Internet in de trein
Forum: Algemeen - Algemeen
05-02-2009 13:55:29
gvttreinen
gvttreinen
Van de Prorail site geplukt.
===================
Minister Eurlings geeft startschot proef internet in de trein

Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat geeft maandag 9 februari op station Leeuwarden het startschot voor een proef met internet in de trein. Op het traject Leeuwarden-Groningen kunnen treinreizigers de komende twee maanden gratis internetten. Zij maken gebruik van een door ProRail, Arriva en KPN ontwikkeld mobiel datanetwerk. Dit mobiele netwerk wordt eveneens ingezet om de veiligheid op en rond het spoor te optimaliseren.
===================
G�rard

Laatst bewerkt door spiketrain op 28-01-2014 19:00
 

05-02-2009 16:49:46
mren
mren
Was dat veiligheidsgebeuren niet de aanleiding voor het aanleggen van dat netwerk en is mogelijkheid tot internet in de trein een soort bijproduct?  

05-02-2009 16:51:19
noof
noof
Correct.  

05-02-2009 22:22:56
thom
thom
Wat moet ik me bij dat veiligheidssysteem voorstellen dan?  


06-02-2009 11:46:22
teus-baars
teus-baars
Dat is nog een beetje 'geheim' zie ook op OHIH: http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?p=237808#p237808
De Leeuwarder Courant heeft het persbericht iets aangevuld;

Gratis internet in de trein LC 03&04 februari 2009

LEEUWARDEN Treinreizigers tussen Groningen en Leeuwarden kunnen de komende twee maanden tijdens de rit gratis internetten. Ze maken gebruik van de proef van Arriva, ProRail en KPN met een mobiel datanetwerk. Dit moet zorgen voor meer veiligheid op en rond het spoor.
ProRail denkt dat met het netwerk problemen eerder aangepakt kunnen worden. Ook kan het mobiele internet gebruikt worden voor het inzetten van camera's in de treinen en op de stations.
Na de proef moet blijken of reizigers tussen Groningen en Leeuwarden gratis kunnen blijven internetten en of het ook op andere trajecten wordt geïntroduceerd.

Bron; Leeuwarder Courant; http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article4337543.ece/Gratis_internet_in_de_trein

Laatst bewerkt door teus-baars op 06-02-2009 11:50, reden: Spatie's
 

06-02-2009 17:51:05
lucky
lucky
Het werkte vandaag al. Ik kreeg 2 smsjes van mijn broertje: Snelheid is 20-22mb download en 110-120 kb upload. Dit was toen hij nog in Groningen was.

Tijdje later kreeg ik nog een smsje: Het wordt steeds slechter: Hoe verder ik van Groningen verwijderd ben hoe slechter de verbinding wordt.
 

06-02-2009 22:47:44
peterselie
peterselie
Volgende week maar even testen met live spots invoeren hier op Somda  

08-02-2009 00:05:57
Somda
Somda
ik moet volgende week nog even de route's doen in Leeuwarden en Groningen, en maak dan wel een live verslag en anders voor diegene die ik op msn neem ik me cam mee  

08-02-2009 00:09:41
adrie3
adrie3
kan die allemaal ook fotos krijgen via msn ?  

08-02-2009 00:25:19
Somda
Somda
Ik heb geen idee ik ben geen computer nurd:P. Ik ben alleen een kei in mijn eigen beroep, en voor de rest heb ik geen verstand van computers

Laatst bewerkt door admin op 08-02-2009 11:29, reden: Onnodige quote verwijderd
 

08-02-2009 01:08:24
noof
noof
Quote
lucky: Het werkte vandaag al. Ik kreeg 2 smsjes van mijn broertje: Snelheid is 20-22mb download en 110-120 kb upload. Dit was toen hij nog in Groningen was.

Tijdje later kreeg ik nog een smsje: Het wordt steeds slechter: Hoe verder ik van Groningen verwijderd ben hoe slechter de verbinding wordt.


Werkte inderdaad lekker in Groningen.
 

10-02-2009 11:05:44
gvttreinen
gvttreinen
Persbericht van www.prorail.nl

09-02-2009

Proef voor meer veiligheid én internet in de trein

ProRail, Arriva en KPN testen multifunctioneel datanetwerk

Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft vandaag op station Leeuwarden het startschot gegeven voor een proef met internet in de trein. Op het traject Leeuwarden-Groningen kunnen treinreizigers de komende twee maanden gratis internetten op een door ProRail, Arriva en KPN ontwikkeld mobiel datanetwerk.

Zowel minister Eurlings als directeur Hettinga van Arriva zien in Internet in de trein een nieuwe vorm van het verleiden van mensen om de trein te nemen. Volgens voorzitter van de Raad van Bestuur van ProRail Klerk is het spoor “het kloppend hart van een nieuw mobiel Nederland.”

ProRail, Arriva en KPN testen op het traject Leeuwarden-Groningen een nieuw, mobiel breedband datanetwerk om de veiligheid op en rond het spoor te verbeteren. Dit netwerk, dat tijdelijk voor deze proef langs het spoor is aangelegd, biedt treinreizigers de mogelijkheid om gebruik te maken van een stabiele internetverbinding.

De internetverbinding die wordt aangeboden, kan door maximaal 75 reizigers per trein tegelijkertijd worden gebruikt. De verbinding wordt de komende maanden getest. De eerste twee maanden is daarbij het netwerk gratis te gebruiken voor reizigers, de laatste twee maanden worden vooral de bedrijfskritische toepassingen getest. Voor de vervoerder valt daarbij te denken aan het real time verzenden van beelden uit de trein. Voor ProRail zit de meerwaarde vooral in toepassingen voor het veilig werken van baanwerkers en datavoorziening voor actuele reisinformatie. De verschillende toepassingen die het mobiele netwerk biedt, zijn onderling van elkaar gescheiden en beveiligd.

Deze proef met het nieuwe datanetwerk langs het spoor is niet alleen positief voor de reiziger. De hele spoorsector, ProRail, Arriva en KPN profiteren ervan en leren van de resultaten.
 

13-02-2009 18:14:11
peterselie
peterselie
Quote
lucky: Het werkte vandaag al. Ik kreeg 2 smsjes van mijn broertje: Snelheid is 20-22mb download en 110-120 kb upload. Dit was toen hij nog in Groningen was.

Tijdje later kreeg ik nog een smsje: Het wordt steeds slechter: Hoe verder ik van Groningen verwijderd ben hoe slechter de verbinding wordt.

Klopt. Tussen Gn en Zh werkte alles prima, maar daarna werd het steeds slechter. In Lw was van de verbinding niets meer over. Dus er moet nog heel veel gebeuren wil het een succes worden.
 

13-02-2009 21:14:48
lucky
lucky
Wat ik dus nog niet begrepen had was dat enkel in de bestickerde stellen internet is? Het zit dus in de trein en niet in het spoor? Althans dat was wat de conductrice mij vertelde. Ik kreeg in ieder geval geen verbinding in een niet-bestickerd stel. Verder reden 2 van de bestickerde stellen op de lijnen Lw - Sk/Stv en Lw - Hlgh. Ik vraag me af of ze daar dan ook kunnen internetten?  

14-02-2009 01:09:42
peterselie
peterselie
Het is alleen in de bestickerde stellen ja, omdat die een modem en antenne hebben. De 10232 en 10233 reden idd in de 30000 en 30100 op vrijdag. Internetten in die stellen zal wel niet lukken, omdat de verbinding in Lw erg, erg slecht was.  

14-02-2009 09:24:49
geertw
geertw
Quote
lucky: Het zit dus in de trein en niet in het spoor?

Uiteraard, anders zou je een wel érg groot wifi netwerk aan moeten leggen en dan kan zo'n beetje half Groningen en Friesland ervan meeprofiteren. %08%
Wireless access points aanleggen in het spoor heeft niet zoveel zin gezien de snelheid waarmee je reist, je zou dan telkens de verbinding verliezen en verbinding moeten maken met een nieuw access point.


http://www.ovinnederland.nl/
 

15-02-2009 14:47:03
rudolfph
rudolfph
Zijn er ooit niet proeven gehouden met draadloos internet in de trein tussen Hgl en Es? Ik meen dat ooit gelezen hebben. Het probleem daar was ook dat er continue gewisseld moest worden van access point en dat er daarom geen verbinding tot stand kwam.  

15-02-2009 15:11:53
icetha
icetha
Quote
lucky: Wat ik dus nog niet begrepen had was dat enkel in de bestickerde stellen internet is? Het zit dus in de trein en niet in het spoor? Althans dat was wat de conductrice mij vertelde. Ik kreeg in ieder geval geen verbinding in een niet-bestickerd stel. Verder reden 2 van de bestickerde stellen op de lijnen Lw - Sk/Stv en Lw - Hlgh. Ik vraag me af of ze daar dan ook kunnen internetten?

Ook gisteren (zaterdag) reden er iig een rond op Lw-Hlgh, de 233.
De stickers zijn bij de deuren, hier een opname (op OVL):
http://groups.yahoo.com/group/OVL/photos/album/1841189799/pic/386110165/view?picmode=large&mode=tn&order=ordinal&start=7&dir=asc
 

16-02-2009 09:04:59
peterselie
peterselie
Ik moet mijn mening over de snelheid van het internet misschien toch wat herzien. Vrijdag was het in stel 10309 richting Lw vanaf Zh niet veel, maar nu in de 10310 is het op dit moment prima en dat terwijl ik in Lw ingelogd ben.  

16-02-2009 09:37:38
dennistd
dennistd
Zouden ze er misschien achter gekomen zijn dat in Leeuwarden de zender nog uit stond ofzo? %02%  

16-02-2009 12:46:53
marvinkok
marvinkok
Enkele CXX bussen hadden het wel tussen Hgl en Es... die hadden ook een grote sticker op de vloer zitten... Of het ook in de trein geweest is, weet ik niet.  

16-02-2009 22:24:12
lucky
lucky
Quote
peterselie: Ik moet mijn mening over de snelheid van het internet misschien toch wat herzien. Vrijdag was het in stel 10309 richting Lw vanaf Zh niet veel, maar nu in de 10310 is het op dit moment prima en dat terwijl ik in Lw ingelogd ben.


Idem hier, gisteravond in stel 10310 ingelogd te Lw en zonder verbroken verbindingen op internet geweest tot in Gn.
 

27-11-2009 14:03:12
fastguy84
fastguy84
Om dit topic maar weer eens af te stoffen... Er komt (gratis) internet in alle Intercities en alle Arriva-treinen. Zie bijvoorbeeld: http://webwereld.nl/nieuws/64418/t-mobile-levert-wifi-in-ns-treinen---update.html#source=news_list

In dat artikel staat dat over 3 jaar alle IC's internet - en belangrijker: actuele reisinformatie - hebben. Nou lees ik op http://www.railwaygazette.com/news/single-view/view/10/nomad-to-supply-inter-city-wi-fi.html - wat er uit ziet als een persbericht van de leverancier - dat het in eerste instantie om 187 treinen gaat. Heb een beetje zitten rekenen, maar kom niet tot een passende som. Iemand die weet welke treinen het eerst aan de beurt zijn? ICM IV omdat die bijna verbouwd gaan worden - of daarom DDZ? Of juist VIRM-4 die geen koersrollen aan de binnenzijde hebben gekregen? Of toch een mooie combinatie hiervan?

Overigens wilde Veolia ook wel subsidie, maar heeft die niet gekregen. Zij gaan nu op eigen kosten een proef houden, zie: http://www.l1.nl/L1NWS/_rp_links4_elementId/1_4253941 (plus audiofragment).
 

27-11-2009 14:25:07
broek53
broek53
Mijn educated guess: 87 IC3-en, 50 IC4-en en 50 VIRM (dat de bestelling VIRM-4 uiteindelijk uit 51 stellen is gaan bestaan, vergeten we dan maar even).

Laatst bewerkt door broek53 op 27-11-2009 15:20
 

27-11-2009 23:57:47
mich
mich
Quote
fastguy84: Overigens wilde Veolia ook wel subsidie, maar heeft die niet gekregen. Zij gaan nu op eigen kosten een proef houden, zie: http://www.l1.nl/L1NWS/_rp_links4_elementId/1_4253941 (plus audiofragment).


en dan zeggen dat het geheim moet blijven magoed gaat dus gebeuren met stel 353.
 

04-12-2009 10:13:33
fastguy84
fastguy84
En nu zal het wel helemaal geen geheim meer zijn: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/maasland/5897198/Proef-gratis-internetten-op-Maaslijn.ece - het moet dus vóór de kerst gaan gebeuren.  

04-12-2009 12:56:57
eppo
eppo
En niet alleen op de Maaslijn. Als de proef slaagt, ook op de Heuvellandlijn: http://www.l1.nl/content/4265328

Laatst bewerkt door eppo op 04-12-2009 12:59
 

14-06-2010 20:54:33
mdewidt
mdewidt
Kreeg een SMS van mijn neef betreffende gratis internet in ICMm.
" ... WiFi in de trein doet het nog steeds niet en 'in deze trein wordt een nieuw reisinformatiesysteem getest - op dit moment is er geen reisinformatie beschikbaar'. Werkt lekker ! ..."
Hij zat in de 4204.
Ik heb zelf al meermaals in de 4203 niet kunnen internetten en was er geen RIS output.
Zou de T-Mobile oplossing wel zo robuust zijn ??


Groeten uit Haspengouw
 

14-06-2010 23:36:42
Noodrem
Noodrem
...Als ik zo kijk naar mijn eigen smartphone en zijn prestaties onder het overbelaste T-mobile netwerk, denk ik niet dat T-mobile de meest duurzame partner op dit moment is. %08%

Laatst bewerkt door Noodrem op 14-06-2010 23:37
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-06-2010 23:51:34
himym
himym
Tijdje terug van Ut tot Gn probleemloos internet gehad in de 4203. Zat ook maar met 4 man in de coupé en gebruikte als enige het internet volgens mij...In ieder geval even snel als via het 3G-netwerk op de telefoon!  

15-06-2010 00:46:47
mren
mren
Quote
himym: even snel als 3G-netwerk

Bagger dus.
 

15-06-2010 12:17:35
dlm4yjp
dlm4yjp
Tis maar wat je bagger vind, T-Mobile heeft in een paar weken tijd alle zendmasten voorzien van HSUPA (opvolger van HSPDA, telefoonupdate is nodig!), en ik loop daarmee echt niet te klagen.
Als het zo bagger is mren, dan moet je is eens denken aan internet plus pakket, heb je nog sneller en betrouwbaarder internet!

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 15-06-2010 17:10


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-06-2010 15:17:00
mren
mren
Ik bedoel dat 3G in de trein (waarschijnlijk ook nog delen met meerdere gebruiker) niet bepaald snel is.
Zelf heb ik via KPN op de meeste plaatsen waar ik kom HSDPA-ontvangst en in en rond mn huis zit mn telefoon op wifi.

Maar dat is verder wat offtopic.
 

15-06-2010 15:55:15
dlm4yjp
dlm4yjp
Het lijkt mij heel erg stug als het WiFi in de trein word gestuurd door het 3G netwerk, heb eerder het vermoeden dat T-Mobile een eigen systeem heeft opgebouwd (kan je vergelijken met GSM-R eigenlijk). Het zal ongetwijfeld een apart HSUPA-systeem zijn waar meerdere antennes per bak zitten.

Maar zelfs mij lijkt dat nog erg vreemd gezien het feit dat binnen een paar jaartjes het 4G netwerk in werking komt %03%

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 15-06-2010 17:10


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-06-2010 16:52:44
dennistd
dennistd
Volgens mij is het gewoon standaard 3G.  

15-06-2010 17:09:57
dlm4yjp
dlm4yjp
Ja, maar wat voor 3G systeem? Aangezien 3G een naam is voor een bepaald aantal systemen, oa.:
UMTS (1e generatie 3G)
HSPDA (2e generatie, ook wel 3.5G)
HSUPA (3e Generatie 3G, ook wel 3.75G)
En aangezien die snelheden nogal verschillen tussen de 1e generatie en de 2e/3e vroeg ik me af welke het zou zijn...

Overigens vind ik het een vrij domme stap als het echt 3G is, kijk maar voor de gein naar dit:

3G UMTS: Max.: 384Kbps
3G HSPDA/HSUPA: max.: 14Mbps
4G LTE: verwachting tussen 20-100Mbps

Echter hebben ze met het laatst genoemde netwerk al 1Gbps gehaald! %08%

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 15-06-2010 17:11


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-06-2010 17:33:04
Noodrem
Noodrem
Het betreft gewoon het 3G-netwerk. Er zijn inderdaad 3-verschillende protocollen. Wanneer de ontvanger echter geschikt is voor 3G-netwerken, kan de ontvanger alle 3 de protocollen ontvangen.
De trein zal in praktijk automatisch overschakelen tussen UMTS en de HSPDA-varianten, net zoals je smartphone automatisch doet.
Ik vermoed niet dat T-mobile een apart netwerk hiervoor heeft. Dat zou een enorme kostbare aangelegenheid zijn, dan zul je het hele NSR-net moeten voorzien van aparte UMTS/HSPDA masten. Dat zou bakken met geld kosten en zou absoluut zonde zijn van de capaciteit.
De snelheid die de verschillende protocollen kunnen behalen zijn mooi, maar geven totaal geen afspiegeling van de werkelijke snelheid van de verbinding in de trein. Het hangt van tal van factoren af. Afstand, signaalkwaliteit, etc... Ook is het nog maar zeer de vraag of T-mobile in HSUPA wel 14MBPS pompt. Er gaan geruchten dat het netwerk nog niet toereikend is om dusdanig hoge snelheden door te pompen naar de masten.
 

15-06-2010 18:57:22
manuel25
manuel25
@mren: Ik heb thuis een 4 Mbps ADSL aansluiting, niks te klagen over de snelheid, die is voor een gezin van 5 personen voldoende zat. Laat nou het 3G in de trein per bak 14 Mbps zijn en laten er nu een stuk of 7 mensen per bak continu op internet zitten, downloaden bijvoorbeeld, dan houd je 2 Mbps over per gebruiker, dat is zelfs nog genoeg om een uitzending te kijken op uitzendinggemist.nl.
Ik heb 3G op mijn telefoon, maar mijn abonnement (Hi eindeloos online) is begrensd op 384 kbps. Voor op de telefoon voor onderweg prima, somda opent er ook redelijk snel op en mobiele youtube HQ lukt ook nog wel. Misschien heeft mren een goedkoper abonnement en daardoor een lagere bandbreedte?
Denk dat 3G een hele slimme keuze is geweest van NSR en Tmobile, het is niet erg duur en het aantal mogelijheden is groot.

Laatst bewerkt door manuel25 op 15-06-2010 18:58
 

15-06-2010 19:16:31
dlm4yjp
dlm4yjp
Je moet alleen niet vergissen dat Somda een vrij makkelijke pagina om te openen is, al helemaal met een mobile browser. Andere websites zijn velen malen zwaarder

Voor youtube idem: die heeft zijn filmpjes zo erg aangepast dat het laden amper tijd in beslag neemt en de website van youtube detecteert ook welke browser je gebruikt en in welke modus deze staat en op die manier bepaald hoeveel data jij krijgt (het is tenslotte onzin als je beeld voor een monitor (bijvoorbeeld 1920x1080) door zou sturen naar een telefoon, daarom stuurt Youtube over het algemeen 320x240 door naar een mobile browser )

Aan de ene kant vind ik het een slimme keuze, aan de andere kant niet, gezien het feit dat het T-Mobile 3G netwerk al zwaar word geterroriseerd door I-Phone gebruikers
Daarom is T-Mobile ook gekomen met HSUPA, dit word namelijk niet ondersteund door de I-Phone, maar wel door andere apparatuur (zoals mijn HTC HD2 %08%) en dus waarschijnlijk ook door de NSR.
Het nadeel: Het systeem is nog maar op weinig plaatsen actief


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-06-2010 19:28:25
martijnmet
Moderator
martijnmet
Ach het scheelt dat het geen eens mogelijk is om filmpjes te kijken in de trein (is door T-mobile uitgeschakeld).  

15-06-2010 19:35:31
Noodrem
Noodrem
T-mobile is niet de enige provider met HSUPA. Ook Vodafone en KPN (+dochterbedrijven) hebben HSUPA uitgerold binnen hun netwerk. T-mobile is op dit moment (gedwongen) bezig met het grootschalig uitrollen van HSUPA. Ik heb geen idee hoe de andere twee hiermee omgaan.
Maar het is inderdaad wel voordelig dat Apple geen HSUPA-chips in de 3GS heeft gepropt. Er zijn al hevige discussies op Amerikaanse fora daarover geweest. AT&T schijnt bijna hun hele 3G-netwerk al over HSUPA voorzien te hebben.

Overigens vind ik het wat crue om van 'iPhone terreur' te spreken. Het is overduidelijk dat T-mobile een grove fout heeft gemaakt bij de keuze om alleenaanbieder te zijn van de iPhone terwijl hun netwerk hiervoor niet toereikend is (hopelijk straks was).
Het is goed dat de problemen nu aan het licht komen. Als het later aan het licht was gekomen, terwijl RIS/Internet in de IC's al was uitgerold, had dat T-mobile op flinke claims kunnen te staan.
 

15-06-2010 19:48:05
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat is juist het leuke: alle andere providers hebben inderdaad al HSUPA, het leuke: het word nooit gebruikt omdat je hiervoor een duurder abonnement nodig hebt (het goedkoopste abonnement gaat tenslotte toch maar tot 384Kbps = GPRS snelheid)

trouwens, dat terroriseren moet je niet al te serieus nemen, ik bedoel: het is een beetje onzinnig allemaal, iedereen koopt specifiek dat type toestel met dat abonnement (terwijl de IPhone via slimme weggetjes gewoon los te verkrijgen is) en daarna lopen ze te piepen dat het netwerk niet snel genoeg is Goh! hoe kan dat toch %08% Koop dan gewoon een andere telefoon, heb je het hele gezeik niet

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 15-06-2010 19:53


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-06-2010 00:10:58
Noodrem
Noodrem
De iPhone is gewoon los verkrijgbaar in Nederland, dat klopt. Prijstechnisch is het natuurlijk veel interessanter om de iPhone via een aanbieder te kopen.
iPhone (& andere Smartphone) gebruikers piepen juist helemaal niet onterecht. Feit is dat T-mobile door het verwerven van een monopolie op de gecombineerde iPhone abonnementen een grote vraag naar iPhones heeft opgewekt binnen hun bedrijf. T-mobile heeft echter laks gehandeld en heeft gedacht 'dat loopt wel los'. Zij hebben niet geïnvesteerd in uitbreiding van het netwerk zoals dat normaal te verwachten viel bij een dusdanig grote groei van hun dienstverlening.
Feit is nu dat T-mobile met een zwaar overbelast netwerk zit en nu keihard achter de feiten aan loopt. Of je nu een iPhone hebt of niet, dat doet er weinig meer toe. Overbelast = overbelast.
Ik ondervind ook veel hinder met mijn BlackBerry. Een overbelast netwerk is niet opgelost door het nemen van een ander toestel. Je kunt het alleen oplossen door op dit moment naar een andere provider over te stappen.

Ik vraag mij ten zeerste af of NSR met T-mobile een duurzame oplossing heeft bereikt. T-mobile smakt nu even in een paar maanden flink wat geld over de toonbank heen om hun netwerk weer enigzins stabiel te maken. Verder klappen ze nog flink wat geld neer voor PR, want dit soort zaken zijn uiteraard funest voor je verkoop.
Het nu extra uitgegeven geld zal ergens vandaan moeten komen. Ik vermoed dat ze volgend jaar opnieuw achter over gaan leunen uit financieel oogpunt en gaan kijken waar het schip strand.
Ik voorspel dat we over één jaar opnieuw met een overbelast netwerk zitten. En tegen die tijd moet er toch al een flinke vloot rondrijden met WiFi bij NSR.
Uit kostenoverwegingen was het misschien slim om in zee te gaan met T-mobile, duurzaam gezien had KPN een betere partner geweest dunkt mij.
 

16-06-2010 00:18:15
mren
mren
Quote
manuel25: Misschien heeft mren een goedkoper abonnement en daardoor een lagere bandbreedte?

Nee hoor, ik geloof niet dat KPN bij verschillende prijsstellingen verschillende bandbreedtes heeft. Maar ik heb gewoon Eindeloos online en constateer dat 3G gewoon stukken trager is dan HSDPA. En thuis met 20mbit ADSL is zo snel dat eerder de processorcapaciteit (528MHz) de beperkende factor vormt.

En om het weer ontopic te trekken: van internet in de trein verwacht ik dus geen 3G-snelheid omdat dit niet erg concurrerend is met de optie die ik nu al heb (al is het bij KPN officieel verboden om met je laptop je mobiel als modem te gebruiken. Deed ik overigens een jaar of 8 geleden al: gratis bellen zakelijke closed-user group met daarin een inbelnummer voor internet en dan met een datakabel de oude Siemens C35 aan de laptop hangen en 9.6kbit internet )

Laatst bewerkt door mren op 16-06-2010 00:20
 

16-06-2010 00:43:11
treintim
treintim
Tussendoor trouwens nog even een artikel van iemand die de verslaggeving van Internet in de trein bij NS met een korrel zout nam, zie: http://www.henkarendse.eu/blog/opmerkelijk/?tag=ns

Het kan blijkbaar al jaren heel goed in Nederland (wist ik eerlijk gezegd niet, nooit wat in de media van gehoord).

Laatst bewerkt door treintim op 16-06-2010 00:45
 

16-06-2010 07:48:02
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
mren: Maar ik heb gewoon Eindeloos online en constateer dat 3G gewoon stukken trager is dan HSDPA.



Ehm... HSDPA is 3G?! Als je niet weet waar je het over hebt kan je beter niets zeggen...

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 03-07-2010 22:26


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-06-2010 16:17:58
mren
mren
HSDPA is officieel 3.5G. En dus iets anders dan dan 3G (=vooral UMTS in Nederland), anders had ik dat wel zo gezegd.

Maar goed, ik ben bnlijkbaar een achterlijke sjaak in jouw ogen, dus ik zal wel niets meer zeggen, ok?

Laatst bewerkt door spiketrain op 16-06-2010 17:57, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

16-06-2010 17:03:01
Nelis
Nelis
Ik heb het allergrootste nadeel nog niet gehoord van zowel UMTS als HSDPA en dat is hoe sneller je reist hoe trager het word. Dit loopt volgens mijn via een e-macht terug. UMTS is 3G, HSDPA is 3,5G, HSUPA is 3,75G en LTE is 4G. De G staat voor generatie. Dus het UMTS HSDPA en HSUPA is 1 generatie maar je kan maar met 1 netwerk te gelijk connectie hebben. Internet in de trein maakt gebruik van het HSUPA netwerk omdat die minder gevoelig is voor het achteruitgaan van de snelheid wanneer de trein rijd. Ook heeft T-mobile de capaciteit op verschillende masten uitgebreid de laatste tijd, dus nu zou er meer bandbreedte moeten zijn in de trein.  

16-06-2010 19:59:56
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
mren: HSDPA is officieel 3.5G. En dus iets anders dan dan 3G (=vooral UMTS in Nederland), anders had ik dat wel zo gezegd.

Maar goed, ik ben bnlijkbaar een achterlijke sjaak in jouw ogen, dus ik zal wel niets meer zeggen, ok?


Dat zijn jouw woorden, niet de mijne dus bedankt dat je me zo mag


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-06-2010 23:30:19
manuel25
manuel25
Lief zijn tegen elkaar%02%

Ontopic: Hoe zit het met internet in de ICE? Ik meende dat je in Duitsland overal als eersteklas reiziger op internet kon. Laatst zat ik toevallig in een ICE van Ah naar Asd in de eerste klas met mijn laptop, maar die vond (toen in de buurt van Ut) geen netwerk. Was het toen toevallig uitgeschakeld of kan je bij ICE Internationaal in het buitenland niet op internet?

Laatst bewerkt door manuel25 op 16-06-2010 23:32
 

16-06-2010 23:41:27
maurits
maurits
In Duitsland wordt mobiel internet in de trein langzaam uitgerold. Volgens mij kun je nu in de ICE-3-stellen tussen Dortmund-Köln-Frankfurt-München internetten (net zoals in Nederland via T-Mobile), maar dan wel tegen betaling of als je een data-abonnement van T-Mobile hebt. Ook in de 1e klas moet betaald worden.

In de Thalys betaal je in de 2e klas, maar is het gratis in de 1e klas. Ik reis nog wel eens 1e klas in de Thalys, en als het werkt dan kun je prima internetten, mailen en chatten. Helaas ben ik ook twee keer een niet werkende hotspot tegengekomen...


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

17-06-2010 09:44:25
mdeen
mdeen
Quote

Auf folgenden Strecken ist der Internetzugang möglich:

* Dortmund - Düsseldorf - Köln (auch über Hagen und Wuppertal)
* Köln - Frankfurt/M. Flughafen
* Frankfurt/M. - Stuttgart - München
* Frankfurt/M. - Hannover - Hamburg Hbf



Van: http://www.bahn.de/p/view/service/zug/railnet_ice_bahnhof.shtml
 

03-07-2010 12:51:26
timons106
timons106
Ik vond dit een heel goed voorstel, maar ik ging het dus proberen, en het internet was natuurlijk heel langzaam omdat iedereen erop zat.
Maar dat begrijp ik wel, ik vind het sowieso al goed dat ze dit doen.


Mijn OV website - www.HaaglandenOV.nl
 

03-07-2010 12:53:54
timons106
timons106
Quote
Noodrem: T-mobile is niet de enige provider met HSUPA. Ook Vodafone en KPN (+dochterbedrijven) hebben HSUPA uitgerold binnen hun netwerk. T-mobile is op dit moment (gedwongen) bezig met het grootschalig uitrollen van HSUPA. Ik heb geen idee hoe de andere twee hiermee omgaan.
Maar het is inderdaad wel voordelig dat Apple geen HSUPA-chips in de 3GS heeft gepropt. Er zijn al hevige discussies op Amerikaanse fora daarover geweest. AT&T schijnt bijna hun hele 3G-netwerk al over HSUPA voorzien te hebben.

Overigens vind ik het wat crue om van 'iPhone terreur' te spreken. Het is overduidelijk dat T-mobile een grove fout heeft gemaakt bij de keuze om alleenaanbieder te zijn van de iPhone terwijl hun netwerk hiervoor niet toereikend is (hopelijk straks was).
Het is goed dat de problemen nu aan het licht komen. Als het later aan het licht was gekomen, terwijl RIS/Internet in de IC's al was uitgerold, had dat T-mobile op flinke claims kunnen te staan.


Correctie: HSDPA.
HSDPA = eigenlijk 3.5G, de reden dat Apple dit er niet in heeft gestopt? Heel veel mensen hebben een iPhone, de meeste weten niet eens wat 3G enzo inhoud, dat is de eerste reden, de 2e is dat T-mobile, KPN, Vodafone enz. het dataverkeer laag willen houden, en daarom: als de snelheid minder is, dan wordt er ook minder gedownload.


Mijn OV website - www.HaaglandenOV.nl
 


03-07-2010 13:41:31
dlm4yjp
dlm4yjp
Nee, het is weldegelijk HSUPA, dat is alweer de opvolger. T-Mobile heeft HSDPA amper in gebruik gehad.

Ten tweede is het onzin wat je zegt. HSUPA is niet zo snel, het blijft verbinding gedeeld door het aantal verbruikers. De datasnelheid regelt de provider zelf, bij de NS is deze op maximaal ingesteld. Bij ideale verbinding kan er 10x de UMTS (3.0G) behalen, HSDPA (3.5G) is echter niet geschikt voor bewegende objecten en verliest daardoor vrijwel altijd zijn verbinding, HSUPA (3.75G) heeft dat probleem opgelost.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 03-07-2010 22:24


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

03-07-2010 19:50:22
daniel_ddr
daniel_ddr
Maar hij heeft er wel gelijk in dat het HSDPA is en niet HSPDA (is afkorting van High Speed Download Packet Access immers)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-07-2010 21:31:29
dlm4yjp
dlm4yjp
ow, dat kan wel is eens kloppen, ben goed in letters verdraaien zie ik al maar bedoel hetzelfde ermee

Ik zal wel even dit topic afstruinen om mijn "omdraaiafkortingen" er uit te halen

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 03-07-2010 22:24


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

03-07-2010 22:22:50
rogier
rogier
Is dit hele gebeuren - met de opkomst van mobiel internet - niet een achterhoedegevecht?  

04-07-2010 00:24:46
dlm4yjp
dlm4yjp
Ergens wel ja, maar het is ook meer een klantenlokkertje denk ik dan dat het werkelijk nut heeft. Ja, het bespaard men een 3G adapter + abonnement voor de laptopgebruikers. Maar dan had ik natuurlijk zoiets alleen in de 1e klas gedaan... Ik bedoel, een accu van een laptop gaat tegenwoordig ook niet bijzonder lang mee

Wat ik eerder raar vind is dat het niet uitgerust is met 4G, en dat is namelijk nog het gene wat niemand heeft.

EDIT: en ik kan mezelf aanvullen, leuke tactiek:
internet in de trein -> klant neem eerder laptop mee -> verbruikt stroom -> koop overgang ivm stopcontact -> NS heeft extra inkomsten.

Een maf idee van mij, maar het zou me niks verbazen als het zo was

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 04-07-2010 00:26


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-07-2010 10:31:51
gummbahla
gummbahla
Quote
dlm4yjp:
internet in de trein -> klant neem eerder laptop mee -> verbruikt stroom -> koop overgang ivm stopcontact -> NS heeft extra inkomsten.

Een maf idee van mij, maar het zou me niks verbazen als het zo was


Leuk bedacht, maar ik gok toch eerder op: internet in de trein -> klant neem eerder laptop mee -> verbruikt stroom -> koopt laptop met grotere accu -> computerboer heeft extra inkomsten.

Wat betreft de vraag van rogier: het voordeel van internet in de trein is dat je een stabielere verbinding kunt leveren. Immers heb je te maken met een lokaal Wifi netwerk en een centrale 3G verbinding. Ik kan me zo voorstellen dat de 3G apparatuur die in de trein zit van hogere kwaliteit is (=betere ontvangst) dan die in een doorsnee mobieltje. Bovendien kan natuurlijk de verbinding tussen het lokale netwerk en de buitenwereld altijd aangepast worden aan nieuwere technieken, zonder het Wifi netwerk aan te hoeven passen.
 

04-07-2010 11:01:01
manuel25
manuel25
Zelf kan ik me beter vinden in de theorie van DLM4YJP. Zelf heb ik er namelijk ook wel een overgang voor over om lekker lang te kunnen internetten. Andere laptop kopen zou ik niet over peinzen, mijn huidige is prima zat, alleen de accu houdt het slechts 1,5 uur vol.  

05-07-2010 15:48:30
martijnmet
Moderator
martijnmet
Quote
dlm4yjp: Wat ik eerder raar vind is dat het niet uitgerust is met 4G, en dat is namelijk nog het gene wat niemand heeft.

Dan moet ik je toch 'teleurstellen', want de installatie is al wel voorbereid op LTE (4G). Dus zodra T-mobile een LTE/4G-netwerk heeft, is dit ook te gebruiken in de trein. Alleen moet het nog wel in de modem geactiveerd worden.
 

05-07-2010 22:43:46
mren
mren
Quote
dlm4yjp: Ik bedoel, een accu van een laptop gaat tegenwoordig ook niet bijzonder lang mee


Dat hangt uiteraard van de laptop af. Er zijn er best wel wat te vinden die riant 4 uur op een accu draaien. Kwestie van een keuze maken voor wat je wil: prestatie of mobiliteit.
 

06-07-2010 00:55:07
dlm4yjp
dlm4yjp
@ martijnmet: Telleurstellen zeker niet, maar dan hebben ze inderdaad deze keer wel er over nagedacht, maar 1Gbps is dan niet verkeerd %08%

@mren: tegenwoordig worden de laptops zo licht en dun mogelijk, na 1,5 uur zijn deze wel leeg. Uiteraard zijn er andere laptops maar tegenwoordig moeten ze bijna net zo goed als een desktop zijn, welke dus veel meer energie verbruiken. Dus die logica mag je wel vanuit gaan. Al helemaal de zakelijke reizigers reizen van dockingstation naar dockingstation


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-07-2010 09:59:18
martijnmet
Moderator
martijnmet
Quote
dlm4yjp: @ martijnmet: Telleurstellen zeker niet, maar dan hebben ze inderdaad deze keer wel er over nagedacht, maar 1Gbps is dan niet verkeerd %08%

Dan moet ik je alsnog teleurstellen. Want de (theoretisch) maximale snelheid bij beweging is 100 Mbps (nog niet verkeerd natuurlijk).
 

06-07-2010 11:14:26
salieri
salieri
Gister in de 4208 de WiFi uitgeprobeerd. Werkte uitstekend en snel! 1x viel wel de verbinding weg, maar daarna was ie er weer op volle sterkte.  

18-05-2011 16:54:30
martw
martw
Ik weet niet of dit de juiste plek is om het te vragen (zo niet, dan mag dit verwijderd worden), maar ik had vandaag bij uitzondering m'n laptop mee en heb trein 8850 genomen (bestaande uit 4078 en 4064).
Ik dacht: laat ik het draadloos internet eens uitproberen. Maar het werkte niet; ik kon wel kiezen uit het tmobile netwerk en ermee verbinden, maar daarna kreeg ik geen internettoegang.
Hebben de 4078 en/of 4064 nog geen werkend internet, of heb ik iets verkeerd gedaan?

Martijn
 

18-05-2011 17:07:30
microshit
microshit
tmobile kiezen inderdaad, daarna je browser openenen om de voorwaarden te accepteren. Daarna werkt het pas, is mijn ervaring.  

18-05-2011 17:26:03
martw
martw
Dat was het probleem; ik krijg wel een wolkje met zoiets als "Er zijn mogelijk extra voorwaarden nodig. Klik hier om uw browser te openen."
Dat heb ik gedaan (Firefox in mijn geval) en het enige dat ik dan krijg, is dat hij probeert google.nl te openen, en dat lukt niet (logisch, want ik had nog geen verbinding).
Ik kreeg dus geen mogelijkheid om voorwaarden te accepteren/weigeren.

Martijn
 

18-05-2011 17:31:44
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Zit nu in trein 12763, en het werkt inderdaad zoals @microshit omschrijft. Je moet dan naar http://www.nstrein.ns.nl/, een site die alleen in NS-treinen werkt. Als je daar de voorwaarden accepteert, dan moet het goed komen!

Wat ik wel een beetje jammer vind, is dat je niet over kunt stappen met behoud van je verbinding. Zodra je in een ander treinstel zit, moet je opnieuw de aanmeldingsprocedure doorlopen.


Met vriendelijke groet, Robin
 

18-05-2011 17:45:49
mren
mren
Maar soms werkt het inderdaad niet en kun je na het accepteren alleen www.ns.nl bezoeken.

Gelukkig werkt een mobiel via bluetooth of usb ook prima onderweg.
 

18-05-2011 17:49:30
dvdhoven
dvdhoven
Ik ben inmiddels een frequent gebruiker van internet in de trein. Werkt heel goed. Meestal verbindt mijn Wifi manager me al automatisch met t-mobile, soms moet ik nog handmatig verbinden. Na het verbinden moet ik dan meestal ZoneAlarm 2x vertellen dat het nieuwe netwerk geaccepteerd kan worden.
Daarna Firefox starten en meestal lukt het dan om het NS-reisinfo pagina te krijgen, waarmee je verbinding kunt maken. Inderdaad moet je nog wel een vinkje voor het accepteren van de voorwaarden zetten.
Af en toe gemopper, dat Somda tijdens het starten geherïnitialiseerd werd, maar een keer refreshen doet wonderen. Soms een keer Firefox herstarten.
t-mobile heeft een voorkeur voor de Somda pagina, die staat bij mij het meest links in een tab. Ik heb nu 2 tabjes voor Somda/NS internet. Op de ene staat tijdens het werken de NS pagina met het knopje voor Logout en op de andere Somda. Na het uitloggen, laat ik het zo staan. Bij opnieuw starten kiest NS-internet/t-mobile de Somda tab, zet daar zijn pagina op. Daarmee verbind ik dan en de tab met de logout boodschap van de vorige keer, gebruik ik vervolgens voor Somda. En zo wissel ik af. Gaat heel goed.

En inderdaad wat mren zegt, is ook mijn ervaring. Af en toe werkt het niet.
Maar ik heb nog steeds mobiel internet bij Telfort, dus het modem inpluggen en dan heb ik alsnog internet.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 18-05-2011 17:51


Dick van den Hoven
 

18-05-2011 17:58:38
aarclay
aarclay
Soms is het inderdaad stuk. Je kan T-Mobile opbellen 0800-020 0032. Zij kunnen dan inderdaad controleren of het internet in de trein wel of niet werkt, als je het treinstelnummer aan hun doorgeeft. Ik geloof dat zij ook de mogelijkheid hebben om te systeem te laten resetten.

Laatste maanden heb ik steeds vaker dan voorheen een stabielere verbinding.
Thumbs up voor NedTrain, NS en T-Mobile....

Laatst bewerkt door aarclay op 18-05-2011 17:59


Choo choo.....
 

18-05-2011 18:13:21
Coryza
Coryza
Kijk eerst op de schermen in de trein of er iets over internet op staat. [Als je alleen een VIRM op het beeldscherm ziet staat het internet uit. Als je connectie hebt gemaakt met WIFI, en je krijgt geen doorlinkpagina moet je www.nstrein.ns.nl bezoeken. Daar kun je dan de voorwaardes accepteren.  

18-05-2011 18:16:31
martw
martw
Dat van het bezoeken van wwww.nstrein.ns.nl wist ik niet, dat zal bij mij dan de 'missing link' geweest zijn. Daar zal ik de volgende keer aan denken. Bedankt hiervoor!

Verder gaven de schermen van trein 8850 gewoon reisinformatie: volgende station Woerden, aankomst 15.36 uur, op tijd, volgende stations Bodegraven, Alphen a/d Rijn etcetera.
Na vertrek kwam er wel een soort (hoofdzakelijk) roodgekleurde animatie van T-Mobile langs, maar toen had ik de hoop al opgegeven (m'n accu was bijna leeg).

Laatst bewerkt door martw op 18-05-2011 18:18
 

18-05-2011 18:21:16
aarclay
aarclay
Die animatie die ook het telefoonnummer van T-Mobile aangeeft verschijnt elke 10 a 15 minuten.


Choo choo.....
 

18-05-2011 18:24:26
robbertc
robbertc
Ik heb hetzelfde probleem als martw. Verbinden lukt nog wel, maar de browser starten vaak niet. Mijn ervaring is dat het vaker niet werkt dan wel Zal ook wel aan mn tel liggen dan.. Nu in stel 4218 in trein 763a werkt t overigens prima  

18-05-2011 20:01:10
Coryza
Coryza
Het probleem lijkt dus te liggen aan, zoals hier boven al genoemd was, dat www.nstrein.ns.nl niet altijd automatisch opent. Dus wil je met wifi connecteren, dan moet je dat adres handmatig intypen.

[Het leuke is dat als T-Mobile dood is, en je drukt op 'connect' krijg je in de adres balk heel leuk de inlogcodes voor de NS. NS_free en nog wat]. Lekker veilig?
 

18-05-2011 21:21:52
daniel_ddr
daniel_ddr
Heb zelf inmiddels al zo vaak met dat internet in de trein verbonden dat m'n telefoon zowat automatisch het T-mobile netwerk pakt. Moet dan inderdaad wel handmatig naar nstrein.ns.nl maar die heb ik nu gewoon als snelkoppeling staan.

Wel tref ik met enige regelmaat stellen waarin de wifi ontvangst uitermate zwak is en recent ook een aantal keren een "pagina niet gevonden" melding na het zetten van het vinkje in drukken op de loginknop.

Ook bij Arriva werkt de wifi trouwens prima op de MerwedeLingeLijn. Alleen wat onhandig dat die na inloggen de normale Arriva-site opent die op 'n telefoon nou niet erg bruikbaar is


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-05-2011 12:03:22
AgentX
AgentX
Quote
Coryza
Het leuke is dat als T-Mobile dood is, en je drukt op 'connect' krijg je in de adres balk heel leuk de inlogcodes voor de NS. NS_free en nog wat]. Lekker veilig?


De inloggegevens werken overigens niet op KPN- en T-Mobile HotSpots buten treinen. Ook niet op het station.
 

20-05-2011 18:25:00
maurits
maurits
Zojuist doorgegeven aan T-Mobile dat het internet in stel 4049 niet werkt, maar die storing was al bekend.

Volgens de helpdeskmedewerker stonden er vooral stelnummers beneden de 4050 op z'n storingslijstje (ICM1 dus) en nauwelijks stellen boven de 4050 of 4200'en (ICM2 t/m 4). Nu heb ik niet echt veel verstand van elektrotechniek, maar zou het kunnen zijn dat de tractie-installatie met weerstanden een storingsbron is voor het draadloos internet?

(NB: het lijkt me niet nuttig om in dit topic nou op te gaan noemen in welke stellen het internet het wel of niet doet, dat kun je beter doorbellen aan 0800-020 003)


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

20-05-2011 18:48:50
aarclay
aarclay
De stellen onder de 4050 zijn wel tot nu toe de laatste die van OBIS voorzien worden als ze nog geen OBIS hebben. Ik denk zelf meer aan een foute softwareupdate... Ik geloof er niet zo in dat een WiFi signaal gestoord kan worden door een tractie-installatie.


Choo choo.....
 

20-05-2011 22:41:02
Coryza
Coryza
Wanneer komt eigenlijk de eerste VIRM met OBIS? Ik las dat, dat al in maart 2011 zou beginnen?  

20-05-2011 23:10:02
aarclay
aarclay
Was dat niet 2012? Ik meen dat halverwege de DDZ revisering dat ze ook langzamerhand de eerste VIRM's gaan opknappen.


Choo choo.....
 

20-05-2011 23:17:57
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik geloof dat de V-IRM-4 eerder OBIS kreeg dan de oude generatie en dat OBIS pas word ingebouwd bij de oude generatie tijdens de revisie.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 20-05-2011 23:18


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-05-2011 02:06:57
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
aangezien VIRM-4 binnenin geen koersdisplays heeft (met oog op de inbouw van OBIS) is dat ook niet zo gek nee  

02-10-2012 16:07:43
mren
mren
Oude discussie, maar vandaag viel me op dat YouTube niet langer geblokkeerd is in de trein.  

02-10-2012 16:09:55
R1-2010
R1-2010
Eigenlijk vreemd dat de V250 geen Wifi heeft?  

02-10-2012 18:29:47
mdj
mdj
Quote
mren (di 02 okt 2012 16:07:43 https://www.somda.nl/forum/6320/p411973/): Oude discussie, maar vandaag viel me op dat YouTube niet langer geblokkeerd is in de trein.

Gister kwam ik er juist achter dat een filmpje opnieuw afgespeeld kan worden in de trein, maar dat je niet een "nieuw" filmpje kon starten.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

02-10-2012 23:08:03
ZJ37
ZJ37
Quote
R1-2010 (di 02 okt 2012 16:09:55 https://www.somda.nl/forum/6320/p411976/): Eigenlijk vreemd dat de V250 geen Wifi heeft?
Net als de huidige Fyra. Maar je betaalt wel toeslag waarbij je toch wel iets extra's mag verwachten dan alleen ietsje sneller rijden. Gratis Wifi is daar wel een voorbeeld van.
 

02-10-2012 23:19:09
mren
mren
Je krijgt wel zonneschermen, altijd handig tussen de geluidswallen en in de groeneharttunnel  

02-10-2012 23:37:34
MDDM
MDDM
Gaan we deze discussie opnieuw voeren? Meen dat er al eens iets over gezegd/geschreven is. Of in dit topic, of in HSL materieel topic.


Gr Joop mcn Lls
 

31-12-2013 19:24:57
fred67nl
fred67nl
Goedendag.

Vraagje aan de ervaringsdeskundigen over tablets en internet in de trein.
Is het voldoende om een tablet aan te schaffen met WiFi, of moet er ook de optie voor 3G/4G opzitten.

Een goede jaarwisseling toegewenst.
Fred
 

31-12-2013 19:40:48
steven
steven
Een wifi verbinding volstaat voor normaal internet gebruik.

Prettige jasrwisseling
Steven
 

31-12-2013 19:53:29
KvdLee
KvdLee
Tenzij je in Plan V, SGMm, SLT of (vanaf april 2014 wss)in DDAR rijdt. Dan is wel een 3/4G verbinding nodig, want deze treinen bevatten geen WiFi. Alleen ICMm, VIRM en DDZ is daar mee uitgerust.


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

31-12-2013 21:03:17
dvdhoven
dvdhoven
Beetje OT. Als je een Android smartphone met een internet databundel hebt, kan die ook de Wifi voor een tablet verzorgen. Wel een beetje gepruts, maar het werkt wel. Zo heb ik vaker mijn laptop van wifi voorzien als het internet in de trein weg is of als er geen internet is.


Dick van den Hoven
 

01-01-2014 14:14:54
thom
thom
Een Wifi hotspotje opzetten valt toch wel mee?

Een netwerknaam en wachtwoord invullen, ding aanzetten en verbinden maar
 

01-01-2014 15:10:14
Amazonous
Amazonous
En even op de limieten van je databundel letten. Mensen met 100/250MB contractjes zijn er zo door.

Laatst bewerkt door Amazonous op 01-01-2014 15:10
 

28-01-2014 18:24:46
2f4st4y4h
2f4st4y4h
wanneer komen er internet in de ICR treinen? Er stond laatst op de nieuws dat alle 365 intercity treinen internet waren en ICR is ook intercity trein

Laatst bewerkt door spiketrain op 28-01-2014 19:01, reden: Samengevoegd met reeds bestaand topic.
 

28-01-2014 18:37:34
lol
lol
ICR gaat er op termijn uit. Deze rijtuigen zijn al flink verouderd en NS wil niet meer met getrokken mat rijden. Met 365 intercity treinen bedoelen ze alleen de VIRM, ICM en DDZ.


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen