Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Leiden - Woerden (- Utrecht)

Dinsdag 18 feb 2014 - 11:09:06
broek53
broek53
Bij gelegenheid van de presentatie van het NS-jaarverslag werd de serie 8800 genoemd als afschrikwekkend voorbeeld van een lage punctualiteit, van 70%slechts (over 2013). Dat kan toch niet alleen aan storingen liggen (waarvan de lijn er een groot aantal heeft gehad, dat wel), zou ik zeggen.
Maar waaraan dan wel? Is er nog steeds sprake van langdurige tijdelijke snelheidsbeperkingen bijvoorbeeld?

Dinsdag 18 feb 2014 - 11:17:26
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Misschien dat de dienstregeling en minuutje is aangescherpt, terwijl in de praktijk de machinisten zich (terecht) niet allemaal aan de baanvaksnelheid wagen (?)

Dinsdag 18 feb 2014 - 11:24:21
mich
mich
Flickr 77593728@N08
er is een snelheidsbeperking over 300m van 100 km/h. Moet niet veel uitmaken denk ik.

Dinsdag 18 feb 2014 - 11:51:10
broek53
broek53
Waar zit die TSB?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 18 feb 2014 - 11:53:07
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
Bert13 (di 18 feb 2014 11:17:26 www.somda.nl): Misschien dat de dienstregeling en minuutje is aangescherpt, terwijl in de praktijk de machinisten zich (terecht) niet allemaal aan de baanvaksnelheid wagen (?)
Waarom is dat terecht? Op de weg rij ik ook precies de maximum snelheid.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Dinsdag 18 feb 2014 - 11:53:34
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Alphen aan de Rijn-Zoeterwoude Oost 22.6-22.9 beide richtingen wegens toestand spoor.

Dinsdag 18 feb 2014 - 12:30:53
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
@nohab: De personen achter de bestuurder (haha) van de auto vinden het meest ook niet leuk als je op volle snelheid over de drempels gaat. Dat het niet hoort, klopt natuurlijk.

Dinsdag 18 feb 2014 - 12:48:04
nohab
nohab
Flickr bvisser
Je moet je snelheid natuurlijk altijd aanpassen aan de plaatselijke omstandigheden. Maar dat is nog geen antwoord op de vraag waarom een machinist op de stukken waar het kan de toegelaten maximum snelheid aan zou moeten en kunnen houden.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Dinsdag 18 feb 2014 - 12:58:41
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Mijn ervaring met de 8800 oneven (Ledn-Ut) dus is dat ze de rijtijd Bdg-Wd niet halen. Voornamelijk in de spits. Sterker nog, hier in Woerden gaat men er tegenwoordig op voorhand al vanuit dat hij met +5 vertrekt uit Woerden naar Utrecht.

Tevens speelt nog zeer regelmatig het probleem van het enkel spoor; een trein die in Leiden te laat weg gaat, zorgt voor vertraging over de hele lijn, die nog een paar uur doorzet.

Dagelijkse praktijk, wat allemaal meetelt in die punctualiteit, verwacht ik zo.

Verder zijn er aardig wat werkzaamheden en storingen geweest waardoor treinen keerden in Bdg. Ook daarbij ontstaat vertraging, omdat je daar moet keren in één minuut tijd.

Dinsdag 18 feb 2014 - 12:59:17
abcde
abcde
Quote
broek53 (di 18 feb 2014 11:09:06 www.somda.nl): Dat kan toch niet alleen aan storingen liggen ... Maar waaraan dan wel?
Een behoorlijk deel van het traject is enkelsporig. Zal er toch ook debet aan zijn ?

Dinsdag 18 feb 2014 - 13:09:55
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Hoeft niet, op de drukke Maaslijn wordt een hoge punctualiteit gehaald. (en GTW-3 diesel is niet eens zo snel)

Dinsdag 18 feb 2014 - 13:12:31
treinfan
treinfan
Quote
nohab (di 18 feb 2014 12:48:04 www.somda.nl): Je moet je snelheid natuurlijk altijd aanpassen aan de plaatselijke omstandigheden. Maar dat is nog geen antwoord op de vraag waarom een machinist op de stukken waar het kan niet de toegelaten maximum snelheid aan zou moeten en kunnen houden.
De eerste zin uit je bericht geeft het antwoord op je tweede zin (waarin ik een woord heb toegevoegd, want ik neem aan dat je dat bedoelt) De spoorligging op het traject is zeker niet al te denderend.

[Bezig met laden...]

Dinsdag 18 feb 2014 - 14:01:56
broek53
broek53
Dank voor de reacties tot zover.
@ Agent X: Bdg - Ut zit krap in de rijtijd en heeft minder dan 5% speling en zelfs een 'korte stop' in Wdn (wat met ICM per definitie al niet haalbaar is), dus die observatie klopt wel.
Wat mij dan verbaast is dat de treinen via spoor 5 geleid worden en dan met een heel ongunstige remming door een 1:9-wissel moeten. via spoor 6 heb je daar geen last van.

@ allen: dat het een enkelsporig baanvak is, betekent niet dat de punctualiteit per definitie laag is. Alleen dat vertraging langer 'doorklotst' over zo'n baanvak dan op een dubbelsporig. De punctualiteit zal dus in doorsnee wel wat lager liggen, maar 70 % is echt extreem en niet te verklaren uit dat klots-effect.

Wel is het zo dat het huidige kruisen op het dubbelspoor bij Zoeterwoude en in Bodegraven een stuk minder robuust uitpakt dan het vroegere kruisen in Alphen en Woerden. In Woerden heb je dankzij de vrije kruising een stukje dubbelspoor liggen en in Alphen zit er denkelijk wat meer speling in (de lengte van) de kruising zelf. Het 'dempend vermogen' in een drgl met kruising in Apn lijkt mij dus wat groter.
Daarnaast: als je ervanuit gaat dat de meeste treinen die vertraging hebben, uit de richting Utrecht komen, dan betekent het 'verleggen van de kruising' in de huidige situatie kruisen bij Woerden en in Alphen, waarna de trein op vertrektijd van de kerende trein in Leiden binnenkomt en dus weer te laat vertrekt (met alle gevolgen vandien verderop). Klopt dat in jullie ervaring?
In de vroegere dienstregeling (kruisen in Apn) zal er wel een lange kering van een half uur in Leiden geweest zijn (?) dan kruiste een vertraagde trein in Bodegraven en Zoeterwoude en was op tijd in Ledn om te keren. Kortom: robuuster.
Maar ook dat is nog geen verklaring voor 70% punctualiteit .

Dinsdag 18 feb 2014 - 14:21:57
waalkade
waalkade
Quote
treinfan (di 18 feb 2014 13:12:31 www.somda.nl):
Quote
nohab (di 18 feb 2014 12:48:04 www.somda.nl): Je moet je snelheid natuurlijk altijd aanpassen aan de plaatselijke omstandigheden. Maar dat is nog geen antwoord op de vraag waarom een machinist op de stukken waar het kan niet de toegelaten maximum snelheid aan zou moeten en kunnen houden.
De eerste zin uit je bericht geeft het antwoord op je tweede zin (waarin ik een woord heb toegevoegd, want ik neem aan dat je dat bedoelt) De spoorligging op het traject is zeker niet al te denderend.
Er zijn wel meer landen waar de spoorligging niet denderend is.
Misschien daar eens informeren wat voor mat men daar in zet?

Dinsdag 18 feb 2014 - 14:26:46
broek53
broek53
Zolang er niet de hele weg maar 80 km/h gereden wordt, is de invloed van niet overal en altijd 140 km/h rijden maar beperkt.

Dinsdag 18 feb 2014 - 14:44:50
daniel81
daniel81
Ik heb net even de spots van het afgelopen jaar bekeken (via recente spots - afgelopen 12 maanden - treinnummer 88**)
Daarin zijn de meeste plusjes tussen de +5 en +7, maar ook +15 en hoger komen regelmatig voor. Gezien de overige opmerkingen bij 'extra info' is er ook wel een zekere samenhang tussen te krap geplande treinen (waarom de 8800 berucht was afgelopen jaar) en punctualiteit.
Het lijkt erop dat de 70% het resultaat is van enkele op zich kleine zaken:
- krappe rijtijd Bdg-Ut
- TSB
- krappe materieelsamenstelling
die elk voor zich niet zo dramatisch zouden zijn voor de punctualiteit, maar die elkaar door het enkelsporige baanvak enorm versterken, en daar bovenop dus nog de verstoringen.

Nog even terugkomend op een enkelsporig baanvak: de punctualiteit op een enkelsporig baanvak heeft alles te maken met de rijtijd tussen de passeerpunten, gerekend met het maatgevende materieel. Of dat materieel op zich 'traag' is of niet is niet van belang.
Simpel voorbeeldje: Op traject X geldt een uurdienst en van station A naar B is met een "plan U" 25 minuten rijden. Er is 5 minuten speling op het passeerpunt, dat daardoor als een schokdemper werkt en vertragingen zijn daardoor gauw uitgewerkt, zelfs in het Plan U tijdperk.
Op traject Y geldt ook een uurdienst en van station C naar D is 29 minuten rijden met een SLT. Hoe snel SLT als materieeltype ook is, de dienstregeling is enorm kwetsbaar want een vertraging zal hier de hele dag doorwerken.

Laatst bewerkt door daniel81 op Dinsdag 18 feb 2014 om 14:51:44

Dinsdag 18 feb 2014 - 14:46:00
maigoda
maigoda
Quote
broek53 (di 18 feb 2014 14:26:46 somda.nl): Zolang er niet de hele weg maar 80 km/h gereden wordt, is de invloed van niet overal en altijd 140 km/h rijden maar beperkt.
De baanvaksnelheid tussen Woerden Molenvliet en Alphen a/d Rijn is enige jaren geleden verlaagd naar 120 km/h (en Apn-Ledn is 130 km/h).
Groetjes,
Emiel

Dinsdag 18 feb 2014 - 14:51:37
maigoda
maigoda
Quote
daniel81 (di 18 feb 2014 14:44:50 somda.nl): Ik heb net even de spots van het afgelopen jaar bekeken (via recente spots - afgelopen 12 maanden - treinnummer 88**)
Daarin zijn de meeste plusjes tussen de +5 en +7, maar ook +15 en hoger komen regelmatig voor. Gezien de overige opmerkingen bij 'extra info' is er ook wel een zekere samenhang tussen te krap geplande treinen (waarom de 8800 berucht was afgelopen jaar) en punctualiteit.
Het lijkt erop dat de 70% het resultaat is van enkele op zich kleine zaken:
- krappe rijtijd Bdg-Ut
- TSB
- krappe materieelsamenstelling
die elk voor zich niet zo dramatisch zouden zijn voor de punctualiteit, maar die elkaar door het enkelsporige baanvak enorm versterken, en daar bovenop dus nog de verstoringen.
Een redelijk herkenbaar iets, kan ik wel stellen. En dan kun je nog wel twee factoren toevoegen:
- kwartiersdienst Apn-Ledn i.c.m. met de 19500
- de overweldigend lage aanzetsnelheid van VIRM
Groetjes,
Emiel

Dinsdag 18 feb 2014 - 17:38:34
martw
martw
Facebook martijn.vantwoud
Quote
broek53 (di 18 feb 2014 14:01:56 somda.nl): Wat mij dan verbaast is dat de treinen via spoor 5 geleid worden en dan met een heel ongunstige remming door een 1:9-wissel moeten. via spoor 6 heb je daar geen last van.
Dit heeft ermee te maken dat de 8800 een "Intercity" is en dus tussen Wd en Ut over de binnenste sporen gaat. Toen de 6100 nog niet bestond gebeurde dit (vreemd genoeg) ook al, maar nu er doordeweeks een 6100 rijdt die 1 minuut later richting Utrecht vertrekt dan de 8800, is de 8800 via spoor 6 sturen eigenlijk geen mogelijkheid meer.

En verder vraag ik me af wat een meer negatief effect heeft op punctualiteit: een VIRM met een lage aanzetsnelheid, die echter wel voldoende capaciteit biedt, of een ICM die een hogere aanzetsnelheid heeft, maar (veel) te weinig capaciteit waardoor de halteringen op de stations langer duren?

Martijn

Laatst bewerkt door martw op Dinsdag 18 feb 2014 om 17:38:56

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Dinsdag 18 feb 2014 - 17:46:14
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Quote
maigoda (di 18 feb 2014 14:51:37 somda.nl): En dan kun je nog wel twee factoren toevoegen:
- de overweldigend lage aanzetsnelheid van VIRM
Speelt die factor écht mee bij de punctualiteit van 70%? Ik bedoel: ja, de 8825 is bijna nooit op tijd, maar dat was de trein bij ICM of DDZ ook niet. Ter vergelijking: als ik een paar uur later in dezelfde omloop trein 8841 eens bekijk, is die (bron: AV) bijna nooit te laat - laat staan meer dan drie minuten.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Dinsdag 18 feb 2014 - 17:58:24
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Als het instappen ook al lang duurt, dan helpt een lage aanzetsnelheid natuurlijk niet mee. Klinkt als gevalletje tijd-voor-DDZ

Dinsdag 18 feb 2014 - 18:42:45
anton_
anton_
Quote
martw (di 18 feb 2014 17:38:34 www.somda.nl):
Quote
broek53 (di 18 feb 2014 14:01:56 somda.nl): Wat mij dan verbaast is dat de treinen via spoor 5 geleid worden en dan met een heel ongunstige remming door een 1:9-wissel moeten. via spoor 6 heb je daar geen last van.
Dit heeft ermee te maken dat de 8800 een "Intercity" is en dus tussen Wd en Ut over de binnenste sporen gaat. Toen de 6100 nog niet bestond gebeurde dit (vreemd genoeg) ook al, maar nu er doordeweeks een 6100 rijdt die 1 minuut later richting Utrecht vertrekt dan de 8800, is de 8800 via spoor 6 sturen eigenlijk geen mogelijkheid meer.
Martijn
Is via spoor 5 rijden niet sneller dan via spoor 6? Via spoor 5 (en spoor KH en 652) kun je met baanvaksnelheid over de brug over het Amsterdam Rijnkanaal rijden. Als je op spoor 6 vertrekt moet je vertragen bij wissel 2021B.

Dinsdag 18 feb 2014 - 18:48:38
lol
lol
Wat ik me afvraag: Is een punctualiteit van 70% voor 1 treinserie nou echt dramatisch? Nog steeds is ruim de helft van de treinen in 8800 dus gewoon op tijd. Ik snap natuurlijk ook wel dat de NS een zo hoog mogelijke punctualiteit wilt, maar het landelijke gemiddelde zit nog steeds boven de 90%.

Laatst bewerkt door lol op Dinsdag 18 feb 2014 om 18:52:06

Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen

Dinsdag 18 feb 2014 - 19:27:13
R1-2010
R1-2010
Dan val je precies in de valkuil die de nieuwe chef (Huges) noemde: sturen op gemiddeldes. Leuk, zo'n landelijk gemiddelde als je elke dag met de 8800 rijdt. Gemiddeld goed is gewoon niet goed genoeg.

Dinsdag 18 feb 2014 - 21:59:47
thom
thom
Als je elke dag met die serie mee moet, dan maakt die 70% echt wel uit voor je

Dinsdag 18 feb 2014 - 22:54:29
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Precies! En als de helft wel punctueel rijdt heb je altijd nog een dramatische andere helft.

Woensdag 19 feb 2014 - 00:36:13
maigoda
maigoda
Quote
Bert13 (di 18 feb 2014 17:46:14 somda.nl):
Quote
maigoda (di 18 feb 2014 14:51:37 somda.nl): En dan kun je nog wel twee factoren toevoegen:
- de overweldigend lage aanzetsnelheid van VIRM
Speelt die factor écht mee bij de punctualiteit van 70%? Ik bedoel: ja, de 8825 is bijna nooit op tijd, maar dat was de trein bij ICM of DDZ ook niet. Ter vergelijking: als ik een paar uur later in dezelfde omloop trein 8841 eens bekijk, is die (bron: AV) bijna nooit te laat - laat staan meer dan drie minuten.
Als het gaat om rijtijdspeling, speelt de aanzetsnelheid zeker mee. Al is het natuurlijk niet de hoofdfactor, maar alle kleine beetjes helpen.
Groetjes,
Emiel

Woensdag 19 feb 2014 - 00:46:24
broek53
broek53
Formeel: de gehanteerde rijtijden voor de serie 8800 zijn van VIRM, m.a.w.: daar verlies je geen tijd op. Alleen win je tijd als er sneller materieel ingezet wordt.

Woensdag 19 feb 2014 - 06:37:30
b2py
b2py
(Te) korte trein, langer in- en uitstappen -> langere haltering. Zou mogelijk kunnen zijn in de spits.

Woensdag 19 feb 2014 - 06:54:32
mdeen
mdeen
Quote
mich (di 18 feb 2014 13:09:55 www.somda.nl): Hoeft niet, op de drukke Maaslijn wordt een hoge punctualiteit gehaald. (en GTW-3 diesel is niet eens zo snel)
Dat laatste heeft niet zo veel met punctualiteit te maken. Zelfs met een köf kun je een punctuele dienstregeling rijden.
De rijtijden op de Maaslijn liggen al sinds jaar en dag vast en kunnen gereden worden door Plan-U. GTW is een stuk sneller dan dat en daarom is de punctualiteit daar best goed.

Woensdag 19 feb 2014 - 09:50:01
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Das niet waar, tijden zijn veranderd en er zijn stops bijgekomen. Per dienstregeling 2008 zijn de rijtijden verkort.

Woensdag 19 feb 2014 - 10:41:21
broek53
broek53
Inmiddels wat nadere inlichtingen ingewonnen. De punctualiteit van de 8800 over 2013 zit helemaal niet op 70%, maar ligt een stuk hoger: 85% in Leiden, 79% in Utrecht. Die 70% is dus een soort dichterlijke vrijheid van de directeur, of hij moet doelen op de punctualiteit van Woerden in de richting Utrecht, die inderdaad onder de 70% zit (maar in Utrecht dus al weer 79% bedraagt).

Woensdag 19 feb 2014 - 11:17:51
geert
geert
Ja en dat laatste is logisch gezien de rijtijd tussen Wd en Ut die maar 1 minuut korter is dan die van de sprinter. Hoezo intercity?!

Woensdag 19 feb 2014 - 11:26:01
martw
martw
Facebook martijn.vantwoud
De 8800 vertrekt om .24/.54 vanuit Wd richting Ut, en komt daar volgens dienstregeling om .34/.04 aan, dus een rijtijd van 10 minuten.
Zowel de 6100 als 9800 hebben 15 minuten rijtijd (.10/.25/.40/.55 uur uit Wd, aankomst .25/.40/.55/.05 in Ut).
Dus ik tel een verschil in rijtijd van 5 minuten.

De andere kant op heeft de 8800 overigens 12 minuten, de 9800 14 en de 6100 16 (vanwege de stop in Utlr).

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Woensdag 19 feb 2014 - 12:36:21
abcde
abcde
In de jaren 70 en 80 had je jarenlang de stoptrein Gvc/Rtd - combineren in Gd - Ah - splitsen Zp/Nm. Deze reed Gd - Ut met alleen stop in Wd in 20 minuten, 10 om 10 min, met PlanV. Wd - Ut lukte vroeger al in 10 min. Weliswaar met minder treinverkeer, maar Wd-Ut was ook maar 2-sporig.

Woensdag 19 feb 2014 - 13:07:36
rh_ii
rh_ii
Wat mij opvalt is dat de stops vrij krap zijn gepland (1 minuut) in zowel Apn, Bdg en Wd (richting Ut). In Apn heb je - zeker in de spits - te maken met de 19600 richting Ledn met overstappers voor de richting Wd-Ut. Als die sprinter iets te laat is zal niet iedere HC de deuren op vertrektijd (dus voor de neus van de reizigers) dichtknallen. Gevolg: +1 of +2. In Bdg zie ik regelmatig dat je op tijd binnen komt, maar moet wachten op de tegentrein richting Ledn. Die komt binnen, vervolgens gaan de overwegen weer open. Zodra ze open zijn gaan ze meteen weer dicht (mensen moeten rennen en duiken om niet opgesloten te worden tussen de bomen met hekwerken eronder) en na een aantal seconden komt het sein veilig en kan de HC met de vertrekprocedure starten. Als de overwegen dicht zouden blijven liggen en het sein veilig zou komen zodra de tegentrein binnen is, zou je weer minstens een minuut winst pakken. In Wd tenslotte moet er regelmatig gewacht worden op een vertraagde IC uit de richting Gd, die over de middensporen voor je langs moet. Dan heb je nog de inrijder in Ut, waar je soms op 18A en soms op 18B binnenkomt. Ook daar moet je regelmatig nog wachten voordat je aankomstperron vrij of bereikbaar is.

Bas

Woensdag 19 feb 2014 - 13:16:22
maigoda
maigoda
Quote
broek53 (wo 19 feb 2014 10:41:21 somda.nl): Inmiddels wat nadere inlichtingen ingewonnen. De punctualiteit van de 8800 over 2013 zit helemaal niet op 70%, maar ligt een stuk hoger: 85% in Leiden, 79% in Utrecht. Die 70% is dus een soort dichterlijke vrijheid van de directeur, of hij moet doelen op de punctualiteit van Woerden in de richting Utrecht, die inderdaad onder de 70% zit (maar in Utrecht dus al weer 79% bedraagt).
Dat laatste kan ik me vanuit de praktijk wel enigszins voorstellen. Met een slagje 8800 is het grootste pijnpunt de kruising op Bdg op de terugweg naar Ut. Als de tegentrein vertraging heeft, red je Woerden zelden nog op tijd, ondanks het "creatief remmen" wat voor zowel Woerden als Utrecht nog wel kan als de omstandigheden er naar zijn. Maar meer terugwin-mogelijkheden heb je er niet.
Groetjes,
Emiel

Woensdag 19 feb 2014 - 13:27:08
martw
martw
Facebook martijn.vantwoud
Ik neem aan dat doordeweeks de (7)6100 hierin ook een rol zou kunnen spelen. Stel bijvoorbeeld dat de 8800 naar Ledn in Wd +3 heeft. Er zijn dan 2 keuzes: óf de 6100 als eerste naar Wdmv sturen, wat niet conform de "normale volgorde" is, óf de 6100 laten wachten tot de 8800 voorbij is.
Het eerste heeft als nadeel dat de 8800 richting Ledn hier last van heeft en dus nóg later in Bdg is, het tweede heeft als nadeel dat de 6100 later op Wdmv is en op zijn beurt de 8800 naar Ut alsnog in de weg zit. Dit zorgt ervoor dat de 8800 naar Ut op of vlak voor de fly-over tot stilstand komt.
Of is dit een te verwaarlozen effect?

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Woensdag 19 feb 2014 - 13:56:24
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ik heb dit fenomeen nog nooit zien voorkomen. In de praktijk wacht de 6100 gewoon tot de 8800 voorbij is. Spoor 1 wordt immers alleen maar door de serie 6100 gebruikt.

Zaterdag 22 feb 2014 - 16:43:27
elizabeth
elizabeth
Twitter jaap930 Facebook Etm
Als niet meer regelmatige reiziger op deze lijn valt me het nog steeds op dat sommige machinisten op hun dooie gemak rijden. Ik wil daarmee niet zeggen dat ze het voor de lol rustig aan doen, maar het is meestal VIRM waarmee het gebeurt. En het ene stel zwabbert meer over de rails dan het andere. Misschien zit daarmee een samenhang met het niet echt hard doorrijden. Afgelopen woensdag was de trein uit Ut te laat op Leiden Lammerschans waardoor de trein naar Ledn moest wachten. Hierna werd er op tijd vertrokken naar Apn vanuit Ledn maar er werd langzamer gereden naar Bdg. Verder weet ik niet omdat i daarvandaan ander vervoer had.
Geloof nog steeds dat de toestand van de baan mee speelt in het doorrijden.

jaapfan.

Zaterdag 22 feb 2014 - 17:36:13
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
Gelukkig is te Wdmv een stukje dubbelspoor, maar als het traject Bdg-Wdmv dubbelspoor gemaakt wordt. Want als de trein uit Ut vertraging heeft, kan de trein uit Ledn al rijden.
En Alphen aan den Rijn-Zwammerdam een deel dubbelspoor voor betere punctualiteit en indien een hogere frequentie, het zij in de spits.

Laatst bewerkt door NS1707 op Zaterdag 22 feb 2014 om 17:36:43

Zaterdag 22 feb 2014 - 21:51:11
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Dat extra spoortje heeft geen effect op de treindienst, omdat dat alleen wordt gebruikt om de 6100 te keren. Een 8800 rijdt daar nooit overheen.

Zaterdag 22 feb 2014 - 21:52:57
sfj
sfj
Dat zou niet best wezen ook

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zaterdag 22 feb 2014 - 21:57:19
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Het kan niet eens, want er is alleen een wissel naar rechts, vanuit Wd gezien, niet de andere kant op. Dus een 8800 zou daar ook niet kunnen wachten.

Zaterdag 22 feb 2014 - 21:57:47
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
Quote
AgentX (za 22 feb 2014 21:51:11 somda.nl): Dat extra spoortje heeft geen effect op de treindienst, omdat dat alleen wordt gebruikt om de 6100 te keren. Een 8800 rijdt daar nooit overheen.
Weer wat geleerd

De mogelijkheid ligt er in principe wel, richting Wdmv vanaf Bdg kan het wel dubbelspoor worden, met (wel wat) aanpassingen.
Dat stootblok voor die 6100 kan dan toch weg en indien een 3e spoorje voor 6100?
Of heb ik te veel fantasieën.


Edit: Maak je er toch gewoon een wissel bij .
Maar ja, als iets niet kan dan kan het niet.

Laatst bewerkt door NS1707 op Zaterdag 22 feb 2014 om 21:58:48

Zaterdag 22 feb 2014 - 21:59:20
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Dat wachtspoor is het begin van de dubbelsporigheid tussen Wd en Bdg, ja.

Zaterdag 22 feb 2014 - 22:00:35
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
We zien wel wat de toekomst ons gaat brengen.

Laatst bewerkt door spiketrain op Zaterdag 22 feb 2014 om 22:07:05, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.

Zondag 23 feb 2014 - 21:02:07
michaben
michaben
Als door seinoptimalisatie Wd-Gdg de opvolgtijd naar 2 minuten kan zou de 6100 voor de (1)1700 uit kunnen doorrijden naar Gdg en daar als 19800 verder kunnen gaan. Het is op zich namelijk zonde om zowel te Wd als Gdg keersporen in dienst te hebben terwijl doorrijden sneller is dan keren (zowel bij Wd als Gdg kost het omrijden via het keerspoor nu langer dan de rit Gdg-Wd duurt). Dus het lijkt me dat zodra dit traject voldoende capaciteit heeft het praktischer is door te rijden en het keerspoor te gaan gebruiken voor een verdubbeling richting Ledn.

Zondag 23 feb 2014 - 21:19:18
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Randstadspoor gaat maar tot Woerden dus iemand anders moet dan de doorgetrokken stoptrein financieren.

Zondag 23 feb 2014 - 21:35:02
Klaasje
Klaasje
Als je wat keringen schrapt ben je onder de streep goedkoper uit.

Zondag 23 feb 2014 - 21:47:14
michaben
michaben
Als doorrijden net zo veel kost als keren hoeft dat niet gefinancierd te worden lijkt mij. Vanaf Gdg heb je al 8 sprinters (4 Gvc, 4 Rtd), Wd-Ut zou volgens de oorspronkelijke RandstadSpoor plannen ook 8 worden dacht ik, en Wd-Apn-Ledn zou ook 2 sprinters per uur erbij krijgen volgens HOV-net Zuid-Holland Noord (naast de intercities). Tel daar tot slot nog de 4000 bij die van Wd richting Bkl rijdt. Dan heb je van de 8 sprinters op Ut-Wd er 2die naar Ledn kunnen en 2 die naar Gvc gaan, en blijven er 4 over die zouden moeten keren. Een klein stukje verderop heb je in Gdg ook 4 sprinters per uur die vanaf de andere kant keren. En dat op een stuk dat op volle snelheid maar 6 minuten rijden is. Dienstregelingtechnisch is het misschien wel een puzzel, maar mits de capaciteit op het baanvak er is (en met seinoptimalisatie zou je al aardig ver moeten kunnen komen, er zijn immers geen stations tussen die de capaciteit beperken) lijkt het me dan voordeliger om door te rijden dan via een keerspoor te rijden, want dat kost je waarschijnlijk meer tijd (en dus meer omlopen, dus meer materieel, dat tig miljoen per stuk kost).

Maandag 24 feb 2014 - 13:11:35
damart
damart
Quote
AgentX (wo 19 feb 2014 13:56:24 www.somda.nl): Ik heb dit fenomeen nog nooit zien voorkomen. In de praktijk wacht de 6100 gewoon tot de 8800 voorbij is. Spoor 1 wordt immers alleen maar door de serie 6100 gebruikt.
Ik heb één keer meegemaakt dat de 8800 richting Ledn een minuut te laat op Wd aankwam en dat die ene minuut opliep naar bijna 5 minuten, omdat de 6100 eerst naar zijn keerspoor mocht...

Dinsdag 25 feb 2014 - 07:27:59
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
Ik had ook al van dat HOV-net Zuid-Holland Noord gehoord. Had ook al een keer in een krantje gestaan bij mij in Bdg. Als 'dit' werkelijkheid wordt kan je beter treinserie 6100 doortrekken naar Ledn. Als die gaat keren gaat die in de goede richting.
Deze stations stonden in de planning voor die sprinterdienst.
- Hazerswoude-Koudekerk
- Zoeterwoude Meerburg

Dinsdag 25 feb 2014 - 08:22:00
damart
damart
De punctualiteit op dit traject zal vandaag ook wel niet hoog zijn. Er is weer eens een dominovertraging van ruim 5 minuten...

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 25 feb 2014 - 16:56:42
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
Quote
NS1707 (di 25 feb 2014 07:27:59 somda.nl): Ik had ook al van dat HOV-net Zuid-Holland Noord gehoord. Had ook al een keer in een krantje gestaan bij mij in Bdg. Als 'dit' werkelijkheid wordt kan je beter treinserie 6100 doortrekken naar Ledn. Als die gaat keren gaat die in de goede richting.
Deze stations stonden in de planning voor die sprinterdienst.
- Hazerswoude-Koudekerk
- Zoeterwoude Meerburg
Het is niet erg handig lijkt me als de 6100 word doorgetrokken naar Leiden CS. Ten eerste komen dan de 8800 en de 6100 tegelijk aan in Bodegraven en ten tweede hebben reizigers en in Ut niet echt veel aan en in Wd al helemaal niet. Je kan beter een nieuwe sprinter inleggen (als er ergens nog plek is) zodat een een fansoenlijke kwartierdienst kan ontstaan.

Dinsdag 25 feb 2014 - 17:19:30
lol
lol
Als er een sprinter gaat rijden tussen Ledn en Ut zal de 8800 niet meer in Wd en Bdg stoppen. Deze stations hebben namelijk niet de officiele ''intercitystatus''. Het feit dat de 8800 op deze stations stopt heeft er simpelweg mee te maken dat deze stations anders geen rechtstreekse verbinding hebben met met elkaar. Apn heeft daarentegen wel de officiele ''intercitystatus''. Die krijgt dan dus een kwartiersdienst naar Ledn en Ut. De sprinter kan dus in Wd of Bdg (er komt bij Bdg een wachtspoor) wachten totdat de intercity is gepasseerd.

Laatst bewerkt door lol op Dinsdag 25 feb 2014 om 17:29:19

Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen

Dinsdag 25 feb 2014 - 19:47:42
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
Alphen a/d Rijn heeft dat toch ook niet? En Leiden Lammenschans al helemaal niet!

Maar ik heb een krantenknipsel wat dat wel weer aangeeft, mmm raar???
En Bodegraven is wel een druk station op die lijn, in de spits 4x/u lijkt mij voldoende wat met sprinters red je het echter niet. In de spits ook de IC's en buiten spits alleen de Sp's? Lijkt mij wel een goed idee, helemaal voor de scholieren of niet.

Laatst bewerkt door NS1707 op Dinsdag 25 feb 2014 om 19:51:57

Dinsdag 25 feb 2014 - 20:30:34
sfj
sfj
Alphen aan den Rijn is een keer of vijf zo groot als Bodegraven.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Dinsdag 25 feb 2014 - 20:49:13
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
Qua huizen wel ja, maar als je qua plaatsomtrek kijkt (niet gem.) Is Apn net iets groter.

Maar ja, we zien het allemaal wel.
Al is de spits maar 4x/u!

Dinsdag 25 feb 2014 - 20:52:10
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
Quote
lol (di 25 feb 2014 17:19:30 www.somda.nl): Als er een sprinter gaat rijden tussen Ledn en Ut zal de 8800 niet meer in Wd en Bdg stoppen. Deze stations hebben namelijk niet de officiele ''intercitystatus''. Het feit dat de 8800 op deze stations stopt heeft er simpelweg mee te maken dat deze stations anders geen rechtstreekse verbinding hebben met met elkaar. Apn heeft daarentegen wel de officiele ''intercitystatus''. Die krijgt dan dus een kwartiersdienst naar Ledn en Ut. De sprinter kan dus in Wd of Bdg (er komt bij Bdg een wachtspoor) wachten totdat de intercity is gepasseerd.
Hoe willen ze dan uiteindelijk 8 treinen laten rijden in beide richtngen tussen Wd en Ut als de 8800 wegvalt?

Dinsdag 25 feb 2014 - 21:10:48
lol
lol
Voor zover ik begrepen heb uit verschillende media als volgt:

9800 2X/uur
6100 2X/uur
SPR Ledn-Ut 2X/uur
SPR Wd-Ut 2X/uur (een ''tweede''6100). Deze sprinter is nog niet helemaal zeker. Dat hangt van de ontwikkelingen te Leidsche Rijn centrum af plus de ontwikkelingen van Snellerpoort (een woningbouw project langs de spoorzone te Woerden). Deze nieuwe woonwijk zal nieuwe reizigers opleveren te Wd.

@NS1707: Excuus, ik was vergeten Ldl erbij te zetten. Daar stopt de 8800 inderdaad dan ook niet. Hierdoor wordt de 8800 dus een ''echte'' Intercity die alleen een tussenstop heeft te Apn.

Laatst bewerkt door lol op Dinsdag 25 feb 2014 om 21:25:46

Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen

Dinsdag 25 feb 2014 - 21:50:53
maigoda
maigoda
Ut-Ledn heeft eerder al eens een kwartiersdienst gehad in de spits. Toen was de 8800 nog geheel stoptrein en er werd een 18800 als IC extra ingelegd. Deze stopte alleen in Apn en Ledn. Ut-Wd was toen nog tweesporig. In vergelijking met nu is Ut-Apn een halfuursdienst en Apn-Ledn een kwartiersdienst middels 8800 en (overdag) de 19500. In hoverre zou de 19500 doorgetrokken kunnen worden naar Ut, ten dele ter vervanging van de 6100?
Groetjes,
Emiel

Dinsdag 25 feb 2014 - 21:52:55
martw
martw
Facebook martijn.vantwoud
In mijn herinnering lag de spitsversterking van de 8800 vóór 2007 toch iets anders, namelijk:
- 's Ochtends een 18800 die als Stoptrein reed van Ledn naar Ut. Toen station Utt werd geopend, stopte deze Stoptrein daar echter niet.
- 's Middags als Sneltrein van Ut naar Ledn, met alleen een stop in Apn en Ldl.

Laatst bewerkt door martw op Dinsdag 25 feb 2014 om 21:53:31

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Dinsdag 25 feb 2014 - 22:00:38
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
Volgens mij is de verbinding Wd - Ldn best druk. Is er dan geen mogelijkheid om met die nieuwe sprinter Ldn - Ut een kwartierdienst te rijden tussen Wd en Ldn?

Dinsdag 25 feb 2014 - 22:13:27
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
Dan moet tussen Wd(mv) en Bdg echter dubbelspoor denk ik, en bij Alphen een passeerspoor en richting Ledn ook meer dubbelspoor, want daar komen dan in de spits 6x/u te rijden.

Laatst bewerkt door spiketrain op Dinsdag 25 feb 2014 om 22:18:21, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.

Dinsdag 25 feb 2014 - 22:23:18
lol
lol
Ik denk niet dat de 19500 door gaat naar Ledn in dat geval. Apn behoudt de IC. Daarbovenop komt dan de sprinter die de hele dag blijft rijden. 6X uur Apn-Ledn is ook wat overdreven.

Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen

Dinsdag 25 feb 2014 - 22:36:07
lol
lol
Quote
wouter15 (di 25 feb 2014 22:00:38 www.somda.nl): Volgens mij is de verbinding Wd - Ldn best druk. Is er dan geen mogelijkheid om met die nieuwe sprinter Ldn - Ut een kwartierdienst te rijden tussen Wd en Ldn?
Dat lijkt zo. Dat komt omdat er nu een halfsuursdienst rijdt met alle reizigers uit Utrecht erbij (ochtendspits). Het merendeel van deze reizigers heeft als eindbestemming Apn of Ledn. Die nemen dan de IC. De sprinter neemt dan de reizigers uit Wd, Bdg, (Apn), Koudekerk, Zoeterwoude en Ldl mee. Dat ontlast dan de IC en ik denk dat voor de sprinter bijvoorbeeld 8 tot 10 bakken SLT ruim voldoende is in de spits. In de daluren is het al helemaal ontzettend rustig.

In de avondspits hetzelfde verhaal maar dan van Ledn naar Ut.

Laatst bewerkt door lol op Dinsdag 25 feb 2014 om 22:37:58

Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen

Woensdag 26 feb 2014 - 08:06:44
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
Kan er in de spits een trein Ut-Wd-Bdg-Apn? Indien ook Vleuten, Terwijde en LeidseRijn?

8-10 bakken SLT mwah moet denk ik kunnen.
Maar dubbelspoor is wel noodzaak denk ik!

Woensdag 26 feb 2014 - 11:33:40
maigoda
maigoda
Quote
martw (di 25 feb 2014 21:52:55 somda.nl): In mijn herinnering lag de spitsversterking van de 8800 vóór 2007 toch iets anders, namelijk:
- 's Ochtends een 18800 die als Stoptrein reed van Ledn naar Ut. Toen station Utt werd geopend, stopte deze Stoptrein daar echter niet.
- 's Middags als Sneltrein van Ut naar Ledn, met alleen een stop in Apn en Ldl.
Ik deed toen ook al alleen maar late diensten, dus ik ken de 18800 alleen als extra spitstrein richting Ledn. Maar daar gaat het niet direct om, waar het om gaat is dat het kan, ook al is het deels enkelspoor. Ik weet dat we in 2009 de Spoorforum Plan T-rit in het pad van de 18800 over Wd-Ledn konden inleggen, inclusief de fotostop op de overweg richting Ledn. Kort gezegd, de ruimte is er om zowel een IC als een stoptrein op Wd-Ledn in te leggen in beide richtingen. Alleen moet je wel de 19500 schrappen en alleen nog maar een 9500 Gd-Apn laten rijden, want die past er dan niet meer bij.
Groetjes,
Emiel

Woensdag 26 feb 2014 - 11:52:07
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Maar zijn er sindsdien niet dingen aangepast qua rijtijden? De 18800 is eruit gegaan na, als ik me niet vergis, de ontsporing bij Zwammerdam en daarna nooit meer teruggekeerd. Zal ongetwijfeld een reden hebben, maar welke.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 26 feb 2014 - 17:37:51
jacokran
jacokran
Voor zover ik weet is de 18800 verdwenen bij de dienstregeling 2007. Volgens de marketeers was de spitstrein Ledn-Ut niet meer nodig omdat de 8800 een IC werd en met VIRM ging rijden. De 8800 is in 2007 ook een kwartier verschoven.

Woensdag 26 feb 2014 - 18:16:07
lol
lol
Quote
NS1707 (wo 26 feb 2014 08:06:44 www.somda.nl):


Maar dubbelspoor is wel noodzaak denk ik!
Niet als er wachtsporen komen, wat er dus wel komt.
Wachtsporen zijn wel vertragingsgevoelig, want als de IC bijvoorbeeld +5 heeft en de sprinter rijdt op tijd, dan kan de sprinter dus 5 minuten op het wachtspoor staan wachten totdat de IC is gepasseerd.

Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen

Woensdag 26 feb 2014 - 20:14:22
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
Misschien een rare vraag, maar is het echt zeker dat dit 'plan' werkelijkheid wordt?

Laatst bewerkt door spiketrain op Woensdag 26 feb 2014 om 20:31:45, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.

Woensdag 26 feb 2014 - 20:40:24
lol
lol
Het streven is om vanaf 2018 vier treinen per uur Ut-Ledn v.v. te rijden: twee sprinters en twee intercity's. Om dit plan te realiseren moeten wel eerst de wachtsporen te Bdg en Apn worden aangelegd, plus een tweede spoorbrug over het Amsterdam Rijnkanaal tussen Utlr en Ut. Deze spoorbrug is pas rond 2019 klaar.
Of het echt werkelijkheid wordt weet ik ook niet, al denk ik van wel. Al denk ik dat het pas gaat gebeuren van DRGL 2020 wegens het te laat opleveren van de spoorbrug.

Laatst bewerkt door lol op Woensdag 26 feb 2014 om 20:42:46

Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen

Woensdag 26 feb 2014 - 20:47:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
jacokran (wo 26 feb 2014 17:37:51 www.somda.nl): Voor zover ik weet is de 18800 verdwenen bij de dienstregeling 2007. Volgens de marketeers was de spitstrein Ledn-Ut niet meer nodig omdat de 8800 een IC werd en met VIRM ging rijden. De 8800 is in 2007 ook een kwartier verschoven.
Hij staat inderdaad voor het laatst in het spoorboekje van 2006. Nou wordt op OVNL bij de 8800 al vermeld dat deze structurele vertragingen kreeg na een snelheidsbeperking als gevolg van de ontsporing bij Zwammerdam op 30 juni 2006.
Bij mijn weten is per die datum ook de 18800 opgeheven vanwege het capaciteitsgebrek door die snelheidsbeperking.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 26 feb 2014 - 21:35:33
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
Quote
lol (wo 26 feb 2014 20:40:24 somda.nl): Het streven is om vanaf 2018 vier treinen per uur Ut-Ledn v.v. te rijden: twee sprinters en twee intercity's. Om dit plan te realiseren moeten wel eerst de wachtsporen te Bdg en Apn worden aangelegd, plus een tweede spoorbrug over het Amsterdam Rijnkanaal tussen Utlr en Ut. Deze spoorbrug is pas rond 2019 klaar.
Of het echt werkelijkheid wordt weet ik ook niet, al denk ik van wel. Al denk ik dat het pas gaat gebeuren van DRGL 2020 wegens het te laat opleveren van de spoorbrug.
Wat houden wachtsporen precies in?
Hoelang is zo'n spoor?
Kan je een foto sturen misschien?

Klinkt misschien dom, maar heb niet zoveel verstand met zulk soort dingen.

Woensdag 26 feb 2014 - 21:37:46
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
maigoda (wo 26 feb 2014 11:33:40 www.somda.nl): Alleen moet je wel de 19500 schrappen en alleen nog maar een 9500 Gd-Apn laten rijden, want die past er dan niet meer bij.
Dat is geen probleem want de huidige 19500 verdwijnt sowieso al in december 2016, als de nieuwe concessie voor Gd - Apn in gaat.

Woensdag 26 feb 2014 - 23:47:51
lol
lol
Quote
NS1707 (wo 26 feb 2014 21:35:33 www.somda.nl):
Quote
lol (wo 26 feb 2014 20:40:24 somda.nl): Het streven is om vanaf 2018 vier treinen per uur Ut-Ledn v.v. te rijden: twee sprinters en twee intercity's. Om dit plan te realiseren moeten wel eerst de wachtsporen te Bdg en Apn worden aangelegd, plus een tweede spoorbrug over het Amsterdam Rijnkanaal tussen Utlr en Ut. Deze spoorbrug is pas rond 2019 klaar.
Of het echt werkelijkheid wordt weet ik ook niet, al denk ik van wel. Al denk ik dat het pas gaat gebeuren van DRGL 2020 wegens het te laat opleveren van de spoorbrug.
Wat houden wachtsporen precies in?
Hoelang is zo'n spoor?
Kan je een foto sturen misschien?

Klinkt misschien dom, maar heb niet zoveel verstand met zulk soort dingen.
Een wachtspoor is een zijspoor waar treinen wachten (het woord zegt het al) om ingehaald te worden door een andere trein. De lengte van zo'n wachtspoor kan verschillend zijn. Geen idee of er een minimum lengte is.

Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen

Donderdag 27 feb 2014 - 16:11:52
sjoerd
sjoerd
We kennen in ons land geen reizigers-wachtsporen, wel goederen-wachtsporen. Zo kunnen twee van de drie sporen ten zuidoosten van Dordrecht, in de lijn van Breda gebruikt worden als wachtspoor voor als de brug over de Oude Maas open staat; alleen dan is de aanloop naar de brughelling lang genoeg voor zware treinen. Inhalen of kruisen onderweg tussen reizigerstreinen gebeurt bij voorkeur op stations omdat je dan met je Sprinter toch al stilstaat. Aan de kant nemen en laten inhalen kost doorgaans veel tijd; door laten rijden heeft steeds meer de voorkeur gekregen en daarom worden inhaalsporen steeds meer opgebroken.
Vliegend of halfvliegend (dan staat er één trein stil) kruisen onderweg en dan niet op eens station komt wel voor zoals op Zoeterwoude (lang kruisspoor) en Markelo (kort kruisspoor). Ik zie het nut niet van de aanleg van de aangekondigde reizigers-wachtsporen op Woerden - Leiden. Je hebt meer aan dubbelspoor. Er lag bij Zwammerdam tot in de jaren 70 een kruisspoor van 500 m lang. Dat kan men zo terugleggen. Van de Gouwebrug bij Alphen tot Alphen lag aan de noordzijde ooit een tweede spoor; dit was van de Haarlemmermeerlijn uit Nieuwkoop. De brug is zelfs dubbelsporig. Dit spoor kan zo teruggelegd worden en dan krijg je een kruisspoor waar je wat aan hebt voor een vliegende kruising, zoals ten westen van Alphen nu ook gebeurt.
Als je het baanlichaam ergens verdubbelt door er zand tegenaan te storten, drijft op Woerden - Leiden het bestaande spoor de Reeuwijkse Plassen in. Dan kun je er pas na 8 jaar spoor op gaan leggen.

Zondag 02 mrt 2014 - 13:13:13
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
Vanmorgen reed ik met trein 8831 van Bdg naar Ut en opmerkelijk was dat in plaats van :24/:54 vertrek uit Wd, :29/:59 was. (5 minuten wachten) Waardoor ik de EETC 1252 in Ut miste, maar dat is bijzaak.
En net terug met trein 8838 vertrok de trein uit Ut, :21/:51 in plaats van :25/:55.

Zondag 02 mrt 2014 - 13:27:13
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Dat heeft te maken met de werkzaamheden bij Den Haag, dit weekend.

Zondag 02 mrt 2014 - 15:02:50
guuglurg
guuglurg
De werkzaamheden in Utrecht bedoel je. Spoor 14, 12 en 11 zijn niet in gebruik waardoor de 800 en 3500 gebruik moeten maken van 18b (omdat het wissel naar 16 buiten dienst is kan 18a ook meteen niet meer gebruikt worden). De 8800 en 9800 moeten 19a daarom delen en dat kan alleen als de kering van de 8800 korter is. Dat betekent een stop in Wd van 3 minuten ri. Ledn en 5 minuten ri. Ut voor de 8800.

Zondag 02 mrt 2014 - 15:14:46
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Pardon, Utrecht inderdaad.

Zondag 02 mrt 2014 - 15:15:34
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Blijft praktisch, dat gebrek aan wissels. Nog even en er worden hele treinseries geschrapt omdat er wissels op de klem liggen.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Zondag 02 mrt 2014 - 15:19:32
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Dat gebeurt toch al?

Zondag 02 mrt 2014 - 15:47:48
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
Quote
guuglurg (zo 02 mrt 2014 15:02:50 somda.nl): De werkzaamheden in Utrecht bedoel je. Spoor 14, 12 en 11 zijn niet in gebruik waardoor de 800 en 3500 gebruik moeten maken van 18b (omdat het wissel naar 16 buiten dienst is kan 18a ook meteen niet meer gebruikt worden). De 8800 en 9800 moeten 19a daarom delen en dat kan alleen als de kering van de 8800 korter is. Dat betekent een stop in Wd van 3 minuten ri. Ledn en 5 minuten ri. Ut voor de 8800.
Thnx!

Vrijdag 11 apr 2014 - 14:27:43
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
Vandaag kwam ik dit bericht op somda tegen:
www.ad.nl

Ik ben benieuwd of dit gedaan wordt.
Ook vind ik die titel niet kloppen, lijkt net of ze vaker per uur gaan rijden!

Maar de drukte is een feit zoals blijkt uit dit bericht:
www.ad.nl

Vrijdag 11 apr 2014 - 19:41:09
broek53
broek53
Als er geen problemen waren met de DDZ6 zouden ingaande jl maandag alle 8800-en met DDZ6 gereden hebben. En dat is nog steeds het voornemen.

Vrijdag 11 apr 2014 - 22:53:54
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
Als de 8800 in juni gaat keren op de 2000 dan komt er waarschijnlijk wel meer VIRM in de 8800 terecht. Weet er toevallig waarom de 8800 sinds maandag een bak heeft moeten inleveren?

Vrijdag 11 apr 2014 - 23:36:06
lol
lol
Een bak moeten inleveren? Planmatig zijn het nog steeds 7 bakken ICM (ook buiten de spits stond in het AD van vandaag) en een VIRM-VI. Het komt weleens voor dat er 6 bakken ICM rondrijden omdat de NS moeite heeft om de drietjes en viertjes ICM uit elkaar te houden.

Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen

Zaterdag 12 apr 2014 - 00:22:49
guuglurg
guuglurg
'Het komt weleens voor' is volgens mij een uitspraak van dezelfde soort als bij storingen verwijtbaar aan ProRail wordt gebruikt: 2/3e van de omlopen die dan ICM7 gepland waren deze week werden door ICM6 gereden

Zaterdag 12 apr 2014 - 01:04:46
broek53
broek53
Volgens mij is het grootste deel van de omlopen (zoals dat hier ten onrechte genoemd wordt) gepland met ICM6, maar dat terzijde.

Zaterdag 12 apr 2014 - 01:28:29
guuglurg
guuglurg
Aha, dat maakt het al iets logischer. Vraag blijft wel wat dan aan deze beslissing ten grondslag ligt als blijkt dat ICM7 al krap is in sommige treinen. De intentie was natuurlijk om DDZ6 te laten rijden maar al bij het maken van het wijzigingsblad was bekend dat dat niet ging lukken per 7 april, dan moet het toch nog mogelijk zijn de 8800 met ICM7 te plannen? Of zijn de telcijfers geen nauwkeurige schatting hier?

Zaterdag 12 apr 2014 - 08:57:23
michaben
michaben
Er is ook het nodige ICM naar de 1900 verhuist, ook door gebrek aan DDZ6. Dus mogelijk zijn er wat drietjes en viertjes geruild ergens, volgens mij zat men wat ruimer met de drietjes dan met de viertjes qua reserve.

Laatst bewerkt door michaben op Zaterdag 12 apr 2014 om 08:57:33

Zaterdag 12 apr 2014 - 09:22:58
broek53
broek53
Quote
guuglurg (za 12 apr 2014 01:28:29 www.somda.nl): Aha, dat maakt het al iets logischer. Vraag blijft wel wat dan aan deze beslissing ten grondslag ligt als blijkt dat ICM7 al krap is in sommige treinen. De intentie was natuurlijk om DDZ6 te laten rijden maar al bij het maken van het wijzigingsblad was bekend dat dat niet ging lukken per 7 april, dan moet het toch nog mogelijk zijn de 8800 met ICM7 te plannen? Of zijn de telcijfers geen nauwkeurige schatting hier?
Blijkbaar dat laatste, want de treinen zijn volgens de telcijfers waarop NSR Logistiek de inzet baseert, helemaal niet zo dramatisch. Alle 8800-en in de spits hebben volgens die cijfers bij 2xIC3 nog een beetje ruimte over, maar dan wel op de acceptabel-norm. Die cijfers hebben blijkbaar een Noord-Hollandse betrouwbaarheidsgraad als ik de berichten hier en in de kranten zo lees.
Niet om het af te kappen, maar de materieelinzet per wbl 7 april is vwb de 8800 ook al royaal besproken in het desbetreffende topic.

Maandag 23 jun 2014 - 21:54:25
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
Ik las ergens dat de DDZ6 is toegelaten op het spoor en dat er iedere 3 dagen 1 bijkomt. Betekend dat dan ook dat de 8800 zijn beloofde DDZ6 gaat krijgen op (korte) termijn?

Maandag 23 jun 2014 - 21:59:38
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Ik meen dat dat in mogelijk in het wijzigingsblad van september stond gepland...

Choo choo.....

Dinsdag 24 jun 2014 - 00:50:03
broek53
broek53
Jawel.

Donderdag 27 nov 2014 - 18:30:36
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
Vandaag in de krant... www.facebook.com

Donderdag 27 nov 2014 - 19:26:15
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
De 8800 staat in de top 10 van lage punctualiteit, een van de oorzaken is de ongelukkige ligging van de 6100 bij Molenvliet.