Verbouwing Groningen
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
14-03-2014 23:10:17
b2py
b2py
Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

14 maart 2014 - De stad Groningen staat aan de vooravond van een ingrijpend infrastructureel project om de bereikbaarheid per spoor te verbeteren: Spoorzone Groningen. In dit project worden onder meer grote ingrepen gedaan op het station van Groningen. De provincie en gemeente Groningen, NS, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur & Milieu tekenden op 14 maart de samenwerkingsovereenkomst voor dit project. Het project start in 2016 en is in 2020 afgerond.

Verbetering bereikbaarheid per spoor
Elke dag stappen op het Hoofdstation 33.000 mensen in of uit een trein. Dit aantal groeit naar schatting naar 44.000 in 2030. Het is de bedoeling om het reizen per trein straks (nog) aantrekkelijker te maken door snellere verbindingen, comfortabele treinen en een uitnodigend station te realiseren. Daarvoor is het nodig dat de dienstregeling verbetert, treinen vaker rijden, de stations Groningen Noord en Groningen Europapark beter worden benut en de trein en bus beter op elkaar aansluiten.

Bron en meer: http://www.provinciegroningen.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/_nieuws/toon/Item/grootscheepse-vernieuwing-van-het-spoor-in-groningen/

Belangrijkste punten:
- verplaatsing opstelterrein naar de vork in Haren
- sporen worden weer doorgaand
- reizigerstunnel onder het station door
- extra perron aan de zuidzijde
- extra perron Europapark
- extra spoor tussen hoofdstation en Europapark
- opheffen kruising Esperantoweg en vervangen door een tunnel iets verderop
- wisselsanering in Groningen, maar extra wissels rond Europapark en het nieuwe opstelterrein
- doorkoppeling treindiensten
- ongelijkvloerse kruising tussen sporen van/naar Leeuwarden en van/naar Groningen Noord en verder. (Staat niet specifiek in artikel, maar er komt een fly-over ter hoogte van de Peizerweg.)

Laatst bewerkt door b2py op 14-03-2014 23:10
 

15-03-2014 09:09:08
aarclay
aarclay
Waar komt dat opstelterrein dan te liggen? Is dat niet de Rouaanstraat in Groningen bij de containerlosplaats langs het spoor van Groningen naar Leer

Laatst bewerkt door aarclay op 15-03-2014 09:09


Choo choo.....
 

15-03-2014 10:45:28
sjoerd
sjoerd
Ik kreeg de indruk dat het opstelterrein gedacht is in de spoordriehoek tuusen de spoorlijnen Meppel - Groningen, Groningen - Nieuweschans en Onnen - Waterhuizen Aansluiting en wel aan die zijde waar uitwisseling met de werkplaats te Onnen eenvoudig is, dus in de driehoek langs het derde spoor Onnen - Groningen Losplaats.
Ik begrijp nog niet zo goed de toegevoegde waarde van een vrije kruising aan de westzijde van Groningen. Dat heeft pas zin als je een doorgaande dienst Leeuwarden - Nieuweschans (- ...) wilt, die zo dicht mogelijk langs het stationsgebouw halteert, waardoor de noordelijke lijnen dan in het midden uitkomen. En dan neem ik aan dat hier een dubbele vrije kruising wordt bedoeld, anders heeft het helemaal geen zin. Of ik begrijp het niet goed uit deze beknopte info.

Laatst bewerkt door sjoerd op 15-03-2014 10:46
 

15-03-2014 10:46:20
jeanne
jeanne
In de noordwesthoek binnen de sporendriehoek langs de lijn naar Winschoten, op het grondgebied van de gemeente Haren.  


15-03-2014 11:03:56
rolandrail
rolandrail
Station Gn krijgt doorgaande sporen i.p.v. de huidige kopsporen, 4 perrons met in totaal 7 doorgaande sporen waardoor er ook een reizigerstunnel moet worden gebouwd.
De extra opstelcapaciteit komt bij de Rouaanstraat in Haren, aan de binnenzijde van de vork, zie http://www.harenerweekblad.nl/bewonersavonden-over-treinenopstelterrein-in-de-vork/

Laatst bewerkt door rolandrail op 15-03-2014 11:09
 

15-03-2014 11:43:04
john2
john2
Mag er ook Y splitsing tegen gezegd worden?  

15-03-2014 11:58:25
rolandrail
rolandrail
In de berichtgeving in het noorden des lands wordt over de vork gesproken dus waarom anders aanduiden? Er wordt hier al genoeg over elkaar heen gestruikeld zonder dat we ingaan op verschillende aanduiding voor hetzelfde.  

15-03-2014 13:48:16
DingeZ
DingeZ
Quote
sjoerd (za 15 mrt 2014 10:45:28 https://www.somda.nl/forum/14689/p488651/):
Ik begrijp nog niet zo goed de toegevoegde waarde van een vrije kruising aan de westzijde van Groningen. Dat heeft pas zin als je een doorgaande dienst Leeuwarden - Nieuweschans (- ...) wilt, die zo dicht mogelijk langs het stationsgebouw halteert, waardoor de noordelijke lijnen dan in het midden uitkomen. En dan neem ik aan dat hier een dubbele vrije kruising wordt bedoeld, anders heeft het helemaal geen zin. Of ik begrijp het niet goed uit deze beknopte info.


Dat is volgens mij wel de bedoeling. Dan kan een Doorgaande dienst (Hlgh -) Lw - Gn - Nsch (-Leer) langs sporen 2 & 3 halteren, de NS trein aan de zuidzijde van 4-8 en de treinen richting Gnn aan de noordzijde daarvan. Echt leuk wordt het als Gn - Lw volledig verdubbeld en geëlektrificeerd wordt.
[droommodus] Dan kan de (12)500 vanaf Gn doorrijden naar Lw en daar weer terug naar de randstad %08%. Helemaal leuk wordt het dan als een 500 doorgaat op een 12700. Nog leuker als de 500 's avonds doorgekoppeld wordt op de 12600. Dan kun je Rta - Rtb zonder overstap, via Gn en Lw! %08% [/droommodus]
 

15-03-2014 18:03:23
bultena
bultena
Vrije kruising mooi, maar waarom Gn - Gnn niet verdubbelen, daar schiet je meer mee op.  

15-03-2014 18:50:11
Klaasje
Klaasje
Hoezo? Er ligt geen dienstregelingsvariant op tafel waarbij er daar treinen elkaar tegenkomen. Bovendien geeft het juist bij station Groningen wat inpassingsproblemen.  

15-03-2014 19:11:05
sjoerd
sjoerd
Nee, voor de dienstregeling hoeft het wellicht niet, maar er zijn meer redenen om ergens dubbelspoor te willen hebben, zoals bijvoorbeeld onafhankelijkheid van de dienstregeling.
Ik begrijp niet wat voor inpassingsproblemen er zouden zijn. Nu komt er tweemaal enkelspoor binnen aan de westzijde, op wat in feite een stuk dubbelsporig baanlicvhaam van Leeuwarden - Groningen is. De tramlijn uit Drachten, weliswaar verder opgebroken, voegt zich er op flinke afstand bij, waarna er nog een heel tramemplacement ligt. Plek zat voor tweemaal dubbelspoor. Ja, dan moet er een brug bij, maar die plaats is er ook.
De meeste inpassingsproblemen, zelfs voor de huidige situatie, geven de omwonenden van de aan te leggen tunnel aan de westzijde van de brug, die nodig is omdat het treinverkeer in de toekomst drukker wordt, en... omdat er dubbelspoor komt naar Groningen. Dus dan zal er toch wel een aansluiting met een wissel ( 1 : 15 hopelijk) voor de lijn naar Sauwerd moeten komen, of men moet meteen willen doen wat hierboven in de plannen staat. Ik zie de inpassingsproblemen, anders dan de omgeving ervaart, in het geheel niet.
Wat weet Klaasje dat wij niet weten?
 

16-03-2014 10:38:46
SchuurB
SchuurB
Als ik me niet vergis wordt de oude brug in de Hereweg ook vervangen. Wellicht verdwijnen de pijlers dan, wat de sporenlay-out vergemakkelijkt.

Waar ik benieuwd naar ben:
- waar komt het extra perronspoor in Gerp? Aan de zuidzijde is de meeste ruimte, maar gezien het feit dat ze daar net de afgelopen weken/maanden een nieuwe geluidswering uit de grond hebben gestampt doet vermoeden dat dat niet de locatie is.

- hoe ziet men combineren en aftrappen bij de regionale lijnen voor zich in Groningen, nu dat op doorgaande lijn komt te liggen en de reizigersstromen wat zullen spreiden (mensen die vanuit Lw doorreizen naar Gerp of vanuit Hgz naar Gnn), en een opstelterrein enigszins uit de buurt? Gaat dat in Gerp gedaan worden?
 

16-03-2014 11:14:12
sjoerd
sjoerd
Het zou me niets verbazen als er een geluidsscherm is geplaatst waar het vierde spoor moet komen; dat is al op veel plekken in ons land gepresteerd. Sommige schermen hebben er nog geen jaar gestaan. Het zelfde geldt voor de Prorailhekken. Dat krijg je als verschillende infra-diensten langs elkaar heen werken en overheden elkaar niet bevragen over andere plannen.
Ik meen te hebben begrepen dat de wasmachine te Groningen wordt verplaatst naar de sporendriehoek en dat daar het vierde spoor komt te liggen; dit zal dan doorlopen achterlangs het huidige spoor CB van Europapark en daar een zijperron krijgen. Ik kom te weinig in het hoge noorden maar er zal hier ongetwijfeld een Groningen-kenner bevinden die meer details kan geven.
Ongetwijfeld gaan er wissels vervallen als de lijn uit Meppel wordt vrijgelegd, maar er zullen wel wissels nodig zijn om het nieuwe opstel- en onderhoudsterrein langs de lijn naar Nieuweschans te bereiken.
 

16-03-2014 16:44:04
michaben
michaben
Verdwijnt het gehele emplacement in Groningen, of slechts gedeeltelijk ter hoogte van waar het extra perron moet komen? Een gemiddeld eilandperron is ongeveer de breedte van twee sporen, dus zou je spoor 9 en 10 moeten saneren om de (huidige) sporen 8 en 11 een perronspoor te maken. Hier is op zich ook nog wel ruimte voor een perron waar zo'n 9 á 10 bakken passen. Voor een perron waar de maximale lengte van de 500/700 serie op past (12 bakken) dan moet het emplacement op de schop, omdat je dan de toegangssporen naar het emplacement moet verplaatsen.

Als het hele emplacement verplaatst wordt maakt dat het extra perron dus eenvoudiger, maar ik vermoed ook dat ProRail dan flink wissels gaat saneren. Ik theorie kan je de NS en Arriva sporen dan helemaal losmaken van elkaar, Arriva kopsporen 1a/b en doorgaande sporen 2, 3 en 4. En de NS kopsporen 6, 7, 8 en 9. En als NS en Arriva allebei twee sporen tussen Gn en Gerp hebben, zou men deze ook geheel vrij kunnen leggen, dus zonder wissels ertussen. Alleen bij Gerp zou je dan nog een verbinding hebben tussen beide spoorlijnen. Of eventueel voor goederentreinen spoor 5 bij Groningen toegang geven tot beide lijnen. Past op zich aardig in de lijn van het beleid van ProRail.

De nieuwe locatie van het emplacement lijkt me op zich wel gunstiger, er hoeft minder gerangeerd te worden en er is ook minder een stoelendans met perronsporen nodig, nu gebeurd het nog wel eens dat de 500 en 700 enkele malen per dag van spoor ruilen of tijdens de kering moeten omrijden via een keerspoor, en ook met rangeren hoeven NS en Arriva dan weinig tot geen rekening meer met elkaar te houden.
 

17-03-2014 17:10:41
spekmj
spekmj
Zie http://gemeente.groningen.nl/oosterpoort-de-linie-de-meeuwen/herewegviaduct
voor meer info over het oude Hereweg-viaduct. Het is nodig aan vervanging toe, maar men heeft ermee gewacht tot de plannen voor het station duidelijk waren.

Laatst bewerkt door spekmj op 17-03-2014 17:10
 

17-03-2014 20:33:37
FourRoses
FourRoses
Quote
Waar ik benieuwd naar ben:
- waar komt het extra perronspoor in Gerp? Aan de zuidzijde is de meeste ruimte, maar gezien het feit dat ze daar net de afgelopen weken/maanden een nieuwe geluidswering uit de grond hebben gestampt doet vermoeden dat dat niet de locatie is.


Ben bang dat het wel de zuidzijde is. Noordzijde moet je met je spoor over de bushaltes, fietsenstalling, lift, fietspad -waarvoor een peperdure tunnel is aangelegd- en vlak langs het nieuwe gemeentehuis. Aan de andere kant, zo blijft men wel lekker bezig.

Ik neem aan dat ze uithaalspoor 39 doortrekken naar het oosten. Deze loopt nu dood vlak voor de overweg Esperantostraat.
 

17-03-2014 20:58:36
SchuurB
SchuurB
Ja, dat lijkt mij ook het meeste logische. Ik ben even wezen kijken, en aan de zuidzijde ligt inderdaad op het tunneltje te Gerp nog ruimte voor 1 spoor, precies daar waar nu het geluidscherm midden op staat, dus ik weet 'm wel hangen. Ongelooflijk, het moet echt een debiel geweest zijn die dat verzonnen heeft. %09%

Waarom heeft men op Gerp eigenlijk gekozen voor 1 eilandperron en twee zijperrons i.p.v. 2 eilandperrons? Spaart dat een lift uit ofzo?
 

18-03-2014 01:16:47
dennistd
dennistd
Misschien dat ook wel, maar ik denk ook om nu een makkelijke en snelle overstap van de sprinter uit Zwolle op de trein richting Zuidbroek mogelijk te maken. Die komen straks allebei aan het eilandperron te staan. Hoewel, zouden ze wel zover hebben gedacht? %08%

Laatst bewerkt door dennistd op 18-03-2014 01:17
 

20-03-2014 14:39:07
Klaasje
Klaasje
http://www.provinciegroningen.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/Downloads/Groningen_beter_bereikbaar_per_spoor.pdf  

20-03-2014 17:45:24
michaben
michaben
Tekening op pagina 10 bevestigd mijn vermoeden: de sporen van de NS zijn hier als kopspoor getekend en liggen fysiek gescheiden van de Arriva sporen.

Laatst bewerkt door michaben op 20-03-2014 17:45
 

20-03-2014 22:44:23
spekmj
spekmj
Quote
dennistd (di 18 mrt 2014 01:16:47 https://www.somda.nl/forum/14689/p488931/): Misschien dat ook wel, maar ik denk ook om nu een makkelijke en snelle overstap van de sprinter uit Zwolle op de trein richting Zuidbroek mogelijk te maken. Die komen straks allebei aan het eilandperron te staan. Hoewel, zouden ze wel zover hebben gedacht? %08%

Wie op dit moment over wil stappen van de NS naar Arriva moet door de tunnel. NS heeft spoor 2 en 3 ter beschikking en Arriva alleen spoor 1.

Laatst bewerkt door spekmj op 20-03-2014 23:00
 

21-03-2014 09:17:50
broek53
broek53
Quote
SchuurB (ma 17 mrt 2014 20:58:36 https://www.somda.nl/forum/14689/p488902/): Ja, dat lijkt mij ook het meeste logische. Ik ben even wezen kijken, en aan de zuidzijde ligt inderdaad op het tunneltje te Gerp nog ruimte voor 1 spoor, precies daar waar nu het geluidscherm midden op staat, dus ik weet 'm wel hangen. Ongelooflijk, het moet echt een debiel geweest zijn die dat verzonnen heeft. %09%

Uit de brochure waarvan Klaasje de link gepost heeft:
Vierde perron Groningen Europapark
Het huidige station Europapark wordt uitgebreid met een vierde perronspoor, aan de kant van de Helperzoom. Bij de bouw van het station is hiermee al rekening gehouden.
Het extra spoor en de naastliggende perrons moeten nog wel worden aangelegd. In het station worden ook een aansluitende lift en trap ingepast. Het geluidsscherm dat onlangs is geplaatst, staat al op de goede plek.

Conclusie: mogelijk is het scherm niet gezet waar de brochuremakers denken dat het gezet is, maar in ieder geval hebben we niet te maken met "een debiel die dat verzonnen heeft".
 

21-03-2014 11:21:23
FourRoses
FourRoses
Dat zou betekenen dat er aan deze kant http://stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=groningenkempkensberg&num=25 een extra spoor+perron bij komt. Deze nieuwe infra en groenvoorzieningen zijn net klaar.  

24-03-2014 15:47:15
wiedijk
wiedijk
Quote
sjoerd (za 15 mrt 2014 19:11:05 https://www.somda.nl/forum/14689/p488696/): Nee, voor de dienstregeling hoeft het wellicht niet, maar er zijn meer redenen om ergens dubbelspoor te willen hebben, zoals bijvoorbeeld onafhankelijkheid van de dienstregeling.
Ik begrijp niet wat voor inpassingsproblemen er zouden zijn. Nu komt er tweemaal enkelspoor binnen aan de westzijde, op wat in feite een stuk dubbelsporig baanlicvhaam van Leeuwarden - Groningen is. De tramlijn uit Drachten, weliswaar verder opgebroken, voegt zich er op flinke afstand bij, waarna er nog een heel tramemplacement ligt. Plek zat voor tweemaal dubbelspoor. Ja, dan moet er een brug bij, maar die plaats is er ook.
De meeste inpassingsproblemen, zelfs voor de huidige situatie, geven de omwonenden van de aan te leggen tunnel aan de westzijde van de brug, die nodig is omdat het treinverkeer in de toekomst drukker wordt, en... omdat er dubbelspoor komt naar Groningen. Dus dan zal er toch wel een aansluiting met een wissel ( 1 : 15 hopelijk) voor de lijn naar Sauwerd moeten komen, of men moet meteen willen doen wat hierboven in de plannen staat. Ik zie de inpassingsproblemen, anders dan de omgeving ervaart, in het geheel niet.
Wat weet Klaasje dat wij niet weten?


Het dubbelspoor-verhaal gaat in zoverre niet op dat er ri. Leeuwarden tot Hoogkerk enkelspoor blijft liggen, alleen Hoogkerk-Zuidhorn wordt verdubbeld om een extra sneltrein Groningen-Leeuwarden v.v. mogelijk te maken. Zo veel is me wel duidelijk geworden in een e-maildialoog met Niels de Bruijne, projectleider ProRail van de afd. Fryslân, enkele jaren geleden toen de plannen net gepubliceerd waren. Ik vroeg me al af waar de winkeltjes die nu op de verbinding van het perron langs spoor 2a en 2b en die tussen de sporen 3 en 4 ligt heen moesten verkassen, maar als spoor 4 het dichtst bij het stationsgebouw liggend spoor wordt, is dat probleem de wereld uit.
 

24-03-2014 21:12:08
ZJ37
ZJ37
Quote
Klaasje (za 15 mrt 2014 18:50:11 https://www.somda.nl/forum/14689/p488695/): Hoezo? Er ligt geen dienstregelingsvariant op tafel waarbij er daar treinen elkaar tegenkomen. Bovendien geeft het juist bij station Groningen wat inpassingsproblemen.
Klopt, maar de dienstregelingen Gn-Rd en Gn-Dz zijn in een halfuursdienst nooit symmetrisch te maken.
 

24-03-2014 23:57:59
Klaasje
Klaasje
Nee maar de huidige semi-symmetrische oplossing is eigenlijk wel prima. Al wil men dat kennelijk gaan omvormen naar een kwartierdienst.  

25-03-2014 10:51:13
broek53
broek53
Quote
sjoerd (za 15 mrt 2014 10:45:28 https://www.somda.nl/forum/14689/p488651/): Ik kreeg de indruk dat het opstelterrein gedacht is in de spoordriehoek tuusen de spoorlijnen Meppel - Groningen, Groningen - Nieuweschans en Onnen - Waterhuizen Aansluiting en wel aan die zijde waar uitwisseling met de werkplaats te Onnen eenvoudig is, dus in de driehoek langs het derde spoor Onnen - Groningen Losplaats.
Ik begrijp nog niet zo goed de toegevoegde waarde van een vrije kruising aan de westzijde van Groningen. Dat heeft pas zin als je een doorgaande dienst Leeuwarden - Nieuweschans (- ...) wilt, die zo dicht mogelijk langs het stationsgebouw halteert, waardoor de noordelijke lijnen dan in het midden uitkomen. En dan neem ik aan dat hier een dubbele vrije kruising wordt bedoeld, anders heeft het helemaal geen zin. Of ik begrijp het niet goed uit deze beknopte info.
Er komt in de plannen geen vrije kruising voor bij de Peizeweg (of ergens anders).
 

25-03-2014 12:27:15
Pim530
Pim530
Quote
Klaasje (ma 24 mrt 2014 23:57:59 https://www.somda.nl/forum/14689/p489674/): Nee maar de huidige semi-symmetrische oplossing is eigenlijk wel prima. Al wil men dat kennelijk gaan omvormen naar een kwartierdienst.


Het is maar net wat je prima noemt, er zijn regelmatig klachten over gemiste aansluitingen in een bepaalde richting en voor het busvervoer is 't natuurlijk ook niet ideaal.
 

25-03-2014 16:42:41
Edb3
Edb3
Quote
Klaasje (ma 24 mrt 2014 23:57:59 https://www.somda.nl/forum/14689/p489674/): Nee maar de huidige semi-symmetrische oplossing is eigenlijk wel prima. Al wil men dat kennelijk gaan omvormen naar een kwartierdienst.
Ja, het worden kennelijk kwartiersdiensten naar Delfzijl, Roodeschool/Eemshaven plus nog een spitstrein naar Warffum! Ik weet niet hoe dat is in de passen tussen Gn en Gnn. Los van de vier treinen per uur naar Leeuwarden, die ook vanaf de Peizerweg over twee sporen moeten.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-03-2014 16:45:26
broek53
broek53
Kwartierdiensten naar Delfzijl en Roodeschool zijn niet aan de orde. Bedoeld wordt dat ze (de halfuurdiensten) in een kwartierligging ten opzichte van elkaar komen te liggen.  

25-03-2014 19:44:30
Pim530
Pim530
Eerst maar eens zien hoe lang men die halfuurdienst buiten de spits naar Rd volhoudt.  

19-03-2015 22:16:32
joostb1
joostb1
Ik las vandaag op Twitter een link naar een website 'Spoorzone Groningen':
http://www.groningenbereikbaar.nl/spoorzone/


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

24-05-2022 21:03:55
seinhuis
seinhuis

Morgen en overmorgen worden de loopbrug en het seinhuis verplaatst.

Dit is live te volgen.

 

25-05-2022 09:35:59
garco01
garco01

Een een vraag, wellicht weet iemand het.

Als je in reisplanner Groningen-Zwolle invoert vanaf 15.30 (woensdag 25-5), geeft hij als resultaat de IC van 15.48, maar als je Groningen-Deventer invoert, geeft hij alleen Sprinters als resultaat en zie je de IC niet eens.

Zou dat bewust gedaan zijn?

 

25-05-2022 09:48:02
michaben
michaben

De dienstregeling is aangepast vanwege beperkt spoorgebruik in Gn, mogelijk vervalt de overstap hierdoor.

 

25-05-2022 13:28:28
garco01
garco01

Maar dan is het toch nog handiger om de IC te pakken tot Zwolle en daar iets langer te wachten? Dat alternatief staat gewoon niet in de lijst.




https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
 

25-05-2022 14:10:56
michaben
michaben

Als je met een latere trein dezelfde overstap haalt zal de reisplanner de eerdere trein niet tonen. De IC heeft vanwege de aangepaste dienstregeling een overstap van 4 minuten wat te krap is volgens de normen waardoor je dus met een trein eerder gestuurd wordt en dat is de sprinter, een IC eerder zou een overstap van 34 minuten opleveren.

 

25-05-2022 19:48:26
anton_
anton_
Quote
garco01 (25-05-2022 13:28:28):

Maar dan is het toch nog handiger om de IC te pakken tot Zwolle en daar iets langer te wachten? Dat alternatief staat gewoon niet in de lijst.


Dat advies krijg je als je een langere overstaptijd invoert ( bv. 15 minuten )

 

14-06-2023 17:32:07 1
seinhuis
seinhuis

Op zaterdag 17 juni is het de dag van de bouw. Op veel locaties is het mogelijk om bij bouwprojecten achter de bouwhekken te bekijken.

Het is dan mogelijk om het bouwplaats van station Groningen te bezoeken. De hekken zijn geopend van 10:00 tot 16:00

Achterweg 1

9725BM Groningen

(Achterkant station)