Geen ATB meer en 25kV Zevenaar-Emmerich
Forum: Algemeen - Algemeen
29-07-2014 18:19:22
fugazi
fugazi
Quote
mdj (ma 23 jun 2014 20:48:42 https://www.somda.nl/forum/15019/p498724/):
Quote
rolandrail (ma 23 jun 2014 16:58:04 https://www.somda.nl/forum/15019/p498686/):
Vanmiddag kwam de 189 290 naar Wgm alvast voor instructie, voor 1 augustus komt daar de 189 289 bij maar MRCE kennende zal tussentijds wel eens een nummer gewisseld worden voor onderhoud e.d.

189.289 om 20.47 door Apd ri Amf;)
Dat was (destijds) een losse loc van LTE onderweg naar de Rotterdamse havens.

Laatst bewerkt door fugazi op 29-07-2014 18:22
 

29-07-2014 22:25:00
nielsie600
nielsie600
Ik zie in sommige berichten 22 augustus voorbij komen en sommige 1 augustus, wat is nou eigenlijk de precieze einddatum als de 1700 exit is?  

29-07-2014 22:30:29
marciekemp
marciekemp
Wat ik dus weet gaan op de standplaatsen Ah en Nm de diensten met de cnl eruit vanaf de avond trein(en), dus ik ga er vanuit dat er vanaf dan een 189 voor zit omdat de machinisten uit ah en nm niet met ETCS mogen en kunnen rijden en ook niet met de 189 loc  

29-07-2014 22:31:46
Roland55
Roland55
Per 23 augustus geen 1700' n etc meer naar Emmerich.  


29-07-2014 22:44:47
marciekemp
marciekemp
Nee 22 augustus gaan de trein(en) van Em naar Asd nog met 1700 maar 's avonds van Asd naar Em met een 189, tenminste als ik de info goed heb begrepen  

29-07-2014 23:52:49
Bert13
Bert13
Dus: ja, vanaf 23 augustus niet meer - met een kleine nuance...  

24-08-2014 16:47:30
WJtW
WJtW
En ook voorlopig het einde van 6400 serie in Emmerich. De "Duitseherders" hebben geen ERMTS/ETCS aan boord, de 6400's (Duitseherders) met Indusi hebben weer geen ERMTS, hoe gaan ze dit oplossen?  

24-08-2014 16:59:42
treinfan
treinfan
PZB is nog wel actief op Zvg-Em, dus ETCS is niet nodig om via Ah naar Duitsland te rijden en v.v.  

24-08-2014 17:05:40
WJtW
WJtW
Klopt, tot eind december 2014, daarna Ermts op Nederlands deel, zie http://fahrweg.dbnetze.com/file/6920552/data/Praesi_Grenzuebergaenge.pdf

Laatst bewerkt door WJtW op 24-08-2014 17:07
 

24-08-2014 17:08:57
broek53
broek53
Nu nog niet, nee. Met name omdat er nog geen ETCS op het baanvak zit, maar dat komt dus wel.  

24-08-2014 18:57:42
mich
mich
6400 komt er toch praktisch nooit.  

11-09-2014 10:27:53
broek53
broek53
ETCS, vaak ten onrechte ERTMS genoemd, gaat op 7 december in dienst. Het bestaande bveiligingssysteem blijft nog fysiek aanwezig, maar gaat wel buiten dienst. Als ETCS een tijdlang goed gefunctioneerd heeft, wordt de oude beveiliging alsnog verwijderd. Tot die tijd is het dus een soortement terugvalbeveiliging.  

11-09-2014 10:29:24
mdj
mdj
En dan neem ik aan dat je met "oude beveiligingssysteem" PZB bedoelt?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

11-09-2014 10:33:31
broek53
broek53
Ik bedoel er de seinen mee.
Aannemelijk gaat ook de PZB "plat" - maar voor de goede orde: PZB is geen beveiligingssysteem.
 

11-09-2014 11:21:51
maigoda
maigoda
Als het geen beveiligingssysteem is, wat is het volgens jouw dan wel (puur uit nieuwgierigheid uiteraard)?
Groetjes,
Emiel
 

11-09-2014 11:28:48
sjoerd
sjoerd
Ik draai al heel wat jaartjes mee als infrafreak, maar ik weet niet wat pzb is. Dan zal het weinig met beveiliging te maken hebben.  

11-09-2014 11:29:58
broek53
broek53
Een treinbeïnvloedingssysteem - zoals ook ATB geen beveiligingssysteem is, maar een treinbeïnvleodingssysteem.  

11-09-2014 11:32:11
gvttreinen
gvttreinen
Google is your friend: PZB is Punktförmige Zugbeeinflussung, Indusie dus (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Indusi) en wel degelijk een treinbeveiligingssysteem maar dan van onze oosterburen.  

11-09-2014 11:33:25
timtrein
timtrein
In de eerste regel van je eigen link: "Indusi (Induktive Zugsicherung) of PZB (Punktförmige Zugbeeinflussung) is een treinbeïnvloeding systeem"  

11-09-2014 11:53:30
maigoda
maigoda
Dat lijkt me met name de technische uitleg van hoe het systeem werkt. Maar wat doet het: het verhoogd de veiligheid op het spoor. Vanuit die redenering is het mijns inziens een beveiligingssysteem.
Groetjes,
Emiel
 

11-09-2014 11:59:47
daniel81
daniel81
Waar het hier om gaat is dat ATB, Indusi en dergelijke op zichzelf geen beveiligingssysteem zijn, het zijn slechts aanvullingen erop.
Er is een blokbeveiliging met seinen -het eigenlijke beveiligingssysteem- en ATB/PZB is een extra'tje om menselijk falen tegen te gaan.

ETCS vervangt niet alleen de ATB, maar ook het lichtseinstelsel, zowel in NL als in Duitsland.
 

11-09-2014 12:00:38
Klaasje
Klaasje
Dan zou je kunnen stellen dat het onderdeel van een beveiligingssysteem is. Voor een compleet beveiligingssysteem is het te beperkt. PZB controleert niet of een wissel goed ligt om maar een voorbeeld te noemen.  

11-09-2014 12:06:54
broek53
broek53
Het is een uitermate merkwaardig fenomeen dat allerlei treinbeïnvloedingssystemen in de loop van de jaren treinbeveiligingssystemen genoemd zijn gaan worden. Ik denk dat inmiddels half Nederland ook al denkt dat ATB staat voor ...Beveiliging, maar dat is dus niet zo.  

11-09-2014 12:11:22
sfj
Inderdaad, beïnvloeding ... maar de verschillen van deze systemen liggen nogal ver van het feit dat de ATB en PZB naar Emmerich er af gaat. Misschien nuttiger om dat in een apart topic te bespreken, volgens mij is dat er al?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

11-09-2014 12:13:05
broek53
broek53
Quote
maigoda (do 11 sep 2014 11:53:30 https://www.somda.nl/forum/15019/p507852/): Dat lijkt me met name de technische uitleg van hoe het systeem werkt. Maar wat doet het: het verhoogd de veiligheid op het spoor. Vanuit die redenering is het mijns inziens een beveiligingssysteem.
Groetjes,
Emiel
Dan zou het een treinveiligheidssysteem moeten heten of zo.
Anyway: iedereen zijn eigen opvattingen, maar voor een eenduidige communicatie is het niet handig als een begrip verschillende dingen zou kunnen betekenen.
 

11-09-2014 12:14:00
broek53
broek53
Quote
sfj (do 11 sep 2014 12:11:22 https://www.somda.nl/forum/15019/p507856/): Inderdaad, beïnvloeding ... maar de verschillen van deze systemen liggen nogal ver van het feit dat de ATB en PZB naar Emmerich er af gaat. Misschien nuttiger om dat in een apart topic te bespreken, volgens mij is dat er al?

Anyway: ATB is er al af, PZB gaat plat tegelijk met de echte beveiliging-met-seinen.
 

11-09-2014 12:17:45
sfj
Snap ik, maar we dwaalden een beetje af van het topic (iets waar we goed in zijn)


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

16-09-2014 11:06:32
illyavaes
illyavaes
Quote
broek53 (do 11 sep 2014 12:14:00 https://www.somda.nl/forum/15019/p507858/): Anyway: ATB is er al af, PZB gaat plat tegelijk met de echte beveiliging-met-seinen.

Volgens het eindplaatje dat ik heb gezien, zou er op het Duitse deel PZB zitten (en dan aannemelijk ook seinen?)...
 

16-09-2014 11:55:11
broek53
broek53
Je hebt helemaal gelijk & ik ben mijlenver voor de muziek uit gelopen.
Het enige dat vervalt is de EBS-beveiliging van Zevenaar Oost, die vervangen wordt door Smartlock. Zevenaar Oost en het stukje tot aan de grens worden daarmee dan in feite toegevoegd aan de Betuweroute, dus zonder seinen en met ETCS level 2. In Duitsland blijven vooralsnog de bestaande beveiling in tact en het PZB-systeem.
Excuus voor de gezaaide verwarring.

Laatst bewerkt door broek53 op 22-09-2014 21:05
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-09-2014 11:56:11
illyavaes
illyavaes
En daar komt dan in het eindplaatje ETCS Level 2 bij.