De toekomst van de onderhoudsbedrijven
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
03-05-2014 13:16:31
jorgo
jorgo
Wat zou dit alles betekenen voor de toekomst van het onderhoudsbedrijf Maastricht? Plan V loopt op z'n laatste benen en ICR en elektrische locomotieven worden straks vooral Randstedelijk ingezet.

Laatst bewerkt door spiketrain op 04-05-2014 19:37
 

03-05-2014 13:32:02
edje
edje
Dat zal wel schuiven zijn met materieel, VIRM naar het zuiden, getrokken materieel naar Amsterdam, sprinter materieel naar Leidschendam, en Onnen ICM en VIRM.  

04-05-2014 00:13:25
thom
thom
Gezien de uithoek waarin Mt zich bevind vraag ik me af of een OB daar nog wel een lang leven beschoren is eigenlijk...  

04-05-2014 00:25:04
Frontier
Frontier
Op basis van dat argument is On dan toch net zo'n uithoek?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 


04-05-2014 07:57:59
sfj
Niet dat het onderhand nog echt met ICR te maken heeft, maar OB Onnen is toch destijds deels als werkgelegenheidsproject in het noorden gebouwd? Misschien Maastricht ook wel...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

04-05-2014 12:41:35
timtrein
timtrein
Maastricht bestaat volgens mij al sinds mensenheugenis... maar sluiting zal niet helemaal onverwacht zijn, al zal het in elk geval nog wel een paar jaar duren.  

05-05-2014 01:54:07
scooter
scooter
Denk in dit geval het ook afhangt van de aanbesteding van de stoptreinen in Limburg.Als dit niet NS of Abellio wordt,zal de kans groter zijn dat Mt uiteindelijk dicht gaat.Immers,er komen dan alleen nog maar 2 IC's per uur van NS in Mt.Concentratie op een paar onderhoudsbedrijven is dan goedkoper.  

05-05-2014 10:02:05
rolandrail
rolandrail
Goedkoper als wat? Kijk eens naar het totaalplaatje van ledig materieeloverbrengingen, taxikosten voor mcn'n (zoals n/v On, Ldd, Aswpl en Wgm), grondprijzen en potentiële locaties. Ideaal is een werkplaats die centraal ligt, goed bereikbaar is (dus geen taxi's) en op betaalbare grond. Daarnaast als je On of Mt gaat verhuizen verlies je expertise omdat lang niet iedereen kan/wil meeverhuizen dus nieuwe mensen opleiden kost ook geld. En wat is een uithoek? Hoeveel ledig materieelritten zijn puur vanwege onderhoud (en dus niet opstel/reiniging) ?  

05-05-2014 16:35:03
robert55
robert55
Vraag: is er de laatste jaren nog veel geïnvesteerd in de vaste installaties en gebouwen van Mt?

(Naar mijn gevoel zijn Ldd en On veel meer up-to-date, Wgm is veel beperkter qua mogelijkheden, misschien eerder het soort steunpunt wat nu nodig is. Voor Ldd zal neem ik aan vóór Randstadrail serieus zijn afgewogen of men daar moest blijven)
 

05-05-2014 20:18:57
thom
thom
De Wgm is ook een Service Bedrijf, en geen Onderhoudsbedrijf.

Muv van de nieuwe loods, dat is weer wel een OB, maar dan alleen voor de HSL/Benelux ed...
 

05-05-2014 21:59:48
sik214
sik214
In Mt zijn wel hallen vernieuwd/gebouwd/verbouwd. Niet alleen het casco maar ook de inrichting. Maar dat zegt helemaal niets, NedTrain Waalhaven is ook heel kort na de bouw verkocht aan Shunter.  

05-05-2014 22:02:01
edje
edje
Is een typisch spoors iets. Verbouw je iets, dan zal die afdeling ongetwijfeld, na korte tijd worden opgedoekt of verkocht %08%  

05-05-2014 23:29:15
maigoda
maigoda
Quote
sik214 (ma 05 mei 2014 21:59:48 https://www.somda.nl/forum/14852/p493436/): Maar dat zegt helemaal niets, NedTrain Waalhaven is ook heel kort na de bouw verkocht aan Shunter.

Waarbij gesteld kan worden dat de term "verkocht" hier volledig misplaatst is. Gezien het enorme overnamebedrag van maarliefst 1 euro kun je beter spreken over "cadeau doen".
Groetjes,
Emiel
 

05-05-2014 23:46:22
scooter
scooter
Maar wat is er allemaal al dicht gegaan of afgestoten.Amersfoort,Zwolle,Tilburg,Amsterdam,Rotterdam Waalhaven.
NedTrain lijkt zich te willen richten op een handvol bedrijven.
Eindhoven zou dan m.i een betere locatie zijn als Maastricht,alleen is de bestaande ruimte om uit te breiden daar niet groot
 

06-05-2014 00:37:13
maigoda
maigoda
Amsterdam is weer open gegaan en Tilburg is slechts verplaatst naar Tilburg Industrie, zijhet in een iets kleinere setting dan voorheen.
Groetjes,
Emiel
 

06-05-2014 02:10:06
scooter
scooter
Tilburg is totaal niet vergelijkbaar met wat het eerst was,eigenlijk is alleen de componenten revisie in Tilburg gebleven,het echte onderhoud wat eerst in Tilburg zat is weg.Er komt dan ook geen trein meer naar Tilburg,alhoewel er wel 2 sporen zijn aangelegd voor laden/lossen  

06-05-2014 12:11:27
maigoda
maigoda
Ik heb het er alleen maar over dat Tilburg niet specifiek is "dichtgegaan" maar is "verhuisd". Dat het "niet te vergelijken is", ging het mij helemaal niet om. Dat weet ik ook wel.
Groetjes,
Emiel
 

06-05-2014 12:21:21
thom
thom
Amsterdam is feitelijk ook niet echt 'heropent' als werkplaats, maar is alleen in gebruik als uitvalslocatie voor Haarlem. Er werkt ook alleen personeel wat daar vandaan komt.
Het is niet zo dat daar nu weer materieel onderhouden wordt zoals men daar vroeger deed.
 

06-05-2014 15:04:03
spoorzicht
spoorzicht
Misschien werpt dit citaat uit een berichtje in de Gelderlander van 26 april j.l. een ander licht op deze discussie:

"NedTrain:
De Nijmeegse werkplaats wordt 1 van de 4 centra die de NS voor dochterfirma NedTrain laat bouwen. De andere technische centra moeten in Den Haag, Utrecht en Zwolle komen. Met de bouw van de nieuwe loods in Nijmegen hoopt de NS begin 2015 te beginnen. Eind dat jaar moet met de reparatie van treinen begonnen worden."

Laatst bewerkt door spoorzicht op 06-05-2014 15:10
 

06-05-2014 15:39:25
snowie
snowie
Dit past wel in de discussie alleen gaat het hier om 4 NIEUWE technische centra met 1 putspoor zie NedTrain Site http://www.nedtrain.nl/metaNavigatie/actueel/nieuws/show/duurzaamheid-belangrijk-bij-bouw-nieuwe-technische-centra

Laatst bewerkt door snowie op 06-05-2014 15:39
 

06-05-2014 20:08:03
rolandrail
rolandrail
Nieuw als gebouw maar verder niets nieuws, ze faciliteren overdekt en verwarmd wat voorheen in de open lucht gebeurde aan herstellingen.  

07-05-2014 19:37:02
HZwoferink
HZwoferink
Quote
spoorzicht (di 06 mei 2014 15:04:03 https://www.somda.nl/forum/14852/p493507/): Misschien werpt dit citaat uit een berichtje in de Gelderlander van 26 april j.l. een ander licht op deze discussie:

"NedTrain:
De Nijmeegse werkplaats wordt 1 van de 4 centra die de NS voor dochterfirma NedTrain laat bouwen. De andere technische centra moeten in Den Haag, Utrecht en Zwolle komen. Met de bouw van de nieuwe loods in Nijmegen hoopt de NS begin 2015 te beginnen. Eind dat jaar moet met de reparatie van treinen begonnen worden."
Een paar jaar gelden de werkplaats in Zwolle sluiten en nu een nieuw pand bouwen begrijp ik? #Geldverspilling?


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

07-05-2014 20:46:35
thom
thom
Het gene wat gesloten is was het onderhoudsbedrijf, dat heeft een andere functie dan een technisch centrum wat ze nu gaan bouwen wat Roland voor je al zei.

Een pand van 5 werksporen in stand houden met allerlei faciliteiten die je niet nodig hebt kost veel meer dan een nieuw loodsje bouwen speciaal voor het beoogde doel...

Daarbij ging de werkplaats ook niet echt samen met de herinrichting van het stations gebied...

Laatst bewerkt door thom op 07-05-2014 20:49
 

07-05-2014 22:18:07
maigoda
maigoda
Waarbij nog even erbij verteld moet worden dat de betreffende loods in Zwolle geen spooraansluiting meer heeft en met de huidige stationsherinrichting ook niet zondermeer weer kan.
Groetjes,
Emiel
 

29-02-2016 09:02:29
nougo
nougo
Nedtrain wordt samengevoegd met NSR

http://nos.nl/artikel/2089774-ns-stopt-met-stationswinkels.html
 

29-02-2016 09:49:20
broek53
broek53
Ik vermoed dat je dan een bedrijf krijgt dat de NV Nederlandse Spoorwegen heet, met een Dienst van Exploitatie en een Dienst van Materieel en Werkplaatsen...

Laatst bewerkt door broek53 op 29-02-2016 09:49
 

29-02-2016 09:51:38
marciekemp
marciekemp
Nu ProRail en de aannemers er weer bij en het is weer zoals vroeger  

29-02-2016 10:26:26
waalkade
waalkade
met of zonder ch%08%  

29-02-2016 10:39:18
gose91
gose91
De nieuwe naam voor NedTrain is volgens interne speculaastrommels NS Techniek. Die zou al eerder doorgevoerd gaan worden, maar dat is weer uitgesteld na het tumult in de top  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-02-2016 10:43:36
aarclay
aarclay
Ter informatie: Ik heb al begrepen dat er binnen de werkplaatsen van NedTrain al (deels) gebruik wordt gemaakt van NS-werkkleding.


Choo choo.....
 

29-02-2016 10:45:51
VIRMm1
VIRMm1
Geheel Nedtrain heeft nieuwe kleding gekregen met enkel Ns logos daarop. Men wordt geacht vanaf mei/juni enkel nog deze nieuwe kleding te dragen.  

29-02-2016 10:54:26
treinlim
treinlim
Persoonlijk zou ik het liefst zien dat ns reizigers en nedtrain worden samengevoegd waarbij ook alle regionale spoorlijnen weer er bij zouden komen. Zo heb je één duidelijk bedrijf met vaste regels en tijden en betere aansluitingen. Wat het busvervoer betreft mag dit wel worden uitbesteed zolang de samenwerking met NS voor het navervoer maar goed geregeld is.

Het enige punt van zorg is dat er voor moet worden gewaakt dat NS zich niet weer te sterk gaat zien en het een herhaling word van de jaren 70-80-90.
 

29-02-2016 11:08:48
279
279
de spoorwegen zijn steeds weer een herhaling..... )  

29-02-2016 11:26:04
Daan!
Daan!
Arriva heeft toch nu ook onderhoud bij Nedtrain?  

29-02-2016 11:26:33
dh3201
dh3201
Quote
treinlim (ma 29 feb 2016 10:54:26 https://www.somda.nl/forum/14852/p570018/): Persoonlijk zou ik het liefst zien dat ns reizigers en nedtrain worden samengevoegd waarbij ook alle regionale spoorlijnen weer er bij zouden komen. Zo heb je één duidelijk bedrijf met vaste regels en tijden en betere aansluitingen.

En dan ook NS, DB en NMBS (en de rest van de Europese spoorwegen?) samenvoegen tot één duidelijk bedrijf met ook betere aansluitingen over de landsgrenzen?
%08%


Shqiperise-lopers?
 

29-02-2016 11:32:52
VIRMm1
VIRMm1
Het samenvoegen van Ns en nedtrain is zeker wel een vooruitgang. Zeker omdat de belangen van beide bedrijven nu nogal eens uiteen lopen. (NS laat liever kapotte treinen rijden en NedTrain repareert liever treinen, al moeten ze daarvoor de dienst uit)  

29-02-2016 11:40:04
treinlim
treinlim
Nou dat gaat misschien te ver. Europa beslist al zo veel over ons landje en de andere Europese landen. Hoewel beter samenwerking nooit verkeerd is.  

29-02-2016 11:40:50
rolandrail
rolandrail
Quote
Daan! (ma 29 feb 2016 11:26:04 https://www.somda.nl/forum/14852/p570022/): Arriva heeft toch nu ook onderhoud bij Nedtrain?
De MLL-stellen in Ldd ja, de rest meen ik in Lw en Br.
 

29-02-2016 11:41:11
gose91
gose91
Quote
VIRMm1 (ma 29 feb 2016 11:32:52 https://www.somda.nl/forum/14852/p570025/): Het samenvoegen van Ns en nedtrain is zeker wel een vooruitgang. Zeker omdat de belangen van beide bedrijven nu nogal eens uiteen lopen. (NS laat liever kapotte treinen rijden en NedTrain repareert liever treinen, al moeten ze daarvoor de dienst uit)

Nounou, dat is wel heel bot. Er zijn afspraken over hoe "kapot" een trein mag zijn. Dat helpt de NS niet, omdat ze dan soms treinen tekort hebben en helpt soms NedTrain niet, omdat er teveel te kapot zijn. Het helpt NedTrain wel om een nog net niet te kapotte trein alvast te kunnen herstellen als er een plekje voor is.

Laatst bewerkt door gose91 op 29-02-2016 11:41, reden: Quote toegevoegd
 

29-02-2016 12:09:10
Daan!
Daan!
Quote
rolandrail (ma 29 feb 2016 11:40:50 https://www.somda.nl/forum/14852/p570029/):
Quote
Daan! (ma 29 feb 2016 11:26:04 https://www.somda.nl/forum/14852/p570022/): Arriva heeft toch nu ook onderhoud bij Nedtrain?
De MLL-stellen in Ldd ja, de rest meen ik in Lw en Br.


Zou dat dan betekenen dat Arriva zijn treinen straks laat onderhouden bij NS?
 

29-02-2016 13:45:53
thom
thom
Euh ja..? Maar dat gebeurd nu dan tochookal, het is alleen de naam die veranderd... Ze zullen daarom echt niet naar een ander overstappen en omgekeerd laat Nedtrain hun 700'en ook onderhouden door Shunter...

Quote
gose91 (ma 29 feb 2016 11:41:11 https://www.somda.nl/forum/14852/p570030/):
Quote
VIRMm1 (ma 29 feb 2016 11:32:52 https://www.somda.nl/forum/14852/p570025/): Het samenvoegen van Ns en nedtrain is zeker wel een vooruitgang. Zeker omdat de belangen van beide bedrijven nu nogal eens uiteen lopen. (NS laat liever kapotte treinen rijden en NedTrain repareert liever treinen, al moeten ze daarvoor de dienst uit)

Nounou, dat is wel heel bot. Er zijn afspraken over hoe "kapot" een trein mag zijn. Dat helpt de NS niet, omdat ze dan soms treinen tekort hebben en helpt soms NedTrain niet, omdat er teveel te kapot zijn. Het helpt NedTrain wel om een nog net niet te kapotte trein alvast te kunnen herstellen als er een plekje voor is.

Daar zal ook niet veel aan veranderen want op de werkvloer zal niet veel meer veranderen dan de bedrijfskleding en het briefpapier. De afdelingen die de storingen en herstellingen inplannen en die de materieelinzet regelen zullen ongetwijfeld gewoon naast mekaar op dezelfde wijze blijven bestaan.

Laatst bewerkt door thom op 29-02-2016 13:51
 

29-02-2016 13:56:19
sik214
sik214
Quote
Daan! (ma 29 feb 2016 12:09:10 https://www.somda.nl/forum/14852/p570034/):
Quote
rolandrail (ma 29 feb 2016 11:40:50 https://www.somda.nl/forum/14852/p570029/):
Quote
Daan! (ma 29 feb 2016 11:26:04 https://www.somda.nl/forum/14852/p570022/): Arriva heeft toch nu ook onderhoud bij Nedtrain?
De MLL-stellen in Ldd ja, de rest meen ik in Lw en Br.


Zou dat dan betekenen dat Arriva zijn treinen straks laat onderhouden bij NS?
Ja, net als Syntus in Hgl.
Arriva komt in theorie niet voor onderhoud naar Br, maar wel naar Zp natuurlijk.
 

29-02-2016 15:46:57
VIRMm1
VIRMm1
Quote
gose91 (ma 29 feb 2016 11:41:11 https://www.somda.nl/forum/14852/p570030/):
Quote
VIRMm1 (ma 29 feb 2016 11:32:52 https://www.somda.nl/forum/14852/p570025/): Het samenvoegen van Ns en nedtrain is zeker wel een vooruitgang. Zeker omdat de belangen van beide bedrijven nu nogal eens uiteen lopen. (NS laat liever kapotte treinen rijden en NedTrain repareert liever treinen, al moeten ze daarvoor de dienst uit)

Nounou, dat is wel heel bot. Er zijn afspraken over hoe "kapot" een trein mag zijn. Dat helpt de NS niet, omdat ze dan soms treinen tekort hebben en helpt soms NedTrain niet, omdat er teveel te kapot zijn. Het helpt NedTrain wel om een nog net niet te kapotte trein alvast te kunnen herstellen als er een plekje voor is.


Het gaat dan vooral om die plekjes waar ze hersteld kunnen worden.

In den lande gebeurt het veel dat NSR een trein niet naar een herstelspoor laat rijden omdat het stel 2 uur later ingezet moet worden en het dan bang is dat het niet voor die tijd weer terug is.
Met als gevolg dat er soms een trein strand of een dag later helemaal niet inzetbaar is.
 

29-02-2016 15:47:58
aarclay
aarclay
Quote
Daan! (ma 29 feb 2016 12:09:10 https://www.somda.nl/forum/14852/p570034/):
Quote
rolandrail (ma 29 feb 2016 11:40:50 https://www.somda.nl/forum/14852/p570029/):
Quote
Daan! (ma 29 feb 2016 11:26:04 https://www.somda.nl/forum/14852/p570022/): Arriva heeft toch nu ook onderhoud bij Nedtrain?
De MLL-stellen in Ldd ja, de rest meen ik in Lw en Br.


Zou dat dan betekenen dat Arriva zijn treinen straks laat onderhouden bij NS?

Tuurlijk.

Maar ik vraag me af: Zou de NS na de modernisering van de Noorse BM73 nog langer richten op de buitenlandse markt, en dus de revisering van buitenlands spul?

Laatst bewerkt door aarclay op 29-02-2016 19:11


Choo choo.....
 

29-02-2016 15:50:11
VIRMm1
VIRMm1
Quote
aarclay (ma 29 feb 2016 15:47:58 https://www.somda.nl/forum/14852/p570061/):
Quote
Daan! (ma 29 feb 2016 12:09:10 https://www.somda.nl/forum/14852/p570034/):
Quote
rolandrail (ma 29 feb 2016 11:40:50 https://www.somda.nl/forum/14852/p570029/):
Quote
Daan! (ma 29 feb 2016 11:26:04 https://www.somda.nl/forum/14852/p570022/): Arriva heeft toch nu ook onderhoud bij Nedtrain?
De MLL-stellen in Ldd ja, de rest meen ik in Lw en Br.


Zou dat dan betekenen dat Arriva zijn treinen straks laat onderhouden bij NS?

Tuurlijk.

Maar ik vraag me af: Zou de NS na de modernisering van de Noorse BM71 nog langer richten op de buitenlandse markt, en dus de revisering van buitenlands spul?


Tuurlijk kan NS/NedTrain/NSTechniek of hoe het ook gaat heten in de toekomst nog gewoon biedingen doen bij aanbestedingen voor dergelijke klussen.

Of het dat ook gaat doen is maar de vraag gezien ze zelf hun handen al vol hebben aan NS materieel (VIRM, ICR, SLT (nu en in de toekomst) en de inbouw ERTMS in de toekomst)
 

29-02-2016 15:55:13
cuneo56
cuneo56
Het lijkt er tegenwoordig meer op of de minister van financiën dat wil!  

29-02-2016 18:39:39
rolandrail
rolandrail
Quote
aarclay (ma 29 feb 2016 15:47:58 https://www.somda.nl/forum/14852/p570061/)
Maar ik vraag me af: Zou de NS na de modernisering van de Noorse BM71 nog langer richten op de buitenlandse markt, en dus de revisering van buitenlands spul?
Je bedoelt BM73. Maar de prikkel mee te doen aan aanbestedingen zal in elk geval niet groeien.
 

29-02-2016 18:47:50
AlexNL
AlexNL
Quote
cuneo56 (ma 29 feb 2016 15:55:13 https://www.somda.nl/forum/14852/p570064/): Het lijkt er tegenwoordig meer op of de minister van financiën dat wil!

Dat "lijkt" niet alleen zo, het is ook zo. Dijsselbloem is heel duidelijk geweest naar de directies van alle staatsdeelnemingen (dus ook Schiphol, het Havenbedrijf Rotterdam, enz.): de Staat zal zich meer als een actieve aandeelhouder gaan gedragen.
 

01-03-2016 11:10:26
rolandrail
rolandrail
Waarbij deze aandeelhouder niet gaat voor de opbrengst maar voor maximale bedrijfsafbraak.  

01-03-2016 19:02:03
dlm4yjp
dlm4yjp
%03% lekker positief weer... Maar vertel, vanwaar de afbraak?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

01-03-2016 23:19:13
umbusko
umbusko
*Lichtelijk offtopic*
Wat betreft het denken in termen van geld, daar is NS erg goed in. Een paar dagen geleden viel mijn blik weer eens op de NS-huisregels in de trein: "Zorg voor een geldig vervoerbewijs voordat u in de trein stapt. Zo voorkomt u de wettelijke boete bovenop de ritprijs." Dus niet: koop een kaartje, want van dat geld kunnen wij uw trein rijden; doet u dat niet, dan krijgt u helaas een boete, want we hebben dat geld nodig. Nee: koop een kaartje om de boete te voorkomen. %08%

Tsja, ik kan dan maar één ding denken: zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Men is constant bezig om zich in te dekken voor boetes, voor kritiek, voor van alles en nog wat, maar gewoon eens iets doen níét vanuit de verdediging, ho maar. Om maar eens een voorbeeld te noemen, de extra stops van drie 3600'en in de ochtendspits te Rs. Dat is echt niet ontstaan uit de gedachte "die arme reizigers passen niet in de trein", maar uit de gedachte "die nare reizigers dienen straks schadeclaims in en dan zijn wij heel veel geld kwijt". Anders was men daar al heel veel eerder mee gekomen. Jammer vind ik dat.

Laatst bewerkt door umbusko op 01-03-2016 23:19
 

01-03-2016 23:54:39
thom
thom
Dat boetebeleid bij geen geldig vervoersbewijs mag ookwel een beetje onvriendelijk zijn, aangezien het idee is dat het mensen afschrikt en dus gewoon een kaartje te kopen...

Of zou het meer helpen als je er neerzet "Wilt u zo vriendelijk zijn alstublieft een vervoersbewijs te kopen?" Ik denk niet echt dat dat helpt...
 

02-03-2016 00:08:22
umbusko
umbusko
Nou, ik moet de eerste zwartrijder nog tegenkomen die een trein instapt, de NS huisregels gaat lezen en dan denkt: oei, ik stap weer uit en ik ga een kaartje kopen. %08%
Natuurlijk hoef je de reiziger niet te smeken om een kaartje te kopen en mag je best melden wat de consequenties zijn als je het niet doet, maar onvriendelijkheid, nee. Daarmee ben je immers ook onvriendelijk tegen die 98% die wél betalen.
Dat je een kaartje zou kopen om de boete te voorkomen is natuurlijk een kronkel, en ja, misschien zien sommigen dat zo (net als fietsen met licht om de controle van de politie te weerstaan in plaats van omdat het veiliger is), maar dat moet je als bedrijf niet willen uitdragen...
 

03-03-2016 15:02:50
bnv
bnv
Vandaag, 3 maart, bericht dat Stadler zelf een onderhoudsbedrijf wil bouwen voor de Flirts.

Van Treinenweb: Na dit derde contract in Nederland heeft Stadler besloten om een servicecentrum in Nederland te openen. De exacte locatie is momenteel nog niet bekend.

Gevolgen voor Maastricht zullen er zijn. Geen idee of men er al rekening mee heeft gehouden dat het dan tzt. daar weer weg gaat. (?).
 


03-03-2016 15:04:43
VIRMm1
VIRMm1
Elders las ik servicecenter.

Maar dit servicecenter is voor de treinen van Syntus/Keolis.

Eventueel kunnen andere Flirts van Abellio en NS ook wel daar binnen genomen worden, maar het periodieke onderhoud zal gewoon in Maastricht plaats gaan vinden.

Die werkplaats wordt ook verbouwd speciaal voor de Flirts dus NS zal dat werk daar echt niet weg gaan halen.
 

03-03-2016 15:17:20
Diedje
Diedje
En toch is niets zo veranderlijk als het weer.. euuhh.. spoor  

03-03-2016 16:03:09
AgentX
AgentX
Quote
VIRMm1 (do 03 mrt 2016 15:04:43 https://www.somda.nl/forum/14852/p570382/):
Die werkplaats wordt ook verbouwd speciaal voor de Flirts dus NS zal dat werk daar echt niet weg gaan halen.


Je zou haast gaan denken dat Stadler bij Nedtrain... uhh, NS intrekt.
 

03-03-2016 16:22:48
Lovers83
Lovers83
Is dat wel logistiek handig om alle onderhoud bij Maastricht te houden. Op de Bkh is er al immers een TC open, bij Nm komt er ook één. Lijkt me optimaler om het onderhoud in de landelijke TC's te houden dan alles te proppen in Maastricht.  

03-03-2016 17:03:56
kiekkiek
kiekkiek
Quote
Lovers83 (do 03 mrt 2016 16:22:48 https://www.somda.nl/forum/14852/p570392/): Is dat wel logistiek handig om alle onderhoud bij Maastricht te houden. Op de Bkh is er al immers een TC open, bij Nm komt er ook ��n. Lijkt me optimaler om het onderhoud in de landelijke TC's te houden dan alles te proppen in Maastricht.

TC's zijn niet voor onderhoud. Meer voor zaken als bijvoorbeeld een defecte compressor vervangen e.d.
 

03-03-2016 17:33:20
jeanne
jeanne
Stadler Rail heeft al twee werkplaatsen in Leeuwarden en Blerik. Elders in de wereld heeft Stadler al vaker via joint-venture's zich ingekocht. Het is daarom ook logisch dat NS de Flirt's in oostelijk Nederland wil gaan rijden. Het zal voor Stadler een keuze worden die ingegeven wordt door de klanten van de Flirt en waar ze nog een economisch aantrekkelijk stukje grond dat aan het spoor gelegen kunnen vinden. Misschien iets in Twente?


Jeanne Kok
 

03-03-2016 19:27:38
VIRMm1
VIRMm1
Onderhoud gebeurt gewoon niet in een TC dus dat zal (zeker de komende jaren) gewoon in Mt plaatsvinden.

Zo'n TC is inderdaad voor complexe storingen of het verwisselen van hoofddelen een ideale locatie. Meestal is een TC ook maar 1 spoor dus dat is nooit genoeg om straks pak 'm beet 80 treinstellen te onderhouden.
 

03-03-2016 19:57:25
thom
thom
Quote
Diedje (do 03 mrt 2016 15:17:20 https://www.somda.nl/forum/14852/p570383/): En toch is niets zo veranderlijk als het weer.. euuhh.. spoor

Ja vast, Nedtrain verbouwd voor een paar miljoen een werkplaats en dan zou de fabrikant bedenken dat zij het onderhoud zelf gaan doen?

Daar besluit NSR/Nedtrain zelf wel over en gezien dus de verbouwing van de wpl Mt zijn ze daar al wel over uit
 

03-03-2016 20:03:25
kiekkiek
kiekkiek
Quote
jeanne (do 03 mrt 2016 17:33:20 https://www.somda.nl/forum/14852/p570402/): Misschien iets in Twente?

Ze kunnen straks zo in Hengelo aan de gang. Die diesels zijn tegen die tijd (bijna) verdwenen.
 

03-03-2016 20:22:36
cuneo56
cuneo56
De melding die Stadler heeft gedaan is tegelijk gedaan met de mededeling dat er een order is voor Flirts voor Syntus.
Dat betreft 125 millioen voor 16 treinstellen
zie: http://www.stadlerrail.com/en/news/2016/03/02/right-on-track-stadler-wins-contract-in-the-nether/
Er is dus zeker geen directe relatie met de Flirts van NS
 

03-03-2016 20:59:50
marciekemp
marciekemp
Om heel eerlijk te zijn vind ik het een apparte zet..., de werkplaats van Stadler in Br heeft straks als Arriva in Limburg gaat rijden (zo goed als) niks meer te doen aangezien Arriva hun materieel ook bij NedTrain in Mt zal laten onderhouden, dus waarom dan ergens een nieuwe werkplaats bouwen als er ergens anders straks een zonder werk zit?  

03-03-2016 21:04:03
VIRMm1
VIRMm1
Gaat Arriva Limburg haar stellen ook bij NedTrain onderhouden ja?  

03-03-2016 21:44:53
thom
thom
Quote
marciekemp (do 03 mrt 2016 20:59:50 https://www.somda.nl/forum/14852/p570439/): Om heel eerlijk te zijn vind ik het een apparte zet..., de werkplaats van Stadler in Br heeft straks als Arriva in Limburg gaat rijden (zo goed als) niks meer te doen aangezien Arriva hun materieel ook bij NedTrain in Mt zal laten onderhouden, dus waarom dan ergens een nieuwe werkplaats bouwen als er ergens anders straks een zonder werk zit?

Er staat toch ook nergens dat Stadler een nieuw pand daarvoor gaat neerzetten?

Ze zoeken een locatie, dus dat kan ook prima een bestaande werkplaats zijn natuurlijk, en die in Blerick is tochal van hun
 

03-03-2016 22:22:19
marciekemp
marciekemp
Zit wat in, maar als jij een nieuw service center opent dan gebeurt dat waarschijnlijk niet op een bestaande locatie...

En ja Arriva Limburg laat het onderhoud door NedTrain in Mt doen straks
 

04-03-2016 19:20:28
mvd
mvd
Vandaag is de sloop van de oude hal in OB Maastricht begonnen:
http://www.rtvmaastricht.nl/nieuws/20764697/historische-treinwerkplaats-wordt-gesloopt


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

04-03-2016 19:41:00
stefanvw14
stefanvw14
De versie van de Facebook van NedTrain. Deze is gemaakt door L1, hierbij de link http://l1.bbvms.com/view/standaard/2601277.html  

01-06-2016 18:28:20
VIRMm1
VIRMm1
Bouw Technisch Centrum NedTrain in Nijmegen gaat voorlopig niet door
26 mei 2016
NedTrain (dochtermaatschappij van NS) heeft besloten om vooralsnog te stoppen met het plan om een Technisch Centrum te bouwen in Nijmegen. De afgelopen twee jaar heeft NedTrain gewerkt aan het voorbereidingsproces voor de bestemmingplanwijziging bij de gemeente. Door actuele ontwikkelingen is NedTrain genoodzaakt zich te richten op andere investeringen dan de bouw van het Technisch Centrum.

Door de toenemende reizigersgroei, o.a. door het behoud van de ov-studentenkaart, zijn er op een aantal trajecten volle treinen tijdens de spits. Om reizigers voldoende zit- en staplaatsen te kunnen bieden bestelt NS nieuwe treinen en moderniseert NS bestaande treinseries. De komst van de nieuwe treinen vraagt om een andere verdeling van de onderhoudswerkzaamheden binnen NedTrain.

Een Technisch Centrum is een werkplaats met één putspoor, waar herstellingen aan treinen worden uitgevoerd. NedTrain verzorgt de grotere onderhoudswerkzaamheden aan treinen in vier verspreid over het land gesitueerde onderhoudsbedrijven. NedTrain heeft besloten dat de prioriteit nu ligt bij het investeren in de huidige vier onderhouds-bedrijven om die gereed te maken voor de komst van de nieuwe treinen. De nieuwe treinen zijn door een vlakke vloer en instap op perronhoogte veel toegankelijker, maar er is minder plaats voor technische voorzieningen onder de trein. Deze voorzieningen verschuiven naar het dak van de trein. Om deze voorzieningen te kunnen onderhouden worden de NedTrain-onderhoudsbedrijven ingrijpend verbouwd. De investeringen in de vier onderhoudsbedrijven van NedTrain krijgen voorrang boven de investering in Technisch Centrum Nijmegen. De opschorting van de bouw van het Technisch Centrum heeft geen gevolgen voor de bestaande activiteiten en werkgelegenheid van NedTrain in Nijmegen.

De komende 3-5 jaar wil NedTrain de tijd nemen om de investeringen in de onderhoudsbedrijven te realiseren. Daarna wordt bekeken of er wellicht een doorstart mogelijk is van de huidige plannen. In de tussentijd bekijkt NedTrain ook de mogelijkheid van andere technische voorzieningen om op het emplacement Nijmegen kleine onderhoudswerkzaamheden aan de bovenkant van de trein te kunnen verrichten.


http://nieuws.ns.nl/bouw-technisch-centrum-nedtrain-in-nijmegen-gaat-voorlopig-niet-door/


Het lijkt er dus op dat men momenteel de Flirt belangrijker vind dan al het andere wat loopt binnen NS/NedTrain.
Opzich een goede zaak, al is het niet verkeerd om te investeren in de toekomst d.m.v. het bouwen van TC's in het land.
 

01-06-2016 22:05:48
thom
thom
Niet alleen voor Flirts, maar ook SNG en ICNG waarbij ongetwijfeld de apparatuur ook op het dak zal belanden.

Zoals bekend wordt de werkplaats Maastricht voor een deel opnieuw gebouwd daarvoor, en datzelfde gaat in Leidschendam ook gebeuren.
 

01-06-2016 22:08:05
gose91
gose91
Heeft het succes van de "pitstraten" ook de noodzaak van de TC's een beetje ingeperkt? De onderhoudsbedrijven doen nu eigenlijk wat de Technisch Centra (zouden gaan) doen  

01-06-2016 22:18:49
thom
thom
Daarnaast zou dat Pitstop team in een OB weleens een stuk goedkoper kunnen werken dan een compleet nieuw TC...

Anderzijds kun je je afvragen wat alle storingsmonteurs in de lande nog moeten gaan doen als alle klussen die kant op verdwijnen...
 

02-06-2016 00:57:32
DingeZ
DingeZ
Quote
thom (wo 01 jun 2016 22:05:48 https://www.somda.nl/forum/14852/p580361/): Niet alleen voor Flirts, maar ook SNG en ICNG waarbij ongetwijfeld de apparatuur ook op het dak zal belanden.

Zoals bekend wordt de werkplaats Maastricht voor een deel opnieuw gebouwd daarvoor, en datzelfde gaat in Leidschendam ook gebeuren.


Daar ben ik nog niet zo zeker van, er zijn ook geen aparte bordessen voor de SLT gebouwd. Het is vooral het modulaire concept van de FLIRT waarbij alle apparatuur op het dak hoort wat hiervoor zorgt. Het resultaat is ook dat er onder de vloer niets zit dan draaistellen en er een vrij groot gat tussen vloer en spoor zit.
 

02-06-2016 08:43:19
VIRMm1
VIRMm1
Ook SNG en ICNG gaat nagenoeg alles op het dak krijgen.

Dat komt voornamelijk door de gelijkvloerse instap, waardoor de trein in zijn algemeen lager is.
 

02-06-2016 14:23:55
ToH
ToH
Vandaag, 2 juni, wordt het startsein gegeven voor de sloop van de voormalige NedTrain loods naast station Zwolle. De loods wordt gesloopt om plaats te maken voor de toekomstige busbrug.  

03-10-2016 18:09:00
VIRMm1
VIRMm1
NedTrain wil ivm de komst van meer materieel (ICNG) een nieuw onderhoudsbedrijf openen, in Amersfoort, Roosendaal of Lage Zwaluwe.  

03-10-2016 18:53:24
Jan-Mark
Jan-Mark
Is het reëel om de oude loods in Rsd nieuw leven in te blazen?
Amersfoort valt denk ik af, omdat ze op dat terrein volgens mij over een aantal jaar woningen willen gaan bouwen.
 

03-10-2016 18:59:21
VIRMm1
VIRMm1
De huidige werkplaats in Rsd is niet bruikbaar voor NSR, de deuren zijn te laag voor bovenleiding (stroomafnemers) en een dubbeldekker of ICMm is sowieso te hoog.
Verder kun je max 2 bakken kwijt in de loods omdat die niet langer is.
Tevens is het een monumentaal pand dus verbouwen gaat niet zomaar.

Het zou dan dus een nieuwe wpl moeten worden, daar waar momenteel tennisvelden liggen (zoek maar via Google maps, ten noorden van het station)

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 03-10-2016 18:59
 

03-10-2016 19:21:34
jelmerrr
jelmerrr
Quote
Jan-Mark (ma 03 okt 2016 18:53:24 https://www.somda.nl/forum/14852/p593509/): Is het reëel om de oude loods in Rsd nieuw leven in te blazen?
Amersfoort valt denk ik af, omdat ze op dat terrein volgens mij over een aantal jaar woningen willen gaan bouwen.


En Lage Zwaluwe ligt wat centraler dan Roosendaal toch? Is vanaf Rotterdam makkelijker te bereiken
 

03-10-2016 19:22:54
broek53
broek53
Amsterdam Zaanstraat?  

03-10-2016 19:26:13
timtrein
timtrein
Dat of Amersfoort lijkt me inderdaad wat centraler gelegen. Het zal dus wel Roosendaal worden  

03-10-2016 19:29:52
ZJ37
ZJ37
Iemand roept wat en meteen gaat speculatiecircus los, schitterend.  

03-10-2016 19:50:05
VIRMm1
VIRMm1
1e keus is Amf, 2e is Rsd en 3e is Zlw. Misschien had ik het duidelijker moeten brengen.  

03-10-2016 20:10:59
ZJ37
ZJ37
Nog even voor de duidelijkheid: heb je het over een OB of een TC (technisch centrum)?  

03-10-2016 20:18:07
VIRMm1
VIRMm1
Ik typ onderhoudsbedrijf dus dan bedoel ik onderhoudsbedrijf  

03-10-2016 22:24:09
aarclay
aarclay
Het ligt er wel een beetje aan waar het spul komt te rijden. Ik verwacht zelf dat het vooral tussen Rtd, Zlw, Ehv (- Vl ) zal rijden en over de HSL. Dus Zlw lijkt mij een mooie locatie.

Laatst bewerkt door aarclay op 03-10-2016 22:24


Choo choo.....
 

03-10-2016 23:03:24
b2py
b2py
Daar heb je er dus geen moer aan, kan hè bijna beter Rtng gebruiken  

03-10-2016 23:23:29
aarclay
aarclay
Argumenten zijn niet verboden gelukkig

Laatst bewerkt door moderator op 04-10-2016 04:29, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.


Choo choo.....
 

03-10-2016 23:38:46
maarten83
maarten83
Quote
b2py (ma 03 okt 2016 23:03:24 https://www.somda.nl/forum/14852/p593545/): Daar heb je er dus geen moer aan, kan h� bijna beter Rtng gebruiken


Daar willen ze toch ooit een opstelterrein gaan aanleggen tbv reizigersmaterieel.
 

04-10-2016 00:30:53
thom
thom
Quote
Jan-Mark (ma 03 okt 2016 18:53:24 https://www.somda.nl/forum/14852/p593509/): Is het reëel om de oude loods in Rsd nieuw leven in te blazen?
Amersfoort valt denk ik af, omdat ze op dat terrein volgens mij over een aantal jaar woningen willen gaan bouwen.

Amersfoort is groter dan waar de werkplaats voorheen zijn locatie had natuurlijk

En de oude loods Roosendaal heeft ook een ander groot nadeel, die is reeds verhuurd
 

04-10-2016 07:01:24
b2py
b2py
@Aarclay, de hoeveelheid lege km's van en naar eindstations is echt te hoog  

04-10-2016 08:12:35
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
thom (di 04 okt 2016 00:30:53 https://www.somda.nl/forum/14852/p593553/): Amersfoort is groter dan waar de werkplaats voorheen zijn locatie had natuurlijk
Dat wel, maar de enige aannemelijke locatie blijft toch ergens in de buurt van station Amf. Met de nieuwe woonwijk die daar gepland is wordt er echter wel een behoorlijk stuk van het huidige emplacement af gesnoept als er al iets over blijft. Het gaat daar sowieso om meer dan het oude terrein van de wagenwerkplaats alleen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-10-2016 08:37:47
b2py
b2py
Je kan die woonwijk ook niet bouwen..  

04-10-2016 09:12:44
VIRMm1
VIRMm1
De grond is van Prorail (of NS) en als die de grond niet willen verkopen houd het inderdaad op.  

04-10-2016 09:57:08
javanree
javanree
Ik zou bij Amersfoort eerder denken aan iets bij de Bokkeduinen, aan de buitenzijde van de verbindingsboog bijvoorbeeld.
De oude werkplaats is praktisch niet meer normaal op het net aan te sluiten, zeker niet als je er ook elektrisch heen zou willen rijden.
 

04-10-2016 12:27:56
broek53
broek53
Voorshands is NSR sterk van plan het thans gehuurde deel van de ex-wph van meer sporen te laten voorzien (inclusief de loods) en deels te elektrificeren. Het moet het centrum worden van waaruit de instroom van IC-NG plaatsvindt.
Dat staat dan los van onderhoudswerkplaaatsplannen.
 

04-10-2016 13:18:03
AgentX
AgentX
En hoe zit het met het terrein tussen de Bkd en het SHD-terrein? Er staat hier en daar wat materieel opgesteld, maar als je dat wat strakker tegen elkaar aan parkeert maak je volgens mij zeker vijfentwintig sporen naast elkaar vrij. Houd je twee elektrische spoortjes over voor de PON- en andere treinen die daar willen keren of omlopen, loods eroverheen en dan heb je een werkplaats groter dan de Zaanstraat, die prima bereikbaar is vanuit alle richtingen (m.u.v. Utrecht)  

04-10-2016 13:58:54
waalkade
waalkade
Ik heb het idee dat men heden ten dage juist de sporen veel verder uit elkaar legt voor dit soort toepassingen.
Ruimte voor karretjes, vorkheftruks enz. om goed en makkelijk bij de treinen te kunnen.