Gronau - Münster
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
26-04-2014 09:20:55
dvdhoven
dvdhoven
Leuk berichtje, de DB heeft Dosto's getest op Gronau - Münster: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=188354
(Dosto's is de Duitse aanduiding voor Dubbeldekkers; Duitsers zijn gek op dit soort verkortingen. Het is afgeleid van Doppel Stock=Dubbele verdieping)

Laatst bewerkt door dvdhoven op 26-04-2014 09:43


Dick van den Hoven
 

27-04-2014 09:32:29
kleine_man
kleine_man
In het artikel wordt aangegeven dat het niet duidelijk is of er doorgereden is Nederland in. Het anwoord is heel simple --> NEEN. De Duitse dubbeldekkers zijn te hoog voor het Nederlandse profiel. Voor Glanerbrug maakt dat niet zoveel uit. Voor Enschede des te meer.

Ik zie hier een mooie toekomst voor het station Glanerbrug. %08%

Laatst bewerkt door kleine_man op 27-04-2014 09:32


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

27-04-2014 11:55:34
sjoerd
sjoerd
Gaat dat dan over het binnenkort te vernieuwen viaduct oostelijk van Enschede? Ik meen de Oostveenweg of de Noordesmarkerrondweg?
Ook kwam hier voorbij dat er geen ruimte was voor een tweede spoor, mocht dat er ooit van komen. Maar de spoorweg (Zutphen - Hengelo -) Enschede - Muenster is van oorsprong een hoofdspoorweg met een dubbelsporig trace, waarop voorbij Enschede nooit een tweede spoor is gelegd, zoals op de meeste hoofdlijnen in ons land ooit wel is gebeurd. Het trace heeft qua grondbezit nog altijd de gebruikelijke breedte dus dat zou geen belemmering kunnen zijn, ook niet in de ingraving.
Het huidige enkelspoor naar Gronau ligt op de zuidkant van het trace, ten noorden van de as is ruimte, al liggen hierop nu de perrons van Glanerbrug en De Eschmarke. Vroeger lag het perron van Glanerbrug aan de zuidzijde. Juist ten oosten van Enschede maakt het huidige enkelspoor een slinger naar de noordzijde omdat spoor 1 van Enschede van voor WO II er niet meer is. Het sluit als het ware aan op het oude spoor 2. Er lag aan de oostzijde ook nog een spooraansluting naar Scholte tot 22-6-1981, en die sloot met een slinger aan op spoor 2 oud en later zonder slinger op spoor 2 nieuw. Een tweede spoor heeft hier dus niet echt gelegen, al leek het wellicht een beetje zo.
 

27-04-2014 12:42:08
dvdhoven
dvdhoven
Het te vernieuwen viaduct is de Noord Esmarkerrondweg. Nog een gietijzeren exemplaar.


Dick van den Hoven
 


21-03-2015 12:38:09
daniel81
daniel81
Quote
waalkade (do 12 mrt 2015 00:36:48 https://www.somda.nl/forum/5460/p531094/): http://www.kcitf-nrw.de/infrastrukturplanung/dokumente/pdf/spnv-beirat-nrw.pdf
Gemakshalve maar even hier. (Kleve-Krefeld bijvoorbeeld van bovenleiding voorzien)
Uitgebreid overzicht wat er zich in NRW de komende tijd op infrastructuurgebied gaat afspelen en wat het gaat kosten.


Dit document doornemend lijkt men niet erg voortvarend te zijn in de aanpak van Gronau-Münster. Weliswaar een stukje spoorverdubbeling waardoor een 30-minutendienst mogelijk wordt, maar de electrificatielijkt niet de hoogste prioriteit te hebben, electrificatie van het lijntje uit Xanten heeft bijvoorbeeld voorrang (ervan uitgaande dat Kategorie A-B-C een prioriteitsstelling is). Pas na 2027 is dit aan de orde.
Betekent dit dat de Dosto-test geslaagd is en dat dat met diesel op dit traject haalbaar is? Of blijft het de eerstkomende 12 jaar behelpen?

(de 30-minutendienst bestaat nu al, maar alleen in de spitsrichting; m.a.w. de capaciteitsproblemen ga je niet oplossen door dit stukje dubbelspoor)
 

22-03-2015 15:49:36
gummbahla
gummbahla
De categorieën hebben niet perse iets met prioriteit te maken, eerder met de financieringsstructuur etc. Omgekeerd heeft die structuur wel weer invloed op de uitvoeringstermijn: omdat het beschikbare budget reeds op andere projecten ingezet is, moet de elektrificatie nog een tijdje wachten.

Er bestaat een potje voor euregios, waar (een deel van) de uitbreiding uit betaald had kunnen worden. Helaas is het huidige potje (Interreg IV) leeg. Uit een volgend potje (Interreg V - zie http://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/interreg-2014-2020 ) zou eventueel wel geld gehaald kunnen worden. Dan nog zullen de gemeentes en Overijssel / NRW bij moeten springen - en daar moet dan ook weer geld voor beschikbaar zijn. Al met al dus een koorddansact waarbij de truc is op één moment voldoende middelen beschikbaar te hebben van meerdere bronnen, die niet noodzakelijk dezelfde prioriteit toekennen aan dit project.

Laatst bewerkt door gummbahla op 22-03-2015 15:50
 

15-11-2015 14:40:24
Berk24
Berk24
BR218 + Dosto's vindt ik niet meer van deze tijd. Een BR218 is een zware, ouderwetse goederenlok en voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd (met name met betrekking tot uitstoot en dergelijke). Ik zie liever dat men kijkt naar dubbeldekkersstellen die op diesel rijden.  

15-11-2015 15:01:31
kleine_man
kleine_man
Dan moeten die er wel zijn. Bij mijn weten zijn er 2 typen gebouwd in het verleden.

Een 218 kan je makkelijk vervangen door een 245.

Laatst bewerkt door kleine_man op 15-11-2015 15:02


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

16-11-2015 13:31:43
NDS
NDS
Quote
Berk24 (zo 15 nov 2015 14:40:24 https://www.somda.nl/forum/14832/p558745/): Een BR218 is een zware, ouderwetse goederenlok en voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd (met name met betrekking tot uitstoot en dergelijke).

Een Br218 is geen goederen loc en is juist vooral ontwikkeld om moderne reizigerstreinen die elektrisch verwarmd dienden te worden of zelfs van al van airco waren voorzien van stroom te kunnen voorzien. Daarnaast kan je die locs in meerdere opzichten ook niet zwaar noemen. Zo is de asdruk licht genoeg om op vele zijlijnen te kunnen rijden waar echte zware locs als een v200(Br220/221) taboe waren. Daarnaast word Br218 ook al z'n hele leven zeer veel in dubbeltractie ingezet omdat het met een reizigers die en op snelheid vervoerd moeten worden en van energie voorzien moeten worden bij 7 a 8 rijtuigen wel ophoud. treinen van 8 rijtuigen worden dan ook meestal al met 2 locs gereden.

Je hebt wel gelijk dat de Br218ers langzaam aan oud worden maar zoals "kleine man" aanhaalt worden ze daarom ook langzaam aan vervangen door de Br245.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort