NS stopt met papieren treinkaartjes
Forum: Algemeen - Algemeen
21-05-2014 13:05:57
Apda
Apda
Vanmorgen ging op Radio 1 het onderdeel "stand.nl" over de stelling De OV-chipkaart is een prima vervanging van het papieren treinkaartje. Iedereen kan 'eens' of 'oneens' stemmen op http://www.stand.nl/ . Een tussenstand: 80% stemde 'oneens'.

In het programma was Eric Janse de Jonge, voorzitter van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad, te gast. Dhr. Janse de Jonge kon niet 1 voordeel voor de reiziger noemen van het wegwerp-chipkaartje boven het papieren kaartje. Ook wist hij niet waarom het chipkaartje 1 euro duurder is, terwijl een chip maar enkele centen kost. Later in het gesprek bleek dat die euro eigenlijk een boete is, om het gebruik te ontmoedigen. Daarom komt er deze zomer ook een tijdelijke aanbieding: een ov-chipkaart kost dan 2 euro (uiteraard exclusief het saldo dat je erop moet laden).

Laatst bewerkt door Apda op 21-05-2014 13:09
 

21-05-2014 14:22:08
broek53
broek53
Quote
nohab (wo 21 mei 2014 12:27:10 https://www.somda.nl/forum/14907/p494929/):
Quote
mren (wo 21 mei 2014 12:01:49 https://www.somda.nl/forum/14907/p494926/):
Quote
thom (wo 21 mei 2014 10:58:14 https://www.somda.nl/forum/14907/p494914/): Kunnen dit soort discussie's nou nooit eens gevoerd worden zonder onderbuik gevoelens en NS-Bashing?

Of met overdreven 'NS is Heilig'-reacties...

Feit blijft dat niet de reiziger op 1, 2 en 3 staat, maar het systeem van de OVC en de technische mogelijkheden en beperkingen zijn leidend.

En de eigen belangen van NS. En dat is eerst en vooral de afrekening tussen de vervoerders. En wie moet het allemaal mogelijk maken? Juist, de reiziger die aan van alles en nog wat moet denken.
De OVC is qua idee in ieder geval al veel ouder dan de verknipping van het spoorwegnet.
 

21-05-2014 14:28:37
sfj
Check, was het niet ergens in de jaren '70 dat men al een chipkaart wilde invoeren ipv de strippenkaart die het destijds geworden is? En ik meen dat begin jaren '90 rondom invoering OV studentenkaart ook al een overweging gemaakt is voor een chipkaart (en zelfs getest door HTM of RET?)?

Blijft alleen idioot om te zien hoe ad-hoc de huidige invoering aan de reizigers is gepresenteerd, op de tekentafel had een ontwerp gerealiseerd moeten worden wat vanaf de dag van instap een volledig alternatief vormt, niet elke keer een klein stukje pakken en net zo lang doorgaan tot uiteindelijk alles er in zit. Mijn inziens had een allesomvattend product werkend moeten zijn gepresenteerd nog voor de eerste reiziger een ov-chipkaart kocht.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

21-05-2014 16:19:01
daniel81
daniel81
Quote
nohab (wo 21 mei 2014 10:43:35 https://www.somda.nl/forum/14907/p494911/): Ja, want het is de vervanger van een gewoon treinkaartje. Maar dan met een euro erbij, zogenaamd om de kosten te dekken maar in werkelijkheid om je toch in de richting van een chipkaart te duwen. Dit wegwerpkaartje had gewoon de standaard moeten worden, eventueel aangevuld met de mogelijkheid om op saldo te reizen voor diegenen die dat handig vinden (ik niet). Maar zoals bekend denkt NS alleen aan zichzelf.

De link waar dit afgestofte topic mee begon kan ik niet lezen omdat ik de cookies van de telegraaf weiger. Anders is het voor de Telegraaf mogelijk mijn surfgedrag op hun website te volgen en daar heb ik geen zin in. Wettelijk moeten zij mij om toestemming vragen alvorens die gegevens op te slaan.
Merkwaardig dat vervoerders mij wel de privacy mogen ontnemen om te zien waar ik naartoe reis.
 


21-05-2014 17:07:57
john2
john2
De wegwerp OV chipkaarten zullen ook wel nog aan de NS balies te verkrijgen zijn. Dit vanwege de toeristen uit het buitenland die de Nederlandse taal niet machtig zijn en hier door niet met een NS automaat overweg kunnen.

Laatst bewerkt door john2 op 21-05-2014 17:08, reden: typfout herstelt
 

21-05-2014 17:12:49
thom
thom
Uiteraard zal het loket ook wegwerp kaarten uitgeven, anders kom je straks niet door poortjes heen...

En de kaartautomaat kan ook gewoon op Engels Frans en Duits, dat moet nou niet echt een belemmering zijn...
 

21-05-2014 17:24:07
AgentX
AgentX
De kaartautomaat heeft alleen een optie voor de Engelse taal hoor...

En gaat er bij een kaartje bij het loket halen dan ook nog bovenop, zoals dat nu ook is?
 

21-05-2014 17:38:58
mren
mren
Nee, het blijft bij 1 euro OVC-boete en de 0,50 euro loketstraf verdwijnt.  

21-05-2014 18:04:07
Apda
Apda
Quote
john2 (wo 21 mei 2014 17:07:57 https://www.somda.nl/forum/14907/p494981/): De wegwerp OV chipkaarten zullen ook wel nog aan de NS balies te verkrijgen zijn. Dit vanwege de toeristen uit het buitenland die de Nederlandse taal niet machtig zijn en hier door niet met een NS automaat overweg kunnen.

De NS-balie te Apd sluit per 1 juni. Dat zou wel eens met de ombouwkosten te maken kunnen hebben. Dan zal Apd vermoedelijk niet het enige station zijn.
 

21-05-2014 18:35:09
thom
thom
Quote
AgentX (wo 21 mei 2014 17:24:07 https://www.somda.nl/forum/14907/p494988/): De kaartautomaat heeft alleen een optie voor de Engelse taal hoor...

Hmm, inderdaad, mag ook
 

21-05-2014 18:39:15
KvdLee
KvdLee
Och, Nederlands of Engels.. In Parijs konden we ook zonder al te veel gedoe een metrokaartje kopen in 't Frans, dat wijst zich wel (althans, als men een keertje het menu van de kaartautomaten hier eens gaat verbeteren). Hoe ga je echter aan toeristen uit alle windstreken des aarde uitleggen dat als je een kaartje hebt gekocht, je problemen krijgt als je dat ding niet eerst voor zo'n paal moet houden. %03%

Laatst bewerkt door KvdLee op 21-05-2014 18:39


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

21-05-2014 18:42:11
MasterE
MasterE
Er wordt coulant mee omgegaan en straks kan men niet anders als de poortjes zijn gesloten.


Mcn Asd
 

21-05-2014 18:44:01
Ovindel
Ovindel
Maar echt niet alle stations krijgen poortjes.  

21-05-2014 20:32:06
MasterE
MasterE
Maar op die stations zullen niet veel toeristen komen, en anders zal een HC heus wel coulant zijn.


Mcn Asd
 

22-05-2014 07:25:34
phantom
phantom
Quote
dh3201 (wo 21 mei 2014 11:15:06 https://www.somda.nl/forum/14907/p494917/): maar voornamelijk om reisgegevens te verzamelen. Daarom moet je met dagkaarten e.d. ook steeds in- en uitchecken.


Wat valt er nou aan reisgegevens te verzamelen als je een dagkaart hebt gekocht voor een bepaald traject ?
Als je een kaartje/wegwerpding hebt gekocht in Breda om naar Rotterdam te gaan en terug, en je stapt dan in te Breda,dan stap je toch niet eerder uit dan in Rotterdam ?
En dat ziet men bij een controle in die trein toch ook als ze dat ding scannen ?
Dus wat valt er dan te verzamelen ?

Laatst bewerkt door phantom op 22-05-2014 07:26


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

22-05-2014 07:49:38
gvttreinen
gvttreinen
de tijd wanneer je reis.
Gegevens kunnen ook dienen om de treinen op juiste lengte te brengen hoewel we daar nu zeeeer weinig van merken....
 

22-05-2014 08:21:15
nohab
nohab
Quote
phantom (do 22 mei 2014 07:25:34 https://www.somda.nl/forum/14907/p495052/):
Quote
dh3201 (wo 21 mei 2014 11:15:06 https://www.somda.nl/forum/14907/p494917/): maar voornamelijk om reisgegevens te verzamelen. Daarom moet je met dagkaarten e.d. ook steeds in- en uitchecken.


Wat valt er nou aan reisgegevens te verzamelen als je een dagkaart hebt gekocht voor een bepaald traject? Als je een kaartje/wegwerpding hebt gekocht in Breda om naar Rotterdam te gaan en terug, en je stapt dan in te Breda, dan stap je toch niet eerder uit dan in Rotterdam? En dat ziet men bij een controle in die trein toch ook als ze dat ding scannen? Dus wat valt er dan te verzamelen?
Daar zijn puur commerciele redenen voor. Reizigersgegevens kunnen bijvoorbeeld ook gebruikt worden bij aanbestedingen.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

22-05-2014 08:46:37
ZJ37
ZJ37
Worden alle internationale kaartjes dan ook uitgegeven met chip of krijg je er een chip-perronkaartje bij of iets dergelijks?  

22-05-2014 08:50:02
sfj
Internationale kaartjes krijgen een barcode, en de poortjes een barcode lezer.
De op dit moment al voor wegwerpchip omgebouwde automaten verkopen geen internationale kaartjes meer.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

22-05-2014 13:09:55
gjbrandsma
gjbrandsma
Dus dan neem ik aan dat die internationale kaartjes met barcode alleen online gekocht kunnen worden?

Krijgen buitenlandse internationale kaartjes (zoals de Belgische Go Pass 1 Roosendaal) dan ook een barcode, en andere Nederlandse onlineproducten zoals het groupsretour of de homeprint enkeltjes/retourtjes bijvoorbeeld ook?
 

22-05-2014 13:18:02
jor[D]1
jor[D]1
Op de foto's van de nieuwe papierchipkaart is te zien dat de opdruk de zelfde info/opmaak als de huidige kaartjes bevat.

Internationale kaartjes kan je dan gewoon uit de automaat halen en zijn dan zicht kaarten. zoiets heb ik van de week ergens gelezen. (wat weer tegenstrijdig is met de automaat die geen int kaartje verkoopt)

Eigenlijk veranderd er zichtbaar niet heel veel aan de kaartjes. Er zit alleen en chip in en het formaat/kleur is iets anders
 

22-05-2014 13:30:07
martijn
martijn
Maar hoe krijg je die poortjes open met een A4-tje met een barcode?  

22-05-2014 13:42:17
sfj
Met de barcodescanner die er op gezet gaat worden, ik begreep van een nfl dat daar momenteel bij Thales druk mee wordt getest.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

22-05-2014 13:43:46
john2
john2
Ik heb zoiets van, op welk materiaal een barcode op staat is niet van belang. Deze zal heus wel gelezen worden als de barcode voor een in en uit check paal wordt gehouden. SFJ was me net voor met bericht plaatsen. Dus SFJ heeft het antwoord al gezegd.

Laatst bewerkt door john2 op 22-05-2014 13:45, reden: Meer tekst er bij gezet
 

22-05-2014 14:50:08
AgentX
AgentX
Met barcodescanners wordt al vanaf 2011 getest. Ondergetekende is eens bij zo'n proef aanwezig geweest. Toen waren het vooral e-tickets die werden uitgedeeld in ICE, Thalys en Benelux, om te testen of buitenlandse reizigers begrepen hoe het werkte.  

22-05-2014 17:42:04
Ovindel
Ovindel
Nu raak ik even de draad kwijt wat betreft internationale kaartjes.

Voorbeeld:
Nu kan ik bij de NS kaartautomaat in Mt een retourtje naar Luik kopen. Hoe gaat dat dan straks?
En stel dat ik een retourtje Mt juist in België bij de NMBS koop, dan een dagje Maastricht doe en dan kan ik dus niet meer terug omdat ik niet door de poortjes kan? Want ik begrijp dat die barcodes alleen op Nederlandse kaartjes komen.
 

22-05-2014 18:34:06
john2
john2
Wat Ovindel naar voren brengt zit wat in. Als een dagjes mensen uit Duitsland of België uit de grensstreek aan Nederland een bezoekje brengen, dan moeten deze mensen wel hun retour rit kunnen maken. En dan door de eventuele afgesloten poortjes kunnen om bij hun trein te komen. Hetzelfde verhaal als buitelanders met een ticket uit eigen in Nederland aankomen dan moeten deze mensen bij aankomst als bij de terug reis ook door de poortjes kunnen. En bij boeking bij een Nederlands reisbureau dan krijgt men ook een internationaal ticket. Dan moet er ook de poortjes gegaan worden. Lijkt me sterk dat er tot in lengte van dagen NS personeel aanwezig is voor de poortjes te bedienen voor deze mensen. Of alleen op bepaalde tijden op een station waar internationale treinen aankomen en vertrekken dat er hier dan NS personeel staat voor de mensen die van een internationale trein gebruik maken te helpen voor door de poortjes te komen.  

22-05-2014 19:24:21
phantom
phantom
Dat zelfde heb ik elders op een ander forum al is opgegooid,over hoe dat moet met toeristen/reizigers die vanuit het buitenland hierheen komen met het ov en daar hun kaartjes kopen voor een retourreis.
Daar kwam er geen echt antwoord op terug.
De vraag blijft toch echter wel,als je als toerist/reiziger uit het buitenland komt met een daargekocht treinkaartje,dan zal dat waarschijnlijk geen barcode geval hebben.
Dus hoe gaat men dat dan oplossen ?
Als daar geen oplossing voor komt,moeten we dan maar wachten hoelang het duurt voor de gemiddelde toerist nog voor een bezoek aan NL kiest i.c.m. het ov/trein hierheen reizen ?

Laatst bewerkt door phantom op 23-05-2014 07:22


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

22-05-2014 20:17:26
Ovindel
Ovindel
Even een vervolg op mijn gedachte: ik neem aan dat er reizigers zijn die dagelijks met de Beneluxtrein uit België naar Nederland gaan, wat moeten die straks?
En dit speelt natuurlijk op alle internationale verbindingen, je hebt niet alleen toeristen maar ook de gewone forens.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-05-2014 20:54:50
maarten83
maarten83
Het speelt ook bij (inter)nationale chartertreinen die er rijden.  

22-05-2014 20:58:45
gvttreinen
gvttreinen
Mss losse chipkaartjes verstrekken die de poortjes eenmaal kunnen openen.
Maar tja, hoe met buitenlandse Interrail- en andere netkaarten?
 

22-05-2014 23:52:51
AgentX
AgentX
Quote
AgentX (do 22 mei 2014 14:50:08 https://www.somda.nl/forum/14907/p495104/): Met barcodescanners wordt al vanaf 2011 getest. Ondergetekende is eens bij zo'n proef aanwezig geweest. Toen waren het vooral e-tickets die werden uitgedeeld in ICE, Thalys en Benelux, om te testen of buitenlandse reizigers begrepen hoe het werkte.


Van bovenstaande gebeurtenis een foto, voor de beeldvorming. (Foto: https://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/14244040851/)
 

23-05-2014 11:54:38
john2
john2
Quote
phantom (do 22 mei 2014 19:24:21 https://www.somda.nl/forum/14907/p495124/): Dat zelfde heb ik elders op een ander forum al is opgegooid,over hoe dat moet met toeristen/reizigers die vanuit het buitenland hierheen komen met het ov en daar hun kaartjes kopen voor een retourreis.
Daar kwam er geen echt antwoord op terug.
De vraag blijft toch echter wel,als je als toerist/reiziger uit het buitenland komt met een daargekocht treinkaartje,dan zal dat waarschijnlijk geen barcode geval hebben.
Dus hoe gaat men dat dan oplossen ?
Als daar geen oplossing voor komt,moeten we dan maar wachten hoelang het duurt voor de gemiddelde toerist nog voor een bezoek aan NL kiest i.c.m. het ov/trein hierheen reizen ?

Blijft bij mij dan ook nog een vraag open. Als je bij een reisbureau in Nederland een vakantiereis boekt per trein voor het buitenland. Dan krijg via dat reisbureau de internationale trein ticket. Zit op dit ticket dan een barcode voor de heen reis en de terug reis voor door de poortjes te komen? Er viel me tijdens deze tekst invoeren nog iets anders in. Voor de vlieg vakanties die via Schiphol vertrekken en men gaat per trein heen en terug. Dan zal men zorg moeten dragen dat men een OV chipkaart in het bezit heeft. Of zo'n wegwerp ding kopen voor de heen reis en een voor de terug reis. Kan men dan bij de heenreis 2 wegwerp kaarten kopen? Ik neem aan van wel, vanwege het geldig maken bij het inchecken.
 

23-05-2014 12:24:53
nohab
nohab
Waarom zou je voor een heenreis en voor een terugreis meerdere dagen later al voor de heenreis wegwerpkaarten willen kopen? Op Schiphol zijn die ook gewoon verkrijgbaar.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

23-05-2014 12:46:29
john2
john2
Voor de terug reis vanaf Schiphol zou men inderdaad bij terug komst een wegwerp chipkaart kopen. Maar ik heb het graag al van te voren geregeld en niet op het laatste moment bij terug komst. De buitenlandse toeristen kunnen zich bij aankomst, bij de NS service balie NS station Schiphol vervoegen.  

23-05-2014 13:02:25
rolandrail
rolandrail
Quote
gvttreinen (do 22 mei 2014 20:58:45 https://www.somda.nl/forum/14907/p495133/): Mss losse chipkaartjes verstrekken die de poortjes eenmaal kunnen openen.
Maar tja, hoe met buitenlandse Interrail- en andere netkaarten?
Daar is niets voor geregeld, idem dito voor spoorpersoneel met coupons vrijvervoer buitenland. Dat kun je als een luxeprobleem aanduiden maar als je als bedrijf al niets regelt voor je eigen personeel en dat van buitenlandse collega's, geeft dat wel te denken. Nu is het al zo dat als we reserveren bij het loket we ook de lokettoeslag moeten betalen, online kunnen we niet reserveren met de coupons.
Bij DB kan dat wel, daar is alleen reserveren een optie ongeacht het soort vervoerbewijs dat je al hebt, ook on-line maar dat kan weer niet buiten Duitsland. Dus reserveer je de ICE vanaf Oberh, de nachttreinen vanaf Em. Uitchecken met de NS Business-Card, we hebben geen letterlijk vrijvervoer meer in NL als NSR-werknemer, kan niet in een trein en dus is de oplossing dat we niet inchecken voor we instappen. Dus feitelijk rijden we zwart tot en vanaf de grens, goed geregeld toch? Zo geven we het goede voorbeeld %08%

Laatst bewerkt door rolandrail op 23-05-2014 13:03
 

23-05-2014 13:18:54
ZJ37
ZJ37
Quote
maarten83 (do 22 mei 2014 20:54:50 https://www.somda.nl/forum/14907/p495132/): Het speelt ook bij (inter)nationale chartertreinen die er rijden.
En de autoslaaptrein. De auto's mogen ook door de poortjes in Ht. %08%
 

23-05-2014 13:36:24
AgentX
AgentX
Quote
AgentX (do 22 mei 2014 23:52:51 https://www.somda.nl/forum/14907/p495142/):
Quote
AgentX (do 22 mei 2014 14:50:08 https://www.somda.nl/forum/14907/p495104/): Met barcodescanners wordt al vanaf 2011 getest. Ondergetekende is eens bij zo'n proef aanwezig geweest. Toen waren het vooral e-tickets die werden uitgedeeld in ICE, Thalys en Benelux, om te testen of buitenlandse reizigers begrepen hoe het werkte.


Van bovenstaande gebeurtenis een foto, voor de beeldvorming. (Foto: https://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/14244040851/)


En de uitkomst van dit onderzoek is een nieuwe kaartlezer/-scanner, die ik vanmorgen tegenkwam in een poortje op Station Woerden. (Foto: https://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/14250735355/)
 

23-05-2014 14:39:18
evangoor
evangoor
Quote
rolandrail (vr 23 mei 2014 13:02:25 https://www.somda.nl/forum/14907/p495180/):
Quote
gvttreinen (do 22 mei 2014 20:58:45 https://www.somda.nl/forum/14907/p495133/): Mss losse chipkaartjes verstrekken die de poortjes eenmaal kunnen openen.
Maar tja, hoe met buitenlandse Interrail- en andere netkaarten?
Daar is niets voor geregeld, idem dito voor spoorpersoneel met coupons vrijvervoer buitenland. Dat kun je als een luxeprobleem aanduiden maar als je als bedrijf al niets regelt voor je eigen personeel en dat van buitenlandse collega's, geeft dat wel te denken.

Tja, ik stelde aan NS de vraag hoe het nu toch met mijn schoonfamilie, werkzaam bij DBAG, moet als bij ons in Utrecht op bezoek komen en een dagje Amsterdam willen doen met z'n tweeën en hun FIP (50% korting). Met z'n tweeën op 1 wegwerp OV-chipkaart en in innige omhelzing door het poortje?

Als antwoord kreeg ik van de NS Eva een link naar: http://www.ns.nl/over-ns/campagnes/dossier-ov-chip/informatie-voor-andere-vervoerders.html. Tja, bijna goed, maar geen antwoord op de vraag. Mijn schoonvader zal nooit in functie in Nederland rijden, laat staan dat hij mij nodig heeft om op zakelijke vragen antwoord van NS te krijgen.
 

23-05-2014 23:09:38
rolandrail
rolandrail
Als ze met FIP-korting reizen hebben ze een internationaal vervoerbewijs en daar zou dan de streepjescode op moeten staan. Reizen ze met coupons dan hebben ze hooguit een reservering maar die is niet verplicht en levert ze hetzelfde probleem op als wij van NSR hier andersom.
NS wil diverse groepen reizigers nog steeds niet fasciliteren, zelfs niet hun eigen personeel of dat van buitenlandse collega's. Geen wonder, vorig jaar ontzettend asociaal bejegend bij loket internationaal in Ut, de man zei letterlijk "Het interesseert me niets dat je een collega bent" terwijl die weigerde de juiste code op te zoeken voor een reservering met FIP-korting en me de volle prijs wilde laten betalen.
 

24-05-2014 07:17:42
dvdhoven
dvdhoven
Ook de gepensioneerden wil NS niet helpen. Die hebben die businesscard aangesmeerd gekregen terwijl dat ding absoluut niet past voor privé gebruik.
Paar dingen:
- er kan geen fietskaart of hondenkaart op worden geladen
- klassewissel op een 1e klas kaart naar 2e klas is niet mogelijk
- Bij inchecken wordt niet gemeld vol tarief of korting. Dat lijkt misschien onbelangrijk, maar alle reizen minus 20, worden doorberekend aan de gepensioneerden. En zo rond 9:00 en 18:30 is het best cruciaal om te weten of je dal of spits reist. Mijn Dalvoordeelkaart meldt netjes dat het voltarief of korting is bij inchecken.


Dick van den Hoven
 

24-05-2014 10:24:01
john2
john2
Nu is het laatste weekend weer van de spoordeelweken, tot weer een volgende keer. Nu kwam me hierover bij mij iets naar boven drijven over de meereiskaartjes. Hoe moet het met deze meereiskaartjes als de OV chipkaart poortjes op de groter stations gesloten zijn? Komt er dan ook een barcode, streepjescode op de meereiskaartjes? Of worden het ook chipkaarten zoals de winkelketens als dagkaarten uit gegeven worden? De overstap kaarten van tweede klas naar eerste klas geven geen probleem omdat er toch op tweede klas word ingecheckt met de OV chipkaart.  

24-05-2014 18:39:33
rogier
rogier
Meereisproduct (sic) op je chipkaart zetten?
Of de eenvoudigste oplossing: gewoon afschaffen die meereiskaartjes.


Reiziger met hoofdletter R......
 

24-05-2014 21:45:36
rob_ehv
rob_ehv
Maar er is dus op dit moment nog geen oplossing voor als je met je interrail kaart bijvoorbeeld in Eindhoven beukenlaan wil opstappen en dan richting Utrecht wil voor de nachttrein?


robq
 

24-05-2014 22:10:16
mren
mren
Melden aan de alarm/infozuil en dan wordt op afstand een poortje geopend. Als er überhaupt poortjes komen op Beukenlaan.  

27-05-2014 23:06:17
charta
charta
Quote
sfj (do 22 mei 2014 08:50:02 https://www.somda.nl/forum/14907/p495067/): Internationale kaartjes krijgen een barcode, en de poortjes een barcode lezer.
De op dit moment al voor wegwerpchip omgebouwde automaten verkopen geen internationale kaartjes meer.


Dan is het toch heel simpel om alle chipkaarten naar de vuilstort te brengen en alle papieren kaarten en abonnementen te voorzien van een barcode. Eén systeem en geen gedoe met chips die je moeilijk kunt aanpassen.
 

27-05-2014 23:13:58
mren
mren
Dus alle papieren kaartjes (en week/maand/interrailkaarten) zoals in heel Europa bij de diverse vervoersbewijzen afgegeven moeten een barcode krijgen omdat in Nederland iemand die poortjes heeft bedacht. Ik zie dat nog niet gebeuren...  

28-05-2014 06:21:07
gvttreinen
gvttreinen
Volgens mij staan die alarm/infozuilen ACHTER de poortjes, dat werkt dus niet!  

28-05-2014 06:38:41
mdeen
mdeen
Quote
mren (di 27 mei 2014 23:13:58 https://www.somda.nl/forum/14907/p495746/): Dus alle papieren kaartjes (en week/maand/interrailkaarten) zoals in heel Europa bij de diverse vervoersbewijzen afgegeven moeten een barcode krijgen omdat in Nederland iemand die poortjes heeft bedacht. Ik zie dat nog niet gebeuren...

Internationale kaartjes in België hebben ook al een barcode, duitse online tickets hebben ook een barcode.

Dat is iets wat perfect in het kader van CIV geregeld kan worden. Maar ja, dan had je er natuurlijk wel 5 jaar geleden al mee moeten beginnen als je dat nu had willen invoeren.
 

28-05-2014 09:02:02
evangoor
evangoor
Quote
rolandrail (vr 23 mei 2014 23:09:38 https://www.somda.nl/forum/14907/p495236/): Als ze met FIP-korting reizen hebben ze een internationaal vervoerbewijs en daar zou dan de streepjescode op moeten staan.


Is dat zo? Dat zou betekenen dat ze nooit spontaan op reis kunnen in Nederland (coupons is dan natuurlijk een alternatief, maar moet dan gecommuniceerd gaan worden). Punt is, dat ik zelf ook altijd met FIP-korting reis in plaats van FIP-coupons, omdat het aantal reizen naar mijn schoonfamilie nu eenmaal groter is dan het recht op FIP-coupons (1 keer per jaar). Als ik in Duitsland de treinkaartjes aan het loket koop, dan krijg ik altijd DB-binnenlandse kaartje met FIP-korting (zelfs binnen een Verkehrsverbund), en zoiets willen mijn schoonouders dus bij bezoek aan Nederland ook kunnen kopen bij NS.

Laatst bewerkt door evangoor op 28-05-2014 09:12
 

28-05-2014 15:26:06
mdeen
mdeen
Als je met FIP korting uit het buitenland komt of naar het buitenland toe gaat heb je natuurlijk een internationaal kaartje. Daar kan een barcode op.
Als je (als buitenlandese spoorwegmedewerker) in Nederland een FIP kaartje wil kopen zul je sowieso naar het loket moeten, want 50% korting komt niet uit de automaat. Maar linksom of rechtsom is er dan geen technische reden waarom je dat dan niet op een wegwerpchipkaart kunt zetten zoals een gewoon kaartje.
Als je met coupons reist zul je iets anders moeten verzinnen. Bijvoorbeeld ook een barcode op de coupons. Of iets als een "passeerchipkaart" verzinnen (analoog aan het RATP contremarque de passage).

Want als je op een van de Parijse voorstadsstations aankomt met je Interrail, dan kom je door de poortjes ook niet van het perron af. Je moet dan al over het poortje springen (zijn van die lage draaipoortjes) en dan aan het loket een contremarque de passage vragen.
 

28-05-2014 16:55:05
tochjo
tochjo
Quote
gvttreinen (wo 28 mei 2014 06:21:07 https://www.somda.nl/forum/14907/p495752/): Volgens mij staan die alarm/infozuilen ACHTER de poortjes, dat werkt dus niet!

Volgens mij staat er aan beide kanten van de poortjes een alarm-/infozuil.
 

28-05-2014 20:16:41
john2
john2
Vandaag een mail gehad van NS op een eenmalige OV chipkaart dient een traject op te staan net zoals op een papieren kaartje, van station naar station B. Dus als ik het goed verwoord komt dit dan nog bovenop de prijs wat zo'n eenmalige OV chipkaartje kost. Als ik van Nuth naar Heerlen reis dan kost me dit 1.30 euro en bovenop deze 1.30 en hier bovenop zou dan nog 7.50 euro van de eenmalig chipkaart komen. Leg ik dit zo goed uit?  

28-05-2014 20:32:00
AgentX
AgentX
Nee, de prijs van een wegwerp-OV-chipkaart is €1.  


28-05-2014 20:41:13
john2
john2
Dan wordt het 1.30 euro plus 1 euro is 2.30 euro. Die 1.30 is de korting prijs met het voordeeluren abonnement. Als je het volle tarief telt word het een duur ritje van een afstand van 7 kilometer van Nuth naar Heerlen.  

28-05-2014 21:24:15
dh3201
dh3201
De wegwerp chip komt er toch alleen zonder korting?


Shqiperise-lopers?
 

28-05-2014 21:59:36
greyhound
greyhound
Die 80% zal ongeveer overeen komen met het percentage Nederlanders dat nooit met de trein reist. Een wegwerp chipkaart is toch niets anders dan een papieren kaartje met een chip? Handig om een poortje te openen, en in heel veel steden in het buitenland al jaren gemeengoed. Voor veel buitenlandse toeristen zal het dus een feest van herkenning zijn.  

28-05-2014 22:41:01
Ovindel
Ovindel
Wat ik me dan afvraag is of je in andere landen ook extra mag dokken voor zo'n kaartje of daar ze daar gewoon even duur zijn als de chipkaart-equivalent.  

29-05-2014 15:03:07
kleine_man
kleine_man
In Londen betaal je een borg van 3 pond. Ongeacht of je deze kaart registreerd of niet. Nagenoeg alle kaartsoorten gaan erop.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

29-05-2014 21:37:35
Ovindel
Ovindel
Is dat dan ook een wegwerpkaart die je na 1 of 2 ritten weggooid of zoiets als een anonieme OV-chipkaart?  

31-05-2014 12:18:56
kleine_man
kleine_man
Dat was een normale OVC. Ik heb niet kunnen ontdekken of er een geldigheid op zat. Tis alweer even geleden dat ik in London was.

Op diverse plaatsen hingen boxen waar je je OysterCard weer in kon stoppen en dan kreeg je de borg terug. Erg handig voor toeristen.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

31-05-2014 12:39:24
Reiziger47
Reiziger47
Erg onhandig voor toeristen: bij het Docklands Light Rail station London City airport, dat zelfs een loket heeft om vervoersbedrijven voor toeristen te kopen, kun je die OysterCard NIET inleveren om je borg terug te krijgen.

Afgezien daarvan werkt de OysterCard uitstekend. Volgens http://visitorshop.tfl.gov.uk/help-centre/oyster-card-help.html : "Visitor Oyster cards can be reused and never expire." dus daar lijkt geen geldigheidsbeperking op te zitten. Hoe dat bij andere Oyster cards zit weet ik niet.
 

31-05-2014 20:38:05
thom
thom
Is NL toch niet het enige land waar niet alles even handig geregeld is...  

01-06-2014 07:35:16
NovioSites
NovioSites
London hanteert een vast tarief voor enkele reis metro en voor treinreizen kun je losse tickets kopen. Bovendien kun je travelcards voor een bepaalde hoeveelheid dagen kopen die je alle zorgen ontnemen en ideaal zijn voor toeristen. Wat het systeem in London velen malen beter maakt dan al het touwtrekken hier is dat je er nooit alleen voor staat. Bij gesloten poortjes vind je altijd personeel wat bereid is je te helpen. Daar ligt naar mijn idee het probleem in Nederland, de 'zoek het maar uit-mentaliteit'.


It's nice to be important, but it's more important to be nice.
 

01-06-2014 09:19:10
gvttreinen
gvttreinen
Meer kostenbesparing want personeel is duur!  

01-06-2014 09:25:41
sfj
Overigens wordt er de laatste tijd actie gevoerd in Londen omdat TFL de stationsbemanning ook grotendeels wil afschaffen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

02-06-2014 12:33:00
john2
john2
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/ns-informeert-reizigers-over-nieuwe-chipkaart In het artikel wat in de link staat dat de stations worden afgesloten na afschaffing van het papieren treinkaartje. Ik neem aan dat dit afsluiten alleen voor de grotere stations is en dat de kleine stoptrein stations niet door poortjes worden afgesloten. Heeft hier iemand informatie over?  

02-06-2014 12:41:46
Bert13
Bert13
Het geldt voor de stations waar al poortjes staan - die gaan voortaan dicht. Hlo kan op die manier worden afgesloten, Amr (groter) bijvoorbeeld niet.  

02-06-2014 14:15:35
aarclay
aarclay
Het ligt ook een beetje aan de gemeentes.

Zo liggen Leiden, Deventer en Amersfoort in de clinch vanwege de onderdoorgang/traverse die gebruikt wordt als looproute. Als die worden afgesloten wordt het wat lastiger om de loop-route te gebruiken, hoewel de NS heeft toegezegd een proef uit te voeren met een poort-passage-kaart waarop je geen saldo kan plaatsen.


Choo choo.....
 

02-06-2014 17:58:05
Ovindel
Ovindel
Voor toegang tot een afgesloten station zonder chipkaart, heeft men in Japan al een oplossing bedacht: een perronkaart waarmee je dus toegang hebt tot het station. Daar vragen ze er slim geld voor, zal hier dus ook wel gebeuren.  

02-06-2014 18:20:05
john2
john2
Quote
aarclay (ma 02 jun 2014 14:15:35 https://www.somda.nl/forum/14907/p496141/): Het ligt ook een beetje aan de gemeentes.

Zo liggen Leiden, Deventer en Amersfoort in de clinch vanwege de onderdoorgang/traverse die gebruikt wordt als looproute. Als die worden afgesloten wordt het wat lastiger om de loop-route te gebruiken, hoewel de NS heeft toegezegd een proef uit te voeren met een poort-passage-kaart waarop je geen saldo kan plaatsen.

Hoe het in Sittard gaat gebeuren is voor mij nog een vraag. Dit voor tussen Sittard centrum en het Limbrichterveld.
 

02-06-2014 20:52:43
phantom
phantom
Quote
aarclay (ma 02 jun 2014 14:15:35 https://www.somda.nl/forum/14907/p496141/): Het ligt ook een beetje aan de gemeentes.

Zo liggen Leiden, Deventer en Amersfoort in de clinch vanwege de onderdoorgang/traverse die gebruikt wordt als looproute. Als die worden afgesloten wordt het wat lastiger om de loop-route te gebruiken, hoewel de NS heeft toegezegd een proef uit te voeren met een poort-passage-kaart waarop je geen saldo kan plaatsen.


Persoonlijk ben ik ook erg benieuwd hoe of dat men eventueel in Dordrecht zou gaan aanpakken als men hier poortjes zou neer planten.
(staan er nu nog niet)
Als die er zouden komen dan is ook hier op Ddr een tunnel die zowel door reizigers als door bewoners en toeristen wordt gebruikt om van de ene kant van Dordrecht te komen.
Of is het echt zo dat als die poortjes er nu niet staan,ze er ook echt niet meer komen ?
Dan is heel de issue hierboven door mij geschreven als niet geschreven te beschouwen

Laatst bewerkt door phantom op 02-06-2014 20:53


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

05-06-2014 11:32:54
reisthijs
reisthijs
Een overzicht van alle 82 stations die poortjes hebben of nog moeten krijgen vind je hier http://www.ns.nl/over-ns/campagnes/dossier-ov-chip/poortjes-op-stations.html

Daarin staat dat Dordrecht poortjes en passagepassen krijgt.

Nog een opmerkelijke ontwikkeling met betrekking tot het afschaffen van kortingskaartjes in de kaartautomaat: het wordt per 9 juli mogelijk om een enkele reis of retour als product op een jaartrajectkaart te laden.
 

05-06-2014 11:46:24
ZJ37
ZJ37
Kun je met die passagepassen dan wel gewoon het perron op? In zo'n geval ga je het beoogde zwartrijden natuurlijk niet tegengaan als je makkelijk aan zo'n pas kan komen.  

05-06-2014 11:47:37
john2
john2
De volle tarief treinkaartjes worden toch ook per 9 juli afgeschaft, als ik goed geïnformeerd ben. Reisthijs heeft het alleen over de kortingskaartjes.  

05-06-2014 12:55:44
reisthijs
reisthijs
Vol tariefkaartjes worden niet afgeschaft, ze worden alleen 1 euro duurder omdat er straks een chipje in zit.  

05-06-2014 13:36:03
jor[D]1
jor[D]1
Hoe werkt het dan eigenlijk als je met een papieren ov chip reist en je fiets meeneemt. Fiets kaartjes zijn dan toch allleeen op de normale OV chip te laden.
Of blijven papieren fietskaartjes ook van toepassing. (Dan zou je 2x een euro extra betalen)
 

05-06-2014 13:54:34
reisthijs
reisthijs
Het staat bij de antwoorden op de 10 meestgestelde vragen http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/campagnes/veelgestelde-vragen.html

Railrunners, hond- en fietskaartjes komen op een toeslagvrij wegwerpkaartje.

Toeslagkaartjes zijn ook toeslagvrij %02%
 

05-06-2014 14:05:39
dvdhoven
dvdhoven
Dat is goed nieuws. %02% Fietskaartjes blijven verkrijgbaar!
Ik reis in de weekenden met de Businesscard en daar kan geen fietskaart op geladen worden. Maar er blijven dus fietskaartjes uit de automaat komen. Prima!


Dick van den Hoven
 

05-06-2014 16:37:35
IC140
IC140
Op zich ook logisch, jouw fiets of hond hoeft immers niet apart door het poortje en hoeft dus ook niet verchipt te worden.  

06-06-2014 10:32:04
reisthijs
reisthijs
Die kaartjes worden nu dus wel verchipt. Alleen die 1 euro wegwerpchipkaart-toeslag geldt niet voor honden en fietsen (het baasje heeft immers zelf al toeslag betaald).  

06-06-2014 10:40:01
maarten83
maarten83
Hoe gaat het eigenlijk werken in de volgende situatie: een maandtrajectkaart voor bijvoorbeeld rotterdam-rijswijk. Nu ga ik een dag door met de trein naar Den Haag HS. Normaal kocht je dan een extra kaartje Rijswijk-Den Haag HS en stap je in de IC in Rotterdam ipv de stoptrein. Hoe gaat dat nu aan toe met de chipkaart?  

06-06-2014 10:41:05
sfj
Dan wordt als het goed is gewoon het verschil berekend bij het uitchecken. Weet alleen dat dit een tijdje terug nog wel een functie van aandacht was (dwz werkte nog niet optimaal).


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

06-06-2014 10:49:46
mren
mren
Er is deze week een mail voor uitgegaan. Trajectkaarthouders moeten voor het 'extra' stuk een enkele reis op hun OVC laden (vooraf dus) en dan vervolgens niet in- en uitchecken.

Hoe dat met poortjes moet, staat er dan weer niet bij...
 

06-06-2014 10:51:18
mren
mren
Bericht van NS:

"Reist u buiten uw traject?
Na 9 juli 2014 worden er geen papieren treinkaartjes meer verkocht. U kunt vanaf dat moment een enkele reis of retour met of zonder korting op uw Jaartrajectkaart laden bij de NS-kaartautomaat. Zo ontvangt u buiten uw traject nog steeds 40% korting in de voordeeluren. Het laden van een enkele reis of retour gaat als volgt in zijn werk:

1. Houd uw Jaartrajectabonnement tegen het OV-chipkaartlogo rechtsonder op de NS-kaartautomaat.
2. Kies 'Laden overige producten', daarna 'Enkele reis' of 'Retour', daarna 'Vol tarief' of 'Met korting' en tot slot op 'Akkoord'.
3. Kies vervolgens uw betaalwijze en volg de instructies op het scherm of betaalautomaat.
4. Houd na betaling uw Jaartrajectabonnement opnieuw voor het OV-chipkaartlogo rechtsonder op de NS-kaartautomaat. De 'Enkele reis' of 'Retour' (buiten uw traject) staat nu op uw kaart.
5. U hoeft niet in- en uit te checken met uw OV-chipkaart als u gaat reizen met de 'Enkele reis' of 'Retour'.

Een 'Enkele reis' of 'Retour' met of zonder korting is ook verkrijgbaar bij de NS-servicebalie en als e-ticket op www.ns.nl/eticket. Deze producten zijn alleen verkrijgbaar voor klanten met een Jaartraject- of Grensabonnement en ook geldig bij andere treinvervoerders."
 

06-06-2014 10:53:34
sfj
Quote
mren (vr 06 jun 2014 10:49:46 https://www.somda.nl/forum/14907/p496564/): Er is deze week een mail voor uitgegaan. Trajectkaarthouders moeten voor het 'extra' stuk een enkele reis op hun OVC laden (vooraf dus) en dan vervolgens niet in- en uitchecken.

Dan is er wat veranderd aan het oorspronkelijke plan om dat verschil te berekenen. Waarschijnlijk iets te theoretisch en niet praktisch uitvoerbaar ...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

06-06-2014 11:04:26
reisthijs
reisthijs
Het oorspronkelijke plan ging nog uit van reizen op saldo? Dat is 'm dus niet geworden.

Met Traject Vrij moet je reizen op rekening - het verschil wordt achteraf berekend.
"De paaltjes en poortjes waar u in- en uitcheckt zijn (in een fractie van een seconde) niet in staat, om te bepalen of u binnen of buiten uw traject reist. Bij reizen op rekening heeft NS meer tijd om ervoor te zorgen dat u de laagste prijs betaalt voor de reizen buiten uw traject."
 

06-06-2014 11:07:35
spoorhaas
spoorhaas
Maandkaart houders gaan over op Traject Vrij Maand wat op een P OVC moet staan...

De producten die er dan komen is TVM en ROR!

Dat wil zeggen je checkt altijd in en uit, reis je daardoor buiten je traject, dan word dat verwerkt in backoffice en gaat het eind maand contractduur geincasseerd worden... Zie ook de website ns.nl incl voorbeeld facturen
 

06-06-2014 11:17:15
mren
mren
Maar dat werkt niet altijd, want sommige bedrijven geven wel een trajectkaart van de zaak, maar gaan niet het privéreizen buiten dit traject vergoeden. Of daar een administratie omheen verzinnen omdat de spoorwegen dat niet doen/willen/kunnen.

Laatst bewerkt door mren op 06-06-2014 11:17
 

06-06-2014 11:29:07
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mren (vr 06 jun 2014 10:49:46 https://www.somda.nl/forum/14907/p496564/):
Hoe dat met poortjes moet, staat er dan weer niet bij...
Trajectkaarthouders hebben al eerder bericht gekregen dat ze de poortjes met hun trajectkaart kunnen openen indien nodig


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-06-2014 11:40:54
Bert13
Bert13
En er zit een schuifje op je chipkaart die zegt "maak open zonder in te checken"??


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-06-2014 11:50:11
reisthijs
reisthijs
Ja, het schuifje is het product "Jaartrajectabonnement" dat op die kaart geladen is.  

06-06-2014 12:06:18
Bert13
Bert13
Dus de mail die mren en anderen hebben gekregen klopt niet? Want daar staat uitdrukkelijk niet in te checken.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-06-2014 12:41:35
IC140
IC140
Er staat als het goed is dat je niet hoeft in te checken, maar er staat ook dat je poortjes kunt openen met je kaart, al heeft hij dat niet meegekopieerd.

Laatst bewerkt door IC140 op 06-06-2014 12:42
 

06-06-2014 12:46:46
lex_t
lex_t
Quote
Bert13 (vr 06 jun 2014 12:06:18 https://www.somda.nl/forum/14907/p496584/): Dus de mail die mren en anderen hebben gekregen klopt niet? Want daar staat uitdrukkelijk niet in te checken.


Maar straks zijn de poortjes dicht.
 

06-06-2014 12:48:27
lex_t
lex_t
Quote
reisthijs (vr 06 jun 2014 11:50:11 https://www.somda.nl/forum/14907/p496578/): Ja, het schuifje is het product "Jaartrajectabonnement" dat op die kaart geladen is.


Ook als ik dus buiten mijn vaste traject incheck? Of gaat-ie dan gewoon op saldo reizen, ook al heb ik een "kaartje" geladen op mn chip?
 

06-06-2014 13:18:31
IC140
IC140
Je kan er alle poortjes mee open maken, zelfs als je geen enkele reis of retour geladen hebt. Vandaar ook dat dit alleen een tijdelijke oplossing is totdat iedereen Traject Vrij heeft. Gelukkig staat de jaartrajectkaart-clientele niet bekend als notoire zwartrijders, maar ze zullen het wel kunnen.

Laatst bewerkt door IC140 op 06-06-2014 13:19
 

07-06-2014 12:50:15
5431
5431
In Amsterdam CS zijn al automaten overgezet op wegwerpchipkaarten.  

07-06-2014 13:40:24
sebasss
sebasss
Hoe moet het straks nou voor een overgang? Stel je hebt een Hema dagkaartje en je wilt het stukje Breda-Den Bosch 1e klas reizen, koop je nu een overgang 2-1 enkele reis Breda-Den Bosch. Maar hoe moet dat dan met de volledige overgang naar OVC? Koop je dan een eenmalige ov-chipkaart met Overgang 2-1 Breda-Den Bosch? Of verdwijnt de optie overgangen geheel?  

07-06-2014 21:59:43
charta
charta
Nog steeds vraag ik me af hoe ik de poortjes kan passeren als ik in Basel een enkeltje Amsterdam Centraal koop.