Met choppersturing over grensbaanvakken
Forum: Algemeen - Algemeen
16-05-2014 17:25:52
nathanvos2
nathanvos2
Vanochtend kreeg ik via de facebookpagina van Op de rails dat er een ICB vervangen is door een Plan v. Zodoende kwam er in de reacties de inzet van de ICM(m) ter sprake. Ik las in de railmagazine dat de ICMm stellen met choppersturing (alle viertjes en de drietjes vanaf de 4050) mogen niet in Bh en in Em komen. Hierdoor begon ik mij af te vragen hoe het precies zit met de chopper regelgeving. Hierdoor zul je zeggen dat de 189 of een 1700 ook niet Bh of Em mag komen hoewel deze locs gewoon de grens over mogen. Hoe zit dat precies?  

16-05-2014 20:48:45
timtrein
timtrein
Toelating gaat per materieeltype (en eventueel ondersoort), dus het kan best dat 1700 wel is toegelaten maar ICM-IV niet  

16-05-2014 21:02:22
edje
edje
ICM IV is gewoon toegelaten in Bh, toen een aantal jaren geleden het spoor tussen Almelo en Almelo de riet gestremd was, reed ICM IV stel 4444 de pendel tussen Bentheim en Hengelo.  

16-05-2014 21:06:52
mdj
mdj
In onverbouwde toestand waren de 4051-4097 en 4201-4250 (en 4444) toegelaten naar Bh. In verbouwde toestand zijn de 4011-4050 toegelaten. Dit overigens een tijdje nadat alle treinstellen verbouwd waren en in de tussentijd alleen plan V toegelaten was.

Laatst bewerkt door mdj op 16-05-2014 21:07


Bij twijfel: gebruik beton.
 


16-05-2014 21:21:42
aarclay
aarclay
Wat is nou het probleem m.b.t. choppersturing en toelating in Duitsland?
Wat voor kwaad zou het kunnen?


Choo choo.....
 

16-05-2014 22:34:31
cuneo56
cuneo56
Kwaad kan het niet en in de jaren dat ik er professioneel mee van doen had ook nooit iets van een storing o.i.d. vernomen.
Midden jaren '90 heeft er een week of twee een combinatie van een DB 217 , meetrijtuig en een ICM IV tussen Zv en Em gependeld om officiele toelating te verkrijgen.
Na afloop kreeg ik van m'n toenmalige chef te horen dat alle ICM'en vanaf dat moment toegelaten waren op de DB grensbaanvakken wat ook in de reglementen is verwerkt.
Bij de opsplitsing van NS in NSR en (toen nog) NS verkeersleiding vondt men zich een "lerende organisatie" wat vooral tot uiting kwam in het weggooien van allerlei nuttige regelementen (TKR , BTD etc.)
En nadat ook in Duitsland de EBA meer invloed kreeg wist niemand meer iets en dus geen officiele toelating meer!
De nu geldige toelating van enkel de ICM 1 serie is min of meer als `vriendendienst`te beschouwen

Laatst bewerkt door cuneo56 op 16-05-2014 22:46
 

16-05-2014 22:45:24
cuneo56
cuneo56
O ja , wat ook nog meespeelt is dat materieel wat ingrijpend verbouwd wordt opnieuw toegelaten moet worden.
Of de verbouwing van ICM dit nodig maakt voor de grensbaanvakken is een discussie punt, maar het is in ieder geval nooit gedaan, vooral omdat dan NSR voor NS Internationaal geld moet uitgeven%03%.
Nu deze weer een bedrijf aan het worden zijn ligt het iets anders , maar omdat Zv-Em over enkele maanden toch al einde oefening is voor "binnenlands" mat wordt de kans op herziening van het standpunt natuurlijk nog kleiner.
 

17-05-2014 08:54:54
qj7141
qj7141
De proefritten tussen Zevenaar en Emmerich waren met een DB218, onder andere op 6 augustus 1998: https://www.flickr.com/photos/67492399@N00/4565723648/in/photolist-  

17-05-2014 11:07:15
marciekemp
marciekemp
@cuneo56 ik dacht dat het ombouwen van de bovenleidingspanning nog wel even zou gaam duren, al hoorde ik dat het vanaf augustus al gedaan is om met een 1700 naar Em te gaan voorop de CNL en als het goed is komt er dan een Traxx voorop waar de machinisten die die trein rijden ook nog instructie voor krijgen, als tussen oplossing gaat er wss een duitseloc door tot NL waarop er gepiloteerd moet gaan worden een tijdje  

17-05-2014 12:06:53
gvttreinen
gvttreinen
Kwam niet eerst de ERTMS gereed en pas later de bovenleiding...en het 3e spoor.  

17-05-2014 12:14:21
marciekemp
marciekemp
Dat zou zomaar kunnen, maar geloof dat naast de ERTMS ook de ATB gewoon geinstalleerd bleef op dat stuk, maar het is even afwachten hoe het precies gaat  

17-05-2014 17:37:45
cuneo56
cuneo56
Ergens aan het eind van het jaar eerst de ATB er uit en ETCS geactiveerd. Ombouw bovenleiding volgt later, weet de streef datum ook zo even niet maar zal nog wel even duren.
Eerst maar eens zien hoe de ICE's met de beide ETCS versies omgaan.
Maar we dwalen gloof ik af van het thema
 

17-05-2014 18:21:25
jeanne
jeanne
Of misschien zouden we deze topic algemener kunnen maken, dan alleen de toelating van chopper stellen op grensbaanvakken.


Jeanne Kok
 

17-05-2014 20:42:30
daniel81
daniel81
Een nog beter alternatief: over Zv-Em verder praten in https://www.somda.nl/forum/14019/25+kV+op+Zvo-Em+in+2015/  

17-05-2014 20:44:55
daniel81
daniel81
Quote
cuneo56 (vr 16 mei 2014 22:45:24 https://www.somda.nl/forum/14894/p494438/): O ja , wat ook nog meespeelt is dat materieel wat ingrijpend verbouwd wordt opnieuw toegelaten moet worden.
Of de verbouwing van ICM dit nodig maakt voor de grensbaanvakken is een discussie punt, maar het is in ieder geval nooit gedaan, vooral omdat dan NSR voor NS Internationaal geld moet uitgeven%03%.
Nu deze weer een bedrijf aan het worden zijn ligt het iets anders , maar omdat Zv-Em over enkele maanden toch al einde oefening is voor "binnenlands" mat wordt de kans op herziening van het standpunt natuurlijk nog kleiner.


Toiletten waren ook vaak struikelblok bij dergelijke toelatingen omdat DB een gesloten toiletsysteem eist. Ik meen dat dat de reden is dat ICR daar op een gegeven moment verdwenen is.
 

18-05-2014 17:18:30
cuneo56
cuneo56
Quote
marciekemp (za 17 mei 2014 11:07:15 https://www.somda.nl/forum/14894/p494467/): @cuneo56 ik dacht dat het ombouwen van de bovenleidingspanning nog wel even zou gaam duren, al hoorde ik dat het vanaf augustus al gedaan is om met een 1700 naar Em te gaan voorop de CNL en als het goed is komt er dan een Traxx voorop waar de machinisten die die trein rijden ook nog instructie voor krijgen, als tussen oplossing gaat er wss een duitseloc door tot NL waarop er gepiloteerd moet gaan worden een tijdje

Heb vandaag vernomen dat inderdaad al in Augustus het doek valt voor de ATB achter Zevenaar.
Het kwam voor de vervoerders kennelijk als een verrassing dat het deze zomer is geworden.
De CNL 418/419 zal vanaf dat moment met een DB (?) 189'er gereden gaan worden.
De andere CNL/EN waarschijnlijk ook, maar of die met de nieuwe dienst van december nog blijft rijden is een
Ciao.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 18-05-2014 17:20
 

18-05-2014 17:30:21
marciekemp
marciekemp
Wat ik heb begrepen wordt het voor de machinisten die nu de cnl rijden eerst een tijdje piloteren en ondertussen krijgen de machinisten dan bevoegdheid op traxx, maar of dat dan een DB of een NS traxx wordt weet ik ook niet.  

19-05-2014 17:05:36
tonnie12
tonnie12
Quote
cuneo56 (zo 18 mei 2014 17:18:30 https://www.somda.nl/forum/14894/p494585/):
Quote
marciekemp (za 17 mei 2014 11:07:15 https://www.somda.nl/forum/14894/p494467/): @cuneo56 ik dacht dat het ombouwen van de bovenleidingspanning nog wel even zou gaam duren, al hoorde ik dat het vanaf augustus al gedaan is om met een 1700 naar Em te gaan voorop de CNL en als het goed is komt er dan een Traxx voorop waar de machinisten die die trein rijden ook nog instructie voor krijgen, als tussen oplossing gaat er wss een duitseloc door tot NL waarop er gepiloteerd moet gaan worden een tijdje

Heb vandaag vernomen dat inderdaad al in Augustus het doek valt voor de ATB achter Zevenaar.
Het kwam voor de vervoerders kennelijk als een verrassing dat het deze zomer is geworden.
De CNL 418/419 zal vanaf dat moment met een DB (?) 189'er gereden gaan worden.
De andere CNL/EN waarschijnlijk ook, maar of die met de nieuwe dienst van december nog blijft rijden is een
Ciao.
vevvald daardoor dan ook de stop in emmerich vanaf die datum ? of blijft het zo ?
 

19-05-2014 17:44:47
cuneo56
cuneo56
De Stop blijft, Machinist gaat slapen in Emmerich.  

19-05-2014 17:56:08
Frontier
Frontier
Betekent dat dan ook dat de EN en CNL treinen in het vervolg door NSH personeel gereden gaan worden? Daar was namelijk enige tijd geleden sprake van dat men dat probeerde te regelen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-05-2014 18:33:47
marciekemp
marciekemp
Blijft als het goed is gewoon NSR machinisten met standplaats Ah en Nm, alleen de eerste tijd als pilot en later zelf rijden, dat is wat ik van een mentor die ook de CNL rijd heb begrepen  

19-05-2014 18:43:43
thom
thom
Sowieso is het toch de bedoeling de HiSpeed machinisten samen te voegen met NSR nu dat weer 1 toko geworden is?  

19-05-2014 19:06:59
Frontier
Frontier
Voor zover ik weet blijven de huidige aparte groepen (IC Direct+IC Brussel, Thalys, ICE+IC Berlijn) gewoon bestaan. Onlangs ving ik op dat er plannen waren om de EN+CNL treinen voortaan door personeel uit de ICE+IC Berlijn groep te gaan laten rijden. En waarom zou je de huidige situatie waarin de locomotieven 's avonds leeg naar Ah en 's morgens leeg naar Em gaan veranderen in een overnachting als het personeel van dezelfde standplaatsen blijft? Als die treinen voortaan door ICE+IC Berlijn personeel met standplaats Asd gereden zouden worden zou het wel een logisch verhaal worden, zodoende ook mijn vraag.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-05-2014 23:11:36
marciekemp
marciekemp
Wat ik dus weet is dat de CNL treinen gewoon door Ah en Nm gereden blijven worden, wat ik dus al zei is het de bedoeling dat er eerst een tijd gepiloteert gaat worden, en dat daarna de treinen door het groepje machinisten op beide standplaatsen die deze treinem mogen rijden gereden blijven worden, maar hoe dat er nu voorstaat weet ik zo ook niet  

20-05-2014 16:52:55
leonidas
leonidas
Ik neem aan, dat je bedoeld, dat de CNLs gereden zullen blijven worden door machinisten met standplaatsen Ah en Nm en niet, dat de CNLs Nijmegen en Arnhem zullen aandoen?  

20-05-2014 22:50:38
marciekemp
marciekemp
Inderdaad dat ze gereden blijven worden door Ah en Nm machinisten, precies weet ik het ook niet maar dat is wat er laatst is verteld hoe ze het wilden gaan doen  

21-05-2014 14:16:52
rob_ehv
rob_ehv
Quote
cuneo56 (zo 18 mei 2014 17:18:30 https://www.somda.nl/forum/14894/p494585/):
Quote
marciekemp (za 17 mei 2014 11:07:15 https://www.somda.nl/forum/14894/p494467/): @cuneo56 ik dacht dat het ombouwen van de bovenleidingspanning nog wel even zou gaam duren, al hoorde ik dat het vanaf augustus al gedaan is om met een 1700 naar Em te gaan voorop de CNL en als het goed is komt er dan een Traxx voorop waar de machinisten die die trein rijden ook nog instructie voor krijgen, als tussen oplossing gaat er wss een duitseloc door tot NL waarop er gepiloteerd moet gaan worden een tijdje

Heb vandaag vernomen dat inderdaad al in Augustus het doek valt voor de ATB achter Zevenaar.
Het kwam voor de vervoerders kennelijk als een verrassing dat het deze zomer is geworden.
De CNL 418/419 zal vanaf dat moment met een DB (?) 189'er gereden gaan worden.
De andere CNL/EN waarschijnlijk ook, maar of die met de nieuwe dienst van december nog blijft rijden is een
Ciao.

waarom zou de andere CNL/EN niet meer rijden?


robq
 

21-05-2014 14:37:11
broek53
broek53
Die trein staat nu voor het derde jaar op de nominatie om te verdwijnen, gewoon omdat het financieel niet uit kan. Heeft met het grensbaanvak als zodanig niets te maken.  

22-05-2014 09:34:16
nathanvos2
nathanvos2
Hoe zit het met de VIRM? Ik dacht altijd dat die niet op de duitse grensbaanvakken mocht komen tot dat ik laatst ergens een foto tegen kwam van een VIRM bij Zv die onderweg was naar Em.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-05-2014 10:25:03
marciekemp
marciekemp
Heb nieuws over de CNL wat ik heb gehoord gisteren is dat de machinisten van Hispeed met een 189 vanaf Emmerich de CNL gaan rijden, het is nog wel steeds de bedoeling dat de huidige groep machinisten als er traxxen beschikbaar zijn en hun daar ook bevoegdheid op hebben deze trein dan weer gaan rijden