Voorseinen en P-seinen
Forum: Algemeen - Algemeen
25-06-2014 14:46:04
jesser
jesser
Hey,

Ben nieuw op het forum hier, doorverwezen door iemand die hier ook zit omdat ik een vraag heb m.b.t. voorseinen en P-seinen.

Ik kan nergens vinden wanneer er een P-sein gebruikt wordt en wanneer een voorsein.
P-sein om een baanvak aan te duiden, en een voorsein om ervoor te zorgen dat er meer dan 1 trein kan rijden op een lang baanvak (van bijv. een paar km) zodat treinen ook op een groter baanvak dichter op elkaar kunnen rijden.

Maar waarom zetten ze op een baanvak van bijvoorbeeld 4 km niet op 2 km een P-sein neer? Dat het lange baanvak in twee wordt gesplitst.

Hoop dat jullie mij wat meer informatie hierover kunnen geven.

Jesse

Laatst bewerkt door jesser op 25-06-2014 14:46
 

25-06-2014 15:14:11
karsten
karsten
Dit wordt op sommige baanvakken wel degelijk toegepast.

Een goed voorbeeld is het baanvak Geldermalsen-Tiel.
Op het dubbelsporig gedeelte heb je op het rechterspoor 2 blokken, waarvan de eerste beveiligd met een Voorsein gevolgd door een P-sein(=hoofdsein) en het 2'e blok (voor Wadenooien) een voorsein met een "bediend" Hoofdsein (niet P-sein).

Op het linkerspoor heb je echter maar 1 blok met voorsein- Hoofdsein. (voor Wadenooien).

Het type spoorbeveiliging is hier niet echt goed te noemen. Het is namelijk ondanks dat het dubbelspoor is geen Dubbelspoor met linkerspoorbeveiliging (Linkerspoor heeft voorsein-hoofdsein en rechterspoor meerdere hoofdseinen) maar ook geen dubbel-enkelspoor beveiliging (beide kanten gelijk beveiligd met hoofdseinen).

Ik zou dit type omschrijven als enkelspoorbeveiling "dubbel uitgevoerd". Dus op beide sporen is enkelspoorbeveiliging van toepassing. Maar ik hoor hier graag bevestiging over.

Laatst bewerkt door karsten op 25-06-2014 15:23
 

25-06-2014 15:42:08
maigoda
maigoda
Eerst maar even wat basiskennis aangaande seinen:

Een voorsein geeft GEEN bezettingsinformatie over de sectie achter het voorsein. Een voorsein doet niets anders dan aangeven wat het erop volgende hoofdsein aangeeft. Daarom ook kan een voorsein geen rood tonen. De keuze is beperkt tot geel, geel+cijfer of groen.

Een hoofdsein geeft daarintegen wel bezettingsinformatie over de sectie achter het sein en kan dus ook rood tonen. Een hoofdsein kan zijn een P-sein of een bediend sein. Een P-sein is een automatisch sein wat "bediend" wordt door middel van spoorbezetting. Als een trein in een bepaalde sectie rijdt, dan is het P-sein wat toegang geeft tot die sectie rood en het P-sein wat toegang geeft tot de sectie ervoor geel.

Overigens is het voorbeeld van Gdm-Tl niet echt een handig voorbeeld. Dit omdat de seinopstelling op de rechtersporen van drie keer een P-sein wat voorafgaat wordt gegaan door een voorsein nergens anders in Nederland voorkomt. Ik meen dat het is zo gebouwd om er in elk geval meer dan een trein tegelijk mogelijk te maken toen er nog goederenvervoer was, zonder nou meteen het hele rechterspoor vol te hoeven plempen met 6 P-seinen.

Voorseinen komen doorgaans voor op enkelspoor-baanvakken om het hoofdsein aan te kondigen die aan het eind van een blok staan. Daarnaast ook op diverse stukken linkerspoor, maar exact om dezelfde reden als op enkelspoor: de aankondiging van het hoofdsein aan het einde van een blok.

P-seinen verdelen een groot stuk baanvak gewoon in meerdere stukken, zodat je meer treinen dichter achter elkaar aan kunt laten rijden, wat niet kan bij op bijvoorbeeld linkersporen die uit een blok bestaan. Dan moet de trein die er rijdt eerst uit het blok zijn, eer de volgende kan vertrekken.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 25-06-2014 15:43
 

25-06-2014 15:49:14
cuneo56
cuneo56
Allereerst de uitleg dat de P staat voor permissief, wat inhoud dat onder bepaalde voorwaarden een Machinist dit sein ook zonder toestemming van een treindienstleider mag passeren als het 'Rood' toont.
( b.v. als er geen contact opgenomen kan worden tussen beiden, ook kun ( Kon?) je als Trdl afspreken om bij een blok storing/ rijrichting storing de mcn alle P seinen zonder verdere aanwijzing te laten passeren.
Dit is zo tot stand gekomen toen lichtsein stelsel 1954 werd ingevoerd en van zaken als Telerail/GSM-R dan wel mobieltjes voor Personeel geen sprake was.

Een voorsein wordt toegepast als de afstand tussen een sein en het volgende zo groot is dat het voorgaande sein niet een nog bruikbare info over het volgende sein kan inhouden. grofweg wat gesteld werd, als de bloklengte groter wordt dan ca. 2 Km.
De huidige reglementering over P seinen ken ik niet in detail, het kan dus goed zijn dat zaken die wel konden toen ik treindienstleider was inmiddels niet meer mogen%09%.
 


25-06-2014 15:52:38
jesser
jesser
Bedankt voor je bericht Maigoda.

Een baanvak is het gebied tussen twee seinen en een baanblok is het gebied tussen twee emplacementen (wissels, stations e.d.)
Heb ik dat zo goed?

Maar waarom wordt er dan geen P-sein geplaatst waar nu ergens een voorsein staat bijvoorbeeld?

Enige voordeel dat ik mij kan bedenken is als je een baanvak van 4 km hebt, en op het moment dat jij het baanvak in wilt rijden dat er in het volgende baanvak een trein rijdt / staat (waardoor jij dus een geel sein krijgt)
Dat je na 2km een voorsein plaatst zodat je niet 4km lang 40kph hoeft te rijden als na 1km de trein al weg is uit het volgende baanvak.

Maar dit kan ook met een P-sein? Maar het voordeel dat ik mij dan kan bedenken is als je op het punt waar het sein staat geen trein stil wilt hebben staan.

Zijn er andere voordelen?
 

25-06-2014 15:54:22
maigoda
maigoda
Quote
cuneo56 (wo 25 jun 2014 15:49:14 https://www.somda.nl/forum/15028/p498951/): Allereerst de uitleg dat de P staat voor permissief, wat inhoud dat onder bepaalde voorwaarden een Machinist dit sein ook zonder toestemming van een treindienstleider mag passeren als het 'Rood' toont.
( b.v. als er geen contact opgenomen kan worden tussen beiden, ook kun ( Kon?) je als Trdl afspreken om bij een blok storing/ rijrichting storing de mcn alle P seinen zonder verdere aanwijzing te laten passeren.
Dit is zo tot stand gekomen toen lichtsein stelsel 1954 werd ingevoerd en van zaken als Telerail/GSM-R dan wel mobieltjes voor Personeel geen sprake was.

Een voorsein wordt toegepast als de afstand tussen een sein en het volgende zo groot is dat het voorgaande sein niet een nog bruikbare info over het volgende sein kan inhouden. grofweg wat gesteld werd, als de bloklengte groter wordt dan ca. 2 Km.
De huidige reglementering over P seinen ken ik niet in detail, het kan dus goed zijn dat zaken die wel konden toen ik treindienstleider was inmiddels niet meer mogen%09%.


De regel in annu nu: een rood P-sein mag je voorbijrijden met rijden op zicht als je toestemming* hebt van de treindienstleider of als je de treindienstleider niet kunt bereiken.

* dat was voorheen "als de treindienstleider het niet verbiedt".
Groetjes,
Emiel
 

25-06-2014 16:07:46
maigoda
maigoda
Quote
jesser (wo 25 jun 2014 15:52:38 https://www.somda.nl/forum/15028/p498952/): Bedankt voor je bericht Maigoda.

Een baanvak is het gebied tussen twee seinen en een baanblok is het gebied tussen twee emplacementen (wissels, stations e.d.)
Heb ik dat zo goed?

Dat is correct.

Quote
jesser (wo 25 jun 2014 15:52:38 https://www.somda.nl/forum/15028/p498952/):
Maar waarom wordt er dan geen P-sein geplaatst waar nu ergens een voorsein staat bijvoorbeeld?

Omdat je er nauwelijks iets mee wint. Het grootste deel van het baanvak is dan nog steeds maar een blok. Het heeft hooguit zin om het hele blok van P-seinen te voorzien, maar dat is iets wat binnen de huidige gedachtegangen helemaal niet past.

Quote
jesser (wo 25 jun 2014 15:52:38 https://www.somda.nl/forum/15028/p498952/):
Enige voordeel dat ik mij kan bedenken is als je een baanvak van 4 km hebt, en op het moment dat jij het baanvak in wilt rijden dat er in het volgende baanvak een trein rijdt / staat (waardoor jij dus een geel sein krijgt)
Dat je na 2km een voorsein plaatst zodat je niet 4km lang 40kph hoeft te rijden als na 1km de trein al weg is uit het volgende baanvak.

Maar dit kan ook met een P-sein? Maar het voordeel dat ik mij dan kan bedenken is als je op het punt waar het sein staat geen trein stil wilt hebben staan.

Zijn er andere voordelen?

Een P-sein in de plaats van een voorsein geeft zoals gezegd nauwelijks voordeel. Hooguit dat je het blok onderverdeeld in twee stukken, waarbij het laatste stukje dan een apart blok wordt. Dan bereik je ook nog eens dat, bij gebrek aan een nieuw voorsein voor het P-sein, het lange struk blok ook ingereden kan worden met geel. Dat heeft geen zin, want een eventuele codeverhoging in de ATB als gevolg van seinbeeldverbetering mag je pas opvolgen als je het volgende seinbeeld hebt gezien. En die staat een heel stuk verderop, dus al die tijd mag je maar 40 km/h blijven hobbelen.

Dat is dus het voordeel van een voorsein. Je kan vertrekken met groen en mag meteen na vertrek snelheid verhogen als er een bord volgt met een hogere snelheid. Pas bij het gele voorsein moet je weer snelheid gaan verminderen en rekenen op stop.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is?
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 25-06-2014 16:09
 

25-06-2014 16:14:25
jesser
jesser
Een stuk duidelijker ja, bedankt!

Deels nieuwsgierig omdat ik met Trainz een simpele baan aan het maken ben (leer steeds meer over Trainz) en dat ik tussen mijn lijst ook voorseinen zag staan.
Alleen werken die daar zover ik weet precies hetzelfde als P-seinen omdat ze wel rood kunnen tonen.
 

25-06-2014 16:32:30
nohab
nohab
Quote
maigoda (wo 25 jun 2014 16:07:46 https://www.somda.nl/forum/15028/p498959/):
Quote
jesser (wo 25 jun 2014 15:52:38 https://www.somda.nl/forum/15028/p498952/): Bedankt voor je bericht Maigoda.

Een baanvak is het gebied tussen twee seinen en een baanblok is het gebied tussen twee emplacementen (wissels, stations e.d.)
Heb ik dat zo goed?

Dat is correct.

Is het niet andersom? Een blok is een stuk tussen 2 seinen en een baanvak een stuk tussen 2 stations?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

25-06-2014 17:00:41
sjoerd
sjoerd
Ergens werd gesteld dat een sein aan het einde van een blok staat. Dat is niet juist. Het staat aan het begin van een blok en het laat zien of dat blok toegankelijk is of niet. Vaak laat het ook zien hoe de machinist moet handelen na het sein.
Heel simpel: als je van een voorsein een hoofdsein maakt, kan het rood tonen en heb je een nieuw voorsein nodig om dat aan te kondigen.
Er zijn aardig wat situaties (geweest) waarin er wel degelijk sprake was van dubbel-enkelspoor ook al waren er bij een van die sporen of geen van beide sporen geen tussenseinen geplaatst. Zo was Wadenoyen - Geldermalsen toen het baanvak nog geen tussenseinen had, wel degelijk dubbel-enkelspoor en stonden er aan weerskanten twee voorseinen. Of het dubbel-enkelspoor of beveiligd linksrijden is, al of niet met tussenseinen, hangt van de schakelingen af, niet van de seinplaatsing. En dan kun je bij dubbel-enkelspoor nog hebben: met en zonder rijrichtingkering (door de treindienstleider) en ook dat staat los van de seinplaatsing. Het is wel zo dat DES vaak langs beide sporen tussenseinen heeft en LSB meestal niet of niet overal langs het linkerspoor (en op Vise - Maastricht niet langs het rechterspoor omdat daar linksgereden wordt).
 

25-06-2014 17:04:26
broek53
broek53
Dat laatste is de juiste definitie.  

25-06-2014 17:08:37
sjoerd
sjoerd
Ter aanvulling: Achter een voorsein zit geen blokrelais, dus de stand van het voorsein verandert niet als de trein de sectie achter het sein bezet. Zo kan een voorsein vrolijk groen blijven tonen na het passeren van de trein omdat het bijbehorende hoofdsein uit de stand stop (rood) is gekomen. Het wordt pas weer geel als het hoofdsein is afgereden en weer stop toont. Je kunt de sectie tussen het voorsein en het hoofdsein daarom strikt genomen geen blok noemen; de sectie maakt wel deel uit van het blok achter het hoofdsein daarvoor.  

25-06-2014 17:45:23
maigoda
maigoda
Quote
sjoerd (wo 25 jun 2014 17:00:41 https://www.somda.nl/forum/15028/p498968/): Ergens werd gesteld dat een sein aan het einde van een blok staat. Dat is niet juist. Het staat aan het begin van een blok en het laat zien of dat blok toegankelijk is of niet. Vaak laat het ook zien hoe de machinist moet handelen na het sein.

Seintechnisch gezien klopt dat inderdaad: een sein staat aan het begion van een blok. Maar de praktische kant die ik feitelijk bedoel is dat bij een hoofdsein het voorafgaande blok eindigt. Dus dat heb ik dan zo even omschreven.
Groetjes,
Emiel
 

25-06-2014 17:51:31
maigoda
maigoda
Quote
sjoerd (wo 25 jun 2014 17:08:37 https://www.somda.nl/forum/15028/p498972/): Ter aanvulling: Achter een voorsein zit geen blokrelais, dus de stand van het voorsein verandert niet als de trein de sectie achter het sein bezet. Zo kan een voorsein vrolijk groen blijven tonen na het passeren van de trein omdat het bijbehorende hoofdsein uit de stand stop (rood) is gekomen.

Sterker nog, als een trein een geel voorsein gepasseerd is, kan het zelfs gebeuren dat vlak er na het sein op groen komt te staan, omdat het er op volgende hoofdsein uit de stand stop is gekomen.

Er is een keer een spotter helemaal in paniek geraakt omdat hij zag dat een voorbijgereden sein groen bleef en meende dat dat een uiterst gevaarlijke situatie was daardoor. Het bleek hier dus om een voorsein te gaan.
Groetjes,
Emiel
 

25-06-2014 17:52:35
jeanne
jeanne
Hoofdseinen hebben een rond achtergrondscherm. Voorsein hebben in principe een rechthoekig achtergrondscherm, waar wel eens een hoek van afgerond is (analoog naar de oude armseinen). Voorseinen hebben verder seinnummer beginnend met een V. Op de Hanzelijn zijn zover mij bekend geen P-seinen meer geïnstalleerd, het geen wel met de techniek van dual signalling te maken zal hebben.

Laatst bewerkt door jeanne op 25-06-2014 23:06


Jeanne Kok
 

25-06-2014 18:07:27
maigoda
maigoda
Op Ut-Asd en Ut-Hmla staan ook seinen zonder P, ook wel bekend als 'bediende baan'. Op Ut-Asd zal dan denk ik ook wel daarmee te maken hebben, maar op Ut-Hmla zit geen ERTMS.
Groetjes,
Emiel
 

25-06-2014 18:20:27
broek53
broek53
Op Asb Ut zijn het ook daadwerkelijk allemaal bediende seinen, zoals VL in een wilde bui ooit eens had gevraagd. Lang geleden dus, want tegenwoordig zou men het liefst alles maar automatisch willen laten verlopen...  

25-06-2014 18:39:53
nohab
nohab
Dat betekent toch hopelijk niet dat op Asb-Ut voor elke trein elk sein handmatig op groen moet worden gezet??


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

25-06-2014 18:43:04
Nelis
Nelis
Gelukkig hebben we daar gewoon ARI voor. Ga er maar aanstaan elk sein op geel of groen zetten om een rijweg in te stellen. Dat kan je voor een paar baanvakken doen maar dat zal je al snel boven de pet groeien.  

25-06-2014 18:53:29
gvttreinen
gvttreinen
Project Mistral en die wilde van elke P-sein een bediende sein maken.
Een voordeel zou zijn dat je bij iedere sein kon keren en da's wel handig bij stremmingen op de vrije baan.
 

25-06-2014 19:01:07
michaben
michaben
Quote
maigoda (wo 25 jun 2014 16:07:46 https://www.somda.nl/forum/15028/p498959/): Een P-sein in de plaats van een voorsein geeft zoals gezegd nauwelijks voordeel. Hooguit dat je het blok onderverdeeld in twee stukken, waarbij het laatste stukje dan een apart blok wordt. Dan bereik je ook nog eens dat, bij gebrek aan een nieuw voorsein voor het P-sein, het lange struk blok ook ingereden kan worden met geel. Dat heeft geen zin, want een eventuele codeverhoging in de ATB als gevolg van seinbeeldverbetering mag je pas opvolgen als je het volgende seinbeeld hebt gezien. En die staat een heel stuk verderop, dus al die tijd mag je maar 40 km/h blijven hobbelen.

Als je voorseinen vervangt door P-seinen zul je waarschijnlijk de blokken korter en van gelijke lengte maken. De vereiste remafstanden zullen bij voorseinen niet korter zijn dan bij P-seinen, voorseinen bieden op dat gebied dus geen winst. De situatie die je beschrijft gaat vooral over hele lange blokken, waarbij een voorsein op minimale remafstand van het hoofdsein staat, en de afstand tot het volgende voorsein weer erg lang is. Dan hebben voorseinen inderdaad wel nut. Maar als je het hele baanvak vervangt door P-seinen en die op meer gelijkmatige afstand plaatst heb je netto een hogere capaciteit.

Wat je ook hebt, onder andere op Rtd-Gd, zijn dat de P-seinen nog dichter op elkaar geplaatst zijn dan de minimale remafstand, en er in plaats van groen-geel-rood een snelheidsafbouw groen-geel6-geel-rood is. Door de kortere seinafstand kun je vaak het volgende sein ook vrijwel altijd al zien vanaf het vorige sein, waardoor je je snelheid ook al eerder kan verhogen, en het argument dat je met 40km/u moet doorsukkelen niet van toepassing is.

Netto zal het vooral op een centenkwestie uitkomen. Bij een systeem met kort op elkaar geplaatst P-seinen heb je veel meer seinen en dus meer kabels en elektronica nodig, op trajecten waar geen korte treinopvolging nodig is kan een voorsein en een hoofdsein goedkoper zijn.
 

25-06-2014 19:51:17
michaben
michaben
Quote
gvttreinen (wo 25 jun 2014 18:53:29 https://www.somda.nl/forum/15028/p498984/): Een voordeel zou zijn dat je bij iedere sein kon keren en da's wel handig bij stremmingen op de vrije baan.

Dat lijkt me ook op te lossen zonder alles bediend te maken. Nu vervalt de rijrichting van P-seinen ook automatisch zodra het blok vrijgereden is en er geen tweede bezetmelding of rijweg is (daarom staan veel seinen langs het linkerspoor ook op geel of groen als er geen trein aankomt). Lijkt me dat je met een technische ingreep de rijrichting gelijk kan laten vervallen zodra er een rijweg in tegengestelde richting gesteld wordt en er geen andere bezetmelding is dan om alles maar bediend te maken. Onveiliger wordt het zeker niet, rijrichting veranderd alleen als er geen andere bezetmelding meer is, en na opheffen van de kerende rijweg is het niet meer mogelijk een nieuwe rijweg in te stellen in de oorspronkelijke rijrichting tot de bezetmelding weg is. Basisprincipe dat een sein niet mag afvallen omdat er een trein recht op je af komt blijft dus behouden.
 

25-06-2014 20:06:18
broek53
broek53
Quote
nohab (wo 25 jun 2014 18:39:53 https://www.somda.nl/forum/15028/p498981/): Dat betekent toch hopelijk niet dat op Asb-Ut voor elke trein elk sein handmatig op groen moet worden gezet??
Feitelijk wel. Vanuit de ouderwetse handbediening gezien zouden deze seinen op automatisch gesteld hebben kunnen worden, tegenwoordig doet ARI dat (en bezwijkt daar zowat onder ).
 

25-06-2014 21:35:08
karsten
karsten
Quote
maigoda (wo 25 jun 2014 15:42:08 https://www.somda.nl/forum/15028/p498949/):

Overigens is het voorbeeld van Gdm-Tl niet echt een handig voorbeeld. Dit omdat de seinopstelling op de rechtersporen van drie keer een P-sein wat voorafgaat wordt gegaan door een voorsein nergens anders in Nederland voorkomt. Ik meen dat het is zo gebouwd om er in elk geval meer dan een trein tegelijk mogelijk te maken toen er nog goederenvervoer was, zonder nou meteen het hele rechterspoor vol te hoeven plempen met 6 P-seinen.



Deze reactie was meer bedoeld op de vraag van Jesser op zijn voorbeeld "Maar waarom zetten ze op een baanvak van bijvoorbeeld 4 km niet op 2 km een P-sein neer? Dat het lange baanvak in twee wordt gesplitst."

Dan lijkt me dit baanvak juist het perfecte voorbeeld!
Het klopt dat deze wijze van spoorbeveiliging vrijwel nergens anders in nederland voor komt en daarom lichtte ik het even toe dat deze manier van beveiligen toch wel ergens opduikt. Overigens sprak ik slechts over het dubbelsporige gedeelte.

Laatst bewerkt door karsten op 25-06-2014 21:42
 

25-06-2014 22:43:05
maigoda
maigoda
Quote
michaben (wo 25 jun 2014 19:01:07 https://www.somda.nl/forum/15028/p498985/):
Als je voorseinen vervangt door P-seinen zul je waarschijnlijk de blokken korter en van gelijke lengte maken. De vereiste remafstanden zullen bij voorseinen niet korter zijn dan bij P-seinen, voorseinen bieden op dat gebied dus geen winst. De situatie die je beschrijft gaat vooral over hele lange blokken, waarbij een voorsein op minimale remafstand van het hoofdsein staat, en de afstand tot het volgende voorsein weer erg lang is. Dan hebben voorseinen inderdaad wel nut. Maar als je het hele baanvak vervangt door P-seinen en die op meer gelijkmatige afstand plaatst heb je netto een hogere capaciteit.

De situatie die ik beschrijf gaat inderdaad alleen op voor lange stukken. Maar dat is bij voorseinen bijna altijd het geval, zoals bij het redelijk veel voorkomende linkerspoorbeveiliging. Door op dat stuk P-seinen te plaatsen (op dat linkerspoor) is de capaciteit zeker te vergroten, alleen is het de vraag in hoeverre dan qua kosten zinvol is. Een voorbeeld qua lengte is bijvoorbeeld Hfd-Ledn. Dat is linkerspoorrijdend maar twee blokken (was ooit zelfs maar een blok). Het stuk van Hdf tot net voor Nvp (waar de tijdelijke HSL-aansluiting zat, wissels zijn weg, maar de seinen staan er nog) en het stuk vanaf net voor Nvp tot Ledn.


Quote
michaben (wo 25 jun 2014 19:01:07 https://www.somda.nl/forum/15028/p498985/):
Wat je ook hebt, onder andere op Rtd-Gd, zijn dat de P-seinen nog dichter op elkaar geplaatst zijn dan de minimale remafstand, en er in plaats van groen-geel-rood een snelheidsafbouw groen-geel6-geel-rood is. Door de kortere seinafstand kun je vaak het volgende sein ook vrijwel altijd al zien vanaf het vorige sein, waardoor je je snelheid ook al eerder kan verhogen, en het argument dat je met 40km/u moet doorsukkelen niet van toepassing is.

Dat geldt niet voor het hele baanvak, maar slechts op enkele plekken, zoals bij Nieuwerkerk en Alexander. Bovendien is Gd-Rtd dubbel-enkel-spoor. En daarbij komt nog dat op een rechterspoor de seinafstand zoiezo klein is, dus dan heb je zelden last van de situatie dat je bij een ATB-codeverhogeing ellenlang 40 km/h moet hobbelen om het volgende sein te kunnen zien.


Quote
michaben (wo 25 jun 2014 19:01:07 https://www.somda.nl/forum/15028/p498985/):
Netto zal het vooral op een centenkwestie uitkomen. Bij een systeem met kort op elkaar geplaatst P-seinen heb je veel meer seinen en dus meer kabels en elektronica nodig, op trajecten waar geen korte treinopvolging nodig is kan een voorsein en een hoofdsein goedkoper zijn.

Kosten is zeker de belangrijkste factor. Wat wat heeft een zeer grote investering in het ombouwen van een linkerspooorbeveiliging naar P-seinen voor zin, als het gebruik ervan, zeker met de huidige manieren van werken, zelden tot nooit gebruikt worden?
Groetjes,
Emiel
 

25-06-2014 22:45:54
maigoda
maigoda
Quote
karsten (wo 25 jun 2014 21:35:08 https://www.somda.nl/forum/15028/p499020/):
Deze reactie was meer bedoeld op de vraag van Jesser op zijn voorbeeld "Maar waarom zetten ze op een baanvak van bijvoorbeeld 4 km niet op 2 km een P-sein neer? Dat het lange baanvak in twee wordt gesplitst."

Dan lijkt me dit baanvak juist het perfecte voorbeeld!
Het klopt dat deze wijze van spoorbeveiliging vrijwel nergens anders in nederland voor komt en daarom lichtte ik het even toe dat deze manier van beveiligen toch wel ergens opduikt. Overigens sprak ik slechts over het dubbelsporige gedeelte.

Ik snap je voorbeeld ook wel. En het is ook de reden dat het zo gedaan is: capaciteitsverhoging met beperkte middelen. Alleen is het wel de enige plek in Nederland waar het zo gedaan is.
Groetjes,
Emiel
 

20-08-2014 22:36:24
nougo
nougo
Wellicht is bovenstaande de verklaring op mijn vraag omdat ik afgelopen weekend vreemd opkeek van het volgende:

Het sein ten noorden van sein 1426 te Swalmen in de richting van Swalmen (dus zuidwaarts gekeken) toonde geel, terwijl een trein juist richting noorden van station Swalmen naar Reuver vertrekt. Ofwel: is dit de verklaring dat van achter dat geel tonende (voorsein ?) ineens een trein aan komt denderen ?

Laatst bewerkt door nougo op 20-08-2014 22:38
 

20-08-2014 22:54:36
edje
edje
..

Laatst bewerkt door edje op 21-08-2014 16:59, reden: kan weg..
 

21-08-2014 00:40:45
broek53
broek53
Quote
nougo (wo 20 aug 2014 22:36:24 https://www.somda.nl/forum/15028/p505313/): Wellicht is bovenstaande de verklaring op mijn vraag omdat ik afgelopen weekend vreemd opkeek van het volgende:

Het sein ten noorden van sein 1426 te Swalmen in de richting van Swalmen (dus zuidwaarts gekeken) toonde geel, terwijl een trein juist richting noorden van station Swalmen naar Reuver vertrekt. Ofwel: is dit de verklaring dat van achter dat geel tonende (voorsein ?) ineens een trein aan komt denderen ?
Jawel, dat zul je dus bij elk voorsein zien. Een voorsein kan nu eenmaal geen rood tonen (anders was het geen voorsein)
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-08-2014 08:51:47
sfj
Maar volgens sporenplan.nl zou sein 1426 een hoofdsein zijn. In dat geval zou het iets van tprb of vcvl moeten zijn waardoor dat sein geel toont, en dan pas nadat de trein het voorsein van 1426 voorbij is, toch? Zie http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_nummer/rm-vl.gif


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

21-08-2014 09:30:42
broek53
broek53
1426 is ook een hoofdsein, maar nougo heeft het over "het sein ten noorden van sein 1426". En dat is dus het voorsein.  

21-08-2014 09:34:55
sfj
Daar heb ik dan volledig omheen gelezen, excuses.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

21-08-2014 10:17:17
mich
mich
Die gele ervoor is inderdaad een voorsein.