IC Eindhoven - Düsseldorf
Forum: Algemeen - Algemeen
04-02-2022 14:14:16
AlbertP
AlbertP

In Duitsland hebben de verschillende Verkehrsverbünde en deelstaten eigen tariefsystemen, en is het heel gebruikelijk dat treindiensten in grensgebieden in beide tariefsystemen opgenomen zijn.

In het VRR-tarief zijn bijvoorbeeld meerdere grensoverschrijdende bus- en spoorlijnen opgenomen (gearceerde tariefzones). Het NRW-tarief (voor reizen van buiten het VRR-gebied, maar in NRW) is ook geldig op die lijnen. Elders in Duitsland zijn er bijv. bij mij in Ulm meerdere lijnen die dicht langs de grens Baden-Württemberg/Beieren lopen, en in de tariefsystemen van beide deelstaten zijn opgenomen.

Voor Duitsland is het dus geen probleem om andersom het Nederlandse tarief in zones kort over de grens te accepteren, voor reizen van/naar Nederland. Op de RE19 is Emmerich een logische tariefzone voor reizen van/naar Nederland omdat de lijn dicht langs de grens loopt.

Vanuit Vl zie ik niet direct een logische optie - de meeste reizen vanuit Nederland zullen toch verder Duitsland in gaan dan (tariefzone) Nettetal.

 

04-02-2022 14:54:19
AlexNL
AlexNL

Je zou bij wijze van spreken OV-chipkaartpaaltjes kunnen wegzetten tot in Mönchengladbach, als je verder wil reizen moet je dan een Duits vervoerbewijs hebben. Daar is ook al wat precedent voor: er staan (of komen) OV-chipkaart tot in Leer, Gronau, Emmerich en Aken.

Wat betreft inkomsten en kaartsoorten: de Rijksoverheid is direct betrokken bij de gunning van deze concessie, en is ook direct betrokken bij het Hoofdrailnet. De opkomsten op het Nederlandse traject komen aan de Nederlandse opdrachtgever toe. Het ligt wat mij betreft in de lijn der verwachting dat er een tariefintegratie komt met de nieuwe hoofdrailnetconcessie.

 

04-02-2022 14:58:56
cuneo56
cuneo56
Quote
mren (04-02-2022 12:36:39):

Geen idee hoe ze dat klantvriendelijk willen doen want uitchecken op de Duitse stations zal waarschijnlijk niet gaan lukken...


Nou net zo als dat nu gaat als je met de Benelux naar België gaat of met een IC / ICE Duitsland in.

 

04-02-2022 15:03:52
mren
mren

Klopt, Ad, maar die reizigers kunnen bij NS-paaltjes terecht voor het binnenlandse deel van hun reis. En de ervaringen zijn helaas dat OVC vaak tot voor de reiziger irritante maatregelen leidt. Maar ik laat me graag in positieve zin verrassen

 


04-02-2022 16:31:30
john2
john2
Quote
AlexNL (04-02-2022 14:54:19):

Je zou bij wijze van spreken OV-chipkaartpaaltjes kunnen wegzetten tot in Mönchengladbach, als je verder wil reizen moet je dan een Duits vervoerbewijs hebben. Daar is ook al wat precedent voor: er staan (of komen) OV-chipkaart tot in Leer, Gronau, Emmerich en Aken.

Wat betreft inkomsten en kaartsoorten: de Rijksoverheid is direct betrokken bij de gunning van deze concessie, en is ook direct betrokken bij het Hoofdrailnet. De opkomsten op het Nederlandse traject komen aan de Nederlandse opdrachtgever toe. Het ligt wat mij betreft in de lijn der verwachting dat er een tariefintegratie komt met de nieuwe hoofdrailnetconcessie.


Hoe wordt het gedeelte berekend wat je in Duitsland reist als je bijvoorbeeld in Aken kunt uit checken. Krijgt DB dan ook een gedeelte af? Hetzelfde als de 3 landen trein tot Luik gaat rijden. Is dit hetzelfde als men met een papierenticket in Duitsland of België reist? Kan ik aannemen dat er ook checkpalen van Duitsland en België in Nederland op de grensstations kunnen komen? Als in België en Duitsland ook een ov chipkaart zou zijn.

 

04-02-2022 17:28:03
AlbertP
AlbertP

Op alle routes over de grens waar tot nu toe OV-chippalen staan is er maar 1 vervoerder dus de verdeling van de opbrengsten lijkt me geen probleem.

Zoals ik zei zijn er al Duitse tarieven geldig over de grens, en verder staan er ook al Duitse kaartautomaten in Nederland. Ik zie geen duidelijke reden om Nederlandse stations dichtbij de grens van evt. chipkaartsystemen uit te sluiten. De vraag is alleen of Nederlandse poortjes ook buitenlandse chips zouden kunnen lezen, of dat papieren QR-codes nodig blijven op stations zoals Arnhem die poortjes hebben maar tegelijk in een buitenlands tariefsysteem zijn opgenomen.



Laatst bewerkt door AlbertP op 04-02-2022 17:28
 

04-02-2022 18:45:14
treinhobby
treinhobby
Quote
mren (04-02-2022 12:36:39):
Quote
treinhobby (03-02-2022 21:50:34):
Quote
Muizeneus (03-02-2022 17:21:46):

Dat is wel verrassend. Dan kun je op Ehv-Vl straks dus kiezen tussen Arriva en NS? Dat wordt dan het langste samenlooptraject binnen NL


Met dan zeker ook OV-chipkaart palen van Arriva in Eindhoven? 🤨


Geen idee hoe ze dat klantvriendelijk willen doen want uitchecken op de Duitse stations zal waarschijnlijk niet gaan lukken...


Maar Eindhoven - Venlo bijvoorbeeld? Je kunt die trein natuurlijk ook voor binnenlands verkeer gebruiken.

 

04-02-2022 20:06:17
JothamvW
JothamvW

Gewoon op dezelfde manier als bestaande samenlooptrajecten als Est - Ah - Ahp, Wdn - Es, Gn - Gerp, Rm - Std - Mt/Hrl, Br - Vl en zelfs Mt - Mtr waar NMBS i.o.v. NS komt. Als Mt - Mtr werkt moet Ehv - Vl ook kunnen.

 

05-02-2022 00:42:53
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Ik heb in Zv wel controleurs van Arriva op het perron gezien bij aankomst van de Abellio trein uit Ah.

Stonden ze net voor de chippaal te controleren of je ingecheckt was.

 

05-02-2022 09:44:22
mdeen
mdeen
Quote
martijn (04-02-2022 07:58:07):

Er rijdt dus na de introductie van de RE13 tussen Deurne en Venlo elk uur 1 IC en 1 sprinter. Beiden stoppen ook in Horst-Sevenum en Blerick.


Ah, op die manier. Wat in feite geen verandering is t.o.v. de situatie nu, want de IC rijdt tussen Venlo en Deurne al als stoptrein. De enige vraag is dan: gaat NS gewoon 2x een 3500 rijden of wordt er een 4400 doorgetrokken?

 

05-02-2022 09:46:36
mdeen
mdeen
Quote
thom (04-02-2022 01:31:34):

Ik gok eerder een partner met een Nederlands vervoers attest :)


Zou het zelfs nog verder gaan? Personeel? Want anders moet je genoeg Duits personeel hebben dat Nederlands spreekt en het seinsysteem kent.

 

05-02-2022 12:33:33
AlexNL
AlexNL

Arriva heeft een standplaats in Venlo, ik verwacht dat er daar een personeelswissel zal zijn.

 

05-02-2022 13:37:20
john2
john2
Quote
mdeen (05-02-2022 09:46:36):
Quote
thom (04-02-2022 01:31:34):

Ik gok eerder een partner met een Nederlands vervoers attest :)


Zou het zelfs nog verder gaan? Personeel? Want anders moet je genoeg Duits personeel hebben dat Nederlands spreekt en het seinsysteem kent.


Heb een poosje geleden op station Heerlen een Duitse machinist gezien, die ook op de Arriva treinen naar en vanaf Aachen Hbf reed, die gewoon Nederlands aan het praten was met zijn Nederlandse Arriva collega's.



Laatst bewerkt door john2 op 05-02-2022 16:38, reden: Typfout hersteld
 

05-02-2022 16:01:46
cuneo56
cuneo56

De Machinisten moeten sowiso , ook als ze maar een paar honderd meter over de grens komen, zowel taal als seinstelsel beheersen.

De tijd dat je met het lokale dialekt en een korte instructie de grens over mocht ligt al twintig jaar achter ons.

Voor conducteurs kun je het simpeler ( nadruk op kun) regelen, De Machinist is dan Chef trein en een conducteur dan enkel vertrek assistent ( of zelfs dat niet) ( en de toezicht houder er accoord mee gaat natuurlijk) .

 

06-02-2022 11:38:28
icened200
icened200

Gaat de IR Düsseldorf - Eindhoven keren bij station Eindhoven? Of rijdt het door naar Best? Dat was een discussie die er 2 jaar geleden was.

 

06-02-2022 11:40:31
geert
geert

Naar Best kan niet meer, daar zijn alle wissels en het keerspoor opgebroken

 

06-02-2022 12:17:21
sjoerd
sjoerd

In Best zijn van sommige wissels de kruisstukken en tongen opgebroken, maar niet de gehele wissels. De wissels in de hoofdsporen van Eindhoven naar Boxtel liggen op de klem, maar liggen er nog, en het keerspoor is er volgens mij ook nog, Dat is, zoals ik het afgelopen zomer nog gezien heb, de situatie. Die toestand kan zijn veranderd.

Sporenplan.nl geeft het ook weer zoals ik hierboven weergaf, maar die situatie kan net als ik, achterlopen op de dag van vandaag.

Maar evengoed wordt er gekeerd op spoor 35a of 40 aan de westzijde van Eindhoven.

 

06-02-2022 22:00:14
AlexNL
AlexNL

Ik ben vorige week langs het keerspoor bij Best gekomen met de trein en ik kan bevestigen dat de fysieke infrastructuur er nog ligt, maar niet bruikbaar is.

Wissels missen onderdelen en het sein is afgekruist. Het spoor zou denk ik wel in gebruik genomen kunnen worden, maar of dat gaat gebeuren...?

 

06-02-2022 23:10:03
Koos1
Koos1

De situatie van opgebroken wisseltongen, wisselmotoren en puntstukken bij Best is al heel lang zo. Richting Btl liggen er nog twee wissels (geklemd) inderdaad. De bedoeling is dat alle infra incl. De twee geklemde wissels dit jaar worden opgeruimd.

De onderdelen van deze wissels zijn bij andere infraprojecten gebruikt, aangezien het gaat om relatief nieuwe wissels (betonnen exemplaren).



Laatst bewerkt door Koos1 op 07-02-2022 10:08
 

07-02-2022 07:26:25
mdeen
mdeen
Quote
cuneo56 (05-02-2022 16:01:46):

De Machinisten moeten sowiso , ook als ze maar een paar honderd meter over de grens komen, zowel taal als seinstelsel beheersen.


Maar je hebt meer personeel nodig om tot Eindhoven te rijden dan tot Venlo. Daarom mijn opmerking "genoeg Duits personeel dat...". Dat was bij de Eurobahn wel een tijdje een dingetje.

 

07-02-2022 14:34:01
AlexNL
AlexNL

NMBS heeft er ook een tijd moeite mee gehad, dan werd er een Waalse machinist richting Nederland gestuurd die niet in (voldoende) Nederlands met de treindienstleider kon communiceren.

 

07-02-2022 14:36:49
Muizeneus
Muizeneus

... wat men uiteindelijk opgelost heeft door de trein Maastricht - Luik door te koppelen met de verbinding naar Hasselt, waardoor Vlaamse machinisten eenvoudiger naar Maastricht kwamen.

 

07-02-2022 17:13:22
henri1972
henri1972

Dat er Waalse conducteurs op Mt -Liege rijden maakt dan niet uit?

 

07-02-2022 18:59:39
AlexNL
AlexNL

Nee, de treindienstleider heeft geen contact met de treinbegeleider.

 

07-02-2022 20:39:49
Henk1619
Henk1619
Quote
cuneo56 (05-02-2022 16:01:46):

De Machinisten moeten sowiso , ook als ze maar een paar honderd meter over de grens komen, zowel taal als seinstelsel beheersen.

De tijd dat je met het lokale dialekt en een korte instructie de grens over mocht ligt al twintig jaar achter ons.

Niet helemaal. Een machinist hoeft niet volledig bevoegd te zijn voor een buurland als slechts tot het grensstation wordt gereden. In dat geval is alleen kennis nodig van de seinen en regels op het grensbaanvak.

In principe mag de infrabeheerder zelf bepalen welke talen er gesproken mogen worden maar helaas verkiest Prorail nog steeds voor om te communiceren met Duitse machinisten in het minder veilige Nederlands.

Het is niet meer van deze tijd om te verwachten dat iedereen van die rare lokale dialekten kan spreken, hoogste tijd om in de EU het Engels als voertaal aan te nemen.

 

07-02-2022 21:02:14 2
JothamvW
JothamvW

Wat is er inherent "minder veilig" aan Nederlands dan?
Moet men bij ProRail ineens allemaal Duits kunnen spreken of is het veiliger dat men bij ProRail niet goed Duits verstaat dan dat de mcn niet goed Nederlands spreekt?

En "rare lokale dialekten". Ten eerste hoort het woord dialect al decennia met een c te worden geschreven, ten tweede zijn zowel Nederlands als Duits geen dialecten maar volledige talen. Zeker voor binnenland slaat het helemaal nergens op om een taal anders dan de/een landstaal te hanteren, of ga jij ook ineens zelf alles in het Engels doen?

 

07-02-2022 21:05:37 2
thom
thom

Het heeft ook totaal geen zin om allemaal Engels te gaan spreken, het aantal (grensoverschrijdende) treinen wat daar een voordeel aan zou hebben is maar bizar klein aan het totaal aantal treinen wat er rijdt.

Het is niet vergelijkbaar met de vliegtuig wereld waar een piloot uit oost-azerbeidzjan in Nederland zijn vliegtuig aan de grond komt zetten.

 

07-02-2022 21:57:46
Henk1619
Henk1619
Quote
JothamvW (07-02-2022 21:02:14):

Wat is er inherent "minder veilig" aan Nederlands dan?
Moet men bij ProRail ineens allemaal Duits kunnen spreken of is het veiliger dat men bij ProRail niet goed Duits verstaat dan dat de mcn niet goed Nederlands spreekt?

Duitse machinisten rijden in veel gevallen honderden kilometers in een dienst in een richting en duiken dan het hotel in. De kans dat zo iemand dagelijks in Venlo opduikt is minimaal dus dan krijg je een grote groep machinisten die zijn taalkennis nauwelijks kan oefenen, al was het alleen al omdat treinen niet standaard met lastgevingen vertrekken. De klapper een paar jaar geleden van een binnenkomende goederentrein die een spoor op reed waar al een trein stond was mede te wijten aan verwarring door gebrekkige taalbeheersing. De tijd dat er een hand vol machinisten van een lokale standplaats alle treinen de grens over bracht is wel een beetje voorbij.

Een trdl die dagelijks Duits moet spreken zal minder moeite ondervinden om zijn vaardigheden op peil te houden. En bovendien is het aantal personen dat die vreemde taal moet beheersen ook een stuk kleiner.

En "rare lokale dialekten". Ten eerste hoort het woord dialect al decennia met een c te worden geschreven, ten tweede zijn zowel Nederlands als Duits geen dialecten maar volledige talen. Zeker voor binnenland slaat het helemaal nergens op om een taal anders dan de/een landstaal te hanteren, of ga jij ook ineens zelf alles in het Engels doen?


Ik had maar even het taalgebruik van degene overgenomen die ik citeerde maar daar mag je de humor ook niet van in zien natuurlijk. Net zoals ik de humor niet zo in zie van het oeverloze gezeur over d's en t's en dergelijke 😜

In Friesland vinden ze dat hun dialect ook een volledige taal is, alles is relatief. Het gaat er om dat er geen internationale manier van communiceren is waardoor spoorvervoer over de grenzen heen nog steeds belemmeringen ondervindt. Er is natuurlijk niks op tegen dat een Nederlandse machinist in het Nederlands met een Nederlandse treindiensleider spreekt, net als dat er niks op tegen is dat een Duitse Lokführer in het Duits met een Duitse Fahrdienstleiter praat. Waar het om gaat is dat er ook mensen met elkaar communiceren die niet dezelfde moedertaal delen. In het normale bedrijfsleven is daarvoor Engels algemeen geaccepteerd maar bij (voormalige) overheidssectoren moet daarvoor kennelijk nog heel veel water door de Rijn (cq Rhein).

 

07-02-2022 22:02:17
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (07-02-2022 21:05:37):

Het heeft ook totaal geen zin om allemaal Engels te gaan spreken, het aantal (grensoverschrijdende) treinen wat daar een voordeel aan zou hebben is maar bizar klein aan het totaal aantal treinen wat er rijdt.

Ik denk dat je het aantal treinen dat dagelijks via Venlo rijdt tijdens omleidingen vanwege de aanleg van het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen nogal onderschat. Dat is zeker geen bizar klein aantal.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-02-2022 22:27:03
cuneo56
cuneo56

Of het zin heeft dat alle betrokkenen Engels gaan praten betwijfel ik.Maar de steeds voorschrijdende schaalvergroting leidt wel tot problemen. Toen ik net bij het spoor kwam praten de treindienstleiders van Hengelo en Bentheim met elkaar en kwamen er zowat enkel machinisten van standplaatsen Hengelo en Zutphen daar de grens over en iedereen kon in het Twents prima met elkaar communiceren.

Nu zit de ene treindienstleider in Zwolle, en over een paar jaar de andere in Hannover. En machinisten komen van Belgie tot (bijna) Polen naar Bad Bentheim. Voor Venlo geldt het zelfde , Venlo en Kaldenkirchen geen treindienstleiders meer.

Mij lijkt het handiger dat de Treindienstleiders, ( die een redelijk overzichtelijke groep vormen) , goed de taal van het buurland kunnen spreken, dan dat iedereeen stuntelig in een voor allemaal vreemde taal met elkaar gaan praten.



Laatst bewerkt door cuneo56 op 07-02-2022 22:27
 

07-02-2022 23:43:39
Henk1619
Henk1619

Voor grensbaanvakken lijkt me dat prima, al was het alleen al omdat je ook als je de posten gaat concentreren op grote afstanden van de grens zelf je alleen maar de grenswerkplek hoeft te bemannen met een medewerker die de taal van het buurland beheerst.

Maar dat is een korte termijn oplossing want het is de natte droom van de infrabeheerders dat grensstations verdwijnen en op de grens spanningssluizen komen. In Nederland betekent dat praktisch gezien dat heel het land een grensbaanvak wordt bij gebrek aan grote emplacementen meer landinwaards. Dan krijg je min of meer de situatie waarin iedere trdl Duits en Frans moet spreken. En de Duitsers moeten dan ineens Nederlands, Deens, Frans, Pools en Tsjechisch gaan spreken tot een aardige afstand van de grens. In die opzet ligt Engels een stuk meer voor de hand als universele taal.

 

08-02-2022 07:56:27
treinfan
treinfan

Dat zou betekenen dat huidig personeel met bevoegdheid in NL en DE ineens een derde taal moet leren. Ik denk niet dat dat ideaal is.

 

08-02-2022 07:59:38
treinhobby
treinhobby

Waarom dan in de hele EU een taal van een land gaan spreken die daar zelf geen eens bij hoort??

Er is een veel grotere groep die sowieso al Duits talig is.

 

08-02-2022 08:17:30 1
martijn
martijn

Misschien dan toch maar de gewoon internationaal erkende taal (als je het ergens niet mee eens bent, kan het nog wel gewoon waar zijn) Fries gaan hanteren, da's toch een mengeling van Duits en Engels en Nederlands. Iedereen blij 🙂

 

08-02-2022 08:39:17
BVisser
BVisser
Quote
treinfan (08-02-2022 07:56:27):

Dat zou betekenen dat huidig personeel met bevoegdheid in NL en DE ineens een derde taal moet leren. Ik denk niet dat dat ideaal is.


Ik denk dat de essentie meer is dat je zoals in de luchtvaart vaste aanduidingen voor bepaalde zaken met elkaar afspreekt zodat kans op interpretatiefouten zoveel mogelijk vermeden wordt. Piloten en vluchtleiders mogen ook in de landstaal communiceren als ze die beheersen.

Strijden tegen verkeerd gespelde werkwoorden (zoals d's achter werkwoorden in de onvoltooid tegenwoordige tijd) is helaas vechten tegen de bierkaai. Het is echt niet moeilijk, zelfs ik kan het.

 

08-02-2022 12:11:27
moderator
Moderator
moderator

En tot zover de off topic discussie over de te gebruiken taal.

Terug naar de verbinding Eindhoven met Duitsland.

 

08-02-2022 12:31:45
Henk1619
Henk1619
Quote
treinfan (08-02-2022 07:56:27):

Dat zou betekenen dat huidig personeel met bevoegdheid in NL en DE ineens een derde taal moet leren. Ik denk niet dat dat ideaal is.


Nee dat betekent het helemaal niet. Ik had hierboven al uitgelegd dat er niks mis mee is als mensen met elkaar communiceren in hun eigen taal. Een Nederlandse mcn die prima Duits spreekt kan dat natuurlijk ook ook gebruiken over de grens. Het gaat er meer om dat er buiten die hele selecte groep internationale machinisten een veel grotere groep is die nu ook al een vreemde taal zou moeten leren om de grens over te mogen.

 

09-02-2022 14:29:01
hw1969
hw1969
Quote
martijn (04-02-2022 07:33:57):

In eerdere berichten staat al dat de IC uit Schiphol het halfuur dat de RE13 rijdt, eindigt in Eindhoven en dat de sprinter naar Deurne dat halfuur doorrijdt naar Venlo.


En die berichten kloppen niet. De RE13 gaat eind 2026 rijden als extra trein bovenop het al bestaande aanbod.

 

09-02-2022 14:47:43
martijn
martijn

Mooi dat ze niet (meer) kloppen!

 

09-02-2022 14:51:05
sjoerd
sjoerd

Eind 2026 is nog 4 jaar ver weg. Niet alleen moet er aan het spoor veel gebeuren tussen Venlo, Kaldenkirchen en M. Gladbach, en hoe snel zal dat gereed zijn?

Maar ook is het erg ongewis hoeveel reizigersvervoer er straks is. Je kunt op dit moment niet eens een half jaar vooruitkijken om iets te zeggen over frequenties.

Ja, er zijn plannen...

 

09-02-2022 16:19:09
Henk1619
Henk1619

Je zou moeten weten hoe de drgl er over 4 jaar uit gaat zien om te kunnen beoordelen wat er aan infra moet worden gesleuteld. Voor het doortrekken van de stopper naar Dn met de huidige drgl moet je in Dn eerst spoor 93 aan de oostzijde aansluiten.

 

09-02-2022 16:23:15
AlbertP
AlbertP

Dat is alleen nodig als de sprinter door de trein van/naar Duitsland ingehaald moet worden, anders kunnen beide spoor 1/2 gebruiken.

 

09-02-2022 16:41:41
Henk1619
Henk1619

Er hijgt bij Dn al een tijdje een Cargo naar Duitsland in de nek van die stoptrein en vanaf spoor 1 moet je helemaal tot Gkgoa linkerspoor rijden. Dus ja dan moet die ingehaald worden.

 

10-02-2022 07:05:52
abbm
abbm
Quote
AlexNL (06-02-2022 22:00:14):

Ik ben vorige week langs het keerspoor bij Best gekomen met de trein en ik kan bevestigen dat de fysieke infrastructuur er nog ligt, maar niet bruikbaar is.

Wissels missen onderdelen en het sein is afgekruist. Het spoor zou denk ik wel in gebruik genomen kunnen worden, maar of dat gaat gebeuren...?


Men gaat kort keren heb ik begrepen op Ehv. Hoe de tijden eruit zien weet ik niet. En dat kopspoortje wordt dus niet gebruikt.



Laatst bewerkt door abbm op 10-02-2022 07:06