Spoorzone Delft
Forum: Algemeen - Algemeen
27-02-2014 16:37:46
phantom
phantom
Of het hier thuis hoort weet ik niet geheel zeker,maar dat hoor ik dan wel.
Ik zit naar aanleiding van dat aangehaalde document met een vraagje over het volgende:
Rijswijk - Delft, Spoorzone Delft (2 sporige tunnel) feb 2015 waarschijnlijk
en
Rijswijk - Delft, Spoorzone Delft (4 sporige situatie) 4 Sporige tunnel wordt pas in 2020 in exploitatie genomen. (Indienstname afhankelijk van besluitvorming binnen PHS)

Aangezien Delft heel de tijd al een grote bouwput is en men dus een 4 sporige tunnel aan het aanleggen is,maakt men dan niet gelijk alle 4 de sporen klaar voor gebruik ?
(ofwel legt men gelijk de 4 sporen neer waarbij er dan 2 niet zouden worden gebruikt)
Je kan de capaciteit van die 4 sporen daar toch best gebruiken in de DRGL van 2015 voor extra treinen die b.v. door Delft heen moeten maar er niet stoppen ?
Om maar een voorbeeld te noemen.

Laatst bewerkt door moderator op 01-03-2015 19:03, reden: Wijziging topictitel


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

27-02-2014 16:59:56
b2py
b2py
Omdat de viersporige ruwbouw een goede lobby is geweest en eigenlijk niet noodzakelijk was, met de toen geldende normen. Achteraf een meevallertje maar nu moet alsnog besluitvorming komen over de andere twee sporen.  

27-02-2014 17:14:33
daniel81
daniel81
Als ik alles goed begrijp wordt er op dit moment een tweesporige tunnel gebouwd, en kan de tunnel voor de andere 2 sporen pas gebouwd worden als het 'luchtspoor' opgebroken is.  

27-02-2014 17:22:41
b2py
b2py
Uiteraard, maar de sporen komen er voorlopig nog niet in. Daar moet nog geld voor gezocht worden.  


27-02-2014 17:32:48
daniel81
daniel81
Dus het kan in theorie zo zijn dat er in 2017 begonnen gaat worden met het aanleggen van een tunnelbak waarin nooit sporen zullen komen?  

27-02-2014 17:53:13
b2py
b2py
Nee, er zullen twee buizen met sporen gevuld worden en twee niet.  

27-02-2014 19:33:08
IC140
IC140
Quote
daniel81 (do 27 feb 2014 17:32:48 https://www.somda.nl/forum/14351/p487075/): Dus het kan in theorie zo zijn dat er in 2017 begonnen gaat worden met het aanleggen van een tunnelbak waarin nooit sporen zullen komen?


Op sommige plaatsen (zoals het station zelf) liggen nu al 4 buizen (ok, 2 buizen met een middenschot).
 

27-02-2014 20:04:36
trdl85
trdl85
De 4 sporen in de tunnel van Delft gaan definitief door (heb de bron even niet zo snel paraat). De 4 sporen worden doorgetrokken tot net na Delft-Zuid.
De 4-sporigheid naar Schiedam Centrum wacht nog op een besluit (lees: geld)
Tunnel wordt in 2015 opgeleverd met 2 sporen, als het viaduct is afgebroken wordt gestart met de 2e tunnelbuis incl. de 2 overige sporen.
 

27-02-2014 20:20:33
Ht
Ht
er komen zeker 4 sporen. besluit is per post al eens ooit hier op de mat gevallen.

Krijg regelmatig post met werkzaamheden, verbouwingen etc. binnen.
 

27-02-2014 21:20:25
nohab
nohab
Quote
daniel81 (do 27 feb 2014 17:32:48 https://www.somda.nl/forum/14641/p487075/): Dus het kan in theorie zo zijn dat er in 2017 begonnen gaat worden met het aanleggen van een tunnelbak waarin nooit sporen zullen komen?
Er is in Nederland wel meer ondergrondse infrastructuur waarvan het nog maar de vraag is of die ooit gebruikt gaat worden.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

28-02-2014 00:27:34
gummbahla
gummbahla
Quote
Eerst komen er 2 sporen in de Oostbuis. Deze vervangen de 2 bestaande sporen op het viaduct.

Als de Westbuis klaar is, worden daarin zodra het kan ook 2 sporen aangelegd. Dit maakt onderdeel uit van de uitbreiding naar 4 sporen tussen Rijswijk en Delft Zuid voor PHS. Voor deze uitbreiding is nog een Tracébesluit nodig. Ook moet er een milieueffectrapportage (m.e.r.) komen.

De Tracéwetprocedure en de m.e.r.-procedure worden gecombineerd uitgevoerd. In het voorjaar van 2014 zijn het milieueffectrapport (MER) en het Ontwerp Tracébesluit klaar.


Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/openbaar-vervoer/groei-op-het-spoor/spoortunnel-delft
 

03-05-2014 22:16:22
Ovindel
Ovindel
Ondertussen een beetje gedateerd, maar in dit filmpje is heel kort te zien dat er in eerste instantie maar één perron zal worden aangelegd: http://youtu.be/yYw37YUGY14?t=1m26s
Op deze foto van een aantal dagen terug is de (lelijke en provisorische) oplossing te zien die bedacht is om het dicht te maken: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=771186316266921&set=a.771186272933592.1073741868.264728753579349
Helemaal logisch vind ik dat niet, want ze kunnen maar beter het stuk Rsw - Dtz in één keer viersporig maken (daarvoor moet uiteraard eerst de tweede tunnelbuis voor gereed zijn) of in elk geval de perrons alvast aanleggen om overlast in het station later te voorkomen.

Verder nog zonder foto's, maar ten zuiden van station Dtz worden op dit moment bovenleidingsmasten geplaatst aan beide zeiden van de sporen. Ook is er een hap uit de de bekende 'fotobulten' genomen en is daar een elektriciteitsstation (?) gebouwd, ik neem aan dat dat ook te maken heeft met toekomstige viersporigheid.
 

04-05-2014 06:13:42
Ht
Ht
Te Dtz word een overloop aangelegd, oplevering 12/05/14.  

04-05-2014 10:55:57
Ovindel
Ovindel
Worden dat dan vier sporen of gewoon een overloopwissel tussen de bestaande sporen?  

04-05-2014 15:13:11
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Gewoon overloop, als ik zo kijk op Sporenplan.  

04-05-2014 20:59:01
trdl85
trdl85
Wordt op 12 mei geklemd opgeleverd, nog niet bekend wanneer wissels ook gebruikt kunnen gaan worden. Uiteindelijk wordt Gv-Dtz 4-sporig tot aan deze overloopwissels  

01-11-2014 21:09:01
Ovindel
Ovindel
De eerste trein door de spoortunnel is een feit: http://www.spoorzonedelft.nl/actueel/nieuwsberichten/eerste_testtrein_rijdt_door_de_tunnel

Laatst bewerkt door Ovindel op 01-11-2014 21:09
 

01-11-2014 23:16:58
mvschoon
mvschoon
En dan net op het moment dat er bovengronds geen treinen reden...  

01-11-2014 23:59:16
Ovindel
Ovindel
Haha inderdaad. %08% Wat betreft de staat van de infrastructuur bovengronds mogen we blij zijn dat ze straks ondergronds rijden, er is elke keer weer wat de laatste tijd. Ik heb het idee dat Prorail gewoon geen onderhoud meer uitvoert omdat het binnenkort toch gesloopt wordt. Alhoewel, zo logisch is dat nou ook weer niet bij Prorail met hun 'laten we het vervangen vlak voor dat het wordt weggehaald'-logica...

Nog eventjes wachten tot voorjaar 2015 en en dan rijden de treinen ondergronds en is het allemaal weer verleden tijd. Sommige bronnen noemen zelfs specifiek maart 2015, maar het zal in elk geval rond die tijd gaan gebeuren.
 

02-11-2014 08:11:13
trdl85
trdl85
Jammer dat de infra blijkbaar erg slecht is als een beschadigde stroomafnemer de bovenleiding beschadigd. Volgens mij ligt dat toch echt aan het materieel.

De spoortunnel Delft wordt in het weekend van 21/22 februari aangesloten op de bestaande infra.
 

02-11-2014 10:11:10
broek53
broek53
OT: dat is een heel gevaarlijk terrein waar je je op begeeft. Als er ergens discussie over is, is het over het kip-en-ei geval van schade aan bovenleiding. Een stroomafnemer kan natuurlijk spontaan stuk gaan, maar vaak wordt hij beschadigd door een defect aan de bovenleiding: een losgeschoten afhouden of zo.
Maar dit geheel terzijde.

Dat Prorail het onderhoud zou verwaarlozen, is een suggestie zonder enige grond. Prorail geeft om te beginnen geen opdracht om iets wel en niet te onderhouden (er is een algemeen onderhoudscontract met een aannemer).
 

02-11-2014 10:13:46
thom
thom
Andersom kan een slechte bovenleiding ook juist de stroomafnemer beschadigen waardoor die de bovenleiding nog verder aan gort rijdt...

Daarnaast zal Prorail de bovengrondse echt niet anders behandelen dan infra waar dan ook, daar is gewoon een contract voor met een aannemer en die heeft maar te handelen naar de gestelde eisen en normen die daarin staan....
 

17-12-2014 10:42:25
dvdhoven
dvdhoven
Volgens een bericht in het AD, op 28 februari de eerste trein met reizigers door de tunnel: http://www.ad.nl/ad/nl/32904/Delft/article/detail/3813092/2014/12/17/Reizigers-al-in-februari-door-spoortunnel.dhtml


Dick van den Hoven
 

17-12-2014 12:50:12
trdl85
trdl85
de BVS (BedienVoorSchrift) van ProRail spreekt nog steeds over 22 febr.  

17-12-2014 18:50:17
AlexNL
AlexNL
Volgens ProRail (http://www.prorail.nl/nieuws/spoortunnel-delft-op-28-februari-open-voor-reizigers): grote buitendienststelling van 22-2 t/m 27-2, eerste reizigerstrein op 28-2.  

17-12-2014 19:09:53
pjkleton
pjkleton
Hallo,
Misschien vraag ik naar de bekende weg, maar het station wordt dus in een klap op beide richtingen aangeloten ?
Vandaar dan die lange buitendienststelling.
P.
 

17-12-2014 19:17:37
sjoerd
sjoerd
Zo te zien aan de ABV en de tekening gaat het traject in een keer tweesporig in dienst. Er moet nogal wat gebeuren ter plaatse van de aansluitingen aan de noordzijde bij de brug, de overweg en de Spiritusfabriek (waarvan ook de fabrieksaansluting weer in dienst komt) en ten zuiden van het trace waar de boel weer boven de grond komt. Er staat geen tijdelijk wissel meer op om de oude sporen te kunnen opbreken.  

17-12-2014 20:45:52
R1-2010
R1-2010
Interessant, wordt het spoor aan beide zijden zodanig neergelegd (dus wisselcomplexen etc) dat de toekomstige viersporigheid (als de 2e tunnel klaar is) alleen nog een kwestie is van 'spoortje aansluiten', of gaan we dan weer flink aan de knutsel?  

17-12-2014 21:45:09
pjkleton
pjkleton
Ik zie op Google-Earth , dat het vanaf de brug bij Het Haantje 900m is tot de wissels bij Rijswijk ,waar de 4 sporigheid begint.
Ik mag aannemen dat dan meteen de 4 sporigheid wordt doorgetrokken .
G-E is trouwens toevallig erg goed " bij " met hun opname , je ziet de tunnelbakken goed liggen .
Peter
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-12-2014 22:35:57
Ovindel
Ovindel
Weet iemand overigens hoe het emplacement van DSM nu precies gaat worden aangelegd?

Ik heb wel deze twee foto's kunnen vinden: https://www.flickr.com/photos/steefieonapple/15939316425/ & https://www.flickr.com/photos/steefieonapple/15319682903/
 

17-12-2014 23:30:32
sjoerd
sjoerd
Quote
pjkleton (wo 17 dec 2014 21:45:09 https://www.somda.nl/forum/14641/p519748/): Ik zie op Google-Earth , dat het vanaf de brug bij Het Haantje 900m is tot de wissels bij Rijswijk ,waar de 4 sporigheid begint.
Ik mag aannemen dat dan meteen de 4 sporigheid wordt doorgetrokken .
G-E is trouwens toevallig erg goed " bij " met hun opname , je ziet de tunnelbakken goed liggen .
Peter

Nee, de viersporigheid kan tussen Delft Aansluiting en de tunnel nog niet worden uitgevoerd. De overweg bij het Haantje dient vervangen te worden door een onderdoorgang. Bij het in gebruik nemen van de tweede tunnelbuis zal die onderdoorgang wel gebouwd zijn.
Er komt een wissel 6123 in het spoor Delft - Den Haag HS. Met wissel 6119 komt de aansluiting uit in geisoleerd spoor 600. Je kunt straks van daar uit rechtsleidend vertrekken naar Delft na passeren van het op de foto ook zichtbare hoge sein 6110 met lichtbak X/G in verband met rijden door de tunnel. Spoor 600 is ongeveer 90 m lang. Rechtdoor achter juist genoemd wissel 6119 is het emplacementje toegankelijk; achter wissel 6119 ligt kopspoor 504, ongeveer 180 m lang. Even voorbij juist genoemd wissel 6119 in spoor 504 ligt wissel 5. Staande op spoor 504 geeft dit in noordelijke richting rechtsleidend toegang tot een Engels wissel in een spoor dat aan de noordzijde 502 heet (// aan spoor 600) en aan de zuidzijde spoor 503. Engels wissel heet 1/3. Via steken op het zuidelijk kopspoor 503 is spoor 501 bereikbaar via dit Engels Wissel 1/3. In de sporen 501/502 ligt een inzetplaats voor werkmaterieel. De sporen 501, 502 en 600 eindigen in een juk op gelijke km. Een laad-los-installatie is op het OBE-blad niet getekend. Aankomstspoor 600 ligt echter (niet zoals voorheen) buiten het hek. Wie het verhaal zorgvuldig leest kan nu een schetsje maken. Er zijn verder geen wissels meer tot de overloopwissels 6263/6265 en 6267/6269 alle 1 : 15 die al eerder zijn aangelegd voorbij Delft Zuid.
 

18-12-2014 00:44:32
DingeZ
DingeZ
Bij deze buitendienstelling hoort ook nog een paar (ik dacht twee) dagen testen. Op dit moment is namelijk niet mogelijk om een hogere snelheid dan 80km/h te halen in de tunnel i.v.m. de lengte van het bruikbare stuk.  

18-12-2014 08:39:25
gvttreinen
gvttreinen
Quote
sjoerd (wo 17 dec 2014 23:30:32 https://www.somda.nl/forum/14641/p519765/): Een laad-los-installatie is op het OBE-blad niet getekend.
Op sporen 501 en 503 komen los/laadpunten.
Een trein vanuit Dt komt via wissels 6123 en 6119 op Prorailspoor 600, duwt dan zijn wagens door het hek naar DSM kopspoor 504 en kan dan wagens verdelen/oppikken van/naar 501/502 en 503 via wissels 5 en 1/3.
Omdat je niet kan omlopen zal de afvoertrein van Prorailspoor 600 geduwt via wissels 6119/6123 naar de hoofdbaan en via spoor 611 en 621 naar perronspoor (63)1 om daar achter sein 6178 kop te maken om vervolgens richting Gv te vertrekken.

Op andere sporen dan (63)1 en 2 mag vanwege TTI niet worden stilgestaan!
 

18-12-2014 09:21:03
rolandrail
rolandrail
Er zal op het DSM-terrein toch zodanig gerangeerd moeten worden dat DBS weer getrokken kan vertrekken rg Dt want gevaarlijke stoffen mogen niet door de tunnel van Rijswijk toch? En dat vertrek is dan ook nog eens LSP tot voorbij Delft Zuid dus dat zal wel een nachtelijke bediening worden %03%  

18-12-2014 09:44:57
V64
V64
Niet door de tunnel van Rijswijk en wel door die van Delft: nogal onlogisch.  

18-12-2014 10:04:19
gvttreinen
gvttreinen
Quote
rolandrail (do 18 dec 2014 09:21:03 https://www.somda.nl/forum/14641/p519796/): Er zal op het DSM-terrein toch zodanig gerangeerd moeten worden dat DBS weer getrokken kan vertrekken rg Dt want gevaarlijke stoffen mogen niet door de tunnel van Rijswijk toch? En dat vertrek is dan ook nog eens LSP tot voorbij Delft Zuid dus dat zal wel een nachtelijke bediening worden %03%
Het enige wat ik kan verzinnen is dat er een lok of Unimog (er is immers een inzetplaats voor Unimog geprojecteerd) van DSM aan de andere kant van de trein staat, dan kan DBS vanaf het emplacement idd getrokken en lsp naar Dtz vertrekken.
Echte omloopmogelijkheid komt er niet.
 

18-12-2014 10:58:45
maigoda
maigoda
Quote
V64 (do 18 dec 2014 09:44:57 https://www.somda.nl/forum/14641/p519801/): Niet door de tunnel van Rijswijk en wel door die van Delft: nogal onlogisch.

Dat is spoorlogica. De tunnel van Rijswijk heeft kennelijk niet de veiligheidsvoorzieningen voor treinen met gevaarlijke stoffen. De tunnel van Delft krijgt dan lijkt me wel, anders zou de spooraansluiting van de DSM zinloos zijn.
Groetjes,
Emiel
 

18-12-2014 11:00:07
R1-2010
R1-2010
Die tunnels komen uit verschillende tijden, dus ik kan me best voorstellen dat er in de Delftse tunnel meer veiligheidsvoorzieningen zitten. En aangezien er waarschijnlijk geen Calvé-pindakaas vervoerd wordt, kan ik me voorstellen dat men dat vervoer niet door de Rijswijkse tunnel wil hebben.  

18-12-2014 11:14:46
nougo
nougo
Tunnelveiligheids waanzin. Vergeleken met de tunnel in Delft is die van Rijswijk een open bak... Dan kun je nog zoveel installaties aanbrengen, als het fout gaat heb je gewoon een Mont-Blanc tunnel scenario. Zo bezien wist ik het wel....  

18-12-2014 18:54:53
dennistd
dennistd
Even een beetje aan het knutselen geweest met een tekening uit het ontwerptracébesluit van de viersporigheid. Volgens mij zou dit kunnen qua rangeren: http://dennistd.nl/temp/tr/animatie_dsm.gif

Pas achter Delft Zuid kan de trein weer naar het rechterspoor.

Laatst bewerkt door moderator op 26-12-2014 15:43
 

18-12-2014 19:03:54
gvttreinen
gvttreinen
Twee opmerkingen; er komt geen directe wisselverbinding tussen sporen 600 en 503, dus geen kruiswissel!
Ten tweede; spoor 503 is ook een laad/lospunt dus daar moeten ook wagens geplaatst kunnen worden.
 

18-12-2014 19:07:24
sjoerd
sjoerd
Er was voor de aanleg van de tunnel begon ook geen omloopmogelijkheid dus dat lijkt me geen probleem. Voor de aanleg van het viaduct in de jaren 60 was het emplacementje hier veel groter en waren er verschillende omloopmogelijkheden.  

18-12-2014 19:17:51
dennistd
dennistd
Het sporenplan heb ik niets aan veranderd, dat komt rechtstreeks uit http://www.platformparticipatie.nl/Images/1.%20Ontwerptrac%C3%A9besluit_tcm318-361289.pdf pagina 83  

18-12-2014 19:21:36
sjoerd
sjoerd
Dank voor de link, Dennistd. Zo te zien is de boel dan al vereenvoudigd vergeleken bij het tracebesluit want de kruiswissel komt er niet. Wel de wisselverbinding met het Engels Wissel erin.  

06-01-2015 14:20:22
nhaven
nhaven
Zes dagen geen treinverkeer

Vanaf zondag 22 februari 2015 tot en met vrijdag 27 februari 2015 is er geen treinverkeer op het traject Schiedam-Centrum - Delft - Den Haag HS in verband met het aansluiten van het spoortunneltracé. In de week dat er geen treinverkeer is zet NS bussen in. Reizigers moeten rekening houden met een extra overstap en omreisroutes. Afhankelijk van het traject waarop men reist kan dit ongeveer 30 minuten extra reistijd zorgen.

Op zaterdag 28 februari 2015, mits álle omstandigheden dat toelaten, zal de eerste reizigerstrein door de nieuwe spoortunnel in Delft rijden. Reizigers betreden die dag voor het eerst het nieuwe ondergrondse station en de nieuwe stationshal van Delft.

Wat de werkzaamheden exact betekenen voor reizigers, kan vanaf 10 dagen voor vertrek worden bekeken op de reisplanner op www.ns.nl/treinverkeerdelft.

(bron: www.spoorzonedelft.nl)
 

18-02-2015 14:39:44
maarten83
maarten83
Is tijdens deze werkzaamheden de Intercity Direct toeslagvrij?  

18-02-2015 14:41:30
nohab
nohab
Nee.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

18-02-2015 14:42:43
geert
geert
Nee, want die krijgt geen extra vervoer te verwerken, immers van Asd of Shl naar Rtd ga je al via de HSL met toeslag.  

18-02-2015 14:43:50
AJT
AJT
Als je er het geld niet voor over hebt om over de HSL te gaan, dan ga je over Gv.

Laatst bewerkt door AJT op 18-02-2015 14:44
 

18-02-2015 14:53:51
mvboetzela
mvboetzela
Officieel is de toeslagvrije omreisroute Asd/Shl - Rtd via Ut.  

18-02-2015 15:07:22
Bert13
Bert13
Zomaar 33 minuten langer onderweg, en dan niet compenseren met de ICd. Nu maar hopen dat de klanten massaal wegblijven.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

18-02-2015 17:08:07
JuliandeB
JuliandeB
Of je neemt de Randstadrail van Gvc naar Rtd. Vie de huidige manier bij NSR duurt het 24 min en met de RET 32 min. Dat lijkt mij een goede optie als je niet naar Dt moet.  

18-02-2015 17:19:21
michaben
michaben
Waarom laat men eigenlijk niet de 2600 naar Ut doorrijden vanwege het omreizen via Gd? Dat heeft men eerder wel gedaan door deze door de koppelen aan de 2800, welke ook netjes aansluiten op elkaar te Rtd (2600 uit Vs komt 1 á 2 minuten voor de 2800 ri Ut vertrekt binnen). Nu zien omreizende reizigers te Rtd de deuren van de 2800 net voor hun neus sluiten, en moeten ze de 4000 nemen waarna ze te Gd net de (1)1700 zien wegrijden, waardoor je een krappe overstap op de 19800 zou krijgen.....die jawel, volgende week maandag en dinsdag niet rijdt vanwege werkzaamheden. Kortom een kwartier extra reistijd vanwege ongunstige overstappen op de omreisroute.  

18-02-2015 18:17:49
mren
mren
Quote
JuliandeB (wo 18 feb 2015 17:08:07 https://www.somda.nl/forum/15938/p527817/): Of je neemt de Randstadrail van Gvc naar Rtd. Vie de huidige manier bij NSR duurt het 24 min en met de RET 32 min. Dat lijkt mij een goede optie als je niet naar Dt moet.

Ik ben alleen bang dat het aantal reizigers op de oude lijn de capaciteit van de RR overstijgt.
 


18-02-2015 18:44:14
AlexNL
AlexNL
RET zou dat misschien kunnen opvangen als ze metrolijn E beperken tot Rotterdam - Den Haag v.v. i.p.v. Slinge - Den Haag v.v., om zodoende materieel vrij te spelen om de metrostellen maximaal te verlengen.

De kans bestaat dat ze dan zelf in de capaciteitsproblemen komen te zitten tussen Slinge en Rotterdam Centraal, wat me weer onwenselijk lijkt voor een stadsvervoerder zoals de RET.
 

18-02-2015 19:05:25
joahn93
joahn93
Op doordeweekse dagen rijdt de RET eigenlijk al maximaal met elke rit 2 stellen


FR1908
 

18-02-2015 19:25:45
AlexNL
AlexNL
3 stellen aan elkaar is niet mogelijk?  

18-02-2015 19:34:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
michaben (wo 18 feb 2015 17:19:21 https://www.somda.nl/forum/15938/p527821/): Waarom laat men eigenlijk niet de 2600 naar Ut doorrijden vanwege het omreizen via Gd? Dat heeft men eerder wel gedaan door deze door de koppelen aan de 2800, welke ook netjes aansluiten op elkaar te Rtd (2600 uit Vs komt 1 á 2 minuten voor de 2800 ri Ut vertrekt binnen).
Nu sluit de 2800 natuurlijk juist al op de 1900 aan. Maar zeker gezien het omreisadvies via Ut voor doorgaand verkeer naar Asd/Shl is het wel zeer knullig ja, al is het überhaupt al behoorlijk knullig dat er op Rtd een overstap van precies een kwartier bestaat tussen de drie kwartiersdiensten die daar samenkomen onderling.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 18-02-2015 19:35


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-02-2015 19:40:11
AgentX
AgentX
Quote
AlexNL (wo 18 feb 2015 19:25:45 https://www.somda.nl/forum/15938/p527841/): 3 stellen aan elkaar is niet mogelijk?


3x SG3 past niet langs de perrons.
 

18-02-2015 20:54:20
AlexNL
AlexNL
Dat is dan weer jammer. Vaker rijden zal denk ik ook niet lukken, vanwege de HTM-trams van en naar Zoetermeer op het gezamelijke traject.  

18-02-2015 21:22:39
AgentX
AgentX
Als het hoogteverschil langs de metro/sneltramlijn tussen Rotterdam en Den Haag er niet was geweest had het wel gekund, overigens. Maar helaas is deze voor zover ik weet geschikt gemaakt voor maximaal 6 metrobakken.  

19-02-2015 16:02:35
nhaven
nhaven
Quote
geert (wo 18 feb 2015 14:42:43 https://www.somda.nl/forum/15938/p527780/): Nee, want die krijgt geen extra vervoer te verwerken, immers van Asd of Shl naar Rtd ga je al via de HSL met toeslag.


Volgens het laatste nieuws BUITEN de spits WEL toeslagvrij:

"tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam kunt u reizen met Intercity direct. Tijdens deze buitendienststelling is Intercity direct toeslagvrij in de daluren (op zondag 22 februari en op maandag t/m vrijdag tussen 9.00-16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30)"

Bron: www.ns.nl/treinverkeerdelft, zie onderaan "vraag en antwoord (pdf)"

Laatst bewerkt door nhaven op 19-02-2015 16:05
 

19-02-2015 16:30:34
nhaven
nhaven
Informatievoorziening is rommelig geregeld, zie bericht hierboven over toeslagvrij reizen in de ICd buiten de spits, alleen te vinden in een pdf in één van de weblocaties.

Nu ook het volgende te lezen op weer slechts één plek (waar dit ook recent pas is aan toegevoegd):
"•reis van/naar Delft Zuid met een NS-pendelbus vanaf Delft; van maandag tot en met vrijdag rijden tijdens de spitsuren ook NS-bussen tussen Schiedam Centrum en Delft Zuid", waar andere info spreekt over alleen een pendelbus tussen Delft en Delft Zuid.

Bron: http://www.ns.nl onder "reisinformatie", "werk aan het spoor", "Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal"

Laatst bewerkt door nhaven op 19-02-2015 16:33
 

20-02-2015 10:28:11
maurits
maurits
Rover heeft een handig overzichtje online gezet: http://www.rover.nl/actueel/nieuwsarchief/899-overlast-spoorwerkzaamheden-delft


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

20-02-2015 10:41:27
treinfan
treinfan
Mooi overzicht van Rover, daar heeft de reiziger ten minste iets aan.
Ik was bang dat we het moesten doen met een NS-enquêteur die op Dt enkel de vraag stelt 'bent u ervan op de hoogte dat er hier binnenkort 6 dagen geen treinen rijden?' en op stations als Rsw een poster van ProRail met erg weinig info en een zeer inaccurate kaart: http://i.imgur.com/8AxIYz5.jpg
 

20-02-2015 10:56:44
maurits
maurits
Wat is die kaart een broddelwerk zeg, de geadviseerde omreisroutes via Gouda staan er niet eens op aangegeven!

Sowieso is het niveau waarop het omreizen en het vervangende busvervoer is geregeld nogal matig. De internationale reisplanner spuugde tot vorig week vrijdag nog adviezen uit via Delft met treinen die toch echt niet gaan rijden. Fijn als je een voordelig internationaal geboekte reis ver van tevoren plant.

Dat de IC-Direct te weinig capaciteit heeft kan ik me nog wel voorstellen, zijn de nieuwe AmRo-stammen trouwens nog niet inzetbaar voor extra treinen? En waarom zou je geen omgeleide IC's vanaf Rtd via Gd en Bkl naar Asd kunnen rijden?


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

20-02-2015 12:16:55
thom
thom
Wel mooi dat Prorail gewoon naar de NS App verwijst  

20-02-2015 12:36:20
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
maurits (vr 20 feb 2015 10:56:44 https://www.somda.nl/forum/15938/p528082/): Wat is die kaart een broddelwerk zeg, de geadviseerde omreisroutes via Gouda staan er niet eens op aangegeven!

Sowieso is het niveau waarop het omreizen en het vervangende busvervoer is geregeld nogal matig. De internationale reisplanner spuugde tot vorig week vrijdag nog adviezen uit via Delft met treinen die toch echt niet gaan rijden. Fijn als je een voordelig internationaal geboekte reis ver van tevoren plant.

Dat de IC-Direct te weinig capaciteit heeft kan ik me nog wel voorstellen, zijn de nieuwe AmRo-stammen trouwens nog niet inzetbaar voor extra treinen? En waarom zou je geen omgeleide IC's vanaf Rtd via Gd en Bkl naar Asd kunnen rijden?


Voor 1 week een dergelijke ingrijpende wijziging lijkt me iets teveel werk (tenminste, dat denkt de NS denk ik). Bovendien vraag ik me af of je uitkomt met baanvakcapaciteit (en dan meer op het 1e stuk van Rtd tot Gd...)
 

20-02-2015 13:42:04
treinfan
treinfan
Dat is een kwestie van de 2800 opheffen. Als je dat doet zou je het volgende kunnen doen met de 2600 vanuit Vs:
Rtd v .20
Rta + .24
Gd + .38/39
Wd - .48
Bkl - .56
Asb + .03/.04
Asd a .17
Andere kant op zal wel iets soortgelijks moeten passen, want de drgl is symmetrisch

Laatst bewerkt door treinfan op 20-02-2015 13:42
 

20-02-2015 14:11:04
maurits
maurits
Of (zoals eerder gesuggereerd) de 2600 en 2800 aan elkaar koppelen, op die manier stuur je de doorgaande reizigersstroom sowieso alvast richting Gd/Ut.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

20-02-2015 14:13:02
V64
V64
Voor het moderne spoorbedrijf denken jullie echt te flexibel.

Laatst bewerkt door V64 op 20-02-2015 14:41
 

20-02-2015 14:15:45
maurits
maurits
Het moderne spoorbedrijf lijkt alleen bezig te zijn met het rondjes draaien in de eigen processen, wij denken vanuit het vervoeren van reizigers . Het zou fijn zijn als NS en Prorail dat ook deden.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

20-02-2015 15:56:45
Ovindel
Ovindel
Hier is een live webcam te vinden gericht op het spoorviaduct in Delft zodat je de laatste trein kan spotten vanuit je luie stoel: http://www.misdelaatstetreinniet.nl/  

20-02-2015 16:49:48
broek53
broek53
Quote
maurits (vr 20 feb 2015 14:15:45 https://www.somda.nl/forum/15938/p528116/): Het moderne spoorbedrijf lijkt alleen bezig te zijn met het rondjes draaien in de eigen processen, wij denken vanuit het vervoeren van reizigers . Het zou fijn zijn als NS en Prorail dat ook deden.
Begint het inzicht door te dringen dat dat niet zo is?
Het is nu zo'n jaar of vijf gaande dat de reiziger wel het laatste is waaraan gedacht wordt en de processen en procedures waarmee beide organisaties elkaar het leven zuur maken op 1, 2, 3 t/m 10 staan.
En dat bedoel ik voor de verandering nu eens niet cynisch of met een knipoog.
 

20-02-2015 21:07:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
maurits (vr 20 feb 2015 14:11:04 https://www.somda.nl/forum/15938/p528113/): Of (zoals eerder gesuggereerd) de 2600 en 2800 aan elkaar koppelen, op die manier stuur je de doorgaande reizigersstroom sowieso alvast richting Gd/Ut.
Iets wat verrassend genoeg jaren prima werkte toen er nog iets van 7 minuten tussen aankomst en vertrek zat. Wat dat betreft dus eigenlijk vreemd dat het juist nu niet meer gebeurd, want veel perfecter kunnen series eigenlijk niet op elkaar aansluiten als die twee.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-02-2015 00:12:45
DingeZ
DingeZ
Quote
treinfan (vr 20 feb 2015 13:42:04 https://www.somda.nl/forum/15938/p528110/): Dat is een kwestie van de 2800 opheffen. Als je dat doet zou je het volgende kunnen doen met de 2600 vanuit Vs:
Rtd v .20
Rta + .24
Gd + .38/39
Wd - .48
Bkl - .56
Asb + .03/.04
Asd a .17
Andere kant op zal wel iets soortgelijks moeten passen, want de drgl is symmetrisch


Dan kan die vanaf Asd z'n oorsprongkelijke pad weer volgen, heb je ook geen gedoe met de omloop. Ik zou 'm alleen in Dvd laten stoppen ipv Asb, dat geeft een stuk betere aansluiting richting Asdz en Shl (op Asb ca 12 min overstap, op Dvd ca 6 min).
 

21-02-2015 17:26:23
Dead_Devil
Dead_Devil
wordt er eigenlijk direct begonnen et jet afbreken van het spoor viaduct? of is dit pas later gepland?  

21-02-2015 17:37:07
john2
john2
Zoals ik het begrepen heb word er direct nadat het spoor aan beide zijde op het tunnel tracé is aangesloten begonnen met afbreken van het spoorviaduct. Of heb ik dit verkeerd bergrepen?  

21-02-2015 17:55:33
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
Bert13 (wo 18 feb 2015 15:07:22 https://www.somda.nl/forum/15938/p527789/): Zomaar 33 minuten langer onderweg, en dan niet compenseren met de ICd. Nu maar hopen dat de klanten massaal wegblijven.


Nou, wat een huiluitspraak weer!
Als Amr - Zd eruit ligt door werkzaamheden, dan ben je via Hn ook minimaal een half uur langer onderweg.
En dan kraait er geen haan naar, kom op zeg...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-02-2015 17:57:45
Bert13
Bert13
Dan is er ook geen fatsoenlijk alternatief, en dan houdt het inderdaad op. Zoals je de 1500 via Amr kunt omleiden bij wkz Hn-Zd, de 3000 via Hlm bij wkz Utg-Zd was de ICd (of een directe trein Asd-Rtd) nu ook een prima alternatief geweest.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

21-02-2015 18:00:01
b2py
b2py
De ICd is geen optie omdat deze aan de grenzen van zijn capaciteit zit. In de daluren wel toeslagvrij, in de spitsen niet.

Verder is natuurlijk weer vingertje wijzen door de beste stuurlui aan wal uitermate makkelijk, er is alles aan gedaan om zoveel mogelijk opties te overwegen, maar soms kan het gewoon niet.

Laatst bewerkt door b2py op 21-02-2015 18:00
 

21-02-2015 18:51:21
michaben
michaben
Zijn die nieuw gevormde ICR stammen van de Benelux dan niet toegelaten op de HSL? Want doordat de 9200 te Rtd gaat keren spaart men drie stammen uit, en locs zijn we ondertussen wel genoeg heb ik het idee. Overigens is het argument dat buitenstaanders niet kunnen oordelen ook weer zo gemakkelijk......

Laatst bewerkt door michaben op 21-02-2015 18:51
 

21-02-2015 19:11:53
broek53
broek53
De Beneluxstammen, ook de nieuwe, zijn niet geschikt voor de HSL - ze hebben bijvoorbeeld nog geen ' eindrijtuigen' met de vertaalmodule voor de deurvergrendeling en zo - en dus zijn ze ook niet toegelaten.

Laatst bewerkt door broek53 op 21-02-2015 22:35
 

21-02-2015 19:52:59
gose91
gose91
Quote
michaben (za 21 feb 2015 18:51:21 https://www.somda.nl/forum/15938/p528298/): locs zijn we ondertussen wel genoeg heb ik het idee.
Locs voor de Benelux hebben we zeker niet genoeg. We mogen in de handjes klappen als er een reserve in Nederland staat. Er vallen genoeg treinen uit door het gebrek aan Belgische Traxxen.

De locs tussen Benelux en ICD/AMRO zijn niet uitwisselbaar. De Belgische Traxxen mogen de HSL niet op en de Nederlandse Traxxen (lease én koop) mogen België (nog) niet in
 

21-02-2015 20:04:20
AgentX
AgentX
Het was toch een kwestie van de juiste versie van die ERTMS-software laden en gaan? Gek idee misschien, maar waarom doen ze dat niet tijdelijk met een paar geel-blauwe locs?  

21-02-2015 20:14:23
gose91
gose91
Ik weet niet wat er allemaal bij zo'n toelating bekeken wordt, maar de Nederlanders zijn uitgerust met het Regiopakket. Hiermee kan de loc worden ingesteld op TST of UIC-modus. De Belgen rijden standaard en alleen maar op UIC.

Als dat Regiopakket een reden is om ze nog niet toe te laten heeft andere software nog even geen zin. Maar nogmaals, ik weet niet veel van de regeltjes.
 

21-02-2015 21:48:07
michaben
michaben
Mijn idee was meer om de 1000 serie extra ritten te geven in de spits met de vrijgekomen stammen en de nieuwe TRAXXen. De Benelux omleiden via de HSL naar Shl zou nog mooier zijn maar daar ging ik al niet vanuit dat dit al zou kunnen, maar ik had de hoop dat je met het uitwisselen van de NMBS TRAXX voor een NS TRAXX de vanwege de inkorting van de Benelux vrijgekomen stammen nog zou kunnen gebruiken voor de 1000 serie.

Overigens zie ik als ik door de dienstregelingen blader dat op de omreisroute Gvc-Gd-Rtd de 2000 losgelegd is van de 8800 en te Ut op spoor 18b op zichzelf gaat keren, met richting Ut een extra stop te Wd om de trein veilig uit te buigen (want anders zou deze voor zo'n levensgevaarlijk rood sein komen te staan). Is dit in een poging de 2000 te verlengen vanwege de extra reizigers op de omreisroute, of toevallige bijkomstigheid van werkzaamheden aan DSSU? Ook de 700/12700 is losgekoppeld in de omloop en keert op zichzelf ipv op de 2100 die is opgeheven tussen Ledn en Gvc omdat de 2600 zijn plekje ingepikt heeft te Gvc.

Laatst bewerkt door michaben op 21-02-2015 21:51
 

23-02-2015 06:49:43
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (za 21 feb 2015 19:11:53 https://www.somda.nl/forum/15938/p528303/): De Beneluxstammen, ook de nieuwe, zijn niet geschikt voor de HSL - ze hebben bijvoorbeeld nog geen ' eindrijtuigen' met de vertaalmodule voor de deurvergrendeling en zo - en dus zijn ze ook niet toegelaten.

Zijn het alleen eindrijtuigen die het probleem zijn en kun je de rijtuigen wel zonder meer op andere plaatsen in een stam hangen? Want is er een reden om niet met 12 bakken te gaan rijden in de ICD?
 

23-02-2015 07:58:29
broek53
broek53
Die reden is er, maar die is dan weer van een hoog oostblokgehalte: de stammen zijn toegelaten als stam in een bepaalde samenstelling.
Daarnaast weet ik niet of tussenrijtuigen zomaar de HSL op kunnen of dat er nog iets aan moet gebeuren.
 

23-02-2015 13:07:39
dlm4yjp
dlm4yjp
Was dat niet het gevalletje treinlengte in het ETCS systeem?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

23-02-2015 13:09:15
mich
mich
Dat kun je altijd aanpassen dus dat moet geen probleem zijn. Komt zich ook niet op de meter.  

23-02-2015 14:17:25
gose91
gose91
Rijtuigen van de BNL mogen niet de HSL op daar zij niet zijn uitgerust met het intercomsysteem (kastje in de buurt van de noodrem). Dit tijdelijke systeem wordt bij de ombouw van de ICD vervangen door de reizigersnoodremovername.

Laatst bewerkt door gose91 op 23-02-2015 14:18
 

23-02-2015 14:42:50
Rolffiej19
Rolffiej19
En omdat ze geen biotoilet hebben


MCN ASD
 

23-02-2015 17:01:26
gose91
gose91
Als je de goede eruit zoekt gaat dat wel. In de 47**-stammen rijden er een nog een paar rijtuigen mee rond  

23-02-2015 17:07:07
michaben
michaben
Dus die rijtuigen moeten straks nóg een keer in revisie gaan? Want in de eindsituatie moeten alle ICR rijtuigen op de HSL toegelaten zijn immers.

Overigens viel me vanmiddag de drukte op de omreisroute via Gd heel erg mee, de 12561 was nog altijd het gebruikelijke luchtvervoer in het voorste treinstel met een bezettingsgraad van hooguit 25%. De versterkingsmaatregelen op Rtd-Gd lijken beperkt te zijn tot het niet aftrappen tot solo stellen in de daluren, in de spits geen versterkingen in ieder geval, maar gezien deze drukte is dat ook niet nodig.
 

23-02-2015 17:14:30
broek53
broek53
De Beneluxrijtuigen (nieuw) moeten nog een keer naar binnen voor de HSL-aanpassingen inderdaad, de beneluxrijtuigen (oud) krijgen straks tegelijkertijd revisie en ombouw, net als de rest van de ICR-vloot.  

23-02-2015 21:06:20
Jymbo-50
Jymbo-50
Weer iemand trouwens of het sloopmateriaal via het spoor wordt afgevoerd? Met spoorse spullen als portalen en seinen zal dat wel gebeuren maar geldt dat ook voor het puin? Lijkt me handiger dan door de drukke straten. Afvoer zal wel richting Rotterdam gaan neem ik aan. Ik zag vandaag dat aan de DSM-kant het oude spoor inclusief bovenleiding al weg is en er vanaf het Haantje een nieuw spoor gelegd wordt dat met een flauwe boog naar links netjes de tunnel in gaat. Ik zag daar geen wissel in liggen (behalve die voor de DSM-losplaats). Afvoer richting Rijswijk (en dus door de tunnel) lijkt me dus geen optie.  

23-02-2015 21:14:57
fred67nl
fred67nl
Vanochtend zag ik op de webcam bij Delft twee vrachtwagens met hele stukken oud spoor voorbijrijden.


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

23-02-2015 21:31:10
michaben
michaben
Ik vermoed dat het afvoeren per spoor het werktempo niet ten goede zal komen. Men zal de prioriteit geven aan beide tunneluiteinden om de buitendienststelling zo kort mogelijk te houden. Wanneer je de oude zooi per spoor wilt afvoeren zul je in het midden moeten beginnen en moeten toewerken naar de tunneluiteinden.  

23-02-2015 21:51:54
Jymbo-50
Jymbo-50
Ik bedoelde de afvoer van de spullen van het viaduct nadat de tunnel aangesloten is, vanaf volgende week dus. Deze week wordt er niets gesloopt en afgevoerd anders dan wat in de weg ligt van de nieuwe aansluiting. Maar je moet idd straks wel tussen de gewone dienst door als je gaat afvoeren. Kon wel eens een probleem zijn. Was maar een gedachte. Dank.