24-06-2018 12:32:54
rolandrail
rolandrail
Al in januari dit jaar (recenter vind ik niet in het roemeens met google) in dir bericht https://www.feroviarul.ro/stiri-feroviare/noutati-feroviare/ferotrans-tfi-a-cumparat-ultimele-trenuri-diesel-ale-cailor-ferate-olandeze wordt in de laatste zin al opgemerkt dat de licentie van Ferotrans in 2011 is ingetrokken. Aannemelijk krijg je die net zo moeilijk terug als hier.
Het laatste linkje in de laatste zin gaat naar een lijst met nu geldige licenties.

Over de problemen bij CFR Marfa is o.a. hier wat te lezen:
https://www.railfreight.com/business/2018/05/22/cfr-marfa-staff-receives-only-half-salary-in-may/

Laatst bewerkt door rolandrail op 24-06-2018 12:34
 

24-06-2018 13:58:39
sjoerd
sjoerd
Het zal wel niet meer de moeite lonen om DM90 om te bouwen naar elektrische of waterstof-stellen. Echt op zijn ze als casco's toch niet?  

24-06-2018 14:52:24
thom
thom
De casco's zeker niet, je houdt dan alleen nog steeds een hoog vloerse instap over.

Daarnaast hebben we volgens mij ook geen gebrek aan sprinter materieel.
 

24-06-2018 15:35:00
Cfbielok
Cfbielok
Quote
rolandrail (zo 24 jun 2018 12:32:54 https://www.somda.nl/forum/14728/p666730/): Al in januari dit jaar (recenter vind ik niet in het roemeens met google) in dir bericht https://www.feroviarul.ro/stiri-feroviare/noutati-feroviare/ferotrans-tfi-a-cumparat-ultimele-trenuri-diesel-ale-cailor-ferate-olandeze wordt in de laatste zin al opgemerkt dat de licentie van Ferotrans in 2011 is ingetrokken. Aannemelijk krijg je die net zo moeilijk terug als hier.
Het laatste linkje in de laatste zin gaat naar een lijst met nu geldige licenties.

Over de problemen bij CFR Marfa is o.a. hier wat te lezen:
https://www.railfreight.com/business/2018/05/22/cfr-marfa-staff-receives-only-half-salary-in-may/



Hier wat meer info, ook over de betreffende meneer. Hoe NS deze meneer treinen heeft verkocht... Deze site is overigens een van de betere over spoorwegen in Roemenië.
https://www.feroviarul.ro/stiri-feroviare/revista-presei/reporteris-cfr-marfa-iasi-este-capusata-de-propriul-director
 


24-06-2018 20:22:57
Berk24
Berk24
Quote
Cfbielok (zo 24 jun 2018 10:56:31 https://www.somda.nl/forum/14728/p666700/): Status update: De kans dat de Buffels naar Roemenië gaan, lijkt nu minimaal. Ferotrans heeft nog steeds geen licentie om treinen te exploiteren in Roemenië. Een situatie die al een aantal jaren speelt. Financieel heeft het bedrijf nog steeds nauwelijks middelen, een omzet van anderhalve ton per jaar en 1 miljoen subsidie per jaar. De eigenaar van Ferotrans is ook de regionale directeur van CFR Marfa, zeg maar de Roemeense NS Cargo. Dit bedrijf zit zwaar in de problemen wegens niet betaalde rekeningen aan CFR. Er is beslag gelegd op bankrekeningen en kantoren. Het vermoeden dat Ferotrans CFR Marfa gebruikte als 'bank' lijkt waar te zijn.

Ook even kort de aan Ferotrans verkochte ICK. Deze staan te koop. Er lijken er nu een aantal te zijn verkocht.

Kunnen de DM'90-stellen niet ergens anders in de Wereld ingezet worden? Het zijn prachtige stellen en ik zou er nog graag wat ritjes in willen maken.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

24-06-2018 21:14:40
rolandrail
rolandrail
.

Laatst bewerkt door rolandrail op 25-06-2018 22:15
 

25-06-2018 12:06:48
thejamaal
thejamaal
Gewoon afwachten in plaats van al dat gespeculeer. Zal wel het laagste van het laagste zijn om 20 jaar oude treinstellen te gaan slopen, bovendien komt de NS dat ook nog eens duur te staan. Er is vast wel ergens in Europa een land die een tekort heeft aan dieseltreinen. Geduld wordt beloond  

25-06-2018 12:19:26
daniel81
daniel81
Tja DB weet zijn zelfs nog wat oudere 628's wel redelijk goed te slijten in Oost-Europa, hoewel de hoofdafnemer haar eigen dochter Arriva is.
Dus op zich is de markt er wel.
 

25-06-2018 13:47:20
Oldskool
Oldskool
M.a.w. Arriva krijgt ze van moeders gewoon door de strot geduwd. %08%  

27-06-2018 07:15:59
mdeen
mdeen
Quote
thejamaal (ma 25 jun 2018 12:06:48 https://www.somda.nl/forum/14728/p666943/): Gewoon afwachten in plaats van al dat gespeculeer. Zal wel het laagste van het laagste zijn om 20 jaar oude treinstellen te gaan slopen, bovendien komt de NS dat ook nog eens duur te staan. Er is vast wel ergens in Europa een land die een tekort heeft aan dieseltreinen. Geduld wordt beloond

Denk je dat die makkelijk in te zetten zijn? Ze zijn 3,2 meter breed. De DB moest zelfs voor de ICE 1 van 3,02 meter breedte kijken of hij wel overal zonder problemen kon rijden.
 

27-06-2018 20:12:07
javanree
javanree
Quote
Cfbielok (zo 24 jun 2018 15:35:00 https://www.somda.nl/forum/14728/p666778/):
Quote
rolandrail (zo 24 jun 2018 12:32:54 https://www.somda.nl/forum/14728/p666730/): Al in januari dit jaar (recenter vind ik niet in het roemeens met google) in dir bericht https://www.feroviarul.ro/stiri-feroviare/noutati-feroviare/ferotrans-tfi-a-cumparat-ultimele-trenuri-diesel-ale-cailor-ferate-olandeze wordt in de laatste zin al opgemerkt dat de licentie van Ferotrans in 2011 is ingetrokken. Aannemelijk krijg je die net zo moeilijk terug als hier.
Het laatste linkje in de laatste zin gaat naar een lijst met nu geldige licenties.

Over de problemen bij CFR Marfa is o.a. hier wat te lezen:
https://www.railfreight.com/business/2018/05/22/cfr-marfa-staff-receives-only-half-salary-in-may/



Hier wat meer info, ook over de betreffende meneer. Hoe NS deze meneer treinen heeft verkocht... Deze site is overigens een van de betere over spoorwegen in Roemenië.
https://www.feroviarul.ro/stiri-feroviare/revista-presei/reporteris-cfr-marfa-iasi-este-capusata-de-propriul-director


Haha history repeats itself %08%
 

27-06-2018 23:21:39
broek53
broek53
NS meldt uit volstrekt betrouwbare bron dat de overeenkomst met Ferotrans nog steeds bestaat. Op dit moment in ieder geval.  

24-08-2018 14:58:33
mcn-NS
mcn-NS
Hoorde laatst van een collega (storingsmonteur NS S&O) dat kort nadat de stellen naar Nijmegen zijn gegaan dat ze de cardan assen hebben verwijderd. Hierdoor zouden de stellen makkelijk als setjes van +/- 10 stellen soepel door de loc versleept kunnen worden richting de nieuwe eigenaar.  

29-08-2018 14:01:09
mich
mich
Wij hebben het uitgezocht (want gevraagd de stellen te transporteren) en je kan geen 10 stellen aan elkaar hangen. Overigens denk ik zelf dat de stellen nooit naar Ferotrans zullen gaan.  

29-08-2018 16:17:57
kiekkiek
kiekkiek
Waarom geen 10 stellen aan elkaar?

Laatst bewerkt door kiekkiek op 29-08-2018 16:18
 

29-08-2018 16:27:02
mich
mich
Toelating. En daarin is meegenomen de bakconstructie en het stoot en trekwerk. Daarin is bepaald een max. treinlengte van 4 stellen.  

29-08-2018 16:59:56
rob46
rob46
Quote
mich (wo 29 aug 2018 14:01:09 https://www.somda.nl/forum/14728/p679139/): Wij hebben het uitgezocht (want gevraagd de stellen te transporteren) en je kan geen 10 stellen aan elkaar hangen. Overigens denk ik zelf dat de stellen nooit naar Ferotrans zullen gaan.
Dat zie je wel goed, gaat allemaal niet zo lekker daar bij Ferotrans.


57 jaar OV-fotografie.
 

08-01-2019 17:12:09
GamingTech
GamingTech
Op het YouTube kanaal van NS vroeg ik op de DM'90 nog naar Roemenië gaat? Daarop kreeg ik het volgende antwoord: ''Verkoop Roemenië gaat niet door, licentie van Ferotrans is ingetrokken''.  

09-01-2019 00:30:21
aarclay
aarclay
Dat is al eerder gezegd hoor
https://www.somda.nl/forum/14728/p666730/Ontwikkelingen+DM+%2790/

Maar er is voor zover ik weet geen officiële berichtgeving over een ontbinding te vinden.

Laatst bewerkt door aarclay op 09-01-2019 00:31


Choo choo.....
 

09-01-2019 01:02:21
thom
thom
Gelukkig heeft NS geen enkele verplichting om dat officieel te melden %08%  

09-01-2019 01:07:23
aarclay
aarclay
En dat geldt ook voor Ferotrans.

In ieder geval hopen we dat ze op den duur nog ergens een goed leven krijgen.


Choo choo.....
 

09-01-2019 01:33:54
thom
thom
Ik denk dat we het sowieso nog maar even af moeten wachten, de afdeling social media is nou niet de afdeling die van dat soort zaken piekfijn op de hoogte is...  

09-01-2019 08:54:23
aarclay
aarclay
Inderdaad


Choo choo.....
 

09-01-2019 09:36:27
sjoerd
sjoerd
En officiële woordvoerders kunnen een 10 gehad hebben op hun eindlijst, maar hebben vaak totaal geen sjoege van het bedrijf waarvoor zij het woord voeren.  

09-01-2019 09:49:31
broek53
broek53
Nou, dat de voorlichters van het bedrijf niet precies weten wat er met afgevoerd materieel na ruim een jaar is gebeurd of gaat gebeuren, daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Dat is nou niet bepaald wetenschap van "wat er in het bedrijf gebeurt".  

09-01-2019 12:49:50
sjoerd
sjoerd
Eens, maar ik doelde meer op het lage info-gehalte van hun mededelingen in het algemeen. Wat ze zeggen of schrijven is hoogst zelden informatief, laat staan over iets specifieks als uitgerangeerd materieel.  

09-01-2019 14:03:50
JellevdHam
JellevdHam
Vergeet niet dat dit ook niet relevant is voor het overgrote deel van de mensen die ze bereiken, namelijk normale reizigers. Die zitten niet te wachten op informatie over treinen die niet meer in dienst zijn.  

09-01-2019 14:58:11
sjoerd
sjoerd
Nog maar eens: het ging mij slechts om het lage gehalte aan info van voorlichters in het algemeen. Dus op technische details hoef je dan helemaal niet te rekenen. Hopelijk ben ik nu echt duidelijk.  

01-02-2019 19:11:36
Cfbielok
Cfbielok
Er is geen enkele verandering in de situatie van Ferotrans TFI. Nog steeds geen licentie om vervoer per trein to exploiteren.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-02-2019 11:53:57
NDS
NDS
Even een heel specifieke vraag waarvan ik het antwoord zo niet op de railwiki pagina kan vinden.

Ik heb een diorama gebouwd van een eigen versie van station Winterswijk wat zich afspeeld in( 2e helft) 2001, zie https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11728. Nu ben ik daar nog een DM90 en 2 Linten voor aan het bouwen en voor de DM90 de wanden aan het tekenen(ik bestikker mijn treinen die ik maak van hout) maar ik kom op internet foto's tegen van DM90 in Syntus huisstijl met en zonder 1e klas. Weet iemand wanneer die declassering heeft plaatsgevonden en of ik dus mijn DM90 met of zonder 1e klas moet maken?

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

14-02-2019 12:15:57
daniel81
daniel81
Wat mij bijstaat is dat die 1e klas een concessievereiste was voor Ah-Tl.
Speculatiemodus: wellicht waren er enkele treinstellen speciaal voor Ah-Tl voorzien van 1e klas en kwamen die ook wel eens in Ww terecht.
 

14-02-2019 12:43:39
NDS
NDS
Hoi Daniel, de overname van Ah-Tl door Syntus was pas in 2005. In 2001 kwamen de eerste Lint'en en nam Syntus Ah-Dtc over waardoor er weer een rechtstreekse treindienst Ah-Ww ontstond nadat Syntus Dtc-Ww in 1999 of 1998( Railwiki noemt 2 verschillende datums) al was gaan rijden met DM90.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

14-02-2019 19:17:06
thom
thom
Heeft die tweede datum soms specifiek te maken met het gaan rijden met DM90 daar? Ze zijn natuurlijk begonnen met een aantal plan U's.  

14-02-2019 20:30:27
rogier
rogier
Nee. Syntus is begonnen met Plan U op Zp - Ww en DM90 op Dtc - Ww. Dit vond plaats in 1999.


Reiziger met hoofdletter R......
 

15-02-2019 00:39:28
thom
thom
Het was even een brainwave, helemaal precies wist ik het niet  

17-02-2019 18:21:07
NDS
NDS
Thom en Rogier, bedankt voor jullie reacties maar helaas kom ik daar niet verder mee.

Ik had gehoopt dat er meer reactie zou komen, de beschikbare/gedeelde kennis valt me tegen. Zoals vaker als ik echt iets wil weten zal ik er toch zelf achter moeten zien te komen.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

17-02-2019 21:32:32
bloemkool
bloemkool
Arriva rijdt nog steeds met eerste klas tussen Ah en Tl.  

17-02-2019 21:52:28
rogier
rogier
Ik heb geen volledig antwoord, maar stel vast dat vanaf drgl 2002 de treinen op Ww - Ah in het spoorboekje voorzien zijn van het symbool 'alleen 2e klasse'.


Reiziger met hoofdletter R......
 

17-02-2019 23:11:08
NDS
NDS
Dat is een duidelijk antwoord, dankje, groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

17-02-2019 23:13:27
dennistd
dennistd
En ik weet dat er in de Linten een sticker bij een aantal plaatsen tegen de cabine zat dat bij dienst op Arnhem-Tiel die plaatsen alleen gebruikt mochten worden met een 1e klas vervoerbewijs.  

18-02-2019 22:19:06
Dre
Dre
Op deze pagina http://www.railfaneurope.net/pix/nl/diesel/dmu/DM90/3446-3453/pix.html is o.a. een foto te zien van de 3453 op 01-04-2001. Daar heeft 'ie nog een 1e klas.
Op deze pagina: http://www.railfaneurope.net/pix/nl/private/Syntus/DM90/50-55/pix.html (20e foto) is hetzelfde treinstel op 03-07-2001 (op dat moment al omgenummerd tot Syntus 53) ook nog steeds voorzien van een 1e klas.

Het kan natuurlijk zo zijn dat Syntus de 1e klas formeel afgeschafte per 10 juni 2001, toen de lange dienstregeling 2001/2002 in ging, maar dat de treinstellen daarop pas aangepast werden na een bezoekje aan de werkplaats (Zl/Hgl?)

Een jaar later (april '02) is de 1e klas verdwenen. Zie bijvoorbeeld hier http://www.railfaneurope.net/pix/nl/private/Syntus/DM90/misc/pix.html (1e foto) op een leenstel uit de serie 3442-3445 die tussen juni '01 en april '02 voor Syntus reden.
 

20-02-2019 13:44:17
NDS
NDS
Dre bedankt voor de links en info, ik heb ze inmiddels bekeken en opgeslagen.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

10-05-2019 19:31:23
Kosk96
Kosk96
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/de-buffels-waarom-staan-ze-er-nog-steeds~a4d55141/
De woordvoerster zegt dat ze nog naar Roemenië gaan...
 

12-08-2019 18:41:53
nathanvos2
nathanvos2
het schijnt dat er vandaag 6 DM90 stellen door de IRP 2211 en de RRF 189 091 vanuit Nijmegen naar Emmerich zou plaatsvinden. Beide locs zijn los naar Emmerich gegaan. Zou er nu toch schot in de zaak komen?  

12-08-2019 19:57:57
treinhobby
treinhobby
blijkbaar niet... anders hadden ze de DM90 wel meegenomen. %08%  

12-08-2019 20:04:10
wouterder
wouterder
Probleempje met de sleepkoppeling bleek.
Overigens hebben de 189 091 en de 2211 de grens ook niet gehaald. Want G1206 wilde niet inbellen op de ETCS bij Zv.
 

09-09-2019 08:57:58
aarclay
aarclay
De NS wil de verkoop van de DM'90 weer terug draaien.

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/ns-wil-verkoop-van-in-nijmegen-wegroestende-buffel-treinen-terugdraaien~a05de1a7/


Choo choo.....
 

09-09-2019 09:10:24
cuneo56
cuneo56
Als de Treinen dus al verkocht en betaald zijn, dan is het enkel een Probleem tussen Prorail en Ferrotrans. NS heeft slechts een indirect belang dat de werkzaamheden (op tijd) starten.
Prorail moet dus naar de rechter lijkt me en verzoeken de afvoer van die stellen af te dwingen.

Of zou NS de Buffels ten dele weer in dienst willen stellen om er bij de Grand Prix van Zandvoort mee te gaan rijden

Laatst bewerkt door cuneo56 op 09-09-2019 09:11
 

09-09-2019 09:58:00
aarclay
aarclay
Maar de verkoop is aan NS gedaan, en de NS lijkt er nu ook klaar mee te zijn omdat ProRail aan hun zal vragen hoe het met de verkoop zit, en of ze de werkzaamheden op tijd kunnen starten. En de NS heeft ook het vertrouwen in Roemenië verloren dat de stellen nog steeds niet opgehaald zijn. (zou 1e kwartaal 2018 gebeurd moeten zijn)

Ik zie hierom niet in waarom het een zaak tussen ProRail en Ferrotrans is.
Het is gewoon een 'één plus één is twee' zaak.


Choo choo.....
 

09-09-2019 10:03:24
mren
mren
Treinen zijn niet meer van NS, simpel.
Dus NS heeft totaal niets met die stellen te maken. Hooguit kunnen ze de overeenkomst laten ontbinden maar dat kan enkel als FeroTrans contractueel in gebreke blijft en dat is niet te zeggen zonder het contract te kennen.
 

09-09-2019 10:05:20
sik214
sik214
Zo simpel is het dus niet. Als ik mijn auto aan jou verkoop en jij laat hem staan waar hij staat. Dan heb jij een zaak met de grondeigenaar en niet ik.  

09-09-2019 10:59:19
AgentX
AgentX
Quote
aarclay (ma 09 sep 2019 09:58:00 https://www.somda.nl/forum/14728/p711701/): Maar de verkoop is aan NS gedaan, en de NS lijkt er nu ook klaar mee te zijn omdat ProRail aan hun zal vragen hoe het met de verkoop zit, en of ze de werkzaamheden op tijd kunnen starten. En de NS heeft ook het vertrouwen in Roemenië verloren dat de stellen nog steeds niet opgehaald zijn. (zou 1e kwartaal 2018 gebeurd moeten zijn)

Ik zie hierom niet in waarom het een zaak tussen ProRail en Ferrotrans is.
Het is gewoon een 'één plus één is twee' zaak.


Wie zijn één en één dan in deze?
 

09-09-2019 11:04:32
broek53
broek53
Quote
mren (ma 09 sep 2019 10:03:24 https://www.somda.nl/forum/14728/p711702/): Treinen zijn niet meer van NS, simpel.
Dus NS heeft totaal niets met die stellen te maken. Hooguit kunnen ze de overeenkomst laten ontbinden maar dat kan enkel als FeroTrans contractueel in gebreke blijft en dat is niet te zeggen zonder het contract te kennen.
In het contract staat het overbrengen van de stellen medio 2018 genoemd en daar zal nu de zaak over gaan.
 

09-09-2019 11:41:09
Cfbielok
Cfbielok
Erg bijzonder, maar niet onverwacht. Met de Plan U stellen die Ferotrans in 2011 kocht, is hetzelfde gebeurd. Vervoer naar Roemenië ook niet rond gekomen. Deze stellen zijn in 2014 gesloopt naar ik me herinner. Andere Roemeense spoorwegbedrijven lukt dit transport wel, de Wadjes zijn immers wel in Roemenië gekomen. De ICK rijtuigen die aan Ferotrans zijn verkocht en naar Roemenië gebracht, zijn ook nooit in Roemenië in dienst gekomen. En tenslotte op 5 na door Ferotrans gesloopt.

Laatst bewerkt door Cfbielok op 09-09-2019 11:51
 


09-09-2019 13:19:01
thom
thom
@Cfbielok;
Die verkocht plan U's staan nog in Amersfoort en zijn (nog) niet gesloopt maar dat is een hoofdstuk op zich.


Quote
mren (ma 09 sep 2019 10:03:24 https://www.somda.nl/forum/14728/p711702/): Treinen zijn niet meer van NS, simpel.
Dus NS heeft totaal niets met die stellen te maken. Hooguit kunnen ze de overeenkomst laten ontbinden maar dat kan enkel als FeroTrans contractueel in gebreke blijft en dat is niet te zeggen zonder het contract te kennen.

Zo simpel is dat niet, want ik ga er vanuit dat NS de sporen toegewezen gekregen heeft waar nu de stellen op staan en uit dat oogpunt ook vriendelijk verzocht word om deze straks leeg op te leveren aan Prorail.

Laatst bewerkt door thom op 09-09-2019 13:21
 

09-09-2019 13:25:41
rob_ehv
rob_ehv
Dan kan NS prorail toch vriendelijk doorverwijzen naar Ferotrans? Anders zou prorail ook nu aan kunnen kloppen bij ns dat er op de WGM 3 1700 in de weg staan van railpromo omdat ze ooit van ns zijn geweest.


robq
 

09-09-2019 13:33:36
thom
thom
Dat is wel een heel vreemde vergelijking die de plank misslaat.

Die 1700'en staan niet in de weg aangezien dat spoor is gewoon toegewezen aan hun, al is het bedrijf nu in handen van een curator, dat doet daar niet veel aan veranderen.

Van die sporen in Nm weet NS al een tijdje dat de toewijzing aan hun zal stoppen en Prorail heeft alleen te maken de verhuur van het spoor, niet met wat die hurende partij er allemaal opzet en van wie dat allemaal zal zijn.
 

09-09-2019 13:43:05
broek53
broek53
Tsja, wat NS allemaal zou kunnen doen en wat ProRail zou kunnen doen, is filosofisch en misschien ook juridisch gezien wel aardig, maar we hebben te maken met de feiten zoals ze zijn: NS heeft zich geplaatst (of bevindt zich) tussen Prorail en Ferotrans in en heeft het overduidelijk op zich genomen om de zaak te (helpen) regelen. Dat zal niet alleen menslievendheid zijn, ga ik maar van uit.  

09-09-2019 13:44:49
rob_ehv
rob_ehv
Dan nog is het raar dat ns ferotrans voor de rechter moet slepen en niet ProRail dit doet. NS moest zorgen dat hun treinstellen in Nijmegen weg waren. Dat hebben ze op papier gedaan door de stellen te verkopen. Dan is het normaal dat de verkopende partij niet meer aansprakelijk is, maar dat normaal is dan schijnbaar niet in de treinenwereld.


robq
 

09-09-2019 14:05:51
thom
thom
Als jij een huurhuis opzegt en weer inlevert bij de huurbaas en er blijkt nog een onderhuurder in het huis te wonen, dan denk ik dat jij telefoon krijgt hoor en niet de onderhuurder

Prorail heeft geen enkele relatie met Ferrotrans in deze, en kan daar bar weinig mee in tegenstelling tot NS die juridische stappen kan ondernemen omwille van de afspraken in het verkoopcontract.

Dit gaat uiteindelijk over zoveel geld op de achtergrond, dat gaat allang niet meer op basis van vertrouwen en is ook gedoemd tot een juridisch getouwtrek te worden.
 

09-09-2019 14:07:37
Rolffiej19
Rolffiej19
Zoals Thom hierboven al benoemde: de sporen zijn aan NS toegewezen (nog steeds) die 'Buitenlandse'stellen staan dus in feite op NS sporen en NS moet die sporen weer aan Prorail terug geven alleen gaat dat nu een beetje lastig als er treintjes op staan die niet weg gehaald kunnen worden door NS omdat ze niet meer van hun zijn daarom sleept NS FeroTrans nu voor de rechter zodat die sporen leeg gehaald kunnen worden


MCN ASD
 

09-09-2019 15:17:22
cuneo56
cuneo56
Dat Prorail aan het werk wil/gaat en daarom de sporen daar leeg terug wil krijgen is een.
Dat NS om geen gedonder met Prorail te krijgen, als veronderstelde partij die de sporen gebruikt actie gaat onder nemen is twee.
Maar om dan maar de hele verkoop terug te willen draaien lijkt op het eerste gezicht toch sterk overdreven! Want het kost je weer (een hoop?) geld, je moet het spul weer ergens anders kwijt en proberen opnieuw te verkopen ( al dan niet voor sloop).

Ik veronderstel dat een juridische actie van NS , Prorail dan wel gezamenlijk tegen Ferrotrans om die te verplichten het spul op korte termijn weg te halen voor hun een eindeloze/zinloze weg lijkt. ( mogelijk procedure in ander Land, lange termijnen waarbinnen het eventueel zou moeten gebeuren en als het niet gebeurd , wie voert dan de (buitenlandse?) uitspraak uit)

Laatst bewerkt door cuneo56 op 09-09-2019 18:48
 

09-09-2019 15:22:39
broek53
broek53
NS is al maanden bezig om Ferotrans te houden aan die contractuele overeenkomst om het spul weg te halen. Dat is de reden dat men inmiddels een poging heeft gedaan om de eerste daadwerkelijk weg te krijgen. Ze hebben nog een dag of tien …  

09-09-2019 18:35:13
dennistd
dennistd
Zou het niet zo kunnen zijn dat NS (een deel van) de koopsom pas ontvangt nadat de stellen overgebracht zijn? In dat geval kan ik me wel voorstellen dat NS de koper voor het gerecht sleept.  

09-09-2019 20:32:33
slifor2
slifor2
Quote
cuneo56 (ma 09 sep 2019 15:17:22 https://www.somda.nl/forum/14728/p711740/): Dat Prorail aan het werk wil/gaat en daarom de sporen daar leeg terug wil krijgen is een.
Dat NS om geen gedonder met Prorail te krijgen, als veronderstelde partij die de sporen gebruikt actie gaat onder nemen is twee.
Maar om dan maar de hele verkoop terug te willen draaien lijkt op het eerste gezicht toch sterk overdreven! Want het kost je weer (een hoop?) geld, je moet het spul weer ergens anders kwijt en proberen opnieuw te verkopen ( al dan niet voor sloop).



hmmmm, nu snap ik waarom NS ineens de helft van Ahg wil hebben.....
 

09-09-2019 20:33:34
marciekemp
marciekemp
Dat was volgens mij meer om SGM te kunnen gaan stallen  

09-09-2019 20:34:54
sjoerd
sjoerd
Dan mag NS daar ook wel een waakhondenasiel stichten. Afgelegener terrein is er bijna niet.  

09-09-2019 21:32:52
broek53
broek53
NS wil niet de helft van Ahg hebben, NS bezit de helft van Ahg. Dat NS daar iets wil, heeft overigens niets met DM'90 te maken.  

13-09-2019 18:17:20
GamingTech
GamingTech
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/treinen-te-breed-voor-transport-naar-roemenie~afd923ac/

Volgens de directeur van Ferotrans is er een extra vergunning nodig.
 

13-09-2019 19:37:42
cuneo56
cuneo56
Tsja, dat er een vervoersregeling voor een paar landen nodig is mocht eigenlijk bekend zijn.( Moet sowieso want ze zijn buiten Nederland nergens toegelaten en dat het spul iets buiten het normale profiel is speelt maar een betrekkelijk kleine rol)
Maar het is ook weer geen raket wetenschap dat zoiets jaren duurt.
En als je het heel graag wil is er tegenwoordig in Duitsland b.v. een vervoerder die dat heel graag voor je regelt ( Railadventure), maar het is allemaal niet voor niets natuurlijk.
 

13-09-2019 20:25:37
thom
thom
Daar zou ik niet te makkelijk over denken hoe de Duitse instanties denken over vergunningen voor buiten profiel transporten als dit hoor...  

13-09-2019 20:37:25
ToH
ToH
Iets anders, hoeveel stellen DM90 mag je aan elkaar knuppen als ze gesleept worden?  

13-09-2019 21:15:58
broek53
broek53
Daar zijn geen voorschriften voor en het is daarom maar net wat je aandurft. Ferotrans gaat voor 6 stellen, maar dat lijkt voor de koppelingen wel gewaagd.  

13-09-2019 22:28:55
tjabbe73
tjabbe73
Precies weer dezelfde gang van zaken als met de eerder door diezelfde roemeense directeur aangeschafte plan U-stellen..... Je zou er bijna een rode draad in vinden  

13-09-2019 22:36:00
Gast
Gast
Quote
GamingTech (vr 13 sep 2019 18:17:20 https://www.somda.nl/forum/14728/p711985/): https://www.gelderlander.nl/nijmegen/treinen-te-breed-voor-transport-naar-roemenie~afd923ac/

Volgens de directeur van Ferotrans is er een extra vergunning nodig.


Volgens mij is een beetje vooronderzoek voordat je voor ik weet niet hoeveel geld aan treinen koopt wel op zijn plaats, toch? Ik koop ook geen tweedehands auto zonder even te googlen hoeveel er in de achterbak kan (bijvoorbeeld) om daarna naar de verkoper te gaan met "ja de achterbak is te klein"...

Gezien eerdere ervaringen met deze club verbaast dit me niks. Er staan zelfs nog 3 stellen DE3 weg te roesten in Amersfoort.
 

13-09-2019 22:42:29
broek53
broek53
Er is duidelijk sprake van smoesjes, maar waarom ?
Contractueel zouden de stellen al in maart 2018 weggehaald hebben moeten worden.
 

13-09-2019 23:01:20
gvttreinen
gvttreinen
Spul heeft op eigen kracht door Duitsland naar Oostenrijk (Klimaatkamer Wenen en daarna over de Tauern huiswaards) gereden, de proefritten voor aflevering waren tussen Krefeld en Kleve, ik geloof dat alleen de treeplanken verwijderd zijn geweest.  

14-09-2019 02:29:25
thom
thom
Tsja, maar dat was inmiddels wel in een andere tijd en je hoeft er niet op te vertrouwen dat die instanties daar zich daar nu nog iets van herinneren

Quote
broek53 (vr 13 sep 2019 21:15:58 https://www.somda.nl/forum/14728/p711999/): Daar zijn geen voorschriften voor en het is daarom maar net wat je aandurft. Ferotrans gaat voor 6 stellen, maar dat lijkt voor de koppelingen wel gewaagd.

Alle cardanassen van de stellen zijn afgenomen waarmee het gewoon 'loopdraaistellen' zijn geworden zonder weerstand.

Als men dan 6 stellen zou willen vervoeren is dat voor de eerste AK dezelfde belasting als dat je twee VIRM zesjes ergens van de baan zou slepen (die dan wel nog weerstand opleverende tractie motoren bezitten overigens).

Laatst bewerkt door thom op 14-09-2019 02:32
 

14-09-2019 07:18:40
treinhobby
treinhobby
Quote
broek53 (vr 13 sep 2019 22:42:29 https://www.somda.nl/forum/14728/p712009/): Er is duidelijk sprake van smoesjes, maar waarom ?
Contractueel zouden de stellen al in maart 2018 weggehaald hebben moeten worden.

Volgens het kranten bericht heeft de NS zelf de boel niet op orde en zijn ze enkele documenten kwijt.
Als dat dus zo is, is het vreemd dat de NS nu zelf moeilijk gaat doen.
Moeten ze maar beter zoeken. Zodra dat boven tafel is, kan je de 'schuld' weer bij Ferotrans leggen.
 

14-09-2019 07:42:22
diesels
diesels
Waarom zou je een journalist (die over het algemeen niet uitblinken in kennis van het spoor ofwel enige terughoudendheid in negativiteit jegens NS) en een gedaagde partij die dreigt enorm de bietenbrug op te gaan wél op de blauwe ogen geloven, en moet NS 'het eerst maar bewijzen'?
Je geeft zelfs zelf al aan dat 'het vreemd is dat NS nu zelf moeilijk gaat doen'. Met in het achterhoofd het leger aan juristen dat een groot bedrijf in dienst heeft, wie denk je dan dat hier het best over nagedacht heeft?

Ik weet uit werkgerelateerde bron dat NS dit soort zaken uitstekend op orde heeft gewoonlijk. Tevens is dit soort werk getenderd, waarbij alle informatie bekend gemaakt wordt bij de potentieel vervoerende partijen. Er is dus tijd zat geweest voor elke betrokken partij zich daarin te verdiepen. Geen serieuze partij denkt niet over dit soort dingen na in een vroeg stadium, een stadium dat al ver achter ons ligt. Het is dus niet alleen Ferotrains die bij aankoop zich moet verdiepen in wat er gekocht is en onder welke voorwaarden, maar ook de logistieke partner heeft hiermee te maken voordat ze hun handtekening zetten onder welk contract dan ook.

Laatst bewerkt door diesels op 14-09-2019 07:48
 

14-09-2019 08:12:04
cuneo56
cuneo56
Ik lees opeens dat van de DM 90 stellen de Cardanassen zouden zijn afgenomen om transport te vergemakkelijken.
Mijn vraag is dan waar en wanneer?

De stellen zijn bij het einde van de NS Dieseldiensten bijna allemaal in hetzelfde weekend direct naar Nijmegen gereden en dat was het dan.
Van enige "conserverende "acties en/of verwijderen van enkel voor NS nuttige zaken zoals in het verleden hebben plaats gevonden is in ieder geval op dit forum niets gemeld.
Nu kun je de batterijen afklemmen en uithalen GSMR nog wel in Nm doen maar voor iets groters is een werkplaats(je) wel handig, zeker als je delen uit draaistellen gaat verwijderen.

Maar het kan natuurlijk bij nacht en ontij gebeurd zijn.
 

14-09-2019 10:01:01
mich
mich
Ze liggen in ieder geval netjes in de Dm'90, terwijl ze nog onder de stellen zaten toen ze geplaatst werden. Ze zijn door Ferotrans zelf loopvaardig gekeurd, waarbij ik toen ik er toevallig voor mijn werk langsliep toch zaken zag die mij niet handig leken voor transport. Er is een tijd geleden door Ferotrans aan in ieder geval 2 andere vervoerders gevraagd het transport te regelen, waarbij die vervoerders gekeken hebben naar het aantal aan elkaar te knopen bakken en de buiten profiel regeling in D. Daarbij kwam onder andere naar buiten max. 8 bakken en enkele treeplanken eraf. De tekeningen zijn er uiteraard gewoon.  

14-09-2019 10:27:51
thom
thom
Quote
cuneo56 (za 14 sep 2019 08:12:04 https://www.somda.nl/forum/14728/p712026/): Ik lees opeens dat van de DM 90 stellen de Cardanassen zouden zijn afgenomen om transport te vergemakkelijken.
Mijn vraag is dan waar en wanneer?

De stellen zijn bij het einde van de NS Dieseldiensten bijna allemaal in hetzelfde weekend direct naar Nijmegen gereden en dat was het dan.
Van enige "conserverende "acties en/of verwijderen van enkel voor NS nuttige zaken zoals in het verleden hebben plaats gevonden is in ieder geval op dit forum niets gemeld.
Nu kun je de batterijen afklemmen en uithalen GSMR nog wel in Nm doen maar voor iets groters is een werkplaats(je) wel handig, zeker als je delen uit draaistellen gaat verwijderen.

Maar het kan natuurlijk bij nacht en ontij gebeurd zijn.

Dat is gewoon ter plekke gedaan, wel zijn de stellen eerder voor het plaatsen in Nm al ontdaan van milieugevaarlijke vloeistoffen.
 

14-09-2019 11:29:29
marciekemp
marciekemp
De laatste DM90 stellen die nog in dienst waren zijn op eigen kracht naar Nm gereden en zijn ook op eigen kracht een aantal weken later op de sporen gezet waar ze nu staan, deze stellen zijn dan ook niet geconserveerd op wat voor manier dan ook. De cardanassen zijn ter plekke op Nm verwijderd door personeel van Ferotrans  

14-09-2019 16:43:56
cuneo56
cuneo56
Lekker werken dan zo op een gewoon spoor onder een treinstel, maar er kwam dus geen arbeidsinspectie kijken  

14-09-2019 19:06:54
PKP
PKP
Quote
cuneo56 (za 14 sep 2019 08:12:04 https://www.somda.nl/forum/14728/p712026/): ....is in ieder geval op dit forum niets gemeld....


Als alles wat er buiten gebeurt alhier gemeld zou worden dan zou het forum overstromen met duizende berichten pet dag.
Veel echt wel opvallende zaken zie ik hier nooit voorbij komen, laat staan of er wat onderdeeltjes van treinstellen afgeschroefd worden.

Laatst bewerkt door PKP op 14-09-2019 19:07
 

14-09-2019 21:31:32
thom
thom
Quote
cuneo56 (za 14 sep 2019 16:43:56 https://www.somda.nl/forum/14728/p712058/): Lekker werken dan zo op een gewoon spoor onder een treinstel, maar er kwam dus geen arbeidsinspectie kijken

Zo bijzonder is dat anders niet, dat gebeurd wel vaker hoor.
 

16-09-2019 14:27:47
sik214
sik214
Kan niet geadviseerd om de boot te pakken? Dat is waarschijnlijk veel goedkoper ook!  

16-09-2019 14:40:30
PeterJ
PeterJ
Of die dingen tijdelijk ergens anders neer te zetten? Opstelterreintje met veel sporen en weinig activiteit?  

16-09-2019 14:43:57
broek53
broek53
Ja, daarnaar is Ferotrans tamelijk wanhopig op zoek. Als je er eentje weet, houdt Ferotrans zich aanbevolen.  

16-09-2019 14:57:21
IJsbergsla
IJsbergsla
Indien er te Arnhem Goederen onvoldoende ongebruikte ruimte is, is er nergens in Nederland ruimte.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 16-09-2019 14:57
 

16-09-2019 15:05:15
plaid
plaid
verlaten terminal Lw kunnen er best een aantal staan.  

16-09-2019 15:20:17
ToH
ToH
Waalhaven Zuid! Mag toch niet meer gerangeerd worden de komende tijd  

16-09-2019 15:23:44
Trainplaza
Trainplaza
In Amsterdam zijn al die 1700'en weggehaald om gesloopt te worden (de meeste zijn inmiddels al gesloopt volgens mij). Genoeg ruimte voor een aantal Buffels, toch? %02%  

16-09-2019 15:37:24
MetroRET
MetroRET
Daarvoor moet NS wel de eigenaar weer worden om ze ook maar 1 meter te kunnen verplaatsen.

Iets wat men eind deze week nou net bij de rechter gedaan willen krijgen.
 

16-09-2019 15:39:33
broek53
broek53
Je hebt het wel over 48 stellen, hè. Dat is zo'n 2,5 kilometer spoor. Daarnaast is NS zelf al naarstig op zoek naar ruimte om straks alle DDM-1 en DDAR-stammen op te stellen.  

16-09-2019 15:50:44
waalkade
waalkade
Het zal er niet onbewaakt staan;
Railport Lanaken, vier sporen.
Het lijntje naar de ex VAM bij Hoogeveen.
 

16-09-2019 15:56:56
broek53
broek53
Railport Lanaken is België, dat is weer een heel nieuwe uitdaging denk ik. Los van het feit dat het Belgische deel van de lijn weer buiten exploitatie is en alles dat er aan de wissels en overwegen aldaar gevandaliseerd kan worden, ook gevandaliseerd is.  

16-09-2019 16:13:55
gvttreinen
gvttreinen
Born..  

16-09-2019 17:47:03
phantom
phantom
Als ze ze mogen verplaatsen,er ligt ook nog wat opstelspoor tussen Ddr en Zwd wat niet tot heeeel weinig gebruikt word.
En dan staat er zelfs een goed hekwerk omheen,kun je een deel van dat spul vast wel stallen


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.