IC Eindhoven - Düsseldorf
Forum: Algemeen - Algemeen
15-03-2013 22:51:24
gummbahla
gummbahla
Vandaag meldt De Limburger dat een kosten-baten analyse over een IC-verbinding Eindhoven - D�sseldorf is afgerond http://www.limburger.nl/article/20130315/REGIONIEUWS02/130319056/1055#Intercity_Eindhoven-Düsseldorf_binnen_handbereik. Het claim in het artikel klopt maar half, aangezien het betreffende onderzoek (hier te vinden: http://www.rock-project.eu/projects/ic-connection-eindhoven-duesseldorf.html) zich alleen betrekt op de noodzakelijke investeringen voor het uitbreiden van de infrastructuur.

Desalnietemin blijkt dat er een bijzonder gunstige kosten/baten verhouding van maarliefst 1:17,7 is bij volledig dubbelsporige uitbouw van het stuk D�lken-Kaldenkirchen. De meest kansrijk (en in dit onderzoek meegenomen) geachte verbinding is Den Haag - D�sseldorf Flughafen. Ik vraag me dan wel sterk af hoe dit materieeltechnisch opgelost zou moeten worden, vooral omdat er nog gerekend wordt met het bijplaatsen/aftrappen van een treindeel te Venlo. Getrokken treinen lijken me dan dus al af te vallen, en ik ken zo gauw geen multi-courante IC treinstellen die in beide landen toegelaten zijn. Zijn aangepaste FLIRT's misschien nog een optie?

Grappig is trouwens om te zien dat slechts een klein deel van de baten voortkomen uit een toename van het grensoverschrijdende personenverkeer, en het merendeel uit verhoogde volumes van goederenvervoer en nationaal personenvervoer.

Laatst bewerkt door moderator op 06-06-2019 22:11
 

16-03-2013 01:38:43
DingeZ
DingeZ
Het meest logische lijkt me een 1900 via de HSL die doorgetrokken wordt naar Düsseldorf. Het verschil in kosten tussen een treinen die twee of drie systemen aankunnen is minimaal. In eerste instantie misschien de huidige TRAXX + PRIO'S. Later misschien een 'opvolger' van de V250 die ook voor Duitsland geschikt is.  

16-03-2013 01:47:07
waalkade
waalkade
Er bestaan aan de Duitse zijde plannen om vanaf Kaarst ri Vl te kunnen rijden.
Daar hoeft niet eens zo veel spoor voor gereactiveerd te worden.
Voor het aantal materieel suggesties een welkome aanvulling.
 

16-03-2013 06:54:11
nohab
nohab
Lijkt me dat Stadler wel in staat zal zijn om een tweesysteemversie van de GTW te produceren. Die is in beide landen al toegelaten. Overigens lijkt het me in dit stadium beter op zijn plaats om een discussie te voeren over het te voeren tarfiefbeleid dan meteen over materieel te gaan praten. Voorzet: alsjeblieft geen HSL-toestanden.

Laatst bewerkt door nohab op 16-03-2013 07:28


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 


16-03-2013 08:45:35
bnv
bnv
Wellicht dat er qua aanschaf van materieel synergie kan worden verkregen nu er eveneens plannen bestaan de Regionalverbinding naar Emmerik door te trekken naar Arnhem waar toch ook bicourant materieel voor nodig is.

Voor wat betreft de haalbaarheid: wat was ook al weer de reden om de verbinding Gvc-Vl-Köln op te heffen? In de tijden van een 1500 met plan K en N was er toch altijd een redelijke bezetting, ook grensoverschrijdend. Wat is er nu anders?
 

16-03-2013 10:24:27
jeanne
jeanne
Quote
waalkade (za 16 mrt 2013 01:47:07 https://www.somda.nl/forum/13170/p440592/): Er bestaan aan de Duitse zijde plannen om vanaf Kaarst ri Vl te kunnen rijden.


In deze regio ben ik niet zo bekend, maar als ik op Google Maps kijk, moet ik dan denken aan iets dat wel op een verlaten tracé lijkt. Vanaf halte Kaarstersee noordelijk van het vliegveld, zuidelijk onder Kreuz Neersen door en min of meer langs de Donkerstrasse(K6) richting Vierssen?


Jeanne Kok
 

16-03-2013 10:30:39
NDS
NDS
Ja het gaat om te reactiveren spoorlijn tussen Kaarstersee en Vierssen, groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

16-03-2013 11:17:27
AgentX
AgentX
Quote
nohab (za 16 mrt 2013 06:54:11 https://www.somda.nl/forum/13170/p440596/): Voorzet: alsjeblieft geen HSL-toestanden.


1-2'tje: Mag wel, graag zelfs, maar dan wil ik ook gewoon écht wél comfortabel met een half uur in Dusseldorf staan.
 

16-03-2013 11:22:57
ZJ37
ZJ37
Af en toe vraag ik me wel eens af waarom de buurlandverbindingen in het verleden de nek zijn omgedraaid en nu als 'iets nieuws' weer de revue passeren.

Oke, Venlo-Dusseldorf bestond nog niet, maar ooit hadden we een twee-uursverbinding Den Haag-Keulen met comfortabel materieel. Later ingekort tot Eindhoven-Keulen en vervolgens hadden we de lokale boemel vanuit Venlo nog over.

Benieuwd wat de toekomst gaat bieden.
 

16-03-2013 11:34:12
nohab
nohab
Quote
AgentX (za 16 mrt 2013 11:17:27 https://www.somda.nl/forum/13170/p440619/):
Quote
nohab (za 16 mrt 2013 06:54:11 https://www.somda.nl/forum/13170/p440596/): Voorzet: alsjeblieft geen HSL-toestanden.


1-2'tje: Mag wel, graag zelfs, maar dan wil ik ook gewoon écht wél comfortabel met een half uur in Dusseldorf staan.
Ik bedoelde dat er geen toeslagen komen en verplichte reserveringen en zo, niet dat het een hogesnelheidslijn moet worden.

Dat de buurlandverbindingen zijn opgeheven komt door de McKinsey's van deze wereld. Die adviseerden NS om alle internationale verbindingen zo hoogwaardig en 'klantgericht' als mogelijk te maken. En zo hebben we de ICE's en Thalyssen gekregen. Die moesten een zo hoog mogelijke bezettingsgraad bereiken en dus werden de overige verbindingen onaantrekkelijk gemaakt of gewoon niet verbeterd en bleven dus achter in ontwikkelingen. Maar de zaken liggen nu anders: in de jaren '90 was NS alleenheerser en hoefde niets te vrezen. Nu is er Europees beleid om buurlandverbindingen te bevorderen.

Laatst bewerkt door nohab op 16-03-2013 11:34


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

16-03-2013 11:44:53
AgentX
AgentX
HSL in de zin van "Hoge Snelheid", prima.
HSL als in "reserveren" en "toeslag", nee bedankt.
 

16-03-2013 11:48:16
mijack1985
mijack1985
Mocht er een IC naar Dusseldorf Flughafen komen, kan men dan niet de Eurobahn RE13 inkorten tot Monchengladbach en de RE8 (Koblenz- Monchengladbach) doortrekken tot Venlo. Dan zijn er vanaf Venlo rechtstreekse verbindingen met Keulen (RE8) en Dusseldorf (IC)  

16-03-2013 12:01:14
zugführer
zugführer
De doortrekking van kaarster see naar viersen waar het hier voor over ging is trouwens alleen voor de S28 bedoeld zo uit mijn hoofd, het lijkt me niet dat je daar met je IC iets aan hebt.

edit : oh sorry ik dacht even dat de RE8 door reed naar emmerich
 

16-03-2013 12:21:14
cuijk
cuijk
Jarenlang heeft de verbinding Venlo-Duitsland niet in de reisplanners van ns of Hispeed gestaan. Met opzet! Wilde je als grensbewoner naar Duitsland dan werd je via Arnhem gestuurd,om daar de veel duurdere ICE te nemen.  

16-03-2013 12:22:23
daniel81
daniel81
Quote
mijack1985 (za 16 mrt 2013 11:48:16 https://www.somda.nl/forum/13170/p440628/): Mocht er een IC naar Dusseldorf Flughafen komen, kan men dan niet de Eurobahn RE13 inkorten tot Monchengladbach en de RE8 (Koblenz- Monchengladbach) doortrekken tot Venlo. Dan zijn er vanaf Venlo rechtstreekse verbindingen met Keulen (RE8) en Dusseldorf (IC)


Tot een paar jaar geleden was dat ook zo (of het toen de RE of de RB was die doorreed weet ik niet, in elk geval was het een trein Vl-Keulen).
Overigens is de titel 'RE' een te grote eer voor de RE 8, want hij stopt bij elke lantaarnpaal. Pas voorbij Keulen gaat-ie stations overslaan. Dus een echt aantrekkelijke verbinding is het niet.
Nadeel van rechtstreeks Venlo-Keulen is dat je in Mönchengladbach moet kopmaken. Bij Venlo-Düsseldorf hoeft dat niet.
 

16-03-2013 12:27:45
mijack1985
mijack1985
Nee het is net omgekeerd. Venlo- Dusseldorf betekend kopmaken in Monchengladbach. Vorig jaar nog zelf meegemaakt met Eurobahn tijdens interrailen.

Laatst bewerkt door spiketrain op 16-03-2013 12:55, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

16-03-2013 14:39:52
BGM104
BGM104
Quote
bnv (za 16 mrt 2013 08:45:35 https://www.somda.nl/forum/13170/p440599/): Wellicht dat er qua aanschaf van materieel synergie kan worden verkregen nu er eveneens plannen bestaan de Regionalverbinding naar Emmerik door te trekken naar Arnhem waar toch ook bicourant materieel voor nodig is.


Tricourant materieel bedoel je, ivm aan te leggen 25 kV eiland tussen Zv en Em
 

16-03-2013 20:15:43
gummbahla
gummbahla
Nog wat meer details omtrent de plannen:

Het idee is om de IC Den Haag - Düsseldorf Flughafen Terminal 1 x per uur te laten rijden. In het andere halve uur kan dan RE13 rijden, die alle stopstations tussen Vl en Viersen bedient. De IC zou in Nederland t.o.v. de 1900 alleen te Helmond en Venlo stoppen, in Duitsland alleen te Viersen, Mönchengladbach, Neuss, Düsseldorf en de eindbestemming. Tussen Ehv en Viersen wordt het volgende aanbod voorzien:
- 4 x per uur sprinter Ehv - Dn, waarvan 1 x per uur door naar Vl
- 1 x per uur 1900 tot Venlo
- 1 x per uur nieuwe IC met stops te Ehv, Hm, Vl, Viersen en verder
- 1 x per uur de huidige RE13

Er is trouwens ook een variant onderzocht waarbij een RRX (Rhein-Ruhr Express) vanuit Arnhem via Düsseldorf naar Eindhoven gereden wordt. Dat concept is echter alleen een lange termijn optie, omdat hiervoor 6 sporen tussen Duisburg en Düsseldorf benodigd worden. Momenteel is Duisburg - Düsseldorf Flughafen nog 4-sporig. Deze variant zou uiteindelijk het meest lucratief zijn, maar er wordt daarbij volgens mij geen rekening gehouden met de geplande spanningswijziging tussen Zv en Em naar 25kV.

Het laatste onderzochte alternatief is een splitsing van de huidige RE13 te Mönchengladbach, waarbij een deel als IC naar Ehv gaat, en een ander deel als RE tot Venlo. Deze variant wordt echter als minst rendabel berekend.
 

16-03-2013 20:31:38
gummbahla
gummbahla
Quote
DingeZ (za 16 mrt 2013 01:38:43 https://www.somda.nl/forum/13170/p440591/): Het meest logische lijkt me een 1900 via de HSL die doorgetrokken wordt naar Düsseldorf. Het verschil in kosten tussen een treinen die twee of drie systemen aankunnen is minimaal. In eerste instantie misschien de huidige TRAXX + PRIO'S. Later misschien een 'opvolger' van de V250 die ook voor Duitsland geschikt is.


Zoals ik al zei, is het idee om in Vl af te trappen en bij te plaatsen, omdat er in Duitsland met minder capaciteit gereden hoeft te worden (en omdat de perronlengte te Düsseldorf Flughafen Terminal ontoereikend is voor bijv. 10 bakken IC). Getrokken materieel is dan geen (goede) optie, tenzij je structureel kort wilt rijden, of flink gaat rangeren te Vl.
De enige niet-HSL treinstel-serie die zowel in Dl als in Nl toegelaten is, is volgens mij GTW. Daar zou dus nog een IC variant van gebouwd kunnen worden...
 

16-03-2013 20:47:13
gummbahla
gummbahla
Quote
bnv (za 16 mrt 2013 08:45:35 https://www.somda.nl/forum/13170/p440599/): Voor wat betreft de haalbaarheid: wat was ook al weer de reden om de verbinding Gvc-Vl-Köln op te heffen? In de tijden van een 1500 met plan K en N was er toch altijd een redelijke bezetting, ook grensoverschrijdend. Wat is er nu anders?


De prognoses voor de toekomstige situatie zijn dat er stijging van 1410 grensoverschrijdende ritten nu, naar ca. 2400 ritten met de IC verbinding zal plaatsvinden.
De verwachting is dat de totale verbinding tussen Ehv en Düsseldorf ca. 2200 extra reizigers en 245.000 extra reizigerskilometers per dag zal opleveren t.o.v. de huidige situatie.
 

17-03-2013 12:07:59
NDS
NDS
Quote
zugführer (za 16 mrt 2013 12:01:14 https://www.somda.nl/forum/13170/p440630/): De doortrekking van kaarster see naar viersen waar het hier voor over ging is trouwens alleen voor de S28 bedoeld zo uit mijn hoofd, het lijkt me niet dat je daar met je IC iets aan hebt.

Bij het reactiveren van Kaarstersee-Vierssen zou niet alleen de S28 daarvan proviteren het concept is als volgd:

Tot 3x per uur S28 Wuppertal Vohwinkel-Mettmann Stadtwald-Düsseldorf-Neuss-Kaarst-Vierssen v.v.

1x per uur RE28 Düsseldorf-Neuss-Kaarst-Vierssen-Venlo v.v. deze zou dan de stops van de RE13 over moeten nemen tussen Vierssen en Venlo.

1x per uur de huidige RE13 die niet van route veranderd maar wel versneld zou worden doordat de RE28 de stops overneemt tussen Vierssen en Venlo.

Dit is een aantal maanden terug zo op DSO en/of Lokreport te lezen geweest.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

17-03-2013 18:59:19
zugführer
zugführer
Ok, ik heb ooit een verkennend onderzoek gelezen met precies dat concept alleen dan met 1x per uur een door rijdende S28 ipv een extra RE, dacht ik.
Maar daar zaten ook andere opties bij, dus het kan best dat het uiteindelijk dit is geworden.
Maar die IC lijkt me dan aannemelijk de RE 13 over het oude spoor te kunnen vervangen, toch?
 

18-03-2013 00:47:55
NDS
NDS
Ik denk het niet, je zit met hele andere tarieven bij IC's, dus er zal toch meer markt blijven voor snel(RE's) en stoptreinen(RB's) ipv IC's verwacht ik.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

18-03-2013 07:59:25
zugführer
zugführer
Ja oke, maar vanuit Nederland wil men graag een intercity naar Düsseldorf...
Een RB, RE én IC op Venlo-Viersen lijkt me een beetje te veel van het goede.
Maar de meeste Nederlandse IC's lijken toch meer op Duitse RE's dan IC's dus misschien moet het maar gewoon een snelle RE Eindhoven-Düsseldorf worden of zo
 

18-03-2013 13:02:29
NDS
NDS
Ja precies dat lijkt mij ook een beter plan en wees eerlijk tussen bijvoorbeeld de 3000 Nijmegen-Den Helder v.v. en de RE13 Venlo-Hamm(westf.) v.v. zit eigenlijk geen verschil.

Maar je moet je natuurlijk niet vast pinnen op Venlo-Vierssen zelf, als de treindiensten een veel groter gebied bedienen kunnen ze best allemaal een andere markt aan boren. En van die IC valt nog maar te bezien hoe vaak die gaat rijden want in 2uurs diensten zijn in Duitsland heel normaal, zowel bij RE's als bij IC's.

Persoonlijk hoeven al die grens overschrijdende IC(E)'s van mij niet ik zie liever doorgaande (I)RE's, wat frequentie en stops en tarieven spreekt met dat toch veel meer aan maar dat is mijn persoonlijke mening.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

18-03-2013 13:36:31
reisthijs
reisthijs
Quote
NDS (ma 18 mrt 2013 13:02:29 https://www.somda.nl/forum/13170/p440938/): En van die IC valt nog maar te bezien hoe vaak die gaat rijden want in 2uurs diensten zijn in Duitsland heel normaal, zowel bij RE's als bij IC's.
In de regio waar we het nu over hebben zijn 2uurs-diensten niet erg gebruikelijk. Een uurdienst is heel normaal.
 

18-03-2013 13:56:52
daniel81
daniel81
Twee-uurs RE's komen in dit gebied inderdaad nauwelijks voor, twee-uurs IC's wel.

Qua eploitatie: een andere mogelijkheid is een constructie à la Maastricht-Brussel-Expres, een IC waarbij op Vl-MG gestopperd wordt. Hoewel het hier wel om iets meer tussenhaltes gaat (5 stuks).

Ander vraagje, n.a.v. wat eerder in dit topic stond over de S28: hoe concreet is die verlenging van Mettman naar Wuppertal?
 

18-03-2013 14:50:04
gummbahla
gummbahla
Een van de redenen waarom men volledig dubbelspoor wil, is juist om het stoppen op alle tussenstations te vermijden. Bovendien zijn de meeste perrons er maar 180 meter, wat een beetje kort is voor een IC.  

18-03-2013 15:11:33
zugführer
zugführer
Maar in Duitsland ziet men elk uur zowel een stoppende trein als een snelle trein op Venlo-Viersen blijkbaar al wel zitten, dus dan hoef je ook helemaal niet meer met je IC daar te stoppen.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-03-2013 15:14:13
zugführer
zugführer
Quote
daniel81 (ma 18 mrt 2013 13:56:52 https://www.somda.nl/forum/13170/p440943/): Ander vraagje, n.a.v. wat eerder in dit topic stond over de S28: hoe concreet is die verlenging van Mettman naar Wuppertal?


Eerste artikel dat ik kan vinden: http://www.rp-online.de/region-duesseldorf/mettmann/nachrichten/s-28-warten-auf-lueckenschluss-1.2791892
Waarvan de kern volgens mij is dat we voor 2015 niks hoeven te verwachten en dat de financiering nog niet rond is.
 

18-03-2013 16:19:38
NDS
NDS
Quote
zugführer (ma 18 mrt 2013 15:11:33 https://www.somda.nl/forum/13170/p440955/): Maar in Duitsland ziet men elk uur zowel een stoppende trein als een snelle trein op Venlo-Viersen blijkbaar al wel zitten, dus dan hoef je ook helemaal niet meer met je IC daar te stoppen.

Waar je wel en niet moet stoppen met doorgaande treinen is helemaal afhankelijk van de paden die je gebruikt. Het is heel goed denkbaar dat een IC bij enkel spoor wel moet stoppen om een kruising af te wachten en bijvoorbeeld een 20min later rijdende RE niet. Dat hangt van zoveel factoren af, daarbij moet je ook kijken wat nadeliger is: Bijvoorbeeld een stoptrein 6min stil zetten om een kruisng af te wachten of 1 station verder een IC 2min stil zetten. Als het lange wachten op een kruising betekend dat die stoptrein ook nog op een onhandige plek ingehaald moet worden of daardoor andere kruisingen niet haalt kan het laten stoppen en wachten van een IC wel eens wenselijker zijn.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

18-03-2013 16:51:05
zugführer
zugführer
Ja, maar als het even kan wil je met IC gewoon door kunnen rijden op Venlo-Viersen, vandaar de wens tot verdubbeling ook.
Mijn bericht was eigenlijk een reactie op daniel81, die voorstelde om stoppend Venlo-Mönchengladbach te rijden zoals de MBE deed tussen Luik en Maastricht.
 

18-03-2013 16:56:22
sjoerd
sjoerd
Als ik het voorlaatste bericht zo lees, is het eigenlijk best handig dat spoorwegen enkelsporig zijn want dan kun je daar een creatieve dienstregeling op los laten. Laten we dat Prorail maar niet influisteren want dan breken ze overal het tweede spoor op. Stoppende IC-treinen en doorrijdende Sprinters kunnen hier dan binnenkort ook op sympathie gaan rekenen?!?
Of: zou het toch niet handiger en robuuster en goedkoper zijn om al die kruissporen er maar uit te joppen en dat tweede spoor aan te leggen?

Laatst bewerkt door sjoerd op 18-03-2013 16:56
 

16-04-2014 13:48:13
john2
john2
Quote
nougo (wo 16 apr 2014 09:23:00 https://www.somda.nl/forum/1015/p491771/): Nog even en de Lage Landen Lijn rijdt Gvc - Rtd - Bd - Ehv - Vl - Kln.

Maar zonder gekheid. Ik heb hier twee vragen over:

- Is het werkelijk een onderzoek dat onze staats laat uitvoeren door Arriva ? Of zegt ze aan Arriva: U mag alles op eigen houtje onderzoeken en daar plannen voor schrijven, punt!

- DSS Eindhoven. Is daar ergens info over te vinden ?

Grtz,

Noud

Kan me herinneren dat ik begin jaren tachtig op de terug weg van vakantie in Keulen ben overgestapt op een IC Venlo, met NS rijtuigen. Deze rijtuigen werden in Venlo gekoppeld aan de IC richting Den Haag. Omgekeerd was het ook het geval dat rijtuigen naar Keulen door gingen. Waarom deze verbinding is opgeheven?
 

16-04-2014 13:53:16
rolandrail
rolandrail
Onrendabel.  

16-04-2014 21:38:06
bnv
bnv
Alleen financieel onrendabel?
Zou ook nog eens zo kunnen zijn dat men de verbinding niet meer wilde nu NS jarenlang het materieel stelde, in de 70 'er jaren een 1500 met Plan K en N.
En met het nieuw bestelde ICR de dienst in het begin ook nog werd uitgevoerd maar dit later terug trok om dit elders in te zetten en men geen vervangend materieel wilde stellen.(?) Had de materieelpolitiek hier ook mee te maken?
Sinds de opheffing is er geen rechtstreekse verbinding meer geweest voor Ehv-Vl-Mönchen Gladbach-Köln.
Misschien ook hier weer: eerst vraag scheppen door een verbinding aan te bieden.

(hoort eigenlijk niet in dit topic thuis, misschien een nieuwe?).
 

16-04-2014 22:22:01
broek53
broek53
De verbinding is heel erg lang aangeboden en er zat helaas te weinig volk in, dat is de basis. Anders dan bv de Benelux was deze verbinding zwaar onrendabel. Qua materieelstelling was in een grijs verleden de overeenkomst tussen de NS en de DB dat NS deze verbinding van materieel voorzag en de DB de buurlandverbinding via Emmerich. Ik geloof dat de verbinding via Bentheim daarbij wat op de wip zat; vroeger was het NS, later DB. Het ging er in ieder geval om om zoveel mogelijk het buurlandverkeer te regelen met gesloten beurzen.  

17-04-2014 12:12:25
waalkade
waalkade
Zo'n beetje de tijden dat de grote nationale vliegmaatschappijen ook onrendabel begonnen te worden.
Het woord actie tarief moet toen nog vloeken in de kerk geweest zijn.
Terwijl je allang voor minder dan 2 tientjes met de bus op en neer kon naar Keulen.
Ri Düsseldorf reden er rond de Kerst een 800 tal bussen per dag vanuit NL heb ik me ooit laten vertellen.
 

17-04-2014 12:18:34
broek53
broek53
Ja, die hebben alleen de prettige bijkomstigheid dat ze niet de overige 350 dagen per jaar vrijwel leeg ook die dienst moeten rijden, natuurlijk.  

17-04-2014 12:35:09
waalkade
waalkade
Nou die bussen staan echt niet de overige dagen stil.
Mijn punt is dat er toch ergens iets mis is/was met de benadering van het grensverkeer.
Het zal niet gauw een goudmijn worden, maar met een uitgekiend concept hoeft het volgens mij niet meer te kosten als een normale regionale stoptrein.
 

17-04-2014 13:38:00
broek53
broek53
Nee, die bussen worden op andere lukratieve vervoeren ingezet en niet op een lijndienst naar Keulen.
En ja: een regionale stoptrein is inderdaad bijna per definitie verlieslatend. Dat klopt dus wel.
 

17-04-2014 14:07:34
john2
john2
Broek53, je bedoelt wellicht met andere lucratieve vervoeren, dagtochten naar Keulen, zoals bijvoorbeeld de Kerstmarkt.  

17-04-2014 20:12:45
daniel81
daniel81
Nee, juist niet
In de winter is het lucratieve vervoer inderdaad die kerstmarkt in Keulen, Duesseldorf of waar dan ook maar. Maar een touringcar is veel flexibeler.
Rond Kerst naar de kerstmarkt, in januari en februari naar de wintersport, in het voorjaar schoolreisjes en personeelsuitjes, in de zomer naar Spanje, in de herfst nog een paar schoolreisjes en dan weer naar de Kerstmarkt.

Maar even terug on topic: wat het allergrootste probleem is bij grensoverschrijdende lijnen is in het algemeen de erbarmelijke tariefstelling: je betaalt vele euro's enkel om de grens over te steken. Gelukkig gaat dat om sommige verbindingen beter, met meteen groot succes. Bijvoorbeeld Enschede-Gronau, dat goed geïntegreerd is in het Duitse tariefsysteem, is een drukke verbinding. Waarmee ik overigens nog niet wil zeggen dat-ie zonder overheidsbijdrage winstgevend zou zijn.
Arriva wil de treinen Eindhoven-Keulen zo te zien dan ook niet voor eigen rekening gaan rijden (immers anders zouden ze dat nu al kunnen doen en hoeven ze niet te wachten op een Limburgse aanbesteding)
 

17-04-2014 22:03:54
gummbahla
gummbahla
Die Limburgse aanbesteding staat verder aardig los van de IC plannen, maar ik kan me voorstellen dat je als vervoerder liever geen eilandbedrijf met 1 IC wilt hebben (tenzij de opdrachtgever betaald, zoals bij de LLL).  

17-04-2014 23:38:17
scooter
scooter
Volgens mij was bij de overname van Arriva door DB bepaald,dat alle Arriva activiteiten in Duitsland van de hand moesten worden gedaan.Mogen ze dan nu wel als Arriva een IC verbinding naar Duitsland opstarten?  

18-04-2014 11:36:53
NDS
NDS
Arriva hoeft dat in Duitsland niet als Arriva te doen, daar kan het gewoon onder DB vlag rijden.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

18-04-2014 12:17:38
ZJ37
ZJ37
Zo'n IC Ehv-Duitsland zal intussen ook weer een tikkie lastiger in te passen zijn nu ProRail station Ehv ook gaat voorzien van doorstroom-achtige infra. Het mag wel duidelijk zijn dat de ambities op het spoor en de bijbehorende infra niet bepaald hand in hand gaan.  

18-04-2014 13:23:11
waalkade
waalkade
Zp-Hgl onder de draad in het kader van de "Noord-Oost", dan kan men in Bh tailtracken%08%.  

18-04-2014 17:32:24
kleine_man
kleine_man
ProRail infra moeten leveren die vervoerders vragen. Dus als deze bewuste ic komt dient ehv aan gepast te worden.

DB heeft bij de overname van Arriva de Duitse activiteiten moeten afgeven. Anders zou er sprake zijn van oneerlijke concurrentie.
 

18-04-2014 17:50:06
anton_
anton_
ligt er in Best niet een mooi spoor wat speciaal voor het keren van treinen uit Venlo en Weert is gebouwd. (spoor 423 dus)  

18-04-2014 18:09:59
sfj
Wees gerust, de wissels er naar toe heeft ProRail allang gesaneerd.

Laatst bewerkt door sfj op 19-04-2014 13:44


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

19-04-2014 09:51:20
class66fan
class66fan
Ze kunnen veel beter weer de Internationale verbinding Den Haag - Keulen herstellen, Keulen is zo wie zo een stad die groter en meer te bieden heeft dan dusseldorf en vanaf Keulen kan men dan beter een snellere trein naar dusseldorf kunnen laten rijden!  

19-04-2014 11:29:35
Ht
Ht
leg jij de vele (verloren) miljoenen neer dan om het te bekostigen en nooit terug te zien?  

19-04-2014 13:17:59
kleine_man
kleine_man
Hoeft niet.

Internationale verbindingen zijn concessievrij. Dus als Arriva (of elke andere willekeurige vervoerder) er brood in ziet om door te rijden naar Den Haag, dan zal dit gebeuren. Elke willekeurige andere plaats is ook goed.

Het feit dat er gesproken wordt over deze verbindig is al prachtig, zeker nu bekend is geworden dat het rijk gaat meebetalen aan de uitbreiding van de lijn Heerlen Aaken.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 


19-04-2014 13:39:07
Ovindel
Ovindel
Was het overigens niet de bedoeling dat NS uiteindelijk de IC Amsterdam/Schiphol-Heerlen wilt doortrekken naar Aken/Keulen?

Laatst bewerkt door Ovindel op 19-04-2014 13:39
 

20-04-2014 00:38:57
scooter
scooter
Quote
class66fan (za 19 apr 2014 09:51:20 https://www.somda.nl/forum/14804/p492055/): Ze kunnen veel beter weer de Internationale verbinding Den Haag - Keulen herstellen, Keulen is zo wie zo een stad die groter en meer te bieden heeft dan dusseldorf en vanaf Keulen kan men dan beter een snellere trein naar dusseldorf kunnen laten rijden!

Dan vergis je je toch in de potentie van Dusseldorf.Er gaan veel stromen vanuit Venlo richting Dusseldorf,oa door de luchthaven die door veel Nederlanders wordt gebruikt
 

20-04-2014 07:02:05
dvdhoven
dvdhoven
En niet te vergeten, Düsseldorf is de hoofdstad van NRW.


Dick van den Hoven
 

06-05-2014 19:10:44
dvdhoven
dvdhoven
Er komt een intercity op rubber banden: Düsseldorf - Eindhoven - Antwerpen. http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/db_start_bus_dusseldorf_-_eindhoven_-_antwerpen-146198


Dick van den Hoven
 

08-05-2014 10:21:55
bnv
bnv
Hah, dat is mooi,want die verbinding bestaat nog niet.
Toch geen concurrent voor een verbinding vanuit de Randstad?
 

08-05-2014 12:21:51
fred67nl
fred67nl
Alles wat beter is, is geen concurrentie.

Laatst bewerkt door spiketrain op 08-05-2014 13:42, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.
 

18-06-2016 23:29:53
bnv
bnv
In de NRC van vrijdag 17 juni een artikel over de verbindingen naar Duitsland vanuit het zuiden van Nederland.(zie hieronder).

Wat mij betreft mag de verbinding Venlo-Keulen wel hersteld worden. Venlo-Düsseldorf bestaat immers al. In de 70'er jaren ging dat prima (met Plan K en N). Is er dan zoveel veranderd sindsdien dat dit geen optie meer is? (Lees hierboven de discussie in dit topic al een en ander uit 2013/2014).
-----------------------------------------------------------------------

.Geen snelle treinen van Eindhoven naar Duitsland

Een snelle treinverbinding met Duitsland krijgt Brabant voorlopig niet. De Duitsers hebben andere prioriteiten.
Infrastructuur
Door onze redacteur Jos Verlaan | pagina 4 - 5
DEN HAAG.
Een snelle intercityverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf via Venlo komt er voorlopig niet. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) stelt definitieve besluitvorming uit, na overleg met de provincies Limburg en Noord-Brabant. Dat geldt ook voor plannen voor een intercityverbinding van Eindhoven via Heerlen naar Aken en Keulen.
Dijksma gaat wel het spoor tussen Heerlen en de Duitse grens verdubbelen, wat noodzakelijk is voor de snelle verbinding tussen Heerlen en Aken. Met die spoorverdubbeling is een investering gemoeid van 58 miljoen euro. Limburg en het ministerie nemen die kosten voor hun rekening, zo bevestigt een woordvoerder van Dijksma.
De provincies en de gemeenten Eindhoven en Heerlen lobbyen al tien jaar voor directe intercityverbindingen met Düsseldorf en Keulen. Eind vorig jaar vroeg de Tweede Kamer Dijksma de intercityverbinding Eindhoven-Heerlen-Aken mogelijk te maken. Maar uit het in maart gepresenteerde Bundesverkehrswegeplan, de meerjarenplanning voor weg-, water- en spoorprojecten, blijkt dat dat het Duitse spoor daar tot zeker 2030 niet op wordt voorbereid.
Volgende week wordt een internationale Spoortop gehouden in Rotterdam. Concreet staat daar de geplande sneltreinverbinding tussen Aken, Maastricht en Luik op de agenda. Daar is die spoorverdubbeling bij Heerlen voor nodig.
Vanaf 2018 wordt door Arriva gereden tussen Heerlen en Aken. Als de spoorverdubbeling gereed is, wordt er elk half uur gereden tussen Aken en Luik via de stations Maastricht en Heerlen.
Rover: ‘Onbegrijpelijk’
Reizigersvereniging Rover noemt het ‘onbegrijpelijk’ dat ProRail spoorwerkzaamheden vaker overdag gaat uitvoeren. Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) liet dat gisteren weten aan de Tweede Kamer. Vorig najaar werd het vaker overdag in plaats van ‘s nachts werken in extern onderzoek naar de financiële positie van ProRail al genoemd als bezuinigingsoptie. Volgens Rover heeft Dijksma verzuimd om over die maatregel te overleggen met consumentenorganisaties.
 

19-06-2016 09:51:51
Jack5812
Jack5812
Als de aansluiting in Venlo van de IC uit Eindhoven op de huidige trein naar Duitsland verbeterd wordt, kan daar al een enorme winst geboekt worden. Nu is deze erg slecht.  

19-06-2016 12:31:30
maurits
maurits
Drie keer raden wat er komende december gaat gebeuren


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

20-06-2016 14:46:19
jbt
jbt
Zo lang NS een ICE-verbinding exploiteert met Düsseldorf en Köln, kan ik mij moeilijk voorstellen dat er vanuit Eindhoven een Intercity naar die plaatsen zal gaan rijden, zolang NS Eindhoven - Venlo en Eindhoven - Heerlen exploiteert.  

20-06-2016 17:01:26
gvttreinen
gvttreinen
Mss iets voor Arriva, zij hebben Internationale plannen  

20-06-2016 21:51:22
dvdhoven
dvdhoven
DB biedt al een intercitybus aan tussen Düsseldorf en Antwerpen via Eindhoven https://www.bahn.com/i/view/NLD/nl/prices/europe/ic-bus.shtml
Dus of Arriva zo heel hard gaat rennen


Dick van den Hoven
 

20-06-2016 22:42:45
bnv
bnv
Vandaag (ma.20.6), in de NRC nog meer berichtgeving. Afgelopen vrijdag was er ook al nieuws in de NRC (zie verder hierboven).
(En ik blijf missen een verbinding Venlo-Köln zoals die vroeger bestond....)
----------------------------------------------------------------------------

Lobby voor extra intercity’s naar Duitsland is mislukt

Voorlopig komen er geen snellere spoorverbindingen tussen Eindhoven en Duitsland. De Nederlandse lobby hiervoor is mislukt.
Spoorwegen
Door onze redacteur Jos Verlaan | pagina 10 - 11
DEN HAAG.
Burgemeester Rob van Gijzel van Eindhoven kon het niet laten toen de Duitse bondskanselier Angela Merkel afgelopen april zijn stad bezocht. Tien minuten lang mocht hij haar over een rode loper begeleiden langs een expositie over de relatie tussen ‘Brainport Eindhoven’ en Duitsland.
Al keuvelend wist Van Gijzel de armzalige spoorverbinding tussen zijn stad en Düsseldorf, de hoofdstad van de aan Nederland grenzende deelstaat Noordrijn-Westfalen, onder Merkels aandacht te brengen. En de noodzaak om zo snel mogelijk een intercityverbinding tussen die twee steden te realiseren.
Van Gijzel en zijn ambtsgenoot uit Düsseldorf, Thomas Geisel, ijveren al jaren voor zo’n snelle treinverbinding. Ook Rotterdam en Den Haag maken deel uit van het front, want de zuidelijke Randstad wil een rechtstreekse ontsluiting met Duitsland hebben. De betrokken provincies lobbyden mee: toen Sharon Dijksma vorig jaar aantrad als staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, waren de provinciale bestuurders van Limburg en Noord-Brabant zo’n beetje de eersten die bij haar aanklopten.
Maar bestuurlijk Eindhoven heeft de lobby inmiddels gestaakt. Vorige week liet Dijksma weten dat de besluitvorming voorlopig wordt opgeschort. Er is te weinig medewerking van Duitse zijde, onvoldoende zekerheid over het rendement van de intercitylijn en er zijn te veel onzekerheden voor NS. Het spoorbedrijf zegt formeel het plan voor de lijn te steunen. Maar in de praktijk heeft NS helemaal geen behoefte aan nog meer intercity’s naar Duitsland.
Wanhoopsoffensief
De lobby tijdens het bezoek van Merkel was een Brabants wanhoopsoffensief. De Duitse minister van Verkeer, Alexander Dobrindt, had een maand eerder het Bundesverkehrswegeplan 2030 (BVWP), het Duitse meerjarenprogramma voor infrastructurele projecten, in Berlijn gepresenteerd. De intercitylijn tussen Eindhoven en Düsseldorf wordt in dit plan genoemd.
Op het Duitse deel van het traject, tussen Kaldenkirchen en Dülken, moet het spoor volgens dit BVWP verdubbeld worden, een investering van zo’n 105 miljoen euro. Maar die verdubbeling bungelt zó laag op de prioriteitenlijst van de Duitse overheid, dat de eerste spade niet voor 2030 de grond ingaat, zo werd Eindhoven in contacten met Duitsland te verstaan gegeven.
Jarenlang had de provinciale lobby zich gericht op de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Maar hij Noordrijn-Westfalen gaat niet over financiering van die spoorverdubbeling. Dat is de federale regering in Berlijn en uiteindelijk de Bondsdag, de Duitse Tweede Kamer. Afgelopen april vroeg Eindhoven aan minister Melanie Schultz (Infrastructuur & Milieu, VVD) om zich in Berlijn hard te maken voor de intercity naar Düsseldorf. Het leidde in juni tot een brief aan haar ambtgenoot, met de aanhef ‘Lieber Alexander’. Daarin somt Schultz tal van projecten op die voor Nederland van belang zijn, maar volgens haar ten onrechte onderaan de Duitse prioriteitenlijst bungelen.
Antwoord heeft de minister niet gekregen. Dat is ook niet zo verwonderlijk. De Nederlandse lobby concurreert in Berlijn met zo’n 2.500 andere infrastructurele projecten in het Bundesverkehrswegeplan. Met een totaalbedrag van 264,5 miljard euro zijn de belangen in Duitsland groot en wordt er daarom van vele kanten intensief gelobbyd.
Tot 2025 ligt alles nu stil, is de verwachting in Eindhoven. Tegen die tijd is ook de NS-concessie voor het hoofdrailnet afgelopen en kan een nieuwe lobby voor de intercitylijn mogelijk wel slagen in Berlijn.
Ook de komst voor een andere intercityverbinding, van Eindhoven via Heerlen naar Aken en Keulen, is uitgesteld. Ondanks een lobby van vooral de provincie Limburg en Heerlen. Voor die verbinding is eveneens een spoorverdubbeling nodig, maar dit keer aan de Nederlandse zijde, tussen Heerlen en de Duitse grens. Daarover is inmiddels overeenstemming: het ministerie en de provincie Limburg zullen de kosten samen dragen.
Vooral vervoersmaatschappij Arriva profiteert van deze deal. In 2018 gaat Arriva tussen Heerlen en Aken rijden. Als de sporen verdubbeld zijn, wordt dat de lijn van Aken via Heerlen en Maastricht naar Luik. Eindhoven en Keulen blijven voorlopig buiten beeld, want voor Aken-Keulen is weer Duitse besluitvorming nodig. Dit traject is nu zó druk met treinverkeer, dat er geen ruimte is voor nóg meer treinen. In die Duitse meerjarenraming zijn weliswaar investeringen opgenomen voor capaciteitsuitbreiding. Maar ook die projecten bungelen onderaan de prioriteitenlijst van het Duitse ministerie.
Dinsdag staat het grensoverschrijdend treinverkeer in Europa op de agenda van de zogeheten ‘Spoortop’ in Rotterdam. Daar vergadert een aantal Europese ministers van Verkeer over het internationale treinverkeer. Het enige concrete succes dat Nederland op die top kan melden, is die treinverbinding tussen tussen Aken, Heerlen, Maastricht en Luik. Andere ambities voor intercityverkeer naar Duitsland zijn voorlopig gesneuveld in Berlijn.
Minister Schultz schreef haar Duitse ambtgenoot een brief: ‘Lieber Alexander’
 

20-06-2016 23:04:01
Sietse
Sietse
In dit artikel wordt gerefereerd aan nieuwe kansen voor een IC Eindhoven-Venlo-Keulen vanaf 2025 omdat dan de HRN-concessie afloopt. Maar staat het een andere vervoerder niet vrij om een dergelijke verbinding te openen, zolang er geen binnenlands vervoer mogelijk is?  

21-06-2016 00:00:25
AlexNL
AlexNL
Ook met binnenlands vervoer mag zo'n lijn worden opgestart, maar met mate. Het moet een internationale verbinding blijven, het aandeel aan binnenlandse reizigers moet dus beperkt zijn.

De grootste beperking is simpelweg capaciteit: als Venlo - Viersen al vol zit met treinen kun je aanvragen wat je wilt, maar een extra uurdienst gaat er niet door komen. Als er nog wel capaciteit is is de kans reëel dat je een traag pad krijgt, bijvoorbeeld op blokafstand achter de 20050.

Laatst bewerkt door AlexNL op 21-06-2016 00:03
 

21-06-2016 13:21:51
daniel81
daniel81
Misschien zou men kunnen proberen op een IC Ehv-Hrl-Ac te introduceren die dan vanaf Ac overgaat op de RE9? Nu is de RE9 natuurlijk net een paar jaar aan de slag onder een nieuwe concessie, maar bij een volgende concessie zou dat wel een mooie oplossing zijn. Is niet helemaal intercitywaardig, maar wel een stuk beter dan de verbinding die er nu is. En hoeft weinig extra geld te kosten.  

21-06-2016 16:51:40
gvttreinen
gvttreinen
Kn - Dülken is sinds jaar en dag enkelsporig en toen de Brabantroute dé goederencorridor was ook nog eens klassiek beveiligd.
Wss hebben de Duitsers absoluut geen belang bij verbetering van de infrastructuur, ze concentreren liever op de infrastructuur naar hun eigen havens..
Jammer dat de EU daar niet ingrijpt omdat verdubbeling absoluut noodzakelijk is vanwege het Internationale karakter.
 

21-06-2016 17:02:24
b2py
b2py
Voor dat internationale karakter hebben we de BR aangelegd.  

21-06-2016 18:29:28
gvttreinen
gvttreinen
...wij wel maar Duitsland zich niet aan het Verdrag van Warnemunde heeft gehouden mbt 3e spoor en ondermeer uitbreiding Kn.  

21-06-2016 18:32:38
b2py
b2py
Dat 3e spoor zijn ze nu toch mee bezig?  

21-06-2016 20:09:30
yappa
yappa
Alsof Nederland zich zo netjes aan Warnemünde heeft gehouden... Die HSL-Oost ligt er voorlopig ook nog niet hoor!  

21-06-2016 21:51:12
gvttreinen
gvttreinen
Had het 3e spoor niet 3 jaar geleden gereed moeten zijn?  

22-06-2016 05:23:34
phantom
phantom
Quote
b2py (di 21 jun 2016 17:02:24 https://www.somda.nl/forum/14804/p582679/): Voor dat internationale karakter hebben we de BR aangelegd.

Voor goederen nu wel,maar voor reizigers treinen had dat stuk enkel spooor eigenlijk al lang verdubbeld moeten zijn.
Opzich zou dat niet veel moeite hoeven te kosten,een groot stuk is weiland/akker aan die lijn


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

22-06-2016 09:20:39
b2py
b2py
Is het nodig om te verdubbelen als het gros van het cargo over de BR gaat?  

22-06-2016 09:26:17
jbt
jbt
Quote
gvttreinen (di 21 jun 2016 18:29:28 https://www.somda.nl/forum/14804/p582692/): ...wij wel maar Duitsland zich niet aan het Verdrag van Warnemunde heeft gehouden mbt 3e spoor en ondermeer uitbreiding Kn.

Misschien enigszins OT, maar voorzag Warnemünde ook niet in een tak van de Betuweroute naar Venlo en een tak naar Oldenzaal? Die heeft Nederland toch geschrapt.
 

22-06-2016 10:34:01
waalkade
waalkade
Die naar Venlo ligt er, straks zelfs met bovenleiding.  

22-06-2016 16:38:03
phantom
phantom
Quote
b2py (wo 22 jun 2016 09:20:39 https://www.somda.nl/forum/14804/p582740/): Is het nodig om te verdubbelen als het gros van het cargo over de BR gaat?


Als je het niet hebt over cargo,zoals ik in elk geval bedoelde,dan is een verdubbeling wel handig als je er meer reizigers treinen overheen wilt laten rijden.
Het creëert ruimte om extra reizigers treinen naar het buitenland te laten rijden,je kan de huidige pendel vanuit venlo naar Kaldenkirchen qua frequentie opschroeven omdat treinen niet meer hoeven te wachten voor de ander over t enkel spoor heen is.
En bij omleidingen met cargo telt dat zelfde,er is meer speelruimte en minder wacht tijd.
Dus ja,ik zou zeggen,dat men dat al eerder had moeten doen,minder stilstand kost minder geld enz enz enz.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

22-06-2016 22:58:58
bnv
bnv
Prachtig allemaal. Maar de DB zegt dat men geen belangstelling heeft voor uitbreiding van reizigersverbindingen van Venlo richting Dld.
Als gevolg daarvan geeft men ook geen prioriteit aan spoorverdubbeling Venlo-Kaldenkirchen en verder.
En je weet hoe groot de macht van de DB is................
 

23-06-2016 09:31:03
evangoor
evangoor
Macht? Als je hier Fernverkehr van DB bedoeld, dan is dat gewoon een commerciële afweging: wegen de baten op tegen de kosten. Al het andere vervoer is de verantwoordelijkheid van de consessiehouder. Degene die vraagt moet dus het vraagstuk van ontbrekende infrastructuur ergens op tafel zien te krijgen. En dat wordt lastig: het staat erg laag in de prioriteitenlijst van de Duitse overheid (Bundesverkehrwegeplan). En die prioriteitstelling heeft weer niets met DB te maken: weg concurreert met rail en weer met water.  

23-06-2016 10:34:27
bloemkool
bloemkool
En aangezien half Duitsland haast zucht onder de druk van zwakke en verwaarloosde infrastructuur + traag voortslepende bouwwerkzaamheden moet er voorlopig niet gedacht worden aan grootschalige uitbreidingen.  

05-04-2017 20:24:32
samsam538
samsam538
Goed nieuws voor de intercity naar Düsseldorf: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/05/duitsland-wil-toch-snelle-trein-naar-eindhoven-7962071-a1553326  

05-04-2017 20:50:04
Xander140
Xander140
Tja is wat apart dat Duitsland nogal veel eisen heeft voor een IC verbinding....  

05-04-2017 20:56:36
Daan!
Daan!
Duitsland heeft baat bij een goederenverbinding over Venlo. Ik vind het niet zo gek van de Duitsers. Hopelijk gaat zo die de "zuidtak van de Betuweroute" er toch nog komen.  

05-04-2017 21:19:17
Xander140
Xander140
De eis ten opzichte van het verzoek voor een IC verbinding is wel erg uit balans. Maar wie weet is er een partij die daar geld voor wil geven.  

05-04-2017 21:27:47
Ovindel
Ovindel
Quote
(https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/05/duitsland-wil-toch-snelle-trein-naar-eindhoven-7962071-a1553326): In Nederland moet station Eindhoven ingrijpend verbouwd worden om die nieuwe intercityverbinding mogelijk te maken. Dat vergt een miljoeneninvestering.


Deze passage vind ik merkwaardig. Als je de huidige IC Den Haag - Eindhoven doortrekt naar Düsseldorf zou ik niet weten waarom hier überhaupt een investering voor nodig is. Je gebruikt dan niet meer capaciteit dan nu, en Eindhoven is sowieso vrij ruim opgezet. Je zit dan ook niet meer met een kerende trein die in de weg staat.
 

05-04-2017 21:35:19
b2py
b2py
Dan doe je de aanname dat de trein naar Dusseldorf geintegreerd wordt in het NS net, daar zou ik niet zo vanuit gaan  

05-04-2017 23:53:49
sjoerd
sjoerd
Quote
Ovindel (wo 05 apr 2017 21:27:47 https://www.somda.nl/forum/14804/p612433/):
Quote
(https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/05/duitsland-wil-toch-snelle-trein-naar-eindhoven-7962071-a1553326): In Nederland moet station Eindhoven ingrijpend verbouwd worden om die nieuwe intercityverbinding mogelijk te maken. Dat vergt een miljoeneninvestering.


Deze passage vind ik merkwaardig. Als je de huidige IC Den Haag - Eindhoven doortrekt naar Düsseldorf zou ik niet weten waarom hier überhaupt een investering voor nodig is. Je gebruikt dan niet meer capaciteit dan nu, en Eindhoven is sowieso vrij ruim opgezet. Je zit dan ook niet meer met een kerende trein die in de weg staat.


Zodra alle sporen bezet worden in de knoop is er geen extra capaciteit, en men houdt niet echt van afrangeren naar de tuin en weer voorbrengen. En in Eindhoven zijn alle sporen al sinds de bouw in 1958 toegewezen aan de passerende treindiensten, zelfs zo dat er bij de bouw van een nieuwe tunnel een noodperron moest worden aangelegd. Overigens zit een nulde perron al jaren in de pijplijn, waarvoor twee goederensporen zouden worden opgeofferd.
 

06-04-2017 00:57:34
Xander140
Xander140
Als dat de enige reden zou zijn capaciteit in Ehv dan zou ik zeker de kans niet onbenut laten om te onderzoeken of inzet vanaf Ht een optie is en die heeft deze capaciteit zeker wel. Dan hebben we het knooppunt nut nog buiten beschouwing gelaten.  

06-04-2017 06:45:57
ZJ37
ZJ37
De spooropstelling in Ht is knap ingewikkeld geworden en keren met een extra trein wordt helemaal een uitdaging met de beperkingen van bereikbaarheden. Met PHS krijg je er zeker niks extra meer door, denk alleen al maar aan het stukje tussen Ht en Vga.  

06-04-2017 06:47:22
Xander140
Xander140
Oké ja dat is natuurlijk veranderd sinds de ombouw idd  

06-04-2017 07:06:45
mdeen
mdeen
Quote
Xander140 (wo 05 apr 2017 20:50:04 https://www.somda.nl/forum/14804/p612429/): Tja is wat apart dat Duitsland nogal veel eisen heeft voor een IC verbinding....

Ik vind dat eigenlijk helemaal geen vreemde of excessieve eis. Duitsland wil helderheid over de IJzeren Rijn. België staat nog min of meer op het standpunt om het Meinwegtracé te gebruiken en dan zal er in Duitsland ook e.e.a. aangepast moeten worden.
Daar hebben ze (met hun beperkte middelen) natuurlijk weinig zin in. Dus het standpunt lijkt te zijn: wij willen wel meewerken aan snelle verdubbeling van Kaldenkirchen - Dülken, maar alleen als we de garantie hebben dat jullie een jaar of wat later niet nog een keer aan komen zetten met "wij willen flink wat goederenverkeer via Dalheim-Rheydt sturen en zorg er maar even voor dat dat kan".


Quote
sjoerd (wo 05 apr 2017 23:53:49 https://www.somda.nl/forum/14804/p612441/):
Zodra alle sporen bezet worden in de knoop is er geen extra capaciteit, en men houdt niet echt van afrangeren naar de tuin en weer voorbrengen. En in Eindhoven zijn alle sporen al sinds de bouw in 1958 toegewezen aan de passerende treindiensten, zelfs zo dat er bij de bouw van een nieuwe tunnel een noodperron moest worden aangelegd. Overigens zit een nulde perron al jaren in de pijplijn, waarvoor twee goederensporen zouden worden opgeofferd.

En niet vergeten dat er tegenwoordig 4 IC's per uur naar Wt rijden, er plannen voor PHS zijn, er al een trein staat te keren en er soms met losse treinen naar Vl gereden wordt. Dat is heel wat meer dan die paar treintjes van 50 jaar geleden.

Quote
Xander140 (do 06 apr 2017 00:57:34 https://www.somda.nl/forum/14804/p612448/): Als dat de enige reden zou zijn capaciteit in Ehv dan zou ik zeker de kans niet onbenut laten om te onderzoeken of inzet vanaf Ht een optie is en die heeft deze capaciteit zeker wel. Dan hebben we het knooppunt nut nog buiten beschouwing gelaten.

*dream-mode on* IC Den Haag - Düsseldorf. Gewoon de 1100 doortrekken.

Laatst bewerkt door mdeen op 06-04-2017 07:07
 

06-04-2017 07:34:39
icened
icened
Ja waarom ook niet? De serie 1100 als stamlijn. En dan net als de IC Berlijn - Bad Bentheim de serie 1100 een aantal keren per dag doortrekken naar Düsseldorf.

Laatst bewerkt door icened op 06-04-2017 07:35
 

06-04-2017 07:40:44
mvboetzela
mvboetzela
Net als vroegah! Toen reden de voorste 4 rijtuigen elke 2 uur Vl-Koln, geintegreerd met de IC Vl-Gvc. Alleen toen natuurlijk zonder HSL.  

06-04-2017 08:23:42
Daan!
Daan!
ICNG heeft toch ook een Duitse variant als optie? Lijkt me het probleem heel snel opgelost.  

06-04-2017 10:22:50
bacr
bacr
Je vraagt je idd wel af wat er nu zo moeilijk is aan het opnieuw in bedrijf stellen van de IC-verbinding Gvc-Duitsland over Ehv. De techniek zou eigenlijk zo ver voortgeschreden moeten zijn dat dat een fluitje van een cent zou zijn geweest...  

06-04-2017 11:11:59
maarten83
maarten83
Het materieel wat er nu rijdt kan technisch gezien zo Duitsland in, maar ICR is niet meer toegelaten. En de HSL Traxx-en mogen ook niet zelfstandig Duitsland in.