Concessie HoofdRailNet 2015 - 2025
Forum: Algemeen - Algemeen
15-12-2016 21:08:37
Pim530
Pim530
Wel een beetje vreemd dat men slechts op een zitplaatskans in de spits gaat worden afgerekend, in het dal maakt het niet uit wanneer reizigers moeten staan?  

15-12-2016 21:26:18
SunKeeper
SunKeeper
Op papier is het in het dal nooit druk, dus hoef je niet te staan.  

15-12-2016 21:29:19
thom
thom
Quote
VIRMm1 (do 15 dec 2016 18:03:07 https://www.somda.nl/forum/14824/p601741/):
Quote
thom (do 15 dec 2016 17:22:00 https://www.somda.nl/forum/14824/p601729/):
Quote
VIRMm1 (do 15 dec 2016 12:26:26 https://www.somda.nl/forum/14824/p601678/): En voor het uitbreiden van opstelcapaciteit zal NS bij ProRail aan moeten gaan kloppen.

Er staat me bij dat alle opstel locaties niet per definitie van Prorail zij, maar ook van Nedtrain kunnen zijn.


NedTrain huurt de sporen slechts (en beheren ze met hun eigen treindienstleiders) maar de sporen blijven van ProRail.

Klopt, maar ik meende dat dat niet overal het geval was
 

15-12-2016 21:39:31
ZJ37
ZJ37
Quote
SunKeeper (do 15 dec 2016 21:26:18 https://www.somda.nl/forum/14824/p601780/): Op papier is het in het dal nooit druk, dus hoef je niet te staan.
Tja, als je het weekend en vooral zondagavond ook tot de dal gaat rekenen...

Laatst bewerkt door ZJ37 op 15-12-2016 21:40
 


15-12-2016 21:41:32
SunKeeper
SunKeeper
Aangezien het weekend geen spits kent zou ik niet weten hoe je het dan anders moet noemen.  

15-12-2016 21:42:58
VIRMm1
VIRMm1
Quote
thom (do 15 dec 2016 21:29:19 https://www.somda.nl/forum/14824/p601783/):
Quote
VIRMm1 (do 15 dec 2016 18:03:07 https://www.somda.nl/forum/14824/p601741/):
Quote
thom (do 15 dec 2016 17:22:00 https://www.somda.nl/forum/14824/p601729/):
Quote
VIRMm1 (do 15 dec 2016 12:26:26 https://www.somda.nl/forum/14824/p601678/): En voor het uitbreiden van opstelcapaciteit zal NS bij ProRail aan moeten gaan kloppen.

Er staat me bij dat alle opstel locaties niet per definitie van Prorail zij, maar ook van Nedtrain kunnen zijn.


NedTrain huurt de sporen slechts (en beheren ze met hun eigen treindienstleiders) maar de sporen blijven van ProRail.

Klopt, maar ik meende dat dat niet overal het geval was


Nee bij/in werkplaatsen niet, maar 'gewone' opstelterreinen (bijvoorbeeld een Arnhem Berg, Alkmaar of Roosendaal) zijn gewoon van ProRail.
 

15-12-2016 21:47:26
thom
thom
Aah, dan kwam die gedachte daar vandaan, thx  

15-12-2016 21:58:59
Oldskool
Oldskool
En in 2018 gaan de treindienstleider (beperkt bevoegd) over van NedTrain naar ProRail  

15-12-2016 22:48:36
VIRMm1
VIRMm1
Dat plan loopt al langer en had eigenlijk al doorgevoerd moeten zijn.
Maar dit heeft niet veel meer te maken met de HRN concessie.
 

16-12-2016 06:55:03
mdeen
mdeen
Quote
SunKeeper (do 15 dec 2016 21:41:32 https://www.somda.nl/forum/14824/p601788/): Aangezien het weekend geen spits kent zou ik niet weten hoe je het dan anders moet noemen.

Nee, maar vaak genoeg gehad dat er zelfs op zondag staanplaatsen waren. Als je echt zo klein mogelijk gaat rijden dan krijg je dat, en als je alleen op zitplaatskans in de spits afgerekend gaat worden dan is het bedrijfsmatig dus ok.
Daarom is het vreemd om als concessieverlener alleen te kijken naar zitplaatskans in de spits. Daarbuiten zou je gewoon een 100% zitplaatsgarantie moeten eisen.
 

16-12-2016 06:56:24
SunKeeper
SunKeeper
Eens.  

16-12-2016 09:04:13
ZJ37
ZJ37
En waarom zouden reizigers in het weekend wel moeten staan en die van maandag t/m vrijdag bij voorkeur niet in de spits?  

16-12-2016 09:51:49
phantom
phantom
Afhankelijk van je werk is dat een eis van t bedrijfsleven,stel je voor dat je met zere poten op je werk komt,dan functioneer je de rest van de dag niet 100% voor de baas %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

19-01-2017 09:52:09
icened
icened
Over 4 dagen zal de IC (Direct) Den Haag - Eindhoven via de HSL rijden. Op de NS reisplanner staat het al aangegeven.

Wordt de HSL eindelijk beter geïntegreerd in het hoofdrailnet. Alleen met pendelritten tussen Amsterdam C - Schiphol - Rotterdam C - Breda benut je de HSL niet optimaal. Deze verbindingen moeten ze gewoon doortrekken naar Vlissingen, Eindhoven, Almere/Zwolle - Groningen/Leeuwarden.

Maar dat is voorlopig toekomstmuziek vanwege onvoldoende goede HSL materieel. Pas er voldoende Coradia Intercity's zijn ingestroomd zijn deze verbindingen mogelijk en kan de HSL optimaal benut worden voor binnenlandse treinverbindingen.

Tussen Amsterdam - Brussel - Lille - Parijs/Londen zal de frequentie hooguit 1 keer p/u blijven. Daar is de vervoersmarkt simpelweg niet groot genoeg voor.
 

19-01-2017 09:54:38
Daan!
Daan!
Dit wilde je even kwijt omdat?  

19-01-2017 10:08:08
Berk24
Berk24
Quote
mdeen (vr 16 dec 2016 06:55:03 https://www.somda.nl/forum/14824/p601814/):
Quote
SunKeeper (do 15 dec 2016 21:41:32 https://www.somda.nl/forum/14824/p601788/): Aangezien het weekend geen spits kent zou ik niet weten hoe je het dan anders moet noemen.

Nee, maar vaak genoeg gehad dat er zelfs op zondag staanplaatsen waren. Als je echt zo klein mogelijk gaat rijden dan krijg je dat, en als je alleen op zitplaatskans in de spits afgerekend gaat worden dan is het bedrijfsmatig dus ok.
Daarom is het vreemd om als concessieverlener alleen te kijken naar zitplaatskans in de spits. Daarbuiten zou je gewoon een 100% zitplaatsgarantie moeten eisen.

Eens, NS en Arriva hebben er het handje van om 's avonds en in het weekend met zo klein mogelijke eenheden te rijden, vooral op trajecten waar ICM rijdt. Een enkele ICM in de 500/600/1700/11700/1500 kan op de meeste tijdstippen van de week niet, misschien alleen op hele vroege ochtend of de hele late avond.
 

19-01-2017 10:39:43
thom
thom
Quote
icened (do 19 jan 2017 09:52:09 https://www.somda.nl/forum/14824/p605317/):
Wordt de HSL eindelijk beter geïntegreerd in het hoofdrailnet. Alleen met pendelritten tussen Amsterdam C - Schiphol - Rotterdam C - Breda benut je de HSL niet optimaal. Deze verbindingen moeten ze gewoon doortrekken naar Vlissingen, Eindhoven, Almere/Zwolle - Groningen/Leeuwarden.

Maar dat is voorlopig toekomstmuziek vanwege onvoldoende goede HSL materieel. Pas er voldoende Coradia Intercity's zijn ingestroomd zijn deze verbindingen mogelijk en kan de HSL optimaal benut worden voor binnenlandse treinverbindingen.


Nou, daar maak je een beetje een bekende denkfout, het is niet zo dat als je nieuw materieel hebt je ineens je diensten zomaar kunt uitbreiden.

Je hebt het over treinen die miljoenen kosten, en daar bestel je er zoveel van als je nodig hebt. Niet zoveel extra dat je zoveel treinen over hebt staan als je nodig hebt om jou plannen uit te voeren hoor
 

19-01-2017 11:16:29
Klaasje
Klaasje
Ik heb toch niet de indruk dat de bestelling van ICNG zo krap is gedaan dat je de HSL er net mee zou kunnen rijden. Daarnaast is er in principe veel speelruimte met DDZ, VIRM en een eventueel laag uitstroomtempo van ICM.  

19-01-2017 13:00:46
jbt
jbt
Quote
icened (do 19 jan 2017 09:52:09 https://www.somda.nl/forum/14824/p605317/): Over 4 dagen zal de IC (Direct) Den Haag - Eindhoven via de HSL rijden. Op de NS reisplanner staat het al aangegeven.


Is dit niet beperkt tot enkel Breda - Den Haag Centraal?
 

19-01-2017 13:05:19
train85
train85
Klopt beperkt tot wijz.blad April.  

19-01-2017 18:11:16
AlexNL
AlexNL
Is die start gegarandeerd, of kan er zondagavond ineens een duiveltje uit een doosje komen?  

19-01-2017 20:34:19
b2py
b2py
Morgenmiddag, dan begint het weekend eah  

19-01-2017 21:14:11
thom
thom
Quote
Klaasje (do 19 jan 2017 11:16:29 https://www.somda.nl/forum/14824/p605337/): Ik heb toch niet de indruk dat de bestelling van ICNG zo krap is gedaan dat je de HSL er net mee zou kunnen rijden. Daarnaast is er in principe veel speelruimte met DDZ, VIRM en een eventueel laag uitstroomtempo van ICM.
De HSL vast ja, maar niet als je die door wilt trekken naar Vlissingen, Eindhoven, Almere/Zwolle - Groningen/Leeuwarden zoals voorgesteld werd.
 

19-01-2017 21:53:21
icened
icened
Quote
thom (do 19 jan 2017 21:14:11 https://www.somda.nl/forum/14824/p605434/):
Quote
Klaasje (do 19 jan 2017 11:16:29 https://www.somda.nl/forum/14824/p605337/): Ik heb toch niet de indruk dat de bestelling van ICNG zo krap is gedaan dat je de HSL er net mee zou kunnen rijden. Daarnaast is er in principe veel speelruimte met DDZ, VIRM en een eventueel laag uitstroomtempo van ICM.
De HSL vast ja, maar niet als je die door wilt trekken naar Vlissingen, Eindhoven, Almere/Zwolle - Groningen/Leeuwarden zoals voorgesteld werd.


Vergeet niet dat de 482 bakken ICM-M vervangen zullen worden. In welke periode is afwachten. En die zullen door IC-NG vervangen worden.

Het kan dan zijn dat de ICM-M gewoon vervangen worden door IC-NG op de huidige hoofdrailnet. Maar het kan ook zijn dat de HSL meer doorgetrokken worden naar andere bestemmingen.

Het zal dan waarschijnlijk een van de drie bovengenoemde bestemmingen zijn. Amsterdam - Breda - Eindhoven. Vlissingen is lastiger omdat tussen Roosendaal - Vlissingen wat minder reizigerspotentieel is. Tussen Zwolle - Lelystad - Schiphol komt de IC-NG goed tot zijn recht vanwege zijn snelheid van 160 - 200 km p/u. En het wordt tussen Lelystad - Amsterdam/Schiphol voldoende aangevuld door andere treinmaterieel.

Op Wikipedia van Hanzelijn is te lezen dat NS onderzoek naar doortrekken van de HSL naar de Hanzelijn. NS heeft in het verleden al vaker aangegeven de ambitie te hebben om de HSL beter te integreren in het hoofdrailnet. Dat was al de ambitie vanaf het begin.
 

20-01-2017 01:08:37
thom
thom
Dan bedoel je dus het doortrekken en integreren in de normale dienst, en ik vatte dat meer op als doortrekken als aanvulling op de normale dienst.  

20-01-2017 09:22:24
icened
icened
Inderdaad. De huidige IC Direct Amsterdam - Rotterdam doortrekken naar Vlissingen, de IC Direct Rotterdam - Amsterdam C ombuigen naar Amsterdam Zuid en dan doortrekken naar Almere. Doortrekken naar Zwolle zou kunnen maar zoals je al aangaf is dan wel de vraag of zoveel treinstellen nodig zijn.

De huidige IC Amsterdam - Haarlem - Vlissingen kan dan ingekort worden tot Dordrecht. En dan neemt de IC-NG het over vanaf Dordrecht tot Vlissingen. En dan als echte Intercity.1 keer p/u een IC-NG Amsterdam - Vlissingen en 1 keer p/u een Sprinter Roosendaal - Vlissingen.

Maar of deze suggesties echt werkelijkheid kunnen worden is natuurlijk afwachten. Gaat de provincie Zeeland hier mee akkoord? Is de verbinding dan rendabel? Zijn er genoeg treinreizigers als de IC-NG Amsterdam - Rotterdam (via HSL) - Vlissingen de Benelux + en het wegvallen van de IC Den Haag - Venlo vervangt?

Laatst bewerkt door icened op 20-01-2017 09:25
 

20-01-2017 09:40:28
selivio
selivio
Het gaat helaas niet volledig op wat je schrijft, aangezien juist op het HRN elk station 2 x per uur per richting bedient moet worden. %03%  

20-01-2017 11:22:30
icened
icened
Dat is een regel. Daar kun je niet omheen. Je kunt de IC-NG twee keer p/u als Sprinter laten stoppen tussen Vlissingen - Roosendaal laten stoppen. En dan vervolgens als IC via Dordrecht, Rotterdam, Schiphol (via HSL) en Amsterdam C laten rijden.

Maar of de NS daar aan zal willen meewerken is een tweede. Weet niet wat de IC-NG gaat kosten per stuk. Maar een dubbeldeks V-IRM-M is qua comfort vergelijkbaar met de toekomstige IC-NG. Alleen is een IC-NG waarschijnlijk duurder dan een V-IRM.

Een andere optie is het doortrekken van de serie 3600 naar Vlissingen. En het doortrekken van de serie 1000 naar Roosendaal. Is de HSL beter geïntegreerd in het hoofdrailnet. Heeft de provincie Zeeland een rechtstreekse treinverbinding naar West & Oost Brabant/Gelderland/Overijssel. En zijn treinreizigers die vanaf Zeeland naar Randstad willen reizen alsnog sneller via een overstap in Roosendaal.

Laatst bewerkt door icened op 20-01-2017 11:23
 

20-01-2017 12:57:55
abcde
abcde
Aantrekkelijk lijken, vanwege grote reizigersaantallen, de lijnen :
* ICD 900 doortrekken naar Ehv, zodat samen met de 1100 een kwartierdienst ontstaat tussen Ehv en Rtd
* ICD 1000 wijzigen in Rtd - Shl en dan verder naar AsdZ en Alm, evt. verder naar Lls en Zl
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-01-2017 13:05:46
train85
train85
Quote
AlexNL (do 19 jan 2017 18:11:16 https://www.somda.nl/forum/14824/p605404/): Is die start gegarandeerd, of kan er zondagavond ineens een duiveltje uit een doosje komen?
Staat vast.
 

20-01-2017 13:09:58
train85
train85
Quote
abcde (vr 20 jan 2017 12:57:55 https://www.somda.nl/forum/14824/p605488/): Aantrekkelijk lijken, vanwege grote reizigersaantallen, de lijnen :
* ICD 900 doortrekken naar Ehv, zodat samen met de 1100 een kwartierdienst ontstaat tussen Ehv en Rtd
* ICD 1000 wijzigen in Rtd - Shl en dan verder naar AsdZ en Alm, evt. verder naar Lls en Zl
Voor laatste is geen plek tussen Dvd en Lls. En voor 1e is ook geen plek op de lijn van Bd naar Ehv. Dus helaas gaan deze plannen nooit lukken.
 

20-01-2017 13:44:05
reisthijs
reisthijs
Vanwaar dat pessimisme? Wat niet is kan nog komen.
Tussen Dvd en Lls kan zo'n dienst bijvoorbeeld in plaats van de IC 2400 komen. Tussen Bd en Ehv wordt plek gemaakt voor meer IC's in het kader van PHS.

Deze ideeën zijn niet nieuw, het stond al in het plan 'Nederland Verbinden' van NS uit 2011 http://docplayer.nl/4665335-Nederland-verbinden-ons-voorstel-aan-de-reiziger-voor-2015-2025.html

Laatst bewerkt door reisthijs op 20-01-2017 13:50
 

20-01-2017 14:00:40
b2py
b2py
En je kan natuurlijk altijd ruimte gaan maken  

20-01-2017 14:35:51
Klaasje
Klaasje
Of meeliften op bestaande projecten om de treindienst uit te breiden.  

20-01-2017 15:30:20
BGM104
BGM104
Quote
reisthijs (vr 20 jan 2017 13:44:05 https://www.somda.nl/forum/14824/p605494/): Tussen Bd en Ehv wordt plek gemaakt voor meer IC's in het kader van PHS.


Help me even: welke infraprojecten t.b.v. capaciteitsuitbreiding staan daar gepland?
 

20-01-2017 16:08:22
train85
train85
Quote
reisthijs (vr 20 jan 2017 13:44:05 https://www.somda.nl/forum/14824/p605494/): Vanwaar dat pessimisme? Wat niet is kan nog komen.
Tussen Dvd en Lls kan zo'n dienst bijvoorbeeld in plaats van de IC 2400 komen. Tussen Bd en Ehv wordt plek gemaakt voor meer IC's in het kader van PHS.

Deze ideeën zijn niet nieuw, het stond al in het plan 'Nederland Verbinden' van NS uit 2011 http://docplayer.nl/4665335-Nederland-verbinden-ons-voorstel-aan-de-reiziger-voor-2015-2025.html
Ik kijk naar de huidige plannen zoals het nu buiten rijdt. Je moet veel in de drgl aanpassen wil het lukken.
 

20-01-2017 16:12:26
VIRMm1
VIRMm1
Quote
reisthijs (vr 20 jan 2017 13:44:05 https://www.somda.nl/forum/14824/p605494/): Tussen Bd en Ehv wordt plek gemaakt voor meer IC's in het kader van PHS.



Volgens mij is het traject Bd - Ehv (en dan vooral Bd-Tb(-Btl)) nu al overvol.
Er is al sprake geweest om de 5200 door te trekken naar Bd maar ook dat ging niet passen meen ik.
 

20-01-2017 16:21:02
reisthijs
reisthijs
Hier staan een paar maatregelen genoemd https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/spoor/inhoud/spoorboekloos-reizen/trajecten-spoorboekloos-reizen-phs
Daarnaast de nieuwe boog bij Meteren waardoor een nieuwe Brabantroute ontstaat, dat betekent dat minder goederentreinen via Bd - Tb gaan rijden. https://www.prorail.nl/projecten/meteren-boxtel

Quote
train85 (vr 20 jan 2017 16:08:22 Je moet veel in de drgl aanpassen wil het lukken.
Vanzelfsprekend moet de drgl aangepast worden, moet je daarom een idee meteen afschieten?
 

20-01-2017 17:14:26
train85
train85
Ik schiet niks letterlijk af. Geef alleen antwoordt op de opmerking om series te verlengen en dat gaat niet zomaar. Er moet veel gebeuren willen die eerdere series verlengt worden. Het ene idee kan wel en de andere niet zo is dat nou eenmaal.  

20-01-2017 18:20:06
icened
icened
Wie weet over 8 jaar weer een dienstregeling die grondig veranderd wordt zoals dienstregeling 2017?

Vergeet niet dat de dienstregeling 2013 ook vele veranderingen nodig waren vanwege de ingebruikname van de Hanzelijn. En nu weer de dienstregeling 2017. Waarschijnlijk zal NS vast wel in slagen een nieuwe dienstregeling als de HSL meer geïntegreerd wordt in het hoofdrailnet richting andere bestemmingen.

Maar natuurlijk zullen dan ook voor - en nadelen zijn.

Laatst bewerkt door icened op 20-01-2017 20:05
 

20-01-2017 18:25:15
abcde
abcde
Vooral het traject Bd - Tb raakt zeer vol. Anderzijds rijdt er in het voorstel per uur op dit traject:
- 4x ICD Ehv - Bd - Rtd en verder naar Gvc of Asd
- 2x IC 3600
- 2x stopper 6600
Dit lijkt met passen en meten nog niet geheel onmogelijk. Goederenpaden zijn hier buiten beschouwing gelaten.

Laatst bewerkt door abcde op 20-01-2017 18:29
 

20-01-2017 19:17:01
ZJ37
ZJ37
Zonder goederen kun je nog wel meer. Maar Kfh-Vl is nou eenmaal de zwaarste goederenroute waar men nog altijd 4 paden per uur vraagt.  

20-01-2017 19:57:50
AlexNL
AlexNL
Maar wanneer er een boog wordt gelegd bij Meteren kan Kfh-Vl ook via de Betuweroute worden afgehandeld.

Dan is wel weer de vraag of dát te combineren valt met ETMET tussen Utrecht en Eindhoven.
 

20-01-2017 20:27:55
Berk24
Berk24
Quote
abcde (vr 20 jan 2017 18:25:15 https://www.somda.nl/forum/14824/p605541/): Vooral het traject Bd - Tb raakt zeer vol. Anderzijds rijdt er in het voorstel per uur op dit traject:
- 4x ICD Ehv - Bd - Rtd en verder naar Gvc of Asd
- 2x IC 3600
- 2x stopper 6600
Dit lijkt met passen en meten nog niet geheel onmogelijk. Goederenpaden zijn hier buiten beschouwing gelaten.

Misschien de 3600 maar weer laten stoppen in Tilburg Universiteit, Reeshof en Gilze-Rijen? Heb je 4x een IC en 4x een Sprinter tussen Tilburg en Breda.
 

20-01-2017 20:31:18
ZJ37
ZJ37
Ja enig, Ht-Bd met alleen maar stoppertjes.  

20-01-2017 20:35:56
Berk24
Berk24
Ging tussen Nijmegen en Zutphen ook jarenlang goed. Nu zit de 3100 voornamelijk lucht te vervoeren tussen Arnhem en Nijmegen.  

20-01-2017 20:45:33
icened
icened
Quote
AlexNL (vr 20 jan 2017 19:57:50 https://www.somda.nl/forum/14824/p605548/): Maar wanneer er een boog wordt gelegd bij Meteren kan Kfh-Vl ook via de Betuweroute worden afgehandeld.

Dan is wel weer de vraag of dát te combineren valt met ETMET tussen Utrecht en Eindhoven.


Tussen Den Bosch - Vught wordt viersporig. Tussen Boxtel - Eindhoven is het viersporig. Tussen Meteren - Den Bosch en Vught - Boxtel lijk me met 4 IC, 2 Sprinters en een aantal goederentreinen per dag een flessenhals.

Tenzij een aantal van deze goederentreinen tussen Maasvlakte/Kijfhoek - Duitsland verdeeld wordt over Kijfhoek - Venlo, Kijfhoek - Meteren - Venlo en Kijfhoek - Emmerich. Willen sommige goederenspoorvervoerders blijven rijden via Kijfhoek - Venlo?
 

20-01-2017 20:52:09
Jan-Mark
Jan-Mark
Voor sommige bestemmingen in het Ruhrgebiet is Vl handiger. Daarnaast, als je als vervoerder alleen maar monocourante locs hebt of locs zonder ETCS, wordt je ook gedwongen om naar Vl te gaan.  

21-01-2017 15:09:17
phantom
phantom
Quote
ZJ37 (vr 20 jan 2017 19:17:01 https://www.somda.nl/forum/14824/p605545/): Zonder goederen kun je nog wel meer. Maar Kfh-Vl is nou eenmaal de zwaarste goederenroute waar men nog altijd 4 paden per uur vraagt.

4 paden per uur ?
Waar komen die vandaan ?
Er zijn er sinds de ingebruik name van de BR nog maar 2 per uur over,1 rond t halfuur en 1 rond het hele uur(in de ri van Kfh ri Vl,de andere kant op hou ik niet bij das toch niet te fotograferen rondom Ddr.
En sinds de BR is het vrachtverkeer al beduidend minder geworden,vroeger kon je een ochtendje van, zeg 4uur, gebruiken om wat cargo te scoren rondom Ddr en dan had je makkelijk een stuk of 14 cargo's goed voor de zon rijdend op je rolletje of sd kaart gepropt.
Ga dat nu doen en je mag blij zijn met 4-5.
Het gebeurt tegenwoordig genoeg dat van zelfs die 2 goederenpaden waar ik van weet,en er maar 1 of geen 1 word gebruikt.
Met buitendienst stelling van bv de BR of bv het stuk rondom Ht van en naar Vl en de rechtstreekse lijn ri Bentheim is t wel is drukker,maar das dus door uitzonderingen


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

21-01-2017 15:59:38
treinfan
treinfan
Die paden zitten gewoon in het Basisuurpatroon. Vorig jaar was 2 per uur regelmatig te weinig voor het goederenverkeer.  

22-01-2017 12:30:23
ZJ37
ZJ37
Er zijn ook paden Rsd-Ht die ook tussen Tb en Bd lopen. Wellicht sluiten die paden Kfh-Vl uit.