28-11-2019 00:14:12
aarclay
aarclay
Inmiddels is er een ICNG bij WOlfsburg gespot:
https://twitter.com/schienenstrang/status/1199585243239526401

Mogelijk gaat dit om het stelletje wat binnenkort naar Nederland komt.


Choo choo.....

28-11-2019 00:19:06
Oldskool
Oldskool
Niet dus: https://www.somda.nl/forum/23059/p716648/Opvallende+dingen+27+november/ %08%

28-11-2019 00:40:17
aarclay
aarclay
Oké, geen sigaar voor dus mij


Choo choo.....

28-11-2019 07:54:25
treinfan
treinfan
Wolfsburg is ook gewoon vlak naast een Alstom-locatie, dus niets aan de hand. Eerste ICNG naar NL komt, als alles goed gaat, tussen 5 en 12 december naar Nederland.


28-11-2019 09:46:19
mtlx
mtlx
Ik zou tussen 5 en 12 december niet langs de baan gaan staan wachten, want dan wacht je tevergeefs

28-11-2019 10:25:37
Trainplaza
Trainplaza
Ik heb gehoord dat de planning was dat de eerste ICNG 7 december het land in komt. Wijzigingen uiteraard voorbehouden...

28-11-2019 10:40:32
mtlx
mtlx
Ook op de 7e ga je tevergeefs wachten op een ICNG
Er is op dit moment nog geen definitieve datum bekend voor wanneer de eerste ICNG naar Nederland gaat komen. Er moeten nog enkele tests en aanpassingen gebeuren, en daarvan moeten de resultaten uiteraard weer geverifieerd worden voordat de eerste naar Nederland komt.

Laatst bewerkt door mtlx op 28-11-2019 10:45

28-11-2019 11:03:55
Trainplaza
Trainplaza
Hoe kan het dan dat er gisteren een 700 op de Cartesiusweg in Utrecht is afgeleverd, om met ICNG te gaan rangeren? Het lijkt me niet dat ze die daar al neerzetten terwijl er nog geen ICNG onderweg is.

Laatst bewerkt door Trainplaza op 28-11-2019 11:04

28-11-2019 11:07:03
thom
thom
Als dat gepland is en dat ding is tochal vrij gespeeld en het transport geregeld waarom zou je dat dan af gaan zeggen?

Laatst bewerkt door thom op 28-11-2019 11:07

28-11-2019 11:09:14
treinfan
treinfan
Quote
thom (do 28 nov 2019 11:07:03 https://www.somda.nl/forum/15040/p716695/): Als dat gepland is en dat ding is tochal vrij gespeeld en het transport geregeld waarom zou je dat dan af gaan zeggen?
Stel die vraag dan ook maar over ICNG

28-11-2019 11:12:04
thom
thom
Ja, omdat blijkbaar dat stel of de proefnemingen eraan nog niet klaar zijn waardoor het niet gereed is voor transport, da's toch wat anders dan een 700 die al klaar staat ?

28-11-2019 12:42:57
VIRMm1
VIRMm1
Oorspronkelijke planning was 7dec maar die wordt idd nog niet gehaald. De 700 staat los van de ICNG natuurlijk.

29-11-2019 11:07:31
Edb3
Edb3
Quote
mtlx (do 28 nov 2019 10:40:32 https://www.somda.nl/forum/15040/p716692/): Ook op de 7e ga je tevergeefs wachten op een ICNG
Er is op dit moment nog geen definitieve datum bekend voor wanneer de eerste ICNG naar Nederland gaat komen. Er moeten nog enkele tests en aanpassingen gebeuren, en daarvan moeten de resultaten uiteraard weer geverifieerd worden voordat de eerste naar Nederland komt.
Volgens bronnen dichter bij het vuur wordt het idd later, op z'n vroegst einde voorjaar 2020.

Laatst bewerkt door Edb3 op 29-11-2019 11:08

29-11-2019 11:19:33
Daan!
Daan!
Dat is dus een half jaar later! Dat vind ik vrij veel.

29-11-2019 11:58:01
mtlx
mtlx
Quote
Edb3 (vr 29 nov 2019 11:07:31 https://www.somda.nl/forum/15040/p716745/):
Quote
mtlx (do 28 nov 2019 10:40:32 https://www.somda.nl/forum/15040/p716692/): Ook op de 7e ga je tevergeefs wachten op een ICNG
Er is op dit moment nog geen definitieve datum bekend voor wanneer de eerste ICNG naar Nederland gaat komen. Er moeten nog enkele tests en aanpassingen gebeuren, en daarvan moeten de resultaten uiteraard weer geverifieerd worden voordat de eerste naar Nederland komt.
Volgens bronnen dichter bij het vuur wordt het idd later, op z'n vroegst einde voorjaar 2020.

Nog dichter bij het vuur? Dan moeten ze wel in vlammen opgaan %08%

Ik weet niet waar dat verhaal vandaan komt, maar dat is wel een heel pessimistische schatting.
Dat betekent uiteraard niet dat het uiteindelijk geen half jaar later gaat worden (dat kan altijd), maar daar is op dit moment nog geen sprake van.

29-11-2019 17:25:25
VIRMm1
VIRMm1
Sommige mensen roepen maar wat.

Er is idd nog niets zeker nu. Men streeft er gewoon naar het eerste stel zsm naar NL te halen maar weet nog niet wanneer dat kan gaan gebeuren.

Daarnaast is er wel veel speling in de planning dus dat ie iets later komt betekend gelukkig niet meteen dat dec 2020 niet gehaald kan worden.

29-11-2019 18:14:47
diesels
diesels
Ik heb het idee dat ik het cirkeltje hij komt wel - hij komt niet - hij komt wel - hij komt niet nu al wekenlang blijf horen als een vastgelopen langspeelplaat

kan een déjà vu zijn, maar misschien is het fijner gewoon even af te wachten?

30-11-2019 11:29:07
phantom
phantom
Quote
diesels (vr 29 nov 2019 18:14:47 https://www.somda.nl/forum/15040/p716764/):hij komt wel - hij komt niet - hij komt wel - hij komt niet ,nu al wekenlang blijf horen als een vastgelopen langspeelplaat

Lijkt veel op het jaarlijkse "debacle" met sinterklaas,komt hij wel/komt hij niet en zal alles wel goed gaan met de goedheiligman %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

30-11-2019 12:00:11
VIRMm1
VIRMm1
Quote
diesels (vr 29 nov 2019 18:14:47 https://www.somda.nl/forum/15040/p716764/): Ik heb het idee dat ik het cirkeltje hij komt wel - hij komt niet - hij komt wel - hij komt niet nu al wekenlang blijf horen als een vastgelopen langspeelplaat

kan een déjà vu zijn, maar misschien is het fijner gewoon even af te wachten?


Er zijn hier leden/meelezers die graag van te voren al willen weten wanneer iets gaat gebeuren. Als de planning zegt dat het gaat gebeuren, is het dan niet een mooi gebaar dat andere leden hier (die meer weten dan de rest) dat laten weten?

Nu ga jij roepen dat we ons beter gewoon stil kunnen houden en afwachten.

En zo kun je dus nooit iedereen tevreden houden.

30-11-2019 13:21:39
treinhobby
treinhobby
Maar, zoals ook al vaker gezegd, moeten we ook blij zijn met de info die hier wel gedeeld wordt.
Wie zegt (en weet het eigenlijk wel zeker) dat de mensen die nu al meer weten het ook daadwerkelijk mogen zeggen??

Zelfs dat '7 december' niets komt, is al bedrijfsinterne informatie.

Dus wacht het nou maar gewoon rustig af.
Wil je wel zelfs alles als eerste weten, solliciteer dan bij de NS bij de afdeling die dit kan weten en vermeld vooral in je sollicitatiebrief dat de reden van solliciteren is om als eerste alle belangrijke info naar buiten te willen brengen.

30-11-2019 13:50:35
Oldskool
Oldskool
Quote
treinhobby (za 30 nov 2019 13:21:39 https://www.somda.nl/forum/15040/p716811/):
Wil je wel zelfs alles als eerste weten, solliciteer dan bij de NS bij de afdeling die dit kan weten en vermeld vooral in je sollicitatiebrief dat de reden van solliciteren is om als eerste alle belangrijke info naar buiten te willen brengen.
Deze dooddoener, solliciteren, kennen we zo langzamerhand wel%03%

30-11-2019 14:33:32
moderator
Moderator
moderator
Genoeg gekibbeld.
Terug naar de ontwikkelingen ICNG.


Met vriendelijke groet, Het moderator team

01-12-2019 10:05:55
aarclay
aarclay
Leuk weetje wat ik net op Facebook tegenkwam. De Alstom Coradia Stream heeft een soort motorkap. Wel bijzonder om te zien...

Vraag mij echter niet wat eronder zit voor apparatuur.

https://i.ibb.co/4JG0LG6/Screenshot-20191201-100031-Chrome.jpg

Laatst bewerkt door aarclay op 01-12-2019 10:07


Choo choo.....

01-12-2019 11:20:05
VIRMm1
VIRMm1
Klimaatinstallaties en ruitenwisser installatie.

SLT heeft trouwens ook zo'n frontplaat die omhoog kan %02%

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 01-12-2019 11:21

01-12-2019 11:35:01
icened
icened
Is de neus aangepast aan de modernste bots normen? De Velaro Deutschland heeft daarom een andere neus dan de Velaro España/ICE 3.

Ben benieuwd wat het totale vermogen van de vijfdelige/achtdelige ICNG zal zijn onder 1500 volt en 25 KV. Hoeveel motoren de ICNG zal hebben. Ben nog wat ongeduldig.

01-12-2019 12:31:30
VIRMm1
VIRMm1
M = 5 delige:

6 motoren over 6 assen/3 draaistellen
2545KW vermogen (versnelling 0,71m/s2)


L = 8 delige:

8 motoren over 8 assen/4 draaistellen
3390KW vermogen (versnelling 0,79m/s2)


LB = 8 delige België:

8 motoren over 8 assen/4 draaistellen
Vermogen ???

Topsnelheid 200km/h bij solo of gekoppeld onder AC.
Gekoppeld onder DC nog onbekend.


Ik weet niet welke vermogens bij welke voedingsspanning horen.

01-12-2019 15:03:00
icened
icened
Interessant om het vermogen van de vijfdelige ICNG met 2545 KW (110,4 meter) te vergelijken met de vierdelige ICM-M: 6 motoren x 312 KW = 1872 kW. Of vijfdelige ICNG (2545 KW) te vergelijken met vierdelige V-IRM(-M): 1608 kW. Of achtdelige ICNG (3390 KW) met zesdelige V-IRM (M): 2412 kW.

We weten het gewicht niet van de ICNG. Wel opmerkelijk dat de achtdelige ICNG in verhouding minder vermogen heeft. Niet vreemd dat de versnelling van de vijfdelige ICNG sneller is.

01-12-2019 17:19:38
bultena
bultena
Ik lees het net andersom

01-12-2019 17:26:33
gvttreinen
gvttreinen
Is dat onder 25 kV of 1500 V?


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-12-2019 19:15:51
icened
icened
Quote
bultena (zo 01 dec 2019 17:19:38 https://www.somda.nl/forum/15040/p716879/): Ik lees het net andersom


Klopt. Niet goed gelezen.

06-12-2019 15:11:38
yappa
yappa
De top van NS is zelf maar eens gaan kijken hoe het gaat in Polen.
https://mobile.twitter.com/rogervanboxtel/status/1202897995227942912?s=08

06-01-2020 14:05:35
tmk787
tmk787
is er al een datum wanneer de ICNG naar Nederland komt

06-01-2020 14:15:22
koekje
koekje
nee

06-01-2020 14:17:35
aarclay
aarclay
Als dat bekend wordt, dan wordt het hier wel gemeld.

Laatst bewerkt door aarclay op 06-01-2020 14:17


Choo choo.....

16-01-2020 22:09:28
aarclay
aarclay
Hoe zit het eigenlijk met de loungebankjes? Daar was best een hoop kritiek op. Ik zat net de technische tekening van de ICNG te bekijken, maar ik zie hier geen loungebankjes. Wel perch-seats, maar dat zijn de 'stit' bankjes die je ook in de SNG vindt in de doorloopruimte naast het toilet. En de tip-up seatch zijn de klapzittingen.

Zie deze tekening:
https://ibb.co/C55xCKN (Was op de open dag in Berkel-Enschot te bewonderen)


Choo choo.....

16-01-2020 22:14:43
gose91
gose91
Het zijn vier geschakelde stoeltjes van klapzitting formaat. Dus geen loungebank als in ddz en virm.

16-01-2020 22:34:33
mtlx
mtlx
Quote
aarclay (do 16 jan 2020 22:09:28 https://www.somda.nl/forum/15040/p719781/): Hoe zit het eigenlijk met de loungebankjes? Daar was best een hoop kritiek op. Ik zat net de technische tekening van de ICNG te bekijken, maar ik zie hier geen loungebankjes. Wel perch-seats, maar dat zijn de 'stit' bankjes die je ook in de SNG vindt in de doorloopruimte naast het toilet. En de tip-up seatch zijn de klapzittingen.

Zie deze tekening:
https://ibb.co/C55xCKN (Was op de open dag in Berkel-Enschot te bewonderen)


Dat is een tekening van de SNG, daar zitten inderdaad geen loungebanken in %08%

Dit is een tekening voor de ICNG: https://payload.cargocollective.com/1/22/714794/13947404/180816_ING_ART-IMPRESSION_DESIGNBOOK-IO-22_1340_c.jpg

16-01-2020 23:16:08
aarclay
aarclay
Kak, je hebt gelijk
Ik moet mijn mapjes maar even goed op orde brengen

Aan die van jouw hebben we meer aan

Laatst bewerkt door aarclay op 16-01-2020 23:20


Choo choo.....

20-01-2020 10:21:55
icened
icened
In een brief van de Ministerie van I & W is te lezen op hoeveel de kosten van de ICNG geraamd wordt:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brieven/2019/10/10/brief-ns-aan-ienw-nav-motie-amhaouch-schonis

Op blz. 2 lees je dat de 20 achtdelige ICNG België 300 miljoen gaat kosten. En zoals bekend zullen de 30 achtdelige en 49 vijfdelige nationale ICNG 800 miljoen gaan kosten. Gemiddeld kost de nationale ICNG per rijtuig bijna 1,6 miljoen per stuk. En de ICNG België per rijtuig gemiddeld 1,87 miljoen.

12-03-2020 01:00:32
aarclay
aarclay
Het lijkt inderdaad even stil met de ICNG, maar schijnt bedriegt. Binnenkort (nog geen datum bekend!) wordt er een binnenkomst van de eerste ICNG in Nederland verwacht: https://twitter.com/treinreiziger/status/1237134977902485504

"De testtrein is in Velim waar nog een aantal testen zijn uitgevoerd. We verwachten dat de trein binnenkort naar Nederland komt", aldus NS tegenover Hildebrand van Treinreiziger.

Laatst bewerkt door aarclay op 12-03-2020 01:01


Choo choo.....

12-03-2020 07:12:44
Daan!
Daan!
April is de planning.

12-03-2020 09:15:29
VIRMm1
VIRMm1
Nou de planning was vorig jaar september, daarna december en toen januari. Die planningen zijn allemaal niet gehaald.

Men gaat nu uit van augustus. Elke dag dat ie Evt eerder komt is mooi meegenomen.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 12-03-2020 09:15

12-03-2020 09:41:47
mdeen
mdeen
Quote
VIRMm1 (do 12 mrt 2020 09:15:29 https://www.somda.nl/forum/15040/p722944/):

Men gaat nu uit van augustus. Elke dag dat ie Evt eerder komt is mooi meegenomen.

En wie zegt dat augustus gehaald wordt?
Waarom niet gewoon "hij komt wanneer hij komt en als dat eerder is dan dat NS de HRN concessie verliest is mooi meegenomen"?

12-03-2020 10:14:16
chris24
chris24
Dit betekent dat NS sprinter diensten gaat kwijt raken de politiek heeft geen geduld meer met de HSL.

Naast de 6200, 7000, 8100 en 9000 die NS volgens de politiek kwijt gaat raken zullen hierdoor nog meer lijnen worden aanbesteed. NS wist al eind 2013 dat de eerste trein serie compleet met ICNG in december 2020 moest gaan rijden en anders NS de gevolgen gaat voelen.

12-03-2020 10:30:41
mtlx
mtlx
December 2021, niet december 2020.

12-03-2020 12:06:25
chris24
chris24
Quote
mtlx (do 12 mrt 2020 10:30:41 https://www.somda.nl/forum/15040/p722956/): December 2021, niet december 2020.
echt de start datum van dienstregeling 2021 is mij verteld

12-03-2020 12:13:15
Daan!
Daan!
Chris, je doet aan stemmingmakerij. Er is helemaal nog niets zeker.

12-03-2020 12:18:16
mtlx
mtlx
Quote
chris24 (do 12 mrt 2020 12:06:25 https://www.somda.nl/forum/15040/p722968/):
Quote
mtlx (do 12 mrt 2020 10:30:41 https://www.somda.nl/forum/15040/p722956/): December 2021, niet december 2020.
echt de start datum van dienstregeling 2021 is mij verteld

Dat was een streefdatum voor een eerste indienststelling voor reizigers, maar officiële communicatie is altijd 2021 geweest voor introductie en eind 2021 voor de mogelijke versnelling, afhankelijk van hoe ICNG gaat presteren. Eind 2022 is voor zover ik weet de harde deadline voor NS.

12-03-2020 17:35:52
phantom
phantom
Quote
chris24 (do 12 mrt 2020 10:14:16 https://www.somda.nl/forum/15040/p722952/): Dit betekent dat NS sprinter diensten gaat kwijt raken de politiek heeft geen geduld meer met de HSL.

Naast de 6200, 7000, 8100 en 9000 die NS volgens de politiek kwijt gaat raken zullen hierdoor nog meer lijnen worden aanbesteed.

Ben ik toch wel benieuwd (als wat je zegt al echt zo is) wie men dan denkt te kunnen strikken om die lijnen over te nemen,want ook die zal zeer snel extra materieel moeten hebben/of verkrijgen wat hier in NL is toegestaan,om die lijnen ook te kunnen gaan bedienen
En zover ik weet is er van oud NS mat niks meer kant en klaar om over te nemen(voor zover NS daar al aan zou meewerken) en bouwtijd van bestaand toegelaten mat is langer dan de tijd die rest om als nieuwe vervoerder aan de slag te kunnen %08%
Over nieuw te introduceren mat in NL al dan niet bestaand in het buitenland,en de tijd die dat kost om het toegelaten te krijgen,daarover zwijg ik al helemaal even %02%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

13-03-2020 01:33:58
thom
thom
Als dat gebeurd komt daar gewoon een openbare aanbesteding voor voor die treindiensten.

Uiteindelijk heeft NS dat materieel dan ook over en zou je zelfs in de concessie op kunnen nemen dat het materieel verplicht te huren of over te nemen is. Daar is bv de Flirt voor NS gezien een prima treinserie voor

Zoiets zal met ICNG ook gebeuren mocht de HSL over gaan naar een andere partij om het weer een beetje ontopic te trekken

13-03-2020 06:59:00
mdeen
mdeen
Quote
phantom (do 12 mrt 2020 17:35:52 https://www.somda.nl/forum/15040/p722998/):
Quote
chris24 (do 12 mrt 2020 10:14:16 https://www.somda.nl/forum/15040/p722952/): Dit betekent dat NS sprinter diensten gaat kwijt raken de politiek heeft geen geduld meer met de HSL.

Naast de 6200, 7000, 8100 en 9000 die NS volgens de politiek kwijt gaat raken zullen hierdoor nog meer lijnen worden aanbesteed.

Ben ik toch wel benieuwd (als wat je zegt al echt zo is) wie men dan denkt te kunnen strikken om die lijnen over te nemen,want ook die zal zeer snel extra materieel moeten hebben/of verkrijgen wat hier in NL is toegestaan,om die lijnen ook te kunnen gaan bedienen


Als er een boeteclausule ligt dat NS stoptreindiensten verliest als ICNG niet per datum X in dienst is, betekent dat natuurlijk nog niet noodzakelijk dat die stoptreindiensten ook per datum X overgenomen moeten worden.

Quote
Over nieuw te introduceren mat in NL al dan niet bestaand in het buitenland,en de tijd die dat kost om het toegelaten te krijgen,daarover zwijg ik al helemaal even %02%

??? FLIRT en SNG is gewoon toegelaten in Nederland. En ik denk niet dat Alstom, Bombardier of Siemens veel problemen zullen hebben om materieel te maken dat hier toegelaten zal worden.

13-03-2020 08:20:13
BasSNG2001
BasSNG2001
Bombardier heeft wel degelijk problemen met toelatingen. In Oostenrijk krijgen ze de Talent 3 maar niet door de toelating, met als gevolg dat de eerste inzet minimaal negen maanden vertraagd is geraakt. In Duitsland is het overigens van hetzelfde laken een pak.


#DiscoverEU

13-03-2020 13:00:54
kiekkiek
kiekkiek
En Zwitserland. Dat er nog partijen bij de firma B kopen snapt bijna niemand meer.

13-03-2020 16:16:44
yappa
yappa
Van de firma B gaat helemaal niemand meer treinen kopen, want die wordt overgenomen door firma A.
https://www.railwaygazette.com/business/alstom-agrees-to-buy-bombardier-transportation/55812.article


28-03-2020 12:36:26
Daan!
Daan!
https://www.youtube.com/watch?v=EfFQOAXsDG0&feature=share&fbclid=IwAR2pb3MLN2uWcHR9syf34o-DAF_LZJLrV9XcHvNdntIzYQK7W_LEiBRv5PI

Er is weer wat beweging.

28-03-2020 20:10:46
aarclay
aarclay
De tyfoon is blijkbaar ook uitgetest

Laatst bewerkt door aarclay op 28-03-2020 20:10


Choo choo.....

31-03-2020 09:23:20
icened
icened
Er waren bepaalde berichten dat de ICNG in april in Nederland getest gaat worden. Is dat nog steeds zo?

31-03-2020 09:47:18
treinfan
treinfan
Nee.

31-03-2020 11:29:53
Edb3
Edb3
Neen, dat is met minstens 4 weken, maar waarschijnlijk langer, vertraagd door allerlei (technische) oorzaken. En waarschijnlijk komt het eerste (vijfwagen)stel überhaupt niet om te rijden, maar als statisch opleidingsobject naar NL, naar verluidt.

Laatst bewerkt door Edb3 op 31-03-2020 11:30

01-04-2020 08:06:48
NRuys
NRuys
Quote
yappa (vr 13 mrt 2020 16:16:44 https://www.somda.nl/forum/15040/p723086/): Van de firma B gaat helemaal niemand meer treinen kopen, want die wordt overgenomen door firma A.
https://www.railwaygazette.com/business/alstom-agrees-to-buy-bombardier-transportation/55812.article
Dat is nog niet zeker zolang de mededingingsautoriteiten geen positief oordeel hebben gegeven. Onder andere in Frankrijk kan dit nog problemen gaan geven door het marktaandeel daar. Over Frankrijk gesproken, blijkbaar worden nog treinen gelocht bij firma B:
Quote
Ce lundi 30 mars, Bombardier Transport, a annoncé avoir reçu une commande ferme de 19 Regio 2N, automotrices à deux niveaux (114 voitures) de SNCF pour le compte de la Région Auvergne-Rhône Alpes. Une levée d’option qui s’élève à 176 millions d’euros. Elle s’inscrit dans le cadre du contrat signé avec SNCF en 2010 qui prévoit la fabrication d’un maximum de 860 trains pour les régions.

Des rames qui desserviront les lignes Lyon – Mâcon et Lyon – Valence à partir de l’été 2023. Au total, la région Auvergne-Rhône Alpes comptera 59 rames Regio 2N. Un train conçu et fabriqué dans l’usine Crespin, près de Valenciennes (Hauts-de-France).
Bron: https://www.usinenouvelle.com/article/deux-nouvelles-commandes-de-trains-pour-alstom-et-bombardier.N947646

01-04-2020 08:43:28
geert
geert
Ja maar ook bij leverancier A, die heeft net een nieuwe order binnen voor Regiolis treinstellen voor de regio Grand Est.

03-04-2020 09:51:57
icened
icened
Quote
Edb3 (di 31 mrt 2020 11:29:53 https://www.somda.nl/forum/15040/p723971/): Neen, dat is met minstens 4 weken, maar waarschijnlijk langer, vertraagd door allerlei (technische) oorzaken. En waarschijnlijk komt het eerste (vijfwagen)stel überhaupt niet om te rijden, maar als statisch opleidingsobject naar NL, naar verluidt.


Jammer. Juist nu zou het een periode zijn om te kunnen testen. Op HSL Schiphol - Rotterdam rijden niet eens treinen.

03-04-2020 11:03:13
Klaasje
Klaasje
Quote
icened (vr 03 apr 2020 09:51:57 https://www.somda.nl/forum/15040/p724050/):

Jammer. Juist nu zou het een periode zijn om te kunnen testen. Op HSL Schiphol - Rotterdam rijden niet eens treinen.

Jawel, één Thalys per dag.

03-04-2020 11:10:18
DDZ7504
DDZ7504
Quote
icened (vr 03 apr 2020 09:51:57 https://www.somda.nl/forum/15040/p724050/):
Quote
Edb3 (di 31 mrt 2020 11:29:53 https://www.somda.nl/forum/15040/p723971/): Neen, dat is met minstens 4 weken, maar waarschijnlijk langer, vertraagd door allerlei (technische) oorzaken. En waarschijnlijk komt het eerste (vijfwagen)stel überhaupt niet om te rijden, maar als statisch opleidingsobject naar NL, naar verluidt.


Jammer. Juist nu zou het een periode zijn om te kunnen testen. Op HSL Schiphol - Rotterdam rijden niet eens treinen.
Bij testritten zijn altijd meerdere mensen (mcn, softwaretester, opzichter en ga zo maar door) aanwezig in de cabine. Dat lijkt me nu niet wenselijk.
Zelfs materieelinstructie gaat om die reden niet door voorlopig (o.a. Vectron bij DBC).


DDZ in dienst, ik blij!

07-05-2020 12:20:48
aarclay
aarclay
Volgens NS Weekly op https://www.youtube.com/watch?v=_AbeDi8yrUo (3:55) is de 3106 inmiddels al de fabriek uitgerold.


Choo choo.....

07-05-2020 12:34:26
Daan!
Daan!
En de 3301.

3200 serie vrij voor vervolgbestelling of zien we hier al een ICNG-B?

07-05-2020 12:44:11
aarclay
aarclay
Ik meen gehoord te hebben dat er al gewerkt werd aan de Belgische versie. Dus dit moet hem dan zijn. Ik tel namelijk ook 8 bakken. Het zou wel tof geweest zijn als deze weer een bordeaux-rode band kreeg..


Choo choo.....

07-05-2020 13:02:50
diesels
diesels
Ja alleen is bordeauxrood al lange tijd niet meer de Belgische huisstijlkleur....%08%

07-05-2020 13:21:15
mtlx
mtlx
Quote
Daan! (do 07 mei 2020 12:34:26 https://www.somda.nl/forum/15040/p725621/): En de 3301.

3200 serie vrij voor vervolgbestelling of zien we hier al een ICNG-B?


3100 zijn de vijfdelige ICNGs, 3200 de achtdelige en 3300 de ICNG-B. Je ziet dus inderdaad een ICNG-B op de video

Zo te zien zijn het wel al oude beelden, want voor zover ik weet heeft de eerste ICNG-B al een tijdje terug de fabriek verlaten (maar ik ben niet helemaal 'in the loop' met de B versie, dus wellicht dat ie voor verdere afbouw daar nog/weer staat).
Overigens is het in z'n algemeenheid nu wachten op versoepeling van de COVID maatregelen in de diverse landen. Als dat binnenkort het geval is, dan kan het zomaar zijn dat er plotseling een ICNG in Nederland opduikt

07-05-2020 13:26:42
waalkade
waalkade
Goederentreinen tussen Polen en Nederland/België rijden er enkele week wel een paar.
Daar zou het wachten niet op moeten zijn.

07-05-2020 13:42:14
nohab
nohab
Quote
mtlx
Overigens is het in z'n algemeenheid nu wachten op versoepeling van de COVID-maatregelen in de diverse landen. Als dat binnenkort het geval is, dan kan het zomaar zijn dat er plotseling een ICNG in Nederland opduikt.
Wat heeft dat dan met elkaar te maken? Goederentreinen rijden ook gewoon de grens over.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

07-05-2020 13:58:09
mtlx
mtlx
Goederen (en dus het vervoer) zal niet zo'n probleem zijn. Het echte probleem zit 'm in het personeel. En zolang het vereiste personeel niet hier kan/mag komen heb je er niks aan dat er hier een trein staat.

Laatst bewerkt door mtlx op 07-05-2020 13:58

07-05-2020 14:07:06
tieske05
tieske05
Quote
mtlx (do 07 mei 2020 13:58:09 https://www.somda.nl/forum/15040/p725629/): Goederen (en dus het vervoer) zal niet zo'n probleem zijn. Het echte probleem zit 'm in het personeel. En zolang het vereiste personeel niet hier kan/mag komen heb je er niks aan dat er hier een trein staat.
Dus zonder corona was er al een ICNG in NL geweest?

07-05-2020 14:43:05
thom
thom
Quote
mtlx (do 07 mei 2020 13:58:09 https://www.somda.nl/forum/15040/p725629/): Goederen (en dus het vervoer) zal niet zo'n probleem zijn. Het echte probleem zit 'm in het personeel. En zolang het vereiste personeel niet hier kan/mag komen heb je er niks aan dat er hier een trein staat.

En toeleverende fabrieken en leveranciers die gesloten geweest zijn waardoor de bouw stagneert.

07-05-2020 18:07:09
icened
icened
Goederen (en dus het vervoer) zal niet zo'n probleem zijn. Het echte probleem zit 'm in het personeel. En zolang het vereiste personeel niet hier kan/mag komen heb je er niks aan dat er hier een trein staat.

Zijn de vereiste personeel vooral van Alstom? In Frankrijk gaat het vanaf 11 mei gefaseerd weer uit de lockdown. En personeel kan getest worden:

Iedereen die symptomen heeft zal vanaf 11 mei worden getest. Wie het virus inderdaad onder de leden heeft, moet twee weken in quarantaine. De tests worden volledig vergoed door de ziektekostenverzekering. Ook iedereen die in contact is geweest met een positief getest persoon zal worden getest.

Laatst bewerkt door icened op 07-05-2020 18:11

07-05-2020 18:23:12
mtlx
mtlx
Personeel komt vanuit heel Europa, ook bijvoorbeeld Italië om maar een hevig getroffen land te noemen, dus alleen kijken naar Frankrijk als absolute datum heeft weinig zin.

Laatst bewerkt door mtlx op 07-05-2020 18:23

07-05-2020 20:55:58
icened
icened
Weer een illusie armer. Het is niet anders.

07-05-2020 23:22:43
sjoerd
sjoerd
Tja, illusies... Zo is het voor mij een illusie de sloop van het ICNG-park mee te maken. Maar daar zit ik dan niet zo mee.
Kortom: tel uw zegeningen en maak u niet druk over wat ongetwijfeld ooit gaat gebeuren.%02%

08-05-2020 07:34:59
mdeen
mdeen
Quote
diesels (do 07 mei 2020 13:02:50 https://www.somda.nl/forum/15040/p725624/): Ja alleen is bordeauxrood al lange tijd niet meer de Belgische huisstijlkleur....%08%

Hoeft ook niet. Je kunt het de huisstijl van de ICB maken. Het was altijd een mooie kleurstelling.

08-05-2020 07:53:13
diesels
diesels
Ik ben op zich niet tegen %02%

08-05-2020 09:22:19
koekje
koekje
https://i.imgur.com/tEFsnue

08-05-2020 10:07:20
seinhuis
seinhuis
Fotoshop?

08-05-2020 10:11:19
IJsbergsla
IJsbergsla
Wat denk je zelf?

08-05-2020 17:07:18
b2py
b2py
Ik denk dat de trein straling van een 5G mast heeft ontvangen.

08-05-2020 17:43:12
sjoerd
sjoerd
Van 0G is indertijd ook de TEE rood geworden. %03%

23-05-2020 17:56:20
Daan!
Daan!
De eerste ICNG is op weg naar Nederland. Hij zou nu Bh moeten zijn of er net weg zijn. DEUVM.

Edit: Stond al in het OD.

Laatst bewerkt door Daan! op 23-05-2020 18:00

23-05-2020 18:44:12
icened
icened
Niet de goede link:

https://mobile.twitter.com/hashtag/icng

Maar je ziet een filmpje en een foto van de vijfdelige ICNG (3100)

Laatst bewerkt door moderator op 23-05-2020 19:19

23-05-2020 18:52:18
BusNL
BusNL
Het gaat om de 3108.

Laatst bewerkt door BusNL op 23-05-2020 18:57

23-05-2020 18:57:31
tieske05
tieske05
Quote
BusNL (za 23 mei 2020 18:52:18 https://www.somda.nl/forum/15040/p726201/): Het gaat om de 3108.
Dat is zeker.

23-05-2020 18:58:41
Daan!
Daan!
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=9m8xmCLGhQ4&feature=emb_title
Filmpje op Youtube

23-05-2020 21:20:31
aarclay
aarclay
Volgens deze foto van Stefan Verkerk is in het UIC-nummer het vervoerderskenmerk afgeplakt. Ik vermoed dat er gewoon NL-NS staat. Ook het toelatingsraster is afgekruisd.

https://www.treinreiziger.nl/wp-content/uploads/2020/05/web_20200523-200132_SV0977.jpg

Ik gok dat dit duidelijk gemaakt is dat deze nog niet zelfstandig mag rijden, omdat deze bedoeld is voor opleidingsdoeleinden?

Laatst bewerkt door aarclay op 23-05-2020 21:22


Choo choo.....

23-05-2020 21:22:43
BusNL
BusNL
Is inderdaad afgeplakt: https://treinposities.nl/foto/40644

23-05-2020 21:27:00
AlexNL
AlexNL
Het lijkt mij dat het treinstel op dit moment nog eigendom is van Alstom en dat daarom het toekomstig houderkenmerk nog is doorgekruist.

23-05-2020 23:10:42
icened
icened
Quote
AlexNL (za 23 mei 2020 21:27:00 https://www.somda.nl/forum/15040/p726220/): Het lijkt mij dat het treinstel op dit moment nog eigendom is van Alstom en dat daarom het toekomstig houderkenmerk nog is doorgekruist.


Is NS officieel eigenaar van de ICNG als het officieel op het Nederlandse spoornet is toegelaten?

23-05-2020 23:37:12
DDZ7504
DDZ7504
Nee, volgens mij is het zo dat elk treinstel na de verplichte 1000km testrijden wordt overgedragen aan NS, tenzij de fabrikant het treinstel zelf nog nodig heeft voor andere testen. Momenteel zijn er ook nog enkele SNG's die al 2 jaar oud zijn nog niet overgedragen aan NS om die reden, als ik het me goed herinner.


DDZ in dienst, ik blij!

23-05-2020 23:38:17
cuneo56
cuneo56
Het logische moment is na een geslaagde afname proefrit
En die zullen pas gebeuren als de toelating voor het Nederlandse net een feit is.

23-05-2020 23:41:38
AlbertP
AlbertP
Quote
icened (za 23 mei 2020 23:10:42 https://www.somda.nl/forum/15040/p726227/):
Is NS officieel eigenaar van de ICNG als het officieel op het Nederlandse spoornet is toegelaten?

NS is eigenaar zodra NS het treinstel van de fabrikant accepteert, en de voorwaarden daaraan zijn in het koopcontract tussen NS en de fabrikant vastgelegd.

Het houderkenmerk hoeft overigens niet per se de eigenaar van het voertuig te zijn. Het geeft aan wie er verantwoordelijk voor is. De eigenaar kan ook een leasemaatschappij zijn, of een ander bedrijf dat geen vervoerder is.

Laatst bewerkt door AlbertP op 23-05-2020 23:42, reden: quote toegevoegd

24-05-2020 01:08:35
taigagaai
Moderator
taigagaai
Voor wie het interesseert, de samenstelling was als volgt:
Railexperts 9901
Railadventure Dmz D-RADVE 75 80 90-94 009-2 (ex EETC)
ICNG 3108
Railadventure Dmz D-RADVE 75 80 90-94 010-0
Railadventure Dmz NL-RADVE 51 84 09-90 054-6 (ex EETC)
Railadventure Dmz D-RADVE 56 80 90-91 001-5

24-05-2020 01:24:45
SunKeeper
SunKeeper
Werd in Duitsland ook met vier remwagens gereden?

24-05-2020 06:38:16
nohab
nohab
Ja.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).