Energiezuinig rijden
Forum: Algemeen - Algemeen
08-09-2016 10:43:21
Apda
Apda
0,15 euro per kWh lijkt me erg veel voor een grootverbruiker. Ik gok op minder dan 0,05 euro.  

08-09-2016 10:58:07
MasterE
MasterE
Quote
Astraea (do 08 sep 2016 10:09:28 https://www.somda.nl/forum/18550/p590443/): Lijkt mij heel erg lastig te calculeren. Treinen leveren ook weer stroom terug aan de bovenleiding dus je zou nauwgezet het verbruik en teruggave moeten bijhouden. Daarbij zijn er tal van vervoerders actief op de sporen. Zou je dit exact willen factureren moet je van elke trein dus het verbruik bijhouden. En zover ik weet wordt dat niet gedaan...


Alleen Virm en SLT leveren terug aan de bovenleiding en dan moet er toevallig een andere trein in de sectie zitten die het gelijk weer verbruikt, er kan namelijk niet worden opgeslagen.


Mcn Asd
 

08-09-2016 11:17:45
marciekemp
marciekemp
Nee ook SGM, DDZ en 1700 leveren terug als het goed is, je ziet de bovenleidingspanning bij die stellen ook gewoon oplopen tijdens het remmen  

08-09-2016 11:20:27
NSR-fan
NSR-fan
Het verbruik wordt vooraf ingeschat. Naderhand vind er inderdaad een afrekening plaatst op het daadwerkelijke verbruik per vervoerder na opgave van het aantal gereden kilometers en materieel type.
Wat er daarna nog over is aan verbruik wordt na rato verdeelt onder de vervoerders.
Het EZR rijgedrag van machinisten (bij NSR) wordt bijgehouden door registratie van de rijtijden en dit te vergelijken met de norm tijden.
Zo'n zeer snel rijdende machinist scoort dus slecht in deze grafieken, immers is telkens overal ruim te vroeg. Dit registreren gebeurt geheel automatisch via GPS.
Deze ritgegevens komen terecht bij de manager van de machinist en kan dit inzien per groep machinisten. Deze gegevens zijn intern openbaar en worden met de machinisten besproken .
Verder is er natuurlijk het risico dat de trein onnodig voor rood sein loopt.
Ook zijn er de extra slijtage kosten aan bv de (schijf-)remmen en andere systemen. Dat reizigers evt. eerder op hun werk zijn is natuurlijk onzin, daar wordt NS niet beter van in deze.
 


08-09-2016 11:21:05
SchuurB
SchuurB
Quote
sjoerd (do 08 sep 2016 10:10:31 https://www.somda.nl/forum/18550/p590444/): @ NSR-fan: Met de milieubelasting valt het wel mee: er wordt groene stroom gebruikt.
Bovendien is, gezien het aantal uitstappers op de stations tussen Nijmegen en Den Bosch, iedereen, misschien wel 250 man, twee minuten eerder op zijn werk of school, wat de maatschappij 500 extra productieve minuten oplevert. %02%Iedereen zal toch kunnen inzien dat je met cijfertjes alle kanten uit kunt en dat je met regeltjes, wetjes en toverwoorden als EZR de samenleving niet stuurt maar lamlegt? Voor mij is nooit iets heilig; mijn werk bestaat uit onzekerheden en dat is heerlijk bevrijdend.%02%


Sure, maar er kan terecht een punt gemaakt worden dat het jammer is om meer energie te gebruiken dan nodig, al twijfel ik aan het genoemde bedrag. Een stop van twee minuten in Oss en Rosmalen lijkt mij wel erg lang, hoeveel honderden mensen moeten zich om 6 uur 's ochtends in die trein wurmen? Als je vertraging hebt is het natuurlijk een ander verhaal, maar onder normale omstandigheden hoeft het niet de hele tijd vol gas te zijn.
 

08-09-2016 11:23:12
FourRoses
FourRoses
Quote
Apda (do 08 sep 2016 10:43:21 https://www.somda.nl/forum/18550/p590449/): 0,15 euro per kWh lijkt me erg veel voor een grootverbruiker. Ik gok op minder dan 0,05 euro.
€0,008370 per KWH om precies te zijn.
 

08-09-2016 11:28:42
Klaasje
Klaasje
Quote
marciekemp (do 08 sep 2016 11:17:45 https://www.somda.nl/forum/18550/p590457/): Nee ook SGM, DDZ en 1700 leveren terug als het goed is, je ziet de bovenleidingspanning bij die stellen ook gewoon oplopen tijdens het remmen

1700 niet, de rest van jouw lijstje wel inderdaad.
 

08-09-2016 11:31:20
MasterE
MasterE
Ze hebben mij altijd wijs gemaakt dat alleen Virm en SLT dat doen, zeker weten doe ik het niet. De andere beschikken wel over ED-remmen maar leveren niets terug. Er zitten ook geen draaistroom motoren in en SGM is voorzien van remweerstanden.

En voor we weer in een oeverloze discussie terecht komen en dat er weer mensen de schoolbanken in moeten, ik ben niet zo technisch onderlegd om het precies te weten en het boeit me ook niet heel erg waar de energie blijft die wordt opgewekt tijdens het remmen.

Laatst bewerkt door MasterE op 08-09-2016 11:39


Mcn Asd
 

08-09-2016 11:40:11
ToH
ToH
De stroom die SGM teruglevert door het ED-remmen verdwijnt in de weerstanden op het dak, dat wordt daar omgezet in warmte en verdwijnt. Dacht ik tenminste.%08%  

08-09-2016 11:44:35
SchuurB
SchuurB
Quote
FourRoses (do 08 sep 2016 11:23:12 https://www.somda.nl/forum/18550/p590461/):
Quote
Apda (do 08 sep 2016 10:43:21 https://www.somda.nl/forum/18550/p590449/): 0,15 euro per kWh lijkt me erg veel voor een grootverbruiker. Ik gok op minder dan 0,05 euro.
€0,008370 per KWH om precies te zijn.


Volgens de netverklaring http://www.prorail.nl/sites/default/files/3526934-v2e-netverklaring_2016_gemengde_net.pdf pagina 91 dient er ook voor het gebruik van de bovenleiding €0,036070 per kWh betaald te worden. Dus meer dan de kosten voor de stroom zelf.(?)

Laatst bewerkt door SchuurB op 08-09-2016 11:45
 

08-09-2016 11:48:31
Astraea
Astraea
Quote
MasterE (do 08 sep 2016 11:31:20 https://www.somda.nl/forum/18550/p590464/): Ze hebben mij altijd wijs gemaakt dat alleen Virm en SLT dat doen, zeker weten doe ik het niet. De andere beschikken wel over ED-remmen maar leveren niets terug. Er zitten ook geen draaistroom motoren in en SGM is voorzien van remweerstanden.

En voor we weer in een oeverloze discussie terecht komen en dat er weer mensen de schoolbanken in moeten, ik ben niet zo technisch onderlegd om het precies te weten en het boeit me ook niet heel erg waar de energie blijft die wordt opgewekt tijdens het remmen.

Exact weten welk type trein stroom terug levert aan het net weet ik ook niet, enkel dat het gebeurd. Dus wat dat betreft kunnen we elkaar de hand schudden.
 

08-09-2016 11:54:55
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
AlexH (do 08 sep 2016 11:40:11 https://www.somda.nl/forum/18550/p590465/): De stroom die SGM teruglevert door het ED-remmen verdwijnt in de weerstanden op het dak, dat wordt daar omgezet in warmte en verdwijnt. Dacht ik tenminste.%08%


Dat was toen het SGM was, sinds het SGMm tijdperk levert ook deze terug aan het net. De remweerstanden worden gebruikt als teruglevering niet mogelijk is.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 08-09-2016 11:55


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

08-09-2016 12:05:27
NSR-fan
NSR-fan
Een Recuperatie rem is aanwezig op: SLT, VIRM, mDDM, SGMm en Flirt.  

08-09-2016 12:19:40
daniel81
daniel81
Quote
NSR-fan (do 08 sep 2016 09:57:21 https://www.somda.nl/forum/18550/p590436/):
Quote
Dead_Devil (do 08 sep 2016 06:16:52 https://www.somda.nl/forum/18550/p590410/):
Edit: trein 4417 heeft max verstappen als machinist. Twee minuten te vroeg in oss 2 'inuten te vroeg in rosmalen maar wel keurig optijd vertrekken en gewoon wachten. Frappant hoe snel ddar kan optrekken.%02%


Erg jammer dit. Zo'n rit kost zijn werkgever enkele honderden (!) euro's meer aan energiekosten, om over de extra milieu belasting nog maar niet te spreken, welke echt nergens voor nodig zijn.
EZR is hier voor het toverwoord.


Mijn ervaring als reiziger is dat er verreweg de meeste tijdwinst geboekt kan worden door laat te remmen. Daar toont zich dan ook de echte meester: snel optrekken kan (en doet) iedereen, maar tijdwinst boeken door goed te mikken wanneer je moet remmen, dat is slechts weinigen gegeven.
En dat heeft met EZR dus eigenlijk niets te maken.
 

08-09-2016 16:55:16
michaben
michaben
Quote
daniel81 (do 08 sep 2016 12:19:40 https://www.somda.nl/forum/18550/p590473/): Mijn ervaring als reiziger is dat er verreweg de meeste tijdwinst geboekt kan worden door laat te remmen.

En juist dat is dus strijdig met EZR. Om een constante snelheid van 140km/u vast te houden trek je al snel een vermogen van zo'n 1MW. Komt als ik het zo snel even uitreken neer op dat als je 3 minuten voor aankomst de tractie uitschakelt je zo'n 33kWh aan energie bespaart, tegen misschien 10 seconden rijtijdverlies.
 

08-09-2016 17:34:19
SchuurB
SchuurB
Laat remmen is strijdig met EZR? Juist niet lijkt me, hoe later (en harder) je remt, hoe eerder je kunt uitschakelen.

Laatst bewerkt door moderator op 08-09-2016 18:33, reden: Quoot verwijderd na afsplitsing
 

08-09-2016 19:20:25
sjoerd
sjoerd
Het blijkt maar weer eens: er zijn verschillende rijstijlen, net als op de fiets en in de auto. %02% En toch besparen we jaarlijks fors op energie vergeleken het vorige jaar en door sommige rijstijlen halen we onze aansluitingen en zijn we op tijd; door andere rijstijlen niet. Wat is de wereld toch boeiend.

Laatst bewerkt door sjoerd op 08-09-2016 23:22
 

08-09-2016 19:27:29
michaben
michaben
Quote
SchuurB (do 08 sep 2016 17:34:19 https://www.somda.nl/forum/14570/p590525/): Juist niet lijkt me, hoe later (en harder) je remt, hoe eerder je kunt uitschakelen.

Het ging hier om tijdwinst versus EZR, als je erg vroeg uitschakelt ben je die tijdwinst kwijt, ook al rem je hard. Snelste rijtijd = zo laat mogelijk uitschakelen én zo hard mogelijk remmen. EZR = zo vroeg mogelijk uitschakelen (rustig 10km voor het station), laten uitrollen en eventueel op het eind nog even stevig remmen. Vijf minuten laten uitrollen kost je een minuut rijtijd, maar dat is dan gelijk weer je marge voor bij vertragingen. Hard remmen is eerder secondewerk, je moet behoorlijk stevig remmen wil je daar meer dan 15 seconden winst uit pakken.
 

09-09-2016 11:26:38
trein00
trein00
Wat bedoeld wordt met remmen is meer het tijdsverlies dat ontstaat wanneer er te vroeg geremd wordt en er bijvoorbeeld nog 15 seconden met 40km/h doorgereden moet worden om het juiste bakboord te halen. Dit verlies is al snel meer dan wanneer je een minuut eerder uitschakelt.

Ik vind zelf dat EZR niet overal toegepast zou moeten worden. Bijvoorbeeld in de spits, de tijd dat je te vroeg aankomt zou daar goed gebruikt kunnen worden om eventueel onverwachte extra drukte op te vangen en zo zonder of met minder vertraging door te rijden. Zo ook bij naderen van overstap stations. In Eindhoven zijn de overstappen op enkele minuten en soms niet aan de overkant, een minuutje eerder aan kunnen komen geeft vooral voor de tragere reiziger meer rust en zo een fijnere reis. Zo ook andersom, soms is EZR rijden beter, om te voorkomen dat je voor rood komt te staan en in één keer vloeiend door kunt rijden. Ook dat geeft de reiziger een betere ervaring. Er zou meer vanuit de reiziger gedacht moeten worden en minder uit de centen, ook omdat er soms reclame mee gemaakt wordt maar eigenlijk wordt hier gezegd we proberen zo traag mogelijk te rijden om nog net de dienstregeling te halen en zo besparen wij geld. Dit wordt dan gedraaid in het verhaal van klimaat en milieu maar die vlieger gaat niet (meer) op daar er op groene stroom gereden wordt.

Laatst bewerkt door trein00 op 09-09-2016 11:27
 

09-09-2016 12:07:46
waalkade
waalkade
Quote
SchuurB (do 08 sep 2016 11:44:35 https://www.somda.nl/forum/14570/p590466/):
Quote
FourRoses (do 08 sep 2016 11:23:12 https://www.somda.nl/forum/18550/p590461/):
Quote
Apda (do 08 sep 2016 10:43:21 https://www.somda.nl/forum/18550/p590449/): 0,15 euro per kWh lijkt me erg veel voor een grootverbruiker. Ik gok op minder dan 0,05 euro.
€0,008370 per KWH om precies te zijn.


Volgens de netverklaring http://www.prorail.nl/sites/default/files/3526934-v2e-netverklaring_2016_gemengde_net.pdf pagina 91 dient er ook voor het gebruik van de bovenleiding €0,036070 per kWh betaald te worden. Dus meer dan de kosten voor de stroom zelf.(?)
Dat zou dan minder zijn dan 1 cent per kWh! (exclusief de kosten voor Prorail)
Een beetje kolencentrale heeft zo'n 3 à 4 cent nodig om 1 kWh te maken.
Als kleinverbruiker betaal ik afgerond 7 cent voor een kWh plus nog eens 13 cent belasting (exclusief de transport en andere kosten).
 

09-09-2016 12:45:10
dlm4yjp
dlm4yjp
En daar gaat het mis, hoewel we allemaal dezelfde stroom uit de muur trekken, NS heeft "groene stroom", dat is wat goedkoper


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

09-09-2016 13:01:09
thom
thom
Volgens mij is het idee dat groene stroom duurzaam op gewekt in en daarin ook geïnvesteerd is.

Goedkoper is het niet, want dan had heel NL al aan de groene stroom gezeten.
 

09-09-2016 16:37:59
michaben
michaben
Quote
trein00 (vr 09 sep 2016 11:26:38 https://www.somda.nl/forum/14570/p590590/): Wat bedoeld wordt met remmen is meer het tijdsverlies dat ontstaat wanneer er te vroeg geremd wordt en er bijvoorbeeld nog 15 seconden met 40km/h doorgereden moet worden om het juiste bakboord te halen. Dit verlies is al snel meer dan wanneer je een minuut eerder uitschakelt.

Ik zei geen verband tussen een remming te vroeg inzetten en vroeg uitschakelen. Ja, je kan misschien beter inschatten wanneer je moet remmen als je langzamer rijdt, maar reizigerstreinen zijn geen goederentreinen die een ingezette remming af moeten maken, als je door hebt dat je te vroeg bent gaan remmen kun je gewoon een remstandje minder kiezen ipv pas bij 40km/u vrij schakelen en uitrollen.

Quote
trein00 (vr 09 sep 2016 11:26:38 https://www.somda.nl/forum/14570/p590590/): Ik vind zelf dat EZR niet overal toegepast zou moeten worden. Bijvoorbeeld in de spits, de tijd dat je te vroeg aankomt zou daar goed gebruikt kunnen worden om eventueel onverwachte extra drukte op te vangen en zo zonder of met minder vertraging door te rijden. Zo ook bij naderen van overstap stations.

Dergelijke aspecten horen juist in de dienstregeling opgenomen te zijn. Als er in de spits 3 minuten nodig zijn voor de cross-platformoverstap tussen twee treinen, dan moet de dienstregeling zo opgezet zijn dat de treinen ook gewoon 3 minuten naast elkaar staan. Natuurlijk kun je zeggen dat in de daluren twee minuten genoeg is en je daarom een paar kilometer eerder energiezuinig kunt gaan rijden, maar dat moet dan wel uitkomen in de dienstregeling. De dienstregeling moet aangeven waar er ruimte is voor EZR.
 

09-09-2016 21:04:37
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
thom (vr 09 sep 2016 13:01:09 https://www.somda.nl/forum/14570/p590599/): Volgens mij is het idee dat groene stroom duurzaam op gewekt in en daarin ook geïnvesteerd is.

Goedkoper is het niet, want dan had heel NL al aan de groene stroom gezeten.


Om te maken wel, maar er hangt gewoon een heel erg chique groen kaartje aan.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.