Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Geen ATB meer en 25kV Zevenaar-Emmerich

Vrijdag 27 sep 2013 - 21:19:44
ricohallo
ricohallo
Quote
timtrein (vr 27 sep 2013 20:54:40 somda.nl): Dat de 1700 bij NS geen lange toekomst meer heeft moge duidelijk zijn. Met de vandaag gepresenteerde plannen om de 1900 over een paar jaar via de HSL te rijden en de plannen de IC Berlijn ook over een paar jaar met treinstellen te rijden hoef je er weinig meer van te verwachten. Als (!) er nog weer wat DD-AR met loc op de baan komt, zal dat ook maar voor een paar jaar zijn. De kans dat ze over een jaar of drie, vier vrijwel allemaal aan de kant staan is erg groot.
Hoe zit het met de tractie voor de nachttreinen?

Laatst bewerkt door spiketrain op Maandag 23 jun 2014 om 16:36:15

Vrijdag 27 sep 2013 - 21:22:04
dh3201
dh3201
Dat kan ook wel met een Traxx, toch?

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 27 sep 2013 - 21:28:01
bart84
Moderator
bart84
Of een BR 189 zoals vroeger. Voor beide een pluspunt dat er dan niet per se aan de grens gewisseld hoeft te worden van loc (als de loc technisch geschikt is).

Laatst bewerkt door spiketrain op Maandag 23 jun 2014 om 16:33:20, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.

Mvg. Bart

Vrijdag 27 sep 2013 - 21:41:37
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
De treinen die via Emmerich de grens over gaan moeten straks toch een meersysteemloc hebben, omdat Zevenaar-Emmerich (of daar in de buurt) tot 25 kV verbouwd wordt. Dus een markt voor 1800V= locs is er dan eigenlijk nauwelijks meer...

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 28 sep 2013 - 00:22:22
broek53
broek53
In september 2014 gaat de ATB van Emmerich - Zevenaar al af, zo heb ik mij laten vertellen. Dat roept de vraag op hoe NS - dat het contract om de nachttreinen te rijden weer heeft gekregen - vanaf dat moment denkt de treinen in Emmerich te krijgen. Maar dat terzijde.

Zaterdag 28 sep 2013 - 10:41:42
marciekemp
marciekemp
Kan me niet voorstellen dat dat gaat gebeuren;), want die ATB hebben niet allen de EN en CNL nodig maar een aantal andere treinen ook;)

Zaterdag 28 sep 2013 - 11:07:42
broek53
broek53
Het is geen kwestie van niet kunnen voorstellen, het gebeurt gewoon. Vooruitlopend op de verbouwing die direct daarna plaatsvindt, namelijk de bovenleidingspanning naar 25 kV wisselspanning en de beveiliging naar ERTMS. In feite een doortrek van de Betuwelijn naar Emmerich. Dat is een omstreden plan waar we het hier al vaker over gehad hebben, en dat nu uitgevoerd wordt.

Laatst bewerkt door broek53 op Zaterdag 28 sep 2013 om 11:12:54

Zaterdag 28 sep 2013 - 11:10:13
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Wellicht met Traxx-locs van de Fyra-spitsversterker Rtd-Asd, die op 's avonds toch niet nodig zijn en wel een nachttrein kunnen trekken?


Zaterdag 28 sep 2013 - 11:16:08
broek53
broek53
Die spitstreinen rijden in de avondspits ook, en tijdens de ochtendspits komen de binnenkomende nachttreinen de grens over. Maar zoiets als Traxx zou het wel moeten worden, denk ik haast. Overigens is dat hier nogal of-topic. Maar het resultaat is dat de 1700-en voor de nachttreinen dus ook niet het eeuwige leven hebben, integendeel.

Zaterdag 28 sep 2013 - 13:12:30
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
marciekemp (za 28 sep 2013 10:41:42 www.somda.nl): Kan me niet voorstellen dat dat gaat gebeuren;), want die ATB hebben niet allen de EN en CNL nodig maar een aantal andere treinen ook;)
Dat is geen punt van overweging, Prorail besluit ergens toe en de vervoerders voor wie dat van belang is passen zich daar maar aan aan.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Zaterdag 28 sep 2013 - 15:46:59
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Dat die ATB straks foetsie is daar,is al onderstreept door de SSN die daar nogal is overheen rijden op t traject van en naar Em.
Die kunnen dat straks ook niet meer doen omdat die omschakeling gewoon uitgevoerd wordt,waarbij idd niet of nauwelijks wordt gekeken naar de consequentie's die dit kan hebben voor div instantie's/vervoerders.
Dus stoom is daar straks ook foetsie,helaas

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zaterdag 28 sep 2013 - 19:46:17
broek53
broek53
Nu lijkt mij het feit dat er niet zelfstandig stoom kan rijden, wel het minste van de zorgen. Overigens doet Prorail niet zomaar wat - er wordt niet gedacht waar men nu weer eens een paar miljoen aan uit zal geven.
Blijft het feit dat deze discussie hier helemaal niet thuishoort.

Zondag 29 sep 2013 - 06:39:46
dh3201
dh3201
En daarnaast is het nog maar de vraag of de nachttreinen nog wel naar/van Amsterdam blijven rijden en niet bijvoorbeeld uitwijken naar Dortmund of zo.

Shqiperise-lopers?

Zondag 29 sep 2013 - 10:05:52
waalkade
waalkade
Via Vl is een alternatief.
De komende 10-15 jaar zal de route via Zv - Em en verder er best veel uitliggen vanwege de ombouw naar ETCS en driesporigheid vanaf Em ri Oberhausen.
Lijkt me het handiger om vast via Vl te reizen.

Zondag 29 sep 2013 - 10:46:27
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
broek53 (za 28 sep 2013 19:46:17 www.somda.nl): Nu lijkt mij het feit dat er niet zelfstandig stoom kan rijden, wel het minste van de zorgen. Overigens doet Prorail niet zomaar wat - er wordt niet gedacht waar men nu weer eens een paar miljoen aan uit zal geven.
Dat zeg ik in dit geval ook niet,dat Prorail dit zomaar doet om geld weg te kunnen smijten.
En het aanhalen van de SSN was enkel maar om te "laten zien" dat het echt gaat gebeuren die omschakeling en dat ATB echt weg is straks.
(omdat er dus meerdere bronnen zijn die dit bevestigen)

Of via Vl reizen met die treinen een alternatief is,dat is nog maar de vraag.
Ik weet niet hoeveel capaciteit er over is in de nachtelijke uren zodat deze treinen te Asd naar behoren kunnen aankomen/dan wel vertrekken,tussen de normale treinen door.
Bij daglicht is het stuk Vl-Asd volgens mij eigenlijk al te vol,dus bij vertraging van zo'n trein dan zal het nog lastig worden om die tussen de rest door te passen.
Al zou dat miss wel een "levensverlenging" kunnen betekenen voor enkele 1700en,als de nacht treinen tenminste qua reizigersaantallen niet tegen gaan vallen.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zondag 29 sep 2013 - 13:02:43
broek53
broek53
Hoe dan ook: de nachttreinen zijn geen NS-product en (dus) zal het bedrijf geen 1700-en aanhouden alleen voor die twee treinen - voor zover de nachttreinen over een paar jaar nog bestaan. De toestand rond Emmerich zal hooguit de terugtrekking van de 1700 daaruit versnellen.

Woensdag 02 okt 2013 - 12:11:38
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
broek53 (za 28 sep 2013 11:07:42 www.somda.nl): Het is geen kwestie van niet kunnen voorstellen, het gebeurt gewoon. Vooruitlopend op de verbouwing die direct daarna plaatsvindt, namelijk de bovenleidingspanning naar 25 kV wisselspanning en de beveiliging naar ERTMS. In feite een doortrek van de Betuwelijn naar Emmerich. Dat is een omstreden plan waar we het hier al vaker over gehad hebben, en dat nu uitgevoerd wordt.
En een combo van 25 kV en ATB is niet mogelijk?

Woensdag 02 okt 2013 - 12:21:53
thom
thom
Volgens mij gaat dat niet samen en creëert dat stoorstromen.

Woensdag 02 okt 2013 - 12:25:41
Klaasje
Klaasje
Het hangt van de draagfrequentie van de spoorstroomloop af. Die veranderen past echter de basis van het systeem aan waardoor alle treinapparatuur aangepast moet worden.

Woensdag 02 okt 2013 - 16:29:35
Klaasje
Klaasje
Om nog even te reageren op mijn bericht hierboven..

In de VS rijden ze onder wisselstroom met hetzelfde type gecodeerde spoorstroomloop en dezelfde codes onder 25 kv 60 Hz. Daar hebben ze de frequenties van de spoorstroomlopen wel zo gekozen dat die niet interfereren met de retourstroom van de treinen. In Nederland is het in het verleden niet nodig geweest om rekening te houden met de frequentie van de spoorstroomlopen omdat de treinen op gelijkstroom zouden rijden. Dat men destijds net de verkeerde frequentie heeft gekozen waardoor die interfereert met 50 Hz-wisselstroom is jammer maar dat wijzigen is een erg duur grapje.

Woensdag 02 okt 2013 - 16:40:20
waalkade
waalkade
Ik weet niet hoe men hier die 25kV 50Hz opwekt.
Dat zullen statische omvormers zijn gevoed vanuit het openbare net.
Het is het onderzoeken waard om de bovenleidings frequentie 60Hz te maken.
Te meer omdat de huidige 25kV 50Hz bovenleidingsspanning nu ook op naastliggende trajecten de ATB kan storen.

Woensdag 02 okt 2013 - 17:36:39
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Mijn schoolkennis is een beetje roestig. Maar volgens mij heb je voor die 25 kV geen omvormers nodig, maar transformatoren. Je transformeert het openbare net omlaag en de frequentie blijft hetzelfde, nl 50 Hz.
Wat Duitsland en boel veel andere landen doen, is een derde deel van die 50 Hz gebruiken, volgens mij is dat 1 fase en dus 16 2/3 Hz.
Omvormers gebruik je volgens mij als je gelijkspanning hebt en je wilt een andere spanning hebben. In mijn diensttijd gebruikte ik een omvormer op 24 V gelijk en ik wekte daarmee 110 V wissel op. Verhuistrafo erachter en ik had 220 V voor een TL balk in de vrachtauto

Dick van den Hoven

Woensdag 02 okt 2013 - 18:41:42
dh3201
dh3201
Quote
waalkade (wo 02 okt 2013 16:40:20 www.somda.nl): Ik weet niet hoe men hier die 25kV 50Hz opwekt.
Dat zullen statische omvormers zijn gevoed vanuit het openbare net.
Het is het onderzoeken waard om de bovenleidings frequentie 60Hz te maken.
Te meer omdat de huidige 25kV 50Hz bovenleidingsspanning nu ook op naastliggende trajecten de ATB kan storen.
De 50 Hz lijkt me rechtstreeks uit het hoogspanningsnet betrokken te worden. Alleen de spanning dient naar 25 kV getransformeerd te worden.
De frequentie omvormen naar 60 Hz brengt onnodige kosten met zich mee.

In Amerika is het hoogspanningsnet 60 Hz, dus ligt het daar ook voor de hand om voor lagere spanningen alleen de spanning omlaag te transformeren en de frequentie hetzelfde te laten.

Shqiperise-lopers?

Woensdag 02 okt 2013 - 19:37:16
jeanne
jeanne
De draaggolf van het ATB-signal is 75 Hz en dat ligt nogal problematisch t.o.v. 50 Hz.

Jeanne Kok

Woensdag 02 okt 2013 - 19:44:20
thom
thom
En dan denk ik met mijn leken verstand dat ombouwen naar 60 Hz daar weinig verbetering in zal brengen?

Woensdag 02 okt 2013 - 19:54:38
gummbahla
gummbahla
(Vanuit mijn wat roestige elektrotechniek kennis) Het zou wel iets opleveren, omdat 75 Hz precies 1,5 keer 50 is. Stel dat je bij 50 Hz drie perioden hebt gehad (dus drie 'golfjes'), en bij 75 Hz twee perioden, dan vallen de waarden daarvan aan het begin en het eind samen, vandaar interferentie.
Bij 60 Hz is dat probleem veel minder, omdat de frequenties 'minder mooi op elkaar passen'.

Woensdag 02 okt 2013 - 20:27:42
Apda
Apda
Quote
dvdhoven (wo 02 okt 2013 17:36:39 www.somda.nl):
Wat Duitsland en boel veel andere landen doen, is een derde deel van die 50 Hz gebruiken, volgens mij is dat 1 fase en dus 16 2/3 Hz.
Nee, zo werkt dat niet. Als je 1 fase neemt, heb je nog steeds 50 Hz. Anders zouden we thuis ook 16 2/3 Hz hebben. Om van 50 Hz een andere frequentie te maken heb je een frequentieomvormer nodig, bijv. een draaistroom-asynchroonmachine. Deze heeft echter als nadeel dat als de frequentie langere tijd precies 16 2/3 Hz is, dat dan een van de drie spoelen zo warm kan worden dat de thermische beveiliging de omvormer uitschakelt. Om dit probleem te voorkomen is op 16 oktober 1995 in Duitsland (alleen het centrale net), Zwitserland en Oostenrijk de frequentie verhoogd tot 16,700 Hz (met een tolerantie van slechts ±0,2%). Voor de decentrale netten in Duitsland (waar synchrone frequentie-omvormers worden gebruikt), en ook in Noorwegen en Zweden bleef de frequentie 16 2/3 Hz.

Woensdag 02 okt 2013 - 20:34:06
jeanne
jeanne
Quote
gummbahla (wo 02 okt 2013 19:54:38 www.somda.nl): (Vanuit mijn wat roestige elektrotechniek kennis) Het zou wel iets opleveren, omdat 75 Hz precies 1,5 keer 50 is. Stel dat je bij 50 Hz drie perioden hebt gehad (dus drie 'golfjes'), en bij 75 Hz twee perioden, dan vallen de waarden daarvan aan het begin en het eind samen, vandaar interferentie.
Bij 60 Hz is dat probleem veel minder, omdat de frequenties 'minder mooi op elkaar passen'.
Nee hoor, de harmonische van 60 Hz kunnen eventueel ook nog voor een interventie probleem zorgen!

Jeanne Kok

Woensdag 02 okt 2013 - 21:50:23
gummbahla
gummbahla
Ok, ik laat me graag bijscholen

Laatst bewerkt door SleutelMan op Woensdag 02 okt 2013 om 22:37:14, reden: tikfoutje in te topictitel

Woensdag 02 okt 2013 - 22:56:29
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Iedere frequentie kan zorgen voor interferentie.
Al helemaal als de ene bron vele malen sterker is dan de andere, als ik niet mis zit moet dat 25.000 volt contra 750 volt zijn.

Het kan dus gebeuren dat de 60Hz de 50Hz gaat "overrulen", het gevolg: onjuist ATB signaal en je staat met een opengetrokken ATB klep stil

Een andere mogelijkheid is dat ze elkaar gaan versterken of juist tegenwerken, afhankelijk van de golfperiode, theoretisch gezien zou je dus een frequentie krijgen tussen de 10 en de 90Hz, en dat zal je ATB al helemaal niet leuk vinden.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Woensdag 02 okt 2013 om 23:02:20

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 02 okt 2013 - 23:09:02
treinfan
treinfan
Als er 750V gebruikt zou worden voor ATB zou wisselverwarming echt niet nodig zijn, dus die spanning ligt ruim lager

[Bezig met laden...]

Woensdag 02 okt 2013 - 23:36:20
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Ik had al zo'n vermoeden dat dat niet helemaal juist was

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 03 okt 2013 - 10:40:41
marciekemp
marciekemp
Dan zouden ook weinig mensen het oversteken van een overweg overleven ben ik bang

Zondag 22 jun 2014 - 22:02:14
treinnetco
treinnetco
Goedenavond,

Ik stond vandaag voor EETC op het station van Emmerich, waar een machinist van Rail Feeding (van loc 189 096) ons vertelde dat er vanaf 1 augustus geen ATB-treinen meer naar Emmerich mogen. Is hier meer over bekend?

Groeten,
Bas.

Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.

Zondag 22 jun 2014 - 22:15:42
train85
train85
Dat klopt helemaal. Vanaf Zevenaar naar Emmerich en v.v. vanaf 1 augustus helemaal geen ATB meer.

www.mat64.nl

Zondag 22 jun 2014 - 22:34:59
Nelis
Nelis
En wat wordt de nieuwe beveiliging? ERTM? of Indusi?

Zondag 22 jun 2014 - 22:44:52
joahn93
joahn93
Twitter joahn93
Volgens mij ligt er al PZB

FR1908

Zondag 22 jun 2014 - 22:49:43
charta
charta
Ik ken wel LZB. Kun je even kort uitleggen wat PZB is?

Zondag 22 jun 2014 - 22:51:56
MasterE
MasterE
Vanaf 1-8 alleen nog ERTMS.

Mcn Asd

Zondag 22 jun 2014 - 22:52:17
joahn93
joahn93
Twitter joahn93
Punktlige (?) Zug beeinflussung. Qua informatiw voorziening aan de trein vergelijkbaar met ATB-NG, waar LZB (linie zug beeiflussung) vergelijkbaar is met ATB-EG

FR1908

Maandag 23 jun 2014 - 00:14:38
Ovindel
Ovindel
Omleidingen van getrokken treinen of inzet van vervangend NS materieel tot Emmerich zit er dan dus niet meer in begrijp ik? Wordt het allemaal wel erg lastig straks bij storingen/werkzaamheden/omleidingen.

Maandag 23 jun 2014 - 00:16:52
maigoda
maigoda
Quote
joahn93 (zo 22 jun 2014 22:52:17 somda.nl): Punktlige (?) Zug beeinflussung. Qua informatiw voorziening aan de trein vergelijkbaar met ATB-NG, waar LZB (linie zug beeiflussung) vergelijkbaar is met ATB-EG
Het is eerder andersom. ATB-NG heeft wel wat weg van LZB (beide hebben een zichtbare remcurve). LZB werkt redelijk hetzelfde als ETCS. Het enige waarin ATB-EG en LZB gelijk zijn, is dat ze beide gebruik maken van een continu-signaal, terwijl PZB en ATB-NG afhankelijk zijn van respectievelijk magneten en balises in het spoor.
Groetjes,
Emiel

Maandag 23 jun 2014 - 00:36:21
fugazi
fugazi
Gaan de CNL en EN dan met een 189 rijden? Ik dacht dat er sprake was van een omlegging van de route via Vl, maar deze informatie houdt daar geen rekening mee: www.nsinternational.nl

Maandag 23 jun 2014 - 01:27:21
ricohallo
ricohallo
Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat het inderdaad BR 189 wordt.

Maandag 23 jun 2014 - 02:27:16
Rolffiej19
Rolffiej19
Klopt en zo ie zo het eerste half jaar op kosten van prorail die de BR 189 betaalt, Foutje bedankt he

MCN ASD

Maandag 23 jun 2014 - 06:24:54
kiekkiek
kiekkiek
Quote
maigoda (ma 23 jun 2014 00:16:52 www.somda.nl):
Quote
joahn93 (zo 22 jun 2014 22:52:17 somda.nl): Punktlige (?) Zug beeinflussung. Qua informatiw voorziening aan de trein vergelijkbaar met ATB-NG, waar LZB (linie zug beeiflussung) vergelijkbaar is met ATB-EG
Het is eerder andersom. ATB-NG heeft wel wat weg van LZB (beide hebben een zichtbare remcurve). LZB werkt redelijk hetzelfde als ETCS. Het enige waarin ATB-EG en LZB gelijk zijn, is dat ze beide gebruik maken van een continu-signaal, terwijl PZB en ATB-NG afhankelijk zijn van respectievelijk magneten en balises in het spoor.
Groetjes,
Emiel
ATB-NG kun je ook een continue-signaal laten geven met lussen, als LZB.

Maandag 23 jun 2014 - 07:09:46
nohab
nohab
Flickr bvisser
Gebeurt het echt (vrijdag) 1 augustus? Eerder was het bericht "medio augustus".

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Maandag 23 jun 2014 - 09:27:29
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
De mcn-diensten worden in elk geval per augustus aangepast, 189'er+overnachting in Em.

Maandag 23 jun 2014 - 09:36:23
279
279
is er al zicht op instructieritten naar Em?

Maandag 23 jun 2014 - 10:24:14
charta
charta
Uit de reacties n.a.v. mijn vraag over PZB concludeer ik dat PZB en Indusi gelijke systemen zijn. Indusi werkt ook met puntcontacten.

Maandag 23 jun 2014 - 10:58:45
Apda
Apda
PZB (Punktförmige Zugbeeinflussung) is inderdaad hetzelfde systeem als Indusi (Induktive Zugsicherung). Dit systeem werkt met spoelen rechts naast de rails en elektromagneten onderaan de trein. Omdat de baanapparatuur en de apparatuur in de treinen steeds verder zijn doorontwikkeld, zou je ook kunnen zeggen dat PZB een nieuwere versie van Indusi is. PZB90, dat sinds 2005 in Duitsland verplicht is, berekent bijv. een volledige remcurve.

Overigens is de Indusi tussen de grens en Em al op 1 juli 1970 buiten gebruik gesteld omdat er vrijwel alleen nog NS-materieel reed.

Voor de volledigheid: LZB (Linienzugbeeinflussung) werkt met een kabel in het midden tussen de rails, die als antenne dienst doet. Onderaan de trein bevinden zich twee antennes: een zendantenne en een ontvangantenne. Maar LZB wordt te Em niet gebruikt.

Maandag 23 jun 2014 - 11:09:04
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
LZB alleen bij snelheden hoger/gelijk aan 200 km/h?

Maandag 23 jun 2014 - 11:20:16
icened
icened
Een precieze datum staat hier niet op de site van DB Netze:

emmerich-oberhausen.de
www.emmerich-oberhausen.de

Laatst bewerkt door icened op Maandag 23 jun 2014 om 11:41:19

Maandag 23 jun 2014 - 11:21:41
Apda
Apda
Quote
gvttreinen (ma 23 jun 2014 11:09:04 www.somda.nl): LZB alleen bij snelheden hoger/gelijk aan 200 km/h?
LZB is in Duitsland verplicht boven 160 km/h, maar wordt al gebruikt vanaf 140 km/h.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 23 jun 2014 - 11:43:45
mtlx
mtlx
Terugkomend op de originele vraag:
Ik begreep vanaf 22 augustus (maar wellicht dat het inmiddels in vervroegd, aangezien ik hier de datum van 1 augustus voorbij zie komen) enkel nog ERTMS/ETCS tussen Zevenaar en Emmerich. Het andere gerucht van 25 Kv op de bovenleiding is niet vanaf 22 augustus het geval, maar ergens in 2016.
Concreet betekent dit voor de nachttreinen: CNL naar München / Zürich zal met een 189er gaan rijden naar Emmerich, de EN naar Warschau / Kopenhagen vertrekt vanuit Dortmund en rijdt niet meer naar Amsterdam.

Maandag 23 jun 2014 - 11:50:17
V64
V64
Kan je technisch gesproken, ook de 25 Kv spanning, zonder wijzigingen, op de bestaande bovenleiding zetten?

Maandag 23 jun 2014 - 11:56:57
Apda
Apda
nee, want isolatoren voor 1500 V zijn niet voldoende voor 25.000 V

Maandag 23 jun 2014 - 12:01:37
Nelis
Nelis
Op de draad is het geen probleem, wij hebben in nederland al qua koper vrij dik uitgevoerde bovenleidingen. Dit omdat een 1.5 Kv DC bovenleiding heel wat warmer wordt dan een 25 kV AC bovenleiding. Dit komt door dat er 17 keer zo´n hoog amperage nodig is om dezelfde elektrische vermogens te halen. Alleen moet je wel alle isolatoren vervangen omdat een 1.5 kV isolator simpelweg niet genoeg is voor 25 Kv. Maar isolatoren vervangen is redelijk snel en eenvoudig uitgevoerd. Het probleem zit hem in het verbouwen van stations die de voeding naar de bovenleiding brengen. En hoe ze dat willen uitvoeren weet ik niet, zeker als je de lijn zo goed als continu in dienst wil houden zul je volledig nieuwe onderstations moeten bouwen ipv de oude verbouwen. Maar voor 25 Kv heb je als voordeel dat er minder onderstations nodig zijn omdat er minder verlies van vermogen is bij transportatie van electrische energie met een hoog voltage is over grote afstand dan bij een laag voltage.

Maandag 23 jun 2014 - 12:09:57
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
279 (ma 23 jun 2014 09:36:23 somda.nl): is er al zicht op instructieritten naar Em?
De mcn die er mee gaan rijden hebben al wegbekendheid Em dus of er instructieritten komen? Bovendien is er aan een solo zwarte 189'er niets bijzonders

Maandag 23 jun 2014 - 12:20:51
Apda
Apda
Dit topic krijgt wat overlap met het topic "25 kV op Zvo-Em in 2015": www.somda.nl
Misschien samenvoegen?

Maandag 23 jun 2014 - 13:22:37
thom
thom
Quote
kiekkiek (ma 23 jun 2014 06:24:54 somda.nl):
Quote
maigoda (ma 23 jun 2014 00:16:52 www.somda.nl):
Quote
joahn93 (zo 22 jun 2014 22:52:17 somda.nl): Punktlige (?) Zug beeinflussung. Qua informatiw voorziening aan de trein vergelijkbaar met ATB-NG, waar LZB (linie zug beeiflussung) vergelijkbaar is met ATB-EG
Het is eerder andersom. ATB-NG heeft wel wat weg van LZB (beide hebben een zichtbare remcurve). LZB werkt redelijk hetzelfde als ETCS. Het enige waarin ATB-EG en LZB gelijk zijn, is dat ze beide gebruik maken van een continu-signaal, terwijl PZB en ATB-NG afhankelijk zijn van respectievelijk magneten en balises in het spoor.
Groetjes,
Emiel
ATB-NG kun je ook een continue-signaal laten geven met lussen, als LZB.
Dat lijkt me stug, juist doordat de bakens op vaste punten liggen kunnen ze aangeven dat er over een X aantal meters een X snelheid is toegestaan waar dan de installatie een remcurve op bouwt.

Met een lus ben je die hele plaatsbepaling kwijt, volgens mij worden dan ook alleen gebruikt om remcurves op te heffen als het sein veilig komt waar je voor staat.

Laatst bewerkt door thom op Maandag 23 jun 2014 om 13:23:14

Maandag 23 jun 2014 - 13:25:36
279
279
Quote
rolandrail (ma 23 jun 2014 12:09:57 www.somda.nl):
Quote
279 (ma 23 jun 2014 09:36:23 somda.nl): is er al zicht op instructieritten naar Em?
De mcn die er mee gaan rijden hebben al wegbekendheid Em dus of er instructieritten komen? Bovendien is er aan een solo zwarte 189'er niets bijzonders
ja dat van de wegbekendheid snap ik, maar de heren mcn zullen toch ook de 189
moeten leren....

Maandag 23 jun 2014 - 13:41:56
nohab
nohab
Flickr bvisser
Dat laatste hoeft niet perse op de lijn naar Emmerich, dat kan ook elders. Maar begrijp ik dat NSR bij MRCE een aantal locs gaat huren/leasen?

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Maandag 23 jun 2014 - 13:50:31
mtlx
mtlx
Quote
thom (ma 23 jun 2014 13:22:37 www.somda.nl):
Quote
kiekkiek (ma 23 jun 2014 06:24:54 somda.nl):
Quote
maigoda (ma 23 jun 2014 00:16:52 www.somda.nl):
Quote
joahn93 (zo 22 jun 2014 22:52:17 somda.nl): Punktlige (?) Zug beeinflussung. Qua informatiw voorziening aan de trein vergelijkbaar met ATB-NG, waar LZB (linie zug beeiflussung) vergelijkbaar is met ATB-EG
Het is eerder andersom. ATB-NG heeft wel wat weg van LZB (beide hebben een zichtbare remcurve). LZB werkt redelijk hetzelfde als ETCS. Het enige waarin ATB-EG en LZB gelijk zijn, is dat ze beide gebruik maken van een continu-signaal, terwijl PZB en ATB-NG afhankelijk zijn van respectievelijk magneten en balises in het spoor.
Groetjes,
Emiel
ATB-NG kun je ook een continue-signaal laten geven met lussen, als LZB.
Dat lijkt me stug, juist doordat de bakens op vaste punten liggen kunnen ze aangeven dat er over een X aantal meters een X snelheid is toegestaan waar dan de installatie een remcurve op bouwt.

Met een lus ben je die hele plaatsbepaling kwijt, volgens mij worden dan ook alleen gebruikt om remcurves op te heffen als het sein veilig komt waar je voor staat.
Offtopic: de bakens blijven nodig voor de plaatsbepaling cq de blokken, maar het is (naar wat ik heb begrepen) inderdaad mogelijk om dmv lussen een continu signaal door te geven, waarmee het theoretisch mogelijk is om dynamischer informatie over de rijweg door te geven. Bijvoorbeeld bij het naar rood toe rijden kan er op die manier al informatie doorgegeven worden als het volgende blok alweer vrij is.

Maandag 23 jun 2014 - 14:09:26
maigoda
maigoda
Quote
kiekkiek (ma 23 jun 2014 06:24:54 somda.nl):ATB-NG kun je ook een continue-signaal laten geven met lussen, als LZB.
Dat gebeurd alleen plaatselijk op plekken waar materieel gepland tot slitstand komt, zoals op stations. Dan kan de codewisseling doorgegeven worden zonder eerst kruipend naar het veilig tonende sein te moeten rijden alvorens pas de codewisseling op te pikken. Overigens is ATB-NG ook op een andere manier continu-werkend te maken: door gebruik te maken van ATB-EG-signalen. Zo staat dat in elk geval in de ATN-NG handout die door Alsthom ooit is uitgegeven. In de praktijk had dit werkend kunnen zijn op de A32-trams op Gd-Apn. Ware het niet dat die trams niet voorzien waren van ATB-spoelen, ze hadden alleen de NG-antennes onder de draaistellen.
Groetjes,
Emiel

Maandag 23 jun 2014 - 15:23:10
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
nohab (ma 23 jun 2014 13:41:56 somda.nl): Dat laatste hoeft niet perse op de lijn naar Emmerich, dat kan ook elders. Maar begrijp ik dat NSR bij MRCE een aantal locs gaat huren/leasen?
Correct, 2 stuks is mij verteld.

Maandag 23 jun 2014 - 16:15:42
mich
mich
Flickr 77593728@N08
PZB ligt in bijna heel duitsland en is kwa werking vergelijkbaar met ATB NG. PZB ligt ook en heeft altijd gelegen op Zevenaar-Emmerich, samen met ATB. De lussen op ATB NG spoor liggen er gewoon, bijna overal op de stations.

Maandag 23 jun 2014 - 16:20:27
fugazi
fugazi
Quote
rolandrail (ma 23 jun 2014 15:23:10 somda.nl):
Quote
nohab (ma 23 jun 2014 13:41:56 somda.nl): Dat laatste hoeft niet perse op de lijn naar Emmerich, dat kan ook elders. Maar begrijp ik dat NSR bij MRCE een aantal locs gaat huren/leasen?
Correct, 2 stuks is mij verteld.
Rekening houdend met enkel nog de CNL dan? Hierboven werd net verteld dat de EN voortaan vanaf Dortmund gaat vertrekken. Wanneer men de koppen bij elkaar steekt zou er vast ook wel een 189 op het stuk Hannover-Asd kunnen rijden. Scheelt toch weer een stop in Em en wordt die trein weer wat sneller en efficiënter van.

Maandag 23 jun 2014 - 16:24:00
broek53
broek53
Tussen Asd en Em van die lappen treinen zomaar even tien minuten eerder en later leggen, lijkt mij geen optie. Maar het idee om doorgaand door Emmerich te rijden, is op zichzelf niet verkeerd natuurlijk.

Maandag 23 jun 2014 - 16:58:04
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
Jurre (ma 23 jun 2014 16:20:27 somda.nl):
Quote
rolandrail (ma 23 jun 2014 15:23:10 somda.nl):
Quote
nohab (ma 23 jun 2014 13:41:56 somda.nl): Dat laatste hoeft niet perse op de lijn naar Emmerich, dat kan ook elders. Maar begrijp ik dat NSR bij MRCE een aantal locs gaat huren/leasen?
Correct, 2 stuks is mij verteld.
Rekening houdend met enkel nog de CNL dan? Hierboven werd net verteld dat de EN voortaan vanaf Dortmund gaat vertrekken.
Dat dit jaar al tussentijds laten vervallen van Amsterdam-Dortmund heb ik nog niet elders kunnen vinden op internet. Dat is ook niet zo blijkt bij navraag, de Jan Kiepura vervalt pas vanaf medio december ing. nieuwe drgl, overigens dan behalve de tak Dortmund-Asd ook de tak Dortmund-Kopenhagen.
Vanmiddag kwam de 189 290 naar Wgm alvast voor instructie, voor 1 augustus komt daar de 189 289 bij maar MRCE kennende zal tussentijds wel eens een nummer gewisseld worden voor onderhoud e.d.

Laatst bewerkt door rolandrail op Maandag 23 jun 2014 om 17:14:20

Maandag 23 jun 2014 - 18:40:37
R1-2010
R1-2010
Quote
mtlx (ma 23 jun 2014 11:43:45 somda.nl): Terugkomend op de originele vraag:
Ik begreep vanaf 22 augustus (maar wellicht dat het inmiddels in vervroegd, aangezien ik hier de datum van 1 augustus voorbij zie komen) enkel nog ERTMS/ETCS tussen Zevenaar en Emmerich. Het andere gerucht van 25 Kv op de bovenleiding is niet vanaf 22 augustus het geval, maar ergens in 2016.
Concreet betekent dit voor de nachttreinen: CNL naar München / Zürich zal met een 189er gaan rijden naar Emmerich, de EN naar Warschau / Kopenhagen vertrekt vanuit Dortmund en rijdt niet meer naar Amsterdam.
Dat betekent dat er nog maar 1 nachttrein de grens over gaat als ik het goed interpreteer? Wat een armoe.

Maandag 23 jun 2014 - 20:01:21
mtlx
mtlx
Dat is wat ik begrepen had inderdaad, maar gezien het bericht van rolandrail loop ik achter en is inmiddels besloten dat toch beide nachttreinen in ieder geval tot december blijven.
De reisinformatie is met die nieuwe informatie dan nog niet bijgewerkt: deze bevestigt nog altijd wat ik had begrepen, namelijk dat de EN slechts tot Dortmund rijdt.

Edit @ nohab, correct uiteraard, maar EN typt makkelijker / sneller op een mobiele telefoon

Laatst bewerkt door mtlx op Maandag 23 jun 2014 om 20:16:17

Maandag 23 jun 2014 - 20:06:40
nohab
nohab
Flickr bvisser
Met die kanttekenng dat die laatste geen EN meer is maar een CNL.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Maandag 23 jun 2014 - 20:12:31
maigoda
maigoda
Quote
mich (ma 23 jun 2014 16:15:42 somda.nl): De lussen op ATB NG spoor liggen er gewoon, bijna overal op de stations.
Dat valt nog best tegen. Kampen heeft geen lus bij vertrek, op Apd-Zp liggen ze niet en op Zw-Wd heeft alleen Nvd ze, maar dat is ook pas sinds het nieuwe station+tunnel in dienst zijn.
Groetjes,
Emiel.

Maandag 23 jun 2014 - 20:45:42
marciekemp
marciekemp
Overigens gaan de CNL treinen niet meer door NSR worden gereden maar gaat NS International dit doen, heb in Arnhem begrepen dat het vanaf augustus dus ook gedaan is met de diensten van Ah en Nm die naar Em gaan, aldus een mentor van me, het is verder ook nog niet bekend of we ze uberhaupt nog terug krijgen, want er was ook sprake van dat het als de traxxen waren geleverd er met traxx naar Em zou worden gereden

Maandag 23 jun 2014 - 20:48:42
mdj
mdj
Quote
rolandrail (ma 23 jun 2014 16:58:04 somda.nl):
Vanmiddag kwam de 189 290 naar Wgm alvast voor instructie, voor 1 augustus komt daar de 189 289 bij maar MRCE kennende zal tussentijds wel eens een nummer gewisseld worden voor onderhoud e.d.
189.289 om 20.47 door Apd ri Amf;)

Laatst bewerkt door mdj op Maandag 23 jun 2014 om 20:49:11

Bij twijfel: gebruik beton.

Maandag 23 jun 2014 - 22:04:02
treinfan
treinfan
Quote
Nelis (ma 23 jun 2014 12:01:37 www.somda.nl): Op de draad is het geen probleem, wij hebben in nederland al qua koper vrij dik uitgevoerde bovenleidingen. Dit omdat een 1.5 Kv DC bovenleiding heel wat warmer wordt dan een 25 kV AC bovenleiding. Dit komt door dat er 17 keer zo´n hoog amperage nodig is om dezelfde elektrische vermogens te halen.
'Amperage' heet gewoon stroomsterkte in het Nederlands en de temperatuur stelt niet daarin de limiet, dat doet het spanningsval over de bovenleiding. Tussen 1500 V +20% en 1500 V -10% zit 'slechts' 450 V en hier geldt simpelweg U = I*R (spanningsval neemt lineair toe met de stroomsterkte en de weerstand van de bovenleiding, dunnere draden betekent hogere weerstand).
Quote
Alleen moet je wel alle isolatoren vervangen omdat een 1.5 kV isolator simpelweg niet genoeg is voor 25 Kv. Maar isolatoren vervangen is redelijk snel en eenvoudig uitgevoerd. Het probleem zit hem in het verbouwen van stations die de voeding naar de bovenleiding brengen. En hoe ze dat willen uitvoeren weet ik niet, zeker als je de lijn zo goed als continu in dienst wil houden zul je volledig nieuwe onderstations moeten bouwen ipv de oude verbouwen. Maar voor 25 Kv heb je als voordeel dat er minder onderstations nodig zijn omdat er minder verlies van vermogen is bij transportatie van electrische energie met een hoog voltage is over grote afstand dan bij een laag voltage.
Naast het vervangen van de isolatoren moeten er ook retourstroomleidingen worden aangelegd (of zijn die er al op Zv-Em?) om de effecten van het opgewekte magnetische veld (dat gebeurt bij wisselspanning) te verminderen.

Laatst bewerkt door treinfan op Maandag 23 jun 2014 om 22:04:35, reden: typo

[Bezig met laden...]

Maandag 23 jun 2014 - 22:06:41
cuneo56
cuneo56
Quote
Apda (ma 23 jun 2014 11:21:41 www.somda.nl):
Quote
gvttreinen (ma 23 jun 2014 11:09:04 www.somda.nl): LZB alleen bij snelheden hoger/gelijk aan 200 km/h?
LZB is in Duitsland verplicht boven 160 km/h, maar wordt al gebruikt vanaf 140 km/h.
De LZB en de nog verdere ontwikeling: CIR/ELKE wordt niet alleen toegepast om sneller te kunnen rijden maar ook de capaciteit te verhogen.
Zo heeft b.v. de S-Bahn tunnel van Munchen dit en ook de Rheintal-strecke heeft dit ten zuiden van Mannheim op grote stukken liggen.
Hoewel LZB ouder is dan ETCS of TVM kent het wel de mogelijkheid om de trein automatisch te laten rijden inclusief nauwkeurige stop in een station!

CIR/ELKE= Computer Integrated Railroading/ Erhohung der Leistungfahigkeit im KErnnetz.

Edit : de umlauten er maar afgehaald.

Laatst bewerkt door cuneo56 op Dinsdag 24 jun 2014 om 09:49:32

Maandag 23 jun 2014 - 23:42:28
279
279
Quote
marciekemp (ma 23 jun 2014 20:45:42 www.somda.nl): Overigens gaan de CNL treinen niet meer door NSR worden gereden maar gaat NS International dit doen, heb in Arnhem begrepen dat het vanaf augustus dus ook gedaan is met de diensten van Ah en Nm die naar Em gaan, aldus een mentor van me, het is verder ook nog niet bekend of we ze uberhaupt nog terug krijgen, want er was ook sprake van dat het als de traxxen waren geleverd er met traxx naar Em zou worden gereden
het zal misschien onder de vlag van NS Int. gereden worden, maar heeft NS Int.
ook extra personeel aangenomen?

Dinsdag 24 jun 2014 - 04:40:31
Wellie
Wellie
Extra personeel aangenomen hoeft niet. Uitvraag bij NSR machinisten en klaar is Kees.

Laatst bewerkt door spiketrain op Dinsdag 24 jun 2014 om 07:30:38, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten!

Machinist NSR

Dinsdag 24 jun 2014 - 06:44:34
mdeen
mdeen
Quote
Apda (ma 23 jun 2014 11:21:41 somda.nl):
Quote
gvttreinen (ma 23 jun 2014 11:09:04 www.somda.nl): LZB alleen bij snelheden hoger/gelijk aan 200 km/h?
LZB is in Duitsland verplicht boven 160 km/h, maar wordt al gebruikt vanaf 140 km/h.
Er is geen minimum vanaf waar je kunt stellen dat LZB gebruikt wordt. De Stammstrecke in München is voor maximaal 120 en daar ligt ook LZB.
Maar LZB wordt ook bij verschillende U-bahnen in het Ruhrgebiet (en op andere plaatsen) gebruikt, en daar zal de maximumsnelheid nog lager liggen.

Er zijn me geen trajecten bekend waar de maximumsnelheid doorgaand 140 km/h is en er LZB ligt.

Dinsdag 24 jun 2014 - 06:47:06
anton_
anton_
Quote
maigoda (ma 23 jun 2014 20:12:31 www.somda.nl):
Dat valt nog best tegen. Op Zw - Wd heeft alleen Nvd ze.
Ik neem aan dat je Zl - Wdn bedoeld, of toch een lijn in de buurt van Woerden?

Dinsdag 24 jun 2014 - 08:43:48
maigoda
maigoda
Wat denk je zelf? Nvd ligt tenslotte op die lijn. Overigens is dit de reden dat ik liever geen verkortingen gebruik, dan vallen typfouten effe wat sneller op.
Groetjes,
Emiel

Dinsdag 24 jun 2014 - 08:53:18
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
Wellie (di 24 jun 2014 04:40:31 somda.nl): Extra personeel aangenomen hoeft niet. Uitvraag bij NSR machinisten en klaar is Kees.
Het worden NSI-mcn'n, die hebben al wegbekendheid en bevoegdheid om in Duitsland te rijden.

Dinsdag 24 jun 2014 - 11:52:51
marciekemp
marciekemp
Klopt inderdaad, als het goed is machinisten die nu ook al de ICE rijden wat ik begreep

Dinsdag 24 jun 2014 - 11:56:02
279
279
Quote
Wellie (di 24 jun 2014 04:40:31 www.somda.nl): Extra personeel aangenomen hoeft niet. Uitvraag bij NSR machinisten en klaar is Kees.
die, als ik de verhalen in de wandelgangen mag geloven, niet staan
te springen om bij NSI te gaan solliciteren....

Dinsdag 24 jun 2014 - 11:56:38
mich
mich
Flickr 77593728@N08
NSI huurt ook machinisten in.

Donderdag 26 jun 2014 - 09:49:05
5431
5431
Quote
rolandrail (ma 23 jun 2014 16:58:04 www.somda.nl): Dat dit jaar al tussentijds laten vervallen van Amsterdam-Dortmund heb ik nog niet elders kunnen vinden op internet. Dat is ook niet zo blijkt bij navraag, de Jan Kiepura vervalt pas vanaf medio december ing. nieuwe drgl, overigens dan behalve de tak Dortmund-Asd ook de tak Dortmund-Kopenhagen.
Bestemming Kopenhagen schijnt helemaal te gaan vervallen vanaf december.

Vrijdag 27 jun 2014 - 02:53:35
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Quote
mdeen (di 24 jun 2014 06:44:34 www.somda.nl):
Quote
Apda (ma 23 jun 2014 11:21:41 somda.nl):
Quote
gvttreinen (ma 23 jun 2014 11:09:04 www.somda.nl): LZB alleen bij snelheden hoger/gelijk aan 200 km/h?
LZB is in Duitsland verplicht boven 160 km/h, maar wordt al gebruikt vanaf 140 km/h.
Er is geen minimum vanaf waar je kunt stellen dat LZB gebruikt wordt. De Stammstrecke in München is voor maximaal 120 en daar ligt ook LZB.
Maar LZB wordt ook bij verschillende U-bahnen in het Ruhrgebiet (en op andere plaatsen) gebruikt, en daar zal de maximumsnelheid nog lager liggen.

Er zijn me geen trajecten bekend waar de maximumsnelheid doorgaand 140 km/h is en er LZB ligt.
Ho, niet te enthousiast, de beperking zit hem niet in de LZB, maar in de PZB, die is maar tot 160km/u te gebruiken, LZB mag echter ook onder de 160km/u gebruikt worden. De keuze om PZB te gebruiken is puur het kostenplaatje.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 11 jul 2014 - 23:08:05
marciekemp
marciekemp
Er is weer nieuws over de CNL van en naar Em, het gaat er nu bij NSR in Ah en Nm maar tijdelijk uit vanaf 16 augustis, en dan vanaf de ingang van de nieuwe DRGL in december zal de CNL weer in het pakket komen in Ah en Nm, tot die tijd worden de uren die vrijkomen omdat het niet meer in het pakket zit gebruikt voor opleiding van machinisten

Zaterdag 12 jul 2014 - 09:17:50
Roland55
Roland55
CNL 457 / 456 verdwijnt per drgl 2015 compleet. Nieuw beginstation wordt Köln Hbf.

Zaterdag 12 jul 2014 - 10:19:59
marciekemp
marciekemp
Dit klopt inderdaad, deze trein is niet winstgevend genoeg om naar nederland door te laten rijden, de andere CNL blijft wel van en naar nederland rijden

Dinsdag 15 jul 2014 - 21:18:46
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
Roland55 (za 12 jul 2014 09:17:50 www.somda.nl): CNL 457 / 456 verdwijnt per drgl 2015 compleet. Nieuw beginstation wordt Köln Hbf.
Die heet toch nog altijd EN457 (EuroNight)?

Dinsdag 15 jul 2014 - 21:38:10
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Oh, excuus. Dan heb ik onder een steen gezeten.

Dinsdag 15 jul 2014 - 21:38:19
Frontier
Frontier
Nee hoor, is al sinds december geen EN meer maar CNL.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Dinsdag 15 jul 2014 - 21:53:05
Ovindel
Ovindel
Volgens mij reageert Koen hier op Frontier, maar er staat dat Koen's bericht eerder is geplaatst... eerder vandaag heb ik ook al zoiets gezien in een ander topic...

Dinsdag 15 jul 2014 - 22:09:52
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Ik kan bevestigen dat het tweede bericht van Koen (de reactie op Frontier) er inderdaad eerst nog niet stond

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 15 jul 2014 - 23:46:49
thom
thom
Dat komt toch doordat de mobiele site en andere tijd hanteert dan de normale site en daarna de zaak gesorteerd word op tijdstip van posten?

Woensdag 16 jul 2014 - 07:18:54
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Dat is een bug, die bekend is: somda.nl

Groet, Spiketrain

Woensdag 16 jul 2014 - 23:37:13
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
Ovindel (di 15 jul 2014 21:53:05 somda.nl): Volgens mij reageert Koen hier op Frontier, maar er staat dat Koen's bericht eerder is geplaatst... eerder vandaag heb ik ook al zoiets gezien in een ander topic...
Inderdaad. Ligt aan de mobiele site.

Dinsdag 29 jul 2014 - 18:19:22
fugazi
fugazi
Quote
mdj (ma 23 jun 2014 20:48:42 somda.nl):
Quote
rolandrail (ma 23 jun 2014 16:58:04 somda.nl):
Vanmiddag kwam de 189 290 naar Wgm alvast voor instructie, voor 1 augustus komt daar de 189 289 bij maar MRCE kennende zal tussentijds wel eens een nummer gewisseld worden voor onderhoud e.d.
189.289 om 20.47 door Apd ri Amf;)
Dat was (destijds) een losse loc van LTE onderweg naar de Rotterdamse havens.

Laatst bewerkt door fugazi op Dinsdag 29 jul 2014 om 18:22:17

Dinsdag 29 jul 2014 - 22:25:00
nielsie600
nielsie600
Twitter NielsHulzebos
Ik zie in sommige berichten 22 augustus voorbij komen en sommige 1 augustus, wat is nou eigenlijk de precieze einddatum als de 1700 exit is?

Dinsdag 29 jul 2014 - 22:30:29
marciekemp
marciekemp
Wat ik dus weet gaan op de standplaatsen Ah en Nm de diensten met de cnl eruit vanaf de avond trein(en), dus ik ga er vanuit dat er vanaf dan een 189 voor zit omdat de machinisten uit ah en nm niet met ETCS mogen en kunnen rijden en ook niet met de 189 loc

Dinsdag 29 jul 2014 - 22:31:46
Roland55
Roland55
Per 23 augustus geen 1700' n etc meer naar Emmerich.

Dinsdag 29 jul 2014 - 22:44:47
marciekemp
marciekemp
Nee 22 augustus gaan de trein(en) van Em naar Asd nog met 1700 maar 's avonds van Asd naar Em met een 189, tenminste als ik de info goed heb begrepen

Dinsdag 29 jul 2014 - 23:52:49
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Dus: ja, vanaf 23 augustus niet meer - met een kleine nuance...

Zondag 24 aug 2014 - 16:47:30
WJtW
WJtW
En ook voorlopig het einde van 6400 serie in Emmerich. De "Duitseherders" hebben geen ERMTS/ETCS aan boord, de 6400's (Duitseherders) met Indusi hebben weer geen ERMTS, hoe gaan ze dit oplossen?

Zondag 24 aug 2014 - 16:59:42
treinfan
treinfan
PZB is nog wel actief op Zvg-Em, dus ETCS is niet nodig om via Ah naar Duitsland te rijden en v.v.

[Bezig met laden...]

Zondag 24 aug 2014 - 17:05:40
WJtW
WJtW
Klopt, tot eind december 2014, daarna Ermts op Nederlands deel, zie fahrweg.dbnetze.com

Laatst bewerkt door WJtW op Zondag 24 aug 2014 om 17:07:59

Zondag 24 aug 2014 - 17:08:57
broek53
broek53
Nu nog niet, nee. Met name omdat er nog geen ETCS op het baanvak zit, maar dat komt dus wel.

Zondag 24 aug 2014 - 18:57:42
mich
mich
Flickr 77593728@N08
6400 komt er toch praktisch nooit.

Donderdag 11 sep 2014 - 10:27:53
broek53
broek53
ETCS, vaak ten onrechte ERTMS genoemd, gaat op 7 december in dienst. Het bestaande bveiligingssysteem blijft nog fysiek aanwezig, maar gaat wel buiten dienst. Als ETCS een tijdlang goed gefunctioneerd heeft, wordt de oude beveiliging alsnog verwijderd. Tot die tijd is het dus een soortement terugvalbeveiliging.

Donderdag 11 sep 2014 - 10:29:24
mdj
mdj
En dan neem ik aan dat je met "oude beveiligingssysteem" PZB bedoelt?

Bij twijfel: gebruik beton.

Donderdag 11 sep 2014 - 10:33:31
broek53
broek53
Ik bedoel er de seinen mee.
Aannemelijk gaat ook de PZB "plat" - maar voor de goede orde: PZB is geen beveiligingssysteem.

Donderdag 11 sep 2014 - 11:21:51
maigoda
maigoda
Als het geen beveiligingssysteem is, wat is het volgens jouw dan wel (puur uit nieuwgierigheid uiteraard)?
Groetjes,
Emiel

Donderdag 11 sep 2014 - 11:28:48
sjoerd
sjoerd
Ik draai al heel wat jaartjes mee als infrafreak, maar ik weet niet wat pzb is. Dan zal het weinig met beveiliging te maken hebben.

Donderdag 11 sep 2014 - 11:29:58
broek53
broek53
Een treinbeïnvloedingssysteem - zoals ook ATB geen beveiligingssysteem is, maar een treinbeïnvleodingssysteem.

Donderdag 11 sep 2014 - 11:32:11
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Google is your friend: PZB is Punktförmige Zugbeeinflussung, Indusie dus (zie nl.wikipedia.org) en wel degelijk een treinbeveiligingssysteem maar dan van onze oosterburen.

Donderdag 11 sep 2014 - 11:33:25
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
In de eerste regel van je eigen link: "Indusi (Induktive Zugsicherung) of PZB (Punktförmige Zugbeeinflussung) is een treinbeïnvloeding systeem"

Donderdag 11 sep 2014 - 11:53:30
maigoda
maigoda
Dat lijkt me met name de technische uitleg van hoe het systeem werkt. Maar wat doet het: het verhoogd de veiligheid op het spoor. Vanuit die redenering is het mijns inziens een beveiligingssysteem.
Groetjes,
Emiel

Donderdag 11 sep 2014 - 11:59:47
daniel81
daniel81
Waar het hier om gaat is dat ATB, Indusi en dergelijke op zichzelf geen beveiligingssysteem zijn, het zijn slechts aanvullingen erop.
Er is een blokbeveiliging met seinen -het eigenlijke beveiligingssysteem- en ATB/PZB is een extra'tje om menselijk falen tegen te gaan.

ETCS vervangt niet alleen de ATB, maar ook het lichtseinstelsel, zowel in NL als in Duitsland.

Donderdag 11 sep 2014 - 12:00:38
Klaasje
Klaasje
Dan zou je kunnen stellen dat het onderdeel van een beveiligingssysteem is. Voor een compleet beveiligingssysteem is het te beperkt. PZB controleert niet of een wissel goed ligt om maar een voorbeeld te noemen.

Donderdag 11 sep 2014 - 12:06:54
broek53
broek53
Het is een uitermate merkwaardig fenomeen dat allerlei treinbeïnvloedingssystemen in de loop van de jaren treinbeveiligingssystemen genoemd zijn gaan worden. Ik denk dat inmiddels half Nederland ook al denkt dat ATB staat voor ...Beveiliging, maar dat is dus niet zo.

Donderdag 11 sep 2014 - 12:11:22
sfj
sfj
Inderdaad, beïnvloeding ... maar de verschillen van deze systemen liggen nogal ver van het feit dat de ATB en PZB naar Emmerich er af gaat. Misschien nuttiger om dat in een apart topic te bespreken, volgens mij is dat er al?

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Donderdag 11 sep 2014 - 12:13:05
broek53
broek53
Quote
maigoda (do 11 sep 2014 11:53:30 www.somda.nl): Dat lijkt me met name de technische uitleg van hoe het systeem werkt. Maar wat doet het: het verhoogd de veiligheid op het spoor. Vanuit die redenering is het mijns inziens een beveiligingssysteem.
Groetjes,
Emiel
Dan zou het een treinveiligheidssysteem moeten heten of zo.
Anyway: iedereen zijn eigen opvattingen, maar voor een eenduidige communicatie is het niet handig als een begrip verschillende dingen zou kunnen betekenen.

Donderdag 11 sep 2014 - 12:14:00
broek53
broek53
Quote
sfj (do 11 sep 2014 12:11:22 www.somda.nl): Inderdaad, beïnvloeding ... maar de verschillen van deze systemen liggen nogal ver van het feit dat de ATB en PZB naar Emmerich er af gaat. Misschien nuttiger om dat in een apart topic te bespreken, volgens mij is dat er al?
Anyway: ATB is er al af, PZB gaat plat tegelijk met de echte beveiliging-met-seinen.

Donderdag 11 sep 2014 - 12:17:45
sfj
sfj
Snap ik, maar we dwaalden een beetje af van het topic (iets waar we goed in zijn)

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Dinsdag 16 sep 2014 - 11:06:32
illyavaes
illyavaes
Quote
broek53 (do 11 sep 2014 12:14:00 www.somda.nl): Anyway: ATB is er al af, PZB gaat plat tegelijk met de echte beveiliging-met-seinen.
Volgens het eindplaatje dat ik heb gezien, zou er op het Duitse deel PZB zitten (en dan aannemelijk ook seinen?)...

Dinsdag 16 sep 2014 - 11:55:11
broek53
broek53
Je hebt helemaal gelijk & ik ben mijlenver voor de muziek uit gelopen.
Het enige dat vervalt is de EBS-beveiliging van Zevenaar Oost, die vervangen wordt door Smartlock. Zevenaar Oost en het stukje tot aan de grens worden daarmee dan in feite toegevoegd aan de Betuweroute, dus zonder seinen en met ETCS level 2. In Duitsland blijven vooralsnog de bestaande beveiling in tact en het PZB-systeem.
Excuus voor de gezaaide verwarring.

Laatst bewerkt door broek53 op Maandag 22 sep 2014 om 21:05:23

Dinsdag 16 sep 2014 - 11:56:11
illyavaes
illyavaes
En daar komt dan in het eindplaatje ETCS Level 2 bij.