Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Modernisering Almelo - Mariënberg

Vrijdag 21 mrt 2014 - 00:25:51
stel172
stel172
Behalve een betere dienstregeling in de stille uren is nu ook de modernisering van het baanvak op gang aan het komen. Het derde gebouw in Almelo wordt sinds vorige week gesloopt. Alleen de kop aan de 3 B kant stond er vandaag nog. De bedoeling is spoor 3b met 100 meter te verlengen . Typisch NS: de prullenbakken zijn al zeker twee jaar afgeplakt wegens een defect (hoe kan een afvalbak nu defect zijn???) Ze zijn in de week voor de sloop van het gebouw eindelijk gerepareerd en inmiddels ingesloten door het hekwerk vanwege de sloop.... (lig hem dat aan mij of zijn ze echt stapel gek bij NS; Deze logica is voor een normaal mens niet te bevatten!!)
Gelukkig gaat het met de avondtreinen die Arriva toegevoegd heeft goed; ze zijn drukker dan de plan V's Wierden - Almelo.

Laatst bewerkt door moderator op Dinsdag 19 jun 2018 om 10:06:15

Vrijdag 21 mrt 2014 - 00:45:23
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Is het plan om de treinen naar Mariënberg af te handelen aan de noordkant van het emplacement nu geheel van de baan? Of wordt het gebouw gesloopt, spoor 3b verlengd en over twee jaar niet meer gebruikt?


Vrijdag 21 mrt 2014 - 06:40:55
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
Er waren plannen om Geerdijk te sluiten en nog een station meen ik en dan door te trekken naar Hardenberg.

Vrijdag 21 mrt 2014 - 07:02:04
broek53
broek53
In Almelo wordt geen nieuw perron gebouwd, althans niet in het kader van dit project. In Vriezenveen wordt het kruisingsspoor opgebroken, in Vroomshoop snellere wissels gelegd, de baanvaksnelheid gaat omhoog naar 120 of 130 km/h. In Marienberg vervalt een aantal wissels en in Hardenberg wordt juist een nieuwe wisseloverloop aangelegd om daar te kunnen kopmaken. Geerdijk gaat dicht, althans: daar stopt men straks niet meer.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 21 mrt 2014 - 10:27:44
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Waarom sluiten ze Daarleveen niet, dat ligt om de hoek bij Vroomshoop, zodra het lintje het station van Vroomshoop verlaat begint de omroep gelijk om te roepen voor Daarleveen.
Lijkt me dat je die twee stations makkelijk kunt combineren.
Almelo - Vriezenveen - Vroomshoop - Marienberg, mooie afstanden voor 120 km/h


Vrijdag 21 mrt 2014 - 10:39:24
stel172
stel172
De redenering is dat het met een station minder haalbaar is, met alle verbeteringen aan het spoor met een trein in een uur heen en weer te kunnen. De lijn wordt 8 kilometer langer; de omlooptijd blijft een uur. Doorrijden naar een grote plaats levert meer reizigers en bestaansrecht op dan het open houden van een mini-station. Hoe vervelend de sluiting er van voor enkele mensen ook is.
Voor Geerdijk heeft men gekozen omdat uit onderzoek zou blijken dat het meerdendeel van de mensen die daar op stappen net zo dicht bij Vroomshoop zitten. Van Daarlerveen heb ik mij persoonlijk zelf vorig jaar ook afgevraagd, waarom deze open blijft, maar het gebruik van dit station lijkt aan te trekken. Bovendien ligt het naast een dorpskern. Misschien een mooi station om wat parkeerplaatsen bij aan te leggen en te promoten als P+R, nu er weer de hele dag treinen rijden?

Uit de reacties uit de omgeving is er veel animo voor een rechtstreekse trein, die na alle verbeteringen in veel gevallen sneller zal zijn dan de auto; zeker als het gaat om vervoer naar het centrum van Almelo.

@ Broek: Is ook bekend of spoor 3 en4 blijven in Mariënberg? Spoor 4 wordt nog wel eens gebruikt om in de spits een losse loc te laten wachten.

Laatst bewerkt door stel172 op Vrijdag 21 mrt 2014 om 10:40:51, reden: typefout

Vrijdag 21 mrt 2014 - 12:31:15
Edb3
Edb3
Is al bekend wanneer de infrawerken gereed moeten zijn en de dienst tot Hdb verlengd wordt?

Vrijdag 21 mrt 2014 - 12:41:38
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Volgens www.prorail.nl (blz. 11 bovenaan); waarschijnlijk derde kwartaal 2016.

Vrijdag 21 mrt 2014 - 14:08:19
broek53
broek53
Wat betreft de keuze voor Daarlerveen of Geerdijk: dat zou alleen een keuze zijn als het baanvak dubbelsporig was. Nu het enkelsporig is (en men met twee stellen in een uursomloop wil blijven rijden en in een symmetrische dienstregeling) zit je vast aan kruisen in Vroomshoop. Dat betekent dat je zowel Vroomshoop - Almelo v.v als Vroomshoop - Hardenberg v.v. in een halfuur moet zien te doen. Naar Almelo lukt dat met de snelheidsverhoging en dus hoeft Daarlerveen niet dicht. Naar Hardenberg lukt het net niet, en daarom gaat Geerdijk dicht.

Het plan is om spoor 3 in Marienberg door te trekken en aan te sluiten op het spoor richting Emmen, spoor 4 is nog wat onzeker, begreep ik.

Vrijdag 21 mrt 2014 - 16:09:34
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
broek53 (vr 21 mrt 2014 14:08:19 somda.nl): zit je vast aan kruisen in Vroomshoop. Dat betekent dat je zowel Vroomshoop - Almelo v.v als Vroomshoop - Hardenberg v.v. in een halfuur moet zien te doen. Naar Almelo lukt dat met de snelheidsverhoging
Naar Aml lukt het nu ook al zonder de snelheidsverhoging. Wel is het allemaal heel erg krap, en rijdt er veel met +1 rond aan ovtijden.com te zien.


Zondag 30 mrt 2014 - 00:11:30
stel172
stel172
stand van zaken: achterste dienstgebouw is gesloopt; wachtruimte bij spoor 3 B is weg. Ruimte is geheel betegeld.

Maandag 07 jul 2014 - 23:09:04
stel172
stel172
Het totaal opgereden spoor 4 in Mrb lijkt toch te worden gered. Er liggen tweedehands dwarsliggers klaar en vervangende rails. Spoor 1, 2 en 4 lijken vervangen te worden het komende weekend.

Laatst bewerkt door stel172 op Maandag 07 jul 2014 om 23:09:20

Dinsdag 08 jul 2014 - 20:34:48
sjoerd
sjoerd
Quote
stel172 (zo 30 mrt 2014 00:11:30 www.somda.nl): stand van zaken: achterste dienstgebouw is gesloopt; wachtruimte bij spoor 3 B is weg. Ruimte is geheel betegeld.
Ik neem aan te Almelo??

Dinsdag 08 jul 2014 - 20:52:27
sfj
sfj
Ja. Marienberg was dit weekend nog niks veranderd (eigen waarneming ter plaatse).

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Donderdag 10 jul 2014 - 14:37:18
stel172
stel172
Quote
sjoerd (di 08 jul 2014 20:34:48 www.somda.nl):
Quote
stel172 (zo 30 mrt 2014 00:11:30 www.somda.nl): stand van zaken: achterste dienstgebouw is gesloopt; wachtruimte bij spoor 3 B is weg. Ruimte is geheel betegeld.
Ik neem aan te Almelo??
Almelo. Is een melding en zijn werkzaamheden van 3 maanden terug. Intussen is de 'nieuwe'wachtkamer in het overgebleven gebouw ook vrijwel klaar. In dit gebouw overigens een mooie levensgrote foto van het oude stationsgebouw dat in de jaren 60 gesloopt is. De bedoeling zou zijn dat spoor 3 later dit jaar doorgetrokken wordt tot vlak bij deze wachtkamer.

In Marienberg vindt spoorvernieuwing plaats in verband met de vernieuwing van een groot deel van Zwolle - Coevorden. In verband met alle wegbezuinigingen van veel inhaalmogelijkheden en wissels was het spannend of spoor 4 nog zou blijven. Dit blijkt te blijven gelukkig.

Laatst bewerkt door stel172 op Donderdag 10 jul 2014 om 14:41:20

Donderdag 10 jul 2014 - 16:01:53
broek53
broek53
.. maar bij de snelheidsverhoging etc op Almelo - Marienber - Hardenberg verdwijnt het alsnog.

Donderdag 18 feb 2016 - 17:30:48
AJT
AJT
Flickr 127823979@N04/
Op 29 april sluit na bijna 110 jaar station Geerdijk. De perrons zullen worden opgebroken tussen 29 april en 6 juni, als het traject Almelo-Marienberg eruit ligt wegens werkzaamheden.

Laatst bewerkt door AJT op Donderdag 18 feb 2016 om 17:32:14

Vrijdag 19 feb 2016 - 08:55:24
hw1969
hw1969
Twitter hanswesterink Facebook hanswesterink Flickr 32807552@N03
Spoor 3 in Mariënberg wordt het doorgaand spoor en sluit richting Hardenberg aan op het huidige wissel van spoor 4 (wissel 341). Spoor 4 verdwijnt voor een groot deel. Het resterend deel wordt opstelspoor en wordt met een nieuw wissel (zeg maar een verplaatst wissel 335) aangesloten op spoor 3. Wissels 333A/B en 345A/B vervallen.

Vrijdag 19 feb 2016 - 09:17:23
martijn
martijn
Hier de projectpagina van ProRail: www.prorail.nl

Vrijdag 19 feb 2016 - 12:39:19
spekmj
spekmj
Flickr 148379382
Als ik zo eens op sporenplan.nl kijk vraag ik me af wat ze met 2 perrons op Da doen, als het toch enkelspoor is. Ze moeten dan ook 2 perrons onkruidvrij houden, 's winters strooien, etc.
Op Gdk hebben ze het ook maar dat wordt nu opgebroken...

Vrijdag 19 feb 2016 - 13:10:14
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Vanwege een overweg...
De trein stopt daar altijd NA de overweg zodat er geen gevaarlijke situatie ontstaat wanneer de trein VOOR de overweg moet stoppen (denk aan doorglijden bij b.v. herfst).
Volgens mij noemen we dit 'perrons in bajonetligging'.

Vrijdag 19 feb 2016 - 13:12:12
martijn
martijn
Klopt. En er zijn meer stations met meerdere perrons, die worden nu ook niet massaal gesloten

Vrijdag 19 feb 2016 - 14:39:57
hw1969
hw1969
Twitter hanswesterink Facebook hanswesterink Flickr 32807552@N03
Quote
gvttreinen (vr 19 feb 2016 13:10:14 www.somda.nl): Vanwege een overweg...
De trein stopt daar altijd NA de overweg zodat er geen gevaarlijke situatie ontstaat wanneer de trein VOOR de overweg moet stoppen (denk aan doorglijden bij b.v. herfst).
Volgens mij noemen we dit 'perrons in bajonetligging'.
Bajonetligging is primair bedoeld om een stop/doorschakeling te vermijden. Je kunt dan een normale bedrijfsremming doen in plaats van een tijd 40 km/h te hobbelen omdat je op een rood sein afrijdt. Voor de rest heeft Gerard overigens gelijk.

Zaterdag 20 feb 2016 - 01:30:45
sjoerd
sjoerd
Bajonetligging is naar de zigzagvorm van een bajonet, een steekwapen dat je op een geweerloop schuift, de ligging van twee perrons aan een dubbelspoor waarbij het ene perron links voor de overweg ligt en het andere rechts na de overweg, gezien in opklimmende/afdalende kilometrering. De trein stopt voorbij de overweg zodat deze kan openen. Dit komt onder meer voor op de Maaslijn. Je voorkomt ermee dat er een extra bloksein geplaatst moet worden aan het eind van een perron, waarop dan weer een stop-doorschakeling moet worden aangebracht.
Vroeger kwamen er bij blokposten ook wel omgekeerde bajonetliggingen voor, namelijk bij haltes waarbij de armblokseinen aan het eind van de beide perrons voor de bediende overweg stonden.
Bij Daarlerveen en Geerdijk liggen de beide perrons aan een enkelspoor, waarbij hetzelfde doel wordt beoogd: het vrijkomen van de naderingsafstand van de overweg waardoor deze kan openen, maar dat kun je eigenlijk geen bajonetligging noemen.

Zaterdag 20 feb 2016 - 13:16:04
umbusko
umbusko
In Egh heb je hetzelfde: perron - overweg - perron en enkel spoor.

Dinsdag 08 mrt 2016 - 21:08:26
selivio
selivio
Sinds gisteren(7 mrt) zijn ze bezig op het perron van aml met werkzaamheden tbv het doortrekken van het spoor richting het stationsgebouw. Staan bouwhekken omheen die zijn bespannen met zwart stof. Ook een deel van perron 2a aan de kant van spoor 3 is afgezet(heb nog niet kunnen ontdekken waarvoor dat is). Vandaag waren ze de lampen boven het perron aan het verplaatsen vanaf het midden van het perron naar meer naar spoor 4 toe.

PS. Moet dit topic wellicht niet verplaatst worden naar het werkzaamheden board?

Dinsdag 08 mrt 2016 - 22:38:21
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Zie de Facebook-pagina van de NVBS Twente voor een foto: www.facebook.com


Vrijdag 18 mrt 2016 - 07:20:19
selivio
selivio
Quote
hw1969 (vr 19 feb 2016 08:55:24 www.somda.nl): Spoor 3 in Mariënberg wordt het doorgaand spoor en sluit richting Hardenberg aan op het huidige wissel van spoor 4 (wissel 341). Spoor 4 verdwijnt voor een groot deel. Het resterend deel wordt opstelspoor en wordt met een nieuw wissel (zeg maar een verplaatst wissel 335) aangesloten op spoor 3. Wissels 333A/B en 345A/B vervallen.
In het weekend van 2 op 3 april zijn er werkzaamheden tussen mrb en hdb tbv doortrekking van de dienst aml mrb.

Zaterdag 23 apr 2016 - 02:37:42
selivio
selivio
Worden sinds gisteren(do 21 apr) kaartjes in de treinen uitgedeeld door de stewards(als ze er zijn), dat geerdijk per 30 april sluit(maar dat was hier uiteraard al bekend), maar daar staat ook op dat er per 29 aug doorgereden gaat worden naar Hardenberg... Dat zou toch in eerste instantie pas in december gebeuren, of zit ik fout?

Zaterdag 23 apr 2016 - 14:02:46
erikw
erikw
Volgens mij ook december idd

Zaterdag 23 apr 2016 - 14:25:53
Dennis1977
Dennis1977
De provincie Overijssel heeft het over augustus:

www.overijssel.nl

Volgens Prorail-website gaat het vanaf december plaatsvinden.

Wat is waar?

Zaterdag 23 apr 2016 - 14:55:31
broek53
broek53
De provincie heeft gelijk. Er is ook geen enkele reden om het niet te doen zodra de infra klaar is.

Zaterdag 23 apr 2016 - 15:10:27
Dennis1977
Dennis1977
Inderdaad, ik had al gezien dat de werkzaamheden tot eind juni plaats zullen gaan vinden. Prorail-website kan dan voor wat betreft dit wel een update gebruiken

Zaterdag 23 apr 2016 - 17:17:33
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Afgelopen woensdag zag ik vanuit de trein dat er tussen Mrb en Hdb hard gewerkt werd aan kabels, leidingen, relaiskasten. Ook is er in Hdb een nieuwe technische ruimte neer gezet.

Dick van den Hoven

Zaterdag 23 apr 2016 - 17:27:29
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Voor Hdb is ook een nieuw sein geplaatst. De wissels zaten er nog niet in geloof ik.


Zaterdag 23 apr 2016 - 19:57:46
broek53
broek53
De wissels in Hardenberg gaan er pas in als de lokale beveiliging in dienst komt, als de plannen niet sterk gewijzigd zijn. Hardenberg is nu onderdeel van een vrijebaanbeveiliging en het zou duur zijn om daar nog wisselcontroles in te bouwen, als die beveiliging toch vervangen wordt.
Als de oorspronkelijke fasering wordt aangehouden, gaat Hardenberg in dienst in hetzelfde weekend dat het gewijzigde Marienberg in dienst gaat.

Zaterdag 23 apr 2016 - 20:21:59
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Begin juni, ben de exacte datums kwijt, is er een meerdaagse buitendienststelling van Co-Mrb. Dan zal de inbouw wel plaatsvinden.

Dick van den Hoven

Zaterdag 23 apr 2016 - 20:35:09
selivio
selivio
Do 2 tm zo 5 juni geen treinen tussen marienberg en coevorden idd.(en 1 juni ook al geen treinen tussen gramsbergen en coevorden, maar dat heeft niets te maken met alma)

Zaterdag 23 apr 2016 - 21:22:33
broek53
broek53
Dat lange weekend zal Marienberg ook een tijd buiten dienst moeten, want daar moeten een paar wissels uit en in, en de aansluitingenomen op het vernieuwde baanvak uit Vroomshoop moeten doorgaand getest worden.

Vrijdag 10 jun 2016 - 17:12:55
SchuurB
SchuurB
Ik ben vandaag even wezen kijken naar de resultaten van de werkzaamheden. Ik hoop dat het geen probleem is dat ik wat plaatjes laat zien zodat de rest ook kan zien hoe het geworden is.

Almelo:
Het verlengde zakspoor 3 heeft langs het nieuwe stuk aan de van oudsher niet-uitstapkant een provisorisch hekje en er zijn witte 'perronrandtegeltjes' ingestraat. Zou het in de toekomst toch mogelijk zijn om aan beide zijden uit te stappen? (Ik vraag me af of dat iemand iets zou helpen, zolang er met OV-chipkaart moet worden omgecheckt)
abload.de

Vriezenveen:
Vanwege de slinger in het spoor is de snelheid ter plaatse beperkt tot 80 km/h. Richting noorden staat er nu een P-sein met stop-door-schakeling. Gek genoeg heeft men geen ATB-vrijgavelussen aangelegd, dus de trein moet na binnenkomst op rood sein bij vertrek eerst met 10 km/h naar het eerste ATB-NG-baken kruipen. De mcn van vanochtend loste dat op door de eerste 5 á 10 meter van de trein buiten het perron te parkeren, met de deuren nog net langs het perron en de neus vlak voor het NG-baken. Toch gek dat men dat met dit project niet even in orde heeft gemaakt. Voor de richting Almelo was zover ik kon zien geen sein meer aanwezig.
abload.de abload.de

Vroomshoop:
Heeft nu wissels die afbuigend met 80 km/h bereden kunnen worden. Overigens mag in het station ook op spoor 1 maximaal 80 km/h gereden worden. Beide sporen hebben in beide richtingen hoge seinen. Ook hier zijn geen vrijgavelussen geplaatst, wel een extra baken halverwege het perron. De overweg Julianastraat is nu enkelsporig geworden.
abload.de abload.de
Trouwens: wat dat tweede stel op spoor 2 deed, geen idee. Het heeft daar minstens 20 minuten met draaiende motoren op dezelfde plek gestaan.

Mariënberg:
Spoor 4 met bijbehorend wissel is richting Hardenberg opgeschoven en is nu ingericht voor het opstellen van de LINTen. Wissels 333A/B en 345A/B zijn verdwenen, voor de rest zijn de oude wissels blijven liggen.
abload.de abload.de abload.de

Vrijdag 10 jun 2016 - 17:17:51
Erikvd12
Erikvd12
Twitter erikvandalen2 Youtube berkhofduvedec Flickr 93306820@N07
Zo te zien bestaat de dubbele onbewaakte overweg bij Mariënberg nog steeds.

Vrijdag 10 jun 2016 - 21:24:39
selivio
selivio
Half. Naar Almelo is die er weer ingelegd bij de laatste week aan werkzaamheden, maar richting Ommen is die er juist uitgehaald rond hetzelfde moment. Ze zijn nu bezig om een bruggetje te bouwen om het nu dus onbereikbare bospad weer bereikbaar te maken.

Zaterdag 11 jun 2016 - 11:06:55
edwin82
edwin82
Facebook http://www.facebook.com/#!/profile.php?id=100001404499151 Youtube https://www.youtube.com/channel/UCDkkgo_OkpPBuqONFHR3DYQ/videos
Rijden de treinen nu nog volgens de oude dienstregeling of is deze vanaf afgelopen maandag aangepast? Dit ivm de verhoging van de baanvak snelheid. Of gaat dit pas in als er straks wordt doorgereden naar Hdb?

Zaterdag 11 jun 2016 - 12:13:25
robert001
robert001
Ze rijden nog volgens de oude dienstregeling.
De bestemmings diplay in de trein gaf afgelopen week bij vertrek uit Mrb ook nog vrolijk aan dat de volgende stop Gdk is. Natuurlijk werd Gdk volgas voorbij gereden, we waren we zo'n 4 minuten voor vertrektijd in Vhp.

Woensdag 18 jan 2017 - 23:18:22
selivio
selivio
Vanaf aankomende zaterdag(21 januari) heeft Arriva (eindelijk) toestemming van Prorail om met losse D-GTW's te rijden op het gehele traject tussen Almelo en Hardenberg.

Maandag 18 jun 2018 - 15:48:47
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Maar even hier.
De CU fractie in de Provinciale Staten van Overijssel wil een snelle elektrificatie van Almelo - Mariënberg. www.rtvoost.nl

Leuk, maar dan zal Arriva toch redelijk rap E-GTW's of Flirts moeten bestellen en die zijn niet gratis en het is niet te verwachten dat Arriva het geld zomaar even gaat ophoesten.

Dick van den Hoven

Maandag 18 jun 2018 - 15:55:54
ZJ37
ZJ37
Ik lees nou niet echt ergens wat de meerwaarde ervan is om die lijn te electrificeren?

Maandag 18 jun 2018 - 16:10:10
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
En electrificatie is ook niet gratis.
Zou eerst maar goed grondonderzoek doen, ook daar is veen...

Maandag 18 jun 2018 - 17:05:02
broek53
broek53
Er wordt daar al 120 gereden, overigens. De elektrificatie is louter beeldvorming zoals in het stuk staat te lezen.
Overigens zal de dienstuitvoering wel een stukje ruimer worden: elektrisch trekt sneller op dan diesel.

Maandag 18 jun 2018 - 17:06:12
sjoerd
sjoerd
Quote
ZJ37 (ma 18 jun 2018 15:55:54 www.somda.nl): Ik lees nou niet echt ergens wat de meerwaarde ervan is om die lijn te elektrificeren?
De meerwaarde zien wij denk ik wel: geen uitstoot meer, dieseleiland eruit, reservematerieel beter te regelen want uit een grotere vloot, opleidingen onderhoud eenvoudiger, elektrische omleidingsroute is altijd handig.
Natuurlijk kost het wat, maar het bespaart ook veel.

Maandag 18 jun 2018 - 17:27:37
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Rest alleen nog te beantwoorden,wie gaat die elektrificatie en alle vooronderzoeken naar o.a. bodemgesteldheid qua geld ophoesten ?
En hoelang zou Arriva hebben/krijgen om het dieselmat te vervangen met electrische stellen ?
(en hebben ze daar het geld überhaupt wel voor ?)

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Maandag 18 jun 2018 - 17:37:13
broek53
broek53
Vraag 1: de provincie. Vraag 2: de provincie kan Arriva niets opleggen, dus zal het in goed overleg moeten gaan. Wees niet bang: 2021 is volslagen onrealistisch.

Maandag 18 jun 2018 - 19:43:27
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Elektrificatie is vooral nuttig als het materieel ook vervangen moet worden, wat elektrisch materieel is goedkoper.

Maandag 18 jun 2018 - 20:18:03
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Is dat zo? in het geval van locomotieven in ieder geval niet.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 18 jun 2018 - 20:38:35
cuneo56
cuneo56
Het mooie van geschiedenis is dat soms zaken zich herhalen.
Ten tijde van de eerste plannen en uitvoering van de elektrificatie Zwolle- Emmen is ook gesuggereert/ onderzocht om gelijk ook Almelo- Marienberg mee te nemen omdat dit dan zonder al te veel extra kosten kon ( geen extra onderstations b.v.)
Grootste voordeel werd gezien voor de toen nog rijdende olietreinen vanaf Nieuw Amsterdam.
Wat er van dat idee toen kwam weten we , maar wat de geschiedenis ook leert: tijden veranderen.

Maandag 18 jun 2018 - 21:16:08
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Het was ook een idee geweest om het in 2014 nog mee te nemen. De boel werd toch al verbouwd... maarja, iemand moet wel willen betalen.

Dinsdag 19 jun 2018 - 07:34:29
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
sjoerd (ma 18 jun 2018 17:06:12 www.somda.nl):
Quote
ZJ37 (ma 18 jun 2018 15:55:54 www.somda.nl): Ik lees nou niet echt ergens wat de meerwaarde ervan is om die lijn te elektrificeren?
De meerwaarde zien wij denk ik wel: geen uitstoot meer, dieseleiland eruit, reservematerieel beter te regelen want uit een grotere vloot, opleidingen onderhoud eenvoudiger, elektrische omleidingsroute is altijd handig.
Natuurlijk kost het wat, maar het bespaart ook veel.
Je vergeet 1 ding, het is een ATB-NG baanvak en Arriva heeft weinig e-mat, met ATB-NG. Dus een eilandbedrijf blijf je dan houden, of je moet al het vechtdalspul gaan voorzien van ATB-NG

Dinsdag 19 jun 2018 - 11:06:03
sjoerd
sjoerd
Dat weet ik, maar dat lijkt me vergeleken bij de verdere noodzakelijke ingrepen niet zo'n probleem; ten slotte rijden ze daar al 120 km/h.

Dinsdag 19 jun 2018 - 12:05:24
selivio
selivio
Het blijft sowieso een eiland. Arriva heeft al (te) weinig GTW op de Vechtdal, en tot zover ik weet worden er geen nieuwe GTWs meer gebouwd door Stadler. Dus dan moeten er sowieso 2 (of 3) nieuwe stellen komen (gok op WINKs of FLIRTs)....

Donderdag 21 jun 2018 - 07:40:20
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Het elektrificatievoorstel komt in ieder geval op de begroting. De Staten hebben voor gestemd: www.rtvoost.nl

Dick van den Hoven

Donderdag 26 sep 2019 - 17:47:02
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
Het verduurzamen van de andere spoorlijnen staat ook hoog op de agenda, blijkt uit de 72 miljoen euro die Gedeputeerde Staten er komend jaar voor uittrekt. Daarvan wordt onder meer elektrificatie van het spoor tussen Almelo, Mariënberg en Hardenberg betaald.
www.tubantia.nl

Donderdag 26 sep 2019 - 19:10:56
AlexNL
AlexNL
Een alternatief voor elektrificatie zou de inzet van batterijtreinen kunnen zijn, zoals de FLIRT AKKU, WINK, of bijvoorbeeld een TALENT3 met batterijen.

Tegenwoordig is de technologie ver genoeg gevorderd om die 18 bovenleidingloze kilometers tussen Almelo en Mariënberg te kunnen overbruggen.

Donderdag 26 sep 2019 - 19:17:05
Trainplaza
Trainplaza
Youtube TrainplazaNL Flickr 148430591@N02/
Quote
dennistd (do 26 sep 2019 17:47:02 www.somda.nl):
Quote
Het verduurzamen van de andere spoorlijnen staat ook hoog op de agenda, blijkt uit de 72 miljoen euro die Gedeputeerde Staten er komend jaar voor uittrekt. Daarvan wordt onder meer elektrificatie van het spoor tussen Almelo, Mariënberg en Hardenberg betaald.
www.tubantia.nl
Waarom wordt de nadruk hier gelegd op de intercity? Bedoelt men niet treinen in het algemeen? (lees: 2 sprinter en 2 intercity's per uur per richting)

Edit: @beheer, kunnen jullie deze reactie naar het juiste topic verplaatsen? bvd!

Laatst bewerkt door Trainplaza op Donderdag 26 sep 2019 om 21:12:28

Donderdag 26 sep 2019 - 20:16:19
martijn
martijn
Voor dit soort reacties is het artikel ook in het Enschede - Zwolle - Kampen-topic geplaatst
Batterijtrein lijkt mij op dit korte stukje inderdaad een goede en bruikbare optie. Al moet iemand bij de provincie daar wel een keer van horen/zien, want volgens mij zien ze hier in Overijssel elektrificatie nog als enige heilige graal.

Donderdag 26 sep 2019 - 20:34:08
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
AlexNL (do 26 sep 2019 19:10:56 www.somda.nl): Een alternatief voor elektrificatie zou de inzet van batterijtreinen kunnen zijn, zoals de FLIRT AKKU, WINK, of bijvoorbeeld een TALENT3 met batterijen.

Tegenwoordig is de technologie ver genoeg gevorderd om die 18 bovenleidingloze kilometers tussen Almelo en Mariënberg te kunnen overbruggen.
Technologie ver genoeg.... Wel eens van ETA's gehoord? Die bestonden in de jaren 20/30 al. Die reden hele dagen en hele afstanden. Die technologie is er al jaren.
In principe kun je een moderne versie van een ETA bouwen en die kan met gemak een dag heen en weer kachelen. Laadinstallatie in Almelo en Mariënberg en klaar. Eventueel nog oplaadbaar maken, dat tussen Mariënberg en Hardenberg uit de bovenleiding kan worden geladen et voila.

Dick van den Hoven

Donderdag 26 sep 2019 - 22:13:01
sjoerd
sjoerd
Wat ik hier niet hoor, is dat een goederentrein ook elektrisch kan worden gereden tussen Almelo en Mariënberg. Als omleidingsroute is dat zeker nuttig. En het is altijd beter om één systeem te hebben zodat stellen kunnen worden uitgewisseld. Op dat stuk kun je geen vlootje van twee batterijtreintjes op de been houden. Dat vlootje diesel gaf in het verleden ook vaak gezanik.

Donderdag 26 sep 2019 - 22:40:29
daniel81
daniel81
Quote
martijn (do 26 sep 2019 20:16:19 www.somda.nl): Voor dit soort reacties is het artikel ook in het Enschede - Zwolle - Kampen-topic geplaatst
Batterijtrein lijkt mij op dit korte stukje inderdaad een goede en bruikbare optie. Al moet iemand bij de provincie daar wel een keer van horen/zien, want volgens mij zien ze hier in Overijssel elektrificatie nog als enige heilige graal.
Ik begreep dat voor Zl-Es indertijd wel gekeken is naar dat soort constructies (bv de Franse AGC)

Vrijdag 27 sep 2019 - 07:47:23
geert
geert
Quote
sjoerd (do 26 sep 2019 22:13:01 www.somda.nl): Wat ik hier niet hoor, is dat een goederentrein ook elektrisch kan worden gereden tussen Almelo en Mariënberg. Als omleidingsroute is dat zeker nuttig. En het is altijd beter om één systeem te hebben zodat stellen kunnen worden uitgewisseld. Op dat stuk kun je geen vlootje van twee batterijtreintjes op de been houden. Dat vlootje diesel gaf in het verleden ook vaak gezanik.
Er zijn geen locomotieven die en electrisch zijn en ATB-NG hebben, dus dat gaat hier sowieso niet gebeuren.

Vrijdag 27 sep 2019 - 08:26:58
treinfan
treinfan
Die zijn er nu niet, maar misschien op termijn wel?

Vrijdag 27 sep 2019 - 10:02:58
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Kans is heel erg klein, wie zou er een paar miljoen gaan betalen om dat te ontwikkelen en kopen? Er is geen Stm-ATBNG dus erbij pluggen op bv. een Vectron gaat niet.

Laatst bewerkt door mich op Vrijdag 27 sep 2019 om 10:03:10

Vrijdag 27 sep 2019 - 10:15:04
Klaasje
Klaasje
ATB-NG is over 15 jaar toch weg....

Vrijdag 27 sep 2019 - 10:18:03
waalkade
waalkade
Eigenlijk had Vl - Rm al zo'n beetje onder de draad moeten zijn.
En daar rijden wel regelmatig goederentreinen.
Een STM-ATBNG had eigenlijk al klaar moeten zijn of op zijn minst in gang gezet moeten zijn.

Vrijdag 27 sep 2019 - 10:52:34
sjoerd
sjoerd
Quote
Klaasje (vr 27 sep 2019 10:15:04 www.somda.nl): ATB-NG is over 15 jaar toch weg....
Naast het feit dat Aml - Mrb niet bovenaan het prioriteitenlijstje staat, kan de migratie naar ETCS wel eens veel langer duren dan 30 jaar. Om die reden zullen er nog aardig wat extra voorzieningen voor de ATB moeten worden ingebouwd in baan en materieel. Gelukkig ziet het er nu toch naar uit dat dat gaat gebeuren...

Vrijdag 27 sep 2019 - 12:20:55
thom
thom
Quote
waalkade (vr 27 sep 2019 10:18:03 www.somda.nl):
Een STM-ATBNG had eigenlijk al klaar moeten zijn of op zijn minst in gang gezet moeten zijn.
Niemand gaat tonnen in die engineering betalen en het initiatief nemen als er helemaal geen markt tegenover staat.

En voor twee van die secundaire lijntjes waar er ook maar incidenteel gebruik van gemaakt zal worden verdien je die kosten ook niet terug.

Vrijdag 27 sep 2019 - 12:51:14
treinfan
treinfan
Krijgen de Stadler Flirts voor de drielandentrein op termijn dan geen ETCS met STM-ATB?

[Bezig met laden...]

Vrijdag 27 sep 2019 - 13:23:08
marvinkok
marvinkok
Quote
thom (vr 27 sep 2019 12:20:55 www.somda.nl):
Quote
waalkade (vr 27 sep 2019 10:18:03 www.somda.nl):
Een STM-ATBNG had eigenlijk al klaar moeten zijn of op zijn minst in gang gezet moeten zijn.
Niemand gaat tonnen in die engineering betalen en het initiatief nemen als er helemaal geen markt tegenover staat.

En voor twee van die secundaire lijntjes waar er ook maar incidenteel gebruik van gemaakt zal worden verdien je die kosten ook niet terug.
4 dan toch: Maaslijn, Aml-Mrb, Wdn-Zl en Hgl-Zp

Vrijdag 27 sep 2019 - 13:30:16
JHS2013
JHS2013
Quote
treinfan (vr 27 sep 2019 12:51:14 www.somda.nl): Krijgen de Stadler Flirts voor de drielandentrein op termijn dan geen ETCS met STM-ATB?
Ik kan online één verwijzing naar een STM-ATBNG vinden en die luidt “werkt nog aan een oplossing”. Ik kan me voorstellen dat er geen STM komt maar NG onafhankelijk van ETCS geïnstalleerd wordt.

Vrijdag 27 sep 2019 - 14:37:39
jeanne
jeanne
Kan mij zeer wel voorstellen dat technisch gezien het migreren van ATB-NG naar ETCS L1-FS misschien wel een een veel aantrekkelijker oplossing is dan het ontwikkelen van STM voor ATB-NG. Alleen is dan wel de hamvraag of dit financieel ook een optie is?

Jeanne Kok

Vrijdag 27 sep 2019 - 15:00:23
Klaasje
Klaasje
In de officiële rapportages van het ERTMS programma valt te lezen dat Alstom voornemens is om de ondersteuning van ATB-NG stop te zetten. Dat wordt op relatief korte termijn een probleem bij wijzigingen en vervanging. Dan is de keuze: ATB-EG of ERTMS.

Vrijdag 27 sep 2019 - 15:25:16
sjoerd
sjoerd
@ Thom: het is al eeuwen zo dat de meeste infra alleen maar geld kost. Rioolputten, havenkades, straatlantaarns, asfaltwegen, hoogspanningsmasten en stoeptegels brengen allemaal niets op. En toch passen we die toe. Gewoon omdat ze handig zijn of veilig.

Laatst bewerkt door sjoerd op Vrijdag 27 sep 2019 om 15:25:40

Vrijdag 27 sep 2019 - 15:28:32
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
In het geval van Almelo-Mariënberg kan ik me voorstellen dat het baanvak bij elektrificatie omgebouwd wordt naar ATB-EG, al dan niet in combinatie met ETCS. De lijn hoort namelijk bij de concessie Vechtdallijnen, waar al elektrisch materieel met ATB-EG rijdt op Zwolle-Emmen. Elektrificatie gebeurt ook om af te komen van het kleine materieelpark.

Laatst bewerkt door dennistd op Vrijdag 27 sep 2019 om 15:29:05

Vrijdag 27 sep 2019 - 16:38:06
broek53
broek53
Ach, als er toch geld wordt uitgegeven, vooruit.... Weet overigens dat dat een kapitaal gaat kosten, want je moet de detectie dan (als je naar ATB-EG wilt) helemaal ombouwen op spoorstroomlopen in plaats van de net aangebrachte assentellers. En het resultaat is dat je dan net zo'n krakkemikkige spoordetectie krijgt als op Zwolle - Emmen, waar men jarenlang bezig geweest is allerlei maatregelen in te bouwen tegen "loss of shunt". Ik dnek niet dat Prorail daarvoor te porren is, zelfs als derden de elektrificatie en de ATB-ombouw 100% bekostigen.

Laatst bewerkt door broek53 op Vrijdag 27 sep 2019 om 16:38:46

Vrijdag 27 sep 2019 - 20:46:37
thom
thom
Quote
sjoerd (vr 27 sep 2019 15:25:16 www.somda.nl): @ Thom: het is al eeuwen zo dat de meeste infra alleen maar geld kost. Rioolputten, havenkades, straatlantaarns, asfaltwegen, hoogspanningsmasten en stoeptegels brengen allemaal niets op. En toch passen we die toe. Gewoon omdat ze handig zijn of veilig.
Ja, omdat er een afweging word gemaakt met wat voor algemeen nut dat heeft, voor die 1,5 goederentrein op genoemde trajecten is die uitkomst alwel bekend denk ik...

Zaterdag 28 sep 2019 - 07:09:32
nohab
nohab
Flickr bvisser
Ik heb schijnbaar wat gemist, maar is bekend wanneer die elektrificatie begint?

Laatst bewerkt door nohab op Zaterdag 28 sep 2019 om 07:09:57

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Zondag 29 sep 2019 - 09:27:50
Knoek
Knoek
Wat ik eerder dit jaar in de media had gelezen is dat voor het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal elektrificatie gaat komen omdat dit op korte termijn al moet gebeuren (liefst voor 2023 als het kan). Voor de andere trajecten (waaronder Almelo-Marienberg) wordt ook gekeken naar andere oplossingen zoals een accu of waterstoftrein. Wel raar dat ze het nu ineens wel over elektrificatie hebben...

Zondag 29 sep 2019 - 10:09:52
b2py
b2py
Nieuwe bestuurders, best forse omslag in publieke opinie in duurzaamheid tel ze maar op

Zondag 29 sep 2019 - 14:44:54
waalkade
waalkade
Misschien begint het te dagen dat met accu's of waterstof best wel veel energie nutteloos verloren gaat.

Zondag 29 sep 2019 - 16:24:21
BGM104
BGM104
Quote
treinfan (vr 27 sep 2019 12:51:14 www.somda.nl): Krijgen de Stadler Flirts voor de drielandentrein op termijn dan geen ETCS met STM-ATB?
Offtopic: STM ATB-EG. NG in Nederland uit de baan slopen dan een voorwaarde om in de toekomst naar Belgie te rijden. Nog meer kastjes in een Stadler Flirt inbouwen is de andere optie, met ATBL-NL en ETCS los van elkaar.

Zondag 29 sep 2019 - 17:55:53
treinfan
treinfan
Een STM ATB-EG? Dat is niet handig als je sneller dan 40 km/h wil rijden tussen Lg en Hz, want daar ligt volgens mij ATB-NG.

Zondag 29 sep 2019 - 22:31:39
thom
thom
Er zit nu reeds ATB in, die als er ETCS inkomt zal dat gewoon een los staande variant zijn die daarnaast komt.

Zeker omdat dus een STM niet bestaat met ondersteuning van NG, dan ga je niet de bestaande NG module eruit slopen

Dinsdag 01 okt 2019 - 09:12:40
illyavaes
illyavaes
Quote
broek53 (vr 27 sep 2019 16:38:06 www.somda.nl): Ach, als er toch geld wordt uitgegeven, vooruit.... Weet overigens dat dat een kapitaal gaat kosten, want je moet de detectie dan (als je naar ATB-EG wilt) helemaal ombouwen op spoorstroomlopen in plaats van de net aangebrachte assentellers. En het resultaat is dat je dan net zo'n krakkemikkige spoordetectie krijgt als op Zwolle - Emmen, waar men jarenlang bezig geweest is allerlei maatregelen in te bouwen tegen "loss of shunt". Ik dnek niet dat Prorail daarvoor te porren is, zelfs als derden de elektrificatie en de ATB-ombouw 100% bekostigen.
Je kunt toch gewoon de treindetectie op assentellers laten en alleen de voor ATB benodigde spoorstroomlopen toevoegen? Dan kun je geen loss-of-shunt meer hebben in de zin van "je bent je bezetting kwijt", het ergste dat je gebeurt is dat de ATB-code wegvalt en je dus een noodremming krijgt. Hardstikke veilig.

Dinsdag 01 okt 2019 - 11:49:11
waalkade
waalkade
Die spoorstroomloop, zou dat met een in een lus liggende kabel aan de binnenkant van de railstaven kunnen?

Dinsdag 01 okt 2019 - 12:42:48
illyavaes
illyavaes
Als de ATB-spoelen maar een magnetisch veld oppikken (= omzetten naar stroompjes) als het juiste signaal.

Dinsdag 01 okt 2019 - 12:58:53
thom
thom
Quote
waalkade (di 01 okt 2019 11:49:11 www.somda.nl): Die spoorstroomloop, zou dat met een in een lus liggende kabel aan de binnenkant van de railstaven kunnen?
het ATB signaal word door de eerste as van de trein kortgesloten waardoor er een kring naar de trein toe ontstaat, dat gaat dan niet echt lukken.

Dinsdag 01 okt 2019 - 15:00:00
sjoerd
sjoerd
Zoals je het weergeeft, zou het ATB-signaal meteen wegvallen als de eerste as de sectie berijdt. Maar dan krijgen de spoelen voor de eerste as nooit het signaal dat ze nodig hebben om de trein op gang te houden.
Het ATB-signaal (de code) hangt af van de stand van het vorige sein dat toegang geeft tot die sectie(s). Natuurlijk komt wel het gepasseerde sein op rood, maar dan valt in de sectie voor het sein de code weg, zodat een volgende trein die een geel sein passeert die code niet oppikt en de machinist tot remmen dwingt.
Bij het betreden van een sectie, na het passeren van een sein dat niet stop toonde, is er natuurlijk wel code in het spoor en dat pikken de ATB-spoelen voor de eerste as op. Die code is ook leverbaar door een kabel die meestal in een lus tussen de sporen wordt gelegd. Bij het toepassen van een lus kan je bijvoorbeeld ook eerder een remopdracht sturen, dan op het punt waar een sectiescheiding ligt. Dan staat er een pijlbak naast het spoor, waarvan een brandende pijl aangeeft dat daar de code verandert, of zelfs wegvalt omdat je een geel sein nadert. Daardoor kan bijvoorbeeld de remweg worden verlengd.

Laatst bewerkt door sjoerd op Dinsdag 01 okt 2019 om 17:54:36

Dinsdag 01 okt 2019 - 17:38:01
maarten83
maarten83
Wordt die pijlbak nog op dit moment ergens toegepast?

Dinsdag 01 okt 2019 - 18:32:27
broek53
broek53
Niet meer, zover ik weet.

Ik heb zo mijn twijfels bij de oplossing voor het ATB EG gebeuren met lussen. EG is een permanent systeem en een systeem met lussen is dat niet. EG "onthoudt" daarom dus niets. Wil je code op het spoor houden, dan moet je heeeeel lange lussen maken, denk ik zo.

Dinsdag 01 okt 2019 - 18:56:19
marvinkok
marvinkok
Quote
maarten83 (di 01 okt 2019 17:38:01 www.somda.nl): Wordt die pijlbak nog op dit moment ergens toegepast?
Het codewisselsein?
Jazeker! Heb hem vanochtend nog zien branden tussen Odz en Bh. Hij is daar gekoppeld aan een Duits sein, dat dan weer wel...

Dinsdag 01 okt 2019 - 19:37:18
evangoor
evangoor
Zijn ze tussen Bilthoven en Amersfoort ook verdwenen?

Dinsdag 01 okt 2019 - 19:41:44
diesels
diesels
Nee, staat er nog, in elk geval langs spoor AC, gekoppeld aan sein 887 als ik het goed heb

Laatst bewerkt door diesels op Dinsdag 01 okt 2019 om 19:47:23

Dinsdag 01 okt 2019 - 20:16:49
Marco
Marco
Quote
broek53 (di 01 okt 2019 18:32:27 www.somda.nl): Niet meer, zover ik weet.

Ik heb zo mijn twijfels bij de oplossing voor het ATB EG gebeuren met lussen. EG is een permanent systeem en een systeem met lussen is dat niet. EG "onthoudt" daarom dus niets. Wil je code op het spoor houden, dan moet je heeeeel lange lussen maken, denk ik zo.
Ik heb zelfs gelezen dat ATB-EG lussen met assentellers een standaard gaat zijn op trajecten waar ERTMS geinstalleerd gaat worden:
Quote
gathering.tweakers.net
Op baanvakken waar ERTMS komt gaan we bij vernieuwingen vanaf 2021 (is de planning) Eulynx uitrollen incl. assentellers en ATB lussen (ipv ATB code in het spoor). Maar of assentellers en ATB lussen een "standaard" gaat worden naast GRS en ATB weet ik niet.
Maar, dat is natuurlijk maar een gebruiker op een forum, ik weet niet in hoeverre het klopt.

Dinsdag 01 okt 2019 - 21:05:54
thom
thom
Quote
sjoerd (di 01 okt 2019 15:00:00 www.somda.nl): Zoals je het weergeeft, zou het ATB-signaal meteen wegvallen als de eerste as de sectie berijdt. Maar dan krijgen de spoelen voor de eerste as nooit het signaal dat ze nodig hebben om de trein op gang te houden.
Het ATB-signaal (de code) hangt af van de stand van het vorige sein dat toegang geeft tot die sectie(s). Natuurlijk komt wel het gepasseerde sein op rood, maar dan valt in de sectie voor het sein de code weg, zodat een volgende trein die een geel sein passeert die code niet oppikt en de machinist tot remmen dwingt.
Bij het betreden van een sectie, na het passeren van een sein dat niet stop toonde, is er natuurlijk wel code in het spoor en dat pikken de ATB-spoelen voor de eerste as op. Die code is ook leverbaar door een kabel die meestal in een lus tussen de sporen wordt gelegd. Bij het toepassen van een lus kan je bijvoorbeeld ook eerder een remopdracht sturen, dan op het punt waar een sectiescheiding ligt. Dan staat er een pijlbak naast het spoor, waarvan een brandende pijl aangeeft dat daar de code verandert, of zelfs wegvalt omdat je een geel sein nadert. Daardoor kan bijvoorbeeld de remweg worden verlengd.
Over de spoorstaven loopt een stroomkring die het sectierelais ophoudt waarmee gedetecteerd word dat de sectie onbezet is, die stroomkring word in een bepaalde frequentie onderbroken en dat vormt de ATB code.
Die stroomkring loopt in het tegengestelde van de rijrichting van de trein, dus naar de trein toe zodat het kortsluiten dmv de eerste as van de trein het sectie relais aan het begin van de sectie af laat vallen en de sectie als bezet gezien word. De kring zelf blijft bestaan over de eerste as waardoor de ATB-spoelen voor de as het op kunnen vangen.
Doordat er achter de trein geen ATB code meer is, kan een tweede trein die erachter door een stop tonend sein zou rijden ook niet de code van het volgende sein oppikken.
Ik meen dat kabels alleen gebruikt worden op plaatsen waar het signaal niet in de spoorstaven kan bestaan door wissels of het signaal slecht over zou komen door omstandigheden maar je kunt er geen complete sectie mee uitvoeren omdat je dan geen detectie meer hebt.

Ik meende dat een ATB-code wisselsein juist was om aan te geven dat de ES las reeds voor het sein ligt om meer afstand voor een remweg te creëren (ipv zoals normaliter er iets achter) en dat de aanduiding is dat daar de code al wisselt voor het seinbeeld wat pas iets daarna getoond word

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 01 okt 2019 om 21:09:03

Dinsdag 01 okt 2019 - 23:26:12
sjoerd
sjoerd
Quote Thom: Ik meende dat een ATB-code wisselsein juist was om aan te geven dat de ES las reeds voor het sein ligt om meer afstand voor een remweg te creëren (ipv zoals normaliter er iets achter) en dat de aanduiding is dat daar de code al wisselt voor het seinbeeld wat pas iets daarna getoond word unquote Thom.
@ Thom: Ja, dat is exact wat ik in mijn bijdrage stel. De codewisseling vindt dus plaats bij de pijlbak voor de trein bij het volgende sein is. En dat kan met een lus of met een aparte sectie.
En gelukkig pikt de spoel aan het voorste draaistel die code op en valt die niet weg bij het bezetten van de secties waarin gereden mag worden. De code is juist afwezig in het blok aan het einde waarvan een sein staat dat rood toont. Bij geen code volgt remdwang en moet de mcn dus remmen. En daar was verwarring over.

Laatst bewerkt door sjoerd op Dinsdag 01 okt 2019 om 23:27:29

Woensdag 02 okt 2019 - 00:42:46
thom
thom
Daar is dan nog steeds wat verwarring over want het is niet per definitie zo dat als de code afwezig is je een remopdracht krijgt.
Als jij op dat moment al minder dan 40 km/u rijdt dan doet de ATB helemaal niets en kun je gewoon dat rode sein daarna zelfs ongemerkt passeren.

De situatie met een codewisselsein is natuurlijk wel wat uitzonderlijke maar zal een sectie betreffen tussen het code wisselsein en het daadwerkelijke sein zijn die zo geschakeld is dat hij zijn spoorbezetting schakelt van het huidige blok, en de ATB-Code bevat van de daarop volgende sectie die bij het daadwerkelijke sein eigenlijk pas begint.

Laatst bewerkt door thom op Woensdag 02 okt 2019 om 00:46:49

Woensdag 02 okt 2019 - 07:13:52
illyavaes
illyavaes
Quote
broek53 (di 01 okt 2019 18:32:27 www.somda.nl): Ik heb zo mijn twijfels bij de oplossing voor het ATB EG gebeuren met lussen. EG is een permanent systeem en een systeem met lussen is dat niet. EG "onthoudt" daarom dus niets. Wil je code op het spoor houden, dan moet je heeeeel lange lussen maken, denk ik zo.
Precies - de spoorstroomlopen zijnheel lange lussen.
Of je dat nu met spoorstaven, met een metalen rechthoek of met kabels doet - zolang het juiste magnetische veld maar juist pulserend wordt opgewekt dat de snuffelaars weer in de juist pulserende stroompjes opwekken.

Woensdag 02 okt 2019 - 07:37:24
illyavaes
illyavaes
Quote
thom (di 01 okt 2019 21:05:54 www.somda.nl): Doordat er achter de trein geen ATB code meer is, kan een tweede trein die erachter door een stop tonend sein zou rijden ook niet de code van het volgende sein oppikken.
Dit is het enige relevante onderscheid voor ATB-functionaliteit tussen gebruik van spoorstroomlopen voor de treindetectie en gebruik van assentellers voor treindetectie.
Als je spoorstroomlopen gebruikt, worden die door de eerste as kortgesloten en valt daardoor het Track Relay af, zodat een eventueel opvolgende trein (met ROZ of na passage van stoptonend sein) niet de ATB-code voor de voorgaande trein kan krijgen. Dat heet dan een "neveneffect" - wel een prettig neveneffect, maar toch iets dat slechts een bijproduct is van het gebruik van 1 middel voor 2 toepassingen.
Als je dat neveneffect tot primaire functie wilt verheffen, betekent het dat je bij gebruik van assentellers voor treindetectie toch spoorstroomlopen moet maken die door de eerste as worden kortgesloten (lussen van enige vorm die niet de spoorstaven gebruiken zijn dan geen optie). Een Track Relay is er dan niet meer, want dat is alleen maar de 'sensor' van de treindetectie in de ssl.
Lijkt me een afweging of je dat wilt, dan zit je nog steeds aan ES-lassen vast; het faalgedrag is dan wel anders (treindetectie met assenteller nog steeds volledig correct maar ATB-code kan wegvallen of verkeerd zijn).

Woensdag 02 okt 2019 - 10:54:38
waalkade
waalkade
Heeft men daar dan weer niet die virtuele blokken voor bedacht?
Blok wordt bijvoorbeeld in 3 virtuele blokken opgedeeld.
Er zit dan altijd een virtueel blok tussen de treinen waar geen code inzit.

Woensdag 02 okt 2019 - 13:13:20
illyavaes
illyavaes
Quote
waalkade (wo 02 okt 2019 10:54:38 www.somda.nl): Heeft men daar dan weer niet die virtuele blokken voor bedacht?
Blok wordt bijvoorbeeld in 3 virtuele blokken opgedeeld.
Er zit dan altijd een virtueel blok tussen de treinen waar geen code inzit.
Normaliter wordt de term "blok" gebruikt voor de eenheid van autorisatie.
Het ging over de eenheid van treindetectie ("sectie") en daar fietst dan nu ineens de (mogelijkheid van een kleinere) eenheid van ATB-code tussendoor.
Het opsplitsen van een eenheid van autorisatie in kleinere eenheden van ATB-code lijkt me nodeloos complicerend (= storingskans) voor een risico dat nauwelijks aanwezig is - of we moeten machinisten nu zo laag inschatten dat we serieus denken dat er iemand tractie gaat geven naar 140 km/h als hij net met een aanwijzing (of bij P-sein zelfstandig) op zicht een stoptonend sein was gepasseerd maar nu een hogere ATB-code dan geel krijgt.
Geef mij dan maar meer flexibiliteit in de bijsturing (a.k.a. "wissels") voor die zogenaamde extra storingskans (die niet bestaat als men gewoon eens vanuit de filosofie start dat dingen het gewoon altijd moeten doen).

Woensdag 02 okt 2019 - 18:54:04
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Natuurlijk is een discussie over materie en de correcte werking/benamingen van seinen en andere beveiliging interessant,maar in hoeverre gaat het nu nog over "de modernisering" van het traject Almelo - Mariënberg ?

Laatst bewerkt door phantom op Woensdag 02 okt 2019 om 18:54:34

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Donderdag 03 okt 2019 - 06:57:26
illyavaes
illyavaes
Als daardoor "want je moet de detectie dan (als je naar ATB-EG wilt) helemaal ombouwen op spoorstroomlopen in plaats van de net aangebrachte assentellers" niet meer waar is, zou een elektrificatie betaalbaar en betrouwbaar blijven (alleen maar ATB-spoorstroomlopen toevoegen maar treindetectie niet veranderen) zonder dat de vervoerder ineens elektrische treinstellen van ATB-NG of zelfs ETCS moet gaan voorzien (zijn dan bijkomende kosten). Dat lijkt me erg relevant, of het door kan gaan of niet.