Het onderhoud aan het spoor
Forum: Algemeen - Algemeen
28-03-2014 12:37:27
Ht
Ht
Wanneer word ProRail opgedoekt? Onderhand beginnen die verstoringen wel erg vaak voor te komen op vele trajecten. Dat men niet inziet dat dit onderhoudsbedrijf ook maar keer op keer weer faalt word niet onder de loep genomen blijkbaar.

Bericht van het beheer aan Ht: de bedrijven worden hier met hun gewone naam betiteld.

Laatst bewerkt door spiketrain op 28-03-2014 15:19
 

28-03-2014 13:09:49
broek53
broek53
En dat wordt vanzelf beter als je de spoorbeheerder opdoekt? je moet wraak niet verwarren met praktische oplossingen.

Laatst bewerkt door spiketrain op 28-03-2014 15:23, reden: Quoot verwijderd na afsplitsing
 

28-03-2014 13:33:23
Ht
Ht
Prorail denkt door te bezuinigen en gewoon af te wachten tot iets kapot gaat de kosten te onderdrukken. Dit gaat ten koste van de kwaliteit en degelijkheid van hun producten en bovendien is bezuinigen alleen op de korte duur merkbaar. Uiteindelijk ben je toch veel meer geld kwijt dan nodig is.

Je ziet het verschil heel erg ten opzichte van een aantal jaren geleden; meer storingen, werkzaamheden etc.
 

28-03-2014 13:46:14
ZJ37
ZJ37
Denk dat de hoeveelheid storingen niet zoveel uitmaakt. Je ziet echter wel een trend waarbij de impact van een storing veel groter is dan voorheen: sporen worden sneller buiten dienst genomen, één type storing leidt er nogal eens toe dat vergelijkbare situaties als potentieel gevaarlijk worden betiteld en dus ook buiten dienst moeten, om maar eens wat te noemen.  


28-03-2014 13:49:24
fugazi
fugazi
Klopt, het begrip 'onverwachte werkzaamheden' rijst tegenwoordig de pan uit, waarbij sommige trajecten midden op de dag een uur of twee buiten dienst worden genomen.  

28-03-2014 13:51:43
broek53
broek53
Quote
Ht (vr 28 mrt 2014 13:33:23 https://www.somda.nl/forum/14740/p490027/): Prorail denkt door te bezuinigen en gewoon af te wachten tot iets kapot gaat de kosten te onderdrukken. Dit gaat ten koste van de kwaliteit en degelijkheid van hun producten en bovendien is bezuinigen alleen op de korte duur merkbaar. Uiteindelijk ben je toch veel meer geld kwijt dan nodig is.

Je ziet het verschil heel erg ten opzichte van een aantal jaren geleden; meer storingen, werkzaamheden etc.
Zeker waar, alleen niet dat Prorail bezuinigt en wacht tot het kapot gaat. Dat doen de aannemers aan wie het onderhoud is uitbesteed en toevertrouwd. Uiteraard is Prorail eindverantwoordelijk, dat wel.
 

28-03-2014 13:54:32
gvttreinen
gvttreinen
En daarom zijn er nu PGO`s. (PrestatieGericht Onderhoudscontracten).  

28-03-2014 14:14:52
sik214
sik214
Ja, dát werkt. Herinner je vorig jaar de berichten in de media nog over PGO Eemland? PGO is gewoon een door ProRail georganiseerde prijzenslag, wie het laagst biedt, die heeft het contract. Of dat de kwaliteit nou zo ten goede komt.
De aannemers bezuinigen dus misschien, maar de andere keus is om het contract niet binnen te slepen en je personeel op straat te zetten.
 

28-03-2014 14:21:29
mren
mren
Laagste prijs is niet het enige criterium. Zonder meteen voor of tegen PGO's te zijn: de mensen van asset rail en ProRail noordoost zijn redelijk tevreden over deze werkwijze.
Quote
sik214 (vr 28 mrt 2014 14:14:52 https://www.somda.nl/forum/14740/p490033/): Ja, dát werkt. Herinner je vorig jaar de berichten in de media nog over PGO Eemland? PGO is gewoon een door ProRail georganiseerde prijzenslag, wie het laagst biedt, die heeft het contract. Of dat de kwaliteit nou zo ten goede komt.
De aannemers bezuinigen dus misschien, maar de andere keus is om het contract niet binnen te slepen en je personeel op straat te zetten.
 

28-03-2014 14:25:53
broek53
broek53
Doen we in Randstad Zuid al aan PGO of juist niet? Daar is de regen aan megabuitendienststellingen voor defectenherstel verreweg het grootst, met als absoluut dieptepunt natuurlijk de wisseldrama's en -complete vervanging in Den Haag.  

28-03-2014 14:39:21
sik214
sik214
In Randstad Zuid is Leiden/Gouda en omstreken een PGO. Goes/Roosendaal en omstreken ook, of is dat Zuid?

Laatst bewerkt door spiketrain op 28-03-2014 15:23, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.
 

28-03-2014 14:40:16
gvttreinen
gvttreinen
Voor Randstad Zuid zijn alleen Rijn & Gouwe en Dordrecht PGO`s, de andere gebieden zijn 'gewoon' gecontracteerd (OPC`s).
Goes/Roosendaal (PGO Zeeland) behoord tot Zuid.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 28-03-2014 14:43
 

28-03-2014 14:41:11
mren
mren
Quote
broek53 (vr 28 mrt 2014 14:25:53 https://www.somda.nl/forum/14740/p490037/): Doen we in Randstad Zuid al aan PGO of juist niet? Daar is de regen aan megabuitendienststellingen voor defectenherstel verreweg het grootst, met als absoluut dieptepunt natuurlijk de wisseldrama's en -complete vervanging in Den Haag.


Dat eerste weet ik niet.

Maar het tweede is wellicht -ik ben slechts een eenvoudige buitenstaander- eerder te wijten aan een ietwat doorgeschoten zwart-wit-benadering: als iets niet 110% betrouwbaar en veilig is, is het direct Totale Paniek. Terwijl er volgens mij ook nog wel tussenwegen zijn als constateren dat een onderdeel tegen de afkeurmaat aanzit en bij de volgende ronde preventief onderhoud 's nachts ingepland wordt. Mocht het echt zo zijn dat dat er ineens een defect wordt geconstateerd dat een dergelijke rigoureuze buitendienststelling rechtvaardigt, dan zou ProRail zich eens serieus achter de oren mogen krabben. Hopelijk wordt dit en passant nog even aangesneden bij het onderzoek naar 'Hilversum' http://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/1992/ontsporing-bij-hilversum-15-januari-2014
 

28-03-2014 14:59:25
sik214
sik214
Quote
gvttreinen (vr 28 mrt 2014 14:40:16 https://www.somda.nl/forum/14740/p490040/): Voor Randstad Zuid zijn alleen Rijn & Gouwe en Dordrecht PGO`s, de andere gebieden zijn 'gewoon' gecontracteerd (OPC`s).
Goes/Roosendaal (PGO Zeeland) behoord tot Zuid.
Dordrecht is geen PGO, maar een OPC.

Laatst bewerkt door sik214 op 28-03-2014 14:59
 

28-03-2014 17:27:02
trdl85
trdl85
Er zijn niet meer veel meer storingen dan voorheen, het valt alleen veel meer op, omdat de aannemers gelijk het spoor in mogen in plaats van wachten tot de nacht.
Tevens kiezen de aannemers ook direct voor meer veiligheid, waardoor een SB 40 km/h van vroeger vandaag de dag ineens 15 km/h wordt!
 

28-03-2014 17:31:24
Klaasje
Klaasje
Volgens de staatjes is het aantal storingen de afgelopen jaren afgenomen. Toch stijgt de ervaren hinder behoorlijk. Dat kan niet anders dan door veiligheidsregels en de voortschrijdende strakkere interpretatie daarvan komen.  

28-03-2014 17:37:09
michaben
michaben
Het lijkt me dat je de steeds scherpere veiligheidseisen ook niet kunt negeren. Waar bepaalde storingen vroeger nog verholpen kon worden door gewoon een monteur en veiligheidsman de baan op te sturen, moeten nu veel eerder sporen buiten dienst gesteld worden voor men aan de slag kan. De storingen waar je als reiziger iets van merkt zijn alleen de storingen waarbij het treinverkeer (gedeeltelijk) stilgelegd wordt. Een toename van het aantal zichtbare storingen hoeft dus niet te betekenen dat er daadwerkelijk vaker iets stuk gaat, maar kan ook betekenen dat het treinverkeer vaker stilgelegd moet worden om de storing te verhelpen.

Als je kijkt naar bijvoorbeeld tram of metrobedrijven, waar de veiligheidseisen nog minder streng zijn, dan rijdt men daar veel vaker gewoon om de storing heen terwijl men die aan het repareren is. Ik heb in Rotterdam wel eens gezien dat er een monteur op het dak van een metro zat terwijl er op het spoor ernaast gewoon gereden werd (en de bovenleiding van het spoor ernaast dus ook onder spanning stond). Zo lijkt het alsof er minder vaak iets mis gaat, maar in werkelijkheid staat er gewoon iemand met gevaar voor eigen leven de boel te repareren zodat jij er niets van merkt dat er een storing is.
 

28-03-2014 18:03:24
mren
mren
'gevaar voor eigen leven' is wel het andere uiterste van de veiligheidspendule....  

28-03-2014 18:20:30
mich
mich
Quote
mren (vr 28 mrt 2014 14:41:11 https://www.somda.nl/forum/14742/p490041/):
Quote
broek53 (vr 28 mrt 2014 14:25:53 https://www.somda.nl/forum/14740/p490037/): Doen we in Randstad Zuid al aan PGO of juist niet? Daar is de regen aan megabuitendienststellingen voor defectenherstel verreweg het grootst, met als absoluut dieptepunt natuurlijk de wisseldrama's en -complete vervanging in Den Haag.


Dat eerste weet ik niet.

Maar het tweede is wellicht -ik ben slechts een eenvoudige buitenstaander- eerder te wijten aan een ietwat doorgeschoten zwart-wit-benadering: als iets niet 110% betrouwbaar en veilig is, is het direct Totale Paniek. Terwijl er volgens mij ook nog wel tussenwegen zijn als constateren dat een onderdeel tegen de afkeurmaat aanzit en bij de volgende ronde preventief onderhoud 's nachts ingepland wordt. Mocht het echt zo zijn dat dat er ineens een defect wordt geconstateerd dat een dergelijke rigoureuze buitendienststelling rechtvaardigt, dan zou ProRail zich eens serieus achter de oren mogen krabben. Hopelijk wordt dit en passant nog even aangesneden bij het onderzoek naar 'Hilversum' http://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/1992/ontsporing-bij-hilversum-15-januari-2014


Die gedachtegang is nu juist een die problemen veroorzaakt. Het zit tegen de afkeurnorm aan-maar er niet overheen dus we doen het de volgende onderhoudsbeurt(en dat kan soms even duren want er moet dan ook budget voor zijn). LET OP: dingen als wissels laten zich niet plannen, die gaan vandaag of morgen defect, of gaan nog 30 jaar mee en alles wat daar tussen inzit. Mocht je dus een indicatie hebben dat het bijna zover is zou ik zeggen zeker bij een belangrijk ding als een wissel vervangen en wel zo snel mogelijk.

Laatst bewerkt door mich op 28-03-2014 18:21
 

28-03-2014 18:38:44
michaben
michaben
Quote
mren (vr 28 mrt 2014 18:03:24 https://www.somda.nl/forum/14742/p490075/): 'gevaar voor eigen leven' is wel het andere uiterste van de veiligheidspendule....

Ik heb wel eens een monteur de rode vlag zien gebruiken in de stroomafnemer van een metro tegen de stroomrail aan te duwen zodat de compressor de trein weer van luchtdruk kon voorzien en men geen wegsleeplocomotief hoefde te laten komen. Maar goed, dat zijn uitersten, in de meeste gevallen is het niet onveiliger dan een drukke straat oversteken.
 

28-03-2014 19:28:04
b2py
b2py
Grappig topic, uit het prorail jaarverslag blijkt dat sinds 2006 de hoeveelheid uren dat sporen niet beschikbaar waren door storingen met de helft is afgenomen.  

28-03-2014 20:21:21
sjoerd
sjoerd
Nou, dat klopt wellicht, maar de tijd benodigd voor herstel zit daar waarschijnlijk niet bij inbegrepen.  

28-03-2014 20:25:58
dlm4yjp
dlm4yjp
Helaas niet, het ouderwetse steentje tussen de wisseltong is even ernstig als een dagenlange storing door achterstallig onderhoud en dat is ongeacht of het een baanvak is waar 1x per uur een boemeltje rijdt of het complete emplacement van Ut.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 28-03-2014 20:27


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-03-2014 20:36:22
b2py
b2py
Natuurlijk zit dat er wel in. Niet beschikbaar voor treindienst is inclusief hersteltijd. Je kan er namelijk niet met een trein rijden, zou nogal vertekend zijn anders.  

28-03-2014 21:16:55
ZJ37
ZJ37
Quote
b2py (vr 28 mrt 2014 19:28:04 https://www.somda.nl/forum/14742/p490085/): Grappig topic, uit het prorail jaarverslag blijkt dat sinds 2006 de hoeveelheid uren dat sporen niet beschikbaar waren door storingen met de helft is afgenomen.
En is hier onderscheid gemaakt in partiele stremmingen en volledige stremmingen? Qua impact voor de reizigers nogal een verschil natuurlijk.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 28-03-2014 21:17
 

28-03-2014 21:42:13
thom
thom
Quote
michaben (vr 28 mrt 2014 18:38:44 https://www.somda.nl/forum/14742/p490080/):
Quote
mren (vr 28 mrt 2014 18:03:24 https://www.somda.nl/forum/14742/p490075/): 'gevaar voor eigen leven' is wel het andere uiterste van de veiligheidspendule....

Ik heb wel eens een monteur de rode vlag zien gebruiken in de stroomafnemer van een metro tegen de stroomrail aan te duwen zodat de compressor de trein weer van luchtdruk kon voorzien en men geen wegsleeplocomotief hoefde te laten komen. Maar goed, dat zijn uitersten, in de meeste gevallen is het niet onveiliger dan een drukke straat oversteken.

Zo zijn er zoveel truukjes, tot ze tóch een keer verkeerd gaan en er iemand is die vind er maatregelen op te moeten treffen om het te voorkomen en de mogelijkheden worden steeds kleiner...

Je verhaal laat wat onduidelijkheid of het trein of metro betreft, maar met een vlaggestok van een trein zou ik niet graag tegen een stroomafnemer duwen, die is nl van metaal...

Laatst bewerkt door thom op 28-03-2014 21:42
 

28-03-2014 22:13:13
Frontier
Frontier
Quote
b2py (vr 28 mrt 2014 19:28:04 https://www.somda.nl/forum/14742/p490085/): Grappig topic, uit het prorail jaarverslag blijkt dat sinds 2006 de hoeveelheid uren dat sporen niet beschikbaar waren door storingen met de helft is afgenomen.


Gelden 'onverwachte werkzaamheden' en 'herstelwerkzaamheden' ook als storingen? Zo niet dan is het niet zo gek natuurlijk dat de hoeveelheid uren gedaald is...

Laatst bewerkt door Frontier op 28-03-2014 22:13


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

28-03-2014 22:43:41
sik214
sik214
Quote
trdl85 (vr 28 mrt 2014 17:27:02 https://www.somda.nl/forum/14742/p490068/): Er zijn niet meer veel meer storingen dan voorheen, het valt alleen veel meer op, omdat de aannemers gelijk het spoor in mogen in plaats van wachten tot de nacht.
Misschien vallen de storingen hierdoor in Randstad Zuid meer op, in Amsterdam gaan wel veel storingen naar de nacht om te herstellen.
 

29-03-2014 01:04:24
broek53
broek53
Quote
b2py (vr 28 mrt 2014 19:28:04 https://www.somda.nl/forum/14742/p490085/): Grappig topic, uit het prorail jaarverslag blijkt dat sinds 2006 de hoeveelheid uren dat sporen niet beschikbaar waren door storingen met de helft is afgenomen.
Het gaat in het laatste stuk van dit topic niet primair over de vraag of er meer of minder storingen zijn opgetreden in jaartotalen, maar over het opvallende verschijnsel dat nog maar enkele maanden oud is, waarbij hele baanvakken acuut of op korte termijn 'gepland' buiten dienst worden genomen voor langere perioden tot driekwart dag, voor herstel of spoedherstel of dringende werkzaamheden of onvoorziene werkzaamheden, zoals ze genoemd worden.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-03-2014 18:49:27
b2py
b2py
Die staan natuurlijk niet in het jaarverslag van vorig jaar  

29-03-2014 23:15:00
Klaasje
Klaasje
Nee, maar wel in het geheugen van heel Somda. En ze zijn knap irritant.  

10-04-2014 22:41:23
broek53
broek53
Spoorpro.nl nuanceert de vermindering van het aantal storingen zoals door Prorail bericht, nogal stevig: de klanten hebben van de minder storingen veel meer last. http://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2014/04/10/reizigers-hebben-steeds-vaker-last-van-verstoringen-spoor/?utm_campaign=707f2a0463-SpoorPro_nieuwsbrief_verstoringen_spoor4_10_2014&utm_medium=email&utm_source=SpoorPro&utm_term=0_b05d360e8f-707f2a0463-327488617  

10-04-2014 22:58:52
ZJ37
ZJ37
Dat de woordvoerder van ProRail onlangs geen antwoord wist of de impact van de verstoringen voor de reizigers was toegenomen, spreekt natuurlijk boekdelen.

Gelukkig zijn over een paar jaar alle doorstroomstations klaar en infra storingsvrij.
 

10-04-2014 23:14:31
broek53
broek53
Dan wordt het hier beschreven effect nog vele malen groter, dus. De storing die er dan nog is - verwijtbaar, vermijdbaar of welke dan ook - zal een veel grotere impact op veel meer reizigers hebben.  

10-04-2014 23:20:44
lol
lol
De bedoeling van DSS(U) is toch juist dat er minder reizigers last gaan hebben van een verstoring? Er wordt dan in corridors gereden waarbij treinen op vaste sporen aankomen en er een corridor kan worden ''afgesloten'' als er zich op die betreffende corridor een storing bevindt. Overige corridors hebben daar dan geen last van. Althans, dat heb ik begrepen uit verschillende persberichten over DSS(U).


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

10-04-2014 23:33:27
broek53
broek53
Ja, dat klopt. Maar daar zit een wereld van misvattingen achter - daarover hebben we het hier vaak gehad. De belangrijkste misvatting is dat het aan-uit zou zijn: je rijdt of je rijdt niet. Als je niet kunt rijden, staan er rijen treinen voor het station ie nauwelijks meer ergens heen kunnen. En als er heel ergens anders iets aan de hand is, kan zo'n doorstroomstation niet meer - zoals nu - een keerstation worden. Met andere woorden: er moet grootschalig en over lange afstanden worden opgeheven, iets dat je al ziet gebeuren omdat men al doorstroomstationnetje speelt in Utrecht. Een storing bij Bijlmer veroorzaakt het opheffen van zowel de 3500 als de 3100 over de hele route, als je niet uitkijkt.
Anders gezegd: de verschillende functies van een groot knooppunt zijn niet geanalyseerd, niet onderkend of domweg ontkend. De parlementaire enquête over DSSU en de rest komt in 2019, schat ik in.
 

10-04-2014 23:52:19
charta
charta
Quote
broek53 (do 10 apr 2014 23:33:27 https://www.somda.nl/forum/14742/p491268/): Ja, dat klopt. Maar daar zit een wereld van misvattingen achter - daarover hebben we het hier vaak gehad. De belangrijkste misvatting is dat het aan-uit zou zijn: je rijdt of je rijdt niet. Als je niet kunt rijden, staan er rijen treinen voor het station ie nauwelijks meer ergens heen kunnen. En als er heel ergens anders iets aan de hand is, kan zo'n doorstroomstation niet meer - zoals nu - een keerstation worden. Met andere woorden: er moet grootschalig en over lange afstanden worden opgeheven, iets dat je al ziet gebeuren omdat men al doorstroomstationnetje speelt in Utrecht. Een storing bij Bijlmer veroorzaakt het opheffen van zowel de 3500 als de 3100 over de hele route, als je niet uitkijkt.
Anders gezegd: de verschillende functies van een groot knooppunt zijn niet geanalyseerd, niet onderkend of domweg ontkend. De parlementaire enquête over DSSU en de rest komt in 2019, schat ik in.


En dan komen daar nog andere zaken bij. Personeelsovergangen bij vertraging, kleine materieelstoring, problemen met reizigers, enz. Allemaal zaken waardoor een trein langer langs een perron moet staan. En als je geluk hebt, is er in dezelfde richting nog één perronspoor beschikbaar. Je krijgt een opstroopeffect van Mt tot Hdr en het zal niet beperkt blijven tot de getroffen corridor. Het straalt uit naar alle kanten.
 

11-04-2014 00:02:19
lol
lol
Oftewel, Prorail staat zwaar te liegen naar de reizigers en de rest van Nederland en is het waarschijnlijk een ordinaire bezuiniging wat betreft het onderhoud van wissels e.d. Correct me if im wrong.


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

11-04-2014 00:21:56
broek53
broek53
Het is zeker een bezuiniging op onderhoud, maar daar staat tegenover dat er zoveel in geïnvesteerd moet worden dat je er decennia over zou doen om quite te spelen.
Verder heb ik altijd wel kritiek op organisaties als ProRail, maar ordinair liegen is het zeker niet (niet ordinair en niet liegen), want men gelooft werkelijk dat alles er juist beter van wordt - daar zit geen toneelspel bij. Bovendien zou het een heeel dom zijn om hierover te jokken als je eigenlijk wel beter weet, want dan weet je ook dat de echte gevolgen in de koste keren zullen blijken - en dan krijg je de reizigers en de rest van Nederland alsnog over je heen.
Kortom: men dwaalt heel erg, maar voorshands is dat mijn mening en die van velen hier, en je moet zelfs niet uitsluiten dat we het mis hebben... %08%
 

11-04-2014 00:41:20
mich
mich
Tegen de tijd dat je die investering eruit hebt moeten er allang weer nieuwe wissels bij komen. Financieel zal het weinig opleveren in ieder geval. Voor de vervoerder en reizigers is het ook niet handig. Het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat de bedenkers van DSSU er op de een of andere manier beter van worden.  

11-04-2014 07:19:28
broek53
broek53
Waarom moet er toch altijd overal iets achter zitten en dan met liefst zeer valse en egoistische motieven,bij voorkeur persoonlijke en zelfverrijkende? Ik snap dat echt niet. Nu kan ik niet voor alle maatschappelijke toestanden spreken%09%, maar de hoofdbedenkers van DSSU en Robuust Spoor ken ik vrij goed en ik kan je verzekeren dat daar geen greintje kwaaden alleen maar goede bedoelingen bij zitten. Ze hebben het mis en ze slaan door, maar er zit niets achter de elleboog of in de mouw. En Prorail als geheel loopt er als een hondje achteraan en NS heeft diep zitten slapen, maar daar kunnen zij niets aan doen. Het is een schoolvoorbeeld van hoe iets met de beste bedoelingen hartstikke fout kan aflopen - neem een Fyra-V250-project of zo.
En, zoals gezegd, het moet nog wel blijken of wij zwartkijkers het uiteindelijk goed gezien hebben.
 

11-04-2014 09:29:16
sjoerd
sjoerd
Mich had het niet over zelfverrijking. Maar misschien bedoelt hij dat een eenmaal ingezette beweging een wals dreigt te worden. En of de bedenker het nu zelf wil of niet, het moet en zal gebeuren. Hetzelfde zie je in het onderwijs (en in de zorg). Passend Onderwijs is net zo'n wals: bedacht achter de tekentafel en niet gehinderd door enige proceswijsheid. En ook daar een vorm van bezuiniging die ten koste gaat van de klant en de werknemer, al zijn er ook voordelen. Geen complot, nee, dat niet, maar bij projecten als DSSU is er kennelijk geen moment ingebouwd waarop de stekker er standaard uit gaat voor een moment van bezinning. Dat gebeurt bij raketlanceringen bijvoorbeeld wel: hebben we een go of is het no-go.  

11-04-2014 09:41:23
broek53
broek53
Natuurlijk is dat hier zo. Vandaar mijn inzet op een parlementaire enquete over een jaar of wat.  

11-04-2014 10:23:37
mich
mich
Eens met Sjoerd. Sorry voor de toon in mijn bericht. Dat kom doordat ik werkend in de praktijk hinder ondervind van dingen als DSSU.

Laatst bewerkt door mich op 11-04-2014 10:23
 

11-04-2014 17:25:31
charta
charta
Quote
broek53 (vr 11 apr 2014 09:41:23 https://www.somda.nl/forum/14742/p491285/): Natuurlijk is dat hier zo. Vandaar mijn inzet op een parlementaire enquete over een jaar of wat.


Ik hoop dat je gelijk hebt, maar zo'n parlementaire enquête zal ook niets oplossen. Tegen die tijd zal het merendeel van de Japonofielen niet meer in dienst zijn en het kwaad is al geschied.
 

11-04-2014 18:09:22
Frontier
Frontier
Quote
broek53 (vr 11 apr 2014 07:19:28 https://www.somda.nl/forum/14742/p491278/): maar de hoofdbedenkers van DSSU en Robuust Spoor ken ik vrij goed en ik kan je verzekeren dat daar geen greintje kwaaden alleen maar goede bedoelingen bij zitten. Ze hebben het mis en ze slaan door, maar er zit niets achter de elleboog of in de mouw.

Wel, waar wacht je op dan? Ontneem ze de roze bril, schud ze eindelijk wakker, en red het (spoor)land. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

11-04-2014 18:32:31
phantom
phantom
Er werd in het verleden al weinig geluisterd naar reizigers of wel geinformeerde mensen die zich ofwel voor hobby of wel voor werk bezighielden met het spoor,dus denk je nou werkelijk dat men nu ineens veranderd in dat standpunt ?
Ik laat me graag t.z.t. corrigeren over het hele DDSU verhaal,als straks blijkt dat het doet wat het moet doen(reizigers in elke situatie altijd overal heen brengen) en dat met minder wissels.
Ik ben net als zovele echter bang dat als er ergens een blaadje of kiezeltje verkeerd valt, de rest bedolven wordt onder een lawine van ellende,die wellicht voorkomen had kunnen worden als men niet zo radicaal had doorgeduwt met iets wat toch niet blijkt te doen wat men wilde.
Afijn de tijd zal uitwijzen of wij zwartkijkers zijn of dat andere partijen oogkleppen en oordopjes in hadden toen men werd gewaarschuwd %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

11-04-2014 19:07:28
broek53
broek53
Quote
Frontier (vr 11 apr 2014 18:09:22 https://www.somda.nl/forum/14742/p491340/):
Quote
broek53 (vr 11 apr 2014 07:19:28 https://www.somda.nl/forum/14742/p491278/): maar de hoofdbedenkers van DSSU en Robuust Spoor ken ik vrij goed en ik kan je verzekeren dat daar geen greintje kwaaden alleen maar goede bedoelingen bij zitten. Ze hebben het mis en ze slaan door, maar er zit niets achter de elleboog of in de mouw.

Wel, waar wacht je op dan? Ontneem ze de roze bril, schud ze eindelijk wakker, en red het (spoor)land. %08%
Soms wilde ik wel eens dat ik groot en machtig was, maar dat ben ik niet. Anders derd ik het met genoegen