Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

IC Eindhoven - Düsseldorf

Vrijdag 15 mrt 2013 - 22:51:24
gummbahla
gummbahla
Vandaag meldt De Limburger dat een kosten-baten analyse over een IC-verbinding Eindhoven - D�sseldorf is afgerond www.limburger.nl Het claim in het artikel klopt maar half, aangezien het betreffende onderzoek (hier te vinden: www.rock-project.eu) zich alleen betrekt op de noodzakelijke investeringen voor het uitbreiden van de infrastructuur.

Desalnietemin blijkt dat er een bijzonder gunstige kosten/baten verhouding van maarliefst 1:17,7 is bij volledig dubbelsporige uitbouw van het stuk D�lken-Kaldenkirchen. De meest kansrijk (en in dit onderzoek meegenomen) geachte verbinding is Den Haag - D�sseldorf Flughafen. Ik vraag me dan wel sterk af hoe dit materieeltechnisch opgelost zou moeten worden, vooral omdat er nog gerekend wordt met het bijplaatsen/aftrappen van een treindeel te Venlo. Getrokken treinen lijken me dan dus al af te vallen, en ik ken zo gauw geen multi-courante IC treinstellen die in beide landen toegelaten zijn. Zijn aangepaste FLIRT's misschien nog een optie?

Grappig is trouwens om te zien dat slechts een klein deel van de baten voortkomen uit een toename van het grensoverschrijdende personenverkeer, en het merendeel uit verhoogde volumes van goederenvervoer en nationaal personenvervoer.

Laatst bewerkt door moderator op Donderdag 06 jun 2019 om 22:11:05

Zaterdag 16 mrt 2013 - 01:38:43
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Het meest logische lijkt me een 1900 via de HSL die doorgetrokken wordt naar Düsseldorf. Het verschil in kosten tussen een treinen die twee of drie systemen aankunnen is minimaal. In eerste instantie misschien de huidige TRAXX + PRIO'S. Later misschien een 'opvolger' van de V250 die ook voor Duitsland geschikt is.

Zaterdag 16 mrt 2013 - 01:47:07
waalkade
waalkade
Er bestaan aan de Duitse zijde plannen om vanaf Kaarst ri Vl te kunnen rijden.
Daar hoeft niet eens zo veel spoor voor gereactiveerd te worden.
Voor het aantal materieel suggesties een welkome aanvulling.

Zaterdag 16 mrt 2013 - 06:54:11
nohab
nohab
Flickr bvisser
Lijkt me dat Stadler wel in staat zal zijn om een tweesysteemversie van de GTW te produceren. Die is in beide landen al toegelaten. Overigens lijkt het me in dit stadium beter op zijn plaats om een discussie te voeren over het te voeren tarfiefbeleid dan meteen over materieel te gaan praten. Voorzet: alsjeblieft geen HSL-toestanden.

Laatst bewerkt door nohab op Zaterdag 16 mrt 2013 om 07:28:52

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Zaterdag 16 mrt 2013 - 08:45:35
bnv
bnv
Wellicht dat er qua aanschaf van materieel synergie kan worden verkregen nu er eveneens plannen bestaan de Regionalverbinding naar Emmerik door te trekken naar Arnhem waar toch ook bicourant materieel voor nodig is.

Voor wat betreft de haalbaarheid: wat was ook al weer de reden om de verbinding Gvc-Vl-Köln op te heffen? In de tijden van een 1500 met plan K en N was er toch altijd een redelijke bezetting, ook grensoverschrijdend. Wat is er nu anders?

Zaterdag 16 mrt 2013 - 10:24:27
jeanne
jeanne
waalkade (za 16 mrt 2013 01:47:07 www.somda.nl): Er bestaan aan de Duitse zijde plannen om vanaf Kaarst ri Vl te kunnen rijden.
In deze regio ben ik niet zo bekend, maar als ik op Google Maps kijk, moet ik dan denken aan iets dat wel op een verlaten tracé lijkt. Vanaf halte Kaarstersee noordelijk van het vliegveld, zuidelijk onder Kreuz Neersen door en min of meer langs de Donkerstrasse(K6) richting Vierssen?

Jeanne Kok

Zaterdag 16 mrt 2013 - 10:30:39
NDS
NDS
Ja het gaat om te reactiveren spoorlijn tussen Kaarstersee en Vierssen, groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Zaterdag 16 mrt 2013 - 11:17:27
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
nohab (za 16 mrt 2013 06:54:11 www.somda.nl): Voorzet: alsjeblieft geen HSL-toestanden.
1-2'tje: Mag wel, graag zelfs, maar dan wil ik ook gewoon écht wél comfortabel met een half uur in Dusseldorf staan.

Zaterdag 16 mrt 2013 - 11:22:57
ZJ37
ZJ37
Af en toe vraag ik me wel eens af waarom de buurlandverbindingen in het verleden de nek zijn omgedraaid en nu als 'iets nieuws' weer de revue passeren.

Oke, Venlo-Dusseldorf bestond nog niet, maar ooit hadden we een twee-uursverbinding Den Haag-Keulen met comfortabel materieel. Later ingekort tot Eindhoven-Keulen en vervolgens hadden we de lokale boemel vanuit Venlo nog over.

Benieuwd wat de toekomst gaat bieden.

Zaterdag 16 mrt 2013 - 11:34:12
nohab
nohab
Flickr bvisser
AgentX (za 16 mrt 2013 11:17:27 www.somda.nl):
nohab (za 16 mrt 2013 06:54:11 www.somda.nl): Voorzet: alsjeblieft geen HSL-toestanden.
1-2'tje: Mag wel, graag zelfs, maar dan wil ik ook gewoon écht wél comfortabel met een half uur in Dusseldorf staan.
Ik bedoelde dat er geen toeslagen komen en verplichte reserveringen en zo, niet dat het een hogesnelheidslijn moet worden.

Dat de buurlandverbindingen zijn opgeheven komt door de McKinsey's van deze wereld. Die adviseerden NS om alle internationale verbindingen zo hoogwaardig en 'klantgericht' als mogelijk te maken. En zo hebben we de ICE's en Thalyssen gekregen. Die moesten een zo hoog mogelijke bezettingsgraad bereiken en dus werden de overige verbindingen onaantrekkelijk gemaakt of gewoon niet verbeterd en bleven dus achter in ontwikkelingen. Maar de zaken liggen nu anders: in de jaren '90 was NS alleenheerser en hoefde niets te vrezen. Nu is er Europees beleid om buurlandverbindingen te bevorderen.

Laatst bewerkt door nohab op Zaterdag 16 mrt 2013 om 11:34:41

Zaterdag 16 mrt 2013 - 11:44:53
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
HSL in de zin van "Hoge Snelheid", prima.
HSL als in "reserveren" en "toeslag", nee bedankt.

Zaterdag 16 mrt 2013 - 11:48:16
mijack1985
mijack1985
Mocht er een IC naar Dusseldorf Flughafen komen, kan men dan niet de Eurobahn RE13 inkorten tot Monchengladbach en de RE8 (Koblenz- Monchengladbach) doortrekken tot Venlo. Dan zijn er vanaf Venlo rechtstreekse verbindingen met Keulen (RE8) en Dusseldorf (IC)

Zaterdag 16 mrt 2013 - 12:01:14
zugführer
zugführer
De doortrekking van kaarster see naar viersen waar het hier voor over ging is trouwens alleen voor de S28 bedoeld zo uit mijn hoofd, het lijkt me niet dat je daar met je IC iets aan hebt.

edit : oh sorry ik dacht even dat de RE8 door reed naar emmerich

Zaterdag 16 mrt 2013 - 12:21:14
cuijk
cuijk
Jarenlang heeft de verbinding Venlo-Duitsland niet in de reisplanners van ns of Hispeed gestaan. Met opzet! Wilde je als grensbewoner naar Duitsland dan werd je via Arnhem gestuurd,om daar de veel duurdere ICE te nemen.

Zaterdag 16 mrt 2013 - 12:22:23
daniel81
daniel81
mijack1985 (za 16 mrt 2013 11:48:16 www.somda.nl): Mocht er een IC naar Dusseldorf Flughafen komen, kan men dan niet de Eurobahn RE13 inkorten tot Monchengladbach en de RE8 (Koblenz- Monchengladbach) doortrekken tot Venlo. Dan zijn er vanaf Venlo rechtstreekse verbindingen met Keulen (RE8) en Dusseldorf (IC)
Tot een paar jaar geleden was dat ook zo (of het toen de RE of de RB was die doorreed weet ik niet, in elk geval was het een trein Vl-Keulen).
Overigens is de titel 'RE' een te grote eer voor de RE 8, want hij stopt bij elke lantaarnpaal. Pas voorbij Keulen gaat-ie stations overslaan. Dus een echt aantrekkelijke verbinding is het niet.
Nadeel van rechtstreeks Venlo-Keulen is dat je in Mönchengladbach moet kopmaken. Bij Venlo-Düsseldorf hoeft dat niet.

Zaterdag 16 mrt 2013 - 12:27:45
mijack1985
mijack1985
Nee het is net omgekeerd. Venlo- Dusseldorf betekend kopmaken in Monchengladbach. Vorig jaar nog zelf meegemaakt met Eurobahn tijdens interrailen.

Laatst bewerkt door spiketrain op Zaterdag 16 mrt 2013 om 12:55:55, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Zaterdag 16 mrt 2013 - 14:39:52
BGM104
BGM104
bnv (za 16 mrt 2013 08:45:35 www.somda.nl): Wellicht dat er qua aanschaf van materieel synergie kan worden verkregen nu er eveneens plannen bestaan de Regionalverbinding naar Emmerik door te trekken naar Arnhem waar toch ook bicourant materieel voor nodig is.
Tricourant materieel bedoel je, ivm aan te leggen 25 kV eiland tussen Zv en Em

Zaterdag 16 mrt 2013 - 20:15:43
gummbahla
gummbahla
Nog wat meer details omtrent de plannen:

Het idee is om de IC Den Haag - Düsseldorf Flughafen Terminal 1 x per uur te laten rijden. In het andere halve uur kan dan RE13 rijden, die alle stopstations tussen Vl en Viersen bedient. De IC zou in Nederland t.o.v. de 1900 alleen te Helmond en Venlo stoppen, in Duitsland alleen te Viersen, Mönchengladbach, Neuss, Düsseldorf en de eindbestemming. Tussen Ehv en Viersen wordt het volgende aanbod voorzien:
- 4 x per uur sprinter Ehv - Dn, waarvan 1 x per uur door naar Vl
- 1 x per uur 1900 tot Venlo
- 1 x per uur nieuwe IC met stops te Ehv, Hm, Vl, Viersen en verder
- 1 x per uur de huidige RE13

Er is trouwens ook een variant onderzocht waarbij een RRX (Rhein-Ruhr Express) vanuit Arnhem via Düsseldorf naar Eindhoven gereden wordt. Dat concept is echter alleen een lange termijn optie, omdat hiervoor 6 sporen tussen Duisburg en Düsseldorf benodigd worden. Momenteel is Duisburg - Düsseldorf Flughafen nog 4-sporig. Deze variant zou uiteindelijk het meest lucratief zijn, maar er wordt daarbij volgens mij geen rekening gehouden met de geplande spanningswijziging tussen Zv en Em naar 25kV.

Het laatste onderzochte alternatief is een splitsing van de huidige RE13 te Mönchengladbach, waarbij een deel als IC naar Ehv gaat, en een ander deel als RE tot Venlo. Deze variant wordt echter als minst rendabel berekend.

Zaterdag 16 mrt 2013 - 20:31:38
gummbahla
gummbahla
DingeZ (za 16 mrt 2013 01:38:43 somda.nl): Het meest logische lijkt me een 1900 via de HSL die doorgetrokken wordt naar Düsseldorf. Het verschil in kosten tussen een treinen die twee of drie systemen aankunnen is minimaal. In eerste instantie misschien de huidige TRAXX + PRIO'S. Later misschien een 'opvolger' van de V250 die ook voor Duitsland geschikt is.
Zoals ik al zei, is het idee om in Vl af te trappen en bij te plaatsen, omdat er in Duitsland met minder capaciteit gereden hoeft te worden (en omdat de perronlengte te Düsseldorf Flughafen Terminal ontoereikend is voor bijv. 10 bakken IC). Getrokken materieel is dan geen (goede) optie, tenzij je structureel kort wilt rijden, of flink gaat rangeren te Vl.
De enige niet-HSL treinstel-serie die zowel in Dl als in Nl toegelaten is, is volgens mij GTW. Daar zou dus nog een IC variant van gebouwd kunnen worden...

Zaterdag 16 mrt 2013 - 20:47:13
gummbahla
gummbahla
bnv (za 16 mrt 2013 08:45:35 somda.nl): Voor wat betreft de haalbaarheid: wat was ook al weer de reden om de verbinding Gvc-Vl-Köln op te heffen? In de tijden van een 1500 met plan K en N was er toch altijd een redelijke bezetting, ook grensoverschrijdend. Wat is er nu anders?
De prognoses voor de toekomstige situatie zijn dat er stijging van 1410 grensoverschrijdende ritten nu, naar ca. 2400 ritten met de IC verbinding zal plaatsvinden.
De verwachting is dat de totale verbinding tussen Ehv en Düsseldorf ca. 2200 extra reizigers en 245.000 extra reizigerskilometers per dag zal opleveren t.o.v. de huidige situatie.

Zondag 17 mrt 2013 - 12:07:59
NDS
NDS
zugführer (za 16 mrt 2013 12:01:14 somda.nl): De doortrekking van kaarster see naar viersen waar het hier voor over ging is trouwens alleen voor de S28 bedoeld zo uit mijn hoofd, het lijkt me niet dat je daar met je IC iets aan hebt.
Bij het reactiveren van Kaarstersee-Vierssen zou niet alleen de S28 daarvan proviteren het concept is als volgd:

Tot 3x per uur S28 Wuppertal Vohwinkel-Mettmann Stadtwald-Düsseldorf-Neuss-Kaarst-Vierssen v.v.

1x per uur RE28 Düsseldorf-Neuss-Kaarst-Vierssen-Venlo v.v. deze zou dan de stops van de RE13 over moeten nemen tussen Vierssen en Venlo.

1x per uur de huidige RE13 die niet van route veranderd maar wel versneld zou worden doordat de RE28 de stops overneemt tussen Vierssen en Venlo.

Dit is een aantal maanden terug zo op DSO en/of Lokreport te lezen geweest.

Groetjes Michiel

Zondag 17 mrt 2013 - 18:59:19
zugführer
zugführer
Ok, ik heb ooit een verkennend onderzoek gelezen met precies dat concept alleen dan met 1x per uur een door rijdende S28 ipv een extra RE, dacht ik.
Maar daar zaten ook andere opties bij, dus het kan best dat het uiteindelijk dit is geworden.
Maar die IC lijkt me dan aannemelijk de RE 13 over het oude spoor te kunnen vervangen, toch?

Maandag 18 mrt 2013 - 00:47:55
NDS
NDS
Ik denk het niet, je zit met hele andere tarieven bij IC's, dus er zal toch meer markt blijven voor snel(RE's) en stoptreinen(RB's) ipv IC's verwacht ik.

Groetjes Michiel

Maandag 18 mrt 2013 - 07:59:25
zugführer
zugführer
Ja oke, maar vanuit Nederland wil men graag een intercity naar Düsseldorf...
Een RB, RE én IC op Venlo-Viersen lijkt me een beetje te veel van het goede.
Maar de meeste Nederlandse IC's lijken toch meer op Duitse RE's dan IC's dus misschien moet het maar gewoon een snelle RE Eindhoven-Düsseldorf worden of zo

Maandag 18 mrt 2013 - 13:02:29
NDS
NDS
Ja precies dat lijkt mij ook een beter plan en wees eerlijk tussen bijvoorbeeld de 3000 Nijmegen-Den Helder v.v. en de RE13 Venlo-Hamm(westf.) v.v. zit eigenlijk geen verschil.

Maar je moet je natuurlijk niet vast pinnen op Venlo-Vierssen zelf, als de treindiensten een veel groter gebied bedienen kunnen ze best allemaal een andere markt aan boren. En van die IC valt nog maar te bezien hoe vaak die gaat rijden want in 2uurs diensten zijn in Duitsland heel normaal, zowel bij RE's als bij IC's.

Persoonlijk hoeven al die grens overschrijdende IC(E)'s van mij niet ik zie liever doorgaande (I)RE's, wat frequentie en stops en tarieven spreekt met dat toch veel meer aan maar dat is mijn persoonlijke mening.

Groetjes Michiel

Maandag 18 mrt 2013 - 13:36:31
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
NDS (ma 18 mrt 2013 13:02:29 www.somda.nl): En van die IC valt nog maar te bezien hoe vaak die gaat rijden want in 2uurs diensten zijn in Duitsland heel normaal, zowel bij RE's als bij IC's.
In de regio waar we het nu over hebben zijn 2uurs-diensten niet erg gebruikelijk. Een uurdienst is heel normaal.

Maandag 18 mrt 2013 - 13:56:52
daniel81
daniel81
Twee-uurs RE's komen in dit gebied inderdaad nauwelijks voor, twee-uurs IC's wel.

Qua eploitatie: een andere mogelijkheid is een constructie à la Maastricht-Brussel-Expres, een IC waarbij op Vl-MG gestopperd wordt. Hoewel het hier wel om iets meer tussenhaltes gaat (5 stuks).

Ander vraagje, n.a.v. wat eerder in dit topic stond over de S28: hoe concreet is die verlenging van Mettman naar Wuppertal?

Maandag 18 mrt 2013 - 14:50:04
gummbahla
gummbahla
Een van de redenen waarom men volledig dubbelspoor wil, is juist om het stoppen op alle tussenstations te vermijden. Bovendien zijn de meeste perrons er maar 180 meter, wat een beetje kort is voor een IC.

Maandag 18 mrt 2013 - 15:11:33
zugführer
zugführer
Maar in Duitsland ziet men elk uur zowel een stoppende trein als een snelle trein op Venlo-Viersen blijkbaar al wel zitten, dus dan hoef je ook helemaal niet meer met je IC daar te stoppen.

Maandag 18 mrt 2013 - 15:14:13
zugführer
zugführer
daniel81 (ma 18 mrt 2013 13:56:52 www.somda.nl): Ander vraagje, n.a.v. wat eerder in dit topic stond over de S28: hoe concreet is die verlenging van Mettman naar Wuppertal?
Eerste artikel dat ik kan vinden: www.rp-online.de
Waarvan de kern volgens mij is dat we voor 2015 niks hoeven te verwachten en dat de financiering nog niet rond is.

Maandag 18 mrt 2013 - 16:19:38
NDS
NDS
zugführer (ma 18 mrt 2013 15:11:33 somda.nl): Maar in Duitsland ziet men elk uur zowel een stoppende trein als een snelle trein op Venlo-Viersen blijkbaar al wel zitten, dus dan hoef je ook helemaal niet meer met je IC daar te stoppen.
Waar je wel en niet moet stoppen met doorgaande treinen is helemaal afhankelijk van de paden die je gebruikt. Het is heel goed denkbaar dat een IC bij enkel spoor wel moet stoppen om een kruising af te wachten en bijvoorbeeld een 20min later rijdende RE niet. Dat hangt van zoveel factoren af, daarbij moet je ook kijken wat nadeliger is: Bijvoorbeeld een stoptrein 6min stil zetten om een kruisng af te wachten of 1 station verder een IC 2min stil zetten. Als het lange wachten op een kruising betekend dat die stoptrein ook nog op een onhandige plek ingehaald moet worden of daardoor andere kruisingen niet haalt kan het laten stoppen en wachten van een IC wel eens wenselijker zijn.

Groetjes Michiel

Maandag 18 mrt 2013 - 16:51:05
zugführer
zugführer
Ja, maar als het even kan wil je met IC gewoon door kunnen rijden op Venlo-Viersen, vandaar de wens tot verdubbeling ook.
Mijn bericht was eigenlijk een reactie op daniel81, die voorstelde om stoppend Venlo-Mönchengladbach te rijden zoals de MBE deed tussen Luik en Maastricht.

Maandag 18 mrt 2013 - 16:56:22
sjoerd
sjoerd
Als ik het voorlaatste bericht zo lees, is het eigenlijk best handig dat spoorwegen enkelsporig zijn want dan kun je daar een creatieve dienstregeling op los laten. Laten we dat Prorail maar niet influisteren want dan breken ze overal het tweede spoor op. Stoppende IC-treinen en doorrijdende Sprinters kunnen hier dan binnenkort ook op sympathie gaan rekenen?!?
Of: zou het toch niet handiger en robuuster en goedkoper zijn om al die kruissporen er maar uit te joppen en dat tweede spoor aan te leggen?

Laatst bewerkt door sjoerd op Maandag 18 mrt 2013 om 16:56:48

Woensdag 16 apr 2014 - 13:48:13
john2
john2
nougo (wo 16 apr 2014 09:23:00 www.somda.nl): Nog even en de Lage Landen Lijn rijdt Gvc - Rtd - Bd - Ehv - Vl - Kln.

Maar zonder gekheid. Ik heb hier twee vragen over:

- Is het werkelijk een onderzoek dat onze staats laat uitvoeren door Arriva ? Of zegt ze aan Arriva: U mag alles op eigen houtje onderzoeken en daar plannen voor schrijven, punt!

- DSS Eindhoven. Is daar ergens info over te vinden ?

Grtz,

Noud
Kan me herinneren dat ik begin jaren tachtig op de terug weg van vakantie in Keulen ben overgestapt op een IC Venlo, met NS rijtuigen. Deze rijtuigen werden in Venlo gekoppeld aan de IC richting Den Haag. Omgekeerd was het ook het geval dat rijtuigen naar Keulen door gingen. Waarom deze verbinding is opgeheven?

Woensdag 16 apr 2014 - 13:53:16
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Onrendabel.

Woensdag 16 apr 2014 - 21:38:06
bnv
bnv
Alleen financieel onrendabel?
Zou ook nog eens zo kunnen zijn dat men de verbinding niet meer wilde nu NS jarenlang het materieel stelde, in de 70 'er jaren een 1500 met Plan K en N.
En met het nieuw bestelde ICR de dienst in het begin ook nog werd uitgevoerd maar dit later terug trok om dit elders in te zetten en men geen vervangend materieel wilde stellen.(?) Had de materieelpolitiek hier ook mee te maken?
Sinds de opheffing is er geen rechtstreekse verbinding meer geweest voor Ehv-Vl-Mönchen Gladbach-Köln.
Misschien ook hier weer: eerst vraag scheppen door een verbinding aan te bieden.

(hoort eigenlijk niet in dit topic thuis, misschien een nieuwe?).

Woensdag 16 apr 2014 - 22:22:01
broek53
broek53
De verbinding is heel erg lang aangeboden en er zat helaas te weinig volk in, dat is de basis. Anders dan bv de Benelux was deze verbinding zwaar onrendabel. Qua materieelstelling was in een grijs verleden de overeenkomst tussen de NS en de DB dat NS deze verbinding van materieel voorzag en de DB de buurlandverbinding via Emmerich. Ik geloof dat de verbinding via Bentheim daarbij wat op de wip zat; vroeger was het NS, later DB. Het ging er in ieder geval om om zoveel mogelijk het buurlandverkeer te regelen met gesloten beurzen.

Donderdag 17 apr 2014 - 12:12:25
waalkade
waalkade
Zo'n beetje de tijden dat de grote nationale vliegmaatschappijen ook onrendabel begonnen te worden.
Het woord actie tarief moet toen nog vloeken in de kerk geweest zijn.
Terwijl je allang voor minder dan 2 tientjes met de bus op en neer kon naar Keulen.
Ri Düsseldorf reden er rond de Kerst een 800 tal bussen per dag vanuit NL heb ik me ooit laten vertellen.

Donderdag 17 apr 2014 - 12:18:34
broek53
broek53
Ja, die hebben alleen de prettige bijkomstigheid dat ze niet de overige 350 dagen per jaar vrijwel leeg ook die dienst moeten rijden, natuurlijk.

Donderdag 17 apr 2014 - 12:35:09
waalkade
waalkade
Nou die bussen staan echt niet de overige dagen stil.
Mijn punt is dat er toch ergens iets mis is/was met de benadering van het grensverkeer.
Het zal niet gauw een goudmijn worden, maar met een uitgekiend concept hoeft het volgens mij niet meer te kosten als een normale regionale stoptrein.

Donderdag 17 apr 2014 - 13:38:00
broek53
broek53
Nee, die bussen worden op andere lukratieve vervoeren ingezet en niet op een lijndienst naar Keulen.
En ja: een regionale stoptrein is inderdaad bijna per definitie verlieslatend. Dat klopt dus wel.

Donderdag 17 apr 2014 - 14:07:34
john2
john2
Broek53, je bedoelt wellicht met andere lucratieve vervoeren, dagtochten naar Keulen, zoals bijvoorbeeld de Kerstmarkt.

Donderdag 17 apr 2014 - 20:12:45
daniel81
daniel81
Nee, juist niet
In de winter is het lucratieve vervoer inderdaad die kerstmarkt in Keulen, Duesseldorf of waar dan ook maar. Maar een touringcar is veel flexibeler.
Rond Kerst naar de kerstmarkt, in januari en februari naar de wintersport, in het voorjaar schoolreisjes en personeelsuitjes, in de zomer naar Spanje, in de herfst nog een paar schoolreisjes en dan weer naar de Kerstmarkt.

Maar even terug on topic: wat het allergrootste probleem is bij grensoverschrijdende lijnen is in het algemeen de erbarmelijke tariefstelling: je betaalt vele euro's enkel om de grens over te steken. Gelukkig gaat dat om sommige verbindingen beter, met meteen groot succes. Bijvoorbeeld Enschede-Gronau, dat goed geïntegreerd is in het Duitse tariefsysteem, is een drukke verbinding. Waarmee ik overigens nog niet wil zeggen dat-ie zonder overheidsbijdrage winstgevend zou zijn.
Arriva wil de treinen Eindhoven-Keulen zo te zien dan ook niet voor eigen rekening gaan rijden (immers anders zouden ze dat nu al kunnen doen en hoeven ze niet te wachten op een Limburgse aanbesteding)

Donderdag 17 apr 2014 - 22:03:54
gummbahla
gummbahla
Die Limburgse aanbesteding staat verder aardig los van de IC plannen, maar ik kan me voorstellen dat je als vervoerder liever geen eilandbedrijf met 1 IC wilt hebben (tenzij de opdrachtgever betaald, zoals bij de LLL).

Donderdag 17 apr 2014 - 23:38:17
scooter
scooter
Volgens mij was bij de overname van Arriva door DB bepaald,dat alle Arriva activiteiten in Duitsland van de hand moesten worden gedaan.Mogen ze dan nu wel als Arriva een IC verbinding naar Duitsland opstarten?

Vrijdag 18 apr 2014 - 11:36:53
NDS
NDS
Arriva hoeft dat in Duitsland niet als Arriva te doen, daar kan het gewoon onder DB vlag rijden.

Groetjes Michiel

Vrijdag 18 apr 2014 - 12:17:38
ZJ37
ZJ37
Zo'n IC Ehv-Duitsland zal intussen ook weer een tikkie lastiger in te passen zijn nu ProRail station Ehv ook gaat voorzien van doorstroom-achtige infra. Het mag wel duidelijk zijn dat de ambities op het spoor en de bijbehorende infra niet bepaald hand in hand gaan.

Vrijdag 18 apr 2014 - 13:23:11
waalkade
waalkade
Zp-Hgl onder de draad in het kader van de "Noord-Oost", dan kan men in Bh tailtracken.

Vrijdag 18 apr 2014 - 17:32:24
kleine_man
kleine_man
ProRail infra moeten leveren die vervoerders vragen. Dus als deze bewuste ic komt dient ehv aan gepast te worden.

DB heeft bij de overname van Arriva de Duitse activiteiten moeten afgeven. Anders zou er sprake zijn van oneerlijke concurrentie.

Vrijdag 18 apr 2014 - 17:50:06
anton_
anton_
ligt er in Best niet een mooi spoor wat speciaal voor het keren van treinen uit Venlo en Weert is gebouwd. (spoor 423 dus)

Vrijdag 18 apr 2014 - 18:09:59
sfj
sfj
Wees gerust, de wissels er naar toe heeft ProRail allang gesaneerd.

Laatst bewerkt door sfj op Zaterdag 19 apr 2014 om 13:44:28

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zaterdag 19 apr 2014 - 09:51:20
class66fan
class66fan
Ze kunnen veel beter weer de Internationale verbinding Den Haag - Keulen herstellen, Keulen is zo wie zo een stad die groter en meer te bieden heeft dan dusseldorf en vanaf Keulen kan men dan beter een snellere trein naar dusseldorf kunnen laten rijden!

Zaterdag 19 apr 2014 - 11:29:35
Ht
Ht
leg jij de vele (verloren) miljoenen neer dan om het te bekostigen en nooit terug te zien?

Zaterdag 19 apr 2014 - 13:17:59
kleine_man
kleine_man
Hoeft niet.

Internationale verbindingen zijn concessievrij. Dus als Arriva (of elke andere willekeurige vervoerder) er brood in ziet om door te rijden naar Den Haag, dan zal dit gebeuren. Elke willekeurige andere plaats is ook goed.

Het feit dat er gesproken wordt over deze verbindig is al prachtig, zeker nu bekend is geworden dat het rijk gaat meebetalen aan de uitbreiding van de lijn Heerlen Aaken.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Zaterdag 19 apr 2014 - 13:39:07
Ovindel
Ovindel
Was het overigens niet de bedoeling dat NS uiteindelijk de IC Amsterdam/Schiphol-Heerlen wilt doortrekken naar Aken/Keulen?

Laatst bewerkt door Ovindel op Zaterdag 19 apr 2014 om 13:39:26

Zondag 20 apr 2014 - 00:38:57
scooter
scooter
class66fan (za 19 apr 2014 09:51:20 somda.nl): Ze kunnen veel beter weer de Internationale verbinding Den Haag - Keulen herstellen, Keulen is zo wie zo een stad die groter en meer te bieden heeft dan dusseldorf en vanaf Keulen kan men dan beter een snellere trein naar dusseldorf kunnen laten rijden!
Dan vergis je je toch in de potentie van Dusseldorf.Er gaan veel stromen vanuit Venlo richting Dusseldorf,oa door de luchthaven die door veel Nederlanders wordt gebruikt

Zondag 20 apr 2014 - 07:02:05
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
En niet te vergeten, Düsseldorf is de hoofdstad van NRW.

Dick van den Hoven

Dinsdag 06 mei 2014 - 19:10:44
dvdhoven
dvdhoven
Er komt een intercity op rubber banden: Düsseldorf - Eindhoven - Antwerpen. www.treinreiziger.nl

Dick van den Hoven

Donderdag 08 mei 2014 - 10:21:55
bnv
bnv
Hah, dat is mooi,want die verbinding bestaat nog niet.
Toch geen concurrent voor een verbinding vanuit de Randstad?

Donderdag 08 mei 2014 - 12:21:51
fred67nl
fred67nl
Alles wat beter is, is geen concurrentie.

Laatst bewerkt door spiketrain op Donderdag 08 mei 2014 om 13:42:24, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.

Zaterdag 18 jun 2016 - 23:29:53
bnv
bnv
In de NRC van vrijdag 17 juni een artikel over de verbindingen naar Duitsland vanuit het zuiden van Nederland.(zie hieronder).

Wat mij betreft mag de verbinding Venlo-Keulen wel hersteld worden. Venlo-Düsseldorf bestaat immers al. In de 70'er jaren ging dat prima (met Plan K en N). Is er dan zoveel veranderd sindsdien dat dit geen optie meer is? (Lees hierboven de discussie in dit topic al een en ander uit 2013/2014).
-----------------------------------------------------------------------

.Geen snelle treinen van Eindhoven naar Duitsland

Een snelle treinverbinding met Duitsland krijgt Brabant voorlopig niet. De Duitsers hebben andere prioriteiten.
Infrastructuur
Door onze redacteur Jos Verlaan | pagina 4 - 5
DEN HAAG.
Een snelle intercityverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf via Venlo komt er voorlopig niet. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) stelt definitieve besluitvorming uit, na overleg met de provincies Limburg en Noord-Brabant. Dat geldt ook voor plannen voor een intercityverbinding van Eindhoven via Heerlen naar Aken en Keulen.
Dijksma gaat wel het spoor tussen Heerlen en de Duitse grens verdubbelen, wat noodzakelijk is voor de snelle verbinding tussen Heerlen en Aken. Met die spoorverdubbeling is een investering gemoeid van 58 miljoen euro. Limburg en het ministerie nemen die kosten voor hun rekening, zo bevestigt een woordvoerder van Dijksma.
De provincies en de gemeenten Eindhoven en Heerlen lobbyen al tien jaar voor directe intercityverbindingen met Düsseldorf en Keulen. Eind vorig jaar vroeg de Tweede Kamer Dijksma de intercityverbinding Eindhoven-Heerlen-Aken mogelijk te maken. Maar uit het in maart gepresenteerde Bundesverkehrswegeplan, de meerjarenplanning voor weg-, water- en spoorprojecten, blijkt dat dat het Duitse spoor daar tot zeker 2030 niet op wordt voorbereid.
Volgende week wordt een internationale Spoortop gehouden in Rotterdam. Concreet staat daar de geplande sneltreinverbinding tussen Aken, Maastricht en Luik op de agenda. Daar is die spoorverdubbeling bij Heerlen voor nodig.
Vanaf 2018 wordt door Arriva gereden tussen Heerlen en Aken. Als de spoorverdubbeling gereed is, wordt er elk half uur gereden tussen Aken en Luik via de stations Maastricht en Heerlen.
Rover: ‘Onbegrijpelijk’
Reizigersvereniging Rover noemt het ‘onbegrijpelijk’ dat ProRail spoorwerkzaamheden vaker overdag gaat uitvoeren. Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) liet dat gisteren weten aan de Tweede Kamer. Vorig najaar werd het vaker overdag in plaats van ‘s nachts werken in extern onderzoek naar de financiële positie van ProRail al genoemd als bezuinigingsoptie. Volgens Rover heeft Dijksma verzuimd om over die maatregel te overleggen met consumentenorganisaties.

Zondag 19 jun 2016 - 09:51:51
jack5812
jack5812
Als de aansluiting in Venlo van de IC uit Eindhoven op de huidige trein naar Duitsland verbeterd wordt, kan daar al een enorme winst geboekt worden. Nu is deze erg slecht.

Zondag 19 jun 2016 - 12:31:30
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Drie keer raden wat er komende december gaat gebeuren

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Maandag 20 jun 2016 - 14:46:19
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Zo lang NS een ICE-verbinding exploiteert met Düsseldorf en Köln, kan ik mij moeilijk voorstellen dat er vanuit Eindhoven een Intercity naar die plaatsen zal gaan rijden, zolang NS Eindhoven - Venlo en Eindhoven - Heerlen exploiteert.

Maandag 20 jun 2016 - 17:01:26
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Mss iets voor Arriva, zij hebben Internationale plannen

Maandag 20 jun 2016 - 21:51:22
dvdhoven
dvdhoven
DB biedt al een intercitybus aan tussen Düsseldorf en Antwerpen via Eindhoven www.bahn.com
Dus of Arriva zo heel hard gaat rennen

Dick van den Hoven

Maandag 20 jun 2016 - 22:42:45
bnv
bnv
Vandaag (ma.20.6), in de NRC nog meer berichtgeving. Afgelopen vrijdag was er ook al nieuws in de NRC (zie verder hierboven).
(En ik blijf missen een verbinding Venlo-Köln zoals die vroeger bestond....)
----------------------------------------------------------------------------

Lobby voor extra intercity’s naar Duitsland is mislukt

Voorlopig komen er geen snellere spoorverbindingen tussen Eindhoven en Duitsland. De Nederlandse lobby hiervoor is mislukt.
Spoorwegen
Door onze redacteur Jos Verlaan | pagina 10 - 11
DEN HAAG.
Burgemeester Rob van Gijzel van Eindhoven kon het niet laten toen de Duitse bondskanselier Angela Merkel afgelopen april zijn stad bezocht. Tien minuten lang mocht hij haar over een rode loper begeleiden langs een expositie over de relatie tussen ‘Brainport Eindhoven’ en Duitsland.
Al keuvelend wist Van Gijzel de armzalige spoorverbinding tussen zijn stad en Düsseldorf, de hoofdstad van de aan Nederland grenzende deelstaat Noordrijn-Westfalen, onder Merkels aandacht te brengen. En de noodzaak om zo snel mogelijk een intercityverbinding tussen die twee steden te realiseren.
Van Gijzel en zijn ambtsgenoot uit Düsseldorf, Thomas Geisel, ijveren al jaren voor zo’n snelle treinverbinding. Ook Rotterdam en Den Haag maken deel uit van het front, want de zuidelijke Randstad wil een rechtstreekse ontsluiting met Duitsland hebben. De betrokken provincies lobbyden mee: toen Sharon Dijksma vorig jaar aantrad als staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, waren de provinciale bestuurders van Limburg en Noord-Brabant zo’n beetje de eersten die bij haar aanklopten.
Maar bestuurlijk Eindhoven heeft de lobby inmiddels gestaakt. Vorige week liet Dijksma weten dat de besluitvorming voorlopig wordt opgeschort. Er is te weinig medewerking van Duitse zijde, onvoldoende zekerheid over het rendement van de intercitylijn en er zijn te veel onzekerheden voor NS. Het spoorbedrijf zegt formeel het plan voor de lijn te steunen. Maar in de praktijk heeft NS helemaal geen behoefte aan nog meer intercity’s naar Duitsland.
Wanhoopsoffensief
De lobby tijdens het bezoek van Merkel was een Brabants wanhoopsoffensief. De Duitse minister van Verkeer, Alexander Dobrindt, had een maand eerder het Bundesverkehrswegeplan 2030 (BVWP), het Duitse meerjarenprogramma voor infrastructurele projecten, in Berlijn gepresenteerd. De intercitylijn tussen Eindhoven en Düsseldorf wordt in dit plan genoemd.
Op het Duitse deel van het traject, tussen Kaldenkirchen en Dülken, moet het spoor volgens dit BVWP verdubbeld worden, een investering van zo’n 105 miljoen euro. Maar die verdubbeling bungelt zó laag op de prioriteitenlijst van de Duitse overheid, dat de eerste spade niet voor 2030 de grond ingaat, zo werd Eindhoven in contacten met Duitsland te verstaan gegeven.
Jarenlang had de provinciale lobby zich gericht op de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Maar hij Noordrijn-Westfalen gaat niet over financiering van die spoorverdubbeling. Dat is de federale regering in Berlijn en uiteindelijk de Bondsdag, de Duitse Tweede Kamer. Afgelopen april vroeg Eindhoven aan minister Melanie Schultz (Infrastructuur & Milieu, VVD) om zich in Berlijn hard te maken voor de intercity naar Düsseldorf. Het leidde in juni tot een brief aan haar ambtgenoot, met de aanhef ‘Lieber Alexander’. Daarin somt Schultz tal van projecten op die voor Nederland van belang zijn, maar volgens haar ten onrechte onderaan de Duitse prioriteitenlijst bungelen.
Antwoord heeft de minister niet gekregen. Dat is ook niet zo verwonderlijk. De Nederlandse lobby concurreert in Berlijn met zo’n 2.500 andere infrastructurele projecten in het Bundesverkehrswegeplan. Met een totaalbedrag van 264,5 miljard euro zijn de belangen in Duitsland groot en wordt er daarom van vele kanten intensief gelobbyd.
Tot 2025 ligt alles nu stil, is de verwachting in Eindhoven. Tegen die tijd is ook de NS-concessie voor het hoofdrailnet afgelopen en kan een nieuwe lobby voor de intercitylijn mogelijk wel slagen in Berlijn.
Ook de komst voor een andere intercityverbinding, van Eindhoven via Heerlen naar Aken en Keulen, is uitgesteld. Ondanks een lobby van vooral de provincie Limburg en Heerlen. Voor die verbinding is eveneens een spoorverdubbeling nodig, maar dit keer aan de Nederlandse zijde, tussen Heerlen en de Duitse grens. Daarover is inmiddels overeenstemming: het ministerie en de provincie Limburg zullen de kosten samen dragen.
Vooral vervoersmaatschappij Arriva profiteert van deze deal. In 2018 gaat Arriva tussen Heerlen en Aken rijden. Als de sporen verdubbeld zijn, wordt dat de lijn van Aken via Heerlen en Maastricht naar Luik. Eindhoven en Keulen blijven voorlopig buiten beeld, want voor Aken-Keulen is weer Duitse besluitvorming nodig. Dit traject is nu zó druk met treinverkeer, dat er geen ruimte is voor nóg meer treinen. In die Duitse meerjarenraming zijn weliswaar investeringen opgenomen voor capaciteitsuitbreiding. Maar ook die projecten bungelen onderaan de prioriteitenlijst van het Duitse ministerie.
Dinsdag staat het grensoverschrijdend treinverkeer in Europa op de agenda van de zogeheten ‘Spoortop’ in Rotterdam. Daar vergadert een aantal Europese ministers van Verkeer over het internationale treinverkeer. Het enige concrete succes dat Nederland op die top kan melden, is die treinverbinding tussen tussen Aken, Heerlen, Maastricht en Luik. Andere ambities voor intercityverkeer naar Duitsland zijn voorlopig gesneuveld in Berlijn.
Minister Schultz schreef haar Duitse ambtgenoot een brief: ‘Lieber Alexander’

Maandag 20 jun 2016 - 23:04:01
Sietse
Sietse
In dit artikel wordt gerefereerd aan nieuwe kansen voor een IC Eindhoven-Venlo-Keulen vanaf 2025 omdat dan de HRN-concessie afloopt. Maar staat het een andere vervoerder niet vrij om een dergelijke verbinding te openen, zolang er geen binnenlands vervoer mogelijk is?

Dinsdag 21 jun 2016 - 00:00:25
AlexNL
AlexNL
Ook met binnenlands vervoer mag zo'n lijn worden opgestart, maar met mate. Het moet een internationale verbinding blijven, het aandeel aan binnenlandse reizigers moet dus beperkt zijn.

De grootste beperking is simpelweg capaciteit: als Venlo - Viersen al vol zit met treinen kun je aanvragen wat je wilt, maar een extra uurdienst gaat er niet door komen. Als er nog wel capaciteit is is de kans reëel dat je een traag pad krijgt, bijvoorbeeld op blokafstand achter de 20050.

Laatst bewerkt door AlexNL op Dinsdag 21 jun 2016 om 00:03:40

Dinsdag 21 jun 2016 - 13:21:51
daniel81
daniel81
Misschien zou men kunnen proberen op een IC Ehv-Hrl-Ac te introduceren die dan vanaf Ac overgaat op de RE9? Nu is de RE9 natuurlijk net een paar jaar aan de slag onder een nieuwe concessie, maar bij een volgende concessie zou dat wel een mooie oplossing zijn. Is niet helemaal intercitywaardig, maar wel een stuk beter dan de verbinding die er nu is. En hoeft weinig extra geld te kosten.

Dinsdag 21 jun 2016 - 16:51:40
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Kn - Dülken is sinds jaar en dag enkelsporig en toen de Brabantroute dé goederencorridor was ook nog eens klassiek beveiligd.
Wss hebben de Duitsers absoluut geen belang bij verbetering van de infrastructuur, ze concentreren liever op de infrastructuur naar hun eigen havens..
Jammer dat de EU daar niet ingrijpt omdat verdubbeling absoluut noodzakelijk is vanwege het Internationale karakter.

Dinsdag 21 jun 2016 - 17:02:24
b2py
b2py
Voor dat internationale karakter hebben we de BR aangelegd.

Dinsdag 21 jun 2016 - 18:29:28
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
...wij wel maar Duitsland zich niet aan het Verdrag van Warnemunde heeft gehouden mbt 3e spoor en ondermeer uitbreiding Kn.

Dinsdag 21 jun 2016 - 18:32:38
b2py
b2py
Dat 3e spoor zijn ze nu toch mee bezig?

Dinsdag 21 jun 2016 - 20:09:30
yappa
yappa
Alsof Nederland zich zo netjes aan Warnemünde heeft gehouden... Die HSL-Oost ligt er voorlopig ook nog niet hoor!

Dinsdag 21 jun 2016 - 21:51:12
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Had het 3e spoor niet 3 jaar geleden gereed moeten zijn?

Woensdag 22 jun 2016 - 05:23:34
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
b2py (di 21 jun 2016 17:02:24 www.somda.nl): Voor dat internationale karakter hebben we de BR aangelegd.
Voor goederen nu wel,maar voor reizigers treinen had dat stuk enkel spooor eigenlijk al lang verdubbeld moeten zijn.
Opzich zou dat niet veel moeite hoeven te kosten,een groot stuk is weiland/akker aan die lijn

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 22 jun 2016 - 09:20:39
b2py
b2py
Is het nodig om te verdubbelen als het gros van het cargo over de BR gaat?

Woensdag 22 jun 2016 - 09:26:17
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
gvttreinen (di 21 jun 2016 18:29:28 www.somda.nl): ...wij wel maar Duitsland zich niet aan het Verdrag van Warnemunde heeft gehouden mbt 3e spoor en ondermeer uitbreiding Kn.
Misschien enigszins OT, maar voorzag Warnemünde ook niet in een tak van de Betuweroute naar Venlo en een tak naar Oldenzaal? Die heeft Nederland toch geschrapt.

Woensdag 22 jun 2016 - 10:34:01
waalkade
waalkade
Die naar Venlo ligt er, straks zelfs met bovenleiding.

Woensdag 22 jun 2016 - 16:38:03
phantom
phantom
b2py (wo 22 jun 2016 09:20:39 www.somda.nl): Is het nodig om te verdubbelen als het gros van het cargo over de BR gaat?
Als je het niet hebt over cargo,zoals ik in elk geval bedoelde,dan is een verdubbeling wel handig als je er meer reizigers treinen overheen wilt laten rijden.
Het creëert ruimte om extra reizigers treinen naar het buitenland te laten rijden,je kan de huidige pendel vanuit venlo naar Kaldenkirchen qua frequentie opschroeven omdat treinen niet meer hoeven te wachten voor de ander over t enkel spoor heen is.
En bij omleidingen met cargo telt dat zelfde,er is meer speelruimte en minder wacht tijd.
Dus ja,ik zou zeggen,dat men dat al eerder had moeten doen,minder stilstand kost minder geld enz enz enz.

Woensdag 22 jun 2016 - 22:58:58
bnv
bnv
Prachtig allemaal. Maar de DB zegt dat men geen belangstelling heeft voor uitbreiding van reizigersverbindingen van Venlo richting Dld.
Als gevolg daarvan geeft men ook geen prioriteit aan spoorverdubbeling Venlo-Kaldenkirchen en verder.
En je weet hoe groot de macht van de DB is................

Donderdag 23 jun 2016 - 09:31:03
evangoor
evangoor
Macht? Als je hier Fernverkehr van DB bedoeld, dan is dat gewoon een commerciële afweging: wegen de baten op tegen de kosten. Al het andere vervoer is de verantwoordelijkheid van de consessiehouder. Degene die vraagt moet dus het vraagstuk van ontbrekende infrastructuur ergens op tafel zien te krijgen. En dat wordt lastig: het staat erg laag in de prioriteitenlijst van de Duitse overheid (Bundesverkehrwegeplan). En die prioriteitstelling heeft weer niets met DB te maken: weg concurreert met rail en weer met water.

Donderdag 23 jun 2016 - 10:34:27
bloemkool
bloemkool
En aangezien half Duitsland haast zucht onder de druk van zwakke en verwaarloosde infrastructuur + traag voortslepende bouwwerkzaamheden moet er voorlopig niet gedacht worden aan grootschalige uitbreidingen.

Woensdag 05 apr 2017 - 20:24:32
samsam538
samsam538
Goed nieuws voor de intercity naar Düsseldorf: www.nrc.nl

Woensdag 05 apr 2017 - 20:50:04
Xander140
Xander140
Tja is wat apart dat Duitsland nogal veel eisen heeft voor een IC verbinding....

Woensdag 05 apr 2017 - 20:56:36
Daan!
Daan!
Duitsland heeft baat bij een goederenverbinding over Venlo. Ik vind het niet zo gek van de Duitsers. Hopelijk gaat zo die de "zuidtak van de Betuweroute" er toch nog komen.

Woensdag 05 apr 2017 - 21:19:17
Xander140
Xander140
De eis ten opzichte van het verzoek voor een IC verbinding is wel erg uit balans. Maar wie weet is er een partij die daar geld voor wil geven.

Woensdag 05 apr 2017 - 21:27:47
Ovindel
Ovindel
(www.nrc.nl): In Nederland moet station Eindhoven ingrijpend verbouwd worden om die nieuwe intercityverbinding mogelijk te maken. Dat vergt een miljoeneninvestering.
Deze passage vind ik merkwaardig. Als je de huidige IC Den Haag - Eindhoven doortrekt naar Düsseldorf zou ik niet weten waarom hier überhaupt een investering voor nodig is. Je gebruikt dan niet meer capaciteit dan nu, en Eindhoven is sowieso vrij ruim opgezet. Je zit dan ook niet meer met een kerende trein die in de weg staat.

Woensdag 05 apr 2017 - 21:35:19
b2py
b2py
Dan doe je de aanname dat de trein naar Dusseldorf geintegreerd wordt in het NS net, daar zou ik niet zo vanuit gaan

Woensdag 05 apr 2017 - 23:53:49
sjoerd
sjoerd
Ovindel (wo 05 apr 2017 21:27:47 www.somda.nl):
(www.nrc.nl): In Nederland moet station Eindhoven ingrijpend verbouwd worden om die nieuwe intercityverbinding mogelijk te maken. Dat vergt een miljoeneninvestering.
Deze passage vind ik merkwaardig. Als je de huidige IC Den Haag - Eindhoven doortrekt naar Düsseldorf zou ik niet weten waarom hier überhaupt een investering voor nodig is. Je gebruikt dan niet meer capaciteit dan nu, en Eindhoven is sowieso vrij ruim opgezet. Je zit dan ook niet meer met een kerende trein die in de weg staat.
Zodra alle sporen bezet worden in de knoop is er geen extra capaciteit, en men houdt niet echt van afrangeren naar de tuin en weer voorbrengen. En in Eindhoven zijn alle sporen al sinds de bouw in 1958 toegewezen aan de passerende treindiensten, zelfs zo dat er bij de bouw van een nieuwe tunnel een noodperron moest worden aangelegd. Overigens zit een nulde perron al jaren in de pijplijn, waarvoor twee goederensporen zouden worden opgeofferd.

Donderdag 06 apr 2017 - 00:57:34
Xander140
Xander140
Als dat de enige reden zou zijn capaciteit in Ehv dan zou ik zeker de kans niet onbenut laten om te onderzoeken of inzet vanaf Ht een optie is en die heeft deze capaciteit zeker wel. Dan hebben we het knooppunt nut nog buiten beschouwing gelaten.

Donderdag 06 apr 2017 - 06:45:57
ZJ37
ZJ37
De spooropstelling in Ht is knap ingewikkeld geworden en keren met een extra trein wordt helemaal een uitdaging met de beperkingen van bereikbaarheden. Met PHS krijg je er zeker niks extra meer door, denk alleen al maar aan het stukje tussen Ht en Vga.

Donderdag 06 apr 2017 - 06:47:22
Xander140
Xander140
Oké ja dat is natuurlijk veranderd sinds de ombouw idd

Donderdag 06 apr 2017 - 07:06:45
mdeen
mdeen
Xander140 (wo 05 apr 2017 20:50:04 www.somda.nl): Tja is wat apart dat Duitsland nogal veel eisen heeft voor een IC verbinding....
Ik vind dat eigenlijk helemaal geen vreemde of excessieve eis. Duitsland wil helderheid over de IJzeren Rijn. België staat nog min of meer op het standpunt om het Meinwegtracé te gebruiken en dan zal er in Duitsland ook e.e.a. aangepast moeten worden.
Daar hebben ze (met hun beperkte middelen) natuurlijk weinig zin in. Dus het standpunt lijkt te zijn: wij willen wel meewerken aan snelle verdubbeling van Kaldenkirchen - Dülken, maar alleen als we de garantie hebben dat jullie een jaar of wat later niet nog een keer aan komen zetten met "wij willen flink wat goederenverkeer via Dalheim-Rheydt sturen en zorg er maar even voor dat dat kan".
sjoerd (wo 05 apr 2017 23:53:49 www.somda.nl):
Zodra alle sporen bezet worden in de knoop is er geen extra capaciteit, en men houdt niet echt van afrangeren naar de tuin en weer voorbrengen. En in Eindhoven zijn alle sporen al sinds de bouw in 1958 toegewezen aan de passerende treindiensten, zelfs zo dat er bij de bouw van een nieuwe tunnel een noodperron moest worden aangelegd. Overigens zit een nulde perron al jaren in de pijplijn, waarvoor twee goederensporen zouden worden opgeofferd.
En niet vergeten dat er tegenwoordig 4 IC's per uur naar Wt rijden, er plannen voor PHS zijn, er al een trein staat te keren en er soms met losse treinen naar Vl gereden wordt. Dat is heel wat meer dan die paar treintjes van 50 jaar geleden.
Xander140 (do 06 apr 2017 00:57:34 www.somda.nl): Als dat de enige reden zou zijn capaciteit in Ehv dan zou ik zeker de kans niet onbenut laten om te onderzoeken of inzet vanaf Ht een optie is en die heeft deze capaciteit zeker wel. Dan hebben we het knooppunt nut nog buiten beschouwing gelaten.
*dream-mode on* IC Den Haag - Düsseldorf. Gewoon de 1100 doortrekken.

Laatst bewerkt door mdeen op Donderdag 06 apr 2017 om 07:07:36

Donderdag 06 apr 2017 - 07:34:39
icened
icened
Ja waarom ook niet? De serie 1100 als stamlijn. En dan net als de IC Berlijn - Bad Bentheim de serie 1100 een aantal keren per dag doortrekken naar Düsseldorf.

Laatst bewerkt door icened op Donderdag 06 apr 2017 om 07:35:39

Donderdag 06 apr 2017 - 07:40:44
mvboetzela
mvboetzela
Net als vroegah! Toen reden de voorste 4 rijtuigen elke 2 uur Vl-Koln, geintegreerd met de IC Vl-Gvc. Alleen toen natuurlijk zonder HSL.

Donderdag 06 apr 2017 - 08:23:42
Daan!
Daan!
ICNG heeft toch ook een Duitse variant als optie? Lijkt me het probleem heel snel opgelost.

Donderdag 06 apr 2017 - 10:22:50
bacr
bacr
Je vraagt je idd wel af wat er nu zo moeilijk is aan het opnieuw in bedrijf stellen van de IC-verbinding Gvc-Duitsland over Ehv. De techniek zou eigenlijk zo ver voortgeschreden moeten zijn dat dat een fluitje van een cent zou zijn geweest...

Donderdag 06 apr 2017 - 11:11:59
maarten83
maarten83
Het materieel wat er nu rijdt kan technisch gezien zo Duitsland in, maar ICR is niet meer toegelaten. En de HSL Traxx-en mogen ook niet zelfstandig Duitsland in.

Donderdag 06 apr 2017 - 11:52:58
jeanne
jeanne
Ook daar is wel weer een oplossing voor te maken, maar vanuit het besef dat er veel tijd en geld mee gemoeit mee is kun je daar wel vraagtekens bij zetten gezien de economische levensduur van het ICR. Het ICRm, met een inmiddels gesloten toilet systeem, zou eigenlijk geen beperking meer mogen zijn voor het EBA. Kortom theoretisch geen probleem maar wel veel beren op het spoor! Deze casus laat helaas ook maar weer eens zien hoe "universeel" het ERMTS is!

Jeanne Kok

Donderdag 06 apr 2017 - 17:04:36
phantom
phantom
Beren worden door vele ambtenaren vooral gezien als het gaat om iets wat niet bekend is in hun systeem.
Of dat dan gaat om iets heel nieuws of iets ouders/bekends(en dus dan weer nieuw is) omdat het is aangepast maakt om t even voor hun niet uit.
Persoonlijk denk ik dat als je "zoveel mogelijk waar voor je geld wilt hebben" , je de beste kans maakt door i.d.d. de opkomst zijnde nieuwe generatie ICNG te laten uitbreiden met stellen die ook Duitsland in mogen en daarmee dus die voorgenomen optie werkelijk te "verzilveren"
Anders krijg je nu 1st het toelatings circus vanICRm voor een "korte tijd" en dan moet je daarna alsnog weer dat circus door om ICNG met systemen voor Duitsland toegelaten te krijgen.
Dat wil tenminste zeggen,als men dan niet ergens in een achterkamertje het ludieke dure idee word geopperd om weer een hele nieuwe trein te laten ontwikkelen en bouwen enkel voor IC diensten naar Duitsland toe,want zelfs zoiets zie ik gerust gebeuren
Laat die treindienst dan later het levenslicht zien zodra ICNG word aangeleverd met de juiste systemen,dan verspil je tenminste is 1x geen on nodig geld voor een lapmiddel van korte duur

Laatst bewerkt door phantom op Donderdag 06 apr 2017 om 17:07:08

Donderdag 06 apr 2017 - 18:43:34
icened
icened
bacr (do 06 apr 2017 10:22:50 www.somda.nl): Je vraagt je idd wel af wat er nu zo moeilijk is aan het opnieuw in bedrijf stellen van de IC-verbinding Gvc-Duitsland over Ehv. De techniek zou eigenlijk zo ver voortgeschreden moeten zijn dat dat een fluitje van een cent zou zijn geweest...
Hangt dat soms ook van de treinmaterieel af? Als je vandaag de problemen met Stadler Abellio ziet. De TGV van Alstom heeft naar mijn weten zelden problemen met grensoverschrijdende verbindingen.

Donderdag 06 apr 2017 - 19:03:55
cuneo56
cuneo56
Hoewel het ook wel eens een keer voor kwam dat een wijziging van een Thalys niet goed ging is het grote verschil dat Alsthom zijn TGV producten nog steeds redelijk conventioneel bouwt.
Ook een TGV kent computer ondersteuning voor de Machinisten bij problemen, maar het in-/uit- of omschakelen moet nog steeds handmatig gebeuren terwijl dat bij de meeste ander bouwers via de boord computer gebeurd , tja en als daar het probleem in zit...... .

Donderdag 06 apr 2017 - 20:29:54
koekje
koekje
De omzetters in ICRm kunnen 15 kV AC aan ja?

Donderdag 06 apr 2017 - 20:33:26
icened
icened
Beter oudere beproefde techniek dan (hyper) moderne softwaretechniek. Velaro D en Eurostar 320 hadden een tijd lang ook software problemen. En die zijn toch afgeleid van de beproefde ICE 3 International.

Bij Velaro España waren die problemen blijkbaar er niet. Lijk me daarom ook goed dat een ICNG Deutschland ontwikkeld wordt die voldoet aan alle eisen voor het rijden op het Nederlands en Duits spoornet als het spoor op Duits grondgebied gaan verdubbelen.

Maar moet dan zien of België wilt meewerken....

Donderdag 06 apr 2017 - 20:52:28
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Met VR09 mogen de traxxen wel weer Duitsland in dacht ik. Maar dat duurt nog even denk ik?

Donderdag 06 apr 2017 - 21:20:19
cuneo56
cuneo56
koekje (do 06 apr 2017 20:29:54 www.somda.nl): De omzetters in ICRm kunnen 15 kV AC aan ja?
Nee , dat zou niet erg best daarvoor zijn.
Gelukkig is de spanning die de lok in Duitsland aan de rijtuigen doorgeeft maar 1000 Volt en een meerspannings omzetter kan dat aan.

Donderdag 06 apr 2017 - 23:28:00
thom
thom
koekje (do 06 apr 2017 20:29:54 www.somda.nl): De omzetters in ICRm kunnen 15 kV AC aan ja?
Dat sowieso niet, al was het maar omdat dat nergens een aangeboden spanning over de verwarmingskabel is.

Onder Duitse spanning komt er 1000 V~ 16 2/3 Hz uit de lok voor de rijtuigen.

Vrijdag 07 apr 2017 - 14:59:37
koploper1
koploper1
thom (do 06 apr 2017 23:28:00 www.somda.nl):
Dat sowieso niet, al was het maar omdat dat nergens een aangeboden spanning over de verwarmingskabel is.

Onder Duitse spanning komt er 1000 V~ 16 2/3 Hz uit de lok voor de rijtuigen.
In Nederland op de HSL komt er 1500 V ~ 50 Hz uit de lok.

Vrijdag 07 apr 2017 - 19:03:48
phantom
phantom
geeft die loc stroom ?
neem aan dat jullie bedoelen: de opgepakte stroom via de bovenleiding word door de loc in iets anders omgezet,toch ?
Ik mag aan nemen dat een ICNG met Duitsland pakket dan wel wat ruimte moet hebben om de diverse systemen te kunnen herbergen.
Over welke systemen en ruimte hebben we t dan eigenlijk als NS die optie met D pakket zou willen laten bouwen,en hoeveel ruimte voor stoelen zou dat gaan kosten ?

Vrijdag 07 apr 2017 - 19:08:52
mren
mren
Bijna niets. Hedendaagse vermogensapparatuur is een stuk kleiner dan een paar decennia geleden.
En aangezien je geen vergelijkingsmateriaal hebt, 'kost' het je ook geen zitplaatsen.

Vrijdag 07 apr 2017 - 19:32:51
waalkade
waalkade
We hebben het hier over ICR, die heb ik wel eens in Keulen gezien.
Ik neem aan met verlichting en verwarming.
Trouwens zo'n ICR rijtuig staat hoog op de benen, daar past wel een omvormer onder.

Vrijdag 07 apr 2017 - 20:08:00
henri1972
henri1972
Weten we nu echt niet meer dat er 3 types ICR gebouwd zijn? Een serie voor alleen binnenland, een serie voor buurland (Ned, België, Luxemburg (IC 1139/1138) en Duitsland) en een serie voor de trein naar Brussel die alleen in Nederland en België was toegelaten(?).

Vrijdag 07 apr 2017 - 20:59:35
mdeen
mdeen
Tegenwoordig zijn alle ICR geschikt voor alle verwarmingsspanningen (ze zijn allemaal in de 70 genummerd). Maar dat wil niet per se zeggen dat ze in het buitenland toegelaten zijn. Oorspronkelijk was ICR-2 de serie binnenlandse rijtuigen maar die was ook geschikt voor de 50 Hz trajecten en zou dus ook altijd op de HSL hebben kunnen rijden. Maar die zijn intussen dus ook verbouwd (met de laatste revisie voor de ICD dienst) dat ze alle verwarmingsspanningen accepteren.

Vrijdag 07 apr 2017 - 23:16:41
broek53
broek53
Het ontgaat mij tot nu toe waar jullie het ICR vandaan halen dat zou moeten doorrijden voorbij Ehv. Heb ik iets gemist?

Vrijdag 07 apr 2017 - 23:38:12
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Op het moment dat ICNG instroomt in de IC Direct denk ik.

Zondag 09 apr 2017 - 00:08:56
broek53
broek53
Dat vreesde ik al een beetje. Dus als het materieel instroomt dat het dan meer dan 40 jaar oude ICR zou moeten vervangen, gaan we die ouwe lijken inzetten in wat we dan maar een buurlandtrein zullen noemen. Wauw 😊. Vanuit spoorliefhebbersoogpunt heel leuk natuurlijk, maar NS (als die er dan nog is) moet wel wat serieuzer blijven, denk ik.

Zondag 09 apr 2017 - 00:22:34
thom
thom
Ik heb sterk het idee dat een IC Berlijn nu niet heel veel anders is, en ICR door al zijn revisie's nog weleens wat beter uit ziet voor hun leeftijd.

Zondag 09 apr 2017 - 09:51:50
mdeen
mdeen
Ik heb met ICR ook niet echt het gevoel dat ik in 30-37 jaar oud materieel zit. ICK was bij aanvang dienst bij NS ook 39 jaar oud en dat voelde veel ouder aan.

Zondag 09 apr 2017 - 10:41:37
icened
icened
mdeen (zo 09 apr 2017 09:51:50 www.somda.nl): Ik heb met ICR ook niet echt het gevoel dat ik in 30-37 jaar oud materieel zit. ICK was bij aanvang dienst bij NS ook 39 jaar oud en dat voelde veel ouder aan.
Nou er is geen display aan de uiteinden van de coupe zoals de ICM-M. Stopcontacten zijn er niet. Het voldoet niet aan de modernste comfort eisen.

Maar natuurlijk is dat ook wel weer logisch als je weet dat ze de ICR echt niet nog tien jaar gaan gebruiken.

Laatst bewerkt door icened op Zondag 09 apr 2017 om 10:42:41

Zondag 09 apr 2017 - 11:14:03
phantom
phantom
broek53 (vr 07 apr 2017 23:16:41 www.somda.nl): Het ontgaat mij tot nu toe waar jullie het ICR vandaan halen dat zou moeten doorrijden voorbij Ehv. Heb ik iets gemist?
O.a. hierdoor is dat balletje gaan rollen.
Ovindel (wo 05 apr 2017 21:27:47 www.somda.nl):
Niet veel later werd dan ook de link gelegd dat ICR dan door NS gezien zou worden als logische kandidaat voor die doorgetrokken trein ri Dusseldorf

Persoonlijk blijf ik erbij dat ALS men dit wil gaan uitvoeren,dat men beter de optie op het te bouwen ICNG met Duitsland pakket kan laten uitvoeren,omdat je dan tenminste iets hebt wat na toelatingen jaren vooruit kan,dan wegen die kosten voor die deelserie bouwen en het toelaten ervan nog enigszins op tegen de centen die er voor verspendeerd dienen te worden

Zondag 09 apr 2017 - 11:39:06
thom
thom
icened (zo 09 apr 2017 10:41:37 www.somda.nl):
mdeen (zo 09 apr 2017 09:51:50 www.somda.nl): Ik heb met ICR ook niet echt het gevoel dat ik in 30-37 jaar oud materieel zit. ICK was bij aanvang dienst bij NS ook 39 jaar oud en dat voelde veel ouder aan.
Nou er is geen display aan de uiteinden van de coupe zoals de ICM-M. Stopcontacten zijn er niet. Het voldoet niet aan de modernste comfort eisen.
Dat heeft niks met comfort te maken, maar meer met luxe...

Laatst bewerkt door thom op Zondag 09 apr 2017 om 11:39:24

Zondag 09 apr 2017 - 13:02:52
Rob...
Rob...
thom (zo 09 apr 2017 11:39:06 www.somda.nl):
icened (zo 09 apr 2017 10:41:37 www.somda.nl):
Dat heeft niks met comfort te maken, maar meer met luxe...
Stopcontacten zitten er gewoon in hoor, alleen geen schermen. Die kunnen er zo in mocht dat nodig zijn.

Maandag 27 nov 2017 - 22:49:55
icened
icened
Nieuwe ontwikkeling trein Eindhoven - Düsseldorf?:

www.treinreiziger.nl

Is dit de eerste internationale aanbesteding in Nederland die aanbesteed wordt? Of was de verbinding Hengelo - Bielefeld ook aanbesteed?

Maandag 27 nov 2017 - 23:43:04
jeanpierre
jeanpierre
Hengelo-Bielefeld en Arnhem-Düsseldorf zijn beide europees aanbesteed. En in feite Heerlen-Aachen ook.

Maandag 27 nov 2017 - 23:56:21
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Vergeet Enschede-Münster en Enschede-Dortmund niet. Net als Groningen-Leer trouwens.

Dinsdag 28 nov 2017 - 00:58:46
thom
thom
Volgens mij worden alle concessies Europees aanbesteed, het is niet zo dat alleen een Nederlandse partij erop in moet schrijven en de regels van de aanbestedingen zijn ook Europees vast gelegd.

Dinsdag 28 nov 2017 - 06:58:06
Berk24
Berk24
Is er eigenlijk zoveel vraag naar een IC Eindhoven-Düsseldorf? De huidige RE13 is, afgezien van kopmaken in Mönchengladbach en een aantal stops tussen Mönchengladbach en Venlo redelijk snel te noemen en de voorheen lange overstap in Venlo is ook verdwenen. Ik vrees dat of de IC Eindhoven-Düsseldorf leeg gaat rondrijden, of dat de RE13 veel reizigers verliest. Beiden lijken mij een slechte zaak.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Dinsdag 28 nov 2017 - 08:42:31
bacr
bacr
rechtstreeks doorrijden van Eindhoven naar Düsseldorf Hbf met alleen stops in Vl en Mönchengladbach? Ik zou denken dat daar wel een markt voor is. Die was er immers 30 jaar geleden ook al.

Dinsdag 28 nov 2017 - 08:59:05
icened
icened
Als NS/Abellio de aanbesteding zal winnen zou het mooi zijn dat NS de IC Den Haag - Eindhoven een aantal keren per dag doortrekt naar Düsseldorf.

Neem aan dat de IC/EC Eindhoven - Düsseldorf niet 1 keer p/u gaat rijden.

Dinsdag 28 nov 2017 - 09:04:47
b2py
b2py
Waarom niet?

Dinsdag 28 nov 2017 - 09:15:21
icened
icened
Is er dan genoeg reizigersaanbod voor regionale trein Venlo - Hamm en IC Eindhoven - Düsseldorf (1 keer p/u)?

Dinsdag 28 nov 2017 - 09:24:13
Berk24
Berk24
1x/uur is voor de meeste internationale verbindingen met Duitsland ruim voldoende. Tussen Enschede en Gronau en tussen Arnhem en Oberhausen is er sprake van een samenlooptraject tussen verschillende treindiensten. Tussen Hengelo en Bad Bentheim is een uursdienst in combinatie met de IC Berlin niet goed in te passen en bij een twee-uursdienst van de RB61 heb je wel de meeste kosten, die je ook bij een uursdienst hebt, maar veel minder reizigers.

Bij Venlo-Mönchengladbach is er geen sprake van een samenlooptraject. Immers een deel van de reizigers die van de nieuwe IC Eindhoven-Düsseldorf gebruik gaan maken, maken nu gebruik van de huidige RE13. Het gevolg is dat de RE13 veel reizigers gaat verliezen en er dus in plaats van één volle trein, twee halfvolle treinen rijden. Dit lijkt mij onwenselijk.

Vroeger reed de IC Eindhoven-Köln slechts 1x/2 uur en reed de stoptrein Venlo-Mönchengladbach niet, of 1x/2 uur. De stoptrein bleek toen, of doordat het aantal doorgaande reizigers niet zo hoog was, of doordat voor de stoptrein goedkopere treinkaarten geldig zijn een stuk aantrekkelijker dan de IC. Daarom is de IC geschrapt en de frequentie van de stoptrein verhoogd naar 1x/uur. Het aantal reizigers was toen gegroeid.

Ik denk daarom ook dat er te weinig markt is voor een IC over Venlo, immers de lange overstap in Venlo verdwenen en stopt de RE13 alleen tussen Venlo en Mönchengladbach op relatief veel stations. Ik denk dat op dat traject 1x/uur een trein ook ruim voldoende is.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Dinsdag 28 nov 2017 - 10:44:45
bnv
bnv
Laat dan die RE13 voor wat het is en richt een nieuwe (oude) IC verbinding in Venlo-Keulen. Zoals die in de 70'er jaren ook bestond vanaf Gvc tot Koln Deutz. Destijds met Plan K en N. Nu dan met..........Desnoods om en om, het ene uur naar Dusseldorf en het andere naar Keulen bijvoorbeeld. Net als het ene (half) uur van Enschede naar Munster en het andere (half) uur naar Dortmund.

Dinsdag 28 nov 2017 - 10:48:47
Berk24
Berk24
Je bedoelt toch niet dat je wilt dat die RE13 geschrapt moet worden? De RE13 zorgt voor goedkopere reismogelijkheden vanuit Venlo naar Duitsland en ontsluit de stations tussen Venlo en Viersen, want het is de enigste trein die de stations tussen Venlo en Viersen bedient. Daarbij is de RE13 ook een stuk succesvoller dan de IC en Buurlandtreinen die eerder op de verbinding reden.

Dinsdag 28 nov 2017 - 10:55:39
bnv
bnv
Niks afschaffen. Heb ik ook niet beweerd. Wordt er om en om van Venlo naar Dusseldorf en Keulen gereden, worden in beide gevallen zowel Monchen Gladbach als Viersen bediend.
Berk24 (di 28 nov 2017 10:48:47 www.somda.nl): Daarbij is de RE13 ook een stuk succesvoller dan de IC en Buurlandtreinen die eerder op de verbinding reden.
Dat was 30/40 jaar geleden, ik kan mij voorstellen dat de vervoersvraag in 2017 anders ligt, laat staan hoe dat in de toekomst zal zijn. Daar zal op moeten worden geanticipeerd.

Dinsdag 28 nov 2017 - 11:01:45
Berk24
Berk24
Veel recreatieve reizigers reizen met Schönes-Wochenende-Tickets, Länder-Tickets en andere goedkope kaarten die niet op de IC geldig zijn. Die reizigers vinden het niet erg om een keer extra over te stappen, of in een trein te zitten die onderweg vaker stopt. Die reizigers gaan niet opeens de IC nemen, want te duur. Je hebt dan hooguit de zakelijke reizigers die reistijd wel belangrijk vinden, maar de prijs van een treinkaartje minder. Ik denk dat die doelgroep van zakelijke reizigers te klein is, om een nieuwe IC op te tuigen. Anders dan bij regionalverkehr moet een IC zichzelf ook bedruipen.

Dinsdag 28 nov 2017 - 11:16:54
reisthijs
reisthijs
Dat hoeft niet zo te zijn, het is nog helemaal niet duidelijk hoe dit aanbesteed zou worden, open access of toch onderdeel van een regionale concessie? Mogelijk integratie met RE13 (waarbij Venlo-Viersen een aparte stoptrein wordt)?

Als het Verkehrsverbund mee wil werken kan je ook afspreken dat de regionale kaartjes wel geldig zijn in deze IC.

Dinsdag 28 nov 2017 - 11:24:38
Berk24
Berk24
Een sneltrein subsidiëren is in mijn ogen verkeerd. Sneltreinen horen zichzelf te bedruipen, want sneltreinen vormen niet de basis van het OV, dat zijn namelijk de stoptreinen. De basis van Eindhoven-Düsseldorf wordt gelegd door de RE13 en de 3500. Elke trein hier bovenop moet zichzelf bedruipen. Maar als een IC Eindhoven-Düsseldorf wordt aanbesteed, denk ik dat die treindienst gesubsidieerd wordt, wat dus niet zou moeten.

Dinsdag 28 nov 2017 - 11:31:35
bnv
bnv
Venlo-Keulen hoeft toch helemaal geen IC verbinding te zijn met duur (IC) tarief. Zowel Venlo-Dusseldorf als Venlo-Keulen kunnen gewoon RE verbindingen zijn. Voor een IC verbinding is de afstand toch te kort om IC winst te halen en wellicht is de capaciteit van de infrastructuur onvoldoende om het te kunnen realiseren.

Let op dat het een politiek statement is om Eeindhoven enz. goed in de markt te zetten en te pronken met IC verbindingen die praktisch gezien niet haalbaar zijn. (net zo'n politiek statement als die Groningers doen met hun verbinding naar Bremen).

Gewoon met twee benen op de grond blijven staan aub.(aan de politiek gericht) en bedien aub. het reizend publiek naar hun dagelijkse praktische wensen en niet uzelf als politiek gremium.

Dinsdag 28 nov 2017 - 13:06:14
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Wat ook wel interessant is, is dat er 130 miljoen beschikbaar komt om het spoor tussen Kaldenkirchen en Dülken te verdubbelen aldus het artikel.

Dinsdag 28 nov 2017 - 13:16:25
reisthijs
reisthijs
bnv (di 28 nov 2017 11:31:35 www.somda.nl): Venlo-Keulen hoeft toch helemaal geen IC verbinding te zijn met duur (IC) tarief. Zowel Venlo-Dusseldorf als Venlo-Keulen kunnen gewoon RE verbindingen zijn.
Het kunnen ook gewoon IC-verbindingen zijn waarop het RE-tarief geldig is.

Dan heeft de politiek z'n IC, de reiziger een iets snellere verbinding die nog steeds betaalbaar is.

Dinsdag 28 nov 2017 - 13:49:25
dh3201
dh3201
Een IC volgens Nederlandse begrippen komt al aardig overeen met een RE in Duitse begrippen.

Shqiperise-lopers?

Dinsdag 28 nov 2017 - 13:57:51
Berk24
Berk24
reisthijs (di 28 nov 2017 13:16:25 www.somda.nl):
bnv (di 28 nov 2017 11:31:35 www.somda.nl): Venlo-Keulen hoeft toch helemaal geen IC verbinding te zijn met duur (IC) tarief. Zowel Venlo-Dusseldorf als Venlo-Keulen kunnen gewoon RE verbindingen zijn.
Het kunnen ook gewoon IC-verbindingen zijn waarop het RE-tarief geldig is.

Dan heeft de politiek z'n IC, de reiziger een iets snellere verbinding die nog steeds betaalbaar is.
Bij IC's waarop het RE-tarief geldig is, biedt het nahverkehr onvoldoende soelaas (vaak rijden RE-treinen dan slechts 1x/2 uur en dat is te weinig) en wordt er door de IC ook gestopt op kleinere stations, zoals tussen Bremen en Emden, op Altenbeken en Warburg. Op Venlo-Mönchengladbach rijdt er al 1x/uur een RE-trein, dus er geen sprake van onderbediening voor de tussengelegen stations. Het RE-tarief geldig laten zijn op IC's zou betekenen dat IC's gesubsidieerd worden, terwijl IC-treinen een luxe product is. Dat is in mijn ogen verkeerd.

Dinsdag 28 nov 2017 - 14:05:48
jack5812
jack5812
Waardeer RE13 op door deze non stop tussen Venlo en Mönchengladbach te laten rijden en trek RE8 ( Mönchengladbach- Koblenz) door naar Venlo om de tussengelegen stations te bedienen.

Dinsdag 28 nov 2017 - 14:14:08
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Waarom überhaupt stoppen in Mönchengladbach? Die boog bij Viersen wordt toch niet voor niets aangelegd? Bovendien houdt de RE13 dan reizigers voor Gladbach en Keulen.

Dinsdag 28 nov 2017 - 14:16:53
Berk24
Berk24
Mönchengladbach heeft 250.000 inwoners, meer inwoners dan bijvoorbeeld Eindhoven. Mönchengladbach kun je moeilijk overslaan met welke trein dan ook. Het is niet voor niets dat de ICE bij een omleiding altijd stopt in Mönchengladbach. Deze stad is te belangrijk om voorbij te rijden.

Dinsdag 28 nov 2017 - 15:02:01
ZJ37
ZJ37
Is het ook niet zwaar overdreven om verschillende concessies parallel te laten lopen tussen Ehv en Vl dat daarmee 3 IC's per uur faciliteert? Een treindienst ver boven de behoefte aanbieden zal ook niet gratis zijn, mag ik aannemen.

Dinsdag 28 nov 2017 - 15:56:49
Astraea
Astraea
Dat lijkt mij ook wat overdreven. Het doortrekken van de 1100 is het meest kansrijk vermoed ik. Je pakt daarmee gelijk Rotterdam en Den Haag mee die zo een internationale verbinding naar Duitsland krijgen. Met name Den Haag zou je hier wel mee kunnen kietelen omdat die wel vaker heeft gepleit voor een verbinding naar Duitsland.

Laatst bewerkt door Astraea op Dinsdag 28 nov 2017 om 15:58:38

Dinsdag 28 nov 2017 - 16:18:24
icened
icened
En je moet ook een aantal belangrijke stations hebben. Zeker met een Intercityverbinding. Hengelo - Bad Bentheim en Arnhem - Emmerich werden heel snel opgeheven.

Afgezien dat het de gemeente Den Haag zou aanspreken om een verbinding naar Duitsland is het mogelijk dat dan meer Duitsers gebruik zullen maken van deze IC richting Rotterdam/Den Haag.

En tussen Den Haag - Eindhoven reizen behoorlijk veel reizigers. Tussen Eindhoven - Düsseldorf wat minder. Vergelijk met IC Amsterdam - Vlissingen. Tussen Amsterdam - Haarlem - Dordrecht meer reizigers. Tussen Dordrecht - Vlissingen minder. Wordt de zwakste (onrendabele? gedeelte gecompenseerd door de sterkste (rendabele?) gedeelte.

Dinsdag 28 nov 2017 - 16:28:09
mren
mren
In NRC van vanmiddag wordt gemeld dat de verbinding naar verwachting winstgevend is en dat ook het station van Ehv een knelpunt kan worden met PHS op Ehv-Utrecht én Ehv-Rtd.

Dinsdag 28 nov 2017 - 16:45:25
sjoerd
sjoerd
Een knelpunt kan worden opgelost. Het station van Eindhoven kwam in 1958 gereed. De relatief erg korte kap heeft zelfs nog rookgassenafvoer voor de stoomlocs van toen! Er is te Eindhoven al lang behoefte aan een vierde perron. Van de aanleg was al eerder sprake, tussen het stationsgebouw en het eerste perron, maar dat is tot nu toe niet doorgegaan. Ook aan de noordzijde is nog plaats te maken.

Dinsdag 28 nov 2017 - 18:00:57
phantom
phantom
Wegen de kosten die dat met zich meebrengt dan juist niet negatief mee om zo'n verbinding in elkaar te zetten ?
Als men dat enkel doet voor die nieuwe verbinding,da moet je (als je het eerlijk bekijkt) die kosten dus meenemen in het kostenplaatje als men die aanpassingen zou doen.
Wordt het dan nog rendabel om zo'n soort verbinding op te bouwen ?

Dinsdag 28 nov 2017 - 18:04:36
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Als je de 1100 kunt doortrekken heb je helemaal geen extra perron nodig, maar dat is dus een beetje lastig met zo'n aanbesteding.

Dinsdag 28 nov 2017 - 18:51:36
waalkade
waalkade
Ze willen Eindhoven toch ook al met Aken verbinden?
Vanuit Aken zit je zo weer in Keulen.
Is het allemaal niet een beetje dubbelop met die IC's door het zuiden?

Dinsdag 28 nov 2017 - 19:49:08
b2py
b2py
ZJ37 (di 28 nov 2017 15:02:01 www.somda.nl): Is het ook niet zwaar overdreven om verschillende concessies parallel te laten lopen tussen Ehv en Vl dat daarmee 3 IC's per uur faciliteert? Een treindienst ver boven de behoefte aanbieden zal ook niet gratis zijn, mag ik aannemen.
Dat hoeft geen belemmering te zijn voor aanvullende verbindingen. In Oostenrijk kwam Westbahn erbij tussen Wenen - Salzburg en inmiddels verder en dat heeft louter geleid tot lagere prijzen, meer verbindingen en meer uitdaging voor de aanbieders om de meeste reizigers binnen te halen.

Dinsdag 28 nov 2017 - 19:53:49
JellevdHam
JellevdHam
@ waalkade :Zo kun je wel door blijven redeneren, dan hebben we helemaal geen nieuwe treinverbindingen meer nodig omdat je er toch wel komt. Momenteel is de snelste Eindhoven-Venlo-Düsseldorf verbinding 1h49m, en de snelste Eindhoven-Aachen-Düsseldorf verbding 3h10m. Ik kan me niet voorstellen dat je die laatste verbinding met een nieuwe verbinding zo veel sneller kan maken, terwijl een IC over het eerste traject het een stuk zal versnellen.

Laatst bewerkt door JellevdHam op Dinsdag 28 nov 2017 om 19:55:53, reden: gebruiker/bericht waar het op gericht is noemen

Maandag 11 dec 2017 - 15:35:52
icened
icened
mren (di 28 nov 2017 16:28:09 www.somda.nl): In NRC van vanmiddag wordt gemeld dat de verbinding naar verwachting winstgevend is en dat ook het station van Ehv een knelpunt kan worden met PHS op Ehv-Utrecht én Ehv-Rtd.
Citaat:

Er wordt door IenW en de regio 20 miljoen euro geïnvesteerd in de bereikbaarheid per spoor van Eindhoven. Hiermee wordt onder meer de directe spoorverbinding Eindhoven – Düsseldorf mogelijk. Met het geld worden de sporen bij station Eindhoven aangepast

www.rijksoverheid.nl

Laatst bewerkt door icened op Maandag 11 dec 2017 om 15:38:54

Maandag 11 dec 2017 - 19:54:08
sjoerd
sjoerd
Knelpunten kunnen worden aangepakt. Maar ik twijfel aan het hele artikel van de Rijsoverheid omdat ze het hebben over de nieuwe rijksweg A16. Die ligt er al bijna een eeuw.

Maandag 11 dec 2017 - 21:46:08
R1-2010
R1-2010
Ik denk dat een goede besteding voor die 20 miljoen een vrije kruising aan de oostkant van Ehv is zodat je vanuit de richting Btl zonder de sporen ri Wt gelijkvloers te kruisen in de richting Vl kunt. Net zo'n kruising als aan de zuidzijde van Ut zou mooi zijn. Van het geld dat overblijft kan er vast nog wel een zijperronnetje af.

Maandag 11 dec 2017 - 23:43:54
treinfan
treinfan
sjoerd (ma 11 dec 2017 19:54:08 www.somda.nl): Knelpunten kunnen worden aangepakt. Maar ik twijfel aan het hele artikel van de Rijsoverheid omdat ze het hebben over de nieuwe rijksweg A16. Die ligt er al bijna een eeuw.
Het gaat over de verlenging van de A16 aan de noordzijde van Rotterdam.

[Bezig met laden...]

Dinsdag 12 dec 2017 - 09:13:50
sjoerd
sjoerd
Ah, dank voor de melding. Ja, daar wist ik wel van, maar om die zijtak nu A16 te noemen?? Het is in feite van Delft af naar Rotterdam Noord een voortzetting van de A13, maar dat allemaal terzijde.

Dinsdag 12 dec 2017 - 13:11:31
gummbahla
gummbahla
De gemeente Eindhoven heeft een algeheel plan voor het stationsgebied uitgegeven. Zowel de wens voor een 4e perron, als de IC richting Düsseldorf staan hierin vermeld. Overigens: ook een 2e entree van het station aan de Oostzijde staat in de planning. Zie www.hostingpics.net

Woensdag 13 dec 2017 - 01:41:57
hsl2017
hsl2017
Wie gaat deze IC uitvoeren of is dit nog niet bekend

Woensdag 13 dec 2017 - 06:56:37
mdeen
mdeen
Nee. Waarschijnlijk zal dit aanbesteed gaan worden omdat er nu ook niemand opstaat om het op eigen kosten te doen.

Woensdag 13 dec 2017 - 08:09:49
Berk24
Berk24
Maar waarom moet een luxe buitenland-verbinding gesubsidieerd worden? De RE13 voorziet in de behoefte van een relatief snelle verbinding Venlo-Düsseldorf. Geld wat geïnvesteerd wordt in luxe buitenland-verbindingen gaat ten koste van binnenlands vervoer. Vooral in het stads- en streekvervoer is er afgelopen jaren een hoop bezuinigd en dat einde lijkt niet in zicht.

Woensdag 13 dec 2017 - 08:19:23
AlexNL
AlexNL
Berk24 (wo 13 dec 2017 08:09:49 www.somda.nl): Maar waarom moet een luxe buitenland-verbinding gesubsidieerd worden?
Omdat de betrokken gemeentes en overheden van mening zijn dat het een verstandige investering is. Investeren in regionaal vervoer is uiteraard zeer belangrijk, maar soms levert een investering in een goede langeafstandsverbinding meer op voor de regio als geheel.

Woensdag 13 dec 2017 - 10:00:51
icened
icened
De ontwikkelingen van de verbinding Eindhoven - Düsseldorf speelt al vele jaren. Zowel aan Nederlandse en Duitse zijde. Er is blijkbaar behoefte aan. En het is blijkbaar niet alleen een wens.

Woensdag 13 dec 2017 - 10:46:49
sjoerd
sjoerd
@ Berk24: Ik kan wel begrijpen dat je geen gitaar gaat kopen als je er toch niet op gaat spelen. En dat je geen treinen koopt als je er niet mee gaat rijden.
Maar wat ik niet begrijp is dat je maar niet wilt zien dat je soms toch moet investeren om menselijk gedrag te ondersteunen. Een riool aanleggen kost ook alleen maar geld en dat hebben we toch nodig omdat de opbrengst is dat we er gemak van hebben en hygiene mogelijk maken. Zo investeren we ook in OV om er gemak van te hebben en dat kost soms meer dan het lijkt op te brengen. Dan is het ondanks de investering een verstandige keuze. Zeker zolang niet alle opbrengsten zoals die voor het milieu, kwantificeerbaar zijn en kunnen worden meegenomen in de afwegingen.

Woensdag 13 dec 2017 - 11:34:53
JellevdHam
JellevdHam
Het in hokjes denken van de verschillende landen opzich helpt hier niet, het rijden van een snelle trein tussen twee grote steden kan voordelig zijn onafhankelijk van in welk land ze zich bevinden. Eindhoven kan profijt hebben van een snelle verbinding met een grote Duitse stad net zoals bij een grote Nederlandse stad.

Woensdag 13 dec 2017 - 12:42:10
Berk24
Berk24
@sjoerd, het probleem is dat geld voor OV niet oneindig is. Er is de afgelopen jaren heel veel bezuinigd op stads- en streekvervoer. Is het dan rechtvaardigd om een dure sneltrein tussen Eindhoven en Düsseldorf te subsidiëren, terwijl er al een prima treindienst rijdt (RE13 en 3500)? Twee jaar geleden was de aansluiting in Venlo nog aardig slecht, maar die aansluiting is flink verbeterd (alleen RB Nijmegen-RE13 is tekort). Kortom, huidige treindienst is tot nu toe voldoende. Pas als de vervoersvraag tussen Eindhoven en Düsseldorf flink gaat groeien en de RE13 het niet meer in zijn eentje aankan (maw reizigers uit Dülken, Boisheim, Kaldenkirchen, etc moeten regelmatig staan), dan kun je kijken of uitbereiding van de treindienst mogelijk is. Nu is het vooral een prestige-project dat ten koste zou kunnen gaan van ander openbaar vervoer.

Woensdag 13 dec 2017 - 12:55:17
phantom
phantom
Bovendien is het ook nog zo,dat deze vorm van investeren misschien wel leid tot meer inkomsten op allerlei vlakken.
Stel dat die verbinding er komt en het slaat aan,waardoor er meer volk naar Eindhoven komt om bv te shoppen,dan levert dat op.
Er zullen redenen zijn waarom men in het lokale vervoersconcept snijd,en zolang men bij onvrede niets laat horen dan gaat men ermee door en gaat het geld naar een ander alternatief.
Ook vraag ik me af,wie zegt dat de huidige treindienst voldoende is ?
Waarop is dat gebaseerd ?
Zijn mensen niet op de hoogte dat ook andere alternatieven beter zijn geworden om in het buurland te geraken ?
Wil men wel met een alternatief op pad ?
Kan je zeggen dat het een prestige project is wat men nu wil uitvoeren,maar het is er tenminste 1 waarbij in elk geval het idee/gevoel aanwezig is,dat men luistert naar wensen van het volk.
Dat scoort beter dan een stuk ijzer kopen en op een rotonde zetten met een groot prijskaartje want het is "kunst"
Ofwel dit lijkt een zinnige besteding van geld,en als men het hier niet aan besteed,dan gaat het elders heen en ik denk niet naar lokaal vervoer.
Je kunt daarover blijven schreeuwen,maar je punt maken naar mensen die over lokaal vervoer gaan,lijkt me dan een beter plan.
Overigens kan die nieuwe ruimte op het spoor met rails en extra perron ook worden gebruikt voor het opvangen van problemen in de algehele dienstregeling,iets waar ook al jaren in word gesneden en gesaneerd

Woensdag 13 dec 2017 - 13:02:30
sjoerd
sjoerd
@ Berk: Ik had het niet over welke verbinding dan ook. Maar okee: Ik heb het over het nut van investeren omdat je er een plan mee hebt, zoals de gemeente Eindhoven een plan ontwikkelt voor een grensverbinding. En ik heb het over investeringen die weliswaar iets kosten maar ook veel opbrengen. De A67 zit bommetje vol en met de auto naar het Ruhrgebied wordt steeds lastiger.
Natuurlijk moet goed bekeken worden wat de kosten en de opbrengsten zullen zijn. Er zijn ook voorbeelden waarbij door andere beslissingen de prognoses niet gehaald werden. Zo lag er voor de Staatsspoor een rangeerterrein van 40 sporen op de grens bij Baarle Nassau. Nu kan je er koffie drinken en eten in de bewaarde goederenloods waarlangs één herlegd spoor ligt.
En ik had het over investeringen in voorzieningen die ogenschijnlijk alleen maar geld kosten maar die toch ook heel nuttig, noodzakelijk en opbrengstrijk zijn, al wordt dat niet altijd in geld uitgedrukt.

Laatst bewerkt door sjoerd op Woensdag 13 dec 2017 om 13:08:11

Woensdag 13 dec 2017 - 14:03:09
IJsbergsla
IJsbergsla
Berk24 (wo 13 dec 2017 12:42:10 www.somda.nl): Is het dan GErechtvaardigd om een dure sneltrein tussen Eindhoven en D�sseldorf te subsidi�ren, terwijl er al een prima treindienst rijdt (RE13 en 3500)?
Ter illustratie twee verbindingen in het zuiden van het land voor u opgezocht.
Centrum Breda - Centrum Düsseldorf:
Per auto 1u55m of sneller bij normaal verkeer, per trein 3u05m.
Centrum 's Hertogenbosch - Centrum Düsseldorf:
Per auto 1u41m bij normaal verkeer, per trein 2u39m.

De tijden per trein zijn inclusief krappe overstappen, mensen zullen geneigd zijn meer marge te nemen bij zo'n uurdienst. Dit lijkt mij niet onverstandig. En dit zijn voorbeelden vanuit het centrum van steden van fatsoenlijk grote stations. Hoe verder je Nederland in gaat, hoe meer voorsprong de auto logischerwijs ten opzichte van de trein heeft. Verder is het nog hopen dat in Venlo een stoeltje in de RE13-trein te bemachtigen is. Prima? "Een prima treindienst" zou een Intercity zijn, en dat deze voor het reizigerscomfort in Eindhoven begint klinkt helemaal niet als een slecht idee. Wat er nu rijdt is een treindienst, maar prima valt die echt niet te noemen.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op Woensdag 13 dec 2017 om 14:03:20

Woensdag 13 dec 2017 - 14:13:51
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
@Berk24 ziet waarschijnlijk liever een busdienst tussen Eindhoven en Dusseldorf ....

Laatst bewerkt door wouterder op Woensdag 13 dec 2017 om 14:14:02

Woensdag 13 dec 2017 - 14:21:12
Berk24
Berk24
Breda-Düsseldorf is maar 2 uur en 30 minuten met de trein.

's Hertogenbosch-Düsseldorf 2 uur en 15 minuten met de trein.

Op Eindhoven-Düsseldorf is de auto maar 15 minuten sneller dan de trein. En de RE13 is een prima trein. Aansluiting in Venlo is goed (7 minuten), de trein stopt op relatief weinig stations (alleen op Venlo-Mönchengladbach wordt er vijf keer gestopt) en Flirts zijn comfortabel en betrouwbaar materieel. Daarnaast is Venlo het beginpunt van de RE13, dus dan moet het geen probleem zijn om een zitplaats te vinden. Immers reizigers uit Dülken en Viersen moeten er ook nog bij kunnen. De treindienst Eindhoven-Düsseldorf is afgelopen jaren toch wel een heel stuk verbetert. De oncomfortabele, oude N-wagens zijn vervangen door moderne, comfortabele Flirts. De lange overstap in Venlo is weggenomen. Nu is het wachten op meer reizigers, zodat de RE13 uit zijn voegen gaat barsten en een extra treindienst mogelijk wordt.
IJsbergsla (wo 13 dec 2017 14:03:09 www.somda.nl)Hoe verder je Nederland in gaat, hoe meer voorsprong de auto logischerwijs ten opzichte van de trein heeft.
Maar dat is ook logisch. Je moet dan wel heel veel willen investeren om voor internationale verbindingen de trein sneller te laten zijn dan de auto, op enkele hoofdassen als Amsterdam-Brussel-Parijs na. Mensen nemen als ze naar het buitenland gaan niet de trein, omdat het sneller is. Mensen nemen als ze naar het buitenland gaan de trein, omdat ze liever niet lange afstanden willen rijden of omdat ze treinreizen fijner vinden (en soms is er geen andere mogelijkheid). Ik denk dat je wel heel veel in spoorinfrastructuur moet investeren als je op internationale verbindingen de autobestuurder wil overhalen om over te stappen op de trein. Hiervoor is dus heel veel durf en kapitaal voor nodig.

Laatst bewerkt door Berk24 op Woensdag 13 dec 2017 om 14:31:34

Woensdag 13 dec 2017 - 14:23:40
IJsbergsla
IJsbergsla
Ik zeg daarom "centrum", of woont u toevallig op een station? De meeste mensen namelijk niet.

Woensdag 13 dec 2017 - 14:49:22
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Er rijdt toch al een DB bus (Antwerpen -) Eindhoven - Duesseldorf?

gevonden op: www.nsinternational.nl

Eindhoven - Düsseldorf ZOB ca. 1.50 uur (via Roermond)

Laatst bewerkt door gvttreinen op Woensdag 13 dec 2017 om 14:51:31

Woensdag 13 dec 2017 - 21:17:41
icened
icened
Dat er DB en Flixbussen tussen Eindhoven - Düsseldorf rijden geeft aan dat er een vervoersmarkt is. Ze aarzelen alleen om de spoorinfrastructuur te verbeteren en uit te breiden.

En hoe groot is de belangstelling van NS & DB voor een verbinding Den Haag - Düsseldorf. Ooit werden NS ICR ingezet van/naar Köln. Hoop zelf op een ICNG Den Haag - Eindhoven/Düsseldorf. Maar of dat reëel is?

Woensdag 13 dec 2017 - 22:55:08
AlexNL
AlexNL
Berk24 (wo 13 dec 2017 14:21:12 www.somda.nl):

Aansluiting in Venlo is goed (7 minuten)
Nee, die aansluiting is krap. Érg krap.

Op papier is het een goede aansluiting, maar de intercity uit Eindhoven stopt op spoor 3 terwijl de RE13 op spoor 1a stopt, wat zowat in Kaldenkirchen ligt. Vanaf de stationshal is het echt een heel eind lopen.

Afgelopen zaterdag had ik 'm de andere kant op (ik kwam vanuit Kopenhagen). Door een kleine technische storing werd er met +6 uit Mönchengladbach vertrokken, de machinist reed als Verstappen en wist daardoor de vertraging bij aankomst in Venlo tot +3 terug te brengen. Van de 7 minuten overstaptijd bleven er maar 4 over.

Voor aankomst in Venlo was ik al bij de deuren gaan staan (in zoverre dat ging, de trein zat vol!) en ik heb flink doorgelopen (met lichte bagage). Ongeveer 15 seconden nadat ik in de 13500 richting Eindhoven was gestapt werd er gefloten en gingen de deuren dicht. Als ik niet meteen bij de deuren was gaan staan, of als ik iets minder snel had gelopen, had ik de aansluiting gemist en had ik 30 minuten vertraging aan mijn broek gekregen.

Als je een internationale reis aan het maken bent is een aansluiting van 7 minuten echt niet fijn.

Woensdag 13 dec 2017 - 23:11:47
henri1972
henri1972
Helemaal mee eens. De aansluiting in Venlo is veel te krap. Zowel ri Duitslank, vaak moeten mensen nog een kaartje kopen, als ri NL, trein uit Duitsland is vaak te laat. En spoor 1a helpt inderdaad ook niet mee. Dat de diesel naar Nijmegen tegenwoordig van 1b vertrekt helpt trouwens wel voor reizigers in die richting.

Woensdag 13 dec 2017 - 23:24:59
scooter
scooter
Onlangs wilde ik ook via Venlo naar Duitsland,de 3500 had vertraging en werd al in Blerick opgeheven,gevolg:een uur extra!
Als de 3500 wel op tijd is moet je en niet teveel bagage hebben en zorgen dat je ongeveer bij de trap uitkomt.
Ik ben het dan ook volledig eens met de 2 laatste reacties dat de overstap nu eigenlijk net te krap is.
Bovendien is het nut van een rechtstreekse trein Eindhoven-Düsseldorf dat mensen minder hoeven over te stappen en niet bij elk klein station hoeven te stoppen.En dat trekt dus echt wel reizigers aan.....

Donderdag 14 dec 2017 - 00:32:12
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Daarbuiten stoot een auto per persoon veel meer CO2 uit in vergelijking met een intercitytrein op dat stuk.

Donderdag 14 dec 2017 - 13:29:12
SunKeeper
SunKeeper
En hierboven nog vergeten; je moet nog in/uitchecken i.v.m. reizen op het Nederlandse stuk.

Stiekem is de tunnel vrij diep (veel traptreden) en de slingertrap in de stationshal loopt niet erg fijn met veel mensen (iedereen probeert de 'binnenbocht' te nemen). Vervolgens file bij de paaltjes als er honderd man bij vier of vijf paaltjes met zijn/haar chipkaart aan de slag gaat.

En denk je dan alles gehad te hebben krijg je last van tegenliggers op perron 1. Links OF rechts aanhouden lijken de meesten pardoes vergeten net zoals rolkoffers achter je laten rijden i.p.v. naast je.

Maar goed, tot zo ver mijn ervaring terwijl ik er maar vier retourtjes langs ben gekomen afgelopen jaar.

Donderdag 14 dec 2017 - 13:34:59
Berk24
Berk24
Misschien is het een mogelijk dat de 3500 1x/uur (op de momenten dat de RE13 rijdt) Horst-Sevenum en Blerick overslaat en dat ter compensatie de 9600 1x/uur wordt doorgetrokken naar Venlo, om zo Horst-Sevenum en Blerick toch 2x/uur een trein aan te bieden. Dan kun je wel kijken of door een betrouwbaardere overstap (van 7 naar 11 minuten) er meer mensen via Venlo de grens overgaan, alvorens een sneltrein Eindhoven-Düsseldorf in te leggen.

Zaterdag 17 nov 2018 - 10:42:54
sjoerd
sjoerd
Onze Stientje van Veldhoven bevordert de grensverbindingen:
Quote: In 2025 komt er een nieuwe treinverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf met een reistijd van één uur en veertig minuten. Nu duurt de reis nog twee uur.
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat zet zich in voor het verbeteren van internationale treinverbindingen. Dit plan is er onderdeel van, bevestigt het ministerie na berichtgeving van NRC.
Omdat drie kwart van de route over Duits grondgebied gaat, wordt de intercity openbaar aanbesteed in Duitsland. De NS mag zich er eveneens voor inschrijven.
Het concrete plan voor Eindhoven-Düsseldorf komt twee dagen voor de eerste 'regeringsdialoog' tussen Nederland en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, waarvan Düsseldorf de hoofdstad is.
Ook de Randstad, Den Haag en Rotterdam willen graag een betere aansluiting met het Duitse spoor. Vanuit Den Haag moet er twee keer overgestapt worden voor Düsseldorf. Volgens de NS worden deze opties verkend.
Van Veldhoven wil ook elders betere internationale treinverbindingen. NS en Deutsche Bahn bekijken hoe de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn korter kan. Ze steunt ook de wens van het Britse Eurostar om op termijn vier tot vijf treinen per dag te laten rijden tussen Amsterdam en Londen. Unquote.

Zaterdag 17 nov 2018 - 11:19:36
DDietzen
DDietzen
"Vanuit Den Haag moet er twee keer overgestapt worden voor Düsseldorf."
Uh, pardon? Via Utrecht per ICE is het maar 1 overstap.

Zaterdag 17 nov 2018 - 11:59:30
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Vanuit Gvc met de 1100 eveneens met 1x overstappen (te Ehv)...

Zaterdag 17 nov 2018 - 12:33:11
sjoerd
sjoerd
Dat twee keer overstappen zal wel gaan over de huidige dienst. Te Eindhoven en Venlo dus. En dat wil men verbeteren.

Zaterdag 17 nov 2018 - 16:17:32
icened
icened
sjoerd (za 17 nov 2018 12:33:11 www.somda.nl): Dat twee keer overstappen zal wel gaan over de huidige dienst. Te Eindhoven en Venlo dus. En dat wil men verbeteren.
Al een aantal keren voorgesteld. Serie 1100 een aantal keren per dag verlengen naar Düsseldorf. Maar eerst maar zien wie de concessie krijgt. NS lijkt me een prima kanshebber. Zeker nu Den Haag en Rotterdam ook een aansluiting op het Duitse spoor wilt.

Zaterdag 17 nov 2018 - 20:20:26
cuneo56
cuneo56
sjoerd (za 17 nov 2018 10:42:54 www.somda.nl): Onze Stientje van Veldhoven bevordert de grensverbindingen:
Quote: In 2025 komt er een nieuwe treinverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf met een reistijd van één uur en veertig minuten. Nu duurt de reis nog twee uur.
. Unquote.
Ik kijk net even op een reis planner en het is nu 1:49 resp 1:52 in de andere richting.( ook met de komende nieuwe dienst blijft dat zo)
Als de waarheid al zo afwijkt van wat de staats zegt, dan zal het jaar van ingebruikname ook wel zo veel afwijken

Laatst bewerkt door cuneo56 op Zaterdag 17 nov 2018 om 20:21:07

Zaterdag 17 nov 2018 - 22:23:07
waalkade
waalkade
sjoerd (za 17 nov 2018 12:33:11 www.somda.nl): Dat twee keer overstappen zal wel gaan over de huidige dienst. Te Eindhoven en Venlo dus. En dat wil men verbeteren.
Voor PHS was het ook maar een keer overstappen .
Zelfs tot en met Hagen Hbf.

Zondag 18 nov 2018 - 01:48:24
DDietzen
DDietzen
Met al het gedoe om de IC Eindhoven - Düsseldorf vind ik het toch enigszins opmerkelijk dat ik één (voor mij) voor de hand liggende oplossing nog praktisch nergens heb zien langskomen: de serie 120 omleggen naar Den Haag - Frankfurt.
Verwacht stoppatroon: (Gvc -) Gv - Rtd - Bd - (Tb) - Ehv - (Hm) - Vl - Mcgb - Koln - Fnaf - Fffm
Op korte termijn zou zo'n trein on-top kunnen zijn, maar zodra PHS Den Haag - Eindhoven wordt ingevoerd lijkt het me logischer om 'm (iig op PHS-traject) te integreren in de binnenlandse dienst.

Hiermee verbind je Den Haag, Rotterdam én Eindhoven rechtstreeks met Keulen én Frankfurt. Lijkt me toch heel wat aantrekkelijker (dus rendabeler) dan enkel Eindhoven en Düsseldorf, zeker omdat metropolen als Den Haag-Rotterdam en Frankfurt naar mijn idee toch heel wat meer internationaal 'gewicht' hebben. Het lijkt me dat je daar echt wel 1x/2u een ICE mee vol krijgt.
Aan de reistijden zal het in elk geval niet liggen. Rechtstreeks Den Haag - Keulen in 2u45, Den Haag - Frankfurt in minder dan vier uur, dat móét toch goede reclame zijn, zowel voor toeristen als zakenreizigers.
De kans op een sluitende businesscase wordt bij een omgelegde 120 ook nog eens groter omdat het benodigde materieel (ICE-3M) al ruimschoots aanwezig is. Een 120 op Den Haag (met ruim een uur keertijd daar) kost trouwens evenveel composities als de huidige 120 op Amsterdam, dus daar hoef je je dan ook niet druk om te maken.

Het lijkt me überhaupt ook logischer om een nieuwe trein bij Venlo-grens naar Keulen te laten rijden dan naar Düsseldorf. Anders krijg je 1,5-2x/u een trein naar Düsseldorf (0,5-1 IC, 1 RE) maar moet je voor Keulen nog altijd blijven overstappen in Mönchengladbach op een boemel met hoofdletter B. Denk dat dat een beetje overkill zou zijn voor Düsseldorf (en ook kelderende reizigersaantallen in de RE13 zou betekenen omdat iedereen de IC in duikt), en juist een gemiste kans voor Keulen. 1x/u Düsseldorf en 1x/2u Keulen (- Frankfurt) lijkt mij dan een stuk evenwichtiger.
Verder ga je bij een IC Eindhoven - Düsseldorf slechts van 1u50 naar (volgens nu.nl en NOS) 1u40, en spaar je slechts één overstap uit. Bij een IC(E) op Eindhoven - Keulen ga je van 2u16 duiken naar (volgens eigen berekening) 1u26, en spaar je twee overstappen uit. Tel uit je winst.
Het scheelt natuurlijk ook tijd en moeite dat je voor Keulen niet in Mönchengladbach hoeft kop te maken, en voor Düsseldorf wel.

Weet niet of dit vloeken in de kerk is gezien de topictitel "IC Eindhoven - Düsseldorf", maar ik wil het er toch even op wagen.
Meningen?

Laatst bewerkt door DDietzen op Zondag 18 nov 2018 om 03:17:52

Zondag 18 nov 2018 - 08:01:42
JothamvW
JothamvW
En wat gebeurt er dan met de verbinding via Arnhem?

Zondag 18 nov 2018 - 08:53:43
nohab
nohab
Flickr bvisser
Die blijft heus wel bestaan in dat geval. Een ICE vanaf Rotterdam of Den Haag zal altijd via Utrecht en Arnhem gaan.

Zondag 18 nov 2018 - 09:22:39
treinfan
treinfan
Volgens mij stelt DDietzen juist Gvc-Rtd-Ehv-Düsseldorf voor, dus dan gaat die trein niet via Ut.

[Bezig met laden...]

Zondag 18 nov 2018 - 10:22:51
nohab
nohab
Flickr bvisser
Daarom ook mijn opmerking over Utrecht-Arnhem.

Zondag 18 nov 2018 - 11:10:51
jeanne
jeanne
Het idee van DDietzen is niet echt nieuw, maar voor deze verbinding heeft men wel DUUR +v230 HSL Materieel nodig. Aan deze kant van Keulen is dat +v230 materieel niet echt nodig en daar zit nu juist de kern van het hele probleem. Ik Keulen ligt een soort onzichtbare exploitatie grens qua type materieel wat nodig is voor zo’n dienst. Dat is voor de diensten via Arnhem overigens niet anders.

Een snellere en elk uur rijdende dienst tussen Eindhoven en Arnhem via het Duitse HSL opstappunt is waarschijnlijk economisch gezien een veel realistischer keuze die men zou moet na streven. Dan is het ICE-M achtig materieel alleen maar nodig voor die enkele dagbestemming die verder dan Keulen (Frankfurt) ligt.

Jeanne Kok

Zondag 18 nov 2018 - 12:39:44
DDietzen
DDietzen
Even ter verduidelijking: mijn idee was een ICE Gvc - Rtd - Bd - Ehv - Vl - Mcgb - Koln - Fffm (niet alle stops op de route weergegeven). Dus géén extra trein vanuit Ehv naar Dussel, en géén omweg via Ut. Op de HSL-Zuid (al is het maar een klein stukje) komt zo'n ICE ook nog eens beter tot zijn recht. Daarnaast pak je zo zowel Den Haag als Rotterdam mee (wat ik erg onlogisch en inefficiënt zou vinden als je via Ut zou gaan: Gvc - Rtd - kopmaken - Ut ???).
NB: mocht je de ICE gaan integreren in de binnenlandse dienst, dan krijgt RE13 te Vl een ruimere overstap (ca. 9 min) op een IC Vl - Hm - Ehv - Tb - Bd en verder. Door het overslaan van Br, Hrt en Dn, en het rijden met 160 op Hrt - Hm, heb je zo een kleine 10 minuten tijdwinst (in mijn uitwerking 9 min) naar Ehv en verder. De reis Düsseldorf - Eindhoven duurt dan dus ca. 1u40, precies wat men ook bij een rechtstreekse IC zou hebben. Alleen die overstap in Vl blijft dus nog in stand (maar wel wat verruimd!).
Voor de bediening van Br, Hrt en Dn voorzag ik een tot Vl verlengde 9600, en eventueel nog wat spits-IC's met het huidige IC-stoppatroon om de ergste spitsdrukte af te vangen.

En ja, terechte vraag, wat doe je met de verbinding via Arnhem? Ik zie zelf drie mogelijkheden:

- Geen ambitie? Dan een uurlijkse IC Asd - Ut - Ah - Oberh - Duisb - Dussel - Koln, en verder niks. (Toegegeven, dat is wel het makkelijkst te integreren in PHS Schiphol - Nijmegen.)

- Een beetje ambitie? Dan de 100 uitbreiden naar een tweeuurlijkse dienst. De huidige ICE's Basel - Keulen (- Dortmund) rijden nu toch al meestal met een tweede stel dat er in Keulen afgaat, dus laat dat tweede stel uit Koln doorkarren naar Asd en je hebt enkel op Koln - Asd extra materieelinzet.
Nadeel is wel een lange kering (meer dan 2u) in Amsterdam, tenzij je in minder dan een halfuur durft te gaan keren. (Ik zou het er niet op wagen voor een internationale trein uit Zwitserland met catering aan boord.)
Eventueel nog ter aanvulling een tweeuurlijkse IC Koln - Asd erbij.

- Veel ambitie? Dan neem je van Basels tot Mannhe het huidige 100-pad, maar trap je in Mannhe al het tweede stel af dat naar Asd door gaat karren. Dat stel gaat niet na 13 maar al na 3-4 min verder naar Fnaf, Kkd (Gl. 11-12) en Dussel. Als je dat pad goed weet te leggen, maak je tussen Basels en Dussel een halfuur tijdwinst door de kortere stop te Mannhe, het overslaan van Ksb en het ontwijken van Hohenzollernbrücke en Koln (plus kopmaken). NB: Ksb en Koln worden nog altijd bediend door het eerste stel, dat het bestaande 100-pad blijft volgen.
Doe je dit, dan beland je op Dussel - Asd gewoon in het oude vertrouwde 120-pad, wat ook nog eens een lange kering (dus een compositie) uitspaart in Asd. Als je het zaakje ook nog eens wat gunstiger neerlegt op Dussel - Asd (dankzij het derde spoor Oberh - Zv) kan je van 6u45 naar 6u gaan op de verbinding Basel - Amsterdam. Dan is Zwitserland ineens een heel stuk dichterbij.
Eventueel nog ter aanvulling een tweeuurlijkse IC Koln - Asd erbij.
jeanne (zo 18 nov 2018 11:10:51 www.somda.nl): Het idee van DDietzen is niet echt nieuw, maar voor deze verbinding heeft men wel DUUR +v230 HSL Materieel nodig. Aan deze kant van Keulen is dat +v230 materieel niet echt nodig en daar zit nu juist de kern van het hele probleem. Ik Keulen ligt een soort onzichtbare exploitatie grens qua type materieel wat nodig is voor zo’n dienst. Dat is voor de diensten via Arnhem overigens niet anders.

Een snellere en elk uur rijdende dienst tussen Eindhoven en Arnhem via het Duitse HSL opstappunt is waarschijnlijk economisch gezien een veel realistischer keuze die men zou moet na streven. Dan is het ICE-M achtig materieel alleen maar nodig voor die enkele dagbestemming die verder dan Keulen (Frankfurt) ligt.
De ICE op Den Haag kost evenveel composities als de huidige 120, dus zolang je 'm net zo vol krijgt op de nieuwe route, zal dat geen probleem zijn. De verlengde 100 kost met versnelling (zie derde optie) maar twee extra composities (lees: stellen); je kunt je erom achter je oren krabben, maar als je met slechts twee extra stellen een uitbreiding van het ICE-netwerk naar Den Haag, Rotterdam en Eindhoven mee kunt bereiken, dan zeg ik: doen.
En ja, ik geef toe, het Nederlandse spoor is traag, economisch lijkt het voordeliger om een wat minder dure trein tot net over de grens te laten rijden, zodat men daar op een ICE kan overstappen. Ware het niet dat je dan aardig wat klandizie zult kwijtraken omdat een extra overstap het zaakje toch heel wat minder aantrekkelijk maakt. Zeker op internationale reizen wil je zo min mogelijk overstappen, want internationale treinen hebben relatief vaker (forse) vertraging dan binnenlandse. Rechtstreeks heb je nog de (bijna zekere) garantie dat je met de trein op je bestemming zult komen, ook bij forse vertraging; moet je overstappen, en mis je bv. net de laatste aansluiting, dan zal je toch Brugman moeten heten om nog voor de volgende ochtend op je bestemming te geraken. En ook al gaat het niet om de laatste aansluiting: als je door een vertraging van trein A een uur (of twee!) moet wachten op de volgende trein B, maak je mij daar in elk geval niet blij mee. Of mensen gaan ruime overstaptijden incalculeren, en zijn daardoor sowieso langer op reis dan ze eerst waren. Internationaal overstappen is helaas gewoon zeer onaantrekkelijk, punt.

Laatst bewerkt door DDietzen op Zondag 18 nov 2018 om 12:48:18

Zondag 18 nov 2018 - 16:08:49
jeanne
jeanne
Alles goed en wel, maar je bekijkt het geheel veel te veel van uit Nederlandse optiek. Alsof de Duitse reiziger daar ook erg gebaad mee zou zijn. Als ik zelf dan toch mag kiezen liefst één ICE van af de Bodensee in één streep mij naar huis brengt. Maar ja, zo zit de markt nu eenmaal niet in elkaar!

Wat dan wel? Ook ik kies altijd de meest comfortabele verbinding met zo min mogelijk overstappen, omdat daar zo mogelijk het meeste risico in zit. Vooral als de bestemming, die in de periferie ligt, een weinig aantrekkelijk verbindingsaanbod kent. Tot zover voor als je vanuit Nederland naar die ene verre bestemming onderweg bent. Dan zou ook voor mij hier op de ICE stappen het meest logisch zijn! En toch……………

Wanneer je terug naar huis wilt is het heel ander verhaal. Inmiddels ben ik daar door ervaring wijzer geworden. Daarom pleit ik juist voor een regelmatig rijden Intercity, die zeker net zo snel of sneller is als de ICE, van uit het Roergebied naar Nederland. Waarom schrijf ik zo op? Omdat ik heb gemerkt dat je bij vertraging of calamiteiten vrij moeilijk nog vanuit het Roergebied de grens over kan komen. De ICE's rijdt niet regelmatig genoeg en liever niet met de S-bahn of een Regio Express die bij elke halte als een hondje z’n plasje moet doen. Als je naar Nederland moet leveren die laatsten ook niets op en kun je beter je wachttijd op het knoppunt gaan uit zitten tot de volgende ICE. Dat kan wel tot twee uur oplopen. Als je dan ook nog een stuk in Nederland voor de boeg hebt, is een aantrekkelijke en regelmatig rijdende Intercity echt wel een uitkomst!

Een snelle starre uurdienst met Intercity’s tussen Eindhoven en Arnhem via het Roergebied is waarschijnlijk economisch gezien een veel aantrekkelijker en realistischer keuze die we zou moet na streven. Het is daarbij wel zaak dat die Intercity’s aan beide zijde van de grens goed en aantrekkelijk in de diverse netwerken worden ingepast. Wanneer het idee slaagt krijg je vanzelf ook meer en aantrekkelijk aansluitende ICE verbindingen van uit het Roergebied geboden. Misschien zit er dan ook een aantrekkelijk aansluiting op ÖBB nachtnet vanuit het Roergebied in!

Jeanne Kok

Maandag 19 nov 2018 - 07:17:53
mdeen
mdeen
DDietzen (zo 18 nov 2018 12:39:44 www.somda.nl): Even ter verduidelijking: mijn idee was een ICE Gvc - Rtd - Bd - Ehv - Vl - Mcgb - Koln - Fffm (niet alle stops op de route weergegeven). Dus géén extra trein vanuit Ehv naar Dussel, en géén omweg via Ut. Op de HSL-Zuid (al is het maar een klein stukje) komt zo'n ICE ook nog eens beter tot zijn recht. Daarnaast pak je zo zowel Den Haag als Rotterdam mee (wat ik erg onlogisch en inefficiënt zou vinden als je via Ut zou gaan: Gvc - Rtd - kopmaken - Ut ???).
Overschot aan ICE3-materieel is er niet dus alles wat meer ICE3-materieel nodig heeft (d.w.z. zowel ICE Gvc-Vl-Duitsland als Asd-Ah-Duitsland of ICE3 diensten doortrekken tot voorbij Frankfurt) zal niet lukken. De ambitie zal zeker zijn om elk uur een IC Ehv-Duitsland te realiseren, om dat vanaf Gvc met ICE3 te doen zal al niet mogelijk zijn.
Het traject Rheydt-Köln is ook nog eens maximaal 120 km/h, dus een ICE daar overheen sturen is ook een beetje overkill. En Gvc-Köln duurt langer dan Amsterdam-Köln. De D-trein deed vroeger 1:46 over Ehv-Köln, 1:29 erbij van Gvc-Ehv en je zit al op 3:15, bijna een half uur langer dan Asd-Köln.

Ik denk dat het beter is eerst eens te kijken of je gewoon een IC naar Duitsland kunt maken, naast de bestaande RE. Of die dan per sé naar Düsseldorf moet daar ben ik ook niet helemaal uit. Keulen is ook een goede bestemming. Ik denk ook voor binnenlands verkeer in Duitsland (Viersen en Mönchengladbach).

Maandag 19 nov 2018 - 08:42:41
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
rechtstreekse IC naar Köln is weer concurrentie van ICE want ik denk dat NSI liever ziet dat de reizigers vanuit Rtd en Gvc overstappen in Ut op de ICE naar Köln.

Maandag 19 nov 2018 - 09:26:42
icened
icened
mdeen (ma 19 nov 2018 07:17:53 www.somda.nl):
Overschot aan ICE3-materieel is er niet dus alles wat meer ICE3-materieel nodig heeft (d.w.z. zowel ICE Gvc-Vl-Duitsland als Asd-Ah-Duitsland of ICE3 diensten doortrekken tot voorbij Frankfurt) zal niet lukken. De ambitie zal zeker zijn om elk uur een IC Ehv-Duitsland te realiseren, om dat vanaf Gvc met ICE3 te doen zal al niet mogelijk zijn.
Het traject Rheydt-Köln is ook nog eens maximaal 120 km/h, dus een ICE daar overheen sturen is ook een beetje overkill. En Gvc-Köln duurt langer dan Amsterdam-Köln. De D-trein deed vroeger 1:46 over Ehv-Köln, 1:29 erbij van Gvc-Ehv en je zit al op 3:15, bijna een half uur langer dan Asd-Köln.

Ik denk dat het beter is eerst eens te kijken of je gewoon een IC naar Duitsland kunt maken, naast de bestaande RE. Of die dan per sé naar Düsseldorf moet daar ben ik ook niet helemaal uit. Keulen is ook een goede bestemming. Ik denk ook voor binnenlands verkeer in Duitsland (Viersen en Mönchengladbach).
Opmerkelijk dat er weer begonnen wordt om ICE in te zetten tussen Düsseldorf - Eindhoven/Den Haag. Wie kijkt naar de verbinding Berlijn - Bad Bentheim/Amsterdam weet dat DB daar geen voorstander van is. Het wordt 200 km p/u treinmaterieel.

En waarom zou het treinmaterieel niet Nederlands treinmaterieel kunnen zijn? Kijk naar Abellio die tussen Arnhem - Düsseldorf rijdt. Grootste deel rijdt het op Duits grondgebied. En dat stukje Arnhem - Duitse grens is een zeer klein deel ervan.

1 keer p/u Eindhoven - Düsseldorf lijk me kansloos. Ze kunnen het beter integreren in de verbinding Den Haag - Eindhoven met steden als Den Haag, Delft, Rotterdam, Breda en Eindhoven. Wat ligt er na Eindhoven? Met alle respect Venlo en Mönchengladbach zijn niet zulke belangrijke steden als de eerder drie genoemde steden.

Maandag 19 nov 2018 - 12:01:48
Tim82
Tim82
Mönchengladbach is groter dan Eindhoven, Tilburg en Breda. Tevens kan je daar goed overstappen voor Keulen en bijvoorbeeld Krefeld. Dat heeft dus meer een knooppunt functie dan bijvoorbeeld Delft.

Als je de IC met bv een wat luxer ingerichte Flirt zou gaan rijden, zou je misschien zelfs met 2 stellen kunnen gaan rijden, en die dan in Mönchengladbach splitsen met een deel Keulen en een deel Düsseldorf.

Laatst bewerkt door Tim82 op Maandag 19 nov 2018 om 12:04:56

Maandag 19 nov 2018 - 13:00:47
icened
icened
Lijk me in ieder geval zoal goed om motorrijtuigen in te zetten die flexibel verlengd of verkort kunnen worden. Kijk maar hoe inefficiënt de bezettingsgraad in de IC Direct met zijn vaste samenstelling is.

Delft heb ik genoemd omdat er toeristen naar toe gaan.

Laatst bewerkt door icened op Maandag 19 nov 2018 om 13:06:58

Maandag 19 nov 2018 - 13:34:03
mdeen
mdeen
Als we even terugkeren naar wat er gevraagd en waarschijnlijk geleverd gaat worden: De "IC-trein" wordt in feite een verlenging van de RE 13 naar Eindhoven. Gaat dus stoppen in Helmond, Venlo, alle stations tot Mönchengladbach, Neuss en Düsseldorf en wordt aanbesteedt door het VRR.
Analoog aan Arnhem-Düsseldorf zou dit heel goed met FLIRTs gereden kunnen worden.

Andere punten die ik in het PvE lees: www.tweedekamer.nl

* Eindhoven-Düsseldorf-Hamm
* Een bestaande IC wordt vervangen door deze IC, de stops in Hrt en Br moeten door een aanvullende stoptrein worden opgevangen
* 16 multi-courante treinstellen met minimaal 240 zitplaatsen per stel (ongeveer 4-baks FLIRT).
en een uitgebreide beschrijving van faciliteiten in het interieur.

Laatst bewerkt door mdeen op Maandag 19 nov 2018 om 14:40:29

Maandag 19 nov 2018 - 16:32:54
icened
icened
Hamm is het station waar de ICE 2 van/naar Berlijn ontkoppeld/gekoppeld wordt. Belangrijke station. En de trein rijdt door het drukke Ruhrgebied.

De IC Schiphol - Venlo kunnen ze 1 keer p/u inkorten tot Eindhoven. De IC Eindhoven - Düsseldorf - Hamm kan het tussen Eindhoven - Venlo het overnemen van de IC Schiphol - Venlo. Is de IC Eindhoven - Hamm geïntegreerd in de Duitse dienstregeling. En NS dienstregeling.

Maandag 19 nov 2018 - 20:56:01
mdeen
mdeen
Dan vraag je je alleen nog af waarom dat ding in Nederland dan IC moet heten. Dan kun je ook gewoon vanaf Deurne overal stoppen.

De vraag is wat voor pad je hem in kunt leggen. Als het pad in Duitsland vast ligt (Venlo - Hamm is 160 km, dus veel plek voor conflicten) en Ehv-Vl doe je in 31 minuten (D-trein) i.p.v. 39 en je stopt nog maar 2 minuten in Vl dan kun je 13 minuten later uit Ehv weg, dan zit je direkt voor de stopper.
Maar dan heb je weer geen fijne gecadanseerde dienstregeling, iets wat ook in het PvE staat. Ik ga dan bijna vrezen dat de rijtijden van de huidige IC aangehouden zullen gaan worden en dat er van versnelling niets terecht komt.

Maandag 19 nov 2018 - 21:19:38
sjoerd
sjoerd
Treinreiziger weet meer: Quote:
Vanaf 2025 gaat er elk uur een rechtstreekse trein Eindhoven – Düsseldorf rijden. Het gaat om de verlenging van de bestaande trein Venlo – Düsseldorf (RE 13). Doordat de trein straks ieder uur door gaat rijden naar Eindhoven worden er jaarlijks 250.000 extra reizigers verwacht. Dat is een groei van 40 procent. De reistijd Eindhoven – Düsseldorf zal door de rechtstreekse trein met circa 13 a 14 minuten worden verkort. In Nederland zal de nieuwe verbinding één keer per uur de bestaande intercity vervangen. De intercity Schiphol – Venlo wordt als de internationale sneltrein gaat rijden namelijk één keer per uur ingekort tot Eindhoven. Daarnaast zal er één Sprinter vanuit Deurne door gaan rijden naar Venlo. Op termijn moet de reistijd Eindhoven – Düsseldorf verder verbeterd worden. Om de trein verder te versnellen moet het spoor tussen Dülken en Kaldenkrichten eerst verdubbeld worden. “Hoewel dit project in Duitsland als prioriteit is aangemerkt, heeft over het moment van deze capaciteitsuitbreiding in Duitsland nog geen besluitvorming plaats gevonden” schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven aan de Tweede Kamer. De toekomstige treindienst Eindhoven – Düsseldorf zal worden aanbesteed door het Duitse verkeersregio VRR. De lijn zal gegund worden vanaf 2025 voor een periode van 14 jaar. Door de aanbesteding krijgen reizigers in de toekomst tussen Eindhoven en Venlo mogelijk te maken met twee verschillende intercity-vervoerders. Van concurrentie zal echter geen sprake zijn. “Als extra borging van de onderlinge afstemming en het voorkomen van concurrentie (..), is afgesproken dat opbrengsten van de reizigers in de internationale trein die op het Nederlandse deel reizen worden toebedeeld aan het hoofdrailnet. Daarmee heeft de concessiehouder van het hoofdrailnet ook een belang bij goed presteren van de directe trein tussen Eindhoven en Venlo” schrijft de staatssecretaris. Vanaf 2025 mag de winnaar van de aanbesteding dus gaan rijden tussen Eindhoven en Düsseldorf. Maar mogelijk zal er al eerder een trein gaan rijden tussen beide plaatsen.”Een voorstel van NS om in het kader van de huidige concessie al vóór 2025 een directe verbinding met Düsseldorf te realiseren bespreek ik op korte termijn tijdens het bestuurlijk overleg MIRT van Zuid-Nederland” aldus de staatssecretaris.
Unquote.

Dinsdag 20 nov 2018 - 19:37:48
mdeen
mdeen
Dat is niets meer dan er al bekend was.

Woensdag 21 nov 2018 - 00:36:51
AlexNL
AlexNL
Wat ik niet goed snap: vanuit het "Eurekarail"-project worden er allerlei kwaliteitseisen neergelegd voor een verlengde RE13 Eindhoven - Hamm, waarbij ook allerlei eisen worden gesteld aan het materieel ("intercitykwaliteit"). Zo wordt er bijvoorbeeld geëist dat er over het hele traject een conducteur aanwezig is.

De RE13 rijdt nu zonder conducteur, en in allerlei recent door VRR gegunde concessies zie je juist dat de conducteur verdwijnt (ongetwijfeld uit kostenoogpunt). Waarom zou VRR dan meegaan in deze "eisen", als dat de RE13 veel duurder maakt qua exploitatie en minder conform de Duitse eisen?

In het "Deutschlandtakt 2030"-plan van het Duitse BMVI (www.bmvi.de) staat een intercity Eindhoven - Venlo - M'gladbach - Düsseldorf - Oberhausen ingetekend, náást een RE13 Venlo - Münster (en een RE8 Venlo - Koblenz). De Duitse overheid heeft duidelijk een heel ander beeld bij hoe het grensoverschrijdend verkeer eruit moet zien dan de Eurekarail-projectorganisatie.

Zou het niet nuttiger zijn om de RE13 te laten voor wat hij is (verantwoordelijkheid van de VRR), om zo samen met VRR en BMVI in te zetten op realisatie van de in DT2030 getekende IC-verbinding?

Duitsland heeft zich onlangs gecommitteerd aan het uitbouwen van Venlo - Viersen, als ze doorpakken zou het moeten lukken om dat in 2025 gerealiseerd te hebben...

Woensdag 21 nov 2018 - 06:56:25
mdeen
mdeen
Ik denk dat ze dat laatste willen afwachten voordat ze verdere stappen maken. Verdubbeling van het spoor tussen Kaldenkirchen en Dülken staat nu inderdaad op de agenda, maar van een tijdsplanning is nog geen sprake, en een halfuursdienst is op dit moment gewoon niet mogelijk (zonder de meeste of alle cargo te schrappen).
Ik vind het ook maar een mager produkt als je iets een IC noemt en dan tussen Venlo en Mönchengladbach overal stopt en op het verdere traject ook echt niet meer dan een RE bent.

Weet iemand trouwens wat ze bedoelen met een monocultuur? PvE 3b: "Provincie en ProRail treden tijdig in overleg over het al dan niet onstaan van een monocultuur op het trajectdeel Eindhoven-grens (en v.v.) en de eventuele benodigde maatregelen."

Laatst bewerkt door mdeen op Woensdag 21 nov 2018 om 08:57:31

Woensdag 21 nov 2018 - 10:49:33
reisthijs
reisthijs
Dit is nog geen IC, maar dat is nu ook niet het doel. Het doel is op relatief korte termijn een verbinding zonder overstap te creëren. Een echte IC met grote reistijdwinst, is een toekomstwens, iets voor de langere termijn.

Ik lees in het PvE dan ook nergens dat het een IC genoemd moet worden. Men heeft het alleen maar over een 'treindienst', dat zou dus ook een RE genoemd kunnen worden.

Woensdag 21 nov 2018 - 10:52:52
tochjo
tochjo
mdeen (wo 21 nov 2018 06:56:25 www.somda.nl): Weet iemand trouwens wat ze bedoelen met een monocultuur?
"Van monocultuur is sprake als er minder dan 2 keer per uur op spoorniveau spoorvoertuigen met onbesproken detectiekwaliteit rijden: VIRM/VIRMm, ICMm, DDZ, Elok met rijtuigen. Combinaties met andere typen treinstelllen en goederentreinen geven in het algemeen onvoldoende garantie dat de detectiekwaliteit behouden blijft in verslechterende omstandigheden, zoals in de bladvalperiode." Zie www.prorail.nl (voetnoot pagina 33).

Woensdag 21 nov 2018 - 11:07:29
mdeen
mdeen
Ah, interessant. Dus het zou problematisch kunnen worden als één VIRM wordt vervangen door twee FLIRTs (stoptrein+RE).
Waarom tellen goederentreinen niet mee? Dat zijn vaak veel assen met best wel wat gewicht.

Woensdag 21 nov 2018 - 11:55:31
broek53
broek53
Die tellen wel mee, zoals in het bericht van tochjo staat. Het probleem zal wel zitten in "minder dan 2 keer per uur", aangezien er niet elk uur minstens een goederentrein rijdt.
Overigens is het geen kwestie van gewicht, maar van de perfecte lijn volgen. Hoe meer materieel loopt te 'veteren" over de spoorstaven, hoe beter het de koppen schoon rijdt.

Woensdag 21 nov 2018 - 12:04:17
mdeen
mdeen
broek53 (wo 21 nov 2018 11:55:31 www.somda.nl): Die tellen wel mee, zoals in het bericht van tochjo staat.
Dat lees ik er niet uit.
"Combinaties met andere typen treinstelllen en goederentreinen geven in het algemeen onvoldoende garantie dat de detectiekwaliteit behouden blijft in verslechterende omstandigheden, zoals in de bladvalperiode."

Daar lees ik uit dat je minstens 2x per uur met een stel uit het rijtje "VIRM/VIRMm, ICMm, DDZ, Elok met rijtuigen" moet rijden, anders kan het problematisch worden.

Woensdag 21 nov 2018 - 15:34:32
icened
icened
Haagse wethouder en burgermeester pleiten voor IC Den Haag - Düsseldorf:

www.treinennieuws.nl

Zou nog mooier zijn. Sluit het zuiden van de Randstad aan op het Ruhrgebied. Veel vervoerspotentieel.

Woensdag 21 nov 2018 - 16:06:43
broek53
broek53
Hoeveel decennia zou dat eerder al gereden hebben eigenlijk?

Woensdag 21 nov 2018 - 16:37:16
AlexNL
AlexNL
reisthijs (wo 21 nov 2018 10:49:33 www.somda.nl): Dit is nog geen IC, maar dat is nu ook niet het doel. Het doel is op relatief korte termijn een verbinding zonder overstap te creëren. Een echte IC met grote reistijdwinst, is een toekomstwens, iets voor de langere termijn.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat de door het BMVI gewenste 'echte' IC er uiteindelijk helemaal niet komt, omdat de RE13 al naar Eindhoven rijdt en er daarvoor al flinke investeringen gedaan zijn in nieuw materieel.

Wat misschien een optie is, is dat de RE13 en de IC E-O samen een halfuurstakt gaan rijden tussen Eindhoven en Venlo?

Woensdag 21 nov 2018 - 16:49:34
maarten83
maarten83
broek53 (wo 21 nov 2018 16:06:43 www.somda.nl): Hoeveel decennia zou dat eerder al gereden hebben eigenlijk?
Schijnbaar zijn ze in het Haagse vergeten dat in de jaren 90 er een ic Gvc - Keulen reed. Interessante vraag waarom zou t nu wel rendabel zijn ten opzichte van toen. Rijtijd besparing ivm vervallen locwissel Vl?

Woensdag 21 nov 2018 - 18:00:21
abcde
abcde
In de jaren 70 reed deze al tussen Gvc en Keulen. Met rijtuigen plan K en N. Eind 1980 was dit de eerste IC met rijtuigen ICR. En op een gegeven moment waren die allen hard nodig voor de binnenlandse dienst.

Laatst bewerkt door abcde op Woensdag 21 nov 2018 om 18:32:29

Woensdag 21 nov 2018 - 18:31:15
kleine_man
kleine_man
En reizigers moesten met de ICE.

Woensdag 21 nov 2018 - 19:13:19
Apda
Apda
Een paar jaartallen:
Met ingang van de zomerdienst 1992 vervielen de laatste ‘Expres’-treinen op het traject Hoek van Holland - Venlo - Duitsland. Sindsdien reden er alleen nog buurlandtreinen tussen Den Haag en Köln. Met de zomerdienst 1995 werd de buurlanddienst ingekort tot Eindhoven - Köln. Met ingang van de winterdienst 1996-1997 werd de Duitse stoptreindienst Köln - Kaldenkirchen verlengd tot Venlo. Met de zomerdienst 1999 werd de treindienst Eindhoven - Köln opgeheven.

Laatst bewerkt door Apda op Woensdag 21 nov 2018 om 19:16:28

Woensdag 21 nov 2018 - 21:27:51
b2py
b2py
Wat was de reden van al deze inkortingen en uiteindelijk volledige staking van de treindienst?

Woensdag 21 nov 2018 - 23:03:39
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Vast niet omdat er zoveel reizigers waren...

Woensdag 21 nov 2018 - 23:30:29
sjoerd
sjoerd
Nee, maar de reizigers blijven ook steeds meer weg, naarmate je de dienst minder aantrekkelijk maakt. Uit de meeste grensverbindingen blijkt dat de reiziger wel wil komen, als er een goed product wordt geboden. En zelfs dat een vaak teleurstellend product (de laatste tijd naar/van Berlijn) nog wel op krediet kan rekenen. Ook de Benelux zie ik regelmatig goed bezet over de grens gaan, terwijl was gesteld, dat die trein veel te duur was geworden.
Er zijn ook beslist nog meer kansen voor internationale verbindingen. En er zijn helaas bijna evenveel enorme angsten.

Woensdag 21 nov 2018 - 23:51:57
AlexNL
AlexNL
De jaren '90 waren natuurlijk ook de gouden jaren van de hogesnelheidstrein: de Kanaaltunnel werd opgeleverd, Eurostar en Thalys verschenen ten tonele en aan het einde van het decennium zou ICE International gaan rijden. Het idee was dat er overal HSL's zouden komen (denk aan de HSL Oost), de ouderwetse 'trage' trein was ten dode opgeschreven.

De jaren '90 was ook de tijd waarin de EU de Europese luchtvaart liberaliseerde. Voorbij was de tijd waarin je was aangewezen op "flag carriers" als KLM en Sabena, voortaan kon elke airline over heel het continent routes aanbieden. Dit was ook de tijd waarin Ryanair en easyJet de markt betraden, waarmee "met het vliegtuig op reis" voor iedereen toegankelijk werd.

Een klassieke trein van Den Haag naar Keulen leek destijds ten dode opgeschreven: aan de ene kant zou de snelle ICE hem beconcurreren (en dat is ook zo: Gvc - D'dorf is via Utrecht een uur sneller dan via Venlo), anderzijds kun je ook naar Düsseldorf vliegen.

Inmiddels lijkt het tij te keren: het milieu (en de vervuilende uitstoot van vliegtuigen) is tegenwoordig belangrijk, qua prijs kan de trein beter concurreren met het vliegtuig (dankzij Sparpreis), en mensen beginnen de trein weer wat meer te waarderen.

Donderdag 22 nov 2018 - 00:37:20
rob_ehv
rob_ehv
sjoerd (ma 19 nov 2018 21:19:38 www.somda.nl): Treinreiziger weet meer: Quote:
Vanaf 2025 gaat er elk uur een rechtstreekse trein Eindhoven – Düsseldorf rijden. Het gaat om de verlenging van de bestaande trein Venlo – Düsseldorf (RE 13). Doordat de trein straks ieder uur door gaat rijden naar Eindhoven worden er jaarlijks 250.000 extra reizigers verwacht. Dat is een groei van 40 procent. De reistijd Eindhoven – Düsseldorf zal door de rechtstreekse trein met circa 13 a 14 minuten worden verkort. In Nederland zal de nieuwe verbinding één keer per uur de bestaande intercity vervangen. De intercity Schiphol – Venlo wordt als de internationale sneltrein gaat rijden namelijk één keer per uur ingekort tot Eindhoven. Daarnaast zal er één Sprinter vanuit Deurne door gaan rijden naar Venlo. Op termijn moet de reistijd Eindhoven – Düsseldorf verder verbeterd worden. Om de trein verder te versnellen moet het spoor tussen Dülken en Kaldenkrichten eerst verdubbeld worden. “Hoewel dit project in Duitsland als prioriteit is aangemerkt, heeft over het moment van deze capaciteitsuitbreiding in Duitsland nog geen besluitvorming plaats gevonden” schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven aan de Tweede Kamer. De toekomstige treindienst Eindhoven – Düsseldorf zal worden aanbesteed door het Duitse verkeersregio VRR. De lijn zal gegund worden vanaf 2025 voor een periode van 14 jaar. Door de aanbesteding krijgen reizigers in de toekomst tussen Eindhoven en Venlo mogelijk te maken met twee verschillende intercity-vervoerders. Van concurrentie zal echter geen sprake zijn. “Als extra borging van de onderlinge afstemming en het voorkomen van concurrentie (..), is afgesproken dat opbrengsten van de reizigers in de internationale trein die op het Nederlandse deel reizen worden toebedeeld aan het hoofdrailnet. Daarmee heeft de concessiehouder van het hoofdrailnet ook een belang bij goed presteren van de directe trein tussen Eindhoven en Venlo” schrijft de staatssecretaris. Vanaf 2025 mag de winnaar van de aanbesteding dus gaan rijden tussen Eindhoven en Düsseldorf. Maar mogelijk zal er al eerder een trein gaan rijden tussen beide plaatsen.”Een voorstel van NS om in het kader van de huidige concessie al vóór 2025 een directe verbinding met Düsseldorf te realiseren bespreek ik op korte termijn tijdens het bestuurlijk overleg MIRT van Zuid-Nederland” aldus de staatssecretaris.
Unquote.
dus:
1 x per uur Schiphol - Venlo
1 x per uur Eindhoven - Düsseldorf
1 x per uur Eindhoven - Deurne (sprinter)
1 x per uur Eindhoven - Venlo (sprinter)

robq

Donderdag 22 nov 2018 - 07:15:19
mdeen
mdeen
AlexNL (wo 21 nov 2018 23:51:57 www.somda.nl):

Een klassieke trein van Den Haag naar Keulen leek destijds ten dode opgeschreven: aan de ene kant zou de snelle ICE hem beconcurreren (en dat is ook zo: Gvc - D'dorf is via Utrecht een uur sneller dan via Venlo)
Nee de ICE was echt geen uur sneller. Met de HSL nu is Gvc-Düsseldorf via Venlo 7 minuten langzamer. De HSL verkort de rijtijd natuurlijk, maar de RE die overal stopt verlengt die.
Als ik de rijtijden van de IC's een beetje optel samen met wat ik weet van de dienstregeling van de D-trein kom ik op 3:28 van Gvc naar Düsseldorf, inclusief locwissel. Met de ICE is het 3:14.
De D-trein reed uiteraard niet naar Düsseldorf maar naar Keulen, en daar was het ook zo. Gvc-Köln via Utrecht is 3:47 in de huidige dienstregeling met 18 minuten overstap, dus laten we zeggen 3:30. Via Venlo was het rond 3:33 (Ehv-Köln was 1:46, met 1:47 ben je ook zonder HSL van Gvc-Ehv). En met de HSL is het nog sneller, dan ben je een kwartier sneller dan met de ICE, als je een snelle overstap hebt.

Donderdag 14 feb 2019 - 15:31:32
Beel
Beel
Ik vraag me af hoe NS het voor elkaar wil krijgen om eerder dan 2025 naar Düsseldorf te gaan rijden.

Het enige beschikbare materieel dat hier theoretisch ingezet zou kunnen worden is een Traxx met ICR rijtuigen. Maar met kopmaken in Vierssen is dit ook weer niet handig, dus hier zouden dan al twee Traxxen in sandwich-bedrijf voor nodig zijn. En, combinaties Traxx+ICR komen pas na instroom van ICNG beschikbaar. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre ICR überhaupt nog is toegelaten in Duitsland.

Dan is er nog een praktisch probleem met de capaciteit op het enkelsporige stuk tussen Kaldenkirchen en Dülken. Bij mijn weten is het daar nu al dringen geblazen, en is er weinig ruimte voor een (of twee?) extra treinen per uur.

En tot slot een juridisch vraagje. Is het in het kader van concessieverlening wel toegestaan dat NS - vóór 2025 - vanuit Venlo gaat doorrijden naar Düsseldorf?

Laatst bewerkt door Beel op Donderdag 14 feb 2019 om 15:33:13

Donderdag 14 feb 2019 - 15:51:59
b2py
b2py
Ja dat mag, het staat iedere partij vrij een internationale verbinding te starten mits daar capaciteit voor is toegewezen en het belang van de concessiehouder op delen van de verbinding niet worden geschaadt.

Donderdag 14 feb 2019 - 16:19:05
daniel81
daniel81
@Beel alles staat hierboven toch uitgelegd?
RE 13 wordt doorgetrokken naar Ehv (staat nergens dat NS dat zou moeten gaan doen) en er worden (waarschijnlijk) multicourante FLIRTS voor aangeschaft.
Die hebben we al op 3 andere grenstrajecten dus waarom zouden die er voor 2025 ook niet op Ehv-Düsseldorf zouden kunnen rijden

Zaterdag 11 mei 2019 - 00:31:44
scooter
scooter
www.omroepbrabant.nl
Het gaat nog wel even duren

Zaterdag 11 mei 2019 - 07:07:53
icened
icened
In 2025 kunnen ze de IC Den Haag - Eindhoven doortrekken naar Düsseldorf. Dan heeft Den Haag een goede compensatie als de IC Den Haag - Brussel vervalt.

Zaterdag 11 mei 2019 - 07:28:21
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Huh? Die snap ik niet. Die gaat dan toch niet naar Brussel?

Zaterdag 11 mei 2019 - 09:03:31
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Een paar keer per dag rijdt er een 9200 naar/van Gv in plaats van Asd, @AgentX

Hallo!

Zaterdag 11 mei 2019 - 09:54:55
yappa
yappa
AgentX bedoelt waarschijnlijk dat reizigers die naar Brussel of Antwerpen moeten, weinig hebben aan zo’n ‘compensatie’ En daar moet ik hem gelijk in geven.
De enigen voor wie dat een gelijkwaardige uitruil zou zijn, zijn politici en city-marketeers.

Zaterdag 11 mei 2019 - 15:37:12
icened
icened
Met mijn vorige reactie bedoelde ik dat de gemeente Den Haag perse een directe verbinding naar Brussel wilt. Waarvoor ik het nut niet echt begrijpt. Hoop dat de directe verbinding Den Haag - Brussel vanaf 2025 vervalt.

Maar de gemeente Den Haag heeft veel geïnvesteerd in het moderniseren van Den Haag Centraal. En daarom wilde het om prestigeoverwegingen een directe verbinding naar Brussel.

Als er een aantal keren per dag een IC tussen Den Haag - Düsseldorf zal gaan rijden is het te hopen dat ze genoegen nemen dat er straks alleen snelle IC tussen Amsterdam - Brussel via de HSL rijdt.

Zaterdag 11 mei 2019 - 16:24:11
sjoerd
sjoerd
De gemeente Den Haag WIL dat omdat men weet dat nogal wat Haagse politici en ambtenaren die verbinding naar Brussel zonder overstap prettig vinden en ook om het verlies te compenseren dat de stad altijd een directe verbinding met België heeft gehad. Dat is toch ook niet zo gek.
Ook de buurlandverbinding naar Keulen die jarenlang van Den Haag via Rotterdam en Venlo reed, zou een welkome doorgaande reismogelijkheid zijn, maar zover is het nog niet.
En het is ook wel logisch dat de vraag naar elk van die verbindingen geen uurdienst rechtvaardigt. Zoals er straks wellicht ook binnenlandse expresverbindingen zullen terugkomen, die niet elk (half) uur rijden.

Zaterdag 11 mei 2019 - 16:29:39
Daan!
Daan!
Ik vind een rechtstreekse trein van Hlm naar Ut ook heel lekker, maar dat zit er ook niet in. Ik begrijp heel goed waarom en accepteer dat gewoon.

Zaterdag 11 mei 2019 - 17:23:49
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Maar het is toch ronduit triest dat je in Gv maarliefst 14 minuten later kan instappen en alsnog diezelfde trein kan halen in Breda.

Wat is dan het nut van zo'n trage IC aftak.

Zaterdag 11 mei 2019 - 19:42:27
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Het nut is dus dat je zonder overstap in Brussel kunt komen vanaf Gv.

Dinsdag 04 jun 2019 - 10:05:21
icened
icened
Treindienst Düsseldorf - Eindhoven wordt steeds concreter:

www.spoorpro.nl

Quote:

Het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) is een verkeersautoriteit in de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen en omvat het openbaar vervoer in de metropoolregio Rhein-Ruhr. Het onderzoek van AT Osborne en Royal HaskoningDHV wees uit dat de integratie van de bestaande Duitse Regional Express RE13 vanuit Düsseldorf via Venlo naar Eindhoven de meest aantrekkelijke optie is om de steden met elkaar te verbinden.

Dinsdag 04 jun 2019 - 10:28:15
waalkade
waalkade
Nog een citaat uit bovengenoemd stuk:
"De trein die uit Duitsland komt, kan vanwege het drukbezette spoor niet in Eindhoven blijven staan. Daardoor is in de plannen voorzien in een keermogelijkheid in Best. Om keren in Best mogelijk te maken moet een bestaand keerspoor functioneel hersteld worden.”

Dinsdag 04 jun 2019 - 14:00:23
geert
geert
Gelukkig zijn hier alleen de puntstukken verwijderd en geen volledige opbraak zoals elders in het land gedaan is, dus makkelijk realiseerbaar lijkt me

Dinsdag 04 jun 2019 - 16:15:16
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Er is daar geen reinigingsfaciliteit, misschien wel noodzakelijk?

Dinsdag 04 jun 2019 - 17:05:01
geert
geert
Die is er nu met een kering van 10 minuten in Vl ook niet

Dinsdag 04 jun 2019 - 17:07:54
phantom
phantom
Heb is zitten kijken maar Best zelf (stations omgeving) is niks anders dan een verdiepte bak met doorgaande sporen.
Een vorm van een emplacement zie ik t.h.v. Ehv strijp S ri Best wel,maar Ehv is wat anders dan Best
Dus mis ik iets in Best of bedoelt men toch omg Ehv ?

Dinsdag 04 jun 2019 - 17:30:29
geert
geert
Nee net voorbij Best richting Boxtel ligt een keer spoor. Ooit bedoeld voor versterkingsdiensten tussen Eindhoven en Best maar in de normale dienst nooit gebruikt. En in het kader van de saneringswoede van Prorail ook ontoegankelijk gemaakt maar niet opgebroken zoals elders.

Laatst bewerkt door geert op Dinsdag 04 jun 2019 om 17:30:52

Woensdag 05 jun 2019 - 07:06:14
mdeen
mdeen
Het keerspoor in Best staat op sporenplan en is op luchtfoto's ook te zien: www.google.com

Ik weet niet of keren op Acht handig is, is daar nog goederenvervoer? Je zou ook nog op Eindhoven Stadion kunnen keren en misschien ook nog wel op spoor 40. Probleem van Acht en Eindhoven Stadion is dat je heel wat sporen moet kruisen, voor Best is het op spoor 2 binnenkomen en op spoor 3 teruggaan.

Laatst bewerkt door mdeen op Woensdag 05 jun 2019 om 13:51:18

Woensdag 05 jun 2019 - 07:11:05
Daan!
Daan!
Ac lijkt me ook een grote hoeveelheid lege bak kilometer opleveren.

Woensdag 05 jun 2019 - 07:17:14
nohab
nohab
Flickr bvisser
mdeen Ik weet niet of keren op Ac handig is, is daar nog goederenvervoer?
Zat. Het meeste verkeer tussen Amersfoort en de Kijfhoek komt daar langs en het meeste van en naar de Westhaven in Amsterdam.

Laatst bewerkt door nohab op Woensdag 05 jun 2019 om 07:17:56

Woensdag 05 jun 2019 - 07:42:47
treinfan
treinfan
Er zal wel At worden bedoeld

Woensdag 05 jun 2019 - 08:41:46
hellfire
hellfire
Tja, typ die locaties toch gewoon voluit. Internet is geen telegraaf.

Woensdag 05 jun 2019 - 13:13:34
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
At lijkt me an sich wel bruikbaar om te keren, maar als dat elk uur gebeurd houd je wel erg weinig ruimte over voor goederen.

Het keerspoor achter Bet lijkt haast meer een voormalige overlooplocatie waar ook een keerspoor in gezet is. Met totaal 15 wissels (allen 1:15!) en twee kruizen is het wel een erg complex geheel voor wat het oplevert. De overlopen tussen sporen AB/AC en BB/BC (ri. Ehv) zijn compleet verwijderd. De twee wissels aan het keerspoor zelf liggen er nog en één overloop is slechts geklemd, de rest is Belgisch gesaneerd. Met alleen het herplaatsen van stellers en tongbewegingen van wissels 1307B en 1311 is het keerspoor weer bruikbaar. In theorie zou je die van de geklemde overloop kunnen hergebruiken.

Woensdag 05 jun 2019 - 13:52:10
mdeen
mdeen
hellfire (wo 05 jun 2019 08:41:46 www.somda.nl): Tja, typ die locaties toch gewoon voluit. Internet is geen telegraaf.
Ja, als ik ze niet uit het hoofd ken is dat zeker een beter idee.

Woensdag 05 jun 2019 - 23:05:36
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Slechts 12 km enkele reis...

Donderdag 06 jun 2019 - 00:00:12
daniel81
daniel81
En nu nog even wachten op de wethouder die gaat roepen dat die trein ook in Best moet gaan halteren omdat het van essentieel belang is voor de Bestse economie om een rechtstreekse verbinding met Duitsland te hebben

Donderdag 06 jun 2019 - 00:22:00
Trainplaza
Trainplaza
Youtube TrainplazaNL Flickr 148430591@N02/
Nou ben ik misschien niet de meest neutrale persoon in dit verhaal (zie woonplaats ), maar als hij dan toch langs komt, zou een stop dan niet ook mogelijk zijn?

Donderdag 06 jun 2019 - 00:29:56
DDietzen
DDietzen
Indien er een significante vervoersstroom Eindhoven-Best bestaat (bij mijn weten als vaste klant van de 5200 overigens niet het geval), zou je nog een stop te Bet kunnen overwegen om zo de 5200 en 9600 te ontlasten.

Anders, vooral niet doen. Dat maakt het alleen maar moeilijker (slecht verkoopbaar) om bij vertragingen/calamiteiten te kunnen keren langs het perron in Ehv, want ja dan staan je reizigers in Bet in de kou.

Laatst bewerkt door DDietzen op Donderdag 06 jun 2019 om 00:30:26

Donderdag 06 jun 2019 - 00:46:49
Trainplaza
Trainplaza
De 5200 is in de spits vaak erg gezellig (in beide richtingen). Nou is de vraag of een internationale trein 1 keer per uur hierbij gaat helpen. Maar onder het motto 'alle beetjes helpen' zou het zeker het proberen waard zijn.

Als er bij vertraging of calamiteiten gekeerd word in Eindhoven dan ligt het maar net aan de situatie hoe je dit op kan lossen. Als de trein vanuit Duitsland te laat is en gaat keren in Eindhoven, kan men vanuit Best prima de sprinter nemen. Deze gaat elk kwartier en in 10 minuten ben je er. Verder vraag ik me af hoeveel rechtstreekse reizigers Best - Venlo en verder er zijn. Waarschijnlijk is dit zo verwaarloosbaar dat keren in Eindhoven weinig problemen oplevert (in tegenstelling tot een RB61 die bijvoorbeeld in Oldenzaal zou keren).

Bij stremmingen zou de trein sowieso niet kunnen rijden. Als Eindhoven - Boxtel gestremd is, dan keert men sowieso in Eindhoven. Maar aangezien zo'n storing zich gelukkig niet vaak voordoet vind ik niet dat dat voor problemen moet zorgen.

Ik denk vooral dat stoppen in Best erin resulteert dat andere plaatsen ook een stop willen. En leg die reizigers maar uit dat dat dan weer niet kan...

Ondanks dat ben ik (hoe verrassend) zeker een voorstander

Donderdag 06 jun 2019 - 09:10:09
sjoerd
sjoerd
Straks stelt er nog iemand voor om die trein dan maar af te buigen naar Eindhoven Airport.

Donderdag 06 jun 2019 - 09:16:27
dvdhoven
dvdhoven
Nou, als je bij Eindhoven Acht die keervoorziening maakt en er gelijk een perron bij legt, dan kom je alvast een heel eind.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Donderdag 06 jun 2019 om 09:19:31

Dick van den Hoven

Donderdag 06 jun 2019 - 11:11:35
jordibont
jordibont
Trainplaza (do 06 jun 2019 00:46:49 www.somda.nl):
Ik denk vooral dat stoppen in Best erin resulteert dat andere plaatsen ook een stop willen.
Ik hoor Hoogeveen nu al klagen, of ben ik de enige

Laatst bewerkt door jordibont op Donderdag 06 jun 2019 om 11:13:36, reden: miste quote

Donderdag 06 jun 2019 - 18:13:28
ThijsvLoon
ThijsvLoon
Flickr https://www.flickr.com/photos/160349274@N07/
Trainplaza (do 06 jun 2019 00:46:49 www.somda.nl): Ik denk vooral dat stoppen in Best erin resulteert dat andere plaatsen ook een stop willen. En leg die reizigers maar uit dat dat dan weer niet kan...
Boxtel ligt z'n 7 minuten verderop met ongeveer vergelijkbare reizigersaantallen, dus...

Donderdag 06 jun 2019 - 21:03:42
Trainplaza
Trainplaza
ThijsvLoon (do 06 jun 2019 18:13:28 www.somda.nl):
Trainplaza (do 06 jun 2019 00:46:49 www.somda.nl): Ik denk vooral dat stoppen in Best erin resulteert dat andere plaatsen ook een stop willen. En leg die reizigers maar uit dat dat dan weer niet kan...
Boxtel ligt z'n 7 minuten verderop met ongeveer vergelijkbare reizigersaantallen, dus...
Boxtel krijgt volgend jaar de 1900 al

Donderdag 06 jun 2019 - 23:22:23
AlexNL
AlexNL
Trainplaza (do 06 jun 2019 21:03:42 www.somda.nl):

Ik neem aan dat je de 1100 bedoelt? Maar ehm, gaat die vanaf 2020 ook in Boxtel stoppen dan?

Vrijdag 07 jun 2019 - 00:04:07
Trainplaza
Trainplaza
AlexNL (do 06 jun 2019 23:22:23 www.somda.nl):
Trainplaza (do 06 jun 2019 21:03:42 www.somda.nl):

Ik neem aan dat je de 1100 bedoelt? Maar ehm, gaat die vanaf 2020 ook in Boxtel stoppen dan?
Nee, de 1900. De intercity die 4 keer per dag gaat rijden tussen Eindhoven en Dordrecht