Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 15 juni 2014
RailWiki.nl
Wijzigingsblad 15 juni 2014
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
08-04-2014 19:42:13
wouter15
wouter15
Hier alvast een topic over het wijzigingsblad van 15 juni 2014.

Wat ik hier al op het forum las zal vanaf dit wijzigingsblad de 8800 in Ut gaan keren op 2000 en andersom. Ben wel benieuwd op welke sporen ze dat willen gaan doen. De 8800 zal wel in t op spoor 9 gaan keren maar op welke spoor gaan ze de 2000 dan laten keren?
 

08-04-2014 21:05:52
daniel_ddr
daniel_ddr
Net zoals voorheen op 12 lijkt me, de 2000 "hoort" namelijk daar aan te komen t.b.v. de cross-platform overstap op de (12)500
8800 keert dus idd op 9 op de 2000, dat t.b.v. de aansluiting de andere kant op.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 08-04-2014 21:06


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-04-2014 21:21:38
wouter15
wouter15
Maar waar laat je de 2800 dan? Op 18b gaat qua keertijd niet.  

08-04-2014 21:27:07
martw
martw
Spoor 19A kan wel. Daar werd vroeger ook gekeerd toen de 2800 een losliggende serie was, en dan kan de 9800 naar 18A verhuizen, en dat spoor delen met de 6100. Met die constructie is het nog steeds mogelijk om (1)6000'en die van/naar Utctw moeten, via 19A naar 19B te sturen als de 2800 er niet staat (en die keert 2x per uur in 4 minuten, dus 19A is lang genoeg vrij).

Laatst bewerkt door martw op 08-04-2014 21:28


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 


08-04-2014 21:32:40
robbertc
robbertc
Ik begreep dat spoor 12 verhuisd van de NO corridor naar de Bkl-Db corridor i.v.m. dat vertrekken van spoor 12 ri Wd van hetzelfde spoor gebruik maakt van de (1)7400 uit Bkl..  

08-04-2014 21:52:08
martw
martw
Dus als ik het goed begrijp, gaan de oneven 7400'en en 17400'en van spoor 12 vertrekken?
Dat zou betekenen dat rond .13/.28/.43/.58 dat spoor bezet is (eventueel alleen de B-zijde). De kering 2000 -> 8800 duurt normaal gesproken van .17/.47 tot .24/.54, dus dat zou, mits alles stipt op tijd rijdt, elkaar niet in de weg zitten.

Of verhuist die kering naar een ander spoor (bijv. 9)? Dat zou namelijk ook precies passen tussen de 8800 -> 2000 kering, die van .04/.34 tot .14/.44 duurt. Het nadeel is alleen dat de 2000 dan geen cross-platform aansluiting meer op de (12)500 biedt.

Martijn


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

08-04-2014 21:53:36
wouter15
wouter15
Als de 2800 van 19a gaat moet er toch iets gebeuren met de 16000 want die komt om .31 aan op 19b maar komt daar alleen via 19a.  

08-04-2014 22:28:24
Bert13
Bert13
Euhm, 19b ligt aan de Lunetten-kant hoor


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

08-04-2014 23:20:24
dennistd
dennistd
Quote
robbertc (di 08 apr 2014 21:32:40 https://www.somda.nl/forum/14781/p491052/): Ik begreep dat spoor 12 verhuisd van de NO corridor naar de Bkl-Db corridor i.v.m. dat vertrekken van spoor 12 ri Wd van hetzelfde spoor gebruik maakt van de (1)7400 uit Bkl..
Teken ik dan zo scheel? http://dennistd.nl/temp/tr/ut12-14.jpg
 

09-04-2014 06:26:39
robbertc
robbertc
Er sneuvelen in die hoek nogal wat wissels..  

09-04-2014 10:29:22
daniel_ddr
daniel_ddr
Is dat daarmee dan een tijdelijke situatie tijdens de ombouw voor DSSU? In de eindsituatie daarvan zat spoor 12 immers nog wel in de NO-corridor.
En die definitief van drie sporen lijkt me wel wat karig, naast dat het een zekere mate van klantonvriendelijkheid kent omdat je twee van de vier reismogelijkheden van Amf e.v. ri. Gvc sloopt (wat nou juist een groot winstpunt van de huidige opzet is t.o.v. voorheen).


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-04-2014 21:07:06
BGM104
BGM104
Ja, het is een tijdelijke situatie ivm bouw van DSSU.

In dit wijzigingsblad is in Ut de volgende planning opgenomen:
-sporen 1 t/m 7 ongewijzigd
-spoor 8 ongewijzigd 500/12500/1700/11700 naar Rtd/Gvc
-spoor 9 kering 8800 op 2000. Dus cross platform overstap van 500/12500 op spoor 8 uit Amf naar Gvc blijft behouden
-spoor 11 ongewijzigd 500/12500/1700/11700 naar Amf
-spoor 12 7400/17400 naar Rhn/Vndc
-spoor 14/15 3000/3100/800/3500/ICE naar Ah/Ht
-spoor 18A kering 2000 op 8800 en kering 2800 op 2800
-spoor 18B niet in gebruik, parkeerplaats uitlopende treinen 6000/16000
-Spoor 19A kering 9800 op 9800 en kering 6100 op 6100
-spoor 19B kering 6000 op 16000 en kering 16000 op 6000

De overstap van Gvc/2000 naar Amf/500/12500 gaat dus verloren of je moet heel hard kunnen traplopen.
 

09-04-2014 21:43:56
jacokran
jacokran
Zit er dan niet te weinig tijd tussen vertrek van de 8800 en de aankomst van de 2800?  

09-04-2014 23:52:09
BGM104
BGM104
De 8800 gaat 1 min eerder vertrekken uit Ut om :23 en :53.  

09-04-2014 23:56:40
lol
lol
Nog een minuutje eerder. Dan zit hij best ruim in z'n rijtijd tussen Ut en Wd. Al helemaal omdat hij dan vanaf 18a vertrekt ipv 18b.

Laatst bewerkt door lol op 09-04-2014 23:58


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

10-04-2014 17:19:49
jacokran
jacokran
Heb je dan niet een te krappe opvolgtijd op de 6100, die vanwege het afbuigende wissel na het Amsterdam rijnkanaal extra rijtijd nodig heeft?

Een echte oplossing is natuurlijk om de 8800 als sprinter te laten rijden...
 

10-04-2014 17:36:03
lol
lol
Die krappe opvolgtijd zal er best zijn, maar omdat de 8800 dan ruim in z'n rijtijd zit kan hij best een wat lagere snelheid nemen tot dat wissel. Het gebeurt nu al dagelijks dat de 8800 al bij Vtn flink wat snelheid mindert omdat hij anders te vroeg in Wd aankomt.


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

10-04-2014 19:03:14
IC140
IC140
Quote
BGM104 (wo 09 apr 2014 23:52:09 https://www.somda.nl/forum/14781/p491176/): De 8800 gaat 1 min eerder vertrekken uit Ut om :23 en :53.

Dan is de rijtijd Ut - Ledn weer terug op het niveau van 2006 mét stops te Utt en Vtn.
 

10-04-2014 19:27:43
NS1707
NS1707
Quote
jacokran (do 10 apr 2014 17:19:49 https://www.somda.nl/forum/14781/p491225/): Een echte oplossing is natuurlijk om de 8800 als sprinter te laten rijden...


Sprinter is te krap.
Tenzij ze net als de 9100 doen, met IC mat berijden.
 

10-04-2014 20:20:12
wouter15
wouter15
Quote
lol (do 10 apr 2014 17:36:03 https://www.somda.nl/forum/14781/p491228/): Die krappe opvolgtijd zal er best zijn, maar omdat de 8800 dan ruim in z'n rijtijd zit kan hij best een wat lagere snelheid nemen tot dat wissel. Het gebeurt nu al dagelijks dat de 8800 al bij Vtn flink wat snelheid mindert omdat hij anders te vroeg in Wd aankomt.

Dat doet de 8800 ook niet altijd. Zie ook vaak genoeg dat de 8800 al om .34/.04 aankomt en dan 2 minuten staat te wachten totdat hij weer weg mag.
 

12-05-2014 20:09:07
michaben
michaben
Goed nieuws voor de 8800 reizigers: de 8814/8825 lijken weer met 8 bakken VIRM te gaan rijden:
IRM IC 8814 TPS2 06:23 Ut 07:07 Ledn
IRM IC 8825 TPS2 07:22 Ledn 08:04 Ut

De 2800 integraal met ICM zo te zien.
 

12-05-2014 20:18:23
Iceman
Iceman
De 2 omlopen met Virm6 in de 1500 (beginnend in de 1520/24) worden ook weer ICM zo te zien. Goed nieuws, want daar zit nu echt te vaak een viertje in omdat het elke dag 'verse' stellen uit een andere treinserie zijn.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

12-05-2014 20:34:43
NS1707
NS1707
Quote
michaben (ma 12 mei 2014 20:09:07 https://www.somda.nl/forum/14781/p494051/): Goed nieuws voor de 8800 reizigers: de 8814/8825 lijken weer met 8 bakken VIRM te gaan rijden:
IRM IC 8814 TPS2 06:23 Ut 07:07 Ledn
IRM IC 8825 TPS2 07:22 Ledn 08:04 Ut

De 2800 integraal met ICM zo te zien.


Sounds good, maar dat gedoe over Ledn, ik neem aan dat dan spoor 1 benut wordt voor de 8800 en spoor 2 voor de spits-19500?
Want laatst was er een hele ophef over de perronlengte.

Maar dit is goed nieuws voor de reizigers, en mij als spotter van Bdg.
 

13-05-2014 06:41:20
wouter15
wouter15
Ik dacht dat de sporen 1/2 te kort waren voor 2x VIRM IV? Anders hadden de treinen allang verlengt kunnen worden.

Laatst bewerkt door spiketrain op 13-05-2014 07:00, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

13-05-2014 09:25:46
trdl85
trdl85
Men kan spoor 4A gebruiken, maar dat is structureel niet wenselijk vanwege overkruising. Als het goed is wordt eind van dit jaar spoor 1 een meter of 10 verlengd en is het probleem voorgoed opgelost.
Kost alleen wat tijd ivm. verplaatsen van seinen, afspanning bovenleidingsportaal etc.
 

13-05-2014 11:32:55
rolandrail
rolandrail
Quote
jacokran (do 10 apr 2014 17:19:49 https://www.somda.nl/forum/14781/p491225/): Heb je dan niet een te krappe opvolgtijd op de 6100, die vanwege het afbuigende wissel na het Amsterdam rijnkanaal extra rijtijd nodig heeft?
Pas na alle wissels te Utwao gaat de plaatselijke snelheid omhoog van 90 naar 130, het stukje tussen Utwao en de wissels bij Utlr met 80 is dus amper langzamer dan een optrekkende trein die rechtdoor kan bij Utlr.
 

13-05-2014 17:33:31
lol
lol
Quote
michaben (ma 12 mei 2014 20:09:07 https://www.somda.nl/forum/14781/p494051/): Goed nieuws voor de 8800 reizigers: de 8814/8825 lijken weer met 8 bakken VIRM te gaan rijden:
IRM IC 8814 TPS2 06:23 Ut 07:07 Ledn
IRM IC 8825 TPS2 07:22 Ledn 08:04 Ut

De 2800 integraal met ICM zo te zien.


Tja, Ik wil niet negatief overkomen maar het is wel een beetje mosterd na de maaltijd, aangezien de zomervakantie eraan komt. Ik hoop wel dat dit dan zo blijft met ingang van wijzigingsblad september. Tenzij er natuurlijk DDZ-VI in komt wat volgens mij het plan is voor deze treinserie.


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

13-05-2014 17:38:36
lol
lol
Quote
trdl85 (di 13 mei 2014 09:25:46 https://www.somda.nl/forum/14781/p494102/): Men kan spoor 4A gebruiken, maar dat is structureel niet wenselijk vanwege overkruising. Als het goed is wordt eind van dit jaar spoor 1 een meter of 10 verlengd en is het probleem voorgoed opgelost.
Kost alleen wat tijd ivm. verplaatsen van seinen, afspanning bovenleidingsportaal etc.


Weet u ook waarom spoor 1 wordt verlengd? Het is de bedoeling dat er in de 8800 op termijn integraal DDZ-VI komt. En de 8800 is de enige treinserie die van dit spoor gebruikt maakt (en incidenteel de 19500 maar die rijdt met max. SGM-IV volgens mij). 10 meter verlengen is in mijn ogen dus niet nodig.


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

13-05-2014 17:46:43
Jannn2009
Jannn2009
Het betekent toch niet dat de serie voor eeuwig met DDZ-VI gaat rijden?%03% Wellicht is er over een paar jaar behoefte aan minimaal 8 bakken vanwege wat voor ontwikkelingen dan ook. Daarnaast kan er bij verstoringen (of nasleep daarvan) makkelijker bijgestuurd worden omdat er meer mogelijkheden zijn. Of zie ik het verkeerd?

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 13-05-2014 17:48
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-05-2014 19:07:31
broek53
broek53
Dat zie je heel goed. DDZ6 is verre van toekomstvast, maar eerder een bevlieging. Het is voor nu een gevolg van het aanhoudende gezeur over VIRM (geschommel) en ICM ( te klein). In combinatie met het feit dat het een geisoleerde serie is, ideaal voor instromend materieel.  

13-05-2014 19:28:35
robbertc
robbertc
Per Wbl juni zit de 8800 natuurlijk wel aan de 2000.  

13-05-2014 20:09:45
martw
martw
Klopt, en dat is ook de laatste jaren vaak een garantie geweest voor wat ruimere capaciteit in de 8800. Voordat de 8800 aan de 2000 vastzat (een aantal jaren terug was dat) reed er één setje van 8 bakken VIRM en 3 van 6, wat in de praktijk ook weleens minder was.
Op de een of andere manier was dat probleem met de koppeling aan de 2000 ineens verdwenen. En toen de 8800 afgelopen juni weer los kwam te liggen, was het met name vanaf september terug, en erger dan ooit met de veel te klein geplande duo's ICM...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

13-05-2014 20:27:40
wouter15
wouter15
Maaar nu kan de 2000 natuurlijk ook niet groter dan 8 bakken rijden. of zullen ze stellen erafhalen/bijplaatsen in Utrecht?  

13-05-2014 20:41:28
michaben
michaben
In de dienstregeling van 9 december 2012 toen de 2000/8800 integraal met VIRM reden waren er in de 800 zelfs 3 slagen met VIRM8 in de ochtend en 4 in de middag. Of dit puur vanwege de koppeling met de 2000 was weet ik niet, een aantal treinen in de 2000 die toen met VIRM8 reden rijden nu met ICM7 (2016 en 2018 bijvoorbeeld), dus blijkbaar hadden die treinen volgens de normen van de NS ook niet echt behoefte aan 8 bakken VIRM.  

13-05-2014 21:21:32
martw
martw
De 2000 heeft normaal gesproken meer dan genoeg aan 8 bakken VIRM, 10 of meer is gewoon aan de ruime kant.
Overigens rijden nu 's morgens de 2018 en 2020 beide met 8 bakken VIRM, dat zijn nou net 2 voorbeelden van treinen die dat echt wel kunnen gebruiken.

Verder, aangezien ik nu lees dat de 2800 integraal ICM gaat worden en in Ut op spoor 18A gaat keren, zal deze dus ook wel maximaal 8 bakken ICM worden. Of gaat men voor 1 HC per trein, en worden het er dus maximaal 7?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

13-05-2014 21:57:08
broek53
broek53
In de ochtendspits zit er een VIRM6 in 8818, eentje in 8820 en eentje in 2018, ICM7 in 8827, 2027 en 2029 en VIRM8 in 2020.  

13-05-2014 22:02:47
wouter15
wouter15
Wat is je bron? De 8818 rijdt namelijk met ICM7.

Laatst bewerkt door spiketrain op 13-05-2014 22:07, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

13-05-2014 22:28:01
broek53
broek53
Zeker, nu wel, vanaf 15 juni niet meer dus...(daar gaat dit topic over).

Laatst bewerkt door broek53 op 14-05-2014 06:58
 

14-05-2014 00:42:29
guuglurg
guuglurg
Quote
martw (di 13 mei 2014 21:21:32 https://www.somda.nl/forum/14781/p494168/): Verder, aangezien ik nu lees dat de 2800 integraal ICM gaat worden en in Ut op spoor 18A gaat keren, zal deze dus ook wel maximaal 8 bakken ICM worden. Of gaat men voor 1 HC per trein, en worden het er dus maximaal 7?
Nee, 2800 gaat max. 7 bakken ICM worden.
 

14-05-2014 10:50:00
joeri
joeri
Quote
martw (di 08 apr 2014 21:27:07 https://www.somda.nl/forum/14781/p491050/): als de 2800 er niet staat (en die keert 2x per uur in 4 minuten, dus 19A is lang genoeg vrij).


Ik kan me herinneren dat de koppeling van de 2000 aan de 2800 juist handig was om vertraging in de 2800 door te korte kering te voorkomen? Dat is nu geen probleem meer?
 

14-05-2014 12:08:54
DDZ7504
DDZ7504
Misschien was het te korte materieel in de 8800 een nog groter probleem. En er zijn wel meer series die in 4 minuten kunnen keren. En daarnaast kan de 2800 kleine vertragingen wel wegwerken onderweg  

14-05-2014 13:03:38
treinjoop
treinjoop
Toch was het destijds niet al te succesvol.

Laatst bewerkt door treinjoop op 14-05-2014 13:04, reden: foute reactie


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

14-05-2014 13:41:35
michaben
michaben
De 2800 heeft weinig marge, de 9700 zit er vlak achter, en daarachter een goederenpad. De puntuliteit op gd-rtd is nu in de ochtend al niet zo best. En langere treinen kun je ook zonder koppeling aam de 2000 regelen.  

14-05-2014 16:44:56
broek53
broek53
Het gaat puur om een noodgedwongen manoevre in het kader van DSSU.  

19-05-2014 19:19:26
wouter15
wouter15
Weet iemand wanneer het adviesaanvraag van NS Reizigers voor dit wijzigingsblad eigenlijk komt? Normaal komen ze volgens mij iets meer dan een maand van tevoren. Nu is het er nog niet en hebben ze nog minder dan een maand de tijd.

Laatst bewerkt door wouter15 op 20-05-2014 14:23, reden: aanvulling
 

20-05-2014 17:35:11
michaben
michaben
Ik zie dat de nieuwe GTFS data online staat met de statische dienstregeling. En hieruit blijkt inderdaad: de 8825 vertrekt van spoor 4a in Ledn. Dus waar men die 8 bakken VIRM laat is ook weer opgelost. De 8825 is overigens de enige vanaf 4a, alle andere treinen in de 8800 zijn dus max 7 bakken.

Verder op basis van deze data lijkt de 12561, die nu op dagplan verlengd is naar 10 bakken, met dit wijzigingsblad definitief verlengd te worden. En ook de 552, waarover wel eens geklaagd werd dat deze met 6 bakken erg kort was, lijkt ook verlengd te zijn.
 

20-05-2014 19:03:11
wouter15
wouter15
Quote
michaben (di 20 mei 2014 17:35:11 https://www.somda.nl/forum/14781/p494829/): Ik zie dat de nieuwe GTFS data online staat met de statische dienstregeling. En hieruit blijkt inderdaad: de 8825 vertrekt van spoor 4a in Ledn. Dus waar men die 8 bakken VIRM laat is ook weer opgelost. De 8825 is overigens de enige vanaf 4a, alle andere treinen in de 8800 zijn dus max 7 bakken.

Verder op basis van deze data lijkt de 12561, die nu op dagplan verlengd is naar 10 bakken, met dit wijzigingsblad definitief verlengd te worden. En ook de 552, waarover wel eens geklaagd werd dat deze met 6 bakken erg kort was, lijkt ook verlengd te zijn.

Heb je en linkje voor me? Vind het wel vreemd dat alleen de 8825 op 4a komt en niet de hele omloop vanaf 8825.
 

20-05-2014 19:15:27
Bert13
Bert13
Hint: na de 8825 wordt de trein gesplitst. Als ontwikkelaar kun je vrij makkelijk in de GTFS-data komen, maar ik heb nu even geen URL paraat.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

20-05-2014 19:27:32
michaben
michaben
Ik heb alleen nog een ruwe database kunnen vinden op http://gtfs.ovapi.nl/, de reisplanner lijkt nog niet bijgewerkt te zijn naar de nieuwste versie, en ook de planmatige tijden op ovtijden.nl heeft nog de oude data, maar deze zullen wel spoedig een update krijgen nu de data vrijgegeven is.

Wat betreft de rest van de omloop, de 8814 komt uiteraard ook op 4a, ik doelde op vertrekkende treinen. Maar na de 8825 gaat de VIRM-8 omloop in de 2020 over, waarna deze vermoedelijk te Gvc gesplitst wordt en er een solo VIRM-4 verder gaat. In de middag komt de VIRM-8 omloop in de 2067 via een wisseltruc te Gvc. Ik vermoed gezien de perronsporen dat dit 2020A->2039, 2026->2047, 2034->2067V is. De 2067 rijdt dan weer met VIRM-8, maar het tweede stel wordt afgetrapt voor de 8862. De ICM omlopen in de 8800 (met o.a. de 8819, 8821 en 8827 erin) allemaal met ICM-7, ook in het dal.

Laatst bewerkt door michaben op 20-05-2014 19:28
 

20-05-2014 21:11:24
NS1707
NS1707
Quote
michaben (di 20 mei 2014 17:35:11 https://www.somda.nl/forum/14781/p494829/): Ik zie dat de nieuwe GTFS data online staat met de statische dienstregeling. En hieruit blijkt inderdaad: de 8825 vertrekt van spoor 4a in Ledn. Dus waar men die 8 bakken VIRM laat is ook weer opgelost. De 8825 is overigens de enige vanaf 4a, alle andere treinen in de 8800 zijn dus max 7 bakken.

Verder op basis van deze data lijkt de 12561, die nu op dagplan verlengd is naar 10 bakken, met dit wijzigingsblad definitief verlengd te worden. En ook de 552, waarover wel eens geklaagd werd dat deze met 6 bakken erg kort was, lijkt ook verlengd te zijn.


Wat is de GTFS? Heeft u een linkje?
 

20-05-2014 21:20:57
Amazonous
Amazonous
Inderdaad, de IFF is bijgewerkt. Ik zal hem zo even proberen in te laden in het planmatige deel.  

21-05-2014 13:40:11
qj7141
qj7141
Quote
wouter15 (ma 19 mei 2014 19:19:26 https://www.somda.nl/forum/14781/p494722/): Weet iemand wanneer het adviesaanvraag van NS Reizigers voor dit wijzigingsblad eigenlijk komt? Normaal komen ze volgens mij iets meer dan een maand van tevoren. Nu is het er nog niet en hebben ze nog minder dan een maand de tijd.

Ziehier: http://www.locov.nl/actueel/publicaties/locov_2014_116936_adviesaanvraag_wijzigingen_dienstregeling_per_15_juni_2014.aspx
 

21-05-2014 14:08:15
sfj
Zo te zien eigenlijk geen schokkende dingen, alleen enkele treinen een minuut verlegd om een aansluiting te bieden danwel aan de ProRail plannormen te voldoen, en de BSO Utrecht. Wellicht daarom pas zo laat?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

21-05-2014 14:22:20
gvttreinen
gvttreinen
De BSO van Ut lezende:
6100 en 9800 naar 19a, wat opvalt is dat er slecht 5 'theoretische' minuten zijn om versterkingsmat van/naar Utctw voor/van 6000/16000 (19b) te rijden en daarnaast het koppelen ervan binnen zo`n 3 minuten gebeurd moet zijn.....hopelijk gaat dat in de praktijk goed!

Blijft jammer dat men de verbinding 18b - 16a eruit heeft gehaald!

Laatst bewerkt door gvttreinen op 21-05-2014 14:24
 


21-05-2014 14:38:23
dennistd
dennistd
Als er bijgeplaatst moet worden in de 16000 kun je die trein beter op 18b binnen nemen lijkt me, op 18a is er een gat van 14 minuten tussen vertrek van de 2800 en binnenkomst van de 2000.  

21-05-2014 14:57:30
gvttreinen
gvttreinen
Lijkt idd op de situatie voordat de 8800 naar 18b is verhuisd, treinen van de serie 6000/16000 die versterkt werden op spoor 18b afhandelen.  

21-05-2014 15:51:44
wouter15
wouter15
Weet iemand waarom de 8800 niet van spoor 12 vertrekt maar vanaf spoor 18a? Het lijkt mij handiger om de 8800 naar spoor 12a te laten gaan zodat er vanuit Gvc een aansluiting geboden kan worden op de IC's naar Amf e.v. De Sprinters naar Vndc en Rhn kunnen dan naar spoor 12b. Of kan dit door werkzaamheden te Ut niet meer?  

21-05-2014 15:56:20
gvttreinen
gvttreinen
Dan kan er alvast gewend worden aan de corridorgedachten....
In het DSSU plan verhuisd de 8800 zondermeer naar de sporen 20/21.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 21-05-2014 15:58
 

21-05-2014 16:12:33
treinjoop
treinjoop
Treinserie 5800 rijdt al weer lange tijd (2011 of eerder) gepland met SGMm. Maar waarom geen SLT? Is hier mogelijk een speciale reden voor, want de andere series rond knooppunt Weesp 4300, 4600 en 5700 worden met SLT uitgevoerd. Niet dat ik het erg vind, maar ik vroeg me gewoon af waarom men hier geen verandering in aan wil brengen. Juist omdat men in andere series bij een wijzigingsblad nog wel eens schuift met SGMm, SLT en Mat'64.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

21-05-2014 17:22:41
smw
smw
Quote
dennistd (wo 21 mei 2014 14:38:23 https://www.somda.nl/forum/14781/p494955/): Als er bijgeplaatst moet worden in de 16000 kun je die trein beter op 18b binnen nemen lijkt me, op 18a is er een gat van 14 minuten tussen vertrek van de 2800 en binnenkomst van de 2000.


Als ik de voortgang van de werkzaamheden aan de b-zijde van perron 20/21 bekijk dan lijkt het erop dat de kop van perron 18/19 nog een stukje op moet schuiven (of weer korter worden). Gezien de afkoppeling van spoor 17 en de BSO van 18b (geen) kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat daar op korte termijn werkzaamheden zullen gaan starten.
 

21-05-2014 17:45:35
train85
train85
Spoor 18/19 wordt iets korter.  

21-05-2014 19:10:43
michaben
michaben
De 15400 Hlm-Zvt komt er ook weer bij dit wijzigingsblad. Het lijkt erop dat deze weer zoals altijd op de 3400 gaat keren te Hlm, beide staan op spoor 5 te Hlm aangegeven. Zover ik kan zien staat er een mix SGM/DDZ voor de 3400/15400 ingedeeld.  

21-05-2014 19:52:47
DingeZ
DingeZ
Quote
gvttreinen (wo 21 mei 2014 15:56:20 https://www.somda.nl/forum/14781/p494962/): Dan kan er alvast gewend worden aan de corridorgedachten....
In het DSSU plan verhuisd de 8800 zondermeer naar de sporen 20/21.

Juist niet. De (1)6000 wordt doorgekoppeld op de 6100/9800 en daarmee worden 20/21 doorgaand. De (1)7400 gaat in beide richtingen van 14/15 zodat er dan juist weer ruimte komt voor de 8800 op 12.
 

21-05-2014 20:02:41
wouter15
wouter15
Quote
DingeZ (wo 21 mei 2014 19:52:47 https://www.somda.nl/forum/14781/p495009/):
Quote
gvttreinen (wo 21 mei 2014 15:56:20 https://www.somda.nl/forum/14781/p494962/): Dan kan er alvast gewend worden aan de corridorgedachten....
In het DSSU plan verhuisd de 8800 zondermeer naar de sporen 20/21.

Juist niet. De (1)6000 wordt doorgekoppeld op de 6100/9800 en daarmee worden 20/21 doorgaand. De (1)7400 gaat in beide richtingen van 14/15 zodat er dan juist weer ruimte komt voor de 8800 op 12.

Waarom hebben ze de (1)7400 dan nu juist naar spoor 12 gezet? Op spoor 14(b) stonden ze niet in de weg ofzo.
 

21-05-2014 21:16:09
daniel_ddr
daniel_ddr
Omdat het gedurende de werkzaamheden aan DSSU door verwijderde wissels tijdelijk niet mogelijk is om vanaf de binnensporen uit Utzl op spoor 14 te komen als ik 't goed herinner.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-05-2014 21:27:38
lol
lol
Quote
DingeZ (wo 21 mei 2014 19:52:47 https://www.somda.nl/forum/14781/p495009/):
Quote
gvttreinen (wo 21 mei 2014 15:56:20 https://www.somda.nl/forum/14781/p494962/): Dan kan er alvast gewend worden aan de corridorgedachten....
In het DSSU plan verhuisd de 8800 zondermeer naar de sporen 20/21.

Juist niet. De (1)6000 wordt doorgekoppeld op de 6100/9800 en daarmee worden 20/21 doorgaand. De (1)7400 gaat in beide richtingen van 14/15 zodat er dan juist weer ruimte komt voor de 8800 op 12.

Wat gaat er in DSSU dan van spoor 18/19? Ik dacht dat de 8800 dan op een van die sporen zou worden afgehandeld.


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

21-05-2014 21:30:47
DingeZ
DingeZ
Daar komen de 800/3000/3100/3500 naar het oosten/zuiden.  

21-05-2014 22:11:59
gvttreinen
gvttreinen
En volgens het DSSU gaat de 8800 echt ook naar 20/21 en dan tailtracken tenzij de plannen weer gewijzigd zijn.
Ook de 6000/6100/9800 en 16000 naar 20/21 maar we dwalen af want DSSU gaat gelukkig niet met dit wijzigingsblad van start...
 

22-05-2014 06:51:31
ZJ37
ZJ37
Het probleem van het bijplaatsen en aftrappen wordt dan in één keer opgelost, want dat kan dan niet eens meer op spoor 20/21 omdat er veel te veel treinen over 1 perronspoor worden gejaagd.  

22-05-2014 17:53:47
fugazi
fugazi
Quote
treinjoop (wo 21 mei 2014 16:12:33 https://www.somda.nl/forum/14781/p494969/): Treinserie 5800 rijdt al weer lange tijd (2011 of eerder) gepland met SGMm. Maar waarom geen SLT? Is hier mogelijk een speciale reden voor, want de andere series rond knooppunt Weesp 4300, 4600 en 5700 worden met SLT uitgevoerd.
Waarom wel SLT? De serie keert op zichzelf. De 4300 en 5700 zijn op sommige momenten ook met elkaar gekoppeld (al dan niet via de 4900) en de 4600 kan de rijtijden niet halen met SGM.
 

23-05-2014 09:29:47
treinjoop
treinjoop
Wat is er zo op tegen is om de 5800 met SLT te plannen. Als dat gebeurt kunnen de rijtijden van deze serie ook opgevoerd worden waardoor er wellicht meer ruimte ontstaat op het drukke spoor tussen Wp en Hvs. Daarnaast is gelijkvloers materieel met al die toeristen op Asd - Shl ook geen overbodige luxe.
SGMm kan dan bijvoorbeeld weer meer diensten van het SLT overnemen in de 4000/4700/7400.

Maar de reden waarom ik dit mij af vroeg is omdat de 5800 tussen al het SLT geweld door al die tijd niet van materieel is gewisseld.

Overigens hebben (momenteel) zowel de 5800 als de 4300 en de 4600 een gesloten omloop en keren alleen de 4900 en 5700 in Ut op elkaar.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

23-05-2014 09:56:57
Klaasje
Klaasje
Op zichzelf zal er niet zoveel op tegen zijn om de 5800 met SLT in te plannen. Aan de andere kant voldoet het SGM daar prima en is er wel consequent een gevecht tussen verschillende treinseries om het SLT omdat het daar juist het best passende materieel is. Zolang niet al die treinseries niet gevuld kunnen worden met SLT is de 5800 sowieso nog niet aan de beurt lijkt mij.  

23-05-2014 11:35:37
Joey666
Joey666
Ik ben verder benieuwd als spoor 3 open is na het verbouwing hoe het dan eigenlijk gaat met de 4900/5700 serie.
Zulken deze dan op elkaar keren of afzonderlijk.
Deze spoor zal langzamertijd ook bijna af zijn of vergis ik me hier in.
 

23-05-2014 13:20:41
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
de 4900 en 5700 keren al veel langer op elkaar dan dat die verbouwing bezig is, dus het is geen gevolg van de verbouwing. Dat dat na de verbouwing gaat wijzigen lijkt me dus sterk..  

23-05-2014 13:38:08
robbertc
robbertc
5500 en 5600 krijgen elk weer een eigen spoor.  

28-05-2014 21:33:51
wouter15
wouter15
Ik kwam net dit tegen: http://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/2311-dinsdag-10-juni-tot-en-met-zondag-22-juni-door-beperkt-spoorgebruik-woerden-utrecht-centraal Als daarbij de reisplanner bekijk keert de 2000 dan al op de 8800 op 18a in Ut en gaat de 6100 naar 19a. Weet iemand waarom dat dan al gebeurt en niet per 15 juni? Of heeft het iets met de werkzaamheden bij Ut drie dagen ervoor?  

28-05-2014 22:05:07
BGM104
BGM104
Jazeker, in het Pinksterweekend zal Ut noordzijde gesloopt worden, pardon....ik bedoel alle "onnodige" wissels gaan op de klem. Als je daarna vast wil houden aan de NAU regels dan is het noodzakelijk de wijzigingen al eerder in dagplan door te voeren.  

28-05-2014 22:44:59
wouter15
wouter15
Maar hoe willen ze dan in Ut de 8800 1 minuut eerder laten vertrekken via het dagplan? En zullen de geplande omlopen in de 2000/8800 vanaf 10 juni al laten rijden?  

28-05-2014 23:11:27
sjoerd
sjoerd
Ik ben eigenlijk wel -bang- dat we van al die geklemde wissels in Utrecht (maar ook elders) weinig extra last zullen hebben. Ze werden toch al nauwelijks of zelfs in het geheel niet gebruikt, anders gingen ze al niet op de klem. Vrijwel alle creativiteit omtrent gebruik van aanwezige infra is al verdwenen door ARI de baas te laten zijn, door veiligheidsbekrompenheid en door een gebrek aan souplesse in het denken. Dit is je reinste zelfvervullende voorspelling.  

28-05-2014 23:19:47
NS1707
NS1707
Quote
wouter15 (wo 28 mei 2014 22:44:59 https://www.somda.nl/forum/14781/p495842/): Maar hoe willen ze dan in Ut de 8800 1 minuut eerder laten vertrekken via het dagplan? En zullen de geplande omlopen in de 2000/8800 vanaf 10 juni al laten rijden?


Als de 8800 een minuut eerder vertrekt, wat zijn dan de andere aankomst en vertrektijden op: Wd Bdg Apn Ldl en Ledn?
Vertrekt die dan :23/:53?
 

28-05-2014 23:25:31
ZJ37
ZJ37
Typerend dat de werkzaamheden worden aangekondigd met "Werkzaamheden Woerden-Utrecht Centraal (door beperkt spoorgebruik)". Laat dat nou zo'n beetje altijd zo blijven! %08%  

29-05-2014 08:35:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Juist niet in dit specifieke geval: spoor 12 wordt immers slechts tijdelijk niet gebruikt voor de corridor Gouda - Utrecht - Amersfoort.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-05-2014 19:46:59
kiekkiek
kiekkiek
Quote
Jurre (do 22 mei 2014 17:53:47 https://www.somda.nl/forum/14781/p495117/):
Quote
treinjoop (wo 21 mei 2014 16:12:33 https://www.somda.nl/forum/14781/p494969/): .............. en de 4600 kan de rijtijden niet halen met SGM.


Met SGM kun je ook de 4600 op tijd rijden, met dank aan de ruime rijtijden.
 

01-06-2014 17:13:56
michaben
michaben
Ik heb nog even zitten bladeren in de reisplanner, een paar dingen die me opvielen:

- De 4000 richting Utg staat in Wm voortaan op spoor 1 gepland, de 4700 nog wel op spoor 2. Tijden zijn verder niet veranderd.
- Op zaterdag een aantal verlengingen in de (12)500. De 532 (nu ICM7) krijgt er een derde stel bij. Ook de 12541 die nu met solo ICM4 gepland staat krijgt er een stel bij welke zelfs helemaal tot Lw meegaat (van de meeste andere treinen blijft het tweede stel wel achter in Zl). Ook de kerende 12554 een stel erbij. En de 12561 krijgt er ook een stel bij op zaterdag (doordeweeks ook trouwens, maar dat is nu ook al via dagplan geregeld).

Laatst bewerkt door michaben op 01-06-2014 17:25
 

01-06-2014 17:17:51
Bert13
Bert13
Typisch, want het is juist de 4700 die in de spits de achteroplopende IC (3000) ophoudt. Met het relatief korte stationnement op Asd als deze aan de 7400 vast zit, en het feit dat de 3000 al 8 minuten erna vertrekt (800 zit 10 minuten achter de 4000) maakt dat de 3000 vaker de 4700 in zou willen halen dan in het andere kwartier.
Maar het lijkt me dat het zo makkelijker wordt voor IC's om daar de stoptrein in te kunnen halen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

09-06-2014 18:44:55
wouter15
wouter15
Heeft NS eigenlijk al data vrijgegeven zodat er weer een lijst met gepland materieel gemaakt kan worden? Zo nee, dan zijn ze daar best laat mee vind ik.  

09-06-2014 19:08:39
Bert13
Bert13
NS geeft die lijst niet zomaar vrij. Een machinist die toevallig ook op http://ns4ns.nl/ werkzaam is, kan die gegevens met veel moeite lospeuteren, waarna onze veelgeprezen @treinfan er op http://waarisdetrein.nl/treinfan/drgl/2014.htm weer een handige lijst van kan maken.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

10-06-2014 04:03:00
oranjebank
oranjebank
Als ik 1700 topic goed lees klopt t dat er na 14 juni nog steeds 2 omlopen ICRm td 9 actief blijven in de 1900 ?  

10-06-2014 17:20:36
michaben
michaben
In de reisplanner staan alle 1900en richting Gvc op de 1956 na gepland op ddr1b, en daar passen maximaal 8 bakken, en geen TD9 dus. Het kan zijn dat men in het dagplan nog wijzigingen aanbrengt, maar in het jaarplan volgens dit wijzigingsblad lijken alle even 1900en op de 1956 na dus max 8 bakken te zijn, dus dat zal wel DDZ6/8 of ICM7/8 zijn.

Laatst bewerkt door michaben op 10-06-2014 17:21
 

10-06-2014 17:33:54
Ovindel
Ovindel
Ik blijf het merkwaardig vinden dat er setjes DDZ8 rondrijden in de 1900 terwijl sommige diensten het moeten doen met ICM6/7/8, en dat ook in de spits wat dan (extreem) volle treinen oplevert. Een snel rekensommetje leert dat twee ICM 4'tjes bij elkaar 506 zitplaatsen hebben en DDZ8 768 zitplaatsen heeft. Buiten de spits is DDZ8 wat overdreven, maar in de spits wel handig.  

10-06-2014 17:46:14
robbertc
robbertc
Niet elke trein is even druk, er wordt zo goed mogelijk een samenstelling gezocht die past bij het aantal reizigers in de trein.
Volgens mij gaat je berekening van zitplaatsen ergens mis. DDZ8 klopt wel ongeveer denk ik, ICM8 is een kleine 600 zitplaatsen (1e + 2e klasse)
 

10-06-2014 19:02:56
wouter15
wouter15
ben wel blij dat ze de 8800 wat hebben verlengt. Nu rijdt tenminste de helft van de omlopen met VIRM4 of VIRM6 en de rest met ICM7. Vraag me alleen wel af waarom er nu opeens wel 8 bakken VIRM passen op spoor 1 te Ledn en waarom er maar een paar treinen met VIRM8 rijden in de ochtendspits en in de middagspits helemaal niet.  

10-06-2014 19:07:13
NS1707
NS1707
Alleen de 8814 en de 8825 zag ik met VIRM-8 geen overige in de 8800.
Helaas veel ICM 3 en ICM 4 echt slecht vind ik!
 

10-06-2014 19:14:25
broek53
broek53
Quote
wouter15 (di 10 jun 2014 19:02:56 https://www.somda.nl/forum/14781/p497064/): ben wel blij dat ze de 8800 wat hebben verlengt. Nu rijdt tenminste de helft van de omlopen met VIRM4 of VIRM6 en de rest met ICM7. Vraag me alleen wel af waarom er nu opeens wel 8 bakken VIRM passen op spoor 1 te Ledn en waarom er maar een paar treinen met VIRM8 rijden in de ochtendspits en in de middagspits helemaal niet.

Als ik mij niet vergis, heeft iemand al eens opgezocht dat de VIRM8 niet behandeld worden op spoor 1, maar op spoor 4.
De avondspits verloopt op elke spitsverbinding meer gespreid dan de ochtendspits, daar zal de 8800 geen uitzondering op zijn. Je hebt in vergelijking in de ochtendspits een paar erg lange treinen nodig en in de avondspits meer een beetje lange treinen. (Dat is op zichzelf een aardige uitdaging als je met dubbeldekkers rijdt, maar dat terzijde.)
 

10-06-2014 19:24:22
michaben
michaben
Maar dat is pas vanaf volgende week, de wijzigingen in de 2000/2800/8800 zijn al een week voor het wijzigingsblad doorgevoerd vanwege DSSU, maar exclusief de spoorwijziging van de 8825 naar ledn4a, die zit pas vanaf volgende week in het plan. Deze week is het dus passen en meten te Ledn, of de verkeersleiding moet een spoorwijziging doorvoeren, maar zo te zien op ovtijden is dat niet gebeurd vandaag.

De 2800 is in de nieuwe opzet vandaag trouwens ook niet meer gesplitst in het dal maar bleef met ICM7 rijden. Dit heeft op zich niets met DSSU te maken, want het splitsen/combineren werd al voornamelijk op Rtd en Gvc gedaan. En als in de inzet van vanmorgen op ovtijden zie lijkt dit, op de solo ICM in de 8818 na, te kloppen met wat vanaf volgende week planmatig is.

Laatst bewerkt door michaben op 10-06-2014 19:25
 

10-06-2014 19:34:57
NS1707
NS1707
Vanmorgen in Bdg toen ik de 8825 spotte sprak ik wat bekenden en ik luchtte ze op met het nieuws over 8-delige dubbeldekkers, spoor 2 had al meer dan 100 wachtende reizigers, zelfs de 8800 met VIRM8 is druk, best vreemd leek mij dat!  

10-06-2014 19:42:08
wouter15
wouter15
Quote
NS1707 (di 10 jun 2014 19:07:13 https://www.somda.nl/forum/14781/p497066/): Alleen de 8814 en de 8825 zag ik met VIRM-8 geen overige in de 8800.
Helaas veel ICM 3 en ICM 4 echt slecht vind ik!

Veel treinen vanuit Woerden naar Utrecht die met een los stel ICM reden werden in Utrecht versterkt met een tweede stel.

Laatst bewerkt door wouter15 op 10-06-2014 19:43
 

10-06-2014 19:49:14
NS1707
NS1707
Er rijden nu juist veel losse, en vanmorgen ook wat, die zijn wel versterkt maar nu los... Terwijl bij vorige WZBL bleef dal ICM6...  

10-06-2014 20:00:09
wouter15
wouter15
Niet alle omlopen ICM7 rijden in de dal met losse stellen. Zag op ovtjden.com ook wel een paar omlopen (volgens mij de helft) die ook gewoon in de dal met ICM7 blijven rijden.  

10-06-2014 20:05:48
michaben
michaben
Volgens ovtijden reed slechts een van de zeven omlopen in de 2000/8800 met een solo ICM4 vandaag overdag, deze hoort ook eigenlijk met VIRM te rijden maar blijkbaar was nog niet al het materieel op de juiste plaats. Deze omloop is doordat de 2000 vanmiddag uitgevallen is in de 8800 blijven pendelen, waardoor deze een aantal omlopen opgeschoven is. Verder in de vroege ochtend de 8819 en 8821 solo maar dat is gepland, en ook niet ongebruikelijk rond die tijd.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 15 juni 2014
RailWiki.nl