Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 7 april 2014
RailWiki.nl
Wijzigingsblad 7 april 2014
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
03-02-2014 20:13:51
NS1707
NS1707
Ik wil in dit topic alvast gaan inleiden dat ik al op het forum had gelezen dat de DDZ-6 in de 8800 gaat rijden.
Is dat integraal of tijdelijk?
 

03-02-2014 20:29:55
lesley001
lesley001
Integraal of tijdelijk, dat is volgens mij niet echt een goede vergelijking. Integraal DDZ betekend bijvoorbeeld dat ALLE omlopen met DDZ worden gereden. Volgens mij bedoel je meer of het definitief of tijdelijk is.  

03-02-2014 20:41:50
AgentX
AgentX
En definitief vs. tijdelijk is maar op welke termijn je kijkt.  

03-02-2014 20:43:15
NS1707
NS1707
Ik bedoel eigenlijk meer dat die een vaste omloop doet (8814/25/22/33/30...).
Misschien heb ik de term welk verkeerd gebruikt.
 


03-02-2014 21:53:06
broek53
broek53
Ja, want met integraal wordt bedoeld dat er DDZ6-en in alle diensten in de serie 8800 rijden (althans: doordeweeks).

Overigens is het wijzigingsblad nog niet afgerond, dus 100 % zeker is het nog niet.

Laatst bewerkt door broek53 op 03-02-2014 21:53
 

03-03-2014 19:08:33
michaben
michaben
De 8800 lijkt uiteindelijk toch een mix ICM en VIRM te worden, wel hebben vrijwel alle treinen een tweede HC (ook in de dal) dus het lijkt erop dat de treinen wel verlengd worden tot 8 bakken.

Verder het meest opvallende als ik zo snel door de net gepubliceerde diensten blader: in de 1900 wordt het aantal ICR omlopen beperkt tot twee, de 3400 wordt integraal SGM doordeweek, DDZ wordt weer verhuist, onder andere naar de 4400 en 9600 die er extra DDZ bij krijgen.
 

03-03-2014 19:23:22
lol
lol
Quote
michaben (ma 03 mrt 2014 19:08:33 https://www.somda.nl/forum/14563/p487438/): De 8800 lijkt uiteindelijk toch een mix ICM en VIRM te worden, wel hebben vrijwel alle treinen een tweede HC (ook in de dal) dus het lijkt erop dat de treinen wel verlengd worden tot 8 bakken.



Waarschijnlijk omdat DDZ-IV nog niet verlengd mag worden naar -VI. Waarom in het dal 2 HC's/8 bakken?


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

03-03-2014 19:25:21
NS1707
NS1707
DDZ IV+DDZ IV lijkt mij helemaal prima, genoeg capaciteit, maar wel de koppelingen goed vast doen, want in een weiland op een enkelsporige lij te stranden...  

03-03-2014 19:25:37
stefanvdw
stefanvdw
DDZ6 heeft ook 2 HC's nodig overigens.  

03-03-2014 19:30:38
michaben
michaben
Kan zijn dat men de diensten voorbereid heeft om in de loop van het wijzigingsblad op dagplan alsnog DDZ6 in te gaan zetten. Waarom zou een DDZ6 eigenlijk twee HC's nodig hebben? Een VIRM6 mag wel met 1 HC rijden immers.  

03-03-2014 19:31:25
broek53
broek53
Ja, net voor het afsluiten van het wijzigingsblad zijn alle DDZ6-diensten er noodgedwongen weer uitgehaald en het aantal diensten DDZ4 weer opgehoogd. Uiteraard omdat de verlenging voorlopig niet mag.  

03-03-2014 19:33:55
Klaasje
Klaasje
Quote
stefanvdw (ma 03 mrt 2014 19:25:37 https://www.somda.nl/forum/14563/p487441/): DDZ6 heeft ook 2 HC's nodig overigens.

Waarom dat dan? Geven de koeien anders zure melk?
 

03-03-2014 19:40:40
Bert13
Bert13
Een dubbeldekker is sowieso al vervelend met één hc, daarnaast zal met de iets grotere capaciteit in DDZ6 in vergelijking met VIRM6 het wel fout gaan om eens in het half uur de trein door te gaan (Dat is in VIRM-VI al onmogelijk.)


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

03-03-2014 19:50:40
Klaasje
Klaasje
Ik denk dat het in de daluren best goed te doen kan zijn op een traject als waar de 8800 rijdt. En als je het niet redt kan je altijd nog een ronde lopen waarbij je bij iedere coupé alleen maar even goedendag roept om daarna te vragen of er nog vragen zijn om daarna meteen door te lopen.  

03-03-2014 20:00:30
broek53
broek53
Het wijzingsblad kent dus in grote lijnen de terugkeer van een paar DDZ4 naar de 1900 voor de vervanging van ICR, en de onderlinge van SGM en DDZ tussen de 3400 en de 4400/9600.

Verder is nog van belang dat de samenstelling van de 4300 en 4600 gestandaardiseerd wordt (terugkeer van het gezond vertand). De stam wordt ma-za een SLT6, in de brede spitsen aangevuld met een SLT4.
 

03-03-2014 20:05:40
Bert13
Bert13
Wacht even. Het SGM komt in de 3400 om DDZ vrij te maken die in de stoptreinen 44/9600 terecht komen? Klinkt niet erg logisch.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

03-03-2014 21:52:53
michaben
michaben
Quote
broek53 (ma 03 mrt 2014 19:31:25 https://www.somda.nl/forum/14563/p487445/): Ja, net voor het afsluiten van het wijzigingsblad zijn alle DDZ6-diensten er noodgedwongen weer uitgehaald

Kan dus ook zo zijn dat de tweede HC in de 8800 er puur inzit omdat het DDZ6 er te laat uitgehaald werd om deze diensten nog aan te passen, en in werkelijkheid men gewoon weer met 7 bakken ICM gaat rijden tot DDZ6 alsnog toegelaten is? ICM8 in de 8800 past namelijk officieel net niet op Ledn 1/2, waardoor men de hele dag een ongewenste situatie zou hebben dat de 8800 naar 4a moet. Dan is het inderdaad aannemelijker dat er in de HC diensten nog TPS2 staat vanwege de planning dat men met DDZ6 ging rijden, en dit zo gebleven is toen het weer ICM7 werd.
 

03-03-2014 23:23:54
broek53
broek53
Quote
Bert13 (ma 03 mrt 2014 20:05:40 https://www.somda.nl/forum/14563/p487454/): Wacht even. Het SGM komt in de 3400 om DDZ vrij te maken die in de stoptreinen 44/9600 terecht komen? Klinkt niet erg logisch.
Nee, en..?
 

03-03-2014 23:48:48
Bert13
Bert13
Ach ja, het leek zo tegenstrijdig met de commerciële doeleinden om het DDZ in de Sprinterserie 4800 (en 4400/9600) te laten zitten, om de volledige Intercityserie 3400 met SGM te laten rijden, wat me op Hn-Hlm niet echt wenselijk lijkt.
En aangezien verder de capaciteit grofweg gelijk zal blijven, begrijp ik niet waarom in Brabant ineens DDZ is verkoren om de stoppert te gaan rijden.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

04-03-2014 00:13:28
Frontier
Frontier
NS haat Noord-Holland. Dagelijks opgeheven treinen in de 3300, dagelijks te kleine treinen in de 4000/4700, sprintermaterieel in de 3400, en dan heb ik het nog niet eens over de complete waanzin die voor 2015 in de planning zit wat betreft de 3400/4800. %03%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-03-2014 00:43:56
broek53
broek53
Okay, nou, dan zijn we weer uitgepraat over het wijzigingsblad 7 april kennelijk. Dat scheelt weer.  

04-03-2014 01:36:10
guuglurg
guuglurg
Excel met de inzet, alleen van NSR, geen LM: https://drive.google.com/file/d/0B6ZEH90FhALvS0tSUGp5a25raGs/edit?usp=sharing  

04-03-2014 10:07:13
rolandrail
rolandrail
Quote
michaben (ma 03 mrt 2014 21:52:53 https://www.somda.nl/forum/14563/p487460/):
Quote
broek53 (ma 03 mrt 2014 19:31:25 https://www.somda.nl/forum/14563/p487445/): Ja, net voor het afsluiten van het wijzigingsblad zijn alle DDZ6-diensten er noodgedwongen weer uitgehaald

Kan dus ook zo zijn dat de tweede HC in de 8800 er puur inzit omdat het DDZ6 er te laat uitgehaald werd om deze diensten nog aan te passen, en in werkelijkheid men gewoon weer met 7 bakken ICM gaat rijden tot DDZ6 alsnog toegelaten is? ICM8 in de 8800 past namelijk officieel net niet op Ledn 1/2, waardoor men de hele dag een ongewenste situatie zou hebben dat de 8800 naar 4a moet. Dan is het inderdaad aannemelijker dat er in de HC diensten nog TPS2 staat vanwege de planning dat men met DDZ6 ging rijden, en dit zo gebleven is toen het weer ICM7 werd.
DDZ6 heeft dezelfde hc-normen als het toenmalige DDM6 en DDM7: 2 hc's.
 

04-03-2014 10:40:21
treinjoop
treinjoop
Quote
Bert13 (ma 03 mrt 2014 23:48:48 https://www.somda.nl/forum/14563/p487468/): Ach ja, het leek zo tegenstrijdig met de commerciële doeleinden om het DDZ in de Sprinterserie 4800 (en 4400/9600) te laten zitten, om de volledige Intercityserie 3400 met SGM te laten rijden, wat me op Hn-Hlm niet echt wenselijk lijkt.
En aangezien verder de capaciteit grofweg gelijk zal blijven, begrijp ik niet waarom in Brabant ineens DDZ is verkoren om de stoppert te gaan rijden.


We kunnen ook doen met de 3400 wat er ook gebeurde met de 4900 eind 2012: Naam veranderen van Intercity in Sprinter die niet stopt in...

Laatst bewerkt door treinjoop op 04-03-2014 10:42
 

04-03-2014 10:41:51
Klaasje
Klaasje
@rolandrail: Ja maar dat is dus niet per definitie logisch. DDM stond in de boeken als getrokken trein terwijl DDZ een treinstel is.

Laatst bewerkt door Klaasje op 04-03-2014 10:42
 

04-03-2014 11:50:00
spekmj
spekmj
Quote
broek53 (di 04 mrt 2014 00:43:56 https://www.somda.nl/forum/14563/p487471/): Okay, nou, dan zijn we weer uitgepraat over het wijzigingsblad 7 april kennelijk. Dat scheelt weer.


Als er verder geen wijzigingen zijn in het wijzigingsblad...buiten de Noord-Hollandse Spoorwegen...
 

04-03-2014 12:15:38
rolandrail
rolandrail
Quote
Klaasje (di 04 mrt 2014 10:41:51 https://www.somda.nl/forum/14563/p487502/): @rolandrail: Ja maar dat is dus niet per definitie logisch. DDM stond in de boeken als getrokken trein terwijl DDZ een treinstel is.
Spoorlogica bestaat niet %08%
 

04-03-2014 12:45:34
MasterE
MasterE
Het is eigenlijk best logisch, de regelgeving is nog niet aangepast op DDZ VI, op DDAR/mDDM is de norm 1-4 bakken, 1 HC. 5-8 balken, 2 HC's. Dit geldt dus ook voor DDZ, zolang het niet is aangepast in de regelgeving.

Laatst bewerkt door MasterE op 04-03-2014 12:46


Mcn Asd
 

05-03-2014 00:12:10
mren
mren
En de adviesaanvraag van NS aan het LOCOV: http://locov.nl/actueel/publicaties/locov_2014_58963_adviesaanvraag_wijzigingen_dienstregeling_per_april_2014.aspx
"De consumentenorganisaties adviseren NS medio mei." %08%

Laatst bewerkt door mren op 05-03-2014 00:12
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-03-2014 09:45:31
nougo
nougo
Het is ook leuk dat stuk eens te lezen. Bijvoorbeeld waarom de 800 ineens tijd heeft om in Sittard 2 minuten overstaptijd te bieden op de stoptrein naar Heerlen. Omdat in Eindhoven spoor 1 weer beschikbaar komt..... is de vertrektijd daar en in Weert exact hetzelfde, maar in Roermond 1 minuut eerder. Snapt U het nog ?

Grtz,

Noud
 

05-03-2014 20:02:12
Klaasje
Klaasje
Dat zal ongetwijfeld iets met de spelingsverdeling te maken hebben.  

05-03-2014 20:15:53
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mren (wo 05 mrt 2014 00:12:10 https://www.somda.nl/forum/14563/p487566/): En de adviesaanvraag van NS aan het LOCOV: http://locov.nl/actueel/publicaties/locov_2014_58963_adviesaanvraag_wijzigingen_dienstregeling_per_april_2014.aspx
"De consumentenorganisaties adviseren NS medio mei." %08%
In de aanvraag zelf ook nog een leuke...
"De Sprinter Rotterdam - Hoek van Holland rijdt vanaf 29 maart weer twee keer per uur van en naar Hoek van Holland Strand. Dit in verband met de verwachte hogere vervoersvraag vanwege de naderende lente"
Ehm, de eerstvolgende naderende lente op 29 maart is in 2015


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-03-2014 21:17:58
mren
mren
Dat zie je ook met oproepen in de trein: "we naderen station Utrecht Centraal". Dat is weinig informatief, want we naderen Ut al sinds we vertrokken uit Enschede %08%  

05-03-2014 21:47:55
279
279
dan doe je het toch op z'n Vlaams : wij komen aan te Utrecht C !!  

06-03-2014 08:27:07
dvdhoven
dvdhoven
Dat wordt in diverse landen zo omgeroepen: "In weniger Minuten erreichen wir Enschede". "Madames et Monsieurs, dans quelque minutes, nous arrivons au Landes"
Alleen Nederland moet weer raar doen met een taalkundig onding als naderen.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 06-03-2014 08:28


Dick van den Hoven
 

06-03-2014 10:16:21
Pim530
Pim530
Beetje vreemde conclusie, want de term 'naderen' mag ook in Nederland niet worden gebruikt in die omroepcontext.  

06-03-2014 10:54:08
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mren (wo 05 mrt 2014 21:17:58 https://www.somda.nl/forum/14563/p487654/): Dat zie je ook met oproepen in de trein: "we naderen station Utrecht Centraal". Dat is weinig informatief, want we naderen Ut al sinds we vertrokken uit Enschede %08%
Kan erger hoor, de NS Hispeed reclame over de trein naar Berlijn al eens gehoord? Op ´t eind hoor je dan nog "Wir kommen an in..."


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-03-2014 23:08:11
wouter15
wouter15
Als ik Railwiki mag geloven gaat de 8800 vanaf 7 april helemaal met DDZ VI rijden en zolang er nog onvoldoende stammen beschikbaar zijn zullen ze opgevuld worden met VIRM VI. Dat betekend in ieder geval capaciteitsuitbreiding.  

07-03-2014 23:31:12
NS1707
NS1707
Hoop het, eindelijk is een keer meer capaciteit!

Laatst bewerkt door spiketrain op 08-03-2014 04:43, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.
 

08-03-2014 08:09:49
broek53
broek53
Railwiki is abuis. Het blijft bij de VIRM6 in de omloop van 8825, de rest is
2 x IC3.
 

08-03-2014 20:25:15
BGM104
BGM104
Het is volgens de prognose cijfers helemaal niet nodig. Maar als een daad van barmhartigheid gaat NS in dit wijzigingblad de 4754 verlengen van 6 naar 8 bakken SLT.  

08-03-2014 21:04:03
lol
lol
Quote
broek53 (za 08 mrt 2014 08:09:49 https://www.somda.nl/forum/14563/p487922/): Railwiki is abuis. Het blijft bij de VIRM6 in de omloop van 8825, de rest is
2 x IC3.


Niet meer ICM-III+IV? Dat betekent dus een capaciteitsvermindering voor de overige spitsttreinen in deze serie.


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

11-03-2014 18:33:39
michaben
michaben
Het DDZ in de 4081/4082 verdwijnt ook op maandag - donderdag zo te zien. Op maandag/dinsdag wordt het SGM, op woensdag/donderdag SLT. Op vrijdag/zaterdag blijft het DDZ, op zondag wordt het ook weer DDZ (nu SLT). De 4081/4082 hebben enkele jaren een speciale behandeling gehad omdat de 4082 's avonds de 3082 overneemt die dan niet verder dan Asd rijdt. In de jaren is er gewisseld tussen SGM, DDAR en DDZ, maar werd telkens het SLT materieel geruild in Utg. Maar blijkbaar mogen de late reizigers tussen Asd en Hdr vanaf april het twee dagen per week met een nep-IC zonder toilet doen.  

11-03-2014 22:42:08
damart
damart
Quote
broek53 (za 08 mrt 2014 08:09:49 https://www.somda.nl/forum/14563/p487922/): Railwiki is abuis. Het blijft bij de VIRM6 in de omloop van 8825, de rest is
2 x IC3.


Je bedoelt dat ze de nu meestal al te lage capaciteit voor de 8827 nog verder gaan terugschroeven?

Weet iemand trouwens of er ook plannen zijn om de 2252 en 2254 weer een acceptabel aantal bakken te geven? Vorig jaar zaten die treinen vaak al goed vol met 8 bakken VIRM, tegenwoordig mogen ze het doen met slechts 6 bakken en overvolle gangpaden en balkons... hopelijk worden dat dus weer langere treinen vanaf april.
 

11-03-2014 23:14:03
guuglurg
guuglurg
Helaas, 2252 t/m 2260 blijven allemaal met een los stel rijden

Blijft overigens vreemd dat de hele 8800 met 2 HC's erop rijdt, wordt dit een taak voor in dagplan om elke dag weer de 2e eraf te halen of kijkt de NS tegenwoordig niet meer zo op zo'n 70 treinen per dag waarop er te veel personeel gepland staat?
 

13-03-2014 11:51:23
qj7141
qj7141
De NMBS doet ook een duit in het zakje: met ingang van 7 april rijden op doordeweekse dagen de L-treinen op lijn 12 van Roosendaal naar Antwerpen C twee minuten later waardoor in Roosendaal een betere aansluiting ontstaat van de IC Amsterdam-Vlissingen (serie 2600) op deze L-trein (serie 2500). De overstap in Roosendaal gaat van drie naar vijf minuten. In de andere richting rijdt de serie 2500 van Antwerpen C naar Roosendaal twee minuten vroeger dan heden. (Bron: Belgianrail.be)  

13-03-2014 11:55:30
broek53
broek53
Quote
guuglurg (di 11 mrt 2014 23:14:03 https://www.somda.nl/forum/14563/p488350/): Helaas, 2252 t/m 2260 blijven allemaal met een los stel rijden

Blijft overigens vreemd dat de hele 8800 met 2 HC's erop rijdt, wordt dit een taak voor in dagplan om elke dag weer de 2e eraf te halen of kijkt de NS tegenwoordig niet meer zo op zo'n 70 treinen per dag waarop er te veel personeel gepland staat?
Waarschijnlijk is het een gevolg van het feit dat de DDZ6 er op het laatste moment uit gehaald moesten worden. De diensten zo laten heeft in ieder geval het voordeel dat, mocht de doorbraak van de DDZ6 komen, deze zonder personeelproblemen in de 8800 geschoven kunnen worden.
 

13-03-2014 12:59:34
train85
train85
Quote
qj7141 (do 13 mrt 2014 11:51:23 https://www.somda.nl/forum/14563/p488482/): De NMBS doet ook een duit in het zakje: met ingang van 7 april rijden op doordeweekse dagen de L-treinen op lijn 12 van Roosendaal naar Antwerpen C twee minuten later waardoor in Roosendaal een betere aansluiting ontstaat van de IC Amsterdam-Vlissingen (serie 2600) op deze L-trein (serie 2500). De overstap in Roosendaal gaat van drie naar vijf minuten. In de andere richting rijdt de serie 2500 van Antwerpen C naar Roosendaal twee minuten vroeger dan heden. (Bron: Belgianrail.be)
Klopt helemaal, zitten ook vanaf dan in de systemen.
 

13-03-2014 14:45:12
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (do 13 mrt 2014 11:55:30 https://www.somda.nl/forum/14563/p488484/):
Quote
guuglurg (di 11 mrt 2014 23:14:03 https://www.somda.nl/forum/14563/p488350/): Helaas, 2252 t/m 2260 blijven allemaal met een los stel rijden

Blijft overigens vreemd dat de hele 8800 met 2 HC's erop rijdt, wordt dit een taak voor in dagplan om elke dag weer de 2e eraf te halen of kijkt de NS tegenwoordig niet meer zo op zo'n 70 treinen per dag waarop er te veel personeel gepland staat?
Waarschijnlijk is het een gevolg van het feit dat de DDZ6 er op het laatste moment uit gehaald moesten worden. De diensten zo laten heeft in ieder geval het voordeel dat, mocht de doorbraak van de DDZ6 komen, deze zonder personeelproblemen in de 8800 geschoven kunnen worden.


Toch erg merkwaardig. Welke rekensom ligt er dan aan ten grondslag dat als er zes bakken dubbeldeks gepland zijn (naar ik aanneem op basis van telcijfers)er maar zes bakken enkeldeks worden ingezet? Een materieeltekort? Of is het meer een proeftuin voor dit materieel aangezien het toch al de meest onpunctuele en redelijk geïsoleerd liggende lijn van het land is?
 

13-03-2014 15:11:17
broek53
broek53
Jazeker, het is allemaal een groot complot.  

13-03-2014 19:07:38
BGM104
BGM104
De reizigers van de 8800 moeten het nog even 1 wijzigingsbladje volhouden. In wijzigingsblad juni komt er een nieuwe spooropstelling in Utrecht. De 8800 gaat dan op de 2000 keren en andersom. Hierdoor gaat er een mix van VIRM en ICM in beide series rijden.

En de 2800 dan? Die gaat in Ut super robuust in 4 min op de 2800 keren. %03%
 

13-03-2014 19:11:42
robbertc
robbertc
.. Die er al eerder in heeft gezeten, en toen er uit moest omdat de punctualiteit van de 2800 zo slecht was.

Zou de 2000 niet eerder de dupe worden van de 8800, i.p.v. dat de 8800 profiteert van de koppeling met de 2000? 8800 blijft immers maximaal 7 bakken..
 

13-03-2014 19:23:47
NS1707
NS1707
Vroeger (2012) zag ik regelmatig wel is een VIRM8 in Bdg.
En in 2013 ook wel regelmatig een ICM8 in Bdg.

In Bdg past het 'makkelijk' want dat zag ik .
De perronindeling van Apn. lijkt mij wel wat krapper maar 8 bakken is wel te doen, en Ldl heeft ook 8 bakken ruimte. Tevens is 8 bakken ook de max, maar dat weet iedereen wel.
 

13-03-2014 19:32:57
robbertc
robbertc
Stootjukken van spoor 1/2 in Ledn zijn iets opgeschoven, waardoor de spoorlengte nu net niet meer 8 bakken is.

Laatst bewerkt door robbertc op 13-03-2014 19:33
 


13-03-2014 19:37:50
wouter15
wouter15
Quote
BGM104 (do 13 mrt 2014 19:07:38 https://www.somda.nl/forum/14563/p488519/): De reizigers van de 8800 moeten het nog even 1 wijzigingsbladje volhouden. In wijzigingsblad juni komt er een nieuwe spooropstelling in Utrecht. De 8800 gaat dan op de 2000 keren en andersom. Hierdoor gaat er een mix van VIRM en ICM in beide series rijden.

En de 2800 dan? Die gaat in Ut super robuust in 4 min op de 2800 keren. %03%

Gaan ze dan de 8800/2000 op 9 behandelen? Of op 12? Ik denk zelf dat ze de 2800 het beste op naar 9 kunnen laten gaan en de 8800/2000 naarr 12. Zo is het een aantal maanden geleden ook geweest volgens mij.
 

13-03-2014 19:39:33
NS1707
NS1707
Quote
robbertc (do 13 mrt 2014 19:32:57 https://www.somda.nl/forum/14563/p488524/): Stootjukken van spoor 1/2 in Ledn zijn iets opgeschoven, waardoor de spoorlengte nu net niet meer 8 bakken is.


Wat een gedoe...

Vroeger bij de DD-IRM3 kon je nog wel een 7 bakken DD'tje maken.
Nu is alles even...

Ik zie het allemaal wel, ben benieuwd...
 

13-03-2014 19:47:33
michaben
michaben
Bij Ledn kun je met 8 bakken nog wel uitwijken naar spoor 4a (zo deed men dat vorig jaar ook), en de 2100/2200 moeten dan naar 4b. Er zit dan 5 minuten tussen de 8800 en 2100/2200, maar met oog op robuustheid zal het wel een 'liever niet' zijn.

De kering van de 2800 op zichzelf is in het verleden niet succesvol gebleken, en is daarom ook veranderd vorig jaar juni. De koppeling van de 8800 aan de 2000 heeft op zich weinig voordelen (alleen het gunstigere perronspoor), de materieelinzet zou ook zonder koppeling verbeterd kunnen worden. Koppeling van de 2000 aan de 2800 heeft wel duidelijke voordelen voor de robuustheid, de 2800 is erg gevoelig aangezien deze 3 minuten voor de 9700 door Gdg komt, en de 9700 op zijn beurt weer 3 minuten voor het goederenpad op Rtd moet zijn om te zorgen dat de (12)500 niet achter een goederentrein komt te hangen.
 

13-03-2014 22:48:43
ruysdael
ruysdael
Wordt er dit wijzigingsblad nog iets gedaan aan de 4754 die al maanden met minimaal +5 (en achterblijvers op Ass) rijdt i.v.m. te klein materieel (losse SLT)?  

13-03-2014 22:53:27
martw
martw
De 2000 heeft meer dan genoeg aan maximaal 8 bakken VIRM (sinds de koppeling aan de 2800 rijdt er met enige regelmaat 10, soms zelfs 12 bakken VIRM, maar dat is echt ongelooflijk kingsize). Omgekeerd kan de 8800 in de spits zeker 8 bakken VIRM gebruiken, en sinds de koppeling met de 2000 weg is, is die broodnodige capaciteit gewoon weg. Dus dat de 2000 "benadeeld" wordt door de 8800 qua capaciteit lijkt me niet, de 2000 is op dit moment gewoon erg (misschien wel te) ruim.
De koppeling van de 2000 aan de 8800 is robuust zat (kijkend naar Ut), net zoals de 2000 aan de 2800 robuust zat is. Voordeel van het eerste is ademruimte in de 8800, voordeel van het tweede is de afwezigheid van een krappe kering in Ut (de 2800).
Als ik nu lees dat het weer wordt zoals het was, krijg ik sterk de indruk dat men niet kan kiezen wat het beste is.
Wat is eigenlijk de overweging om de 2800 weer los te leggen, in plaats van een losse 8800?

Laatst bewerkt door martw op 13-03-2014 22:54


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

14-03-2014 06:44:06
Bert13
Bert13
Quote
maccerr (do 13 mrt 2014 22:48:43 https://www.somda.nl/forum/14563/p488539/): Wordt er dit wijzigingsblad nog iets gedaan aan de 4754 die al maanden met minimaal +5 (en achterblijvers op Ass) rijdt i.v.m. te klein materieel (losse SLT)?
Zo te lezen hierboven zowaar wel:
Quote
BGM104 (za 08 mrt 2014 20:25:15 https://www.somda.nl/forum/14563/p488011/): Het is volgens de prognose cijfers helemaal niet nodig. Maar als een daad van barmhartigheid gaat NS in dit wijzigingblad de 4754 verlengen van 6 naar 8 bakken SLT.



He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

15-03-2014 16:45:20
ruysdael
ruysdael
Nou ja, misschien kan NS beter OVtijden.com gebruiken, in plaats van hun eigen geweldige prognosecijfers. Maar, omdat ook ik niet de eeuwige pessimist wil zijn: heerlijk dat NS zo barmhartig en vrijgevig is vanaf april.  

22-03-2014 21:25:39
luuk1997
luuk1997
In de 5600 wordt het DDZ vervangen door SLT.  

22-03-2014 21:35:07
lesley001
lesley001
En in een ander topic wordt juist gezegd dat dit niet doorgaat:

Quote
broek53 (za 22 mrt 2014 18:46:06 https://www.somda.nl/forum/14667/p489424/):
Quote
Jurre (za 22 mrt 2014 15:50:50 https://www.somda.nl/forum/14667/p489405/): Alles wordt SLT, voornamelijk combinaties van dubbele stellen (of het hele idee moet last-minute geschrapt zijn, maar dat lijkt me sterk).
DDZ uit de 5600 weg is een alternatief geweest voor het geval er een verbod zou komen op gecombineerd rijden met DDZ. Dan zou het DDZ gewisseld worden tegen het SLT in de series 5000 en 5100, als ik mij goed herinner. Dat verbod is er niet gekomen en dus ook dit alternatieve plan niet.

&
Quote
michaben (za 22 mrt 2014 16:06:39 https://www.somda.nl/forum/14667/p489406/): In de diensten van 7 april staat de 5600 nog met DDZ.
 

23-03-2014 00:10:48
robbertc
robbertc
Vreemd dat dit steeds terug komt; er is volgens mij nooit sprake van geweest. 5600 is en blijft DDZ, misschien een enkele late uitzondering daargelaten.  

23-03-2014 00:14:26
broek53
broek53
Er is zeker sprake van geweest, met uitgewerkte omloop en al. Het is alleen niet nodig gebleken en dus niet ingevoerd.  

23-03-2014 10:08:50
michaben
michaben
Het valt me wel op dat men het blijkbaar riskant vind DDZ te combineren, in de 1900 lijkt men met dit wijzigingsblad helemaal niet meer te gaan splitsen, dus ook in het dal en weekend blijft alles gecombineerd rijden. Dat was sinds februari al gedeeltelijk het geval, toen werd er veel minder gesplitst dan in december (toen vrijwel elke omloop wel eens gesplitst of gecombineerd werd), maar toen bleven er nog enkele treinen over waarmee men het probeerde ze te splitsen en combineren. Alleen in de 5600 wordt er straks dus nog gesplitst en gecombineerd met DDZ. Geeft dit zoveel problemen dat men hier erg terughoudend mee is geworden?

Ik heb overigens nog even zitten tellen hoeveel DDZ er nou gaat rijden in dit wijzigingsblad, en ik kom uit op 28 omlopen in de ochtendspits. In de 1900 komt ook vooral ICM te rijden ter vervanging van ICR. Dan zou er toch een hoop DDZ staan te niksen.
 

23-03-2014 10:29:38
rolandrail
rolandrail
DDZ combineren geeft geen problemen als je het goed doet: vrij lomp/hard t.o.v. hoe je normaal combineerd met treinstellen. Het type koppeling i.c.m. de buffers dwingt af dat je stevig moet combineren, dusdanig dat dat dus niet gedaan mag worden door het stel wat aankomt met reizigers want die vallen anders letterlijk van de trap af. Combineer je te zacht lijkt het koppelen vaak wel gelukt maar door geen of te vluchtige controle daarvan gaat het heel soms eens fout en dat gebeurt dan pas na vertrek ergens. Met de koppelingen is dus niets mis is mijn ervaring maar mcn zijn ineens te lief als ze DDZ moeten combineren. Mag het eens verantwoord lomp, doen ze het niet %08%  

23-03-2014 12:33:54
guuglurg
guuglurg
Quote
michaben (zo 23 mrt 2014 10:08:50 https://www.somda.nl/forum/14563/p489449/): Het valt me wel op dat men het blijkbaar riskant vind DDZ te combineren, in de 1900 lijkt men met dit wijzigingsblad helemaal niet meer te gaan splitsen, dus ook in het dal en weekend blijft alles gecombineerd rijden. Dat was sinds februari al gedeeltelijk het geval, toen werd er veel minder gesplitst dan in december (toen vrijwel elke omloop wel eens gesplitst of gecombineerd werd), maar toen bleven er nog enkele treinen over waarmee men het probeerde ze te splitsen en combineren. Alleen in de 5600 wordt er straks dus nog gesplitst en gecombineerd met DDZ. Geeft dit zoveel problemen dat men hier erg terughoudend mee is geworden?

Ik heb overigens nog even zitten tellen hoeveel DDZ er nou gaat rijden in dit wijzigingsblad, en ik kom uit op 28 omlopen in de ochtendspits. In de 1900 komt ook vooral ICM te rijden ter vervanging van ICR. Dan zou er toch een hoop DDZ staan te niksen.
Was het niet zo dat DDZ6 ook 2e HC nodig had? Zou kunnen dat de 1900 op die lengte rijdt, net als de 8800 in eerste instantie zou worden. Of is er helemaal geen DDZ6 gepland in het wzblad april?
 

23-03-2014 22:18:18
timtrein
timtrein
Lijkt me niet, aangezien het er (behoudens het proefstel) ook niet is.  

24-03-2014 00:22:38
broek53
broek53
Ik geloof dat we dat al een paar keer benoemd hebben: vanwege de perikelen met DDZ6 zijn de diensten er op het laatste moment uit gedraaid, waardoor in de 8800 weer/nog ICM zit en in de 1900 een aantal DDZ8 is ingeschoven.  

25-03-2014 21:26:05
treinfan
treinfan
Bij deze weer de welbekende lijsten: http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2014.htm  

25-03-2014 21:37:59
Bert13
Bert13
Waarvoor (hopelijk) ook de welbekende dank Topwerk!


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

26-03-2014 14:34:48
luuk1997
luuk1997
Opvallend meer MAT in de 4400/9600 ten koste van SGMm.

Laatst bewerkt door luuk1997 op 26-03-2014 14:35
 

26-03-2014 14:39:25
broek53
broek53
Is dat zo? Het zouden eigenlijk meer DDZ moeten zijn die SGM 'verdrijven'; een soort ruil met de serie 3400. MAT is vorig wijzingingsblad juist uit de 4400/9600 weggehaald vanwege de geluidsproblematiek in Nijmegen - zou raar zijn als het nu per kerend wijzigingsblad terug komt.  

26-03-2014 19:28:36
rogier
rogier
In de huidige situatie (3 februari) zijn er Ma-Vr twee composities met DDZ, drie met SGMm (drie drietjes en twee tweetjes als ochtendspitsversterking) en drie met MAT (8 diensten):

4414: MAT -> blijft MAT
4417: DDZ -> blijft DDZ
9612: SGMm -> DDZ
9614: SGMm -> MAT
9615: MAT -> blijft MAT
(7)9617: DDZ -> blijft DDZ
(7)9616: MAT -> DDZ
(7)9618: SGMm -> MAT

De drie composities SGMm verdwijnen dus, daarvoor in de plaats komen netto twee composities DDZ en een compositie MAT terug (uitgaande van de info op de site van treinfan).

Overigens blijft er op zondag één dienst SGMm in deze treinserie, deze begint in Nm als trein 4425 en is afkomstig van treinserie 7600.

Weer wat leuks te puzzelen volgende maand .

Laatst bewerkt door rogier op 26-03-2014 19:54


Reiziger met hoofdletter R......
 

26-03-2014 21:06:03
Pim530
Pim530
Geluidsproblematiek? Wat gaan we nou weer krijgen?  

26-03-2014 21:35:02
icetha
icetha
De omlopen van een bepaald type trein in de 4400-9600 zal vanaf morgenavond anders worden door de grote buitendienststelling in Ht.
Nu nog zijn die twee treinseries aan elkaar gekoppeld, straks ontkoppeld.
Bovendien vertrekken de 4400 serie vanaf zondag van spoor 1.
 

26-03-2014 22:00:03
broek53
broek53
Quote
Pim530 (wo 26 mrt 2014 21:06:03 https://www.somda.nl/forum/14563/p489856/): Geluidsproblematiek? Wat gaan we nou weer krijgen?
Het gaat om de geluidsplafonds voor het opstelterrein Nijmegen REP. Die worden door een overmaat aan mat '64 overschreden (het IS dan ook knap lawaaiig materieel) en dat was een van de redenen om in het wbl februari een deel van het mat '64 in de 4400 te ruilen met het SGM in de 7000.
 

26-03-2014 22:27:44
luuk1997
luuk1997
Ik bedoelde doordeweeks (ma-vr) meer MAT en zaterdag juist meer DDZ.  

27-03-2014 06:57:45
Pim530
Pim530
Van mijn kant was het meer de verbazing dat daar normen voor bestaan die MAT overschrijdt, (niet zo heel lang geleden reed er niet anders) niet zozeer dat MAT een hoop herrie maakt.  

27-03-2014 07:10:27
broek53
broek53
Voor de duidelijkheid: Het is niet zozeer dat plan V op zichzelf de geluidsnorm overschrijdt, maar de hoeveelheid die per nacht in Nijmegen overstaat. Nijmegen was jaren geleden de eerste locatie met zo'n streng geluidsplafond. Toen mocht mat '64 waar geen maatregelen bij genomen waren (de actie PRIL) niet meer daar overnachten. Dat was het geval met de nog aanwezige stellen plan V1-3 en dit feit heeft toen de afvoer van die stellen zeer bevorderd. Uiteindelijk hebben we daar de groene 419 nog aan overgehouden . Maar dat terzijde.

Laatst bewerkt door broek53 op 27-03-2014 07:16
 

27-03-2014 07:46:20
Pim530
Pim530
Ah dank je, helder  

01-04-2014 21:58:43
wouter15
wouter15
Ik las ergens dat de 2e DDZ6 nu getest word. Zou het kunnen dat die samen met de andere DDZ6 via het dagplan alsnog in de 8800 terecht komt? Of dat anders alleen de 7625 er via het dagplan inkomt?  

05-04-2014 16:45:05
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
broek53 (za 08 mrt 2014 08:09:49 https://www.somda.nl/forum/14563/p487922/): Railwiki is abuis. Het blijft bij de VIRM6 in de omloop van 8825, de rest is
2 x IC3.
Ik heb het inmiddels gewijzigd. De info die daar eerst stond, was afkomstig uit, ik meen, het topic van 3 februari.
 

07-04-2014 00:56:35
guuglurg
guuglurg
En hierop https://docs.google.com/file/d/0B6ZEH90FhALvYWNYcnplWVJOQjQ/edit staat weer de treinlengte obv aantal HC's (en ernaast of en waar de trein als risicotrein staat aangemerkt, bij 8+ bakken komt deze in de plaats van een 2e HC benodigd voor die lengte, dus vandaar de rare afwijkingen bij bv de 559). Downloaden (Ctrl+S of linksboven Bestand-Downloaden) is wel nodig.

Bekend is wel dat de lijst in de praktijk niet zal kloppen voor de 8800 (2e HC staat tot instroom DDZ6 ingepland om niets te doen) en mogelijk ook de 1900.
 

07-04-2014 14:50:59
sjaak72
sjaak72
Het SGM in de 3400 wordt zo te zien buiten de spits gesplitst. Ik hoop wel dat men in de avondspits niet vergeet het 2e treinstel weer terug te plaatsen. Buiten de spits moet 1 treinstel in de 3400 voldoende zijn.  

07-04-2014 15:17:45
Bert13
Bert13
Je mag in ieder geval hopen dat er steeds een drietje overblijft na de spits, want een los tweetje kun je op zo'n traject echt niet aanbieden.  

09-04-2014 17:03:10
sfj
Zojuist met dank aan @Iceman ontdekt dat de 14800 's avonds tot 00.20 van ma-zo een halfuursdienst is geworden tussen Hn en Amr. Vreemd dat dit nergens aangekondigd is en ik zit nu te vissen naar de reden, want ech druk is het niet ...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

09-04-2014 17:10:32
MasterE
MasterE
Alleen die van 0.20 rijdt niet, er is wel een reismogelijkheid, maar die is via Zd met een overstap van 37 min aldaar.


Mcn Asd
 

09-04-2014 17:19:52
michaben
michaben
Het lijkt dagplan te zijn en alleen deze week, als je voor volgende week een reisadvies opvraagt vevallen deze ritten weer. In de statische dienstregeling van dit wijzigingsblad staan ze er ook niet bij:
http://nsdr.bemined.nl/2014-3/14800-ma.html
 

09-04-2014 17:24:33
sfj
Nog vreemder dan. Vziw zijn er geen speciale evenementen in de regio deze week.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

09-04-2014 18:24:19
gvttreinen
gvttreinen
Paasgebeuren in Schagen dan?  

09-04-2014 18:51:49
b2py
b2py
zo/ma iig werkzaamheden Amr - Utg.  

10-04-2014 08:34:22
robbertc
robbertc
Ook op Dagplan gewoon een uurdienst Hn-Amr in de avond. M.u.v. afgelopen woensdag i.v.m. evenement Paasvee in Sgn. Toen wel half uursdienst; schijnt nogal druk te zijn in die regio.  

10-04-2014 12:46:53
AgentX
AgentX
Voor geïnteresseerden: de bekende lijst van @treinfan met alle LM-ritten in Excel-formaat met de mogelijkheid om te filteren op dag, materieel, vertrek-/aankomsttijd en -stations.

>> http://koenb.nl/download/LM2014-3.xlsx

Laatst bewerkt door AgentX op 10-04-2014 12:58, reden: Juiste link toegevoegd :-)
 

10-04-2014 19:57:09
michaben
michaben
OVTijden bevestigd dat de 4754 inderdaad naar 8 bakken SLT verlengd is dit wijzigingsblad, maar of dit de vertragingen beperkt is nog niet te zeggen, tot nu toe is de 4754 elke dag met vertraging aangekomen, maar regelmatig ook al met vertraging vertrokken vanaf Asd. Overigens is deze omloop de gehele dag verlengd naar 8 bakken (7408 t/m 4071), want aftrappen is natuurlijk uit den boze met het DSSU. Hierdoor rijden er in het dal in de (1)7400 nu 1 omloop SLT-4, 3 omlopen SLT-6, 2 omlopen 2xSLT-4 en 1 omloop 2xSGM-3, heel consequent. In de hele omloop van de 4000/4700/7400/17400 wordt alleen te Rtd nog een beetje consequent gesplitst buiten de spits, aangezien je daar met de 4000 nog conflictvrij van en naar het emplacement kunt rangeren.

Ik zie trouwens in ovtijden ook dat beide omlopen in deze series die met SGM5 reden vorig wijzigingsblad al de gehele week met SGM6 rijden. Betreft de omlopen 14017 t/m 74062 en de 74027 t/m 7486. Deze rijden dan wel alleen in de spits, in het eerste geval staan beide stellen overdag stil te Asd tussen de 4733 en 4744, in het tweede geval gaat het tweede stel er na de 4027 af en blijft in Rtd tot de 4050, en gaat er ook 's avonds in de 7466 weer af te Ut.

Laatst bewerkt door michaben op 10-04-2014 19:57
 

10-04-2014 20:14:41
wouter15
wouter15
Weet iemand toevallig waarom de 8800 opeens met ICM6 is gaan rijden i.p.v. ICM7? ICM7 was al af en toe best krap maar om dan juist de ttrein te gaan verkleinen i.p.v. verlengen is ook niet echt slim.  

10-04-2014 20:38:46
bart
bart
Quote
sfj (wo 09 apr 2014 17:03:10 https://www.somda.nl/forum/14563/p491140/): Zojuist met dank aan @Iceman ontdekt dat de 14800 's avonds tot 00.20 van ma-zo een halfuursdienst is geworden tussen Hn en Amr. Vreemd dat dit nergens aangekondigd is en ik zit nu te vissen naar de reden, want ech druk is het niet ...

Dat reedt zelfs tot even over 2.00 uur zo door langs Obdam, was in verband met Paasvee te Schagen (23.000 bezoekers volgens het Noord-Hollands Dagblad!).

En dan waarschijnlijk met name om de toch al niet zo leuke overstap te Heerhugowaard voor de oostelijke Westfriezen iets leuker te houden.
 

10-04-2014 20:40:35
NS1707
NS1707
Quote
wouter15 (do 10 apr 2014 20:14:41 https://www.somda.nl/forum/14563/p491242/): Weet iemand toevallig waarom de 8800 opeens met ICM6 is gaan rijden i.p.v. ICM7? ICM7 was al af en toe best krap maar om dan juist de ttrein te gaan verkleinen i.p.v. verlengen is ook niet echt slim.


Dat vraag ik mezelf ook af!
Gisteren was het VIRM6 - ICM6 - ICM6 - ICM6
Vandaag was het VIRM6 - ICM7 - ICM6 - ICM6

Wat mij pas in Bdg opviel was dat de VIRM6 bomvol zat naar Ledn en de ICM6 naar Ut rustig was.

Voor mij ook erg vreemd!
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 7 april 2014
RailWiki.nl