

Elke trein krijgt een kwaliteitscontrole, daarbij worden punten aangehaald die niet in orde zijn. Dit kan van alles zijn. Een blinddopje dat ontbreekt,een kapotte lamp, een slecht stuk lak op de buitenkant, een niet werkend (cabine)display.

Hoe het met de 3117 gesteld is weet ik niet. Ik weet alleen dat deze niet in huidige staat geaccepteerd gaat worden (er zat nog wel wat werk aan)



Laatst bewerkt door VIRMm1 op 16-04-2021 07:30

16-04-2021 07:46:18
BVisser
BVisser

ICNG zal wel een turn keycontract zijn, denk ik?


16-04-2021 08:40:42
treinfan
treinfan

Als ik de definitie op Wikipedia lees: nee. Het past zo beter in de categorie build to order.


16-04-2021 08:59:08
Edb3
Edb3
Quote
VIRMm1 (15-04-2021 21:18:10):
Quote
aarclay (15-04-2021 17:47:00):

Hoewel de 3117 in de Wgm blijft staan, is deze wel rijvaardig?

De 3108 heeft een half jaar geleden nog de statische omzetter gewisseld met een defect geraakte van de 3103. Dus de 3108 was vanaf toen al erg minimaal werkend, lijkt me.

Ik denk dat je zonder statische omzetter maar bar weinig electonisch kan doen?


Het treinstel is vanaf het begin niet bedrijfsvaardig geweest. Ik weet het precieze verhaal niet meer, maar 1 helft van de trein slikte geen hoogspanning.

De 3117 is niet 100% af maar is wel de 'beste' ICNG die nu in NL is.


Niet alleen de beste ICNG, ook het eerste stel wat alle lopende technische verbeteringen heeft ondergaan en daardoor niet meer terughoeft, naar verluidt. Het is rijvaardig.


16-04-2021 10:06:11
mtlx
mtlx

Om alle bovenstaande redenen is dit stel dan ook als eerste geschikt voor de opleiding van de 'normale' machinisten (zijnde niet-TTC), dus binnenkort start dan ook een hele kleine groep van de eerste 'normale' NSR machinisten daarmee.



Laatst bewerkt door mtlx op 16-04-2021 10:09

16-04-2021 10:54:48
aarclay
aarclay

Dus haast alle ICNG's zijn nog incompleet om goedkeuring te krijgen na de kwaliteitscontrole.
Betekent dit dat alle stellen nog terug moeten naar Alstom Polen/Duitsland voor completisering? Of zijn er dingen die in de werkplaats van de Watergraafsmeer door Alstom opgelost kunnen worden en dus niet een retourtje fabrikant krijgen?



Laatst bewerkt door aarclay op 16-04-2021 10:55

16-04-2021 12:21:18
VIRMm1
VIRMm1

Voor zover ik weet gaan ze allemaal nog terug ja.

De 3117 weet ik niet zeker, daar moet nog eea aan gebeuren maar dat kan ook in NL denk ik.


16-04-2021 21:07:25
Edb3
Edb3
Quote
aarclay (16-04-2021 10:54:48):

Dus haast alle ICNG's zijn nog incompleet om goedkeuring te krijgen na de kwaliteitscontrole.
Betekent dit dat alle stellen nog terug moeten naar Alstom Polen/Duitsland voor completisering? Of zijn er dingen die in de werkplaats van de Watergraafsmeer door Alstom opgelost kunnen worden en dus niet een retourtje fabrikant krijgen?


Zover mij bekend is, moeten alle in NL aanwezige stellen terug voor de refit, behalve de 3117 dus.


16-04-2021 21:45:21
Jasper-N
Jasper-N

Misschien ben ik de enige, maar is het iemand opgevallen dat de bakken van een ICNG maar 21.88m zijn bij de vijfjes en bij de achtjes als ik het goed gerekend heb 20.61m.

Bij een icm drietjes 26,87m een icm viertje heeft bakken met een lengte van 26,78m. Heb ik dat goed gelezen op railwiki?

https://www.railwiki.nl/index.php/ICM(m)_(InterCity_Materieel)#Technische_gegevens

https://www.railwiki.nl/index.php/ICNG#Technische_gegevens

Waarom is dit? Het is toch zonde om de trein korter te maken? Dan gaat er een mogelijkheid om zit plaatsen te creëen dus niet genomen.


16-04-2021 21:48:29
thom
thom

Dat is niet helemaal eerlijk te vergelijken, want bij ICM heeft elke bak zijn eigen draaistellen en ICNG heeft een aantal gezamelijke jacobs draaistellen.

Bij die laatste zijn de bakken altijd korter omdat je anders de bakken door het op een verder uit elkaar liggend draaipunt veel meer naar binnen zullen komen in een boog en buiten profiel zullen komen.


16-04-2021 22:14:11
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Jasper-N (16-04-2021 21:45:21):

Misschien ben ik de enige, maar is het iemand opgevallen dat de bakken van een ICNG maar 21.88m zijn bij de vijfjes en bij de achtjes als ik het goed gerekend heb 20.61m.

Bij een icm drietjes 26,87m een icm viertje heeft bakken met een lengte van 26,78m. Heb ik dat goed gelezen op railwiki?

https://www.railwiki.nl/index.php/ICM(m)_(InterCity_Materieel)#Technische_gegevens

https://www.railwiki.nl/index.php/ICNG#Technische_gegevens

Waarom is dit? Het is toch zonde om de trein korter te maken? Dan gaat er een mogelijkheid om zit plaatsen te creëen dus niet genomen.


Neem een kijkje op deze pagina, daar staan de baklengtes op. Niet alle bakken zijn even lang (natuurlijk).




DDZ in dienst, ik blij!

17-04-2021 08:34:07
treinfan
treinfan
Quote
Jasper-N (16-04-2021 21:45:21):

Misschien ben ik de enige, maar is het iemand opgevallen dat de bakken van een ICNG maar 21.88m zijn bij de vijfjes en bij de achtjes als ik het goed gerekend heb 20.61m.

Bij een icm drietjes 26,87m een icm viertje heeft bakken met een lengte van 26,78m. Heb ik dat goed gelezen op railwiki?

https://www.railwiki.nl/index.php/ICM(m)_(InterCity_Materieel)#Technische_gegevens

https://www.railwiki.nl/index.php/ICNG#Technische_gegevens

Waarom is dit? Het is toch zonde om de trein korter te maken? Dan gaat er een mogelijkheid om zit plaatsen te creëen dus niet genomen.


Er komen drie verschillende baklengtes voor bij ICNG:

  • kopbakken (bakcodes A/B)
  • middenbakken met een vast draaistel en aan één zijde een jacobdraaistel (bakcodes C/D)
  • middenbakken met jacobdraaistellen aan beide zijdes.

Als je een gemiddelde neemt met verschillende baktypes, dan zal het altijd variëren als er slechts van één baktype een of meerdere bakken bijkomen. Hetzelfde geldt bij ICM: de kopbakken hebben een andere lengte dan de middenbakken.


17-04-2021 10:49:07 2
michaben
michaben

De basismaten zijn overigens redelijk vergelijkbaar, alleen de verdeling is anders. Je hebt simpel gezegd twee maten: de hart op hart afstand tussen de twee draaistellen waar een bak op rust en de afstand tussen het draaistel en de kop van de bak. Bij ICNG worden jacobsdraaistellen toegepast, hierbij rusten twee bakken op hetzelfde draaistel en is de afstand tussen draaistel en kop dus nul. Hierdoor zijn de bakken korter, maar je spaart wel een draaistel uit.

Even een voorbeeld: bij ICM is de afstand tussen de draaistellen 19 meter en de afstand tussen het draaipunt en de kop 3,55 meter bij de geleding en 4,1 meter bij de cabine. Met de lengte van de geleding (40cm) en koppeling (20cm) erbij levert dat bij 4 bakken op 8 draaistellen een trein van 107,1 meter op. Een hypothetisch ICM vijfje zou 133,6 meter zijn

Wanneer je jacobsdraaistellen toepast valt die afstand van 3,55 meter weg en zal de geleding korter worden doordat de bakken minder ver uitzwaaien. Dus neem dat hypotetische ICM vijfje en trek er 6 maal 3,55 meter van af voor de drie jacobsdraaistellen die een ICNG heeft en je hebt bijna de lengte van een ICNG vijfje. Oftewel de basismaten verschillen slechts minimaal, maar de constructie is anders waardoor je een draaistel uitspaart ten koste van een extra geleding.


24-04-2021 10:32:28
Carlos0_0
Carlos0_0

Gisteren met rondje fietsen in Utrecht nog 2 ICNG tegen gekomen, de 2de kon ik niet goed zien de 1ste eens fototje genomen(Bij de cartesieusweg).
Ik dacht lees hier wel eens wat, zal hem eens delen :).

1drv.ms

Zie dat alleen 1 cijfertje door het hek weg valt sad



Laatst bewerkt door Carlos0_0 op 24-04-2021 10:32

24-04-2021 12:50:58
gvttreinen
gvttreinen

Ongetwijfeld de 3113 ;-)



24-04-2021 13:24:31
aarclay
aarclay
Quote
gvttreinen (24-04-2021 12:50:58):

Ongetwijfeld de 3113 ;-)


Inderdaad. De 3123 (als die al bestaat) is nog niet geleverd, en de 3103 is al weer terug naar Polen voor afbouw. En al zou die nog in het land hebben gestaan kon je deze aan de 'niet zo smooth' blauwe band herkennen, die meer een hoekiger verloop heeft. Deze hier is lekker smooth.



Laatst bewerkt door aarclay op 24-04-2021 13:25

24-04-2021 16:41:26
gvttreinen
gvttreinen

3113 want onlangs samen met 3112 en 3106 proefritten gereden dus zullen de andere stellen op Utctw zijn.



Laatst bewerkt door gvttreinen op 24-04-2021 16:42

24-04-2021 23:28:04
icened200
icened200

Lees op site DSB (via vertaaltoets) dat de vijfdelige DSB Coradia Stream een maximumvermogen van 7950 pk heeft!:

www.dsb.dk

Is dat nodig voor een trein die "slechts" 200 km p/u rijdt en dezelfde lengte heeft als onze ICNG? Ga ervan uit dat het vermogen van onze ICNG met 6 motoren bescheidener zal zijn.


25-04-2021 01:29:33
AlexNL
AlexNL

7950 pk komt overeen met 5928.314 kW aan vermogen (afgerond: 5930 kW), dat lijkt me wel wat veel. Het vermogen van ICNG is eerder in dit onderwerp al genoemd: 2545 kW voor een vijdelige, 3390 kW voor een achtdelige.

Een vijdelige Coradia Stream voor DSB krijgt weliswaar een extra aangedreven draaistel t.o.v. de NS-versie, maar het lijkt me niet dat dat meer dan het dubbele aan vermogen oplevert.


25-04-2021 13:11:38
aarclay
aarclay

Op De Rails schrijft in hun magazine dat de 3119 ook op korte termijn naar het land moet komen. Samen met de 3117 en 3119 zijn er dan twee stellen die alle nodige wijzigingen hebben, die alle andere stellen straks ook na hun aankomende retrofit zullen hebben.

En elders las ik ook dat er mogelijk binnen enkele maanden de eerste ICNG-B naar het land moest komen.



Laatst bewerkt door aarclay op 25-04-2021 13:12

25-04-2021 15:06:36
icened200
icened200
Quote
aarclay (25-04-2021 13:11:38):

Op De Rails schrijft in hun magazine dat de 3119 ook op korte termijn naar het land moet komen. Samen met de 3117 en 3119 zijn er dan twee stellen die alle nodige wijzigingen hebben, die alle andere stellen straks ook na hun aankomende retrofit zullen hebben.

En elders las ik ook dat er mogelijk binnen enkele maanden de eerste ICNG-B naar het land moest komen.


En in de nieuwste editie van Rail Magazine was te lezen dat in juni de 3114 naar Nederland zou komen.

Zal de ICNG België dan tussen Nederland - België getest worden met toestemming van Infrabel?


25-04-2021 15:16:52
icened200
icened200
Quote
AlexNL (25-04-2021 01:29:33):

7950 pk komt overeen met 5928.314 kW aan vermogen (afgerond: 5930 kW), dat lijkt me wel wat veel. Het vermogen van ICNG is eerder in dit onderwerp al genoemd: 2545 kW voor een vijdelige, 3390 kW voor een achtdelige.

Een vijdelige Coradia Stream voor DSB krijgt weliswaar een extra aangedreven draaistel t.o.v. de NS-versie, maar het lijkt me niet dat dat meer dan het dubbele aan vermogen oplevert.


Lijk me ook niet dat de motoren van de DSB Coradia Stream veel meer vermogen hebben per stuk hebben. In Denemarken zal op het gemoderniseerde spoornet meer met 200 km p/u gereden worden. In Nederland kan de NS Coradia Stream alleen tussen de spanningssluizen op de HSL echt snel rijden.


25-04-2021 16:29:38
VIRMm1
VIRMm1
Quote
icened200 (25-04-2021 15:06:36):
Quote
aarclay (25-04-2021 13:11:38):

Op De Rails schrijft in hun magazine dat de 3119 ook op korte termijn naar het land moet komen. Samen met de 3117 en 3119 zijn er dan twee stellen die alle nodige wijzigingen hebben, die alle andere stellen straks ook na hun aankomende retrofit zullen hebben.

En elders las ik ook dat er mogelijk binnen enkele maanden de eerste ICNG-B naar het land moest komen.


En in de nieuwste editie van Rail Magazine was te lezen dat in juni de 3114 naar Nederland zou komen.

Zal de ICNG België dan tussen Nederland - België getest worden met toestemming van Infrabel?


Icng B moet weer een aparte toelating voor NL krijgen en daar zal de eerste focus op liggen. België komt later pas


25-04-2021 16:49:53
mtlx
mtlx

De ICNG-B moet uiteraard ook in Nederland weer getest gaan worden, maar het zwaartepunt ligt juist in België omdat daar nog helemaal geen toelating is.


26-04-2021 09:15:03
Marco
Marco
Quote
icened200 (25-04-2021 15:16:52):
Quote
AlexNL (25-04-2021 01:29:33):

7950 pk komt overeen met 5928.314 kW aan vermogen (afgerond: 5930 kW), dat lijkt me wel wat veel. Het vermogen van ICNG is eerder in dit onderwerp al genoemd: 2545 kW voor een vijdelige, 3390 kW voor een achtdelige.

Een vijdelige Coradia Stream voor DSB krijgt weliswaar een extra aangedreven draaistel t.o.v. de NS-versie, maar het lijkt me niet dat dat meer dan het dubbele aan vermogen oplevert.


Lijk me ook niet dat de motoren van de DSB Coradia Stream veel meer vermogen hebben per stuk hebben. In Denemarken zal op het gemoderniseerde spoornet meer met 200 km p/u gereden worden. In Nederland kan de NS Coradia Stream alleen tussen de spanningssluizen op de HSL echt snel rijden.


Tegelijk zou het me ook niet verbazen als het wel klopt hoor. Dan zal de tractiekracht van de motoren bij lage snelheid gelijk zijn, maar zullen ze langer 'door kunnen trekken' bij hoge snelheid. Daarvoor zijn niet per se veel aanpassingen aan een tractiemotor nodig.

In NL is het nut daarvan heel beperkt: Het heeft eigenlijk alleen nut op de HSL onder 25 kV. Onder 1500V zijn er amper 200 km.h trajecten, en is het vermogen al snel beperkt door de bvl. Voor de paar seconden reistijd op een enkel traject zal de NS liever die miljoenen extra euro's in hun zak houden.


03-05-2021 13:37:20
seinhuis
seinhuis

In de komende 3 weken zal ICNG in de nachtelijke uren vooral tussen Almere, Lelystad en Zwolle testritten rijden. Hierbij zal onder ERTMS gereden worden met maximaal 200 km/u.

Ter hoogte van Dronten zal alleen/vooral gebruikt worden gemaakt van spoor GG. In de tunnel zal drukgolf metingen plaats vinden.


03-05-2021 15:32:55
icened200
icened200
Quote
seinhuis (03-05-2021 13:37:20):

In de komende 3 weken zal ICNG in de nachtelijke uren vooral tussen Almere, Lelystad en Zwolle testritten rijden. Hierbij zal onder ERTMS gereden worden met maximaal 200 km/u.

Ter hoogte van Dronten zal alleen/vooral gebruikt worden gemaakt van spoor GG. In de tunnel zal drukgolf metingen plaats vinden.


Als ICNG in Drontermeertunnel luchtdicht is kan het overal in Nederland rijden.


03-05-2021 15:56:34
treinfan
treinfan

Het gaat er niet om of de trein luchtdicht is, maar het gaat erom dat gecontroleerd moet worden dat de ICNG niet een te grote drukgolf genereert in een tunnel.


03-05-2021 16:37:32
icened200
icened200
Quote
treinfan (03-05-2021 15:56:34):

Het gaat er niet om of de trein luchtdicht is, maar het gaat erom dat gecontroleerd moet worden dat de ICNG niet een te grote drukgolf genereert in een tunnel.


Is dat al niet eerder gecontroleerd?:

www.hanzelijn-hattem.nl


03-05-2021 16:41:46
icened200
icened200
Quote
seinhuis (03-05-2021 13:37:20):

In de komende 3 weken zal ICNG in de nachtelijke uren vooral tussen Almere, Lelystad en Zwolle testritten rijden. Hierbij zal onder ERTMS gereden worden met maximaal 200 km/u.

Ter hoogte van Dronten zal alleen/vooral gebruikt worden gemaakt van spoor GG. In de tunnel zal drukgolf metingen plaats vinden.


Met testritten wel snelheden van 200 km p/u. Heb al verschillende rapporten van Ministerie van I & W gelezen waarbij ze aangeven dat de dienstsnelheid van de ICNG waarschijnlijk afgestemd zal worden op 160 km p/u. Maar of dat nou inhoudt dat echt niet met 200 km p/u gereden kan worden? Niet erg duidelijk.


03-05-2021 17:15:56
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
icened200 (03-05-2021 16:37:32):
Quote
treinfan (03-05-2021 15:56:34):

Het gaat er niet om of de trein luchtdicht is, maar het gaat erom dat gecontroleerd moet worden dat de ICNG niet een te grote drukgolf genereert in een tunnel.


Is dat al niet eerder gecontroleerd?:

www.hanzelijn-hattem.nl


In 2012? Dat is gecompliceerde materie want ICNG bestond toen nog niet.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 03-05-2021 17:16

03-05-2021 17:20:53
icened200
icened200

De ICNG bestond niet. Maar er reed wel een trein net zo snel zo door de Drontermeertunnel. Maar natuurlijk is een ICNG anders dan een ICE.


03-05-2021 19:05:19
icened200
icened200

De Alstom ERTMS in ICNG is moderner dan de Alstom ERTMS op de Hanzelijn. In ICNG ERTMS level 2 Baseline 3. En op Hanzelijn ERTMS level 2 2.3.0. d

Is het de bedoeling dat het vanaf 2025 - 2027 er ERTMS level 2 Baseline 3 op Hanzelijn is?



Laatst bewerkt door icened200 op 03-05-2021 19:05

03-05-2021 20:17:49
anton_
anton_
Quote
icened200 (03-05-2021 16:41:46):
Quote
seinhuis (03-05-2021 13:37:20):

In de komende 3 weken zal ICNG in de nachtelijke uren vooral tussen Almere, Lelystad en Zwolle testritten rijden. Hierbij zal onder ERTMS gereden worden met maximaal 200 km/u.

Ter hoogte van Dronten zal alleen/vooral gebruikt worden gemaakt van spoor GG. In de tunnel zal drukgolf metingen plaats vinden.


Met testritten wel snelheden van 200 km p/u. Heb al verschillende rapporten van Ministerie van I & W gelezen waarbij ze aangeven dat de dienstsnelheid van de ICNG waarschijnlijk afgestemd zal worden op 160 km p/u. Maar of dat nou inhoudt dat echt niet met 200 km p/u gereden kan worden? Niet erg duidelijk.


wat is dienstsnelheid ook alweer ? Is dat de snelheid waarmee een trein wordt ingepland? ( en die dus overschreden mag worden als de trein laat is )


03-05-2021 20:44:56
sjoerd
sjoerd

Het was al bekend, dat de dienstregelingssnelheid van ICNG voorlopig 160 km/h zou zijn, omdat het materieel in de dienst moet kunnen worden vervangen door de stammen die nu rijden, en die tijdelijk in reserve zouden worden gehouden.


03-05-2021 21:35:46
icened200
icened200
Quote
sjoerd (03-05-2021 20:44:56):

Het was al bekend, dat de dienstregelingssnelheid van ICNG voorlopig 160 km/h zou zijn, omdat het materieel in de dienst moet kunnen worden vervangen door de stammen die nu rijden, en die tijdelijk in reserve zouden worden gehouden.


Voor de duidelijkheid: Bedoelde een dienstsnelheid van 160 km p/u op de Hanzelijn:


www.omroepflevoland.nl


03-05-2021 21:40:52
seinhuis
seinhuis
Quote
anton_ (03-05-2021 20:17:49):
wat is dienstsnelheid ook alweer ? Is dat de snelheid waarmee een trein wordt ingepland? ( en die dus overschreden mag worden als de trein laat is )

Dienstregeling snelheid is de snelheid dat de dienstregeling gepland wordt, waarbij wel rekening wordt gehouden met energie zuinig rijden. Als de trein optijd rijdt zal de trein niet harder rijden, bij vertraging zal de baanvak snelheid aangehouden worden.


04-05-2021 07:04:14
anton_
anton_

dus, mijn conclusie is: zodra alle IC's op de Hanzelijn ICNG zijn kan er een dienstregeling gemaakt waarbij van een dienstregeling snelheid van 200 wordt toegepast. Of zie dit niet juist?


04-05-2021 08:12:23 1
treinfan
treinfan

Alleen als de benodigde infrawijzigingen ook zijn uitgevoerd en de ICNG's daadwerkelijk 200 km/h kunnen rijden.


04-05-2021 08:44:46
Klaasje
Klaasje

Een lastig punt is en blijft dat het stuk waarop aaneengesloten harder dan 160 km/h gereden kan worden maar ongeveer 30 km lang is en dat het vermogen onder 1,5 kV beperkt is. Om dan een trein op spitslengte naar 200 km/h te krijgen voordat de 30 km voorbij zijn is best een uitdaging. In Frankrijk wordt ook wel 200 km/h (zelfs 220 km/h) onder 1500 v gereden maar dat is vaak op wat langere stukken waar je harder kan rijden, traag optrekken is dan geen issue. De vraag is dus of je 200 km/h daadwerkelijk kunt incasseren in een dienstregeling voordat er 3 kV of 25 kV op de bovenleiding staat. 160 km/h lukt daarentegen op de sloffen, wie weet is er nog een tussenstap denkbaar.


05-05-2021 10:46:48
derdeklas
derdeklas

Eerlijk gezegd begrijp ik die bestelling van ICNG niet goed. Althans, wat betreft het deel voor het binnenlandse netwerk. De bestelling voor de dienst over de HSL naar Brussel zou meer dan voldoende zijn geweest.
Waarom treinen voor 200 km/h voor de overige lijnen bestellen die in de praktijk die snelheid toch niet gaan rijden?
Want als het om snelheden op het spoor gaat is Nederland tot nu toe altijd het meest ambitieloze landje van Europa geweest. Ruim 40 jaar, namelijk sinds 1977 (ICM protoserie) bestellen we treinen met een max. van 160 km/h, wat toch een redelijk normale standaard is in Europa. ATB had zelfs die mogelijkheid al, maar men wilde die niet benutten.
Utrecht - Amsterdam zou voor 200 km/h geschikt zijn. De ICE rijdt er sinds jaar en dag maar niet met deze snelheid.
En zou dan nu de ICNG wel over bestaande lijnen sneller dan 140 km/h gaan rijden? Daar geloof ik niets van. Misschien een stukje over de Hanzelijn maar dan houdt het wel op.

Het is een feit dat 1,5 kV ook niet erg meewerkt, en sinds lang wordt er gesproken over aanpassing hiervan. 25 kV werd te duur, 3 kV zou veel eenvoudiger te realiseren en minder kostbaar zijn. Maar daar hoor je niets meer over.
We hebben nu eenmaal niet alleen te maken met de technische mogelijkheden van de 21e eeuw, maar ook met (het uitblijven van) politieke beslissingen.

Denkend aan Holland zie ik snelle ICNG's ook in 2030 nog immer traag door oneindig landschap gaan.



Laatst bewerkt door derdeklas op 05-05-2021 10:48

05-05-2021 11:08:20
sjoerd
sjoerd

Mooie zin, die laatste.

De werkelijkheid is, dat de infra in ons drassige landje die 160 km/h (of meer?) maar moeilijk kan dragen. Er is niet veel ervaringskennis meer over de ondergrond van de soms meer dan een eeuw oude spoorwegen in ons land. Dat kwam naar voren bij Zwolle - Kampen, waar de geplande snelheid bij lange na niet gerealiseerd kon worden.

Wat dat betreft is de kennis over de bouw van waterkeringen beter op peil gebleven, al levert daar de werkelijkheid soms ook nog verrassingen op (afschuiven van uitgedroogde veendijken). Daarbij komt, dat een nieuwe waterkering meestal op een andere plek komt, en dat een vernieuwde spoorweg meestal op dezelfde plek wordt herlegd.

Het valt niet echt mee om in ons land een spoorweg te verbouwen voor 140 km/h of meer. Dat zal wellicht plaatselijk lukken, en verder alleen op onderheide nieuwe baanvakken. Dat zet meteen ook de noodzaak van spanningverhoging op de tocht, als je voort kunt met 1500, 1600 of eventueel 3000 V.


05-05-2021 11:23:12
AlbertP
AlbertP
Quote
derdeklas (05-05-2021 10:46:48):

Eerlijk gezegd begrijp ik die bestelling van ICNG niet goed. Althans, wat betreft het deel voor het binnenlandse netwerk. De bestelling voor de dienst over de HSL naar Brussel zou meer dan voldoende zijn geweest.


De HSL is deel van het binnenlandse netwerk. De ICNG-treinstellen gaan de Traxx+ICR vervangen op de HSL (160 -> 200 km/h), en die treinen worden naar verwachting per drgl 2024 verlengd naar Leeuwarden/Groningen via Amsterdam Zuid en de Hanzelijn (ook 200 km/h).

Edit: ICNG neemt ook de 1100 over, en dan kan ICR buiten dienst en kunnen de Traxxen terug naar de leasemaatschappij. Door het doorrijden naar Gn/Lw is er ook minder ICM nodig tegen die tijd. ICR en de oudste ICM-treinstellen zijn tegen die tijd 40 jaar oud.



Laatst bewerkt door AlbertP op 05-05-2021 11:36

05-05-2021 11:36:04
icened200
icened200
Quote
AlbertP (05-05-2021 11:23:12):
Quote
derdeklas (05-05-2021 10:46:48):

Eerlijk gezegd begrijp ik die bestelling van ICNG niet goed. Althans, wat betreft het deel voor het binnenlandse netwerk. De bestelling voor de dienst over de HSL naar Brussel zou meer dan voldoende zijn geweest.


De HSL is deel van het binnenlandse netwerk. De ICNG-treinstellen gaan de Traxx+ICR vervangen op de HSL (160 -> 200 km/h), en die treinen worden verlengd naar Leeuwarden/Groningen via Amsterdam Zuid en de Hanzelijn (ook 200 km/h).


Dat is historisch zo gegroeid. Het concept met Fyra & Thalys tussen Amsterdam - Brussel bleek niet te werken. NMBS zag niets in de Fyra. En de Beneluxtrein is nu een aanvulling geworden van de Thalys & Eurostar.

Minister Schultz zorgde ervoor dat de NS een nieuwe concessie kreeg waarmee NS de HSL in de periode 2015 - 2025 verder geintegreerd zou worden in het hoofdrailnet. De IC Den Haag - Eindhoven was al de eerste verbinding. En als de IC Direct Breda - Amsterdam C veranderd wordt in IC (Direct) Breda - Amsterdam Zuid - Groningen/Leeuwarden wordt de HSL nog meer geintegreerd gaat worden het hoofdrailnet. De HSL is een onderdeel geworden van het Intercitynetwerk in Nederland.



Laatst bewerkt door icened200 op 05-05-2021 11:37

05-05-2021 11:43:41
icened200
icened200
Quote
sjoerd (05-05-2021 11:08:20):

Mooie zin, die laatste.

De werkelijkheid is, dat de infra in ons drassige landje die 160 km/h (of meer?) maar moeilijk kan dragen. Er is niet veel ervaringskennis meer over de ondergrond van de soms meer dan een eeuw oude spoorwegen in ons land. Dat kwam naar voren bij Zwolle - Kampen, waar de geplande snelheid bij lange na niet gerealiseerd kon worden.

Wat dat betreft is de kennis over de bouw van waterkeringen beter op peil gebleven, al levert daar de werkelijkheid soms ook nog verrassingen op (afschuiven van uitgedroogde veendijken). Daarbij komt, dat een nieuwe waterkering meestal op een andere plek komt, en dat een vernieuwde spoorweg meestal op dezelfde plek wordt herlegd.

Het valt niet echt mee om in ons land een spoorweg te verbouwen voor 140 km/h of meer. Dat zal wellicht plaatselijk lukken, en verder alleen op onderheide nieuwe baanvakken. Dat zet meteen ook de noodzaak van spanningverhoging op de tocht, als je voort kunt met 1500, 1600 of eventueel 3000 V.


Niet overal is de bodem in Nederland zwak. Er zijn bepaalde plekken waar de bodem treinen kunnen dragen die 200 km p/u rijden. Zoals tussen Zwolle - Lelystad parallel aan de N 50 dat niet ver van de Kamperlijntje afligt.

En de Lelylijn parallel aan de snelwegen zou ook een stevigere bodem kunnen zijn dan in de Randstad waar de HSL wel onderheid moest worden.


05-05-2021 11:44:04
seinhuis
seinhuis

ICM zit aan het einde van zijn levensduur, ICNG zal die trein moeten vervangen.

Er zijn plannen om ook de 2200 via de HSL te laten rijden. In ieder geval zal tussen Rotterdam, Roosendaal en Essen (B) ERTMS aangelegd worden, waarbij alle seinen weggehaald wordt en ATB wordt verwijderd. Dit geldt ook voor Lage Zwaluwe Viersen. Ook Schiphol krijgt ERTMS en mogelijk nog meer. Hierdoor moet er nieuwe treinen komen.


05-05-2021 11:52:15
michaben
michaben
Quote
derdeklas (05-05-2021 10:46:48):

De bestelling voor de dienst over de HSL naar Brussel zou meer dan voldoende zijn geweest.


Vergis je niet in hoe groot die dienst over de HSL in de toekomst wordt. In de toekomsvisies gaat men uit van 12 treinen per uur over de HSL tussen Rtd en Shl waarvan 8 binnenlands en 4 internationaal. Met de doorkoppeling van de HSL aan de Hanzelijn en eventuele Lelylijn zit je al snel aan 50 composities ICNG in de dienstregeling van 2040.


05-05-2021 11:58:39
treinfan
treinfan
Quote
seinhuis (05-05-2021 11:44:04):

In ieder geval zal tussen Rotterdam, Roosendaal en Essen (B) ERTMS aangelegd worden, waarbij alle seinen weggehaald wordt en ATB wordt verwijderd. Dit geldt ook voor Lage Zwaluwe - Viersen. Ook Schiphol krijgt ERTMS en mogelijk nog meer. Hierdoor moet er nieuwe treinen komen.


Gelukkig hoeven er niet een heleboel nieuwe treinen gekocht te worden om onder ERTMS te rijden. ERTMS-inbouw in bestaand materieel zou gewoon mogelijk moeten zijn.


05-05-2021 12:19:33
michaben
michaben

Afhankelijk van hoe de boel zich ontwikkeld kan het overigens wel zo zijn dat ICNG tijdelijk buiten de HSL diensten komt te rijden. Het is, zeker met de huidige ontwikkelingen, niet zeker dat op moment dat de laatste ICNG afgeleverd wordt er al behoefte is aan die 8 binnenlandse treinen per uur via de HSL. Dus in die tussentijd kan je ICNG elders inzetten, maar op de lange termijn verwacht ik dat de huidige bestelling wel volledig nodig gaat zijn voor de treindiensten dia over de HSL gaan.


05-05-2021 12:22:13
AlbertP
AlbertP

Er hoeft niet eens veel materieel omgebouwd te worden als SNG sprinters in het zuiden gaat rijden en ICNG de 2100 (via HSL). Alleen voor de 1900/3600 en het korte stukje naar Ddr van de 2400/3700 moet dan nog geschikt materieel gevonden worden (DDNG of ombouw VIRM?)



Laatst bewerkt door AlbertP op 05-05-2021 12:23

05-05-2021 13:09:22
sjoerd
sjoerd

@icened200: Ik zie niet in waarom het goed zou zijn de Lelylijn strak met de snelweg te bundelen omdat dan de ondergrond steviger zou zijn. Het funderen van een autoweg vraagt een geheel andere aanpak dan die van een spoorweg. Bovendien is de autoweg redelijk bochtig, en moet de spoorweg ook richten op toekomstige stationslocaties zoals Emmeloord, Heerenveen en Drachten.

Het gaat er bij spoorwegaanleg om kennis te hebben over de stabiliteit van grondlagen tot op wel dertig meter diepte. Je hoeft nu ook weer niet elke strekkende meter anders te funderen, maar een goed gemiddelde aanhouden en weten waar echt slechte stukken zitten, is noodzakelijk. Het is dus niet voor niets dat op de HSL zuid de licht onderheide (niet tot op de vaste grondlaag!) betonnen rijplaten worden volgehouden tot ongeveer bij de Belgische grens.

Anderzijds had men bij de aanleg van Zwolle - Kampen (toen nog wel!) voldoende kennis over de slechte ondergrond, maar het te verwachten treinverkeer was lokaal en licht van aard, reden waarom men een minimale stabiliteit op de koop toe nam, en de aanlegkosten kon terugbrengen. Overigens is die spoorweg wel enkelsporig gebleven, maar is wel degelijk voorbereid geweest op dubbelspoor, zoals bij duikers en bruggen te zien is (was).


05-05-2021 13:13:31
icened200
icened200
Quote
treinfan (05-05-2021 11:58:39):
Quote
seinhuis (05-05-2021 11:44:04):

In ieder geval zal tussen Rotterdam, Roosendaal en Essen (B) ERTMS aangelegd worden, waarbij alle seinen weggehaald wordt en ATB wordt verwijderd. Dit geldt ook voor Lage Zwaluwe - Viersen. Ook Schiphol krijgt ERTMS en mogelijk nog meer. Hierdoor moet er nieuwe treinen komen.


Gelukkig hoeven er niet een heleboel nieuwe treinen gekocht te worden om onder ERTMS te rijden. ERTMS-inbouw in bestaand materieel zou gewoon mogelijk moeten zijn.

ERTMS in ICM-M en DDZ gaat zoal niet gebeuren. Of het in V-IRM-M gaat gebeuren is afwachten.

In Denemarken heeft DSB Alstom de order gegeven om een aantal oude treinen van ERTMS te voorzien. Maar het zal vooral de DSB Coradia Stream zijn die voorzien wordt van ERTMS.


05-05-2021 13:24:11
Daan!
Daan!

VIRM gaat ERTMS krijgen.


05-05-2021 13:24:30
michaben
michaben

ERTMS op Kijfhoek - Roosendaal grens staat voor 2026-2028 op het programma, OV-SAAL voor 2027-2029. Dat zijn de twee cruciale trajecten qua planning dus want hier wordt ATB-EG mogelijk al uitgeschakeld gestart voor DDNG volledig is ingestroomd (eerste jaar na instroom kan je DDNG nog niet op ERTMS baanvakken inzetten omdat materieel dan nog vervangen moet kunnen worden door oud materieel bij storingen, net als dat ICNG het eerste jaar nog niet met 200km/u ingepland kan worden).

Er zijn echter genoeg trajecten waar invoer van ERTMS pas voor 2028-2031 gepland staat, dus daar kan ICM en DDZ zijn laatste dagen slijten.


05-05-2021 13:25:45
icened200
icened200
Quote
sjoerd (05-05-2021 13:09:22):

@icened200: Ik zie niet in waarom het goed zou zijn de Lelylijn strak met de snelweg te bundelen omdat dan de ondergrond steviger zou zijn. Het funderen van een autoweg vraagt een geheel andere aanpak dan die van een spoorweg. Bovendien is de autoweg redelijk bochtig, en moet de spoorweg ook richten op toekomstige stationslocaties zoals Emmeloord, Heerenveen en Drachten.

Het gaat er bij spoorwegaanleg om kennis te hebben over de stabiliteit van grondlagen tot op wel dertig meter diepte. Je hoeft nu ook weer niet elke strekkende meter anders te funderen, maar een goed gemiddelde aanhouden en weten waar echt slechte stukken zitten, is noodzakelijk. Het is dus niet voor niets dat op de HSL zuid de licht onderheide (niet tot op de vaste grondlaag!) betonnen rijplaten worden volgehouden tot ongeveer bij de Belgische grens.

Anderzijds had men bij de aanleg van Zwolle - Kampen (toen nog wel!) voldoende kennis over de slechte ondergrond, maar het te verwachten treinverkeer was lokaal en licht van aard, reden waarom men een minimale stabiliteit op de koop toe nam, en de aanlegkosten kon terugbrengen. Overigens is die spoorweg wel enkelsporig gebleven, maar is wel degelijk voorbereid geweest op dubbelspoor, zoals bij duikers en bruggen te zien is (was).


Er zijn al een tracevarianten aangegeven voor de Lelylijn. Maar vooral de aanleg van Lelylijn parallel aan de snelwegen schijnt favoriet te zijn. Maar dat is nog geen uitgemaakte zaak of de Lelylijn parallel aan de snelwegen wordt aangelegd.

Het was meer als een suggestie bedoelt. En hoe stevig de ondergrond parallel aan de snelwegen is weet ik zelf niet.


05-05-2021 13:28:15
icened200
icened200
Quote
Daan! (05-05-2021 13:24:11):

VIRM gaat ERTMS krijgen.


Blijkbaar is de afweging gemaakt dat het (financieel) de moeite waard is om V - IRM - M van ERTMS te voorzien.


05-05-2021 13:35:32
Marco
Marco

VIRM gaat sowieso ETCS krijgen, de aanbesteding is al begonnen. VIRM moet ook nog wel even mee. (oeps, zie nu dat dit al gepost is).

ICM staat nu niet op de planning om te voorzien van ETCS, maar wie weet wat er nog mogelijk is. Als de uitrol van ETCS sneller gaat dan gepland, of DDNG vertraagd is en ze ICM langer in dienst willen houden, zou het me niets verbazen als het alsnog ETCS krijgt. De Breaks van de NMBS zijn in hetzelfde tijdperk gebouwd, en hebben ook ETCS gekregen. Qua passagierscomfort is er immers weinig mis mee en kan het nog wel mee, mits je goed ter beent bent.



Laatst bewerkt door Marco op 05-05-2021 13:38

05-05-2021 16:02:06
sjoerd
sjoerd

De invoering van ERTMS/ETCS zal zeker meer tijd in beslag nemen dan voorzien. Er zijn allerlei problemen, waarvan de ontwerpcapaciteit er één is, en bijvoorbeeld nu ook de verkrijgbaarheid van de juiste chips, en ook vele onvoorziene zaken die te maken hebben met locaties, waar alles nu net niet standaard op past. Dat was in de historie altijd al zo met elk beveiligings- en beheersingssyteem.


05-05-2021 23:55:37
icened200
icened200
Quote
michaben (05-05-2021 12:19:33):. Dus in die tussentijd kan je ICNG elders inzetten, maar op de lange termijn verwacht ik dat de huidige bestelling wel volledig nodig gaat zijn voor de treindiensten dia over de HSL gaan.

Wie weet tijdelijk op series 700 en 1800 in combinatie met ICM - M? Totdat de nieuwe verbinding Groningen/Leeuwarden - Breda er zal zijn en de series 700, 1800 en 900 vervangen zullen worden. En de ICM-M doorgeschoven kan worden naar andere treinverbindingen.



Laatst bewerkt door icened200 op 05-05-2021 23:56

08-05-2021 10:51:24
DaanICNG
DaanICNG

Vandaag komt stel 3204 naar Nederland.


09-05-2021 00:02:45
tieske05
tieske05
Quote
DaanICNG (08-05-2021 10:51:24):

Vandaag komt stel 3204 naar Nederland.


Wordt dit een stel voor onderhoudstesten of gaat deze ook testritten rijden?