24-01-2018 11:56:53
phantom
phantom
Quote
DDZ7504 (di 23 jan 2018 15:19:28 https://www.somda.nl/forum/15040/p638801/): En de verbinding Den Haag-Keulen dan? Als Amsterdam-Keulen met speciale ICNG's gereden kan worden, zou het vanuit Den Haag ook kunnen. Via HSL en dan met stop in Ehv, twee vliegen in 1 klap omdat Ehv dat ook graag wilde, een directe trein naar Duitsland

Wat is er met een verbinding Den Haag-Keulen ?
Wil je die,en waarvoor dan ,omdat Amsterdam zo'n verbinding straks miss krijgt ?
(vage beredenatie, buurjongen heeft lolly dus ik wil m ook %03%)
En dat wordt dan ook nog is een exclusief ritje ook via de HSL,stopt t zeker niet in Rotterdam,de rest daaronder tot aan Breda mag ook niet mee want de HSL kan je vanaf Rotterdam als laatste op en af.
Bovendien als men nou al een beetje last krijgt om die Benelux omgeleid via HSL van en naar Breda te rijden omdat het niet veel ruimte heeft,en je wil er dan ook nog is die verbinding bij prakken in Bd,t past niet eens denk ik.
Past t wel op de HSL t word er nog druk,Thalys,Benelux,Eurostar %08%
Reizigers aantallen zal ook nog een ding zijn,de verbinding moet wel rendabel zijn met of zonder ICNG

Laatst bewerkt door phantom op 24-01-2018 11:59


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

24-01-2018 21:26:56
aarclay
aarclay
Quote
Dead_Devil (wo 24 jan 2018 08:04:44 https://www.somda.nl/forum/15040/p638891/): Ik ben erg benieuwd wanneer we iets gaan zien van een eerste stel (in aanbouw)

Ik ben ook benieuwd...

De bouw is inmiddels al een poosje van start. Bij de presentatie in Amersfoort werd een recente foto laten zien waarin de eerste las op de verbindingbalken werd gemaakt. Hoe het er nu voor staat weet ik niet, maar als ik een beetje kijk naar de opbouw van andere treinen en het tijdtraject, zullen het nu één of enkele bakken zijn die nu enkel van metaal zijn.

Laatst bewerkt door aarclay op 24-01-2018 21:28


Choo choo.....

28-01-2018 17:27:23
DVR
DVR
De casco productie van ICNG loopt wat achter op de planning. Overigens wordt het casco van aluminium gebouwd.

28-01-2018 17:42:18
icened
icened
Waar heb je die informatie van?


28-01-2018 19:20:49
DDZ7504
DDZ7504
Quote
phantom (wo 24 jan 2018 11:56:53 https://www.somda.nl/forum/15040/p638907/):
Quote
DDZ7504 (di 23 jan 2018 15:19:28 https://www.somda.nl/forum/15040/p638801/): En de verbinding Den Haag-Keulen dan? Als Amsterdam-Keulen met speciale ICNG's gereden kan worden, zou het vanuit Den Haag ook kunnen. Via HSL en dan met stop in Ehv, twee vliegen in 1 klap omdat Ehv dat ook graag wilde, een directe trein naar Duitsland

Wat is er met een verbinding Den Haag-Keulen ?
Wil je die,en waarvoor dan ,omdat Amsterdam zo'n verbinding straks miss krijgt ?
(vage beredenatie, buurjongen heeft lolly dus ik wil m ook %03%)



Dit baseer ik op het feit dat Den Haag enkele maanden geleden ook al sprak over herstelling van de verbinding naar Keulen, natuurlijk en dan gewoon integratie in het normale net in plaats van een 1900-pad, dus met stop op Dt, Rtd, Bd, Tb en Ehv. Pas daarna als doorgaande IC tot Venlo tussen de normale IC's door (als het kan wel een stop op Hm) en de grens over. Maargoed, zo zal het wel niet snel gaan.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 28-01-2018 19:23


DDZ in dienst, ik blij!

28-01-2018 21:33:07
mtlx
mtlx
Quote
DVR (zo 28 jan 2018 17:27:23 https://www.somda.nl/forum/15040/p639379/): De casco productie van ICNG loopt wat achter op de planning. Overigens wordt het casco van aluminium gebouwd.

Gelukkig is er wat ruimte in de planning en zou het (als het verder wel volgens plan verloopt) niet voor echte vertraging mogen zorgen.

28-01-2018 22:50:55
icened
icened
Quote
DVR (zo 28 jan 2018 17:27:23 https://www.somda.nl/forum/15040/p639379/): De casco productie van ICNG loopt wat achter op de planning. Overigens wordt het casco van aluminium gebouwd.


Alstom heeft een reputatie met gewicht besparende maatregelen. Opgedaan in de ontwikkeling van o.a. TGV Duplex. Ben dan benieuwd wat de aslast en gewicht van de ICNG zullen zijn.

En voor het rijden op de HSL mag de ICNG maximaal een aslast van 17,5 ton hebben. Hoeveel mag de maximale aslast op klassieke spoorlijnen met passagierstreinen zijn?

Laatst bewerkt door icened op 28-01-2018 22:51

28-01-2018 22:53:43
MetroRET
MetroRET
22,5 ton

28-01-2018 22:58:24
icened
icened
Bedankt. %02%

29-01-2018 00:00:00
b2py
b2py
Goed lezen, treinen zijn 90% alu en 10% ander materiaal

29-01-2018 11:30:49
phantom
phantom
Quote
DDZ7504 (zo 28 jan 2018 19:20:49 https://www.somda.nl/forum/15040/p639387/):
Dit baseer ik op het feit dat Den Haag enkele maanden geleden ook al sprak over herstelling van de verbinding naar Keulen, natuurlijk en dan gewoon integratie in het normale net in plaats van een 1900-pad

Ik dacht even dat het een harde eis was die vorm had gekregen,nu is het niets meer dan een wens vanuit Den-Haag %08%
Wensen doen we allemaal,maar dat dat geen garantie's geeft dat weten we ook
Als ze trouwens toch hun zin krijgen voor die verbinding,zullen we dan de internationale (boot) trein naar Engeland ook maar weer invoeren ?

Trouwens ICNG zou net als voorgaande Alstom modellen toch zo onderhand voor 90% uit aluminium worden vervaardigd ?
In verband met genoemde gewichts besparingen.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

29-01-2018 14:40:51
icened
icened
En waar zijn de 10% van voorgaande Alstom modellen niet uit aluminium vervaardigd?

29-01-2018 17:22:56
DVR
DVR
Realiseer je goed dat er een wezenlijk verschil is tussen wat ik met casco bedoel en wat er met trein wordt bedoeld. Casco is alleen de ruwbouw en een trein bestaat uit meer dan alleen een casco zoals o.a. stalen draaistellen, interieur en meerdere systemen zoals pneumatiek, tractie, omzetters, klimaat etc. Dit is volgens mijn inschatting zeker meer dan de door jou genoemde 10% ander materiaal.

29-01-2018 18:18:20
VIRMm1
VIRMm1
Onder Casco wordt idd verstaan de ruwbouw, dus de bakconstructie, bakwanden en cabine.

Licht een trein van zijn draaistellen en steek de boel in de fik, wat je overhoud is casco %08%

29-01-2018 21:22:21
didam2009
didam2009
De resterende 10 % zal wel Glasvezel Versterkte Kunststoffen zijn


Groeten uit het weinig spoorse Montferland

30-01-2018 08:58:31
waalkade
waalkade
Quote
VIRMm1 (ma 29 jan 2018 18:18:20 https://www.somda.nl/forum/15040/p639500/): Onder Casco wordt idd verstaan de ruwbouw, dus de bakconstructie, bakwanden en cabine.

Licht een trein van zijn draaistellen en steek de boel in de fik, wat je overhoud is casco %08%
Aluminium wil anders flink kunnen branden.%08%

30-01-2018 10:23:45
Marco
Marco
Quote
icened (zo 28 jan 2018 22:50:55)[...]

En voor het rijden op de HSL mag de ICNG maximaal een aslast van 17,5 ton hebben. Hoeveel mag de maximale aslast op klassieke spoorlijnen met passagierstreinen zijn?

Offtopic, maar betekent dat dat er een uitzondering voor locomotieven is? Aangezien die gewoon een aslast van 21 ton hebben.

Laatst bewerkt door Marco op 30-01-2018 17:14, reden: Quote gerepareerd

30-01-2018 13:50:32
SunKeeper
SunKeeper
Het gaat hierboven helemaal fout met de quote.

31-01-2018 07:23:44
mdeen
mdeen
Quote
Marco (di 30 jan 2018 10:23:45 https://www.somda.nl/forum/15040/p639552/):
Quote
icened (zo 28 jan 2018 22:50:55)[...]

En voor het rijden op de HSL mag de ICNG maximaal een aslast van 17,5 ton hebben. Hoeveel mag de maximale aslast op klassieke spoorlijnen met passagierstreinen zijn?

Offtopic, maar betekent dat dat er een uitzondering voor locomotieven is? Aangezien die gewoon een aslast van 21 ton hebben.

Volgens de netverklaring is de beladingsklasse op de HSL C2, dus 20 ton. Maar 20 ton is blijkbaar 21,5 ton, want de sporen boven Zaandam en Uitgeest zijn ook allemaal C2 en daar rijdt DD-AR. En Schiphol - Leiden is dat ook.
Een uitzondering wordt er niet gemaakt in de netverklaring.

31-01-2018 09:01:07
icened
icened
Ah maakt het uit. Als het op de HSL kan rijden qua aslast kan het ook op klassieke spoorlijn rijden. Of is dit te simpel gezegd?

31-01-2018 09:23:37
rick
rick
Wat denk je zelf? Hoe zou een trein anders de HSL oprijden als die niet op het klassieke net kan?

31-01-2018 09:32:04
SunKeeper
SunKeeper
Iemand neemt het woord ''HSL-stop'' iets te letterlijk.%08%

Maar die C1, C2 en C3 (?) geeft aan hoe het spoor gefundeerd is en hoeveel gewicht er maximaal over mag?

31-01-2018 10:31:56
rick
rick
Op het kaartje zie ik 22.5 ton staan voor de genoemde lijnen, de HSL staat wel als C2 genoteerd. Op de kaart voor goederentreinen staat inderdaad iets anders.

31-01-2018 12:20:58
RudiL
RudiL
Volgens de Netverklaring is de HSL toegelaten voor reizigerstreinen met een aslast van 20 ton, bij een baanvaksnelheid, groter dan 220 km/h. Voor de TRAXX F140 MS variant KF wordt een (statische) aslast van 21 ton aangegeven; voor gebruik op de HSL zou dan een ontheffing nodig zijn. Op zich is die ontheffing niet zo opzienbarend omdat de dynamische aslast van een hogesnelheidstrein (zeg maar het stoten tijdens de rit) aanmerkelijk heftiger doorwerkt dan van een iets te zware locomotief die "slechts" 160 km/h rijdt.

20-02-2018 00:00:00
b2py
b2py
Minder wiel-Rail contact zorgt voor minder herrie. Verder is het goedkoper etc

20-02-2018 09:32:39
icened
icened
ICNG kan volgens dit artikel een stille trein zijn:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjyybayibTZAhWqKsAKHaMQAl0QFghzMAU&url=http%3A%2F%2Fnl.wikisage.org%2Fwiki%2FIntercity_Nieuwe_Generatie&usg=AOvVaw02jQQi6A02_uMYtI1bb03f

Is dat het voordeel van minder assen dankzij Jacob draaistellen? Wel zo prettig als je het vergelijkt met de lawaaiige NS ICR. Ondanks dat ze het geluidsniveau terug hebben gebracht.

Laatst bewerkt door icened op 20-02-2018 09:35

20-02-2018 10:06:26
VIRMm1
VIRMm1
SLT en Flirt zijn ook stille treinen.
Zeker vergeleken met het lawaaierige ICR %02%

20-02-2018 10:56:37
sjoerd
sjoerd
SLT is wel stiller dan Flirt. En het schudt minder, vooral op het slechte spoor tussen Dordrecht en Breda.
ICR vindt ik wel meevallen. Vooral door alle geluidsschermen op de HSL route is er wel veel meer reflectie. In principe zou ICR stiller moeten zijn dan ICM: zelfde casco, minder gewicht.
Het is in een trein ook maar net waar je gaat zitten. Ik zit bij voorkeur niet bij de wagenovergangen en niet boven de wielen maar halverwege de bak. Daar schud en stamp je minder en ervaar je minder rijlawaai.

20-02-2018 11:03:27
VIRMm1
VIRMm1
Nouja ik heb het vooral over geluid aan de buitenkant.

Station Bdpb is een mooie locatie om eens goed te luisteren, je schrikt je de eerste keer helemaal rot als er een traxx ICR combinatie voorbij komt.

ICM komt daar ook voorbij en die zijn dan weer fluisterstil.

De Flirt hoor je helemaal niet aankomen, maar die komt ook niet op volle vaart voorbij natuurlijk.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-02-2018 14:57:14
BasSNG2001
BasSNG2001
Je bent doof voor die hoge pieptoon van de FLIRT bij afremmen en optrekken? %03%

Laatst bewerkt door BasSNG2001 op 20-02-2018 14:57


#DiscoverEU

20-02-2018 15:24:28
MasterE
MasterE
Quote
VIRMm1 (di 20 feb 2018 11:03:27 https://www.somda.nl/forum/15040/p641633/): Nouja ik heb het vooral over geluid aan de buitenkant.

Station Bdpb is een mooie locatie om eens goed te luisteren, je schrikt je de eerste keer helemaal rot als er een traxx ICR combinatie voorbij komt.

ICM komt daar ook voorbij en die zijn dan weer fluisterstil.

De Flirt hoor je helemaal niet aankomen, maar die komt ook niet op volle vaart voorbij natuurlijk.


Bij ICM scheelt het enorm of er tractie wordt gegeven.


Mcn Asd

20-02-2018 20:31:40
icened
icened
Quote
b2py (di 20 feb 2018 10:12:35.48596 https://www.somda.nl/forum/15040/p641625/): Minder wiel-Rail contact zorgt voor minder herrie. Verder is het goedkoper etc


Heb net gekeken naar afbeelding ICNG. Het lijkt bij de achtdelige ICNG dat het aan de einde van de vierde rijtuig en bij het begin van de vijfde rijtuig vier assen heeft. En dat de overige rijtuigen wel 2 assen aan elke uiteinde van de rijtuigen heeft.

Maar bij een ICE met 8 wielen per rijtuig is het geluidsniveau ook laag.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj8p-a2nbXZAhWIOsAKHVZtCfEQFggrMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.alstom.com%2FGlobal%2FTransport%2FResources%2FDocuments%2FBrochures2017%2FCoradia%2520Stream%2520-%2520Product%2520sheet%2520%2520UK%2520-%252020170929%2520with%2520image.pdf&usg=AOvVaw3VdXiJ0bo0gC9Gt8f6z2Xh

Bij Bleiswijk en Bergschenhoek wilde een ex - Minister dat de geluidsniveau van (nieuwe) HSL treinen maximaal 57 decibel mocht zijn:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjhq933n7XZAhVeOMAKHaIfDF8QFggoMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.geluidnieuws.nl%2F2013%2Fapr2013%2Fhsl.html&usg=AOvVaw3VmzVjcsvhpBd_UGr0OZgl

Laatst bewerkt door icened op 20-02-2018 20:45

20-02-2018 22:15:52
VIRMm1
VIRMm1
Quote
BasSNG2001 (di 20 feb 2018 14:57:14 https://www.somda.nl/forum/15040/p641653/): Je bent doof voor die hoge pieptoon van de FLIRT bij afremmen en optrekken? %03%


Dat geluid hoor je op volle snelheid niet.
Alleen tussen de 0-50kmh ongeveer.

26-02-2018 08:42:07
icened
icened
ICNG wordt op de nieuwste manier gefinancierd:

http://nieuws.ns.nl/alle-treinen-voor-nederlands-hoofdrailnet-nu-in-nederlands-eigendom/
https://r.search.yahoo.com/_ylt=A9mSs2XruZNai1EArBpzKAx.;_ylu=X3oDMTByMWk2OWNtBGNvbG8DaXIyBHBvcwMyBHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1519659628/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.ovmagazine.nl%2f2014%2f07%2fns-start-aanbesteding-nieuwe-intercitys-2154%2f/RK=2/RS=ejllUHbyxb7Rv1Jzm_ovP95ML.Y-

26-02-2018 10:27:31
mren
mren
dat is ook een manier van zeggen dat je geen belastingen meer ontwijkt...

26-02-2018 12:05:11
waalkade
waalkade
Of men wil NSR in de etalage kunnen zetten.
Maar wel flink wat opbrengsten voor de staat genereren door de treinen (te) duur te verhuren.

26-02-2018 14:05:43
SunKeeper
SunKeeper
''Alle treinen op het HRN.''

Een aantal niet-geel/blauwe TRAXX locs worden toch nog steeds geleased van Alpha Trains?

26-02-2018 14:25:26
MCN-GVC
MCN-GVC
Daarom zeggen ze ook HRN, en niet alle NS treinen. Dit omdat de HSL (met alle Traxx'en) valt onder de HSL-concessie.

26-02-2018 14:31:49
DDietzen
DDietzen
En valt ICNG dan onder HRN of HSL-concessie? In essentie hebben ze immers dezelfde functie als TRAXX (zowel inzet op als buiten de HSL).

26-02-2018 14:49:07
aarclay
aarclay
Maar op welke naam staan de gekochte TRAXX'en van de NS dan?
Omdat de onder de HSL-concessie vallten, is het dus niet van NS Lease?

Laatst bewerkt door aarclay op 26-02-2018 14:49


Choo choo.....

26-02-2018 15:09:22
IJsbergsla
IJsbergsla
.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 26-02-2018 15:09

26-02-2018 15:11:15
cuneo56
cuneo56
Bij mijn beste weten bestaat er geen aparte HSL consessie meer , maar is het vervoer over de HSL sinds 2015 in de HRN consessie opgenomen.
Zie b.v. hier: http://2015.nsjaarverslag.nl/jaarverslag-2015/s1139_verslagvanactiviteiten/s1152_operationeleprestaties2/s1160_concessie2/a1377_default

26-02-2018 15:14:01
MCN-GVC
MCN-GVC
Vergeet niet dat er nu meerdere financiële termen door elkaar gebruikt worden. In eigendom zijn of op welke naam ze staan verschilt van elkaar. De meeste staan uit mijn hoofd onder de naam NL-NS ingeschreven. De gehuurde deels onder D-NS (Macquarie Rail) of NL-NS (Alpha Trains) waarbij er ook ingeschreven stonden onder NL-HSA in het verleden. Waarbij de gehuurde dus eigendom zijn van de leasemaatschappijen, maar staan ingeschreven bij NS. Het samenvoegen van HSL en HRN in 2015 en het opdoeken van HSA in 2014 en de veranderende regelgeving in UIC data (eerder op somda ergens besproken) maakt het er ook niet duidelijker op. Waarbij de mcn onder regelgeving Internationaal rijdt op de HSL en onder NSR op het HRN. Tevens valt ook de bijsturing van pers. en mat. nog onder internationaal/ICD. Intern en in de praktijk valt de HSL dus niet onder het HRN. Voor politieke redenering is het weer wel een NS. Laat dat maar is uitgelegd worden door een persvoorlichter in het HGB die een positief persbericht gaat maken dat door 95 procent van de bevolking correct gelezen moet worden. Dan valt de HSL dus buiten het HRN en de traxx dus ook.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 26-02-2018 15:24

26-02-2018 16:49:14
jeanne
jeanne
Quote
icened (ma 26 feb 2018 08:42:07 https://www.somda.nl/forum/15040/p642179/): ICNG wordt op de nieuwste manier gefinancierd:

http://nieuws.ns.nl/alle-treinen-voor-nederlands-hoofdrailnet-nu-in-nederlands-eigendom/
https://r.search.yahoo.com/_ylt=A9mSs2XruZNai1EArBpzKAx.;_ylu=X3oDMTByMWk2OWNtBGNvbG8DaXIyBHBvcwMyBHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1519659628/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.ovmagazine.nl%2f2014%2f07%2fns-start-aanbesteding-nieuwe-intercitys-2154%2f/RK=2/RS=ejllUHbyxb7Rv1Jzm_ovP95ML.Y-


Ik begrijp dat dat NS iets wil melden over leasen van treinen maar om het hier nu juist in het ICNG draadje over te nemen, waarvan we allang weten dat deze nu juist niet in het buitenland geleaset worden, vind ik toch een beetje apart.

Bij NSFSC Ierland (http://www.nsfinancialservices.ie/fleet-all/) zijn of waren de volgende types ondergebracht: SGMm, SLT, SNG, VIRM 2, VIRM 3, ICE 3M, MaK G400B, DM'90, Lint 41/H en nog wat Lint's van Abellio.


Jeanne Kok

26-02-2018 17:20:39
mren
mren
Alle materieel en contracten van NSFSC zijn voor 1,1 miljard verkocht aan NS Lease BV. NSFSC moet alleen nog even 12 miljoen vpb aftikken aan de Ierse fiscus.

26-02-2018 19:24:04
Michael98
Michael98
Gaat dan ook het niet HRN-materieel zoals de Lintjes mee naar de Nederlandse BV, of blijven die tegen 12,5% vpb in Ierland staan? Die constructie via Ierland was best slim bedacht, volgende keer misschien via Jersey, daar betaal je helemaal geen Vpb.

Laatst bewerkt door Michael98 op 26-02-2018 19:30

26-02-2018 20:48:58
icened
icened
Quote
jeanne (ma 26 feb 2018 16:49:14 https://www.somda.nl/forum/15040/p642208/):

Ik begrijp dat dat NS iets wil melden over leasen van treinen maar om het hier nu juist in het ICNG draadje over te nemen, waarvan we allang weten dat deze nu juist niet in het buitenland geleaset worden, vind ik toch een beetje apart.



Elk nieuwtje over ICNG houd ik bij. Maar gezien de meerdere reacties zou het inderdaad handiger zijn een aparte topic van te maken.

Quote
SunKeeper (ma 26 feb 2018 14:05:43 https://www.somda.nl/forum/15040/p642196/): ''Alle treinen op het HRN.''

Een aantal niet-geel/blauwe TRAXX locs worden toch nog steeds geleased van Alpha Trains?


De 9 grijze Traxx wordt geleased van Macquire Rail. De 12 NS Alpha Traxx zijn geel/blauw en hebben de nr. 111 - 122.

Quote
DDietzen (ma 26 feb 2018 14:31:49 https://www.somda.nl/forum/15040/p642199/): En valt ICNG dan onder HRN of HSL-concessie? In essentie hebben ze immers dezelfde functie als TRAXX (zowel inzet op als buiten de HSL).


Tot 2023/2024 als alles volgens planning hebben ze dezelfde functie als Traxx. Maar wat als de ICNG vanaf de HSL verder het hoofdrailnet op rijdt?

Laatst bewerkt door icened op 26-02-2018 20:54

26-02-2018 21:54:57
mren
mren
Quote
Michael98 (ma 26 feb 2018 19:24:04 https://www.somda.nl/forum/15040/p642223/): Gaat dan ook het niet HRN-materieel zoals de Lintjes mee naar de Nederlandse BV, of blijven die tegen 12,5% vpb in Ierland staan? Die constructie via Ierland was best slim bedacht, volgende keer misschien via Jersey, daar betaal je helemaal geen Vpb.


Niet-HRN-materieel blijft gewoon in Ierland, bijvoorbeeld de R-NET-stellen en het Abelliomaterieel. NSFSC blijft ook bestaan voor als NS op andere concessies is gaat schrijven.

Uiteraard kan het ook via Jersey, de Kaaimaneilanden of Guernsey, maar deze constructie is door de grootaandeelhouder van NS als onwenselijk beschouwd en NS volgt dan natuurlijk netjes.

26-02-2018 22:05:32
thom
thom
Quote
MCN-GVC (ma 26 feb 2018 15:14:01 https://www.somda.nl/forum/15040/p642205/): Vergeet niet dat er nu meerdere financiële termen door elkaar gebruikt worden. In eigendom zijn of op welke naam ze staan verschilt van elkaar. De meeste staan uit mijn hoofd onder de naam NL-NS ingeschreven. De gehuurde deels onder D-NS (Macquarie Rail) of NL-NS (Alpha Trains) waarbij er ook ingeschreven stonden onder NL-HSA in het verleden. Waarbij de gehuurde dus eigendom zijn van de leasemaatschappijen, maar staan ingeschreven bij NS. Het samenvoegen van HSL en HRN in 2015 en het opdoeken van HSA in 2014 en de veranderende regelgeving in UIC data (eerder op somda ergens besproken) maakt het er ook niet duidelijker op. Waarbij de mcn onder regelgeving Internationaal rijdt op de HSL en onder NSR op het HRN. Tevens valt ook de bijsturing van pers. en mat. nog onder internationaal/ICD. Intern en in de praktijk valt de HSL dus niet onder het HRN. Voor politieke redenering is het weer wel een NS. Laat dat maar is uitgelegd worden door een persvoorlichter in het HGB die een positief persbericht gaat maken dat door 95 procent van de bevolking correct gelezen moet worden. Dan valt de HSL dus buiten het HRN en de traxx dus ook.

Gelukkig zegt het voertuighouderkenmerk ook niets over wie de eigenaar is.

Als ik een lokomotief huur bij een buitenlandse Lease firma, en het onderhoudende beheer er zelf van uitvoer komt er ook een "-NL" kenmerk aan te hangen maar dat maakt de lok nog steeds geen eigendom van een in Nederland ingeschreven BV.

Quote
waalkade (ma 26 feb 2018 12:05:11 https://www.somda.nl/forum/15040/p642188/): Of men wil NSR in de etalage kunnen zetten.
Maar wel flink wat opbrengsten voor de staat genereren door de treinen (te) duur te verhuren.

Rare conclusie trek je daar, door de treinen van eigendom te verhuizen van NSFS naar NS Lease, gaat men de BV NSR verkopen? %03%

Quote
SunKeeper (ma 26 feb 2018 14:05:43 https://www.somda.nl/forum/15040/p642196/): ''Alle treinen op het HRN.''

Een aantal niet-geel/blauwe TRAXX locs worden toch nog steeds geleased van Alpha Trains?

Het artikel nogeens goed gelezen te hebben staat het er ook niet zoals jij het nu citeerd;
Quote
NS heeft het leasen van alle treinen voor het Hoofdrailnet (HRN) via Ierland versneld afgebouwd.

Er staat niet dat 'alle treinen op het HRN' nu eigendom van een Nederlandse BV zijn, er staat dat 'alle treinen treinen geleast in Ierland voor de HRN concessie voortaan in eigendom van een Nederlandse BV zijn.

Laatst bewerkt door thom op 26-02-2018 22:47

02-03-2018 21:23:58
icened
icened
In net verschenen Spoorwegen 2018 van R. Latten staat aangegeven dat het eerste treinstel ICNG de vestiging in Katowice zal verlaten in oktober 2018. Als dat gaat gebeuren zal de ontwikkeling van ICNG in de derde fase zijn. Zie hieronder:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=12&ved=0ahUKEwixsb_rus7ZAhVIWsAKHbAyBpMQFgiPATAL&url=http%3A%2F%2Fnieuws.ns.nl%2Fdownload%2F180564%2Finfographicicng.pdf%3F10000&usg=AOvVaw0YDdQMmLO--XBAKKdTLW6-

03-03-2018 10:35:33
phantom
phantom
In die link onderaan staat nergens oktober 2018,en ik veronderstel nu dat dat leesvoer wat je noemt hetzelfde is als wat je linkt ?
Bestaat er trouwens een standaard voor hoeveel stellen van een nieuw type trein moeten worden gebruikt voor tests ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

03-03-2018 10:51:04
mtlx
mtlx
Ik durf oktober 2018 te betwijfelen, aangezien het definitieve ontwerp/specificaties nog niet eens zijn vastgesteld voor de ICNG.

03-03-2018 11:28:04
VIRMm1
VIRMm1
Volgens mij staan die al wel vast hoor?

Ik heb maanden geleden al tekeningen en 3D ontwerpen voorbij zien komen, lijkt me sterk dat daar nu nog niks definitief van is.

03-03-2018 11:58:59
mtlx
mtlx
Uiteraard zijn er ontwerptekeningen en 3D ontwerpen. Maar als er allerlei aanpassingen gedaan moeten worden, dan duurt dat even. Op grote punten staat het ontwerp uiteraard gewoon vast, dus de productie van bijvoorbeeld het kale casco kan gewoon van start.
Volgens planning zou de design freeze eind deze maand moeten zijn, maar dit is iets uitgelopen en zal in de test- en productiefase weer ingelopen moeten worden.


03-03-2018 15:50:24
AlexNL
AlexNL
Quote
phantom (za 03 mrt 2018 10:35:33 https://www.somda.nl/forum/15040/p642739/):

Bestaat er trouwens een standaard voor hoeveel stellen van een nieuw type trein moeten worden gebruikt voor tests ?


Ik denk niet dat daar een vaste standaard voor geldt, maar dat er gekeken wordt naar de verwachte inzetscenario's in de praktijk. Het absolute minimum lijkt twee stellen te zijn, om zo te kunnen testen of treinstellen elkaar kunnen afslepen. Variaties (bijvoorbeeld viertjes en zesjes) zullen ook getest worden.

Als er sprake is van geplande inzet van gekoppelde stellen (bijvoorbeeld 3x IV) zal ook dat getest worden, om zo te kunnen bepalen of dit nog goed gaat i.c.m. de infrastructuur.

03-03-2018 16:21:09
icened
icened
Quote
phantom (za 03 mrt 2018 10:35:33 https://www.somda.nl/forum/15040/p642739/): In die link onderaan staat nergens oktober 2018,en ik veronderstel nu dat dat leesvoer wat je noemt hetzelfde is als wat je linkt ?
Bestaat er trouwens een standaard voor hoeveel stellen van een nieuw type trein moeten worden gebruikt voor tests ?


Richard Latten heeft zijn bronnen. We zullen het zien of het klopt.

https://r.search.yahoo.com/_ylt=A9mSs2fsvZpamX8AvlhzKAx.;_ylu=X3oDMTByaW11dnNvBGNvbG8DaXIyBHBvcwMxBHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1520119405/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.treinreiziger.nl%2frichard-latten-jaarboek-spoorwegen-kost-ieder-jaar-meer-tijd%2f/RK=2/RS=qlJgj.arLJ4yoFuxqXuofFP5QiI-

Laatst bewerkt door icened op 03-03-2018 17:01

12-03-2018 09:02:25
icened
icened
Krijgt ICNG dezelfde Wi-Fi als SNCF en AGV Italo:

https://www.globalrailnews.com/2018/03/09/alstom-buys-on-board-internet-and-infotainment-provider-21net/

Of zal het een andere variant zijn?

12-03-2018 11:27:34
skywave
skywave
Nomad Digital (staat ook in dat artikel genoemd) is de leverancier die OBIS levert en is toevallig ook een jaar van Alstom.

12-03-2018 11:30:51
Klaasje
Klaasje
Sorry dat ik het zeg. Maar is iedere poep en scheet die eventueel aan het materieel gelinkt zou kunnen worden voldoende om het hier de melden? Ik vind het weinig interessant wat voor wifi er in de trein komt en ik kan mij zo voorstellen dat dit voor 95% van de gebruikers van dit forum geldt. Wat veel interessanter is, is wanneer de eerste treinen komen, hoe snel ze optrekken, wat het voorziene inzetgebied is nadat de HSL voorzien is en of er nog opties gelicht gaan worden. Maar misschien ligt het slechts aan mij.

12-03-2018 11:51:03
icened
icened
Is slechts een update.

12-03-2018 12:00:41
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Klaasje (ma 12 mrt 2018 11:30:51 https://www.somda.nl/forum/15040/p644421/): Sorry dat ik het zeg. Maar is iedere poep en scheet die eventueel aan het materieel gelinkt zou kunnen worden voldoende om het hier de melden? Ik vind het weinig interessant wat voor wifi er in de trein komt en ik kan mij zo voorstellen dat dit voor 95% van de gebruikers van dit forum geldt. Wat veel interessanter is, is wanneer de eerste treinen komen, hoe snel ze optrekken, wat het voorziene inzetgebied is nadat de HSL voorzien is en of er nog opties gelicht gaan worden. Maar misschien ligt het slechts aan mij.


Hoe snel ze optrekken interesseert misschien ook 95% van de forumgebruikers niet.

Ik vind het best interessant om te lezen welk WiFi systeem erin zit. Dat jij dat niet vind is dan maar een reden om hier niets te posten?

Voorlopig is er gewoon nog niet veel bekend en dat betekend dat er dus niets gepost wordt hier.

Overigens is het inzetgebied toch al bekend?
Amsterdam - Rotterdam (-Breda) en Den Haag - Eindhoven.

Onderhoudslocaties Amsterdam Watergraafsmeer en Onnen.

Die opties gaan niet gelicht worden voordat er een hoop treinstellen geleverd, beproefd, toegelaten en bewezen zijn.

12-03-2018 12:52:07
aarclay
aarclay
WiFi is WiFi. Voor de gebruiker maakt het niet of er gebruik wordt gemaakt van Merk A of Merk B. Het belangrijkste is gewoon dat er een open WiFi netwerk zal zijn, goede dekking in de trein, met een mooie portalpage die voor het gebruikersgemak de actuele vertrektijden zal tonen.
Maar mocht iemand een merkje of model willen noemen, me my guest.

Ik denk dat het wel duidelijk zal zijn dat de OBIS tijdens de introductie al vele malen geavanceerder zal zijn dan nu. Ik heb uit bronnen vernomen dat er in de toekomst mogelijk zelfs routekaartjes op de schermen kunnen worden getoond om te laten zien waar je de trein nu rijdt.
OBIS V2 schijnt gewoon géweldig te worden...

Laatst bewerkt door aarclay op 12-03-2018 12:54


Choo choo.....

12-03-2018 13:30:57
MCN-GVC
MCN-GVC
Quote
VIRMm1 (ma 12 mrt 2018 12:00:41 https://www.somda.nl/forum/15040/p644425/): Onderhoudslocaties Amsterdam Watergraafsmeer en Onnen.

Neem aan dat Onnen pas onderhoudslocatie wordt ten tijde dat het ICM zal vervangen? Dit omdat ze al het DDZ al niet aan konden en de huidige order ICNG de vervanging is van de binnenlandse Traxx+ICR-vloot.

12-03-2018 13:33:48
VIRMm1
VIRMm1
ICNG 'vervangt' Traxx-ICR en ICM1 (4011-4050)
Traxx-ICR is nu in onderhoud in Amsterdam en ICM1 in Onnen.

Hoe de verdeling precies wordt is nog niet duidelijk maar het is al wel zo goed als zeker dat er een deel ICNG in Onnen in onderhoud komt ja.

12-03-2018 13:34:08
icened
icened
Quote
VIRMm1 (ma 12 mrt 2018 12:00:41 https://www.somda.nl/forum/15040/p644425/):

Onderhoudslocaties Amsterdam Watergraafsmeer en Onnen.


Wist het niet. En ben een ICNG 'freak'. Heb dat misschien niet gelezen.

12-03-2018 13:34:45
VIRMm1
VIRMm1
Nouja zulke dingen worden in de pers ook niet besproken volgens mij maar intern is dat wel bekend.

12-03-2018 13:39:28
icened
icened
Interne dingen hoeven ook niet altijd publiekelijk te worden. In tijd van 'fake news' is dat soms beter.

Leuk om te zien dat een deel van de ICNG in twee onderhoudsplaatsen gebeurt. Hopelijk zullen ze vanaf 2024/2025 worden ingezet tussen Groningen/Leeuwarden - Randstad zoals nu ook massaal met de DDZ het geval is.

12-03-2018 13:50:42
VIRMm1
VIRMm1
Quote
icened (ma 12 mrt 2018 13:39:28 https://www.somda.nl/forum/15040/p644453/): Interne dingen hoeven ook niet altijd publiekelijk te worden. In tijd van 'fake news' is dat soms beter.


Ik ga ook zeker niet alles wat intern bekend is op het internet slingeren

'Onschuldige' zaken zoals de onderhoudslocaties kan best, dat schaadt niemand.

12-03-2018 13:55:48
MCN-GVC
MCN-GVC
VIRMm1 heeft het meestal bij het rechte eind, maar ik blijf het in eerste instantie onwaarschijnlijk vinden omdat ICM1 40 X 3 bakken= 120 bakken zijn en het huidige DDZ 4 X 30= 120 bakken exact. Zelfs van de 20 DDZ-6 stellen komt er nog wel eens een naar Ldd voor het pit-spoor omdat ze in On geen ruimte hebben. Als DDZ weg is en SGMM volledig vervangen wordt door SNG zal denk ik ook LDD wel geheel voor hoog onderhoud ingericht kunnen/gaan worden wat productiviteit ten goed komt. Maar het blijft speculatie, we gaan het wel zien.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 12-03-2018 13:57

12-03-2018 13:58:42
jeanne
jeanne
Net als Klaasje vraag ook ik mij af waar het hier nu over gaat als het spul nog niet eens op z'n wieltjes staat. Gewoon effe afwachten lijkt mij hier meer op z'n plaats, in plaats van voortduren speculaas te serveren.%03%


Jeanne Kok

12-03-2018 14:07:31
Bastiaan85
Bastiaan85
Quote
aarclay (ma 12 mrt 2018 12:52:07 https://www.somda.nl/forum/15040/p644443/): WiFi is WiFi. Voor de gebruiker maakt het niet of er gebruik wordt gemaakt van Merk A of Merk B. Het belangrijkste is gewoon dat er een open WiFi netwerk zal zijn, goede dekking in de trein, met een mooie portalpage die voor het gebruikersgemak de actuele vertrektijden zal tonen.

Een trein is een trein. Voor de reiziger maat het niet uit of er gebruik wordt gemaakt van Merk A of merk B. Het belangrijkste is gewoon dat er een treindienst gereden wordt, met comfortabele ziplaatsen en betrouwbare informatie. Zullen we het dan maar niet over details van die treinen gaan hebben?

Je lijkt een beetje je eigen visie van wel/niet interessant te laten bepalen waar andere mensen het wel/niet over horen te hebben. Zolang het on-topic is mag iedereen volgens mij zelf beslissen of ze het over het type treeplank of closetrolhouder willen hebben. Tenzij je voor moderator wilt gaan spelen.

12-03-2018 14:20:27
VIRMm1
VIRMm1
Quote
MCN-GVC (ma 12 mrt 2018 13:55:48 https://www.somda.nl/forum/15040/p644457/): VIRMm1 heeft het meestal bij het rechte eind, maar ik blijf het in eerste instantie onwaarschijnlijk vinden omdat ICM1 40 X 3 bakken= 120 bakken zijn en het huidige DDZ 4 X 30= 120 bakken exact. Zelfs van de 20 DDZ-6 stellen komt er nog wel eens een naar Ldd voor het pit-spoor omdat ze in On geen ruimte hebben. Als DDZ weg is en SGMM volledig vervangen wordt door SNG zal denk ik ook LDD wel geheel voor hoog onderhoud ingericht kunnen/gaan worden wat productiviteit ten goed komt. Maar het blijft speculatie, we gaan het wel zien.


Ik meld slechts waar nu sprake van is
Hoe de verdeling precies wordt, en per wanneer het onderhoud in Onnen plaats gaat vinden weet ik ook niet. Ik weet alleen dát het er plaats gaat vinden, ooit.

Er zijn zelfs al vacatures (geweest) voor monteurs ICNG met als 'standplaats' Onnen.

Hoe dit precies ingevuld gaat worden durf ik ook niet te zeggen.

12-03-2018 16:08:38
treinfan
treinfan
@Bastiaan85 volgens mij mis je de essentie van het geciteerde bericht van Aarclay, doordat je de zin direct volgend op het citaat weglaat

12-03-2018 19:37:08
bnv
bnv
Zou dit probleem bij de SBB voor onze ICNG ook gevolgen kunnen hebben?
(snelheidshalve niet vertaald waarvoor verontschuldiging).
Betreft beperkte inzet van nieuw materieel vanwege onvoldoende toegankelijkheid voor gehandicapten.
Geen idee (niet langs zien komen) of ICNG daarvoor is toegerust. Heeft men daar aan gedacht?
-----------------------------------------------------------------

NZZ (Neue Zürcher Zeitung 10.03/2018)

Die SBB dürfen die neuen Doppelstöcker trotz Beschwerde einsetzen
Das Bundesverwaltungsgericht entzieht der Beschwerde der Behindertenorganisation Inclusion Handicap teilweise die aufschiebende Wirkung. Die neuen Züge stellten gegenüber dem gegenwärtig noch eingesetzten älteren Rollmaterial jedenfalls eine Verbesserung dar.

In einer Zwischenverfügung vom Dienstag gesteht das Bundesverwaltungsgericht den SBB zu, auch die noch nicht fertiggestellten Doppelstockzüge der neusten Generation befristet einsetzen zu können. Das Gericht hebt damit die aufschiebende Wirkung der Beschwerde auf. In Abwägung der Argumente der Behinderten-Dachorganisation Inclusion Handicap und der SBB kommt es zum Schluss, dass «ein hohes öffentliches Interesse an einem ausreichenden Angebot im Schienenverkehr mit entsprechend genügend Beförderungskapazitäten» bestehe. Dieses Interesse könne mit den beanstandeten Zügen besser gewahrt werden als ohne sie.

Menschen mit Behinderung erwachse aus dem Entzug der aufschiebenden Wirkung kein Nachteil, weil die neuen Züge gegenüber dem gegenwärtig noch eingesetzten älteren Rollmaterial jedenfalls eine Verbesserung darstellten. Diese Feststellung, so das Gericht, dürfe allerdings nicht als Vorwegnahme seines Entscheids im Hauptverfahren interpretiert werden. Sollte sich dort erweisen, dass die neuen Züge nicht den rechtlichen Anforderungen entsprechen, dürfen sie nicht weiter eingesetzt werden. Durch die Zwischenverfügung können die SBB die Züge nun vorläufig gemäss der befristeten Betriebsbewilligung des Bundesamts für Verkehr einsetzen. Betroffen von dem Entscheid werden jene 25 der insgesamt 59 Doppelstockkompositionen sein, die gemäss den Plänen der SBB bis Ende Jahr eingesetzt werden sollen

Inclusion Handicap macht in seiner Beschwerde gegen den Einsatz der neuen Züge geltend, diese entsprächen in verschiedenem Sinne nicht dem Behindertengleichstellungsgesetz. Unter anderem sei der Ein- und Ausgangsbereich so abzuändern, dass Menschen im Rollstuhl die Doppelstöcker selbständig verlassen könnten.

12-03-2018 20:02:11
Bastiaan85
Bastiaan85
Quote
treinfan (ma 12 mrt 2018 16:08:38 https://www.somda.nl/forum/15040/p644479/): @Bastiaan85 volgens mij mis je de essentie van het geciteerde bericht van Aarclay, doordat je de zin direct volgend op het citaat weglaat

Die zin staat haaks op wat hij eerst schreef:

Quote
Klaasje (ma 12 mrt 2018 11:30:51 https://www.somda.nl/forum/15040/p644421/): Sorry dat ik het zeg. Maar is iedere poep en scheet die eventueel aan het materieel gelinkt zou kunnen worden voldoende om het hier de melden? Ik vind het weinig interessant wat voor wifi er in de trein komt en ik kan mij zo voorstellen dat dit voor 95% van de gebruikers van dit forum geldt. Wat veel interessanter is, is wanneer de eerste treinen komen, hoe snel ze optrekken, wat het voorziene inzetgebied is nadat de HSL voorzien is en of er nog opties gelicht gaan worden. Maar misschien ligt het slechts aan mij.


Is voor mij de reden om te reageren. Als hij vervolgens een vergelijking maakt met de strekking 'wifi is wifi, wat maken de details uit' kaats ik die bal terug met de essentie van een technisch discussieforum: dat men oog voor detail heeft en het daar graag over wil hebben.

Dat hij dan 1 zinnetje plaatst (na de eerste reacties) van 'maar als je erover wilt praten, be my guest' slaat nergens op, immers als je dat vindt hoef je het ook niet op tafel te brengen dat het voor 95% van de mensen niet interessant zou zijn. Hoe is dat 'being my guest'? %03%

Laatst bewerkt door Bastiaan85 op 12-03-2018 20:02

12-03-2018 20:36:47
treinfan
treinfan
Klaasje en Aarclay zijn twee andere gebruikers/personen%06%

12-03-2018 21:20:49
mtlx
mtlx
Quote
bnv (ma 12 mrt 2018 19:37:08 https://www.somda.nl/forum/15040/p644533/): Zou dit probleem bij de SBB voor onze ICNG ook gevolgen kunnen hebben?
(snelheidshalve niet vertaald waarvoor verontschuldiging).
Betreft beperkte inzet van nieuw materieel vanwege onvoldoende toegankelijkheid voor gehandicapten.
Geen idee (niet langs zien komen) of ICNG daarvoor is toegerust. Heeft men daar aan gedacht?.

Juist mede vanwege de toegankelijkheid is het enkeldeksmaterieel en de trein voldoet aan alle eisen voor toegankelijkheid.
De ICNG krijgt bijv. uitschuifbare treden op perronhoogte, waardoor mensen met een rolstoel zelfstandig de trein kunnen inrollen. De rolstoelplekken zijn in de coupé, in de buurt van het rolstoeltoegankelijk toilet, zodat die ook eenvoudig te bereiken is.

12-03-2018 22:01:53
reisthijs
reisthijs
De SBB beweert hetzelfde over hun nieuwe dubbeldekkers, naar eigen zeggen voldoen deze ook aan alle toegankelijkheidseisen. Dat de trein danook daadwerkelijk goed toegankelijk is wordt nu alleen dus door een belangenorganisatie tegengesproken, verschil tussen theorie en praktijk? https://company.sbb.ch/de/medien/dossier-medienschaffende/faktenblatt-fv-dosto.html

Laatst bewerkt door reisthijs op 12-03-2018 22:03

13-03-2018 07:12:22
mdeen
mdeen
Misschien is het bezwaar dat niet-gehandicapten op plekken kunnen komen waar gehandicapten niet kunnen komen? Ofwel: niet de hele trein is toegankelijk voor gehandicapten, alleen bepaalde gehandicaptentoegankelijke plekken (bij een dubbeldekker aannemelijk het balkon en een paar zitplaatsen op datzelfde niveau, inclusief toilet).

13-03-2018 10:50:24
jeanne
jeanne
Dat speelt inderdaad ook, maar zijn twee grote grieven; de vloer van het balkon en de manier hoe de trapleuning op het balkon eindigen.

De vloer van het balkon heeft in het midden een vlak diepste gedeelte en kent een licht oplopende helling naar de buitendeuren toe. Je moet gang hebben om de helling op te komen, maar ook weer oppassen dat je daarna over die drempel niet zomaar het perron op stuitert. Rolstoelers die kleine voorwieltjes hebben lopen zelfs het risico dat ze zo uit hun stoel wordt gelanceerd. Dit ontwerp is overigens geheel volgens de geldende TSI-normen, maar voor mensen die zelfstandig in een rolstoel onderweg zijn een bijna niet te nemen horde.

Naast de buitendeur is in op het balkon een verticale stang gemaakt om je vast te kunnen houden. Tussen het einde van de trapleuning en die verticale stang is voor visueel gehandicapten een stukje onvoldoende houvast, terwijl de trap daar nu juist eindigt op die gedeeltelijk oplopende (hellend vlak) balkon vloer.

Zie daar twee ogenschijnlijk kleine punten voor de valide mens, maar grote hindernis voor mensen met een handicap.

Edit:
Nog even een link met beelden en video van https://www.blick.ch/news/schweiz/zuerich/behindertenverbaende-kritisieren-den-neuen-sbb-doppelstoecker-rollstuhlfahrerin-thea-mauchle-machte-den-praxis-test-diese-maengel-sind-peinlich-fuer-die-sbb-id8040784.html ter illustratie toegevoegd.

Laatst bewerkt door jeanne op 13-03-2018 14:08


Jeanne Kok

13-03-2018 11:13:06
daniel81
daniel81
Nu lijkt mij zeker in een IC de kans dat je als enige reiziger bij een specifieke deur wilt uitstappen, vrij klein. Er is toch altijd wel een medereiziger die even letterlijk of figuurlijk een duwtje kan geven?
Aan de ene kant worden er miljoenen geïnvesteerd om gehandicapten zelfstandig te kunnen laten reizen, en aan de andere kant worden er ook miljoenen geïnvesteerd om gemeenschapszin en saamhorigheid te bevorderen.
Laat mensen gewoon weer voor elkaar zorgen zoals dat eeuwenlang is gedaan: leidt tot betere verhoudingen en we sparen er miljoenen mee uit %06%

13-03-2018 11:23:04
jeanne
jeanne
Daniel, kan je verzekeren dat de Zwitserse organisatie Inclusion daar duidelijk anders over denkt. Anders waren ze niet naar het orgaan gestapt wat we bij ons kunnen vergelijken met de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.


Jeanne Kok

13-03-2018 12:25:55
phantom
phantom
Quote
daniel81 (di 13 mrt 2018 11:13:06 https://www.somda.nl/forum/15040/p644665/):
Aan de ene kant worden er miljoenen geïnvesteerd om gehandicapten zelfstandig te kunnen laten reizen, en aan de andere kant worden er ook miljoenen geïnvesteerd om gemeenschapszin en saamhorigheid te bevorderen.
Laat mensen gewoon weer voor elkaar zorgen zoals dat eeuwenlang is gedaan: leidt tot betere verhoudingen en we sparen er miljoenen mee uit %06%


Laatst al is aandachtig naar de voortgang van de maatschappij gekeken ?
Het concept helpen word steeds meer gebruikt om jezelf als persoon te helpen en de rest lkkr telaten.
Als het vroeger raar werd gevonden als iemand een ander niet hielp en doorliep zonder iets te doen,zo "raar" word het nu al gevonden als een menselijk mens een ander helpt bij problemen.
Het is tegenwoordig al bijna normaal als iemand in elkaar gemept word,dat je dan als 1ste en enigste je mobiel pakt en het filmt voor YouTube en dan dom ernaar gaat staan kijken of je alles er goed op krijgt.

De normen en waarden die je vroeger meekreeg,die lijken redelijk vlot uit te sterven in de maatschappij.

Niet normaal,maar wel waar,helaas %03%

Ik ben bang dat je idee/suggestie vaker niet als wel uitgevoerd zal worden.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

13-03-2018 12:55:21
mtlx
mtlx
Quote
reisthijs (ma 12 mrt 2018 22:01:53 https://www.somda.nl/forum/15040/p644577/): De SBB beweert hetzelfde over hun nieuwe dubbeldekkers, naar eigen zeggen voldoen deze ook aan alle toegankelijkheidseisen. Dat de trein danook daadwerkelijk goed toegankelijk is wordt nu alleen dus door een belangenorganisatie tegengesproken, verschil tussen theorie en praktijk? https://company.sbb.ch/de/medien/dossier-medienschaffende/faktenblatt-fv-dosto.html

Hoe de SBB bij hun ontwerp is gekomen weet ik niet, maar voor de ICNG zijn al vanaf het begin reizigersorganisaties betrokken en zijn er ook praktijktests uitgevoerd met rolstoelgebruikers en die elektrische scootmobiels. Daar kwamen nog een paar punten uit, dus die zijn al direct meegenomen in het ontwerp.

13-03-2018 13:34:43
jeanne
jeanne
Om het maar heel eufemistisch te zeggen zijn verstandhoudingen tussen de SBB en Inclusion rond het TWINDEXX-project bepaald niet innig te noemen. Het is dan ook niet de eerste maal dat de bestuursrechter er aan te pas komt.


Jeanne Kok

13-03-2018 13:48:40
sjoerd
sjoerd
@Phantom: Ik zal wel van de oude stempel zijn, maar ik weiger genoegen te nemen met lieden die elke medemenselijkheid missen. Ik houd niet altijd mijn mond, maar probeer het goed voor te doen. Kijken of ze het prettig gaan vinden. Gelukkig zijn er vele aardige mensen om ons heen!

13-03-2018 17:43:13
icened
icened
Quote
mtlx (di 13 mrt 2018 12:55:21 https://www.somda.nl/forum/15040/p644693/): ):
Hoe de SBB bij hun ontwerp is gekomen weet ik niet, maar voor de ICNG zijn al vanaf het begin reizigersorganisaties betrokken en zijn er ook praktijktests uitgevoerd met rolstoelgebruikers en die elektrische scootmobiels. Daar kwamen nog een paar punten uit, dus die zijn al direct meegenomen in het ontwerp.


Dat blijkt hieruit:

http://www.locov.nl/Images/Locov%202014-244529%20advies%20intercity%20nieuwe%20generatie_tcm311-360721.pdf

Laatst bewerkt door icened op 13-03-2018 17:47

10-04-2018 19:50:16
AJT
AJT
De ICNGs worden volgens een HC te Rsd gestald vanaf moment van aankomst in Nederland tot indienststelling.

Laatst bewerkt door moderator op 11-04-2018 05:34, reden: Verplaatst naar juiste topic

11-04-2018 07:18:46
VIRMm1
VIRMm1
Nou is een HC een niet al te betrouwbare bron in dezen denk ik.
Vooralsnog is de planning 'gewoon' te Amsterdam Watergraafsmeer.

11-04-2018 07:31:09
Oldskool
Oldskool
Mits die hc natuurlijk in de werkgroep ICNG zit. Dan is het dus wel een betrouwbare bron %08%

11-04-2018 07:38:00
VIRMm1
VIRMm1
Nouja al is het maar vanwege het feit dat er in Rsd helemaal geen ruimte is om dat spul langdurig op te stellen (Op wat draadloze spoortjes na dan)

11-04-2018 08:48:17
broek53
broek53
En zover ik weet, wordt de Zaanstraat zolang als hij nog bestaat gebruikt voor het indienststellings- en overnamecircus, net als bij de SNG. 100% zeker is verder dat ook ICNG na overname en voor het daadwerkelijk in dienst komen, wordt opgesteld op het onlangs in dienst gestelde opstelterrein Wagenwerkplaats Amersfoort.

11-04-2018 08:52:55
IJsbergsla
IJsbergsla
Wellicht bedoelde AJT slechts te zeggen dat het een Roosendaalse conducteur betrof die zei dat ICNG vanaf moment van aankomst in Nederland tot indienststelling opgesteld wordt. Daar zit wel een kern van waarheid in

11-04-2018 09:27:33
AJT
AJT
Het was een ingewijde

11-04-2018 09:52:39
BGM104
BGM104
Quote
broek53 (wo 11 apr 2018 08:48:17 https://www.somda.nl/forum/15040/p650356/): het onlangs in dienst gestelde opstelterrein Wagenwerkplaats Amersfoort.

Off topic: is dat al af? Is dan best snel gegaan.

11-04-2018 09:57:21
IJsbergsla
IJsbergsla
Ergens binnen nu en twee weken is de officiële opening voor genodigden.

11-04-2018 10:09:21
broek53
broek53
Ik verheug mij er nu al op. De aansluiting en de verlegging en elektrificatie van het spoor richting de laad- en losplaats De Birkt en richting het opstelterrein zijn eind maart in dienst gesteld, tegelijk met de vernieuwde beveiliging van Amersfoort - Baarn. Het opstelterrein zelf is, als het goed gegaan is, op 6 april jl. opgeleverd.

11-04-2018 10:10:03
VIRMm1
VIRMm1
Het kan wel zo zijn dat er in Rsd 1 of 2 opgesteld worden tbv opleidingen aan Mcn, Hc en monteurs natuurlijk.

11-04-2018 10:10:58
broek53
broek53
Sure, en dat geldt verder ook voor het halve land.

11-04-2018 10:27:00
VIRMm1
VIRMm1
Dus die HC heeft niet gelogen, het was slechts de halve waarheid. %08%