08-07-2020 11:43:01
Rinse92
Rinse92
Quote
thom (08-07-2020 11:26:18):

Ware het niet dat het bewust ontspoorde stel geen Sandite stel was en dat dus geen rol in het ongeval speelde, het had dus elk stel kunnen overkomen en vandaar maat regelen voor de hele serie.

Maar zo spannend is dat niet, want die maatregelen zijn dusal genomen en daar merken we dus niets van ;)


Op basis van deze en deze foto kan ik niet anders concluderen dan dat treinstel 7506 toen is ontspoord. En volgens mij is dat een Sandite treinstel...

Edit: Je had het zelf ook al ontdekt 😉



Laatst bewerkt door Rinse92 op 08-07-2020 11:43
 

08-07-2020 11:59:26
JHS2013
JHS2013

Wat mij opviel in dat rapport is dat niemand in die twee weken eens een blik op de wielen heeft geworpen en dat dat blijkbaar geen onderdeel is van de 48-uurs controle.

 

08-07-2020 12:05:55
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
thom (08-07-2020 11:37:55):

Inmiddels het stelnummer even terug gezocht, en ik zat er naast want het was wel degelijk een Sandite stel, maar was de inzet van Sandite nog actueel in Januari dan?


Ja.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 08-07-2020 12:06
 

08-07-2020 12:13:28
thom
thom

Aah, dank, ik twijfelde even tot welk wijzigingsblad dat nou was :)

Quote
JHS2013 (08-07-2020 11:59:26):

Wat mij opviel in dat rapport is dat niemand in die twee weken eens een blik op de wielen heeft geworpen en dat dat blijkbaar geen onderdeel is van de 48-uurs controle.


Het gaat hier over de poetsremblokken, die zijn van buitenaf niet zichtbaar.

Elk wiel heeft er 1, en ze zitten tussen de twee assen in, verstopt achter het draaistel frame dus.

 


08-07-2020 13:17:30
broek53
broek53
Quote
vrijgezel (07-07-2020 17:08:11):
Quote
aarclay (07-07-2020 00:05:54):

Volgens www.facebook.com is de mDDM van de 7524 gereed voor afvoer.
De kop is er inmiddels afgesneden, en ik heb een vermoeden dat die bewaard blijft voor een eventueel volgend herstel.


Ook het stuurrijtuig van treinstam 7524 is "onthoofd" en net als de mBk is de rest van de bak overgebracht naar de sloop. Bron: https://www.facebook.com/groups/275778670253833/permalink/336144460883920/

Rest nog de tussenrijtuigen. Heb ooit gelezen dat deze gaan dienen om een DDZ4 te verlengen naar een DDZ6, geen idee of dat nog steeds aan de orde is.


Dat is nog steeds aan de orde. De tussenrijtuigen staan in de loods van de Zaanstraat (althans: ten minste een van de twee) en er wordt gewerkt aan een testprogramma voor de verlenging van een 4 naar een (afwijkende) 6.

 

08-07-2020 13:28:05
JHS2013
JHS2013

Ik snap dat die remblokken niet zichtbaar zijn, maar het wieloppervlak toch wel (gedeeltelijk). Daar waren al zware beschadiging te zien moeten zijn

 

08-07-2020 13:55:08
mtlx
mtlx

Voor alle mensen die het onderzoeksrapport nog niet gelezen hebben, die is hierte downloaden: klikkerdeklik

Daarin zijn ook antwoorden te vinden op een aantal opmerkingen die hier voorbij zijn gekomen.

 

08-07-2020 14:37:15
thom
thom
Quote
cuneo56 (08-07-2020 09:30:48):
Quote
MetroRET (08-07-2020 08:47:49):

Dat de 7506 structureel op de 5600 werd ingezet was niet heel gek natuurlijk, het betreft namelijk samen met de 7507 de enige Sandite-DDZ treinstellen en dat in de herfstperiode.


Als je dit realiseert ( en de onderzoekers mogelijk niet) dan ligt het meer voor de hand de beide Sandite stellen DDZ een aparte onderhouds termijn toe te kennen in plaats van de nu genomen maatregelen voor de hele serie.


Na het rapport gelezen te hebben zojuist (dank voor de link :) ) hadden die twee stellen dat dusook;

"Het uitvoeren van de tussencontrole beurten op de remvoeringen is planmatig lastig uitvoerbaar. Om zonder tussencontroles te kunnen rijden werd de DDZ (gefaseerd) niet meer als sprinter ingezet. Voor de 2 DDZ stellen die met een Sandite installatie uitgerust zijn (de 7506 en 7507) bleven de tussencontrole beurten (iedere 25.000 km) wel bestaan gezien die wél als sprinter ingezet werden."

 

08-07-2020 16:24:33
geert
geert
Quote
broek53 (08-07-2020 13:17:30):
Quote
vrijgezel (07-07-2020 17:08:11):
Quote
aarclay (07-07-2020 00:05:54):

Volgens www.facebook.com is de mDDM van de 7524 gereed voor afvoer.
De kop is er inmiddels afgesneden, en ik heb een vermoeden dat die bewaard blijft voor een eventueel volgend herstel.


Ook het stuurrijtuig van treinstam 7524 is "onthoofd" en net als de mBk is de rest van de bak overgebracht naar de sloop. Bron: https://www.facebook.com/groups/275778670253833/permalink/336144460883920/

Rest nog de tussenrijtuigen. Heb ooit gelezen dat deze gaan dienen om een DDZ4 te verlengen naar een DDZ6, geen idee of dat nog steeds aan de orde is.


Dat is nog steeds aan de orde. De tussenrijtuigen staan in de loods van de Zaanstraat (althans: ten minste een van de twee) en er wordt gewerkt aan een testprogramma voor de verlenging van een 4 naar een (afwijkende) 6.


Wat is er dan zo afwijkend?

 

08-07-2020 16:49:12
broek53
broek53

Wist ik 't maar ;-). In ieder geval is het type Bv2 anders dan de Bv1. Ik herinner mij dat er een verschil is in de aanwezigheid van toiletten, bijvoorbeeld. Of er ook verschil is in apparatuur, dat weet ik niet.

 

08-07-2020 18:11:49
aarclay
aarclay
Quote
broek53 (08-07-2020 16:49:12):

Wist ik 't maar ;-). In ieder geval is het type Bv2 anders dan de Bv1. Ik herinner mij dat er een verschil is in de aanwezigheid van toiletten, bijvoorbeeld. Of er ook verschil is in apparatuur, dat weet ik niet.


Even op RailWiki gekeken, en er ontbreekt in ieder geval een toilet.

Bv1

In het rijtuig is een loungebank aanwezig en zijn de stoelen opgesteld staan in een 2 + 2-formatie. De bekleding in de tweede klas is blauw. Op de bovenverdieping staan de stoelen in een coachopstelling en op de benedenverdieping in een vis-à-visopstelling. De nieuwe bakcode is 1263.

Bv2

Het verschil met een Bv1 rijtuig is dat er in het Bv2 rijtuig een toilet aanwezig is. In het rijtuig is een loungebank aanwezig en zijn de stoelen opgesteld staan in een 2 + 2-formatie. De bekleding in de tweede klas is blauw. Op de bovenverdieping staan de stoelen in een coachopstelling en op de benedenverdieping in een vis-à-visopstelling. De nieuwe bakcode is 1269.



Laatst bewerkt door aarclay op 08-07-2020 18:15
 

08-07-2020 19:17:08
SunKeeper
SunKeeper
Quote
Ysbergsla (08-07-2020 12:05:55):
Quote
thom (08-07-2020 11:37:55):

Inmiddels het stelnummer even terug gezocht, en ik zat er naast want het was wel degelijk een Sandite stel, maar was de inzet van Sandite nog actueel in Januari dan?


Ja.


Aanvulling: omdat het in het najaar nog lange tijd zeer zacht weer bleef, is het blad ook pas veel later gaan vallen. Hoe later het valt, hoe later in het jaar het nog blijft liggen. Als het dan normaal gesproken nog zou vastvriezen in januari heb je al minder dat het opwaait. Echter vorst hebben we in de afgelopen 'winter' ook amper tot niet gehad. Tot aan januari i.i.g. nog niet.

 

08-07-2020 20:35:09
treinfan
treinfan
Quote
Ysbergsla (08-07-2020 12:05:55):
Quote
thom (08-07-2020 11:37:55):

Inmiddels het stelnummer even terug gezocht, en ik zat er naast want het was wel degelijk een Sandite stel, maar was de inzet van Sandite nog actueel in Januari dan?


Ja.


Nee, de sandite-inzet eindigde ook dit jaar weer met de dienstregelingswissel. DDZ 7506 reed dan ook enkel in de 5600 van 11 oktober t/m 14 december.

 

08-07-2020 20:57:19
michaben
michaben

Maar het ging om de inzet sinds de laatste onderhoudsbeurt en het moment van de ontsporing, en in die tijd was de inzet van Sandite dus nog grotendeels actueel (op de laatste weken na).



Laatst bewerkt door michaben op 08-07-2020 20:57
 

08-07-2020 21:10:51
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
treinfan (08-07-2020 20:35:09):
Quote
Ysbergsla (08-07-2020 12:05:55):
Quote
thom (08-07-2020 11:37:55):

Inmiddels het stelnummer even terug gezocht, en ik zat er naast want het was wel degelijk een Sandite stel, maar was de inzet van Sandite nog actueel in Januari dan?


Ja.


Nee, de sandite-inzet eindigde ook dit jaar weer met de dienstregelingswissel. DDZ 7506 reed dan ook enkel in de 5600 van 11 oktober t/m 14 december.


Ik kan enkel zien dat ook na de dienstregelingswissel de stellen nog van hun Sandite-installatie waren voorzien.

 

08-07-2020 21:27:54
gose91
gose91

Ook het stuurrijtuig van treinstam 7524 is "onthoofd" en net als de mBk is de rest van de bak overgebracht naar de sloop. Bron: https://www.facebook.com/groups/275778670253833/permalink/336144460883920/ Rest nog de tussenrijtuigen. Heb ooit gelezen dat deze gaan dienen om een DDZ4 te verlengen naar een DDZ6, geen idee of dat nog steeds aan de orde is.

Ik heb een nummer 7621 langs zien komen, maar het is niet echt een garantie op juistheid. (Excuses voor de niet werkende quote...)



Laatst bewerkt door gose91 op 08-07-2020 21:28
 

08-07-2020 22:53:07
Daan!
Daan!

Bv 016 uit de stam stond gister op de Zaanstraat.

 

09-07-2020 13:22:59
yappa
yappa

Dat samenstellen van een nieuw zesje met die tussenbakken is vooral opgehouden door papierwerk, maar zou de komende weken dan toch echt moeten gaan leiden tot een inzetbaar zesje.

 

10-07-2020 10:27:58
broek53
broek53
Quote
Daan! (08-07-2020 22:53:07):

Bv 016 uit de stam stond gister op de Zaanstraat.


ABv 041 ook. De ene staat buiten, de ander binnen ;-)
Zoals eerder door gose91 genoemd, lijkt het er sterk op dat de 7521 zal worden verlengd tot 7621.



Laatst bewerkt door broek53 op 10-07-2020 17:44, reden: toevoeging 7621
 

14-08-2020 12:57:40
yappa
yappa

En nu is het definitief: treinstel 7621 heeft het levenslicht gezien. Nu nog in Haarlem, binnenkort op de hoofdbaan.

 

18-08-2020 18:08:14
gose91
gose91

Ooit was er een welles/nietes hier of de glazen deuren in de ABvk terug zouden komen, maar gezien ze via LinkedIn worden verkocht zal dat dus zeker niet zo zijn. Of dit voor particulieren is staat er niet bij, maar gezien de eerdere grote verkoopacties waar je minimaal een KvK en een goed plan moest kunnen overleggen zal het ook in dit geval niet zijn.

 

19-08-2020 01:21:48
aarclay
aarclay

Kan zijn dat er een aanbesteding / bestelling kan komen voor nieuwe deuren, en dan eentje van het type 'DD-AR'. Ik hoop er wel op met die herrie uit de apparatenruimte.

Deuren van hout, duurzaam, knalt niet uit elkaar bij een flinke aanrijding en een verdraaid stevige swieper. En het heeft zich al bewezen dat het al jaren lang goed is gegaan.

Maarre, @gose91, heb je een linkje aan de pagina op LinkedIn?



Laatst bewerkt door aarclay op 19-08-2020 01:25
 

10-09-2020 16:59:55
robbertc
robbertc
Quote
yappa (14-08-2020 12:57:40):

En nu is het definitief: treinstel 7621 heeft het levenslicht gezien. Nu nog in Haarlem, binnenkort op de hoofdbaan.


Ik zie nu op treinposities.nl dat de 7621 op de rol staat voor trein 1561.

 

10-09-2020 17:32:54
broek53
broek53

Da's snel. Hij heeft tussen de middag een slag Amsterdam - Haarlem - Leiden gemaakt; dat zal de proefrit dus wel geweest zijn.



Laatst bewerkt door broek53 op 10-09-2020 17:33
 

10-09-2020 19:01:30
robbertc
robbertc

De kerende 1562 is, volgens dezelfde bron, ook prompt opgeheven.

 

26-09-2020 12:09:35
martijnham
martijnham

De nieuwe samenstelling van DDZ 7621 nog niet voorbij zien komen. De rijtuigen van de 7524 zijn aan de zijde van de motorwagen in de stam geplaatst:

NL NS 94 84 4264063-7 (ABvk)

NL NS 94 84 4263029-9 (Bv)

NL NS 94 84 4264065-4 (ABv)

NL NS 94 84 4263016-6 (Bv, ex-7524)

NL NS 94 84 4262041-5 (ABv, ex-7524)

NL NS 94 84 4268021-1 (mBk)

 

26-09-2020 13:45:27
diesels
diesels

Hoewel je eigenlijk amper wat ziet, dit is hem

7621 en 7521 in Herxen

De twee 'nieuwe' bakken zien er iets beter uit en verder zie je het vooral dat de vervuiling van de panto op de 'verkeerde' bak zit nu.



Laatst bewerkt door diesels op 26-09-2020 13:49
 

27-09-2020 00:40:06
pascalgerr
pascalgerr

Ik heb het waarschijnlijk compleet gemist, maar wat is er precies aan de hand/speciaal aan treinstel 7621?

 

27-09-2020 00:47:26
DDZ7504
DDZ7504

Dat staat toch vrij uitgebreid uitgelegd in dit topic. Korte samenvatting: 2 bakken van de 7524 zijn gebruikt om de 7521 te verlengen.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 27-09-2020 00:47


DDZ in dienst, ik blij!
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-09-2020 11:54:35
aarclay
aarclay
Quote
pascalgerr (27-09-2020 00:40:06):

Ik heb het waarschijnlijk compleet gemist, maar wat is er precies aan de hand/speciaal aan treinstel 7621?


Op de Flickr-pagina staat een heel heldere beschrijving.

 

27-09-2020 12:17:08
zaza
zaza

In dit filmpje kan je de twee nieuw geplaatste bakken van de 7621 ook goed zien. In de omschrijving van het filmpje een korte levensloop van de "nieuwe" 7621 : DDZ 7621 als trein 1762 Enschede-Den Haag bij Papekop, 17-09-2020



Laatst bewerkt door zaza op 27-09-2020 12:25
 

03-12-2020 06:43:31
markkegel
markkegel

Vandaag is al het DDZ uit de rijdende dienst gehaald. De exacte reden weet ik niet. Ik heb iets gehoord over onrustige loop.

 

03-12-2020 06:53:00
noof
noof

Dat heeft daar inderdaad mee te maken, in afwachting van verder onderzoek mogen ze max 100 km/u.

 

03-12-2020 06:54:30
maarten83
maarten83

Bijzonder dat dit na 22 jaar pas ontdekt is.

 

03-12-2020 08:58:34
Klaasje
Klaasje

Als reiziger vind ik het juist een van de meest prettige materieelsoorten qua rijgedrag op snelheid. Wel zit er helaas zo nu en dan een bak tussen waarbij één draaistel wat slingert. Zou het daarom gaan?

 

03-12-2020 09:13:12
JoepDDZ
JoepDDZ

Reactie vanuit NS: nieuws.ns.nl

 

03-12-2020 09:17:03
yappa
yappa

Misschien dat de balans van de kopbakken verstoord is geraakt toen de glazen tussendeuren werden verwijderd? 😃

 

03-12-2020 09:40:12
Pim530
Pim530

Oh jee, hoe komt er nu dan sandite op de spoorstaven terecht? Of gaan de sanditestellen extra ritten met max 100 km/u rijden?

 

03-12-2020 10:30:56
pothuize
pothuize

Trillen doen m.n. de motorrijtuigen, volgens mij doordat het rijden met drie draaistellen tot gevolg heeft dat krommingen in het spoor moeilijker doorlopen worden. En dat doen ze idd al 22 jaar, is niet veranderd nadat het van stoptreinmaterieel IC-materieel werd.




adriaan
 

03-12-2020 10:58:55
thom
thom
Quote
maarten83 (03-12-2020 06:54:30):

Bijzonder dat dit na 22 jaar pas ontdekt is.


Wie zegt dat het probleem al 22 jaar bestaat?

Kan prima iets zijn wat pas recentelijk onstaan is, bv componenten die vervangen zijn waar iets mee aan de hand lijkt te zijn of een constructiewijziging die uitgevoerd is maar niet het gewenste effect blijkt te hebben.

 

03-12-2020 11:11:59
sjoerd
sjoerd

Trillen is een vage term. De richting ervan is daarmee niet bepaald. Het is nogal een verschil of de trillingen in de hoogte of in de breedte worden ervaren, en zelfs in de lengteas zijn trillingen mogelijk. Ook een combinatie ervan is mogelijk.

Slingeren is bijvoorbeeld een bekend fenomeen. Ook de samenhang tussen de bouwwijze van het spoor en het voertuig zal onderwerp van onderzoek zijn. Dat heeft in het verleden nogal wat onderzoek gevraagd, en niet alle proefnemingen waren succesvol. Met name de 1100-en hadden er last van door hun korte bouw en de constructie van de draaistellen.

Ik ben benieuwd wie er hier iets duidelijker over kan zijn. Wat is de aard van de trillingen?

Ook is nog niet duidelijk of het de gehele trein betreft, de stuurstandrijtuigen en/of het motorrijtuig.



Laatst bewerkt door sjoerd op 03-12-2020 11:17
 

03-12-2020 11:40:39
Rolffiej19
Rolffiej19

Bij meerdere DDZ stellen is een onrustige loop gemeld van het stuurstandrijtuig en niet de motorbak.

 

03-12-2020 12:32:49
broek53
broek53

Misschien dat deze heftige (re)actie ook een beetje ingegeven wordt door wat er vooraf gegaan is aan de ontsporing van de 7506 in Den Haag bij de Binckhorst destijds. Niet per se omdat dat ook een DDZ was, maar meer omdat toen duidelijk een aantal signalen en meldingen genegeerd zijn of over het hoofd gezien. Los van het inhoudelijke eventuele gevaar zou het een PR-ramp zijn als er nu weer iets dergelijks zou gebeuren.

@edit: in SpoorPro wordt inderdaad al de link gelegd met die ontsporing



Laatst bewerkt door broek53 op 03-12-2020 12:38
 

03-12-2020 12:51:42
yappa
yappa

Eens met Broek53, aanvullend daarop zijn de reizigersaantallen op dit moment zo laag dat het ook mogelijk is om de hele DDZ-vloot te onttrekken zonder dat direct grote tekorten ontstaan in de rijdende dienst. Dus onder deze omstandigheden lijkt dit een logische keuze, hoewel we dit bij 'normale' omstandigheden hopelijk niet terug gaan zien. Stel je voor dat dit niet een DDZ maar een GTW zou zijn geweest waar dit soort signalen over kwam...



Laatst bewerkt door yappa op 03-12-2020 12:52
 

03-12-2020 13:09:31
sjoerd
sjoerd
Quote
Rolffiej19 (03-12-2020 11:40:39):

Bij meerdere DDZ stellen is een onrustige loop gemeld van het stuurstandrijtuig en niet de motorbak.

Duidelijk. Wellicht nog wat verduidelijking over het slingeren, stampen, schudden, trillen of wat dan ook.

 

03-12-2020 13:10:52
279
279

hoeveel diensten zijn er op dit moment voor het DDZ materieel?

 

03-12-2020 13:44:13
broek53
broek53
Quote
yappa (03-12-2020 12:51:42):

Eens met Broek53, aanvullend daarop zijn de reizigersaantallen op dit moment zo laag dat het ook mogelijk is om de hele DDZ-vloot te onttrekken zonder dat direct grote tekorten ontstaan in de rijdende dienst. Dus onder deze omstandigheden lijkt dit een logische keuze, hoewel we dit bij 'normale' omstandigheden hopelijk niet terug gaan zien. Stel je voor dat dit niet een DDZ maar een GTW zou zijn geweest waar dit soort signalen over kwam...


Ja, ik vroeg mij vanmorgen al af waar de hele rij VIRM hier in Enkhuizen gebleven was, die hier al een tijd stonden vanwege het niet-rijden van de 4500 en van een groot deel van de 3900 ;-).

 

03-12-2020 14:41:30
treinfan
treinfan
Quote
279 (03-12-2020 13:10:52):

hoeveel diensten zijn er op dit moment voor het DDZ materieel?


Vandaag zouden dat er 37 zijn geweest in de reizigersdienst.

 

03-12-2020 16:09:11
GW4653
GW4653

Dit gedoe met DDZ brengt heel langzaam terug in mijn herinnering een ritje met DDZ op 30 oktober 2019 van Rotterdam CS in trein 657 naar Leeuwarden.

Stel 7637 en 7510. We zaten in de 7637 en de passage van de wisselstraten van Rotterdam CS aan de westzijde ging met zulke ongewone onheilspellende geluiden en schokken gepaard, dat we in plaats van in Amersfoort al in Gouda zijn overgestapt. Aangekomen met een andere trein in Ut zagen we chaos bij trein 657 aan de overzijde van het perron. De 7637 werd midden in de spits eraf gehaald en de 7510 ging alleen en overvol verder naar het Noorden. Blijkbaar was ik niet de enige die het gedrag van het stel ongewoon vond.

Ik kon het me ook nog herinneren omdat ik na de ontsporing op de Binckhorst ben gaan uitzoeken of ook dat de 7637 betrof: dat bleek niet het geval te zijn.

 

03-12-2020 16:30:08
treinhobby
treinhobby

Klein half uur geleden kwam er eentje (7609) leeg door Hvs richting Amf.

In Amf staan inmiddels al meerdere stellen.

 

03-12-2020 16:47:46
maarten83
maarten83
Quote
GW4653 (03-12-2020 16:09:11):

Dit gedoe met DDZ brengt heel langzaam terug in mijn herinnering een ritje met DDZ op 30 oktober 2019 van Rotterdam CS in trein 657 naar Leeuwarden.

Stel 7637 en 7510. We zaten in de 7637 en de passage van de wisselstraten van Rotterdam CS aan de westzijde ging met zulke ongewone onheilspellende geluiden en schokken gepaard, dat we in plaats van in Amersfoort al in Gouda zijn overgestapt. Aangekomen met een andere trein in Ut zagen we chaos bij trein 657 aan de overzijde van het perron. De 7637 werd midden in de spits eraf gehaald en de 7510 ging alleen en overvol verder naar het Noorden. Blijkbaar was ik niet de enige die het gedrag van het stel ongewoon vond.

Ik kon het me ook nog herinneren omdat ik na de ontsporing op de Binckhorst ben gaan uitzoeken of ook dat de 7637 betrof: dat bleek niet het geval te zijn.


Dat klappen in wissels is mij bij DDAR /DDZ altijd al opgevallen. Dat maakte niet uit of dat met een 1700 was of met een MDDM. Ander materieel heeft hier helemaal geen last van.

 

03-12-2020 17:00:13
michaben
michaben

Ik weet niet beter dan dat het uitrijden van spoor 14 te Rtd met DDZ een flinke dreun opleverd op het kruiswissel.

 

03-12-2020 17:03:44
MasterE
MasterE

Binnen rijden op spoor 1 in Asd gaf ook vaak een flinke knal.




Mcn Asd
 

03-12-2020 18:01:42
mtlx
mtlx

Helaas gewoon normaal rijgedrag van DDZ/DDAR in wissels. Ik rij zelf daarom ook max 25 met het spul door wissels waar je 40 mag, daarmee voorkom je het meerendeel van die dreunen en laat het ook uitrollen op die punten (dus zonder tractie - en het liefst ook zonder rem - door de wissels).



Laatst bewerkt door mtlx op 03-12-2020 18:02
 


03-12-2020 18:38:02
sjoerd
sjoerd

Het maakt nogal wat uit of je gedoe ervaart met de motorwagen of met het stuurrijtuig. En daarover lees ik hier helemaal niks bij alle belevenissen rond schokken.

Evenmin wordt duidelijk of de schokken in de breedte, lengte of hoogte worden ervaren. Het lijkt er in de verhalen het meest op dat 1 : 9 wissels een zijdelingse schok opleveren bij krom berijden.

Ik leid het onderzoek niet, maar ben wel nieuwsgierig naar antwoorden waaruit een zekere trend spreekt in bepaalde omstandigheden. Die trend kan ik nog niet ontdekken.

Het zou zelfs kunnen uitmaken hoe strak de rijtuigen gekoppeld zijn. Om maar wat te noemen.



Laatst bewerkt door sjoerd op 03-12-2020 18:39
 

03-12-2020 19:05:01
GW4653
GW4653

Mijn belevenissen met de 7637 werden beleefd in het stuurstandsrijtuig.

En de klappen waren zijdelings.



Laatst bewerkt door GW4653 op 03-12-2020 19:06
 

03-12-2020 19:55:44
mtlx
mtlx
Quote
sjoerd (03-12-2020 18:38:02):

Het maakt nogal wat uit of je gedoe ervaart met de motorwagen of met het stuurrijtuig. En daarover lees ik hier helemaal niks bij alle belevenissen rond schokken.

Evenmin wordt duidelijk of de schokken in de breedte, lengte of hoogte worden ervaren. Het lijkt er in de verhalen het meest op dat 1 : 9 wissels een zijdelingse schok opleveren bij krom berijden.

Ik leid het onderzoek niet, maar ben wel nieuwsgierig naar antwoorden waaruit een zekere trend spreekt in bepaalde omstandigheden. Die trend kan ik nog niet ontdekken.

Het zou zelfs kunnen uitmaken hoe strak de rijtuigen gekoppeld zijn. Om maar wat te noemen.


Alle praat over schokken is irrelevant (ook mijn bericht), want daar gaat het hele probleem niet over.

Het probleem (voor zover ik het begrijp) gaat over trillingen tijdens het rijden op hogere snelheden, die veroorzaakt worden door een extreem snelle vetergang van de draaistellen van de rijtuigen. Dat issue komt eenvoudigweg voort uit het ontwerp van DDZ/DDAR en bestaat al sinds de aflevering, alleen in de stoptreindiensten werd het minder vaak opgemerkt omdat er niet zo vaak op volle snelheid werd gereden als nu in in de IC diensten.

De vraag voor mij is nu vooral waarom het nu plotseling een probleem wordt bevonden en eerder schijnbaar niet, maar wellicht dat uit het nieuwe onderzoek blijkt dat het toch mogelijk meer schade doet dan eerder werd gedacht, kan ik mij voorstellen.

Hoe dan ook, we zullen de uitkomst van de rest van het onderzoek af moeten wachten voor er iets zinnigs over te zeggen is. En voor hetzelfde geld wordt er over niet al te lange tijd geconcludeerd dat het voor de rest van de levensduur niet de moeite waard is om het nog op te lossen en gaat het spul gewoon weer de dienst in zonder wijzigingen of met enkele extra controles tijdens onderhoudbeurten op punten die het flink te verduren krijgen.



Laatst bewerkt door mtlx op 03-12-2020 19:57
 

03-12-2020 19:58:51
RijssenRSN
RijssenRSN

Mijn glazen bollen zeggen dat DDZ versneld aan de kant gaat en er een spoedbestelling dubbeldekkers komt :-P



Laatst bewerkt door RijssenRSN op 03-12-2020 19:59
 

03-12-2020 20:10:45
Muizeneus
Muizeneus
Quote
mtlx (03-12-2020 19:55:44):

Het probleem (voor zover ik het begrijp) gaat over trillingen tijdens het rijden op hogere snelheden, die veroorzaakt worden door een extreem snelle vetergang van de draaistellen van de rijtuigen. Dat issue komt eenvoudigweg voort uit het ontwerp van DDZ/DDAR en bestaat al sinds de aflevering, alleen in de stoptreindiensten werd het minder vaak opgemerkt omdat er niet zo vaak op volle snelheid werd gereden als nu in in de IC diensten.


Er waren toch meer dan genoeg trajecten waar met DDAR op volle snelheid werd gereden? Ze zijn ooit gestart in de IC Nm-Hdr (weet niet of dat toen ook al de 3000 heette). Amf-Ut met de 5600 was nonstop, en ook op de Flevolijn komen lange afstanden tussen de haltes voor. Dus inderdaad vreemd waarom het nu opeens een probleem zou zijn



Laatst bewerkt door Muizeneus op 03-12-2020 20:11
 

03-12-2020 20:13:14
mtlx
mtlx

Er zou een wisselwerking zijn tussen het railprofiel en de manier waarop de wielen geslepen zijn. Daarom merk je dit probleem vaak op op de nieuwere trajecten zoals de Hanzelijn waar het nieuwe railprofiel gebruikt wordt.

Vraag me niet de details, die weet ik niet, maar dit is hoe ik het begrepen heb.



Laatst bewerkt door mtlx op 03-12-2020 20:18
 

03-12-2020 20:33:37
sjoerd
sjoerd

Dus alle rijtuigen vertonen deze hoogfrequente vetergang, het slingeren van de wielassen tussen het linker en rechterbeen van het spoor? Wellicht juist met uitzondering van het motorrijtuig?

Ook het verschil in railprofiel roept vragen op. Is dat op de Hanzelijn anders dan elders? Dat is namelijk vragen om problemen.



Laatst bewerkt door sjoerd op 03-12-2020 20:35
 

03-12-2020 21:22:22 1
aarclay
aarclay
Quote
RijssenRSN (03-12-2020 19:58:51):

Mijn glazen bollen zeggen dat DDZ versneld aan de kant gaat en er een spoedbestelling dubbeldekkers komt :-P


In deze tijd zal ik dit zeker niet verwachten, en er loopt al een onderzoekende fase in de aanbesteding voor DD-NG die in 2027 in zal stromen. Verder is NS kundig genoeg om DDZ weer zo snel mogelijk in dienst te brengen.



Laatst bewerkt door aarclay op 03-12-2020 21:23
 

04-12-2020 08:53:19
Jackv
Jackv

Ik ben benieuwd hoelang NS nog blijft investeren in DDZ. Er lopen nu projecten mbt vervangen van de buffers en de oliekoelers. Vorig jaar is de vervanging van de LS kabels afgerond. Maar eens zal het toch een keer klaar zijn lijkt me.

 

04-12-2020 09:16:50
VIRMm1
VIRMm1

Als het materieel nog minstens 7 jaar mee moet kun je nu niet plots besluiten niet meer in het materieel te investeren.

 

04-12-2020 12:09:24
thom
thom

Onderdelen zoals bijvoorbeeld buffers hebben een maximale standtijd opgenomen in het onderhoudssysteem.

Die worden gewoon op basis van de daarvoor gestelde vervangingstermijn vervangen als ze aan de beurt zijn en buiten schades om zitten dat soort onderdelen vaak allemaal in ongeveer dezelfde tijd om vervangen te worden over de hele vloot.

 

04-12-2020 13:20:10
Ysbergsla
Ysbergsla

We hebben het hier niet over regulier onderhoud.

 

04-12-2020 14:23:55
thom
thom

Dat scheelt, ik ook niet ;)

 

04-12-2020 14:51:11
Ysbergsla
Ysbergsla

Je vergeleek het nochtans met andere materieelsoorten, en DDZ is met haar exorbitante aantal zomerclusters in enkele jaren tijd niet meer vergelijkbaar met ander Intercitymaterieel.

 

05-12-2020 15:09:28
Jackv
Jackv

En daarom de vraag hoe lang er nog geld in de bodemloze put die DDZ heet gegooid gaat worden..



Laatst bewerkt door Jackv op 05-12-2020 15:10
 

05-12-2020 23:24:05
timtrein
timtrein

In elk geval tot er vervangend materieel is ;)

 

06-12-2020 00:22:34
aarclay
aarclay

Ongeveer 7 jaar, en dat komt goed uit met de DD-NG.

De modernisering van DD-AR -> DDZ uit 2012 staat voor een levensduurverlenging van 15 jaar.



Laatst bewerkt door aarclay op 06-12-2020 00:25
 

09-12-2020 12:07:30 2
marciekemp
marciekemp

Voor nu is de planning dat DDZ tm BDU April aan de kant blijft staan.

 

09-12-2020 14:19:31
phantom
phantom

Even voor de mensen die niet alle spoorse afkortingen kennen,wat is BDU ?

Trouwens wel een lange tijd,dat ze het niet wilen inzetten,enig idee waar dat die lange termijn op gebaseerd is ?

 

09-12-2020 14:22:51
noof
noof

BDu = wijzigingsblad.

 

09-12-2020 14:27:37
jpvdveer19
jpvdveer19
Quote

rouwens wel een lange tijd,dat ze het niet wilen inzetten,enig idee waar dat die lange termijn op gebaseerd is ?


Zo lang is die termijn niet. NS heeft publiekelijk bekend gemaakt dat de treinen buiten dienst gaan en dat er een (vervolg)onderzoek komt naar de oorzaak van de trillingen. Zo'n onderzoek zal even duren, en sowieso kan NS nu niet op een geloofwaardige manier de treinen op korte termijn opnieuw gaan inzetten. En als de oorzaak gevonden is dan zal deze wellicht nog moeten worden verholpen. Ik zou dus "op zijn vroegst april" verwachten.

 

09-12-2020 14:28:12
broek53
broek53

Niet dat ik weet wat er met DDZ aan de hand is, maar ik denk dat er vooral van de nood een deugd gemaakt wordt omdat er aanzienlijk minder materieel nodig is de komende maanden. Stel je materieel structureel buiten dienst (feitelijk terzijde), dan hoef je het ook niet steeds te controleren en te onderhouden, met alle overbodige kosten en regelingen en overbrengingen vandien.

 

09-12-2020 15:29:17
AgentX
AgentX
Quote
noof (09-12-2020 14:22:51):

BDu = wijzigingsblad.


Ja, en waar staat BDU voor?

 

09-12-2020 15:42:49
Klaasje
Klaasje

BDu staat voor "basisdag Uren". Feitelijk is de basis 7*24 uuruitwerking voordat het in Specifieke dagen (SD, het vroegere dagplan) wordt aangepast. Het BDu wordt een aantal keren per jaar gewijziged, dat heette vroeger de wijzigingsbladen.

 

09-12-2020 16:12:01
gvttreinen
gvttreinen

Is het niet BasisDagen Update?



Laatst bewerkt door gvttreinen op 09-12-2020 16:16
 

09-12-2020 17:53:39
diesels
diesels

Wat ik om de cursus te horen kreeg is dat beide in gebruik is, maar update is inderdaad correct (omdat het de 'u' op de 'BD' is)

 

10-12-2020 16:51:55
plaid
plaid

tot minstens een half uur na 12.50 uur stonden DDZ stellen 7617+7515 aan de kant in Akkrum. gezien het aantal gele vesten wat rond de stuurrijtuigen dartelden (deze zaten aan voor en achterkant vd trein) leek het om een proefrit vanuit Zwolle te gaan.

 

10-12-2020 22:41:18
marciekemp
marciekemp
Quote
plaid (10-12-2020 16:51:55):

tot minstens een half uur na 12.50 uur stonden DDZ stellen 7617+7515 aan de kant in Akkrum. gezien het aantal gele vesten wat rond de stuurrijtuigen dartelden (deze zaten aan voor en achterkant vd trein) leek het om een proefrit vanuit Zwolle te gaan.


Deze 2 stellen staan idd beschikbaar tbv het TTC voor testritten ivm de onderzoeken die er lopen naar de trillingen

 

12-12-2020 16:23:40
plaid
plaid

bedankt voor het melden!

 

13-12-2020 22:49:38
279
279

ik begrijp van nfl dat er DDZ bijeen gezet gaat worden net als in het voorjaar

onder de noemer Lang Parkeren. dat zou o.a. in Hrl moeten gaan gebeuren.

is daar al iets van vernomen?

 

14-12-2020 06:33:56
Jackv
Jackv

Er staan momenteel een flink aantal DDZ-stammen op Amfge. Verder nog niets gehoord hiervan.

 

14-12-2020 09:17:00
marciekemp
marciekemp
Quote
279 (13-12-2020 22:49:38):

ik begrijp van nfl dat er DDZ bijeen gezet gaat worden net als in het voorjaar

onder de noemer Lang Parkeren. dat zou o.a. in Hrl moeten gaan gebeuren.

is daar al iets van vernomen?


Correct oa in Hrl en Vs komen ook een aantal stellen te staan als het goed is.

Overigens zullen alle stellen 1x in de 30 dagen een conditierit gaan maken dus zo af en toe zul je ze nog tegen kunnen komen.



Laatst bewerkt door marciekemp op 14-12-2020 09:17
 

14-12-2020 10:00:03
john2
john2

Als ik de komende tijd met een trein in Heerlen kom, zal ik opletten of ik DDZ zie staan.

Wellicht dat ik een DDZ in Nuth zie voor bij komen voor een conditie rit.

 

15-12-2020 21:53:57 1
1778
1778

Onnen wordt ook genoemd als opstellocatie voor DDZ.

 

15-12-2020 22:40:32
Ventieldop
Ventieldop

Misschien een gekke vraag, maar in hoeverre heeft het opzij zetten van DDZ gevolgen voor de dienstregeling op lange termijn? Is het nog wel zinvol (met name financieel) om iets met dit materieel te doen aan tests met trillingen en kunnen we niet beter gewoon versneld afschrijven? Ik bedoel: ICNG is onderweg, de volgende load aan VIRM wordt gerenoveerd en we hebben nog ICM en nu met corona moeten we ons maar afvragen wat er NA de lockdown (en als het vaccin er is) nog over is van de reizigersstroom.

 

15-12-2020 22:51:16
Daan!
Daan!

Het moet wel heel raar lopen, wil het niet zinvol zijn om DDZ op te lappen of verbeteringen aan door te voeren. Het probleem lijkt te zitten in de stuurstand. Het zou vreemd zijn dat het probleem zo groot is dat het probleem niet op te lossen is. Indien wel, zou je als eerste kunnen denken aan het los inzetten van de tussenrijtuigen. Maar dat is echt onaannemelijk.

DDZ aan de kant zetten gaat niet zomaar. In enkele series zijn ze echt nodig. Daarbij uitgaande van een situatie zonder corona.
Een DDZ-10 vervangen door ICNG gaat niet zomaar. Het moet ook allemaal passen langs het perron. Bovendien gaat ICNG echt eerst ingezet worden voor ICR op de HSL.

 

15-12-2020 23:36:40
broek53
broek53

Ik herhaal het nog maar eens: uit alle feiten kun je afleiden dat het NS wel goed uitkomt dat er nu een deel van het materieelpark structureel aan de kant kan worden gezet. Niet voor niets zijn ze nu al tot juni uit de omloop gehaald. Geen onderhoud, geen dagelijkse controles en ongeveer net zoveel materieel als er vanwege de corona-verminderingen minder wordt ingezet. En de techniek heeft nu rustig de tijd oorzaak en oplossing te zoeken.

 

16-12-2020 22:39:33
zoek34
zoek34
Quote
Daan! (15-12-2020 22:51:16):

Het probleem lijkt te zitten in de stuurstand.


Ik weet niet of het technisch mogelijk is, maar als je de stuurstanden weghaald, kan je dan gekoppeld rijden? (dus ipv 1 stuurstand en 1 motorrijtuig met 2 motorrijtuigen)

Dus dat je dan:

Van 2 DDZ-4 een DDZ-6 maakt met 2 motorrijtuigen.

of van 1 DDZ-4 en 1 DDZ-6 een DDZ-8 maakt met 2 motorrijtuigen.

of van 2 DDZ-6 een DDZ-10 maakt met 2 motorrijtuigen.

 

16-12-2020 23:05:23
maarten83
maarten83

Dat is niet mogelijk. De statische omzetter zit namelijk in het stuurrijtuig. Toen DDM 1 rijtuigen in getrokken treinen gingen meerijden zijn die daar speciaal voor aangepast.

 

17-12-2020 08:14:42
Vloktech
Vloktech

Wat is er zo anders aan een stuurrijtuig t.o.v. de tussenrijtuigen? Zou het kunnen zijn dat het een generiek probleem is van alle rijtuigen dat slechts optreedt als het rijtuig aan het eind van de stam geplaatst is en dan mogelijk nog specifieker als het rijtuig voorop loopt bij geduwd bedrijf?

In dat geval zou je nog twee stammen kunnen koppelen met de stuurrijtuigen tegen elkaar.

 

17-12-2020 12:43:40
thom
thom

Ik denk dat de truc juist is dat men dat nu aan het onderzoeken is waar het probleem vandaan komt, dus dat soort vragen zijn allemaal nog niet te beantwoorden.

Verder heeft Michiel al een paar keer aangegeven, door de huidige situatie worden de DDZ'en totaal niet gemist en bespaard het alleen maar geld nu ze aan de kant staan.

Het verzinnen van allerlei methodes om ze toch in te kunnen zetten heeft dus niet zoveel nut omdat het exacte probleem nog niet bekend is en ze toch niet nodig zijn ;)

 

17-12-2020 13:09:24
cuneo56
cuneo56
Quote
Vloktech (17-12-2020 08:14:42):

In dat geval zou je nog twee stammen kunnen koppelen met de stuurrijtuigen tegen elkaar.


Ha, de terug keer van de LZ omloop😃

Alleen lag toen de oorzaak aan koppelingen en stroomafnemers.

( voor de jongeren: toen de DDAR stammen net waren afgeleverd waren er ook problemen en hebben er een tijdje vaste combinaties van een drie- en vierwagen stam rondgereden met de loks aan de buitenzijde)

 

17-12-2020 13:37:06
broek53
broek53
Quote
thom (17-12-2020 12:43:40):

Ik denk dat de truc juist is dat men dat nu aan het onderzoeken is waar het probleem vandaan komt, dus dat soort vragen zijn allemaal nog niet te beantwoorden.

Verder heeft Michiel al een paar keer aangegeven, door de huidige situatie worden de DDZ'en totaal niet gemist en bespaard het alleen maar geld nu ze aan de kant staan.

Het verzinnen van allerlei methodes om ze toch in te kunnen zetten heeft dus niet zoveel nut omdat het exacte probleem nog niet bekend is en ze toch niet nodig zijn ;)


Nu ja, of het nu nodig is of niet, het is toch aardig om te filosoferen over wat er eventueel zou kunnen in het ene of het andere geval? Alleen zal men de komende maanden geen oplossing in die zin gaan uitvoeren, maar dat is wat anders ;-). In het verleden hebben een collega en ik ooit nog bijna de Verstappen Spoorprijs gekregen voor twee knutsel-filosofieën die uitvoerbaar bleken en een tijdje uitgevoerd zijn: het inzetten van overtollige Bvk's van DDM-1 in vaste combinaties met een of twee Bv's in gewone getrokken treinen, waarbij de omzetter van de Bvk de Bv's voedde, en de inzet van Bvk's DDAR voor stammetjes ICR-met-stuurstroomkabel die eigenlijk als sandwich hadden moeten rijden tussen twee 1700-en (in een tijd van 1700-schaarste).
Overigens ging dat allemaal wel op basis van het feit dat DDM van oorsprong bestond uit losse, getrokken rijtuigen. Ik heb begrepen dat het DDZ feitelijk treinstellen zijn geworden, waarbij de bakken qua apparatuur (airco en zo) veel meer van elkaar afhankelijk zijn. En zo weet ik zeker dat DDZ niet met 1700-en kan rijden, bijvoorbeeld.

 

18-12-2020 11:15:00
wyke2207
wyke2207

NS DDZ IV 7536 en NS DDZ VI 7631 werden gisteren, donderdag 17-12-2020, door het NS Revisiebedrijf te Haarlem afgeleverd. Beide stellen stonden (gekoppeld) nabij Haarlem NS.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 18-12-2020 11:15
 

18-12-2020 11:27:17
tieske05
tieske05

Wat hebben die in Haarlem gedaan dan?

 

18-12-2020 11:35:03
marciekemp
marciekemp
Quote
wyke2207 (18-12-2020 11:15:00):

NS DDZ IV 7536 en NS DDZ VI 7631 werden gisteren, donderdag 17-12-2020, door het NS Revisiebedrijf te Haarlem afgeleverd. Beide stellen stonden (gekoppeld) nabij Haarlem NS.


Volgens mij staan deze 2 stellen daar gewoon tbv het lang parkeren. Ivm het tijdelijk uit dienst zijn van de DDZ