Leiden - Woerden (- Utrecht)
Forum: Algemeen - Algemeen
17-07-2018 16:39:35
gvttreinen
gvttreinen
Er liggen meer spoorlijnen op slappe ondergrond zoals bij Bdg of Kpn dus we kunnen wat meer verwachten
Overigens, tussen Cl en Gdm ook prut maar in het belang van A2 corridor wordt hier wel getracht te monitorenen en bijhouden.
 

17-07-2018 17:07:32
b2py
b2py
Kan me niet herinneren dat ik in een onderhoudsdocument speciale richtlijnen heb gezien voor Asd - Ehv omdat het een ‘speciale’ lijn is. Ergo, verspreid geen onzin. Fake news!  

17-07-2018 17:43:11
gvttreinen
gvttreinen
Er is wel degelijk nieuw ballast gestort tussen Cl en Gdm, niet de eerste keer.  

17-07-2018 17:43:33
sjoerd
sjoerd
Fake-nieuws is het niet. Het is geen fake en geen nieuws: iedereen weet dat de ondergrond in een groot deel van Nederland slecht is, met de veen-, rivier- en zeeklei is dat ook geen verrassing. Daarnaast kennen we uit eigen ondervinding de plekken waar de spoorweg erbij ligt alsof het water onder de dwarsliggers golft.
Er is echter wel een verschil tussen de spoorwegen die als dubbelsporige Staatslijn zijn aangelegd en de enkelsporige lijnen die door particuliere maatschappijen zijn aangelegd.
De ligging van het spoor wordt in het gehele land nauwkeurig bijgehouden en zwakke plekken zijn echt wel in beeld. De historie van de baanvakken is daarbij minder van belang dan de huidige staat. Onderhoud wordt soms uitgesteld, afhankelijk van de belasting, maar verrassingen zijn er ook.
Woerden - Leiden is wel uitgezet als dubbelsporige hoofdlijn, en ligt daarom grotendeels ten zuiden van de as, maar heeft nergens de bijbehorende onderbouw, ook niet in de landhoofden van de bruggen. (De brug over de Hollandse IJssel bij Alphen heeft wel een dubbele onderbouw maar dat komt door de aanleg van de HESM-lijnen.) Het is bekend dat in die streek de zandladingen voor de aanleg voortdurend in het peilloze veen verdwenen. Dat is toch wat anders dan bij de Staatslijn Utrecht - Boxtel.
 


17-07-2018 17:51:40
thom
thom
De fake-nieuws opmerking sloeg goed gelezen op het speciaal monitoren van Cl-Gdm omdat het de A2 corridor zou betreffen, niet het monitoren ansich.  

17-07-2018 18:39:38
mvschoon
mvschoon
@sjoerd: Hollandse IJssel = Gouwe?  

17-07-2018 18:54:44
sjoerd
sjoerd
Ach ja, je hebt gelijk. Excuses.  

07-04-2019 15:05:46
wouter15
wouter15
Er komen mogelijk extra treinen te rijden in de spits tussen Leiden en Utrecht: http://www.alphens.nl/nieuws/overig/33608,meer-spitstreinen-tussen-utrecht-en-leiden.html  

07-04-2019 16:24:05
broek53
broek53
Wat een vreemd verhaal? Alsof de frequentie van de treinen (op een enkelsporig baanvak nota bene) iets te maken heeft met de gevolgen voor de stabiliteit van de ondergrond. Herstelt de bodem zichzelf en heeft die daar de tijd voor nodig? Het lijkt mij dat er een paar zaken door elkaar heen zijn gaan lopen in de berichtgeving. Het lijkt mij dat men de logische stap maakt om de spitspendels Leiden - Alphen a/d Rijn door te trekken en te knopen aan een van de daar overvloedig kerende series.  

07-04-2019 16:53:50
MetroRET
MetroRET
De patroontijden van de 8900 zouden in theorie prima aan de 6500 kunnen worden vastgemaakt. Het voordeel wat men tevens uit kan halen, is dat de 6500 dan in beide richtingen kan stoppen op Utvr, Utln en Htn.

De 2800 zou dan teruggeplaatst moeten worden naar spoor 11/12.
 

07-04-2019 19:08:10
Steen
Steen
Nou eerst zien, dan geloven... Dit is nu ondertussen al de 10e belofte of zo?

Maar stel het plan gaat door wordt het wel interessant bij vertragen. Op dit moment als de 8800 een onverwachte vertraging krijgt moet deze wachten op Wd om vervolgens met +15 in apn opgeheven te worden. (Als de vertraging optijd opgemerkt wordt gooien ze de 8900 er een slag uit, maar vaak niet). Als er dan straks 4 per uur zouden rijden is er 0 speling meer en dan zou een vertraagde trein uit Ut al in Wd worden opgeheven?

Laatst bewerkt door Steen op 07-04-2019 19:09
 

10-04-2019 12:26:49
abcde
abcde
Je hebt gelijk, vertragingen op een enkelsporig traject geven een sneeuwbaleffect.
Echter zijn er meerdere (grotendeels) enkelsporige baanvakken waar ook een kwartierdienst rijdt : Nijmegen - Venray ; Zwolle - Coevorden ; Dordrecht - Gorkum. Het is mogelijk.
 

10-04-2019 12:51:47
broek53
broek53
Quote
Steen (zo 07 apr 2019 19:08:10 https://www.somda.nl/forum/14609/p703165/): Nou eerst zien, dan geloven... Dit is nu ondertussen al de 10e belofte of zo?

Maar stel het plan gaat door wordt het wel interessant bij vertragen. Op dit moment als de 8800 een onverwachte vertraging krijgt moet deze wachten op Wd om vervolgens met +15 in apn opgeheven te worden. (Als de vertraging optijd opgemerkt wordt gooien ze de 8900 er een slag uit, maar vaak niet). Als er dan straks 4 per uur zouden rijden is er 0 speling meer en dan zou een vertraagde trein uit Ut al in Wd worden opgeheven?
Nou, er is nog niets beloofd, ook in het verleden niet, alleen onderzocht.

Inderdaad ben je een beetje 't haasje als een trein op zo'n volgereden baanvak een kruising mist en de volgende moet afwachten, want bij een kwartierdienst zit je dan per definitie al (bijna) in het pad van de volgende trein. En op een enkelspoor zonder blokindeling dreigt dan trein 2 ook weer de bietenbrug op te gaan.
Volgens mij ontstaat daaruit ook de vuistregel dat je met een vertraagde trein beter door kunt rijden dan de volgende kruising afwachten. Met de speling in de rijtijden en de kruisingen moet dan de vertraging een beetje heen en weer klotsen op het baanvak en daarbij uitdempen.
 

10-04-2019 14:15:20
dennistd
dennistd
Quote
abcde (wo 10 apr 2019 12:26:49 https://www.somda.nl/forum/14609/p703279/): Je hebt gelijk, vertragingen op een enkelsporig traject geven een sneeuwbaleffect.
Echter zijn er meerdere (grotendeels) enkelsporige baanvakken waar ook een kwartierdienst rijdt : Nijmegen - Venray ; Zwolle - Coevorden ; Dordrecht - Gorkum. Het is mogelijk.

Het hangt maar net af van de benodigde rijtijd tussen twee kruisingsstations. Op Zwolle-Wierden zie je dat er daardoor een iets scheve halfuursdienst is van de sprinter: anders past de IC er niet tussenin.
 

10-04-2019 14:29:43
daniel81
daniel81
Het lastige is ook dat de bedreiging van twee kanten komt:
enerzijds stijgt het risico op vertragingen doordat er meer treinen rijden (immers hoe meer treinen er rijden hoe groter de kans dat er een vertraagde tussen zit), anderzijds daalt de rijtijdspeling. Dit omdat het kruisen zelf ook tijd kost en dat gaat ten koste van de rijtijdspeling
 

10-04-2019 15:22:47
broek53
broek53
Ja, dat heeft vooral te maken met het kwistig rondstrooien van speling in die kruising - maar ja, dat is dan ook speling en in de praktijk kan het veel korter, hetgeen met name de vervoerders op de enkelsporige baanvakken met treinen met eenmansbediening dagelijks bewijzen.
Voor deze lijn heb je van verlengde kruisingen in de dienstregeling overigens alleen last in Bodegraven, als je het met de huidge spitsdrgl (met de pendels ledn - apn) vergelijkt. In Woerden krijg je een vliegende kruising dankzij Molenvliet.
 

10-04-2019 17:39:01
kleine_man
kleine_man
Op de valleilijn zie ik regelmatig bij vertraging dat de tussentrein naar Barneveld zuid kort keert en in het pad van de vertraagde trein naar Amersfoort gaat. De vertraagde trein uit Ede gaat vervolgens vanaf Barneveld in het pad van de tussentrein. De vertraging is er dan uit.

Wil je dit tussen Leiden en Woerden doen, moet het materieel uitwisselbaar zijn.
 

10-04-2019 18:54:52
yappa
yappa
En het personeel moet natuurlijk net zo uitwisselbaar zijn. Daar zie ik het (met de o zo efficiënte roosters van NS) wel op stuklopen  

10-04-2019 20:00:59
Oldskool
Oldskool
Hoezo? Diensten kunnen toch gewoon zo gemaakt worden dat het aan alle regeltjes voldoet! Heeft dus helemaal niks met de roosters te maken%08%%08%  

10-04-2019 20:11:08
MCN-GVC
MCN-GVC
Personeel wordt aangepast aan de treinloop. Ook als dit negatief is voor hem/haar dienst of de treinloop. Vergeet niet dat de aanpassing van een trein tegenwoordig vanuit prorail komt en de bijsturing het personeelstechnische daarna pas moet gaan oplossen. Op de HSL met de eentonige diensten op dezelfde treinserie (merendeel van de diensten is nog steeds alleen maar op de 1100, vaak 9 uur lang) merken we dit vaak genoeg. Je wordt omgeleid (30 min bijleggen ivm het riante pad aangewezen door prorail). En als we moet keren en je komt ergens anders uit rond einde dienst, dan leg je makkelijk een uur of 1 a 2 of zelfs meer bij. Maar de trein wordt wel degelijk aangepast. Vergeet niet dat de beveiliging en de hoeveelheid kruisingen onderweg ook zijn beperkingen geven. Zo kan een tweede trein uit Apn, richting Ledn, pas achter zijn voorganger in dezelfde richting aan wanneer deze bij Ztw is.  

12-04-2019 18:01:36
Capt_Molo
Capt_Molo
Er moet nog wel ergens een minuutje rijtijdwinst behaald worden rond Apn, anders zijn de overstappen tussen spoor 1 en 3 maar 2 minuten.  

23-04-2019 17:11:29
zoek34
zoek34
Meer treinen tussen Utrecht en Leiden in de spits

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1907960/

Voorlopig plan hopelijk voor het politieke zomerreces gereed.

Ook onderzoek naar versnelling van de intercity, zullen ze alle marges eruit halen?

Laatst bewerkt door zoek34 op 23-04-2019 17:11
 

23-04-2019 17:15:11
mvschoon
mvschoon
Volgens mij moet je die twee zinnen omdraaien!  

23-04-2019 17:15:44
Steen
Steen
Als ze alle marges eruit halen kan je er vanaf dan wel vanuit gaan dat alles de hele dag met vertraging rijdt.  

23-04-2019 18:49:07
broek53
broek53
In de planningsregels voor het maken van een dienstregeling zitten rijtijdmarges ingebakken en marges op de kruisingen op het enkelspoor. Daaraan ontkom je als vervoerder niet eens, al zou je willen.

Laatst bewerkt door broek53 op 23-04-2019 18:49
 

23-04-2019 19:08:39
wouter15
wouter15
De 8900 zal dan ook worden doorgetrokken naar Wd en Ut. Vanaf Ut misschien door als 6500 nar Htnc? Of zou dat niet passen?  

23-04-2019 19:45:46
MetroRET
MetroRET
Dat zou exact op elkaar kunnen passen.
Hierdoor zou alleen de 2800 weer naar de IC-sporen moeten verkassen.
Mede hierdoor zou de 6500 eventueel ook in beide richtingen kunnen stoppen op de tussengelegen stations.

Laatst bewerkt door MetroRET op 23-04-2019 19:46
 

23-04-2019 20:22:17
daniel_ddr
daniel_ddr
De 2800 weer naar de IC-sporen kan in dienstregeling 2020 natuurlijk ook wel makkelijker omdat je dan van de grootste sta-in-de-weg af bent. Immers gaat de 2000 doordeweeks naar Amf doorrijden en da's nu de langst kerende trein op die sporen (de 2800 keert immers in 4 minuten).
Is alleen de vraag waar je de 8800 dan laat, of past die er nog tussendoor via het tailtrack achter 20/21?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-04-2019 21:08:38
geert
geert
Quote
MetroRET (di 23 apr 2019 19:45:46 https://www.somda.nl/forum/14609/p703818/): Dat zou exact op elkaar kunnen passen.
Hierdoor zou alleen de 2800 weer naar de IC-sporen moeten verkassen.
Mede hierdoor zou de 6500 eventueel ook in beide richtingen kunnen stoppen op de tussengelegen stations.
En dat past dan weer precies in een eerdere toezegging van NS aan de gemeente Utrecht over het rijden van een 10-minutendienst tussen Ut en Wd vanaf 2020! Dus 1+1+1=3 in dit geval lijkt mij
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-04-2019 21:09:13
geert
geert
Quote
daniel_ddr (di 23 apr 2019 20:22:17 https://www.somda.nl/forum/14609/p703823/): De 2800 weer naar de IC-sporen kan in dienstregeling 2020 natuurlijk ook wel makkelijker omdat je dan van de grootste sta-in-de-weg af bent. Immers gaat de 2000 doordeweeks naar Amf doorrijden en da's nu de langst kerende trein op die sporen (de 2800 keert immers in 4 minuten).
Is alleen de vraag waar je de 8800 dan laat, of past die er nog tussendoor via het tailtrack achter 20/21?
Daar is toch de tailtrack achter spoor 9-11-12 voor bedacht?
 

23-04-2019 22:03:04
AlbertP
AlbertP
Quote
daniel_ddr (di 23 apr 2019 20:22:17 https://www.somda.nl/forum/14609/p703823/):
Is alleen de vraag waar je de 8800 dan laat, of past die er nog tussendoor via het tailtrack achter 20/21?

Net iets te kort achter de 6000, maar misschien kan die wel iets opgeschoven worden om de 8800 erdoor te laten en dan tegelijk een iets nettere 10-minutendienst met 6500/6900 bieden. Hangt af van de A2-corridor (helaas).
 

23-04-2019 22:04:44
daniel_ddr
daniel_ddr
@geert: Zo handig is die tailtrack achter 9-11-12 niet lijkt me, je moet dan immers steeds dwars door de Sprintercorridor Db-Bkl. Dat moet ook maar net passen.

De 2800 heeft het voordeel dat 'ie in 5 minuten keert wat op spoor 9 zou moeten lukken, hij komt immers aan als daar geen kopmakende IC uit Amf staat en is er precies op tijd weg om niet voor de kopmakende nieuwe IC2000 Amf-Gvc in de weg te staan.
Echter de 20 minuten keertijd van de 8800 past niet aan een perronspoor. En de 2800 op 8800 en omgekeerd laten keren schiet je qua keertijden niks mee op, want die worden dan juist langer en vereisen dan twee tailtracks in plaats van eentje.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 23-04-2019 22:05


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-04-2019 22:49:09
gvttreinen
gvttreinen
Niet zo handig om de 2800 op 9 te laten keren, juist dan is er een goederenpad over 9 ri Amf!  

23-04-2019 23:04:01
MetroRET
MetroRET
Past het niet gewoon op spoor 11/12, waar de 2800 eerder al eens keerde.  

24-04-2019 13:14:50
broek53
broek53
Kweenie of de rest van de treinen hetzelfde blijft en de 8800 in zijn huidige pad (dat zal haast wel), dan is misschien van belang dat in 2020 de 8800 gaat tailtracken van spoor 12 via OZ naar spoor 8 en de 2800 kort keren (via voor bijsturing bestemde wissels (!) op spoor 20, zoals de plannen er nu voor staan.  

24-04-2019 13:51:55
geert
geert
Gelukkig zijn die wissels er, de 2800 gebruikt ze al enkele jaren en de 6900 in het weekend ook  

24-04-2019 15:20:04
MetroRET
MetroRET
Quote
broek53 (wo 24 apr 2019 13:14:50 https://www.somda.nl/forum/14609/p703853/): Kweenie of de rest van de treinen hetzelfde blijft en de 8800 in zijn huidige pad (dat zal haast wel), dan is misschien van belang dat in 2020 de 8800 gaat tailtracken van spoor 12 via OZ naar spoor 8 en de 2800 kort keren (via voor bijsturing bestemde wissels (!) op spoor 20, zoals de plannen er nu voor staan.


Maar de 2800 kan je niet op 20 keren als je de 6500 en 8900 aan elkaar wilt knopen.
 

24-04-2019 15:56:44
broek53
broek53
Quote
geert (wo 24 apr 2019 13:51:55 https://www.somda.nl/forum/14609/p703855/): Gelukkig zijn die wissels er, de 2800 gebruikt ze al enkele jaren en de 6900 in het weekend ook
Ja, dat is nu net waar Prorail zo'n relatieve hekel aan heeft. Bouwen ze een heel station om voor 80 km/h met wissels in de rechtstand, leggen ze 2 wisseloverlopen 1:9 aan voor de bijsturing en dan worden die redelijk structureel krom bereden. Ik vind dat wel vermakelijk, want het is zeker niet de eerste keer dat zoiets gebeurt. En over een x-aantal jaren vraagt men zich af elke idioot nu juist op die plaats 1:9 heeft gebouwd.
 

24-04-2019 16:17:15
gvttreinen
gvttreinen
Te krappe ruimte voor b.v. 1:18,055?  

24-04-2019 16:58:34
broek53
broek53
Je mist mijn punt. Ik bedoel dat de betreffende wissels niet voor de doorstromende treindienst zijn aangelegd, maar voor de bijsturing en om die reden als 1:9. Vervolgens gaat de vervoerder ze standaard gebruiken om niet door te stromen, maar tegen de richting in te keren (o, gruwel) en na een tijd is dat zo gewoon dat men zich gaat afvragen waarom er nu juist daaro precies 1:9 liggen, die bijvoorbeeld de treinopvolging verknallen.
Niks ernstigs verder of zo, maar zo gaan die dingen nu eenmaal - en ik vind dat wel amusant om te zien.


Overigens hebben de 1:18,055 al weer afgedaan; in alle projecten worden nu weer "gewoon" 1:15 toegepast, maar dat terzijde.
 

24-04-2019 20:55:02
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
MetroRET (di 23 apr 2019 23:04:01 https://www.somda.nl/forum/14609/p703840/): Past het niet gewoon op spoor 11/12, waar de 2800 eerder al eens keerde.
Op 12 sowieso niet, dan krijg je met vertrek om .03/.33 een overkruisingsconflict met de om .02/.32 aankomende (1)1700.

Op spoor 11 zou nog wel moeten lukken, maar dan zit de boel wel muurvast gepland. De 8800 zou dan bijvoorbeeld vanaf het tailtrack alleen via spoor 8 kunnen omdat bij vertrek van 9 een conflict met de binnenkomende (1)1700 ontstaat bij vertrek via de fly-over en met de binnenkomende 2800 bij vertrek via spoor 222.
Qua spoorgebruik heb je dan echt nul flexibiliteit, ook al omdat de naar Amf doorgetrokken 2000 in dienstregeling 2020 bepaald spoorgebruik vereist om geen conflicten te krijgen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

24-04-2019 21:06:55
MetroRET
MetroRET
Wat is er dan zo anders t.o.v. het tijdperk dat de 2800 nog op 12 keerde 2 jaartjes terug ?  

24-04-2019 21:52:17
michaben
michaben
Quote
daniel_ddr (wo 24 apr 2019 20:55:02 https://www.somda.nl/forum/14609/p703882/): Op 12 sowieso niet, dan krijg je met vertrek om .03/.33 een overkruisingsconflict met de om .02/.32 aankomende (1)1700.

Dat is dan toch juist geen conflict? %03% De (1)1700 staat dan al immers een minuut langs het perron als de 2800 vertrekt. Ook met de nieuwe tijden van de 1700/11700 sinds dit jaar zou de 2800 er nog tussendoor moeten passen op spoor 12.

Laatst bewerkt door michaben op 24-04-2019 21:53
 

24-04-2019 21:54:12
daniel_ddr
daniel_ddr
@michaben: Er bestaat toch ook nog zoiets als opvolgtijden over hetzelfde wissel?

@MetroRET: De infrastructuur. Toen de 2800 op 12 keerde de 2000 op de 8800 op 20/21, wat ermee te maken had dat direct na de ombouw naar de DSSU-infra het huidige spoor 222 er nog niet lag. Treinen van 12 ri. Gouda moesten toen nog via spoor 213 vertrekken en dan voor de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal overlopen (wat nu überhaupt niet meer kan).
Kennelijk kon er toen al een rijweg ingesteld worden vanaf 12 zodra de binnenkomende (1)1700 wissel 2613 had vrijgemaakt. Nu gaat dat niet meer omdat je direct bij puntje perron al de wissels door moet om spoor 222 te bereiken, wil je niet tot Woerden links hoeven rijden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

24-04-2019 22:09:01
michaben
michaben
Quote
daniel_ddr (wo 24 apr 2019 21:54:12 https://www.somda.nl/forum/14609/p703886/): Er bestaat toch ook nog zoiets als opvolgtijden over hetzelfde wissel?

Ze rijden toch niet in dezelfde richting? We hebben hier te maken met een overkruistijd in tegengestelde richting tussen aankomst en vertrek, en daarvoor staat één minuut.
 

11-11-2019 15:54:32
daniel81
daniel81
Prorail heeft huiswerk:
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2019/11/11/onderzoek-baanvak-leiden-utrecht-in-slechte-constructieve-staat/?gdpr=accept
 

11-11-2019 17:28:49
sjoerd
sjoerd
In elk geval wordt dit project nu wel degelijker bekeken dan destijds Zwolle - Kampen. Het lijstje baanvakken waarvan de stabiliteit te wensen overlaat, bevat geen verrassingen, behalve dan dat er nog enkele baanvakken aan ontbreken. Ze doen nu net of ze tot de lijst komen, onafhankelijk van de huidige belasting, maar dan kunnen we er nog wel enkele aan toevoegen zoals delen van Zaandam - Hoorn, delen van Utrecht - Gouda - Rotterdam, Gouda - Den Haag, en zo kan ik nog wel even doorgaan. En dan zeg ik niks nieuws.  

11-11-2019 19:59:44
cuneo56
cuneo56
Quote
daniel81 (ma 11 nov 2019 15:54:32 https://www.somda.nl/forum/14609/p715513/): Prorail heeft huiswerk:
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2019/11/11/onderzoek-baanvak-leiden-utrecht-in-slechte-constructieve-staat/?gdpr=accept

Het zal wel de leeftijd zijn dat ik de tegenwoordige journalisten niet altijd meer kan volgen, maar als een baanvak niet voldoet aan de afkeur norm; dan is het toch afgekeurd!
Maar toch rijden de treinen er gewoon verder
 

11-11-2019 21:17:33
Steen
Steen
Quote
cuneo56 (ma 11 nov 2019 19:59:44 https://www.somda.nl/forum/14609/p715532/):
Quote
daniel81 (ma 11 nov 2019 15:54:32 https://www.somda.nl/forum/14609/p715513/): Prorail heeft huiswerk:
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2019/11/11/onderzoek-baanvak-leiden-utrecht-in-slechte-constructieve-staat/?gdpr=accept

Het zal wel de leeftijd zijn dat ik de tegenwoordige journalisten niet altijd meer kan volgen, maar als een baanvak niet voldoet aan de afkeur norm; dan is het toch afgekeurd!
Maar toch rijden de treinen er gewoon verder


Dat is een gevalletje dubbele ontkenning, hij voldoet niet aan de afkeurnorm wordt bedoelt dat de baan nog binnen de norm valt om niet afgekeurd te worden.
 

11-11-2019 22:44:59
rolandrail
rolandrail
Van een collega hoor ik dat vandaag de al ruim 6 jaar bestaande TSB op de overweg ten oosten van Ztwo afgedekt was. Gisteren was het nog gewoon max 100 en na een zwiepertje weer opschakelen.

Laatst bewerkt door rolandrail op 12-11-2019 16:31


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 

11-11-2019 22:47:44
Steen
Steen
Quote
rolandrail (ma 11 nov 2019 22:44:59 https://www.somda.nl/forum/14609/p715551/): Van een collega hoor ik dat vandaag de al vijf jaar bestaande TSB op de overweg ten oosten van Ztwo afgedekt was. Gisteren was het nog gewoon max 100 en na een zwiepertje weer opschakelen.

Vandaag ook, dus volgens mij zit die TSB er gewoon nog.
 

11-11-2019 22:49:26
rolandrail
rolandrail
Grmpf. Ik kijk morgen zelf ook wel weer dan en zal hem daarna om z'n oren slaan %08%


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 

11-11-2019 23:58:46
marciekemp
marciekemp
Borden zijn op Apn-Ledn idd afgedekt en op Ledn-Apn zelfs weggehaald... terwijl de TSB er volgens de IAM er nog in zit, dus iets gaat daar niet helemaal goed, is ook al door diverse collega's aan de Trdl gemeld  

12-11-2019 14:15:32
rolandrail
rolandrail
Komt naar verluid morgen pas in de IAM-dagpublicatie te staan.
De weggehaalde borden liggen langs de baan.


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 


12-11-2019 15:00:44
Steen
Steen
Wel vreemd zeg, hebben ze er uberhaupt iets veranderd? Vanmorgen maakte de trein alsnog de standaard zwieper bij de overweg, en dat met 100 km/h.  

12-11-2019 16:04:37
pjkleton
pjkleton
Dat is toch de overweg in de Gemeneweg ? ,de naam zegt het al.%08%
Peter
 

13-11-2019 04:32:53
Tobiash4
Tobiash4
Inmiddels is de dagpublicatie van Woensdag uit. Vanaf 05:00 vandaag (13 november) is de "tijdelijke" snelheidsbeperking dan eindelijk officieel verleden tijd, zo lijkt het...  

13-11-2019 08:30:25
Steen
Steen
Net inderdaad met volle snelheid er over heen. Lekker een grote zwieper.  

28-12-2023 14:35:17
seinhuis
seinhuis

ProRail start onderzoek naar inzet dubbeldekstreinen op spoorlijn Leiden - Utrecht Centraal.

Indien er meer treinen per uur gereden gaat worden dan moet de infrastructuur worden aangepast.

 

28-12-2023 14:39:48
martijn
martijn

Bijzonder, ik dacht juist dat de bodem tussen Alphen en Woerden het slechtst was.

 

28-12-2023 15:16:50
aarclay
aarclay

Die is een flinke poos geleden wel aangepast, maar tussen Woerden en Leiden is het in het algemeen een zwakke bodem. Blijkbaar is het toch het ergste tussen Leiden en Alphen. Ik kan mij niet herrinneren waneer ze dat ooit vernieuwd hebben.

 

28-12-2023 16:02:40
sjoerd
sjoerd

De ondergrond tussen Alphen en Leiden is het laatst "grondig" aangepakt toen het tweede spoor gebouwd is, waarna dat in dienst ging en het eerste spoor is vernieuwd. Ik weet niet of er toen veel is gebeurd aan de diepere lagen, maar wel dat er veetunneltjes zijn aangelegd en veel overwegjes zijn weggehaald en duikers en bruggetjes zijn vernieuwd. De veetunneltjes kwamen er omdat een overweggebruiker er bij dubbelspoor niet meer van uit kon gaan dat er na een eerste trein voorlopig geen tweede zou volgen van de andere kant binnen de tijd dat je zou oversteken.

Zoals iedereen langzamerhand zal weten is de diepere ondergrond een veen- en kleilaag waardoor de spoorweg er min of meer op drijft. Zwaarder maken van het baanlichaam heeft alleen tot gevolg dat de baan zijdelings wegzakt en in de diepte verdwijnt.

 

28-12-2023 16:07:55
broek53
broek53

Zwakke bodem heeft ook weinig met spoorvernieuwing te maken.

Maar het bericht verrast wel, in zoverre dat volgens mij alle dienstregelingmodellen voor een Beter Leiden - Utrecht uitgaan van integraal gebruik van sprinters, althans van licht materieel. Als je daar met dubbeldekkers tussenin gaat zitten, weet je vrij zeker dat een dienstregeling met een station Hazerswoude erbij nog meer dubbelspoor gaat vergen dan met sprinters al het geval zou zijn. Niet omdat het dubbeldekkers zijn, maar ze (VIRM) zo traag is.
Wat overigens geen reden is om de draagkracht niet te onderzoeken, daar niet van.



Laatst bewerkt door broek53 op 28-12-2023 16:09
 

28-12-2023 16:55:03
geert
geert
Quote
seinhuis (28-12-2023 14:35:17):

ProRail start onderzoek naar inzet dubbeldekstreinen op spoorlijn Leiden - Utrecht Centraal.

Indien er meer treinen per uur gereden gaat worden dan moet de infrastructuur worden aangepast.


Gelukkig heeft VIRM hier al jaren geleden, lijkt me dus een papieren tijger

 

28-12-2023 16:59:11
MetroRET
MetroRET

Maar VIRM heeft er niet gereden, sinds de 8900 naar Utrecht is gaan doorrijden, waarmee de kruisingen tussen Apn en Bdg met VIRM te krap zouden worden.

 

28-12-2023 17:11:02
broek53
broek53

Het gaat erom dat NS en ProRail al jaren in de clinch liggen over VIRM op die lijn. Dat luistert op de toegestane asdruk zo nauw dat ze ruzie krijgen over het gewicht van een vol beladen dubbbeldekker.

 

28-12-2023 17:17:18
DDZ7504
DDZ7504

Maar waarom zou men überhaupt weer dubbeldekkers willen inzetten hier?




DDZ in dienst, ik blij!
 

28-12-2023 18:55:07
geert
geert
Quote
MetroRET (28-12-2023 16:59:11):

Maar VIRM heeft er niet gereden, sinds de 8900 naar Utrecht is gaan doorrijden, waarmee de kruisingen tussen Apn en Bdg met VIRM te krap zouden worden.


Daarvoor zijn de wissels in Bdg en ik meen ook in Apn toch speciaal aangepast?

 

28-12-2023 21:58:43
Sanderbin
Sanderbin
Quote
DDZ7504 (28-12-2023 17:17:18):

Maar waarom zou men überhaupt weer dubbeldekkers willen inzetten hier?


De huidige inzet kan de reizigersaantallen niet aan. Ik moet voor mijn studie tussen Apn en Ut reizen en bijna elke keer als ik de trein van 7.39 of 8.09 uit Apn naar Ut pak zijn ze gewoon na Wd vol

 

28-12-2023 23:49:59
Dionysusnu
Dionysusnu

Zit de 8923 (07:54) dan ook vol, of wordt die minder gebruikt? (Bijvoorbeeld vanwege slechte aansluitingen, geen idee of dat zo is)

 

29-12-2023 00:04:48
Sanderbin
Sanderbin

De 8900 valt vaak genoeg mee qua drukte, pas vanaf Vtn begint het wat drukker te worden maar nog niet zo druk als de 8800

 

29-12-2023 00:22:08
rolandrail
rolandrail
Quote
geert (28-12-2023 18:55:07):
Quote
MetroRET (28-12-2023 16:59:11):

Maar VIRM heeft er niet gereden, sinds de 8900 naar Utrecht is gaan doorrijden, waarmee de kruisingen tussen Apn en Bdg met VIRM te krap zouden worden.


Daarvoor zijn de wissels in Bdg en ik meen ook in Apn toch speciaal aangepast?


In Bdg is niets aangepast, in Apn wel aan de zijde Bdg. In Apn zou ook nog het vetrek van spoor 1 rg Ledn versneld kunnen worden. De infra is geschikt voor 60 km/h, net als van de andere sporen door de dwergseinen echter max 40.

 

29-12-2023 02:29:18 1
thom
thom
Quote
broek53 (28-12-2023 17:11:02):

Het gaat erom dat NS en ProRail al jaren in de clinch liggen over VIRM op die lijn. Dat luistert op de toegestane asdruk zo nauw dat ze ruzie krijgen over het gewicht van een vol beladen dubbbeldekker.


Het feit dat een 1600 er wèl toegelaten is en een 1700 niet zegt daar ook al genoeg over....

 

29-12-2023 08:17:39
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Sanderbin (28-12-2023 21:58:43):
Quote
DDZ7504 (28-12-2023 17:17:18):

Maar waarom zou men überhaupt weer dubbeldekkers willen inzetten hier?


De huidige inzet kan de reizigersaantallen niet aan. Ik moet voor mijn studie tussen Apn en Ut reizen en bijna elke keer als ik de trein van 7.39 of 8.09 uit Apn naar Ut pak zijn ze gewoon na Wd vol


En zijn die twee altijd SLT12? Zo niet, dan zit daar het probleem.

Vandaag zijn ze (8825 en 8827) toevallig allebei een losse SLT4. Geen wonder dat dat niet past (ja, ik weet het, het is vakantie).



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 29-12-2023 08:19


DDZ in dienst, ik blij!
 

29-12-2023 10:14:46
MaxBB
MaxBB

NS besteed toch een nieuwe Sprinter aan, die zowel dubbel- als enkeldeksbakken krijgt? Zou dat geen reden kunnen zijn dat dit onderzocht wordt?

 

29-12-2023 10:30:58
broek53
broek53

Nou neen, het onderzoek heeft met het gewicht en de snelheid te maken, niet met het feit dat het een dubbeldekker is.

 

29-12-2023 11:39:25
Sanderbin
Sanderbin
Quote
DDZ7504 (29-12-2023 08:17:39):
Quote
Sanderbin (28-12-2023 21:58:43):
Quote
DDZ7504 (28-12-2023 17:17:18):

Maar waarom zou men überhaupt weer dubbeldekkers willen inzetten hier?


De huidige inzet kan de reizigersaantallen niet aan. Ik moet voor mijn studie tussen Apn en Ut reizen en bijna elke keer als ik de trein van 7.39 of 8.09 uit Apn naar Ut pak zijn ze gewoon na Wd vol


En zijn die twee altijd SLT12? Zo niet, dan zit daar het probleem.

Vandaag zijn ze (8825 en 8827) toevallig allebei een losse SLT4. Geen wonder dat dat niet past (ja, ik weet het, het is vakantie).


Standaard is het SLT10, ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom SLT12 niet wordt ingezet. SLT12 past wel overal in de vorm van 2x6 of 3x4



Laatst bewerkt door Sanderbin op 29-12-2023 11:39
 

29-12-2023 11:43:14
michaben
michaben

Trein 8825 rijdt in ieder geval op dinsdagen planmatig met SLT12.

 

29-12-2023 11:59:18
MasterE
MasterE
Quote
MaxBB (29-12-2023 10:14:46):

NS besteed toch een nieuwe Sprinter aan, die zowel dubbel- als enkeldeksbakken krijgt? Zou dat geen reden kunnen zijn dat dit onderzocht wordt?


Nee, dat doen ze niet. DDNG heeft enkel en dubbeldeksbakken en NS wil een sprinter die ook als IC kan worden ingezet.




Mcn Asd
 

29-12-2023 13:16:05
Klaasje
Klaasje

Ik denk dat de schrijver van het bericht wat puntjes zo met elkaar verbonden heeft dat er een eenhoorn uit is gekomen. NS en ProRail hebben een vrij stevige agree-to-disagree over IC-materieel op Woerden-Leiden die zich ook met name richt op inzetmogelijkheden van ICM/ICNG/DDZ/DDNG wat ProRail hier ook liever kwijt dan rijk is. Tegelijkertijd gaan alle toekomstplannen op dit moment uit van sprinters afkomstig uit Houten en verder die zijn doorgekoppeld richting Leiden. Echt een concrete noodzaak of opgave voor structurele inzet ligt er dus niet en dat zal dus ook niet het doel zijn van wat voor onderzoek van ProRail dan ook. Daarbij is het voor NS natuurlijk wel heel prettig om bij werkzaamheden op Woerden-Den Haag om met IC's naar Leiden te kunnen rijden bijvoorbeeld. Zeker DDZ4/8 en ICNG hebben vrij gunstige rijtijden waarmee in het weekend een kwartierdienst best zou passen.

 

29-12-2023 16:19:13
phantom
phantom

Was/is ICNG dan ook een werkelijke kandidaat om die diensten/treinseries te gaan rijden ?
En hoelang is er nog DDZ, wat actief ingezet kan worden op die serie(s) ?

 

29-12-2023 23:20:49
DDZ7504
DDZ7504

Bij werkzaamheden wordt er sowieso al geschoven in het materieel, dus dat lijkt me niet direct relevant. Maar het lijkt me inderdaad wel een hint naar mogelijk toekomstig inzetgebied van DDNG.




DDZ in dienst, ik blij!
 

29-12-2023 23:49:05
rolandrail
rolandrail
Quote
phantom (29-12-2023 16:19:13):

Was/is ICNG dan ook een werkelijke kandidaat om die diensten/treinseries te gaan rijden ?


Nee.