Spoorzone Delft
Forum: Algemeen - Algemeen
23-02-2015 21:59:38
Ovindel
Ovindel
Ik denk dat het viaduct gewoon in kleine "mootjes" wordt gehakt en dan in vrachtwagens gegooid. Het lijkt me niet logisch om dat per spoor te doen. Dat wordt een paar dagen af en aan rijden met vrachtwagens, maar ik denk dat het relatief nog wel meevalt. Als je een groot gebouw sloopt heb je tenslotte ook veel beton en ijzer, en laat het viaduct daar nu net ook uit bestaan.

23-02-2015 22:09:54
sjoerd
sjoerd
Het is volgens de BVS-tekeningen van na de ombouw niet de bedoeling dat er wissels blijven liggen naar de op te breken spoorinfra. Bij DSM komt alleen een wissel dat leidt van het hoofdspoor naar Den Haag naar de spooraansluiting, waar overigens niet kan worden omgelopen. Dat kan overigens al niet meer sinds 1972, al kon je toen rangeerdelen nog duwen van het emplacement Delft af, maar dat kan nu ook niet meer. Dat roept weer nieuwe vragen op. Hebben ze een rangeertractor?

23-02-2015 22:26:37
bart84
Moderator
bart84
Die rangeertractor zou er moeten zijn. In OdR 2015-2, blz 99-100 staat hier een stuk je over.


Mvg. Bart

23-02-2015 22:40:28
sjoerd
sjoerd
Dank je, is me ontgaan. Ik ben nog bezig met de infra. Vervolg pas in mei.
Edit: grappig, dat is mijn eigen artikel, maar er staat niet dat er een tractor is, alleen dat er een nodig zal zijn. %02%

Laatst bewerkt door sjoerd op 23-02-2015 22:43


24-02-2015 09:03:10
Jymbo-50
Jymbo-50
Er is inderdaad zoiets als een railtractor op de site, misschien wel meer dan één. Ik zal eens rondkijken.

24-02-2015 10:59:41
pjkleton
pjkleton
Hallo ,
Op welke website kan ik de beelden zien van die webcam ?
Bij Prorail kan ik niets vinden ,ook niet bij de Delftse website .(Naam even kwijt )%09%
Peter

24-02-2015 11:03:48
gvttreinen
gvttreinen
Er is wel; blik op Stadskantoor en nieuwe Station: www.spoorzonedelft.nl

27-02-2015 22:15:35
gose91
gose91
Ik zit niet zo in de spoorboekjes, dus vergeef me deze misschien domme vraag: welk materieel heeft morgen de eer om als eerste in dienst door de tunnel te gaan?

Laatst bewerkt door gose91 op 27-02-2015 22:18

27-02-2015 22:23:23
PepsiMax
PepsiMax
Dat zal trein 5110 zijn, gepland met SLT. Vertrektijd te Dt is 06:00.

28-02-2015 10:26:43
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Uiteindelijk zat er natuurlijk wat voor, want er was een speciale trein ingelegd om het te vieren (nummer niet bekend, alleen dat ie gereden werd door de 8703, zie twitter.com). Maar wat PepsiMax noemt is wel de eerste officiële reizigerstrein

28-02-2015 10:33:33
treinfan
treinfan
Het scheelt niet veel: 5110 staat gelogd om 06.00 +3, trein 12621 om 06.04 +1, de extra 28201 had een aankomst van 05.58 en een vertrek om 06.03 +4. Wel de eerste trein dus in de tunnel, maar niet als eerste volledig er doorheen

28-02-2015 11:27:48
ZJ37
ZJ37
Quote
PepsiMax (vr 27 feb 2015 22:23:23 www.somda.nl): Dat zal trein 5110 zijn, gepland met SLT. Vertrektijd te Dt is 06:00.
En deze werd door de 2633 gereden.

28-02-2015 17:26:40
john2
john2
Ik neem aan dat als het spoorviaduct word gesloopt ook het station, perron en stationsgebouw van Delft word gesloopt. Indien dit niet allemaal klopt dan graag een beschaafde gil.

28-02-2015 17:32:32
JuliandeB
JuliandeB
GIL! Alles gaat weg behalve het oude stationsgebouw.

28-02-2015 18:04:10
michaben
michaben
En ik las ergens dat ook een deel van het perron mogelijk blijft als terras behorende bij een restaurant dat men in het oude stationsgebouw wil hebben.

01-03-2015 12:24:25
Bert13
Bert13
In de nieuwe tunnel bij Delft - waar een man van de rondleiding nog vol trots vertelde dat de treinen met 140 km/u door mogen rijden - is de maximumsnelheid tijdelijk beperkt tot 80 km/u. Door de hoge druk zouden de vluchtdeuren namelijk uit zichzelf open springen bij hogere snelheden, al spreekt onderstaand artikel van de glazen draaideuren op het station zelf... Klein ontwerpfoutje. www.omroepwest.nl


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

01-03-2015 12:31:58
dlm4yjp
dlm4yjp
Goh, in Barendrecht hadden ze zo'n mooi systeem ontwikkeld die de overdruk via regelkleppen in het dak laat afvloeien... tsjah, waarom zou je dan zo'n systeem gaan plaatsen in vrijwel dezelfde omstandigheden, dat zou toch logisch zijn?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

01-03-2015 13:08:08
maigoda
maigoda
Ben ik momenteel wel benieuwd hoe ze die 80 km/h dan afdwingen. In m'n railpocket bij de TSB-informatie staat namelijk geen melding in het baanvak Leiden-Rotterdam. Ik zal straks bij aanvang dienst nog even de papieren versie bekijken.
Groetjes,
Emiel

01-03-2015 13:30:45
yappa
yappa
Volgens de nos heeft de tunnel in Dt ook zulke regelkleppen, maar verkiest de luchtdruk de makkelijkere uitweg via de grote stationshal...

01-03-2015 14:18:15
maigoda
maigoda
Quote
maigoda (zo 01 mrt 2015 13:08:08 somda.nl): Ben ik momenteel wel benieuwd hoe ze die 80 km/h dan afdwingen. In m'n railpocket bij de TSB-informatie staat namelijk geen melding in het baanvak Leiden-Rotterdam. Ik zal straks bij aanvang dienst nog even de papieren versie bekijken.
Groetjes,
Emiel

In de TSB-weekpublicaties van deze en volgende week en de dagpublicaties van vandaag en morgen staat er niets over vermeld.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 01-03-2015 14:19

01-03-2015 14:48:45
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Volgens 1 van de bronnen die ik zag zou dat alleen gelden voor doorgaande treinen. Enige wat niet stopt bij Dt is LM, CARGO of 9200. Maar dan nog zou je wel verwachten dat die info ergens inzichtelijk zou moeten zijn....

01-03-2015 15:08:34
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
yappa (zo 01 mrt 2015 13:30:45 www.somda.nl): Volgens de nos heeft de tunnel in Dt ook zulke regelkleppen, maar verkiest de luchtdruk de makkelijkere uitweg via de grote stationshal...


Tsjah, als ze alleen in de buis zitten dan schiet dat niet op nee, bij barendrecht is de tunnelbuis en stationshal 1 geheel waardoor de lucht echt maar 1 kant op kan: de regelkleppen in het dak.
Dat zoiets niet in delft verzonnen is voor in de hal zelf, (Schiphol heeft immers hetzelfde gedonder, alleen veel minder merkbaar ivm grotere ruimte) is gewoon erg jammer, een menig bouwkundig architect had dit moeten weten...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

01-03-2015 15:09:02
treinfan
treinfan
Volgens het nieuwsbericht op nu.nl zouden de draaideuren inmiddels al beter afgesteld zijn.

01-03-2015 16:58:14
maigoda
maigoda
Quote
SleutelMan (zo 01 mrt 2015 14:48:45 somda.nl): Volgens 1 van de bronnen die ik zag zou dat alleen gelden voor doorgaande treinen. Enige wat niet stopt bij Dt is LM, CARGO of 9200. Maar dan nog zou je wel verwachten dat die info ergens inzichtelijk zou moeten zijn....

Het zou kunnen zijn dat ze alleen de doorgaande treinen een aanwijzing meegeven, maar correct is dat niet. Formeel horen alle treinen die op dat baanvak rijden dan die aanwijzing moeten krijgen, omdat er met een aanwijzing snelheid begrenzen geen onderscheid gemaakt wordt tussen stoppende en doorgaande treinen.
Groetjes,
Emiel

01-03-2015 17:27:35
rolandrail
rolandrail
.

Laatst bewerkt door rolandrail op 01-03-2015 21:28

01-03-2015 17:37:49
thom
thom
Mij lijkt het ook onzinnig om treinen die geen overlast of problemen veroorzaken een aanwijzing te gaan geven, beetje doelloos om daar een probleem in te zien.... %03%

01-03-2015 17:51:54
cuneo56
cuneo56
Kon vanmiddag bemerken dat alles een Aanwijzing krijgt, mijn trein kwam kort tot stilstand voor de tunnel.
En waar in andere gevallen de werkdruk voor een trdl wel eens reden is te gaan snijden zal Prorail dat hier niet gaan doen vanwege haar eigen imago.
Wel jammer dat de club die nu probeert hier iets aan te doen geen rekening houdt met de tijdstippen om zoiets in de TSB 's voor de Mcn 'en te krijgen.

01-03-2015 18:13:25
maigoda
maigoda
Quote
thom (zo 01 mrt 2015 17:37:49 somda.nl): Mij lijkt het ook onzinnig om treinen die geen overlast of problemen veroorzaken een aanwijzing te gaan geven, beetje doelloos om daar een probleem in te zien.... %03%

Ik weet ook niet of er aanwijzingen snelheid begrenzen worden afgegeven. Ik geef vooral even aan dat zo'n aanwijzing, als het een infra-reden is, aan alle treinen moet worden afgegeven. Ongeacht, zinvol, zinloos, of om welke infra-reden dan ook. Ik heb het vaak genoeg gehad dat ik zo'n aanwijzing kreeg, geldend op een station waar ik moest stoppen en je automatisch vooldeed aan de aanwijzing.
Groetjes,
Emiel

Toevoeging: het voorgaande bericht geeft aan dat er aanwijzinfen worden afgegeven. Dat had ik alleen niet gezien op
m'n telefoon: is wat klein op zo'n schermpje.

Laatst bewerkt door maigoda op 01-03-2015 18:18

01-03-2015 19:10:06
spiketrain
Moderator
spiketrain
Het topic over de werkzaamheden van afgelopen week in Delft en het al bestaande topic over de spoortunnel zijn samengevoegd.


Groet, Spiketrain


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-03-2015 22:40:14
waalkade
waalkade
Wat me vanmiddag opviel bij de ingang van de tunnel aan de Rijswijk zijde bij de overweg het Haantje.
Sein bij ingang van de tunnel stond op rood, doch de treinen stonden al een sein eerder stil.
Sein bij de ingang van de tunnel sprong op geel en de trein ging rijden.
Bij het naderen van het sein verbeterde het seinbeeld naar geel - 6 knipper.
Is het een blok eerder stoppen vanwege de overweg?
Of heeft het een andere reden?

01-03-2015 23:51:05
maigoda
maigoda
Dat ligt er een beetje aan. Toen het sein nog rood was, lag die overweg dicht of niet?
Groetjes,
Emiel

02-03-2015 00:00:34
sfj
Details heel leuk!! Daar bestaat somda ergens voor ... Maar afrekenen: alsjeblieft zeg ....

Laatst bewerkt door sfj op 02-03-2015 00:01


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

02-03-2015 09:17:55
daniel81
daniel81
Als het probleem alleen veroorzaakt wordt door doorrijdende treinen, die ver in de minderheid zijn, is het dan niet handiger om voor elke trein tijdelijk een stop in Dt in te lassen ipv elke trein een aanwijzing te geven?

02-03-2015 10:43:24
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
niet bepaald, want totaal tot stilstand komen ipv met beperkte snelheid kost aardig wat tijd (al helemaal bij een CARGO) en daarmee krijg je wel gedonder met de DRGL. Doorrijden op lager tempo kost ook tijd maar naar verhouding natuurlijk minder. En zoals gezegd stoppen de meeste (reizigers)treinen al in Dt (9200 uitgezonderd).

02-03-2015 10:54:42
waalkade
waalkade
Quote
maigoda (zo 01 mrt 2015 23:51:05 somda.nl): Dat ligt er een beetje aan. Toen het sein nog rood was, lag die overweg dicht of niet?
Groetjes,
Emiel

Overweg lag open toen de trein voor het sein stond te wachten en uiteraard dicht toen de trein begon aan te rijden. Exacte timing kan ik je niet geven, de tijd van armseinen die je van twee kanten kan zien is voorbij.

02-03-2015 11:21:25
gose91
gose91
Quote
daniel81 (ma 02 mrt 2015 09:17:55 somda.nl): Als het probleem alleen veroorzaakt wordt door doorrijdende treinen, die ver in de minderheid zijn, is het dan niet handiger om voor elke trein tijdelijk een stop in Dt in te lassen ipv elke trein een aanwijzing te geven?

En naast de dienstregeling zullen vooral de cargovervoerders er niet blij mee zijn. Het kost nogal wat energie om zo'n trein in beweging te krijgen. Zeker omhoog uit een tunnel

02-03-2015 11:28:25
broek53
broek53
Hoeveel goederentreinen gaan er over Delft dan, behalve de trein voor DSM?

02-03-2015 11:33:12
ari
ari
Regulier 61601 en 61261 Bvhc-Kfh vv.

02-03-2015 11:39:48
gose91
gose91
Quote
broek53 (ma 02 mrt 2015 11:28:25 somda.nl): Hoeveel goederentreinen gaan er over Delft dan, behalve de trein voor DSM?

Geen idee, maar dat het stoppen van een goederentrein duur en onhandig is geldt overal

02-03-2015 12:25:09
treinfan
treinfan
Quote
broek53 (ma 02 mrt 2015 11:28:25 www.somda.nl): Hoeveel goederentreinen gaan er over Delft dan, behalve de trein voor DSM?

Vandaag al 3 (waarvan twee omgeleid vanwege de storing te Ut). Regulier enkel twee slagen per dag van/naar Bvhc met staalwagens. De trein voor DSM rijdt nog niet, want dat emplacement is nog niet af.

02-03-2015 13:15:40
cuneo56
cuneo56
Wat daar dan nu wel lastig is dat de entree snelheid van de tunnel Delft voor Cargo's 80 Km/h is.
Als je dus door de tunnel nu maar 80 mag kom je in deze situatie hopelijk nog net boven met een zware trein.

02-03-2015 13:38:36
broek53
broek53
Opvallend dat er een entreesnelheid wordt gehanteerd bij een niet V-vormige tunnel. Als je entreensnelheid letterlijk neemt waarvoor hij bedoeld is, dan zou de trein in de tunnel veel sneller moeten gaan dan 80. Wil je de snelheid in de tunnel op 80 houden, dan moet een goederentrein dus gaan remmen en de theorie van entreesnelheden etc is nu juist dat voorkomen moet worden dat goederentreinen gaan remmen, omdat ze dan dikke kans maken niet meer boven te komen.
Nu zal dat bij zo'n platte tunnel als die van Delft wel loslopen, maar ergens klopt er dus iets niet.

02-03-2015 13:56:57
evangoor
evangoor
En dat komt weer omdat er een X/G-regime is geïnstalleerd. Het seinbeeld G kondigt immers een entreesnelheidsbord aan. En schijnbaar, zo begrijp ik, staat die op 80 km/h, waarbij de hoogst toegestane bodemsnelheid dus inderdaad hoger dan 80 (maar ook lager of gelijk aan 140 km/h) moeten liggen. De snelheidsadviesborden met de driehoeken boven en onder (die hier volgens mij niet zijn geplaatst) zijn nu juist bedoeld om probleemloos uit de tunnel te kunnen komen met een zware trein.

02-03-2015 14:04:46
broek53
broek53
Blijft over dat het X/G-regiem anders wordt gehanteerd en op een andere manier dan in de Hemtunnel en de Willemstunnel - vermoedelijk wordt het hier gebruikt om te zorgen dat een goederentrein niet in de tunnel hoeft te stoppen (!) en niet voor de opgaande helling, anders loste je dat eenvoudig op met L- en H-seinen (indien nodig).

02-03-2015 15:08:02
evangoor
evangoor
Helemaal mee eens: het X/G-regime lijkt hier te worden ingezet buiten het beoogde doel. Alleen is de oplossing X/G-regime contractueel (kan je dat wel zeggen over vergunningszaken?) verkocht als veiligheidsmaatregel aan de toezichthouders, welke dat dan ook zijn. Overigens heeft X/G-regime nog een functie: voorkomen dat een reizigerstrein direct achter een zware goederentrein aankomt. Dat is dus ook een extra ten opzichte van L/H. Ik heb geen idee of dit aspect een belangrijke rol heeft gespeeld bij het vaststellen van de noodzakelijke functies in deze tunnel.

02-03-2015 15:20:37
maigoda
maigoda
Quote
evangoor (ma 02 mrt 2015 13:56:57 somda.nl):De snelheidsadviesborden met de driehoeken boven en onder (die hier volgens mij niet zijn geplaatst) zijn nu juist bedoeld om probleemloos uit de tunnel te kunnen komen met een zware trein.

Ik heb even in de wegkennisbank gekeken en die adviessnelheidsborden staan in elk geval niet op de tekening. Alleen de entreesnelheidsborden en de X/G-mogelijkheid in de diverse seinen.

Maar aangaande het verschil tussen L/H-seinen of X/G-regime is het lastig om te stellen wanneer het toegepast moet worden. De Drontermeertunnel en de Velsertunnel hebben geen hoofdseinen in de tunnel staan en beschikken slechts over L/H-seinen. De Rijwijktunnel heeft alleen richting Gv op alle sporen één hoofdsein in de tunnel staan, maar heeft toch L/H-seinen. De Hemtunnel, de Willemstunnel en nu de Delftertunnel hebben allemaal per spoor meerdere hoofdseinen staan in de tunnelbak en hebben G/X-regime. Wellicht is die hoeveelheid hoofdseinen in de tunnelbak de maatstaf voor toepassing van X/G-regime?
Groetjes,
Emiel

02-03-2015 16:25:17
mvboetzela
mvboetzela
Een belangrijk verschil is dat een G-rijweg ook achter de (goederen)trein aanwezig blijft en pas wordt vrijgegeven als die trein in zijn geheel de tunnel weer heeft verlaten. Een H-sein belet het niet dat een volgende personentrein de tunnel inrijdt voordat deze weer geheel vrij is gekomen. Als er geen seinen in de tunnel staan is er dus in het gebruik geen zichtbaar verschil, maar het regime verschilt wel degelijk.

02-03-2015 16:45:22
maigoda
maigoda
Ik ben het zeker met je eens dat het regime verschilt. Maar als je naar de praktische uitwerking kijkt in de Velsertunnel, is het effect hetzelfde: een trein die achter een goederentrein aan door de tunnel moet, kan dat pas als de goederentrein geheel voorbij het sein na de tunnel is. Daar staat dan weer tegenover dat het in de Rijswijktunnel richting Gv wel kan dat een goderentrein nog in de tunnel rijdt en een reizigerstrein erachter al de tunnel in mag. In de richting van Dt kan dat echter weer niet.
Groetjes,
Emiel

02-03-2015 21:15:18
evangoor
evangoor
Tja, maar daar noem je een special: de Velsertunnel. Dat een reizigerstrein niet achter een goederentrein aankan, komt niet door het L/H-regime, maar door stop-door knutsel in een van de systemen boven de beveiliging. Ik weet dus niet of dat nu procesleiding is of de EBP.

02-03-2015 21:38:26
dlm4yjp
dlm4yjp
Nou, dat er achteraan rijden is gewoon G/X maar juist het speciale aan de velsertunnel is, is dat het nevenspoor er uit is wanneer er een cargo doorheen gaat.
Dat is inderdaad een stukje knutselwerk.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

02-03-2015 23:47:03
broek53
broek53
De voornaamste reden dat er geen trein achter een ander aan kan door de Velsertunnel, is dat de tunnel maar één blok is. Maar dat terzijde.

03-03-2015 09:01:48
evangoor
evangoor
Nou, dan is het gedrag van een trein achter een andere trein ten aanzien van de Velsertunnel ook heel erg verklaard. En mijn opmerking over de knutsel daar verder niet relevant.

04-03-2015 10:29:01
illyavaes
illyavaes
Quote
evangoor (ma 02 mrt 2015 21:15:18 www.somda.nl): Tja, maar daar noem je een special: de Velsertunnel. Dat een reizigerstrein niet achter een goederentrein aankan, komt niet door het L/H-regime, maar door stop-door knutsel in een van de systemen boven de beveiliging. Ik weet dus niet of dat nu procesleiding is of de EBP.

EBP.
Die zorgt ervoor dat er geen goederentrein en reizigerstrein tegelijk (in verschillende richtingen dus) door de tunnel gaan.

04-03-2015 11:21:54
Jymbo-50
Jymbo-50
Quote
Jymbo-50 (di 24 feb 2015 09:03:10 www.somda.nl): Er is inderdaad zoiets als een railtractor op de site, misschien wel meer dan één. Ik zal eens rondkijken.


Bij navraag blijken er twee Unimogs aanwezig te zijn voor rangeerwerkzaamheden. Ik heb ze zelf niet gezien maar ze schijnen op terrein noord, bij de haven te staan.


04-03-2015 16:11:25
wouter15
wouter15
Vertraging Delft veroorzaakt door plaatsen van borden

4 maart 2015

UPDATE. Treinreizigers hebben in de ochtendspits vertraging opgelopen omdat een aannemer van ProRail in de afgelopen nacht verkeerde borden had geplaatst. Op het bord stond dat reizigerstreinen bij station Delft maximaal 100 mochten rijden, terwijl de maximale snelheid tijdelijk 80 bedraagt.

Op de verkeerde borden stond wel de juiste snelheid voor goederentreinen. Door de verkeerde borden moest de treindienstleiding van ProRail iedere machinist bellen. Om de drukte te verminderen is vervolgens besloten om een aantal Sprinters en Intercity's op te heffen. Na de ochtendspits heeft ProRail de juiste borden geplaatst. Lees verder op www.treinreiziger.nl

04-03-2015 16:34:08
ZJ37
ZJ37
't Valt ook niet mee om spoorinfra te runnen...

04-03-2015 16:35:58
dvdhoven
dvdhoven
Prorail overweegt een brandweerman permanent te stationeren op station Delft: www.ad.nl


Dick van den Hoven

04-03-2015 16:46:22
gvttreinen
gvttreinen
Vroeger had ieder station personeel en kon er meteen ingegrepen worden bij dit soort akkefietjes.
Blijkbaar zijn CCTV en andere technische snufjes niet betrouwbaar.

04-03-2015 17:06:10
cuneo56
cuneo56
Quote
wouter15 (wo 04 mrt 2015 16:11:25 www.somda.nl): Vertraging Delft veroorzaakt door plaatsen van borden



> omdat een aannemer van ProRail in de afgelopen nacht verkeerde borden had geplaatst.,

. Na de ochtendspits heeft ProRail de juiste borden geplaatst.,


Mooie manier van jezelf positioneren: een ander maakt de fout en jezelf herstelt het.
Maar Prorail heeft daar zelf helemaal geen mannetjes voor, de mannetjes die het juiste cijfer hebben aangebracht zijn van dezelfde aannemer.
En dan is de vraag ook nog niet gesteld of de opdracht wel klopte, want de zwarte piet wordt wel heel sterk meteen bij één persoon gelegd.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 04-03-2015 17:10

04-03-2015 17:18:13
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
dvdhoven (wo 04 mrt 2015 16:35:58 www.somda.nl): Prorail overweegt een brandweerman permanent te stationeren op station Delft: www.ad.nl


Ik ruik "Schiphol" problemen...

05-03-2015 11:34:30
ZJ37
ZJ37
Voor het dossier: Momenteel zijn er weer problemen in en nabij de tunnel (seinstoring, TOBS).

05-03-2015 13:10:46
JuliandeB
JuliandeB
Even weg van al het gezeik over de problemen...
Wanneer wordt er begonnen met de sloop van de perrons op het oude station? Na de sloop van het luchtspoor? Ik moet nog even een fotoreportage maken

05-03-2015 17:23:50
maigoda
maigoda
Ik kwam berichten tegen dat het oude station een horeca-functie krijgt en een deel van de perrons terras gaat worden. Gezien de ligging lijkt het me dat spoor 1 dan het terras gaat worden.
Groetjes,
Emiel

05-03-2015 17:34:43
JuliandeB
JuliandeB
Dat weet ik, maar niet alles blijft zoals het is.

05-03-2015 20:44:55
bond
bond
Quote
JuliandeB (do 05 mrt 2015 13:10:46 www.somda.nl): Even weg van al het gezeik over de problemen...
Wanneer wordt er begonnen met de sloop van de perrons op het oude station? Na de sloop van het luchtspoor? Ik moet nog even een fotoreportage maken


Kijk hier eens, met een planning: www.spoorzonedelft.nl

23-03-2015 23:37:35
broek53
broek53
Wordt er nog steeds tijdelijk langzamer gereden in de tunnel, of heeft men genoeg kleppen en deuren gevonden om open te zetten ?

23-03-2015 23:49:49
Ovindel
Ovindel
Gistermiddag voor het eerst en vanochtend weer zag ik dat de draaideuren compleet verwijderd zijn. Het stationsgebouw is nu dus ook een enorm tochtgat geworden in alle uithoeken. In elk geval kunnen de draaideuren nu geen gevaar meer opleveren. %08%

Maar effe serieus, buiten het station staan op pallets deuren te wachten op iets wat komen gaat, maar of dat de oude deuren of mogelijk nieuwe zijn kan ik je niet vertellen.

Met die halve orkaan die daar vanochtend heerste in het station begin ik nu ook een idee te krijgen waarom ze überhaupt draaideuren hebben geïnstalleerd... ik heb er zo niet heel veel verstand van maar zou het niet zo kunnen zijn dat ze d.m.v. die draaideuren wilden proberen om de luchtdruk binnen en buiten het station van elkaar te scheiden? Bij schuifdeuren krijg je natuurlijk meteen rukwinden als die open gaan, maar zou het niet zo kunnen zijn dat de draaideuren die luchtdruk niet doorlaten door de compartimenten die zich nooit tegelijk aan twee zijdes van bevinden? Dat is ook maar een breinspinsel van mij...

24-03-2015 00:00:25
AlexNL
AlexNL
Quote
broek53 (ma 23 mrt 2015 23:37:35 www.somda.nl): Wordt er nog steeds tijdelijk langzamer gereden in de tunnel, of heeft men genoeg kleppen en deuren gevonden om open te zetten ?


Ik zat vanavond in de 9260, die trok vol gas weg van Den Haag HS om met een noodgang door Rijswijk te gaan... om daarna flink in de ankers te gaan en met wat als een slakkengangetje voelde door de tunnel te gaan. Is dat voldoende antwoord?

Laatst bewerkt door AlexNL op 24-03-2015 00:00

24-03-2015 01:38:58
thom
thom
Ik zou 80km/u toch geen slakken gangetje willen noemen, dus dat zegt dan niet zoveel misschien

24-03-2015 08:16:59
Bert13
Bert13
Of je voortaan gewoon "ja" wilt zeggen AlexNL, anders gaat thom aan je antwoord twijfelen... (5071 reed gewoon optijd.)

24-03-2015 09:23:47
rolandrail
rolandrail
Quote
Ovindel (ma 23 mrt 2015 23:49:49 somda.nl): Gistermiddag voor het eerst en vanochtend weer zag ik dat de draaideuren compleet verwijderd zijn. Het stationsgebouw is nu dus ook een enorm tochtgat geworden in alle uithoeken. In elk geval kunnen de draaideuren nu geen gevaar meer opleveren. %08%

Maar effe serieus, buiten het station staan op pallets deuren te wachten op iets wat komen gaat, maar of dat de oude deuren of mogelijk nieuwe zijn kan ik je niet vertellen.

Met die halve orkaan die daar vanochtend heerste in het station begin ik nu ook een idee te krijgen waarom ze überhaupt draaideuren hebben geïnstalleerd... ik heb er zo niet heel veel verstand van maar zou het niet zo kunnen zijn dat ze d.m.v. die draaideuren wilden proberen om de luchtdruk binnen en buiten het station van elkaar te scheiden? Bij schuifdeuren krijg je natuurlijk meteen rukwinden als die open gaan, maar zou het niet zo kunnen zijn dat de draaideuren die luchtdruk niet doorlaten door de compartimenten die zich nooit tegelijk aan twee zijdes van bevinden? Dat is ook maar een breinspinsel van mij...
Wie weet maar het is wel een zeer stupide ontwerp. Na de ontwerpe fouten in de Drontermeertunnel (ook luchtdruk), de perrontunnel/stationshal in Arnhem (geen waterafvoerputjes en dus staat het balnk bij een hoosbij) nu de ontwerpfout in de Delftse tunnel krijg ik de indruk dat er iets grof fout zit bij de budgetstelling en/of architecten die e.e.a. hebben ontworpen maar ook bij de opdrachtgever.

24-03-2015 09:38:18
dh3201
dh3201
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie in de toekomst.
Maar resultaten uit het verleden bieden ook geen garantie tot verbetering in de de toekomst %08%


Shqiperise-lopers?

24-03-2015 10:33:56
DingeZ
DingeZ
Om het nou een ontwerpfout te noemen... Er zijn van te voren weldegelijk maatregelen voor genomen, door drukkleppen aan te brengen, maar het is vrijwel onmogelijk om de exacte impact van de wind op de draaideuren van te voren te bereken. Dit soort dingen kunnen alleen getest worden.

24-03-2015 10:50:28
Ovindel
Ovindel
Ook is het misschien interessant om te vermelden dat er op een andere plek ook draaideuren zijn: bovenaan de zuidelijke trap in de tunnel naar de fietsenstalling zijn namelijk twee draaideuren achter elkaar geplaatst. Deze heb ik de laatste tijd elke keer helemaal opengeklapt zien staan dus ik vraag me af of daar ook problemen zijn.

24-03-2015 13:50:18
sjoerd
sjoerd
Aan het einde van de perrons van Delft Zuid staan vierkante snelheidsborden 14, vreemd, want het is al de baanvaksnelheid en ze werden tot nu toe alleen toegepast bij vermindering hiervan en dan voorafgegaan door de gele frietzakjes met snelheidsverminderingsgebod. De borden zijn niet afgedekt en dat lijkt me verwarrend als elders LAE-borden staan. Dat laatste heb ik niet gezien omdat ik alleen daar ben geweest.

24-03-2015 14:18:36
jacokran
jacokran
De vierkante snelheidsborden worden bij vernieuwingen ook toegepast bij snelheidsverhogingen, in plaats van groene borden met de punt naar boven. Als er LAE borden staan worden de normale borden niet afgedekt, omdat de LAE borden in de regelgeving een hogere prioriteit hebben dan de normale snelheidsborden.

24-03-2015 15:00:20
thom
thom
Die LAE borden moet je blijven opvolgen tot je het E bord gepasseerd bent, en dan is het wel handig om te weten wat de geldende baanvaksnelheid is dus daarom kun je die baanvak borden niet afdekken.

Laatst bewerkt door thom op 24-03-2015 15:00

24-03-2015 16:10:29
kiekkiek
kiekkiek
Quote
sjoerd (di 24 mrt 2015 13:50:18 www.somda.nl): Aan het einde van de perrons van Delft Zuid staan vierkante snelheidsborden 14, vreemd, want het is al de baanvaksnelheid en ze werden tot nu toe alleen toegepast bij vermindering hiervan en dan voorafgegaan door de gele frietzakjes met snelheidsverminderingsgebod. De borden zijn niet afgedekt en dat lijkt me verwarrend als elders LAE-borden staan. Dat laatste heb ik niet gezien omdat ik alleen daar ben geweest.

De driehoekige groene borden ter aanduiding van de baanvaksnelheid worden bij nieuwbouw en verbouw niet meer toegepast. Bij het vierkante witte bord praten we over de plaatselijke snelheid.

24-03-2015 18:24:12
sjoerd
sjoerd
Dan nog is het vreemd dat ze hier staan omdat de baanvaksnelheid van Schiedam af al 140 is. Of is er in de nieuwe situatie nog een lagere snelheid langs de perrons van Delft Zuid? Ik heb de nieuwe OS-bladen nog niet in huis.

24-03-2015 18:31:42
Rolffiej19
Rolffiej19
Ehh wat dacht je van de "Nieuwe" Overloop wissels bij Delft Zuid


MCN ASD

24-03-2015 22:06:56
rolandrail
rolandrail
Quote
DingeZ (di 24 mrt 2015 10:33:56 somda.nl): Om het nou een ontwerpfout te noemen... Er zijn van te voren weldegelijk maatregelen voor genomen, door drukkleppen aan te brengen, maar het is vrijwel onmogelijk om de exacte impact van de wind op de draaideuren van te voren te bereken. Dit soort dingen kunnen alleen getest worden.
8 gaten met drukkleppen van 50 bij 50 cm over een lengte van 10 meter op ongeveer 1/5e aan de Rijswijkse zijde van de tunnel (1/5 van het deel tot het perron) laat nog een heel lang stuk tunnel over zonder drukkleppen. Dat noem ik wel degelijk een ontwerpfout, het is puur broddelwerk en kortzichtig ontworpen. Je hebt maar heel weinig benul nodig om te bedenken dat acht 8 klepjes praktisch aan het begin van het lange tunneldeel nooit kunnen zorgen voor het goed weggaan van de luchtdruk veroorzaakt door de treinen.
Luchtdruk door een passerende trein i.c.m. tunnelbuis is allemaal prima uit te rekenen, daar zijn helemaal geen testen voor nodig. Een goede ingenieur voorzien van een goede opdracht door een aandachtige opdrachtgever bouwt een fatsoenlijke tunnel. De tunnel in Delft is ronduit slecht ontworpen.

24-03-2015 22:32:26
waalkade
waalkade
Buis 3 en 4 moeten grotendeels nog gebouwd worden.
Wanneer die buizen klaar zijn en het station straks ondergronds een dubbel zo grote ruimte is, zou het dan niet beter gaan met de luchtdruk verschillen?

24-03-2015 22:36:49
sjoerd
sjoerd
Das nou ook toevallig: krijg de OS-bladen net binnen!
Aan weerszijden van de tunnelingang tunnelborden met een 8 er op.
Aan weerszijden van de perrons in de tunnel langs elk spoor vierkante witte borden met 14 er op. Veel cijferbakken in de tunnel kunnen 6, 8 en 13 tonen wegens de kortere blokafstanden. Vrije opstelruimte bij de DSM slechts 85 m. Loc en vijf of zes wagens. Rest emplacementje nog niet in dienst.
Ter weerszijden perrons Delft Zuid vierkante witte borden met 14 er op. Aan de zuidzijde gele frietzakjes tunnelborden met 8 erop (afremmen voor cargo).
Ter weerszijden van de wissels 1 : 15 6263, 6265, 6267 en 6269 voorbij Delft Zuid witte vierkante borden met 14 er op. Deze vier borden zijn uiteraard nodig.
Verder worden alle snelheden met de cijferbakken gereguleerd.
Zie OdR april voor historie spoorviaduct!

25-03-2015 10:15:53
rolandrail
rolandrail
De tunnelborden betreft entreesnelheidborden, geen snelheidverminderingsborden.
Die 5 of 6 wagentjes zijn dan wel heel kort, hou het maar op max 3 ketelwagens.

Laatst bewerkt door rolandrail op 25-03-2015 10:17

25-03-2015 10:19:18
rolandrail
rolandrail
Quote
waalkade (di 24 mrt 2015 22:32:26 somda.nl): Buis 3 en 4 moeten grotendeels nog gebouwd worden.
Wanneer die buizen klaar zijn en het station straks ondergronds een dubbel zo grote ruimte is, zou het dan niet beter gaan met de luchtdruk verschillen?
Nee, nog afgezien van dat die buizen pas in 2022 in gebruik worden genomen blijf je dezelfde windvlaag houden die de stationshal in blaast en die stationshal wordt niet groter.

25-03-2015 10:25:44
b2py
b2py
En je hebt een veel groter oppervlak waar je tegenaan 'duwt' waardoor de kracht per vierkante meter een stuk lager is.. Dit is gewoon een gevolg van een tunnelbuis op vier sporen ontwerpen en vervolgens de helft in dienst nemen. Het weghalen van de schotten biedt ongetwijfeld verlichting.

25-03-2015 10:29:40
sjoerd
sjoerd
Quote
rolandrail (wo 25 mrt 2015 10:15:53 www.somda.nl): De tunnelborden betreft entreesnelheidborden, geen snelheidverminderingsborden.
Die 5 of 6 wagentjes zijn dan wel heel kort, hou het maar op max 3 ketelwagens.

Ja, Rolandrail, ik noem ook twee soorten tunnelborden; lijkt me duidelijk.
Denk je echt aan slechts drie wagens? Ik zou zeggen: 85 m -/- loc zeg 20 m is 65 m en daar stonden vaak van die twee-assige keteltjes, dus 5 ervan leek me wel mogelijk. Rangeren zal daar gebeuren met de twee beschikbare Unimogs.

25-03-2015 10:34:14
rolandrail
rolandrail
Quote
b2py (wo 25 mrt 2015 10:25:44 somda.nl): En je hebt een veel groter oppervlak waar je tegenaan 'duwt' waardoor de kracht per vierkante meter een stuk lager is.. Dit is gewoon een gevolg van een tunnelbuis op vier sporen ontwerpen en vervolgens de helft in dienst nemen. Het weghalen van de schotten biedt ongetwijfeld verlichting.
Dan wil je nog steeds de perronruimte+stationshal gebruiken voor het "ontluchten". Dat is principiëel fout, het probleem iets minder bij vier buizen maar nog steeds niet afdoende, feit blijft dat de treinen een veel te grote luchtdruk opbouwen.

25-03-2015 10:35:21
rolandrail
rolandrail
Quote
sjoerd (wo 25 mrt 2015 10:29:40 somda.nl):
Quote
rolandrail (wo 25 mrt 2015 10:15:53 www.somda.nl): Die 5 of 6 wagentjes zijn dan wel heel kort, hou het maar op max 3 ketelwagens.
Denk je echt aan slechts drie wagens? Ik zou zeggen: 85 m -/- loc zeg 20 m is 65 m en daar stonden vaak van die twee-assige keteltjes, dus 5 ervan leek me wel mogelijk. Rangeren zal daar gebeuren met de twee beschikbare Unimogs.
Laatste jaren vooral ook 4-assige ketelwagens.

25-03-2015 10:56:43
b2py
b2py
Quote
rolandrail (wo 25 mrt 2015 10:34:14 somda.nl):
Quote
b2py (wo 25 mrt 2015 10:25:44 somda.nl): En je hebt een veel groter oppervlak waar je tegenaan 'duwt' waardoor de kracht per vierkante meter een stuk lager is.. Dit is gewoon een gevolg van een tunnelbuis op vier sporen ontwerpen en vervolgens de helft in dienst nemen. Het weghalen van de schotten biedt ongetwijfeld verlichting.
Dan wil je nog steeds de perronruimte+stationshal gebruiken voor het "ontluchten". Dat is principiëel fout, het probleem iets minder bij vier buizen maar nog steeds niet afdoende, feit blijft dat de treinen een veel te grote luchtdruk opbouwen.
Misschien in jouw ogen maar op vrijwel ieder tunnelstation wordt het toegepast. Schiphol kent het ook en ik vermoed dat Blaak het ook kent. Verder kan ik je aanraden even dit artikel te lezen over treinen die een tunnel inrijden en het gevolg daarvan: dl.dropboxusercontent.com

25-03-2015 11:01:48
DingeZ
DingeZ
Quote
rolandrail (di 24 mrt 2015 22:06:56 www.somda.nl):
Quote
DingeZ (di 24 mrt 2015 10:33:56 somda.nl): Om het nou een ontwerpfout te noemen... Er zijn van te voren weldegelijk maatregelen voor genomen, door drukkleppen aan te brengen, maar het is vrijwel onmogelijk om de exacte impact van de wind op de draaideuren van te voren te bereken. Dit soort dingen kunnen alleen getest worden.
8 gaten met drukkleppen van 50 bij 50 cm over een lengte van 10 meter op ongeveer 1/5e aan de Rijswijkse zijde van de tunnel (1/5 van het deel tot het perron) laat nog een heel lang stuk tunnel over zonder drukkleppen. Dat noem ik wel degelijk een ontwerpfout, het is puur broddelwerk en kortzichtig ontworpen. Je hebt maar heel weinig benul nodig om te bedenken dat acht 8 klepjes praktisch aan het begin van het lange tunneldeel nooit kunnen zorgen voor het goed weggaan van de luchtdruk veroorzaakt door de treinen.
Luchtdruk door een passerende trein i.c.m. tunnelbuis is allemaal prima uit te rekenen, daar zijn helemaal geen testen voor nodig. Een goede ingenieur voorzien van een goede opdracht door een aandachtige opdrachtgever bouwt een fatsoenlijke tunnel. De tunnel in Delft is ronduit slecht ontworpen.


Ja, de luchtstroom door de tunnel over het perron is te bereken. Het effect voor de hal niet. Aerodynamica is een veel lastiger onderwerp dan het op het eerste gezicht lijkt. Rekenmethodes zijn er, in vergelijking met andere vakgebieden, er niet veel en meestal is het een benadering, geen exacte methode.

25-03-2015 11:17:15
Jymbo-50
Jymbo-50
Quote
sjoerd (di 24 mrt 2015 22:36:49 www.somda.nl): Das nou ook toevallig: krijg de OS-bladen net binnen!
Aan weerszijden van de tunnelingang tunnelborden met een 8 er op.
Aan weerszijden van de perrons in de tunnel langs elk spoor vierkante witte borden met 14 er op. Veel cijferbakken in de tunnel kunnen 6, 8 en 13 tonen wegens de kortere blokafstanden. Vrije opstelruimte bij de DSM slechts 85 m. Loc en vijf of zes wagens. Rest emplacementje nog niet in dienst.
Ter weerszijden perrons Delft Zuid vierkante witte borden met 14 er op. Aan de zuidzijde gele frietzakjes tunnelborden met 8 erop (afremmen voor cargo).
Ter weerszijden van de wissels 1 : 15 6263, 6265, 6267 en 6269 voorbij Delft Zuid witte vierkante borden met 14 er op. Deze vier borden zijn uiteraard nodig.
Verder worden alle snelheden met de cijferbakken gereguleerd.
Zie OdR april voor historie spoorviaduct!


Het emplacementje is niet alleen nog niet in dienst, het is er bijna nog niet. Binnenkort wordt er begonnen met het aanbrengen van een flinke laag zand aan de oostzijde. Eerst moeten er nog hoge damwanden voorzichtig in de grond geduwd worden, vlak naast allerlei buizenstructuren. Gaat dus nog wel even duren.

25-03-2015 11:23:56
treinfan
treinfan
Er ligt momenteel al een spoor dat aansluit op het hoofdspoor en een aftakkend wissel heeft. Dat deel ligt er dus al, maar de rest van het emplacement (dat op die wissel gaat aansluiten) moet wel nog gebouwd worden

DingeZ: Simulaties voor luchtstromen zijn zeker mogelijk, maar wel inderdaad complex. Ook de hal zou daar best in meegenomen kunnen worden, kost enkel extra werk.

25-03-2015 11:51:01
Ovindel
Ovindel
Quote
rolandrail (wo 25 mrt 2015 10:19:18 somda.nl):
Quote
waalkade (di 24 mrt 2015 22:32:26 somda.nl): Buis 3 en 4 moeten grotendeels nog gebouwd worden.
Wanneer die buizen klaar zijn en het station straks ondergronds een dubbel zo grote ruimte is, zou het dan niet beter gaan met de luchtdruk verschillen?
Nee, nog afgezien van dat die buizen pas in 2022 in gebruik worden genomen blijf je dezelfde windvlaag houden die de stationshal in blaast en die stationshal wordt niet groter.

Wordt de tweede tunnelbuis echt pas in 2022 in gebruik genomen? Op de officiële website spreekt men over 2017: www.spoorzonedelft.nl
Of wordt het tegelijk gedaan met viersporigheid Rsw - Dtz? Dat zou toch eigenlijk niet nodig hoeven zijn, want Rsw - Dt is binnen twee jaar makkelijk aangepast en Dt - Dtz kan ook nog wel even wachten door gewoon wissels te plaatsen bij de zuidelijke tunnelingang.

25-03-2015 12:07:23
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
b2py (wo 25 mrt 2015 10:56:43 www.somda.nl): en ik vermoed dat Blaak het ook kent.
Blaak zal het probleem sowieso al minder hebben omdat dat bovengronds niet volledig afgesloten is. Onder de schotel die boven de ingang hangt bevinden zich immers geen zijwanden over de volledige hoogte.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

25-03-2015 12:26:27
michaben
michaben
Door Rtb rijdt men ook niet met 140km/u heen. Komende vanaf Rtd zit je nog op 80, komende vanaf Rtz ben je remmende.

25-03-2015 16:51:35
sjoerd
sjoerd
In Rotterdam Blaak zitten grote sus-kasten onder de perrons die een deel van de luchtverplaatsing op de perrons wegnemen. Bovendien, en dat was op de Betuweroute-tunnels ook een hot item (wegens onvoldoende) doet de vorm van de tunnelingang er ook aan mee om het effect tegen te gaan. Bij de Prinsenbeekse dorpstunnels van de HSL is er minimaal effect wegens dakuitlaten, ook al zijn de tunnels slechts kort.
Ik wijs er ook op dat de mogelijkheden voor lucht om te ontsnappen naar de overige tunnels in Blaak wel veel groter zijn dan in delft nu, en samen zijn die mogelijkheden zelfs zo groot dat dat kleine beetje lucht wat zich naar boven een weg zoekt wel heel gering zal zijn in verhouding tot wat zich door de buizen verplaatst.

Laatst bewerkt door sjoerd op 25-03-2015 17:48

19-07-2015 17:23:36
sjoerd
sjoerd
Wie kan zeggen of de tijdelijke snelheidsbeperking bij de spoortunnel Delft is opgeheven dan wel nog bestaat? Toen de tunnel open ging, waaiden immers de draaideuren open en is een TSB voor 80 km/h ingesteld. Ik meen te hebben begrepen dat die na het vervangen van de draaideuren door zwenkdeuren is opgeheven en dat er weer met 140 km/h door de tunnel mag worden gereden.
In het geval dat de TSB is opgeheven, wie kent daarvan de datum?

19-07-2015 17:44:55
gertjan
gertjan
De TSB is deze week in elk geval nog van kracht.


- - - Hierlangs afscheuren - - -

19-07-2015 17:56:23
john2
john2
Quote
sjoerd (zo 19 jul 2015 17:23:36 www.somda.nl): Wie kan zeggen of de tijdelijke snelheidsbeperking bij de spoortunnel Delft is opgeheven dan wel nog bestaat? Toen de tunnel open ging, waaiden immers de draaideuren open en is een TSB voor 80 km/h ingesteld. Ik meen te hebben begrepen dat die na het vervangen van de draaideuren door zwenkdeuren is opgeheven en dat er weer met 140 km/h door de tunnel mag worden gereden.
In het geval dat de TSB is opgeheven, wie kent daarvan de datum?

Wie kan het technisch uitleggen wat het verschil uit maakt tussen draaideuren en zwenkdeuren ten aan zien van de lucht verplaatsing.