NS stopt met papieren treinkaartjes
Forum: Algemeen - Algemeen
01-06-2011 14:11:20
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Zojuist lees ik dit bericht op Nu.nl: www.nu.nl
Samengevat: NS stopt eind 2012 met de verkoop van treinkaartjes, alles moet dan waarschijnlijk met de OV-chipkaart. Loketten zijn volgens NS ook niet meer van deze tijd. Als ik het goed inschat, dan zijn er hier genoeg mensen die wat over dit onderwerp willen zeggen, dus roept u maar %08%

Laatst bewerkt door spiketrain op 20-05-2014 20:00

01-06-2011 14:14:07
mren
mren
Hoef ik dan niet meer bij elke vervoerder opnieuw opstaptarief te betalen?
Wel zo handig bij een reisje Mt-Es via de Maaslijn en Zp-Hgl...

01-06-2011 14:14:17
Bert13
Bert13
Korte rectificatie: er blijft nog wel wat voor buitenlanders over, hoe ze dat gaan regelen...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

01-06-2011 14:15:57
oudeaap
oudeaap
vast met servicebalies/ loketten op de grootste stations


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-06-2011 14:32:35
Kars
Kars
Ik denk dat dat hele buitenlander verhaal gewoon betekent dat je met internationale papierenkaartjes kunt blijven reizen. Het is echt niet zo dat buitenlanders nog binnenlandse treinkaartjes kunnen kopen.. Hoewel half Nederland dat nu wel denkt door de diverse berichten op nieuwssites.

01-06-2011 14:44:01
mkns
mkns
.
Quote
Kars (wo 01 jun 2011 14:32:35 www.somda.nl): Ik denk dat dat hele buitenlander verhaal gewoon betekent dat je met internationale papierenkaartjes kunt blijven reizen...


Hierop voortbordurend, ik kan me voorstellen dat dit dan ook niet zal gelden voor de Blokker/Kruidvat/AH/Jumbo kaartjes, of enig andere vervoersbewijs wat je zelf online bij de NS kunt afdrukken.

't Zal dan alleen het bekende gele kaartje zijn wat er uit gaat. En dan blijft inderdaad de vraag of de bekende OV-Chipkaart bezwaren dan zullen zijn opgelost

01-06-2011 15:06:19
bjornl
bjornl
Dat wordt minder inkomsten van mij dan... nu reis ik op een 2e klas kaartje + overgang 2 -> 1 omdat ik alleen 2e klas kan declareren. Dat wordt straks dus gewoon 2e klas reizen.

01-06-2011 15:11:46
Erikvd12
Erikvd12
Erg jammer dat ook NS gaat stoppen met de kaartjes. Ik heb gelukkig nog een OV-Chipkaart die nog geldig is tot 2014.

01-06-2011 15:12:47
Kars
Kars
Quote
mkns (wo 01 jun 2011 14:44:01 somda.nl): .
Quote
Kars (wo 01 jun 2011 14:32:35 www.somda.nl): Ik denk dat dat hele buitenlander verhaal gewoon betekent dat je met internationale papierenkaartjes kunt blijven reizen...


Hierop voortbordurend, ik kan me voorstellen dat dit dan ook niet zal gelden voor de Blokker/Kruidvat/AH/Jumbo kaartjes, of enig andere vervoersbewijs wat je zelf online bij de NS kunt afdrukken.
Wellicht dat je daarbij gewoon een code krijgt die je op internet invoert (net als nu bijv. de Jumbo-kaartjes) en het vervolgens op je OVC kunt laden?

01-06-2011 15:56:04
ZJ37
ZJ37
Quote
Erikvd12 (wo 01 jun 2011 15:11:46 www.somda.nl): Erg jammer dat ook NS gaat stoppen met de kaartjes. Ik heb gelukkig nog een OV-Chipkaart die nog geldig is tot 2014.
Nog meer jammer is dat het reizen vooral duurder wordt, zeker als van verschillende vervoerders gebruik gemaakt dient te worden.

01-06-2011 16:45:50
john2
john2
Quote
Kars (wo 01 jun 2011 15:12:47 www.somda.nl):
Quote
mkns (wo 01 jun 2011 14:44:01 somda.nl): .
Quote
Kars (wo 01 jun 2011 14:32:35 www.somda.nl): Ik denk dat dat hele buitenlander verhaal gewoon betekent dat je met internationale papierenkaartjes kunt blijven reizen...


Hierop voortbordurend, ik kan me voorstellen dat dit dan ook niet zal gelden voor de Blokker/Kruidvat/AH/Jumbo kaartjes, of enig andere vervoersbewijs wat je zelf online bij de NS kunt afdrukken.
Wellicht dat je daarbij gewoon een code krijgt die je op internet invoert (net als nu bijv. de Jumbo-kaartjes) en het vervolgens op je OVC kunt laden?

Met een code via internet op je OVC laden. Lijkt me wat omslachtig. Zeker voor ouder mensen en mensen die niet zo thuis zijn in internet en apperatuur gebeuren. Deze mensen zijn gebaat met pesoonlijk advies bij een NS service balie.

01-06-2011 17:16:21
elizabeth
elizabeth
Allemaal leuk en aardig maar wat als je al geen internet heb?


jaapfan.

01-06-2011 17:21:07
thieskes
thieskes
om het kort door de bocht de zeggen, dan ben je de l*l

Laatst bewerkt door thieskes op 01-06-2011 17:21


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987

01-06-2011 17:38:46
guuglurg
guuglurg
Zou het niet een geweldige oplossing zijn als zo'n OV-chip poortje gewoon de QR codes op een e-ticket kan lezen? Die zitten er toch al standaard op en daar staat alle informatie op over de reis.

01-06-2011 17:53:45
john2
john2
Quote
elizabeth (wo 01 jun 2011 17:16:21 www.somda.nl): Allemaal leuk en aardig maar wat als je al geen internet heb?

Dit bedoelde ik ook te zeggen. Er zijn ook mensen die geen internet hebben.

01-06-2011 18:21:39
mdj
mdj
Dan heb je dus niets aan die acties... Maar wat de Jumbo(enz) nu doen; code via internet een e-ticket laten uitprinten, heb je met de papieren kaartjes ook niets aan... Dus lijkt me geen argument.

Laatst bewerkt door mdj op 01-06-2011 18:21


Bij twijfel: gebruik beton.

01-06-2011 18:26:25
guuglurg
guuglurg
QR-code op papieren kaartjes uit de automaat%02%
al zal je daar niet veel aan hebben omdat het niet minder papier kost, ik snap ook niet helemaal wat het doel is van de NS met die hele OV-chipkaart.

01-06-2011 19:08:20
waalkade
waalkade
Quote
ZJ37 (wo 01 jun 2011 15:56:04 www.somda.nl):
Quote
Erikvd12 (wo 01 jun 2011 15:11:46 www.somda.nl): Erg jammer dat ook NS gaat stoppen met de kaartjes. Ik heb gelukkig nog een OV-Chipkaart die nog geldig is tot 2014.
Nog meer jammer is dat het reizen vooral duurder wordt, zeker als van verschillende vervoerders gebruik gemaakt dient te worden.
Dat schijnt maar bij 15.000 reizen van in de totaal 1.000.000 reizen per dag het geval te zijn. Bij dergelijke aantallen tel je gewoon niet mee in het ov.

01-06-2011 19:10:43
ZJ37
ZJ37
Daar gaat het toch niet om: bij de introductie van de OV-Chipkaart zouden de prijzen in geen geval hoger uitvallen. Vooral de reizigers die gedurende hun reis van vervoerder veranderen (zijn dat er maar 15.000 per dag??) zijn per definitie duurder uit dan het papieren kaartje.

01-06-2011 19:40:23
waalkade
waalkade
Exacte omschrijving heb ik zo niet bij de hand, maar zoiets van een totale gelijkblijvende opbrengst voor de vervoerder bij een overeenkomstig aantal reizen. Schijnbaar heeft men al rekening gehouden met dalende reizigerstrend.
In dat geval mag de opbrengst niet zo hoog zijn als voorheen.
Het aantal wisselingen van vervoerders tijdens de reis schijnt men nog niet eens te weten, is slechts een schatting.

01-06-2011 19:51:46
daniel_ddr
daniel_ddr
Er worden voor die opbrengstneutraliteit listige rekentrucjes toegepast. Zo heeft Zuid-Holland z'n torenhoge tarieven erdoor weten te krijgen met het argument dat reizigers die op losse kaartjes reizen veel goedkoper uit zijn als ze naar de chipkaart overstappen%03% (Overigens maar ten dele waar)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

01-06-2011 20:18:38
salieri
salieri
Quote
ZJ37 (wo 01 jun 2011 19:10:43 www.somda.nl): Daar gaat het toch niet om: bij de introductie van de OV-Chipkaart zouden de prijzen in geen geval hoger uitvallen.
Goede les: politici zijn dus voor geen meter op hun woord te geloven. En dat is wel vaker gebleven in het verleden. A zeggen maar een seconde nadat A gezegd is, B gaan doen...

01-06-2011 22:50:47
sjoerd
sjoerd
En er is naar ik meen ook nog geen oplossing voor de meereiskorting op de kortingkaart. Of komt daar een railrunneroplossing voor, dwz kan je dat straks op je chip zetten?

01-06-2011 23:26:30
waalkade
waalkade
Naar ik begrepen heb afgelopen vrijdag komt er voor de meereizende kinderen al snel en heel voordelige oplossing. (Wat NSR aangaat tenminste.)

01-06-2011 23:28:07
dh3201
dh3201
Quote
ZJ37 (wo 01 jun 2011 15:56:04 www.somda.nl):
Quote
Erikvd12 (wo 01 jun 2011 15:11:46 www.somda.nl): Erg jammer dat ook NS gaat stoppen met de kaartjes. Ik heb gelukkig nog een OV-Chipkaart die nog geldig is tot 2014.
Nog meer jammer is dat het reizen vooral duurder wordt, zeker als van verschillende vervoerders gebruik gemaakt dient te worden.

Is dat juist niet de hoofdreden om papieren kaartjes af te schaffen?


Shqiperise-lopers?

01-06-2011 23:54:28
Pim530
Pim530
Quote
daniël_ddr (wo 01 jun 2011 19:51:46 somda.nl): Er worden voor die opbrengstneutraliteit listige rekentrucjes toegepast. Zo heeft Zuid-Holland z'n torenhoge tarieven erdoor weten te krijgen met het argument dat reizigers die op losse kaartjes reizen veel goedkoper uit zijn als ze naar de chipkaart overstappen%03% (Overigens maar ten dele waar)


Sinds 1 januari zijn de km-tarieven in Z-H verlaagd, en val je nu in veel gevallen goedkoper uit met de OVC dan strippenkaart

02-06-2011 00:02:35
waalkade
waalkade
Quote
dh3201 (wo 01 jun 2011 23:28:07 www.somda.nl):
Quote
ZJ37 (wo 01 jun 2011 15:56:04 www.somda.nl):
Quote
Erikvd12 (wo 01 jun 2011 15:11:46 www.somda.nl): Erg jammer dat ook NS gaat stoppen met de kaartjes. Ik heb gelukkig nog een OV-Chipkaart die nog geldig is tot 2014.
Nog meer jammer is dat het reizen vooral duurder wordt, zeker als van verschillende vervoerders gebruik gemaakt dient te worden.

Is dat juist niet de hoofdreden om papieren kaartjes af te schaffen?
Die papieren kaartjes worden op een gegeven moment iets aparts.
Wat apart is, zal vaak meer kosten als het gewone normale.
Daarom denk ik dat de reden is dat het papieren kaartje eens zal verdwijnen (of voor een hogere prijs aan de liefhebber verkocht zal worden, wellicht een kaartje met daarin verborgen een chipje).

02-06-2011 15:45:51
mren
mren
Hoe kom ik met mijn OVC overigens thuis op De Eschmarke? %03%
met de bus zeker...

02-06-2011 16:27:02
Rob...
Rob...
Waarschijnlijk zullen kruidvat/blokker acties gewoon op een wegwerp-ovc verschijnen, net als de huidige dagkaartjes van gvb/ret

02-06-2011 16:44:09
bloober
bloober
Dat denk ik niet. Het e-ticket wil NS immers in stand houden, dus die kaartjes zullen, net als bij sommige acties nu, waarschijnlijk als e-ticket worden verkocht.


Groetjes, Bloober

02-06-2011 16:53:42
john2
john2
Dan zullen de conducteurs ook nog niet van hun kaartjestang af zijn. Zeker ook vanwege de internationale reiziger die via Duitsland of België Nederland per trein binne komen. Want als men vanuit Nederland internationaal een trein reis gaat maken, dan zal men toch ook evengoed een internationaal ticket moeten hebben.

02-06-2011 18:14:30
treinhobby
treinhobby
En dan die fijne toegangspoortjes nog...
Hoe gaat dat dan werken met die papieren kaartjes / cg. e-tickets?

En er wordt gemeld dat de NS stopt met papieren treinkaartjes.
betekend dat dan ook dat de regionale vervoerders er ook mee moeten stoppen?

02-06-2011 19:38:50
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Pim530 (wo 01 jun 2011 23:54:28 www.somda.nl): Sinds 1 januari zijn de km-tarieven in Z-H verlaagd, en val je nu in veel gevallen goedkoper uit met de OVC dan strippenkaart
Eh nee, in het Arriva-gebied in Zuid-Holland is dat niet zo. Sterker nog, daar zijn alle tarieven zelfs verhoogd met 0,1 cent.
Daarmee gaat het argument van de provincie helemaal niet meer op: d'r zijn zelfs volstrekt normale reizen binnen Ddr waarvoor een ritkaart op de bus goedkoper is dan de chipkaart%08%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

03-06-2011 07:58:59
mdeen
mdeen
Quote
mren (wo 01 jun 2011 14:14:07 www.somda.nl): Hoef ik dan niet meer bij elke vervoerder opnieuw opstaptarief te betalen?
Wel zo handig bij een reisje Mt-Es via de Maaslijn en Zp-Hgl...

Opstaptarief hoef je niet bij elke vervoerder te betalen. Wel wordt de ritprijsberekening bij elke vervoerderswissel opnieuw begonnen (let op: degressief bij NS), en is het tarief bij Veolia hoger dan bij NS.

Je wil ook niet via de Maaslijn rijden omdat je dan nog een keer extra moet overstappen. Desondanks, Mt-Es volgens NS-tarief € 23,50, volgens Chipkaarttarief € 31,11. De 50% prijsverhoging is een trend als je wat langere reizen met verschillende vervoerders maakt.

03-06-2011 08:01:11
Dre
Dre
Quote
mren (do 02 jun 2011 15:45:51 somda.nl): Hoe kom ik met mijn OVC overigens thuis op De Eschmarke? %03%
met de bus zeker...

NS treedt op als vervoerder op Es-Gg, en zal daar dus voor in-/uitcheckpalen moeten zorgen. Tot op heden heeft ze dat echter nog niet gedaan. Tot grote problemen zal het niet leiden, want je kunt gewoon een papieren kaartje uit de Duitse automaat trekken, die bovendien ook nog eens goedkoper is dan z'n Nederlandse soortgenoot.

Ik hoop echter dat de Tweede Kamer de minister terugfluit als er in augustus 2012 nog niets gedaan is aan het dubbele opstaptarief en de kortingsregelingen bij andere vervoerders. Immers kunnen de spoorwegen nog zoveel willen, als de Minister van V&M zegt dat het papieren kaartje niet afgeschaft mag worden, dan gebeurd dat ook niet.

Dat papieren kaartjes slecht verkocht worden aan buitenlanders (overigens politiek gezien niet de meest correcte benaming) is in de praktijk niet vol te houden. Gaan we een Australiër die net op Schiphol geland is en met de trein naar Mt toestaan een papieren kaartje te kopen terwijl we dezelfde Nederlandse reiziger die van vakantie uit Australië komt en met de trein naar huis in Mt wil een OV-chipkaart aansmeren? Dat riekt naar discriminatie (en dat is een justitiële gang die de spoorwegen beslist gaan verliezen).

03-06-2011 12:36:44
dennis82
dennis82
ik kom uit Belgie , net over de grens met Weert ,
hoe zit het dan als ik de trein wil nemen in Weert dan kan ik dus daar volgend jaar daar niet meer terecht ?? nu koop ik daar altijd een kaartje , ik reis meestal 2x per jaar is een dagje in Nederland wat is dan het beste voor mij ?
ben heus niet de enige vermoed ik bv stations Bd-Tb-Wt-Std-Mt liggen niet al te ver van de grens

Laatst bewerkt door dennis82 op 03-06-2011 14:06

03-06-2011 12:48:33
mark
mark
Dan zul je een anonieme wegwerp-chipkaart aan moeten schaffen.

03-06-2011 12:58:58
john2
john2
Op zo'n anonieme wegwerp-chipkaart. Hoeveel saldo staat hierop bij aanschaf? En kun je hier ook onderweg of voor aanvang reis hier ook saldo opzetten?

Laatst bewerkt door john2 op 03-06-2011 12:59, reden: type fout hersteld.

03-06-2011 16:52:50
phantom
phantom
Quote
Pim530 (wo 01 jun 2011 23:54:28 www.somda.nl):
Sinds 1 januari zijn de km-tarieven in Z-H verlaagd, en val je nu in veel gevallen goedkoper uit met de OVC dan strippenkaart

Euh jah dat is leuk maar die vergelijking werkt (geloof nu al niet meer ? )als ik me niet vergis is r toch geen strippenkaart meer, alleen nog dat plastic ellende geval.

Laatst bewerkt door phantom op 03-06-2011 16:54

03-06-2011 18:15:42
Dre
Dre
Quote
john2 (vr 03 jun 2011 12:58:58 somda.nl): Op zo'n anonieme wegwerp-chipkaart. Hoeveel saldo staat hierop bij aanschaf? En kun je hier ook onderweg of voor aanvang reis hier ook saldo opzetten?

Er staat uiteraard niks op die kaart als je 'm aanschaft en je kunt er net als bij 'n persoonlijke kaart een reisproduct of saldo opzetten bij de bekende gele automaten.

03-06-2011 18:22:18
john2
john2
Dus in principe de anonieme OV chipkaart.

04-06-2011 00:56:33
bloober
bloober
Naja, een wegwerpkaart. Als je twee keer per jaar in Nederland reist, dan loont een anonieme OV-chipkaart die gewoon vijf jaar geldig is, lijkt me ook wel. Overigens: het e-ticket blijft bestaan, aldus NS, dus daar kun je ook mee reizen, als je enkel de (NS-)trein wilt gebruiken.


Groetjes, Bloober

04-06-2011 12:54:00
wouderobva
wouderobva
Ik wil alleen nog mijn reizen betalen met een wettig betaalmiddel!! De "oude, vertrouwde" EURO.

04-06-2011 14:54:05
reisthijs
reisthijs
Quote
mark (vr 03 jun 2011 12:48:33 www.somda.nl): Dan zul je een anonieme wegwerp-chipkaart aan moeten schaffen.
Dat klopt niet helemaal. Je kan bij NS nu een anonieme kaart kopen, die is 5 jaar geldig dus dat is beslist geen wegwerpkaart.

Een wegwerp-chipkaart is een kaart waar een eenmalig product op staat (bijv. een dagkaart), als dat product 'op' is kan je die kaart weggooien. GVB en RET verkopen dergelijke kaarten in hun automaten.

De vraag is nu alleen (dit wordt uit alle berichten hierover niet duidelijk) of NS straks ook 'wegwerp-chipkaarten' gaat verkopen of dat je echt verplicht wordt zo'n 5-jaar-geldige kaart aan te schaffen.

04-06-2011 16:16:08
thieskes
thieskes
laat me raden, voor zo'n anonieme chipkaart (waar nog geen reisproduct opstaat) moet je ook al betalen?
Als dat zo is moet je dus betalen om een reis te kopen
(vergelijkbaar zou dan zijn: betalen om bij de automaat te kunnen komen en daarna je kaartje kopen. Of bijvoorbeeld betalen om de supermarkt binnen te mogen om je boodschappen te kopen)

Laatst bewerkt door thieskes op 04-06-2011 16:17


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987

04-06-2011 16:44:18
guuglurg
guuglurg
Een anonieme OV-chipkaart kost 4 euro. Alleen die vergelijking die jij maakt, zou ik niet zo snel maken. Je betaalt voor een kaart die 5 jaar geldig is, dat lijkt mij toch even iets meer dan een kaartje waarmee je eenmalig een supermarkt in mag. Je betaalt toch ook voor een SIM-kaart, waar nog geen (tegenwoordig dan weer wel) beltegoed op staat?

Een wegwerp-chipkaart kost daarentegen maar 50 cent. Je betaalt het bedrag samen met de reiskosten, dus dit kun je meer zien als een toeslag, die je nu ook betaalt als je je kaartje niet uit de automaat maar aan de balie haalt.

04-06-2011 17:14:58
raymond16
raymond16
Die anonieme kaarten kosten normaal ook 7,50 volgens ov-chipkaart.nl.

@ Thieskes: je kan het beter vergelijken met het betalen van je rijbewijs om met een gemotoriseerd voertuig de weg op te mogen. Je betaalt voor een roze pasje en vervolgens kan je pas je verplaatsing maken (met alle brandstofkosten etc.). Betalen voor een ov-chipkaart is daarom ook niet vreemd, maar dat lijkt voor veel meer bezwaren te zorgen dan de legeskosten voor een rijbewijs.

Laatst bewerkt door raymond16 op 04-06-2011 17:16

04-06-2011 19:23:13
ZJ37
ZJ37
Hoe werkt dat dan als je maar eenmalig met de trein wilt? Toch een anonieme kaart á € 4,00 aanschaffen die je gewoon kwijt bent?

04-06-2011 19:58:56
guuglurg
guuglurg
'Gewoon kwijt' lijkt me niet de juiste benaming. De naam zegt het al: anonieme OV-chipkaart. Iedereen mag er dus op reizen, het is anoniem. Ik betwijfel dus nog of NS een (goedkopere) oplossing zal vinden voor de mensen die echt maar één keer per vijf jaar reizen.

04-06-2011 22:34:34
daniel81
daniel81
Da's dan weer een leuke inkomstenbron, mensen die na 4,5 jaar echt geen flauw idee meer hebben waar ze die kaart toch hebben gelaten ...

05-06-2011 08:42:27
waalkade
waalkade
Een extra inkomsten bron voor de vervoerder is het niet, hoogstens voor de fabrikant van de chipkaart.
Het is alleen een extra kostenpost voor de reiziger.
Alhoewel, het verstrekken/verkopen van een kaartje op de "klassieke" wijze aan het loket of de automaat kost ook wat.
Het is alleen de vraag of het kaartje kopen goedkoper of duurder is dan het chippen.

05-06-2011 09:38:20
thieskes
thieskes
ov-chip: kosten kaart + reisproduct + evt dubbele opstapkosten bij andere vervoerder
kaartje: reisproduct (+transactiekosten bij aankoop aan loket)


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987

05-06-2011 10:24:19
waalkade
waalkade
Nee, dat is te simpel.
Er vindt nu een enorme verrekeningsslag plaats tussen de verkoper van het (papieren) kaartje en de diverse vervoerders.

05-06-2011 13:34:46
ZJ37
ZJ37
Quote
waalkade (zo 05 jun 2011 08:42:27 www.somda.nl): Een extra inkomsten bron voor de vervoerder is het niet, hoogstens voor de fabrikant van de chipkaart.
Het is alleen een extra kostenpost voor de reiziger.
'Gemak' mag dus wat kosten. We betalen nu toch ook niet € 0,10 extra voor het papier van het kaartje.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-06-2011 15:20:32
waalkade
waalkade
Ik schat eerder dat je nu het 3-voudige of te wel 30 cent voor sec het verwerven van het (papieren) kaartje kwijt bent.

05-06-2011 20:42:20
jorgo
jorgo
Quote
waalkade (zo 05 jun 2011 10:24:19 www.somda.nl): Nee, dat is te simpel.
Er vindt nu een enorme verrekeningsslag plaats tussen de verkoper van het (papieren) kaartje en de diverse vervoerders.


Dat is grappig, we krijgen dus geen korting (integendeel) voor het feit dat we de gezamenlijke vervoerders van een hoop administratieve rompslomp verlossen?

Beetje het idee van mensen laten betalen voor telebankieren. De papieren bankopdrachten hoefde niemand meer te verwerken, en toch werd het in eerste instantie als 'extra dienstverlening' verkocht.

05-06-2011 22:13:25
dh3201
dh3201
Tja, welkom in de commeriële wereld...


Shqiperise-lopers?

05-06-2011 23:38:41
mren
mren
Quote
raymond16 (za 04 jun 2011 17:14:58 www.somda.nl): Je betaalt voor een roze pasje en vervolgens kan je pas je verplaatsing maken

Een gemeente is geen filantropische instelling dus vraagt gewoon geld voor het aanmaken van zo'n pas. Het is overigens gebonden aan het feit dat er geen cent winst op gemaakt mag worden.

Kosten (althans in mijn gemeente): 110 euro voor paspoort en rijbewijs.

05-06-2011 23:50:30
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Samen of per stuk? Rijbewijs kost hier in de gemeente 35 euro, paspoort 50 volgens mij.
Om even bij het onderwerp te blijven: komen er ook reisproducten als (bijvoorbeeld) 'retourtje Bdg-Apn'?


Met vriendelijke groet, Robin

06-06-2011 11:49:52
jorgo
jorgo
Dat zou wel ideaal zijn natuurlijk, maar dat lost niks op. Vette kans dat iedereen die productkaartjes dan zou aanschaffen. Is natuurlijk net een treinkaartje.

Overigens heb ik het ooit het rare idee gehad dat tariefintegratie de bedoeling was van de ov-chipkaart. Dus inchecken in Vaals, uitchecken in Pieterburen, en dan een realistisch kilometer- of tijdtarief betalen. Ik kan er toch immers ook niets aan doen dat ik voor die reis twee bussen nodig heb en drie maatschappijen? Het interesseert me geen barst wat of wie er voor komt rijden, het is 'openbaar vervoer'.

Dat is ook het principe van de Duitse Verkehrsverbunden: je moet in je regio van A naar B kunnen, en wat dat kost hangt af van tijd of afstand (zones), niet van welk vervoermiddel je gebruikt, wie er rijdt of welke deelregio wat voor subsidie betaalt.

Echter bij de ov-chipkaart is de enige doelstelling het kaartsysteem te homogeniseren en inzicht in de verdeelsleutel te hebben. Het onderwerp had m.i. echt tariefintegratie moeten zijn. Daarbij doet het overigens niet echt ter zake op welk materiaal dat kaartje gedrukt staat en had het treinkaartje wel kunnen blijven bestaan (ok, misschien was een eenduidig chipsysteem nog wel een handige bijkomstigheid geweest, maar niet meer dan dat). Nu heb ik één kaart, maar nog altijd een doolhof aan tarieven en puzzels, met de kans boete te moeten betalen of mezelf af te zetten als ik niet precies de goede inschatting maak van wat het goedkoopst is of hoe het moet functioneren.

Maar juist de fratsen die het de reiziger ingewikkelder maken worden niet aangepakt. Ze worden nog erger! Jammer. Ik zeg: Verkehrsverbund eerst, kaartkeuze bijzaak.

06-06-2011 12:39:33
nohab
nohab
Quote
RSK-Mat92
Om even bij het onderwerp te blijven: komen er ook reisproducten als (bijvoorbeeld) 'retourtje Bdg-Apn'?
Nee, je kunt straks alleen op saldo reizen. Exacte reden weet ik ook niet, maar ik heb zo het vermoeden dat NS uit kostenoogpunt geen andere systemen in de lucht wil houden. Een paal die alleen maar 'piep' hoeft te zeggen is vele malen goedkoper dan een automaat met bewegende delen en waar je regelmatig iemand langs moet sturen voor onderhoud (muntbak leegmaken bv.) en reparaties.

06-06-2011 17:41:06
Dre
Dre
Quote
nohab (ma 06 jun 2011 12:39:33 somda.nl):
Quote
RSK-Mat92
Om even bij het onderwerp te blijven: komen er ook reisproducten als (bijvoorbeeld) 'retourtje Bdg-Apn'?
Nee, je kunt straks alleen op saldo reizen. Exacte reden weet ik ook niet, maar ik heb zo het vermoeden dat NS uit kostenoogpunt geen andere systemen in de lucht wil houden.

Je zou de reiziger toch ook een faciliteren met een manier om onder het dubbele opstaptarief uit te komen... %03% Je zou dan immers ook een kaartje Lc-Dv kunnen kopen en niet geconfronteerd worden met het opstaptarief in zowel Lc als Zp.

Quote
nohab (ma 06 jun 2011 12:39:33 somda.nl): Een paal die alleen maar 'piep' hoeft te zeggen is vele malen goedkoper dan een automaat met bewegende delen en waar je regelmatig iemand langs moet sturen voor onderhoud (muntbak leegmaken bv.) en reparaties.

Ik mag aannemen dat de automaten (al dan niet in gewijzigde vorm) blijven bestaan om het saldo op te waarderen óf om een bestelling af te halen. Het zou van de zotte zijn dat er uiteindelijk alleen nog maar met de PIN-pas saldo op de kaart kan worden gezet en dat chartaal geld niet meer geaccepteerd wordt. Die gele oplaadautomaten die in postkantoren /-agentschappen en/of supermarkten zijn neergezet kunnen immers helemaal geen chartaal geld aannemen.

Overigens, om nog maar eens te illustreren hoe ver de NS van de reiziger afstaat. In de link naar nu.nl (www.nu.nl) staat letterlijk "Volgens de NS is de ov-chipkaart ''een technologie waar de klant om vraagt''."

Dat staat haaks op dit: www.metronieuws.nl

Ik zou zeggen: Houdt er eens een referendum over, ik denk dat de uitslag daarvan wel aardig duidelijk is over wat de burger c.q. reiziger daadwerkelijk wil. Dan zijn we ook af van die stalkberichten als "Reist u met de OV-chipkaart? Vergeet dan niet uit te checken". Horendol wordt je ervan. %07%

Laatst bewerkt door Dre op 06-06-2011 17:51

06-06-2011 17:45:43
Kars
Kars
Dre, voor het dubbele opstaptarief komt normaal gesproken een oplossing. Dat is dus geen argument om het papieren kaartje te behouden.

06-06-2011 18:40:03
Dre
Dre
Dat er een oplossing voor het dubbele opstaptarief moet komen wordt al anderhalf jaar rondgebazuind. Wat is daar sindsdien aan veranderd? Bar weinig als je 't mij vraagt. Wat dat betreft moet ik het eerst nog maar eens zien, die oplossing.

06-06-2011 18:44:45
oudeaap
oudeaap
ik weet niet hoe ze het doen bij Pinkpop, maar in dat toppic staat gemeld dat men voor deze ene keer kan uitchecken in veoliagebied, landgraaf. Het kán dus wel als het moet.

06-06-2011 19:16:47
nielske90
nielske90
Quote

Reis je op de OV-Chipkaart? Dan zou je in Heerlen normaal gesproken moeten uitchecken bij NS en weer inchecken bij Veolia. Om ervoor te zorgen dat iedereen snel kan overstappen is dat tijdens Pinkpop niet nodig. Ook in Landgraaf kan je, alleen tijdens Pinkpop, gewoon in- of uitchecken bij NS.
Klinkt voor mij meer als dat er mobiele incheck-palen van NS komen te staan of iets dergelijks...

06-06-2011 19:25:45
ZJ37
ZJ37
Wel grappig om te lezen dat al die gemakpropaganda van de OV-Chipkaart door de NS zelf wordt tegengesproken: "(...) Dan zou je in Heerlen normaal gesproken moeten uitchecken bij NS en weer inchecken bij Veolia. Om ervoor te zorgen dat iedereen snel kan overstappen is dat tijdens Pinkpop niet nodig (...)"

Oftewel: snel overstappen gaat sneller zonder OV-Chipkaart en last-but-not-least is het op die manier ook goedkoper.

06-06-2011 19:43:39
waalkade
waalkade
Waarschijnlijk heeft in dit geval NSR bakkilometers ingekocht bij Veolia.
Dat zal wel voordeliger zijn als achteraf x reizigerskilometers afrekenen met Veolia.

Laatst bewerkt door waalkade op 06-06-2011 19:45

07-06-2011 07:55:30
mdeen
mdeen
Waar NS bakkilometers inkoopt is niet van belang. Het zou hoogstens aangeven dat de OV-chipkaart echt maar voor één doel in het leven is geroepen: volledige toekenning van reistrajecten aan de verschillende vervoerders.
En dat is iets waar een reiziger erg weinig aan heeft, vooral als dat samengaat met meer handelingen en prijsstijgingen tot wel 50%.

Zoals nu met het papieren kaartje is het met de OV-chipkaart ook perfect mogelijk om een verdeelsleutel te hanteren. Dat werkte altijd zonder problemen in het busvervoer met de strippenkaart, heeft altijd gewerkt in het treinvervoer met het papieren kaartje dus waarom zou het nu niet werken.

07-06-2011 08:56:04
waalkade
waalkade
Stel je checkt in te Nml (NSR) en je checkt uit te Nmh (Veolia).
Ben je dan 20+15 euro kwijt? (twee maal opstaptarief)
Of zegt het paaltje in Nmh U bent reeds ingecheckt en ben je slechts 20 (of 10 bij VDU) euro NSR opstaptarief kwijt?
En heb je Veolia benadeelt door voor het stuk Nm - Nmh niet ingecheckt te zijn?
En hoe is het wanneer je de reis andersom maakt?
Immers ieder vervoerder gebruikt een andere software.

07-06-2011 10:40:14
reisthijs
reisthijs
Je kan nu alleen maar uitchecken bij een vervoerder waar je ingechekt bent. En het paaltje van de ene vervoerder 'ziet' niet dat je al bij een andere vervoerde ingecheckt bent, dus kan je daar dan niet uitchecken.

Maar dat is niet het probleem waar het nu over gaat. Het probleem is nu dat als je netjes doet wat het 'systeem' van de reiziger vraagt (Nml inchecken, Nm uitchecken, Nm inchecken, Nmh uitchecken), je dus meer betaalt dan met een papieren treinkaartje Nml-Nmh. Ook als het wel mogelijk zou zijn om bij NS in en bij Veolia weer uit te checken, zit je nog steeds met dit probleem.

Quote
mdeen (di 07 jun 2011 07:55:30 www.somda.nl): Zoals nu met het papieren kaartje is het met de OV-chipkaart ook perfect mogelijk om een verdeelsleutel te hanteren. Dat werkte altijd zonder problemen in het busvervoer met de strippenkaart, heeft altijd gewerkt in het treinvervoer met het papieren kaartje dus waarom zou het nu niet werken.
Dit is nu net de kern van het probleem: voor de reiziger is een verdeelsleutel de perfecte oplossing. Voor de vervoerders dus niet, de regionale vervoerders klagen erover dat de opbrengsten van de kaartverkoop niet eerlijk verdeeld zouden worden, en de komst van de chipkaart is nu aangegrepen om daar een einde aan te maken.

07-06-2011 10:59:32
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Laatst was ik vergeten uit te checken bij de RET op Rlb. Toen checkte ik zonder na te denken gewoon in bij NS. Toen ben ik alsnog naar boven gelopen om weer uit te checken bij RET, maar toen checkte ik me daar weer in. En bij de NS weer hetzelfde liedje. Iedere 'verse' incheck bij een andere vervoerder lijkt dus in dit geval overschreven te worden.


Met vriendelijke groet, Robin

07-06-2011 19:54:34
ruysdael
ruysdael
Tip voor de mensen die goedkoop (€ 1,50) een (persoonlijke) chipkaart aan willen schaffen: www.nh-ovchipkaart.nl Even als postcode bijvoorbeeld 1812 invullen en go...

07-06-2011 19:59:43
Pim530
Pim530
Kan je ook Zeeland doen (€0,01) of Bollenstreek (€1 + 5 euro saldo)

07-06-2011 20:13:19
Bert13
Bert13
(Ben ik dan echt de enige die GEEN iDeal heb en nu de aanbieding misloopt?)


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

07-06-2011 20:26:45
ruysdael
ruysdael
iDeal is geen account dat je hoeft te hebben, internetbankieren in voldoende.

07-06-2011 20:31:33
Bert13
Bert13
Ja, dat is het probleem een beetje - heb geen internetbankieren %03%, zou ik nu dan apart bij NS zo'n ding voor €7,50 aan moeten vragen? (sorry voor off-topic)

Laatst bewerkt door Bert13 op 07-06-2011 20:31


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

20-05-2014 19:47:39
train85
train85
Nieuws: www.telegraaf.nl

Laatst bewerkt door spiketrain op 20-05-2014 20:02, reden: Bericht verplaatst.

20-05-2014 19:55:11
mren
mren
Oftewel ILT weigert te handhaven en de vervoerders negeren een rechtelijke uitspraak: www.nu.nl

20-05-2014 20:30:16
kleine_man
kleine_man
Ik zeg massaal aan de burgelijke ongehoorzaamheid.


Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

20-05-2014 21:47:30
thom
thom
Quote
mren (di 20 mei 2014 19:55:11 somda.nl): Oftewel ILT weigert te handhaven en de vervoerders negeren een rechtelijke uitspraak: www.nu.nl

Ik zou ook niet weten waarom ILT zich moet interesseren voor vervoersbewijzen, dat heeft toch geen donder te maken met railveiligheid... %03%

Dat is meer iets voor de concessie verlener...

Laatst bewerkt door thom op 20-05-2014 21:47

20-05-2014 22:14:44
bnv
bnv
Quote
mren (di 20 mei 2014 19:55:11 www.somda.nl): Oftewel ILT weigert te handhaven en de vervoerders negeren een rechtelijke uitspraak: www.nu.nl


Die uitspraak wordt pas verwacht over zes weken, aldus het bericht in Treinreiziger. (ik neem aan dat je die rechterlijke procedure bedoelt). Dus nog even geduld aub.

Laatst bewerkt door bnv op 20-05-2014 22:15

21-05-2014 06:47:05
mdeen
mdeen
Quote
thom (di 20 mei 2014 21:47:30 somda.nl):
Quote
mren (di 20 mei 2014 19:55:11 somda.nl): Oftewel ILT weigert te handhaven en de vervoerders negeren een rechtelijke uitspraak: www.nu.nl

Ik zou ook niet weten waarom ILT zich moet interesseren voor vervoersbewijzen, dat heeft toch geen donder te maken met railveiligheid... %03%

Dat is meer iets voor de concessie verlener...

ILT is meer dan de oude Raad voor de Transportveiligheid. ILT is Inspectie Leefomgeving en Transport. Een deel van hun opdracht is rail, en daar zit dan weer de controle op de reizigersrechten in.
Dus ja, ILT zou hier zeker in geïnteresseerd moeten zijn. Helaas luistert ILT alleen naar de vervoeders en beheerders en vindt het allemaal wel goed zolang er geen ongevallen gebeuren. Wat dat betreft hebben ze nog niet helemaal door dat hun taakstelling veranderd is.

21-05-2014 10:20:47
john2
john2
Quote
train85 (di 20 mei 2014 19:47:39 www.somda.nl): Nieuws: www.telegraaf.nl

Wat me nog niet helemaal duidelijk is over de wegwerp chipkaart is het volgende. Moet na aanschaf van deze wegwerp chipkaart nog saldo opgeladen worden of kan men gelijk na incheck gaan treinen bij alle trein vervoerders ongeacht de afstand dat men reist. Wat kost zo'n ding eigenlijk? Als ik het goed gezien heb € 7.05. Maar dit onder voorbehoud.

21-05-2014 10:25:44
sfj
Wegwerp chipkaart:
Eenmalige aankoop in de automaat. Als je het gekochte product hebt gebruikt (wat natuurlijk een dagkaart kan zijn) de kaart weggooien. Toeslag van 1 euro bovenop de normale ritprijs.

Anonieme chipkaart:
Kost 7.50 en kan je vijf jaar lang elke keer opnieuw opladen als het saldo op is, moet je minimaal 20 euro hebben om een treinreis bij NS te maken, en kan niet permanent een abonnement op gezet worden.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

21-05-2014 10:34:32
john2
john2
Als ik het dus goed begrijp dan moet men bij aanschaf bij een wegwerp chipkaart aangeven of je een dagkaart wilt of een bepaalt traject wilt reizen. Klopt deze visie?

21-05-2014 10:39:48
Bert13
Bert13
Volgens mij moet deze visie nog bedacht worden, maar ik neem aan dat je gewoon nog op precies dezelfde wijze een kaartje koopt - met het verschil dat je aan het eind van de tour door de automaat een chipkaart hoort vallen en 1 euro extra kwijt bent.

Laatst bewerkt door Bert13 op 21-05-2014 10:40


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

21-05-2014 10:43:35
nohab
nohab
Ja, want het is de vervanger van een gewoon treinkaartje. Maar dan met een euro erbij, zogenaamd om de kosten te dekken maar in werkelijkheid om je toch in de richting van een chipkaart te duwen. Dit wegwerpkaartje had gewoon de standaard moeten worden, eventueel aangevuld met de mogelijkheid om op saldo te reizen voor diegenen die dat handig vinden (ik niet). Maar zoals bekend denkt NS alleen aan zichzelf.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

21-05-2014 10:58:14
thom
thom
Kunnen dit soort discussie's nou nooit eens gevoerd worden zonder onderbuik gevoelens en NS-Bashing?

Laatst bewerkt door thom op 21-05-2014 10:58

21-05-2014 11:10:49
Ovindel
Ovindel
Ik begrijp dus dat je met zo'n wegwerp chipper moet inchecken, maar óók uitchecken?? Hij heet toch niet voor niets 'wegwerp'... en als je zo'n kaartje koopt dan weten ze toch welk traject je hebt gebruikt en bij welke vervoerder het geld dan terecht moet komen?
Dat lijkt me wel nutteloos eerlijk gezegd, net zoals dat je bij een zo'n Blokker (o.i.d.) dagkaart moet in- en uitchecken terwijl het toch echt de hele dag geldig is.

Laatst bewerkt door Ovindel op 21-05-2014 11:11

21-05-2014 11:15:06
dh3201
dh3201
Dat hele inchecken + uitchecken is niet alleen om je kaartje geldig te maken, maar voornamelijk om reisgegevens te verzamelen. Daarom moet je met dagkaarten e.d. ook steeds in- en uitchecken.


Shqiperise-lopers?

21-05-2014 11:22:37
R1-2010
R1-2010
Zonder de eenmalige OV-chipkaart (het papieren kaartje met ingebouwde chip met meerprijs van 1 euro) kunnen de poortjes niet dicht. Dat is de belangrijkste reden voor het afschaffen papier.

21-05-2014 11:33:14
gvttreinen
gvttreinen
Mss ook een punt; 'wegwerpkaarten' zijn schadelijker voor het milieu (eenmalig gebruik in tegenstelling tot de gewone Chipkaart), je kan die Euro ook zien als een soort 'milieu'toeslag!

21-05-2014 11:38:53
AgentX
AgentX
Want van al die extra euro's wordt het milieu toch wel beter...!

21-05-2014 11:58:19
dennistd
dennistd
Quote
gvttreinen (wo 21 mei 2014 11:33:14 somda.nl): Mss ook een punt; 'wegwerpkaarten' zijn schadelijker voor het milieu (eenmalig gebruik in tegenstelling tot de gewone Chipkaart), je kan die Euro ook zien als een soort 'milieu'toeslag!
Je kunt ook de kaartautomaten ombouwen zodat je hem op het uitstapstation weer in de kaartautomaat kunt invoeren die hem inslikt, en je vervolgens 50 cent teruggeeft van de euro die je betaald hebt. NS kan dan meteen zorgen voor een milieuvriendelijke afvoer (en eventueel hergebruik) van de kaarten.

21-05-2014 12:01:49
mren
mren
Quote
thom (wo 21 mei 2014 10:58:14 www.somda.nl): Kunnen dit soort discussie's nou nooit eens gevoerd worden zonder onderbuik gevoelens en NS-Bashing?

Of met overdreven 'NS is Heilig'-reacties...

Feit blijft dat niet de reiziger op 1, 2 en 3 staat, maar het systeem van de OVC en de technische mogelijkheden en beperkingen zijn leidend.

Zie ook www.ovloket.nl vanaf p.7

21-05-2014 12:11:01
R1-2010
R1-2010
Dat is geen feit, dat is jouw mening.

21-05-2014 12:27:10
nohab
nohab
Quote
mren (wo 21 mei 2014 12:01:49 www.somda.nl):
Quote
thom (wo 21 mei 2014 10:58:14 www.somda.nl): Kunnen dit soort discussie's nou nooit eens gevoerd worden zonder onderbuik gevoelens en NS-Bashing?

Of met overdreven 'NS is Heilig'-reacties...

Feit blijft dat niet de reiziger op 1, 2 en 3 staat, maar het systeem van de OVC en de technische mogelijkheden en beperkingen zijn leidend.

En de eigen belangen van NS. En dat is eerst en vooral de afrekening tussen de vervoerders. En wie moet het allemaal mogelijk maken? Juist, de reiziger die aan van alles en nog wat moet denken.

Laatst bewerkt door nohab op 21-05-2014 12:27


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

21-05-2014 12:31:54
mren
mren
Hier aan denken bijvoorbeeld: www.ovloket.nl

21-05-2014 12:55:19
mren
mren
En als ik daar bij aanhaak: als iedereen met alle geweld aan de OV Chipkaart moet, wordt het dan zo stil aan niet eens tijd om wat palen op De Eschmarke en Glanerbrug te gaan plaatsen? Hier zijn Nederlandse abonnementen immers gewoon geldig.