Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

De Schiphol Garantie Service

Maandag 23 jun 2014 - 15:09:58
gummbahla
gummbahla
NS gaat experimenteren met een Schiphol-verzekering: voor 5 euro extra gegarandeerd je vlucht halen. Desnoods per taxi, en als het toch niet lukt met een andere vlucht: nos.nl

Laatst bewerkt door spiketrain op Maandag 23 jun 2014 om 16:25:17

Maandag 23 jun 2014 - 15:13:19
mren
mren
Als een reiziger redelijkerwijs op tijd vertrekt, mag dat volgens de geldende jurisprudentie reeds van NS verwacht worden.

Maandag 23 jun 2014 - 15:32:48
gummbahla
gummbahla
Die uitspraak behoeft nog enige nuancering: de NS moet ook in gebreke zijn geweest betreffende haar zorgplicht voor de reiziger. Bijvoorbeeld wanneer deze 'opgesloten' zat in een gestrande trein en daardoor geen mogelijkheid had om zelf alternatief vervoer te regelen. Wanneer je twee uur voor vertrek op Ut staat en er geen treinen naar Shl rijden, hoeft de NS helemaal geen vervolgschade te vergoeden. Je kunt dan bijv. zelf een taxi bellen. Voor deze gevallen is er dus nu de 'verzekering'.

Maandag 23 jun 2014 - 16:31:44
mren
mren
Schipholgarantieservice is trouwens één woord

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 23 jun 2014 - 20:49:18
dh3201
dh3201
Lijkt me een flinke rel te gaan worden als er eens een volle IC tussen de weilanden bij Abcoude strand en alleen reizigers met een Schiphol Garantie Service mogen eruit.

Shqiperise-lopers?

Maandag 23 jun 2014 - 21:02:57
MasterE
MasterE
Die mogen er dan ook niet uit, alleen worden hun kosten voor omboeking en/of overnachting door NS vergoedt.

Mcn Asd

Dinsdag 24 jun 2014 - 06:46:21
mdeen
mdeen
Ik ben benieuwd hoe dat reisadvies op maat er uit ziet. O.a. hoeveel buffertijd NS zelf aangeeft.

Dinsdag 24 jun 2014 - 08:45:22
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Waarschijnlijk laten ze je 1 a 2 treinen eerder nemen dan degene die je zelf zou uitkiezen,zodat men zeker weet dat je op tijd bent
Zo kan ik ook geld vragen voor "extra" service,die feitelijk op dat punt niet echt als service is te benoemen

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Dinsdag 24 jun 2014 - 08:51:31
tochjo
tochjo
Quote
mdeen (di 24 jun 2014 06:46:21 www.somda.nl): Ik ben benieuwd hoe dat reisadvies op maat er uit ziet. O.a. hoeveel buffertijd NS zelf aangeeft.
Uit de Algemene Voorwaarden (www.spoordeelwinkel.nl):
Quote
De reisopties in de App houden er rekening mee dat u minimaal 2 uur voor vertrek van uw vlucht naar een Schengenland, en minimaal 3 uur voor vertrek van uw vlucht naar een niet-Schengenland op Schiphol arriveert. Neemt u een kleinere marge dan kan NS u de Schiphol Garantie Service niet bieden.

Dinsdag 24 jun 2014 - 16:20:10
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Precies, zolang jij als reiziger zorgt dat je optijd aankomt op Schiphol durft NS wel te garanderen dat je dan je vliegtuig haalt... Wat een service

Dinsdag 24 jun 2014 - 16:22:08
sfj
sfj
Misschien is het ook wel deels een campagne om mensen aan te sporen de geadviseerde speling aan te houden ipv te denken dat half uurtje van te voren genoeg is. Zo vaak dat m'n trein richting Shl paar minuten te laat is, en er al gelijk gestresst wordt over het missen van een vliegtuig ...

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Dinsdag 24 jun 2014 - 16:34:41
jeanne
jeanne
Tja, en in het vragenuurtje van de tweede kamer werden er al weer vragen gesteld over dit initiatief.

Jeanne Kok

Dinsdag 24 jun 2014 - 16:43:33
broek53
broek53
Tsja, stel je voor dat je in dit landje nog eens iets invoert zonder dat er massaal over geklaagd en gezeurd wordt en zonder kamervragen. Je zou toch vreemd staan te kijken.

Dinsdag 24 jun 2014 - 17:49:18
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Laten we in dit geval wel eerlijk blijven.
Als je als weldenkend reiziger per spoor een verbinding zoekt naar schiphol dan kan je met wat logisch nadenken en rekenen toch zelf wel bedenken hoever je van te voren op schiphol dient te zijn?
En dan is het toch een lachertje dat men vanuit een zogenaamde extra NS service je voor wat extra poen,zorgt dat je je aansluiting haalt.
Nog even en men adviseerd dat je om 9 uur met de trein naar Schiphol moet vertrekken om te zorgen dat je je vlucht van 18:00uur haalt tegen een leuk tarief.
Hierbij dan wel hopende dat de trein niet kapot gaat,want dan is t denk ik overmacht en haal je je aansluiting niet,en heeft men toch extra verdiend aan je.
En nee ik misgun niemand een positief en werkend initiatief,maar dit lijkt toch wel erg simpel en gehaaaid gedaan.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Dinsdag 24 jun 2014 - 18:15:46
robert55
robert55
Twee respectievelijk drie uur heb je tegenwoordig om op tijd bij de gate te zijn vaak wel nodig als je het op eigen kracht doet.
Ik vermoed dat een deel van de deal is Schiphol je desnoods als priority bij de juiste gate brengt. Wel thuis incecken, maar dat deed je natuurlijk toch al

Dinsdag 24 jun 2014 - 18:53:10
broek53
broek53
Quote
phantom (di 24 jun 2014 17:49:18 somda.nl): Laten we in dit geval wel eerlijk blijven.
Als je als weldenkend reiziger per spoor een verbinding zoekt naar schiphol dan kan je met wat logisch nadenken en rekenen toch zelf wel bedenken hoever je van te voren op schiphol dient te zijn?
En dan is het toch een lachertje dat men vanuit een zogenaamde extra NS service je voor wat extra poen,zorgt dat je je aansluiting haalt.
Nog even en men adviseerd dat je om 9 uur met de trein naar Schiphol moet vertrekken om te zorgen dat je je vlucht van 18:00uur haalt tegen een leuk tarief.
Hierbij dan wel hopende dat de trein niet kapot gaat,want dan is t denk ik overmacht en haal je je aansluiting niet,en heeft men toch extra verdiend aan je.
En nee ik misgun niemand een positief en werkend initiatief,maar dit lijkt toch wel erg simpel en gehaaaid gedaan.
Nou joh, dan doe je het toch lekker niet.

Dinsdag 24 jun 2014 - 19:07:50
rogier
rogier
Flickr rogierp
Het is van de gekke dat je extra moet betalen om extra garanties te krijgen ter bescherming tegen de brakke Prorail-spullenboel en het logistieke graf waar NS zichzelf steeds weer in begraaft. Phantom heeft dus zeker een punt.

Reiziger met hoofdletter R......

Dinsdag 24 jun 2014 - 19:12:42
ZJ37
ZJ37
Het geeft in ieder geval wel aan dat NS als vervoerder onvoldoende vertrouwen heeft in zijn eigen product en/of dat van de infrabeheerder.

Laatst bewerkt door ZJ37 op Dinsdag 24 jun 2014 om 19:13:25

Dinsdag 24 jun 2014 - 19:13:59
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Nog een gat in de markt, een Forensen Garantie Service (FGS), gegarandeerd op tijd op werk en thuis, met gereserveerde zitplaats en als bonus; een krantje & croissantje.
Maar dit is natuurlijk prijzig dus zal het starttarief op 349,95/maand liggen, uiteraard boven op de abonnementsprijs

Dinsdag 24 jun 2014 - 19:17:01
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Arriva gaat daar inspringen, komen nieuwe busverbindingen aan

Dinsdag 24 jun 2014 - 19:37:54
rogier
rogier
Flickr rogierp
Quote
ZJ37 (di 24 jun 2014 19:12:42 www.somda.nl): Het geeft in ieder geval wel aan dat NS als vervoerder onvoldoende vertrouwen heeft in zijn eigen product en/of dat van de infrabeheerder.
Het feit dat ze dat nu eindelijk toegeven zie ik als winst.

Laatst bewerkt door rogier op Dinsdag 24 jun 2014 om 19:38:07

Reiziger met hoofdletter R......

Dinsdag 24 jun 2014 - 21:12:22
gummbahla
gummbahla
Ik snap al die negativiteit niet. Net als op de weg kan er op het spoor iets misgaan waardoor je in tijdsnood komt - nu kun je je daartegen verzekeren. Skigebieden bieden soms ook een sneeuwgarantie aan. Als er alleen gras te zien is, krijg je je geld terug. Dat heeft weinig met de prestaties, of het vertrouwen daarin bij de uitbaters te maken, maar alles met een extra service richting klanten die risico's willen afdekken.

Dinsdag 24 jun 2014 - 21:48:41
thom
thom
Quote
rogier (di 24 jun 2014 19:07:50 somda.nl): Het is van de gekke dat je extra moet betalen om extra garanties te krijgen ter bescherming tegen de brakke Prorail-spullenboel en het logistieke graf waar NS zichzelf steeds weer in begraaft. Phantom heeft dus zeker een punt.
Volgens mij snapt Phantom het anders niet helemaal;
Quote
phantom (di 24 jun 2014 17:49:18 somda.nl):
Als je als weldenkend reiziger per spoor een verbinding zoekt naar schiphol dan kan je met wat logisch nadenken en rekenen toch zelf wel bedenken hoever je van te voren op schiphol dient te zijn?
Volgens mij denkt Phantom hier dat NS je 2 of 3 uur van te voren op Schiphol brengt zodat je op tijd bent voor je vlucht, terwijl die termijn ingesteld is door Schiphol/Vliegmaatschappijen...

Het is makkelijk om te zeggen dat NS altijd maar moet zorgen dat je altijd op tijd op je bestemming aankomt maar die garantie heb je natuurlijk nergens, of je nou reist over land, water of in de lucht...
Het blijft een risico dat er wat voorvalt en je het niet op tijd haalt.
Met deze verzekering verzorgt NS alternatief vervoer en dat is hun normaliter niet verplicht, een keus die je zelf kunt maken en wil je dat niet, dan wacht je toch lekker op de volgende reismogelijkheid?

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 24 jun 2014 om 21:55:57

Dinsdag 24 jun 2014 - 21:55:21
mren
mren
Quote
gummbahla (di 24 jun 2014 21:12:22 www.somda.nl): Ik snap al die negativiteit niet. Net als op de weg kan er op het spoor iets misgaan waardoor je in tijdsnood komt - nu kun je je daartegen verzekeren.
Waarbij sommige verzekeringen meer zin hebben dan anderen. Webshops willen je nog wel eens een 'dodepixelgarantie' aansmeren voor enkele tientjes bij aanschaf van tv of monitor, terwijl je volgens de wet koop op afstand ongeacht de reden binnen 2 weken sowieso van je koop af mag zien. In dat geval is een verzekering voor iets dat toch al geleverd moet worden, voor mij bijna oplichterij.

Laatst bewerkt door mren op Dinsdag 24 jun 2014 om 22:06:14

Dinsdag 24 jun 2014 - 22:16:56
ZJ37
ZJ37
Quote
gummbahla (di 24 jun 2014 21:12:22 www.somda.nl): Ik snap al die negativiteit niet. Net als op de weg kan er op het spoor iets misgaan waardoor je in tijdsnood komt - nu kun je je daartegen verzekeren. Skigebieden bieden soms ook een sneeuwgarantie aan. Als er alleen gras te zien is, krijg je je geld terug. Dat heeft weinig met de prestaties, of het vertrouwen daarin bij de uitbaters te maken, maar alles met een extra service richting klanten die risico's willen afdekken.
Zou die service ook in het leven zijn gebracht als er zelden storingen waren en iedereen vertrouwen had in het vervoer per trein naar Schiphol?

Om eerlijk te zijn: ik reis als spoorman gratis, maar pak toch de auto als ik naar Schiphol moet. Een vlucht missen en terugbetaald krijgen heb ik niks aan met een pakketreis, of krijg ik de hele vakantie terugbetaald?

Woensdag 25 jun 2014 - 00:30:43
Frontier
Frontier
Quote
thom (di 24 jun 2014 21:48:41 www.somda.nl): Het is makkelijk om te zeggen dat NS altijd maar moet zorgen dat je altijd op tijd op je bestemming aankomt maar die garantie heb je natuurlijk nergens, of je nou reist over land, water of in de lucht...
Het blijft een risico dat er wat voorvalt en je het niet op tijd haalt.
Dus je mag een kaartje kopen voor een treinrit op een door NS aangeboden tijdstip, maar vervolgens is NS dus niet verplicht om die aangeboden treinrit ook daadwerkelijk uit te voeren en zodoende jou van A naar B te vervoeren zoals afgesproken is op het moment dat je het kaartje kocht en dus een contract aanging met NS?

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Woensdag 25 jun 2014 - 00:44:52
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Er staat echt nergens in de voorwaarden (onderdeel van de overeenkomst) dat NS verplicht is om jou op tijd op je bestemming aan te laten komen. Wel geven ze geld terug als het niet lukt, met een heel stuk ruimere regeling dan waartoe ze wettelijk verplicht zijn.

Mensen die dat niet genoeg vinden kunnen nu een aanvullend contract met NS sluiten waarin NS wel garandeert dat je op tijd op je bestemming bent, en als dat niet het geval is dat NS dan opdraait voor de kosten die daaruit voortvloeien.

Voor dat aanvullende contract betaal je vijf euro extra, maar dan heb je ook wat. Voor zover ik weer bieden buitenlandse vervoerders als DB en NMBS geen soortgelijke service, dus ik vind het alleen maar goed dat het op deze manier geregeld wordt. Niemand is verplicht om extra te betalen namelijk, het is een keuze.

Laatst bewerkt door dennistd op Woensdag 25 jun 2014 om 00:45:18


Woensdag 25 jun 2014 - 00:49:58
Frontier
Frontier
Als NS een trein laat rijden van A naar B om 09.00 uur en aankomst om 10.00 uur en mij daar een kaartje voor verkoopt en we zodoende een contract sluiten mag ik er toch vanuit gaan dat ik om 09.00 uur uit A vertrek en om 10.00 uur in B aankom en daar vervolgens verdere plannen op baseer?

Laatst bewerkt door Frontier op Woensdag 25 jun 2014 om 00:50:29

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Woensdag 25 jun 2014 - 02:45:16
ruysdael
ruysdael
Blij dat ik in Amsterdam woon. Als NS niet op komt dagen, gaan er nog ongeveer 200 bussen naar Schiphol. Onzin deze verzekering.

Woensdag 25 jun 2014 - 02:49:58
Frontier
Frontier
Ik zal ook de laatste zijn die met de trein naar Schiphol gaat om een vliegtuig te halen, maar dat terzijde. Het gaat me meer om het principe want dit riekt naar oplichterij in z'n puurste vorm.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Woensdag 25 jun 2014 - 02:58:55
ruysdael
ruysdael
Ik vind minimaal 2 uur vantevoren voor een Schengen-land op Schiphol aanwezig zijn ook wel extreem hoor. Je kan tot 45 minuten van te voren inchecken, laat staan als je thuis al on-line hebt ingechecked. Moest ooit een een vlucht om 6.00 hebben, gelukkig gaan vanaf hier voor de deur dan zelfs speciale vroege GVB bussen naar Schiphol onder normaal tarief, NS rijdt dan nog niet eens . Een vlucht in Eindhoven om 9.00 halen (=7.30 aanwezig op Eindhoven Airport), was dan ook weer vreselijk met NS. Moest om 3.00 ergens al een nachttrein hebben vanaf Asd met een uur overstap in Rotterdam . Wat mij meteen tot de vraag brengt of ze dit ook voor Eindhoven aanbieden? Of gaat dat niet omdat je vanaf Eindhoven station nog een bus moet nemen?

Laatst bewerkt door ruysdael op Woensdag 25 jun 2014 om 03:03:16

Woensdag 25 jun 2014 - 08:07:52
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
thom (di 24 jun 2014 21:48:41 www.somda.nl):
Volgens mij denkt Phantom hier dat NS je 2 of 3 uur van te voren op Schiphol brengt zodat je op tijd bent voor je vlucht, terwijl die termijn ingesteld is door Schiphol/Vliegmaatschappijen...
Ik denk het niet alleen ik weet het wel zeker,al was het alleen maar omdat je al enige tijd van te voren op schiphol moet zijn voor de belachelijk lange inchecktijd van schiphol zelf.
Ik denk echter dat NS hier gerust nog een schepje bovenop zal doen in hun custom made reisadvies,om je "te verzekeren" dat je op tijd bent voor je vlucht,tegen dat tarief natuurlijk.
Quote
thom (di 24 jun 2014 21:48:41 www.somda.nl):
Het is makkelijk om te zeggen dat NS altijd maar moet zorgen dat je altijd op tijd op je bestemming aankomt maar die garantie heb je natuurlijk nergens, of je nou reist over land, water of in de lucht...
Het blijft een risico dat er wat voorvalt en je het niet op tijd haalt.
Met deze verzekering verzorgt NS alternatief vervoer en dat is hun normaliter niet verplicht, een keus die je zelf kunt maken en wil je dat niet, dan wacht je toch lekker op de volgende reismogelijkheid?
Nou als je dus dat custom made reisadvies krijgt tegen die extra vergoeding,dan mag je toch zeer zeker wel rekenen dat dat advies uitkomt en je op tijd op je bestemming bent.
Waarvoor betaal je anders extra poen ?
(even niet meegerekent dat bv de wereld vergaat,of zo iets,maar onder normale omstandigheden)
Dat zou wat wezen,zo meneer u moet om 12 uur op (b.v.) schiphol wezen,dan vertrekt u om 8uur s'ochtends uit den haag en dan bent u 45 minuten later daar,mits de trein optijd vertrekt,er geen nieuwe pasagiers instappen,geen andere trein voor ons vertraagd rijd en er geen bladeren op het spoor liggen en er niet iemand aan het werk is aan het spoor.
Dit advies kost u met deze "garantie" nu slecht 20 euro,garantie tot aan de deur
Ik verwacht eigenlijk dat als je het hebt over normale omstandigheden,dat je toch na wat logisch nadenken,je mag verwachten dat je zelf uitgerekende route en trein op tijd zijn.
En dat je dus niet hoeft te kiezen voor extra garantie die ze niet kunnen waarmaken.
Of is het zo dat als je die garantie hebt gekocht dat een trein niet kapot gaat,die niet vertraagd is,speciaal door die garantie
Afijn men snapt m hopelijk

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 25 jun 2014 - 08:39:34
gummbahla
gummbahla
De kernvraag hier is of de NS 'verplicht' is (zowel moreel als juridisch) om haar passagiers op tijd op hun eindbestemming te brengen, en wat een redelijke inspanning is om deze verplichting bij verstoringen alsnog na te komen.

Juridisch is ze dat niet, in ieder geval niet dusdanig dat de nu geboden verzekering niets zou toevoegen. Of ze moreel daartoe verplicht zou moeten zijn, is een heel andere (en persoonlijke) vraag. Aangezien die laatste vraag geen eenduidig antwoord kent, zullen we ons moeten beperken tot het juridische aspect. In dat licht is dit gewoon een extra service waarvoor je als reiziger kunt kiezen.

Postdiensten bieden trouwens soortgelijke services. Je kunt voor de normale prijs een pakket binnen NL versturen, dan komt het meestal de volgende dag aan, soms ook een dag later. Voor extra geld krijg je dan de garantie dat het de volgende dag aankomt. Het blijft een beetje appels met peren vergelijken, maar feit is dat we dit soort services in veel gevallen als normaal accepteren.

Woensdag 25 jun 2014 - 12:29:28
Klaasje
Klaasje
Er zijn nu eenmaal invloeden van buiten die maken dat er soms een vertraging van meer dan een uur kan optreden tijdens de reis. Als dit heel vaak gebeurt kan deze regeling voor NS zeker weten niet uit. Als het soms gebeurt is het voor de gebruiker een goede mogelijkheid om gezeur te voorkomen en voor NS een manier om klanten te trekken. Er zullen best wat mensen bereid zijn om 5 euro extra voor een kaartje te betalen als ze daarvoor niet hun auto duur hoeven te parkeren of geen taxirit hoeven te betalen. Of het de schoonheidsprijs verdient weet ik niet maar het is niet meteen een afgrijselijk slecht idee of iets dergelijks.

Woensdag 25 jun 2014 - 13:12:48
thom
thom
Quote
Frontier (wo 25 jun 2014 00:49:58 somda.nl): Als NS een trein laat rijden van A naar B om 09.00 uur en aankomst om 10.00 uur en mij daar een kaartje voor verkoopt en we zodoende een contract sluiten mag ik er toch vanuit gaan dat ik om 09.00 uur uit A vertrek en om 10.00 uur in B aankom en daar vervolgens verdere plannen op baseer?
Dat je dat verwacht, dat is wat anders dan dat ze dat verplicht zijn.
Er staat immers ook geen reistijd overeen gekomen op je treinkaartje..

Maar daar gaat het eigenljk niet om, het gaat erom dat als je vertraging krijgt door welke oorzaak dan ook (die ligt niet per definitie bij NS bv) kun je met de verzekering evt een taxi geregeld zodat je alsnog op tijd bent, of je krijgt je vluchtkosten vergoed.

Niet verzekeren ook prima, maar dan krijgt je alleen je vertraagde treinkaartje vergoed en moet je het daar dan ook mee doen, en dat is NS wel wettelijk verplicht...

Laatst bewerkt door thom op Woensdag 25 jun 2014 om 13:15:58

Woensdag 25 jun 2014 - 14:06:43
maigoda
maigoda
Quote
maccerr (wo 25 jun 2014 02:58:55 somda.nl): Ik vind minimaal 2 uur vantevoren voor een Schengen-land op Schiphol aanwezig zijn ook wel extreem hoor. Je kan tot 45 minuten van te voren inchecken, laat staan als je thuis al on-line hebt ingechecked.
Inchecken kan ook nog wel korter van te voren. Maar dat is de bepalende factor in dit verhaal helemaal niet. Die minimaal 2 uur van te voren aanwezig zijn heeft met het afgeven van ruim-bagage van doen. Daar is die minimaal 2 uur voor. Heb je geen ruim-bagage, dan heb je die twee uur ook niet nodig.
Quote
maccerr (wo 25 jun 2014 02:58:55 somda.nl): Moest ooit een een vlucht om 6.00 hebben, gelukkig gaan vanaf hier voor de deur dan zelfs speciale vroege GVB bussen naar Schiphol onder normaal tarief, NS rijdt dan nog niet eens .
NS rijdt 24 uur per dag op Schiphol vanaf Amsterdam Centraal, alleen in de nacht slecht eens per uur (1401*, 1405, 1409, 1413 en 1417 *=NZF). Maar daar heb je buiten Amsterdam natuurlijk alleen wat aan als je in de buurt woont waar deze treinen stoppen. Of, zoals jij, een bus voor de deur hebt.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Woensdag 25 jun 2014 om 14:07:41

Woensdag 25 jun 2014 - 16:03:11
Frontier
Frontier
Quote
maccerr (wo 25 jun 2014 02:58:55 www.somda.nl): Ik vind minimaal 2 uur vantevoren voor een Schengen-land op Schiphol aanwezig zijn ook wel extreem hoor. Je kan tot 45 minuten van te voren inchecken, laat staan als je thuis al on-line hebt ingechecked.
Luchtvaartmaatschappijen adviseren niet voor niets minstens twee uur voor vertrek aanwezig te zijn. Doorgaans moet je nog inchecken en/of bagage afgeven, langs de beveiliging, als het tegen zit een heel eind lopen naar de gate en bovendien wil men graag op tijd vertrekken. Als jij 45 minuten voor vertrek aan komt kakken op de luchthaven, weliswaar zonder bagage, en er staat toevallig een lange rij bij de beveiliging en je vlucht vertrekt van een gate helemaal achteraan moet je niet gek opkijken als je te laat bij de gate bent. Doorgaans gaat men een kwartier voor vertrektijd alvast de balans opmaken wie er nog niet present zijn en of ze bagage hebben ingecheckt, indien ja dan kan de bagage alvast gezocht worden. Je zult echt niet de eerste zijn die 10 minuten voor vertrek bij de gate komt opdagen in de veronderstelling dat er geen vuiltje aan de lucht is maar aldaar ziet dat de brug of trap er al af is en dat je te horen krijgt dat je niet meer mee kunt.
Quote
thom (wo 25 jun 2014 13:12:48 www.somda.nl):
Dat je dat verwacht, dat is wat anders dan dat ze dat verplicht zijn.
Er staat immers ook geen reistijd overeen gekomen op je treinkaartje..
Inderdaad, er staat geen tijd op je kaartje maar zodra iemand incheckt of een kaartje koopt mag je er redelijkerwijs van uitgaan dat de reis ook binnen afzienbare tijd gemaakt gaat worden. En waarom zou NS niet verplicht zijn de producten en/of diensten die ze verkopen te leveren?
Quote
thom (wo 25 jun 2014 13:12:48 www.somda.nl):
Maar daar gaat het eigenljk niet om, het gaat erom dat als je vertraging krijgt door welke oorzaak dan ook (die ligt niet per definitie bij NS bv) kun je met de verzekering evt een taxi geregeld zodat je alsnog op tijd bent, of je krijgt je vluchtkosten vergoed.
De oorzaak ligt inderdaad per definitie niet bij NS, maar daar heb je als reiziger weinig mee te maken, je hebt immers een contract met NS. Als de oorzaak dan bij ProRail ligt is dat een zaak tussen NS en ProRail, daar heb je als reiziger niets mee van doen.
Quote
thom (wo 25 jun 2014 13:12:48 www.somda.nl):
Niet verzekeren ook prima, maar dan krijgt je alleen je vertraagde treinkaartje vergoed en moet je het daar dan ook mee doen, en dat is NS wel wettelijk verplicht...
Tijd om de wet aan te passen dus, zodat NS net als bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappijen (en nog tal van andere soorten bedrijven) aantoonbare geleden schade bij vertraging moeten vergoeden. Als jij als reiziger een redelijke planning hanteert waarbij je netjes twee uur voor vertrek op Schiphol arriveert en NS verknoeit dat om welke reden dan ook en je mist je vlucht, dan zie ik niet in waarom NS daar niet verantwoordelijk voor zou zijn. En ik zie al helemaal niet in waarom je daar een extra verzekering voor zou moeten kopen...

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'