Duitse IC stuurstandrijtuigen
Forum: Algemeen - Algemeen
16-03-2014 14:38:32
nathanvos2
nathanvos2
In railmagazine 236 (Juli/augustus 20060 kwam ik een foto tegen van een duits stuurstandrijtuig achter op de IC Berlijn. Waarschijnlijk had dit te maken met het WK voetbal wat toen in Duitsland werd gehouden aangezien deze trein uit 5 rijtuigen bestond. Na wat zoekwerk hier https://www.somda.nl/forum/1034/Opvallende+dingen+13+juni/ kwam ik er achter dat deze stuurstandrijtuigen mistens 2 keer in Nederland zijn geweest. Aangezien het UIC toelatingsraster http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/IC%2BIR/Bimdzf/white/518080958078.jpg mogen deze rijtuigen niet in Nederland komen. Ik heb namelijk ook foto's gezien dat deze stuurstandrijtuigen in treinen naar Frankrijk en in Eurocity's naar Italië ingezet zijn. Was dit illegaal of zitten er onderling ook nog technische verschillen bij deze stuurstandrijtuigen?  

16-03-2014 15:10:08
Klaasje
Klaasje
Is dat niet met een handjeklap-regeling gegaan dan?  

16-03-2014 15:24:30
Rolffiej19
Rolffiej19
Even de foto erbij gezocht :
http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/61335/kategorie/Deutschland~Wagen~IC-Zuge+und+IC-Wagen.html


MCN ASD
 

16-03-2014 16:50:43
kleine_man
kleine_man
Volgens het bijschrift gaat het om een Bpmbdzf die in NL geweest is. Het UIC raster wat je gevonden hebt is van een Bimdzf.

Dat zijn 2 verschillende type rijtuigen. De eerste is ooit gebouwd voor de IC/EC treinen en was rood/wit, de tweede zijn gebouwd voor de IR-diensten en was blauw/Wit. De kop is gelijk, maar inwendig hebben ze een andere indeling. De "i" betekend dat het rijtuig een IR indeling heeft.

Kennelijk heeft de eerste een RIC toelating en is daarmee toegelaten in RIC landen. De tweede heeft geen RIC toelating.

De Duitse stuurstanden met RIC zullen dus in Nederland (en wellicht ook andere landen) als getrokken rijtuig het land in mogen. Als uitzondering weet ik zeker dat de stuurstanden in Oostenrijk ook bediend mogen rijden.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 


16-03-2014 20:51:19
vrijgezel
vrijgezel
De Bimdzf 271 waren in 2 series geleverd na ombouw/revisie. De eerste serie was geleverd [in 1995] als Bimdzf 269 voor de IR diensten (vandaar ook de "i" in de typebenaming) en was bij aflevering in het IR-blauw en had aan de stuurstandzijde kappen over de kop waarachter de luchtslangen; hoogspanningskabel en schroefkoppeling+trekhaak verborgen zaten. Deze waren verbouwd uit ABom 226. De 2e serie kwam op de baan voor de IC diensten in voornamelijk het oosten van het land en waren in het toenmalige IC-verkehrsrot geleverd (zoals nu het Auto- en NachtZug kleurenschema is) en deze had geen kap voor de luchtslangen; hoogspanningskabel en schroefkoppeling+trekhaak. Deze werd verbouwd uit Bom 281.
Toen beide werden omgeschilderd naar het huidige IC kleurenschema werden ze ook vernummerd naar Bimdzf 271 en gelijk gemaakt aan elkaar; de kap van de eerste serie voor de luchtslangen; hoogspanningskabel en schroefkoppeling+trekhaak werd verwijderd.

Vanaf 1997 kwam een nieuw type rijtuig op de baan: Bpmbdzf 297. Voor het onderstel hebben de Bom 280 en Bom 281 als "donor" gefungeerd en kregen een nieuwe opbouw die erg lijkt op een Bpmz 294 en ook kregen ze nieuwe SIG draaistellen. Deze werden geleverd in het toenmalige IC kleurenschema zoals ook de 2e serie Bimdzf was geleverd. Toen het huidige IC kleurenschema werd aangebracht werden ze ook vernummerd naar Bpmbdzf 296. Er was ook nog een onderserie (.3) die drukdicht was en tevens 220 km/u mocht rijden i.p.v. 200 km/u.

Uit de UIC-nummers blijkt dat de Bimdzf alleen met de wisselspanning 1000V, 16 2/3 Hz overweg kunnen;
de Bpmbdzf kunnen met alle spanningen overweg.
En die laatste hebben ook geregeld in diensten naar Frankrijk gezeten, waarbij zij alleen als getrokken rijtuig konden rijden (zelfs met een 181.2) in Frankrijk.