16-03-2013 15:59:47
edje
edje
De spoelen zaten nog wel aan de draaistellen gemonteerd, maar de kabel was er van afgeknipt, ook de cabine inrichting zat er nog wel in, de overige apperatuur was er 5 jaar geleden in ieder geval uit en het lijkt me heel sterk dat het nu ineens weer terug is geplaatst.  

17-03-2013 09:58:18
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik wist niet meer of het nou de 171 of 172 was, wel dat het een lage 170' er was.

Er heeft ook jaren een ander DM'90 treinstel met een Indusi spoel rond gereden. Dit kwam na een draaistelwisseling.
 

17-03-2013 17:49:25
j.jager
j.jager
Dat stel was de 3434 die een draaistel had van een andere stel.  

05-04-2013 16:25:59
rob46
rob46
Quote
sik214 (di 26 feb 2013 22:22:24 https://www.somda.nl/forum/7831/p437882/): Ik zag vandaag op Ahb 3 DM90 staan. Aan de stootjukzijde de ex-Syntus 3446 staan, daar achter nog een DM90 met verwijderde NS-logo's (ex Syntus neem ik aan) en daarachter een DM90 met NS-logo's. Al het DM90 in Amf voor de loods lijkt weg. Staat het nu binnen, of is het elders al opgedoken?
DM90 met NS-logo is 3422.


57 jaar OV-fotografie.
 


24-04-2013 08:47:32
rob46
rob46
Ik mis wat berichten uit het Oosten des lands, inmiddels zijn uit Hgl acht terzijdegestelde DM'90 stellen weggehaald, waarvan er vier op Ahb zijn geplaatst.


57 jaar OV-fotografie.
 

24-04-2013 11:17:39
edje
edje
Bij alle DM'90 stellen, is de bestickering van Syntus verwijderd, ook zijn de kleine Syntus bordjes die voorop over het NS logo zat verwijderd.
De "Syntus" stellen zien er dus ook niet meer zo fraai uit, extreem schoon op de plekken waar de stickers zaten en vies zoals ze altijd wel waren.

De 3436 kwam ik zojuist tegen bij Hengelo Oost, en hij klonk als een automatisch geweer, extreem vierkant wiel. Ik vermoed dat er binnenkort het ding weer naar de "kuil" mag om de wielen af te draaien.
Ben dus ook benieuwd wat er dan wordt ingezet...
 

24-04-2013 11:46:59
jeanpierre
jeanpierre
Een bus.  

24-04-2013 13:58:51
broek53
broek53
Rond 13.30 rolden drie DM '90 uit de richting Ama in Amf binnen. Nummers niet kunnen zien, o.a. door de rijkelijk aanwezige graffiti.  

24-04-2013 16:00:43
MaxdeLeuw
MaxdeLeuw
Nummers ook niet gezien, maar wel een plaatje http://www.freebits.nl/images/123DSC05633ervp.jpg gemaakt bij Apeldoorn om 12.48u.  

24-04-2013 17:31:36
rob46
rob46
De geplande rit naar Ahb is dus niet doorgegaan, per saldo zijn nu 7 stellen uit Hgl naar Amf wagenloods gegaan, eentje is blijkbaar nog in Hgl.


57 jaar OV-fotografie.
 

24-04-2013 20:34:41
phantom
phantom
Vraag ik me af,als t geheel straks te Ahb aankomt,wat gaat er dan mee gebeuren ?
Heeft dit niks bijzonders te betekennen of is men toch zover dat de stellen gebruikt gaan worden voor ?????


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

24-04-2013 21:45:42
sik214
sik214
Volgens mij heeft het met een grote uitwisselingsactie te maken, hooggenummerde stellen in dienst, laag genummerde stellen uit dienst.
Zouden de 4 Linten die naar Gn gegaan zijn, plaats hebben moeten maken voor de DM90 op Ahb (ook al zijn ze vandaag naar Amf gereden)?
 

24-04-2013 22:48:36
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
MaxdeLeuw (wo 24 apr 2013 16:00:43 https://www.somda.nl/forum/7831/p446949/): Nummers ook niet gezien, maar wel een plaatje http://www.freebits.nl/images/123DSC05633ervp.jpg gemaakt bij Apeldoorn om 12.48u.
Zo te zien aan de verkleuring zijn het stellen die al in 2010 of 2011 ter zijde zijn gesteld. Kanshebbers zijn o.a. de 3428, 3430, 3431, 3433, 3435 en 3445.
 

25-04-2013 08:49:27
rob46
rob46
Correct, behalve 3445 die staat sinds 8-12 al in de loods Amf. Je doelt op 3443, die stond nog in Hgl.


57 jaar OV-fotografie.
 

25-04-2013 11:01:51
bnv
bnv
Ik ben de draad even kwijt wat nu wel en wat niet naar Amf of elders gaat.
In Hgl vanochtend nog gewoon op de oude plek tegenover de werkplaats 3428, 3430,3432 en 3434. ook ex Syntusstellen staan er nog. Ook 3447.
 

25-04-2013 11:31:05
rob46
rob46
Kijk dat zijn teksten. We kunnen dus vaststellen dat die 3 graffiti-stellen de 3427, 3433 en 3443 moeten zijn. De 3447 is dus blijkbaar van Ahb naar Hgl gegaan en de 3446 (nu Ahb)destijds weer uit de loods Amf gehaald. De 3446 was samen met 3444 en 3445 op 8-12 naar Amf gebracht.

Laatst bewerkt door rob46 op 01-05-2013 11:59


57 jaar OV-fotografie.
 

04-05-2013 23:12:03
john563
john563
gister gehoord, er gaan een aantal stellen opgelapt worden in haarlem en die moeten dan voor 1 januarie 2014 de laatste mat 64 vervangen....  

05-05-2013 11:34:16
salieri
salieri
Maar willen ze die diesels dan allemaal onder de draad laten rijden?  

05-05-2013 11:43:08
thom
thom
Dat zal dan wel, ik weet niet hoe je anders mat64 wilt vervangen...

Het klinkt wel interessant, al is het wel wat tegenstrijdig met wat Michiel verteld in het mat64 topic dat er in 2014 rekening gehouden wordt met 50 stellen plan V in dienst nog.
De toekomst zal het uitwijzen
 

05-05-2013 11:48:31
MDDM
MDDM
Het is zeker interessant. Want als die diesels mat '64 gaan vervangen zullen er toch heel wat machinisten materieel module DM'90 moeten gaan krijgen. Of gaan ze die dingen inzetten op trajecten waar machinisten al Dm'90 bevoegd zijn?


Gr Joop mcn Lls
 

05-05-2013 11:50:06
lw-o
lw-o
zou mooi zijn.
het is zonde van zulk jong prima materieel dat het weg staat te rotten

Laatst bewerkt door lw-o op 05-05-2013 11:51
 

05-05-2013 12:24:44
timtrein
timtrein
Dat zal dan wel vanuit standplaats Zwolle of Enschede (o.i.d.) gaan gebeuren. Dat dat met de huidige dieselprijs uit zou kunnen verbaast me...
De stopper Enschede-Apeldoorn lijkt me dan kanshebber? (hoewel die er wel een stuk trager van wordt). Als ik NSR was zou ik dan toch eerder een paar composities 1700+DDAR in dienst houden/stellen.
 

05-05-2013 12:26:14
sik214
sik214
Misschien is het niet eens een 1 op 1 Mat '64 vervanging, maar bijvoorbeeld ook ook doorschuiven van SGMm naar Mat '64.
Bijvoorbeeld voor de 7000 zou DM90 best praktisch zijn, qua werkplaats in Hgl en qua uitwisseling met de andere serie (7900). Het vrij te spelen SGMm kan dan Mat '64 vervangen.
 

05-05-2013 12:49:45
bossie186
bossie186
Het zou mij benieuwen hoelang dat plan zal gaan bestaan. Denk dat ze niet voor lange tijd met DM'90 zullen rijden. Overigens is het aan de andere kant ook weer slim bedacht.

Buiten dat stond gister bij de terzijde linten en DM'90 stellen te Amf ook nog de 3443 met brandschade? zo lijkt het wel. Stel had bruine ramen, en de bovenkant was deels ook helemaal bruin.
 

05-05-2013 13:24:04
guuglurg
guuglurg
Dat gaat wel wat kosten. Een uurtje met Mat '64 rijden, à 552 kW, kost dus 552 x €0,029029 (kWh-prijs Prorail) = €16,02. 80 Km met een DM rijden, verbruik ongeveer 1:1 (?) met deze snelheid kost 80 l x €0,44028 (bron: http://m.spoorpro.nl/wp-content/uploads/2012/11/Rode-diesel.pdf) = €35,22.

Dan hebben we het nog niet eens over rijtijden, dat is in het Zwolle-Enschede topic ook al uitgebreid uiteengezet.
 

05-05-2013 13:55:53
SchuurB
SchuurB
Wat betreft de kosten van elektrische treinen heb ik nog een opmerking: in de netverklaring van 2014 (http://www.prorail.nl/Vervoerders/Netverklaring/Documents/3067783%20v1.1%20Netverklaring2014%20Gemengde%20net%2010apr2013.pdf) staat het volgende:

Paragraaf 5.2.2:
Voor het gebruik van de bovenleiding wordt een tarief van € 0,030767 per kWh in rekening gebracht.
Quote
Voorafgaand aan contractering van de dienst overlegt de spoorwegonderneming
een prognose van de afname van elektrische tractie-energie voor de komende 5
jaar met onderscheid in afname op het 1500V-net en op het 25kV-net, alsmede een
verklaring conform de modelverklaring ‘verbruik en inkoop elektrische tractieenergie’
zoals nader beschreven in paragraaf 5.6 voor de inkoop en afname van
elektrische tractie-energie.




Vervolgens lezen wij in paragraaf 5.6:
Quote
De levering van elektrische tractie-energie via de bovenleiding op het 1500V-net is op marktconforme en niet-discriminerende voorwaarden beschikbaar voor iedere spoorwegonderneming, onder toepassing van een Europees aanbesteed contract dat hiertoe is gesloten met de betrokken energieleverancier(s).

De spoorwegonderneming die gebruik wil maken van het tractie-energiesysteem van de bovenleiding op het 1500V-net dient vóór het contracteren van de dienst ‘gebruik van de bovenleiding’ zoals omschreven in paragraaf 5.2.2 een verklaring conform de modelverklaring ‘verbruik en inkoop elektrische tractie-energie’ (zie VIVENS-website (http://www.vivens.info)) te overleggen, uit welke verklaring blijkt dat de spoorwegonderneming een overeenkomst onder andere ter bepaling van de hoeveelheid verbruikte elektrische tractie-energie per elektrische tractie-energie afnemende spoorwegonderneming en met minimaal één energieleverancier een afnameovereenkomst heeft gesloten en dat aan alle daarmee verband houdende contractuele verplichtingen is voldaan.

VIVENS kan spoorwegondernemingen die elektrische tractie-energie op het 1500V-net willen afnemen informeren over de te volgen processen.


Op de site van Vivens kan ik vervolgens niet vinden wat een kWh kost. Dat wordt dus kennelijk niet openbaar gemaakt. Het is echter wel zeker duurder dan 2,9 cent / kWh. In het Lloyd's onderzoek omtrent Zl - Wdn werd met 10 cent / kWh gerekend, of dat enig hout snijdt weet ik niet.

Laatst bewerkt door SchuurB op 05-05-2013 13:59
 

05-05-2013 14:04:50
guuglurg
guuglurg
Aha, dat had ik even gemist. Hoewel het vermogen ook een maximum is, bij constante snelheid is dit veel lager dan 552 kW. Ik denk echter dat diesel per km alsnog een stuk duurder is dan elektriciteit.  

05-05-2013 15:37:38
dvdhoven
dvdhoven
Quote
sik214 (zo 05 mei 2013 12:26:14 https://www.somda.nl/forum/7831/p448486/):
Bijvoorbeeld voor de 7000 zou DM90 best praktisch zijn, qua werkplaats in Hgl en qua uitwisseling met de andere serie (7900). Het vrij te spelen SGMm kan dan Mat '64 vervangen.
Asjeblieft niet. %07% Dat is net zo erg als Victors in de 7000. Gewoon SGM in de 7000 houden. Lekker ruim, licht materieel. Goed overzichtelijk. Niet weer van dat donkere hokken materieel.


Dick van den Hoven
 

05-05-2013 15:44:05
bnv
bnv
Die 3443: die heeft dat al heel lang, volgens mij staande in Hgl er op geklad en volgens mij is het niet meer dan een soort vervelend uitziend graffiti dat er op gezet is.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-05-2013 15:52:20
broek53
broek53
Als er DM '90 ingezet zou gaan worden (wat mij betreft verdient dat nu alvast de hoofdprijs aan idiotie van de jaren '10), dan gebeurt dat zeker niet omdat de diesel zo lekker voordelig is. Het zou uitsluitend het gevolg zijn van het feit dat NS(R) al decennia lang niet goed kan rekenen en slecht is in voorspellen. Als je een goed voorbeeld van een varkenscyclus wil zien, moet je het verloop van het materieelpark zo sinds 1970 eens bekijken.
Met DM '90 onder de draad heb je overigens niet veel keus. Er is vrijwel geen serie geschikt voor de rijtijden en geen baanvak voor de slechte detectie van dat spul. Inzet in Twente ligt dan idd nog het meest voor de hand.
 

05-05-2013 15:55:53
bnv
bnv
Quote
guuglurg (zo 05 mei 2013 14:04:50 https://www.somda.nl/forum/7831/p448505/): Aha, dat had ik even gemist. Hoewel het vermogen ook een maximum is, bij constante snelheid is dit veel lager dan 552 kW. Ik denk echter dat diesel per km alsnog een stuk duurder is dan elektriciteit.


Mocht dit plan ooit werkelijkheid worden dan zal de hoofdreden mijn inziens niet zijn de kosten van elektriciteit versus dieselolie maar de kosten van instandhouding van Plan V (die verlengingsbeurten moeten hebben) versus de kosten van revisie/opknappen van DM 90. Het zou kunnen dat dat laatste voordeliger is dan Plan V.
Het zal inderdaad niet meer dan een overgangssituatie betekenen. (voor hoe lang dan?). Instandhouding van DM 90 verbetert tzt. de verkoopsprijs. Het is altijd beter materieel te blijven gebruiken dan dit stil te laten staan. Dan moet dit geconserveerd worden weggezet dat nu bij de Lintjes gebeurt. Waarom dat bij DM 90 destijds niet gebeurd is weet ik ook niet maar deze situatie laten voortbestaan, het in de open lucht wegzetten in Hgl lijkt mij niet het beste, ook al vinden er soms conditieriten plaats.
Ook hier: ik moet het allemaal nog zien. Kan mij wel voorstellen dat dit bekeken is op realisering maar of het al besloten is, is mij uiteraard niet bekend.
 

05-05-2013 16:00:12
broek53
broek53
DM '90 had in de loods in Amersfoort weggezet zullen en moeten worden. Maar van enig consistent beleid bij NSR is op materieelgebied alleen sprake als je hap-snap ook beleid noemt.

Laatst bewerkt door broek53 op 26-05-2013 21:20
 

05-05-2013 16:43:38
dvdhoven
dvdhoven
Ik blijf me verbazen dat er mensen nog denken dat DM90 verkoopbaar zou zijn. Dat materieel raak je aan de straatstenen niet meer kwijt. Compleet achterhaald door alle ontwikkelingen. Hoogvloerig, hokkerige indeling, zware motoren. Nog de geest van de oude NS.


Dick van den Hoven
 

05-05-2013 16:56:24
peterselie
peterselie
Quote
broek53 (zo 05 mei 2013 15:52:20 https://www.somda.nl/forum/7831/p448526/): Als er DM '90 ingezet zou gaan worden (wat mij betreft verdient dat nu alvast de hoofdprijs aan idiotie van de jaren '10), dan gebeurt dat zeker niet omdat de diesel zo lekker voordelig is. Het zou uitsluitend het gevolg zijn van het feit dat NS(R) al decennia lang niet goed kan rekenen en slecht is in voorspellen. Als je een goed voorbeeld van een varkenscyclus wil zien, moet je het verloop van het materieelpark zo sinds 1970 eens bekijken.
Met DM '90 onder de draad heb je overigens niet veel keus. Er is vrijwel geen serie geschikt voor de rijtijden en geen baanvak voor de slechte detectie van dat spul. Inzet in Twente ligt dan idd nog het meest voor de hand.

mocht het plan werkelijkheid worden dan zou de serie 9000 ook nog een optie kunnen zijn.
 

05-05-2013 18:12:07
timtrein
timtrein
Tsja Dick, alle Wadlopers zijn ook verkocht, had ik ook nooit verwacht...
Verder ben ik wel benieuwd waar je nog dieselolie voor 44 cent de liter kan krijgen, ook in bulk zit je volgens mij op minstens het dubbele!
 

05-05-2013 18:54:39
ZJ37
ZJ37
Inzet in Twente is leuk een aardig, maar ik vrees dat er dan wat moet gebeuren aan de dienstregeling. En dat zal niet makkelijk zijn omdat deze, als het om de serie 7000 gaat, nogal vastzit aan wat dwangpunten met nauwelijks schuifruimte zoals Apd, Dv, Aml en Hgl.  

05-05-2013 18:57:31
maurits
maurits
Dat zijn ook mijn zorgen. Hobbymatig is de inzet van DM90 in de 7000 best grappig, maar het gaat de rijtijden van SGM bij lange na niet halen. Zeker tussen Apd en Dv en tussen Wdn en Es liggen de stations dusdanig kort op elkaar dat je kostbare tijd verliest met het langzame optrekken van DM90.

Sowieso vind ik het hele verhaal een aardig speculaasgehalte hebben. En speculaasjes zijn best lekker, maar begin mei is niet de juiste tijd van het jaar .


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

05-05-2013 19:18:48
maigoda
maigoda
Quote
timtrein (zo 05 mei 2013 12:24:44 https://www.somda.nl/forum/7831/p448484/): Dat zal dan wel vanuit standplaats Zwolle of Enschede (o.i.d.) gaan gebeuren.

Het zal je nog verbazen hoeveel stanplaatsen DM'90 rijden. Alleen al te Ut zijn het er al ruim 90 machinisten die het hebben.
Groetjes.
Emiel
 

05-05-2013 19:21:49
maigoda
maigoda
Quote
broek53 (zo 05 mei 2013 15:52:20 https://www.somda.nl/forum/7831/p448526/): Er is vrijwel geen serie geschikt voor de rijtijden en geen baanvak voor de slechte detectie van dat spul. Inzet in Twente ligt dan idd nog het meest voor de hand.

Die detectie-ellende is al enige jaren achterhaald. Tijdens de voorbereidingen van de SF DM'90-rit in 2011 bleek dat de inzet met een solo stel overal mogelijk was. Dus een reguliere inzet zou dan ook geen probleem moeten zijn.
Groetjes,
Emiel
 

05-05-2013 20:59:55
anton_
anton_
Quote
timtrein (zo 05 mei 2013 12:24:44 https://www.somda.nl/forum/7831/p448484/): De stopper Enschede-Apeldoorn lijkt me dan kanshebber? (hoewel die er wel een stuk trager van wordt). Als ik NSR was zou ik dan toch eerder een paar composities 1700+DDAR in dienst houden/stellen.

Heeft er geen DM90 in de 9100 gereden een paar jaar geleden ?
 

05-05-2013 21:01:50
ZJ37
ZJ37
En ook de spitstreinen Lw-Wv v.v. (thans Lw-Mp v.v.).  

05-05-2013 21:03:16
Klaasje
Klaasje
Quote
maigoda (zo 05 mei 2013 19:21:49 https://www.somda.nl/forum/7831/p448574/):
Quote
broek53 (zo 05 mei 2013 15:52:20 https://www.somda.nl/forum/7831/p448526/): Er is vrijwel geen serie geschikt voor de rijtijden en geen baanvak voor de slechte detectie van dat spul. Inzet in Twente ligt dan idd nog het meest voor de hand.

Die detectie-ellende is al enige jaren achterhaald. Tijdens de voorbereidingen van de SF DM'90-rit in 2011 bleek dat de inzet met een solo stel overal mogelijk was. Dus een reguliere inzet zou dan ook geen probleem moeten zijn.
Groetjes,
Emiel

Ik meen te weten dat de detectie geen issue is op het moment dat DM'90 op sporen wordt ingezet die voldoende bereden worden door elektrisch materieel. Dan zorgt dat elektrische materieel voor de ontroesting.
 

05-05-2013 21:14:07
bnv
bnv
Dat is het hem mogelijk nou net. Nog niet zo erg lang geleden reden er immers ook DM 90, en zo'n tien jaar geleden ook DE III'en in de stoptreinen tussen Zwolle en Groningen waarbij men in Ut gedacht kan hebben: waarom kan dat in 2013/2014 ook niet, ook al hoeft het niet perse daar te zijn.

Ik zie dit allemaal als het zoeken naar alternatieven voor het in stand houden van Plan V. Duidelijk is dat men er eigenlijk nog niet vanaf kan. Ik bespeur dan ook een duidelijk verband in timing tussen het bericht van Broek53 in het Plan V topic over 50 stellen in 2014 en de berichten alhier over DM 90.

Verlengingsbeurten en onderhoudskosten van Plan V wegen mogelijk niet op tegen de nog te rijden diensten en het op reserve hebben van dit materieel in de komende winter. Dat er dan alternatieven worden gezocht is op zich niets mis mee, maar het is en blijft merkwaardig om de oplossing in de inzet van DM 90 te zoeken.
Mijn voorspelling is dan ook dat het een storm in een glas water is dat evenzo snel weer verdwijnt als het gekomen is. Alhoewel...............
 

05-05-2013 21:50:35
broek53
broek53
Tsja, al die overwegpedalen en prikspanningsspoorstroomlopen zullen er in inmiddels vast wel voor niets blijken te liggen, alleen weet Prorail dat dan nog niet in alle geledingen.  

05-05-2013 23:06:09
Frontier
Frontier
DM '90 i.p.v. Mat '64? In tijden dat de olieprijs minimaal rond de 100 USD schommelt en regelmatig ver erboven? Dan weet ik het nu zeker, bij NSR zijn ze stapel mesjogge geworden. %03%

Mat '64 eind dit jaar eruit, DM '90 lekker laten staan voor de verkoop, 25x DDZ verlenging annuleren nu dat nog kan en gewoon een nog paar jaar met DD-AR+loc blijven rijden, alle problemen opgelost, hoe moeilijk wil men het hebben?! %03%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

05-05-2013 23:11:02
broek53
broek53
Al dat "gewoon', daar word ik ook doodziek van. DDAR is overigens aan de roemruchtige bakrevisie toe, dus van "gewoon" laten rijden kan geen sprake zijn.

Laatst bewerkt door broek53 op 05-05-2013 23:11
 

05-05-2013 23:28:34
mich
mich
Meer DDAR bakken reviseren zullen ze niet doen, nu ze bezig zijn met de nieuwe generatie sprinter. Tot die tijd heb je overbrugging nodig, waarnaar ze nu dus aan het kijken zijn. Logisch gezien wordt dat mat'64. Daarvan uitgaande zal het wel Dm'90 worden  

06-05-2013 10:56:47
Hoera63
Hoera63
Quote
...hoe moeilijk wil men het hebben?
Vergeet niet, we hebben hier te maken met NSR. %08%

Het is inderdaad opmerkelijk. Vanuit mijn oogpunt zouden ze beter DDM-1 kunnen nemen. Nee, ik ben geen fanboy, maar gewoon een logisch nadenkend treinliefhebber. Er loopt momenteel een revisie van DDZ. Hier kunnen de DDM-1 bakken relatief gemakkelijk achteraan. Ja, ze zijn technisch verschillend, ik weet het, maar dat loopt al. Je hoeft het dus niet op te starten. Onderdelen zijn aanwezig. Een aparte revisie opstarten voor DM'90 is zeer kostbaar, of niet soms? Inderdaad, IC materieel is voorhanden, maar DDZ wordt momenteel ook ingezet op de Sprinterseries.

Je houdt inderdaad een aantal locomotieven, maar ICRm is d'r ook nog, dus dat is geen ramp. Dat NS dus voor DM'90 kiest, vindt ik opmerkelijk. Met het aanbesteden van de meeste diesellijnen zal NS toch binnen niet al te lange tijd geen behoefte meer hebben aan DM'90. En dan zijn ze de serie toch liever kwijt dan rijk, dunkt me, gereviseerd of niet.

Laatst bewerkt door Hoera63 op 06-05-2013 10:58
 

06-05-2013 10:59:52
thom
thom
Wat je zegt, die bakken zijn technisch verschillend, daar kun je dus niet zomaar een bestaand plan op uitoefenen. Dan moet je toch eerst opnieuw gaan enigineren en dan kost het uiteindelijk net zoveel als een stand-alone revisie.
Verder zal je verbazen wat er aan onderdelen je niet kunt gebruiken, er zullen bv genoeg zaken nét iets van maat verschillen

Overigens heeft niemand gezegd dat DM'90 hiervoor een revisie beurt krijgt, dat zal niets meer zijn dan een herindienststelling en da's wat anders dan een revisie...

Laatst bewerkt door thom op 06-05-2013 11:01
 

06-05-2013 11:02:22
AgentX
AgentX
Dan stellen we eerst een andere vraag: in hoeverre is DM'90 al toe aan een revisie?  

06-05-2013 11:09:07
taigagaai
Moderator
taigagaai
In de werkplaats van Zwolle hebben de stellen een aantal jaren terug hun MTO gehad. Hierbij werden o.a. de daken wit geschilderd en alle ramen voorzien van klapramen. Op de kopwanden van de stellen zijn deze data echter niet te vinden.  

06-05-2013 11:10:54
ZJ37
ZJ37
Nog even terugkomend over de fantasieen om DM90 in de 7000 in te zetten:

Op basis van de huidige dienstregeling haalt DM90 wonderwel de rijtijden van Es tot Aml wel, maar komt het tussen Aml en Dv een minuut tekort en tussen Dv en Apd nogmaals een minuut.

In de omgekeerde richting is het een graadje erger: Apd-Dv 1 minuut te kort, Dv-Aml 2 minuten en Aml-Hgl nog eens een minuut.
 

06-05-2013 11:28:42
dvdhoven
dvdhoven
En dat wordt nog een graadje erger als je bedenkt dat SGM de huidige rijtijden in de 7000 krap aan haalt. Als er maar iets vertraging is, dan wordt dat - in ieder geval tussen Aml en Dv - er niet meer uitgereden. Ik reis nog al eens met 7027 en als die +3 in Dvc heeft, dan blijft het +3 tot Aml.


Dick van den Hoven
 

06-05-2013 11:36:29
Geerrritt
Geerrritt
Quote
verwoert (ma 06 mei 2013 11:09:07 https://www.somda.nl/forum/7831/p448696/): In de werkplaats van Zwolle hebben de stellen een aantal jaren terug hun MTO gehad. Hierbij werden o.a. de daken wit geschilderd en alle ramen voorzien van klapramen. Op de kopwanden van de stellen zijn deze data echter niet te vinden.

De stellen die in die tijd voor Syntus reden, hebben dit niet gehad. Bij de 51 t/m 58 zijn niet alle ramen klapramen en ze hebben ook geen wit dak. In tegenstelling tot de 59 t/m 61, deze zijn later in dienst gekomen bij Syntus.
 


06-05-2013 12:04:59
waalkade
waalkade
Quote
SchuurB (zo 05 mei 2013 13:55:53 https://www.somda.nl/forum/7831/p448504/): Wat betreft de kosten van elektrische treinen heb ik nog een opmerking: in de netverklaring van 2014 (http://www.prorail.nl/Vervoerders/Netverklaring/Documents/3067783%20v1.1%20Netverklaring2014%20Gemengde%20net%2010apr2013.pdf) staat het volgende:

Paragraaf 5.2.2:
Voor het gebruik van de bovenleiding wordt een tarief van € 0,030767 per kWh in rekening gebracht.
Quote
Voorafgaand aan contractering van de dienst overlegt de spoorwegonderneming
een prognose van de afname van elektrische tractie-energie voor de komende 5
jaar met onderscheid in afname op het 1500V-net en op het 25kV-net, alsmede een
verklaring conform de modelverklaring ‘verbruik en inkoop elektrische tractieenergie’
zoals nader beschreven in paragraaf 5.6 voor de inkoop en afname van
elektrische tractie-energie.




Vervolgens lezen wij in paragraaf 5.6:
Quote
De levering van elektrische tractie-energie via de bovenleiding op het 1500V-net is op marktconforme en niet-discriminerende voorwaarden beschikbaar voor iedere spoorwegonderneming, onder toepassing van een Europees aanbesteed contract dat hiertoe is gesloten met de betrokken energieleverancier(s).

De spoorwegonderneming die gebruik wil maken van het tractie-energiesysteem van de bovenleiding op het 1500V-net dient vóór het contracteren van de dienst ‘gebruik van de bovenleiding’ zoals omschreven in paragraaf 5.2.2 een verklaring conform de modelverklaring ‘verbruik en inkoop elektrische tractie-energie’ (zie VIVENS-website (http://www.vivens.info)) te overleggen, uit welke verklaring blijkt dat de spoorwegonderneming een overeenkomst onder andere ter bepaling van de hoeveelheid verbruikte elektrische tractie-energie per elektrische tractie-energie afnemende spoorwegonderneming en met minimaal één energieleverancier een afnameovereenkomst heeft gesloten en dat aan alle daarmee verband houdende contractuele verplichtingen is voldaan.

VIVENS kan spoorwegondernemingen die elektrische tractie-energie op het 1500V-net willen afnemen informeren over de te volgen processen.


Op de site van Vivens kan ik vervolgens niet vinden wat een kWh kost. Dat wordt dus kennelijk niet openbaar gemaakt. Het is echter wel zeker duurder dan 2,9 cent / kWh. In het Lloyd's onderzoek omtrent Zl - Wdn werd met 10 cent / kWh gerekend, of dat enig hout snijdt weet ik niet.
Ik schat zo in dat die 3 cent per kW bestemd is voor de netbeheerder, in dit geval Prorail.
Daarboven op komen de bedragen die je betaalt aan de energie leverancier(s), verder zijn er nog o.a. belastingen, meetvergoedingen.
 

06-05-2013 12:13:51
edje
edje
Quote
dvdhoven (ma 06 mei 2013 11:28:42 https://www.somda.nl/forum/7831/p448698/): En dat wordt nog een graadje erger als je bedenkt dat SGM de huidige rijtijden in de 7000 krap aan haalt. Als er maar iets vertraging is, dan wordt dat - in ieder geval tussen Aml en Dv - er niet meer uitgereden. Ik reis nog al eens met 7027 en als die +3 in Dvc heeft, dan blijft het +3 tot Aml.


Was bij het plaatsen van SGM in de 7000 serie al een punt, dat SGM de rijtijden krap kon halen op deze lijn.

Maar goed, tijden kun je aanpassen aan de prestaties van het materieel, vroeger reed er ICM als stopper van Enschede naar Deventer en dat is ook niet echt materieel wat heel erg vlot optrekt.
 

06-05-2013 12:37:02
dennistd
dennistd
Het probleem is alleen de 140 die pal voor de 7000 uit moet in Hgl. Je kunt daardoor niet eerder vertrekken uit Es om zo wat extra rijtijd te creëren. De enige manier is om de 140 in Rsn of Dv de 7000 in te laten halen, maar ook dit kost veel tijd voor de 7000.  

06-05-2013 13:33:00 1
HZwoferink
HZwoferink
Snel inhalen in Rsn is verleden tijd. Door de afbraak van het eerste perron in Rsn, moet de IC nu over spoor 1 iets wat meer tijd kost. Voor beide treinen...

Laatst bewerkt door HZwoferink op 06-05-2013 13:40


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

06-05-2013 13:51:09
koos
koos
Een eerste symptoom van de saneringszucht van Prorail.  

06-05-2013 14:38:24
Dre
Dre
Back on topic en zoals reeds gemeld in OD van vandaag. De ex-Syntus 53, 51 en NS 3447 en 3401 staan klaar voor verkassing van Hgl naar Amf.  

06-05-2013 16:21:48
HZwoferink
HZwoferink
Eerder vandaag zijn de 3432 + 3428 + 3434 + 3430 al verkast richting het westen.


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

06-05-2013 17:16:19
rob46
rob46
1 stel blijft te Hgl, waarschijnlijk de 3431. Foto 2e transport zie: http://www.flickr.com/photos/rob46/8714655300/in/photostream

Laatst bewerkt door rob46 op 06-05-2013 18:37


57 jaar OV-fotografie.
 

06-05-2013 17:40:43
midniight
midniight
Quote
HZwoferink (ma 06 mei 2013 16:21:48 https://www.somda.nl/forum/7831/p448748/): Eerder vandaag zijn de 3432 + 3428 + 3434 + 3430 al verkast richting het westen.


Staan wss op Dvge. Daar stond de 9520 achter verscholen.%04%


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

06-05-2013 22:53:08
bnv
bnv
Wellicht hangende de mogelijk die stellen weer op te knappen (???), waarvoor dan ook, is mogelijk de reden dat ze naar Amf worden overgebracht.
De tweede reden is waarschijnlijk dat de sporen waar ze tot nu toe altijd hebben gestaan worden vernieuwd zodat ze daar niet meer konden blijven staan.
Directe aanleiding om het nu te doen is denk ik het tweede.
 

07-05-2013 08:59:18
rob46
rob46
Iemand misschien de recente locatie van 3445 gespot en een bevestiging dat de 3431 voor de loods in Hgl is geplaatst.?


57 jaar OV-fotografie.
 

07-05-2013 09:10:17
thom
thom
Quote
bnv (ma 06 mei 2013 22:53:08 https://www.somda.nl/forum/7831/p448785/): Wellicht hangende de mogelijk die stellen weer op te knappen (???), waarvoor dan ook, is mogelijk de reden dat ze naar Amf worden overgebracht.
De tweede reden is waarschijnlijk dat de sporen waar ze tot nu toe altijd hebben gestaan worden vernieuwd zodat ze daar niet meer konden blijven staan.
Directe aanleiding om het nu te doen is denk ik het tweede.

De loods amf is alleen maar overdekte opslag en allang geen werkplaats meer.
 

07-05-2013 11:32:32
bnv
bnv
Quote
rob46 (di 07 mei 2013 08:59:18 https://www.somda.nl/forum/7831/p448799/): Iemand misschien de recente locatie van 3445 gespot en een bevestiging dat de 3431 voor de loods in Hgl is geplaatst.?


Hedenochtend 9.15: 3428, 3430, 3432 en 3434 (nog steeds) staande op Dvge
Hedenochtend 10.00: 3431 aanwezig op het terrein van de werkplaats in Hgl.
 

07-05-2013 11:42:22
bnv
bnv
Quote
thom (di 07 mei 2013 09:10:17 https://www.somda.nl/forum/7831/p448801/):
Quote
bnv (ma 06 mei 2013 22:53:08 https://www.somda.nl/forum/7831/p448785/): Wellicht hangende de mogelijk die stellen weer op te knappen (???), waarvoor dan ook, is mogelijk de reden dat ze naar Amf worden overgebracht.
De tweede reden is waarschijnlijk dat de sporen waar ze tot nu toe altijd hebben gestaan worden vernieuwd zodat ze daar niet meer konden blijven staan.
Directe aanleiding om het nu te doen is denk ik het tweede.

De loods amf is alleen maar overdekte opslag en allang geen werkplaats meer.


Ik bedoelde niet om ze in de vm.Wph Amf op te laten knappen, maar om ze daar in afwachting van..........enz. aldaar te parkeren.
In Hgl worden voorbereidende werkzaamheden verricht ivm. spoorvernieuwing, inderdaad blijkbaar reden geweest om DM 90 te verkassen.
 

07-05-2013 12:23:53
tjabbe73
tjabbe73
Quote
thom (di 07 mei 2013 09:10:17 https://www.somda.nl/forum/7831/p448801/):
Quote
bnv (ma 06 mei 2013 22:53:08 https://www.somda.nl/forum/7831/p448785/): Wellicht hangende de mogelijk die stellen weer op te knappen (???), waarvoor dan ook, is mogelijk de reden dat ze naar Amf worden overgebracht.
De tweede reden is waarschijnlijk dat de sporen waar ze tot nu toe altijd hebben gestaan worden vernieuwd zodat ze daar niet meer konden blijven staan.
Directe aanleiding om het nu te doen is denk ik het tweede.

De loods amf is alleen maar overdekte opslag en allang geen werkplaats meer.

Hoho, alleen de loods van NSR, verder wordt er wel degelijk nog als werkplaats van gebruik gemaakt!
 

07-05-2013 14:35:15
thom
thom
Daar heb je zeker gelijk in, bedoelde alleen de NSR loods, er wordt verder genoeg goed werk gedaan daar  

08-05-2013 15:57:38
stefanvdw
stefanvdw
De VR 203-1 bracht vandaag de 3434+3428+3430+3432 van Dvge naar Ahb.

@Rob: De 3445 staat op Ahb
 

08-05-2013 16:40:40
rob46
rob46
Mijn dank,in totaal staan er nu zes stellen op Ahb, de genoemde vier uit Hgl/Dvge, de 3445 (uit loods medio april) en 3446 (uit loods medio februari).

Laatst bewerkt door rob46 op 08-05-2013 16:42


57 jaar OV-fotografie.
 

09-05-2013 07:25:50
kleine_man
kleine_man
Quote
dvdhoven (zo 05 mei 2013 16:43:38 https://www.somda.nl/forum/7831/p448540/): Ik blijf me verbazen dat er mensen nog denken dat DM90 verkoopbaar zou zijn. Dat materieel raak je aan de straatstenen niet meer kwijt. Compleet achterhaald door alle ontwikkelingen. Hoogvloerig, hokkerige indeling, zware motoren. Nog de geest van de oude NS.


Je kan het de stellen prima gebruiken. Ontwikkel een laagvloerse tussenbak. Nu nog de aanbestedende overheden overtuigen dat 100% laagvloers niet nodig is en je hebt nog jaaaaaaaaren plezier van DM'90.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

09-05-2013 08:50:10
bnv
bnv
Waarvoor dan?
Mochten de plannen werkelijkheid worden dat Zwolle-Wierden elektrisch wordt, en Zwolle-Kampen een light-rail model gaat worden, is het gebeurd met DM 90.
 

09-05-2013 15:37:59
Pim530
Pim530
Na al die 'gewone' oplossingen zal ik eens een tweetal ongewone aandragen. Waarom niet de Lintjes gebruiken ter vervanging van MAT? Het accelereert sneller dan DM'90 en op plekken waar je de 140 toch niet gaat halen is de maximumsnelheid geen probleem. Als je echt in nood komt kan je desnoods nog meer ICMm en DDZ naar de stopdiensten verplaatsen en wat IC's met DM'90 gaan rijden. Comfortabel is anders, maar je haalt de tijden wel.  

09-05-2013 20:10:06
edje
edje
Quote
kleine_man (do 09 mei 2013 07:25:50 https://www.somda.nl/forum/7831/p449171/):
Quote
dvdhoven (zo 05 mei 2013 16:43:38 https://www.somda.nl/forum/7831/p448540/): Ik blijf me verbazen dat er mensen nog denken dat DM90 verkoopbaar zou zijn. Dat materieel raak je aan de straatstenen niet meer kwijt. Compleet achterhaald door alle ontwikkelingen. Hoogvloerig, hokkerige indeling, zware motoren. Nog de geest van de oude NS.


Je kan het de stellen prima gebruiken. Ontwikkel een laagvloerse tussenbak. Nu nog de aanbestedende overheden overtuigen dat 100% laagvloers niet nodig is en je hebt nog jaaaaaaaaren plezier van DM'90.


Motorvermogen gaat je dan parten spelen. Motorvermogen van DM90 is berekend op deze samenstelling, zelfs een airco in de bakken schijnt teveel van het vermogen te vragen.
Ik vind het wel een orgineel idee.
 

09-05-2013 21:49:46
maigoda
maigoda
Quote
Pim530 (do 09 mei 2013 15:37:59 https://www.somda.nl/forum/7831/p449217/): Na al die 'gewone' oplossingen zal ik eens een tweetal ongewone aandragen. Waarom niet de Lintjes gebruiken ter vervanging van MAT? Het accelereert sneller dan DM'90 en op plekken waar je de 140 toch niet gaat halen is de maximumsnelheid geen probleem. Als je echt in nood komt kan je desnoods nog meer ICMm en DDZ naar de stopdiensten verplaatsen en wat IC's met DM'90 gaan rijden. Comfortabel is anders, maar je haalt de tijden wel.

De maximale samenstelling van DM'90 is 6 bakken. Daar vervang je in de spits niet echt elektrisch materieel mee als IC.
Groetjes,
Emiel
 

10-05-2013 07:40:07
AgentX
AgentX
Bovendien zijn Rtd-Vl en Zl-Rtd per IC-DM'90 bijzonder comfortabel...  

10-05-2013 07:57:15
Pim530
Pim530
Je hoeft wat mij betreft geen punten aan te halen die ik zelf al noem Je zou eventueel de Zeeuwse lijn nog kunnen knippen zoals de helft van het jaar al gebeurt, maar dan zit je met het probleem dat er niet regelmatig elektrisch materieel over dat traject rijdt.  

10-05-2013 08:46:25
daniel_ddr
daniel_ddr
Naast het niet onbelangrijke puntje dat DM'90 ergens zal moeten tanken, kan dat wel op de Zeeuwse lijn?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-05-2013 09:29:09
dvdhoven
dvdhoven
Mensen, kunnen we ook nog reëel blijven?
Als er al DM90 wordt ingezet, dan zal het in Oosten/Noorden des Lands zijn.
De werkplaats voor dit materieel met ervaring en opgeleid personeel staat in Hengelo.
En voor een kleine deelserie als DM90 is het gewoon veel te kostbaar voor NSR om een grootschalig opleidingsprogramma op te gaan starten voor het rijdend personeel, wat nodig is als je het in het hele land gaat inzetten. Maar dat is al eerder in dit topic gezegd.
Verder is in het land geen dieselinfrastructuur (meer) aanwezig zoals tankplaten en depotvoedingen. En Prorail zal niet erg geneigd zijn de nodige miljoenen daarvoor op te hoesten, die nodig zijn als je het materieel elders gaat inzetten.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 10-05-2013 09:31


Dick van den Hoven
 

10-05-2013 09:30:30
Harold27
Harold27
Quote
AgentX (vr 10 mei 2013 07:40:07 https://www.somda.nl/forum/7831/p449263/): Bovendien zijn Rtd-Vl en Zl-Rtd per IC-DM'90 bijzonder comfortabel...

Vooral de bijzonder ruime 1e klasse zal in de smaak vallen!%08%
 

10-05-2013 10:28:04
edje
edje
Quote
daniël_ddr (vr 10 mei 2013 08:46:25 https://www.somda.nl/forum/7831/p449270/): Naast het niet onbelangrijke puntje dat DM'90 ergens zal moeten tanken, kan dat wel op de Zeeuwse lijn?


Een tankplaat plaatsen is zo geplaatst, in Hengelo hebben ze tijdens de verbouwing van de tankplaat, een tijdelijk tankplaat neergezet op de losplaats, oke het tanken ging niet snel en je had soms last van mensen die gratis wilden tanken, maar het werkte verder prima.

Overigens hoeft DM'90 niet perse aan de depotvoeding.
 

10-05-2013 11:12:00
AgentX
AgentX
Zijn daar zoveel mensen die op rode diesel rijden dan?  

10-05-2013 11:19:06
MDDM
MDDM
Zoals eerder al vermeld is, rode diesel is niet meer van toepassing.

Verder is het qua inzet een onrealistisch topic aan het worden, zoals dvdhoven ook al een beetje aangeven heeft.


Gr Joop mcn Lls
 

10-05-2013 11:24:22
Roy
Roy
Zeker onrealistisch, terug naar de feiten.

Hengelo is nu leeg, verwachten we dat de stellen terugkeren na het weekend?
 

10-05-2013 11:27:59
edje
edje
Quote
AgentX (vr 10 mei 2013 11:12:00 https://www.somda.nl/forum/7831/p449295/): Zijn daar zoveel mensen die op rode diesel rijden dan?


Nee, tuurlijk niet. Maar je kunt ook beter vragen, weten mensen dat er rode diesel in zit.

Overigens was hier in de streek best wel een fanatieke controle door de Douane op het bezit van rode diesel.
Ben zelfs een keer staande gehouden, zegt die goede man, ik hoor dat u een diesel heeft, Ik heb hem onderbroken met."Ik weet dat mijn benzine auto niet helemaal zuiver loopt, maar een diesel is het nou echt niet hoor"

Maar goed zover Off-topic.

Inzet van DM'90 lijkt mij ook het handigst vanuit voormalig dieseldepot's
Naast Hengelo, lijkt mij Zwolle, Arnhem, Nijmegen, Venlo, Zutphen, Leeuwarden en Groningen. Welke stoptreindiensten zou dan over te nemen zijn door DM'90
 

10-05-2013 11:39:22
AgentX
AgentX
De stop-IC Zl-Gn wellicht?  

10-05-2013 11:44:58
guuglurg
guuglurg
9000 en 9100, inderdaad.  

10-05-2013 19:40:43
daniel_ddr
daniel_ddr
In de nadagen van Plan U hebben ze daar nog Ehv-Wt mee gereden, is dat niet ook een optie?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-05-2013 20:26:38
ZJ37
ZJ37
Toen was station Mz nog niet open en langzaam materieel kan de 6400 nu niet gebruiken.  

10-05-2013 23:08:37
Dre
Dre
De marketingafdeling van NSR zal blij zijn dat de luchtfietserij die hier gebezigd wordt nooit realiteit zal worden. Het zal heel wat hoofdbrekens geven om het inzetten van dieselmaterieel in een treindienst die volledig onder de draad ligt te rechtvaardigen en aan de andere kant vol te houden dat men zich inzet voor de 'groene' gedachte (en dan bedoel ik niet de kleurstelling van elektrische treinstellen totaan Spoorslag '70).

Laten we wel zijn: DM'90 is ingehaald door z'n tijd. Bestelt in een tijd dat privatisering van NS nog een ver van het bedshow was en de verantwoordelijkheid voor het openbaar vervoer per trein nog niet bij decentrale overheden lag die het accent op andere zaken leggen (zoals een gelijkvloerse instap of een fatsoenlijke temperatuur in de trein op zomerse dagen).

Back to reality: Zijn de terzijde gestelde DM'90's die afgelopen week richting het westen zijn verhuisd definitief uit Hgl vertrokken of is dit een tijdelijke maatregel i.v.m. de werkzaamheden aan het Hengelose emplacement?
 

11-05-2013 10:14:57
rogier
rogier
Ja, daarom heeft DM90 ook in treinserie 9100 gereden (2007 t/m 2009 ?) en heeft er Plan U in de series 6400 en 9100 gereden. Commercie kan wel allerlei flashy kleurtjes willen, maar als die er niet zijn is een half DM90-ei beter dan een lege Sprinter-dop.

Maar zullen we maar teruggaan naar de feiten en de luchtfietserij op andere fora oppikken?

Laatst bewerkt door rogier op 11-05-2013 10:15


Reiziger met hoofdletter R......
 

11-05-2013 11:51:04
floriss
floriss
Stel dat DM'90 inderdaad vanaf eind dit jaar op enkele trajecten onder de draad zou gaan rijden. Bijvoorbeeld de sprinters tussen Groningen en Zwolle en tussen Leeuwarden en Meppel. Waar wil je dan heen met het vrijgekomen ICMm? Het materieel dat nu naar ik meen op die trajecten wordt ingezet. Zou dat materieel ingezet kunnen worden in bijvoorbeeld de sprinter Apeldoorn - Enschede? Het vrijgekomen SGMm kun je dan weer op andere trajecten inzetten ter vervanging van Mat'64 (gedeeltelijk).  

11-05-2013 12:42:21
bart84
Moderator
bart84
Quote
daniël_ddr (vr 10 mei 2013 19:40:43 https://www.somda.nl/forum/7831/p449373/): In de nadagen van Plan U hebben ze daar nog Ehv-Wt mee gereden, is dat niet ook een optie?

Quote
ZJ37 (vr 10 mei 2013 20:26:38 https://www.somda.nl/forum/7831/p449380/): Toen was station Mz nog niet open en langzaam materieel kan de 6400 nu niet gebruiken.

Als ik me niet vergis had dat niets met Maarheeze en Weert te maken. Destijds werd er 1x per uur Ehv-Wt gereden en een half uur erna Ehv-Hze, waarbij het materieel (Plan U) doorreed naar Ohze om daar kop te maken en de baan bij Hze vrij te maken. Aangezien er boven het spoor te Ohze waar er kop gemaakt werd geen bovenleiding hing, moest dit wel met een diesel gereden worden. Die trein vertrok ook altijd van spoor 3B te Ehv (dus buiten de kap).
Tot zover Plan U, want dit heeft verder niets met DM90 te maken.

Laatst bewerkt door bart84 op 11-05-2013 12:43


Mvg. Bart
 

11-05-2013 13:32:39
rogier
rogier
Nee hoor, voordat er Plan U reed werd er electrisch gereden (Plan V), die keerden ook gewoon te Ohze.


Reiziger met hoofdletter R......
 

11-05-2013 13:46:38
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: terug naar de feiten over DM'90.


Groet, Spiketrain
 

13-05-2013 09:44:47
rob46
rob46
Quote
rob46 (wo 08 mei 2013 16:40:40 https://www.somda.nl/forum/7831/p449057/): Mijn dank,in totaal staan er nu zes stellen op Ahb, de genoemde vier uit Hgl/Dvge, de 3445 (uit loods medio april) en 3446 (uit loods medio februari).
Nadat de 3445 en 3446 vanuit de loods Amf op eigen kracht naar Ahb kwamen en als reserve stellen ter beschikking stonden, gingen ze vandaag op eigen kracht naar Amf en weer retour Ahb. Lijkt op conditierit.

Laatst bewerkt door rob46 op 13-05-2013 13:33


57 jaar OV-fotografie.
 

13-05-2013 09:52:20
martijn
martijn
Voor wie of wat stonden ze eigenlijk als reserve ter beschikking?  

02-07-2013 07:57:32
KvdLee
KvdLee
De stellen 3401 + 3414 + 3402 + 3404 staan er nu zo bij: http://www.flickr.com/photos/koendetreinman/9188176309/


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl