18-07-2014 21:50:19 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Dat is dus niet de totale ICM en ICR vloot in de eerste lichting, ICR is zo'n 20000 zitplaatsen (uitgaande van dat alle 300 rijtuigen ooit nog eens ingezet gaan worden, en klapzittingen niet meegenomen) en ICM zo'n 30000. Dus dan zal de vervanging van ICM4 moeten wachten op de eerste optie voor extra te bestellen treinen. Quote Maar met deze optie erbij zit heb je wel aanzienlijk meer dan ICM, ICR en DDZ bij elkaar (die drie zijn samen goed voor zo'n 75000 zitplaatsen). Was ook wel te verwachten dat men vooral met opties ging werken, bij tevredenheid over de eerste deelserie kan men zo doorgaan met vervanging van DDZ en de oudste VIRM deelserie zonder nieuwe aanbesteding te hoeven starten. |
19-07-2014 00:14:33 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Nog interessanter vind ik de opties om deelseries voor België en Duitsland te maken. |
19-07-2014 08:38:16 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Gezien de lengtes (uitgaande van ongeveer 25 m/bak) zou het om 3, 4 en 6 bakken treinstellen gaan. |
19-07-2014 09:08:31 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Bij VIRM is de baklengte 27 meter, dus qua lengte kom je inderdaad ongeveer overeen met VIRM3, VIRM4 en VIRM6. Heeft de NS dit eerder al gehad, drie lengtevarianten van dezelfde treinserie? Vrijwel alles wat nu rondrijdt kent twee varianten qua lengte. Het is op zich echter niet zo onlogisch, gezien de verloren ruimte en kosten van een extra cabine heeft het de voorkeur om met niet meer dan twee gekoppelde stellen te rijden. Om bakkilometers te voorkomen is het ook gewenst niet met spitscapaciteit door te rijden als dat niet nodig is, dus treinstellen moeten wel splitsbaar zijn in kortere eenheden. Voor de drukke treinseries zijn de VIRM en DDZ met hun 4- en 6-delige varianten misschien handig, maar voor de wat rustigere treinserie zit je dan met flinke overcapaciteit in het dal. Met drie lengtevariaties heb je wat meer opties om hetzelfde materieel efficiënt te kunnen gebruiken op treinseries met verschillende drukte. |
19-07-2014 11:26:44 | ||
---|---|---|
hellfire
![]() |
Quote Ik vind nog veel interessanter dat hier tussen de regels door staat dat men onderzoek aan het doen is om de bovenleidingspanning in Nederland te verhogen naar 3000V: Quote |
19-07-2014 11:30:38 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat is al een tijdje bekend: https://www.prorail.nl/nieuws/meer-spanning-op-het-spoor |
19-07-2014 17:40:20 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ja, en mocht dat plan van Prorail ineens doorgang vinden, zou het ontzettend stom genoemd worden als NS daar niet op voorbereid zou zijn met hun nieuwe materieel. |
19-07-2014 23:55:25 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Mis ik tussen de highlights nog eisen over koppelbaarheid met bestaand materieel of zou dat in de detailspecificaties staan? |
19-07-2014 23:58:50 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Is dat heel erg belangrijk dan? Mcn Asd |
20-07-2014 00:05:45 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
lijkt me wel handig bij afslepen en andere transporten. In Zwitserland is (vrijwel?) alles 'backwards compatible'. En hoewel verklaarbaar dat het niet zo is, zou het volgens mij toch heel handig zijn als bijvoorbeeld IRM en DDZ (en ICM) gekoppeld in dienst kunnen worden ingezet. |
20-07-2014 00:06:45 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Koppelbaarheid aan bestaand materieel doet sowieso alle hier geëiste specificatie's te niet, dus lijkt het me voor inzet in commerciële dienst helemaal niet zo interessant. Nu kan ICM, VIRM en DDZ toch ook niet gecombineerd ingezet worden? In de planning houdt men daar prima rekening mee en levert dat geen problemen op... @Mren, Ongetwijfeld dat met afslepen best wel rekening mee gehouden zal worden, de hier gevraagde specificatie's is ook niet alles omvattend en een basis. Ff gek voorbeeld misschien maar bijvoorbeeld de aansluiting voor het vullen van het toilet water is hier ook niet gespecificeerd, maar zal ongetwijfeld het zelfde zijn als de bestaande aansluiting die gebruikt wordt. Laatst bewerkt door thom op 20-07-2014 00:11 |
20-07-2014 00:09:16 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Slepen met het zelfde materieel of loc lijkt me voldoende. Mcn Asd |
20-07-2014 01:28:45 | ||
---|---|---|
Ovindel
![]() |
Alle materieel dat een 'hoge' Scharfenbergkoppeling heeft kan elkaar toch gewoon wegslepen? Ik heb de raarste combi's van Mat '64, ICM, VIRM en DM '90 zien langskomen met mijn eigen ogen en in foto's. |
20-07-2014 08:32:11 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Voor de geplande inzet en afslepen is dat inderdaad niet nodig, met een capaciteit van 30000 zitplaatsen heb je meer dan genoeg treinstellen om fatsoenlijke omlopen te kunnen maken. En voor afslepen is het slechts voldoende dat de treinstellen puur mechanisch te verbinden zijn, eventueel zelfs met een koppelboom. Voor de bijsturing zou het echter wel fijn zijn dat materieel ook elektrisch koppelbaar is en toegelaten in de reizigersdienst, ik heb wel eens een VIRM4 en ICM3 tegenover elkaar zien staan, klaar om gecombineerd te worden als versterking voor in de spits, doordat de omlopen in een treinserie die gemixt met VIRM en ICM rijdt in de war geraakt was, en dus kon men de boel niet meer versterken in de spits. |
20-07-2014 08:57:55 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote GTW heeft een iets hogere koppeling... |
20-07-2014 11:19:14 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Het moet toch technisch kunnen voor alle koppelingen op de zelfde hoogte te maken. Dan elk materieel aan elkaar gekoppeld worden voor de reizigersdienst en elkaar weg slepen. Alhoewel verschillend materieel aan elkaar gekoppeld voor de reizigersdienst zie ik niet zo direct gebeuren. Ik weet niet of hier informatie over is? |
20-07-2014 11:26:58 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Ja, kun je allemaal vinden op https://www.somda.nl/forum/zoeken/. |
20-07-2014 14:47:21 | ||
---|---|---|
gummbahla
![]() |
Koppelbaarheid met ander materieel lijkt me ook niet meer zo'n issue als er straks nog maar 2 soorten IC-materieel over blijven (VIRM en IC-NG). |
20-07-2014 17:00:55 | ||
---|---|---|
Ovindel
![]() |
Wordt wel een saaie boel straks vanaf ~2030, alleen nog maar VIRM, IC-NG, SLT en SNG. En een paar GTW's o.i.d. van de private vervoerders. |
20-07-2014 17:25:25 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Jawel, bedenk wel dat dat soort geluiden (o wat wordt het saai) al zeker 20 jaar te horen zijn. Het is nog nooit uitgekomen. En dan heb je het nu al over 2030 ? Laatst bewerkt door broek53 op 20-07-2014 17:26 |
20-07-2014 17:40:01 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Klopt. Zeiden we ook toen de laatste 12, 13 en 1100'n werden afgevoerd...sindsdien is het nog nooit zo kleurrijk geweest! Het spoorlandschap veranderd steeds dus hoe het in 2030 er uit ziet is nog een groot ? |
20-07-2014 20:02:43 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Het spoor werd pas saai sinds 1921. In plaats van diverse kleuren van diverse vervoerders werd alles NS-groen %08% Shqiperise-lopers? |
20-07-2014 20:25:38 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Van de SLT vloot had men nog opties voor 64 stellen die men uiteindelijk niet afgenomen heeft. Had men dat wel gedaan dan denk ik niet dat er nu nog Mat'64 gereden zou hebben, en zou ook het DDAR niet meer gereactiveerd worden, en was het al een stuk saaier. Dus het nemen van opties leidt dus niet altijd tot het gebruiken van die opties. Aan de andere kant ligt het wel in de lijn der verwachtingen dat het saaier gaat worden, de huidige opzet in de materieelvloot is gedeeltelijk het gevolg van een systeem met meer treinsoorten, VIRM was eigenlijk bedoeld als sneltrein. In de huidige plannen zijn niet alleen sneltrein en IC samengevoegd, maar wordt zelfs de HSL samengevoegd, de noodzaak voor aparte soorten materieel is dus minder. |
20-07-2014 20:37:43 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Eigenlijk hoort de discussie niet hier en zou afgesplitst mogen worden, maar ik denk als je gaat kijken dat er momenteel meer verschillende soorten materieel rondrijden als ooit te voren![]() Als je kijkt wat er nu allemaal bij de regionale vervoerders aan verschillend materieel rond rijdt, en de private goederenvervoerders hebben ook mee rlokken dan NS daar vroeger voor had ![]() |
20-07-2014 21:32:24 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Net als Thom denk ik dat de discussie zoals die gevoerd wordt, elders thuis hoort. Welk soort koppelingen, koppelstrategie of wat dies meer zij er op het ICNG zal zitten is nu nog een bijzaak. Wat interessant is zijn de strategische keuzes die er gemaakt gaan worden. De in de tender opgesomde eigenschappen van het materieel geven aan dat een Europese inzet in principe mogelijk is. De gevraagde volumes aan zitplaatsen hoeft geenszins te beteken dat die allemaal hun plaats in het nationaal- of buurlandverkeer moeten vinden. Misschien houden ze er bij NS of Albellio ook rekening met eventuele toekomstige buitenlandse inschrijvingen. Mij zou dit in ieder geval niet verwonderen dat deze mogelijkheden mee genomen worden in een eventuele raamovereenkomst. De NS werkt nu bepaald niet meer op een eiland. Jeanne Kok |
20-07-2014 22:11:10 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Nee maar je kunt nooit weten wat men eist aan specifieke materieeleisen als je meedoet aan een consessie, dus materieel op voorhand bestellen is erg lastig en financieel erg onaantrekkelijk. |
21-07-2014 00:04:10 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Ja, dat mag zo zijn, maar je mag toch aannemen dat men wijs geworden is na de V250. De wensen en opties in een raamovereenkomst vast leggen die in ieder geval de binnenlandse behoeftes kan afdekken. Maar tegelijk voor eventuele buitenlandse concessies nog opties open houd. Dan handelen ze in principe net zoals de DB of de SNCF die bij afroep pas de configuratie vastleggen. Z'n raam overeenkomst heeft een bepaalde looptijd en een min. en/of max. volume. Het nieuw materieel moet toch al aan de Europese normen moeten voldoen, waarom ook niet die kansen benutten en met een bredere kijk het aanstaande besteltraject in te gaan. Kortom niet in beperkingen maar in mogelijke kansen denken! Jeanne Kok |
21-07-2014 00:16:40 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Zeker nu het Europees (HSL) spoor geliberaliseerd is. Waarom zouden alleen Franse TGV, Duitse ICE en Belgische stoptreinmaterieel op het Nederlandse spoor rijden? Op het Duitse spoor rijden de Cisalpino, Railjet, Euroduplex. Dus waarom geen snelle nieuwe Nederlandse IC tussen Amsterdam - Köln/Berlijn i.p.v. een Duitse IC? |
21-07-2014 08:29:42 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
Meer realistisch is het verlengen van binnenlandse IC's naar bestemmingen dichter bij de grens, zoals Aken of Luik. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
21-07-2014 10:54:29 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Ja, DDAR ![]() Quote In theorie is dit allemaal waar. Maar zoals bekend is NS nou niet bepaald sterk in het uit elkaar houden van de lengtevarianten, dus in de praktijk zal het wel sterk door elkaar heen gaan lopen. Bovendien zie je nu al dat NS de mogelijkheden van variërende treinlengtes niet uitbuit: bijvoorbeeld de 3600 blijft de hele dag door met TD7 rijden terwijl in de avonduren er best overgegaan zou kunnen worden naar solo ICM. Kennelijk zijn dergelijke materieelwisselingen teveel rompslomp. |
21-07-2014 10:56:46 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Maar die ICM moet er dan wel zijn, als die van de andere kant van het land moet komen is het net zo makkelijk het zo door te laten rijden... |
21-07-2014 11:01:56 | ||
---|---|---|
sfj
|
Quote En DDM1 niet te vergeten, wat met 5, 6 en 7 rijtuigcomposities heeft gereden. Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
21-07-2014 11:11:02 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Er zullen vast wel heel goede redenen voor zijn en daar heb ik ook geen oordeel over. Ik constateer slechts dat daar op dit moment niet heel actief op gestuurd wordt. Maar bij nader inzien is dit ook niet was michaben bedoelde. |
21-07-2014 11:12:07 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Maar niet tegelijkertijd (toch?), en daar ging het hierom. Anders kun je IRM met drietjes, viertjes en zesjes ook meetellen. |
21-07-2014 11:13:05 | ||
---|---|---|
sfj
|
Het tegelijk is inderdaad een zeldzaam iets, ik kan me zelf maar een week ergens in de jaren '90 herinneren dat er een zevenwagenstam een bakje miste. Maar inderdaad dit valt verder wel een beetje buiten de discussie![]() Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
21-07-2014 11:29:55 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
QuoteNS vraagt dus om een flexibel platform waarmee verschillende samenstellingen te maken zijn. Of al deze varianten ook daadwerkelijk besteld zullen worden is een tweede. Het kunnen ook korte stellen zijn met de mogelijkheid ze later te verlengen. |
21-07-2014 12:19:16 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteWas het maar waar. er reden 5- en 7-wagenstammen tegelijk en later 5 en 6-wagenstammn. Ik kan je smakelijke verhalen vertellen over de oorlogjes die zijn uitgevoerd om stammen in de goede omloop te krijgen (en in de goede samenstelling, maar dat was een ander chapiter en een andere oorlog (met NedTrain)). |
21-07-2014 12:32:42 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Een beetje het idee wat men met VIRM ook kan doen. |
21-07-2014 16:11:52 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Waar ik nieuwsgierig naar ben, mogen fietsen straks mee in de 200km/h variant? |
21-07-2014 16:24:01 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Niet op de HSL-Zuid maar tussen Bd en Ehv weer wel denk ik. |
21-07-2014 16:36:20 | ||
---|---|---|
Ovindel
![]() |
Pfff slaat echt nergens op, als ze een speciale fietsenstallingsplek inrichten kan er niets mis gaan. Wat was ook alweer de reden? |
21-07-2014 17:35:42 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Zie het HSL-topic: Quote Dus nogmaals: het fietsvervoerverbod is niet gekoppeld aan de maximumsnelheid van het materieel maar aan het traject (de HSL) Wat niet wegneemt dat NS het natuurlijk wel als excuus kan gebruiken om het ruimte- en tijdrovende fietsvervoer verder uit te bannen (hoewel je je kunt afvragen wat oorzaak en gevolg is) Trouwens: zijn de consumentenorganisaties aangehaakt bij het opstellen van de specificaties? Lijkt me nuttig als zij dergelijke zaken kunnen aankaarten. Laatst bewerkt door daniel81 op 21-07-2014 17:35 |
21-07-2014 17:57:26 | ||
---|---|---|
Ovindel
![]() |
Nederland = fietsland, dus ik kan me niet inbeelden dat de reizigersorganisaties hier niet over gaan zeuren. Ik blijf me verbazen over sommige ver te zoeken logica bij de Nederlandse spoorwegen af en toe. |
21-07-2014 17:57:37 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Men denkt te veel in regels in plaats van oplossingen. |
21-07-2014 18:37:18 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Men denkt te veel in het afdekken van elk denkbaar veiligheidsrisico, hoe klein ook. Laatst bewerkt door nohab op 21-07-2014 18:49 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
21-07-2014 18:42:39 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
En om dit rijtje nog verder aan te vullen: Men heeft liever 6 zitplaatsen met daarop telkens een betalende reiziger,dan een "gat" tussen een rij stoelen met soms bv 3 fietsen die minder opbrengen en "gevaarlijk" kunnen zijn ![]() Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
21-07-2014 18:51:56 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Tja, Nederlanders willen graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Oftewel men wil graag de fiets mee nemen, maar is niet bereid daar gewoon de volle mep voor te betalen. En als de conducteur je weigert met je dagkaart fiets van slechts €6 omdat de trein te vol is en er al 10 fietsen staan heb je het recht de conducteur verrot te schelden. |
21-07-2014 23:49:01 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat laatste staat niet in de reisvoorwaarden, meen ik. |
22-07-2014 13:43:52 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Welke volle mep? Als een dagkaart fiets 6 euro kost dan Ãs dat toch de volle mep? En er heeft nog nooit iemand aan mij gevraagd of ik bereid zou zijn er meer voor te betalen. Ik begrijp de frustratie van het personeel wel, die telkens weer de discussie met de reiziger moeten aangaan of hun trein vertraging zien oplopen omdat reizigers met fiets de hele trein langsmoeten om te kijken of er nog ergens een plekje voor de fiets is. Maar dan moeten ze niet klagen over de reiziger, maar over het management dat telkens maar weer besluit minder fietsplaatsen aan te brengen in IC's. |
22-07-2014 14:36:02 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Onjuist, er bestaat ook een fietskaart van 12 euro, deze mag wèl in de spits mee, maar is uitsluitend bedoeld voor Internationale reizigers. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
22-07-2014 14:49:14 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Blijft overeind dat mij als reiziger ten onrechte verweten wordt dat ik niet bereid ben de volle mep te betalen, want dat weten ze niet eens. Trouwens als ik wel die volle mep zou betalen heb ik er ook niks aan, want je gaat me toch niet vertellen dat een conducteur een reiziger met een dagkaart van 6 euro halverwege uit de trein zet omdat er iemand met een dagkaart van 12 euro inmoet? |
22-07-2014 15:08:30 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
QuoteIk lees in de aanbesteding niets over varianten met andere maximumsnelheden dan 200km/h. Op niet-HSL-diensten moet NS het vervoer van fietsen faciliteren, dat is een concessie-eis. Op de HSL-zuid ook maar alleen "voor zover dit op verantwoorde wijze mogelijk is" (zie de Concept-ontwerpconcessie HRN). Laatst bewerkt door reisthijs op 22-07-2014 15:09 |
22-07-2014 15:12:19 | ||
---|---|---|
Ovindel
![]() |
Quote Discriminatie! ![]() Laatst bewerkt door Ovindel op 22-07-2014 15:13, reden: Quote toegevoegd |
22-07-2014 19:38:45 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Lijkt me een prima gelegenheid om een multifunctionele ruimte te maken waar fietsen kunnen worden geplaatst (mits vastgezet) die ook gebruikt kan worden voor rolstoelen (of staanplaatsen wanneer het heel druk is). Bij voorkeur met een vloer op perronhoogte, dan zijn de fietsen snel in en uit de trein en wordt voldaan aan de toegankelijksheideis. |
22-07-2014 20:33:46 | ||
---|---|---|
Wellie
![]() |
Quote Wat een achterlijke opmerking in je laatste zin! Pikken we dit soort opmerkingen/gedragingen op dit forum? Machinist NSR |
22-07-2014 20:40:13 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Is hardop zeggen waar conducteurs, helaas, in de praktijk mee te maken krijgen achterlijk? Verbied het NOS journaal dan ook maar! Laatst bewerkt door michaben op 22-07-2014 21:13 |
22-07-2014 20:48:22 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Wellie, lees even opnieuw. Het is geen advies, maar een omschrijving van de dagelijkse gang van zaken. |
22-07-2014 21:05:52 | ||
---|---|---|
admin
Moderator ![]() |
En of we het een gezellig willen houden... Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
23-07-2014 12:06:20 | ||
---|---|---|
Ovindel
![]() |
Hier nog een artikeltje dat alle nieuwtjes van de IC-NG opsomt: http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/materieel/nieuws/ns_koopt_nieuwe_treinen_niet_meer_via_ierland-146382 Interessantste deel: Quote Handig van die 3000V lijkt mij dat er dan ook meteen in België kan worden gereden. |
23-07-2014 13:03:25 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Die 3000 volt is een optie, dat zit er dus niet standaard in. En voor België heb je wel meer nodig dan alleen 3kV, ook Belgische beveiliging ed en daar is geen sprake van. |
23-07-2014 13:18:34 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
Daar is sprake van bij de eventuele vervolgbestellingen. Het is niet opmerkelijk dat treinen die vanaf dienstregeling 2021 ingezet zullen worden, in 2020 geleverd worden. |
23-07-2014 13:52:25 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Treinreiziger heeft eerder beschikbare info totaal niet goed gelezen. Daar stond al in dat NS juist de treinen vroeg wil hebben om alvast kilometers in de reizigersdienst te rijden zodat de kinderziektes eruit kunnen en de dienstregeling in 2021 op die treinen aangepast kan worden. Laatst bewerkt door Klaasje op 23-07-2014 13:53 |
24-07-2014 01:00:22 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
QuotePraktisch gedacht: tijd om dat veiligheidsmanagementsysteem aan te passen aan de hedendaagse tijd. |
24-07-2014 17:35:34 | ||
---|---|---|
TSNL250
![]() |
Als je nagaat dat de laaste VIRM 4 pas geleverd zijn in 2009 is het zonde om ze er in 2030 na 20 jaar dienst al uit te gooien |
24-07-2014 18:16:32 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Er staat dan ook nergens dat VIRM4 al zo snel gaat verwijnen... |
29-07-2014 16:48:38 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
Discussie over fietsen in de trein verhuist naar het daarvoor bestemde topic: https://www.somda.nl/forum/15157/p382117 |
30-10-2014 11:51:47 | ||
---|---|---|
martijnmet
Moderator ![]() |
In het persbericht over de SNG (http://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2014/10/30/caf-wint-aanbesteding-voor-120-nieuwe-sprinters-ns/) gaat het ook een stukje over de ICNG. Als ik het goed begrijp wordt die aanbesteding ook eind dit jaar afgerond, en is lijkt mij ook de winnende fabrikant bekend. |
30-10-2014 13:44:16 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Nou, dat lijkt me wat snel, voor zover ik begrijp wordt de PREselectie voor het einde van het jaar afgerond, en moet er dan een handjevol leveranciers zijn overgebleven die nog daadwerkelijk een bod mogen gaan uitbrengen. Zo schrijft ook nu.nl in haar laatste alinea: http://www.nu.nl/economie/3916275/ns-praat-met-caf-aankoop-120-nieuwe-treinen.html |
30-10-2014 14:00:40 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
Het originele NS-nieuwsbericht staat ook dat het om de eerste fase van de aanbesteding gaat: http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/nieuwsberichten#diverse-materieelprojecten-bij-ns-in-de-volgende-fase |
30-10-2014 14:14:20 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Wat ik hier al vaker heb geconstateerd: een gebrek aan basiskennis over hoe aanbestedingen in zijn werk gaan ![]() Vaak wordt eerst een selectie aan leveranciers gemaakt die voldoen aan eerlijke (oa proportioneel, relevant, toetsbaar), heldere en vooraf kenbaar gemaakte eisen. Ben je door die selectie heen, kun je je plan/plannen indienen en wordt op basis van gunningscriteria bepaald wie de opdracht krijgt. Uiteraard dienen deze gunningscriteria ook weer aan de hierboven genoemde eisen te voldoen en bovendien mogen ze niet dezelfde zijn als de selectiecriteria. Vervolgens doet de opdrachtgever een eerlijke afweging op basis van de eerder kenbaar gemaakte gunningscriteria en doet een voorlopig gunning. Dat is normaliter de tijd waarin de andere fabrikanten een rechtszaak starten ![]() |
10-03-2015 15:52:30 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
KICK! Siemens, Alstom, Bombardier en Stadler schijnen in de race te zijn om de ICNG te leveren: http://www.ovmagazine.nl/2015/03/vier-partijen-in-de-race-voor-nieuwe-intercity-1646/ Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
10-03-2015 23:42:12 | ||
---|---|---|
gummbahla
![]() |
De 'grote vier' dus. Waarbij aangetekend moet worden dat alleen Bombardier (Twindexx) en Stadler (KISS) op dit moment dubbeldeks IC materieel beschikbaar hebben - een bestelling van enkeldeks IC materieel lijkt me onwaarschijnlijk. Laatst bewerkt door gummbahla op 10-03-2015 23:42 |
10-03-2015 23:48:14 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Siemens heeft de Desiro High Capacity: http://www.railwaygazette.com/news/passenger/single-view/view/siemens-to-build-rrx-double-deckers.html Weliswaar geen IC-materieel maar bestemd voor RE's, maar met wat comfortabeler stoelen lijkt het me ook als IC prima geschikt in Nederland. |
11-03-2015 00:10:09 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
https://www.flickr.com/photos/wesleyvandrongelen/4685333983/ Siemens maakt loc's en daar kan je van alles achter of voor hangen, zoiets als in de link, maar ook zoiets als een Railjet. Enkeldeks sluit ik niet uit, we krijgen volgens de plannen immers PHS. |
11-03-2015 00:43:38 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Quote En het zou zomaar wel enkeldeks-Mat kunnen worden, omdat bij dubbeldeks-Mat de reizigers circulatie als te traag wordt ingeschaald. Jeanne Kok |
11-03-2015 01:04:23 | ||
---|---|---|
Ovindel
![]() |
Dubbeldeksmaterieel is aan de ene kant voor de lange afstand goed geschikt omdat de reizigerscirculatie dan niet zo'n groot probleem is, maar aan de andere kant stoppen IC's in Nederland over het algemeen vrij vaak. (Meestal max. een halfuur tot het volgende station.) Wat betreft het aantal halteringen zou enkeldeksmaterieel misschien beter kunnen volstaan in treinen als de 700, 800, 1900 series en andere treinen over de HSL, maar dan zijn uiteraard wel langere treinen dan nu nodig. Omdat capaciteit bij drukke sneltreintrajecten (zoals bv. Rsd - Asd) een belangrijk punt is, zijn dubbeldekkers daar eigenlijk wél weer nodig. Hoewel voor reizigerscirculatie in regionaal verkeer (stoptreinen en interregio-achtig) enkeldeksmaterieel het beste is en dubbeldeks beter voor lange-afstandstrajecten, denk ik dat het afhankelijk is van meerdere factoren. |
11-03-2015 01:16:38 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Oftewel, we moeten dus gewoon weer terug naar drie treinsoorten: stoptrein, sneltrein en intercity. %08% 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
11-03-2015 01:25:20 | ||
---|---|---|
lol
![]() |
Persoonlijk hoop ik dat het de Twindexx wordt. Wat zijn dat prachtige dingen. |
11-03-2015 03:30:27 | ||
---|---|---|
Ovindel
![]() |
Quote Die discussie probeerde ik door mijn woordkeuze dus maar niet aan te wakkeren, maar dat is wel mijn mening ja. ![]() |
11-03-2015 09:58:43 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Die reizigerscirculatie hangt ook voor een groot deel af van de indeling natuurlijk. Want bij ICM is het behoorlijk dramatisch in vergelijking met VIRM om maar met een voorbeeld een tegenovergesteld beeld te schetsen. |
11-03-2015 11:37:47 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Quote Is voor al het dubbeldeksmaterieel die doorlooptijd hetzelfde? DDAR en aanverwanten hebben toch juist een korte station tijd door die enorme deuren? En ICR en ICM staan als enkeldeks rijtuigen met twee smalle deuren per rijtuig onwijs lang te wachten... Wat ik begrepen heb wordt toch vooral naar geschikt enkeldeks materieel gezocht |
11-03-2015 11:40:19 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Best of both worlds: enkeldeks met brede deuren? Shqiperise-lopers? |
11-03-2015 11:54:23 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De uitvraag van NS is specifiek enkeldeksmaterieel. |
11-03-2015 12:38:08 | ||
---|---|---|
treinjoop
![]() |
En waarom zou je nu ook zo graag Dubbeldekkers willen? Tot 2030 genoeg VIRM en DDZ. |
11-03-2015 13:09:18 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteEn een gelijke vloerhoogte van perron tot de zitplaats zoals dit type. http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_422 Alleen die strijd hebben we verloren, de huidige maximale perronhoogte is leuk voor materieel met kruiwagenwieltjes met zijn bijbehorende beperkingen. |
11-03-2015 13:17:31 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Quote Daaruit concluderend kunnen we waarschijnlijk rekening houden met de volgende ontwerpen: - Siemens: Desiro ML of enkeldeks versie van de Desiro HC (http://www.mobility.siemens.com/mobility/global/en/urban-mobility/rail-solutions/commuter-and-regional-trains/desiro/pages/desiro.aspx) of Viaggio Comfort/Railjet+loc (http://www.mobility.siemens.com/mobility/global/en/interurban-mobility/rail-solutions/passenger-coaches/viaggio-comfort/pages/viaggio-comfort.aspx) - Bombardier: Een variant op de Regina/SJ3000-treinstellen (http://www.bombardier.com/en/transportation/products-services/rail-vehicles/intercity-trains/multiple-units.html) - Alstom: Coradia Liner V200 (http://www.alstom.com/products-services/product-catalogue/rail-systems/trains/products/coradia-liner-v200-main-line-train/) - Stadler: Stadler EC250 (http://www.stadlerrail.com/de/fahrzeuge/ec250/) of een geüpgrade Flirt (http://www.stadlerrail.com/de/referenzen/pkp-intercity/) Dit is een erg interessante strijd ![]() Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
11-03-2015 13:50:30 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Is ICx ook nog een mogelijke kandidaat? |
11-03-2015 13:58:45 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Loc + rijtuigen? Is dat werkelijk een kanshebber? Ik dacht dat men echt van het loc-met-rijtuigen-idee wilde afstappen. |
11-03-2015 14:13:16 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
In de uitvraag is sprake van eenheden van ca 80, 100 en 150 m (weet de maten even niet meer uit m'n hoofd, maar in elk geval corresponderend met drietjes, viertjes en zesjes bij standaard baklengte. Dan is lok met rijtuigen inderdaad niet logisch. |
11-03-2015 14:28:37 | ||
---|---|---|
Ovindel
![]() |
Is die uitvraag openbaar? |
11-03-2015 14:41:43 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Bijna onderaan pagina 1 staat een link. Jeanne Kok |
11-03-2015 17:13:17 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Coradia Liner V200 exists in different configurations with 6, 8, 9 or 10 cars. For example, it can accommodate up to 1,000 passengers in 2 combined units of 10 cars and run at 200 km/h. Hmm dat had zomaar wat voor de HSL kunnen zijn ![]() De EC250 is een mooi ontwerp en denk ik wel geschikt voor wat hier zou moeten doen,maar ik sta er niet van te kijken als men straks gaat voor een vervolg order op de FLIRT. Daar komen er later toch een hoop van naar NL,dus voor compatibiliteit en dat soor zaken meer zou dat dan een "logische keuze" wezen Trouwens even terug lezende naar mn geqoute tekst,als men kiest voor een trein in zoveel delen dan kan men ook de Coradia Liner geschikt maken om te voldoen aan bepaalde lengtes toch ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
11-03-2015 18:53:18 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Het was tochook de bedoeling dat ICNG geschikt was voor de HSL? |
11-03-2015 18:53:52 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Klopt! Mcn Asd |
11-03-2015 18:55:05 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
Mijn voorkeur Desiro ML %02% (ik heb in België kennis gemaakt met deze trein) |
11-03-2015 19:35:41 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Ik ga voor de ec250. Ziet er goed uit en Jacobs draaistellen zijn gewoon kewl |
11-03-2015 19:44:26 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Gelukkig zijn dat sprinters.. |
11-03-2015 20:06:32 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
Ach, dan maar een Sprinter die met 250 over de HSL rijdt. |
11-03-2015 20:33:41 | ||
---|---|---|
TSNL250
![]() |
Misschien wel rijtuigen. Er zijn veel mogelijkheden. Als de ICNG in dienst komt dan zullen de ICR rijtuigen en TRAXX locomotieven waarschijnlijk vrijkomen. Stel nou dat ze voor de HSL diensten nog snellere locs inzetten. Dan kunnen er bijvoorbeeld ICNG rijtuigen met TRAXXEN voor de diensten buiten de HSL komen. Voor de diensten over de HSL kunnen dan nieuwe snellere locs komen inclusief ICNG rijtuigen. Dit valt natuurlijk onder "speculaas." Misschien handig dat voor de ICNG een nieuw ditjes en datjes topic komt. Kunnen we het daar bespreken ![]() |
11-03-2015 21:42:56 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Grappig is dat het bewezen concepten moeten zijn. Het enige wat zich momenteel aan het bewijzen is, is het Siemens Vaggio Platform. In treinstellen als Desiro Mainline en als Railjet halen ze ook HSL snelheden. Met slimme trucjes zou je onderling koppelbaar kunnen maken. De Twindexx heeft nog geen toelating gehaald, het coradia platform heeft nog geen HSL stellen en van het Stadler-ontwerp is nog geen stel gebouwd. Hoewel dat laatste niets zegt, een FLIRT en KISS lijken technisch ook meer op elkaar dan op het eerste gezicht lijkt. Dus benieuwd wat het wordt. Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. |