28-11-2017 08:40:43
rob46
rob46
De 13 DH's zijn destijds verkocht aan TFC en met succes. Fero Trans was minder succesvol. Van de partij ICK's staat het overgrote merendeel aan de kant in Iasi.

Laatst bewerkt door rob46 op 28-11-2017 08:54


57 jaar OV-fotografie.
 

28-11-2017 09:24:02
muhle
muhle
Er zullen betere foto's zijn, maar vanuit de trein, deze foto genomen.

https://www.flickr.com/photos/145690805@N07/28551834002/in/album-72157668790609954/
 

28-11-2017 12:15:19
qj7141
qj7141
Quote
bnv (ma 27 nov 2017 12:39:48 https://www.somda.nl/forum/14728/p632887/): Verkoop zal nog niet zo makkelijk zijn. Probleem is dat ze geen lage instap hebben dat blijkbaar voor veel spoorwegbedrijven een handicap zal zijn het spul aan te kopen. Resteert die landen waar dat geen of niet zo'n probleem vormt, mogelijk in Europa ergens op de Balkan (Roemenie?) of anders wel ergens buiten Europa.

Toen de treinstellen in 1998 de dienst Heerlen-Aken gingen verzorgen, werden er bij drie stellen electrisch uitklapbare treden aangebracht. Hierdoor konden de lage perrons bij de Oosterburen toch worden gebruikt.
 

30-11-2017 16:23:50
ToH
ToH
DM90 3403 is op 28-11-2017 door Volkerrail 203-1 overgebracht van Zl naar Nm. Dit stel diende als testobject voor 100% Service.  


30-11-2017 16:57:21
aarclay
aarclay
'Proefstel voor schoonmakers met nieuwe uitvindingen' dus.


Choo choo.....
 

30-11-2017 17:07:48
wouterder
wouterder
Quote
martijn (ma 06 nov 2017 19:13:02 https://www.somda.nl/forum/14728/p630967/): Leuk, RailMagazine meldt op Facebook dat de 3426 vandaag buiten dienst is gesteld en naar het Spoorwegmuseum gaat. Tot de overdracht staat het stel in Blerick: https://www.facebook.com/Railmagazinenl/?hc_ref=ARRxJTvsqxEYB9P2q2YmQGXhExY-FFxs2OSEGcJOe1B_JOz_olTE5BTM8Pchetf9QUM&fref=nf

3426 rijdt overigens nog steeds rond in de NS diensten. %02%
 

30-11-2017 17:24:30
thom
thom
Dat bericht klopt danook niet  

30-11-2017 19:26:34
martijn
martijn
In hoeverre? Je hebt het een paar berichten geleden namelijk nog wel over een toekomstig museumstel  

30-11-2017 19:39:24
aarclay
aarclay
Die rijdt nu in de 7974, als het goed is. Of de materieelinzet van de NS klopt niet.

Laatst bewerkt door aarclay op 30-11-2017 19:42


Choo choo.....
 

30-11-2017 19:50:01
IJsbergsla
IJsbergsla
Wie twijfelt daaraan dan? Iedereen is het erover eens dat stel 3426 nog in dienst is, in elk geval tot en met 9 december a.s.  

30-11-2017 19:51:18
martijn
martijn
Dat de 3426 nog gewoon rondrijdt, is al vaker gemeld, daarom was ik benieuwd wat er blijkbaar verder niet klopt in het bericht.

Edit: IJsbergsla was me net voor

Laatst bewerkt door martijn op 30-11-2017 19:52
 

30-11-2017 20:46:58
thom
thom
Quote
martijn (do 30 nov 2017 19:26:34 https://www.somda.nl/forum/14728/p633355/): In hoeverre? Je hebt het een paar berichten geleden namelijk nog wel over een toekomstig museumstel

De opmerking werd gesteld dat het stel nog steeds rondrijdt in tegenstelling tot wat het bericht van Railmagazine die vertelde dat het stel voortijdig aan de kant zou gaan, en dat klopt dus niet
 

30-11-2017 22:02:00
SunKeeper
SunKeeper
Speculaas moet je rond deze tijd ook gewoon opeten en niet in een tijdschriftje zetten.%08%  

30-11-2017 22:51:50
tonnie12
tonnie12
Was toendertijd ook sprake van verkoop naar Suriname ?  

30-11-2017 22:56:23
aarclay
aarclay
Dat was toch met de LINT?


Choo choo.....
 

01-12-2017 07:26:02
gvttreinen
gvttreinen
De visualisaties van dat plan laat idd een Lint zien.  

01-12-2017 08:36:52
nathanvos2
nathanvos2
Er zijn inderdaad ook plannen geweest om een DM90 te verkopen aan Suriname. Ze krijgen in Suriname die spoorlijn niet van de grond. Ik meen dat volgens de oorspronkelijke planning die spoorlijn al dik twee jaar aangelegd had moeten zijn.  

07-12-2017 23:35:08
selivio
selivio
Volgens de digitale systemen van prorail heeft de 3426 de museale status. Betekend dit dan ook dat het stel de komende 2 dagen ook niet meer NSR dienst te zien zal zijn?  

07-12-2017 23:40:45
Jan-Mark
Jan-Mark
Nee, gewoon nog in dienst. De Bvk van stam 7208 van het NSM rijdt ook bijvoorbeeld gewoon weer sinds de herindienststelling, museumstatus hoeft dus echt niet te betekenen dat het niet meer in dienst is  

07-12-2017 23:43:33
thom
thom
Quote
selivio (do 07 dec 2017 23:35:08 https://www.somda.nl/forum/14728/p634017/): Volgens de digitale systemen van prorail heeft de 3426 de museale status. Betekend dit dan ook dat het stel de komende 2 dagen ook niet meer NSR dienst te zien zal zijn?

Welk digitaal systeem van Prorail geeft aan dat het stel een museale toekomst heeft dan?
Vooralsnog is het stel nog niet overgedragen namelijk.
 

08-12-2017 01:37:39
selivio
selivio
Welk systeem precies heb ik geen idee van. Ik werd gevraagd door mijn bijstuurder of ik kon zien welke museumtrein er op spoor 337 stond te Hgl en hij was nieuwsgierig wat voor museummaterieel daar dan stond. Ja, kon ik zien, dat was de 3426. Nu ik er over nadenk. Spoor 337 is officieel een Nedtrain(trdl NCBG) spoor. Wellicht dat het een handmatig toegevoegde tekst was oid(geen idee, ik weet niet wat ze daar op de bijsturing allemaal precies kunnen zien)?  

08-12-2017 07:05:09
martijn
martijn
Haha zeg niets verkeerds over de 3426!  

08-12-2017 09:52:19
thom
thom
Quote
selivio (vr 08 dec 2017 01:37:39 https://www.somda.nl/forum/14728/p634022/): Welk systeem precies heb ik geen idee van. Ik werd gevraagd door mijn bijstuurder of ik kon zien welke museumtrein er op spoor 337 stond te Hgl en hij was nieuwsgierig wat voor museummaterieel daar dan stond. Ja, kon ik zien, dat was de 3426. Nu ik er over nadenk. Spoor 337 is officieel een Nedtrain(trdl NCBG) spoor. Wellicht dat het een handmatig toegevoegde tekst was oid(geen idee, ik weet niet wat ze daar op de bijsturing allemaal precies kunnen zien)?

Dat laatste zou heel goed kunnen, ik zou anders ook niet weten wat voor systeem die info zou moeten bevatten, noch wat Prorail daar iets mee van doen heeft
 

08-12-2017 12:52:22
Kameeltje2
Kameeltje2
Trein is in Hgl gereinigd met de melding dat het voor toekomstig museumstel is. Denk dat dat in de systemen erbij is gezet, maar stel is nog gewoon inzetbaar voor NSR.  

09-12-2017 03:36:32
jochem
jochem
Klopt. Zal za 9-12 nog in de 7900 opduiken en wellicht later die dag in de 8100. Zie de OD. De 3426 staat ook gepland om zo 10-12 van Zl via Zp-Ww-Ah-Nm en dan via de Maaslijn naar Br te rijden. Vertrek Zl rond 10:00, aankomst Br rond 16:15. DEUVM  

09-12-2017 12:09:10
mtr01
mtr01
Weet iemand of (enkele) DM'90 stellen vanaf morgen op reserve gaan, of valt het doek definitief voor de DM'90?  

09-12-2017 16:15:22
icened
icened
Waarom niet als reserve houden? Zeker nu de winter eraan komt. Kan van pas komen.  

09-12-2017 16:18:44
thom
thom
Omdat er reeds genoeg reserve is, en een paar duur te onderhouden dieseltreinstellen daar niet echt economisch voor zijn.  

09-12-2017 16:29:17
icened
icened
Is tijdelijke inzet op serie 8100 een serieuze optie? Al die DM 90 op opstelterreinen laten staan is ook niet rendabel.

Weet niet of de DM 90 als de ICM-M/V-IRM(-M) de tijden van de dienstregeling kan rijden.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-12-2017 16:30:52
ToH
ToH
Ja hoor. Gaat prima. De stellen die vandaag in de 8100 rijden, rijden op tijd.  

09-12-2017 16:32:34
thom
thom
Ik denk dat je dan een oplossing aan het zoeken bent voor een probleem wat er niet is  

09-12-2017 16:45:20
rob46
rob46
DM90 gaat voor opslag naar Nm, eerste set van 4 stuks al onderweg.


57 jaar OV-fotografie.
 

09-12-2017 16:55:11
Berk24
Berk24
DM90 zou toch misschien in de 9000 ingezet worden, omdat de stroomvoorziening op Meppel-Leeuwarden niet aangepast was en geen vier electrische treinen per uur aankon, of hebben ze de stroomvoorziening helaas al aangepast?

Het probleem is gewoon dat Flirts te succesvol en te betrouwbaar zijn, waardoor echte dieseltreinen in Nederland niet meer nodig zijn. Lint en GTW zijn voldoende in Nederland aanwezig, om de diensten op niet-geelektrificeerde lijnen te verzorgen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

09-12-2017 16:57:34
Berk24
Berk24
Quote
thom (za 09 dec 2017 16:32:34 https://www.somda.nl/forum/14728/p634187/): Ik denk dat je dan een oplossing aan het zoeken bent voor een probleem wat er niet is

Jawel, echte dieseltreinen worden steeds meer verdreven door GTW's, LINT's en Talents. In België heb je dan nog wel wat MW41 rijden, maar voor de rest mag je eerst 500 kilometer reizen om echte dieseltreinen te bewonderen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

09-12-2017 16:59:59
treinnetco
treinnetco
Quote
Berk24 (za 09 dec 2017 16:55:11 https://www.somda.nl/forum/14728/p634193/):Het probleem is gewoon dat Flirts te succesvol en te betrouwbaar zijn, waardoor echte dieseltreinen in Nederland niet meer nodig zijn. Lint en GTW zijn voldoende in Nederland aanwezig, om de diensten op niet-geelektrificeerde lijnen te verzorgen.


En dat is een probleem omdat? FLIRT is 10x comfortabeler.

Quote
Berk24 (za 09 dec 2017 16:57:34 https://www.somda.nl/forum/14728/p634194/):
Quote
thom (za 09 dec 2017 16:32:34 https://www.somda.nl/forum/14728/p634187/): Ik denk dat je dan een oplossing aan het zoeken bent voor een probleem wat er niet is

Jawel, echte dieseltreinen worden steeds meer verdreven door GTW's, LINT's en Talents.

Als ik naast de motorbak van een GTW-D sta hoor ik toch echt twee vrachtwagenmotoren draaien.%08%

Laatst bewerkt door treinnetco op 09-12-2017 17:01


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

09-12-2017 17:04:29
tonnie12
tonnie12
Is dat zeker dat dit treinstel morgen door de Achterhoek naar Blerick gaat ?  

09-12-2017 17:10:17
dennistd
dennistd
Via Dr naar Ah kan niet door werkzaamheden, dus ik acht de kans wel heel groot. De drgl is zelfs al gemeld: https://www.somda.nl/forum/19947/Opvallende+dingen+10+december/  

09-12-2017 17:23:59
thom
thom
Quote
Berk24 (za 09 dec 2017 16:57:34 https://www.somda.nl/forum/14728/p634194/):
Quote
thom (za 09 dec 2017 16:32:34 https://www.somda.nl/forum/14728/p634187/): Ik denk dat je dan een oplossing aan het zoeken bent voor een probleem wat er niet is

Jawel, echte dieseltreinen worden steeds meer verdreven door GTW's, LINT's en Talents. In België heb je dan nog wel wat MW41 rijden, maar voor de rest mag je eerst 500 kilometer reizen om echte dieseltreinen te bewonderen.

Dat jij vind dat het géén echte dieseltreinen zijn, heeft er niks mee te maken dan dat het natuurlijk gewoon nog steeds echte dieseltreinen zijn, wat jij er ook van vind.
 

09-12-2017 18:03:13
marvinkok
marvinkok
Ik heb van de week toch al een paar keer een paar honderd liter diesel in een Lint gedaan. Of was dat geen echte diesel soms... %03%  

09-12-2017 18:13:44
TSNL250
TSNL250
Deze discussie gaat nergens over, terug naar de ontwikkeling rond DM'90  

09-12-2017 18:44:24
thom
thom
Aah, een nieuwe moderator, welkom %08%  

09-12-2017 22:31:22
cuneo56
cuneo56
Quote
rob46 (za 09 dec 2017 16:45:20 https://www.somda.nl/forum/14728/p634190/): DM90 gaat voor opslag naar Nm, eerste set van 4 stuks al onderweg.

En wanneer gaan ze vandaar weer naar bv, Ah of Ehv om accu's er uit te halen , koelwater aftappen etc??
 

09-12-2017 23:35:41
moderator
Moderator
moderator
Quote
TSNL250 (za 09 dec 2017 18:13:44 https://www.somda.nl/forum/14728/p634215/): Deze discussie gaat nergens over, terug naar de ontwikkeling rond DM'90


En daarmee is inderdaad weer genoeg gezegd over het onderwerp... dat kan worden bewaard voor de shout.
 

10-12-2017 00:04:34
broek53
broek53
Quote
cuneo56 (za 09 dec 2017 22:31:22 https://www.somda.nl/forum/14728/p634248/):
Quote
rob46 (za 09 dec 2017 16:45:20 https://www.somda.nl/forum/14728/p634190/): DM90 gaat voor opslag naar Nm, eerste set van 4 stuks al onderweg.

En wanneer gaan ze vandaar weer naar bv, Ah of Ehv om accu's er uit te halen , koelwater aftappen etc??
Vermoedelijk als het koelwatercircuit een keer bevroren is geweest 🤔.
 

10-12-2017 00:38:24
jeanne
jeanne
Aan gene zijde van onze oostelijke grens kennen speciaal daarvoor nu zo iets wat als stilstand management betitel wordt. %08%


Jeanne Kok
 

10-12-2017 00:41:09
thom
thom
Quote
broek53 (zo 10 dec 2017 00:04:34 https://www.somda.nl/forum/14728/p634258/):
Quote
cuneo56 (za 09 dec 2017 22:31:22 https://www.somda.nl/forum/14728/p634248/):
Quote
rob46 (za 09 dec 2017 16:45:20 https://www.somda.nl/forum/14728/p634190/): DM90 gaat voor opslag naar Nm, eerste set van 4 stuks al onderweg.

En wanneer gaan ze vandaar weer naar bv, Ah of Ehv om accu's er uit te halen , koelwater aftappen etc??
Vermoedelijk als het koelwatercircuit een keer bevroren is geweest 🤔.

Verwacht je zo'n horror winter?

Meeste van die koelwaterrommel kan wel tot heel wat graadjes onder nul
 

10-12-2017 08:58:39
roosendaal
roosendaal
Quote
marciekemp (za 25 nov 2017 11:41:35 https://www.somda.nl/forum/14728/p632730/): De stellen zijn nagenoeg allemaal verkocht. Dus heel lang in Nederland blijven ze vast ook niet


Bedoel je hiermee alle 51 stellen? (excl. de 3405 en 3426)
 

10-12-2017 23:47:53
waalkade
waalkade
Quote
marvinkok (za 09 dec 2017 18:03:13 https://www.somda.nl/forum/14728/p634213/): Ik heb van de week toch al een paar keer een paar honderd liter diesel in een Lint gedaan. Of was dat geen echte diesel soms... %03%
Zal gasolie geweest zijn, echte diesel heeft een hogere verbrandingswaarde heb ik me ooit laten vertellen.
 

11-12-2017 00:24:07
thom
thom
Diesel is een soort gasolie, en in het specifiek de laagzwavelige. Het zelfde als wat je in de auto gooit.

Tegenwoordig gebruikt men op het spoor biodiesel overigens, en het is dus niet zo dat een tankplaat je de keuze biedt tussen gas- of dieselolie.

Laatst bewerkt door thom op 11-12-2017 00:29
 

11-12-2017 07:12:42
mdeen
mdeen
Quote
waalkade (zo 10 dec 2017 23:47:53 https://www.somda.nl/forum/14728/p634435/):
Quote
marvinkok (za 09 dec 2017 18:03:13 https://www.somda.nl/forum/14728/p634213/): Ik heb van de week toch al een paar keer een paar honderd liter diesel in een Lint gedaan. Of was dat geen echte diesel soms... %03%
Zal gasolie geweest zijn, echte diesel heeft een hogere verbrandingswaarde heb ik me ooit laten vertellen.

Gasolie = dieselolie.
Gasolie als naam wordt vooral door de professionele markt gebruikt (scheepvaart bijvoorbeeld) is synoniem met dieselolie.
Gasolie is meer de romaanse vertaling (vergelijk gazole in het Frans).
Gasolie heeft geen lagere verbrandingswaarde dan diesel, blijkbaar wordt in Nederland wel met diesel altijd laagzwavelige diesel bedoeld en met gasolie meer de hoogzwavelige diesel. Dat betekent niet dat hoogzwavelige diesel gasolie is. Dat is net zo goed diesel.
 

11-12-2017 10:09:41
sjoerd
sjoerd
Uit allerlei gecertificeerd milieu-onderzoek, ook naar de uitstoot, blijkt dat in scheepsdieselolie de meest ongezonde toevoegingen worden toevertrouwd aan de omgeving. Daarom is vervoer over water beslist niet de juiste weg, maar dit terzijde.  

12-12-2017 11:10:10
Bastiaan85
Bastiaan85
^^ dus op een pagina over een specifiek dieseltreinstel op een treinenwebsite is je bijdrage dat het vervoer op __water__ vervuilend is door toevoegingen aan de brandstof? %03% Mag het weer over DM90 gaan en klok/klepel-beweringen achterwege gelaten worden?  

12-12-2017 12:51:41
sjoerd
sjoerd
Ik reageerde slechts op de vorige inzending en heb het hier doorgaans uiteraard niet over klokken en klepels.  

20-12-2017 21:51:54
ToH
ToH
Alle DM'90 stellen van de NS, m.u.v. de 3426 en 2 plukstellen zijn verkocht aan het Roemeneense bedrijf FeroTrans.
Bron, RailMagazine op FB.
 


20-12-2017 22:57:14
marciekemp
marciekemp
Helemaal correct. De 2 plukstellen in Hgl wachten de sloop, die zijn er ook zeer slecht aan toe.  

20-12-2017 23:02:21
Rob...
Rob...
Geldt dit ook voor de stellen van NSFSC?  

20-12-2017 23:11:17
wouterder
wouterder
Quote
marciekemp (wo 20 dec 2017 22:57:14 https://www.somda.nl/forum/14728/p635618/): Helemaal correct. De 2 plukstellen in Hgl wachten de sloop, die zijn er ook zeer slecht aan toe.

3424 was tot voorkort in gebruik als meettrein/testobject voor de proef met bladlasers. Is deze in slechte staat of dusdanig verbouwd dat deze niet meer interessant vindt voor reizigersdienst?
 

20-12-2017 23:14:46
broek53
broek53
Gesloopt worden (althans niet verkocht aan Ferotrans) de 3403, 3409 en 3424. En de 3426 heeft natuurlijk inmiddels al een veilig heenkomen gezocht en gevonden.  

20-12-2017 23:22:23
ToH
ToH
Gaan alleen de DM90's die net uit de omloop zijn gehaald naar Roemenie, of de oudere stellen ook? Die hebben al een aardig poosje geen draaiende motor meer gehad.  

21-12-2017 00:19:30
aarclay
aarclay
En de 3403 was de test-schoonmaaktrein, waar schoonmakers onder meer aan graffiti-removers konden sleutelen en andere schoonmaaktechnieken.


Choo choo.....
 

21-12-2017 00:31:06
kiekkiek
kiekkiek
Quote
ToH (wo 20 dec 2017 23:22:23 https://www.somda.nl/forum/14728/p635629/): Gaan alleen de DM90's die net uit de omloop zijn gehaald naar Roemenie, of de oudere stellen ook? Die hebben al een aardig poosje geen draaiende motor meer gehad.

Die motoren moet je toch vervangen, die zijn tot op de draad versleten.
 

21-12-2017 00:54:35
Frontier
Frontier
Quote
ToH (wo 20 dec 2017 21:51:54 https://www.somda.nl/forum/14728/p635614/): Alle DM'90 stellen van de NS, m.u.v. de 3426 en 2 plukstellen zijn verkocht aan het Roemeneense bedrijf FeroTrans.

Is dat nieuws? %08% Dat had ik hier bijna een maand geleden al meegedeeld, hetgeen voornamelijk op ongeloof stuitte:

Quote
Frontier (ma 27 nov 2017 14:26:05 https://www.somda.nl/forum/14728/p632906/): Wel, dat zal je nog tegenvallen dan, want naar verluid is de kopende partij wederom het Roemeense Ferro Trans...


Quote
broek53 (ma 27 nov 2017 16:09:14 https://www.somda.nl/forum/14728/p632932/): Ik denk dat je een andere Roemeense maatschappij voor ogen hebt. Uiteraard verkoopt NS in geen honderd jaar meer iets aan de koper van een paar DE3-en.


Quote
VIRMm1 (ma 27 nov 2017 18:52:57 https://www.somda.nl/forum/14728/p632953/): Wel leuk altijd, die vage berichten over een verkoop, zonder enige bronvermelding of iets in die richting.
Plaats dan gewoon niks als je niet eens kan vertellen waar die info vandaan komt.... Ja, uit je grote duim misschien...

Zeer leuk inderdaad, die vage berichten over verkoop, zonder bronvermelding of iets in die richting (want waarom zou ik die jou of wie dan ook verschuldigd zijn?), maar zoals je ziet klopte mijn berichtgeving dus wel degelijk.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

21-12-2017 02:00:57
VIRMm1
VIRMm1
Nee, maar lukraak een bericht hier plaatsen en verder niet ingaan op vragen is niet netjes. Dat gebeurt hier (te) veel en de ervaring is dat het 9vd10 keer onzin is wat er geplaatst wordt...  

21-12-2017 08:01:19
marciekemp
marciekemp
Aangezien 2 personen, in dit geval Frontier en ik het al hebben gemeld tijden terug is het toch aannemelijk ook dan toch? Dat we nog niet meer konden zeggen dan dat ze verkocht waren is wat anders (die info kwam wel als het naar buiten mocht) maar wees blij dat we iets gedeeld hebben we hadden ook niks kunnen zeggen.  

21-12-2017 09:24:50
ToH
ToH
Jullie hebben gemeld dat ze verkocht waren. Nu is er ook vermeld aan wie. Vult elkaar mooi aan toch?  

22-12-2017 08:27:48
moderator
Moderator
moderator
een aantal berichten verwijderd die teveel op de man waren. Houden we het hier wel gezellig?  

22-12-2017 12:09:10
aarclay
aarclay
Zo is dat!

Tegenover Railhobby is er door Edwin Pijpers (manager rolling stock NSFSC) bevestigd dat 47 van de 53 stellen via NS Financial Services verkocht zijn aan het Roemeense bedrijf Ferotrans.

Dus zes stellen vallen buiten de verkoop is bevestigd. Dit zijn de:
3403 - Schoonmaaktest trein. Lijkt mij wel logisch dat je geen besmeurde trein verkoopt. Geen idee wat de technische staat was.
3405 - Gesloopt in 2003/2004 en 2014 n.a.v. aanrijding Roermond in 2003 (zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Treinongeval_bij_Roermond)
3409 - Slechte staat?
3424 - Proeftrein voor bladlazers met uitgebouwd interieur en wat aanpassingen aan het exterieur. Geen idee of deze officieel verkocht of gehuurd is.
3426 - Spoorwegmuseum

Welke missen we nog?


Choo choo.....
 

22-12-2017 12:15:53
MetroRET
MetroRET
Er zouden toch 2 reserves komen voor de 3426.  

22-12-2017 12:45:26
broek53
broek53
Welja, doe maar ruig. Echt niet.  

22-12-2017 18:41:29
thom
thom
Gezien de ruimte maar beperkt is, is het niet erg zinvol om 50 meter (laat staan 100) te besteden aan een plukstel waarvan je 80% nooit zult gebruiken en daarom heeft het Spoorwegmuseum geen interesse in een compleet extra treinstel.

Ik denk dat het idee dat het Spoorwegmuseum twee stellen als plukstellen zou bewaren voort komt uit een verkeerde opvatting dat er naast de 3426 nog twee stellen over zouden blijven.

Laatst bewerkt door thom op 22-12-2017 18:42
 

22-12-2017 18:50:19
AJT
AJT
Het spoorwegmuseum klaagt wel dat ze slechts een half stel Plan V hebben gekregen voor onderhoud. Bron een materieelmedewerker.

Laatst bewerkt door AJT op 22-12-2017 18:50
 

22-12-2017 19:16:05
thom
thom
Dan is die materieelmedewerker niet goed op de hoogte kan ik je vertellen  

22-12-2017 19:18:05
cuneo56
cuneo56
Waarom zou je überhaupt onderhoud geven aan een half treinstel, er mee rijden kan daarmee niet??  

22-12-2017 19:52:28
AJT
AJT
Voor onderdelen  

22-12-2017 19:55:16
thom
thom
Nogmaals, dat is dus niet zo, er is zonder twijfel meer dan voldoende aanwezig om de 876 (En mede de 3031) op de baan te kunnen houden  

22-12-2017 21:16:35
cuneo56
cuneo56
Quote
AJT (vr 22 dec 2017 19:52:28 https://www.somda.nl/forum/14728/p635823/): Voor onderdelen

Het zal wel m''''n arbeidsverleden zijn, maar voor mij waren onderhoud , herstellingen en revisies verschillende zaken.
En heb je voor het geven van onderhoud niet echt iets aan een onderdelen leverancier in de vorm van een pluk stel/lok.
 

24-12-2017 19:28:38
broek53
broek53
Als Julie elkaar nu eens in de haren vliegen over DE3-en in het betreffende topic en niet dit topic ermee bezwadderen.  

27-01-2018 14:58:19
icened
icened
Roemeense Staatsspoorwegen nemen DM 90 over:

http://railcolornews.com/2018/01/26/nl-ro-nederlandse-spoorwegen-sells-almost-all-its-buffalos-to-romania/
 

27-01-2018 16:11:02
Oldskool
Oldskool
Oud nieuws, daar het in december al bekent was %08%  

27-01-2018 21:53:33
icened
icened
Zie het. Wel prettig dat NS van bijna alle DM 90 af is. Scheelt weer voor de financiën. Over een aantal jaren de Traxx.  

28-01-2018 12:36:36
timtrein
timtrein
Ik heb trouwens niet het idee dat Ferotrans de staatsspoorwegmaatschappij is.  

28-01-2018 13:47:58
BasSNG2001
BasSNG2001
De Roemeense staatsspoorwegen heten CFR (C?ile Ferate Române). Ferotrans lijkt mij meer een leasebedrijf voor treinen in Roemenië.


#DiscoverEU
 

17-02-2018 14:18:04
Cfbielok
Cfbielok
Ferotrans heeft de 'Buffalo's' met veel bombarie aan de pers voorgesteld. Het bedrijf heeft een aantal concessies, voornamelijk zo niet uitsluitend in de Roemeense provincie Moldavie. Van deze concessies is er maar een die echt wordt geexpoliteerd. Momenteel met ouwe X4300/4500 en SNCF BB locs.

Moldavie heeft maar een heel beperkt reizigersaanbod en is daarnaast het armste gebied van Roemenie. Er is daarom volop speculatie wat nou de bedoeling van die Buffels is. Ook omdat Ferotrans tot op heden niet bekend heeft gemaakt hoeveel Buffels ze nu precies gekocht hebben. Het lijkt er nog het meeste op dat Ferotrans hoopt op wat forse subsidies om de boel draaiende te houden.

Laatst bewerkt door Cfbielok op 17-02-2018 14:18
 

10-03-2018 22:53:57
ToH
ToH
Vandaag, 10 maart 2018 werd DM90 3426 door ICM 4084 naar Hengelo gesleept voor onderhoud. Is de loods daar nog geschikt voor?  

10-03-2018 23:24:57
IJsbergsla
IJsbergsla
Waarom niet?  

10-03-2018 23:38:26
marvinkok
marvinkok
Zolang het niet vol staat met Lintjes wel
Aangenomen dat je nedtrain bedoeld en niet Stadler...
 

10-03-2018 23:40:46
ToH
ToH
Nedtrain idd. Dacht dat die loods aangepast werd voor de flirt.  

10-03-2018 23:50:55
dennistd
dennistd
Nee, daarvoor is de nieuwe loods van Stadler ernaast gebouwd.  

21-03-2018 19:40:48
martijn
martijn
Volgens de FB-pagina van het Spoorwegmuseum komt museumstel 3426 op 8 april (officieel) in het museum aan. Daarna wordt het stel opgeborgen in Blerick. Tijden volgen: https://www.facebook.com/HetSpoorwegmuseum/?hc_ref=ARTCMBrk5M2OmBZo0sXt-mREKNiL5D4kZ5WLL11XajbmRiNmri8psVQ57cdG3YoiyjA&fref=nf  

21-03-2018 20:06:39
marvinkok
marvinkok
Stel staat nu nog opgesloten op spoor 25 bij TC Hgl.  

21-03-2018 22:15:36
bacr
bacr
Hoezo "opgesloten"? Ben niet bekend in Hgl  

21-03-2018 22:32:57
marvinkok
marvinkok
Staan 2 Lintjes op 29 (ernaast) en dat past niet, dus staat er 1 op het wissel naar 25. Dus de buffel is opgesloten..  

21-03-2018 22:57:04
sjoerd
sjoerd
Een Buffel achter twee Lintjes: dat kan niet moeilijk zijn.  

22-03-2018 01:40:26
thom
thom
Er worden daar eerst nog wat werkzaamheden aan het stel verricht voor het weer de baan op kan.  

22-03-2018 19:29:51
cuneo56
cuneo56
Quote
sjoerd (wo 21 mrt 2018 22:57:04 https://www.somda.nl/forum/14728/p646073/): Een Buffel achter twee Lintjes: dat kan niet moeilijk zijn.

Ik hoop dat je dat niet serieus wilt combineren, resultaat zal een flinke schade post zijn, met name voor de AK van de Lintjes.
Kijk maar een goed naar de verschillen als je in Hgl of zo bent.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 22-03-2018 19:30
 

22-03-2018 19:41:42
sjoerd
sjoerd
Uiteraard bedoelde ik het niet spoors maar wel letterlijk. En ik ben wel geen spotter meer, maar ken het materieel goed uit elkaar.

Laatst bewerkt door sjoerd op 22-03-2018 19:43
 

03-04-2018 13:06:10
martijn
martijn
Volgens het Spoorwegmuseum op Facebook wordt de overdracht van de 3426 naar een andere, nader te bepalen, datum verplaatst.

Laatst bewerkt door martijn op 03-04-2018 13:25
 

03-04-2018 15:10:38
marciekemp
marciekemp
Correct.  

24-06-2018 10:56:31
Cfbielok
Cfbielok
Status update: De kans dat de Buffels naar Roemenië gaan, lijkt nu minimaal. Ferotrans heeft nog steeds geen licentie om treinen te exploiteren in Roemenië. Een situatie die al een aantal jaren speelt. Financieel heeft het bedrijf nog steeds nauwelijks middelen, een omzet van anderhalve ton per jaar en 1 miljoen subsidie per jaar. De eigenaar van Ferotrans is ook de regionale directeur van CFR Marfa, zeg maar de Roemeense NS Cargo. Dit bedrijf zit zwaar in de problemen wegens niet betaalde rekeningen aan CFR. Er is beslag gelegd op bankrekeningen en kantoren. Het vermoeden dat Ferotrans CFR Marfa gebruikte als 'bank' lijkt waar te zijn.

Ook even kort de aan Ferotrans verkochte ICK. Deze staan te koop. Er lijken er nu een aantal te zijn verkocht.

Laatst bewerkt door Cfbielok op 24-06-2018 10:58
 

24-06-2018 11:38:39
aarclay
aarclay
Dat zou jammer zijn. Maar heb je een bron hiervan, zodat we meer kunnen lezen?


Choo choo.....