Geen ATB meer en 25kV Zevenaar-Emmerich
Forum: Algemeen - Algemeen
27-09-2013 21:19:44
ricohallo
ricohallo
Quote
timtrein (vr 27 sep 2013 20:54:40 https://www.somda.nl/forum/7685/p468605/): Dat de 1700 bij NS geen lange toekomst meer heeft moge duidelijk zijn. Met de vandaag gepresenteerde plannen om de 1900 over een paar jaar via de HSL te rijden en de plannen de IC Berlijn ook over een paar jaar met treinstellen te rijden hoef je er weinig meer van te verwachten. Als (!) er nog weer wat DD-AR met loc op de baan komt, zal dat ook maar voor een paar jaar zijn. De kans dat ze over een jaar of drie, vier vrijwel allemaal aan de kant staan is erg groot.


Hoe zit het met de tractie voor de nachttreinen?

Laatst bewerkt door spiketrain op 23-06-2014 16:36
 

27-09-2013 21:22:04
dh3201
dh3201
Dat kan ook wel met een Traxx, toch?


Shqiperise-lopers?
 

27-09-2013 21:28:01
bart84
Moderator
bart84
Of een BR 189 zoals vroeger. Voor beide een pluspunt dat er dan niet per se aan de grens gewisseld hoeft te worden van loc (als de loc technisch geschikt is).

Laatst bewerkt door spiketrain op 23-06-2014 16:33, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.


Mvg. Bart
 

27-09-2013 21:41:37
timtrein
timtrein
De treinen die via Emmerich de grens over gaan moeten straks toch een meersysteemloc hebben, omdat Zevenaar-Emmerich (of daar in de buurt) tot 25 kV verbouwd wordt. Dus een markt voor 1800V= locs is er dan eigenlijk nauwelijks meer...  


28-09-2013 00:22:22
broek53
broek53
In september 2014 gaat de ATB van Emmerich - Zevenaar al af, zo heb ik mij laten vertellen. Dat roept de vraag op hoe NS - dat het contract om de nachttreinen te rijden weer heeft gekregen - vanaf dat moment denkt de treinen in Emmerich te krijgen. Maar dat terzijde.  

28-09-2013 10:41:42
marciekemp
marciekemp
Kan me niet voorstellen dat dat gaat gebeuren;), want die ATB hebben niet allen de EN en CNL nodig maar een aantal andere treinen ook;)  

28-09-2013 11:07:42
broek53
broek53
Het is geen kwestie van niet kunnen voorstellen, het gebeurt gewoon. Vooruitlopend op de verbouwing die direct daarna plaatsvindt, namelijk de bovenleidingspanning naar 25 kV wisselspanning en de beveiliging naar ERTMS. In feite een doortrek van de Betuwelijn naar Emmerich. Dat is een omstreden plan waar we het hier al vaker over gehad hebben, en dat nu uitgevoerd wordt.

Laatst bewerkt door broek53 op 28-09-2013 11:12
 

28-09-2013 11:10:13
dennistd
dennistd
Wellicht met Traxx-locs van de Fyra-spitsversterker Rtd-Asd, die op 's avonds toch niet nodig zijn en wel een nachttrein kunnen trekken?  

28-09-2013 11:16:08
broek53
broek53
Die spitstreinen rijden in de avondspits ook, en tijdens de ochtendspits komen de binnenkomende nachttreinen de grens over. Maar zoiets als Traxx zou het wel moeten worden, denk ik haast. Overigens is dat hier nogal of-topic. Maar het resultaat is dat de 1700-en voor de nachttreinen dus ook niet het eeuwige leven hebben, integendeel.  

28-09-2013 13:12:30
nohab
nohab
Quote
marciekemp (za 28 sep 2013 10:41:42 https://www.somda.nl/forum/7685/p468660/): Kan me niet voorstellen dat dat gaat gebeuren;), want die ATB hebben niet allen de EN en CNL nodig maar een aantal andere treinen ook;)
Dat is geen punt van overweging, Prorail besluit ergens toe en de vervoerders voor wie dat van belang is passen zich daar maar aan aan.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

28-09-2013 15:46:59
phantom
phantom
Dat die ATB straks foetsie is daar,is al onderstreept door de SSN die daar nogal is overheen rijden op t traject van en naar Em.
Die kunnen dat straks ook niet meer doen omdat die omschakeling gewoon uitgevoerd wordt,waarbij idd niet of nauwelijks wordt gekeken naar de consequentie's die dit kan hebben voor div instantie's/vervoerders.
Dus stoom is daar straks ook foetsie,helaas


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

28-09-2013 19:46:17
broek53
broek53
Nu lijkt mij het feit dat er niet zelfstandig stoom kan rijden, wel het minste van de zorgen. Overigens doet Prorail niet zomaar wat - er wordt niet gedacht waar men nu weer eens een paar miljoen aan uit zal geven.
Blijft het feit dat deze discussie hier helemaal niet thuishoort.
 

29-09-2013 06:39:46
dh3201
dh3201
En daarnaast is het nog maar de vraag of de nachttreinen nog wel naar/van Amsterdam blijven rijden en niet bijvoorbeeld uitwijken naar Dortmund of zo.


Shqiperise-lopers?
 

29-09-2013 10:05:52
waalkade
waalkade
Via Vl is een alternatief.
De komende 10-15 jaar zal de route via Zv - Em en verder er best veel uitliggen vanwege de ombouw naar ETCS en driesporigheid vanaf Em ri Oberhausen.
Lijkt me het handiger om vast via Vl te reizen.
 

29-09-2013 10:46:27
phantom
phantom
Quote
broek53 (za 28 sep 2013 19:46:17 https://www.somda.nl/forum/7685/p468718/): Nu lijkt mij het feit dat er niet zelfstandig stoom kan rijden, wel het minste van de zorgen. Overigens doet Prorail niet zomaar wat - er wordt niet gedacht waar men nu weer eens een paar miljoen aan uit zal geven.


Dat zeg ik in dit geval ook niet,dat Prorail dit zomaar doet om geld weg te kunnen smijten.
En het aanhalen van de SSN was enkel maar om te "laten zien" dat het echt gaat gebeuren die omschakeling en dat ATB echt weg is straks.
(omdat er dus meerdere bronnen zijn die dit bevestigen)

Of via Vl reizen met die treinen een alternatief is,dat is nog maar de vraag.
Ik weet niet hoeveel capaciteit er over is in de nachtelijke uren zodat deze treinen te Asd naar behoren kunnen aankomen/dan wel vertrekken,tussen de normale treinen door.
Bij daglicht is het stuk Vl-Asd volgens mij eigenlijk al te vol,dus bij vertraging van zo'n trein dan zal het nog lastig worden om die tussen de rest door te passen.
Al zou dat miss wel een "levensverlenging" kunnen betekenen voor enkele 1700en,als de nacht treinen tenminste qua reizigersaantallen niet tegen gaan vallen.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

29-09-2013 13:02:43
broek53
broek53
Hoe dan ook: de nachttreinen zijn geen NS-product en (dus) zal het bedrijf geen 1700-en aanhouden alleen voor die twee treinen - voor zover de nachttreinen over een paar jaar nog bestaan. De toestand rond Emmerich zal hooguit de terugtrekking van de 1700 daaruit versnellen.  

02-10-2013 12:11:38
AgentX
AgentX
Quote
broek53 (za 28 sep 2013 11:07:42 https://www.somda.nl/forum/14019/p468665/): Het is geen kwestie van niet kunnen voorstellen, het gebeurt gewoon. Vooruitlopend op de verbouwing die direct daarna plaatsvindt, namelijk de bovenleidingspanning naar 25 kV wisselspanning en de beveiliging naar ERTMS. In feite een doortrek van de Betuwelijn naar Emmerich. Dat is een omstreden plan waar we het hier al vaker over gehad hebben, en dat nu uitgevoerd wordt.


En een combo van 25 kV en ATB is niet mogelijk?
 

02-10-2013 12:21:53
thom
thom
Volgens mij gaat dat niet samen en creëert dat stoorstromen.  

02-10-2013 12:25:41
Klaasje
Klaasje
Het hangt van de draagfrequentie van de spoorstroomloop af. Die veranderen past echter de basis van het systeem aan waardoor alle treinapparatuur aangepast moet worden.  

02-10-2013 16:29:35
Klaasje
Klaasje
Om nog even te reageren op mijn bericht hierboven..

In de VS rijden ze onder wisselstroom met hetzelfde type gecodeerde spoorstroomloop en dezelfde codes onder 25 kv 60 Hz. Daar hebben ze de frequenties van de spoorstroomlopen wel zo gekozen dat die niet interfereren met de retourstroom van de treinen. In Nederland is het in het verleden niet nodig geweest om rekening te houden met de frequentie van de spoorstroomlopen omdat de treinen op gelijkstroom zouden rijden. Dat men destijds net de verkeerde frequentie heeft gekozen waardoor die interfereert met 50 Hz-wisselstroom is jammer maar dat wijzigen is een erg duur grapje.
 

02-10-2013 16:40:20
waalkade
waalkade
Ik weet niet hoe men hier die 25kV 50Hz opwekt.
Dat zullen statische omvormers zijn gevoed vanuit het openbare net.
Het is het onderzoeken waard om de bovenleidings frequentie 60Hz te maken.
Te meer omdat de huidige 25kV 50Hz bovenleidingsspanning nu ook op naastliggende trajecten de ATB kan storen.
 

02-10-2013 17:36:39
dvdhoven
dvdhoven
Mijn schoolkennis is een beetje roestig. Maar volgens mij heb je voor die 25 kV geen omvormers nodig, maar transformatoren. Je transformeert het openbare net omlaag en de frequentie blijft hetzelfde, nl 50 Hz.
Wat Duitsland en boel veel andere landen doen, is een derde deel van die 50 Hz gebruiken, volgens mij is dat 1 fase en dus 16 2/3 Hz.
Omvormers gebruik je volgens mij als je gelijkspanning hebt en je wilt een andere spanning hebben. In mijn diensttijd gebruikte ik een omvormer op 24 V gelijk en ik wekte daarmee 110 V wissel op. Verhuistrafo erachter en ik had 220 V voor een TL balk in de vrachtauto


Dick van den Hoven
 

02-10-2013 18:41:42
dh3201
dh3201
Quote
waalkade (wo 02 okt 2013 16:40:20 https://www.somda.nl/forum/14019/p469185/): Ik weet niet hoe men hier die 25kV 50Hz opwekt.
Dat zullen statische omvormers zijn gevoed vanuit het openbare net.
Het is het onderzoeken waard om de bovenleidings frequentie 60Hz te maken.
Te meer omdat de huidige 25kV 50Hz bovenleidingsspanning nu ook op naastliggende trajecten de ATB kan storen.

De 50 Hz lijkt me rechtstreeks uit het hoogspanningsnet betrokken te worden. Alleen de spanning dient naar 25 kV getransformeerd te worden.
De frequentie omvormen naar 60 Hz brengt onnodige kosten met zich mee.

In Amerika is het hoogspanningsnet 60 Hz, dus ligt het daar ook voor de hand om voor lagere spanningen alleen de spanning omlaag te transformeren en de frequentie hetzelfde te laten.


Shqiperise-lopers?
 

02-10-2013 19:37:16
jeanne
jeanne
De draaggolf van het ATB-signal is 75 Hz en dat ligt nogal problematisch t.o.v. 50 Hz.


Jeanne Kok
 

02-10-2013 19:44:20
thom
thom
En dan denk ik met mijn leken verstand dat ombouwen naar 60 Hz daar weinig verbetering in zal brengen?  

02-10-2013 19:54:38
gummbahla
gummbahla
(Vanuit mijn wat roestige elektrotechniek kennis) Het zou wel iets opleveren, omdat 75 Hz precies 1,5 keer 50 is. Stel dat je bij 50 Hz drie perioden hebt gehad (dus drie 'golfjes'), en bij 75 Hz twee perioden, dan vallen de waarden daarvan aan het begin en het eind samen, vandaar interferentie.
Bij 60 Hz is dat probleem veel minder, omdat de frequenties 'minder mooi op elkaar passen'.
 

02-10-2013 20:27:42
Apda
Apda
Quote
dvdhoven (wo 02 okt 2013 17:36:39 https://www.somda.nl/forum/14019/p469189/):
Wat Duitsland en boel veel andere landen doen, is een derde deel van die 50 Hz gebruiken, volgens mij is dat 1 fase en dus 16 2/3 Hz.

Nee, zo werkt dat niet. Als je 1 fase neemt, heb je nog steeds 50 Hz. Anders zouden we thuis ook 16 2/3 Hz hebben. Om van 50 Hz een andere frequentie te maken heb je een frequentieomvormer nodig, bijv. een draaistroom-asynchroonmachine. Deze heeft echter als nadeel dat als de frequentie langere tijd precies 16 2/3 Hz is, dat dan een van de drie spoelen zo warm kan worden dat de thermische beveiliging de omvormer uitschakelt. Om dit probleem te voorkomen is op 16 oktober 1995 in Duitsland (alleen het centrale net), Zwitserland en Oostenrijk de frequentie verhoogd tot 16,700 Hz (met een tolerantie van slechts ±0,2%). Voor de decentrale netten in Duitsland (waar synchrone frequentie-omvormers worden gebruikt), en ook in Noorwegen en Zweden bleef de frequentie 16 2/3 Hz.
 

02-10-2013 20:34:06
jeanne
jeanne
Quote
gummbahla (wo 02 okt 2013 19:54:38 https://www.somda.nl/forum/14019/p469207/): (Vanuit mijn wat roestige elektrotechniek kennis) Het zou wel iets opleveren, omdat 75 Hz precies 1,5 keer 50 is. Stel dat je bij 50 Hz drie perioden hebt gehad (dus drie 'golfjes'), en bij 75 Hz twee perioden, dan vallen de waarden daarvan aan het begin en het eind samen, vandaar interferentie.
Bij 60 Hz is dat probleem veel minder, omdat de frequenties 'minder mooi op elkaar passen'.


Nee hoor, de harmonische van 60 Hz kunnen eventueel ook nog voor een interventie probleem zorgen!


Jeanne Kok
 

02-10-2013 21:50:23
gummbahla
gummbahla
Ok, ik laat me graag bijscholen

Laatst bewerkt door SleutelMan op 02-10-2013 22:37, reden: tikfoutje in te topictitel
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-10-2013 22:56:29
dlm4yjp
dlm4yjp
Iedere frequentie kan zorgen voor interferentie.
Al helemaal als de ene bron vele malen sterker is dan de andere, als ik niet mis zit moet dat 25.000 volt contra 750 volt zijn.

Het kan dus gebeuren dat de 60Hz de 50Hz gaat "overrulen", het gevolg: onjuist ATB signaal en je staat met een opengetrokken ATB klep stil

Een andere mogelijkheid is dat ze elkaar gaan versterken of juist tegenwerken, afhankelijk van de golfperiode, theoretisch gezien zou je dus een frequentie krijgen tussen de 10 en de 90Hz, en dat zal je ATB al helemaal niet leuk vinden.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 02-10-2013 23:02


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

02-10-2013 23:09:02
treinfan
treinfan
Als er 750V gebruikt zou worden voor ATB zou wisselverwarming echt niet nodig zijn, dus die spanning ligt ruim lager  

02-10-2013 23:36:20
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik had al zo'n vermoeden dat dat niet helemaal juist was %08%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

03-10-2013 10:40:41
marciekemp
marciekemp
Dan zouden ook weinig mensen het oversteken van een overweg overleven ben ik bang  

22-06-2014 22:02:14
treinnetco
treinnetco
Goedenavond,

Ik stond vandaag voor EETC op het station van Emmerich, waar een machinist van Rail Feeding (van loc 189 096) ons vertelde dat er vanaf 1 augustus geen ATB-treinen meer naar Emmerich mogen. Is hier meer over bekend?

Groeten,
Bas.


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

22-06-2014 22:15:42
train85
train85
Dat klopt helemaal. Vanaf Zevenaar naar Emmerich en v.v. vanaf 1 augustus helemaal geen ATB meer.  

22-06-2014 22:34:59
Nelis
Nelis
En wat wordt de nieuwe beveiliging? ERTM? of Indusi?  

22-06-2014 22:44:52
joahn93
joahn93
Volgens mij ligt er al PZB


FR1908
 

22-06-2014 22:49:43
charta
charta
Ik ken wel LZB. Kun je even kort uitleggen wat PZB is?  

22-06-2014 22:51:56
MasterE
MasterE
Vanaf 1-8 alleen nog ERTMS.


Mcn Asd
 

22-06-2014 22:52:17
joahn93
joahn93
Punktlige (?) Zug beeinflussung. Qua informatiw voorziening aan de trein vergelijkbaar met ATB-NG, waar LZB (linie zug beeiflussung) vergelijkbaar is met ATB-EG


FR1908
 

23-06-2014 00:14:38
Ovindel
Ovindel
Omleidingen van getrokken treinen of inzet van vervangend NS materieel tot Emmerich zit er dan dus niet meer in begrijp ik? Wordt het allemaal wel erg lastig straks bij storingen/werkzaamheden/omleidingen.  

23-06-2014 00:16:52
maigoda
maigoda
Quote
joahn93 (zo 22 jun 2014 22:52:17 https://www.somda.nl/forum/15019/p498583/): Punktlige (?) Zug beeinflussung. Qua informatiw voorziening aan de trein vergelijkbaar met ATB-NG, waar LZB (linie zug beeiflussung) vergelijkbaar is met ATB-EG

Het is eerder andersom. ATB-NG heeft wel wat weg van LZB (beide hebben een zichtbare remcurve). LZB werkt redelijk hetzelfde als ETCS. Het enige waarin ATB-EG en LZB gelijk zijn, is dat ze beide gebruik maken van een continu-signaal, terwijl PZB en ATB-NG afhankelijk zijn van respectievelijk magneten en balises in het spoor.
Groetjes,
Emiel
 

23-06-2014 00:36:21
fugazi
fugazi
Gaan de CNL en EN dan met een 189 rijden? Ik dacht dat er sprake was van een omlegging van de route via Vl, maar deze informatie houdt daar geen rekening mee: http://www.nsinternational.nl/en/overview-service-alterations/city-night-line-en-euronight.  

23-06-2014 01:27:21
ricohallo
ricohallo
Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat het inderdaad BR 189 wordt.  

23-06-2014 02:27:16
Rolffiej19
Rolffiej19
Klopt en zo ie zo het eerste half jaar op kosten van prorail die de BR 189 betaalt, Foutje bedankt he %08%


MCN ASD
 

23-06-2014 06:24:54
kiekkiek
kiekkiek
Quote
maigoda (ma 23 jun 2014 00:16:52 https://www.somda.nl/forum/15019/p498589/):
Quote
joahn93 (zo 22 jun 2014 22:52:17 https://www.somda.nl/forum/15019/p498583/): Punktlige (?) Zug beeinflussung. Qua informatiw voorziening aan de trein vergelijkbaar met ATB-NG, waar LZB (linie zug beeiflussung) vergelijkbaar is met ATB-EG

Het is eerder andersom. ATB-NG heeft wel wat weg van LZB (beide hebben een zichtbare remcurve). LZB werkt redelijk hetzelfde als ETCS. Het enige waarin ATB-EG en LZB gelijk zijn, is dat ze beide gebruik maken van een continu-signaal, terwijl PZB en ATB-NG afhankelijk zijn van respectievelijk magneten en balises in het spoor.
Groetjes,
Emiel


ATB-NG kun je ook een continue-signaal laten geven met lussen, als LZB.
 

23-06-2014 07:09:46
nohab
nohab
Gebeurt het echt (vrijdag) 1 augustus? Eerder was het bericht "medio augustus".


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

23-06-2014 09:27:29
rolandrail
rolandrail
De mcn-diensten worden in elk geval per augustus aangepast, 189'er+overnachting in Em.  

23-06-2014 09:36:23
279
279
is er al zicht op instructieritten naar Em?  

23-06-2014 10:24:14
charta
charta
Uit de reacties n.a.v. mijn vraag over PZB concludeer ik dat PZB en Indusi gelijke systemen zijn. Indusi werkt ook met puntcontacten.  

23-06-2014 10:58:45
Apda
Apda
PZB (Punktförmige Zugbeeinflussung) is inderdaad hetzelfde systeem als Indusi (Induktive Zugsicherung). Dit systeem werkt met spoelen rechts naast de rails en elektromagneten onderaan de trein. Omdat de baanapparatuur en de apparatuur in de treinen steeds verder zijn doorontwikkeld, zou je ook kunnen zeggen dat PZB een nieuwere versie van Indusi is. PZB90, dat sinds 2005 in Duitsland verplicht is, berekent bijv. een volledige remcurve.

Overigens is de Indusi tussen de grens en Em al op 1 juli 1970 buiten gebruik gesteld omdat er vrijwel alleen nog NS-materieel reed.

Voor de volledigheid: LZB (Linienzugbeeinflussung) werkt met een kabel in het midden tussen de rails, die als antenne dienst doet. Onderaan de trein bevinden zich twee antennes: een zendantenne en een ontvangantenne. Maar LZB wordt te Em niet gebruikt.
 

23-06-2014 11:09:04
gvttreinen
gvttreinen
LZB alleen bij snelheden hoger/gelijk aan 200 km/h?  

23-06-2014 11:20:16
icened
icened
Een precieze datum staat hier niet op de site van DB Netze:

http://emmerich-oberhausen.de/kurzportrait.html
http://www.emmerich-oberhausen.de/veranstaltungshinweise.html

Laatst bewerkt door icened op 23-06-2014 11:41
 

23-06-2014 11:21:41
Apda
Apda
Quote
gvttreinen (ma 23 jun 2014 11:09:04 https://www.somda.nl/forum/15019/p498636/): LZB alleen bij snelheden hoger/gelijk aan 200 km/h?

LZB is in Duitsland verplicht boven 160 km/h, maar wordt al gebruikt vanaf 140 km/h.
 


23-06-2014 11:43:45
mtlx
mtlx
Terugkomend op de originele vraag:
Ik begreep vanaf 22 augustus (maar wellicht dat het inmiddels in vervroegd, aangezien ik hier de datum van 1 augustus voorbij zie komen) enkel nog ERTMS/ETCS tussen Zevenaar en Emmerich. Het andere gerucht van 25 Kv op de bovenleiding is niet vanaf 22 augustus het geval, maar ergens in 2016.
Concreet betekent dit voor de nachttreinen: CNL naar München / Zürich zal met een 189er gaan rijden naar Emmerich, de EN naar Warschau / Kopenhagen vertrekt vanuit Dortmund en rijdt niet meer naar Amsterdam.
 

23-06-2014 11:50:17
V64
V64
Kan je technisch gesproken, ook de 25 Kv spanning, zonder wijzigingen, op de bestaande bovenleiding zetten?  

23-06-2014 11:56:57
Apda
Apda
nee, want isolatoren voor 1500 V zijn niet voldoende voor 25.000 V  

23-06-2014 12:01:37
Nelis
Nelis
Op de draad is het geen probleem, wij hebben in nederland al qua koper vrij dik uitgevoerde bovenleidingen. Dit omdat een 1.5 Kv DC bovenleiding heel wat warmer wordt dan een 25 kV AC bovenleiding. Dit komt door dat er 17 keer zo´n hoog amperage nodig is om dezelfde elektrische vermogens te halen. Alleen moet je wel alle isolatoren vervangen omdat een 1.5 kV isolator simpelweg niet genoeg is voor 25 Kv. Maar isolatoren vervangen is redelijk snel en eenvoudig uitgevoerd. Het probleem zit hem in het verbouwen van stations die de voeding naar de bovenleiding brengen. En hoe ze dat willen uitvoeren weet ik niet, zeker als je de lijn zo goed als continu in dienst wil houden zul je volledig nieuwe onderstations moeten bouwen ipv de oude verbouwen. Maar voor 25 Kv heb je als voordeel dat er minder onderstations nodig zijn omdat er minder verlies van vermogen is bij transportatie van electrische energie met een hoog voltage is over grote afstand dan bij een laag voltage.  

23-06-2014 12:09:57
rolandrail
rolandrail
Quote
279 (ma 23 jun 2014 09:36:23 https://www.somda.nl/forum/15019/p498626/): is er al zicht op instructieritten naar Em?
De mcn die er mee gaan rijden hebben al wegbekendheid Em dus of er instructieritten komen? Bovendien is er aan een solo zwarte 189'er niets bijzonders
 

23-06-2014 12:20:51
Apda
Apda
Dit topic krijgt wat overlap met het topic "25 kV op Zvo-Em in 2015": https://www.somda.nl/forum/14019/25+kV+op+Zvo-Em+in+2015/
Misschien samenvoegen?
 

23-06-2014 13:22:37
thom
thom
Quote
kiekkiek (ma 23 jun 2014 06:24:54 https://www.somda.nl/forum/15019/p498597/):
Quote
maigoda (ma 23 jun 2014 00:16:52 https://www.somda.nl/forum/15019/p498589/):
Quote
joahn93 (zo 22 jun 2014 22:52:17 https://www.somda.nl/forum/15019/p498583/): Punktlige (?) Zug beeinflussung. Qua informatiw voorziening aan de trein vergelijkbaar met ATB-NG, waar LZB (linie zug beeiflussung) vergelijkbaar is met ATB-EG

Het is eerder andersom. ATB-NG heeft wel wat weg van LZB (beide hebben een zichtbare remcurve). LZB werkt redelijk hetzelfde als ETCS. Het enige waarin ATB-EG en LZB gelijk zijn, is dat ze beide gebruik maken van een continu-signaal, terwijl PZB en ATB-NG afhankelijk zijn van respectievelijk magneten en balises in het spoor.
Groetjes,
Emiel


ATB-NG kun je ook een continue-signaal laten geven met lussen, als LZB.

Dat lijkt me stug, juist doordat de bakens op vaste punten liggen kunnen ze aangeven dat er over een X aantal meters een X snelheid is toegestaan waar dan de installatie een remcurve op bouwt.

Met een lus ben je die hele plaatsbepaling kwijt, volgens mij worden dan ook alleen gebruikt om remcurves op te heffen als het sein veilig komt waar je voor staat.

Laatst bewerkt door thom op 23-06-2014 13:23
 

23-06-2014 13:25:36
279
279
Quote
rolandrail (ma 23 jun 2014 12:09:57 https://www.somda.nl/forum/15019/p498643/):
Quote
279 (ma 23 jun 2014 09:36:23 https://www.somda.nl/forum/15019/p498626/): is er al zicht op instructieritten naar Em?
De mcn die er mee gaan rijden hebben al wegbekendheid Em dus of er instructieritten komen? Bovendien is er aan een solo zwarte 189'er niets bijzonders


ja dat van de wegbekendheid snap ik, maar de heren mcn zullen toch ook de 189
moeten leren....
 

23-06-2014 13:41:56
nohab
nohab
Dat laatste hoeft niet perse op de lijn naar Emmerich, dat kan ook elders. Maar begrijp ik dat NSR bij MRCE een aantal locs gaat huren/leasen?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

23-06-2014 13:50:31
mtlx
mtlx
Quote
thom (ma 23 jun 2014 13:22:37 https://www.somda.nl/forum/15019/p498645/):
Quote
kiekkiek (ma 23 jun 2014 06:24:54 https://www.somda.nl/forum/15019/p498597/):
Quote
maigoda (ma 23 jun 2014 00:16:52 https://www.somda.nl/forum/15019/p498589/):
Quote
joahn93 (zo 22 jun 2014 22:52:17 https://www.somda.nl/forum/15019/p498583/): Punktlige (?) Zug beeinflussung. Qua informatiw voorziening aan de trein vergelijkbaar met ATB-NG, waar LZB (linie zug beeiflussung) vergelijkbaar is met ATB-EG

Het is eerder andersom. ATB-NG heeft wel wat weg van LZB (beide hebben een zichtbare remcurve). LZB werkt redelijk hetzelfde als ETCS. Het enige waarin ATB-EG en LZB gelijk zijn, is dat ze beide gebruik maken van een continu-signaal, terwijl PZB en ATB-NG afhankelijk zijn van respectievelijk magneten en balises in het spoor.
Groetjes,
Emiel


ATB-NG kun je ook een continue-signaal laten geven met lussen, als LZB.

Dat lijkt me stug, juist doordat de bakens op vaste punten liggen kunnen ze aangeven dat er over een X aantal meters een X snelheid is toegestaan waar dan de installatie een remcurve op bouwt.

Met een lus ben je die hele plaatsbepaling kwijt, volgens mij worden dan ook alleen gebruikt om remcurves op te heffen als het sein veilig komt waar je voor staat.


Offtopic: de bakens blijven nodig voor de plaatsbepaling cq de blokken, maar het is (naar wat ik heb begrepen) inderdaad mogelijk om dmv lussen een continu signaal door te geven, waarmee het theoretisch mogelijk is om dynamischer informatie over de rijweg door te geven. Bijvoorbeeld bij het naar rood toe rijden kan er op die manier al informatie doorgegeven worden als het volgende blok alweer vrij is.
 

23-06-2014 14:09:26
maigoda
maigoda
Quote
kiekkiek (ma 23 jun 2014 06:24:54 https://www.somda.nl/forum/15019/p498597/):ATB-NG kun je ook een continue-signaal laten geven met lussen, als LZB.

Dat gebeurd alleen plaatselijk op plekken waar materieel gepland tot slitstand komt, zoals op stations. Dan kan de codewisseling doorgegeven worden zonder eerst kruipend naar het veilig tonende sein te moeten rijden alvorens pas de codewisseling op te pikken. Overigens is ATB-NG ook op een andere manier continu-werkend te maken: door gebruik te maken van ATB-EG-signalen. Zo staat dat in elk geval in de ATN-NG handout die door Alsthom ooit is uitgegeven. In de praktijk had dit werkend kunnen zijn op de A32-trams op Gd-Apn. Ware het niet dat die trams niet voorzien waren van ATB-spoelen, ze hadden alleen de NG-antennes onder de draaistellen.
Groetjes,
Emiel
 

23-06-2014 15:23:10
rolandrail
rolandrail
Quote
nohab (ma 23 jun 2014 13:41:56 https://www.somda.nl/forum/15019/p498648/): Dat laatste hoeft niet perse op de lijn naar Emmerich, dat kan ook elders. Maar begrijp ik dat NSR bij MRCE een aantal locs gaat huren/leasen?
Correct, 2 stuks is mij verteld.
 

23-06-2014 16:15:42
mich
mich
PZB ligt in bijna heel duitsland en is kwa werking vergelijkbaar met ATB NG. PZB ligt ook en heeft altijd gelegen op Zevenaar-Emmerich, samen met ATB. De lussen op ATB NG spoor liggen er gewoon, bijna overal op de stations.  

23-06-2014 16:20:27
fugazi
fugazi
Quote
rolandrail (ma 23 jun 2014 15:23:10 https://www.somda.nl/forum/15019/p498662/):
Quote
nohab (ma 23 jun 2014 13:41:56 https://www.somda.nl/forum/15019/p498648/): Dat laatste hoeft niet perse op de lijn naar Emmerich, dat kan ook elders. Maar begrijp ik dat NSR bij MRCE een aantal locs gaat huren/leasen?
Correct, 2 stuks is mij verteld.
Rekening houdend met enkel nog de CNL dan? Hierboven werd net verteld dat de EN voortaan vanaf Dortmund gaat vertrekken. Wanneer men de koppen bij elkaar steekt zou er vast ook wel een 189 op het stuk Hannover-Asd kunnen rijden. Scheelt toch weer een stop in Em en wordt die trein weer wat sneller en efficiënter van.
 

23-06-2014 16:24:00
broek53
broek53
Tussen Asd en Em van die lappen treinen zomaar even tien minuten eerder en later leggen, lijkt mij geen optie. Maar het idee om doorgaand door Emmerich te rijden, is op zichzelf niet verkeerd natuurlijk.  

23-06-2014 16:58:04
rolandrail
rolandrail
Quote
Jurre (ma 23 jun 2014 16:20:27 https://www.somda.nl/forum/15019/p498672/):
Quote
rolandrail (ma 23 jun 2014 15:23:10 https://www.somda.nl/forum/15019/p498662/):
Quote
nohab (ma 23 jun 2014 13:41:56 https://www.somda.nl/forum/15019/p498648/): Dat laatste hoeft niet perse op de lijn naar Emmerich, dat kan ook elders. Maar begrijp ik dat NSR bij MRCE een aantal locs gaat huren/leasen?
Correct, 2 stuks is mij verteld.
Rekening houdend met enkel nog de CNL dan? Hierboven werd net verteld dat de EN voortaan vanaf Dortmund gaat vertrekken.
Dat dit jaar al tussentijds laten vervallen van Amsterdam-Dortmund heb ik nog niet elders kunnen vinden op internet. Dat is ook niet zo blijkt bij navraag, de Jan Kiepura vervalt pas vanaf medio december ing. nieuwe drgl, overigens dan behalve de tak Dortmund-Asd ook de tak Dortmund-Kopenhagen.
Vanmiddag kwam de 189 290 naar Wgm alvast voor instructie, voor 1 augustus komt daar de 189 289 bij maar MRCE kennende zal tussentijds wel eens een nummer gewisseld worden voor onderhoud e.d.

Laatst bewerkt door rolandrail op 23-06-2014 17:14
 

23-06-2014 18:40:37
R1-2010
R1-2010
Quote
mtlx (ma 23 jun 2014 11:43:45 https://www.somda.nl/forum/15019/p498639/): Terugkomend op de originele vraag:
Ik begreep vanaf 22 augustus (maar wellicht dat het inmiddels in vervroegd, aangezien ik hier de datum van 1 augustus voorbij zie komen) enkel nog ERTMS/ETCS tussen Zevenaar en Emmerich. Het andere gerucht van 25 Kv op de bovenleiding is niet vanaf 22 augustus het geval, maar ergens in 2016.
Concreet betekent dit voor de nachttreinen: CNL naar München / Zürich zal met een 189er gaan rijden naar Emmerich, de EN naar Warschau / Kopenhagen vertrekt vanuit Dortmund en rijdt niet meer naar Amsterdam.
Dat betekent dat er nog maar 1 nachttrein de grens over gaat als ik het goed interpreteer? Wat een armoe.
 

23-06-2014 20:01:21
mtlx
mtlx
Dat is wat ik begrepen had inderdaad, maar gezien het bericht van rolandrail loop ik achter en is inmiddels besloten dat toch beide nachttreinen in ieder geval tot december blijven.
De reisinformatie is met die nieuwe informatie dan nog niet bijgewerkt: deze bevestigt nog altijd wat ik had begrepen, namelijk dat de EN slechts tot Dortmund rijdt.

Edit @ nohab, correct uiteraard, maar EN typt makkelijker / sneller op een mobiele telefoon

Laatst bewerkt door mtlx op 23-06-2014 20:16
 

23-06-2014 20:06:40
nohab
nohab
Met die kanttekenng dat die laatste geen EN meer is maar een CNL.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

23-06-2014 20:12:31
maigoda
maigoda
Quote
mich (ma 23 jun 2014 16:15:42 https://www.somda.nl/forum/15019/p498670/): De lussen op ATB NG spoor liggen er gewoon, bijna overal op de stations.

Dat valt nog best tegen. Kampen heeft geen lus bij vertrek, op Apd-Zp liggen ze niet en op Zw-Wd heeft alleen Nvd ze, maar dat is ook pas sinds het nieuwe station+tunnel in dienst zijn.
Groetjes,
Emiel.
 

23-06-2014 20:45:42
marciekemp
marciekemp
Overigens gaan de CNL treinen niet meer door NSR worden gereden maar gaat NS International dit doen, heb in Arnhem begrepen dat het vanaf augustus dus ook gedaan is met de diensten van Ah en Nm die naar Em gaan, aldus een mentor van me, het is verder ook nog niet bekend of we ze uberhaupt nog terug krijgen, want er was ook sprake van dat het als de traxxen waren geleverd er met traxx naar Em zou worden gereden  

23-06-2014 20:48:42
mdj
mdj
Quote
rolandrail (ma 23 jun 2014 16:58:04 https://www.somda.nl/forum/15019/p498686/):
Vanmiddag kwam de 189 290 naar Wgm alvast voor instructie, voor 1 augustus komt daar de 189 289 bij maar MRCE kennende zal tussentijds wel eens een nummer gewisseld worden voor onderhoud e.d.

189.289 om 20.47 door Apd ri Amf;)

Laatst bewerkt door mdj op 23-06-2014 20:49


Bij twijfel: gebruik beton.
 

23-06-2014 22:04:02
treinfan
treinfan
Quote
Nelis (ma 23 jun 2014 12:01:37 https://www.somda.nl/forum/15019/p498642/): Op de draad is het geen probleem, wij hebben in nederland al qua koper vrij dik uitgevoerde bovenleidingen. Dit omdat een 1.5 Kv DC bovenleiding heel wat warmer wordt dan een 25 kV AC bovenleiding. Dit komt door dat er 17 keer zo´n hoog amperage nodig is om dezelfde elektrische vermogens te halen.
'Amperage' heet gewoon stroomsterkte in het Nederlands en de temperatuur stelt niet daarin de limiet, dat doet het spanningsval over de bovenleiding. Tussen 1500 V +20% en 1500 V -10% zit 'slechts' 450 V en hier geldt simpelweg U = I*R (spanningsval neemt lineair toe met de stroomsterkte en de weerstand van de bovenleiding, dunnere draden betekent hogere weerstand).
Quote
Alleen moet je wel alle isolatoren vervangen omdat een 1.5 kV isolator simpelweg niet genoeg is voor 25 Kv. Maar isolatoren vervangen is redelijk snel en eenvoudig uitgevoerd. Het probleem zit hem in het verbouwen van stations die de voeding naar de bovenleiding brengen. En hoe ze dat willen uitvoeren weet ik niet, zeker als je de lijn zo goed als continu in dienst wil houden zul je volledig nieuwe onderstations moeten bouwen ipv de oude verbouwen. Maar voor 25 Kv heb je als voordeel dat er minder onderstations nodig zijn omdat er minder verlies van vermogen is bij transportatie van electrische energie met een hoog voltage is over grote afstand dan bij een laag voltage.
Naast het vervangen van de isolatoren moeten er ook retourstroomleidingen worden aangelegd (of zijn die er al op Zv-Em?) om de effecten van het opgewekte magnetische veld (dat gebeurt bij wisselspanning) te verminderen.

Laatst bewerkt door treinfan op 23-06-2014 22:04, reden: typo
 

23-06-2014 22:06:41
cuneo56
cuneo56
Quote
Apda (ma 23 jun 2014 11:21:41 https://www.somda.nl/forum/15019/p498638/):
Quote
gvttreinen (ma 23 jun 2014 11:09:04 https://www.somda.nl/forum/15019/p498636/): LZB alleen bij snelheden hoger/gelijk aan 200 km/h?

LZB is in Duitsland verplicht boven 160 km/h, maar wordt al gebruikt vanaf 140 km/h.

De LZB en de nog verdere ontwikeling: CIR/ELKE wordt niet alleen toegepast om sneller te kunnen rijden maar ook de capaciteit te verhogen.
Zo heeft b.v. de S-Bahn tunnel van Munchen dit en ook de Rheintal-strecke heeft dit ten zuiden van Mannheim op grote stukken liggen.
Hoewel LZB ouder is dan ETCS of TVM kent het wel de mogelijkheid om de trein automatisch te laten rijden inclusief nauwkeurige stop in een station!

CIR/ELKE= Computer Integrated Railroading/ Erhohung der Leistungfahigkeit im KErnnetz.

Edit : de umlauten er maar afgehaald.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 24-06-2014 09:49
 

23-06-2014 23:42:28
279
279
Quote
marciekemp (ma 23 jun 2014 20:45:42 https://www.somda.nl/forum/15019/p498723/): Overigens gaan de CNL treinen niet meer door NSR worden gereden maar gaat NS International dit doen, heb in Arnhem begrepen dat het vanaf augustus dus ook gedaan is met de diensten van Ah en Nm die naar Em gaan, aldus een mentor van me, het is verder ook nog niet bekend of we ze uberhaupt nog terug krijgen, want er was ook sprake van dat het als de traxxen waren geleverd er met traxx naar Em zou worden gereden


het zal misschien onder de vlag van NS Int. gereden worden, maar heeft NS Int.
ook extra personeel aangenomen?
 

24-06-2014 04:40:31
Wellie
Wellie
Extra personeel aangenomen hoeft niet. Uitvraag bij NSR machinisten en klaar is Kees.

Laatst bewerkt door spiketrain op 24-06-2014 07:30, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten!


Machinist NSR
 

24-06-2014 06:44:34
mdeen
mdeen
Quote
Apda (ma 23 jun 2014 11:21:41 https://www.somda.nl/forum/15019/p498638/):
Quote
gvttreinen (ma 23 jun 2014 11:09:04 https://www.somda.nl/forum/15019/p498636/): LZB alleen bij snelheden hoger/gelijk aan 200 km/h?

LZB is in Duitsland verplicht boven 160 km/h, maar wordt al gebruikt vanaf 140 km/h.

Er is geen minimum vanaf waar je kunt stellen dat LZB gebruikt wordt. De Stammstrecke in München is voor maximaal 120 en daar ligt ook LZB.
Maar LZB wordt ook bij verschillende U-bahnen in het Ruhrgebiet (en op andere plaatsen) gebruikt, en daar zal de maximumsnelheid nog lager liggen.

Er zijn me geen trajecten bekend waar de maximumsnelheid doorgaand 140 km/h is en er LZB ligt.
 

24-06-2014 06:47:06
anton_
anton_
Quote
maigoda (ma 23 jun 2014 20:12:31 https://www.somda.nl/forum/15019/p498719/):
Dat valt nog best tegen. Op Zw - Wd heeft alleen Nvd ze.



Ik neem aan dat je Zl - Wdn bedoeld, of toch een lijn in de buurt van Woerden?
 

24-06-2014 08:43:48
maigoda
maigoda
Wat denk je zelf? Nvd ligt tenslotte op die lijn. Overigens is dit de reden dat ik liever geen verkortingen gebruik, dan vallen typfouten effe wat sneller op.
Groetjes,
Emiel
 

24-06-2014 08:53:18
rolandrail
rolandrail
Quote
Wellie (di 24 jun 2014 04:40:31 https://www.somda.nl/forum/15019/p498757/): Extra personeel aangenomen hoeft niet. Uitvraag bij NSR machinisten en klaar is Kees.
Het worden NSI-mcn'n, die hebben al wegbekendheid en bevoegdheid om in Duitsland te rijden.
 

24-06-2014 11:52:51
marciekemp
marciekemp
Klopt inderdaad, als het goed is machinisten die nu ook al de ICE rijden wat ik begreep  

24-06-2014 11:56:02
279
279
Quote
Wellie (di 24 jun 2014 04:40:31 https://www.somda.nl/forum/15019/p498757/): Extra personeel aangenomen hoeft niet. Uitvraag bij NSR machinisten en klaar is Kees.


die, als ik de verhalen in de wandelgangen mag geloven, niet staan
te springen om bij NSI te gaan solliciteren....
 

24-06-2014 11:56:38
mich
mich
NSI huurt ook machinisten in.  

26-06-2014 09:49:05
5431
5431
Quote
rolandrail (ma 23 jun 2014 16:58:04 https://www.somda.nl/forum/15019/p498686/): Dat dit jaar al tussentijds laten vervallen van Amsterdam-Dortmund heb ik nog niet elders kunnen vinden op internet. Dat is ook niet zo blijkt bij navraag, de Jan Kiepura vervalt pas vanaf medio december ing. nieuwe drgl, overigens dan behalve de tak Dortmund-Asd ook de tak Dortmund-Kopenhagen.

Bestemming Kopenhagen schijnt helemaal te gaan vervallen vanaf december.
 

27-06-2014 02:53:35
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
mdeen (di 24 jun 2014 06:44:34 https://www.somda.nl/forum/15019/p498758/):
Quote
Apda (ma 23 jun 2014 11:21:41 https://www.somda.nl/forum/15019/p498638/):
Quote
gvttreinen (ma 23 jun 2014 11:09:04 https://www.somda.nl/forum/15019/p498636/): LZB alleen bij snelheden hoger/gelijk aan 200 km/h?

LZB is in Duitsland verplicht boven 160 km/h, maar wordt al gebruikt vanaf 140 km/h.

Er is geen minimum vanaf waar je kunt stellen dat LZB gebruikt wordt. De Stammstrecke in München is voor maximaal 120 en daar ligt ook LZB.
Maar LZB wordt ook bij verschillende U-bahnen in het Ruhrgebiet (en op andere plaatsen) gebruikt, en daar zal de maximumsnelheid nog lager liggen.

Er zijn me geen trajecten bekend waar de maximumsnelheid doorgaand 140 km/h is en er LZB ligt.


Ho, niet te enthousiast, de beperking zit hem niet in de LZB, maar in de PZB, die is maar tot 160km/u te gebruiken, LZB mag echter ook onder de 160km/u gebruikt worden. De keuze om PZB te gebruiken is puur het kostenplaatje.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

11-07-2014 23:08:05
marciekemp
marciekemp
Er is weer nieuws over de CNL van en naar Em, het gaat er nu bij NSR in Ah en Nm maar tijdelijk uit vanaf 16 augustis, en dan vanaf de ingang van de nieuwe DRGL in december zal de CNL weer in het pakket komen in Ah en Nm, tot die tijd worden de uren die vrijkomen omdat het niet meer in het pakket zit gebruikt voor opleiding van machinisten  

12-07-2014 09:17:50
Roland55
Roland55
CNL 457 / 456 verdwijnt per drgl 2015 compleet. Nieuw beginstation wordt Köln Hbf.  

12-07-2014 10:19:59
marciekemp
marciekemp
Dit klopt inderdaad, deze trein is niet winstgevend genoeg om naar nederland door te laten rijden, de andere CNL blijft wel van en naar nederland rijden  

15-07-2014 21:18:46
AgentX
AgentX
Quote
Roland55 (za 12 jul 2014 09:17:50 https://www.somda.nl/forum/15019/p501056/): CNL 457 / 456 verdwijnt per drgl 2015 compleet. Nieuw beginstation wordt Köln Hbf.


Die heet toch nog altijd EN457 (EuroNight)?
 

15-07-2014 21:38:10
AgentX
AgentX
Oh, excuus. Dan heb ik onder een steen gezeten.  

15-07-2014 21:38:19
Frontier
Frontier
Nee hoor, is al sinds december geen EN meer maar CNL.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

15-07-2014 21:53:05
Ovindel
Ovindel
Volgens mij reageert Koen hier op Frontier, maar er staat dat Koen's bericht eerder is geplaatst... eerder vandaag heb ik ook al zoiets gezien in een ander topic... %03%  

15-07-2014 22:09:52
daniel_ddr
daniel_ddr
Ik kan bevestigen dat het tweede bericht van Koen (de reactie op Frontier) er inderdaad eerst nog niet stond


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-07-2014 23:46:49
thom
thom
Dat komt toch doordat de mobiele site en andere tijd hanteert dan de normale site en daarna de zaak gesorteerd word op tijdstip van posten?  

16-07-2014 07:18:54
spiketrain
Moderator
spiketrain
Dat is een bug, die bekend is: https://www.somda.nl/forum/15052/%22Mobiele%22+tijd/.


Groet, Spiketrain
 

16-07-2014 23:37:13
AgentX
AgentX
Quote
Ovindel (di 15 jul 2014 21:53:05 https://www.somda.nl/forum/15019/p501516/): Volgens mij reageert Koen hier op Frontier, maar er staat dat Koen's bericht eerder is geplaatst... eerder vandaag heb ik ook al zoiets gezien in een ander topic... %03%


Inderdaad. Ligt aan de mobiele site.