Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Leiden - Woerden (- Utrecht)

Dinsdag 17 jul 2018 - 16:39:35
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Er liggen meer spoorlijnen op slappe ondergrond zoals bij Bdg of Kpn dus we kunnen wat meer verwachten
Overigens, tussen Cl en Gdm ook prut maar in het belang van A2 corridor wordt hier wel getracht te monitorenen en bijhouden.

Dinsdag 17 jul 2018 - 17:07:32
b2py
b2py
Kan me niet herinneren dat ik in een onderhoudsdocument speciale richtlijnen heb gezien voor Asd - Ehv omdat het een ‘speciale’ lijn is. Ergo, verspreid geen onzin. Fake news!

Dinsdag 17 jul 2018 - 17:43:11
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Er is wel degelijk nieuw ballast gestort tussen Cl en Gdm, niet de eerste keer.

Dinsdag 17 jul 2018 - 17:43:33
sjoerd
sjoerd
Fake-nieuws is het niet. Het is geen fake en geen nieuws: iedereen weet dat de ondergrond in een groot deel van Nederland slecht is, met de veen-, rivier- en zeeklei is dat ook geen verrassing. Daarnaast kennen we uit eigen ondervinding de plekken waar de spoorweg erbij ligt alsof het water onder de dwarsliggers golft.
Er is echter wel een verschil tussen de spoorwegen die als dubbelsporige Staatslijn zijn aangelegd en de enkelsporige lijnen die door particuliere maatschappijen zijn aangelegd.
De ligging van het spoor wordt in het gehele land nauwkeurig bijgehouden en zwakke plekken zijn echt wel in beeld. De historie van de baanvakken is daarbij minder van belang dan de huidige staat. Onderhoud wordt soms uitgesteld, afhankelijk van de belasting, maar verrassingen zijn er ook.
Woerden - Leiden is wel uitgezet als dubbelsporige hoofdlijn, en ligt daarom grotendeels ten zuiden van de as, maar heeft nergens de bijbehorende onderbouw, ook niet in de landhoofden van de bruggen. (De brug over de Hollandse IJssel bij Alphen heeft wel een dubbele onderbouw maar dat komt door de aanleg van de HESM-lijnen.) Het is bekend dat in die streek de zandladingen voor de aanleg voortdurend in het peilloze veen verdwenen. Dat is toch wat anders dan bij de Staatslijn Utrecht - Boxtel.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 17 jul 2018 - 17:51:40
thom
thom
De fake-nieuws opmerking sloeg goed gelezen op het speciaal monitoren van Cl-Gdm omdat het de A2 corridor zou betreffen, niet het monitoren ansich.

Dinsdag 17 jul 2018 - 18:39:38
mvschoon
mvschoon
@sjoerd: Hollandse IJssel = Gouwe?

Dinsdag 17 jul 2018 - 18:54:44
sjoerd
sjoerd
Ach ja, je hebt gelijk. Excuses.

Zondag 07 apr 2019 - 15:05:46
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
Er komen mogelijk extra treinen te rijden in de spits tussen Leiden en Utrecht: www.alphens.nl

Zondag 07 apr 2019 - 16:24:05
broek53
broek53
Wat een vreemd verhaal? Alsof de frequentie van de treinen (op een enkelsporig baanvak nota bene) iets te maken heeft met de gevolgen voor de stabiliteit van de ondergrond. Herstelt de bodem zichzelf en heeft die daar de tijd voor nodig? Het lijkt mij dat er een paar zaken door elkaar heen zijn gaan lopen in de berichtgeving. Het lijkt mij dat men de logische stap maakt om de spitspendels Leiden - Alphen a/d Rijn door te trekken en te knopen aan een van de daar overvloedig kerende series.

Zondag 07 apr 2019 - 16:53:50
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
De patroontijden van de 8900 zouden in theorie prima aan de 6500 kunnen worden vastgemaakt. Het voordeel wat men tevens uit kan halen, is dat de 6500 dan in beide richtingen kan stoppen op Utvr, Utln en Htn.

De 2800 zou dan teruggeplaatst moeten worden naar spoor 11/12.

Zondag 07 apr 2019 - 19:08:10
Steen
Steen
Nou eerst zien, dan geloven... Dit is nu ondertussen al de 10e belofte of zo?

Maar stel het plan gaat door wordt het wel interessant bij vertragen. Op dit moment als de 8800 een onverwachte vertraging krijgt moet deze wachten op Wd om vervolgens met +15 in apn opgeheven te worden. (Als de vertraging optijd opgemerkt wordt gooien ze de 8900 er een slag uit, maar vaak niet). Als er dan straks 4 per uur zouden rijden is er 0 speling meer en dan zou een vertraagde trein uit Ut al in Wd worden opgeheven?

Laatst bewerkt door Steen op Zondag 07 apr 2019 om 19:09:08

Woensdag 10 apr 2019 - 12:26:49
abcde
abcde
Je hebt gelijk, vertragingen op een enkelsporig traject geven een sneeuwbaleffect.
Echter zijn er meerdere (grotendeels) enkelsporige baanvakken waar ook een kwartierdienst rijdt : Nijmegen - Venray ; Zwolle - Coevorden ; Dordrecht - Gorkum. Het is mogelijk.

Woensdag 10 apr 2019 - 12:51:47
broek53
broek53
Quote
Steen (zo 07 apr 2019 19:08:10 www.somda.nl): Nou eerst zien, dan geloven... Dit is nu ondertussen al de 10e belofte of zo?

Maar stel het plan gaat door wordt het wel interessant bij vertragen. Op dit moment als de 8800 een onverwachte vertraging krijgt moet deze wachten op Wd om vervolgens met +15 in apn opgeheven te worden. (Als de vertraging optijd opgemerkt wordt gooien ze de 8900 er een slag uit, maar vaak niet). Als er dan straks 4 per uur zouden rijden is er 0 speling meer en dan zou een vertraagde trein uit Ut al in Wd worden opgeheven?
Nou, er is nog niets beloofd, ook in het verleden niet, alleen onderzocht.

Inderdaad ben je een beetje 't haasje als een trein op zo'n volgereden baanvak een kruising mist en de volgende moet afwachten, want bij een kwartierdienst zit je dan per definitie al (bijna) in het pad van de volgende trein. En op een enkelspoor zonder blokindeling dreigt dan trein 2 ook weer de bietenbrug op te gaan.
Volgens mij ontstaat daaruit ook de vuistregel dat je met een vertraagde trein beter door kunt rijden dan de volgende kruising afwachten. Met de speling in de rijtijden en de kruisingen moet dan de vertraging een beetje heen en weer klotsen op het baanvak en daarbij uitdempen.

Woensdag 10 apr 2019 - 14:15:20
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
abcde (wo 10 apr 2019 12:26:49 www.somda.nl): Je hebt gelijk, vertragingen op een enkelsporig traject geven een sneeuwbaleffect.
Echter zijn er meerdere (grotendeels) enkelsporige baanvakken waar ook een kwartierdienst rijdt : Nijmegen - Venray ; Zwolle - Coevorden ; Dordrecht - Gorkum. Het is mogelijk.
Het hangt maar net af van de benodigde rijtijd tussen twee kruisingsstations. Op Zwolle-Wierden zie je dat er daardoor een iets scheve halfuursdienst is van de sprinter: anders past de IC er niet tussenin.

Woensdag 10 apr 2019 - 14:29:43
daniel81
daniel81
Het lastige is ook dat de bedreiging van twee kanten komt:
enerzijds stijgt het risico op vertragingen doordat er meer treinen rijden (immers hoe meer treinen er rijden hoe groter de kans dat er een vertraagde tussen zit), anderzijds daalt de rijtijdspeling. Dit omdat het kruisen zelf ook tijd kost en dat gaat ten koste van de rijtijdspeling

Woensdag 10 apr 2019 - 15:22:47
broek53
broek53
Ja, dat heeft vooral te maken met het kwistig rondstrooien van speling in die kruising - maar ja, dat is dan ook speling en in de praktijk kan het veel korter, hetgeen met name de vervoerders op de enkelsporige baanvakken met treinen met eenmansbediening dagelijks bewijzen.
Voor deze lijn heb je van verlengde kruisingen in de dienstregeling overigens alleen last in Bodegraven, als je het met de huidge spitsdrgl (met de pendels ledn - apn) vergelijkt. In Woerden krijg je een vliegende kruising dankzij Molenvliet.

Woensdag 10 apr 2019 - 17:39:01
kleine_man
kleine_man
Op de valleilijn zie ik regelmatig bij vertraging dat de tussentrein naar Barneveld zuid kort keert en in het pad van de vertraagde trein naar Amersfoort gaat. De vertraagde trein uit Ede gaat vervolgens vanaf Barneveld in het pad van de tussentrein. De vertraging is er dan uit.

Wil je dit tussen Leiden en Woerden doen, moet het materieel uitwisselbaar zijn.

Woensdag 10 apr 2019 - 18:54:52
yappa
yappa
En het personeel moet natuurlijk net zo uitwisselbaar zijn. Daar zie ik het (met de o zo efficiënte roosters van NS) wel op stuklopen

Woensdag 10 apr 2019 - 20:00:59
Oldskool
Oldskool
Hoezo? Diensten kunnen toch gewoon zo gemaakt worden dat het aan alle regeltjes voldoet! Heeft dus helemaal niks met de roosters te maken

Woensdag 10 apr 2019 - 20:11:08
MCN-GVC
MCN-GVC
Personeel wordt aangepast aan de treinloop. Ook als dit negatief is voor hem/haar dienst of de treinloop. Vergeet niet dat de aanpassing van een trein tegenwoordig vanuit prorail komt en de bijsturing het personeelstechnische daarna pas moet gaan oplossen. Op de HSL met de eentonige diensten op dezelfde treinserie (merendeel van de diensten is nog steeds alleen maar op de 1100, vaak 9 uur lang) merken we dit vaak genoeg. Je wordt omgeleid (30 min bijleggen ivm het riante pad aangewezen door prorail). En als we moet keren en je komt ergens anders uit rond einde dienst, dan leg je makkelijk een uur of 1 a 2 of zelfs meer bij. Maar de trein wordt wel degelijk aangepast. Vergeet niet dat de beveiliging en de hoeveelheid kruisingen onderweg ook zijn beperkingen geven. Zo kan een tweede trein uit Apn, richting Ledn, pas achter zijn voorganger in dezelfde richting aan wanneer deze bij Ztw is.

Vrijdag 12 apr 2019 - 18:01:36
Capt_Molo
Capt_Molo
Er moet nog wel ergens een minuutje rijtijdwinst behaald worden rond Apn, anders zijn de overstappen tussen spoor 1 en 3 maar 2 minuten.

Dinsdag 23 apr 2019 - 17:11:29
zoek34
zoek34
Meer treinen tussen Utrecht en Leiden in de spits

www.rtvutrecht.nl

Voorlopig plan hopelijk voor het politieke zomerreces gereed.

Ook onderzoek naar versnelling van de intercity, zullen ze alle marges eruit halen?

Laatst bewerkt door zoek34 op Dinsdag 23 apr 2019 om 17:11:53

Dinsdag 23 apr 2019 - 17:15:11
mvschoon
mvschoon
Volgens mij moet je die twee zinnen omdraaien!

Dinsdag 23 apr 2019 - 17:15:44
Steen
Steen
Als ze alle marges eruit halen kan je er vanaf dan wel vanuit gaan dat alles de hele dag met vertraging rijdt.

Dinsdag 23 apr 2019 - 18:49:07
broek53
broek53
In de planningsregels voor het maken van een dienstregeling zitten rijtijdmarges ingebakken en marges op de kruisingen op het enkelspoor. Daaraan ontkom je als vervoerder niet eens, al zou je willen.

Laatst bewerkt door broek53 op Dinsdag 23 apr 2019 om 18:49:38

Dinsdag 23 apr 2019 - 19:08:39
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
De 8900 zal dan ook worden doorgetrokken naar Wd en Ut. Vanaf Ut misschien door als 6500 nar Htnc? Of zou dat niet passen?

Dinsdag 23 apr 2019 - 19:45:46
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Dat zou exact op elkaar kunnen passen.
Hierdoor zou alleen de 2800 weer naar de IC-sporen moeten verkassen.
Mede hierdoor zou de 6500 eventueel ook in beide richtingen kunnen stoppen op de tussengelegen stations.

Laatst bewerkt door MetroRET op Dinsdag 23 apr 2019 om 19:46:40

Dinsdag 23 apr 2019 - 20:22:17
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
De 2800 weer naar de IC-sporen kan in dienstregeling 2020 natuurlijk ook wel makkelijker omdat je dan van de grootste sta-in-de-weg af bent. Immers gaat de 2000 doordeweeks naar Amf doorrijden en da's nu de langst kerende trein op die sporen (de 2800 keert immers in 4 minuten).
Is alleen de vraag waar je de 8800 dan laat, of past die er nog tussendoor via het tailtrack achter 20/21?

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 23 apr 2019 - 21:08:38
geert
geert
Quote
MetroRET (di 23 apr 2019 19:45:46 www.somda.nl): Dat zou exact op elkaar kunnen passen.
Hierdoor zou alleen de 2800 weer naar de IC-sporen moeten verkassen.
Mede hierdoor zou de 6500 eventueel ook in beide richtingen kunnen stoppen op de tussengelegen stations.
En dat past dan weer precies in een eerdere toezegging van NS aan de gemeente Utrecht over het rijden van een 10-minutendienst tussen Ut en Wd vanaf 2020! Dus 1+1+1=3 in dit geval lijkt mij

Dinsdag 23 apr 2019 - 21:09:13
geert
geert
Quote
daniel_ddr (di 23 apr 2019 20:22:17 www.somda.nl): De 2800 weer naar de IC-sporen kan in dienstregeling 2020 natuurlijk ook wel makkelijker omdat je dan van de grootste sta-in-de-weg af bent. Immers gaat de 2000 doordeweeks naar Amf doorrijden en da's nu de langst kerende trein op die sporen (de 2800 keert immers in 4 minuten).
Is alleen de vraag waar je de 8800 dan laat, of past die er nog tussendoor via het tailtrack achter 20/21?
Daar is toch de tailtrack achter spoor 9-11-12 voor bedacht?

Dinsdag 23 apr 2019 - 22:03:04
AlbertP
AlbertP
Quote
daniel_ddr (di 23 apr 2019 20:22:17 www.somda.nl):
Is alleen de vraag waar je de 8800 dan laat, of past die er nog tussendoor via het tailtrack achter 20/21?
Net iets te kort achter de 6000, maar misschien kan die wel iets opgeschoven worden om de 8800 erdoor te laten en dan tegelijk een iets nettere 10-minutendienst met 6500/6900 bieden. Hangt af van de A2-corridor (helaas).

Dinsdag 23 apr 2019 - 22:04:44
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
@geert: Zo handig is die tailtrack achter 9-11-12 niet lijkt me, je moet dan immers steeds dwars door de Sprintercorridor Db-Bkl. Dat moet ook maar net passen.

De 2800 heeft het voordeel dat 'ie in 5 minuten keert wat op spoor 9 zou moeten lukken, hij komt immers aan als daar geen kopmakende IC uit Amf staat en is er precies op tijd weg om niet voor de kopmakende nieuwe IC2000 Amf-Gvc in de weg te staan.
Echter de 20 minuten keertijd van de 8800 past niet aan een perronspoor. En de 2800 op 8800 en omgekeerd laten keren schiet je qua keertijden niks mee op, want die worden dan juist langer en vereisen dan twee tailtracks in plaats van eentje.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Dinsdag 23 apr 2019 om 22:05:02

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 23 apr 2019 - 22:49:09
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Niet zo handig om de 2800 op 9 te laten keren, juist dan is er een goederenpad over 9 ri Amf!

Dinsdag 23 apr 2019 - 23:04:01
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Past het niet gewoon op spoor 11/12, waar de 2800 eerder al eens keerde.

Woensdag 24 apr 2019 - 13:14:50
broek53
broek53
Kweenie of de rest van de treinen hetzelfde blijft en de 8800 in zijn huidige pad (dat zal haast wel), dan is misschien van belang dat in 2020 de 8800 gaat tailtracken van spoor 12 via OZ naar spoor 8 en de 2800 kort keren (via voor bijsturing bestemde wissels (!) op spoor 20, zoals de plannen er nu voor staan.

Woensdag 24 apr 2019 - 13:51:55
geert
geert
Gelukkig zijn die wissels er, de 2800 gebruikt ze al enkele jaren en de 6900 in het weekend ook

Woensdag 24 apr 2019 - 15:20:04
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Quote
broek53 (wo 24 apr 2019 13:14:50 www.somda.nl): Kweenie of de rest van de treinen hetzelfde blijft en de 8800 in zijn huidige pad (dat zal haast wel), dan is misschien van belang dat in 2020 de 8800 gaat tailtracken van spoor 12 via OZ naar spoor 8 en de 2800 kort keren (via voor bijsturing bestemde wissels (!) op spoor 20, zoals de plannen er nu voor staan.
Maar de 2800 kan je niet op 20 keren als je de 6500 en 8900 aan elkaar wilt knopen.

Woensdag 24 apr 2019 - 15:56:44
broek53
broek53
Quote
geert (wo 24 apr 2019 13:51:55 www.somda.nl): Gelukkig zijn die wissels er, de 2800 gebruikt ze al enkele jaren en de 6900 in het weekend ook
Ja, dat is nu net waar Prorail zo'n relatieve hekel aan heeft. Bouwen ze een heel station om voor 80 km/h met wissels in de rechtstand, leggen ze 2 wisseloverlopen 1:9 aan voor de bijsturing en dan worden die redelijk structureel krom bereden. Ik vind dat wel vermakelijk, want het is zeker niet de eerste keer dat zoiets gebeurt. En over een x-aantal jaren vraagt men zich af elke idioot nu juist op die plaats 1:9 heeft gebouwd.

Woensdag 24 apr 2019 - 16:17:15
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Te krappe ruimte voor b.v. 1:18,055?

Woensdag 24 apr 2019 - 16:58:34
broek53
broek53
Je mist mijn punt. Ik bedoel dat de betreffende wissels niet voor de doorstromende treindienst zijn aangelegd, maar voor de bijsturing en om die reden als 1:9. Vervolgens gaat de vervoerder ze standaard gebruiken om niet door te stromen, maar tegen de richting in te keren (o, gruwel) en na een tijd is dat zo gewoon dat men zich gaat afvragen waarom er nu juist daaro precies 1:9 liggen, die bijvoorbeeld de treinopvolging verknallen.
Niks ernstigs verder of zo, maar zo gaan die dingen nu eenmaal - en ik vind dat wel amusant om te zien.


Overigens hebben de 1:18,055 al weer afgedaan; in alle projecten worden nu weer "gewoon" 1:15 toegepast, maar dat terzijde.

Woensdag 24 apr 2019 - 20:55:02
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
MetroRET (di 23 apr 2019 23:04:01 www.somda.nl): Past het niet gewoon op spoor 11/12, waar de 2800 eerder al eens keerde.
Op 12 sowieso niet, dan krijg je met vertrek om .03/.33 een overkruisingsconflict met de om .02/.32 aankomende (1)1700.

Op spoor 11 zou nog wel moeten lukken, maar dan zit de boel wel muurvast gepland. De 8800 zou dan bijvoorbeeld vanaf het tailtrack alleen via spoor 8 kunnen omdat bij vertrek van 9 een conflict met de binnenkomende (1)1700 ontstaat bij vertrek via de fly-over en met de binnenkomende 2800 bij vertrek via spoor 222.
Qua spoorgebruik heb je dan echt nul flexibiliteit, ook al omdat de naar Amf doorgetrokken 2000 in dienstregeling 2020 bepaald spoorgebruik vereist om geen conflicten te krijgen.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 24 apr 2019 - 21:06:55
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Wat is er dan zo anders t.o.v. het tijdperk dat de 2800 nog op 12 keerde 2 jaartjes terug ?

Woensdag 24 apr 2019 - 21:52:17
michaben
michaben
Quote
daniel_ddr (wo 24 apr 2019 20:55:02 www.somda.nl): Op 12 sowieso niet, dan krijg je met vertrek om .03/.33 een overkruisingsconflict met de om .02/.32 aankomende (1)1700.
Dat is dan toch juist geen conflict? De (1)1700 staat dan al immers een minuut langs het perron als de 2800 vertrekt. Ook met de nieuwe tijden van de 1700/11700 sinds dit jaar zou de 2800 er nog tussendoor moeten passen op spoor 12.

Laatst bewerkt door michaben op Woensdag 24 apr 2019 om 21:53:09

Woensdag 24 apr 2019 - 21:54:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
@michaben: Er bestaat toch ook nog zoiets als opvolgtijden over hetzelfde wissel?

@MetroRET: De infrastructuur. Toen de 2800 op 12 keerde de 2000 op de 8800 op 20/21, wat ermee te maken had dat direct na de ombouw naar de DSSU-infra het huidige spoor 222 er nog niet lag. Treinen van 12 ri. Gouda moesten toen nog via spoor 213 vertrekken en dan voor de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal overlopen (wat nu überhaupt niet meer kan).
Kennelijk kon er toen al een rijweg ingesteld worden vanaf 12 zodra de binnenkomende (1)1700 wissel 2613 had vrijgemaakt. Nu gaat dat niet meer omdat je direct bij puntje perron al de wissels door moet om spoor 222 te bereiken, wil je niet tot Woerden links hoeven rijden.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 24 apr 2019 - 22:09:01
michaben
michaben
Quote
daniel_ddr (wo 24 apr 2019 21:54:12 www.somda.nl): Er bestaat toch ook nog zoiets als opvolgtijden over hetzelfde wissel?
Ze rijden toch niet in dezelfde richting? We hebben hier te maken met een overkruistijd in tegengestelde richting tussen aankomst en vertrek, en daarvoor staat één minuut.