Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

IC Eindhoven - Düsseldorf

Zondag 18 nov 2018 - 16:08:49
jeanne
jeanne
Alles goed en wel, maar je bekijkt het geheel veel te veel van uit Nederlandse optiek. Alsof de Duitse reiziger daar ook erg gebaad mee zou zijn. Als ik zelf dan toch mag kiezen liefst één ICE van af de Bodensee in één streep mij naar huis brengt. Maar ja, zo zit de markt nu eenmaal niet in elkaar!

Wat dan wel? Ook ik kies altijd de meest comfortabele verbinding met zo min mogelijk overstappen, omdat daar zo mogelijk het meeste risico in zit. Vooral als de bestemming, die in de periferie ligt, een weinig aantrekkelijk verbindingsaanbod kent. Tot zover voor als je vanuit Nederland naar die ene verre bestemming onderweg bent. Dan zou ook voor mij hier op de ICE stappen het meest logisch zijn! En toch……………

Wanneer je terug naar huis wilt is het heel ander verhaal. Inmiddels ben ik daar door ervaring wijzer geworden. Daarom pleit ik juist voor een regelmatig rijden Intercity, die zeker net zo snel of sneller is als de ICE, van uit het Roergebied naar Nederland. Waarom schrijf ik zo op? Omdat ik heb gemerkt dat je bij vertraging of calamiteiten vrij moeilijk nog vanuit het Roergebied de grens over kan komen. De ICE's rijdt niet regelmatig genoeg en liever niet met de S-bahn of een Regio Express die bij elke halte als een hondje z’n plasje moet doen. Als je naar Nederland moet leveren die laatsten ook niets op en kun je beter je wachttijd op het knoppunt gaan uit zitten tot de volgende ICE. Dat kan wel tot twee uur oplopen. Als je dan ook nog een stuk in Nederland voor de boeg hebt, is een aantrekkelijke en regelmatig rijdende Intercity echt wel een uitkomst!

Een snelle starre uurdienst met Intercity’s tussen Eindhoven en Arnhem via het Roergebied is waarschijnlijk economisch gezien een veel aantrekkelijker en realistischer keuze die we zou moet na streven. Het is daarbij wel zaak dat die Intercity’s aan beide zijde van de grens goed en aantrekkelijk in de diverse netwerken worden ingepast. Wanneer het idee slaagt krijg je vanzelf ook meer en aantrekkelijk aansluitende ICE verbindingen van uit het Roergebied geboden. Misschien zit er dan ook een aantrekkelijk aansluiting op ÖBB nachtnet vanuit het Roergebied in!

Jeanne Kok

Maandag 19 nov 2018 - 07:17:53
mdeen
mdeen
Quote
DDietzen (zo 18 nov 2018 12:39:44 www.somda.nl): Even ter verduidelijking: mijn idee was een ICE Gvc - Rtd - Bd - Ehv - Vl - Mcgb - Koln - Fffm (niet alle stops op de route weergegeven). Dus géén extra trein vanuit Ehv naar Dussel, en géén omweg via Ut. Op de HSL-Zuid (al is het maar een klein stukje) komt zo'n ICE ook nog eens beter tot zijn recht. Daarnaast pak je zo zowel Den Haag als Rotterdam mee (wat ik erg onlogisch en inefficiënt zou vinden als je via Ut zou gaan: Gvc - Rtd - kopmaken - Ut ???).
Overschot aan ICE3-materieel is er niet dus alles wat meer ICE3-materieel nodig heeft (d.w.z. zowel ICE Gvc-Vl-Duitsland als Asd-Ah-Duitsland of ICE3 diensten doortrekken tot voorbij Frankfurt) zal niet lukken. De ambitie zal zeker zijn om elk uur een IC Ehv-Duitsland te realiseren, om dat vanaf Gvc met ICE3 te doen zal al niet mogelijk zijn.
Het traject Rheydt-Köln is ook nog eens maximaal 120 km/h, dus een ICE daar overheen sturen is ook een beetje overkill. En Gvc-Köln duurt langer dan Amsterdam-Köln. De D-trein deed vroeger 1:46 over Ehv-Köln, 1:29 erbij van Gvc-Ehv en je zit al op 3:15, bijna een half uur langer dan Asd-Köln.

Ik denk dat het beter is eerst eens te kijken of je gewoon een IC naar Duitsland kunt maken, naast de bestaande RE. Of die dan per sé naar Düsseldorf moet daar ben ik ook niet helemaal uit. Keulen is ook een goede bestemming. Ik denk ook voor binnenlands verkeer in Duitsland (Viersen en Mönchengladbach).

Maandag 19 nov 2018 - 08:42:41
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
rechtstreekse IC naar Köln is weer concurrentie van ICE want ik denk dat NSI liever ziet dat de reizigers vanuit Rtd en Gvc overstappen in Ut op de ICE naar Köln.

Maandag 19 nov 2018 - 09:26:42
icened
icened
Quote
mdeen (ma 19 nov 2018 07:17:53 www.somda.nl):
Overschot aan ICE3-materieel is er niet dus alles wat meer ICE3-materieel nodig heeft (d.w.z. zowel ICE Gvc-Vl-Duitsland als Asd-Ah-Duitsland of ICE3 diensten doortrekken tot voorbij Frankfurt) zal niet lukken. De ambitie zal zeker zijn om elk uur een IC Ehv-Duitsland te realiseren, om dat vanaf Gvc met ICE3 te doen zal al niet mogelijk zijn.
Het traject Rheydt-Köln is ook nog eens maximaal 120 km/h, dus een ICE daar overheen sturen is ook een beetje overkill. En Gvc-Köln duurt langer dan Amsterdam-Köln. De D-trein deed vroeger 1:46 over Ehv-Köln, 1:29 erbij van Gvc-Ehv en je zit al op 3:15, bijna een half uur langer dan Asd-Köln.

Ik denk dat het beter is eerst eens te kijken of je gewoon een IC naar Duitsland kunt maken, naast de bestaande RE. Of die dan per sé naar Düsseldorf moet daar ben ik ook niet helemaal uit. Keulen is ook een goede bestemming. Ik denk ook voor binnenlands verkeer in Duitsland (Viersen en Mönchengladbach).
Opmerkelijk dat er weer begonnen wordt om ICE in te zetten tussen Düsseldorf - Eindhoven/Den Haag. Wie kijkt naar de verbinding Berlijn - Bad Bentheim/Amsterdam weet dat DB daar geen voorstander van is. Het wordt 200 km p/u treinmaterieel.

En waarom zou het treinmaterieel niet Nederlands treinmaterieel kunnen zijn? Kijk naar Abellio die tussen Arnhem - Düsseldorf rijdt. Grootste deel rijdt het op Duits grondgebied. En dat stukje Arnhem - Duitse grens is een zeer klein deel ervan.

1 keer p/u Eindhoven - Düsseldorf lijk me kansloos. Ze kunnen het beter integreren in de verbinding Den Haag - Eindhoven met steden als Den Haag, Delft, Rotterdam, Breda en Eindhoven. Wat ligt er na Eindhoven? Met alle respect Venlo en Mönchengladbach zijn niet zulke belangrijke steden als de eerder drie genoemde steden.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 19 nov 2018 - 12:01:48
Tim82
Tim82
Mönchengladbach is groter dan Eindhoven, Tilburg en Breda. Tevens kan je daar goed overstappen voor Keulen en bijvoorbeeld Krefeld. Dat heeft dus meer een knooppunt functie dan bijvoorbeeld Delft.

Als je de IC met bv een wat luxer ingerichte Flirt zou gaan rijden, zou je misschien zelfs met 2 stellen kunnen gaan rijden, en die dan in Mönchengladbach splitsen met een deel Keulen en een deel Düsseldorf.

Laatst bewerkt door Tim82 op Maandag 19 nov 2018 om 12:04:56

Maandag 19 nov 2018 - 13:00:47
icened
icened
Lijk me in ieder geval zoal goed om motorrijtuigen in te zetten die flexibel verlengd of verkort kunnen worden. Kijk maar hoe inefficiënt de bezettingsgraad in de IC Direct met zijn vaste samenstelling is.

Delft heb ik genoemd omdat er toeristen naar toe gaan.

Laatst bewerkt door icened op Maandag 19 nov 2018 om 13:06:58

Maandag 19 nov 2018 - 13:34:03
mdeen
mdeen
Als we even terugkeren naar wat er gevraagd en waarschijnlijk geleverd gaat worden: De "IC-trein" wordt in feite een verlenging van de RE 13 naar Eindhoven. Gaat dus stoppen in Helmond, Venlo, alle stations tot Mönchengladbach, Neuss en Düsseldorf en wordt aanbesteedt door het VRR.
Analoog aan Arnhem-Düsseldorf zou dit heel goed met FLIRTs gereden kunnen worden.

Andere punten die ik in het PvE lees: www.tweedekamer.nl

* Eindhoven-Düsseldorf-Hamm
* Een bestaande IC wordt vervangen door deze IC, de stops in Hrt en Br moeten door een aanvullende stoptrein worden opgevangen
* 16 multi-courante treinstellen met minimaal 240 zitplaatsen per stel (ongeveer 4-baks FLIRT).
en een uitgebreide beschrijving van faciliteiten in het interieur.

Laatst bewerkt door mdeen op Maandag 19 nov 2018 om 14:40:29

Maandag 19 nov 2018 - 16:32:54
icened
icened
Hamm is het station waar de ICE 2 van/naar Berlijn ontkoppeld/gekoppeld wordt. Belangrijke station. En de trein rijdt door het drukke Ruhrgebied.

De IC Schiphol - Venlo kunnen ze 1 keer p/u inkorten tot Eindhoven. De IC Eindhoven - Düsseldorf - Hamm kan het tussen Eindhoven - Venlo het overnemen van de IC Schiphol - Venlo. Is de IC Eindhoven - Hamm geïntegreerd in de Duitse dienstregeling. En NS dienstregeling.

Maandag 19 nov 2018 - 20:56:01
mdeen
mdeen
Dan vraag je je alleen nog af waarom dat ding in Nederland dan IC moet heten. Dan kun je ook gewoon vanaf Deurne overal stoppen.

De vraag is wat voor pad je hem in kunt leggen. Als het pad in Duitsland vast ligt (Venlo - Hamm is 160 km, dus veel plek voor conflicten) en Ehv-Vl doe je in 31 minuten (D-trein) i.p.v. 39 en je stopt nog maar 2 minuten in Vl dan kun je 13 minuten later uit Ehv weg, dan zit je direkt voor de stopper.
Maar dan heb je weer geen fijne gecadanseerde dienstregeling, iets wat ook in het PvE staat. Ik ga dan bijna vrezen dat de rijtijden van de huidige IC aangehouden zullen gaan worden en dat er van versnelling niets terecht komt.

Maandag 19 nov 2018 - 21:19:38
sjoerd
sjoerd
Treinreiziger weet meer: Quote:
Vanaf 2025 gaat er elk uur een rechtstreekse trein Eindhoven – Düsseldorf rijden. Het gaat om de verlenging van de bestaande trein Venlo – Düsseldorf (RE 13). Doordat de trein straks ieder uur door gaat rijden naar Eindhoven worden er jaarlijks 250.000 extra reizigers verwacht. Dat is een groei van 40 procent. De reistijd Eindhoven – Düsseldorf zal door de rechtstreekse trein met circa 13 a 14 minuten worden verkort. In Nederland zal de nieuwe verbinding één keer per uur de bestaande intercity vervangen. De intercity Schiphol – Venlo wordt als de internationale sneltrein gaat rijden namelijk één keer per uur ingekort tot Eindhoven. Daarnaast zal er één Sprinter vanuit Deurne door gaan rijden naar Venlo. Op termijn moet de reistijd Eindhoven – Düsseldorf verder verbeterd worden. Om de trein verder te versnellen moet het spoor tussen Dülken en Kaldenkrichten eerst verdubbeld worden. “Hoewel dit project in Duitsland als prioriteit is aangemerkt, heeft over het moment van deze capaciteitsuitbreiding in Duitsland nog geen besluitvorming plaats gevonden” schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven aan de Tweede Kamer. De toekomstige treindienst Eindhoven – Düsseldorf zal worden aanbesteed door het Duitse verkeersregio VRR. De lijn zal gegund worden vanaf 2025 voor een periode van 14 jaar. Door de aanbesteding krijgen reizigers in de toekomst tussen Eindhoven en Venlo mogelijk te maken met twee verschillende intercity-vervoerders. Van concurrentie zal echter geen sprake zijn. “Als extra borging van de onderlinge afstemming en het voorkomen van concurrentie (..), is afgesproken dat opbrengsten van de reizigers in de internationale trein die op het Nederlandse deel reizen worden toebedeeld aan het hoofdrailnet. Daarmee heeft de concessiehouder van het hoofdrailnet ook een belang bij goed presteren van de directe trein tussen Eindhoven en Venlo” schrijft de staatssecretaris. Vanaf 2025 mag de winnaar van de aanbesteding dus gaan rijden tussen Eindhoven en Düsseldorf. Maar mogelijk zal er al eerder een trein gaan rijden tussen beide plaatsen.”Een voorstel van NS om in het kader van de huidige concessie al vóór 2025 een directe verbinding met Düsseldorf te realiseren bespreek ik op korte termijn tijdens het bestuurlijk overleg MIRT van Zuid-Nederland” aldus de staatssecretaris.
Unquote.

Dinsdag 20 nov 2018 - 19:37:48
mdeen
mdeen
Dat is niets meer dan er al bekend was.

Woensdag 21 nov 2018 - 00:36:51
AlexNL
AlexNL
Wat ik niet goed snap: vanuit het "Eurekarail"-project worden er allerlei kwaliteitseisen neergelegd voor een verlengde RE13 Eindhoven - Hamm, waarbij ook allerlei eisen worden gesteld aan het materieel ("intercitykwaliteit"). Zo wordt er bijvoorbeeld geëist dat er over het hele traject een conducteur aanwezig is.

De RE13 rijdt nu zonder conducteur, en in allerlei recent door VRR gegunde concessies zie je juist dat de conducteur verdwijnt (ongetwijfeld uit kostenoogpunt). Waarom zou VRR dan meegaan in deze "eisen", als dat de RE13 veel duurder maakt qua exploitatie en minder conform de Duitse eisen?

In het "Deutschlandtakt 2030"-plan van het Duitse BMVI (www.bmvi.de) staat een intercity Eindhoven - Venlo - M'gladbach - Düsseldorf - Oberhausen ingetekend, náást een RE13 Venlo - Münster (en een RE8 Venlo - Koblenz). De Duitse overheid heeft duidelijk een heel ander beeld bij hoe het grensoverschrijdend verkeer eruit moet zien dan de Eurekarail-projectorganisatie.

Zou het niet nuttiger zijn om de RE13 te laten voor wat hij is (verantwoordelijkheid van de VRR), om zo samen met VRR en BMVI in te zetten op realisatie van de in DT2030 getekende IC-verbinding?

Duitsland heeft zich onlangs gecommitteerd aan het uitbouwen van Venlo - Viersen, als ze doorpakken zou het moeten lukken om dat in 2025 gerealiseerd te hebben...

Woensdag 21 nov 2018 - 06:56:25
mdeen
mdeen
Ik denk dat ze dat laatste willen afwachten voordat ze verdere stappen maken. Verdubbeling van het spoor tussen Kaldenkirchen en Dülken staat nu inderdaad op de agenda, maar van een tijdsplanning is nog geen sprake, en een halfuursdienst is op dit moment gewoon niet mogelijk (zonder de meeste of alle cargo te schrappen).
Ik vind het ook maar een mager produkt als je iets een IC noemt en dan tussen Venlo en Mönchengladbach overal stopt en op het verdere traject ook echt niet meer dan een RE bent.

Weet iemand trouwens wat ze bedoelen met een monocultuur? PvE 3b: "Provincie en ProRail treden tijdig in overleg over het al dan niet onstaan van een monocultuur op het trajectdeel Eindhoven-grens (en v.v.) en de eventuele benodigde maatregelen."

Laatst bewerkt door mdeen op Woensdag 21 nov 2018 om 08:57:31

Woensdag 21 nov 2018 - 10:49:33
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Dit is nog geen IC, maar dat is nu ook niet het doel. Het doel is op relatief korte termijn een verbinding zonder overstap te creëren. Een echte IC met grote reistijdwinst, is een toekomstwens, iets voor de langere termijn.

Ik lees in het PvE dan ook nergens dat het een IC genoemd moet worden. Men heeft het alleen maar over een 'treindienst', dat zou dus ook een RE genoemd kunnen worden.

Woensdag 21 nov 2018 - 10:52:52
tochjo
tochjo
Quote
mdeen (wo 21 nov 2018 06:56:25 www.somda.nl): Weet iemand trouwens wat ze bedoelen met een monocultuur?
"Van monocultuur is sprake als er minder dan 2 keer per uur op spoorniveau spoorvoertuigen met onbesproken detectiekwaliteit rijden: VIRM/VIRMm, ICMm, DDZ, Elok met rijtuigen. Combinaties met andere typen treinstelllen en goederentreinen geven in het algemeen onvoldoende garantie dat de detectiekwaliteit behouden blijft in verslechterende omstandigheden, zoals in de bladvalperiode." Zie www.prorail.nl (voetnoot pagina 33).

Woensdag 21 nov 2018 - 11:07:29
mdeen
mdeen
Ah, interessant. Dus het zou problematisch kunnen worden als één VIRM wordt vervangen door twee FLIRTs (stoptrein+RE).
Waarom tellen goederentreinen niet mee? Dat zijn vaak veel assen met best wel wat gewicht.

Woensdag 21 nov 2018 - 11:55:31
broek53
broek53
Die tellen wel mee, zoals in het bericht van tochjo staat. Het probleem zal wel zitten in "minder dan 2 keer per uur", aangezien er niet elk uur minstens een goederentrein rijdt.
Overigens is het geen kwestie van gewicht, maar van de perfecte lijn volgen. Hoe meer materieel loopt te 'veteren" over de spoorstaven, hoe beter het de koppen schoon rijdt.

Woensdag 21 nov 2018 - 12:04:17
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (wo 21 nov 2018 11:55:31 www.somda.nl): Die tellen wel mee, zoals in het bericht van tochjo staat.
Dat lees ik er niet uit.
"Combinaties met andere typen treinstelllen en goederentreinen geven in het algemeen onvoldoende garantie dat de detectiekwaliteit behouden blijft in verslechterende omstandigheden, zoals in de bladvalperiode."

Daar lees ik uit dat je minstens 2x per uur met een stel uit het rijtje "VIRM/VIRMm, ICMm, DDZ, Elok met rijtuigen" moet rijden, anders kan het problematisch worden.

Woensdag 21 nov 2018 - 15:34:32
icened
icened
Haagse wethouder en burgermeester pleiten voor IC Den Haag - Düsseldorf:

www.treinennieuws.nl

Zou nog mooier zijn. Sluit het zuiden van de Randstad aan op het Ruhrgebied. Veel vervoerspotentieel.

Woensdag 21 nov 2018 - 16:06:43
broek53
broek53
Hoeveel decennia zou dat eerder al gereden hebben eigenlijk?

Woensdag 21 nov 2018 - 16:37:16
AlexNL
AlexNL
Quote
reisthijs (wo 21 nov 2018 10:49:33 www.somda.nl): Dit is nog geen IC, maar dat is nu ook niet het doel. Het doel is op relatief korte termijn een verbinding zonder overstap te creëren. Een echte IC met grote reistijdwinst, is een toekomstwens, iets voor de langere termijn.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat de door het BMVI gewenste 'echte' IC er uiteindelijk helemaal niet komt, omdat de RE13 al naar Eindhoven rijdt en er daarvoor al flinke investeringen gedaan zijn in nieuw materieel.

Wat misschien een optie is, is dat de RE13 en de IC E-O samen een halfuurstakt gaan rijden tussen Eindhoven en Venlo?

Woensdag 21 nov 2018 - 16:49:34
maarten83
maarten83
Quote
broek53 (wo 21 nov 2018 16:06:43 www.somda.nl): Hoeveel decennia zou dat eerder al gereden hebben eigenlijk?
Schijnbaar zijn ze in het Haagse vergeten dat in de jaren 90 er een ic Gvc - Keulen reed. Interessante vraag waarom zou t nu wel rendabel zijn ten opzichte van toen. Rijtijd besparing ivm vervallen locwissel Vl?

Woensdag 21 nov 2018 - 18:00:21
abcde
abcde
In de jaren 70 reed deze al tussen Gvc en Keulen. Met rijtuigen plan K en N. Eind 1980 was dit de eerste IC met rijtuigen ICR. En op een gegeven moment waren die allen hard nodig voor de binnenlandse dienst.

Laatst bewerkt door abcde op Woensdag 21 nov 2018 om 18:32:29

Woensdag 21 nov 2018 - 18:31:15
kleine_man
kleine_man
En reizigers moesten met de ICE.

Woensdag 21 nov 2018 - 19:13:19
Apda
Apda
Een paar jaartallen:
Met ingang van de zomerdienst 1992 vervielen de laatste ‘Expres’-treinen op het traject Hoek van Holland - Venlo - Duitsland. Sindsdien reden er alleen nog buurlandtreinen tussen Den Haag en Köln. Met de zomerdienst 1995 werd de buurlanddienst ingekort tot Eindhoven - Köln. Met ingang van de winterdienst 1996-1997 werd de Duitse stoptreindienst Köln - Kaldenkirchen verlengd tot Venlo. Met de zomerdienst 1999 werd de treindienst Eindhoven - Köln opgeheven.

Laatst bewerkt door Apda op Woensdag 21 nov 2018 om 19:16:28

Woensdag 21 nov 2018 - 21:27:51
b2py
b2py
Wat was de reden van al deze inkortingen en uiteindelijk volledige staking van de treindienst?

Woensdag 21 nov 2018 - 23:03:39
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Vast niet omdat er zoveel reizigers waren...

Woensdag 21 nov 2018 - 23:30:29
sjoerd
sjoerd
Nee, maar de reizigers blijven ook steeds meer weg, naarmate je de dienst minder aantrekkelijk maakt. Uit de meeste grensverbindingen blijkt dat de reiziger wel wil komen, als er een goed product wordt geboden. En zelfs dat een vaak teleurstellend product (de laatste tijd naar/van Berlijn) nog wel op krediet kan rekenen. Ook de Benelux zie ik regelmatig goed bezet over de grens gaan, terwijl was gesteld, dat die trein veel te duur was geworden.
Er zijn ook beslist nog meer kansen voor internationale verbindingen. En er zijn helaas bijna evenveel enorme angsten.

Woensdag 21 nov 2018 - 23:51:57
AlexNL
AlexNL
De jaren '90 waren natuurlijk ook de gouden jaren van de hogesnelheidstrein: de Kanaaltunnel werd opgeleverd, Eurostar en Thalys verschenen ten tonele en aan het einde van het decennium zou ICE International gaan rijden. Het idee was dat er overal HSL's zouden komen (denk aan de HSL Oost), de ouderwetse 'trage' trein was ten dode opgeschreven.

De jaren '90 was ook de tijd waarin de EU de Europese luchtvaart liberaliseerde. Voorbij was de tijd waarin je was aangewezen op "flag carriers" als KLM en Sabena, voortaan kon elke airline over heel het continent routes aanbieden. Dit was ook de tijd waarin Ryanair en easyJet de markt betraden, waarmee "met het vliegtuig op reis" voor iedereen toegankelijk werd.

Een klassieke trein van Den Haag naar Keulen leek destijds ten dode opgeschreven: aan de ene kant zou de snelle ICE hem beconcurreren (en dat is ook zo: Gvc - D'dorf is via Utrecht een uur sneller dan via Venlo), anderzijds kun je ook naar Düsseldorf vliegen.

Inmiddels lijkt het tij te keren: het milieu (en de vervuilende uitstoot van vliegtuigen) is tegenwoordig belangrijk, qua prijs kan de trein beter concurreren met het vliegtuig (dankzij Sparpreis), en mensen beginnen de trein weer wat meer te waarderen.

Donderdag 22 nov 2018 - 00:37:20
rob_ehv
rob_ehv
Quote
sjoerd (ma 19 nov 2018 21:19:38 www.somda.nl): Treinreiziger weet meer: Quote:
Vanaf 2025 gaat er elk uur een rechtstreekse trein Eindhoven – Düsseldorf rijden. Het gaat om de verlenging van de bestaande trein Venlo – Düsseldorf (RE 13). Doordat de trein straks ieder uur door gaat rijden naar Eindhoven worden er jaarlijks 250.000 extra reizigers verwacht. Dat is een groei van 40 procent. De reistijd Eindhoven – Düsseldorf zal door de rechtstreekse trein met circa 13 a 14 minuten worden verkort. In Nederland zal de nieuwe verbinding één keer per uur de bestaande intercity vervangen. De intercity Schiphol – Venlo wordt als de internationale sneltrein gaat rijden namelijk één keer per uur ingekort tot Eindhoven. Daarnaast zal er één Sprinter vanuit Deurne door gaan rijden naar Venlo. Op termijn moet de reistijd Eindhoven – Düsseldorf verder verbeterd worden. Om de trein verder te versnellen moet het spoor tussen Dülken en Kaldenkrichten eerst verdubbeld worden. “Hoewel dit project in Duitsland als prioriteit is aangemerkt, heeft over het moment van deze capaciteitsuitbreiding in Duitsland nog geen besluitvorming plaats gevonden” schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven aan de Tweede Kamer. De toekomstige treindienst Eindhoven – Düsseldorf zal worden aanbesteed door het Duitse verkeersregio VRR. De lijn zal gegund worden vanaf 2025 voor een periode van 14 jaar. Door de aanbesteding krijgen reizigers in de toekomst tussen Eindhoven en Venlo mogelijk te maken met twee verschillende intercity-vervoerders. Van concurrentie zal echter geen sprake zijn. “Als extra borging van de onderlinge afstemming en het voorkomen van concurrentie (..), is afgesproken dat opbrengsten van de reizigers in de internationale trein die op het Nederlandse deel reizen worden toebedeeld aan het hoofdrailnet. Daarmee heeft de concessiehouder van het hoofdrailnet ook een belang bij goed presteren van de directe trein tussen Eindhoven en Venlo” schrijft de staatssecretaris. Vanaf 2025 mag de winnaar van de aanbesteding dus gaan rijden tussen Eindhoven en Düsseldorf. Maar mogelijk zal er al eerder een trein gaan rijden tussen beide plaatsen.”Een voorstel van NS om in het kader van de huidige concessie al vóór 2025 een directe verbinding met Düsseldorf te realiseren bespreek ik op korte termijn tijdens het bestuurlijk overleg MIRT van Zuid-Nederland” aldus de staatssecretaris.
Unquote.
dus:
1 x per uur Schiphol - Venlo
1 x per uur Eindhoven - Düsseldorf
1 x per uur Eindhoven - Deurne (sprinter)
1 x per uur Eindhoven - Venlo (sprinter)

robq

Donderdag 22 nov 2018 - 07:15:19
mdeen
mdeen
Quote
AlexNL (wo 21 nov 2018 23:51:57 www.somda.nl):

Een klassieke trein van Den Haag naar Keulen leek destijds ten dode opgeschreven: aan de ene kant zou de snelle ICE hem beconcurreren (en dat is ook zo: Gvc - D'dorf is via Utrecht een uur sneller dan via Venlo)
Nee de ICE was echt geen uur sneller. Met de HSL nu is Gvc-Düsseldorf via Venlo 7 minuten langzamer. De HSL verkort de rijtijd natuurlijk, maar de RE die overal stopt verlengt die.
Als ik de rijtijden van de IC's een beetje optel samen met wat ik weet van de dienstregeling van de D-trein kom ik op 3:28 van Gvc naar Düsseldorf, inclusief locwissel. Met de ICE is het 3:14.
De D-trein reed uiteraard niet naar Düsseldorf maar naar Keulen, en daar was het ook zo. Gvc-Köln via Utrecht is 3:47 in de huidige dienstregeling met 18 minuten overstap, dus laten we zeggen 3:30. Via Venlo was het rond 3:33 (Ehv-Köln was 1:46, met 1:47 ben je ook zonder HSL van Gvc-Ehv). En met de HSL is het nog sneller, dan ben je een kwartier sneller dan met de ICE, als je een snelle overstap hebt.

Donderdag 14 feb 2019 - 15:31:32
Beel
Beel
Ik vraag me af hoe NS het voor elkaar wil krijgen om eerder dan 2025 naar Düsseldorf te gaan rijden.

Het enige beschikbare materieel dat hier theoretisch ingezet zou kunnen worden is een Traxx met ICR rijtuigen. Maar met kopmaken in Vierssen is dit ook weer niet handig, dus hier zouden dan al twee Traxxen in sandwich-bedrijf voor nodig zijn. En, combinaties Traxx+ICR komen pas na instroom van ICNG beschikbaar. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre ICR überhaupt nog is toegelaten in Duitsland.

Dan is er nog een praktisch probleem met de capaciteit op het enkelsporige stuk tussen Kaldenkirchen en Dülken. Bij mijn weten is het daar nu al dringen geblazen, en is er weinig ruimte voor een (of twee?) extra treinen per uur.

En tot slot een juridisch vraagje. Is het in het kader van concessieverlening wel toegestaan dat NS - vóór 2025 - vanuit Venlo gaat doorrijden naar Düsseldorf?

Laatst bewerkt door Beel op Donderdag 14 feb 2019 om 15:33:13

Donderdag 14 feb 2019 - 15:51:59
b2py
b2py
Ja dat mag, het staat iedere partij vrij een internationale verbinding te starten mits daar capaciteit voor is toegewezen en het belang van de concessiehouder op delen van de verbinding niet worden geschaadt.

Donderdag 14 feb 2019 - 16:19:05
daniel81
daniel81
@Beel alles staat hierboven toch uitgelegd?
RE 13 wordt doorgetrokken naar Ehv (staat nergens dat NS dat zou moeten gaan doen) en er worden (waarschijnlijk) multicourante FLIRTS voor aangeschaft.
Die hebben we al op 3 andere grenstrajecten dus waarom zouden die er voor 2025 ook niet op Ehv-Düsseldorf zouden kunnen rijden

Zaterdag 11 mei 2019 - 00:31:44
scooter
scooter
www.omroepbrabant.nl
Het gaat nog wel even duren

Zaterdag 11 mei 2019 - 07:07:53
icened
icened
In 2025 kunnen ze de IC Den Haag - Eindhoven doortrekken naar Düsseldorf. Dan heeft Den Haag een goede compensatie als de IC Den Haag - Brussel vervalt.

Zaterdag 11 mei 2019 - 07:28:21
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Huh? Die snap ik niet. Die gaat dan toch niet naar Brussel?

Zaterdag 11 mei 2019 - 09:03:31
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Een paar keer per dag rijdt er een 9200 naar/van Gv in plaats van Asd, @AgentX

Hallo!

Zaterdag 11 mei 2019 - 09:54:55
yappa
yappa
AgentX bedoelt waarschijnlijk dat reizigers die naar Brussel of Antwerpen moeten, weinig hebben aan zo’n ‘compensatie’ En daar moet ik hem gelijk in geven.
De enigen voor wie dat een gelijkwaardige uitruil zou zijn, zijn politici en city-marketeers.

Zaterdag 11 mei 2019 - 15:37:12
icened
icened
Met mijn vorige reactie bedoelde ik dat de gemeente Den Haag perse een directe verbinding naar Brussel wilt. Waarvoor ik het nut niet echt begrijpt. Hoop dat de directe verbinding Den Haag - Brussel vanaf 2025 vervalt.

Maar de gemeente Den Haag heeft veel geïnvesteerd in het moderniseren van Den Haag Centraal. En daarom wilde het om prestigeoverwegingen een directe verbinding naar Brussel.

Als er een aantal keren per dag een IC tussen Den Haag - Düsseldorf zal gaan rijden is het te hopen dat ze genoegen nemen dat er straks alleen snelle IC tussen Amsterdam - Brussel via de HSL rijdt.

Zaterdag 11 mei 2019 - 16:24:11
sjoerd
sjoerd
De gemeente Den Haag WIL dat omdat men weet dat nogal wat Haagse politici en ambtenaren die verbinding naar Brussel zonder overstap prettig vinden en ook om het verlies te compenseren dat de stad altijd een directe verbinding met België heeft gehad. Dat is toch ook niet zo gek.
Ook de buurlandverbinding naar Keulen die jarenlang van Den Haag via Rotterdam en Venlo reed, zou een welkome doorgaande reismogelijkheid zijn, maar zover is het nog niet.
En het is ook wel logisch dat de vraag naar elk van die verbindingen geen uurdienst rechtvaardigt. Zoals er straks wellicht ook binnenlandse expresverbindingen zullen terugkomen, die niet elk (half) uur rijden.

Zaterdag 11 mei 2019 - 16:29:39
Daan!
Daan!
Ik vind een rechtstreekse trein van Hlm naar Ut ook heel lekker, maar dat zit er ook niet in. Ik begrijp heel goed waarom en accepteer dat gewoon.

Zaterdag 11 mei 2019 - 17:23:49
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Maar het is toch ronduit triest dat je in Gv maarliefst 14 minuten later kan instappen en alsnog diezelfde trein kan halen in Breda.

Wat is dan het nut van zo'n trage IC aftak.

Zaterdag 11 mei 2019 - 19:42:27
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Het nut is dus dat je zonder overstap in Brussel kunt komen vanaf Gv.

Dinsdag 04 jun 2019 - 10:05:21
icened
icened
Treindienst Düsseldorf - Eindhoven wordt steeds concreter:

www.spoorpro.nl

Quote:

Het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) is een verkeersautoriteit in de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen en omvat het openbaar vervoer in de metropoolregio Rhein-Ruhr. Het onderzoek van AT Osborne en Royal HaskoningDHV wees uit dat de integratie van de bestaande Duitse Regional Express RE13 vanuit Düsseldorf via Venlo naar Eindhoven de meest aantrekkelijke optie is om de steden met elkaar te verbinden.

Dinsdag 04 jun 2019 - 10:28:15
waalkade
waalkade
Nog een citaat uit bovengenoemd stuk:
"De trein die uit Duitsland komt, kan vanwege het drukbezette spoor niet in Eindhoven blijven staan. Daardoor is in de plannen voorzien in een keermogelijkheid in Best. Om keren in Best mogelijk te maken moet een bestaand keerspoor functioneel hersteld worden.”

Dinsdag 04 jun 2019 - 14:00:23
geert
geert
Gelukkig zijn hier alleen de puntstukken verwijderd en geen volledige opbraak zoals elders in het land gedaan is, dus makkelijk realiseerbaar lijkt me

Dinsdag 04 jun 2019 - 16:15:16
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Er is daar geen reinigingsfaciliteit, misschien wel noodzakelijk?

Dinsdag 04 jun 2019 - 17:05:01
geert
geert
Die is er nu met een kering van 10 minuten in Vl ook niet

Dinsdag 04 jun 2019 - 17:07:54
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Heb is zitten kijken maar Best zelf (stations omgeving) is niks anders dan een verdiepte bak met doorgaande sporen.
Een vorm van een emplacement zie ik t.h.v. Ehv strijp S ri Best wel,maar Ehv is wat anders dan Best
Dus mis ik iets in Best of bedoelt men toch omg Ehv ?

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Dinsdag 04 jun 2019 - 17:30:29
geert
geert
Nee net voorbij Best richting Boxtel ligt een keer spoor. Ooit bedoeld voor versterkingsdiensten tussen Eindhoven en Best maar in de normale dienst nooit gebruikt. En in het kader van de saneringswoede van Prorail ook ontoegankelijk gemaakt maar niet opgebroken zoals elders.

Laatst bewerkt door geert op Dinsdag 04 jun 2019 om 17:30:52

Woensdag 05 jun 2019 - 07:06:14
mdeen
mdeen
Het keerspoor in Best staat op sporenplan en is op luchtfoto's ook te zien: www.google.com

Ik weet niet of keren op Acht handig is, is daar nog goederenvervoer? Je zou ook nog op Eindhoven Stadion kunnen keren en misschien ook nog wel op spoor 40. Probleem van Acht en Eindhoven Stadion is dat je heel wat sporen moet kruisen, voor Best is het op spoor 2 binnenkomen en op spoor 3 teruggaan.

Laatst bewerkt door mdeen op Woensdag 05 jun 2019 om 13:51:18

Woensdag 05 jun 2019 - 07:11:05
Daan!
Daan!
Ac lijkt me ook een grote hoeveelheid lege bak kilometer opleveren.

Woensdag 05 jun 2019 - 07:17:14
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
mdeen Ik weet niet of keren op Ac handig is, is daar nog goederenvervoer?
Zat. Het meeste verkeer tussen Amersfoort en de Kijfhoek komt daar langs en het meeste van en naar de Westhaven in Amsterdam.

Laatst bewerkt door nohab op Woensdag 05 jun 2019 om 07:17:56

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 05 jun 2019 - 07:42:47
treinfan
treinfan
Er zal wel At worden bedoeld

Woensdag 05 jun 2019 - 08:41:46
hellfire
hellfire
Tja, typ die locaties toch gewoon voluit. Internet is geen telegraaf.

Woensdag 05 jun 2019 - 13:13:34
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
At lijkt me an sich wel bruikbaar om te keren, maar als dat elk uur gebeurd houd je wel erg weinig ruimte over voor goederen.

Het keerspoor achter Bet lijkt haast meer een voormalige overlooplocatie waar ook een keerspoor in gezet is. Met totaal 15 wissels (allen 1:15!) en twee kruizen is het wel een erg complex geheel voor wat het oplevert. De overlopen tussen sporen AB/AC en BB/BC (ri. Ehv) zijn compleet verwijderd. De twee wissels aan het keerspoor zelf liggen er nog en één overloop is slechts geklemd, de rest is Belgisch gesaneerd. Met alleen het herplaatsen van stellers en tongbewegingen van wissels 1307B en 1311 is het keerspoor weer bruikbaar. In theorie zou je die van de geklemde overloop kunnen hergebruiken.

Woensdag 05 jun 2019 - 13:52:10
mdeen
mdeen
Quote
hellfire (wo 05 jun 2019 08:41:46 www.somda.nl): Tja, typ die locaties toch gewoon voluit. Internet is geen telegraaf.
Ja, als ik ze niet uit het hoofd ken is dat zeker een beter idee.

Woensdag 05 jun 2019 - 23:05:36
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Slechts 12 km enkele reis...

Donderdag 06 jun 2019 - 00:00:12
daniel81
daniel81
En nu nog even wachten op de wethouder die gaat roepen dat die trein ook in Best moet gaan halteren omdat het van essentieel belang is voor de Bestse economie om een rechtstreekse verbinding met Duitsland te hebben

Donderdag 06 jun 2019 - 00:22:00
Trainplaza
Trainplaza
Youtube TrainplazaNL Flickr 148430591@N02/
Nou ben ik misschien niet de meest neutrale persoon in dit verhaal (zie woonplaats ), maar als hij dan toch langs komt, zou een stop dan niet ook mogelijk zijn?

Donderdag 06 jun 2019 - 00:29:56
DDietzen
DDietzen
Indien er een significante vervoersstroom Eindhoven-Best bestaat (bij mijn weten als vaste klant van de 5200 overigens niet het geval), zou je nog een stop te Bet kunnen overwegen om zo de 5200 en 9600 te ontlasten.

Anders, vooral niet doen. Dat maakt het alleen maar moeilijker (slecht verkoopbaar) om bij vertragingen/calamiteiten te kunnen keren langs het perron in Ehv, want ja dan staan je reizigers in Bet in de kou.

Laatst bewerkt door DDietzen op Donderdag 06 jun 2019 om 00:30:26

Donderdag 06 jun 2019 - 00:46:49
Trainplaza
Trainplaza
Youtube TrainplazaNL Flickr 148430591@N02/
De 5200 is in de spits vaak erg gezellig (in beide richtingen). Nou is de vraag of een internationale trein 1 keer per uur hierbij gaat helpen. Maar onder het motto 'alle beetjes helpen' zou het zeker het proberen waard zijn.

Als er bij vertraging of calamiteiten gekeerd word in Eindhoven dan ligt het maar net aan de situatie hoe je dit op kan lossen. Als de trein vanuit Duitsland te laat is en gaat keren in Eindhoven, kan men vanuit Best prima de sprinter nemen. Deze gaat elk kwartier en in 10 minuten ben je er. Verder vraag ik me af hoeveel rechtstreekse reizigers Best - Venlo en verder er zijn. Waarschijnlijk is dit zo verwaarloosbaar dat keren in Eindhoven weinig problemen oplevert (in tegenstelling tot een RB61 die bijvoorbeeld in Oldenzaal zou keren).

Bij stremmingen zou de trein sowieso niet kunnen rijden. Als Eindhoven - Boxtel gestremd is, dan keert men sowieso in Eindhoven. Maar aangezien zo'n storing zich gelukkig niet vaak voordoet vind ik niet dat dat voor problemen moet zorgen.

Ik denk vooral dat stoppen in Best erin resulteert dat andere plaatsen ook een stop willen. En leg die reizigers maar uit dat dat dan weer niet kan...

Ondanks dat ben ik (hoe verrassend) zeker een voorstander

Donderdag 06 jun 2019 - 09:10:09
sjoerd
sjoerd
Straks stelt er nog iemand voor om die trein dan maar af te buigen naar Eindhoven Airport.

Donderdag 06 jun 2019 - 09:16:27
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Nou, als je bij Eindhoven Acht die keervoorziening maakt en er gelijk een perron bij legt, dan kom je alvast een heel eind.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Donderdag 06 jun 2019 om 09:19:31

Dick van den Hoven

Donderdag 06 jun 2019 - 11:11:35
jordibont
jordibont
Quote
Trainplaza (do 06 jun 2019 00:46:49 www.somda.nl):
Ik denk vooral dat stoppen in Best erin resulteert dat andere plaatsen ook een stop willen.
Ik hoor Hoogeveen nu al klagen, of ben ik de enige

Laatst bewerkt door jordibont op Donderdag 06 jun 2019 om 11:13:36, reden: miste quote

Donderdag 06 jun 2019 - 18:13:28
ThijsvLoon
ThijsvLoon
Flickr https://www.flickr.com/photos/160349274@N07/
Quote
Trainplaza (do 06 jun 2019 00:46:49 www.somda.nl): Ik denk vooral dat stoppen in Best erin resulteert dat andere plaatsen ook een stop willen. En leg die reizigers maar uit dat dat dan weer niet kan...
Boxtel ligt z'n 7 minuten verderop met ongeveer vergelijkbare reizigersaantallen, dus...

Donderdag 06 jun 2019 - 21:03:42
Trainplaza
Trainplaza
Youtube TrainplazaNL Flickr 148430591@N02/
Quote
ThijsvLoon (do 06 jun 2019 18:13:28 www.somda.nl):
Quote
Trainplaza (do 06 jun 2019 00:46:49 www.somda.nl): Ik denk vooral dat stoppen in Best erin resulteert dat andere plaatsen ook een stop willen. En leg die reizigers maar uit dat dat dan weer niet kan...
Boxtel ligt z'n 7 minuten verderop met ongeveer vergelijkbare reizigersaantallen, dus...
Boxtel krijgt volgend jaar de 1900 al

Donderdag 06 jun 2019 - 23:22:23
AlexNL
AlexNL
Quote
Trainplaza (do 06 jun 2019 21:03:42 www.somda.nl):

Boxtel krijgt volgend jaar de 1900 al
Ik neem aan dat je de 1100 bedoelt? Maar ehm, gaat die vanaf 2020 ook in Boxtel stoppen dan?

Vrijdag 07 jun 2019 - 00:04:07
Trainplaza
Trainplaza
Youtube TrainplazaNL Flickr 148430591@N02/
Quote
AlexNL (do 06 jun 2019 23:22:23 www.somda.nl):
Quote
Trainplaza (do 06 jun 2019 21:03:42 www.somda.nl):

Boxtel krijgt volgend jaar de 1900 al
Ik neem aan dat je de 1100 bedoelt? Maar ehm, gaat die vanaf 2020 ook in Boxtel stoppen dan?
Nee, de 1900. De intercity die 4 keer per dag gaat rijden tussen Eindhoven en Dordrecht