Knipperbord boven cabinedeur
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
13-01-2014 11:40:22
aarclay
aarclay
Ik zag op Twitter een vage foto (zie deze https://twitter.com/NSgids/status/421006627958190080) van een schermpje boven de deur van de mcn in de 4226, die aangeeft dat deze cabine in gebruik is, en dat de deur vrij moet worden gelaten i.v.m. de veiligheid.

Het schijnt dat alle ICM-viertjes dit inmiddels al hebben.

Heeft iemand een close-up van dit schermpje/bordje/display?

Laatst bewerkt door spiketrain op 14-01-2014 19:15


Choo choo.....
 

13-01-2014 13:41:16
Hoera63
Hoera63
Een foto niet, wel een bevestiging. Bordje knippert overigens de hele tijd, en valt daarom goed op.  

13-01-2014 14:56:49
daniel81
daniel81
Leuk bedacht allemaal maar niet echt een zinvolle ingreep. Niemand gaat voor z'n plezier een machinistendeur blokkeren. Oftewel het probleem is niet die domme reiziger die de boel blokkeert, maar NSR zelf die te krappe treinen inzet.
Zolang dat het geval is zal vrijwel geen enkele reiziger zich wat van dat knipperbordje gaan aantrekken.
De enige zinvolle oplossing is gewoon treinen inzetten met voldoende capaciteit, ook voor fietsen.
 

13-01-2014 15:05:09
nohab
nohab
Nog zinvoller: treinen bouwen waar de balkons niet direct achter de cabine's zitten (SLT bijvoorbeeld).


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 


13-01-2014 16:04:33
Frontier
Frontier
Heel ouderwets: getrokken treinen, maakt het verder geen snars uit waar de balkons zitten.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

13-01-2014 18:39:40
sfj
Heb Aarclay een foto en filmpje gestuurd via whatsapp, helaas geen manier om het te hosten voor iedereen.

Pas bij de vierde icm iv raak, dus ze hebben het nog niet allemaal.

Laatst bewerkt door sfj op 13-01-2014 18:40


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

13-01-2014 19:28:54
aarclay
aarclay
Voor de liefhebbers die video die sfj mij stuurde:
http://www.youtube.com/watch?v=zQ5HAsupBV4
(let op: telefoonkwaliteit)

Laatst bewerkt door aarclay op 13-01-2014 19:29


Choo choo.....
 

13-01-2014 19:50:20
thom
thom
Quote
nohab (ma 13 jan 2014 15:05:09 https://www.somda.nl/forum/2045/p482558/): Nog zinvoller: treinen bouwen waar de balkons niet direct achter de cabine's zitten (SLT bijvoorbeeld).

Dan kun je toch net zo goed je koffers voor de toegangsdeur parkeren als je wilt...

Quote
daniel81 (ma 13 jan 2014 14:56:49 https://www.somda.nl/forum/2045/p482556/): Leuk bedacht allemaal maar niet echt een zinvolle ingreep. Niemand gaat voor z'n plezier een machinistendeur blokkeren. Oftewel het probleem is niet die domme reiziger die de boel blokkeert, maar NSR zelf die te krappe treinen inzet.
Zolang dat het geval is zal vrijwel geen enkele reiziger zich wat van dat knipperbordje gaan aantrekken.
De enige zinvolle oplossing is gewoon treinen inzetten met voldoende capaciteit, ook voor fietsen.

Gelukkig is niet elke trein bomvol zoals hier soms weleens gedacht wordt en gebeurt het vaak genoeg dat men koffers en tassen etc gewoon zonder kijken neergooit op de balkons en daarmee de deur blokkeert...

Laatst bewerkt door thom op 13-01-2014 19:54
 

13-01-2014 20:19:15
Amazonous
Amazonous
Die bordjes kwamen een tijdje geleden al een keer voorbij en zijn in een heel beperkt aantal 4'tjes getest.

Edit: gevonden
Quote
dlm4yjp (di 26 nov 2013 00:22:48 https://www.somda.nl/forum/2045/p476982/): Klopt, er zijn 3 treinstellen uitgerust met dit bordje, als ik mij niet vergis zijn dat ook de laatste 3 ICM's die hun OBIS kregen.


Laatst bewerkt door Amazonous op 13-01-2014 20:32
 

13-01-2014 20:47:17
sfj
Ok! Dit was volgens mij de 4239, en de 4220 had ze niet!


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

14-01-2014 06:36:17
nohab
nohab
Quote
thom (ma 13 jan 2014 19:50:20 https://www.somda.nl/forum/2045/p482600/):
Quote
nohab (ma 13 jan 2014 15:05:09 https://www.somda.nl/forum/2045/p482558/): Nog zinvoller: treinen bouwen waar de balkons niet direct achter de cabines zitten (SLT bijvoorbeeld).

Dan kun je toch net zo goed je koffers voor de toegangsdeur parkeren als je wilt...
Uiteraard, maar de kans op blokkades is al een heel stuk minder. Het is ook niet voor niets dat bij SLT de eerste klas direct achter die cabines zit.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

14-01-2014 11:04:05
rolandrail
rolandrail
Quote
daniel81 (ma 13 jan 2014 14:56:49 https://www.somda.nl/forum/2045/p482556/): Leuk bedacht allemaal maar niet echt een zinvolle ingreep. Niemand gaat voor z'n plezier een machinistendeur blokkeren. Oftewel het probleem is niet die domme reiziger die de boel blokkeert, maar NSR zelf die te krappe treinen inzet.
Zolang dat het geval is zal vrijwel geen enkele reiziger zich wat van dat knipperbordje gaan aantrekken.
Maar wel van de mcn die weigert te vertrekken als het gangetje volstaat %08%
 

14-01-2014 12:50:31
Arjan73
Arjan73
Vervolgens ontlokt de betreffende dienstdoende machinist weer agressief gedrag bij de betalende reiziger die alleen maar volgens plan naar zijn bestemming wil reizen.  

14-01-2014 13:22:38
maigoda
maigoda
Dus een reiziger hoeft geen begrip te hebben voor keiharde veiligheidsregels?
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 14-01-2014 13:23
 

14-01-2014 13:41:36
nohab
nohab
Niet aan regels waar in alle redelijkheid van een reiziger niet hoeft te worden verwacht dat die zich er precies aan houdt.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

14-01-2014 15:15:30
maigoda
maigoda
In alle redelijkheid zeg je... Dat de cabinedeur vrij moet blijven komt gewoon voort uit eisen in de Arbowet. En daar hoeft een reiziger zich dan niets van aan te trekken? Gelukkig voorziet ook de AVR-NS ook nog in deze situatie:

11.4 De Reiziger is verplicht de aanwijzingen op te volgen die door NS ter handhaving van deze Algemene Voorwaarden of in het belang van de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang worden gegeven.

Groetjes,
Emiel
 

14-01-2014 15:20:38
nohab
nohab
Als er een grote meute voor die trein in wil kun je daar niet van verlangen dat die keurig netjes naar aanwijzingen kijkt waar wel en niet precies voeten gezet mogen worden, get real.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

14-01-2014 15:22:11
thom
thom
Dus in een volle bus ga je bij de chauffeur op het dashboard zitten ? Daar zit een gele streep voor op de vloer en daar hoor je ook niet voor te staan, dat is toch in de trein niets anders ?  

14-01-2014 15:22:26
Bert13
Bert13
Nou, wacht maar eens tot een machinist "real get". Dan is het feest voor tien.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

14-01-2014 16:00:47
maigoda
maigoda
Quote
nohab (di 14 jan 2014 15:20:38 https://www.somda.nl/forum/2045/p482690/): Als er een grote meute voor die trein in wil kun je daar niet van verlangen dat die keurig netjes naar aanwijzingen kijkt waar wel en niet precies voeten gezet mogen worden, get real.

Ik zie geen enkele reden waarom niet. Laat ik het zo stellen: cabine deur niet vrij: trein blijft staan. En niemand die mij dan iets kan maken.
Groetjes,
Emiel
 

14-01-2014 16:15:31
Arjan73
Arjan73
helaas, maar het reizen op het dashboard naast de buschauffeur is mij toch echt meerdere malen overkomen.

Ook het staande trein reizen voor de cabinedeur is mij meerdere malen overkomen. Het meest vervelende daarvan is dat de HC de betreffende deur nogal eens ongecontroleerd openzwaait. Maar dat gebeurt ook regelmatig bij de deur van de niet bediende cabine.

Laatst bewerkt door Arjan73 op 14-01-2014 16:19
 

14-01-2014 16:23:32
maigoda
maigoda
Bij een niet-bediende cabine is het ook geen probleem. Het gaat ook uitsluitend om de bediende cabine waarvan de deur vrij moet blijven.
Groetjes,
Emiel
 

14-01-2014 16:31:17
dennistd
dennistd
Quote
thom (di 14 jan 2014 15:22:11 https://www.somda.nl/forum/2045/p482691/): Dus in een volle bus ga je bij de chauffeur op het dashboard zitten ? Daar zit een gele streep voor op de vloer en daar hoor je ook niet voor te staan, dat is toch in de trein niets anders ?
Maar het gebeurt wel gewoon, en ik ken geen enkele chauffeur die mensen weigert als daar nog plek is. Zolang ik maar zicht heb ik mijn spiegel vind ik het wel best.
 

14-01-2014 16:34:19
spekmj
spekmj
Quote
Arjan73 (di 14 jan 2014 16:15:31 https://www.somda.nl/forum/2045/p482697/): helaas, maar het reizen op het dashboard naast de buschauffeur is mij toch echt meerdere malen overkomen.

Ook het staande trein reizen voor de cabinedeur is mij meerdere malen overkomen. Het meest vervelende daarvan is dat de HC de betreffende deur nogal eens ongecontroleerd openzwaait. Maar dat gebeurt ook regelmatig bij de deur van de niet bediende cabine.


Dan heb je mazzel. Sommige buschauffeurs maken er kennelijk niet zo'n probleem van dat ze niet in hun rechter buiten-spiegel kunnen kijken onder het rijden. Maar als ie wel op z'n strepen gaat staan dan wordt er niet gereden voor iedereen achter de streep staat of enkele pechvogels zijn uitgestapt.

Bij de trein zal dat niet anders zijn. En in een noodsituatie zal de machinist ook ongecontroleerd de deur openen denk ik...

Laatst bewerkt door spekmj op 14-01-2014 16:35
 

14-01-2014 16:52:59
Arjan73
Arjan73
Het vanuit de onbediende cabine ongecontroleerd openzwaaien van de cabinedeur door de HC is naar mijns inziens bijzonder klant onvriendelijk.
Een noodsituatie is natuurlijk heel wat anders.
Maar stel nu dat het gehele balkon vol staat met reizigers maar zij netjes het zwaaibereik van de cabine deur vrijhouden. Dan komt de voor een noodsituatie vluchtende machinist toch ook niet ver?
 

14-01-2014 17:10:46
thom
thom
Ongetwijfeld is het openzwaaien van die deur door de Hc natuurlijk vást en zeker opzet van die beste man/vrouw he en de bedoeling zoveel mogelijk mensen daarmee te pesten....  

14-01-2014 17:17:10
maigoda
maigoda
Quote
Arjan73 (di 14 jan 2014 16:52:59 https://www.somda.nl/forum/2045/p482704/): Maar stel nu dat het gehele balkon vol staat met reizigers maar zij netjes het zwaaibereik van de cabine deur vrijhouden. Dan komt de voor een noodsituatie vluchtende machinist toch ook niet ver?

In elk geval verder dan de achterwand van de cabine. En om even een praktijkvoorbeeld te geven: een machinist die een keer een aanrijding had met een betonpilaar heeft later op eigen verzoek die betreffende cabine mogen bekijken. De plek van de ruitenwissermotor zat ongeveer ter hoogte van de achterwand. Was de machinist niet gevlucht maar blijven zitten, dan moet je je maar even proberen in te denken waar hij, zittend op de machinistenstoel, tussen heeft gezeten.
Groetjes,
Emiel
 

14-01-2014 23:31:33
Ttreintje
Ttreintje
Quote
Arjan73 (di 14 jan 2014 12:50:31 https://www.somda.nl/forum/14476/p482674/): Vervolgens ontlokt de betreffende dienstdoende machinist weer agressief gedrag bij de betalende reiziger die alleen maar volgens plan naar zijn bestemming wil reizen.


Tja.Laat de kreukelzone nu net achter mijn deur zijn
 

15-01-2014 00:16:07
thom
thom
Ik weet niet of je daar zo zeker van moet zijn bij bijvoorbeeld een VIRM hoor...  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-01-2014 07:49:55
admin
Moderator
admin
Ik heb de discussie wat opgeschoond.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

15-01-2014 08:18:37
nohab
nohab
Quote
thom (di 14 jan 2014 15:22:11 https://www.somda.nl/forum/14476/p482691/): Dus in een volle bus ga je bij de chauffeur op het dashboard zitten ? Daar zit een gele streep voor op de vloer en daar hoor je ook niet voor te staan, dat is toch in de trein niets anders ?
Dat is wel iets anders, een buschauffeur heeft geen zicht naar rechts als er reizigers voor die streep staan.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

15-01-2014 11:05:32
NovioSites
NovioSites
Het is eigenlijk een hele poppenkast die mmaar aan 1 ding te wijten is, het ontwerp van de trein! Heeft er ooit iemand aan gedacht de cabinedeur schuivend te maken? Dan maakt het niet uit of een halve meute op het balkon ervoor staat, dan gaat het ding toch open en kan de mcn hoe dan ook de cabine uit.


It's nice to be important, but it's more important to be nice.
 

15-01-2014 11:31:01
aarclay
aarclay
Dat dacht ik vroeger ook, maar de cabinedeur is ook een vluchtdeur. En die wil je zo snel mogelijk open krijgen in geval van nood.

http://www.nooduitgang.nl/veelgestelde-vragen/
“nooddeur: een deur die uitsluitend is bestemd om het bouwwerk te ontvluchten” (...)De toepassing van een schuifdeur als nooddeur is niet toegestaan.

Gewoon omdat het teveel tijd kost in geval van nood. En stel dat deze schuifrails geblokkeerd wordt aan de binnenkant? Daarom is een deur altijd nog het snelste en effectiefste mogelijkheid.

Laatst bewerkt door aarclay op 15-01-2014 11:33


Choo choo.....
 

15-01-2014 11:37:20
john2
john2
Of het nu een draaideur is of een schuifdeur. Feit blijft dat er een halve meute staat die eventueel ook nog iets af kan krijgen, ook al is de machinist al een balkon verder. Nog afgezien van het psychologisch aspect bij die halve meute als mijn een machinist met een noodgang uit de cabine ziet komen uit nog een rijdende trein die al of niet met een noodstop bezig is. De machinist heeft bij het weggaan uit de cabine gezien wat er gaande is. Maar die halve meute moet nog afwachten of het boem of plons is. De machinist kan ook nog bij het weggaan iedereen het advies geven om zich direct op de grond te laten zakken.  

15-01-2014 12:39:32
gvttreinen
gvttreinen
Een schuifdeur is als nooddeur onhandig omdat het teveel en te lang duurt om open te krijggen.
Je moet namelijk eerst voor de deur staan om deze open te schuiven en dan pas kan je lopen, een draaideur open je tijdens het lopen.
Oke, scheelt 1/10 van een seconde maar toch.
 

15-01-2014 12:44:23
john2
john2
1/10 van een seconde kan net genoeg zijn voor een machinist om haar of zijn vege lijf te rijden.  

15-01-2014 12:48:40
Nelis
Nelis
Als je met 140 km/h op een zware vrachtwagen afstormd die vast op een overweg staat ben je echt blij dat je die extra tijd hebt om je uit de voeten te maken. Maar ik snap niet dat conducteurs zo vaak botsingen met mensen hebben als ze de deur van een mcn cabine openen. Je zou zeggen dat die spionnetjes in de deur er niet voor niks zitten.  

15-01-2014 13:01:35
john2
john2
Als er eerst door een spionnetje gekeken moet worden dan ben je denkelijk meer tijd kwijt als 1/10 van een seconde. Dit kan al zeer cruciaal zijn. Zeker als een machinist tegen een cabine deur moet gaan duwen om deze open te krijgen met de nodige verwensingen er bij.  

15-01-2014 13:11:48
NovioSites
NovioSites
Volgens mij bedoelt Niels alle keren dat een conducteur uit die deur komt zetten, waar dus helemaal geen noodsituatie betreft, maar feit blijft dat die deur vrij gehouden moet worden, of het nu de bediende cabine betreft of niet. Dus als een reiziger de deur in zijn rug krijgt is dat aan niemand te wijten dan die persoon zelf. Het kan ook helemaal geen kwaad als mensen elkaar een beetje corrigeren, zo wijs ik mensen er echt wel op als er en tas voor die deur gemikt wordt.


It's nice to be important, but it's more important to be nice.
 

15-01-2014 13:17:50
rh_ii
rh_ii
HC's die 'zomaar' (achterste) cabinedeuren openzwaaien tegen reizigers aan zijn mijns inziens lomp, ik kijk zelf inderdaad altijd even door het spionnetje en open dan langzaam de deur. Dat spionnetje geeft overigens wel een vertekend beeld, dus het is vooral met een bewegende massa wel eens lastig inschatten. In bijvoorbeeld het HC-hok van ICM zit overigens geen spionnetje. De deur gaat naar binnen open en het zal niet de eerste keer zijn dat er vervolgens een reiziger in mijn hokje ligt, omdat hij tegen de deur aanleunde. Tsjah... Natuurlijk is het in geval van nood allemaal anders en zal niemand eerst uitgebreid door een spionnetje kijken, maar liever een deur tegen een reiziger aan dan een balk/voertuig/andere trein in je oog lijkt mij.

Bas
 

15-01-2014 13:26:43
john2
john2
Quote
NovioSites (wo 15 jan 2014 13:11:48 https://www.somda.nl/forum/14476/p482820/): Volgens mij bedoelt Niels alle keren dat een conducteur uit die deur komt zetten, waar dus helemaal geen noodsituatie betreft, maar feit blijft dat die deur vrij gehouden moet worden, of het nu de bediende cabine betreft of niet. Dus als een reiziger de deur in zijn rug krijgt is dat aan niemand te wijten dan die persoon zelf. Het kan ook helemaal geen kwaad als mensen elkaar een beetje corrigeren, zo wijs ik mensen er echt wel op als er en tas voor die deur gemikt wordt.

Ik had het in de gaten dat Niels HC bedoelde, maar ik was dit aan het vertalen in een nood situatie als een machinist de cabinedeur moet openen met reizigers vlak erachter.
 

15-01-2014 13:40:58
Nelis
Nelis
Als je in een noodsituatie iemand raakt bij het openen van je deur is dat bot weg pech gehad als je vreest voor lijf en leden ga je echt niet door een spionnetje kijken of er toevallig iemand staat.  

15-01-2014 20:34:22
funtrucker
funtrucker
Quote
Nelis (wo 15 jan 2014 12:48:40 https://www.somda.nl/forum/14476/p482815/): Als je met 140 km/h op een zware vrachtwagen afstormd die vast op een overweg staat ben je echt blij dat je die extra tijd hebt om je uit de voeten te maken. Maar ik snap niet dat conducteurs zo vaak botsingen met mensen hebben als ze de deur van een mcn cabine openen. Je zou zeggen dat die spionnetjes in de deur er niet voor niks zitten.


Om even de discussie aan te wakkeren, de volgende vraag;
Als een trein vanaf 140 een snelremming uitvoert, hoever denk je weg te kunnen komen van het naderende onheil, m.a.w. hoeveel meter denk je te kunnen winnen?
a gewoon als hc in een rijtuig,
b als machinist vluchtend uit de icm cabine.

Ik ben benieuwd naar jullie idee.
 

15-01-2014 20:54:37
thom
thom
Waarom zou een Hc in een rijtuig willen vluchten? Ik snap je stelling danook niet helemaal %03%  

15-01-2014 22:22:08
Nelis
Nelis
Quote
funtrucker (wo 15 jan 2014 20:34:22 https://www.somda.nl/forum/14476/p482894/):
Quote
Nelis (wo 15 jan 2014 12:48:40 https://www.somda.nl/forum/14476/p482815/): Als je met 140 km/h op een zware vrachtwagen afstormd die vast op een overweg staat ben je echt blij dat je die extra tijd hebt om je uit de voeten te maken. Maar ik snap niet dat conducteurs zo vaak botsingen met mensen hebben als ze de deur van een mcn cabine openen. Je zou zeggen dat die spionnetjes in de deur er niet voor niks zitten.


Om even de discussie aan te wakkeren, de volgende vraag;
Als een trein vanaf 140 een snelremming uitvoert, hoever denk je weg te kunnen komen van het naderende onheil, m.a.w. hoeveel meter denk je te kunnen winnen?
a gewoon als hc in een rijtuig,
b als machinist vluchtend uit de icm cabine.

Ik ben benieuwd naar jullie idee.


Het belangrijkste in dit verhaal is of je het onheil aan ziet komen. zie je het vanaf 500 meter aan ziet komen kan je remmen, sta je niet stil maar kan je wel weg komen. zie je het minder dan 50 meter van te voren aankomen is het lastig om een inschatting te maken, noodremming te starten en de cabine uit te komen.
 

16-01-2014 12:33:36
rh_ii
rh_ii
Quote
funtrucker (wo 15 jan 2014 20:34:22 https://www.somda.nl/forum/14476/p482894/): Om even de discussie aan te wakkeren, de volgende vraag;
Als een trein vanaf 140 een snelremming uitvoert, hoever denk je weg te kunnen komen van het naderende onheil, m.a.w. hoeveel meter denk je te kunnen winnen?
a gewoon als hc in een rijtuig,
b als machinist vluchtend uit de icm cabine.

Ik ben benieuwd naar jullie idee.

Als je als HC in de trein zit/loopt en de trein maakt met 140 een snelremming, kunnen er een paar dingen gebeuren:

- Je verliest je evenwicht en landt bij een reiziger op schoot/in het gangpad/op een lege stoel/anders, namelijk:, krabbelt op en pakt je portofoon om de mcn op te piepen om te vragen of alles in orde is;
- Je verliest je evenwicht niet en pakt je portofoon om de mcn op te piepen om te vragen of alles in orde is;
- Je wordt in je stoel gedrukt zoals alle andere reizigers en pakt je portofoon om de mcn op te piepen om te vragen of alles in orde is.

Vervolgens raakt de trein het obstakel waar hier steeds over gesproken wordt en ben je als HC - net als de reizigers - aan je lot overgelaten. Wij hangen meestal niet bij de mcn in de bediende cabine, dus wij zien het onheil ook niet naderen

Bas
 

16-01-2014 13:38:22
john2
john2
Quote
Nelis (wo 15 jan 2014 22:22:08 https://www.somda.nl/forum/14476/p482913/):
Quote
funtrucker (wo 15 jan 2014 20:34:22 https://www.somda.nl/forum/14476/p482894/):
Quote
Nelis (wo 15 jan 2014 12:48:40 https://www.somda.nl/forum/14476/p482815/): Als je met 140 km/h op een zware vrachtwagen afstormd die vast op een overweg staat ben je echt blij dat je die extra tijd hebt om je uit de voeten te maken. Maar ik snap niet dat conducteurs zo vaak botsingen met mensen hebben als ze de deur van een mcn cabine openen. Je zou zeggen dat die spionnetjes in de deur er niet voor niks zitten.


Om even de discussie aan te wakkeren, de volgende vraag;
Als een trein vanaf 140 een snelremming uitvoert, hoever denk je weg te kunnen komen van het naderende onheil, m.a.w. hoeveel meter denk je te kunnen winnen?
a gewoon als hc in een rijtuig,
b als machinist vluchtend uit de icm cabine.

Ik ben benieuwd naar jullie idee.


Het belangrijkste in dit verhaal is of je het onheil aan ziet komen. zie je het vanaf 500 meter aan ziet komen kan je remmen, sta je niet stil maar kan je wel weg komen. zie je het minder dan 50 meter van te voren aankomen is het lastig om een inschatting te maken, noodremming te starten en de cabine uit te komen.

Even een rekensom, als ik theoretisch en praktisch fout zit dan lees ik het wel aan de reacties. Als een trein met 120 kilometer per uur een noodstop maakt vanwege onheil en de machinist gaat als de trein door deze noodremming al 100 kilometer per uur de cabine deur uit rent met laten we zeggen 10 kilometer per uur. Dan blijft er nog 90 kilometer per uur tussen het verschil dat de trein vooruit rijd en de machinist naar achter loopt. Natuurlijk rekening houdend dat door de noodremming het verschil in kilometers per uur kleiner word. Wat ik duidelijk wil maken wat een machinist meters winst kan maken bij vluchten? Het is al aangehaald van hoeveel meters van tevoren een machinist onheil ziet aankomen. Hier dient ook rekening mee gehouden te worden met de vlucht snelheid.
 

16-01-2014 14:44:47
Bert13
Bert13
Niet heel veel, maar ik denk dat je je als machinist een stuk veiliger achter de cabine voelt (bent), dan erin. Zie ook het voorbeeld met de betonpilaar die @maigoda eerder aanhaalde.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

16-01-2014 15:29:20
guuglurg
guuglurg
Quote
john2 (do 16 jan 2014 13:38:22 https://www.somda.nl/forum/14476/p482994/):... Als een trein met 120 kilometer per uur een noodstop maakt vanwege onheil en de machinist gaat als de trein door deze noodremming al 100 kilometer per uur de cabine deur uit rent met laten we zeggen 10 kilometer per uur. Dan blijft er nog 90 kilometer per uur tussen het verschil dat de trein vooruit rijd en de machinist naar achter loopt. Natuurlijk rekening houdend dat door de noodremming het verschil in kilometers per uur kleiner word. Wat ik duidelijk wil maken wat een machinist meters winst kan maken bij vluchten? Het is al aangehaald van hoeveel meters van tevoren een machinist onheil ziet aankomen. Hier dient ook rekening mee gehouden te worden met de vlucht snelheid.

De trein raakt nog steeds op hetzelfde moment het obstakel, of de mcn nou rent of niet. Het maakt ook niet uit of de mcn veel meters maakt, als hij/zij zich maar buiten de cabine bevindt (of de zone waarin het object de mcn direct kan raken).

Zomaar een vraag, gebeurt het wel eens/is het een reële optie dat een mcn naar buiten springt als hij bijvoorbeeld een aanrijding met een andere trein aan ziet komen? Ik kan me zo voorstellen dat de verwondingen minder zullen zijn. In het onderzoeksrapport van het ongeval in Amsterdam op 21 april 2012 staat (over de intercity): "Vervolgens probeerden beiden (machinisten) de cabine te verlaten, maar slaagden daar niet tijdig in." 1 van de machinisten van de IC is ernstig gewond geraakt. Ik kan mij voorstellen dat bij een snelheid van (zoals aangegeven in het rapport) 25-30 km/h er nog wel een kans is dat je sneller buiten bent dan achter de cabine en er beter vanaf komt. Zeker aangezien dat deurtje toch vaak open staat.
 

16-01-2014 15:40:13
thom
thom
Eu, je bedoeld naar buiten springen om dan een eind naar beneden donderen en dan grote kans te hebben om een bord of paal te raken en daarna nog wat allemaal rondvliegt aan ballast of delen van treinen te raken die losraken bij een aanrijding?

Ik denk dat je Nieteens nadenkt om die keuze te maken
 

16-01-2014 16:30:10
guuglurg
guuglurg
Nouja, het idee dat anders een trein je maag in boort met 30 km/u + je eigen snelheid klinkt ook niet zo aantrekkelijk%08%  

19-03-2016 19:07:14
DVR
DVR
Quote
aarclay (ma 13 jan 2014 11:40:22 https://www.somda.nl/forum/14476/p482527/): Ik zag op Twitter een vage foto (zie deze https://twitter.com/NSgids/status/421006627958190080) van een schermpje boven de deur van de mcn in de 4226, die aangeeft dat deze cabine in gebruik is, en dat de deur vrij moet worden gelaten i.v.m. de veiligheid.

Het schijnt dat alle ICM-viertjes dit inmiddels al hebben.

Heeft iemand een close-up van dit schermpje/bordje/display?


VIRM1 krijg een vergelijkbaar, bij de bediende cabine, knipperend display maar deze is in de cabinevluchtdeur ingebouwd.