NS stopt met papieren treinkaartjes
Forum: Algemeen - Algemeen
07-06-2014 23:13:46
jor[D]1
jor[D]1
Quote
charta (za 07 jun 2014 21:59:43 https://www.somda.nl/forum/14907/p496756/): Nog steeds vraag ik me af hoe ik de poortjes kan passeren als ik in Basel een enkeltje Amsterdam Centraal koop.


Via spoor 15, in de middentunnel (of was de oosttunnel) valt deze binnen de poortjes zone en in de westtunnel er buiten.

Maar er komt toch personeel bij de poortjes en anders de alarm zuil.
 

07-06-2014 23:41:47
Thtc
Thtc
Quote
charta (za 07 jun 2014 21:59:43 https://www.somda.nl/forum/14907/p496756/): Nog steeds vraag ik me af hoe ik de poortjes kan passeren als ik in Basel een enkeltje Amsterdam Centraal koop.


Indien het betreffende kaartje voorzien is van een barcode, door deze bij het poortje voor de scanner te houden. In het geval dat het kaartje geen barcode bevat of een barcode die het poortje niet herkent dan wordt er door het treinpersoneel een passagekaartje verstrekt waarmee het poortje kan worden geopend.
 

08-06-2014 11:09:27
john2
john2
Dan moet er wel een poos voor vertrek en tot een tijd na aankomst van een internationale trein NS personeel bij de poortjes staan. Want ik neem aan dat mensen die in Basel een retour Amsterdam of een station eerder in Nederland waar een internationale trein stop, want deze mensen zullen wellicht geen barcode hebben. De internationale tickets die hier in Nederland gekocht worden bij NS of een reisbureau zullen wel een barcode kunnen hebben.  

08-06-2014 11:38:10
Nelis
Nelis
Geldt dit barcode verhaal ook voor kaartjes gekocht in belgie. ik reis vaak van antwerpen naar roosendaal met een kaartje uit de NMBS automaat, zal er dan ook bij iedere aankomst van een belgische trein in roosendaal personeel aanwezig zijn om de poortjes te openen? dit lijkt mij toch het grootste probleem van het sluiten van de poortjes. Want dit impliceert ook dat er meer personeel nodig is op elk station waar de IC brussel, IC berlijn, CNL/EN en ICE stoppen. Maar ja we zullen wel weer zien hoe het loopt.  


08-06-2014 12:50:06
mren
mren
Realistischer voorbeeld qua problemen: uit int. trein stappen te Arnhem en verder reizen naar een willekeurig poortjesstation zonder personeel, Zaltbommel ofzo.  

08-06-2014 13:38:17
phantom
phantom
Dan zul je of een slijptol of een ladder mee moeten nemen om over of door de poortjes te komen ,en uiteindelijk bij je eindbestemming
Dat is allemaal goed doordacht door de bedenkers van het syteem denk ik %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

08-06-2014 13:49:55
nohab
nohab
"Ach, dat zal heel weinig voorkomen dus daar hoeven we geen rekening mee te houden."


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

08-06-2014 14:00:15
rolandrail
rolandrail
Naar wens lopen door een open smal poortje of met je rolstoel of kinderwagen door een open breed poortje %08%  

08-06-2014 15:36:15
john2
john2
Quote
mren (zo 08 jun 2014 12:50:06 https://www.somda.nl/forum/14907/p496802/): Realistischer voorbeeld qua problemen: uit int. trein stappen te Arnhem en verder reizen naar een willekeurig poortjesstation zonder personeel, Zaltbommel ofzo.

Hier had ik nog niet aan gedacht. Goede opmerking. Er kan dan wel personeel staan op internationale trein stations in Nederland, maar als je overstap naar een ander kleiner station waar wel poortjes zijn, dan zit je wellicht te koekeloeren. Zoals in Nuth heb je geen poortjes, maar ik heb geen glazenbol om in de toekomst te kijken of er ook nog poortjes komen op stations zoals Nuth. Dan nog iets. Als men met een internationaal treinticket met barcode voor de heenreis en terugreis in een internationale trein zit. Hoe reageren de buitenlandse conducteurs op de barcode? Word dit dan door deze conducteurs geaccepteerd?
 

08-06-2014 16:03:23
edje
edje
En hoe zit het eigenlijk met besloten vervoer? Zoals museum ritten en dergelijk.  

08-06-2014 16:23:44
IC140
IC140
John, op het ticket staat o'o'k een barcode. Verder is het gewoon een standaard internationaal treinticket waar alles ook gedrukt op staat. Om de poortjes van Almere Muziekwijk op de terugweg open te krijgen als je een retourtje Minsk - Almere Muziekwijk bij de Wit-Russische spoorwegen hebt gekocht heeft elk station een infozuil.

Edit: voorbeeld gevonden: http://www.leonmussche.nl/wp-content/uploads/2013/11/ns-hispeed-ticket-kl.jpg

Laatst bewerkt door IC140 op 08-06-2014 16:25
 

08-06-2014 16:34:40
Ovindel
Ovindel
Hoe gaat men dan controleren wanneer men zo'n infozuil gebruikt, of die persoon ook echt een kaartje heeft gekocht of zwartrijdt? Dat kan je tenslotte ook misbruiken.

En voor de mensen die het niet misbruiken: er moet wel HEEL duidelijk worden aangegeven waar je terecht moet als je niet door de poortjes heen komt. Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde reiziger geen idee heeft wat die dan moet doen, laat staan buitenlanders.
 

08-06-2014 16:45:33
sjoerd
sjoerd
Is er wel eens ooit iets bedacht waaraan alles al tevoren was ingecalculeerd? Zelfs bij zoiets als de Space-Shuttle vonden aan de lopende band aanpassingen plaats en dat ding was echt wel overdacht. Bij ongeveer alles wat je bedenkt, ontstaan situaties waarin een probleem wordt opgelost onder het motto: als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan. En anders kun je niet eens iets bedenken, want dan blijf je op de details al hangen.  

08-06-2014 16:59:40
IC140
IC140
Quote
Ovindel (zo 08 jun 2014 16:34:40 https://www.somda.nl/forum/14907/p496827/):

En voor de mensen die het niet misbruiken: er moet wel HEEL duidelijk worden aangegeven waar je terecht moet als je niet door de poortjes heen komt. Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde reiziger geen idee heeft wat die dan moet doen, laat staan buitenlanders.

Stel je voor dat jij in het buitenland bent en je komt met jouw geldige ticket niet door de poortjes heen op een onbemand station. Mijn eerste reactie zou dan zijn om op de intercomknop te drukken. Met het zwartrijden zal het ook wel mee vallen. Natuurlijk kan het, maar ze zullen wel vragen waar je naartoe gaat en waar je je ticket hebt gekocht. Aangezien de buurlanden gewoon barcode-tickets zullen uitgeven wordt het wel erg ongeloofwaardig als je om 12:00 een reis van Almere Muziekwijk naar Gdynia begint.
 

08-06-2014 17:19:03
john2
john2
Waar is de tijd gebleven dat je voor je op een perron kon komen je kaartje moest tonen en dat je het kaartje moest inleveren bij het verlaten van een station.

Laatst bewerkt door john2 op 08-06-2014 17:19, reden: typ fout herstelt
 

08-06-2014 18:15:51
kleine_man
kleine_man
Dat is heel makkelijk op te lossen door alleen kaartjes te verkopen met vertrekpunt het station waar de internationale trein stopt.

Kan je dus met je volle koffers 2 keer door de poortjes %03%


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

08-06-2014 18:21:40
john2
john2
Je kan toch met je internationale ticket vanaf je thuis station naar een station waar een internationale trein stop die je moet hebben en weer terug naar je thuis station. Men hoeft toch hiervoor niet op saldo te reizen. In mijn geval is Nuth mijn thuis station.  

09-06-2014 00:33:14
charta
charta
Quote
mren (zo 08 jun 2014 12:50:06 https://www.somda.nl/forum/14907/p496802/): Realistischer voorbeeld qua problemen: uit int. trein stappen te Arnhem en verder reizen naar een willekeurig poortjesstation zonder personeel, Zaltbommel ofzo.


Is inderdaad een beter voorbeeld!
 

09-06-2014 01:04:51
dennistd
dennistd
Als de conducteurs op de internationale treinen nou eens sleutelkaarten (goed voor 1 keer uitchecken en 1 keer inchecken (voor de terugreis)) gaan uitdelen bij de kaartcontrole? Dan ben je volgens mij ook van dat probleem af.

Laatst bewerkt door dennistd op 09-06-2014 01:05
 

09-06-2014 10:23:48
AgentX
AgentX
Of gewoon passagekaarten. Stel je zit in het Ibis hotel bij Asd, en je wil even koffie halen bij de Starbucks, of even eten bij Julia's, dan zul je ook het station in moeten.  

09-06-2014 10:32:28
charta
charta
Quote
dennistd (ma 09 jun 2014 01:04:51 https://www.somda.nl/forum/14907/p496890/): Als de conducteurs op de internationale treinen nou eens sleutelkaarten (goed voor 1 keer uitchecken en 1 keer inchecken (voor de terugreis)) gaan uitdelen bij de kaartcontrole? Dan ben je volgens mij ook van dat probleem af.

Dan moet je Belgische en Duitse (en misschien ook Franse) conducteurs ook voorzien van die sleutelkaartjes. Lijkt me lastig te regelen.
 

09-06-2014 10:49:29
sfj
Quote
AgentX (ma 09 jun 2014 10:23:48 https://www.somda.nl/forum/14907/p496911/): Of gewoon passagekaarten. Stel je zit in het Ibis hotel bij Asd, en je wil even koffie halen bij de Starbucks, of even eten bij Julia's, dan zul je ook het station in moeten.

Asd slecht voorbeeld, daar komen nog twee poortvrije passages naar de IJzijde met winkeltjes etc.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

09-06-2014 10:55:53
AgentX
AgentX
Rtd dan, daar is het niet, en de Julia's zit er ook achter de poortjes. Gaat erom wat "ze" daarvoor hebben voorzien.  

09-06-2014 11:11:12
sfj
In Asd twee extra tunnels en een fietstunnel dus voor o.a. passagiers van de pont en bussen, stond in 2005 oid al in de plannen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

09-06-2014 11:13:33
edje
edje
Quote
AgentX (ma 09 jun 2014 10:55:53 https://www.somda.nl/forum/14907/p496919/): Rtd dan, daar is het niet, en de Julia's zit er ook achter de poortjes. Gaat erom wat "ze" daarvoor hebben voorzien.


Niets, dat wordt straks een service voor de reizigers. En anders neem je maar een ov-chipkaart, als je binnen een half in en uit checkt, dan kost je het niks. Tijd genoeg om iets bij een station vreettentje wat te halen.
 

09-06-2014 11:42:56
IC140
IC140
Quote
dennistd (ma 09 jun 2014 01:04:51 https://www.somda.nl/forum/14907/p496890/): Als de conducteurs op de internationale treinen nou eens sleutelkaarten (goed voor 1 keer uitchecken en 1 keer inchecken (voor de terugreis)) gaan uitdelen bij de kaartcontrole? Dan ben je volgens mij ook van dat probleem af.


Dat gaat ze ook doen. Het probleem speelt dus ook alleen bij een reis vanuit Nederland naar het buitenland, gekocht bij een maatschappij/reisbureau die niet mee doet aan de barcodes.
 

09-06-2014 14:33:27
evangoor
evangoor
Je hebt dit nu al een aantal keer herhaald, maar heeft 'het buitenland' zijn apparatuur dan al omgebouwd? De afbeelding die je een aantal posts terug mee stuurde, ken ik ieder geval niet van de verkoopapparatuur van DB (loket dus). Wel zit daar een 2D-barcode van postzegel formaat op (1 bij 1 cm). Is dat voldoende voor de poortjes?  

09-06-2014 16:03:45
IC140
IC140
Nog een voorbeeldje dat NMBS er al klaar voor is:

https://www.thalys.com/img/1368524024/services/billet/papier_be.jpg

Hoe ver DB ondertussen is bij de balie-verkoop weet ik niet, maar de nieuwe tickets (waarbij de barcode al op het papier gedrukt staat, apparatuur hoeft er niet voor te worden aangepast) worden in Nederland deze maand geleverd aan alle verkooppunten. Online-verkoop van DB bevat al geruime tijd de barcode:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/OnlineTicket_DeutscheBahn_200dpi.png
 

09-06-2014 16:26:56
john2
john2
Met die barcodes kunnen HC hier ook wat mee met hun apparatuur waarmee ze ook OV chipkaarten uitlezen? Of moeten HC zuiver op de internationale tickets afgaan wat hierop staat? Laat staan of buitenlandse HC die ook al van een vertrek/aankomst station op een internationale trein zitten. Ik bedoel hier onder andere mee de HC die in een slaaprijtuigen zijn.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-06-2014 16:35:09
IC140
IC140
De UIC 918.3 en 918.2 barcodes kunnen in ieder geval door de railpocket van het voormalig Hispeed personeel worden uitgelezen, of NSR het ook al kan weet ik niet. In theorie zouden alle Europese HC's/TM's die grensoverschrijdend werken de verschillende barcodes moeten kunnen lezen omdat ze door de UIC zijn gestandaardiseerd.

Laatst bewerkt door IC140 op 09-06-2014 16:40
 

09-06-2014 17:37:41
thom
thom
Misschien is het nog handiger even te wachten hoe NS het wil gaan oplossen, wat we nu doen is alleen maar giswerk, maar als de barcodes gestandaardiseerd zijn door de UIC zal het vast wel goed gaan komen.

Laatst bewerkt door thom op 09-06-2014 17:40
 

10-06-2014 14:07:51
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Vanmorgen zag ik op Wd dat er borden hingen die een soort scanfaciliteit aanduidden. Dat waren aan de stationszijde de westelijke poortjes. Ik heb verder niet gekeken wat het allemaal inhield, ik had andere dingen aan mijn hoofd.


Met vriendelijke groet, Robin
 

10-06-2014 14:15:39
lex_t
lex_t
Quote
IC140 (vr 06 jun 2014 13:18:31 https://www.somda.nl/forum/14907/p496603/): Je kan er alle poortjes mee open maken, zelfs als je geen enkele reis of retour geladen hebt.


Gecheckt, het werkt. Ik kan even verder. Maar ik gebruik dan mijn OV-chipkaart dan dus niet als in- en uitcheckkaart, maar als plastic kaart waar ik papieren kaartjes op laad. OK, niet te veel nadenken, anders word ik gek.
 

10-06-2014 15:00:55
AgentX
AgentX
Quote
RSK-Mat92 (di 10 jun 2014 14:07:51 https://www.somda.nl/forum/14907/p497020/): Vanmorgen zag ik op Wd dat er borden hingen die een soort scanfaciliteit aanduidden. Dat waren aan de stationszijde de westelijke poortjes. Ik heb verder niet gekeken wat het allemaal inhield, ik had andere dingen aan mijn hoofd.


Klopt, sinds twee weken geleden worden daar diverse vormen van signalering voor de nieuwe scanners die ook QR-codes kunnen lezen beproefd. (Foto: https://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/14250735355/)
 

10-06-2014 15:57:15
jor[D]1
jor[D]1
Overigns viel mij te Asa zonet op dat de automaat niet meer het woord tickets er boven heeft staan, maar een ns logo.
Zijn alle aangepaste apparaten zo?
 

10-06-2014 16:59:27
tonnie12
tonnie12
Quote
sebasss (za 07 jun 2014 13:40:24 https://www.somda.nl/forum/14907/p496711/): Hoe moet het straks nou voor een overgang? Stel je hebt een Hema dagkaartje en je wilt het stukje Breda-Den Bosch 1e klas reizen, koop je nu een overgang 2-1 enkele reis Breda-Den Bosch. Maar hoe moet dat dan met de volledige overgang naar OVC? Koop je dan een eenmalige ov-chipkaart met Overgang 2-1 Breda-Den Bosch? Of verdwijnt de optie overgangen geheel?
men kan toch met 'n hema dagkaart niet 'n overgang van 2e klasse naar 1e klasse maken ofwel ?
 

10-06-2014 17:25:32
john2
john2
Quote
AgentX (di 10 jun 2014 15:00:55 https://www.somda.nl/forum/14907/p497024/):
Quote
RSK-Mat92 (di 10 jun 2014 14:07:51 https://www.somda.nl/forum/14907/p497020/): Vanmorgen zag ik op Wd dat er borden hingen die een soort scanfaciliteit aanduidden. Dat waren aan de stationszijde de westelijke poortjes. Ik heb verder niet gekeken wat het allemaal inhield, ik had andere dingen aan mijn hoofd.


Klopt, sinds twee weken geleden worden daar diverse vormen van signalering voor de nieuwe scanners die ook QR-codes kunnen lezen beproefd. (Foto: https://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/14250735355/)

Op station Sittard heb ik ook al zowat geels gezien, maar niet goed opgelet wat erop stond op wat voor manier er gecheckt kon worden, barcode of chipkaart. Is het de bedoeling dat overal, ook op de kleinere stations de zelfde types checkpalen of poortjes komen?
 

10-06-2014 19:23:39
IC140
IC140
Zoals ook op ns.nl staat te lezen krijgen alle brede poortjes in heel Nederland een gecombineerde barcode/chipkaartlezer en krijgen op de stations met veel internationale reizigers alle poortjes een gecombineerde barcode/chipkaartlezer.  

10-06-2014 21:03:01
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
edje (zo 08 jun 2014 16:03:23 https://www.somda.nl/forum/14907/p496823/): En hoe zit het eigenlijk met besloten vervoer? Zoals museum ritten en dergelijk.
Ik las laatst dat men daarmee iets gaat doen met passagekaarten verstrekken bij de toegestuurde tickets of personeel van de besloten vervoerder bij de poortjes om hun klanten door te laten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-06-2014 00:05:00
ICE11
ICE11
Quote
IC140 (ma 09 jun 2014 16:03:45 https://www.somda.nl/forum/14907/p496946/): Online-verkoop van DB bevat al geruime tijd de barcode:
Ticket_DeutscheBahn_200dpi.png


Maar je kunt online alleen een ticket naar NL kopen als je met de ICE in Emmerich de grens over gaat of met de IC in Bentheim.... Als ik bij voorbeeld een reis Aken-Arnemuiden maak en tussen Aken en Heerlen met de Euregiobahn de grens oversteek, dan kan ik voor deze reis geen onlineticket bij DB kopen.

En even nog een vraag: Ik heb nu verschillende bronnen gelezen over de OV-Chipkaart voor 2 Euro. Maar ik begrijp niet goed of deze aanbieding voor een persoonlijke of anonieme kaart geldig is? Op ns.nl lees ik alleen informatie over een persoonlijke kaart voor 2 Euro, maar deze is voor mij met een duitse adres niet mogelijk te bestellen (sorry, maar dat is weer typisch NL, bijna alles gaat alleen met NL-adres, NL-bankrekening, .... welkom in Europa zonder grensen!).

Laatst bewerkt door ICE11 op 11-06-2014 00:13
 

11-06-2014 01:34:19
dennistd
dennistd
Zou gewoon moeten kunnen vanuit Duitsland: https://www.ov-chipkaart.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/buitenlandse_adressen?taal=en

edit: even geprobeerd, je kunt gewoon als land Duitsland kiezen (naast Nederland, België en Luxemburg). Betalen doe je dan met Paypal, en automatisch opladen kan niet.

Laatst bewerkt door dennistd op 11-06-2014 01:36
 

11-06-2014 08:42:28
jor[D]1
jor[D]1
Met IBAN zou het tegenwoordig ook geen probleem meer moeten zijn. Zo kan je sinds kort ook met buitenlandse rekeningen een automatisch elektronisch betalen voor de franse tolweg.

Laatst bewerkt door spiketrain op 11-06-2014 08:43, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

11-06-2014 13:48:48
evangoor
evangoor
Of als Nederlander online tickets kopen bij DB.  

11-06-2014 14:32:27
ICE11
ICE11
Dat het kopen via ov-chipkaart.nl ook vanuit het buitenland mogelijk is weet ik. Ik bedoelde daarom ook de aanbieding van een chipkaart voor 2,- in plaats van 7,50 die alleen via ns.nl verkrijgbaar is. Volgens ns.nl betreft deze aanbieding alleen maar een persoonlijke chipkaart terwijl andere bronnen ook van de anonieme kaart spreken.... Wat dan nou?  

11-06-2014 15:33:11
dennistd
dennistd
De aanbieding geldt alleen voor een persoonlijke chipkaart volgens mij, en die is ook gewoon vanuit Duitsland te bestellen. NS.nl stuurt je door naar de aanvraagpagina op ov-chipkaart.nl en die rekent daardoor maar 2 euro ipv 7,50  

11-06-2014 20:02:13
ICE11
ICE11
Quote
dennistd (wo 11 jun 2014 15:33:11 https://www.somda.nl/forum/14907/p497161/): De aanbieding geldt alleen voor een persoonlijke chipkaart volgens mij, en die is ook gewoon vanuit Duitsland te bestellen.


Ik citeer de voorwaarden van ns.nl: "U kunt alleen met een Nederlands adres gebruik maken van deze actie."

Dus.....geen enkele kans voor buitenlanders.

Laatst bewerkt door ICE11 op 11-06-2014 20:02
 

12-06-2014 20:45:17
abbm
abbm
Met een buitenlands adres moet het ook lukken, maar automatisch opladen kan alleen met een Nederlandse IBAN.  

12-06-2014 23:23:00
thom
thom
Er staat toch duidelijk (en voor je nog eens geciteerd) dat je van deze aanbieding alleen gebruik kunt maken als je een Nederlands adres hebt, dat is toch duidelijk genoeg dat het niet mogelijk is..?  

12-06-2014 23:24:04
mren
mren
Dan kan dat nog wel belachelijk worden gevonden.

Iets met vrij verkeer van personen, goederen en diensten binnen de EU
 

12-06-2014 23:29:11
thom
thom
Als ik een pakje verstuur naar Duitsland kost me dat ook meer dan naar NL, terwijl in theorie die plaats in Duitsland nog dichterbij kan liggen ook
En zolang draadloos internet in elk land een ander tarief heeft, met vaak nog dezelfde aanbieder ook, denk ik dat men hier niet zo wakker van zal liggen en dat 1 Europa nog vér weg is...

En ja, allemaal belachelijk, dat ben ik met je eens
Maar zoals Abbm stelt dat het gewoon mogelijk is klopt het dus niet.

Laatst bewerkt door thom op 12-06-2014 23:30
 

13-06-2014 13:14:40
ICE11
ICE11
Quote
thom (do 12 jun 2014 23:29:11 https://www.somda.nl/forum/14907/p497328/): Als ik een pakje verstuur naar Duitsland kost me dat ook meer dan naar NL, terwijl in theorie die plaats in Duitsland nog dichterbij kan liggen ook


Ik ken meerdere Nederlanders, die van hun woonplaats in Zuid Limburg even over de grens gaan en post naar het buitenland (dus buiten NL of Duitsland) met de Deutsche Post versturen omdat het veel goedkoper is. Bij voorbeeld brief van NL naar Belgie 1,05; van Duitsland naar Belgie maar 0,75!
 

13-06-2014 13:29:55
dennistd
dennistd
Dan geef jij toch gewoon het adres van een bekende in Nederland op bij de bestelling? Als die hem doorstuurt naar Duitsland kost het vast minder dan de 5,50 die je bespaart met het actietarief.  

13-06-2014 13:30:53
thom
thom
Natuurlijk, en geef ze eens ongelijk
Maar dat is natuurlijk niet van toepassing in mijn vergelijking met de OVC.
 

13-06-2014 13:39:28
sjoerd
sjoerd
Quote
Ik ken meerdere Nederlanders, die van hun woonplaats in Zuid Limburg even over de grens gaan en post naar het buitenland (dus buiten NL of Duitsland) met de Deutsche Post versturen omdat het veel goedkoper is. Bij voorbeeld brief van NL naar Belgie 1,05; van Duitsland naar Belgie maar 0,75!


Awel, dan moet je wel op je driewielertje, als je je auto start ben je al duurder uit. Kunnen we teruggaan naar de papieren kaartjes?
 


13-06-2014 18:08:29
sebasss
sebasss
Quote
tonnie12 (di 10 jun 2014 16:59:27 https://www.somda.nl/forum/14907/p497044/):
Quote
sebasss (za 07 jun 2014 13:40:24 https://www.somda.nl/forum/14907/p496711/): Hoe moet het straks nou voor een overgang? Stel je hebt een Hema dagkaartje en je wilt het stukje Breda-Den Bosch 1e klas reizen, koop je nu een overgang 2-1 enkele reis Breda-Den Bosch. Maar hoe moet dat dan met de volledige overgang naar OVC? Koop je dan een eenmalige ov-chipkaart met Overgang 2-1 Breda-Den Bosch? Of verdwijnt de optie overgangen geheel?
men kan toch met 'n hema dagkaart niet 'n overgang van 2e klasse naar 1e klasse maken ofwel ?

Kan wel, althans ik lees er niks over in de voorwaarden. En als ik het doe dan keuren HC's het gewoon goed
 

13-06-2014 20:25:34
kleine_man
kleine_man
Nou dan hier de voordelen van de OVC.

Dagelijks mag ik kiezen tussen een kwartier langer onderweg zijn of zwartrijden omdat de overstaptijd in Arnhem niet toereikend is om de noodzakelijke omcheck uit te voeren. Ik ben dan 1 uur en 21 (tegen 1 uur en 6 minuten als de zwart reis) onderweg waarvan ik 46 minuten aan het rijden ben. De rest sta ik te wachten. Voor de terugweg geldt hetzelfde.

Tijdens mijn reis moet ik minimaal 6 handelingen uitvoeren. Doe ik 1 van die handelingen verkeerd wordt ik als een crimineel behandeld en bedreigd door conducteurs en controleurs. Alleen omdat ik een altijd vrij abo heb.

Wil ik gebruik maken van mijn samenreiskorting wrdt het nog leuker.

Ik wil een familielid meenemen. Ik vertrek vanuit Arnhem, hij vanuit Ede. Ik moet dan fysiek uitstappen in Ede. Een automaat zoeken. De noodzakelijke handelingen uitvoeren en hopen dat dat binnen 15 minuten kan. We willen naar Nieuwegein en Waalhaven. In Utrecht checken we uit en stappen op de tram. Doen onze ding en gaan met de tram weer terug. Op Utrecht aangekomen kunnen we weer een automaat opzoeken en de samenreiskorting activeren. Daarna door naar Rotterdam. Dan met metro en bus naar de Waalhaven en weer terug. Weer een automaat opzoeken en de samenreiskorting activeren. En terug naar huis.

Door het 3 maal activeren van de samenreiskorting ben je dus minimal 3 keer een kwartier langer onderweg. Om het af te maken, we onderbreken de reis in Utrecht dus mag er extra afgerekend worden.

In ons geval zou ook nog wel eens de brabantroute genomen kunnen worden. Dit wordt afgestraft doordat er nog even 35 minuten in Arnhem gewacht moet worden voordat de kaart weer gebruikt kan worden.

Ter vergelijk. In het papieren tijdperk kocht mijn reisgenoot een retour Rotterdam of een rondreis met karting. Stapte in de trein waarin ik al zat en maakte onze reis. In Utrecht en Rotterdam warden de benodigde aantal strippen gestempeld.

Nog een leuk voorbeeld. Van de week reden er geen treinen tussen Ede - Arnhem en Oss - Den Bosch. Er werd geadviseerd om om te reizen via Apeldoorn. Mag ik dan met Arriva reizen? Moet ik dan in/uit checken bij Arriva? Hoe ziet de NS mijn reis dan? Ik heb immers in/uitgecheckt wat conform de NS regels er op duidt dat ik een via route genomen heb.

Tot zover de voordelen van de OVC. %09% Misschien ben ik pessimistisch maar ik zie in het bovenstaande geen voordelen voor mij als reiziger. Wel nadelen.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

13-06-2014 20:38:15
KvdLee
KvdLee
Het enige voordeel is er voor hen die slechts met 1 vervoerder 1 traject hoeven te reizen. Die zullen met het chipsysteem eerder bij hun trein zijn. Maar ook zij moeten hun chipkaart aanschaffen, en elke keer zorgen dat er minimaal 20,- op staat. In een tijd als deze, waarin niet alleen NSR over het net rijdt, maar sommige stukken ook geëxploiteerd worden door andere vervoerders als Arriva etc. kan dat gewoon niet. En toch wil men.. Ik zelf ben sowieso geen voorstander van het vernieuwen (lees in veel gevallen: verslechteren) van systemen die gewoon goed werken, maar hier snap ik de hoge hoedjes in de spoorsector gewoon écht niet. Niet een klein beetje ook.

Laatst bewerkt door KvdLee op 13-06-2014 20:39


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

13-06-2014 20:46:23
rogier
rogier
Quote
kleine_man (vr 13 jun 2014 20:25:34 https://www.somda.nl/forum/14907/p497448/): Nou dan hier de voordelen van de OVC.

Dagelijks mag ik kiezen tussen een kwartier langer onderweg zijn of zwartrijden omdat de overstaptijd in Arnhem niet toereikend is om de noodzakelijke omcheck uit te voeren. Ik ben dan 1 uur en 21 (tegen 1 uur en 6 minuten als de zwart reis) onderweg waarvan ik 46 minuten aan het rijden ben. De rest sta ik te wachten. Voor de terugweg geldt hetzelfde.

Wat zou een reis per auto een verademing zijn .


Reiziger met hoofdletter R......
 

13-06-2014 20:52:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
kleine_man (vr 13 jun 2014 20:25:34 https://www.somda.nl/forum/14907/p497448/): Wil ik gebruik maken van mijn samenreiskorting wrdt het nog leuker.

Ik wil een familielid meenemen. Ik vertrek vanuit Arnhem, hij vanuit Ede. Ik moet dan fysiek uitstappen in Ede. Een automaat zoeken. De noodzakelijke handelingen uitvoeren en hopen dat dat binnen 15 minuten kan.
Waarom zou je fysiek uit moeten stappen? De medereiziger heeft jouw abonnement niet nodig om de samenreiskorting op z'n chipkaart te laden, dat kan hij er gewoon zelf op laden. Enige voorwaarde is dat degene met een kortingskaart in dezelfde trein zit als degene die met korting meereist, maar dat was ook met de papieren kaartjes al zo.

Quote
In ons geval zou ook nog wel eens de brabantroute genomen kunnen worden. Dit wordt afgestraft doordat er nog even 35 minuten in Arnhem gewacht moet worden voordat de kaart weer gebruikt kan worden.
Waarop moet je 35 minuten wachten dan?

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 13-06-2014 20:52


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-06-2014 21:05:26
kleine_man
kleine_man
De samenreiskorting vervalt na 35 minuten na uitchecken. Omdat het familielid alleen doorreist heeft hij geen recht meer op samenreiskorting.

Laatst bewerkt door spiketrain op 14-06-2014 05:08, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

14-06-2014 01:19:51
AgentX
AgentX
Dat is niet juist; je kunt de samenreiskorting ook weer gewoon van je kaart halen, bij de automaat.

Laatst bewerkt door spiketrain op 14-06-2014 05:08, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.
 

14-06-2014 13:34:36
kleine_man
kleine_man
Hmmmm, dat stond in die geweldige glossy die ik gehad heb met de voordelen van reizen met de OVC.

Maar ja, de NS blinkt niet uit in duidelijk informatie geven. %04%


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

14-06-2014 16:43:07
treinfan
treinfan
Ja en dat klopt ook: als je langer dan 35 minuten uitgecheckt bent en wil met samenreiskorting verderreizen, dan moet je het er opnieuw opladen. Er staat niet dat het de enige methode is.
Overigens, hoezo is je overstaptijd in Ah niet voldoende om je kaart een paar seconde bij de uitcheckpaal van NS te houden, een halve minuut te wachten op andere reizigers en dan in te checken bij Breng/Arriva?

Laatst bewerkt door treinfan op 14-06-2014 16:44
 

14-06-2014 16:53:00
ricohallo
ricohallo
Voor samenreiskorting mag de medereiziger ook (een) papieren kaartje(s) kopen met 40% korting.  

14-06-2014 18:57:52
IC140
IC140
Vanaf 9 juli kan dat dus niet meer...  

14-06-2014 19:18:46
kleine_man
kleine_man
Ik heb zitten klokken. Het omchecken duurt ongeveer 8 seconden. Er zijn 4-5 checkpaaltjes die direct op de meest snelle route liggen tussen spoor 6 en 11.

In de spitsen zijn er zo'n 100 mensen per trein die deze overstap maken (Ik zie ook vaak zat bijna de complete Breng trein naar spoor 11 migreren). Er zijn dus (800/5=160) seconden nodig om iedereen om te laten checken. Als je goed ter been bent en een beetje onbeschoft doet kan je in 1 minuut overstappen. Dit is de theorie.

In de praktijk kom je nog weleens enkele minuten later aan. Zowel vanuit de achterhoek als vanuit Utrecht. Waarbij ik wil opmerken dat de IC uit Utrecht ook regelmatig 3 minuten te vroeg is.

Nu halen veel mensen deze overstap doordat de noodzakelijke handelingen niet uitvoeren. Ongeveer 20-25% van de reizigers checkt om. Vanaf 9 juli worden er dat dus een stuk meer. De kans dat de theoretische 3 minuten is gewoon onvoldoende om iedereen om te laten checken.

Hetzelfde geldt ook in Nijmegen voor Veolia en de 3100. Met omchecken is het mij nog niet gelukt om deze overstap te halen.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

15-06-2014 01:23:19
ricohallo
ricohallo
@IC140 Niet zonder 1 euro toeslag helaas... Of komen er geen wegwerpchipkaartjes met 40% korting?  

15-06-2014 10:03:08
dennistd
dennistd
Wat ik me wel afvraag: als ik nou een kaartje Hengelo-Lochem koop, betaal ik dan ook een euro toeslag?  

15-06-2014 11:37:39
IC140
IC140
^^ Ja.

Quote
ricohallo (zo 15 jun 2014 01:23:19 https://www.somda.nl/forum/14907/p497583/): @IC140 Niet zonder 1 euro toeslag helaas... Of komen er geen wegwerpchipkaartjes met 40% korting?

Er komen geen wegwerkchipkaartjes met 40% korting. Alleen voor jaartrajectkaarthouders komt er tijdelijk een mogelijkheid om enkele reizen met korting op de chipkaart te laden.

Laatst bewerkt door IC140 op 15-06-2014 11:38
 

15-06-2014 13:17:02
Mearten279
Mearten279
Wat ik me afvraag.. Hoe zit het met de internationale tickets en omleidingen? Laatst heb ik tickets voor de EN besteld en binnengekregen, en hier is de bekende code op te zien welke ik kan scannen zodat het poortje opengaat. In mijn geval heb ik een enkeltje vanuit Polen naar Arnhem gekocht, zodat het ticket alleen maar geldig zou moeten zijn op dit traject. Maar wat zou er gebeuren als je datzelfde ticket (op dezelfde dag) op een willekeurig ander station (welke niet op de route ligt) zou scannen? Zou het kaartje dan niet geldig zijn en het poortje dus niet open gaan?

Toch lijkt mij dat wel raar dat het dan niet geldig zou zijn.. In mijn geval is Ah het eindstation en zul je niet snel met een omleiding te maken hebben, maar stel dat je een ticket Polen-Vl hebt gekocht met de EN. Dan moet je nog over het gewone NS-traject reizen, maar stel dat er een verstoring is op Nm-Vl.. Dan moet je via Ht reizen, maar wat zou het poortje op Ht daarvan zeggen?

Mvg, Maarten
 

15-06-2014 13:50:16
IC140
IC140
Je komt in Ht geen poortje tegen omdat je er slechts overstapt.  

15-06-2014 16:55:02
john2
john2
Ik neem aan dat er met een barcode ook op kleinere stations waar geen poortjes zijn kan in en uit gecheckt kan worden. Of moeten hier voor alle checkpalen omgebouwd worden?  

15-06-2014 17:05:21
tochjo
tochjo
De enige reden dat er poortjes met barcodescanners komen, is omdat mensen anders het station niet kunnen betreden of verlaten. Op stations met paaltjes speelt dit niet. Er is dus geen sprake van in- of uitchecken met zo'n vervoerbewijs.  

15-06-2014 17:09:33
john2
john2
Ach zo, omdat ze al in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs in de vorm van een internationaal trein ticket.  

15-06-2014 17:15:04
ricohallo
ricohallo
Als er geen wegwerpkaartjes met 40% korting komen, zoals IC140 zegt, hoe zit het dan met alleenreizenden t/m 11 jaar en 65+'ers?  

15-06-2014 18:54:36
thom
thom
Volgens mij mag je zo jong helemaal niet alleen reizend zijn?  

15-06-2014 19:00:56
lol
lol
Waarom zou dat niet mogen? Ik heb zelf weleens jonge kinderen gezien die alleen reizen. Voorzover ik weet heb je alleen begeleiding nodig als je gaat vliegen (meestal is de begeleider dan een stewardess). Bij treinreizen hoeft dat volgens mij niet.


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

15-06-2014 19:04:18
dennistd
dennistd
Kinderen mogen straks ook alleen reizen op een railrunner. Bejaarden moeten gewoon gaan inchecken voor korting.  

15-06-2014 19:09:15
thom
thom
Waarom dat niet zou mogen lijkt me niet zo moeilijk, omdat NS die verantwoording niet kan en wil dragen.

De bouwmarkt waar ik werk, is de entree onder de 16 jaar ook alleen toegestaan met begeleider dus zo ongewoon is dat niet.

Maar inderdaad tot mijn verbazing, in de voorwaarde van de railrunner staat;
Quote
Vanaf het vierde kind koopt u een papieren treinkaartje met 40% korting. Dit kortingstarief geldt ook voor kinderen van 4 t/m 11 jaar die zonder begeleiding reizen.


Laatst bewerkt door thom op 15-06-2014 19:13
 

15-06-2014 20:27:36
timtrein
timtrein
Ik kan me best voorstellen dat je als je een jaar of 10 bent door een van je ouders naar het station wordt gebracht en dan op een volgend station door opa/oma of weetikveelwie wordt opgehaald. Zolang je geen drie overstaps op een station als Amsterdam hebt kan dat best.  

16-06-2014 01:03:39
ricohallo
ricohallo
Toen ik geloof ik 10 was ben ik met nog twee anderen (ook 10), van Bkg naar Hn gegaan om daar een kijkje te nemen op de open dag van het ziekenhuis. Dus ja, heel soms reizen kinderen onder de 11 jaar wel eens zonder volwassene. Wordt trouwens wel wat dan, bejaarden zijn ook een redelijk grote klant van de NS maar bejaarden en de OV-Chipkaart gaan over het algemeen echt niet samen...  

16-06-2014 02:30:46
Ovindel
Ovindel
Ik ervaar anders dat veel bejaarden prima met de kaart overweg kunnen, de een beter dan de ander en als er een probleem is dan helpt altijd wel een medewerker of iemand anders.  

16-06-2014 06:48:09
mdeen
mdeen
Quote
kleine_man (vr 13 jun 2014 20:25:34 https://www.somda.nl/forum/14907/p497448/): Nou dan hier de voordelen van de OVC.




Helaas is de teneur dat "jij" een uitzondering bent (en voor "jij" kun je iedereen die klaagt invullen) en dat de OV-Chipkaart "dus" werkt.

Jammer genoeg is die 15 minuten dan weer te weinig om GTBV in te vullen, maar als je dat een paar keer achter elkaar op een dag gebeurt zou ik dat toch eens invullen om te kijken wat de reactie is.
 

16-06-2014 12:17:11
AgentX
AgentX
Kinderen t/m 11 moeten wel alleen kunnen reizen. Deze kinderen kunnen op die leeftijd (10-11) allang op het voortgezet onderwijs zitten en zoals steeds vaker is dat zelden in eigen woonplaats. Het is voor ondergetekende alweer een tijd geleden maar ik zat ook op m'n tiende alleen in de trein, op weg naar school.  

16-06-2014 16:15:59
edje
edje
Kinderen gaan vanaf 4 jaar naar school. Er zijn 8 groepen. Maakt dat ze vanaf hun 12 jaar van school. Dus met 10/11 allang naar de middelbare school.... dat klopt niet echt.

Kinderen onder de 10 horen niet alleen in de trein te reizen. Dan heb je het in mijn ogen als ouders het niet helemaal begrepen kwa verantwoordelijkheid naar je kind toe. Er lopen in de trein teveel rare snuiters rond.
 

16-06-2014 16:18:34
Bert13
Bert13
Wat een ophef om niks. Kinderen in Amsterdam reizen ook zorgeloos de halve stad door met de tram, en niemand die zich druk maakt, dan moet een stukkie met de trein ook kunnen.
(Overigens was ik zelf ook 10 toen ik naar de middelbare school ging, maar dat heeft nog minder met dit topic te maken.)


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

16-06-2014 16:39:56
john2
john2
Denkelijk moet er maar weer gauw over treinen gediscussieerd worden voor dat het beheer iets te keutelen heeft.  

16-06-2014 17:57:21
AgentX
AgentX
@edje Leuk, dat kinderen onder de tien niet alleen in de trein thuis horen, maar dan mis ik toch nog een stukje doelgroep, namelijk kinderen van 10 en 11, waar ik het nu juist over heb!

Bovendien kun jij dat wel vinden, maar de praktijk wijst anders uit, namelijk dat er toch een hoop kinderen van 10 alleen met de trein reizen. (Ik zie ze dagelijks van het gelovige Wd naar het Driestar College in Gd reizen...)
 

16-06-2014 23:40:31
ICE11
ICE11
Even over nagedacht, welke Duitse OV-bedrijven alleen hier in de Regio van Aken in de toekomst barcodes op hun tickets moeten printen, omdat zij ook (theoretisch) tickets verkopen, met die ik op de trein naar Nederland kan. Bij de busvervoer zijn dat ASEAG, DKB, west, Taeter, RVE en natuurlijk de bedrijven, die in hun opdracht rijden. En bij de treinen DB en Rurtalbahn. Niet te vergeten Veolia in Nederland en TEC en DeLijn in Belgie, die aan boord van hun bussen ook nog papieren tickets verkopen, die op de trein geldig zijn. En natuurlijk heeft iedereen zijn eigen printer-systeem. En dan zijn de tickets nog behoorlijk klein (standaard zijn 7x5 cm), weet niet, hoe daar nog plaats voor een barcode op is.....

Laatst bewerkt door ICE11 op 16-06-2014 23:42
 

17-06-2014 09:07:11
mdeen
mdeen
En hier het commentaar van iemand die het hele spektakel van de invoering niet heeft veroorzaakt: "NS-topman Timo Huges: “Eén keer inchecken voldoende in het ov”"

http://www.metronieuws.nl/nieuws/een-keer-inchecken-voldoende-in-het-ov/SrZnfo!o0IBve2ZaxWU/
Quote
Constant in- en uitchecken kun je de reiziger haast niet aandoen, vindt nieuwe NS-topman Huges.


Maar dat dit allemaal maar lippendienst is bewijst een paar alinea's verder:
Quote
De agressie tegen personeel van NS was indertijd één van de hoofdredenen. Maar we kunnen straks door het in- en uitchecken op basis van accurate informatie nóg beter zien waar mensen in- en uitstappen. Zo kunnen we beter onze treinen plannen. Nu doen we dit nu nog op basis van tellingen.

En dat nóg beter zien waar mensen in- en uitstappen kun je dus niet als één keer inchecken voldoende zou zijn.
 

07-07-2014 08:58:20
KvdLee
KvdLee
Ik heb er waarschijnlijk overheen gelezen, maar naar mijn weten krijgen alle stations/poortjes een barrcodescanner voor e-tickets en speciale ritten/gelegenheden. Waarom worden de (nog twee dagen) huidige papieren kaartjes niet standaard geprint met een code, in plaats van een ingebouwde chip? Dat scheelt die extra euro per kaartje 'productiekosten'.  

07-07-2014 09:32:38
thom
thom
Maar dat zorgt er wel voor dat het percentage reizigers wat door de aparte scan poortjes moet, een stuk hoger ligt, en juist voor de incidentele reiziger het nog ingewikkelder maakt.  

07-07-2014 09:38:30
KvdLee
KvdLee
Ah zo, dus lang niet alle poortjes op een station worden daarvan voorzien?
(zeurmodus aan: Opzich is het OV-chip/poortjes systeem al ingewikkeld genoeg dus een uithangbordje extra met een aanwijzing voor papieren kaartjes/e-tickets kan er ook nog wel bij %08%)

Laatst bewerkt door KvdLee op 07-07-2014 09:38


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

07-07-2014 10:28:54
jor[D]1
jor[D]1
Het brede poortje wordt sowieso van een bar code scanner voorzien. Afhankelijk van grote/drukte van het station ook op andere poortjes.

Kan me zo voorstellen dat er op Asd meer mensen met een barcode komen dan op Hfd bijvoorbeeld.
 

07-07-2014 10:29:51
john2
john2
Vanaf 9 juli is er een vraag op de NS kaartautomaat of men ja of nee een OV chipkaart heeft. Nee is voor mij duidelijk, dat men dan via de NS kaartautomaat een papieren chipkaartje kan kopen. Dit is dan voor een bepaald bedrag, ik dacht 7.50 euro. Hoe zit het dan met een lange afstand reis? Dan is die 7.50 euro onvoldoende. Dan zou men toch saldo op dit chipkaartje moeten zetten. Of kan men dan toch nog vanaf het vertrek station het aankomst station aangegeven en dan dit betalen zoals met de papieren treinkaartjes? Het volgende is, als men wel een OV chipkaart heeft en ja aan geeft op de NS kaartautomaat aan geeft. Wat is dan de mogelijkheid?  

07-07-2014 10:31:30
dennistd
dennistd
Het papieren chipkaartje is de eenmalige chipkaart, en die kost evenveel als het huidige papieren kaartje + 1 euro.  

07-07-2014 10:35:18
jor[D]1
jor[D]1
Ik denk dat je 2 zaken verward. De anoniem ov-chipkaart zoals deze al wordt verkocht is en blijft 7,50 euro. (Komt aan tijdelijke aanbieding voor 2 euro heb ik begrepen).
Deze kaart kan je saldo op laden en voor al het OV gebruiken. Is gewoon plastic op bankpas formaat.

De Papieren ov-chipkaart is eigenlijk kwa functie gewoon gelijk aan het huidige kaartje. Er staat dus een bestemming, datum en klasse op gedrukt. Het kaartje is nu echter voorzien van een chip (voor de poortjes/paaltjes) en er zit een toeslag op van 1 euro in vergelijking met de prijs als je met een gewone ov-chipkaart betaalt.
Inchecken is verplicht om het kaartje geldig te laten worden. (staat er ook op).

Die ja/nee keuze heb je nu ook al aan de automaat in de vorm van de knoppen:
"Ik heb al een ov-chipkaart" en "Ik heb geen ov-chipkaart"

Laatst bewerkt door jor[D]1 op 07-07-2014 10:37
 

07-07-2014 10:38:06
lex_t
lex_t
Quote
jor[D]1 (ma 07 jul 2014 10:35:18 https://www.somda.nl/forum/14907/p500353/):
Inchecken is verplicht om het kaartje geldig te laten worden. (staat er ook op).


Uitchecken hoeft niet. Compleet zinloos namelijk. Tenzij er een poortje open moet.
Dat gaat een enorme daling in het aantal uitstappende reizigers op kleine stations te zien geven. Volgens de administratie uiteraard.
 

07-07-2014 13:34:05
reisthijs
reisthijs
Hoe zinloos het ook mag lijken, uitchecken moet dus wel. Omdat het een ov-chipkaart is. Zie http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/kaartkeuze/eenmalige-chipkaart.html
Quote
Het reizen met een eenmalige chipkaart is gelijk aan het reizen met een gewone OV-chipkaart: voor iedere rit moet er worden ingecheckt en bij het verlaten van het station moet er worden uitgecheckt.
 

07-07-2014 18:44:23
dennistd
dennistd
Maar de vraag is: wie controleert of jij op station Wierden wel uitgecheckt hebt?