17-02-2019 20:42:48
broek53
broek53
Ja, dus lijkt het mij opportuun dat de nummerezel zich niet tweemaal aan een soortgelijke steen stoot.

17-02-2019 21:45:56
mvanuden
mvanuden
Quote
didam2009 (zo 17 feb 2019 15:38:51 https://www.somda.nl/forum/15040/p700402/): Volgens de site http://www.railfaneurope.net/ zijn het de wadloper series
De 3100 voor de 5 bak en 3200 voor de 8 bak


Dat heeft de webmaster ook alleen maar hier op Somda gelezen

Redelijk recentelijk heeft het nummer 6016 nog in de administratie gestaan, dit was de tram die tijdelijk tussen Houten en Houten Castellum reed.

17-02-2019 23:01:38
AgentX
AgentX
... en tegenwoordig dienst doet bij BKV in Budapest. Dus die kan eruit.

17-02-2019 23:11:02
dennistd
dennistd
DDM is ook nog in de 6000-6999 genummerd (geweest): https://bit.ly/2TUjN4K

Laatst bewerkt door dennistd op 17-02-2019 23:11


18-02-2019 00:20:54
aarclay
aarclay
Quote
AgentX (zo 17 feb 2019 23:01:38 https://www.somda.nl/forum/15040/p700430/): ... en tegenwoordig dienst doet bij BKV in Budapest. Dus die kan eruit.

Bij de NS reden 6016 en 6021. Ik las dat ze gesloopt waren, of heeft er een toch de dans ontsprongen?


Choo choo.....

18-02-2019 00:54:42
AgentX
AgentX
De trams (TW6000) waren van de HTM, die er destijds twee verhuurde aan NS ten behoeve van inzet in Houten. Nadat eind 2008 het lijntje werd gesloten is de 6016 gesloopt en heeft HTM ze verkocht aan BKV.
Ik heb deze week de 6021 nog zien rondrijden als 1585 in het centrum van Budapest.

Een interessant feitje is trouwens dat de originele 60xx-nummers nog in die trams op de wanden geplakt zitten.

Maar goed, dat heeft verder nog maar heel erg weinig met ICNG te maken.

22-02-2019 21:36:51
icened
icened
ICNG zal eerst 160 km p/u rijden. Nadat alle Traxx + ICR vervangen is door ICNG zal de dienstsnelheid 200 km p/u worden:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjNjam9l9DgAhWLsKQKHWndDEIQFjAAegQICRAB&url=https%3A%2F%2Fwww.rijksoverheid.nl%2Fdocumenten%2Frapporten%2F2018%2F12%2F20%2Fbrief-verzoek-afronding-programma-hsl-zuid-diensten&usg=AOvVaw1jP7EjZHO_X8-Xqbvhxe1a

Kan best prettig zijn als een vertraging door ICNG kan worden weggewerkt als ze een snelheid van 200 km p/u gaan rijden i.p.v. de dienstsnelheid van 160 km p/u. Scheelt toch een paar minuten. Ben benieuwd of de ICNG net zo snel optrekt als de Traxx + ICR.

22-02-2019 22:48:26
mtlx
mtlx
ICNG zal niet zo zeer 160 rijden, maar de dienstregeling zal nog niet versneld worden. Dat zal pas gebeuren per dienstregeling 2022.
Overigens is de nummering in de 600x serie alleen voor de testtreinen. Nadat ze uitgetest zijn gaan de treinen weer terug naar Alstom. De 6001 wordt op die manier geloof ik uiteindelijk de 3115 of ergens rond dat nummer.

22-02-2019 23:07:05
Michael98
Michael98
Blijft zonde als je een trein koopt voor 200 km/h en dat je daar maar 160 km/h mee gaat rijden totdat de hele binnenlandse dienst met ICNG wordt gereden.
'... NS toewerkt naar de instroom van ICNG in dienstregelingsjaar 2021 en de snelheidsverhoging van 160 km per uur naar 200 km per uur vanaf het dienstregelingsjaar waarin het gehele binnenlandse bedieningspatroon wordt gereden met ICNG.' Bijzonder vrijblijvend geformuleerd richting politiek, in deze uitspraak zit namelijk een hele ruime marge.
Het zou van ambitie getuigen als men besluit zodra men genoeg treinstellen heeft om bijvoorbeeld de huidige 1000 serie te rijden (of twee keer zoveel als backup) om dan die serie te verhogen naar 200km/h en dan de overige series ook stuk voor stuk naar 200 km/h omzet.

22-02-2019 23:16:28
aarclay
aarclay
Quote
mtlx (vr 22 feb 2019 22:48:26 https://www.somda.nl/forum/15040/p700701/):
Overigens is de nummering in de 600x serie alleen voor de testtreinen. Nadat ze uitgetest zijn gaan de treinen weer terug naar Alstom. De 6001 wordt op die manier geloof ik uiteindelijk de 3115 of ergens rond dat nummer.

Weten ze nu al dat ze niet bij 3101 beginnen? Of willen ze nog steeds geen doublures met de Wadlopers? In dat geval zou 3120 of beter zelfs 3121 een mooi getal zijn. EN je zou toch verwachten dat ze de snelheid toch per treinserie op kunnen voeren? Als alles daar integraal met ICNG rijdt, opvoeren maar naar 200 km/h...

Laatst bewerkt door aarclay op 22-02-2019 23:18


Choo choo.....

22-02-2019 23:31:06
thom
thom
Quote
Michael98 (vr 22 feb 2019 23:07:05 https://www.somda.nl/forum/15040/p700702/): Blijft zonde als je een trein koopt voor 200 km/h en dat je daar maar 160 km/h mee gaat rijden totdat de hele binnenlandse dienst met ICNG wordt gereden.
'... NS toewerkt naar de instroom van ICNG in dienstregelingsjaar 2021 en de snelheidsverhoging van 160 km per uur naar 200 km per uur vanaf het dienstregelingsjaar waarin het gehele binnenlandse bedieningspatroon wordt gereden met ICNG.' Bijzonder vrijblijvend geformuleerd richting politiek, in deze uitspraak zit namelijk een hele ruime marge.
Het zou van ambitie getuigen als men besluit zodra men genoeg treinstellen heeft om bijvoorbeeld de huidige 1000 serie te rijden (of twee keer zoveel als backup) om dan die serie te verhogen naar 200km/h en dan de overige series ook stuk voor stuk naar 200 km/h omzet.

Dar heeft ook te maken met een stukje duidelijkheid naar je reiziger, zolang niet alles verICNG'ed kan er net zo goed nog een Traxx+ ICR in de dienst verschijnen en dan haal je de dienstregeling ook niet meer...

22-02-2019 23:45:57
AlbertP
AlbertP
Of net als de ICE, die kan 160 rijden met ERTMS om vertraging in te halen maar is gepland op 140 net als de rest van het treinverkeer.

Laatst bewerkt door AlbertP op 22-02-2019 23:46

23-02-2019 00:04:14
mtlx
mtlx
Quote
aarclay (vr 22 feb 2019 23:16:28 https://www.somda.nl/forum/15040/p700703/):
Quote
mtlx (vr 22 feb 2019 22:48:26 https://www.somda.nl/forum/15040/p700701/):
Overigens is de nummering in de 600x serie alleen voor de testtreinen. Nadat ze uitgetest zijn gaan de treinen weer terug naar Alstom. De 6001 wordt op die manier geloof ik uiteindelijk de 3115 of ergens rond dat nummer.

Weten ze nu al dat ze niet bij 3101 beginnen? Of willen ze nog steeds geen doublures met de Wadlopers? In dat geval zou 3120 of beter zelfs 3121 een mooi getal zijn. EN je zou toch verwachten dat ze de snelheid toch per treinserie op kunnen voeren? Als alles daar integraal met ICNG rijdt, opvoeren maar naar 200 km/h...

De nummering begint gewoon bij 3101, maar dat wordt de eerste serieproductietrein. Tegen die tijd is de 6001 nog aan het testen. Daarna gaat de 6001 dus terug naar de fabriek en krijgt dan een nieuw nummer en wordt gelijkgetrokken met de serieproductie. Dat duurt wel even, dus vandaar dat het waarschijnlijk ergens rond nummertje 3115 zal zitten.

Net als bij ander recente materieelinstroom wordt er 1 op 1 vervangen en dus ook een 1 op 1 reserve aangehouden. Totdat alle treinen vervangen zijn en alles goed rijdt, kan je dus niet de dienstregeling versnellen, aangezien de oude treinen die ook moeten kunnen halen.

Laatst bewerkt door mtlx op 23-02-2019 00:04

23-02-2019 15:22:50
icened
icened
Quote
Michael98 (vr 22 feb 2019 23:07:05 https://www.somda.nl/forum/15040/p700702/): Blijft zonde als je een trein koopt voor 200 km/h en dat je daar maar 160 km/h mee gaat rijden totdat de hele binnenlandse dienst met ICNG wordt gereden.
'... NS toewerkt naar de instroom van ICNG in dienstregelingsjaar 2021 en de snelheidsverhoging van 160 km per uur naar 200 km per uur vanaf het dienstregelingsjaar waarin het gehele binnenlandse bedieningspatroon wordt gereden met ICNG.' Bijzonder vrijblijvend geformuleerd richting politiek, in deze uitspraak zit namelijk een hele ruime marge.
Het zou van ambitie getuigen als men besluit zodra men genoeg treinstellen heeft om bijvoorbeeld de huidige 1000 serie te rijden (of twee keer zoveel als backup) om dan die serie te verhogen naar 200km/h en dan de overige series ook stuk voor stuk naar 200 km/h omzet.


Zullen de meeste treinreizigers vast niet erg vinden. Als ze de nieuwe IC met zijn moderne comfort zien vinden ze het al mooi. En als de nieuwe IC (eindelijk) punctueler en ook sneller blijkt te zijn dan die oude IC Direct zal de waardering voor NS met de nieuwe IC vast snel toenemen.

Ben dan ook benieuwd of NS na de instroom van de eerste ICNG een aantal Traxx + ICR met 7/9 rijtuigen blijft inzetten op de serie 900/1000. NS kan dan flexibeler een aantal IC Direct verlengen. En het teruggeven van een aantal Traxx is voor NS financieel gunstiger. In de spitsuren is een zevendelige ICR nog te kort. 9 ICR is voldoende.

Laatst bewerkt door icened op 23-02-2019 15:32

25-02-2019 20:39:38
rogier
rogier
Quote
thom (vr 22 feb 2019 23:31:06 https://www.somda.nl/forum/15040/p700704/): Dar heeft ook te maken met een stukje duidelijkheid naar je reiziger, zolang niet alles verICNG'ed kan er net zo goed nog een Traxx+ ICR in de dienst verschijnen en dan haal je de dienstregeling ook niet meer...

Zo ken ik er nog zesendertig. Er kan ook een trein uitvallen (zoals me hedenochtend bijvoorbeeld gebeurde). Misschien een idee om alle treinen maar op voorhand te heffen. Stukje duidelijkheid naar de reiziger.


Reiziger met hoofdletter R......

25-02-2019 21:23:48
cuneo56
cuneo56
Natuurlijk zou het mooi zijn per serie die "gevuld" is met ICNG deze gelijk ook te versnellen. Maar naast dat mensen al niet blij zijn met tijdens een dienstregelingsperiode wijzigen van de vertrek- ( en minder de aankomst-) tijden, speelt vooral mee dat er nog meer treinen in Nederland rijden.

Nemen we even aan dat het slim is om Schiphol - Amsterdam v.v gelijk te laten, dan zou het aanpassen van enkel de 1000 serie al een probleem opleveren.
In Rotterdam komt de 1000 serie nu aan om 03 en 34 en vertrekt weer om 26 en 56. In theorie kan je dan met een perronspoor volstaan.
Kun je nu met ICNG 3 minuten sneller rijden tussen Schiphol en Rotterdam wordt dat aan om .00 en .31 en weg om .29 en .59 ! Bij aankomst en vertrek zit je elkaar dan in de weg en heb je al meer perron ruimte nodig.
Voor de 900 serie speelt misschien dan net zoiets in Breda en moet het ook nog eens in de Willemstunnel passen.
Het probleem van de serie 1000 in Rotterdam zou je bijvoorbeeld kunnen oplossen door de paden van 900 en 1000 in een richting te wisselen.
Kortom , een dergelijke ingreep heeft meerdere gevolgen en dan is het veel duidelijker/slimmer dat in een keer te doen.

25-02-2019 21:46:35
MetroRET
MetroRET
Maar vergeet niet dat de 1000 het ene halve uur op spoor 3 en het andere halve uur op spoor 11 keert en dus met dergelijke vertrektijden zichzelf niet in de weg zal zitten bij keertijden van 30 min.

25-02-2019 23:06:08
AlexNL
AlexNL
Net als bij de instroom van V250 in de 1000, jaren geleden: het pad is gepland voor 160 km/h, zolang er nog een kans bestaat dat er V160-materieel moet worden ingezet.

Dat betekent niet dat er toen altijd 160 werd gereden, er waren best wel machinisten te vinden die maling hadden aan de snelheid van het pad en die met 250 over de HSL gingen. Dat zal met ICNG niet veel anders zijn.

26-02-2019 23:22:13
daniel81
daniel81
Quote
MetroRET (ma 25 feb 2019 21:46:35 https://www.somda.nl/forum/15040/p700850/): Maar vergeet niet dat de 1000 het ene halve uur op spoor 3 en het andere halve uur op spoor 11 keert en dus met dergelijke vertrektijden zichzelf niet in de weg zal zitten bij keertijden van 30 min.


Maar een vertrekkende trein van spoor 3 zal dan vast niet volgens de normen een arriverende trein naar spoor 11 kunnen kruisen.

27-02-2019 07:11:00
icened
icened
Quote
AlexNL (ma 25 feb 2019 23:06:08 https://www.somda.nl/forum/15040/p700854/): Net als bij de instroom van V250 in de 1000, jaren geleden: het pad is gepland voor 160 km/h, zolang er nog een kans bestaat dat er V160-materieel moet worden ingezet.

Dat betekent niet dat er toen altijd 160 werd gereden, er waren best wel machinisten te vinden die maling hadden aan de snelheid van het pad en die met 250 over de HSL gingen. Dat zal met ICNG niet veel anders zijn.


Zal waarschijnlijk ook wel vaak nodig zijn dat er met 200 km p/u gereden moeten worden. (Kleine) vertragingen loopt de Intercity Direct al snel op. Neem bijvoorbeeld de in - en uitstappers op Schiphol op drukke uren. Waardoor de ICD al vertrekt met enige minuten vertraging. Zelfs als het op tijd aankomt.

Zal me niet verbazen dat de tijden van de huidige dienstregeling ook grotendeels gehandhaafd blijft als de nieuwe ICNG volledig is ingestroomd. En alle Traxx + ICR zijn verdwenen op de serie 900 en 1000.

Die paar minuten tijdswinst is leuk. Maar nog beter is als het vooral punctueler gaat rijden. Er is met de huidige dienstregeling weinig marge voor de ICD.

28-02-2019 06:56:33
mdeen
mdeen
Quote
AlexNL (ma 25 feb 2019 23:06:08 https://www.somda.nl/forum/15040/p700854/):
Zal me niet verbazen dat de tijden van de huidige dienstregeling ook grotendeels gehandhaafd blijft als de nieuwe ICNG volledig is ingestroomd. En alle Traxx + ICR zijn verdwenen op de serie 900 en 1000.

Die paar minuten tijdswinst is leuk. Maar nog beter is als het vooral punctueler gaat rijden. Er is met de huidige dienstregeling weinig marge voor de ICD.

Als de volledige dienst met ICD wordt gereden moet de rijtijd op Asd-Rtd met 3 minuten omlaag en op Asd-Bd met 5 minuten.
Concessieeis.

Laatst bewerkt door mdeen op 28-02-2019 08:20

26-03-2019 08:34:06
lex_t
lex_t
De italiaanse variant van de ICNG "Pop" wordt al gepresenteerd: http://www.ferrovie.it/portale/articoli/8324
Tegelijk met de "Rock", maar dat is iets anders

27-03-2019 13:28:43
VIRMm1
VIRMm1
.kan weg

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 27-03-2019 13:29

27-03-2019 13:29:40
VIRMm1
VIRMm1
Quote
aarclay (vr 15 feb 2019 18:14:41 https://www.somda.nl/forum/15040/p700273/): Wat is dat luikje onder het NS-logo op zijkant van de kop?
Op de mockup en conceptfoto stond deze op een kiertje open en op de foto van de de trein in de fabriek lijkt deze dicht te staan? Een ventilatieluikje? Ik gok dat die die dicht kan gaan bij het passeren van een tunnel om de luchtdruk in evenwicht te houden? Of gok ik mis?


Luikje rechts is vulpunt ruitenvloeistof en tevens het aanzuigpunt voor verse lucht voor in de cabine.

Luikje aan de linkerkant is het vulpunt voor de wielflenssmering.

07-04-2019 21:57:22
DVR
DVR
Moet zo wie zo nog maar afwachten of de ICNG met deze uit één deurblad bestaande 1300 deuren bij 200km voldoende drukdicht blijken te zijn.

07-04-2019 22:06:13
Daan!
Daan!
Heb je redenen om aan te nemen van niet?

08-04-2019 00:02:35
thom
thom
Een kwestie van voldoende stevigheid in de deur en een afdoende sluitsysteem en rubbers. Lijkt mij geen heel idiote uitdaging.

08-04-2019 07:30:19
kleine_man
kleine_man
Bij alle andere hst's werkt het prima.

08-04-2019 13:22:32
Jan-Mark
Jan-Mark
De I-rijtuigen in België hebben ook enkele deuren en die rijden ook probleemloos aan 200 km/h over L2 (Leuven - Ans).


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-04-2019 14:10:05
icened
icened
Je hebt in Zweden al jaren de Coradia Arlanda Express (200 km p/u) met enkele deur:

https://youtu.be/u75eB4vXcTg

Laatst bewerkt door icened op 08-04-2019 14:52

08-04-2019 16:29:00
hellfire
hellfire
Enkele deuren zijn het probleem niet. Sterker nog, ze zijn de oplossing voor het probleem dat dubbele deuren moeilijker luchtdicht te sluiten zijn. We kunnen hier een heel rijtje opsommen van hogesnelheidstreinen die met enkele deur rijden, omdat dat bij HST's de standaard is.

Ik vermoed dat DVR doelt op de breedte van die deur, 1,3 meter. Is dat breder dan wat gebruikelijk is bij hogesnelheidstreinen?

Laatst bewerkt door hellfire op 08-04-2019 21:23

08-04-2019 17:30:26
kleine_man
kleine_man
Volgens mij zit er zo'n deur in de serie 641 en de Franse equivalent ervan. TGV duplex heeft ze dacht ik ook. Brede deuren.

08-04-2019 18:14:09
mtlx
mtlx
De deur wordt al gebruikt in o.a. de nieuwere Stadler KISS-treinen van de Westbahn. Net als in de ICNG wordt de deur daar gebruikt voor de drukdichtheid. Met de reguliere deuren uit de eerdere generatie kon dat niet, waardoor klanten klaagden over de oren als ze met 200 km/u door de tunnels reden.

08-04-2019 23:25:14
thom
thom
Deursystemen worden vaak ook nieteens zelf ontworpen door de fabrikant, maar ingekocht bij een fabrikant die zich daarin gespecialiseerd heeft.

04-05-2019 16:47:59
cuneo56
cuneo56
Er zit wat beweging in een ICNG. Het eerste stel dat al van Polen naar Hannover is gegaan, is vandaag in Dresden gesignaleerd. Aannemelijk onderweg naar de testbaan bij Velim.

https://www.facebook.com/groups/833066506825227/?tn-str=*F

04-05-2019 17:11:58
icened
icened
Prognose was maart. Maar het zal dus mei worden. Geen grote vertraging. Beter goed testen en wat later opleveren. NS, Alstom en Ricardo Rail willen geen tweede Fyra.

04-05-2019 17:23:37
Rolffiej19
Rolffiej19
Zo ie zo geen vertraging de bedoeling was Maart de fabriek uit en naar het testcentrum van Alstom in Salzgitter


MCN ASD

04-05-2019 17:29:03
icened
icened
Via Twitter gekeken:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwiat6Htl4LiAhXPKlAKHUnYB4kQFjAAegQIARAB&url=https%3A%2F%2Ftwitter.com%2Fhashtag%2Ficng&usg=AOvVaw2s5xzn6dCuSRyXOa89iJ39

Eind dit jaar is de prognose dat het in Nederland getest wordt.

04-05-2019 17:38:36
AgentX
AgentX
En gewoon een directe link in plaats van via Google: https://twitter.com/hashtag/icng

04-05-2019 17:46:07
icened
icened
Zal de ICNG minstens 6 maanden getest worden op Velim? Het nieuws gaat snel rond. Ook Railcolor News is op de hoogte.


*

Laatst bewerkt door icened op 04-05-2019 17:51

05-05-2019 00:17:52
thom
thom
Die zal na testen ook nogwel terug gaan naar de fabriek om wat aanpassingen te verrichten die uit de testen komen.

05-05-2019 11:21:27
Rolffiej19
Rolffiej19
Eerst nog even langs de klimaatkamer in Wenen he %08%

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 05-05-2019 11:21


MCN ASD

06-05-2019 09:26:11
marciekemp
marciekemp
En daarna gaan alle stellen eerst terug naar de fabriek voordat ze uberhaupt naar Nederland gaan komen

06-05-2019 12:07:45
HZwoferink
HZwoferink
Quote
thom (zo 05 mei 2019 00:17:52 https://www.somda.nl/forum/15040/p704460/): Die zal na testen ook nogwel terug gaan naar de fabriek om wat aanpassingen te verrichten die uit de testen komen.
Het stel moet sowieso naar de fabriek terug, want er zit nog geen interieur in


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

06-05-2019 12:29:32
treinjoop
treinjoop
Het exterieur moet ook nog afgemaakt worden. Of gebeurt dat in Nederland?

06-05-2019 12:33:03
mtlx
mtlx
Volgens mij heb ik het hier al eerder gezegd, maar deze trein is echt een testtrein. Tijdens het testen zullen een heleboel dingen naar voren komen die aangepast worden in het uiteindelijke product. Van software tot wijzigingen in de opbouw tot details als het interieur. De testtreinen gaan dus uiteindelijk weer terug naar de fabriek, waar ze alle wijzigingen die in de serieproductie zijn doorgevoerd ook gaan krijgen en zullen ze ook verder afgebouwd gaan worden.

09-05-2019 12:47:07
Daan!
Daan!
https://twitter.com/danielderuig/status/1126436132340809728?s=12

Hij rijdt!

09-05-2019 17:14:26
icened
icened
Ook officieel bekend gemaakt via NS:

https://nieuws.ns.nl/intercity-nieuwe-generatie-rijdt-eerste-kilometers/

Laatst bewerkt door icened op 09-05-2019 17:16

09-05-2019 18:03:13
aarclay
aarclay
Heeft iemand ook een idee wat en hoe er precies getest wordt op dit testcircuit, en welke procedures er plaatsvinden?

Een trein maakt daar honderden tot duizenden kilometers, weet ik inmiddels. En ik was benieuwd of er ergens wat over testprocedures te lezen valt. Al gaat het niet alleen over NS-materieel.


Choo choo.....

09-05-2019 20:57:12
wouterder
wouterder
De wiki van Velim geeft al een aardig beeld van wat er getest wordt daar: https://en.wikipedia.org/wiki/Velim_railway_test_circuit

09-05-2019 21:25:26
icened
icened
Meer details over ICNG op testbaan Velim:

https://www.railjournal.com/fleet/ns-intercity-new-generation-emu-begins-testing-at-velim/

The ICNG fleet will be equipped with ETCS Level 2 Baseline 3. Modernste versie van ERTMS dus:

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2019/05/07/station-lelystad-wordt-ertms-proeftuin/

Verder valt in de voortgangsrapportage te lezen dat voor 2026 ERTMS Baseline 3 in bestaande treinen worden ingebouwd en tussen 2026 en 2030 ERTMS-baanvakken aangesloten op de HSL-Zuid. Deze aansluiting wordt in het noorden gemaakt bij Hoofddorp en in het zuiden bij Zevenbergschen-Hoek en Breda. “Hiertoe worden verschillende acties ondernomen, die ertoe moeten leiden dat zowel de aansluitingen op de HSL als de treinen goed blijven functioneren”, aldus het programma. Eventuele opdrachtverlening aan ProRail en Infraspeed komt formeel rechtstreeks van van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat als opdrachtgever.

Voor de treinen geldt volgens de projectorganisatie dat een trein die beschikt over een nieuwere versie van ERTMS Baseline 3 ook kan rijden over infrastructuur voorzien van een oudere ERTMS-versie Baseline 2. In 2018 is de software van het ERTMS-systeem van de HSL aangepast zodat naast de huidige treinen met Baseline 2, nu ook al treinen met Baseline 3 kunnen rijden op de HSL Zuid, zoals de ICNG.

Laatst bewerkt door icened op 09-05-2019 21:35

10-05-2019 14:41:57
aarclay
aarclay
Het tweede stel is momenteel in Salzgitter aangekomen, meldt https://railmagazine.nl/tweede-icng-onderweg/ .

Hier wordt de 6002 net als de 6001 ook voorbereid op testritten.


Choo choo.....

11-05-2019 15:55:33
icened
icened
You tube filmpje ICNG:

https://www.youtube.com/watch?v=jnuxWPOMO70

01-06-2019 09:49:16
icened
icened
Filmpje ontwikkeling ICNG in Alstom Poland:

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fvimeo.com%2F303495765%3Fref%3Dfb-share&h=AT0m8Ati6mte9Ik6c3QZTZojp9hamMdGhIYkMgddwF3ZJRAyAJJlMWTaghPEIkbWiOUeIFCooVgNSlp70jTW5VNmCyeOPihTq4aa-1rcNcjxIX65Az0xX4D4kdDxqRH9oqJw0yZJPmMTedUSjy0ny4n5uyPRa8m4nrAe6-nr


01-06-2019 11:09:15
VIRMm1
VIRMm1
Da's al een oudje %02%

01-06-2019 14:21:47
icened
icened
Ah zie het. 6 maanden geleden al. Ach we horen het vanzelf. In ieder geval zijn er al 2 ICNG in Velim

01-06-2019 17:23:32
aarclay
aarclay
Quote
icened (za 01 jun 2019 14:21:47 https://www.somda.nl/forum/15040/p705939/): Ah zie het. 6 maanden geleden al. Ach we horen het vanzelf. In ieder geval zijn er al 2 ICNG in Velim

De 6001 dus, en de 6002 die naar Salzgitter geweest was?


Choo choo.....

01-06-2019 20:38:43
treinfan
treinfan
@icened heb je een bron die dat bevestigt? Ik heb nergens een melding gezien van de 6002 in Velim.

01-06-2019 21:02:47
icened
icened
Foutje. 6001 in Velim en 6002 in Salzgitter.

07-06-2019 15:45:15
VIRMm1
VIRMm1
Binnen NS worden deze 'gewoon' genummerd in een 3100/3200 serie.

07-06-2019 23:57:59
279
279
sinds/ vanaf wanneer ?

08-06-2019 01:41:45
VIRMm1
VIRMm1
Rond december zodra de eersten in NL aankomen

21-07-2019 11:52:44
selivio
selivio
Er is een deels gestickerde en ingerichte ICNG 3103 gespot

https://mobile.twitter.com/tk_wro/status/1152837638640021505?s=21

Laatst bewerkt door selivio op 21-07-2019 11:54

21-07-2019 13:00:41
aarclay
aarclay
Die intern dan de 6003 zou heten. Ik neem aan dat dit het prototype is voor de inbouw van interieur?

Hoe zit het eigenlijk met de bouw van de 8-delige treinen, is daar al iets van de fabriek uit?

Laatst bewerkt door aarclay op 21-07-2019 13:03


Choo choo.....

21-07-2019 13:06:52
rolandrail
rolandrail
Quote
selivio (zo 21 jul 2019 11:52:44 https://www.somda.nl/forum/15040/p708436/): Er is een deels gestickerde en ingerichte ICNG 3103 gespot
https://mobile.twitter.com/tk_wro/status/1152837638640021505?s=21
Nog een foto hier: https://www.flickr.com/photos/139814937@N08/48324024411/


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

21-07-2019 13:41:08
MetroRET
MetroRET
Quote
aarclay (zo 21 jul 2019 13:00:41 https://www.somda.nl/forum/15040/p708438/): Die intern dan de 6003 zou heten. Ik neem aan dat dit het prototype is voor de inbouw van interieur?

Hoe zit het eigenlijk met de bouw van de 8-delige treinen, is daar al iets van de fabriek uit?


Hoezo is daar eigenlijk (nog steeds) een verschil in tussen beide nummers ?

21-07-2019 14:47:09
mtlx
mtlx
Dit derde stel gaat richting de klimaatkamer, daar wordt het stel begin september getest.
Uiteraard is ook al een 8-delige in aanbouw.

22-07-2019 06:20:17
treinhobby
treinhobby
Opvallend dat juist het deel tussen kop en bak niet bestickerd is.
Zullen ze toch nog wat gaan aanpassen in de belijning ofzo?

22-07-2019 08:08:10
aarclay
aarclay
Die bestickering viel mij ook op. Juist op dit stukje vindt de overgang van zwart naar blauw plaats. Misschien doen ze dit liever later, of pas bij oplevering, omdat dit een duur stukje folie zal zijn.

Laatst bewerkt door aarclay op 22-07-2019 08:09


Choo choo.....

22-07-2019 08:45:37
icened
icened
Geel/blauw past prima bij ICNG. Er zouden totaal 7 prototypes komen. Al bekend wanneer de vierde prototype er zal zijn? De eerste drie zijn bedoeld voor Velim, klimaatkamer, statische ritten. Waar zijn die overige vier voor bedoeld?

22-07-2019 09:29:32
JHS2013
JHS2013
Nog drie achtdelige voor klimaatkamer, statische ritten en Velim? En de Benelux-mulitsysteemversie natuurlijk. Dan kom je wel op zeven, maar of er nou zoveel verschil tussen V en VIII zit voor de toelating...

22-07-2019 09:52:43
mtlx
mtlx
De 5jes zijn juist de complexere treinen, dus vandaar dat die gebruikt voor testen in de klimaatkamer, dan heb je namelijk direct alle baktypes getest. Er zullen 5 5jes en 2 8jes als test komen, en die zijn uiteraard allemaal al in aanbouw.
Het tweede vijfje dat nu bezig is met de statische tests zou de eerste moeten zijn die naar Nederland komt.

Laatst bewerkt door mtlx op 22-07-2019 09:53

22-07-2019 10:05:53
treinefan
treinefan
Het tweede vijfje is de 6002/3102? Die kwam ik zaterdag in Kitzingen tegen op weg naar het zuiden. Een overbrengingsrit Salzgitter - Wenen? Beeld: https://youtu.be/BFpXhePVB4U

Laatst bewerkt door treinefan op 22-07-2019 10:14

22-07-2019 10:13:46
rob46
rob46
Volgens de vrachtbrief rijdt de 6003/3103 van Salzgitter naar Klimaatkamer Wenen. Lijkt me sterk dat de 6002 dus ook in Salzgitter was.


57 jaar OV-fotografie.

22-07-2019 10:17:57
treinefan
treinefan
Quote
icened (za 01 jun 2019 21:02:47 https://www.somda.nl/forum/15040/p705961/): Foutje. 6001 in Velim en 6002 in Salzgitter.


Daar kwam hier in het topic het laatste levensteken vandaan. Maar in 1,5 maand kan er veel gebeuren.

22-07-2019 23:15:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
aarclay (zo 21 jul 2019 13:00:41 https://www.somda.nl/forum/15040/p708438/): Die intern dan de 6003 zou heten. Ik neem aan dat dit het prototype is voor de inbouw van interieur?
Als je de fototjes in de vervolgtweets bekijkt kan je zien dat er inderdaad interieur in dat stel zit.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

22-07-2019 23:46:39
AlexNL
AlexNL
En zo te zien aan die foto's: volwaardige tafels bij de vierzitters. Eindelijk!

Toen de mockup werd gepresenteerd waren die tafels er inderdaad, maar ik had verwacht dat NS er uiteindelijk toch voor zou kiezen om van die minikoffietafeltjes te plaatsen zoals in al het andere materieel. Niet dus, en daar ben ik blij mee.

Nu die dingen nog retrofitten naar (een deel van) de rest van de vloot a.u.b. %02%

22-07-2019 23:51:57
jeanne
jeanne
Dat is overigens wel zo handig dat er al een afgebouwd interieur in zit om zo natuurgetrouw mogelijk te kunnen meten aan het ICNG in het Rail Tec Arsenal te Wenen.

Opnieuw lijkt ook nu weer bij deze 3103 een EVN (NL NS 94 84 4604 003-2) van een koprijtuig niet juist te zijn wanneer we er vanuit mogen gaan dat het gaat om voertuig dat voor 200 km/h toegelaten wordt. Boven de 189 km/h, zou zover mijn kennis reikt, het EVN voor dit materieel met 93 moeten beginnen. Deze keer is controle sommetje cijfercombinatie wel goed gemaakt.


Jeanne Kok

23-07-2019 03:23:35
Rolffiej19
Rolffiej19
Code klopt gewoon hoor : 94 Bakken van overige elektrische treinstellen met een maximumsnelheid tot 249 km/u


MCN ASD

23-07-2019 11:53:49
jeanne
jeanne
Dat is dan van de laatste tijd want bijvoorbeeld; de Oostenrijkse Westbahn treinstellen geschikt voor 200 km/h, waren/zijn van de regimecode 93 voorzien.


Jeanne Kok

23-07-2019 23:18:01
daniel_ddr
daniel_ddr
93 is de code voor HSL-treinstellen: 93 Bakken van elektrische treinstellen voor hoge snelheid (HSL)

Waarschijnlijk hebben de Westbahn-treinstellen een UIC-nummer dat daarmee begint omdat ze via de HSL-sporen van de Westbahn rijden aldus de wikipagina van die spoorlijn.
Eigenlijk is de benaming dus gewoon een beetje apart, want hoewel de Westbahn dus HSL-sporen heeft mag je daar ook maar maximaal 230 km/u. Qua snelheid zou dat dus ook onder de code 94 vallen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

24-07-2019 18:28:19
phantom
phantom
Als er een aparte pool word gevormd met ICNG treinstellen voor internationaal ri B en via HSL dan zouden die stellen dus straks een ander begin nr moeten hebben,als t goed is,toch ?
(wat gelijk betekent dat een "normaal stel" zoals nu op de foto's is te zien,nooit bij nood gepakt kan worden voor een vervangende dienst voor ri B,toch ? )
Als dat klopt,is dat dan normaal of toch vreemd in elkaar gezet qua constructie ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

24-07-2019 20:18:45
mtlx
mtlx
Er komen twee series: de ICNG en de ICNG-B. De ICNG is alleen geschikt voor 1.5 kV/25 kV en ATB/ETCS, de ICNG-B is daarnaast ook nog geschikt voor 3 kV en TBL. Daarnaast kent de ICNG-B vloot nog een heleboel andere kleine afwijkingen speciaal voor België.
Inderdaad kunnen dus de ICNGs niet ingezet worden voor de IC Brussel. Zo vreemd is dat overigens niet: op dit moment heeft de IC Brussel ook een eigen pool aan locs en rijtuigen en kan er ook geen stam uit de binnenlandse pool geplukt worden. De situatie blijft dus gewoon gelijk.
Overigens is het nog altijd niet officieel dat er daadwerkelijk een volledige vloot voor IC Brussel komt. Er zijn slechts twee testtreinen besteld die in de binnenlandse pool opgenomen zullen worden als het geheel voor de IC Brussel niet doorgaat.

24-07-2019 22:20:47
gose91
gose91
Quote
AlexNL (wo 24 jul 2019 20:33:07 https://www.somda.nl/forum/15040/p708629/):
Quote
Daarnaast kent de ICNG-B vloot nog een heleboel andere kleine afwijkingen speciaal voor België.

Aan wat voor aanpassingen moet ik dan denken?

Een snoepautomaat

24-07-2019 22:51:53
mtlx
mtlx
Hé, die was ik nog niet tegen gekomen in alle technische documentatie. Ik zal Alstom even een mailtje sturen dat ze het belangrijkste zijn vergeten te vermelden %08%

24-07-2019 22:54:27
aarclay
aarclay
Joepie! Eindelijk Belgische bonbons in de trein! %08%
Dit moet gewoon de Belgen overhalen om de ICNG als definitieve trein te laten rijden! %08%

Laatst bewerkt door aarclay op 24-07-2019 22:56


Choo choo.....

25-07-2019 10:52:20
treinfan
treinfan
Quote
mtlx (wo 24 jul 2019 20:18:45 https://www.somda.nl/forum/15040/p708628/): Overigens is het nog altijd niet officieel dat er daadwerkelijk een volledige vloot voor IC Brussel komt. Er zijn slechts twee testtreinen besteld die in de binnenlandse pool opgenomen zullen worden als het geheel voor de IC Brussel niet doorgaat.
Niet officieel, maar wel onofficieel definitief?%08%

27-07-2019 19:38:59
Korte_Naam
Korte_Naam
In Duitsland is ICNG 6002 gezien bij de Geislinger Steige: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,9007206

31-07-2019 13:36:41
rob46
rob46
De 6002 staat vandaag met RADVE-circus in Merzig Saar geparkeerd.

Laatst bewerkt door rob46 op 31-07-2019 13:38


57 jaar OV-fotografie.

31-07-2019 23:05:34
mtlx
mtlx
Om dan maar weer ontopic te gaan: de eerste ICNG-8 heeft de fabriek verlaten om richting Velim te gaan

01-08-2019 11:21:09
aarclay
aarclay
De 3201 zeker? In NS-kleuren of nog bloot?

Laatst bewerkt door aarclay op 01-08-2019 11:21


Choo choo.....

01-08-2019 11:45:12
dennistd
dennistd
Quote
treinfan (do 25 jul 2019 10:52:20 https://www.somda.nl/forum/15040/p708668/):
Quote
mtlx (wo 24 jul 2019 20:18:45 https://www.somda.nl/forum/15040/p708628/): Overigens is het nog altijd niet officieel dat er daadwerkelijk een volledige vloot voor IC Brussel komt. Er zijn slechts twee testtreinen besteld die in de binnenlandse pool opgenomen zullen worden als het geheel voor de IC Brussel niet doorgaat.
Niet officieel, maar wel onofficieel definitief?%08%
Inmiddels wel officieel:
Quote
Update 25 juli 2019

Het ICNG contract met Alstom biedt naast de reeds bestelde treinen voor gebruik binnen Nederland de mogelijkheid om Intercitytreinen te bestellen die geschikt zijn om door te rijden naar België. NS gaf begin 2017 Alstom opdracht voor de ontwikkeling en bouw van twee van deze treinen.

NS heeft in 2019 aanvullend 18 intercitytreinen met deze optie besteld. Door nu een serie te bestellen zijn vanaf 2025, wanneer de rijtuigen van IC direct en de Intercity Brussel het einde van hun levensduur bereiken, 20 nieuwe intercity’s beschikbaar die naast inzet op het binnenlands spoor ook naar Brussel kunnen rijden. Deze intercity’s zijn door het ministerie van Intrastructuur en Waterstaat opgenomen in de Redelijke Regeling.

https://nieuws.ns.nl/ns-en-alstom-sluiten-contract-over-levering-van-79-snelle-intercitys/ (helemaal onderaan)

01-08-2019 11:53:28
mtlx
mtlx
Quote
aarclay (do 01 aug 2019 11:21:09 https://www.somda.nl/forum/15040/p709018/): De 3201 zeker? In NS-kleuren of nog bloot?

Van nummertjes heb ik geen flauw idee, maar het ding was nog zwart toen-ie de fabriek verliet.

01-08-2019 14:16:00
AlexNL
AlexNL
De stellen die zijn besteld voor België, zijn dat vijf- of achtdelige?

01-08-2019 14:54:12
mtlx
mtlx
Alle ICNG-B stellen zijn achtdelig.

01-08-2019 15:30:01
samsam538
samsam538
20 treinstellen voor België. Zijn er plannen om er een halfuursdienst van te maken?

01-08-2019 15:35:57
Daan!
Daan!
Voor de duidelijkheid, er zijn nu 11 stammen IC Brussel, maar die stammen zijn zevendelig en daarmee volgens mij langer dan een ICNG8. Het verschil in zitplaatsen weet ik niet.

Een mogelijkheid is capaiciteitsuitbreiding of een andere lijnvoering. Uiteindelijk moet treinen van de hsl naar Asdz. Mogeijk gaat ICBxl verder rijden en zijn er meer stellen nodig. Een andere optie is dat de bediening van Den Haag en/of Breda anders wordt ingevuld.

Andere opties?

01-08-2019 15:39:48
Steen
Steen
Quote
samsam538 (do 01 aug 2019 15:30:01 https://www.somda.nl/forum/15040/p709027/): 20 treinstellen voor België. Zijn er plannen om er een halfuursdienst van te maken?

Ik weet niet hoe vol die trein naar Brussel altijd is, maar een ICNG-8 heeft minder zitplekken de huidige icr-7 configuratie, dus misschien dat ze mogelijk wel gecombineerd willen rijden met ICNG-16 (weet alleen niet of dat overal past, denk het wel omdat gelijk is aan 12 bakken ICM/VIRM)

01-08-2019 16:41:51
DDietzen
DDietzen
Ik vermoed (let op, speculaas!) dat men een halfuursdienst wilt gaan rijden en de daaruit voortvloeiende reizigersgroei (samen met de natuurlijke groei) dusdanig hoog inschat dat je met 2x ICNG-8 per uur uitkomt. Qua zitplaatsen is dat (uit de losse pols) ongeveer het equivalent van ICR-10 per uur. Ik denk zelf dat je dat wel vol krijgt met een frequentieverdubbeling, maar ik geef eerlijk toe, dat is m'n onderbuik.

Waar die tweede uursdienst naartoe gaat? Zolang de Brusselse NZV één groot infarct blijft en de Belgen niet al te veel gaan sleutelen aan hun dienstregeling, gok ik een doorkoppeling aan de Belgische 2600 (Antwerpen - Brussels Airport - Leuven - Hasselt). Scheelt gelijk weer een lang kerende trein in de Antwerpse kelder, en een nieuwe rechtstreekse trein van Nederland naar Leuven zal de reizigersaantallen ook geen kwaad doen, lijkt me zo.

Met 20 ICNG-B'tjes zou je dan ook precies moeten uitkomen qua omlopen, vermoed ik. Stel, 8 voor de dienst op Brussel, 9 richting Hasselt en 3 op reserve. Zolang je aan Nederlandse zijde braaf in Amsterdam, Almere of Lelystad eindigt (dus niet doortrekken naar Groningen ofzo! ) moet dat uitkomen.

01-08-2019 17:02:37
b2py
b2py
Welk (deel)traject kent de drukste piek in de ICBrussel?