Overzicht naar buitenland geëxporteerd materieel
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
13-03-2014 23:09:45
mfwv
mfwv

Heren, samen met dhr van Lier ben ik al enige jaren bezig met het bijhouden en aanvullen van een database met daarin zo veel mogelijk gegevens van bussen, trams en treinen die een tweede leven hebben gekregen in het buitenland. Deze database is inmiddels al redelijk gevuld en telt zo'n 15.000 verschillende voertuigen. Met vooralsnog voornamelijk bussen, heb ik toch het idee dat er flink wat spoormaterieel ontbreekt. Om van een recent geval te spreken; ik heb geen idee welke ICK-rijtuigen precies naar welke locatie zijn gegaan. Mijn vraag aan jullie is of jullie wellicht meer informatie hebben over voormalige spoormaterieel (locomotieven, treinstellen, personenrijtuigen) dat naar het buitenland is verhuisd. Het overzicht is te vinden op http://busfoto.nl/foto/exnl.php De regels van NS zijn onder meer te vinden onder het linkje >op herkomst tussen de rijen 8650 tot 8853.



Laatst bewerkt door moderator op 18-10-2022 19:17
 

14-03-2014 08:46:11
daniel81
daniel81
Tip: Bijna alle info kun je vinden via www.railwiki.nl  

15-03-2014 12:07:57
iraj-smile
iraj-smile
Beste mfwv,

De info betreft de ICK rijtuigen kunt u vinden op pagina 10 van RailMagazine 311 (januari-februari 2014).
Daar staat een mooie lijst van ICK rijtuigen die geexporteerd zijn. Ik wil best de lijst doorsturen.

Misschien ook een goede link: http://www.martijnhaman.nl/afvoerbrieven.htm
 

17-10-2022 10:24:32
Karel1969
Karel1969

Eventjes 8 jaar stilte in dit topic afstoffen. ;)

Was wat aan het neuzen op een website van een Urbanexplorer en kwam deze voormalige NS-ligrijtuigen tegen in een afgedankte loods in Tsjechië (geen idee welke locatie). In elk geval is rijtuig 50-70 005 erop te herkennen, maar er staan er nog meer.

Iemand meer info hierover?

URBANEXPLORATION.NL | Decay Railway Workshops - Czech Republic

 


17-10-2022 10:26:38
train85
train85

Er zouden vroeger diverse rijtuigen een revisie krijgen in Tsjechie. Wellicht dat toen de rijtuigen binnen stonden de boel op de fles is gegaan en nu de rijtuigen daar aan het verroesten zijn. Maar van wanneer zullen deze opnames zijn.

 

17-10-2022 10:31:48
AlbertP
AlbertP

De EXIF-data van de foto's zegt 10 augustus 2022.

edit: Amazonous was me voor, maar met minder dan een seconde (!)



Laatst bewerkt door AlbertP op 17-10-2022 10:32
 

17-10-2022 10:31:48
Amazonous
Amazonous

In de EXIF-data van de foto's staat een datum van 10 augustus 2022. Mogelijkerwijs niet helemaal correct, maar het zal alleszins in die buurt liggen en geen jarenoude foto zijn waarschijnlijk.

 

17-10-2022 11:27:38
rick
rick

Op de site van Martijn Haman staat dat vier EETC Bcm in Tsjechië (Ceske Velenice) staan, waaronder de getoonde 005.

 

17-10-2022 11:28:09
thom
thom

Ex-EETC, want die heeft de hele vloot verkocht een paar jaar terug.

 

17-10-2022 16:05:30
martijnham
martijnham

De locatie lijkt mij ZOS Ceske Velenice in Tsjechië. Bij vergelijking met de foto's op GoogleMaps zijn diverse gebouwen van de foto's te herkennen.

 

17-10-2022 16:29:58
broek53
broek53

Daar staan ze nu dan 17 jaar inmiddels, als ik het goed opgezocht heb.

 

17-10-2022 20:27:41
Karel1969
Karel1969

Dank voor de reacties. Op de site van Martijn Haman is inderdaad te zien dat het naast de 50-70 005, ook nog gaat om de 50-70 001, 010 en 012.

Maar van wie zijn ze momenteel? En wat is de status van die werkplaats, het lijkt daadwerkelijk een verlaten en ongebruikt gebouw.

 

17-10-2022 20:57:39
thom
thom

Die werkplaats is sinds 2014 gesloten na een aantal faillisementen, overnames en uiteindelijk een sluiting van de werkplaats kwam ik ergens tegen...



Laatst bewerkt door thom op 17-10-2022 20:58
 

18-10-2022 10:38:41
martijnham
martijnham

Het eigendom van de rijtuigen bij ZOS Ceske Velenice izou onduidelijk zijn , zo is mij eens verteld.

 

18-10-2022 12:35:30
phantom
phantom

Daar is toch ook een NL museum stel geweest voor herstel ?
Ik kan me overigens voorstellen dat als die rijtuigen daar al 17 jaar zouden staan,dat ze wel eigenaarloos zullen zijn ondertussen.
Als die rijtuigen nog een eigenaar zouden hebben,dan neem ik aan dat die ondertussen z'n verlies heeft genomen en er afstand van heeft gedaan,die rijtuigen zullen nooit meer gaan iets gaan opleveren,en qua waarde zal het ook niet dekkend zijn om er langdurige juridische stappen voor te blijven ondernemen.
Ofwel je zou er op leeg lopen om die dingen nog terug te halen.

Maar corrigeer me gerust als ik er naast zit met die gedachte's.

 

18-10-2022 14:02:40
thom
thom

Bijzondere gedachte dat als je ergens eigenaar van zou zijn, dat ineens 'vervalt' na verloop van tijd.

 

18-10-2022 14:12:25
broek53
broek53

De eigenaar op het moment dat de rijtuigen daarheen gingen, was EETC en dat bedrijf bestaat helemaal niet meer. Bij het opheffen van EETC is al het materieel verkocht. Als deze rijtuigen toen niet mee zijn verkocht, zijn ze feitelijk eigenaarloos, zou ik als eenvoudige toeschouwer zeggen.

 

18-10-2022 14:36:40
thom
thom

Mwa, dat is niet helemaal waar, EETC is destijds abrupt gestopt met al hun activiteiten, maar het bedrijf is niet failliet of beeindigd en bestaat officieel nog steeds en kan daarmee in theorie nog steeds juridisch eigenaar zijn.

Linkje



Laatst bewerkt door thom op 18-10-2022 14:36
 

18-10-2022 14:56:33
sik214
sik214

Vaak is het zo dat materieel dat in een werkplaats staat tijdens failliet gaan van het bedrijf, onder de beslaglegging vallen. Dat zal hier waarschijnlijk ook gespeeld hebben.

Ik meen namelijk dat die stroomlijn-stoomloc 01 1102 en enkele rijtuigen zéér recent daar ook pas vandaan komen. Die overbrenging was in juli dit jaar?

Waren de 4 Bcm's nog wel van EETC? In principe waren die allemaal al uitgefaseerd/niet in gebruik. De 'resterende' rijtuigen zijn op de Wgm in 2011 gesloopt. Dat lijkt er niet op dat er nog plannen mee waren voor EETC irt het opknappen.

 

18-10-2022 16:32:43
thom
thom

De truc is dat deze wagens al voor het einde van EETC die kant opgegaan waren.

 

18-10-2022 17:48:33
maarten83
maarten83

Ze zijn daar ooit naat toe gegaan voor een eventuele revisie. Overigens heeft de SSN daar in het verleden 2 Bm rijtuigen laten reviseren.

 

19-10-2022 10:44:49
brun
brun
Quote
sik214 (18-10-2022 14:56:33):

Vaak is het zo dat materieel dat in een werkplaats staat tijdens failliet gaan van het bedrijf, onder de beslaglegging vallen. Dat zal hier waarschijnlijk ook gespeeld hebben.

Ik meen namelijk dat die stroomlijn-stoomloc 01 1102 en enkele rijtuigen zéér recent daar ook pas vandaan komen. Die overbrenging was in juli dit jaar?

Ik geloof dat het zelfs vorig jaar al was. Volgens dit krantenbericht was het nogal een avontuurlijke rit, de loc werd samen met een flink aantal historische rijtuigen uit Ceské Velenice teruggehaald. In Duitsland moest die trein vervolgens aan de kant omdat ie allerlei seinstoringen had veroorzaakt - iets met assentellers die in de war raakten door de stoomloc midden in de trein.

In dit draadje staat meer informatie over dat Tsjechische bedrijf. Blijkbaar is het een jaar of 10 geleden overgenomen door een ander bedrijf (Legios). Dat heeft het failliet laten gaan (of erop aangestuurd), alle medewerkers werden ontslagen en er gingen allerlei geruchten rond over faillissementsfraude. In die situatie hadden buitenlandse eigenaren van wie nog rijtuigen of locs in Ceské Velenice stonden, jarenlang geen juridische mogelijkheid om hun eigendommen terug te halen.

Lijkt erop dat het met deze ligrijtuigen ook zo is gegaan. Of de huidige eigenaar is niet meer bekend, óf die eigenaar heeft geen zin meer in gedoe en heeft de rijtuigen afgeschreven.